Voiko 13-v aloittaa telinevoimistelun?

sannananna

Onko liian myöhäistä aloittaa telinevoimistelu ja päästä kilpailemaan 13-vuotiaana? olen melko kankea.

55

9560

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • telinevoimstelija

      Tässä lajissa ei kehitytä nopeasti. telinevoimistelun perusteiden oppimiseen menee useampi vuosi. Ihan pienelle lapselle tosin on helpompaa, ja usein vasta vuoden pari voimistelleet n. 7-6 vuotiaat aloittavat kilpailun.

      Meillä ei ainakaan oteta mukaan enään ryhmiin noin vanhoja. Vanhin, joka on aloittanut voimistelun on aloittanut siinä 10-11v.

      Mihinkään ryhmään on vaikeaa päästä, jos ei ole ennen voimistellut. telinevoimistelussa on vähän eriasia kuin esim jalkapallossa. Ryhmät jaetaan usein ennemmin tason kuin iän mukaan, toisin kuin joukkuelajeissa.

      Olen itsekin ohjaaja, ja ohjaan 1-2 vuotta voimistelleiden tyttöjen ryhmää apuohjaajana, ja olen silti itsekin vielä voimistelija, ja kilpailenkin joskus mutten kauhean tosissaan.

      Mitä pienempi lapsi, sitä notkeampi hän on ja sitä helpompaa aloittaminen on.

      13v. olen itsekin, enkä voisi kuvitella että ryhmäämme (joka on kilparyhmä1, ja siinä on 9-17 vuotiaita voimistelijoita) tulisi mukaan joku ikäiseni, joka ei ole koskaan voimistellut.

      Voisit ehkä aloittaa harrastajaryhmässä (jos sellainen alueeltasi löytyy, meidän alueella ei ole) mutta kilpailuihin tähtääminen ei ole kovin realistinen tavoite ( Perusteiden oppiminen kestää noin 1-2vuotta, kilpailusarjoissa osattavien liikkeiden oppiminen vähintään saman verran noin vanhalta) koska silloin kun olisit valmis taitojesi puolesta kilpailemaan, olisit jo 17 vuotias, ja tuon ikäisiä hyvin harvoin näkee 1 luokan (helpoimman luokan) kilpailuissa (yleensä ikähaitari 7-14v.)

      Ehkä joku muu laji sopisi paremmin, esim aerobic?

      • sannananna

        ...mitään aerobicciä. mummot harrastaa sitä.. siis onko ihan mahdotonta? mikä voimistelu sitten kävisi? olipa tosi kannustava viesti...


      • telinevoimistelija.
        sannananna kirjoitti:

        ...mitään aerobicciä. mummot harrastaa sitä.. siis onko ihan mahdotonta? mikä voimistelu sitten kävisi? olipa tosi kannustava viesti...

        Halusin vain vastata todenmukaisesti.

        MUTTA, tottakai voit aloittaa telinevoimistelun ja edetä ihan kilpailemaan asti. Se on periaatteessa mahdollista. Tietääkseni kisoissa ei ole ikärajoja, vain alaikäraja (7v.)

        Missä kaupungissa asut? Se riippuu paljon siitäkin. Jos asut pääkaup. seudulla, sinulla voi olla mahdollisuus päästä johonkin ryhmään mukaan, siellähän se ryhmätarjonta on laajempi.

        Esim meillä täällä suht pienessä kaupungissa (n. 14 000 asukasta) on pieni seura, jolla ei ole resursseja järjestää ryhmää aloittaville yli 10 vuotiaille.

        Jossain isommassa kaupungissa voi hyvinkin olla ryhmiä harrastelijoille jotka on jo vähän vanhempia.

        Toki meilläkin ehkä saatettaisiin ottaa joku oikein halukas vanhempi tyttö mukaan, mutta ei varmaan olisi kivaa aloittaa ryhmässä, jossa muut tytöt on 2-5 vuotta nuorempia?

        Minusta aerobic ei ole mummojen laji. Se on ainakin voimistelijoille hyvä sivulaji, joka kasvattaa kuntoa jne. (Samoin esim baletti on hyvä sivulaji)

        Mutta sinun tapaukseesi. Mikä voimistelu sitten kävisi, nii-in. Riippuu paljon, missä päin asut.
        Esimerkiksi täällä meidän kaupungissa ei voi harrastaa rytmistä voimistelua (joka sekin on paljon helpompi aloittaa nuoena) näytösvoimistelua (jonka aloittamiseen pitää useimmiten olla telinevoimistelu tai rytmisen voimistelun tausta)

        Käyppä tarkistamassa oman kaupunkisi voimisteluseuran sivuja, sieltä selviää mitä voimistelulajeja sinun on mahdollista aloittaa.

        Olisiko esim. jooga huono vaihtoehto? Ei tarvii olla notkea valmiiksi kun aloittaa sen.

        Kysele tai katsele oman kaupunkisi urheiluseurojen/voimisteluseuran mettisivuja, ja ota selvää, onko sinun ikäisillesi ryhmää telinevoimistelussa tms.

        Meidän seurassamme on käytäntö, että kukaan ei voi heti tulla muklaan kilparyhmän harjoituksiin, on edettävä ensin aloittelijoihin, sitten jatko/harrastaja ryhmään, ja sitten vasta pääsee kilparyhmään. Siirroista päättää meidän seurassamme vain valmentajat, ja he osaavat tason mukaan laittaa kaikki oikeaan ryhmään.

        On muuten hienoa, että haluat aloittaa uuden lajin. Toivottavasti siihen on mahdollisuus.


      • sannananna
        telinevoimistelija. kirjoitti:

        Halusin vain vastata todenmukaisesti.

        MUTTA, tottakai voit aloittaa telinevoimistelun ja edetä ihan kilpailemaan asti. Se on periaatteessa mahdollista. Tietääkseni kisoissa ei ole ikärajoja, vain alaikäraja (7v.)

        Missä kaupungissa asut? Se riippuu paljon siitäkin. Jos asut pääkaup. seudulla, sinulla voi olla mahdollisuus päästä johonkin ryhmään mukaan, siellähän se ryhmätarjonta on laajempi.

        Esim meillä täällä suht pienessä kaupungissa (n. 14 000 asukasta) on pieni seura, jolla ei ole resursseja järjestää ryhmää aloittaville yli 10 vuotiaille.

        Jossain isommassa kaupungissa voi hyvinkin olla ryhmiä harrastelijoille jotka on jo vähän vanhempia.

        Toki meilläkin ehkä saatettaisiin ottaa joku oikein halukas vanhempi tyttö mukaan, mutta ei varmaan olisi kivaa aloittaa ryhmässä, jossa muut tytöt on 2-5 vuotta nuorempia?

        Minusta aerobic ei ole mummojen laji. Se on ainakin voimistelijoille hyvä sivulaji, joka kasvattaa kuntoa jne. (Samoin esim baletti on hyvä sivulaji)

        Mutta sinun tapaukseesi. Mikä voimistelu sitten kävisi, nii-in. Riippuu paljon, missä päin asut.
        Esimerkiksi täällä meidän kaupungissa ei voi harrastaa rytmistä voimistelua (joka sekin on paljon helpompi aloittaa nuoena) näytösvoimistelua (jonka aloittamiseen pitää useimmiten olla telinevoimistelu tai rytmisen voimistelun tausta)

        Käyppä tarkistamassa oman kaupunkisi voimisteluseuran sivuja, sieltä selviää mitä voimistelulajeja sinun on mahdollista aloittaa.

        Olisiko esim. jooga huono vaihtoehto? Ei tarvii olla notkea valmiiksi kun aloittaa sen.

        Kysele tai katsele oman kaupunkisi urheiluseurojen/voimisteluseuran mettisivuja, ja ota selvää, onko sinun ikäisillesi ryhmää telinevoimistelussa tms.

        Meidän seurassamme on käytäntö, että kukaan ei voi heti tulla muklaan kilparyhmän harjoituksiin, on edettävä ensin aloittelijoihin, sitten jatko/harrastaja ryhmään, ja sitten vasta pääsee kilparyhmään. Siirroista päättää meidän seurassamme vain valmentajat, ja he osaavat tason mukaan laittaa kaikki oikeaan ryhmään.

        On muuten hienoa, että haluat aloittaa uuden lajin. Toivottavasti siihen on mahdollisuus.

        kiitos, minä hiukan ylireagoin.. asun Tamepreella, mutta en tiedä mitään paikkaa täällä missä voisi harrastaa telinevoimistelua. ja minua ei haittaisi ollenkaan kaikka olisin muita miljoona vuotta vanhempi.. haluaisin vain voimistella. ja muuten, onko etua, että osaan esim. seistä ja kävellä käsillä ennen? ja kärrynpyörän yms.?


      • Miinnii
        sannananna kirjoitti:

        kiitos, minä hiukan ylireagoin.. asun Tamepreella, mutta en tiedä mitään paikkaa täällä missä voisi harrastaa telinevoimistelua. ja minua ei haittaisi ollenkaan kaikka olisin muita miljoona vuotta vanhempi.. haluaisin vain voimistella. ja muuten, onko etua, että osaan esim. seistä ja kävellä käsillä ennen? ja kärrynpyörän yms.?

        Kerron vähän faktoja telinevoimistelusta. Jos haluut kilpailla ni voit kisata mut luultavasti et ikinä pääse ylemmäs ku johonki pikkuluokkiin eli 1-3. Luokkia on oikeasti 7 ja sen jälkeen naisten sarja yli 15v ja tyttöjen sarja alle 15. Eli siis, jollet oo joku ihan sairaan lahjakas, pieni kokoinen, kevyt voimakas ni et oikeen voi päästä telinevoimistelussa pitkälle. Minkälainen ruumiinrakenne sulla on? Se vaikuttaa paljon! Sut otetaan ryhmään mieluummin jos oot pieni lyhyt hoikka, koska sillon sun on helpompi tehä kaikkii telineitä varsinki nojapuita. Ja ootko voimakas? Ja jos haluut päästä pitkälle sun pitää olla kovaluonteinen koska täs lajis on paljon vastoinkäymisii ja valmentajat saattaa haukkuu, ja monta kertaa harkoista saattaa lähteä kyyneleet silmissä ja lisäks se on tosi kovaa ja vaikeaa välillä. Ja ainaki me tehään voimia ihan älyttömästi, yli tunnin päivässä ja se on TOSI rankkaa. Lisäks koulu saattaa kärsiä, joutuu opettelemaan tosi säännölliseks et millon tekee läksyt, et ehtii kaiken harkkojen lisäks. Ja sit tarvii viel paljon rohkeutta tehä uusii liikkeitä. Tiesithän et esim. puomi on kymmenen senttiä levee ja siin pitää tehä voltteja eteen ja taakse, ja kaikkee mahollista. Niin et täytyy olla rohkee.. Mutta. Mä oon harrastanu koht 9 vuotta, nyt oon 14 ja en vois ikinä kuvitellakaan harrastavani muuta lajii. Must on aina tuntunu et telinevoimistelu on aino oikee urheilulaji, et se on ainoo mis on tarpeeks haasteita ja se vaan on niin ihanaa..


      • sannananna
        Miinnii kirjoitti:

        Kerron vähän faktoja telinevoimistelusta. Jos haluut kilpailla ni voit kisata mut luultavasti et ikinä pääse ylemmäs ku johonki pikkuluokkiin eli 1-3. Luokkia on oikeasti 7 ja sen jälkeen naisten sarja yli 15v ja tyttöjen sarja alle 15. Eli siis, jollet oo joku ihan sairaan lahjakas, pieni kokoinen, kevyt voimakas ni et oikeen voi päästä telinevoimistelussa pitkälle. Minkälainen ruumiinrakenne sulla on? Se vaikuttaa paljon! Sut otetaan ryhmään mieluummin jos oot pieni lyhyt hoikka, koska sillon sun on helpompi tehä kaikkii telineitä varsinki nojapuita. Ja ootko voimakas? Ja jos haluut päästä pitkälle sun pitää olla kovaluonteinen koska täs lajis on paljon vastoinkäymisii ja valmentajat saattaa haukkuu, ja monta kertaa harkoista saattaa lähteä kyyneleet silmissä ja lisäks se on tosi kovaa ja vaikeaa välillä. Ja ainaki me tehään voimia ihan älyttömästi, yli tunnin päivässä ja se on TOSI rankkaa. Lisäks koulu saattaa kärsiä, joutuu opettelemaan tosi säännölliseks et millon tekee läksyt, et ehtii kaiken harkkojen lisäks. Ja sit tarvii viel paljon rohkeutta tehä uusii liikkeitä. Tiesithän et esim. puomi on kymmenen senttiä levee ja siin pitää tehä voltteja eteen ja taakse, ja kaikkee mahollista. Niin et täytyy olla rohkee.. Mutta. Mä oon harrastanu koht 9 vuotta, nyt oon 14 ja en vois ikinä kuvitellakaan harrastavani muuta lajii. Must on aina tuntunu et telinevoimistelu on aino oikee urheilulaji, et se on ainoo mis on tarpeeks haasteita ja se vaan on niin ihanaa..

        oon tosi pieni ja melko "siro" mutta voimakas. 150/36. oon pieni mutta pippurinen :D ja rohkeutta/uhkarohkeutta (varsinkin sitä viimeisintä) löytyy.. sisua kans :D


      • Miinnii
        sannananna kirjoitti:

        oon tosi pieni ja melko "siro" mutta voimakas. 150/36. oon pieni mutta pippurinen :D ja rohkeutta/uhkarohkeutta (varsinkin sitä viimeisintä) löytyy.. sisua kans :D

        Olisit sun ruumiinrakenteelta loistava telinevoimistelijaks! Harmi kun et oo aiemmin alottanu. Mut kannattaa oikeesti mennä sinne Tampereen voimistelijoihin kysyyn et pääsiskö kokeilee johonki ja kertoo et haluisit kilpailla. Jos oot oikeesti voimakas ja tosi nopee oppimaan ni eihän sitä tiiä vaik pääsisitki viel kisaamaan. Sun täytyy vaan nopee ottaa yhteyttä sinne! Kerro sit mitä ne sano... Toivon et pääset johonki ku noin innokkaasti haluut!:)


      • sannananna
        Miinnii kirjoitti:

        Olisit sun ruumiinrakenteelta loistava telinevoimistelijaks! Harmi kun et oo aiemmin alottanu. Mut kannattaa oikeesti mennä sinne Tampereen voimistelijoihin kysyyn et pääsiskö kokeilee johonki ja kertoo et haluisit kilpailla. Jos oot oikeesti voimakas ja tosi nopee oppimaan ni eihän sitä tiiä vaik pääsisitki viel kisaamaan. Sun täytyy vaan nopee ottaa yhteyttä sinne! Kerro sit mitä ne sano... Toivon et pääset johonki ku noin innokkaasti haluut!:)

        ...haluisi samaan ryhmään mun kanssa. Se on 155/38 eli vähän mua isompi.... seki haluu tietää et onks se hyvä?


      • Miinnii
        sannananna kirjoitti:

        ...haluisi samaan ryhmään mun kanssa. Se on 155/38 eli vähän mua isompi.... seki haluu tietää et onks se hyvä?

        Kylhän seki on kevyt ja näin mut en mä tiiä miten hyvin voisitte pärjätä ku alotatte niin myöhään, siks kannattaa oikeesti käydä kysyy sielt seurasta! Varmaan eka pääsette alottelijaryhmään ja jos ootte tarpeeks ahkeria/voimakkaita/lahjakkaita ni voitte ehkä päästä kisoihin! Kaikki riippuu ihan teistä! Pitää osoittaa valmentajille et otatte vakavissaan sen. Mun ryhmässäki yks alotti aloittelijoissa 13-vuotiaana nyt se on koht 18 ja kisaa vitosluokas, ja se on ihan saavutus. Mut sillä on ongelmii ku se on niin kankee ja muuta. Mut kannattaa yrittää!!! Kertokaa pääsittekö!


      • entinen telinevoimistelija
        Miinnii kirjoitti:

        Kerron vähän faktoja telinevoimistelusta. Jos haluut kilpailla ni voit kisata mut luultavasti et ikinä pääse ylemmäs ku johonki pikkuluokkiin eli 1-3. Luokkia on oikeasti 7 ja sen jälkeen naisten sarja yli 15v ja tyttöjen sarja alle 15. Eli siis, jollet oo joku ihan sairaan lahjakas, pieni kokoinen, kevyt voimakas ni et oikeen voi päästä telinevoimistelussa pitkälle. Minkälainen ruumiinrakenne sulla on? Se vaikuttaa paljon! Sut otetaan ryhmään mieluummin jos oot pieni lyhyt hoikka, koska sillon sun on helpompi tehä kaikkii telineitä varsinki nojapuita. Ja ootko voimakas? Ja jos haluut päästä pitkälle sun pitää olla kovaluonteinen koska täs lajis on paljon vastoinkäymisii ja valmentajat saattaa haukkuu, ja monta kertaa harkoista saattaa lähteä kyyneleet silmissä ja lisäks se on tosi kovaa ja vaikeaa välillä. Ja ainaki me tehään voimia ihan älyttömästi, yli tunnin päivässä ja se on TOSI rankkaa. Lisäks koulu saattaa kärsiä, joutuu opettelemaan tosi säännölliseks et millon tekee läksyt, et ehtii kaiken harkkojen lisäks. Ja sit tarvii viel paljon rohkeutta tehä uusii liikkeitä. Tiesithän et esim. puomi on kymmenen senttiä levee ja siin pitää tehä voltteja eteen ja taakse, ja kaikkee mahollista. Niin et täytyy olla rohkee.. Mutta. Mä oon harrastanu koht 9 vuotta, nyt oon 14 ja en vois ikinä kuvitellakaan harrastavani muuta lajii. Must on aina tuntunu et telinevoimistelu on aino oikee urheilulaji, et se on ainoo mis on tarpeeks haasteita ja se vaan on niin ihanaa..

        Kyllä te lapset osaatte joskus olla kamalia.. Et voi harrastaa telinevoimistelua jos et ole alistettu anorektikko joka tulee aikuisena käymään terapiassa.. Mitä?! Miksi ei voisi harrastaa ihan harrastamisen ilosta? Minkä takia pitäisi kilpailla ja "kuunnella valmentajan huutoa itku silmässä?"


      • Sporttileidi
        sannananna kirjoitti:

        ...mitään aerobicciä. mummot harrastaa sitä.. siis onko ihan mahdotonta? mikä voimistelu sitten kävisi? olipa tosi kannustava viesti...

        Oletko seurannut aerobic-kilpailuja? Ei se mielestäni ole mikään mummojen laji! Alle 10 v ikäsetkin kilpailee? Ehkä voisit tarkemmin tutustua siihen, jos mielesi muuttuisi.


      • Sporttileidi
        Sporttileidi kirjoitti:

        Oletko seurannut aerobic-kilpailuja? Ei se mielestäni ole mikään mummojen laji! Alle 10 v ikäsetkin kilpailee? Ehkä voisit tarkemmin tutustua siihen, jos mielesi muuttuisi.

        http://www.raisionjumpparit.fi/kilpalajit/kilpa-aerobic/
        Kilpa-aerobic

        Kilpa-aerobic on laji, missä suoritetaan musiikin tahdissa vaativuudeltaan erilaisia liikesarjoja, jotka ovat peräisin perinteisestä aerobic-liikunnasta. Ohjelman tulee osoittaa jatkuvaa liikettä, notkeutta, voimaa ja seitsemän perusaskeleen käyttöä, sekä täydellisesti suoritettuja vaikeusliikkeitä.

        Kilpa-aerobic on kilpaurheilun ja "show'n" yhdistävä urheilulaji. Kilpailuissa pärjätäkseen urheilijan tulee hallita lajitekniikan lisäksi yleisön viihdyttäminen. Fyysisen suorituskyvyn alueella urheilijalta vaaditaan voimaa ja liikkuvuutta, nopeutta ja anaerobista kestävyyttä sekä taitoa.

        Lajissa kilpaillaan naisten ja miesten yksilösarjoissa, parisarjassa, kolmen hengen joukkuesarjassa sekä ryhmäsarjoissa, joihon kuuluu 5-8 henkeä. Kilpailijat jakautuvat taitotasonsa mukaisesti kuuteen eri luokkaa. Ensimmäinen luokka on alle 12-vuotiaat aloittelijat ja kuudenteen luokkaan pääsee nousemaan kun on täyttänyt 18-vuotta ja on saanut tarvittavat nousupisteet. Luokasta toiseen noustaan kun saavutetaan sinne tarvittavat pisteet.


      • Motivoittaja

        Teline voimistelu on kyllä kaiken ikäisille ja kokoisille. En muista kuka mutta yksi telinevoimistelun olympiamitalisti aloitti 11 vuotiaan voimistelun ja jos on motivaatiota niin pärjää kuule ihan missä vain!


      • voimistelija12

        Hei olen 12 vuotias poika ja olen harrastanut voltia-acroa ja telinevoimistelua nyt joku vähän yli kaksi vuotta ja olen ollut edistyneitten harraste ryhmässä ja olen nyt menossa mtv testeihin eli kilparyhmä testeihin.
        Venyn hyvin pääsen kaikki spagut ja saan kässärin hyvin ja haarakulmapunneruksen ja olen myös hyvä permannolla onko minulla hyvät mahdollisuudet kun siihen vaadittiin voima, venyvyys ja liikkuvuus. Kuulemma moni on aloittanut kilpa ryhmän joskus 11-12 iässä.


      • gymnast
        sannananna kirjoitti:

        kiitos, minä hiukan ylireagoin.. asun Tamepreella, mutta en tiedä mitään paikkaa täällä missä voisi harrastaa telinevoimistelua. ja minua ei haittaisi ollenkaan kaikka olisin muita miljoona vuotta vanhempi.. haluaisin vain voimistella. ja muuten, onko etua, että osaan esim. seistä ja kävellä käsillä ennen? ja kärrynpyörän yms.?

        tampereella on ainakin tampereen sisu olen ite turun urheiluliitossa kisasin tamperetta vastaan tänään:)


      • Anonyymi

        niin että voiko 11 kohta 12 vuotias aloitaa teline voimistelun en ole koskaan harrastanut sitä mutta pienenpänä harrastin sirkusta ja ja sitten lopetin sen kun vanhemmmat erosi niin et nii oisko mahiksii päästä teline voimistelu lajille ja oon harrastanu kotona käsillä seisonraa ja sellasi juttuja mutten ole kuiten kaan kovin hyvä 😥


      • Anonyymi
        Miinnii kirjoitti:

        Kerron vähän faktoja telinevoimistelusta. Jos haluut kilpailla ni voit kisata mut luultavasti et ikinä pääse ylemmäs ku johonki pikkuluokkiin eli 1-3. Luokkia on oikeasti 7 ja sen jälkeen naisten sarja yli 15v ja tyttöjen sarja alle 15. Eli siis, jollet oo joku ihan sairaan lahjakas, pieni kokoinen, kevyt voimakas ni et oikeen voi päästä telinevoimistelussa pitkälle. Minkälainen ruumiinrakenne sulla on? Se vaikuttaa paljon! Sut otetaan ryhmään mieluummin jos oot pieni lyhyt hoikka, koska sillon sun on helpompi tehä kaikkii telineitä varsinki nojapuita. Ja ootko voimakas? Ja jos haluut päästä pitkälle sun pitää olla kovaluonteinen koska täs lajis on paljon vastoinkäymisii ja valmentajat saattaa haukkuu, ja monta kertaa harkoista saattaa lähteä kyyneleet silmissä ja lisäks se on tosi kovaa ja vaikeaa välillä. Ja ainaki me tehään voimia ihan älyttömästi, yli tunnin päivässä ja se on TOSI rankkaa. Lisäks koulu saattaa kärsiä, joutuu opettelemaan tosi säännölliseks et millon tekee läksyt, et ehtii kaiken harkkojen lisäks. Ja sit tarvii viel paljon rohkeutta tehä uusii liikkeitä. Tiesithän et esim. puomi on kymmenen senttiä levee ja siin pitää tehä voltteja eteen ja taakse, ja kaikkee mahollista. Niin et täytyy olla rohkee.. Mutta. Mä oon harrastanu koht 9 vuotta, nyt oon 14 ja en vois ikinä kuvitellakaan harrastavani muuta lajii. Must on aina tuntunu et telinevoimistelu on aino oikee urheilulaji, et se on ainoo mis on tarpeeks haasteita ja se vaan on niin ihanaa..

        Mäkin täytän tänä vuonna 13, ja oon jo aika pienestä halunnu olla teline voimistelia, mutta paikkakunnallani ei ole sitä mahdollisuutta!:( Ja oo kai laiha vaikken ookkaa mikää siima:) xd mutta kun oon jo nii pitkä ku joku reilu 160:((((


      • Anonyymi

        olen 2006 syntynyt tyttö ja olen harrastanut joukkuevoimistelua 6 vuotta. Voisinko aloittaa telinevoimistelun? ja olisiko siinä mahdollista menetyä, vaikka alottaisin niin myöhään?


      • Anonyymi
        sannananna kirjoitti:

        ...mitään aerobicciä. mummot harrastaa sitä.. siis onko ihan mahdotonta? mikä voimistelu sitten kävisi? olipa tosi kannustava viesti...

        Voiko 12.v aloittaa kilpa aerobicin


    • krista-mari

      telinevoimistelua yli 10 vuotta ja omasta kokemuksestani voin sanoa, että ehkä on jo hieman liian myöhäistä aloittaa kyseinen laji. varsinkaan mikäli et ole harrastanut aikaisemmin minkäänlaista liikuntaa. notkeuttakin pitää olla hieman "luonnostaan", jotta lajin pystyy täysin omaksumaan. myös koko on suhteellisen tärkeä, vaikkakin pitkät voimistelijat saavat liikkeet näyttämään paljon näyttävämmiltä, se on myös hankalampaa heille.
      aktiivi-telinevoimisteijat aloittavat jo nuorena treenaamisen, missä käydään jopa 5 kertaa viikossa. on myös harrastelija (aloittelija) ryhmiä, jotka treenaavat vain kerran viikossa, mutta voin suoraan sanoa, että niillä taidoilla ei kipailemaan pääse.mutta mikäli laji kiinnostaa ota yhteyttä paikkakuntasi seuraan ja kysele sieltä.

      myös tarjolla on naisvoimistelu-kerhoja, niihin kannattaisi ehkä mieluummin liittyä.

      • jotakin kamppailulajia

        Koska siellä sinut otetaan avosylin vastaan toisin kuin telinevoimistelupiirit. Siellä opit temppuja, myös akrobaattista taituruutta vaativia, opit ne voltit ja muut myös ja notkeus lisääntyy koordinaation kera, koska niitä harjoitetaan esim. itämaisissa kamppailulajeissa minkä ikäisten kanssa vaan.

        Telinejumppapiirit ovat sisäänpäinlämpiäviä kuten jotkut lajit ovat. Mutta ajattelepa, että nykyisin on aikuisillekin omia jumppaluistelu-tai balettiryhmiä, eikä kukaan kysy oletko liian vanha tai vaikkapa paksu aloittamaan. Pääasia on että liikut.


      • telinejumppaa aktiivisesti

        10 vuotta harjoitelelleet ovat lopettaneet lajin tai vaihtaneet valmentajiksi? Jo 13 -vuotiaana? Eikä kilpailla enää kuin huvin vuoksi? Siksikö, että olette lajissa palaneet loppuun liian nuorina? Hämmästyttää, kummastuttaa telinejumppa'eläkeläiset' jotka eivät ole edes täysi-ikäisiä!


    • nellero

      Ei ole. Olen itse asiassa itsekkin kiinnostunut siitä, vaikka en saa edes spagaattia !!!!
      Saatko sinä?

      • sannananna

        ...todellakaan :( saan lähemmäs sivuspagaatin.. jää jotain 25 cm.


      • nellero
        sannananna kirjoitti:

        ...todellakaan :( saan lähemmäs sivuspagaatin.. jää jotain 25 cm.

        Olis kiva aloittaa telinevoimistelu mutta en taida yksin aloittaa... :(


      • sannananna
        nellero kirjoitti:

        Olis kiva aloittaa telinevoimistelu mutta en taida yksin aloittaa... :(

        missä asut? voitaisiin meinaan alottaa yhdessä jos edes hiukan samalla suunnalla asuttaisiin...


    • muuta kuin

      No mun tyttö aloitti nyt telinevoimistelun ja on 12v. Tosin ryhmä on just sellanen aloittelija ryhmä ja vain kerran viikossa. Viimevuonna oli cheerlidigeissä ja suomenmestariks pääs vuodessa. nyt halus pitää välivuoden kun ei haluu olla se jota heitellään ilmaan mutta haluaa pitää yllä notkeutta ja voimaa. Hyvin on porukkaan päässyt mukaan mutta lajeissa paljon samoja liikkeitä. Ootko ajatellut itse cheerlidigiä, sinne kelpaa kaikenkokoiset ja malliset mukaan. Treenaus todella monipuolista.

    • Kokemusta on

      Ensinnäkin tiedän että nää viestit on tosi vanhoja mutta jos joku vielä lukee näitä keskusteluja niin: Muistakaa kaikki että rytminen ja telinevoimistelu eivät ole ainoita lajeja!! Suomessa on tarjolla kilpa-aerobicia, akrobatiavoimistelua, trampoliinivoimistelua, joukkuevoimistelua, team gymiä näiden lisäksi. Tutustukaa lajeihin ihmeessä, mukavia ovat :) Kokemusta on!

    • akskakskakskak

      voi tosiaankin mä harrastan telinevoimistelua

      • Smile you

        No onko mulla mitään mahdollisuuksia? Oon kokeillu akrobatiavoimistelua 2-viikkoa taitoryhmä 3 mutta odotan vieläkin vastausta telinevoimistelu taitoryhmästä... Ruumiinrakenteeltani olen 150/39 ja mielestäni olen ihan lihaksikas ja sivuspaguun jää n.10cm oikean puolen spagaattiin pääsen ja vasemman puolen spagaatissa jää n.15cm... Ja 00-vuonna syntyny... Tanssia oon harrastanu 6-vuotta mutta lopetin sen kuukausi sitten ja minut hyväksyttiin akrobatiavoimistelu taito 3 ryhmään mutta odotan vastausta telinevoimistelusta vielä :D niin mielipide?


    • 11v. Tyttö

      No enpä tiedä kun en ole itse harrastanut ;)

      Tietääkö joku oisko Jämsässä tai Tikkakoskella Akrobatiavoimistelua ?? Oon yrittäny netisä löytää mut ei löydy :( Jos tiiätte ni laittakaa linkkiä ja jos tiiätte niistä hinnoista ni kertoisitteko mulle? Pliis:))

    • 11v. tyttö part 2

      Asuuko KUKAAN Jämsässä,Keuruulla,Tikkakoskella,Jyväskylässä tai Petäjäveellä?? Et voisko kukaa alottaa mun kanssa akrobatiavoimistelua :(( kukaan ei oo kiinnostunut....


      ite asun Liisalantie 202 Petäjävesi :)

    • 11v. tyttö part3

      Huhuuu eikö kukaan vastaa mulleee :((

    • cheer3

      Cheerleading on oikeasti mahtava laji, joukkuevoimistelusta ja telinevoimistelusta, akrobatiasta yhdistettyjä juttuja, hyvä tsemppi ja kovat treenit. Tulee pomppuvoimaa, energiaa, tanssillisuutta, notkeutta! Ei tosiaan mitään sellaista kun lätkäkatsomossa lyhyessä hameessa vähän heilutetaan huiskuja, vaan tosi superurheilua! Kokeilkaa sitä, 13-v sopiva ikä aloittaa!

      Ja kisoja on pitkin vuotta, parhaat joukkueet pääsee kisoihin ulkomaille yms. Kivaa on!

    • Voimää

      Ent mä! Oon -01 syntyny tyttö, ja haluisin harrastaa joukkuevoimistelua! Onko liian myöhäistä aloittaa?? Kerron kaiken minkä osaan:
      - Kuperkeikat eteen ja taakse
      - kässärin, ja siit ympäri, tai kässärikuperkeikka
      - Spgaatti oikeella, ja sivuspagaatti
      - silta, siltakaato, ja siit viel ylös
      - jotenkin rintaseisontaa oon treenannu
      - kärrynpyörä kumpiinki suuntii menee jotenki
      - ikkunavaaka ja ristivaaka
      - kaiken maailman kauris, spagaatti, kasakka hypyt yms. menee

      tos oli ainai jollen unohtanu mitää :D

      • walmentaja

        Missäpäin asut? Riippuu paljon siitä onko kyseisellä alueella voimisteluryhmää sinun ikäisille ja tasoisille:) Toivottavasti on, sillä voimistelu on mahtava laji!


    • Moi!

      Oon 12 ja puol vuotias tyttö Helsingistä, mitat 149cm/46kg kuulostaa paljolta, mut en oo mikään kamalan läski. Harrastin yli 2 vuotta kilpa-cheerleadingiä, suomen parhaassa mini-joukkueessa, joten oon tosi notkee ja lihaksikas, lopetin noin vuosi sitten ja siitä lähtien olen treenannut joka päivä 3h lihaskuntoa, notkeutta, akropatiaa, kestävyyttä yms. Nyt haluaisin aloittaa telinevoimistelun ja päästä kisaamaan lajissa. Tiedän että minun olisi pitänyt aloittaa vuosia sitten ja kysymykseni onkin voinko enää edetä kilpatasolle tässä lajissa ???

      • cheerleadergirl00

        Ketju on todella vanha, mutta niille jotka miettivät voimistelun aloittamista; kilpacheerleading on hyvä laji! Aloittelijajoukkueita on kaikenikäisille ja kaikki pääsevät kilpailemaan, myös aikuisena aloittaneet. Laji koostuu akrobatiasta, stunteista ja hypyistä. Sen lisäksi sieltä saa paljon kavereita, koska joukkuetovereiden kanssa treenaillaan monta kertaa viikossa ja heidän kanssaan esim. stunteissa täytyy todella luottaa toiseen ettei pudota/putoa stuntista. Ainakin itselläni on aina treenien jälkeen ihan super hyvä fiilis ja yksinkertaisesti rakastan lajia. Ja parasta lajissa on se, että siinä kehitytään niin nopeasti. Olen noin kuukauden harrastanut ja en osannut edes kuperkeikkaa kunnolla. Nyt osaan kuperkeikat, kärrynpyörät, siltakaadot, kässärin, skorpparit, stretsit, spagaatin molemmilla sekä avustuksella puolivolttia. Stunteissa vaikein jota olen tehnyt on ehkä kupista heittoon. Ja hypyissä toukkari ja pike. Olen siis 12 vuotias, jolla on olematon urheilutausta. Cheer on paras laji ikinä


      • Skslaj

        Mikä sen mini joukkueen nimi on :D


    • Justme_

      Mitä mieltä ootte et pääsisinkö kilpailemaan telinevoimistelussa jossain luokassa? Oon harrastanu telinevoimistelua n.3-4 vuotta ja oon nyt 14.v!
      Temput jota osaan permannolla:
      -arabiflikki-flikki-flikki
      -arabivoltti
      -siltakaadot eteen ja taakse
      -etuperinvoltti ja takaperinvoltti
      -puolivoltti
      -perhosvoltti sivuttain
      -ylispagaatit joka suuntaan
      Puomi:
      -kärrynpyörä
      -kuperkeikka
      -kässäri
      -siltakaato eteen
      -etu ja takaperin voltti puomilta alas
      -hyppy ponnarilta puomille

      Hyppy:
      -urhonkaato
      -arabialainen
      Nojikset:
      -heilunta
      -kieppi
      -kiintopyörähdys
      -kippi
      -hyppy ala aisalta ylä aisalle

    • jokutyyppi1

      Onko liian myöhäistä aloittaa telinevoimistelu (en tähtää kilpailemaan)?
      Olen 11 en ole notkea mutta venyttelen.
      Ruumiin rakenteeltani olen pitkä ja mitat on 160cm/42kg.
      Osaan sillan kaadon ja käsillä seisonnan. Spagaattiin jää noin 20 cm venyttelemätttä.
      Asun Rantasalmella tietääkö joku onko tässä lähellä telinevoimistelu seuroja?

      • jokutyyppi1

        Ja ainii osaan myös kärryn pyörän ja kuperkeikan etu ja takaperin


    • Jennipher
    • Voimistelijan äiti

      Kyllä luultavimmin voit aloittaa voimistelun. Mun tytär aloitti telinevoimistelun kun se oli 2v. En ole niin varma että edistyisitkö niin nopeasti, mutta jos jaksaisit yrittää pääsisit kyllä kilparyhmään, vähän vanhempana

    • ??????

      Onko liian myöhästä alottaa telinevoimistelu oon harrastanu joukkuevoimistelua mut en oikee tiiä ? ?

    • kisaava

      Kyllä voit aloittaa telinevoimistelu. Koska on niitä nuorten ryhmiä (eli 11-15 vuotiaiden ryhmiä) kisaamaan voit keretä vanhempana. Mutta laji on haastavampi kuin ajattelee siiihen tarvitsee erittäin hyvät lihakset jotta pysyy rekillä. Sä joutuisit suorittamaan merkkejä (pronssi,hopea,kulta,kulta-timantti) ennen kun pääset kisaamaan. Merkkejen suorittamiseksi pitää opetella eri telinevoimistelu aloilta eri liikeitä ja liikesarjoja. Sinun täytyy opetella 10 pakollista ja 5 vapaavalintaista liikettä /liikesarjaa jottavoisit suorittaa merkin. Ja ne 10 pakollista ja 5 vapaata liikettä/liikesarjaa pitää pystyä näyttämään tuomarille. Ja he päättävät että oletko tarpeeksi hyvä seuraavaan tasoon. Mutta olen itse harrastanut 11.vuotta voimistelua ja olen kisaamassa. Kiva laji tämä on mutta ihan muutaman kerran oon tullut itkien kotiin kun valmentaja on vähän pitänyt puhuttelun jos ei pääsekkään jossain liikkeessä pohjaan. Mutta kivaa on pää osin. Olethan ottanut huomioon jos meinaat kisoihin niin jos on muita harrastuksia niin ne joutuu jättämään kun treenejä on usein ja viikon loppusin saattaa olla yli 4h treenejä. Itse jouduin luopumaan tanssista ja taitoluistelusta. Koska mulla on 5-6 kertaa viikossa treenit ja vapaapäivä menee yleensä lihasten rentouttamiseen.

    • Miisaliisapiisa

      Ehkä voi se riippuu onko harrastanut ennenkin

    • Valitettava_fakta

      Noh kyl se mun mielest on valitettavasti liian myöhästä jos kilpailu/menestys mielessä alottaa... ite oon 12v ja aattelin alottaa rytmisen voimistelun mut haaveeks jäi ku tajusin et jos siin tahtoo menestyy pitää tyylii olla 10 vuotiaana sm kisoissa.

    • Anonyymi

      Ite haluisin alottaa rytmisen voimistelun oon 14v saan melkein spagaatin ja osaan voltin trampal ja saan siltakaadon mut vaan trampal onko mun liian myöhästä alottaa?

      • Anonyymi

        Ja en aiji tähdätä mihkään suomen huipulle tai kisoihin


    • Anonyymi

      Kaiken ikäiset voivat mutta eivät 2/3v

    • Anonyymi

      Voiko telinevoimistelun aloittaa 8v

    • Anonyymi

      Ei ole myöhäistä!

    • Anonyymi

      Mä haluisin alottaa telinevoimistelun 14v mutta en tiedä olenko jo liian vanha, haluaisin myös päästä kilpailemaan. Olen tosi notkea selästä esim kun menen mahalleen makaamaan ja kurotan jaloilla mahdollisimman lähelle päätä osun melkein nenään asti. En osaa tehdä voltteja mutta aika monia muita temppuja osaan.

    • Anonyymi

      Pääseekö 16 vuotias kilpailemaan kilparymiin?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2663
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      72
      1432
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1431
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1189
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1153
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1151
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1141
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1089
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1070
    Aihe