ennätysvalvominen

Erkki Ankkaoja

armeijassa heräsin eräänä maanantaina kello 6 ja seuraavan kerran nukahdin perjantaina kotona 22.00 eli noin 112h valvoin, muita haittoja ei ollut kuin muisti meni edelllisistä puolen tunnin aikana tapahtuneista asioista. en suosittele kellekään voi olla vaarallista. tämä tapahtui raikkaassa syysilmassa ulkona kun oltin metsässä kevyissä hommissa ei rasittunut eikä ollut kiusausta nukahtaa.
kumma kun kukaan ei usko vaikka kelle kerron. ekas sanotaan että "KYLLÄ KAI SÄ NYT EDES VÄHÄN NUKUIT".
mutta kun en sekuntiakaan nukkunut.
TIETENKÄÄN SISÄLLÄ EI onnistus mutta raikkaassa kuivassa syysilmassa näköjään onnistui. tuosta on aikaa 20vuotta. enään en sen jälkeen ole valvonut kun yhden yön. enkä aio valvoa enää yhtään jos ei pakko.

136

89512

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olen valvonut mutta

      siitä tuli kyllä "näkähäiriöitä" eli jonkinlaisia harhoja - ja lääkäri oli vihainen, koska en tullut hoitoon aikaisemmin. Sanoi, että niin pitkä valvominen voi aiheuttaa pysyviä haittoja. - Olen ollut aina herkkäuninen. Pitkäaikainen työstressi johti jatkuvaan unettomuus- ja unilääkekierteeseen. Burn out johti sair.lomalle, jolta en ole pystynyt palaamaan töihin. Unilääkitys jatkuu edelleen, mutta on nyt miedompi ja unettomuuteen erikoistuneen lääkärin määräämä. Näin menee suht hyvin. Unen kanssa ei kyllä ole leikkimistä. Olisinpa tiennyt mihin työnarkomania johtaa... Olisin jäänyt niille ´lukuisille sair.lomille, joita tarjottiin. Lopulta sitten minut pantiin sair.lomalle ja sillä tien nyt olen. Vasta jälkeenpäin olen ymmärtänyt tilanteen ja olen tyytyväinen, että lääkäri uskalsi tehdä tuollaisen ratkaisun.

      • "A R"

        Mä olen valvonut 21vrk putkeen, -tosin apuna käytin amfetamiinia ja tulihan sillon "nähtyä" vaikka mitä.


      • unenpuutteeseen...
        "A R" kirjoitti:

        Mä olen valvonut 21vrk putkeen, -tosin apuna käytin amfetamiinia ja tulihan sillon "nähtyä" vaikka mitä.

        noin kymmenen vuorokauden valvomisen jälkemisen jälkeen. Siis oikeasti kuolee. Että jotenkin tuo 21 vrk. kuulostaa aika absurdilta.


      • Tiedoksi!
        unenpuutteeseen... kirjoitti:

        noin kymmenen vuorokauden valvomisen jälkemisen jälkeen. Siis oikeasti kuolee. Että jotenkin tuo 21 vrk. kuulostaa aika absurdilta.

        ...Joka ei oo nähny ränniin vetävää piripäätä.=(


      • ............
        Tiedoksi! kirjoitti:

        ...Joka ei oo nähny ränniin vetävää piripäätä.=(

        Kokeissa on todettu, että ihminen pystyy jopa ihan hyvin valvomaan kaksitoista vuorokautta ja jopa kolme ilman, että hänen suorituskykynsä juuri laskee, vaikka olo ehkä voikin olla hutera. Joten ei normaali valvominen ainakaan uhkaa kuolemaa heti...
        Eri asia sitten huumeen vaikutuksessa, koska keho on kovilla tai ihan unettomuudessa, ettei saa unta vaikka kuinka haluaisi.


      • "A R"
        unenpuutteeseen... kirjoitti:

        noin kymmenen vuorokauden valvomisen jälkemisen jälkeen. Siis oikeasti kuolee. Että jotenkin tuo 21 vrk. kuulostaa aika absurdilta.

        Hengissä mä vielä silti olen, ja onhan sitä tuollaiset pariviikkoa tullut valvottua montakin kertaa. Sen jälkeen vaan pari,-kolme vrk,tta unta kuulaan ja uudet annokset pommilla elimistöön niin taas mentiin..


      • taas täällä
        unenpuutteeseen... kirjoitti:

        noin kymmenen vuorokauden valvomisen jälkemisen jälkeen. Siis oikeasti kuolee. Että jotenkin tuo 21 vrk. kuulostaa aika absurdilta.

        No kerroppas missä tuosta on tehty tutkimukset, nimittäin ei todellakaan ihminen kuole 10 päivän unen puutteeseen. tässä tekstiä "Valvominen
        Liika valvominen aiheuttaa torkahtelua, ärtymystä, keskittymiskyvyn heikkenemistä ja kipukynnyksen alenemista. Voi esiintyä myös mikrounia. 24 tunnin valvominen vastaa promillen alkoholihumalaa.

        Suorituskyky heikkenee jo 4-5 tunnin yötyön jälkeen, 12 tunnin jälkeen tapaturmariski on kaksinkertainen ja 16 tunnin lopussa kolminkertainen normaaliin verrattuna. Lisäksi valvomisajan pidentyessä virheiden määrä kasvaa. Monet auto-onnettomuudet ovat johtuneet liiasta valvomisesta [1]. Liian pitkä valvominen voi olla tappavaa, mutta se edellyttää viikkojen tai kuukausien yhtämittaista valveillaoloa.

        Joten tuossahan tuo sanotaan että viikkojen tai kuukausien.


      • Esa vaan

        Työelämästä. Aivan kuin kirjoitit.
        Ensin valvomista ja stressiä, mutta kestäähän sitä kuulemma.
        Pian unilääkkeet ja sit niihin paha riippuvuus, joka saatiin poikki vasta päihdeklinikan neljän vuoden työn jälkeen.

        Vieläkin univaikeuksia, mutta kun jaksaa sinnitellä ne helvetin pitkät minuutit yöllä, niin yleensä kolmannen yön jälkeen nukkuu jo. Ei kivaa.

        Armeijasta senverran, että jouduin siellä sotaharjoitukseen "Syksy-77" moottoripyörälähetiksi. Silloin ei tunnettu ajo-ja lepoaikamääräyksiä. Ajoin päivät kolonnan mukana ja mistä autot ei päässeet läpi, niin endurolla pääsi. Ja eikun matkaan viemään jotain hiton karttoja omille joukoille.
        Kas... Paluukyydillä piti aina poiketa karttaan oikein punaisella ympäröityyn kyläkauppaan hakemaan keskaria kapiaisille ja reserviläisille.

        Eli päivänukkumiset siinä ja joka hiton yö piti joko kuskata joku kapiainen jonnekkin telttaan ryyppäämään tia si tuli "normaali" lähtö:
        "Komppania siirtyy tästä koiliseen...ja odottaa siellä valmiudessa käskyäni".
        Siinä yönukkumiset.
        Tätä kesti muistaakseni 7-vrk. Sit muilla alkoi viikonloppuloma (mullakin olis pitäny), mutta piti motskariin tehdä huolto. Tein sen niin väsyneenä, että en muista jostain ilmanputsarin puhdistuksesta juuri mitään. Eli muisti alkaa tosiaan mennä.
        En tosiaankaan nukkunut noin viikkoon tuntiakaan. Ajatellaanpa liikenneturvallisuutta, mutta kun kysyin sitäkin käsi lipassa eräältä majurilta, niin hän vastasi, "että tämä on sotaa arvoisa autosotamies. Ei kai sodassakaan tunneta lepoaikoja".

        Viimein kun pääsin seuraavana viikonloppuna lomille, niin en jaksanut lähtee kasarmilta edes syömään. Nukuin vain -aluksi huonosti- ,mutta kun sain kunnolla aivot lepäämään, niin kylläpä oli makoisat unet.

        (Eli tein siis siitä kun muut lähti lomalle, niin seuraavaan viikonloppuun normaalia varusmiehen päivää).


      • kokemust
        unenpuutteeseen... kirjoitti:

        noin kymmenen vuorokauden valvomisen jälkemisen jälkeen. Siis oikeasti kuolee. Että jotenkin tuo 21 vrk. kuulostaa aika absurdilta.

        kyllä sitä amfetamiinin avulla valvoo vaikka kuin pitkään! tosin harhat ja muut sekoilut menee jo aika sairaaks... ite ollut viikon pystys ja helposti ois menny viel toinen viikko! ei siihen kuole!!!


      • pb"
        "A R" kirjoitti:

        Hengissä mä vielä silti olen, ja onhan sitä tuollaiset pariviikkoa tullut valvottua montakin kertaa. Sen jälkeen vaan pari,-kolme vrk,tta unta kuulaan ja uudet annokset pommilla elimistöön niin taas mentiin..

        joo, meikä ollut viikon enimmillään pystys ja sen jälkee päivä tai kaks levänny/nukkunu ja taas menoks! toi on ihan paskaa mitä muut kirjoittaa et siihen kuolee! kokeilis ja sanois sit jotai =)


      • pxy
        Tiedoksi! kirjoitti:

        ...Joka ei oo nähny ränniin vetävää piripäätä.=(

        höh..
        se ken ei ole kokenut ei ymmärrä kunnon kemikalien hyväksi käyttöä=)


      • nassupassukassu
        unenpuutteeseen... kirjoitti:

        noin kymmenen vuorokauden valvomisen jälkemisen jälkeen. Siis oikeasti kuolee. Että jotenkin tuo 21 vrk. kuulostaa aika absurdilta.

        terveisiä siis haudan takaa.

        Nimim kesäkuun lopulta noin elokuuhun hereillä. Eivät lääkärissä suostuneet määräämään lisää opamoxia, valvoin 3,5 viikkoa ja menin sen jälkeen osastolle, kaikkia psyykepaskoja syöttivät kunnes totesivat ettei toimi. Nyt terveelliset 3,5h unet joka yö isolla kasalla nappeja.

        Ja mikä sen pään rikkoi? Armeijan lääkärintarkastuksien vapautetaan-eivapauteta-vapautetaan-eivapauteta jossittelu joka vei lopulta parhaan työpaikan mitä olisin ikinä voinut saada. £100k/vuosi bonukset verovapaana viidakkovaltiosta pomonhommasta. Nyt istuskelen suomessa ja kirjoittelen tätä. Kyllä muuten ottaa päähän.


      • jos käyttää
        unenpuutteeseen... kirjoitti:

        noin kymmenen vuorokauden valvomisen jälkemisen jälkeen. Siis oikeasti kuolee. Että jotenkin tuo 21 vrk. kuulostaa aika absurdilta.

        aineita ei kuole vaikka tippuis lentokoneesta asfalttiin ilman varjoo


      • siilityttö55
        kokemust kirjoitti:

        kyllä sitä amfetamiinin avulla valvoo vaikka kuin pitkään! tosin harhat ja muut sekoilut menee jo aika sairaaks... ite ollut viikon pystys ja helposti ois menny viel toinen viikko! ei siihen kuole!!!

        leikitte tulella lapset.


      • Parka
        unenpuutteeseen... kirjoitti:

        noin kymmenen vuorokauden valvomisen jälkemisen jälkeen. Siis oikeasti kuolee. Että jotenkin tuo 21 vrk. kuulostaa aika absurdilta.

        Totta puhut.
        Monasti ihminen luulee valvovansa, mutta on silti "elävä kuollut" eli vähän niinkun hypnoottisessa tilassa.
        Siskonikin sanoi kerran että valvoin koko yön. Sitten seuraavana päivänä kuitenkin puhui, että oli nähnyt sellaista ja sellaista unta....???

        Minua huolestuttaa nyt poikani, joka silloin tällöin valvoo yöt päivän päälle. Menee tosin sitten aamulla kuudelta tai seitsemältä nukkumaan.
        Eli tuo noin 36 tunninkin valvominen 16 vuotiaalta on varmaan terveydelle vaarallista.
        Se sanoo että kun on pitkät koulupäivät (tosi on: jopa 11 tuntisia) niin ei hän kerkiä tekemään mitään, jos ei sitten yöllä.
        Onneksi ei koulupäivinä ole koko yötä tietääkseni valvonut, mutta menee nukkumaan monasti vähän ennen yhtä kun kuudelta pitää viiemistään nousta.

        Olen ajatellut jo pyytää lääkäriltä nukahtamispillereitä, mutta eipä nekään ole terveellisiä alkaa käyttämään.

        Minä olen joskus pentuna valvonut pari vuorokautta, silloin tulin sellaiseen väsymyshumalaan, että äiti antoi minulle "nuijanukutuksen". olin kuulemma itkenyt ja nauranut yhtäaikaa ja ollut muutenkin ihan seko.

        Myöhemmin aikuisena valvomiset on korkeintaan vuorokauden.


      • paskaa
        "A R" kirjoitti:

        Mä olen valvonut 21vrk putkeen, -tosin apuna käytin amfetamiinia ja tulihan sillon "nähtyä" vaikka mitä.

        olen nähny tyyppien nukahtavan pirillä sen jälkeen ku oli sillä ensin kolme vuorokautta valvonu.. tosin siinä unessa ei paljo aivot lepää..


      • uninalle
        unenpuutteeseen... kirjoitti:

        noin kymmenen vuorokauden valvomisen jälkemisen jälkeen. Siis oikeasti kuolee. Että jotenkin tuo 21 vrk. kuulostaa aika absurdilta.

        Jostain itekki oon lukenu, että 11 vrk valvominen voi saada aikaan vakavia psyykkisiäoireita ja pahemmassa tapauksesssa voi henkensä heittää.


      • jooooo78
        nassupassukassu kirjoitti:

        terveisiä siis haudan takaa.

        Nimim kesäkuun lopulta noin elokuuhun hereillä. Eivät lääkärissä suostuneet määräämään lisää opamoxia, valvoin 3,5 viikkoa ja menin sen jälkeen osastolle, kaikkia psyykepaskoja syöttivät kunnes totesivat ettei toimi. Nyt terveelliset 3,5h unet joka yö isolla kasalla nappeja.

        Ja mikä sen pään rikkoi? Armeijan lääkärintarkastuksien vapautetaan-eivapauteta-vapautetaan-eivapauteta jossittelu joka vei lopulta parhaan työpaikan mitä olisin ikinä voinut saada. £100k/vuosi bonukset verovapaana viidakkovaltiosta pomonhommasta. Nyt istuskelen suomessa ja kirjoittelen tätä. Kyllä muuten ottaa päähän.

        jos kerta duunin takia vedät noin morkkikset ettei unta saa !! elämässä on muutakin kuin yksi työpaikka!! älä kelaa liikaa!! =)


      • pilwiweikko
        "A R" kirjoitti:

        Mä olen valvonut 21vrk putkeen, -tosin apuna käytin amfetamiinia ja tulihan sillon "nähtyä" vaikka mitä.

        aika kovasti o "pärinää" saanu tuohonkin suoritukseen vetää onnitteluni hyvistä valvojaisista


      • 115
        pxy kirjoitti:

        höh..
        se ken ei ole kokenut ei ymmärrä kunnon kemikalien hyväksi käyttöä=)

        kun oli pakko,eli tämä että ihminen kuolee jos ei ole nukkunut 10 vrk:teen on täyttä pilvee.


      • 7 elämää
        "A R" kirjoitti:

        Hengissä mä vielä silti olen, ja onhan sitä tuollaiset pariviikkoa tullut valvottua montakin kertaa. Sen jälkeen vaan pari,-kolme vrk,tta unta kuulaan ja uudet annokset pommilla elimistöön niin taas mentiin..

        joopa joo.. pelle muka helposti 2 viikkoo valvoo.. montako elämää sulla on. ethäsää mikään v*tn kissa oon 7 elämää ja sillee...


    • VALVOIN 200 TUNTIA

      KA ILMOITA GUINESSIN ENNÄTYSTEN KIRJAAN NI NEET VARMAAN USKOO SUA *NAURUA* . MEINAAN TOIN ON MAHDOTONTA. LASKES TUNNIT UUDESTAAN !

      • LAINKAAN

        MINÄ OLEN VALVONUT "HURJASSA NUORUUDESSANI" 17VUOROKAUTTA PUTKEEN.KUUPPA MELKEIN SEKOS JA PAMEJA TARTTI JOTTA NUKAHTI SEN RUMBAN JÄLKEEN. SEN VOIN KERTOA ETTÄ "PIRISTEILLÄ" OLI OSUUTENSA VALVOMISESSA. LUOJAN KIITOS NE AJAT OVAT KAUKANA TAKANAPÄIN JA NYT ELELEN IHAN NORMAALIA ELÄMÄÄ, JA RAKASTAN SÄÄNNÖLLISTÄ LEPOA JA NUKKUMISTA!!!


      • aatu00

        Maailmanennätys on muuten 11 vuorokautta, tai niin ainakin luki lukioaikaisessa psykologian kirjassani. Tämä ennätys tehtiin psykologien tarkkailussa..


      • LAINKAAN kirjoitti:

        MINÄ OLEN VALVONUT "HURJASSA NUORUUDESSANI" 17VUOROKAUTTA PUTKEEN.KUUPPA MELKEIN SEKOS JA PAMEJA TARTTI JOTTA NUKAHTI SEN RUMBAN JÄLKEEN. SEN VOIN KERTOA ETTÄ "PIRISTEILLÄ" OLI OSUUTENSA VALVOMISESSA. LUOJAN KIITOS NE AJAT OVAT KAUKANA TAKANAPÄIN JA NYT ELELEN IHAN NORMAALIA ELÄMÄÄ, JA RAKASTAN SÄÄNNÖLLISTÄ LEPOA JA NUKKUMISTA!!!

        joo amfetamiini valvotti minuakin joskus, en laskenut kuinka kauan tuli valvottua mutta usein yli viikko, se oli niinku kuuri luontoista. no se on taaksejäänyttä elämää ja nykyisin meikäkin nukkuu niinku ihmisillä on tapana, onneksi.


      • joooo78
        tubbu kirjoitti:

        joo amfetamiini valvotti minuakin joskus, en laskenut kuinka kauan tuli valvottua mutta usein yli viikko, se oli niinku kuuri luontoista. no se on taaksejäänyttä elämää ja nykyisin meikäkin nukkuu niinku ihmisillä on tapana, onneksi.

        piripäät hyvinkin valvoo 2 viikkoo riippuu ihmisem psykkeestä sekooko se mut olen kyl nähnyt vierestä kun kaveri oli pitkään valvonut ja se nukkui silmät auki!! en ihmettele niit puolen tunnin katkoksia kun voi olla et itse ei edes huomaa nukkuvansa!!! rupee tullen unet silmät auki!!


    • heebo123

      ??????????????????

    • T. Sorsakoski

      Et valvonut!

    • hrph

      näyttää tuntilista 103 tuntia rekan ratissa nukkumatta. en tee sitä uudestaan.

    • samanlainen kokemus

      armeijasta.

      Olimme sotatilaharjoituksessa jossain päin lappia. Tilanne oli koko ajan päällä ja pari kertaa viikon aikana siirryttiin. Vartio pyöri koko ajan ja huolto sekä partiointi piti hoitaa asianmukaisesti.

      Tilanne alkoi sodankylän kasarmialueelta ensimmäisen harjoituspäivän aamuna kello viideltä maanantaina, ja illalla kuoleman väsyneenä piti siirtyä yön pimeydessä jonnekin pois (en tiedä minne). Aikaa ei ollut nukkua siirtymän aikana ja keväisen aamuyön alkaessa jo valaistua olimme sitten ensimmäisellä paikalla johon perustettiin leiri ja käytiin kohdistamassa aseet ja jakamassa harjoituksessa tarvittavat harjoitusammusvarusteet. Koko harjoitus oli sellainen että meidän varsinaiset varusteet oli lukittu edellisenä viikonloppuna kaappeihin ja meille oli jaettu uusi palvelukseenastumiskäsky ja täysin toiset uudet varusteet. Eli sotaan lähtöä harjoiteltiin.

      Kahden päivän jälkeen jouduimme ensimmäisestä leiristä taas siirtymään toiseen jossa alkoi "oikeat" sotatoimet. Perjantaina harjoitus loppui ja perjantain aamuyön aikana siirryimme takaisin kasarmille luovuttamaan varusteet ja lepäämään ennenkuin sai lähteä lomille. Lepääminen oli käsky ihan sieltä korkeimmalta pallilta, koska porukka näki ja puheli kaikenlaista. Silloin ei saanut olla poissa sängystä tai käskyttää yhtään ketään tekemään mitään.

      Alkupäivinä oli tehty töitä yksittäin tai pareissa, mutta kahtena viimeisenä päivänä piti koko ajan olla pari mukana joka varmisti ettei kukaan nukahtaisi hankeen tai eksyisi jonnekin metsiin. Vartioajat oli tunnista/yksinään lyhennetty hiljalleen viikon ehtiessä kymmeneen minuuttiin/parittain ja se hoidettiin parivartiona.

      Harjoituksesta ei jälkeenpäin muistanut oikein muuta kuin sen henkisen helvetin. Ensimmäinen päivä oli pahin, koska fyysinen rasitus näännytti koko kehon ja pää huusi unenpuutetta. Seuraavana päivänä rääkki oli jo huomattavasti helpomman tuntuinen, vaikka ruokaa saikin vähemmän ja energia oli vähissä. Unenpuutteeseen jotenkin tottui ja raikas ilma piti tarpeeksi virkeänä kun oli vain mielekästä tekemistä. Vaikka nukkua ei pystynyt, niin välillä vartiossa huomasi kuinka kaveri heräsi, vaikka silmät olivat olleet auki. Puhe katkesi ja silmät seisoivat parin sekunnin ajan ja sitten kävi säpsähdys. Olimme niin näännyksissä ettei enää jaksanut edes parin kerran jälkeen enää nauraa vaikka hauskalta se varmasti ulkopuoliselta näytti kun kaksi miestä menee vuoronperään hiljaiseksi, silmät seisoo ja sitten taas parannetaan asentoa.

      Tuota samaa rääkkiä en kyllä toivoisi kenenkään kokevan.

      • "jenni"

        Saako ne armeijassa sitten tosiaan valvottaa ihmisiä päivätolkulla? Eikö se ole kiellettyä? Kaikki "friendly fire"-jutut, jne...Vai onko se tosiaan vain sitä sitten että "sotatilanteessa ei nukuta"?


      • Jäppinen-84.
        "jenni" kirjoitti:

        Saako ne armeijassa sitten tosiaan valvottaa ihmisiä päivätolkulla? Eikö se ole kiellettyä? Kaikki "friendly fire"-jutut, jne...Vai onko se tosiaan vain sitä sitten että "sotatilanteessa ei nukuta"?

        No mnitäs luulet? Ei tietenkään sotatilanteessa nukuta.

        Vihollinen voi koska tahansa hyökätä ja mitä siitä tulee jos jätkät köllii teltassa. Kyllä kuolema korjaa univelat.

        Vässyköitä ovat nykyajan ihmiset!!!


      • Armeijan
        Jäppinen-84. kirjoitti:

        No mnitäs luulet? Ei tietenkään sotatilanteessa nukuta.

        Vihollinen voi koska tahansa hyökätä ja mitä siitä tulee jos jätkät köllii teltassa. Kyllä kuolema korjaa univelat.

        Vässyköitä ovat nykyajan ihmiset!!!

        Sekä kertausharjoitusten monta vuorokautta valvovista on se että nämä tyypit himoitsevat ylennystä ja joskus sen saavatkin,on se sitten kessun tai korpin natsa.Empä usko että kantahenkilökunta siihen määrää jos ei kielläkään.Mutta tottakai se on kuitenkin vain leikkiä,oikea sota ihan jotain muuta.


      • valmis...
        "jenni" kirjoitti:

        Saako ne armeijassa sitten tosiaan valvottaa ihmisiä päivätolkulla? Eikö se ole kiellettyä? Kaikki "friendly fire"-jutut, jne...Vai onko se tosiaan vain sitä sitten että "sotatilanteessa ei nukuta"?

        sen verran tuli armeijaa käytyä ja oltua töissä et on isänmaallisuus veressä ja mitäs luulisit jos sota syttys et nukuttasko??? Eiköhän siel tarvi opettaa et motä se vois olla??? Eli kannattaa miettiä onko susta siihe....


    • unimasa

      valvoin viime yönä putkeen melkein 3 tuntia!!! aistit alkoi turtua ja näin outoja juttuja..onneks nukahin.

    • c:n paperit

      ei ole tainnut olla ihan puhtaat jauhot pussissa ku hereillä noin kauan pysyny ja viel intissä ei prkl.:D

    • Aliki II/04

      Jooo`o.. en nyt ihan noin pitkään, mutta
      sissitoiminnassa tuli kyllä miinan takana
      ja siirtyillessä valvottua 3vrk putkeen ja sitten erään katajan alla hiukan unta ja sama jatkui jatkui vaan... että kyyyllähän mie uskon..

    • intissä.

      varmaan jokainen on loppu sodassa valvonut paljon, itte valvoin melkein 3 vrkt, mut viimesinä hetkinä olin kyllä tosi väsyny enkä oikein muista edes siitä kolmannesta päivästä mitään. en ollut ainut ketä valvo, kofeiini tabuja vedettiin...en suosittele.

    • Marts

      Sanoisin, että yleistä armeijassa, mutta ei missään tapaukses normaalia. Meillä pojat rupes näkeen muumeja lyhemmälläkin valvomisella. Ite kärsin vittumaisista univaikeuksista ja tunnistan jo nykyään oireista monettako yötä oon valvomassa. Yks vrk. no problem, toisen jälkeen lyhytkestonen muist on vähän hukas ja seuraavaks rupee oleenkin jo todella vaikeeta, kun pitää tosissaan keskittyy asioihin, että haltsaa esim. kertotaulua. Sitten pitääkin ruveta tosissaan keskittyyn, siihen ajatukseen, että ne useimmat hirvet tienposkessa ei oo muuta ku jonku sortin näköharhoja. Pelottaa ne silti.

    • varmaan stressiä..

      No mä en ole varmaan vuoteen nukkunut yössä kuin ehkä jonkun 3-4 tuntia ja sen kyllä huomaa.

      • Lyhyt yö

        Sitä luokkaa minunkin yöt ovat olleet.


    • joskus nuoruudessani

      mä vedin aikoinaan vauhtia ja valvoin 9 päivää eikä mulla omasta mielestä ollut mitään ongelmia pääni kanssa! mutta tietenkin olin väärässä. Olin puhunut itseksenikin varmaan puolet päivistä kun yöt olin melkein aina yksin..

    • minä-

      ihmisen periaatteessa pitäs jo kuolla viikon valvomisen jälkeen että näin sitä rauhan aikana ihmisten terveys vaarannetaan.

    • Pienyrittäjä

      Muutama vuosi sitten erään laitteen toimitus meni vähän tiukalle minulta eikä deadline joustanut. Niinpä tein sitten muistaakseni 54 tuntia putkeen töitä - puhtaasti adrenaliinin avulla. Todellakin nukkumatta räpäystäkään välissä. Viimeiset viritykset tehtiin, kun asiakas oli jo noutamassa laitetta.

      Tuona aikana aina välillä iski hervoton väsymys ja sen seurauksen tuli tehtyä aina virheitä ja silloin työvaihe piti tehdä uusiksi.

      Menin kotiin, nukahdin ulkovaatteetä päällä sänkyyn samantien ja nukuin 13 tuntia putkeen ja heräsin perkeleenmoiseen päänsärkyyn.

      Tämän kokemuksen perusteella en usko, että 112 tuntia on mahdollinen ilman piristeitä edes ulkoilmassa. Väittäisinpä, että ulkoilmassa väsy alkaa painaa jopa aiemmin.

      Nukkuminen on muuten sitten kivaa touhua.

      • Erkki Tuomiankka

        ollaan. ""EN USKO ETTÄ 112H on mahdollinen ilman piristeitä"
        jos lasketaan piristeeksi 3 kuppia kahvia vrk:ssa ja kaksi lämmintä soppaa niin sitten olen narkkari! en muuten polta enkä polttanut silloin enkä koske alkoholiin,koskaan ei ole kiinnostanut, joten oliskohan syy että olin liian RAITIS??? sitäpaitsi on vähän vaikee nukkua jos joutuu käveleen kokoajan.
        joo, nukkuminen on paras harrastus mitä voi tehdä silmät kiinni.


      • astma

        Vedit kahdella tunnilla paremaksi - kerran pahan astmakohtauksen saatuani valvoin 52 tuntia putkeen, mutta onneksi sain olla pitkälläni. Mutta kyllä kelloa tuli katsottua varmaan tuhat kertaa.....


    • smoke.

      Pistän paremmaks ja ois voinu valvoo pidempää mut oli jo niin saakelin tylsää, että virtuaalimaailmaan oli hinku päästä.

    • Yasu

      Kuten aiemmissa viesteissä todettiin, 11vrk on ennätys, josta ihminen on selvinnyt ilman vaurioita. Mutta normaalisti pysyvien psykoosi-vaurioiden mahdollisuus on 4-5vrk jälkeen erittäin suuri, joten kuulostaa epätodennäköiseltä että kovinkaan moni on niin kauaa valvonut. Todennäköistä on, että pitkän valvomisen yhteydessä ihminen ottaa useita ns. mikro-unia, joita ei edes itse huomaa. Suurin osa valvomisen yhteydessä tulleista "muistikatkoksista" onkin juuri niitä hetkiä jolloin olet unessa. Mikro-unien ajaksi aivot eivät välttämättä "sammu" kokonaan, vaan ne saattavat rekisteröidä useita eri asioita, josta tuleekin se tunne että on koko ajan hereillä.

      Itse olen osallistunut yli-opiston testiin, jossa testattiin kuinka ihminen väsyy tehdessään koko ajan ruumiillista työtä. ns. kevyessä työssä eron huomaa nopeammin, koska ihminen ei liiku niin paljoa, mutta ruumillisessa työssä eron huomaa hitaammin. Minulla oli testin aikana taukoja syömistä ym. varten. Testin aikana tehtäväni oli siirrellä 20kg painoisia ämpäreitä lavalta toiselle, tietty määrä tunnissa. ensimmäisen 12-tunnin jälkeen tauolta paluu tuntui aina vain vaikeammalta, mutta 24-tunnin jälkeen tuli uusi energialataus, ja jaksoin tehdä työtä todella reippaasti, pitkän aikaa. sen jälkeen jouduin tosissani rueta miettimään, että mitä pitikään tehdä, ja aivan testin lopussa en enää kyennyt ajattelemaan, vaan toimin aivottomasti, enkä tajunnut edes että koska on tauot.

      Testi kesti yhteensä 3-vrk, ja lisäkseni 10 ihmisen joukosta vain yksi jaksoi loppuun asti. Joten jos koko aika on ruumiillista tekemistä, niin en jaksa uskoa että kukaan jaksaa valvoa 5vrk. edes kevyemmissä hommissa, raikkaassa syysilmassa, vaan väitän että siinä välissä on pakosti tullut nukahdettua. Vaikka ei itse sitä edes huomaa.

      • puhut

        Kuten tuossa vähän ylempänä kerroin siitä omasta armeijavalvomiskokemuksesta, niin siinä vartiossa tuli otettua sitten ilmeisesti niitä "mikrounia", mutta nekin huomasi vain siitä että heräsi. Muuten tuntui koko ajan kuin olisi valvonut, eli "pimeäksi" ei mennyt. Samoin sekin tuli nyt puheistasi todistettua että vuorokauden valvomisen jälkeen tuntui kuin olisi kokonaan turtunut siihen unenpuutteeseen, eli tuli poweria lisää eikä univelka enää vaivanut. En itse kuitenkaan usko että sitä poweria olisi varsinaisesti tullut lisää, mutta se varmaan vaikuttaa että saa sen henkisen kivun pois junnaamasta ja on sen takia paljon helpompi toimia.

        Fyysisesti tuollainen sotatoiminta tietysti on raskaampaa työtä kuin jokin toimistotyö ja vaikka se ei nyt mitään mielettömän raskasta työtä ole, niin siinä pitää olla koko ajan pystyasennossa ja harva meistä nukahtaa pystyyn tuosta vaan.


      • Erkki T.

        sulla on ongelma?
        nukuinko siis kävellessä?


      • taisi ainakin
        Erkki T. kirjoitti:

        sulla on ongelma?
        nukuinko siis kävellessä?

        hieman kärsiä tosta valvomisesta.. otan osaa, toisaalta et kuitenkaan ole hulluksi tullut joten ei hätää.. lievää vainoharhaisuutta vasta, kokeile vielä samanlainen putki uudestaan, niin et uskalla olla enää yksin etkä porukassa


    • oli joskus

      aikoinaan juttua et oulaisista fakiiri veli matti lehtikangas valvoi 32vrk...muistaako kukaan?

      • Jallu lehti

        se oli muistaakseni joku Weltsu Lehtikangas fakiiri.


      • oulainen

        Muistan! Se oli fakiiri Veli-Matti "Weltsu" Lehtikangas. Eikä ole ainoa temppu, ennen vanhaan siitä oli sadoittain lehtijuttuja.


    • pzq
      • nuku idiootti

    • tietoa

      ihminen kun valvoo tarpeeksi ni sitä ei tiedä nukkuneensa vaikka välillä käy unitilassa niin sanottua valveunta onkohan muka joku kuollut valvomiseen en oo ainakaa kuullu ja piripäät on kaikkein etevimpii nukkumaan valveunta.

      • "ennätys"

        oli valvoa 84 tuntia putkeen rajun stressireaktion seurauksena. Samalla syke oli n. 120 jo paikoillaan ollessa. Unta sain viimein unilääkkeitten avulla, muuten olis varmaan menny jokunen vrk lisää. Toivottavasti en koe samaa enää koskaan..


      • jooo78

        tohon ei ole mitään lisättävää!!


    • sivariakin rennommin

      Viikon sano yx tuttu valvoneen, mutta se sano että kun hän vaan lopulta nojasi mäntyyn niin alko jo nukkua, eli nukku pystyyn, mikä sekin on saavutus sinänsä.

    • Pikinyrkki

      että tällasta. Minkäs värisiä nappuloita onkaan tullu popsittua, vai jotain muuta "hyvää"?

    • viikkoa.

      En nyt ala tunteja laskemaan, enkä lukenut toisten kirjoituksia, mutta näin mulle kävi n. 15-vuotta sitten.

      Syynä oli traaginen tapahtuma perheessä ja töissä olin koko ajan, kuulemma.

      Siitä asti olen kärsinyt kroonisesta unettomuudesta ja otan kiltisti pillerin jos tarvii.

      • unettomuus

        Mitenkäs se voidaan tuossa ennätyskirjajutussa todeta että koehenkilö ei näe mikro-tai valveunta? Pitäisi olla joku mitta-laite joka reksteröi aivoaallot...delta-ja theta aaltoja ei saisi esiintyä, koska ne liittyvät uneen, alfa-ja beta-aallot esiintyvät valvetilassa...


      • väliä..
        unettomuus kirjoitti:

        Mitenkäs se voidaan tuossa ennätyskirjajutussa todeta että koehenkilö ei näe mikro-tai valveunta? Pitäisi olla joku mitta-laite joka reksteröi aivoaallot...delta-ja theta aaltoja ei saisi esiintyä, koska ne liittyvät uneen, alfa-ja beta-aallot esiintyvät valvetilassa...

        ..uskooko täällä kukaan sitä.
        kaikki tutut, työkaverit ja perhe kyllä huomas, kaikki muut paitsi minä.

        Mutta en mä mihinkään ennätystenkirjaan ole pyrkimässäkään, ei se niin kiinnostava asia ole nukkuuko joku vai ei.


    • temeteme

      Mä valvoin noin 3 viikkoa ja sitte mä heräsin ;)

    • Fakta..

      tuli kerran tv 2 kun siinä vapaaehtoisesti mies valvoi 10 vuorokautta ja hänelle tehtiin testejä miten se vaikuttaa ja kuulemma jos valvoo sen 10 vrk yli,niin menettää järjen tai kuolee..Ja vain 2 vuorokauden valvominen vastaa 1.5 promillen humalatilaa tarkkaavaisuudessa ym..Ja 5 päivän jälkeen on jo selvästi poissa tolaltaan ja 8-9 päivän valvomisen jälkeen ei pysty enää edes sanomaa paljon on 4 kertaa 2 ja muita yksinkertaisia laskutehtäviä ym..

      • exä kokenut sen

        Exäni oli nukkumatta sairautensa takia, josta seurasi hengitysvaikeuksia ja alkoi sekoilemaan, poltti silloin talvella puita pesässä koko yön ja heräsin julnetun kuumaan sisäilmaan. Meillä oli myös vieraita, joita en nähnyt esim. Lekurille soitettuani heti aamulla, kertoi hän että jos ei rauhoitu huomiseen mennessä ja nuku edes vähän, täytyy ottaa sairaalaan ja tainnuttaa nukutuksella, että aivot saa levätä.
        Aivot kun väsyvät unenpuutteesta niin se vaikuttaa tajuntaan ja sydämen ja hengityksen toimivuuteen, koska se on aivojen tehtävä mm.
        Jo 3-4 vrk unettomuus voi aiheuttaa näitä oireita.....ihmiset ovat kuitenkin yksilöitä ja nuorempana kestää paremmin.Asia on kuitenkin otettava vakavasti.........


      • tietoa
        exä kokenut sen kirjoitti:

        Exäni oli nukkumatta sairautensa takia, josta seurasi hengitysvaikeuksia ja alkoi sekoilemaan, poltti silloin talvella puita pesässä koko yön ja heräsin julnetun kuumaan sisäilmaan. Meillä oli myös vieraita, joita en nähnyt esim. Lekurille soitettuani heti aamulla, kertoi hän että jos ei rauhoitu huomiseen mennessä ja nuku edes vähän, täytyy ottaa sairaalaan ja tainnuttaa nukutuksella, että aivot saa levätä.
        Aivot kun väsyvät unenpuutteesta niin se vaikuttaa tajuntaan ja sydämen ja hengityksen toimivuuteen, koska se on aivojen tehtävä mm.
        Jo 3-4 vrk unettomuus voi aiheuttaa näitä oireita.....ihmiset ovat kuitenkin yksilöitä ja nuorempana kestää paremmin.Asia on kuitenkin otettava vakavasti.........

        Ystäväni teki vuorotyötä, eikä lopulta enää pystynyt nukkumaan. Sairastui psyykkisesti. En tiedä kumpi tuli ensin: Sairastui valvottuaan vai valvoi, koska oli sairas, mutta psyykeen valvominen kyllä vaikuttaa. Voi saada jopa hallusinaatioita.


      • Erkki T

        kommentilta. Uskon tuohon täysin mitä Prismassa oli, vaikka en itse sitä ole nähnyt.
        tosiaan kun maanantaista oli torstaihin päästy niin ei muistanut vaikka oli juuri käynyt kusella vaan piti mennä uudestaan.
        En kyllä ikinä valvois 10Vrk , se on henkenlähtö lähellä jos sen tekee.
        Kyllhän sitä huimausaineilla pystyy mitään vaan tekeen ja sitten tulee äkkilähtö.


      • runoilijaa lainatakseni:
        Erkki T kirjoitti:

        kommentilta. Uskon tuohon täysin mitä Prismassa oli, vaikka en itse sitä ole nähnyt.
        tosiaan kun maanantaista oli torstaihin päästy niin ei muistanut vaikka oli juuri käynyt kusella vaan piti mennä uudestaan.
        En kyllä ikinä valvois 10Vrk , se on henkenlähtö lähellä jos sen tekee.
        Kyllhän sitä huimausaineilla pystyy mitään vaan tekeen ja sitten tulee äkkilähtö.

        "vauhtihan ei tapa, vaan äkkipysähdys"


    • kuskina

      Tiedän joitakin rahtareita jotka ennen ajoi ton mittasia työvuoroja ja pitempiäkin, autossahan useimpia kyllä väsyttää kuten minuakin. Itselläni 52h pisin työhuki johon kuului vrk:ssa n. 4h raskasta kuorman vaihtoa ja 20 h ajoa 2-3 nopealla pysähdyksellä grillillä ja kahvi mukaan, 5h unta ja sama jatkui.

    • vertoja

      mulle! 9v8kk putkeen valvoin ilman ruokaa ja juomaa!
      Sittenkään en olisi vielä mennyt nukkuman, mutta ru-
      pesi väsyttämään, joten menin nukkumaan!

    • sitä voi

      Valvoa pitkäänkin, ainakin armeija iässä. Mutta nyt 30 ei onnistu kunnolla edes vuorokauden valvominen. Mahtoi melko "hauska" olo perjantai iltana, hyvä että edes sait unen enään.

    • kymmenen

      vuotta sitten tuli pelattua noin 50 tuntia yhtämittaa...tosin sen jälkeen tuli nukuttua jotai 22 tuntia yhtämittaa....

    • valvoin

      mie valvoin eile yhteentoista,kun katselin televisiota!Tänään valvon viel pitempään jos oikein hurjaks heittäydyn!

    • Nimetön

      valvomista koliikki kaksosten kanssa!Tuommonen 5-7 vuorokautta ilman unta oli ihan tuttua vielä 5 vuotta sitten..ei muuta kuin kylmää vettä suihkulla niskaan ja taas jaksaa.Eikä apua saa tämmöisiin pikkujuttuihin,ainakaan tässä kaupungissa.Mut eihän tää tietenkään ole yhtään mitään niihin armeijajuttuihin verrattuna....

    • Pelle99

      Voi vittu se ei todellakaan ole enääN. Tämä opittiin jo ala-asteella.

    • aika tokkura

      Jouduin vetämään sellutehtaan valkaisimon valvomossa yhteen putkeen 3 vuorokautta työtä, kun paikkasin kahden työkaverin sairaslomia. Viimeinen vuoro oli vaikein, kun ei enää millään muistanut kenen kellokorttia olisi pitänyt lyödä.

      Vuoromestarin jymäyttämiseksi vedin kaasunaamarin päähän. Eipä tuo tunnistanut. Ihmetteli vaan jatkuvia kloorivuotoja.

      Jälkeepäin tarkistelin kemikaalien annostelua. Olin laskenut ihan oikein.

      Kolmen vuorokauden jälkeen nukuin sitten yhden kokonaisen vuorokauden. Huomasin, että paino oli laskenut kahdella kilolla. Luultavasti se oli nestehukan seurausta.

    • Olli85

      Kun lukee näitä viestejä jotka selittää "ei kukaan pysty valvomaan paria vuorokautta", tunnen niin tajutonta kateutta. Kunpa olisikin noin. 5 päivää itselläni on pisin putkeen valvottu aika. Yöt pyörin sängyssä, eikä millään saanut nukuttua. En mitään aineita vetänyt, tajuton väsy oli koko ajan, mutta ei vain nukahtanut. On muuten perkeleen ärsyttävä tunne. Päivisin yritin saada edes jotain pientä unta, mutta eipä sekään onnistunut. Lääkäriin menin sitten käymään, ja rauhoittavia se määräsi. Tiedän ihmisiä jotka on jäänyt pahaan koukkuun niihin, niin eipä niitä tullut otettua. Sitten 5 päivän jälkeen nukahdin perjantaiaamuna joskus 10 aikoihin, en kyllä silloinkaan montaakaan tuntia nukkunut.

      Nykyäänkin on samanlaista menoa, tosin ei noin pitkiä jaksoja. 3 viikkoa olen nyt saanut nukuttua 2-3 tuntia per yö jos sitäkään. Välillä on tuollaisia jaksoja, välillä on sellaista että saa nukuttua 10 tuntiakin yössä. Tuota on jatkunut jo noin 2 vuotta, lääkkeisiin en ole koskenut, enkä aio vieläkään. Luonnontuotteita olen kokeillut, mutta ei ne ole auttanut millään lailla.

      • Fellow70

        Unihan on neurologiaa eikä unta tule, ellei hermostoa saada ärsykkeettömään tilaan. Siksi laitetaan makuuhuoneesta valot pois ja mennään maate.

        Kroonisessa elohopeamyrkytyksessä jonka voi saada esimerkiksi hammaspaikkojen amalgaamista yhtenä oireena on unirytmin häiriintyminen. Metallipaikat muodostavat sähköisen varauspiirin, mikä häiritsee myös aivotoimintaa koska raskasmetallit ovat höyrystyneet hampaista ja keräytyneet myös aivoihin. Olen henkilökohtaisesti kokenut asian ja päässyt takaisin normaaliin unirytmiin poistamalla suusta 9 amalgaamipaikkaa. Suosittelen hampaiden tarkistamista sinullekin.


    • äityli...

      valvoin kolme vuorokautta, aika karseeta oli, varsinkin siinä loppuvaiheessa kun niitä voimia olisi tarvittu, silloin tuntui ihan oikeasti että kuolen. Sanoinkin että mä varmasti kuolen..ja oksensin..mut jaksoin kuitenkin. Oli aika karseeta se väsymys.

    • jotkut

      sotaveteraanit ole valvoneet sodasta lähtien. Vietnamissa olleita ne oli.

      • olen taistellu

        koko elämäni läpi huonounisuuden ja yötöiden kanssa.
        Taksikuskissa oli hyvä määritelmä: Kun en pystynyt nukkumaan öisin: Aloin tehdä yötöitä.

        Nyt vasta pystyn psyykkaamaan sen filmin paremmin kun jotkut kertoivat täällä että tulee psykooseja ym unettomuudesta ja valvomisesta.
        No, pitäisi tietysti tietää omasta kokemuksesta.

        Painoin kanssa reilun kymmenen vuoden rupeaman useampaa duunia ja nukkusin niiden välissä jotenkuten, kun piti viettää myös aktiivista seuraelämää.
        Jotkut pystyy nukahtamaan paremmin ja nukkumaan pikku tirsat, minä hoidin nukahtamisen ja nukkumisen viinalla ja unilääkkeillä.
        Kroppa alkoi hajoamaan töiden tekemiseen ja paikkasin sitä särky ja tulehduskipu lääkkeillä, joita söin urakalla, lopetin siinä vaiheessa kun alkoi veri ohentua niin ettei voinut kumartua nopeasti ja pytyssä oli kirkasta verta. Jatkoin sitten ilman niitä kunnes veri oli taas ok.
        Harhoja oli yhdessä vaiheessa niin paljon että niistä tuli jo kaverit, joskus ihmettelin itsekseni, että eikös tähän aikaan yöstä yleensä ole jo ollut näkyjä.

        Rahaa päivien jatkamisellä öillä on tullut, ei huonopalkkaisista töistä per tunti mutta monesta kun tekee ja vuosia.
        Olen ostanut ja myynyt pari osaketta ja pistänyt jemmaan muutenkin, nyt on rahaa niin paljon että voisin jäädä eläkkeelle, mutta lapset ovat vielä pieniä, pitää ansaita niille.

        Muutaman kerran tiedän tehneeni töitä kirjaimellisesti pään ollessa unessa, koska palautetta tuli.
        Ei välttämättä toimi enää normaalien pelisääntöjen puitteissa kun tekee asioita kuin kone, ei reagoi puheeseen ja puhuu tasan tarkkaan sen mitä haluaa, tekee myös mitä haluaa. Ympäristöstä välittämättä.

        Suosittelen valvomista niille jotka etsivät äärimmäisiä kokemuksia.

        Lopetin ylimääräiset hommat ja viinan.
        Keskityn enemmän terveyden hoitamiseen, kuntoiluun ym.
        Kun hullu työnteko on elämäntapa on sen vähentäminen vaikeaa.


      • mutta nukkuivat

        koiranunta jossa koko aika oli pelko sodasta päällä, eli pienikin ääni sai heidät herätettyä ja tietysti unina olivat painajaiset taisteluista ja kuolemasta. Olivat sen verran sekaisin ettei kunnollista ja rauhallista unta saaneet.

        Heistä tuli joskus dokumentti jossa nämä sotaveteraanit ja niiden vaimot itse puhuivat kokemuksista sodan jälkeen. Eräs vaimo sanoi että kerran teki sen virheen että vasta sodasta kotiuduttua yritti herättää miehensä tönimällä ja välittömästi oli mies yrittänyt kuristaa ja vasta hetken päästä oli ymmärtänyt ettei vaimo olekaan vihollinen.

        Monilla heistä on tullut noista ongelmista ero ja jotkut näistä sotaveteraaneista ovat muuttaneet itse jonnekin metsiin, kun ovat tottuneet sotilaselämään ja yksinäisyyteen, eivätkä tule kunnolla toimeen työelämässä ja muutenkaan yhteiskunnassa.


      • käkä
        mutta nukkuivat kirjoitti:

        koiranunta jossa koko aika oli pelko sodasta päällä, eli pienikin ääni sai heidät herätettyä ja tietysti unina olivat painajaiset taisteluista ja kuolemasta. Olivat sen verran sekaisin ettei kunnollista ja rauhallista unta saaneet.

        Heistä tuli joskus dokumentti jossa nämä sotaveteraanit ja niiden vaimot itse puhuivat kokemuksista sodan jälkeen. Eräs vaimo sanoi että kerran teki sen virheen että vasta sodasta kotiuduttua yritti herättää miehensä tönimällä ja välittömästi oli mies yrittänyt kuristaa ja vasta hetken päästä oli ymmärtänyt ettei vaimo olekaan vihollinen.

        Monilla heistä on tullut noista ongelmista ero ja jotkut näistä sotaveteraaneista ovat muuttaneet itse jonnekin metsiin, kun ovat tottuneet sotilaselämään ja yksinäisyyteen, eivätkä tule kunnolla toimeen työelämässä ja muutenkaan yhteiskunnassa.

        dokumentti jossa kerrottiin kokeilusta jossa oli poistettu aivoista jotain. Söivät lääkkeitä ja eräs äijä sanoi olleensa nukkumatta 20 vuotta. Osa oli seonnut ja toiset sen kestivät. Ne vaan yölläkin lepäsi vaan valveilla.


    • älä viitsi edes yrittää. ei ole ihmistä, joka pystyy noin tekemään. syö lisää sieniä...

      • lissu

        Hei..

        Vuosi sitten kun ennekuin vaivuin masennuksen syövereihin valvoin (enemmän ja vähemmän "hereilä") kaikenkaikkiaan 3 viikkoa... kävin töissä, tein duunit, mutta mitään en muista koko syksystä.... ja tuntuu että taas olis sama edessä....


    • hyväuninen

      eikös töllöstä tosiaan tullut joskus joku 4d dokkari miehestä joka ei saanu nukuttua ollenkaan? joku härö sillä oli...

    • unipsykologian tohtori

      ihminen nukahtaa tietämättään jo 24 tunnin valvomisen jälkeen ns.pystyyn...

      • vetää sen kätensä

        nyt vaan vaan pois housuista ja menee ostamaan vaikka tietokirjan.


      • Tarkempi termi on mikrouni. Sekunin-minuutin katkoksia muistissa. Ei varsinaisesti nukkumista, mutta sammahtelua.


      • nukahda!

        SE on fakta!


    • on että

      minäkin olen ollut kerran liki puoli vuorokautta nukkumatta ja voin sanoa että oli todellista helvettiä. piristeillä se kuitenkin onnistui. join lähes kymmenen kuppia kahvia. toisinaan tuntui siltä että, kuolen tähän, mutta kuin ihmeenkaupalla olen edelleen elossa. uskon että jumala suojeli minua kuolemalta.nykyään en valvo enää neljää tuntia pidempiä aikoja ja se on vissi.

    • 6kk...

      mutta en vapaaehtoisesti nukkuen noita mikrounia!

      Siis kovien kipujen takia olen valvonut ja joudun edelleen "sairauden ollessa päällä" valvomaan. Viimeksi kesäkuussa anestesialääkäri pisti niin paljon kipulääkettä rauhoittavaa"semmoista millä tehdään pieniä leikkauksia" eikä siltä lähteny kipu tai uni tullut, koska kipu piti minut hereillä. Anestesia lääkäri sanoi, että sillä lääkemäärällä olis normaalisti nukahtanut useampi ihminen. Kerran aikaisemmin lääkäri sanoi, kun olin kovassa kivunhoidossa minulle, että suhun menee niin paljon lääkettä, että yksikään ihminen ei olisi enää normaalisti tajuissaan ja minä vain lueskelin lehtiä, kun olin ollut jo kauan hereillä niin ei meinanneet saada minua enää nukkumaan, vaikka oli tarkoitus.

      Normaalisti nukun niin sikeästi, että ei haittaa vaikka imuri olisi käynniää niin en siihen herää, enkä aina edes herätyskelloonkaan

      • takia..

        ....minäkin valvon usein kaksikin vuorokautta, enkä takuulla vedä edes mikrounta, koska en mene edes sänkyyn.
        Se kun on joskus se kipua tuottavin paikka.

        Eikä myöskään ole nojatuolia/sohvaa ei ollenkaan, että voisin nukahtaa vahingossa.

        Jos suorilta jaloilta nukahdan, ehkä huomaisin sen.

        Kerran sairaalassa leikkausta odotellessa ja sen jälkeen valvoin yhteensä 3 vrk. En laske nukutusaineella nukkumista uneksi, yhtä väsyneenä siitä herää kuin ennen nukahtamista.
        Tämän tietää kaikki jotka on nukutettu.

        Kirjoitin muuten tuolla ylempänä viestin jossa kerroin valvoneeni kaksi viikkoa mutta se oli silloin se. Nyt ei niin pitkiä aikoja ole tarvinnut valvoa, mutta liiankin tuttua valvominen on.


    • joke-ri.

      Valvoin kerran yli kaksi viikkoa silmiä ummistamatta... sitten heräsin ja totesin... olipa raskas uni!

    • siilityttö55

      Eräs kertoi että ei ole nukkunut sodan jälkeen,
      lääkärit tutkivat ja totesivat ei pappa nuku ollenkaan. ja siitä oli kulunut jo 24 vuotta.
      Pankaa paremmaksi.

    • mäpä oon

      valavonu 1000päivää putkeen ihme ku kukaan ei muka usko kyselee etä etkö muka minuuttiakaan nukkunu... tää on siis niinku ihan totta...jeejee

    • koskapa..

      Minäkin olen valvonut melkein n. 5 vuorokautta ja suurimman osan siitä ajasta autossa. Olin 18 vuotias ja reissussa kyytiläisenä.. Maanantaiaamuna lähdettiin ja lauantaiaamuna palattiin. En saanut nukutuksi autossa, eikä köyhillä opiskelijoilla muuta nukkumapaikkaa reissussa ollut. Hieman sekavia muistikuvia loppumatkasta, mutta ei varsinaisesti edes muisti pätki. Sen jälkeen kyllä taisin sitten nukkua kellon ympäri. Tuota aikaisempi valvomisennätykseni oli kolme vuorokautta.

      En ole koskaan tarvinnut paljon unta, että tuokin varmaan todella yksilöllistä, kuinka paljon kukakin pystyy valvomaan ilman ongelmia. Nykyäänkin tulee joskus valvottua muutama vuorokausi putkeen ihan vaan kun ei nukuta.

      P.S. Et sinä ihan suomenennätystä kuitenkaan tuolla valvomisellasi pidä hallussa, minäkin taidan päihittää sinut.. Näin karkeasti laskien valvoin n. 120 tuntia, todennäköisesti vähän ylikin.

      • ........

        Ei muuten nukkunut kuskimmekaan kovin paljoa enempää, muutaman tunnin siellä täällä, joten näin jälkeenpäin ajatellen aika aivokuollut reissuporukka mekin oltiin :)

        Ihmeellistä muuten kun melkein jokaisessa viestissä väitetään, että mahdotonta valvoa noin pitkään..? Todellako ihmisillä on niin suuri unentarve, että ajatuskin valvomisesta tuntuu mahdottomalta? Niin se kyllä exänikin sanoi, että olen luonnonoikku kun en nuku koskaan.. minusta taas tuntui, ettei hän muuta teekkään kun aina vaan nukkuu.

        Normaalisti nukun n. 4-6 tunnin yöunet ja se riittää vallan mainiosti.


      • Erkki Tuomiankka

        hämmästykseni on melkoinen . kirjoitin tänne kuun alussa OMASTA ENNÄTYKSESTÄ JONKA JOUDUIN TEKEEN PAKOSTA KUN KAPIAISET EI ANTANEET NUKKUA Vaan aina keksivät tehtäviä ja nyt täällä kaikki suurinpiirtein luulee että leuhkin kun ITSE YRITIN valvoa pitempään kuin muut.
        Tiedän ettei tuo 112 ole kovin kummonen suomen ennätykseksi puhumattakaan maailmannätyksestä.
        Siis tuo on OMA ennätys ,en kilpaile kenenkään kanssa. en muutenkaan omista minkäänlaista kilpailuviettiä vaan useimmiten menen siitä missä on rima matalin tai heitän hohtimet kaivoon. Jostain olen lukenut noin neljän viikon valvomisesta, mutta sitten onkin lippu puolitangossa. Ja aineitten avulla valmomisia nyt ei kukaan noteeraa. Laskun maksu tulee ennenpitkää jos käyttää mömmöjä sun muuta.


    • evpreppuvahti

      Älä sinä humpuukimaakari jauha paskaa!!!!!!

    • läsä

      ihmiselle on vaarallista valvoa putkeen yli 2vuorokautta, siihen kuolee. veressä tapahtuu muutoksia, punasolut eivät kuljeta enää happea ja ihminenhän luonnollisesti menehtyy ilman happea. sun on ollu PAKKO nukahtaa jossain välissä.

    • tolu82

      olen itsekin intissä valvonnut aika lailla. eli 5 vuorokautta 2 tunnin unella...

    • TÄYSILLÄ

      tuo ukkeli kun tommosia kirjoittelee... mitä ihmeen järkeä on kehua tommosella asialla.. valvo loppu ikäsi apina ja mieti sitä..

      • idioottiapina

        Missä kohdassa kirjoittaja kehui sillä asialla?

        Hän sanoi lopussa ettei enää ikinä valvo niin pitkään.

        Opettele lukemaan!


    • matrox

      Olen valvonut 8395 päivää putkeen. tätä ennen nukuin päivällä ainakin hetken mutta en sen jälkeen =)

      • mage

        mut siinä on vain se pointti, että YÖT SINÄ NUKUIT!


      • kaarlo karvakanki

        Ruuben Stiller


    • samoilla silmillä

      istn valvoin 2 vuotta sitten 13 vuorokautta mutta en kyllä ihan ilman "apuaineita" silti, kylläpä uni maittokin 5 vuorokautta:)

    • Kaverin puolesta

      Kaveri valvoi kolmisen vuorokautta kipujen takia, sitten leikkaus, sitten valvoi taas pari vuorokautta... Sen jälkeen vaipui psykoosin eikä sitä heti lääkitty, yritettiin vaan huokutella nukkuu. Mutta lääkkeet tyrmäs lopulta! Vaaralliselta tuntuu ajatus pitkästä valvomisesta sivusta seuranneena.

    • JorViJo

      Onhan tuo liikaa.. Muistan oman pahimman valvomiseni:Sunnuntai klo 10 ja lauantai klo 22 välisenä aikana nukuin tiistaina klo 16-18.. aikaa tapahtuneesta n. 25v. Ihmeesti sitä nuorena jaksaa!

    • Taivahan tosi.

      Ja takuuvarmasti en ole nukkunut yhtään kokonaista päivää, mitä nyt kersana saatoin torkahdella.

    • olavi alexander pääkkönen III

      Kun olin nuori poikanen nin jouduin onettomuuteen. Olen ollut koomassa nyt 56 vuotta. Kirjoitan tätä tekstiä ajatuksen voimala.
      Aivoni ovat pehmeät. En ole nukkunut 87 vuoteen.

    • pakko

      kuka käski......
      mietippä ensikerralla tarkkaan mitä teet koska uni vaikuttaa kaikkeen myöhemminkin ei vain silloin....pitkäelämä edessä

    • mahottoman

      kuulosta mut mitä sitä jos sanot noin.
      Aika kova homma ;)

    • Sezar

      Valvoin muutama vuosi sitten 3 viikkoo eikä mullekkaan tullu muuta kuin 9 kertaa parempi kunto ja pirteämpi olo.Joten semppiä jatka samaan malliin!

    • pilwiweikko

      poreella se onnistuu

      • (t)

        Speedy Gontzalez


    • jorma jorma

      olen valvonut 42v pankaa paremaks

      • (t)

        Mitäs noista, olen perkele nukkunut 32vuotta


    • Pete Pete

      Olen ollut hereillä nyt jo 45 minuuttia. Puhutaanko siitä seuraavaksi? Itse tosin en näin ääliöiden kanssa viitsi enää keskustella, mutta jos teitä huvittää niin siitä vaan.

    • PIRIMIES

      MIST SAISI VAUHTIII KIRJOITTELE
      OSTANMINÄKI VALVON 2 VIIKKOOO

    • unelias

      Mie en oo pystyny valvomaan putkeen ku yhden päivän (siis aamulla heräsin) ja sen jälkeisen yön. Vaikka oli tarkotus valvoa vielä seuraavaki päivä (ihan vain kokeilumielessä silloin 14-v kaverin kans kokeiltiin et pystytäänkö ku ei oltu aikasemmin kokeiltu), niin jopa tuliki uni heti aamulla!

      Eli minusta ei ois 50 saati 100 tunnin valvomiseen!!!!!! Yleensä ottaen mua alkaa väsyttää heti ku tulee pimeä... Esim. auton ratissa voisin päivällä ( kesällä ku ei tuu pimeetä täällä pohjosessa) olla vaikka kuinka monta tuntia putkeen, mut heti ku alkaa hämärtää ja pimentyä, alkaa silmät lupsahdella kiinni vaikka oisin kuinka hyvin edellisen yön nukkunu.

      Niin se vaan on, onhan toi valvomisjuttuki yhtä henkilökohtaista ku esim. sormenjäljet! Liittynee ainaki jotaki kautta henk. koht. unirytmiin.

      Ja mulla se rytmi on vähän tonne uneliaan puolelle taipuvaista... :-)

      • Nosleep till death

        Eri armeijoissa ovat kyllä testanneet kaikki piristeet, ja esim. jenkkien hävittäjälentäjät valvovat ja sotivat nykyään joko metyylifenidaatilla tai modafiniililla. Jälkimmäinen on turvallisempi käyttää kun ei ole mitään sivuvaikutuksia, mutta ensin mainittu on tehokkaampi. Paljon puhutut hullut pommituslennot tehtiin esim. Irakissa juuri tuon ensin mainitun lääkeaineen vaikutuksen alaisena.


    • Tepapsepse

      Minun ennätys on 40h ja sitä en koskaan halua rikkoa. Kiitos lukioaikaisen stressitasoni nukkuminen oli mahdottomuus. Kävin sängyssäni noiden 40h aikana, selälläni tuijotin hetken kattoa, yritin lepuuttaa silmiä, en koskaan nukahtanut. Ja sitten turhautuneena menin takaisin lukemaan.

      • E N K K A

        Kaveri heräsi ja alkoi juhlimaan tammikuussa, juhlinta loppui syyskuussa, piriä meni lujasti ja sekuntiakaan ei jannu nukkunu


      • HYVIÄ VITSEJÄ KAIKKI
        E N K K A kirjoitti:

        Kaveri heräsi ja alkoi juhlimaan tammikuussa, juhlinta loppui syyskuussa, piriä meni lujasti ja sekuntiakaan ei jannu nukkunu

        JA VITUT TEISTÄ KUKAAN ON VALVONUT MUKAMAS YLI KAHTA VIIKKOA PUTKEEN, ILMAN, ETTÄ EDES VARTIKSI OLISITTE TORKAHTANEET! MIETTIKÄÄ NYT JÄRJELLÄ PUHEITANNE! :D NIMITTÄIN JOS NÄIN OLISI, NIIN MIKSI KUKAAN TEISTÄ EI OLISI HAKENUT GUINNESIN ENNÄTYSTEN KIRJAAN?! KUN SE VALVOMISEN MAAILMAN ENNÄTYS ON "VAAN" JOTAIN KAKSI VIIKKOA... :D


      • rantomi
        HYVIÄ VITSEJÄ KAIKKI kirjoitti:

        JA VITUT TEISTÄ KUKAAN ON VALVONUT MUKAMAS YLI KAHTA VIIKKOA PUTKEEN, ILMAN, ETTÄ EDES VARTIKSI OLISITTE TORKAHTANEET! MIETTIKÄÄ NYT JÄRJELLÄ PUHEITANNE! :D NIMITTÄIN JOS NÄIN OLISI, NIIN MIKSI KUKAAN TEISTÄ EI OLISI HAKENUT GUINNESIN ENNÄTYSTEN KIRJAAN?! KUN SE VALVOMISEN MAAILMAN ENNÄTYS ON "VAAN" JOTAIN KAKSI VIIKKOA... :D

        Itselläni yhden tai kahden yön valvominen aihettaa jo aikamoisia oireita. Ahdistaa, kuulee ääniä, päätä särkee, sydän hakkaa, oksettaa. Jos muutaman viikon joutuisin hereillä olemaan, nii sais se henki jo lähtäkin. Ei passaa valvominen minulle.


      • valvonu
        rantomi kirjoitti:

        Itselläni yhden tai kahden yön valvominen aihettaa jo aikamoisia oireita. Ahdistaa, kuulee ääniä, päätä särkee, sydän hakkaa, oksettaa. Jos muutaman viikon joutuisin hereillä olemaan, nii sais se henki jo lähtäkin. Ei passaa valvominen minulle.

        puol neljää asti yöllä ILMAN MITÄÄN PIRISTEITÄ((((ehk vähä limuu otin...heh...))))JA EIKÄ OLLU UUSVUOS!En nuku sitten päiväunii,ni en nukkunu sillonkaa.Musta toi on sairasta valvoo jotai kaks viikkoo,enkä usko,et siihen on kukaan pystyny.Huijaatte vaan,ootte kuiteski killittäny jotai energiajuomaa ja limua siel varmaa 100litraa.Sit tänne näin vaa"""""""""""hei jee mä oonki valvonu parisataa tuntii--mä oon valvonu 11 päivääjeejee...."""""""""""""""IHAN VARMA OOTTE JOTAIN PIRISTETTÄ NAUTTINU!!!!!!!!!!ÄLKÄÄ NYT PASKAA JAKSAKO JAUHAA.Musta valvominen on erittäin hauskaa,mutta en jaksaisi varmaan kahtakaan päivää putkeen valvoa.Pihalla on hauska olla yöllä.Mä ainakin meen ihan väkisin mikrouneen,jos on paljon valvonu.Mä nään mikrounessa jotain tosi lyhyttä unta.Musta unet on ihania,kun on jossain toisessa ulottuvuudessa.Viime yönäkin näin unta,siitä,että kun olin koulussa välkällä.Pelasin futista.Sitten vaan yhtäkkiä halusin lentää.Rupesin vimmatusti räpyttämään käsiä,mutta olin ilmassa vain ehk noin puoles metris.Muut oppilaat katto ihan vitun huulipyöreenä ja yritti kans,mut ei ne osannu.Vittu pitäis kai lähtee maate tät,ku koneel alkaa aina väsyttää herkästi.


    • Edberocca

      Joku idiootti väitti että tossa viestiketjussa että ihminen kuolee 10 vuorokaudenjälkeen mikä ei pidä paikkaasa!
      Valvomisennätyksen on tehnyt amerikkalainen Randy Gardner joka valvoi 264 tuntia eli 11 päivää ja se on tieteellisesti dokumentoitu.

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Randy_Gardner

    • armeija valvottaa

      Oma ennätys vajaa kolme vuorokautta armeijassa mutta sinä aikana raskasta liikuntaa (viimeisenä päivänä noin 50 kilometriä hiihtoa, vajaa puolet umpihangessa). Ei ollut päätöksentekokyky ihan paras siinä vaiheessa enää.

    • väsynyt äiti

      Reilusti yli 120 tuntia valvoin sairaan lapsen vuoteen vieressä. Joka yö hoitajat kävivät sanomassa, että eivät ehdi tulla tekemään hoitotoimenpiteitä, kun muilla lapsilla ei ole ketään omaisia paikalla, joten hoitaahan äiti itse tämän lapsen... Muisti meni, kun pääsimme sairaalasta en meinannut saada lasta mukaani, sillä en osannut sanoa nimeäni ja puhelinnumeroamme.

      Nyt useita vuosia myöhemmin kärsin edelleen vakavasta unihäiriöstä ja pystyn nukkumaan vain lääkkeillä.

      Toivottavasti joku tutkii joskus asiaa, mitä tällainen pakkovalvottaminen tekee aivoille!

      • hwhawheg32g2323g32

        No mitä saat siitä Guinnesin ennätyksestä? Voitatko niin paljon fyrkkaa, että voit ostaa henkivartija/turvamiespalvelut koko loppuelämäksesi? Miksi menisit julkisuuteen pienemmällä hinnalla? Mitä saat siitä julkisuudesta oi tosi tv-wannabe? Toisia tosi-tv-wannabe beibejä, joiden kanssa elää saippusarjaelämää? Luuleeko kansalaiset aivain oikeasti, ettei historiassa olisi tehty jo suuria ennätyksiä? Luuletko, että kaikki ennätykset ovat jossain kirjassa. Luuletko, että lajien parhaat löytyvät olympialaisista/urheilukisoista? Eivät löydy.


    • Booze helps!

      Vois tätäkin ketjua nostella jotenki täältä.. Itse oon nytten parikymppinen ja univaikeuksista silloin tällöin edelleen kärsin, mutta ennen on olleet asiat pahemminkin.. Oma henk. koht. ennätys on jäänyt tarkkana mieleen. Olin 15-vuotias ja kärsin silloin kroonisesta unettomuudesta. Valvoin kolme yötä nukkumatta minuuttiakaan ja neljäntenä yönä sain vihdoin unta, mutta silloinkin vain kaksi vaivaista tuntia. Elikäs jos aatellaan vaikka, että olisin herännyt maanantaina normaalisti ja ensimmäinen uneton yö olisi maanantai-tiistai, niin nukuin seuraavan kerran torstai-perjantaiyönä sen kaksi tuntia ja vasta perjantai-lauantaiyönä normaalimmin. En mene kyseenalaistamaan näitä kamankäytön avulla tehtyjä viikon tai pidempienkin putkia, varmaan ovat hyvin mahdollisiakin, tosin itse en ole koskaan huumeita käyttänyt, mitä nyt pilveä satunnaisesti pössytellyt.
      Sen verran tuosta omastakin ennätyksestä, että ei se enää kovin mukavalta loppuvaiheess tuntunut, vielä kun ottaa huomioon, etten tahallaan valvonut vaan olisin halunnut nukahtaa. Viimeisenä päivänä oli koko ajan todella pyörryttävä olo, päätä pakotti ja siellä humisi, oksettikin eikä tahtonut oikein jaksaa tehdä mitään kuin maata turtana. Mitä tuosta nyt tunneiksi tulee n. 100 tuntia putkeen valvomista pyöreästi.
      Ei nyt vielä mikään kovin kummoinen ennätys, mutta ainakaan itse en pystyisi ihan kokonaista viikkoa putkeen valvomaan taikka yli, enkä halua kokeillakkaan. Ihmiset ovat yksilöllisiä, jotkut pystyvät, toiset taas ovat ihan ulapalla jo kahdesta yöstä.
      Sen sanon uniongelmien hoitoon, että itse vedin tuolloin Tenoxia pillerikaupalla. Joskus auttoi joskus ei. Tuolloin en vielä päihteitä ollenkaan käyttänyt, mutta nykyään voin todeta, että kyllä ainakin itselleni alkoholi on lähes 100% varma unilääke. En nyt meinaa mitään parin kaljan juomista, vaan vetää oikeasti semmoiset perseet olalle, jokainen sammuu jossain vaiheessa. Itse käytänkin tätä monesti, tosin arkisin se saattaa olla hankalaa jos pitää töissä käydä/opiskelee tms. Toisaalta jos itsellä tulisi nyt vaikka kahden yön uneton jakso, niin mielummin joisin itseni uneen ja pitäisin rokulipäivän, kun antaisin itseni kärsiä. Ihmeen vähän tässä ketjussa muuten puhuttu viinasta, minusta ei ollenkaan paheksuttava vaihtoehto juoda itseään uneen jos on oikeasti vaikeuksia nukkua ja monen päivän valvominen takana. Varmemmin siinä nukahtaa jos juo itsensä uneen kuin että vetää tehottomia pillereitä, kyllä minä ainakin kärsin krapulan aivan mielelläni jos olen alkoholin ansiosta saanut nukuttua vaikkapa 10h. Mutta ymmärrän tietysti, etteivät jotkut sitä vaihtoehtoa lähtisi suosittelemaan ja täytyy muistaa, etteivät kaikki edes käytä alkoholia.

    • Anonyymi

      Valvoin 22 vuorokautta putkeen koska lääkäri ei uusinut kymmeniä vuosia käytässä ollutta lääkettä. Kärsin perinnöllisesta nukahtamishäiriöstä mutta sehän ei lääkäreitä kiinnosta. Kunhan saavat kieltää, Sen jakson aikana kävin kaupassa, siivosin, laitoin ruokaa , pesin pyykkiä jne. Minulle ei tule koskaan väsymistä ja se miksi väkisin lääkkellä joskus nukun johtuu siitä että ruumis ei kestä. Minulla on tämän geenisairauden lisäksi kolme muuta joten suoraan sanoen on siinä kesäminen. Mutta eihän sekään lääkäreitä kiinnosta kunhan saavat kieltää ilman minkäänlaista tukimusta. Paha asia jos virka nousee hattuun niin että ammattietiikka unohtuu. Lääketiede on ihmistä varten mutta tereyskeskus luokitelee sen kuka on ihminen kuka ei.
      ..

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      228
      3578
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2201
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2091
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1985
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      87
      1662
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe