Laihduttaako rullaluistelu?

akka

Eli laihduttaako rullaluistelu? Millä sykkeellä pitäisi luistella? ja kuin pitkään?

14

9146

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MiutMaut

      Kokeilemalla sekin selviää, jos hitaasti luistelet, ei kalorit pala, eikä tehoa, mutta jos kunnnolla menet eteenpäin mäkiä ylös yms. niin ehkä pari kalorii kuluu. JOs osaa oikealla tempolla luistella, niin varmaa palaa, mut jos on *kotirouva tempoo niin ehkä ei*...

    • onnistuu

      Kun kulutat enemmän kuin syöt niin laihdut...
      tai toisin jos syöt vähemmän kuin kulutat niin laihdut...
      Valitse siitä.

    • Fortuna

      Hei,

      kysymykseesi ei voi antaa selkää vastausta, mikäli ei tiedetä miten muuten liikut ja paljon syöt päivän aikana.
      Itse rullaluistelen puolitoistatuntia (sisältää isoja ylämäkiä) kerrallaan, keskisyketaso on siinä 150 paikkeilla eli n. 75 % maksimista. Koska painan reilu 80 kiloa, niin kyllä minulla palaa reissulla melkein 1400 kaloria.

      Rasvanpoltto on tehokkaimmillaan kun syketaso on n. 50-60 prosenttia maksimisykkeestä. Maksimisykkeen saat vähentämällä 220:sta oman ikäsi. Mitä kovempi syke, niin tietty kaloreita kuluu, mutta rasvan osuus on pienempi. Eli kovalla syketasolla tehty treeni kuluttaa kovasti hiilihydraatteja ei niinkään rasvaa.

      Ota rauhallisesti ja tunnustele millaisella syketasolla/vauhdilla jaksaa tehdä lenkkejä. Matka ei tapa vaan vauhti.

      • höpöä

        kirjoitit - A) rasvanpolttosykettä ei ole olemassakaan ja B) maksimisykettä ei pysty tuolla kaavalla laskemaan, syke on yksilöllinen


      • luistelija2
        höpöä kirjoitti:

        kirjoitit - A) rasvanpolttosykettä ei ole olemassakaan ja B) maksimisykettä ei pysty tuolla kaavalla laskemaan, syke on yksilöllinen

        Miten mielestäsi pitäs laskea jos kerta em. tavat ei ole oikein?

        Kyllähän on selvä että mitä lähempänä maksimisykettä liikutaan sitä vähempi liikutaan rasvanpolttosykealueella.

        Maksimisyke on tietenkin yksilöllinen, mutta kyllä sunkaan ei tarvis olla noin pilkuntarkka laskentatavasta.


      • höpöä
        luistelija2 kirjoitti:

        Miten mielestäsi pitäs laskea jos kerta em. tavat ei ole oikein?

        Kyllähän on selvä että mitä lähempänä maksimisykettä liikutaan sitä vähempi liikutaan rasvanpolttosykealueella.

        Maksimisyke on tietenkin yksilöllinen, mutta kyllä sunkaan ei tarvis olla noin pilkuntarkka laskentatavasta.

        Kokonaistyömäärä ja syöty kalorimäärä ratkaisevat,se on sama vetääkö lyhyempään kovalla temmolla vai hiljempaa pitempää lenkkiä(jos työmäärä sama). Kovatempoisessa rasvoja kuluu sitten palautumisvaiheessa, vaikka itse suorituksen aikana vähemmän kuin matalatempoisessa. Ympäri käydään, yhteen tullaan, fysiikan lait ovat lahjomattomat.


      • Fortuna
        höpöä kirjoitti:

        Kokonaistyömäärä ja syöty kalorimäärä ratkaisevat,se on sama vetääkö lyhyempään kovalla temmolla vai hiljempaa pitempää lenkkiä(jos työmäärä sama). Kovatempoisessa rasvoja kuluu sitten palautumisvaiheessa, vaikka itse suorituksen aikana vähemmän kuin matalatempoisessa. Ympäri käydään, yhteen tullaan, fysiikan lait ovat lahjomattomat.

        Itse en muuten käyttänyt termiä "rasvanpolttosyke" ollenkaan, ja viittasin esimerkissä siihen, miten syketaso (korkea vai matala) harjoituksen aikana vaikuttaa rasvojen ja hiilihydraattien suhteelliseen kulumiseen. Kuten höpöä kertoi, niin voipi olla että absoluuttinen rasvamäärän kulutus on suurempi kovassa kuin maltillisemmassa harjoituksessa, koska on otettava huomioon kokonaiskulutus eli kulutetut kalorit. Tuon jälkipolton autuus "tavalliselle pulliaiselle" ei ole kyllä mikään itsestään selvyys. Höpöä-tyypin edustaman auktoriteetin Patrik Borgin artikkeli ei anna sekään yksiselitteistä vastausta, vaikka tukeekin höpöän valistusta monelta osin. Borgin tapa argumentoida eri tutkimuksia on sellainen, että kaikki jotka ovat hänen teesejänsä vastaan, ovat lähestulkoon hömppää.
        Borgin neuvo naisrullaluistelijalle ja kaikille meille pulliaiselle on seuraava:
        Käytännön johtopäätöksenä voi todeta, että mikäli sinulla on käytettävissäsi rajallinen aika liikuntaa, niin se kannattaa liikkua kovalle teholla, jolloin energiankulutus on suurin. Jos liikuntaan on rajattomasti aikaa ja aiot liikkua tietyn matkan, niin voit liikkua matkan aivan valitsemallasi vauhdilla.
        Huomaa seuraava: rajallinen vs. "rajattomasti aikaa" ja aioit liikkua tietyn matkan!? On siinä vastakkainasettelu ekspertiltä.

        Lukekaa ja keskustelkaa lisää: http://www.potku.net/rasvanpoltto.shtml


      • höpöä

        Kirjoitit: "Rasvanpoltto on tehokkaimmillaan kun syketaso on n. 50-60 prosenttia maksimisykkeestä. Maksimisykkeen saat vähentämällä 220:sta oman ikäsi."

        Hei mieti, että onko 50 % maxsykkeestä ollenkaan liikuntaa. Jos on, niin minä polttelen juuri maximaalisesti rasvaa, kun tässä naputtelen tätä viestiä!

        Maksimisykettä ei voi kaavoilla (mulla heittää yli 20 lyöntiä!) laskea. Ainoa tapa sen selvittämiseen on testi. Mieluimmin ammattilaisten valvonnassa suoritettu. Samalla saat tietää oikein treenaamisen kannalta tärkeät ns. kynnysykerajat.


      • Fortuna
        höpöä kirjoitti:

        Kirjoitit: "Rasvanpoltto on tehokkaimmillaan kun syketaso on n. 50-60 prosenttia maksimisykkeestä. Maksimisykkeen saat vähentämällä 220:sta oman ikäsi."

        Hei mieti, että onko 50 % maxsykkeestä ollenkaan liikuntaa. Jos on, niin minä polttelen juuri maximaalisesti rasvaa, kun tässä naputtelen tätä viestiä!

        Maksimisykettä ei voi kaavoilla (mulla heittää yli 20 lyöntiä!) laskea. Ainoa tapa sen selvittämiseen on testi. Mieluimmin ammattilaisten valvonnassa suoritettu. Samalla saat tietää oikein treenaamisen kannalta tärkeät ns. kynnysykerajat.

        Niinpä. Tässä voisi kysyä, että kuka tässä kaavoihin kangistuu. Olet kyllä melkoinen heppu, joka laittaa tavallisen pulliaisenkin piuhoihin, jotta saadaan luonnontieteellisen tarkat lukemat. Ei ihme, että monelta loppuu into kuntoilussa.
        Ensimmäisessä vietissäni ei ollut kyllä tarkoitus antaa mitään "tarkkoja" lukemia. En ole itse keksinyt 220-ikä -juttua. Monelle se riittää sinulle ei. Minulle ja monelle muulle pulliaiselle riittää sykemittari, joka muuten mittaa tarvittaessa sykerajat aina tapaus kerraallaan.
        Minusta tuntuu, että sinun naputtelusi on juuri sopivaan kuntoilua.
        Lue seuraavaalta sivulta lisää kerettiläistä "tietoa":http://www.elixir.fi/taustasivut/artikkeliarkisto/?num=13742
        Höpöterveisin...


      • jts
        höpöä kirjoitti:

        Kirjoitit: "Rasvanpoltto on tehokkaimmillaan kun syketaso on n. 50-60 prosenttia maksimisykkeestä. Maksimisykkeen saat vähentämällä 220:sta oman ikäsi."

        Hei mieti, että onko 50 % maxsykkeestä ollenkaan liikuntaa. Jos on, niin minä polttelen juuri maximaalisesti rasvaa, kun tässä naputtelen tätä viestiä!

        Maksimisykettä ei voi kaavoilla (mulla heittää yli 20 lyöntiä!) laskea. Ainoa tapa sen selvittämiseen on testi. Mieluimmin ammattilaisten valvonnassa suoritettu. Samalla saat tietää oikein treenaamisen kannalta tärkeät ns. kynnysykerajat.

        on oikee tapa saada selville vo2max ym. asiat!


    • lihava

      jos ei katso mitä syö!ja toisekseen lenkit pitää olla tosi pitkäkestosia..jos meinaa laihtua!
      puolen tunnin lenkillä ei ole mitään merkitystä..

      • höpäjää

        täyttä roskaa, kaikki liikunta laihduttaa jos energiavajetta ei korvata lisääntyneellä syömisellä. Puoli tuntia kovatempoista liikuntaa päivittäin on ihan tarpeeksi. Ongelma on juuri tuo syömisen hallinta, tämän vuoksi liikuntaa lisäämällä on vaikeampi laihduttaa kuin ravintoa vähentämällä, molempi parempi.


    • Rullari

      Luistelin reilu 500 km kesällä ja vahdin syömisiäni noin 2500 kcal/p tasolle. Lenkkini olivat vajaa puolitoista tuntia matkasykkeellä 140 ja piikissä 160. Tyypillisesti noin 1000 kcal-suorituksia.

      Painoa lähti melkein 9 kg. Eli kyllä rullaluistelu laihduttaa.

      • Charm...

        Toissavuonna kun aloittelin luistelua hävisi kiloja 17 (olin kyllä aika hyvässä 'massakunnossa'), kilometrejä kerty pikkasen vajaa 2000. Tänä vuonna oli vähän laiskempaa vaikka kelit olivat hyvät, kiloja lähti 7 (osa oli tietenkin tullu takaisin talven aikana), mutta kilometrejä tässä vaiheessa vasta vähän reilu 1000.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      4230
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      4142
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      611
      3927
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      20
      2755
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      78
      2485
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      340
      2074
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      127
      2072
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      191
      1970
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1629
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1432
    Aihe