vyön käytöstä puvun kanssa

jarno trolli

Kysyisin palstan asiantuntijoilta (Petja jne), että onko aivan poissuljettua pitää pukua ilman vyötä (housut istuvat tosi hyvin eivätkä ne vyötä kaipaa ainakaan siihen että jalassa pysyisivät)? Vai onko tuo vyö ikäänkuin pakollinen asuste, jota ei voi jättää pois.

20

9982

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vyö

      Kuuluu pukuun.

      Tyyliltään samanlainen kuin kengät. Vyö ja kengät muodostaa parin.

      • jkwi

        Juuri uusimmassa GQ:ssa oli juttua, että vyön voi vallan hyvin jättää pois, se on ns. trendikästäkin tällä hetkellä. Mutta se on taas eri asia kumpaa haluaa edustaa; trendikkyyttä vai perinteikästä linjaa. Itse jättäsin vyön pois, jos toimii ilmankin.


      • jarno trolli
        jkwi kirjoitti:

        Juuri uusimmassa GQ:ssa oli juttua, että vyön voi vallan hyvin jättää pois, se on ns. trendikästäkin tällä hetkellä. Mutta se on taas eri asia kumpaa haluaa edustaa; trendikkyyttä vai perinteikästä linjaa. Itse jättäsin vyön pois, jos toimii ilmankin.

        että olisiko se vyön poisjättö jopa trendikästä. Kiitos muillekin vastaajille, varmaan jatkossa mennään tilanteen mukaan. Ajattelisin, että jos kravatinkin jättää pois niin silloin voisi pokkana jättää vyönkin pois. Minimalisti kun olen.


      • niin se on
        jarno trolli kirjoitti:

        että olisiko se vyön poisjättö jopa trendikästä. Kiitos muillekin vastaajille, varmaan jatkossa mennään tilanteen mukaan. Ajattelisin, että jos kravatinkin jättää pois niin silloin voisi pokkana jättää vyönkin pois. Minimalisti kun olen.

        Joo kannattaa harkita tilanteen mukaan.

        Onhan sekin kai ollut joskus trendikästä, että jättää asusta pois sukat ja paidan.


      • JT76
        jkwi kirjoitti:

        Juuri uusimmassa GQ:ssa oli juttua, että vyön voi vallan hyvin jättää pois, se on ns. trendikästäkin tällä hetkellä. Mutta se on taas eri asia kumpaa haluaa edustaa; trendikkyyttä vai perinteikästä linjaa. Itse jättäsin vyön pois, jos toimii ilmankin.

        ..ole varsinaisesti mikään auktoriteetti ellei sitten ihan tietoisesti halua mennä niiden ohjeiden mukaan. Siitä lehdestä jos mistä huomaa, että juttujen sisältö muotoutuu täysin mainostajien rahojen ehdoilla.

        Sinänsä vyön poisjättäminen ei ole mikään kardinaalimunaus, mutta itse en jättäisi sitä pois. Vyön kanssa kokonaisuus vain toimii paremmin.


    • gmca

      Minä en käytä vyötä (pelkästään) sen takia, että se pitäisi housut ylhäällä, vaan se on vaatekappale siinä missä housut tai paita.

      Laita vyö.

    • PetjaJäppinen

      Vyö kuuluu pukuun.

      Mutta tehdään tässä nyt ero sitten parin asian kanssa.

      Tyylikäs, trendikäs ja muodikas ovat jokainen eri asioita.

      Trendi ja muoti.

      Trendi on kehityssuunta.
      Trendi on esimerkiksi se, että liiviä ei pidetä enää välttämättömänä puvun osana.

      Muoti on lyhytaikaisempi juttu. Esimerkiksi pipon pitäminen nyt muoti, josta ei voi päätellä pitempi aikaista trendiä.

      Vyön pitämättömyyttä pidän muoti-ilmiönä, enkä usko että siitä olisi trendiksi.

      Kuluttajalehdet ovat pilanneet nämä termit, ja käyttävät sanaa "trendi" siinä pitäisi käyttää muoti.

      Jos sitten pitäisi määritellä millainen ihminen on trendikäs ihminen, niin minä en pidä trendikkäänä ihmistä joka seuraa muotia, vaan ihmistä joka rakentaa omaa tyyliään pitkäjännitteisesti, tempoilematta ja ottaen omaan pukeutumiseensa huomioon omaan persoonallisuuteensa sopivat muoti-ilmiöt sen vuoksi että ne sopivat hänelle, ei sen vuoksi että ne ovat muotia.

      Näin ollen, vaikka vyön käyttöä voikin pitää trendinä, onhan se kuulunut miehen pukuun nyt noin 80 vuotta, ja vyöttömyyttä voi pitää muotina, niin tyylikäs mies arvio sen, mikä hänelle sopii.

      Itse, valitsisin vyön, koska pitkällä tähtäimellä vyöttö pidettävien housujen saatavuus ei ole taattua ja näin ollen ei tarvitse tempoilla asian kanssa.

      • jarno trolli

        tuossa olikin loistava oppitunti. Itse näkisin myös, että vyötä käyttämällä ei voi mennä vikaan. Taidan hommata uuden vyön.

        (koko juttu lähti liikkeelle siitä kun vanha vyö oli liian leveä eikä mahtunut uuden puvun housun lenkkeihin)


      • Andy W

        Monet käyttävät myös henkseleitä puvun kanssa. Ajatteleppa, jos sinulla on takki päällä, niin nuo henkselit eivät edes näy. Näit voi olla muodikas ja pitää housut ylhäällä.

        Tosin itse kyllä käyttäisin myös vyötä.


      • Old Etonians

        Käyttäisin niistä nimeä housunkannattimet...vai olkaimet. Eivät ne ole sellainen marketista ostettava metalliklipsuilla kiinnitettävä kuminauhahirviö vaan pääosin joustamattomasta kankaasta tehty ja nahkaisilla lenkeillä housujen vyötärönaihalla napeissa kiinni oleva mukavuusasuste. Väittäisin, että pääosalle suomalaisista miehistä olkaimien pätäisi olla pakollinen asuste. Samoin pitäisi monen kyllä pohtia housujen yläosan pituutta...tahtoo se takana oleva vako usein paljastua...

        CNN:n Larry King toi aikoinaan housunkannattimet upeasti esille ja hänen nyötään moni muukin on niitä ryhtynyt käyttämään julkisesti. Ymmärrän toki, että kevyen italialaisen puvun kanssa ei voi käyttää raskaita kankaisia housunkannattimia, mutta tyypilliseen suomalaiseen pukuun ja miesvartaloon ne osuvat hyvin. Toki samalla kun käyttää housunkannattimia, voi hyvinkin käyttää myös vyötä - siis asusteena.


      • PetjaJäppinen
        Old Etonians kirjoitti:

        Käyttäisin niistä nimeä housunkannattimet...vai olkaimet. Eivät ne ole sellainen marketista ostettava metalliklipsuilla kiinnitettävä kuminauhahirviö vaan pääosin joustamattomasta kankaasta tehty ja nahkaisilla lenkeillä housujen vyötärönaihalla napeissa kiinni oleva mukavuusasuste. Väittäisin, että pääosalle suomalaisista miehistä olkaimien pätäisi olla pakollinen asuste. Samoin pitäisi monen kyllä pohtia housujen yläosan pituutta...tahtoo se takana oleva vako usein paljastua...

        CNN:n Larry King toi aikoinaan housunkannattimet upeasti esille ja hänen nyötään moni muukin on niitä ryhtynyt käyttämään julkisesti. Ymmärrän toki, että kevyen italialaisen puvun kanssa ei voi käyttää raskaita kankaisia housunkannattimia, mutta tyypilliseen suomalaiseen pukuun ja miesvartaloon ne osuvat hyvin. Toki samalla kun käyttää housunkannattimia, voi hyvinkin käyttää myös vyötä - siis asusteena.

        ...tietyin varauksin.

        Kyllä ne olkaimet, nahkalenksuillakin, on joustavaa materiaali, mutta niitten kestävyys on ihan muuta kuin näitten halpapälliversioitten. Ne ovat melkoisen paljon hevimpää materiaalia ja joustavat vähemmän, vaikka joustavatkin.

        Henkselit muutoin kuuluvat juhlapukuun, mutta eivät saa koskaan näkyä silloin, vaan menevät liivin alla.

        Itse en pitäisi Larry Kingiä minään esikuvana.
        Amerikkalaisesta pukeutumisesta muistan muistelematta yhden hyvän asian, seersukker-puvun, mutta muuta ei nyt tule mieleen.


      • vyötärö näin ylemmäksi
        PetjaJäppinen kirjoitti:

        ...tietyin varauksin.

        Kyllä ne olkaimet, nahkalenksuillakin, on joustavaa materiaali, mutta niitten kestävyys on ihan muuta kuin näitten halpapälliversioitten. Ne ovat melkoisen paljon hevimpää materiaalia ja joustavat vähemmän, vaikka joustavatkin.

        Henkselit muutoin kuuluvat juhlapukuun, mutta eivät saa koskaan näkyä silloin, vaan menevät liivin alla.

        Itse en pitäisi Larry Kingiä minään esikuvana.
        Amerikkalaisesta pukeutumisesta muistan muistelematta yhden hyvän asian, seersukker-puvun, mutta muuta ei nyt tule mieleen.

        Mitä mieltä olette henkselit ja farkut yhdistelmästä? En tarkoita työvaatteina vaan ihan tavallisena arkivaatteina.


      • PetjaJäppinen
        vyötärö näin ylemmäksi kirjoitti:

        Mitä mieltä olette henkselit ja farkut yhdistelmästä? En tarkoita työvaatteina vaan ihan tavallisena arkivaatteina.

        Pidän farkkuja maatalousväestön suorittavan portaan työvaatteena, joten siihen liittyvät kysymykset eivät kosketa minua mitenkään.

        Esteettisesti pidän arvokkaana, ettei maatalouden ruumiillisen työn suorittajien genitaalit vilku, mutta sekään ei edellytä pukeutumista, vaan voidaan ratkaista eläinlääkärin vierailulla.


      • icke-joutilas
        PetjaJäppinen kirjoitti:

        Pidän farkkuja maatalousväestön suorittavan portaan työvaatteena, joten siihen liittyvät kysymykset eivät kosketa minua mitenkään.

        Esteettisesti pidän arvokkaana, ettei maatalouden ruumiillisen työn suorittajien genitaalit vilku, mutta sekään ei edellytä pukeutumista, vaan voidaan ratkaista eläinlääkärin vierailulla.

        Voidaan todeta kaupunkilaisille joutilaille että suorittava porras maalla pitää parhaana vaihtoehtona työssään haalareita (koko / avo) eikä siihen yleensä ottaen kaupunkilaisten mielipiteitä edes tarvita.


      • Andy W
        vyötärö näin ylemmäksi kirjoitti:

        Mitä mieltä olette henkselit ja farkut yhdistelmästä? En tarkoita työvaatteina vaan ihan tavallisena arkivaatteina.

        se näyttäisi aika pahalta enkä näe syytä miksi normaalimittainen ihminen niin tekisi. Jos on lanteet niin käyttäisin vyötä. Jos taas on lihava, niin vyön käyttö voi olla vaikeaa, kun ei ole lanteita, ja siksi on lähes pakko käyttää henkseleitä. Lihaville suosittelisin laihdutusta, sillä minusta mikään vaate ei näytä hyvältä lihavan päällä, esimerkiksi Martti Ahtissari näyttää todella törkeältä käyttäessään vyötä housuissa, mutta koska lihavia ihmisiä on, on varmaan ihmisiäkin, jotka eivät pukeudu minun mielestäni tyylikkäästi, joten siitä vaan, jos haluat.


      • Kikke
        vyötärö näin ylemmäksi kirjoitti:

        Mitä mieltä olette henkselit ja farkut yhdistelmästä? En tarkoita työvaatteina vaan ihan tavallisena arkivaatteina.

        Kyllä aika paljon näkyy nuorta jengiä kaupungilla farkut ja henkselit päällä, ne ovat nyt taas muodissakin. Nuorison vaatekaupoissakin melkein joka näyteikkunassa on jollakin mallinukella henkselit farkkujen kanssa.

        Ainakin musta kundilla näyttää hyvältä farkut ja henkselit.


      • Make 1971
        Kikke kirjoitti:

        Kyllä aika paljon näkyy nuorta jengiä kaupungilla farkut ja henkselit päällä, ne ovat nyt taas muodissakin. Nuorison vaatekaupoissakin melkein joka näyteikkunassa on jollakin mallinukella henkselit farkkujen kanssa.

        Ainakin musta kundilla näyttää hyvältä farkut ja henkselit.

        Kyllä kummatkin vois kokeilla henkseleitä farkkujen kanssa. Ei niitä kukaan fleece-puseron tai villapaidan alta näe. Huomaa vain, että housut istuu paremmin eikä lökötä - kimmat näyttää kurvikkaammilta. Ne on tosiaan muotia nuorilla.

        Mulla oli eilen henkselit villapaidan alla. Sellaiset löysät. Ne sopii runsaaseen paikallisjunassa istumiseen ja penkiltä ylös nousemiseen paljon vyötä paremmin, joka painaa ikävästi mahaa.


      • Harri83xx
        vyötärö näin ylemmäksi kirjoitti:

        Mitä mieltä olette henkselit ja farkut yhdistelmästä? En tarkoita työvaatteina vaan ihan tavallisena arkivaatteina.

        Mä itse siirryin käyttämään henkseleitä sekä puvun housujen että farkkujen kanssa. Henkselit pitää hyvin housut oikeella korkeudella ja eikä kiristä mistään - ja näyttävätkin hyviltä. Itse tykkään enemmän ihan klipsillisitä malleista, ne saa kätevästi mihin vaan housuihin kiinni. Aika ihme ettei henkseleitä käytetä enempää, ne on niin kätevät ja mukavat.


    • Niko098

      Puvun kanssa ei tule käyttää vyötä, sillä puvun on tarkotus olla yhtenevä siluetti miehelle. Kun miehet käyttävät vyötä, niin se 'leikkaa' siluetin kahtia, jota puvulla ei haeta. Puvun housujen (kuten takin) tulisi olla erittäin hyvin istuva käyttäjällä, jolloin siinä ei ole ylimääräistä materiaalia, jolloin vyölle ei myöskään ole käyttötarkoitusta - sen kuuluu pitää housut ylhäällä, eikä olla asuste. Jos tilannr kuitenkin on, että housut eivät pysy ylhäällä, niin suosittelen käyttämään henkseleitä. Henkselit jopa suoriutuvat pitämään housuja ylhäällä paremmin, kuin vyö sillä nämä vetävät housuja ylöspäin, kuin puristaisivat lähemmäs vyötäröä. Tästä on paljon väittelyä, kumpi on oikea tapa ja kumpi ei ole - joten suosittelen tekemään niin miten itse tykkäät, mutta henkilökohtainen mielipiteeni on, että vyötä ei todellakaan tulisi käyttää puvun kanssa. Itse kuitenkin tiedän puvuista yms. Hyvin paljon, sillä minulla on päälläni puku suurimmasta osasta viikkoa.
      Tee niinkuin itse pidät!

      • henkselit_välttämättömät

        Pukupaidoissa yleensä käytetään hyvin korkean lankaluvun kankaita, jolloin ne ovat myös liukkaita. Edes tyköistuvat housut eivät tällöin pysy ylhäällä ilman henkseleitä.

        Ainoastaan karkeampien arkipaitojen ja halvimpien pukupaitojen kanssa housut pysyvät ylhäällä vyön avulla tai ilmankin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      166
      2819
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2021
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2016
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1825
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe