paksuneulanäyte rinnasta

tutkimuksiin menevä

Olisiko kokemusta, onko paksuneulanäyte rinnasta kivulias toimenpide? Kaiketi siinä puudutetaan, mutta neula ei ole ilmeisesti mikään ihan pienin...hirvittää jo etukäteen...

54

38126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoitaja

      Ei kai se mukavaltakaan tunnu, mutta onneksi ensin puudutetaan. Osa lääkäreistä puuduttaa mukavasti niin, että aloittavat puudutteen ruiskutuksen jo samalla kun työntävät puudutusneulaakin.

    • Syöpäläinen

      Paksuneulanäytteessä käytettävää neulaa ei pistetä ihon läpi, vaan ihoon tehdään pieni viilto (muutama milli), josta neula laitetaan sisään. Ennen tätä iho puudutetaan, ja myös paksuneulan reittiä kohdettaan kohti voidaan puuduttaa. Puudutus tehdään normaalin rokotusneulan paksuisella piikillä. Oikea reitti niin puudutus- kuin paksuneulallekin löydetään ultraääniohjauksen avulla. Näytteenottohetkellä lääkäri painaa paksuneulaan kiinnitettyä kahvaa, jolloin neula irrottaa kudoksesta pienen "makkaran". Koko touhu sujuu itse asiassa varsin nopeasti.

      Itseltäni ei ole otettu näytettä rinnasta vaan muualta. Toimenpide oli mielestäni lähinnä epämiellyttävä, mutta ei mitenkään kivulias. Jos toimenpide hermostuttaa, niin pyydä ihmeessä esilääkitys ennen toimenpidettä.

    • Rapsahdus

      Minulta otettiin näyte tällä viikolla. Ensin rintaan suihkautettiin suihkepullolla spriitä, sitten lääkäri pisti puudutuspistoksen, joka ei tuntunut edes hyttysen pistolta. Itse näytteen otto ei tuntunut juuri miltään. Ainoa mistä mielestäni kannattaa sanoa on se, että kun sitten se näyte otetaan, niin vekotinta jollain lailla napsautetaan. Tästä syntyy kipakka ääni. Täysin turhaa pelätä itse näytteenottoa. Minua pelottaa asiassa pian kuultava tulos.

      • menossa

        kiitos vastauksista! Mitähän se tarkoittaa, kun kutsussa näytteenottoon sanottiin, että toimenpiteen jälkeen painetaan kohtaa 10-15 min. Tuleekohan haavoista verta kovasti...

        Tulosten jännittäminen on hirvittävää.Yritetään jaksaa!


      • muutama minuutti
        menossa kirjoitti:

        kiitos vastauksista! Mitähän se tarkoittaa, kun kutsussa näytteenottoon sanottiin, että toimenpiteen jälkeen painetaan kohtaa 10-15 min. Tuleekohan haavoista verta kovasti...

        Tulosten jännittäminen on hirvittävää.Yritetään jaksaa!

        mustelman ehkäisy lähinnä kyseessä. Voi toki tulla siitä huolimatta ja on arka jonkun pvän jälkeenpäin, mutta hyvin se menee.


      • helpottaa
        muutama minuutti kirjoitti:

        mustelman ehkäisy lähinnä kyseessä. Voi toki tulla siitä huolimatta ja on arka jonkun pvän jälkeenpäin, mutta hyvin se menee.

        no, ehkäpä siitäkin tutkimuksesta taas hengissä selviää... :) pahempaa taitaa olla tulosten odottaminen...


      • rapsahdus
        helpottaa kirjoitti:

        no, ehkäpä siitäkin tutkimuksesta taas hengissä selviää... :) pahempaa taitaa olla tulosten odottaminen...

        tutkimusta ei kannata pelätä yhtään. Henkisesti tämä tuloksen odottaminen on raskasta. Toisaalta kun on hoitanut asian itse parhaalla mahdollisella tavalla, niin tämähän on elämää. On tulos mikä tahansa, uskon itse, että elämäni jatkuu. Jos tuloksena on syöpä, niin sittenhän kuvaavat minut päästä jalkoihin ja löytävät kaikki pöpöpesäkkeet. Nyt olen ainakin oppinut sen, että vaikka ei ole mitään oireita, niin joku supertarkka kamera voi myllertää koko elämän ja pistää miettimään elämänarvojaan.


      • löydettiin
        rapsahdus kirjoitti:

        tutkimusta ei kannata pelätä yhtään. Henkisesti tämä tuloksen odottaminen on raskasta. Toisaalta kun on hoitanut asian itse parhaalla mahdollisella tavalla, niin tämähän on elämää. On tulos mikä tahansa, uskon itse, että elämäni jatkuu. Jos tuloksena on syöpä, niin sittenhän kuvaavat minut päästä jalkoihin ja löytävät kaikki pöpöpesäkkeet. Nyt olen ainakin oppinut sen, että vaikka ei ole mitään oireita, niin joku supertarkka kamera voi myllertää koko elämän ja pistää miettimään elämänarvojaan.

        rinnasta kun paksuneulanäyte otettiin ? Oliko kyseessä patti tai jokin muu muutos ?


      • rapsahdus
        löydettiin kirjoitti:

        rinnasta kun paksuneulanäyte otettiin ? Oliko kyseessä patti tai jokin muu muutos ?

        En ole varma, kysytkö minulta, joka olin viime viikolla näytteenotossa. Minulta kuitenkin löytyi normaali mammossa jokin muutos, vaikka minkäänlaisia muutoksia en itse ole huomannut. Kutsuttiin uusintakuvauksiin ja saman tien ultra ja sitten paksuneulaneulanäyte. Kaikki peräkanaa. Nyt odotan huomista vastausta. Onko syöpä vai ei. Jos ei, elämä jatkuu kuin ennenkin. Eli normaalia työelämää ja arkea. Jos taas on syöpä, niin sitten kutsu Naistenklinikalle, jossa mietitään tulevista toimista. Leikkausta, hoitoa tms.
        Joka tapauksessa, oli vastaus huomenna mikä tahansa, aion elää elämääni kuin viimeistä päivää. Teen tänään sen, mistä haaveilen ketään kuitenkaan loukkaamatta. Sitku-sanan jätän muiden käyttöön.


      • oliko se muutos
        rapsahdus kirjoitti:

        En ole varma, kysytkö minulta, joka olin viime viikolla näytteenotossa. Minulta kuitenkin löytyi normaali mammossa jokin muutos, vaikka minkäänlaisia muutoksia en itse ole huomannut. Kutsuttiin uusintakuvauksiin ja saman tien ultra ja sitten paksuneulaneulanäyte. Kaikki peräkanaa. Nyt odotan huomista vastausta. Onko syöpä vai ei. Jos ei, elämä jatkuu kuin ennenkin. Eli normaalia työelämää ja arkea. Jos taas on syöpä, niin sitten kutsu Naistenklinikalle, jossa mietitään tulevista toimista. Leikkausta, hoitoa tms.
        Joka tapauksessa, oli vastaus huomenna mikä tahansa, aion elää elämääni kuin viimeistä päivää. Teen tänään sen, mistä haaveilen ketään kuitenkaan loukkaamatta. Sitku-sanan jätän muiden käyttöön.

        mimmonen siinä kuvassa ? Siis että pattiko vai jotain kalkkeutumaako rinnassa, josta paksuneulanäyte otettiin ? Olitko yksityisellä tutkimuksissa, kun sait kaikki tutkimukset samantien ? Kiitti jos viitsit vielä vastata. Toivotaan et on hyvänlaatuinen muuotos kyseessä. Tsemppiä sulle.


      • rapsahdus
        oliko se muutos kirjoitti:

        mimmonen siinä kuvassa ? Siis että pattiko vai jotain kalkkeutumaako rinnassa, josta paksuneulanäyte otettiin ? Olitko yksityisellä tutkimuksissa, kun sait kaikki tutkimukset samantien ? Kiitti jos viitsit vielä vastata. Toivotaan et on hyvänlaatuinen muuotos kyseessä. Tsemppiä sulle.

        Kuvassa oli muistaakseni muusta kirjavuudesta poikkeava vaalea kohta. Tunnustelemalla ei sitä herneenkokoista "kokkaretta" meinannut edes ammattilainen löytää, mutta löysi sen sitten, kun tiesi kuvan perusteella mistä etsiä.
        Ensin siis kävin "oireettomana" 1,5 kk sitten joukkoseulonnassa, sen jälkeen tuli kaksi viikkoa sitten puhelu lisäkuvauksien aiheellisuudesta. Viikko sitten olin niissä lisäkuvauksissa, ultrassa ja samalla otettiin siis myös koepala rinnasta. Huomenna saan kuulla tuloksen, joka on tietysti jo nyt jossain valmiina. Minulle piinallista, mutta yritän suhtautua asiaan. Tätä on elämä. Maailmani ei kaadu tähän. Kiitos toivotuksista.


      • Miten kävi
        rapsahdus kirjoitti:

        Kuvassa oli muistaakseni muusta kirjavuudesta poikkeava vaalea kohta. Tunnustelemalla ei sitä herneenkokoista "kokkaretta" meinannut edes ammattilainen löytää, mutta löysi sen sitten, kun tiesi kuvan perusteella mistä etsiä.
        Ensin siis kävin "oireettomana" 1,5 kk sitten joukkoseulonnassa, sen jälkeen tuli kaksi viikkoa sitten puhelu lisäkuvauksien aiheellisuudesta. Viikko sitten olin niissä lisäkuvauksissa, ultrassa ja samalla otettiin siis myös koepala rinnasta. Huomenna saan kuulla tuloksen, joka on tietysti jo nyt jossain valmiina. Minulle piinallista, mutta yritän suhtautua asiaan. Tätä on elämä. Maailmani ei kaadu tähän. Kiitos toivotuksista.

        Joko tiedät tuloksen paksuneulanäytteestä ?


    • käyty on

      huh huh. tulipas käytyä ja oli kamala kokemus! Kipu ei sinänsä tuntunut, koska puudute tepsi hyvin. Joku suoni meni rikki ja VERTA TULI!!! Meinasin pyörtyä ja oksentaa...

      • miten kaikki

        tapahtui ? Miten monta näytettä otettiin ?


      • rinnasta
        miten kaikki kirjoitti:

        tapahtui ? Miten monta näytettä otettiin ?

        joo, elikkäs minulta otettiin näyte kahdesta eri kohdasta. näyte kuulemma saatetaan ottaa useammasta kohdasta.

        ensin lääkäri tutki ultralla rintaa, jotta sai selville, mistä kohdasta näytteet pitää ottaa. (olin siis jo aiemmin ollut ultrassa, mammossa sekä ohutneulanäytteessä).

        tämän jälkeen rinta puhdistettiin desinfioivalla aineella, jonka jälkeen rinta puudutettiin kahdesta kohtaa. puudutusaine oli kyllä tehokas, eikä kipua sen jälkeen tuntunut.

        lääkäri otti siis neulalla näytteet kahdesta eri kohdasta. neulassa on ikään kuin jokin "pyssy", joka todella raksahtaa/pamahtaa rinnassa, kun se "ammutaan" kudokseen...vaikea selittää. tämä toimenpide tuntui, mutta ei sattunut. itselläni rinnan kudos on niin tiivis, että paksu neula ei meinannut upota kudokseen, ja lääkäri joutui hieman käyttämään voimaa, että neula läpäisi kudoksen. tämä ei tuntunut kivalta...

        siinä näytteenotossa sitten jokin verisuoni meni puhki ja sen takia minulla alkoi tulla verta aika lailla, mikä sai minut voimaan pahoin. olen aina inhonnut verta ja sen hajua..

        toimenpide oli lähinnä epämiellyttävä verenvuodon takia, ei kivun. tätäkään ei varmasti kaikilla tapahdu. nyt on muistona rinnassa kaksi mehevää sinisenvihreää mustelmaa ja "reikää". kai ne ajan kanssa häviävät pois...


      • Minniina
        rinnasta kirjoitti:

        joo, elikkäs minulta otettiin näyte kahdesta eri kohdasta. näyte kuulemma saatetaan ottaa useammasta kohdasta.

        ensin lääkäri tutki ultralla rintaa, jotta sai selville, mistä kohdasta näytteet pitää ottaa. (olin siis jo aiemmin ollut ultrassa, mammossa sekä ohutneulanäytteessä).

        tämän jälkeen rinta puhdistettiin desinfioivalla aineella, jonka jälkeen rinta puudutettiin kahdesta kohtaa. puudutusaine oli kyllä tehokas, eikä kipua sen jälkeen tuntunut.

        lääkäri otti siis neulalla näytteet kahdesta eri kohdasta. neulassa on ikään kuin jokin "pyssy", joka todella raksahtaa/pamahtaa rinnassa, kun se "ammutaan" kudokseen...vaikea selittää. tämä toimenpide tuntui, mutta ei sattunut. itselläni rinnan kudos on niin tiivis, että paksu neula ei meinannut upota kudokseen, ja lääkäri joutui hieman käyttämään voimaa, että neula läpäisi kudoksen. tämä ei tuntunut kivalta...

        siinä näytteenotossa sitten jokin verisuoni meni puhki ja sen takia minulla alkoi tulla verta aika lailla, mikä sai minut voimaan pahoin. olen aina inhonnut verta ja sen hajua..

        toimenpide oli lähinnä epämiellyttävä verenvuodon takia, ei kivun. tätäkään ei varmasti kaikilla tapahdu. nyt on muistona rinnassa kaksi mehevää sinisenvihreää mustelmaa ja "reikää". kai ne ajan kanssa häviävät pois...

        No nyt se on koettu. Kävin eilen paksuneulanäytteessä. Ja samoin kävi mullekkin, neula sattui suoneen ja aiheuttu veren tuloa. Ensin mulla rinta kuvattiin mammografialla uudelleen. Sitten laitettiin puristukseen toimenpiteen ajaksi, desinfioitiin, puudutettin, leikattiin pieni viilto, josta lääkäri otti useita paksuneulanäytteitä ja kuvattiin välillä. Se neula oli noin tulitikun paksuinen, muttei sattunut, koska puudutettin. Nyt odotellaan viikko tuloksia...


    • käynyt jo

      Älä turhaan jännitä. Ei se todella kipeää ota. Puudutuspistos, joka annetaan ensin, tehdään ohuella neulalla. Tuntuu vähemmän kuin rokotus.

      Ja vaikka puhutaan paksuneulanäytteestä, niin ei se neula kovin paksu ole. Se on sanoisinko vähän epämukavaa, mutta ei pahempaa.

      Valitettavasti paljon pahempaa joudut kokemaan, jos joudut leikkauksiin, mutta niistäkin selviää, koska pakko on, eikä ole vaihtoehtoja.

      • Huonotuurinen

        Kirjoitan tämän, vaikka viestiketju on monta vuotta vanha, ehkä kuitenkin joku lukee...
        Ohutneulanäytteen otto ei edes tuntunut, paksuneulan otto oli jo kovin työläs juttu. Rinta litistettiin paikalleen millinmetrin sadasosan tarkkaan asentoon ja siinä piti seisoa hievahtamatta ja "lähes hengittämättä" kauan, kauan tai ainakin se tuntui ikuisuudelta. Puudutetta ruiskutettiin, mutta koska rinta oli täysin litteänä, puudutusaine purskahti reiästä ulos suorastaan suihkuten. Lääkäri vain murahti eikä uskonut, alkoi työntää paksuneulaa ja ottaa, kaivertaa näytteitä, niitä tuli useita. Olin pyörtyä, niin suurta kipua tunsin. Puudutusaine ei ehtinyt vaikuttaa lainkaan. Tuntui kuin minut olisi elävältä keihästetty. Valitettavasti tämä on totta. Mutta sinä, joka menet paksuneulanäyteoperaatioon, ole rauhallisella mielellä, kuten tässä jo sanottiin, muuta vaihtoehtoa ei ole. Minulla kävi vain huono tuuri tuon puudutusaineen kanssa. Olen selvinnyt ja nyt terve. Syöpäpesäke leikattiin ja hoidettiin pois päiväjärjestyksestä.


      • konkariii
        Huonotuurinen kirjoitti:

        Kirjoitan tämän, vaikka viestiketju on monta vuotta vanha, ehkä kuitenkin joku lukee...
        Ohutneulanäytteen otto ei edes tuntunut, paksuneulan otto oli jo kovin työläs juttu. Rinta litistettiin paikalleen millinmetrin sadasosan tarkkaan asentoon ja siinä piti seisoa hievahtamatta ja "lähes hengittämättä" kauan, kauan tai ainakin se tuntui ikuisuudelta. Puudutetta ruiskutettiin, mutta koska rinta oli täysin litteänä, puudutusaine purskahti reiästä ulos suorastaan suihkuten. Lääkäri vain murahti eikä uskonut, alkoi työntää paksuneulaa ja ottaa, kaivertaa näytteitä, niitä tuli useita. Olin pyörtyä, niin suurta kipua tunsin. Puudutusaine ei ehtinyt vaikuttaa lainkaan. Tuntui kuin minut olisi elävältä keihästetty. Valitettavasti tämä on totta. Mutta sinä, joka menet paksuneulanäyteoperaatioon, ole rauhallisella mielellä, kuten tässä jo sanottiin, muuta vaihtoehtoa ei ole. Minulla kävi vain huono tuuri tuon puudutusaineen kanssa. Olen selvinnyt ja nyt terve. Syöpäpesäke leikattiin ja hoidettiin pois päiväjärjestyksestä.

        Paksuneulanäyte on vaivoista pienimpiä, niitä on minulta otettu pari kertaa. Puudutetaan toki. Kun haetaan syöpää, ei näytteen ottoa kannatta todellakaan kannata jännittää ja loppujen lopulta; jos sattuu niin sattuu, se on vaan lusittava niin kuin kaikki muukin tässä maailmassa. Yksittäisiä kipukokemuksia ei pidä jäädä miettimään.


    • tutkimukseen menijä

      Eli löytyi kipeä patti rinnasta ja nyt odotan tuota paksuneulatutkimusta.. Kyllä jännittää.. Ja patti on kipeä :(

    • kyhmy rinnassA

      eI SE PAKSU NEULA NÄYTE KÄYNYT SE NAKSAUS KUULUI VAIN NÄYTETTÄ OTETTAESSA.OHUT NEULA NÄYTE EI KÄYNYT KIPEÄÄ VAIKKA EI PUUDUTETTUKKAAN NIIN KUIN PAKSUNEULA NÄYTTEESSÄ.

    • juuri siinä ollut

      kävin viime viikolla kokeessa. Ei se sattunut kuin neulanpistonverran.
      Sensijaan käytin kokeen jälkeen suihkussa ja muutenkin kalvolaastaria. Se aiheutti ihottuman, josta vuosi verta eikä se ole vieläkään kunnolla paranttunut, joten sellaista laastaria ei pidä pitää kuin vain suihkun ajan ja ottaa sitten pois.

    • Tyttönen1979*

      Mulla puudutettiin kun otettiin paksuneulanäyte. Se pisti vaan vähän ja itse koepalan otto sujui suht kivuttomasti. Koepaloja otettiin kaksi. Nyt viikko odotusta ja sitten sais kuulla, onko syöpä vai ei.

      • 87

        Hei,

        olen nuori, 23-vuotias, ja omasta rinnastani on löydetty n. 1,5cm kyhmy (kasvanut vuodessa kaksinkertaiseksi. Luulin ennen ohutneulanäytettä kipukynnykseni olevan korkea lävistyksiin/muutoin neulan kipua verratessa.. se kuitenkin sattui niin paljon, että itkin (mikä oli kauhea kokemus jo sinänsä) ohutneulanäytteen "imussa". Näyte meni pilalle, sillä neula osui suoneen (ei ollut oma vikani, sillä pysyin kuitenkin liikahtamatta) ja tuloksena oli vain verenvuotoa sekä epävarma hyvänlaatuinen tulos. Kasvain, oli se sitten mitä laatua hyvänsä, on osoittanut parin vuoden ajan tasaista kasvua ja kunnan sairaanhoito (hoidettu aikaisemmin yksityisellä) suositteli paksuneulanäytettä..

        Ongelma onkin, että edelliset kivut muistaen panikoin tulevaa. Rinta on kuitenkin kiinteä ja kasvain lähellä nänniä, mikä ilmeisesti lisää "epämiellyttäviä" tuntemuksia. En siis todellakaan odota ylihuomenna olevaa tutkimusta.. voiko ennen paksuneulanäytettä saada jotain apua, koska koen toimenpiteen jo ennakolta erittäin pahaksi? Se ihon puudutus ei paljon lohdusta, koska lääkäri yksityisellä sanoi ohutneulan olevan kivuton, lähinnä neulan pisto olisi pahin.. no, sitä en tuntenut, mutta kaiken muun kylläkin..


      • nyt jo leikattu
        87 kirjoitti:

        Hei,

        olen nuori, 23-vuotias, ja omasta rinnastani on löydetty n. 1,5cm kyhmy (kasvanut vuodessa kaksinkertaiseksi. Luulin ennen ohutneulanäytettä kipukynnykseni olevan korkea lävistyksiin/muutoin neulan kipua verratessa.. se kuitenkin sattui niin paljon, että itkin (mikä oli kauhea kokemus jo sinänsä) ohutneulanäytteen "imussa". Näyte meni pilalle, sillä neula osui suoneen (ei ollut oma vikani, sillä pysyin kuitenkin liikahtamatta) ja tuloksena oli vain verenvuotoa sekä epävarma hyvänlaatuinen tulos. Kasvain, oli se sitten mitä laatua hyvänsä, on osoittanut parin vuoden ajan tasaista kasvua ja kunnan sairaanhoito (hoidettu aikaisemmin yksityisellä) suositteli paksuneulanäytettä..

        Ongelma onkin, että edelliset kivut muistaen panikoin tulevaa. Rinta on kuitenkin kiinteä ja kasvain lähellä nänniä, mikä ilmeisesti lisää "epämiellyttäviä" tuntemuksia. En siis todellakaan odota ylihuomenna olevaa tutkimusta.. voiko ennen paksuneulanäytettä saada jotain apua, koska koen toimenpiteen jo ennakolta erittäin pahaksi? Se ihon puudutus ei paljon lohdusta, koska lääkäri yksityisellä sanoi ohutneulan olevan kivuton, lähinnä neulan pisto olisi pahin.. no, sitä en tuntenut, mutta kaiken muun kylläkin..

        itse olin muutama kuukausi sitten näytteen otossa ja kyllä ainakin minulla koko rintalihas puutui etten tuntenut kipua. pyörryin kylläkin loppu vaiheessa koska jännitin mutta ei siinä olisi ollut mitään pelättävää.


      • Tyttönen1979*

        Pakko vielä lisätä, että syöpä se oli ja toinen rinta poistettiin. :( Kohta alkavat sytostaattihoidot. :(


    • Nainen83*

      Tyttönen1979*:lle

      Jos vielä lueskelet tätä, miten nyt voit?
      Minulla sama edessä,eli näytteenotot, sitten tulosten odottelua. Olen käynyt läpi jo tietokone-eli CT-kuvan, ultran ja eilen mammografian, 2 vko.a odotan niin on aika lisätutkimuksiin eli biopsia, ym ym.

      • rintasyöpäx2

        Hei, en ole tyttönen 1979, mutta rintasyövän kahdesti sairastanut. Näkyikö sinulla jotain ultrassa tai mammossa? Minulla on otettu neulanäyte heti ultran yhteydessä, siksi ihmettelen että jos jotain kasvainta tai muutosta näkyi, miksei otettu neulanäytettä?


    • vm-74

      Hei. Vasta aloin tätä ketjua lukea. 2 vuotta sitten sairastin kohdunkaulansyövän, ja kohtu poistettiin. sen jälkeen olen käynyt puolen vuoden välein seurannassa ja kesäkuussa viimeisin jolloin lähetettiin mammografiaan. tänään sitten olin siellä ja ensin mammografia,sitten lääkäri ultrasi,laittoi uudestaan oikeasta rinnasta mammografiaan ja takaisin lääkärille ultraan. jotain löytyi ja ylihuomenna on ohut ja paksuneulanäytteet. Hieman pelottaa!

    • ranskis2

      Mulle sanottiin, että voi johtua tulehduksesta patti rinnassa. Otettiin ensin mammo, sitten uä ja sitten uä:ssä paksuneulanäytteitä kolme kappaletta. Nyt pitää odottaa 10 vrk tulosta. Luin netistä, että tulehduksellinen syöpä on agressiivinen ja esiintyy nuoremmilla kuin normi (50->) ikäisillä naisilla. Ennuste tuossa syöpämuodossa on kuulemma huonompi kuin tavallisemmmissa. Notta näillä mennään kymmenen päivää. Itkettää.

      • punatissi

        ranskis" Miten sun kävi? Oliko syöpää? Mulle on nyt eilen tehty vastaavat tutkimukset. Mun oikea rinta tuli kummallisen punaiseksi kauttaaltaan ja epäiltin tulehdusta. Mitään pattia ei näkynyt. Veri kokeissa ei tulehdukseen viittaavaa. Sitten seuraavaksi mammo jossa roiskahti jotain vihreetä nestettä rinnasta. Sitten perään ultra ja ohutneulanäyte. Se sattui, se sattui todella karmaisevasti! Tuntui kun kiersi piikiiä ympäri rinnan sisällä.Lääkäri veti mäntään veren sekaista nestettä. Sanoi ettei voida siinä vaiheessa puuduttaa kun näytteeseen tulisi puudutusainetta. Sen jälkeen vasta puudutettiin. Paksuneula näyteen otossa ei sattunut pahemmin puudutuksen vuoksi. Laite oli sellainen pieni ohjain jossa oli pitkä piikki. Napsahti kun otti näytteen. Nyt sitten odotetaan patologin arviota. Menee noin viikko. Olen iältäni jo 60 vuotta ja käsittääksen tulehduksellinen syöpä on nuorilla naisilla yleisempää.


    • -a-

      Miulla ei oo mitään pattiloita, mutta vas. rinnasta tulee keltaista/maitomaista nestettä. Hormonitasot on ok. Mutta koska nesteen tulo on toispuoleista, lääkäri määräsi mammoon, ultraan ja paksuneulanäytteeseen kasvaimen poissulkemiseksi. Jos ei mammossa näy mitään niin ei ultrata eikä oteta näytettä. Mammo on kahen viikon päästä. Jännittäähän tuo, jotta löytyykö sieltä mitään ja tartteeko ottaa näytettä, mut onneks moni täälläkin sanoo, että ei se niin paha oo.

      • Amatsoni

        Miten sulle kävi? Sun tilanne kuulostaa samalle kun mulla; vasemmasta rinnasta tulee kellertävää/vihertävää nestettä(tullut jo puolisen vuotta), hormonit ok. Syksy tutkittu ja mitään ei meinaa löytyä. Tänään kävin mammografiassa, vasemmasta otettiin kolme kuvaa ja oikeasta kaks ja sit ultrattiin ja sillon oikeasta löytyi jotain ja siitä otettiin kolme neulanäytettä. Näytteenotto meni hyvin(ei sattunu eikä se vieläkään 8 tunnin jälkeen oo kipee, vähän herkkä ja vuotanu pikkasen tohon lappuun) ja ens maanantaina saan ilmeisesti tulokset. Jännittää ja pelottaa jonki verran...


    • lommotissi

      Onko kellään ollu vetäytynyttä rintaa?Mulla oikea rinta `lommolla`kaaren sivuosasta. Sain kiireellisen lähetteen mammoon, ultraan ja kolme paksuneulanäytettä otettiin. Pientä pistelyä tuntui näytteenoton ajan, mutta mitään traumaa en toimenpiteestä saanu. TUlokset kuulen viikon kuluttua. Tämä odottaminen sitä vastoin piinallista on.. Kaikki sanovat vain että älä ole hysteerinen ja että ensin tutkitaan, sitten vasta hutkitaan. Mutta käsitykseni mukaan paksuneulanäyte otetaan vasta kun jotain outoa on havaittu, joten kai tässä saa vähän olla huolissaankin...

    • jemina4

      paksuneulanäytteen otossa ei todellakaan aina puuduteta. kipu on kova. mutta vahva nainen kestää.

    • lommotissi

      syöpää se oli. kaksi pahanlaatuista kasvainta. onko leikkauskokemuksia kellään? Miten pitkät ovat odotusajat keskimäärin? Pelkään että joudun johonkin pimeään tunneliin enkä herää sieltä ollenkaan..nukutukset kamalia. Mut kai ne kunnon tropit antaa. Täytyy kai siirtyä jo jonnekin syöpäläisten palstoille kirjoittelemaan kun neulanäytteet jo takanapäin. Niitä ei kannata pelätä, kirpaisee vain kerran, tsemppiä kaikille!

      • konkkis

        Hei lommotissi :) Kaikesta selviää. Mulla 2011 leikattiin ihoon kiinnittynyt syöpä, joka teki tosiaan lommon rintaan. Ultrattiin ensin kun mulla niin tiivis rinta ettei näkynyt muuten ja samalla ottevat näytteen.Paksuneulanäytteestä silloin selvisi lobulaarinen 3 tyypin kasvain. Leikkaus n. kk kuluttua meni hyvin, vain osapoisto tehtiin ja rinta säilyi hämmästys kyllä ihan nättinä, vaikka desi siitä hävisi kasvaimen mukana varotoimina. Itse kasvain oli halkaisijaltaan vain sentin. Sairaslomalla olin silloin n.kuukauden, rinta keräsi nestettä ja kävin sitä tyhjentelemässä pari viikkoa päivystyksessä kotiinpääsyn jälkeen. Sen jälkeen meni kemoterapia ja säteet. Yritin roikkua mahd paljon töissä että pää pysyisi paremmassa kunnossa, ja onnistuinkin siinä silloin :) Sitten viime talvena alkoi selkäsäryt, TT tutkimuksissa löytyi yhdestä nikamasta ihan pieni etäpesäke. Lääkitys vaihdettiin heti ja etis on jo alkanut 3kk n kuluttua arpeutua ja toivottavasti lääke pistää loputkin siitä matalaksi. Siitä mulla kontrollit 3kk välein, eli hyvää huolta pidetään. Kun muuten olis parempaan menossa niin nyt sitten jännitän rinnassa tuntuneita kipukohtia, joita tutkittiin tänään taas paksuneulanäytteillä 2x ja ohutneulanäytteillä 2x. Lääkäri kyllä lohdutti että mm kystat ja ihan tavalliset tulehdukset usein aiheuttavat kipua, ei niinkään pahanlaatuiset kasvaimet. Eli nyt sitten viikko vielä ja tiedän että jatkuuko rumba vai, niinkuin toivoisin, näytteet olis vaan hyvänlaatuisia ja voisin jo hengitellä rauhassa tätä sairaskertomustani mietiskellen. Syövän kanssa kyllä oppii elämään mutta aina se jaksaa ajatuksia kiusata, jos sille antaa luvan. Parempi keksiä muuta ajateltavaa ja elää tässä hetkessä niin säilyy pää kunnossa :) Ei kannata pelätä turhaan. Näyte kun on otettava niin otetaan, alussa puudutus vähän nipistää, haavan veto myös. Puudutusaine yleensä on tehokasta, ja ainoastaan kudosten läpimeno voi tuntua inhottavalta mutta ei satu. Lopputoipuma mulla on ollut särkyä, pientä vuotoa ja mustelmaa, kannattaa ottaa mennessä särkylääke valmiiksi mukaan.


    • pitkäkuumakesä14

      kotiuduin juuri sairaalasta ja minulta otettiin tämä paksuneulanäyte. Ei sattunut ollenkaan vaikka jännitin etukäteen hirveästi. Ilmeisesti on hyvin yksilöllistä, siks ei kannata etukäteen tätäkään murehtia. Nyt aion olla murehtimatta seuraavat viikot, ennen kuin selviää onko se syöpää vai ei. Oli mitä oli..selviän..tästäkin :)

    • eikipua

      Menin mammografiaan ja ultraan ja löytyi patti josta lääkäri halusi samantien ottaa paksuneulanäytteen. En siis kerennyt jännittää tai miettiä miltä tuntuu. Ja eihän se tuntunut miltään, kipua ei missään vaiheessa. Esim. puudutepiikin laitto ikeneen hammaslääkärissä tuntuu enemmän.

    • Tissikäd

      Hei !!!! Olen nyt käynyt mammossa ja ultrassa ja seuraava aika on joulun jälkeen, koska lääkäri sanoi, että rinnan tulehdusta on vielä liikaa. Olen 54-v. ja vasen rinta tulehtui n. 1 kk sitten ihan palloksi. Söin siihen antibioottikuurin ja lääkäri laittoi eteenpäin. Rintaa tuikkii aika ajoin ja lääkäri sanoi vain, että selvärajaista kasvainta ei ole. Onko teillä kokemuksia tällaisesta ??????

    • menossavasta

      Minulla on lähipiirissä kaksi tapausta, joissa tuo neulanäyte on ollut puhdas.

      Ystäväni vaati lääkäriä kuitenkin leikkaamaan patin pois ja heräsi tästä "pienestä" toimenpiteestä ilman rintaa ja kainaloa. Patti oli kuin olikin pahanlaatuinen vaikka hänelle kovasti vakuutteli moni lääkäri että leikkaus on turhaa "rouva hyvä". Tämä ystäväni ei siitä selvinnyt.

      Nyt työkaverini oli pari vuotta sitten paksuneulanäytteessä ja sanottiin, että puhdas on. Rinta oli aina vaan kipeä ja nyt meni uudestaan, sai lähetteen sairaalaan, otettiin uusi näyte ja oli kuin olikin syöpää. Ekat näytteet pari vuotta sitten työterveydessä oli otettu ihan väärästä kohtaa, oli lääkäri sanonut.

      Nyt on itselläni samat tutkimukset edessä, löysin patin rinnasta ja työterveyslääkäri kehotti varaamaan ajan työterveyteen mammoon ja ultraan. Pyysin kuitenkin suoraan lähetteen sairaalaan ettei tutkimuksia tarvitse tehdä moneen kertaan (sairaala haluaa käsittääkseni tehdä kuitenkin omat tutkimukset ennen mitään toimenpiteitä).

      Sanoin, että haluan patin joka tapauksessa otettavaksi pois, oli näytteet mitä oli. Odottelen kutsua sairaalasta.

    • lilakettu

      minulla ainakin riitti lääkäriaseman tekemä neulanäyte. Ei tarvinnut tutkia uudelleen sairaalassa. Mielestäni oli nopeampi reitti, kuin odottaa sairaalan lähetettä.

    • menossavasta

      Ok. Hyvä että jossain noin fiksusti.

      Vähän sitäkin pelkään, että jos näyte työterveydessä olisikin puhdas, saanko sieltä ollenkaan lähetettä sairaalaan? Kun haluan joka tapauksessa patin poistaa.

    • lilakettu

      En ole asiantuntija, mutta mietin, että jos on rasvapatti, niin ei sairaalakaan tee sille mitään, eli riippuu siitä mitä neulanäytteessä, mammossa ja ultrassa näkyy.
      Toivottavasti löytyy joku asiantuntija vastaamaan.
      Toki nuo yksityisellä tehtävät tutkimukset maksavat, mutta itselleni sopi se, että asia etenee nopeasti. Ainakin meidän suunnalla sairaalan ultraan ja mammoon on usean päivän jono ja yksityisellä voi päästä hyvällä onnella jo samana päivänä. Myös lähetteiden käsittely voi kestää.

    • 1981_kokemus

      Löysin patin rinnasta ja varasin ajan ultraan. Ottivat paksuneulanäytteen. Lääkäri kovin varoitteli, että tämä voi joillakin sattua, mutta itse en tuntenut mitään. Eli tätä ei mielestäni tarvitse pelätä, on kovin lyhytkin homma.

      • Janets

        Olin eilen paksuneulanäytteessä. Mulla oli hyvä tuuri ei sattunut lainkaan. Nyt odotan vastauksia. Tsemppiä kaikille sielunsiskoille.


    • Siilintu

      Olin otattamassa
      biopsin tänään Mehiläisessä rinnasta. Ei sattunut yhtään. Ei tarvitse kenenkään pelätä.

      • Anonyymi

        Paljonko maksoi yksityisellä biopsia?


    • Anonyymi

      Itselläni teki todella kipeää. Otettiin kaksi näytettä eri kohdista, enkä voi vähätellä kipua. Puudutus kyllä annettiin mutta en tiedä miksi ei tehonnut, vai olisiko tehnyt vielä kipeämpää ilman?
      En halua pelotella, mutta oma kokemukseni oli todella ikävä. Alkoi myös vuotaa verta aika tavalla. Ehkä riippuu paikasta mistä jopudutaan ottamaan?

    • Anonyymi

      Hei

      Onko kellään kokemusta? Multa otettiin paksuneulanäyte maanantaina. Tehtiin myös varjoainemammo, joka oli ok. Ultratessa löytyi jotain hyvänlaatuiselta vaikuttavaa. Lähtötilanne, miksi tutkimuksiin menin, oli vihertävä vuoto. Nyt kun puristi samasta tiehyestä tulee reilusti verta. Onkohan tämä normaali jälkitila em. tutkimuksille?

    • Anonyymi

      Minulta otettiin paksuneulanäyte reilut kolme vuotta sitten ja rintasyöpä todettiin.
      Näytteen otto teki niin kipeää että pyörryin, Niitä otettiin kaksi.
      Kotiin tultua tuntui rinnassa epämääräistä paineen tuntua mutta ei kipua. Sitten alkoi valua verta ja sitä tuli ihan suihkuamalla WC-n lavuaariin jonkin aikaa.
      Pelästyi aivan kamalasti, mutta se loppui ja paineen tunne hellitti. Ilmeiseti johtui siitä että verta valui sisälle kudoksiin ja sitten purkautui ulos.
      Kerroin tästä onkologille ja hän oli samaa mieltä.
      Syöpäni on hyvin paikallinen, ei levinnyt mihinkään joten hoidetaan hormoneilla. Pian hoidon alettua rinnassa alkoi tuntua kipua ja lääkärini sanoi että se on normaalia lääkityksen alkaessa tehota. Aika pian sitten huomasin itsekin että kasvain jonka tunsin itsekin oli romahtanut. Ct-kuvassa muutama kuukauis sitten havaittiin että se kutistunut todella pieneksi joten hoito tehoaa. Edelleenkään ei mitään leviämistä mihinkään.
      Täysin syöpävapaaksi en koskaan tule, mutta kiitos hyvän hoidon pystyn elämään normaalia elämää ja todennäköiesti kuolen johonkin muuhun kuin syöpään. Näin sanoi onkologini.

    • Anonyymi

      Minulta otettiin paksuneulanäyte 11.10.21. Sattui niin karmeesti vaikka puudutettiin. Verta tuli alustalle pieni lätäkkö mutta tyrehtyi eikä kotona tullut. Nyt odottelen vastausta. Jännittää.

      • Anonyymi

        Minulta kyseinen näyte otettiin jo muutama vuosi sitten, enkä tuntenut lainkaan kipua, kiitos tietty puudutuksen.
        Hoitaja tosin kysyi sattuiko, kun säpsähdin näytteen oton aikana, mutta sanoin, että säikähdin sitä napsahdusta, joka näytettä otettaessa kuului, siitä säpsähdys.

        Kohdallani kävi hyvin, oli kyse jostain hyvänlaatuisesta rauhaskasvaimesta.


    • Anonyymi

      Minulta otettiin eilen paksuneulanäyte ja ei sattunut yhtään. Pelkäsin todella, että sattuuko mutta varmaan hyvä puudutus auttoi. Nyt odotan tuloksia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      66
      3163
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      548
      3004
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      37
      2225
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1982
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1815
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      305
      1795
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1572
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      101
      1295
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1208
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      23
      1185
    Aihe