HAIMATULEHDUS?

Nimetön

Mulla todettiin haimatulehdus loma reissun jälkeen vaikken kertaakaan ollu edes kännissä vaan ottelin siinä päivän mittaan muutamia olusia.
Onko kellään kokemuksia kauanko tulisi pidättäytyä alkoholista että voisi taas turvallisesti ottaa siis normaalisti olutta siis pullon pari silloin tällöin?
Nyt menny jo kuukausi siitä kun todettu ja olen kokeillu joskus juoda pari pulloa ykkösolutta niin sekin tuo jo päivän parin päästä paineen tunteen ylävatsaan.
Jakakaa kokemuksia.

54

77830

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitään ns. turvarajaa

      jolloin voisi haimatulehduksen jälkeen ottaa alkoholia, itse asiassa haimatulehduksen sairastaneen kannattaa pidättäytyä koko lopun elämäänsä alkoholista, seuraava tulehdus voi viedä hengen.
      Ja haimatulehduksen laukaisijana voi toki olla muukin kuin alkoholi, esim. sappitieh.tulehdus ym.
      Ei kannata edes ajatella enää alkoholin nauttimista mikäli haluaa pysyä hengissä, huomaathan sen itsekin, edes ykkösolut ei sinulle enää sovi.

      • Nimetön

        onko omia kokemuksia vai tietoa oikeen asiasta.lääkärit neuvoi pitämään kuitenkin pidemmän tauon.


      • lääkärin
        Nimetön kirjoitti:

        onko omia kokemuksia vai tietoa oikeen asiasta.lääkärit neuvoi pitämään kuitenkin pidemmän tauon.

        ohjeita ja ajan oloon tulet tietämään voitko ikinä käyttää mitään alkoholipitoista.
        Pitää paikkansa että jo pieni alkoholimäärä voi laukaista oireet ja saada aikaan tulehduksen.
        Se on yksilöllistä. Olen "ulkopuolinen sh neuvoja" ja hoitanut lukuisia haimatulehduspotilaita. Se mikä sopii toiselle ei aina sovi toiselle ja ollut henkilöitä, joiden on täytynyt jättää alkoholi lopullisesti ensimmäisen haimatulehduksen jälkeen. Jos ei halua pelata "venäläistä rulettia"...Pärjäile ja opettele etsimään iloa muusta kuin alkoholista!


    • lisää!

      Kertoisitko tästä haimatulehduksesta? Milaisia oireita sinulla oli, huomasitko jo pidempään, ettei kaikki ole ok. jne. jne.? Joku mainitsi ylävatsan turpoamisen... haluaisin kuulla asiasta lisää. Mitkä oireet vei lääkärihoitoon, otettiinko kokeita, millaista hoitoa? KIITOS.

      • Nimetön

        hei.oireet oli moninaiset.en siis ennen tätä ollut ollenkaan ryypänny vaan tissutellu ehkä semmonen 4 olutta päivässä noin 10 päivän ajan.Sitten tuli täydellinen sisäinen halu stopata juominen.ei tehny ollenkaan mieli edes pientä kalja ryyppyä.ruokahaluttomuus,ylävatsassa kipua ja kauhea paine kuin olisi tennispallo kiinni palleassa.lääkärissä verikokeissa selviää ja epäillään haimatulehdusta.nestehoitoa ja 3 päivää syömättä,tarvittaessa kipupiikki ja verikokeet joka päivä.infraääni tutkimus (jossa minulla ei näkynyt mitään).pari päivää niin kipu poistu ja viikon verran tiputuksessa ja tarkkailussa.tosin lääkäri puhui niitä näitä etten koskaan päässy selvyyteen oliko minulla tosiaankin haimatlehdus,vai oliko se vasta tulossa.niin tai näin on minulle kova paikka tietää ja tiedostaa että minun pitää jättää alkoholi kokonaan.valinta on toki helppo kun tietää vaihtoehtona olevan mahdollinen kuolema.


      • bankrotiitti

        Eräs kolmen lapsen äiti kertoi ettei synnytyskivut ole mitään haimatulehduksen rinnalla. Sanoi että synnytyskivuissa on taukoja,mutta haimatulehduksessa ei. Osastolla ei anneta helposti kipulääkettä haimapotilaalle. Itse aiheutettu,sanovat sadistit hoitajat.


      • Anonyymi

        Minulla oli haimatulehdus yli neljä vuotta sitten.
        Se alkoi alkoholin käytön jälkeen seuraavana aamuna yhtäkkiä ylävatsa luvulla.En heti sanonut puolisolle koska ajattelin että se menee ohi.Sitten kivut lisääntyivät puoliso ehdotti ambulanssin soittoa sanoin että ei vielä.Kivut jatkuivat seuraavanakin päivänä ja illalla lähdin sitten taxilla Peijakseen , haiman arvot olivat n.1000. Arvo laski yön aikana ja minut vietiin Jorviin ja tiputus jatkui.Olin yht.viisi päivää sairaalassa ja kaksi kk.juomatta.Sitten kun aloin juomaan join aina vettä mukana.Kyllä hoitajilta tuli kovaa tekstiä vaarallisuudesta.


      • Anonyymi
        bankrotiitti kirjoitti:

        Eräs kolmen lapsen äiti kertoi ettei synnytyskivut ole mitään haimatulehduksen rinnalla. Sanoi että synnytyskivuissa on taukoja,mutta haimatulehduksessa ei. Osastolla ei anneta helposti kipulääkettä haimapotilaalle. Itse aiheutettu,sanovat sadistit hoitajat.

        Justiinsa juu, sadisti hoitajat😳


      • Anonyymi
        bankrotiitti kirjoitti:

        Eräs kolmen lapsen äiti kertoi ettei synnytyskivut ole mitään haimatulehduksen rinnalla. Sanoi että synnytyskivuissa on taukoja,mutta haimatulehduksessa ei. Osastolla ei anneta helposti kipulääkettä haimapotilaalle. Itse aiheutettu,sanovat sadistit hoitajat.

        Kyllä kaikki sairaanhoitajat kipulääkettä antavat. En ole tavannut ketään hoitajaa joka noin ajattelisi.


    • medisinaren

      Hei!

      Jos sinulla todellakin oli haimatulehdus niin kannattaa tietää seuraavat asiat, jotka varmaan lääkäri on jo kertonut sinulle.

      Nuorella henkilöllä pankreaiitti (haimatulehdus siis) johtuu yleensä keskivartalolihavuudesta yhdistettynä alkoholin käyttöön. Taustalla on kuitenkin myös anatominen syy (kaikille ei siis tule haimatulehdusta alkoholista). Alkoholin palamistuotteet muodostavat rasvojen kanssa tukkeuman, joka tukkii haiman asinukset (semmoset solurykelmät joista tulee haiman erittämiä entsyymejä). Asinuksen tukkeutuessa normaalisti vielä haimassa inaktiiviset entsyymit väkisinkin aktivoituvat ja alkavat näin digestoida (syövyttää)haiman omaa kudosta. Tämä aiheuttaa tulehduksen.

      Nyt lisää siitä anatomisesta tekijästä. Eli on todettu, että tietyillä ihmisillä on sen muotoiset haiman asinukset, että ne tukkeutuvat. Tämän takia yhden haimatulehduksen takia tulisi jättää alkoholi kokonaan.

      Jos välttämättä haluut sitä alkohoolia juoda niin laihduta ainakin itsesi solakkaan kuntoon (jos et sitä jo ole). Tämä ainakin pienentää riskiä. Yleisohje kuitenkin on, että ainakin yhden kunnon haimatulehduksen jälkeen ei suositella alkoholia lainkaan, koska haimatulehdus yleensä uusii ja on erittäin tappava tila.

      Jotain pikkuinfoa tossa...sori että vähän ihmeellisessä muodossa....Kirjoituksesi perusteella sinulla ei ollut kovin rankka haimatulehdus, mutta silti raittiutta kannattaa harkita.

      btw...luennollaproffa kertoi tyyppitapauksen haimatulehduksesta.

      normitapaus: keskiikäinen suomalainen mies, jolla keskivartalolihavuutta. Mies palaa lomamatkalta ja valittaa vatsakipuja, lomalla on käytetty keskimääräistä enemmän alkoholia (huomaa siis keskimääräistä enemmän, ei välttämättä mitään perskännejä joka päivä).

      • Nimetön

        infosta.tuon tapasta olen lukennutkin.olen kyllä normaali vartaloinen ehkä enemmän hoikka kuin pullea.ehkä se on sitten niin yksisöllistä tämänkin taudin kanssa.


      • haima kestää
        Nimetön kirjoitti:

        infosta.tuon tapasta olen lukennutkin.olen kyllä normaali vartaloinen ehkä enemmän hoikka kuin pullea.ehkä se on sitten niin yksisöllistä tämänkin taudin kanssa.

        Muutaman kerran on haima tulehtunut ja viinaa olen vieläkin ottanut en kyllä suosittele kokeilemaan. itse olen viinan juonnin jälkeen juonut paljon vettä ja ottanut nesteenpoistolääkettä että sisuskalut puhdistuisi, mutta sitä ei todellakaan pysty sanomaan jos kerran on haima tulehtunut että kestääkö sinun sisuskalusi enää yhtään alkoholia , haimatulehdus oireista sen verran että mahan turvotusta ja ulostus oireita\oksennusta jos rupeaa olemaan eikä mikään ruoka kestä sisällä niin kannataa hakeutua lääkärihoitoon


    • Axelkardan

      Minulla on ollut kolme kertaa haimatulehdus. Kaikki tuli juuri nimenomaan alkoholin tissuttelusta. Vasta kolmannen kerran jälkeen tajusin, että ei enää PISARAAKAAN!!!!! Kahden ensimmäisen pankreatiitin aikana minun annettiin sairaalassa vain kärsiä niistä HIRVEISTÄ tuskista, joita tulehdus aiheuttaa. Kyllä niillä siellä on keinot, millä ihminen saadaan ihan tuskattomaan tilaan, mutta minun kohdallani sanottiin, kun Tramal-niminen kipulääke oli käytössä, että ei sinulle voi antaa morfiinia, kun olet jo yhdelle päihteelle addikti. Ikään kuin minusta olisi tullut viikon aikana morfinisti, minkä sairaalassa olo kesti! Kolmannella kerralla minulle laitettiin selkään jonkinlainen kipupumppu ja johan kivut kaikkosivat. Voin sanoa, että kipu on aivan käsittämättömän kova. Sitä ei voi millään kuvailla, mutta siitä voit olla varma, että jos perustelemillasi "paineen tuntemisella vatsassa" termeillä kuvaat oireitasi, voin melkein lyödä vetoa, että kyseessä ei ole pankreatiitti. Tosin pankreatiitti voi käsitykseni mukaan olla myös melko kivuton, mutta yleensä se on koko mahassa tuntuva kipu, joka säteilee selkään. Paras tutkimuskeino lääkäreillekin on painaa keskeltä palleaa mahaa sisäänpäin, niin jos kyseessä on pankreatiitti, maha ikäänkuin "potkaisee" takaisin. Itse olen ollut käytännöllisesti 6 vuotta ilman alkoholia, mutta kerran kantti petti ja join neljä päivää putkeen. Pelkäsin kuollakseni sen jälkeen, että koska se mahanpoltto taas alkaa, mutta venäläistä rulettia se täysin oli. Jos neljäs pankreatiitti olisi tullut en varmaan kirjoittaisi nyt tätä juttua. LOPETA JUOMINEN KOKONAAN!!!!!!!!!

    • Dietmar von Lokomoti

      pulollinen g:tä kerran viikossa auttaa. jos ei niin lisätään lääkitystä ja ja sitten joku resepti.

      • Dietmar von Lokomoti

        kylä näin on ja näin myös pitää olla


      • Anonyymi
        Dietmar von Lokomoti kirjoitti:

        kylä näin on ja näin myös pitää olla

        Juopon kuuluukin kärsiä.
        Hyvä et koskee. 0ikein.


    • mr?

      käyntän antabusta, mutta vähän väliä koskee vasemmalle mahan puolelle lonkkaluun viereen. missä voi olla vika? haima??
      vuoden ollut ilman alkoholia

      • SnakeBait

        Ei ole haimakipua jos lonkkaluun lähellä tuntuu.haima kun on "kipeä" et niillä "tennispallon tunteilla" enää kotona pysty olemaan,sairaalaan menet itku-kurkussa.Itselläni ollut 5kertaa kova tulehdus,kaikki johtui ryyppämisistä.Sairaalassa Oxanest(synteettinen-morfiini) kipulääkitys suoneen/lihaspistoksena tehoaa,mutta ei se viikko ihan helppoa ja kivutonta ole siellä maata.Rasvaton ruokavalio,terveet elämän tavat ja ei enää 10v ole tulehduksia ollut.Röökiä vedän yhä,ja perseetkin noin 10-15kertaa vuodessa. =)
        Tissuttelua ei kannata harrastaa sanoi sisätauti erikoislääkäri.ja tosiasiahan on että,jos olet kerran pankreatiitin sairastanut,et saisi viinaan koskea...
        tv: Jakke 29v.


      • läsipaskaa...
        SnakeBait kirjoitti:

        Ei ole haimakipua jos lonkkaluun lähellä tuntuu.haima kun on "kipeä" et niillä "tennispallon tunteilla" enää kotona pysty olemaan,sairaalaan menet itku-kurkussa.Itselläni ollut 5kertaa kova tulehdus,kaikki johtui ryyppämisistä.Sairaalassa Oxanest(synteettinen-morfiini) kipulääkitys suoneen/lihaspistoksena tehoaa,mutta ei se viikko ihan helppoa ja kivutonta ole siellä maata.Rasvaton ruokavalio,terveet elämän tavat ja ei enää 10v ole tulehduksia ollut.Röökiä vedän yhä,ja perseetkin noin 10-15kertaa vuodessa. =)
        Tissuttelua ei kannata harrastaa sanoi sisätauti erikoislääkäri.ja tosiasiahan on että,jos olet kerran pankreatiitin sairastanut,et saisi viinaan koskea...
        tv: Jakke 29v.

        autoimmuuni tauti, jotuu rokotteista.


    • hoitaja hellä

      Olen hoitsuna ollut päivystyksessä vastaanottamassa useampiakin haimatulehduspotilaita, ja voin kertoa, että siinä tilanteessa moni raavaskin mies herkistyy, kun ylämahaansa pitelee.

      Toki heille annetaan asianmukainen kivunlievitys, ei me sentään mitään sadisteja täällä hoitopuolellakaan olla, mutta tajuttomaksi asti ei ketään lääkitä, joten aina jonkinlainen tuntu jää.

      Kyllä se niin on, että ensimmäisen haimatulehduksen jälkeen ryyppääminen on kuin leikkisi jatkoajallaan. Mutta kukin tyylillään. Täällä me olemme odottamassa seuraavaa kertaa.

    • tulehtunut

      mullaki oli toi tulehdus ja mulle sanottiin etten saa juoda alkoholia enää ikinä elämäs. mut ei se nii mee varmaa olin puol vuotta juomatta alkoholia ja sitten päätin ottaa vähän mutta otin vaa kirkasta eli viinaa laitoin aina vähän viinaa ja paljon appelsiinimehua. en suosittele juoda kaljaa tai muita juomia. viina on kaikista puhtain nii sitä voi vaan vähäse tai riippuu myös ihmisestä onko heikko elimistö. mut en oo ite nytte ottanu se jälkee joku 4 kertaa alkoholia nytten en juo yhtään annan vähä rauhoittuu vielä. joskus juhla päivinä voi vähäse
      muttei sillee et tyylii ain viikoloppusi ku kaikki kaveritki menee. mielummi polttakaa cannabista sehän on tavallaan lääke, poistaa samalla kivut. ja pysyy rauhallisena ku miettii ei alkoholista ikin seuraa hyvää tulee seuraavana päivänä krapula ja jotai morkkiksii samal:))

    • parantunut1

      Tuota noin.Minä olen sairastanut haimatulehduksen ja melko kovan kerran.
      Siitä on noin kolmeja puolivuotta.Jouduinsairaalaan tietenkin huonossa kunnossa.Olin aivan keltainen kauttaaltani ja kovissa tuskissa.
      Sairaala henkilökunta tivasi minulta alkoholin käyttöä joka käänteessä.
      Viimein kerroin,että olen ehdoton absolutisti ja ollut aina.
      Siinä vaiheessa minua alettiin hoitaa ja tutkia viimeisenpäälle yliopistojn sairaalassa.SWain todella asiatuntevaa ja hyvää hoitoa.Todettiin,että haimatulehduksen on aiheuttanut sappikivet.Pääsin muutaman viikon kuluttuan leikkaukseen kun tulehdus oli parantunut .Sen jälkeen olen ollut melkein terve.Pystynsyömään rasvaisia ja mitä tahansa ruokaa,paitsi en joitain marja ruokia.Niitäkin, kun käyn oksentamassa ne kohta pois.
      Mutta kipu loppui siihen ja toki jokainen tietää mitä voi syödä ja mitä ei.Että menkää tutkimuksiin jos tuntuu sille.Ja ryhtykää absoluuteiksi,niin teitä hoidetaan ja paranette paremmin.

    • ttttt69

      Mulla epäiltiin haimatulehdusta mutta tänä päivänäkään en tiedä vastausta,haimaarvot päälle 400 mutta maksa ja muut arvot hyvät crp 1 siitä lähdin epäilemään.En tarkoita tällä kirjpittelulla että voisin taas ottaan mutta ihmetystä toi mun crp arvo!!!Marraskuussa tulee vupsi tipatonta,muutenkin oli elämässä tissuttelua iltaisin en siis alkoholin suurkuluttaja!.Kun en ole saanut vastaustra muualta niin kokeilen täältä eli nouseeko haimatulehduksessa aina crp???????????????Kiitos etukäteen vastauksista!!

      • llaihduta

        Kyllä minulla nousi tullehdusarvo yli 200. Tosi kivulias. En ollut juonu alkoholia. Keskivartalolihavuus, sappikivi epäiily. Ei kannata leikkiä sen kans. Terveet elämäntavat kunniaan....


    • Sairaalassa ravannut

      Crp eli tulehdusarvo nousee aina kun kehossa on jokin tulehdus. Haimatulehduksen yhteydessä siis myös. Miten sinua hoidettiin?

      • sama55

        Tipassa kolme päivää, kipulääkettä ja antibiooottia....


    • panitko paikallisia?

      Paneminenkin riittää..

    • totuus....

      Ei se viinasta tulekkaan, vaan viinapäisään tehdyistä jutuista..

    • Nainen +40

      Minulla oli haimatulehdus reilu kuukausi sitten. Ennen sitä puoli litraa Suomiviinaa illassa, viikonloppuisin koko litra, arkiaamuuisin ja -päivisin ei mitään, kun töissä. 4 päivän sairaalajakson jälkeen olen viettänyt täysin tipatonta aikaa, kuten lääkäri vakavasti kehotti. Mietin, että uskaltaisinkohan esim. jouluna ottaa jouluaterialla lasillisen punaviiniä tai joskus saunan jälkeen yhden kaljan ilman, että uusiutuu? Tuohon suurkuluttajakäyttöön en usko enää lipsuvani, olin jo ennen tulehdusta harkinnut vakavasti lopettamista.

      • selvä peli

        Oho - aika kekkulis oot ollu ilmeisesti jo pidempään. Siks vaan ajattelen, ku kestät tuollasia määriä, tai kestääkö sitä......

        Miksi jatkaisit arkunkannen naulaamista? Nyt kun olet päässyt hyvään alkuun tipattomana, sitä pitää ehdottomasti jatkaa.

        Jos meinaat elää, elä loppuelämäsi selvänä. Tsempiä sulle!


      • Näin teen, selväpeli
        selvä peli kirjoitti:

        Oho - aika kekkulis oot ollu ilmeisesti jo pidempään. Siks vaan ajattelen, ku kestät tuollasia määriä, tai kestääkö sitä......

        Miksi jatkaisit arkunkannen naulaamista? Nyt kun olet päässyt hyvään alkuun tipattomana, sitä pitää ehdottomasti jatkaa.

        Jos meinaat elää, elä loppuelämäsi selvänä. Tsempiä sulle!

        Siihen näyttäisivät kaikki muutkin kommentit rohkaisevan. Ehkäpä jatkankin näin, tähänkin saakka kun jo pääsin.


    • nimetön 2

      sairastan kroonista haimatulehdusta ja sen seurauksena haiman vajaatoimintaa ja alkoholilla ei ole koskaan ollut tekemistä minun haimatulehdusteni kanssa.tulehdus voi tulla yllättäin päälle,oireet pahenevat tunnissa niin pahoiksi,että sairaalaan on pakko päästä ja kyllä ne arvot ovat aina lähellä 3000 (joku kertoi aiemmin 400?).suosittelen kyllä alkoholin täydellistä lopettamista jos se teillä kyseisen taudin aiheuttaa,tähän tulehduskierteeseen en soisi kenenkään joutuvan.itselläni ei syytä ole saatu selville :(

      • Ei Koskaan Enää

        Sairastuin tuossa noin reilu kuukausi sitten haimatulehdukseen. Oli ihan normi duunipäivän loppupuolisko ja siinä istuin omassa työpisteessäni puuhastelemassa ilman minkään näköisiä ennakko oireita. Sitten ylävatsaa alkoi särkeä ja kipu vaan paheni ja paheni. Yritin lähteä pajalta kotiin, mutta ei siinä muu auttanut kun hakeutua suoraan ja mahdollisimman nopeasti lääkäriin. Lääkärin päivystyksessä veri- ja virtsakokeiden tuloksia odotellessa alkoi oksentelu. Minut passitettiin suoraan sairaalaan. Jouduin teholle kolmeksi päiväksi ja sieltä controllihuoneeseen viikoksi. Kipu jonka toi tauti aiheuttaa on jotakin mitä ei voi sanoin kuvailla. Nukkuminen ei onnistunut mitenkään. Olin koko sairaalassa olo ajan ja vielä pitkään kotiin päästyänikin ihmeellisessä horrostilassa kipuineni. Se kipu ei unohdu koskaan. Valintoja on helppo tehdä haimatulehduksen välttämisen hyväksi varmasti läpi elämän. Ei enää koskaan, jos se vain on minusta kiinni. Paino alas ja alkoholi pois.


    • tässä teille

      MORO ! itse olen kanssa kokenut tulehduksen 3 kertaa. 1 tulehdus alkoi aivan yhtäkkiä, eikä paljoa nautittu alkoholia. minulle sanottiin että pitäisi lopettaa juominen, noh olin muutekin vähentänyt paljon juomistani silloin jo ennen ensimmäistä tulehdusta. Sitten kun ensimmäisen tulehduksen jälkeen pidin 4 KK taukoa, minulle tuli silti samat oireet uudestaan ! SELITTÄKÄÄ se minulle miten se voi sitten olla mahdollista !? Olenko sitten joku luonnonoikku tai jotain ?

      nyt olen välttänyt kaikkia väkeviä ja hyvin pyyhkii. enkä edes muutenkaa juo paljon. mutta teille jotka muutenkin olette juoppoja ja haette sääliä tuolla niin voisin sanoa tähän että voiiiiiii voiiiiiiiiiiiiiii :)

    • Ooooodi

      3 vuotta sitten haima sanoi poks ja sen jälkeen oltu raittiina. Muutaman kerran olen kokeillut juoda 1-2 kaljaa, mutta maha ärtyy heti. Varmaan useammasta lähtisi jo henki. Haimatulehduksen saadessani olin vain 24-vuotias. Perus baarikännejä. Minulla mahakivut eteni aaltomaisesti, 3 päivää makasin asuntoni lattialla ennen kuin suostuin menemään lääkäriin. Lääkäri antoi närästyslääkityksen. Myöhemmin soitti näytteiden tulokset ja pyysi kiireesti takaisin sairaalaan :D Elämä muuttui kertaheitolla, mutta jälkikäteen ajateltuna parempaan suuntaan. Pitäisi muistaa että omaa kroppaa kuunnellessa ei voi turvautua ajatukseen "juovathan noikin enemmän ku mä!", sillä jokaisen elimistö on omanlaisensa ja kestää eri määrät eri aineita. Eihän kaikki kestä maitoa. Tai viljatuotteita. Minun elimistö nyt ei vaan kestä sitä etanolia ja that's it.

    • Kun oli kovia vatsakipuja ylävatsassa niin minulta otettiin verinäytteestä CRP.arvot ja ne olivat ok (alle 3).

      Jos on haimatulehdus niin näkyykö se kohonneena CRP.arvona (tulehdusarvo)

    • mene lääkäriin

      Haimatulehdus voi olla piilevänä aika pitkäänkin. Tässä on erotettava akuutti ja krooninen haimatulehdus.
      Alkoholi ei suinkaan ole ainoa haimatulehdusta aiheuttava tekijä. Myös statiinilääkitys voi aiheuttaa (edistää) piilevää haimatulehdusta, tosin tämä on aika harvinaista. On muitakin aiheuttajia joten kunnon lääkäritutkimus olisi paikallaan.
      Myös piilevä diagnostisoitumaton diabetes kannattaa ottaa huomioon.

      • ÖRKKI

        ITTELLÄ KANS OLI ALA VATTAKIPUJA TUOSSA JOULUN AIKOIHIN VIIMME VUODEN PUOLELLA ITSE KÄYTÄN ALKON TUOTTEITA KOHTUULLISESTI JOTEN KUN TULI SITÄ OLUTTA OTETTUA SIINÄ ENNEN AATTOA JA KIPU ALKO SEURAAVANA PÄIVÄNÄ MIELESSÄ KÄVI ETTÄ EI VAIN OLISI MAKSAKIRROOSI TAI MUNUAISTEN VAJAATOIMINTA PISTI MYÖS RINTAAN SEURAAVANA AAMUNA LÄÄKÄRIIN OTTIVAT SYDÄN FILMIN KAIKKI OLI OK KUULEMMA LIHAS PISTO VAIN


    • panzerwagen88888

      Oon 26 vuotias ja eka pankreatiittini toettiin kun olin 18, sanottiin sama saarna ku kaikille muillekkin ja sen saarnan kuulluut useamminkin, että yksikin kalja voi tappaa sut. pari vuotta tämän jälkeen oli todellä pitkä ja kova ryyppyputki ja teholta löysin itseni 50/50 mahdollisuuksien kanssa selvitä hengissä, koska ruoansulatusentzyymit oli alkanut syömään muitakin elimiä ja myrkytystila jonka se toi tullessaan alkoi myös sulkemaan monia paikkoja kropastani myös aivojani. no selvittiin hengissä siitäkin. nyt mulla on yhteensä 14 pankreatiittia takana ja hengissä olen, ja jotain 8-9 pankreatiitti aiheutti sen että mun haima oli liikaa jo pelkkää sidekudosta ja haima ei tuota ruuansulatusentzyymejä, joten joudun syömään koko loppuikäni näitä entzyymejä ateroiden yhteydessä tai mitään ei imeydy ja kuolisin hiljalleen nälkään vaikka söisin ruokaa kuinka paljon. ihmeekseni en ole diabeetikko, ja ihmeekseni olen hengissä. alkoholilla sain tämän aikaan, ja se kroonistui jollain 5 kerralla ku sain kystan haimani sisään, sen jälkeen sain ilman juomistakin yhden akuutin pankreatiitin. kivuliasta se on, ja lääkitys on usein riittämätön. mutta miettikääpä millaista on sitten kuolla siihen koska ne kivut on paljon kovemmat ku vain siinä tulehduksessa ku alat kuolemaan siihen. mutta joo se on paskaa että yhtää ei saisi ottaa jos on kerran pankreatiitin saanut, mutta totuus myös on että n.20% pankreatiittipotilaista palaa sairaalasta arkussa.

      itse vaihoid sitten lopuksi alkoholin muihin aineisiin joita viihdekäytän sen sijaan jos tahdon tappaa aikaa tai muuten vaan irtaantua arjesta koska yksikään muu tuntemani huume ku alkoholi ei vahingoita haimaa.

      että siinä vain esimerkkiä että vaik ootki yhden saanut niin ei siitä kannata vielä hysteeriseksi vetää ku esim mä olen selvinnyt 14 sellaisesta hengissä. ja aion pysyäkkin vielä vuosia hengissä.

    • väärä diagnoosiko

      Joskus haimatulehdus diagnoosi on lääkärin erehdys. Tiedän tapauksessa jossa lääkäri ensin oletti potilaalla olevan haimatulehduksen mutta lopulta se kyllä paljastuikin aika tavalliseksi sappikivitaudiksi.
      Sappirakko (kivi) leikkaus paransi ne epämääräiset "ylävatsa" kivut.

      Ei se ensimmäinen diagnoosi aina ole se oikea.

    • Nakuttaja775

      Itse olin yli 3 viikkoa teholla haimatulehduksen takia. Anestesialla lääkittiin tajuttomaksi kun oli joku ihme vastustuskyky rauhoittavilla lääkkeille ja normi unilääkkeille. Juurikaan Buranaa vahvempia en ole käyttänyt. Alkoholista se tavallaan tuli mutta todellinen syy löytyy veren rasva-arvoista, jotka olivat 15 kun pitäisi olla alle 2. Eli ne entsyymit alkoivat syömään jo haimassa kun luulivat olevansa jo suolessa. Alkoholi on huomattava veren rasva arvojen lisääjä. Kun rasva arvot ovat yli 11 niin alkoholia ei edes ks. Tilaan tarvita. Nyt tehon jälkeen ollut tipattomalla ja jo loppui turha tissuttelu. Myös nestevajaus on tekijä joka altistaa taudille. Minulla se oli monen tekijän summa. Rasva arvot, alkoholi, stressi ja nestevajaus. Eli lähes kaikki riskitekijät täyttyivät. Nyt sitten korjaan painoani oikeaan suuntaan ja palaan urheilun pariin n. Vuoden laiskottelun jälkeen. Rasva arvot olivat viimeksi jo. 4,1 eli kyllä ne alas melko nopeasti tulevat. N. Kuukausi kesti tuohon. Sitten kun on tuo ylimääräinen 10-15kg pois ja rasva arvot täydelliset niin korkkaan vasta ekan olueni. Maksa arvot nyt 30. Ensimmäistä kertaa varmaan 3-4 vuoteen ne olivat normaalit. Suorastaan erinomaiset. Rasvamaksan olin hankkinut ennen sitä ja nyt se sulaa kovaa vauhtia pois. Kännejä en vedä enään koskaan enkä harrasta myöskään tissuttelua. Itselleni tulee nyt sitten riittämään 12 x vuodessa 1-4 annosta. Sitä ennen olen huolehtinut että neste tasapaino on aina kunnossa. Tupakkaa en ole koskaan polttanut tai käyttänyt muita päihteitä kuin alkoholia. Enkä ajatellut niihin siirtyäkään. Tupakka myös altistaa haiman tulehduksille tulehdusta lisäävän ominaisuutensa takia. Kuten myös monet ruokatuotteet.

      Minulla tauti oli todell raju eikä noin kuukaudesta ole juurikaan muistikuvia. Kova lapsena ja ex-huippu urheilijana hankittu perus/pohjakunto auttoi selviämään tuosta tilasta. Ihme ja kumma kirurgisesti ei jäänyt mitään jälkiä. Henkiset vammat kylläkin.

    • Ollil1

      Tässä ollaan nyt kotona toipumassa ensimmäisestä haimatulehduksesta. Edellisenä päivänä otin 7 annosta ja lauantaina sitten yhen oluen ja poks. 8pv meni sairaalahoidossa, josta 6pv tipassa, cerpit oli yli 300.
      Alkoholin käytöstä kai se oli peräisin. En oo ikinä ryypänny viikoilla ( no lomilla ehkä) vaan on ollut viikonloppukäyttöä, mutta sitä on jatkunut pidempi aika jo. Nyt kiintiö kai sitten täyttyi. Tulehduksen laukeamiseen ei siis tarvita örveltämistä vaan ns.tissuttelu riittää, taitaa olla olennaista se että haima ei pääse lepäämään ottamiskertojen välissä.
      Koska lääkärit ei pysty sanomaan montako annosta voi jatkossa turvallisesti ottaa niin suosittavat lopettamista, jonka aion toteuttaa. Käyttötapani kun on ollut sellainen että ottaminen ei jää yhteen tai kahteen annokseen vaan tekee mieli saada pikku huppeli.

    • Myyjätär

      Minulla todettiin haimatulehdus 11v sitten. Johtui sappikivistä. Sappikivet/hiekka olivat tukkineet sappitiehyet. Tehtiin ERCP jolla tukos avattiin. Sappirakko poistettiin päiväkirurgisesti kuukauden kuluttua siitä. Alkoholia olin käyttänyt kohtuudella. Nyt 11 v myöhemmin alkoi tulemaan uusia sappivaivoja. Juoksin lääkärillä ja tutkimuksissa. Ensiavun lääkäri epäili taas happovaivoja ja määräsi närästyslääkettä. Onneksi työterveyslääkäri uskoi minua ja laittoi lähetteen keskussairaalaan tutkimuksiin kiireellisenä. Maksa-arvot olivat koholla vaikkei niin korkeana kuin haimatulehduksen aikana. Ultra ei paljastanut mitään mutta magneettikuvauksessa sappitiehyeistä löytyi kaksi herneen kokoista kiveä. Pelkäsin jo että haimatulehdus uusiutuu. Alkoholia olen käyttänyt muutaman annoksen viikossa saunasiidereiden merkeissä. En muista oliko lääkäreiden kanssa puhetta silloin 11 v sitten siitä, että pitääkö minun välttää alkoholia kokonaan kun tulehdus johtui sappikivistä. Nyt olen juuri kotiutunut sairaalasta, jossa eilen tehtiin ERCP uudelleen. Haimatulehdusta minulla ei nyt ollut mutta tuohon toimenpiteeseen liittyy myös riski saada se "jälkitautina". Hoitajan kanssa eilen juteltiin ja hän sanoi että alkoholin käyttö on syytä lopettaa kokonaan vaikka tulehdus ei olisi itseaiheutettukkaan. Haima kun on kerran tulehtunut vaikkakin niiden sappikivien seurauksena se saattaa tulehtua uudelleen jo pienestäkin määrästä alkoholia.

    • korkki_kiinni

      Vanha ketju, mutta aina silloin tällöin joku tähän postittaa, joten ajattelin jakaa oman tarinani:

      27-vuotias mies. Noin vuoden ajan olen juonut 1-2 kertaa viikossa 5-7 annosta alkoholia kerrallaan sekä juomiskertoina polttanut 5-10 tupakkaa (selvin päin en polta). Olin kuukausi sitten etelässä ja matkalla tissuttelin pari olutta joka päivä, lähinnä ruoan kanssa. Matkan aikana tuntui turvotus nousevan alavatsalle aina juomisen jälkeen, mutta en asiaan kiinnittänyt sen enempää huomiota.

      Kotiin palattuani kävin baarissa perinteisellä 4 pintin ja 10 röökin istunnolla. Kotipihassa alkoi röökin jälkeen yllättäen pahoinvointi ja juoksin sisälle oksentamaan. Seuraavan kahden päivän aikana kauhea ripuli ja ylävatsan turvottelu. Kipu (tai no ei oikeastaan kipu, vaan yleinen epämiellyttävä tunne) paheni muutaman päivän ajan, ja kävin lopulta lääkärissä. CRP 2, haima-arvo (Amylaasi) normaali ja maksa-arvo (ALAT) vähän koholla. Salmonellaa ja kolmea muuta etsittiin, mutta ei löytynyt ulostenäytteestä. Kävin oireiden jatkuessa yksityisellä, joka katsoi kaksi muuta haima-arvoa, joista toinen oli vähän koholla, mutta lääkärin mukaan se nousee ihan tavallisessa mahataudissakin, ja haimatulehduksessa sen pitäisi nousta useita satoja. Maksa-arvokin oli ehtinyt korjaantua. Ja CRP mittaamattoman matala.

      Vaikka tulehdusta ei todettu, yhdistin oireet kuitenkin vahvasti alkoholiin, joten olin 4 viikkoa täysin juomatta, ja noin viikon jälkeen oireet alkoivatkin jo helpottaa. Tosin uloste pysyi löysänä. Viime viikonloppuna kävin pitkästä aikaa baarissa. Mietitytti vähän, mutta en kehdannut kieltäytyä, kun pyydettiin mukaan. Seuraavana aamuna vointi oli hyvä, joten tyhmyyttäni kävin parin päivän päästä uudelleen, tällä kertaa ihan oma-aloitteisesti. Tämän jälkeisenä päivänä alkoi tuttu paineentunne ylävatsalla, palantunne kurkussa sekä ripulointi. Tätä on nyt jatkunut 3:tta päivää. Sama tunne kuin ekalla kerralla.

      En tiedä onko se kipua, mutta sellainen epämääräinen pinkeys tuntuu kylkiluiden alla erityisesti vasemmalla sekä selässä lihasjumin tunnetta rangan seudussa kylkiluiden alla. Jatkuvasti palantunne kurkussa. Alavatsaa turvottaa aina syömisen jälkeen. Vessassa saa ravata 4:sti päivässä ja tavara on toki normaalin väristä, mutta löysää ja kelluvaa (olen lukenut, että kelluva uloste voi olla haimatulehduksen oire).

      Olen käynyt tämän asian vuoksi jo kaksi kertaa lääkärissä, molemmilla kerroilla tutkittiin maksa ja haima. Ekalla kerralla maksa-arvo oli vähän koholla ja tokalla kerralla haima-arvo vähän, mutta kummallakin kerralla niin matalat, ettei lääkärin mukaan voi olla akuutti haima- eikä maksatulehdus. Kuumetta ei ole ollut kummallakaan kerralla ja CRP:kin oli normaali. Mietin, että kehtaanko vielä käydä kolmannen kerran, vaikka viimeksikään ei löytynyt mitään. Voiko olla haimatulehdus, jos arvot on kaikki normaalit? Toisaalta mietin, että onko tätä edes hyötyä tutkia lisää. Oireet yhdistyy selvästi alkoholiin, joten tarvitsenko korkin sulkemista varten diagnoosia ja lääkärin määräystä? Vai onkohan tässä jotain, mitä pitää huomioida joskus tulevaisuudessa? Syöpäriski, tms.

      Todella rasittava olo.

    • deliriumtremens

      Ihan hyvä nostaa tämäkin juttu ylös,
      mutta viimeisin "korkki_kiinni" on onneksi vain hypokondrinen.

      • Anonyymi

        Voi olla ärtynyt vatsa tai suoli. Johtunee enemmänkin huonosta ruokavaliosta ja elintavoista, mahdollisesti myös stressistä. Vaika stressi yleensä oletetaan vain psyykkiseksi tekijäksi, niin sillä on myös todellisia vaikutuksia fyysiseen terveyteen. Ruokavalio, unirytmi, liikunta ja elämä yleisesti kuntoon, niin oireet alkavat helpottamaan.


    • päihdepolitiikkaa

      Olen ymmärtänyt nyt että krooninen pankreatiitti tarkoittaa lähes jatkuvia tiheaään toistuvia pankreatiitteja ja akuutti pankreatiitti yksittäisiä pankreatiitteja joskin niitä voi olla harvakseltaan useampiakin. Enpä usko että jos haima on tulehtunut ja ollut terveenä jo vaikka 2 viikkoa niin se heti pamahtaa kuoleman kieliin vaikkapa 6 kaljasta, vai onko se muka parantuneesta tulehduksesta vaurioitunut pysyvästi?

      Totta on että alkoholi on eräs vaarallisimmista päihteistä, asian voi lukea jo 60-luvun lääketieteellisistä tutkimuksista ja kirjallisuudesta. Käyttäjille turvalallisimpia tervedentilan kannalta ovat morfiini/heroiini, amfetamiini, kokaiini, monet lääkkeet kuten Ketalar, sitten monet sienet ja LSD, kannabis ja sitten pahimmasta päästä alkoholi ja PCP, tuossa suunnilleen kirjallisuuden taulukko.

    • Absolutistinanykyää

      Moikka! Itse sain ensimmäisen haimatulehduksen 20 vuotiaana, olin juonut edellisen kerran 1kk aikasemmin 4 siideriä, mutta 1 kerran viikonloppusin sitä ennen join aina, eli en mikään suur kuluttaja ollut. 3päivää tuskailin himassa, sitten aloin vihreetä oksentelemaan, hoitaja yritti hätistää mun oman piirin sairaalaan vaikka sairaala oli 50m kotooni... Suostu ottaa kokeet, hoitajan naama venähti kun näki tulehdusarvot ja soitti ambulanssin kun ikinä nähnyt niin kovia arvoja... Olin suht hyväs kunnos, mutta kebabbii ja pizzaa tuli syötyä muutaman kerran vkossa. Sairaalassa pitivät mua alkoholistina, lääkäri piti esitelmää 10 oppilaalle ja oven takana mainosti että "tämä on itse aiheutettu tauti, älkää kattoko häntä kuin alempi arvoista ihmistä vaikla hän olisikin", sitten pamahtaa kaikki siihen ympärille ja olo oli just heränneen kuin apina lääkittynä kaltereiden takana enkä saanut mitään sanotuksi pöhnän takia... Sen jälkee 1v tauko ja tissuttelin 4 lonkeroa saunassa ja tokan päivän 2 ja siitä taas tiputukseen, sitten aloin juomaa 1 kerran vuotee viinipullon ja poltin yhden spliffin, ei auttanut ja taas tiputukseen! Sitten olin 4v juomatta ja lomalla Kreikassa mietin et kylhän mä yhden breezerin pystyn juomaa, seuraavana päivänä taas ylävatsa kivut ja makasin kuumassa suihkussa koko päivän, seuraavana päivänä helpotti. Nyt 6v juomatta ja kerran viikonlopussa paskaruokaa, ei mahaa hyvät elintavat kun välttelen kemikaalei lääkkeistä&ruuasta, kotiruokaa joka päivä. Mutta nyt kaiken tän jälkeen olin kiersin maapallon ympäri ja söin maailman terveellisint ruokaa ja olin ilman lihaa ja maitotuotteita 1kk, tulin Suomeen takas ja tottakai oli pakko vetästä härkä steikkii, nauta steikkii, ranuja, ja näiden päälle 0,5l kerma jäätelöö ennen nukkumaan menoa. Aamulla hirveet vatsakivut ja vesiripulii, ajattelin mahatautia.. Kivut pahenivat ja menin akuuttiin ja tadaaa haimatulehdus taas, heti kättelyssä sanoin jokaiselle hoitajalle ja lääkärille olevani absolutisti enkä jaksa alkoholi epäilyi ja välttelen lääkkeitä ja kemikaaleja, aina ne osaa ihmetellä mistä tämä sitten johtuu ja pyysin et selvittäis syyn et ois mukava itsekkin tietää!:) Mietin että johtuuko tämä rasvasesta ruuasta kun ennen ripulia huomasin rasvaa ulosteessa, vai johtuuko tämä maitotuotteista koska olen kuullut, että maito aiheuttaa tulehdusta kehossa? Sori floodaus, ois mukava et joku tietää enemmän kuin lääkärit, koska ne ei anna ikinä edes ruoka ohjeita... Kuulemma omenakin on pahaksi haimalle, miksi?

    • Anonyymi

      Haimatulehdus mullakin. Konjakkia yhden talven joka ilta lasin pohjalle 10 cl annos ja joskus pullo olutta. Crp normaali ja amylaasi 360. Ylävatsakipu joka meni parissa viikossa ohi ilman sairaalahoitoa. Haima ultrattiin ja löydös normaali. Nyt kaksi kuukautta ilman alkoholia ja kovasti mietityttää voiko enää koskaan koskea alkon tuotteisiin.

    • Anonyymi

      Oon 26v nainen ja sairastin jonkinlaisen haimatulehduksen, tosin lääkäri oli vähän ihmeissään et voiko olla.
      Olin kesän tissutellu enemmän tai vähemmän, sit yks aamu alko ihan hirveey vatsakivut, suoraan päivystykseen ja letkuihin. Maksa ja haima-arvot koholla. Sen päivän olin kipee, tosi kipee. Oxanestia lihakseen ja litalginia tippaan.

      Seuraavana päivänä vähä outo tunne mahassa, mutta ei tarvinu enää kipulääkettä, ja arvot oli palannu normaaliksi. Pääsin iltapäivällä kotiin.

      En silti ala leikkimään enää terveydelläni ja päätin jättää alkoholin pois. Ehkä joskus vielä uskallan lasin viiniä ruoan kanssa ottaa, mutta nyt en edes uskalla ajatella alkoholia.

    • Anonyymi

      79-vuotias äitini kuoli haimatulehdukseen passiivisella hoidolla. Olisi pitänyt lähettää keskussairaalaan ja leikata tähystyksellä sappikivet pois, jos niitä oli.

    • Anonyymi

      Nyt avaan pitkään vaietun sanaisen arkkuni, sairastin todella vakavan haimatulehduksen 2014, olin käyttänyt alkoholiakin reilusti, mutta jo alussa lääkärit epäilivät sappiperäisen haimatulehduksen mahdollisuutta. Pitempää jaarittelematta viimeistään sappirakon poistoleikkauksessa syy haimatulehdukseen varmistui, eli liikkumaan lähtenyt sappikivi aiheutti haimaärsykkeen. Tämä on siis maailmalla yleisin haimatulehduksen aiheuttaja, mutta suomessa suurin osa hoitajistakaan ei tiennyt asiaa, vaan saarnasivat että nyt on pakko lopettaa se alkoholin käyttö kokonaan. Kysyin hoitavalta Erikoislääkäriltä että onko nyt mitään rajoituksia alkoholin suhteen? Vastaus oli että ei sitten minkäänlaista, tulehduksen syy on ihan eri ja sappirakon poiston myötä uusiutumisriski on minimaalinen. Olen sen jälkeen tähän päivään asti käyttänyt välillä reilustikkin alkoholia ongelmitta. Ottakaa ihmiset asioista selvää, kiitos. Jos teksti loukkasi jotain niin pahoittelut siitä.

      • Anonyymi

        Toistuvien haimatulehdusten kohdalla kannattaa aina muistaa kohonnut haimasyövän riski ,joka ei paljon varoittele mutta tappaa varmasti


    • Anonyymi

      Nuo muutamat oluset päivän mittaan joku voi tulkita känniksi, ethän vettä juonut.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe