lonkkaleikkaus

tuupeli

olen käynyt läpi monenmonta leikkausta ja olen hermoilematta käynyt ne läpi, sairastan nivelreumaa, jo vuodesta77. mutta nyt on lonkkanivelen vaihto edessä ja nyt minua jännittää, olen ollut monesti heinolan reumasairaalassa ja nähnyt huonetovereitani joilla on lonkkaleikkaus tehty, hyvin he ovat tietty pärjänneet, mutta toipuminen siitä kuitenkin hermostuttaa minua!? onko jollakin kokemusta ja kertoisi/lohduttaisi minua.. kiitos.
terveisin tuula

75

50546

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seurattuja

      Kesänaapurilleni suoritettiin lonkkaleikkaus, jota hän oli lykännyt viimeiseen asti. Oli kävely jo vaappumista irvistelyn kera. Hyvin meni, ei tullut komplikaatioita. Kuntoutuminen kävi nopeasti.

      Naapurilleni on laitettu tekonivel lonkkaan ja molempiin polviin (polvet operoitiin Helsingissä yhtàikaisesti vielä!). Ei ongelmia, tulehduksia tai muuta ikävää. Kuntoutus sujuu niin kuin pitää, kipuja oli aluksi mutta ne hoidettiin asianmukaisella lääkityksellä ja vaimenivat pian muutenkin paranemisen edistyessä.

      Asiakkaistani (vanhuksia) on usealle laitettu lonkkanivelproteeseja. Kaikilla menneet operaatiot suunnitellusti ja kaikki ovat toipuneet. Yhdellä oli pientä haavainfektiota n. 1,5 viikkoa leikkauksesta (hänellä huono vastustuskyky johtuen muista perussairauksista), mutta se selättyi lääkkein ja tehostetulla haavanhoidolla. Ja toisella irtosi proteesi 2 vuoden jälkeen (edennyt luukato yhdistettynä turhan rajuun liikkumiseen tämän potilaan kohdalla).

      Kaiken kaikkiaan siis hyvin ovat menneet nämä tietämäni tapaukset.

    • 2-rautainen

      Minulla on jo molemmissa lonkissa proteesi. Leikkaukset onnistuivat erinomaisesti. Pari viikkoa leikkauksesta on jonkin verran kivuliasta ja hankalaa, kun haava on arka ja toki suuri leikkaus on vienyt voimia - ja verta. Liikkuminen leikkauksen jälkeen on tärkeää ja se virkistääkin, mutta malttia pitää olla, että esim. sängystä nouseminen tapahtuu oikealla tavalla. Sairaalassa fysioterapeutin ohjeet kannattaa panna visusti mieleen. Lonkkaleikkaus kuuluu niihin leikkauksiin, jotka antavat erinomaisen hoitotuloksen, sillä onnistumisprosentti on erittäin korkea ja lonkkakipu poistuu aivan varmasti.

      • lonkkuleikku

        Onko kukaan käynyt ulkomailla leikattavana? Kokemuksia? Hinta?


    • Winduska=)

      Heips. Täällä proteesin saanut alle kolmikymppinen. Leikkaus tehtiin Orttonissavuosi sitten ja kaikki meni paremmin kun uskalsin edes ajatella! En nyt rupee listaamaan syitä miks leikattiin, mutta odotan toisenkin puolen toimenpiteitä. Ainut vain että oikeesti tottelee lääkärin neuvoja ja jumpparin ohjeita. Vaikka kepit olikin parisen kk.tta mutta äkkiä se aika meni. Kaikista mahtavinta oli saada kävellä niin kuin ns."normaalit" eikä olla aina katseiden keskipiste ja kaikki kivut jäivät leikkauspöydälle. Positiivinen mieli, on parasta millä selviää. Huolet ja murheet, on terveitä ajatuksia ja niistä varmasti kanssasi sitten sairaalassa puhutaan!! Koska kohdallesi on ajateltu leikkaus? Meitä onkin vaan yllättävän paljon mitä täältäkin olen lukenut sekä kirjoitellu! Tehnyt itsellekin hyvää keskustella asiasta sillä saman kokeneet kuitenkin ymmärtää kaiken parhaiten! Tsemppiä=)

      • tuupeli

        tervehdys, menen kuukauden päästä heinolan reumasairaalaan polille ja lääkäri arvioi tilanteen, mutta lonkka on ollut sen verran kivulias että arvelen leikkauksen olevan edessä, lääkäri ehdotti jo keväällä leikkausjonoon menemistä, kuitenkin jarruttelin, kivut ovat vain lisääntyneet ja on pakko myöntyä. lohdutti tosi paljon lukea hyvistä kokemuksista. aurinkoista syksyä, halauksin tuula


      • O.Ontuvainen

        Hei Winduska=), laitettiinko sinulle kokoproteesi vai pinnoite? Minulla on leikkaus edessä parin kk:n päästä, ja jännittää. Olen suht' nuori (n40) ja haluaisin pinnoitteen, missähän vaiheessa mahtaa selvitä proteesin laatu. Lääkäri ei ole vielä kommentoinut asiaa, vaikka toiveeni esitinkin. Se on suurin huoleni nyt. Kyllä se leikkaus myös jännittää. Ja ihanaa kuulla, että sen jälkeen voi kävellä normaalisti. Tällä hetkellä suurta tuskaa ja ontumista!


      • Suomen Nivelyhdistys
        tuupeli kirjoitti:

        tervehdys, menen kuukauden päästä heinolan reumasairaalaan polille ja lääkäri arvioi tilanteen, mutta lonkka on ollut sen verran kivulias että arvelen leikkauksen olevan edessä, lääkäri ehdotti jo keväällä leikkausjonoon menemistä, kuitenkin jarruttelin, kivut ovat vain lisääntyneet ja on pakko myöntyä. lohdutti tosi paljon lukea hyvistä kokemuksista. aurinkoista syksyä, halauksin tuula

        Suomen Nivelyhdistys antaa tietoa nivelrikosta ja sen hoidosta kotisivuillaan www.niveltieto.net

        14.9. 2006 on sairaala Ortonissa ILMAINEN (Tenholantie 10, Helsinki) ensitietokurssi tekoniveleikkaukseen meneville tai asiasta muuten kiinnostuneille.

        Kursin avaus on klo 16.30
        Klo 16.45 Tekonivelleikkaus.
        Ortopedi Pekka Ylinen

        klo 17.30 Leikkaukseen valmistautuminen. Endoproteesihoitaja Eija Leisti

        Klo 18.00 Tauko ja tekonivelien esittely

        Ko 18.15 Fysioterapia ennen ja jälkeen leikkauksen.
        Fysioterapeutti Tuija Virinsalo

        Klo 18.45 Leikkaukseen tulo ja osastolla olo. Endoproteesihoitaja Pirkko Korhonen

        Kurssin järjestävät Suomen Nivelyhdistys ry ja Endoproteesihoitajat ry

        Paikkoja on rajoitetusti, joten varaa paikkasi heti:
        maililla: [email protected]

        Kerro kurssista myös tekonivelleikkaukseen menossa oleville ystävillesi.


      • lh
        O.Ontuvainen kirjoitti:

        Hei Winduska=), laitettiinko sinulle kokoproteesi vai pinnoite? Minulla on leikkaus edessä parin kk:n päästä, ja jännittää. Olen suht' nuori (n40) ja haluaisin pinnoitteen, missähän vaiheessa mahtaa selvitä proteesin laatu. Lääkäri ei ole vielä kommentoinut asiaa, vaikka toiveeni esitinkin. Se on suurin huoleni nyt. Kyllä se leikkaus myös jännittää. Ja ihanaa kuulla, että sen jälkeen voi kävellä normaalisti. Tällä hetkellä suurta tuskaa ja ontumista!

        Pinnoite sana on kyllä täysin väärä kuvaamaan proteesin tyyppiä. On olemassa pääsääntöisesti kahta erilaista lonkkaleikkauksissa käytettävää proteesityyppiä, koko- ja puoliproteesi. Kokoproteesissa korvataan proteesilla sekä reisiluun kaula, että myös lonkassa oleva maljakko johon reisiluu asettuu. Puoliproteesissa (eli ilmeisesti tämä puhumasi pinnoite) annetaan oman "lonkkamaljakon" olla ja ainoastaan reisiluun pää korvataan proteesilla.


      • lonkkaproteesi yes!
        O.Ontuvainen kirjoitti:

        Hei Winduska=), laitettiinko sinulle kokoproteesi vai pinnoite? Minulla on leikkaus edessä parin kk:n päästä, ja jännittää. Olen suht' nuori (n40) ja haluaisin pinnoitteen, missähän vaiheessa mahtaa selvitä proteesin laatu. Lääkäri ei ole vielä kommentoinut asiaa, vaikka toiveeni esitinkin. Se on suurin huoleni nyt. Kyllä se leikkaus myös jännittää. Ja ihanaa kuulla, että sen jälkeen voi kävellä normaalisti. Tällä hetkellä suurta tuskaa ja ontumista!

        Minulle laitettiin lonkkaproteesi 8 vkoa sitten ja olen todella onnellinen. 2 vkoa leikkauksesta jätin jo toisen kepin pois ja 4 vkon jälkeen kuljin ilman keppejä. Ihan loistavasti meni, ja kipuja ei enää ole. Minulla oli paha kuluma ja pelkäsin myös leikkausta.Mutta(!), kannattaa etukäteen jo itse tehdä paljon. Eli, vahvistaa pakara-ja reisilihaksia. Itse otin kunnon kuntokuurin ennen leikkausta, laihdutin hieman ja vahvistin keskivartalon lihaksia kunnolla. Leikkaus meni tosi hyvin, ja pääsin pois sairaalasta jo vuorokauden päästä (siis to leikkaus, la-aamu ulos).Suosittelen kaikille, joilla on kovat kivut lonkassa, elämän laatu paranee älyttömästi!!


      • mummeli vm-58
        lonkkaproteesi yes! kirjoitti:

        Minulle laitettiin lonkkaproteesi 8 vkoa sitten ja olen todella onnellinen. 2 vkoa leikkauksesta jätin jo toisen kepin pois ja 4 vkon jälkeen kuljin ilman keppejä. Ihan loistavasti meni, ja kipuja ei enää ole. Minulla oli paha kuluma ja pelkäsin myös leikkausta.Mutta(!), kannattaa etukäteen jo itse tehdä paljon. Eli, vahvistaa pakara-ja reisilihaksia. Itse otin kunnon kuntokuurin ennen leikkausta, laihdutin hieman ja vahvistin keskivartalon lihaksia kunnolla. Leikkaus meni tosi hyvin, ja pääsin pois sairaalasta jo vuorokauden päästä (siis to leikkaus, la-aamu ulos).Suosittelen kaikille, joilla on kovat kivut lonkassa, elämän laatu paranee älyttömästi!!

        Samantapaiset kokemukset minulla. Leikkauksesta nyt noin 1,5 kuukautta ja ilman keppejä mennään. Haava parani hyvin ja turvotus lihaksista hävisi aika äkkiä. Pari viikkoa leikkauksesta kävin jo sienestämässä, siellä vaan keppien kanssa sankko roikkui toisen käden etusormessa. Kuukausi leikkauksesta tein jo noin 7 kilometrin lenkkejä ja on aivan ihana kun ei enää lonkka kipeydy. Ensi viikolla on vasta käynti tekonivelkoordinaattorilla ja röntgenissä. Kyllä nivelen vaihtoa uskaltaa suositella kenelle vaan, siitä on niin iso apu ja elämän laatu paranee huomattavasti.


      • Lonkkasärky

        Heippa, minä silloin ekat kuvat otettiin kun olin 24 vuotias ja oli todella pahat kivut silloin jo ja kuvissa näkyi pahin mahdollinen nivelrikko silloin ei ajateltukkaan leikkausta kun olen niin nuori.

        Nyt 2 vuotta siitä pääsin vihdoin uusiin kuviin kun säryt yltyivät taas sietämättömiksi ja nivelrikko oli edennyt vielä eteenpäin niin, että luut hankaa toisiinsa nyt odotellaan lähetettä erikoislääkärille toivottavasti suostuisivat leikkaamaan jo eivätkä kieltäydy kun olen niin nuori. Haluaisin päästä leikkaukseen, vaikka se pelottaakin.
        Onko hankala saada lähetettä Coraxille Tampereelle?
        Kuinka pitkät jonot siellä on?

        En ymmärrä miksi ei nuoria voi leikata ajoissa, ettei tarvitsisi kärsiä näin pitkään.
        Kuntokin huononee entisestään jos vielä huonompaan kuntoon pääsee.
        Haluan taas takaisin kunnon lenkeille ja kuntoilemaan ilman kipuja..


    • ailaliina

      minuakin kiinnostaisi tietää kaikeka mahdollista lonkkalaikauksesta. Mitä riskejä leikkaukseen liittyy? :(

    • lonkka uusiksi

      Olin kaksiviikkoa sitten lonkkaleikkauksessa Coxassa Tampereella. Voin sanoa kun aikaa on kulunut leikkauksesta 17 vuorokautta, että särkylääkkeitä en ole enään ottanut 3 vuorokauteen.Palvelu Coxassa oli aivan erinomaista.On maltettava elää leikkauksen jälkeen ohjeiden mukaan, niin hyvin menee. Tottakai lonkka on vielä arka, mutta se kipu mikä minulla oli ennen leikkausta( oli tulehdus lonkassa ) on poissa. Kyllä voin puhtaalla omalla tunnolla suositella KEINONIVEL SAIRAALA COXSAA joka sijaitsee TAMPEREELLA.Mene ihmeessä leikkaukseen, elämän aatu paranee kun saa uuden keinolonkan. Semppiä vaan. terv. Ilpo

      • budoilija

        Minun lonkka leikattiin ma. 9.8.2010. Oikealle puolelle laitettiin ns. pinnoite. Minusta sana pinnoite on väärä. Pinnoite tarkoittaa sitä, että reisiluun päässä oleva " pallo " vaihdetaan titaniumpallokski. Leikkaus suoritettiin selkäydinpuudutuksessa ja itse leikkaus kesti noin tunnin. Olen harrastanut karatea vuodesta 1997 lähtien. Leikkaukseata noin 6 viikkoa menin salille. Treenit olen sen jälkeen käynyt säännöllisesti mutta potkut olen vielä välttänyt. Ennen leikkausta olevat kivut ovat poissa. Lonkka on jäykkä ja ei toimi niin kuin terve puoli toimii. Ilmeisesti se vaatii paljon lihastreeniä ja venyttelyä ennen kuin se toimii kunnolla. Marraskuussa on leikkauksen lopputarkastus ja sieltä toivon saavani luvan treenata tatamilla täysillä.


    • yhä jäykkä

      Minulla on leikkauksesta nyt reilu puoli vuotta ja lonkka on yhä jäykkä. Kävelen ja käyn salilla mutta en pääse eroon jäykkyydestä.

      • Tosityytyväinen

        2 vuotta sitten vasemman ja 2,5 vuotta sitten oikean lonkkan tekonivelleikkausten jälkeen, harrastan golfia, tennistä, lumilautauilua (en hypi) jne. kuten ennenkin. 3cm jalkojen erosta korjattiin pari senttiä, joten hieman hakua on oikean korokkeen kans, joten joskus treenien jälkeen on lihaskipua. Itse tekonivellonkat toimivat täysin, eikä niistä ole mitään tietoa tai kipuja. Turhaan odottelin ja olin leikkausjonossakin 1,5v (HUS:in silloisten jonojen takia) joten lihaksisto meni turhan huonoon kuntoon. Olisi pitänyt mennä aikaisemmin leikkauksiin.


      • Katriina.sandberghot
        Tosityytyväinen kirjoitti:

        2 vuotta sitten vasemman ja 2,5 vuotta sitten oikean lonkkan tekonivelleikkausten jälkeen, harrastan golfia, tennistä, lumilautauilua (en hypi) jne. kuten ennenkin. 3cm jalkojen erosta korjattiin pari senttiä, joten hieman hakua on oikean korokkeen kans, joten joskus treenien jälkeen on lihaskipua. Itse tekonivellonkat toimivat täysin, eikä niistä ole mitään tietoa tai kipuja. Turhaan odottelin ja olin leikkausjonossakin 1,5v (HUS:in silloisten jonojen takia) joten lihaksisto meni turhan huonoon kuntoon. Olisi pitänyt mennä aikaisemmin leikkauksiin.

        Hei1

        Olen iloinen puolestasi. Sulla on hyvät geenit ja olet syönyt ravintoa.Kaikkea hyvää . Tässä hieman kateellinen Katriina Tesjoelta


    • lonkatar

      minkä ikäinen olit kun menit leikkaukseen ja missä kunnossa nivelesi olivat
      käytitkö päivittäin särkylääkkeitä.

      varsinkin tuo lautailu tuntuisi aika rajulta lajilta.

    • Blitar

      Minulle asennettiin lonkkaproteesi vajaat 4 kuukautta sitten. Alku oli hankalaa: kovia kipuja, 40 asteen kuumetta, verta jouduttiin antamaan, haava vuosi kudosnestettä. Monet pääsevät pois 4 päivän kuluttua, minä olin sairaalassa 2 viikkoa.

      Säryt jatkuvat edelleen vaikka minulla on aika tuhdit lääkkeet ja kävely on vaappuvaa. En pysty nostamaan leikattua jalkaa niin että saisin kengän jalkaani tai nousemaan rappusia. Kokeilin kuntopyörää ja 2 sekuntia riitti.

      Kävin jälkitarkastuksessa ja lääkäri kertoi että kuppia asennettaessa kolosta ei tullut pyöreä vaan ellipsin muotoinen, mikä korjattiin sementin avulla. Todennäköisesti joku ärsyttää iskiashermoa kun välillä kivut ulottuvat jalkapohjaan asti.

      Onko kellään kokemusta tälläisestä ja mitä olisi tehtävissä tai syönkö loppuelämäni voimakkaita särkylääkeitä enkä pysty paljon käyttämään vasenta jalkaani?

      • arlian42

        Hei! Missä sinut leikattiin?

        Keväällä ykskaks tuli oikea lonkka kipeeksi ja siitä asti olen ontunut sitä, kaikki hommat on jäännyt kotiaskareissa. Nytten pääsin vihdoin viimmein mangeetti-
        kuvaan ja sen jälkeen ortopedille ja hän suositteli leikkausta. Sit omalle lääkärille, hän kirjoittaa coksaan
        lähetteen ja siellä arvioidaan leikkauksen tarve. On tämä niin pitkällistä touhua.


    • kaikki hyvin

      Kaikki hyvin!

      Enpä arvannut vajaa vuosi sitten täyttäessäni 50 v, että vuosihuolto ja varaosien vaihto alkaisi näin pian. Oireita toki oli ollut vuosia ja hoidettukin, mutta varsianaista leikkausta alettiin suunnitella helmikuussa 2011. Sopeutumista asia toki vaati ja toukokuussa käytyäni toisen ortopedin vastaanotolla, päätös vahvistui leikkauksesta.
      Tänään leikkukseta tulee tasan 4vkoa ja voin vain todeta, että "kaikki hyvin ".
      On vain oltava maltillinen ja kuulostella oloaan. Olen ulkoillut jo vajaan kahden kilometrin kävelyjä ihanassa syyssäässä ja keittänyt ansaitut päiväkahvit sen jälkeen.
      Toisen lonkan leikkaus saa vielä odottaa, mutta sekin on edessä lähi vuosina. Turvallisin mielin lähden sinnekin.

      Toki tätä edelsi m

    • Elämänlaatu

      Kaikki hyvin myös täällä!

      Minulla on kulunut 8 viikkoa leikkauksesta, koko nivel vaihdettiin kuluman vuoksi. Käytän nyt yhtä keppiä, vesijumppaan fysioterapeutilta saamien ohjeiden mukaan 2 x vkossa. Tänään hän sanoi, että kävelen ilman keppiä paremmin, tasapaino on paremmin kohdallaan. Yritän treenata keskivartaloa ja lonkan lihaksia päivittäin. Se miksi kirjoitan nyt on kysymys siitä, että aamulla kävelyyn lähteminen on kankeaa ja ontuvaa samoin tuolilla istumisen jälkeen. Onko kellään kokemusta tästä, onnistuuko myöhemmin sujuva lähtö paikalla olemisen jälkeen? Työt alkavat n. kuukauden kuluttua ja olisi kivaa, jos ei ontuisi liikkeelle lähdössä.
      Toiveikas toipuja 56v.

      • lonkka

        kyllä jäkkyys tulee olemaan,mutta koska kivut on poissa ja pystyy liikkuun niin ei haittaa lähtö jäykkyys


      • onnistunut lonkkalei

        Olin lonkkaleikkauksessa neljä kuukautta sitten. Kivut todella jäivät leikkauspöydälle. Kepit heitin pois kuuden viikon jälkeen, koska kävelin paremmin ja ontumatta ilman keppejä. Kahden kuukauden jälkeen palasin töihin ja nyt voin sanoa eläväni suurin piirtein normaalia elämää. Tosin rock´n roll ei vielä oikein onnistu. Suosittelen lonkkakivuista kärsiviä harkitsemaan leikkausta, sillä leikkausten onnistumisprosentti on korkea. Ja elämänlaatu paranee huomattavasti.


    • .pitempi

      pitkäpiina on loppunut ja sain viimein uuden lonkan josta olen erittäin tyytyväinen
      5viikkoon kuntoutettu k .kävely sujuu 1kepillä
      lenkkien pituus 3-6 km
      ainut huoleni kun jalka tuntuu hieman pidemmältä kuin toinen
      onko kokemusta miten sellaisessa tapauksessa toimitaan
      jätetäänkö silleen vai korjataanko ja miten

      • vuosimallia -48

        Oikea lonkkani leikattiin kesäkuussa 2010 Tyksissä . Olin päästänyt tosi huonoon kuntoon , luu luuta vasten niinkuin lääkärini asian ilmaisi. Toipuminen oli nopeaa , mutta lihaskipuja sekä jäykkyyttä pidempään. Vasemman lonkan vuoro oli lokakuussa 2010 .
        Lonkkakivut kyllä lähtee , mutta olisikohan pitänyt mennä rohkeasti aikaisemmin leikattavaksi . Fysioterapeutti mainitsi , että ensin leikattu jää usein huonommaksi niin minullakin. Onko muilla tunnetta , että lonkat ei ole ihan omat ? Joskus ne ovat todella kevyet ja joskus taas vähemmän kevyet. Suosittelen ajoissa menoa leikkaukseen , koska luulen tuloksen olevan parempi. Itse olen kuitenkin tyytyväinen ja kivuton.


      • e.alhonen
        vuosimallia -48 kirjoitti:

        Oikea lonkkani leikattiin kesäkuussa 2010 Tyksissä . Olin päästänyt tosi huonoon kuntoon , luu luuta vasten niinkuin lääkärini asian ilmaisi. Toipuminen oli nopeaa , mutta lihaskipuja sekä jäykkyyttä pidempään. Vasemman lonkan vuoro oli lokakuussa 2010 .
        Lonkkakivut kyllä lähtee , mutta olisikohan pitänyt mennä rohkeasti aikaisemmin leikattavaksi . Fysioterapeutti mainitsi , että ensin leikattu jää usein huonommaksi niin minullakin. Onko muilla tunnetta , että lonkat ei ole ihan omat ? Joskus ne ovat todella kevyet ja joskus taas vähemmän kevyet. Suosittelen ajoissa menoa leikkaukseen , koska luulen tuloksen olevan parempi. Itse olen kuitenkin tyytyväinen ja kivuton.

        Hei vuosimallia -48!
        Johtuiko vaivasi ns. ruston kulumisesta, kunt tilanteesi oli luu luuta vasten? Minkälaisia oireesi olivat ja kuinka kauan olivat kestäneet ennen kuin pääsit leikkauksen?

        Olen 21-vuotias nuori nainen ja molemmissa lonkissa vikaa, oikea on vähän huonommassa kunnossa kuin vasen ja myös kipeämpi. Rusto luiden välissä on rispaantunutta, mikäli olen ymmärtänyt oikein, lonkat olisivat syntyjään jotenkin "ahtaat/pienet välit" jolloin lihas ei pääse kunnolla liikkumaan.
        Olen saanut kipulääkkeeksi Arcoxia 60mg, ja välillä tuntuu että sillä määrällä (ohjeessa lukee 1/pv) voisi heittää vesilintua. Lisäksi olen tehnyt enemmän tai vähemmän aktiivisesti harjoitteita (niin kuin pitää sitä konservatiivistä hoitoa kai kokeilla ensin), mutta ei vie kipuja pois (epäilivät myös huonoa lihastasapainoa). Tiestysti harjoitteet vahvistavat seudun lihaksia, jolloin parantuminen ja kuntoutuminen tapahtuisi nopeammin :)
        Menen oikean lonkan tähystykseen 11/1 TYKS:iin.


      • VUOSIMALLIA -48
        e.alhonen kirjoitti:

        Hei vuosimallia -48!
        Johtuiko vaivasi ns. ruston kulumisesta, kunt tilanteesi oli luu luuta vasten? Minkälaisia oireesi olivat ja kuinka kauan olivat kestäneet ennen kuin pääsit leikkauksen?

        Olen 21-vuotias nuori nainen ja molemmissa lonkissa vikaa, oikea on vähän huonommassa kunnossa kuin vasen ja myös kipeämpi. Rusto luiden välissä on rispaantunutta, mikäli olen ymmärtänyt oikein, lonkat olisivat syntyjään jotenkin "ahtaat/pienet välit" jolloin lihas ei pääse kunnolla liikkumaan.
        Olen saanut kipulääkkeeksi Arcoxia 60mg, ja välillä tuntuu että sillä määrällä (ohjeessa lukee 1/pv) voisi heittää vesilintua. Lisäksi olen tehnyt enemmän tai vähemmän aktiivisesti harjoitteita (niin kuin pitää sitä konservatiivistä hoitoa kai kokeilla ensin), mutta ei vie kipuja pois (epäilivät myös huonoa lihastasapainoa). Tiestysti harjoitteet vahvistavat seudun lihaksia, jolloin parantuminen ja kuntoutuminen tapahtuisi nopeammin :)
        Menen oikean lonkan tähystykseen 11/1 TYKS:iin.

        Kyllä rusto oli lopulta kulunut kokonaan . Oireita oli yösärky , lonkkien jäykistyminen ja lopulta ei pystynyt kävelemään , lonkat ja koko lantion seutu oli kuin tulessa särki kokoajan ja tuntui , että jalat pettää. Olin hirviö läheisilleni.
        Alkuun oireet olivat jaksoissa , välillä pitkäänkin pois ( Tätä aikaa oli monta vuotta en muista tarkkaan.)Olisin varmaan päässyt jo paljon aikaisemmin leikkauseen , mutta jostain kumman syystä kärsin turhan pitkään. Olin tammikuussa 2010 omalääkärillä ja kesäkuussa leikattiin eka lonkka. Toivon sydämestäni ,että saat avun nopeasti ,kärsimys ei kyllä jalosta ketään. Tsemppiä sulle , pääset ainakin hyvään hoitoon kokemukset Tyksistä pelkkää hyvää.


      • e.alhonen
        VUOSIMALLIA -48 kirjoitti:

        Kyllä rusto oli lopulta kulunut kokonaan . Oireita oli yösärky , lonkkien jäykistyminen ja lopulta ei pystynyt kävelemään , lonkat ja koko lantion seutu oli kuin tulessa särki kokoajan ja tuntui , että jalat pettää. Olin hirviö läheisilleni.
        Alkuun oireet olivat jaksoissa , välillä pitkäänkin pois ( Tätä aikaa oli monta vuotta en muista tarkkaan.)Olisin varmaan päässyt jo paljon aikaisemmin leikkauseen , mutta jostain kumman syystä kärsin turhan pitkään. Olin tammikuussa 2010 omalääkärillä ja kesäkuussa leikattiin eka lonkka. Toivon sydämestäni ,että saat avun nopeasti ,kärsimys ei kyllä jalosta ketään. Tsemppiä sulle , pääset ainakin hyvään hoitoon kokemukset Tyksistä pelkkää hyvää.

        Kiitoksia! Toivottelen sinulle myös tsemppiä ja hyvää jatkoa!


    • erittäin tyytyväinen

      Hei!

      Luin koosteen edellisistä "tapauksista" ja yksi niistä oli omanikin. Leikkauksestani on kulunut reilu 4kk ja olen ollut töissä jo kuukauden. Jälkitarkastuksessa todettiin leikkauksen onnistuneen erinomaisesti ja suunniteltu toisen lonkan leikkaus saa odottaa vielä, sillä korjattu lonkka helpottaa myös toisen lonkan liikkuvuutta.
      Liikkuminen on huomattavasti parempaa kuin moneen edelliseen vuoteen. Haava alue on hieman eri tuntuinen... kudosarpea? sekä liikkeelle lähteminen hieman jäykkää. Kaikki tämä on vain "asiaan kuuluvaa"ja pientä verrattuna tilanteeseen ennnen leikkauksta.
      Käyn vesijuokussa 2 x vko 1t, sauvakävelen 1-2 x vko 5-6km ja töissä kaikki ok.
      Liukkaita tulee varoa ja kunnon kaatumisiakin on tullut, mutta lonkka on kestänyt nekin.
      Pituuseroja jaloissa olen kuullut olevan ja ne on hoidettu kenkään laitetavilla kiiloilla.
      Puoli vuotta lienee jokin etappi ja sitten aloitan jo kunnon uinnin ja jumpan.
      Erittäin tyytyväinen 51v

    • BR

      Hei!

      Minun lonkka leikattiin 2006 marraskuussa ja papereissa luki että 5 vuoden kuluttua pitäisi olla jälkitarkastus mutta kutsua ei ole tullut. Pitääkö mennä terveyskeskuksen kautta? Tai eikö enää käydä ollenkaan

      • Missä ihmehessä?

        Missä sairaalassa tollain hutiliodaan? Kyllä pitää päästä, suora yhteydenotto sairaalan puhelinkeskuksen kautta sinne niin saat ajan, tuo on hoitovirhe, pitää seurata.


    • 8888

      Olen 81-v , lonkkanivel vaihdettiin Peijaksessa 8.12.2011-. Leikkaus ilmeisesti meni hyvin,kotiin 3pv jälkeen.Nyttemmin ei juuri lainkaan särkyjä. Istumosen jälkeen hankala lähtee liikkeelle. Hiihdin muutaman kerran, meni hyvin ja hitaasti koska yleiskunto on muutaman passiivisen ajan jälkeen huono. Kävelen mieluummin kepin kanssa - kevennän siten leikattua lonkkaa. Tänään 4 kk jälkeen olen kuitenkiin tyytyväinen koska pääsin kivuista eroon.
      Pyöräily onnistuu aika hyvin - en pystynyt 2 een vuoteen pyöräilemään, vaikeinta nykyjään on oikeann
      jalan nosto satulan yli -hankinko naisten pyörän??

      Terveisiä kaikille uuslonkkalaisille !

    • Pertsa 60v

      Minulle laitettiin lonkkaan kokokeinonivel ( keraaminen/titaani) 24.5.2012 elikä viikko sitten olin sairaalassa leikkauspäivän ja seuraavanpäivän ja sitten kotiutettiin.Toipuminen sujunut todella hyvin, pientä haavanestevuotoa sekä turvotusta toki on.Olen pystynyt kävelemään pihaasfaltilla kotiutumisesta lähtien kolmekertaa päivässä noin 500m per kerta.Särkylääkettä toki tarpeenmukaan. Hoitoohjeita kannattaa noudattaa tosi tarkkaan.Leikkaus tehtiin PeijasRekolan sairaalassa jota voin lämpimästi suositella.

      • ei niin ei

        minulle on tehty kaksi leikkausta ja molemmat on epäonnistuneet (sama lonkka)
        ensimmäisessä leikkauksessa kovat kävely kivut. Toinen leikkaus piti olla korjausleikkaus, mutta osat ei irronnut ja haava ommeliin vain kiinni, se siitä.
        Pettynyt tunne on vain jäljellä, kun kaikki piti onnistua


    • JR

      Minulle tehtiin 12.6.2012 kokolonkkanivelleikkaus .Olen jo kävellyt päivittäin n. 1km matkoja kepeillä.Leikattu puoli vasen on tosiaan hieman jäykkä jos istuu pidempään.Särkylääkkeitä en ole syönyt kolmeen päivään.Tosi kivut ja ontuminen loppuivat leikkaukseen.Lihasvoimaa täytyy saada vielä vähinerin lisää leikattuun jalkaan että siihen voi täysin luottaa mutta malttia täytyy olla ja edetä ohjeiden mukaan 55v.

    • lenko

      mulla ois tulevana syksynä molempien lokkanivelten vaihto edessä.Aikoivat tehdä samalla kerralla.Onko tietoa vastaavan laisesta operaatiosta.Miten kuntoutus kun molemmat jalat on rempattu.

      • Mn

        Itselleni tehtiin 06/11 molemmat lonkat yhtäaikaa, Ensimmäinen kuukausi oli hankalaa, sitten alkoi rullaamaan


    • minuli 40

      Olen 40-vuotias nainen. Minut leikattiin 20.8.2012. Kaikki meni hyvin, nyt kävelen n.1-2km kahdella sauvalla, sauvat vain turvana jos väsyy. Kotona sisällä en käytä kuin yhtä sauvaa tai kävelen ilman sauvoja. Kipuja ei ole kuin rasituksesta.
      Olen ollut tyytväinen leikkaukseen. Pitäs vain malttaa olla tekemättä kotitöitä, mutta kun aika tulee pitkäksi.

    • Hätääntyneen utelias

      Olen reilu 30v mies.
      Minulla on vasemmassa lonkassa ylimääräistä luuta, mikä rasittaa niveltä, mikä puolestaan ajan kuluessa johtaa nivelen kulumaan ja sitä kautta tekonivelen tarpeeseen.
      Se huomattiin työterveyshuollossa ja he ehdottivat leikkausta, missä poistettaisiin tuo ylimääräinen luu, mikä sit ennalta ehkäisisi tuon myöhemmän kulumisen(toivottavasti).
      He kirjoittaisivat lähetteen tyksiin.
      Lähinnä kiinnostais, et missä hinnoissa tuollainen "puhdistus"-leikkaus on..?
      Ja jos lähetteellä pistetään sairaalaan, niin mitä kaikkea se näistä kuluista kattaa ja mitä jää asiakkaan kustannettavaksi?
      Pari työkaveriani sanoivat, et kallis paukku mutta eräs ystävä sanoi taas lähetteen kattavan aika pitkälle noita menoja.
      Tämä leikkaus kyllä vaatii vielä tarkan tilannekartoituksen magneettikuvauksella ennen leikkausta, et paljon sitä extraluuta on.
      En ole ennen ollut näin vakavasti vaivainen, ja lisäksi pienituloisena hirvittää, jos tästä mätkähtää monen tuhannen euron arvoinen lasku tämän muun lisäksi.

      • Anonyymi

        Ei julkisella puolella tule tuhansia euroja maksamaan, yksityisellä voi maksaa. Julkisella tulee hoitopäivämaksu ja leikkaus maksusta en ole varma mut max alle satasen.


    • k

      Mut on tähystetty tyksissä,siis lonkka. Oliskohan kulut magneettikuluineen,lääkärikäynteineen ollut noin 200e

    • Hätääntyneen utelias

      Kiitos:) Todella:)
      En ole tosiaan sairastellut tämän arvoisesti, niin olen hieman hukassa näiden perusjuttujenkin takia jo.

    • k

      Suomalainen sairaanhoitojärjestelmä on näissä asioissa hyvä,vaikka paljon saakin arvostelua osakseen:) Eli hinta ei ole kovinkaan kova julkisella,mulla kuului "hintaan" vielä fysioterapiakin. Tyksissä lonkan tähystykset tekee vielä sama tyyppi kuin yksityiselläkin Turussa. Itse olin tosi tyytyväinen,kivut jäi!

    • Hätääntyneen utelias

      Juu tuo on hyvä juttu et saa hyvän hoidon järkevällä hinnalla:)
      Ja tosiaan jos sisältää fysion.
      On kyllä kuulemma aika yleinen vaiva suomalaisilla (multa huomattiin vähän niinkuin sattumalta), et tietenkin hinnat sit on sen mukaisetkin.
      Tyksiin tähystelyyn olen itsekin menossa sit jossain vaiheessa, jahka lähete vaan sit lähtee liikkeelle oikeeseen osoitteeseen.
      Toivottavasti menee itselläkin nappiin tuo koko homma. On sit ollut todella tuskaista tuo oleminen välillä, kun ei sukkaakaan tahdo saada jalkaan nukkumisesta puhumattakaan.

      • klesa

        Terve Hätääntyneen utelias,

        Ollaan melkein tismalleen samassa tilanteessa, itsekin 30v ja risat. Ylimääräistä luuta lonkissa molemmin puolin ollut pienestä saakka, eli rakennevika. Pelaan säbää veskarina, ja ihmettelin kun ei vaan venyttely auta lonkan ja lantion jäykkyyteen. Ikäänkuin joku ottaisi kiinni, ja sitten ne ikävimmät venyttelyt jäi kokonaan tekemättä, kun ei tuntunut hyvältä. Yleensä panin sen laiskan/vääränlaisen venyttelyn ja synnynnäisen jäykkyyden piikkiin. Jokunen viikko sitten fysioterapeutti ehdotti röntgenkuvaa, että osaisi aloittaa oikeanlaisen hoidon, ja mahdolliset rakenneviat selviäisi samalla.

        Työterveyden kautta röntgeniin ja kippaskappas, rakennevika. Nyt odotan lähetettä magneettikuviin, ja sen jälkeen kuvat Ortoniin jossa lääkäri tekee päätöksen mitä tehdään (tod.näk ylimääräinen luu hiotaan pois)

        Ortopedi sanoi että nivelrikko on joka tapauksessa edessä ennen pitkää "valuvirheen" vuoksi, mutta tuolla luun poistamisella omien lonkkien elinikä pitkittyisi jopa 15 vuodella, ennen tekonivelien laittoa.

        Toivoisin vain että molemmat lonkat voisi operoida kerralla, että pääsisi aloittamaan toipumisen mahd. pian. Tiedä sitten.


    • k

      klesa,

      Vammakuvauksesi kuulostaa tutulta. Voi kuinka mäkin vuosikaudet ihmettelin kun venyttely ei pure ja koko lantio tuntuu jäykältä vaikka miten liikkuu.

      Mulla oli tarve kummallekin puolelle tähystykselle,mutta tietääkseni niitä ei tehdä samaan aikaan. Ja ekan tähystyksen jälkeen ymmärrän kyllä miksi...en tiedä miten olisin ollut/maannut/istunut/kävellyt jos kumpikin lonkka olisi operoitu samaan aikaan.Huh. Mulla ilmeni tähystyksessä, että lonkka olikin kuvien perusteella tehdyn ennakkoajatusta pahemmassa kunnossa, joten toisen operaation ajankohtaa siirrettiin myöhemmäksi (alkuun oli tarkoitus tehdä 4- 6kk) välein.

      Toipuminen ei tarkoita vaan sängyssä makaamista,vaan aktiivista kuntouttamista ja jumppaamista,sitä olisi ollut aika mahdoton tehdä jos kumpikin puoli olisi operoitu samaan aikaan. Itse olen kilpaurheilija, jolla hinku oli kova päästä takaisin treeniiin kiinni. Aika nopeasti sitä tajusin (ja petyin),että kuntoutuminen vie aikaa,eikä siinä todellakaan kannata kiirehtiä/sykkiä tai hankkkii vain lisää ongelia itelleen. Eli ekä 3kk oli tosi kevyttä kuntouttavaaa jumppaa ja pientä vesillä käymistä.Toisaalta tiedän pallolajin harrastajan joka palasi tosi toimiin 5kk operaatiosta.
      Eli kuntoutuminen on tosi yksilöllistä,riippuu harjoittelemasta lajista sekä tehdyn operaation laajuudesta. Eikä kuntoutuspolkuja voi juurikaan verrata toisiinsa. Summasummarum,olin sm-tason urheilija operaatioiden aikaan,noin 12-13kk operaation jälkeen tunsin olevani takaisin "kunnossa".

      Ekan lonkan jälkeen,joka oli siis pahempi, pääsin 2kk kohdalla altaaseen vesijumpaan ja vesikävelemään. Toka oli helpompi,sillon kepeilläkään en kävellyt kuin 3vkoa,ja liikunnan pystyi alottamaan 1,5kk kohdalla kevyesti. 3kk oli kummallakin kerralla kontaktilaji kielto.

      tsemppiä!!!!

    • Hätääntyneen utelias

      Moron.
      Joo, toipumisaika on aika yksilöllistä ja riippuu tietenkin siitä myös, kuinka paljon luuta joutuu hiomaan pois.
      Kuukauden lupas mullekin heittämällä, mutta voi toki sit kasvaa kans useemman kk mittaseks jahka selviää kuin paljon joutuu luuta poistaan.
      Mulla onneks on vaan tossa vasemmassa lonkassa extraa(ellei magneetissa tule sit ylläreitä).
      Saa sitten vaan nähdä, olen nimittäin elintarvikealalla, et miten tuo lavojen pyörittely lähtee luistaan toipumisajan jälkeen. Isoimmat lavat meinaan painaa noin 1000kg, joten ei varmaan auta kauheammin kiiruhtaa takas sorvin ääreen.
      Ahdistaa vaan:/ Mut no, tää on tätä niin täytyy vaan kestää.
      Olen kanssa urheillut nuorempana enemmänkin, mut nykyään jäänyt uimiseen, pyöräilyyn ym nivelystävälliseen puuhasteluun.
      Futis jäi kaiken "aikuisten kiireiden" takia ja punttisali muuten vain "aikansa kutakin"-fiilistelyn vuoksi.

    • Hätääntyneen utelias

      Muuten sen verran vielä noista käytännön jutuista...
      Kauanko sairaalassa joutuu olemaan sit tämän takia, pitävätkö pitkäänkin vai onko 1-2 päivän keikka?
      Tietenkin tapauskohtainen mut teidän kohdalla?

    • k k

      Hmm,meillä tais olla sama operointi paikka,jos siis joudut operaatioon....eli aika varmasti sanoisin,että samana päivänä mars kotiin:) Ne tehdään päiväkirurgialla,saattaja pitää ola seuraavan vrk seurassa mut muuten ei oo kotiutumisestettä.

    • hätääntyneen utelias

      Just.
      Aattelinkin, et tuskin nuo kovin kauaa makuuttaa osastolla.
      Lähete leikkaukseen lähti reilu viikko sit, eli odotellessa sit kutsua..

    • k k

      hieno homma,toivottavasti tulee kuntoon!! Mä en ihan tarkkaan muista,mut olisinko odottanut 4kk,riippuu toki jonotilanteesta mut toi on varmaan sellanen noin-aika.

    • hätääntyneen utelias

      Juu, toivotaan:)
      Siinä kintaalla nuo jonot taitaa pyöriä, puoli vuotta on kuulemma aika maksimi useimmissa nivelleikkauksissa.
      Mut no, jos ennen ens kesää sais asian pois päiväjärjestyksestä tai edes voiton puolelle niin olisin tyytyväinen.

    • Hätääntyneen utelias

      No niin, asiat alkaa etenemään pikkuhiljaa.
      Nyt jonossa magneettikuvaukseen ja sit sovitaan leikkauspäivä. Kestää keskimäärin 3-4kk kun pääsee pöydälle, mut kuitenkin.
      Varmisteli vielä, että haluanko varmasti tähän leikkaukseen, on kuulemma todella kivuliasta olemista ens alkuun ja voi viedä vuodenkin ennen kuin voi sanoa et lonkka on hyvä.
      Totesin vaan, et jos nää tän hetkiset kivut jää pois, liikkuvuus paranee ja nivelrikko siirtyy edes muutaman vuoden eteen päin niin leikkaukseen vaan.
      Että näin..

    • kkk

      hieno juttu! Tuo varmistelu "ripsu" kuuluu asiaan, joutuvat kysymään että on varmaa, että potilas tietää mihin on ryhtymässä. Toivottavasti operaatiosta on hyötyä!

    • jpmon

      itse olin viikko sitten lonkkaleikkauksessa tai tähystämällä tuo suoritettiin. reisiluun yläpäästä poistettiin reipas sentti ylimäärästä luuta mikä aiheutti luun sisäistä turvotusta ja rajoitti jalan liikkumista, etenki sisäkiertoon mikä oli 0 astetta. turhaan jännitin leikkausta. ennen operointia sain jotain jänniä nappeja 2 ja sitten selkäytimeen piikin mitä nyt ei ees tuntenut kun se upposi selkään. sitten menikin 4 tuntia helposti. Fiilis oli tjodella hjuva ja navasta alaspäin ei tuntenut mitään eikä sielä mikään liikkunut omilla voimilla. 3 viikkoa ois tarkotus kävellä kepeillä nyt jälestä päin, kipuja ei pahemmin ole ollut, jalalle ei vain saa varata 15kg enempää. siinä jollekkin infoa jos jotakin kiinnostaa jos on menossa vastaavanlaiseen operaatioon.

    • Hätääntyneen utelias

      Ok, ja kiitos lisäinfosta:)
      Ja toivottavasti tosiaan kaikki menee nappiin.
      Jänskättää kyl kuin pientä pussipirua, mut eipä tuossa kai kuitenkaan mitään..
      Hyvin nuo kuitenkin vissiin on mennyt muillakin, joten turha täs sen puolesta on tuskailla.
      Vielä kun saa röökinpolton lopetettua ja painosta kymmenisen kiloo pois, niin ois sit priimavalmiina operointiin. Mut eiköhän se siitä:)

      • Hätääntyneen utelias

        No niin.
        Viime keskiviikkona leikkattiin, kaikki meni hyvin.
        2-4 vko keppien kanssa puolipainovaraus ja jumppaa keppien kanssa kävelyä oman voinnin mukaan. Heinäkuun puoliväliin saikkua ainakin näin ensalkuun ja kesäkuun eka viikolla fysioon.
        Ekat päivät oli aika tuskaisia ja siihen lisäksi tietysti raaka lääkitys, mutta nyt jo pystyy aika hyvin liikkumaan keppien kanssa. Ja muutenkin, tuntuu et päivä päivältä "vetreytyy" selvästi. Kokeilin jo autolla ajamistakin vähän, onnistuu kyllä muttei viitsi kun ei ole pakkokaan. Sen verran kankea vielä kuitenkin.
        Toki kipuja on, aamut on oikeastaan pahimmat ja kyllä iltapäivästä jo alkaa vähän puhti loppumaan kun liikkuu muutaman tunninkin mahdollisimman paljon. Tosin en ehkä malta makoilla ihan niin paljon kuin olis syytä...
        Mutta yllätyin kyllä, ajattelin että eka viikko on TODELLA kivulias ja vessassa käyminen olisi jo saavutus. Silti tosiaan kipuja ei ole ollut mitään niin älyttömiä kuin odotin ja ne olemassa olevatkin on pysynyt hanskassa panacodin avulla.
        Selkä tosin kanssa äksyilee, mutta johtuu varmaan kepeistä enemmänkin....
        Liikkuvuus aika hyvä, sivuttaisliike aika onneton vielä mutta kai tää tästä.
        Mulla hiottiin muutama millimetri luuta pois ja korjattiin rustovauriot samalla ja tää tähystys tehtiin mulle nukutuksessa. Oikean puolen lonkka pitäis olla ihan normaali, et sinne ei onneks tarvi kajota.
        Mites muilla on toipuminen alkanut ko operaation jälkeen?
        Aika moni käsittäkseni on ollut todella kivulias ensimmäisen viikonkin..?
        Kyllä lääkäri mullekin sanoi, että kipuja on ekat puoli vuotta ja vuoden päästä tämä on vasta sellainen, kun tällä leikkauksella haetaan. Että pitkä toipuminenhan tässä kuitenkin on edessä kokonaisuutta ajatellen.
        Noista kuntoutuksista vielä, että vesijumppahan näihin on kuulemma todella hyvä, mut fysioterapeutti varmaan sitten antaa noi kuntoutusaikataulut sitten tarkemmin.


    • kkk

      hei hieno juttu kuulla että olet jo päässyt operaatioon ja se meni hyvin!
      Toipuminen tuntuu alkuun aika hitaalta mutta muutaman viikon päästä alkaa huomaamaan voinnin paremmaksi päivä päivältä. HYvä ettei sun tartte kovin kauan kepeillä kävellä. Mulla keppiaika oli aika paljon pitempi....eli uskon kyllä että pääset nopeasti liikkeelle.
      jos jonkun neuvon voin antaa,niin jumppaa ja etenkin vahvista lonkkaa(ja keskivartalon hallintaa!) aktiivisesti ja pidä huoli että saat ne vahvaksi. Säästyt monelta harmilta jatkossa, ja täyskuntoiseksi pääseminen nopeutuu.
      Kun vointi paranee niin sitä helposti vähän heivaa sen kuntoutuksen,mut kannattaa silti jaksaa tehdä niitä. Jälkeenpäin huomasin,että niitä olisi pitänyt tehdä tosi paljon enemmän.
      Selkä mullakin kremppaili mut se taitaa kuulua perusoireisiin,välillä onneksi parempiakin päiviä.

    • Hätääntyneen utelias

      Kiitos. Ja hyvät fiilikset tosiaan itselläkin jo ihan tuostakin, että pääsee kuitenkin liikkumaan. Et tänäänkin ollut jonkun verran ulkona, nilkutellut menolle ja istuskellut vuoron perään jumpat päälle. Et tosiaan olosuhteet huomioon ottaen hyvä juttu.
      Ja kyllä tässä jo huomannut esim noista jumppaliikkeistä, että jotkut menee jo huomattavasti paremmin kuin vielä tossa vkl. Esim. tää leikatun jalan koukistaminen selinmakuulta. Vielä vkl sattu aikalailla, mut nyt menee jo se toisto aika hyvin ilman isoja vihlomisia.
      Niin juu ja toi leikkaushaava kutiaa välillä, että on paranemaan päin ja pe tikit pois. Niin sit muutama päivä sen jälkeen uskaltaa varmaan jo koittaa tuota vesijumppaakin.
      Juu ja aion kyl jumpata ja liikkua niin paljon kun vain pystyy, just tuon takia et sais kunnon mahdollisimman hyväks eikä tulis mitään taantumista tms takapakkia.
      Aattelin kanssa tota selkää, et just kuuluu asiaan. Tänään on onneksi se vähän parempi päivä, ei ole ollut ihan niin kipee kun eilen.

    • myrkky-ASR nivel

      Onko kellään asennettu myrkyllistä ASR tekoniveltä? Minulla todettiin liikaa kobolttia ja kromia veressä ja olen juuri käynyt magneettikuvauksessa ja odotan ortopedille aikaa. Näitä niveliä on asennettu vuosina 04-09. Pelottaa mitä nämä myrkyt ovat saaneet aikaan kehossani. Jotkut hakeneet korvauksia amerikkalais yhtiöltä joka on luvannut korvata mutta aina pyytävät vain lisäselvityksiä. Minulle laitettiin tämä nivel v. 06 ja nyt vasta ensimmäinen kontrolli ja sekin vain koska minulla on tämä ASR-nivel.

    • 57v.

      Minut leikattiin 25.10.2013 Kanta-Hämeen sairaalassa. Pelkäsin aivan valtavasti mennä kyseiseen leikkaukseen. Leikkaussaliin menoa en oikein edes muista ,2 tablettia annettiin hiaman en sinne menoa tuli sellainen rento olo..Sen jotenkin hämärästi muistan ett vastaan otto oli tosi ihana hoitajat kätteli ja kertoivat nimensä..Sitten minut laitettiin terveelle kyljelle makaamaan jotain tekivät mun asennolle...Sit muistan lämpimän tunteen alapäässä sen jälkeen ei ole minulla mitään muistikuvaa.. Ainoan mitä muistan niin sydänkäyrä monitoria niin kuin oisin katsellut. Kaikki meni niin nopeasti leikkaukseni kesti 1.5 tuntia plus haavan ompeliminen päälle... Sit on siiretty heräämöön siellä olin n. 3t. ehkä...Heräämössä oli sellainen olo et jalat ois ollut koukussa todellisuudessa eivät olleet ,johtu siitä , kun jalat olis koukussa kun oli puudutettu..Lämpöpuhallin puhalsi lämmintä mun peiton alle oli hiaman kylmä,kun jalkoihin alkoi tulla tuntoa niin alettiin minua viemään osastolle.Happiviikset oli n. vrk sen tähden ,että haava paranee nopeamin.Esimmäisenä aamuna hoitajat tuli ja nosti ylös .. myönnän et yksi rumasana tuli sanottua.. rollaattorin kanssa hoitajien avustuksella mentiin vessaan ja takaisin...Siitä se sitten lähti keppien kanssa kävely opetukset käytävällä ja siitä seuraavana päivänä portaikkoon...tosi hyvin meni.Suihkuun ekana kertana oli hoitaja mukana avustaja riisumisessa ja pukemisessa auttamassa..Nilkkajumpat pitää muistaa tehdä sängyssä useasti!! 3vrk leikkauksen jälkeen niin pääsin kotiin . 2 viimeisenä päivänä sairaalassa jo jaksoin kihartaa hiukset ja vähän hoitaa kasvojanikin..Kotona olen ollut 2vkoa 2 päivää ulkona olen kävellyt vkon sis. n.4.5 km. Yksin suihkussa käynti ja pukeutuminen onnistuu jo hyvin. Hakaset käytiin ottamassa kotona pois pientä nipistelyä oli otin varoiksi 400buranan n.0,5t ennen. Minä nukuin 2vkoa selälläni viimein vko oli kyllä aika tuskaa... mutta nyt nukun terveellä kyljelläni..Sisällä olen tänään aloittanut varovasti yhdellä kepillä kävelyä..Minulla on täyspaino varaus. Älkää pelätkö se niin turhaa 2 VKON PÄÄSTÄ ON JO TODELLA HELPPOA!! KAIKKI SÄRYT JÄI POIS:)

    • 64 mummeli

      moi,tässä nyt parantelen lonkkanivelen vaihtoa,vaihdetiin tammikuula.Hyvivn on mennyt suurinpiirtein. ainoa asia eitavallisella tuolilla istuminen ei ollut juttuni.nyt odotelaa 3kk sitten korvausvaatimus hausiin, ps. saa nähdä millä saa saasteet ropasta pois.

    • Kahdesti leikattu

      Vaihdettiin lonkan tekonivel 22.11.2013 ja nyt toinen 12.3.14 .Ennen ensimmäistä leikkausta oli molemmat lonkat tosi kivuliaat ja leikkauksen jälkeen tunsin oloni helpottuneeksi kun kivusta oli puolet pois ja toivuin todella nopeasti.Nyt tuntuu että tämä viimmeksi leikattu kipuilee paljon enemmän polvesta sääreen ja jalkapöytään ,polvikipua oli jo ennen lonkkanivelen vaihtoa ja lääkäri meinas että lonkka kipuilee koko jalkaan.Särkylääkettä otan vielä yöksi ja tietysti verenohennuslääkkeen jaliikkunut olen keppien kanssa hieman ulkona ja jumppaliikkeet useaan kertaan päivässä.Onko muilla kokemuksia tommosista kiputuntemuksista leikkauksen jälkeen ja kauanko kesti.Kiitos vastauksista.

    • Elisabt

      Minulta leikattiin vasen lonkka 21. tammikuuta ja vielä on kovat säryt. Varsinkin yöllä ja aamulla sekä istumisen jälkeen. Tosi vaikea nousta tuolilta. Lisäksi leikattu jalka on nyt 2cm pitempi kuin terve jalka. Kuljen sisällä toisessa jalassa vain kenkä ja ulkoillessa laitan useampia pohjallisia terveen jalan kenkään. Kävin lopputarkastuksessa, jolloin ortopedi epäili että minulla on skolioosi. En myöntänyt, koska selässäni ei ole koskaan ollut mitään vikaa. Röngenkuva oli todella oudon näköinen. Kunnon ohjeita en saanut Peijaksessa liikkumiseen. Jalan eteen ja taakse vieminen ja kävely ei minulle riitä. Olen ottanut Duodecimin sivuilta jumppaohjeita, mutta ei tunnu helpottavan liikkumista. Minusta tuli kertaheitolla liikuntakyvytön vanhus. Olisiko nyt niin, että leikkaus ei oikein onnistunut ja mitä nyt voisi tehdä asialle. Pituusero jaloissa tulee ennen pitkää aiheuttamaan selkävaivoja.

      • 57v

        Elisabt . Minusta tuo 2 cm on todella paljon... Laittaisin asian potilasasiamiehelle!! Ja vaikka tulis pumerankina takaisin laittaisin vaan uudestaan ja uudestaan periksi en antaisi!!! Kyllä saavat korjata !!


    • sisarpori

      En tunne mitään sääliä niitä kohtaan, joille lonkka ym nivel leikkaud joudutaan tekemään ylipainon takin - se on itse tahallisesti hankittu ja on täysin vastuuttomien henkilöiden touhua, eli ylensyöminen, liikkumattomuus kaikki epäterveelliset elämäntavat.

      Urakoikoot muutkin terveytensä eteen, kuten minäkin teen. Joku laki pitäisi saada noille holtittomille syömäreille jotka aiheuttavat sairaala ym laskuillaan veronmaksajille mittavat maksut.

      Lihava henkilö ei näe itseään, kuinka kauhealta hän näyttää, me muut sensijaan joudumme katselemaan näitä, en kestä.

      Poikkeus on esim. nivelreuman aiheuttama leikkaus.

      SiSar Porista

      • Lonkkaleikattu

        Jo on Porin Sisarella jutut,mutta kyllä sen ymmärtää(jos Porist oot,niin piru oot ja niin edelleen.........)


      • Ei_nivelreumaa

        Mutta siitä huolimatta molemmat lonkat leikattiin tammikuussa.
        Nivelpintoja oli vielä jäljellä mutta pehmentymiä, turvotusta ja tietenkin kipua ja jäykkyyttä.
        Opiaatteja söin/liimasin 4 vuotta.
        ikää on vain 52 ja pituus 175 ja paino 80 (leikkaukseen mentäessä 78).
        Aina olen tehnyt ruumiillista työtä, työt aloitin jo 10 vuotiaana aina kun koulusta jouti.
        Olkapäät on myös operoitu väljemmiksi 2013.
        Polvet kipuilevat jonkin verran mutten tarvitse vielä kipulääkkeitä.


    • Jaamakka

      Monille näistä haukkumistasi lihavista nivelrikko olisi tullut joka tapauksessa. He ovat luultavasti lihoneet koska heillä oli oireita jo aikaisemmin. Nivelrikko on geneettinen sairaus. Tunnen myös monta täysin normaalipainoista nivelrikkoista. Itselläni nivelrikko ilmeni pikkuhiljaa pahenevina kipuina. Olen aina ollut liikkuva. Melontaa,pyöräilyä,retkeilyä,hiihtoa,lumikenkäilyä,retkiluistelua...
      Työnikin ovat olleet fyysisiä.

      Pahin kipuilia eli oikea lonkka leikattiin Lohjalla 29.3 2017.
      Ei ongelmia,kolme päivää sairaalassa kaikkiaan ja sitten kotiin.
      Toipuminen on ollut nopeaa. Kipuja ei juurikaan ole ollut. 13.4 poistetaan lähiterveysasemalla nuo hakaset. Toivottavasti pian pääsee eroon kahdesta kepistä jotta ulkona pääsee liikkumaan kunnolla ja pyöräily on toiveissa hetikohta.

      Tulevaisuudessa pitää hoitaa oikea polvi ja sitten joskus vasen lonkka.
      oikea olkapääkin ilmoittelee itsestään aika-ajoin.

      Luotan täysin meidän hyvään terveydenhoitoomme yleisellä puolella,yksityiseen minulla ei ole varaa.

    • Kiipeilijä

      Vai on läskejä kaikki ja itse aiheutettukin
      Erikoinen kommentti.
      Itse lonkkaleikkauksessa nyt 21.6. Kotiin pääsin seuraavana päivänä. Olen hyvinkin hoikka 172/57 ja ikää 60. Oli lonkka reilussa puolessa vuodessa niin kovasti mennyt tohjoksi, että kivut järkyttävät. Nyt on olo hyvä. Kipuja ei järin hirveästi. Toki otan vielä lääkettä. Olo huomattavasti kivuttomampi kuin ennen leikkausta. Koko lonkka meni uusiksi. Ei kannata pelätä. En esilääkitystäkään huolinut. Kuulin kyllä äänet. Paraneminen on lähtenyt käyntiin hienosti. Ekan yön nukuin hieman pätkissä. Nyt koko yöt hyvin. Tsempit kaikille.

    • Hintalonkkaleikkaus

      Mitä te olette joutuneet maksamaan näistä lonkkaleikkauksista ?

    • Anonyymi

      Ei tarvitse pelätä leikkausta mulle tehty polven teko nivel leukkauksen hyvin toivuin

      • Anonyymi

        Hei! Mukavasti jatkuneet viestit -22 vuoden puolelle.
        Kiinnostuneena luin, vähän silläsilmällä, josko joudun lonkan tekonivelleikkaukseen.
        Onhan viimeksi ollut -16 kaularankaleikkauksessa.
        Tarkoitus oli laajentaa ahtaumia, että käsi paranisi.
        Ei auttanut, pari vuotta söin kamalasti lääkkeitä v.-18 saakka.
        Joten ikäviä kokemuksia leikkauksista. Nyt lonkkakipua pitkään.
        Syksyllä haittasi nukkumista, pystyin kyllä kävelemän.
        Kesäkuun puolella lääkäriin, kuvattiinkin samana päivänä.
        Tulos "Nivelrikko". Siihen lääkitys.
        Nyt sunnuntaista saakka paheni entisestään. "Linkkuveitsenä" kävelen.
        Ei siedä suorana kävelyä.
        Huomiseksi sain ajan samalle lääkärille, jos antaisi vaikka lähetteen ortopedille.
        Tuo lääke vähän arveluttaa, kun on verenpainelääkitys.
        Ehkä se tasapainossa, vaikka epäilen nousseen. Usein mittaan.
        Saa nähdä miten tässä edetään? Valtavat jonot ainakin, jos päädytään leikkaukseen.


    • Anonyymi

      Minulla on molemmat lonkat leikattu.Ensimmäinen 5 vuotta sitten ,toinen vähän yli vuosi sitten.Toisessa leikkauksessa jalka tuli 2 cm pitempi kun toinen.Siintäkö johtuu että nyt ensimmäisen leikattu lonkkanivel on kipeä ja tuntuu välille että ej kunnolla voi astua sen edes sen jalan päälle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1916
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe