Yamaha 40 hv vingahtaa

Epa

Kylmänä käynnistettäessä kone vingahtaa ja sammuu, mikähän vikana ?
Lämpimänä käynnistyy hyvin.

26

7866

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ya-man

      Kampiakselin alapään akselitiivisteet vuotaa ??
      Jos kone lyhytrikinen, niin niissä se on aika yleinen vika.

    • .. syy..

      .. ennen kuin jatkat käyttämistä, olisin Ya-manin linjoilla; alapään stefan vaihto ja laakerointihommia tiedossa.

      • Yammu-setä

        Tutut on oireet. Itse purin juuri vuoden -86 nelikymppisen osiksi saman oireen vuoksi.
        Vinkahtuksia aiheuttaa ne jo mainitut kampuran alastefat. Muuta pientä mitä tuli uusittua samalla: männänrenkaat, kaikki stefat, runkolaakerit, kaikki tiivisteet, männäntapit, neulalaakerit...yms
        No nuo kun vaihtaa koneeseen sisälle, niin eiköhän siitä ole taas 20vuodeksi peräruuttaa.


      • mä vaan
        Yammu-setä kirjoitti:

        Tutut on oireet. Itse purin juuri vuoden -86 nelikymppisen osiksi saman oireen vuoksi.
        Vinkahtuksia aiheuttaa ne jo mainitut kampuran alastefat. Muuta pientä mitä tuli uusittua samalla: männänrenkaat, kaikki stefat, runkolaakerit, kaikki tiivisteet, männäntapit, neulalaakerit...yms
        No nuo kun vaihtaa koneeseen sisälle, niin eiköhän siitä ole taas 20vuodeksi peräruuttaa.

        niin mitä maksaa suurinpiirtein rengastusremontti ja tottakai itse tehden


      • Yammu-setä
        mä vaan kirjoitti:

        niin mitä maksaa suurinpiirtein rengastusremontti ja tottakai itse tehden

        pelkkä rengastus? Konekeskolta kolmeen mäntään satsi vähän vajaa 150e, mutta menee sinne muutakin jos motin aukaisee..


      • Nimetön
        Yammu-setä kirjoitti:

        pelkkä rengastus? Konekeskolta kolmeen mäntään satsi vähän vajaa 150e, mutta menee sinne muutakin jos motin aukaisee..

        joo eli vähän tarkennusta tarkoitus olis uusia renkaat,laakerit,stefat,tiivisteet ja muuta pientarviketta


      • Yammu-setä
        Nimetön kirjoitti:

        joo eli vähän tarkennusta tarkoitus olis uusia renkaat,laakerit,stefat,tiivisteet ja muuta pientarviketta

        Aivan. Hintaa voit kuvitella 500-1000euron väliin. Kampiakselin purku, kasaus ja tasapainoitus ei meikäläiseltä ainakaan onnistu, jotenka Perämoottori-Pera vie siivun kakusta. Summa on suuri mutta huolellisesti kasattuna, konehan on melk. uusi ;)

        ...ens kesänä sitten perä kiville ja sitä uusimaan.


      • ..olen..
        Nimetön kirjoitti:

        joo eli vähän tarkennusta tarkoitus olis uusia renkaat,laakerit,stefat,tiivisteet ja muuta pientarviketta

        ..ajatellut niin, että tehdään vain välttämättömän ja taas prutkut ajoon. Vanhat perämoottorit on kalliita korjata, yksi tiiviste jo maksaa kymmeniä euroja. Yhtään ylimääräistä paikkaa ei kannata avata, jos ei ole aiemmin ollut käynnissä esim. laakerinakua tai sitten huomaa avatessa, että on kiinnileikkautumia tai muuten resuna. Koneesi vaiva on aika yleinen ei sen takia vielä kannata koko konetta retusoida. Talven yli älä jätä, koska kampikammioon mahdollisesti päässyt vesi ruostuttaa äkkiä sen pilalle, jos on muuten säilynyt ehjänä. Katso räjäytyskuvasta varaosanumerot ja kysy maahantuojalta mitä tilkkeet; o-renkaat ja stefat ja vaikkapa alempi laakeri maksaa. Tuskin on paha rasti korjata, jos et ole pitkään nau´uttanut.


    • mariner

      Yammu 40 vingahteli meilläkin, alkoi pitään ääntä sen jälkeen kun sai kerran vahingossa merivettä polttoaineletkun kautta ;)

      Kyllä sillä ajeli vielä, mutta kun myytiin vene pois niin olivat avanneet sen sanoivat että aikas hajalla oli sisukset.

    • aivan varmoja

      Minulla on samaa ilmiötä vm 84 lyhytrikisessä nelikymppisessä. Mutta kun sitä on ollut jo monia vuosia. Joskus 5 vuotta sitten oli paljon pahempi. Eikä mitään ole muuta tapahtunut. Ajoa on vähän kesää kohden, muutama kymmenen tuntia korkeintaan. Sitten taas suojaöljyt sisään ja kone kylmään tai aavistuksen verran lämpimään varastoon. Ja pelaa kuin kello. Tehot on samat, vene kulkee vähintään yhtä hyvin kuin edellisenä kesänä. Voisiko tuo vingahdus tulla äänihälyttimestä. Käsittääkseni koneessa on äänihälytin, joka varoittaa ylikuumasta koneesta. Oliko vuosi sitten, kun käytiin täällä juuri samanlainen keskustelu. Olen ollut asiasta huolestunut. Mutta kun järki sanoo, että jos stefat oli huonot jo viisi vuotta sitten, niin olisi ne hajonneet tähän päivään mennessä. Mistä oikein on kysymys. Päästävätkö huonot stefat vettä kampikammioonn joissain tilanteissa. Mutta toisin päin pitävät kyllä takanaan kampikammion ylipaineet. Stefojahan on minun käytössäni olevien kuvien mukaan kolme peräkkäin huulet eri suuntiin.

      • ..ei ..

        ..ole, ennnen kuin näkee ja sittenkin vielä hieroo joka kerta silmiään. Stefa on akselitiiviste, huuli sellainen, jolla on periaateessa "kosketus" villisti pyörivään (tässä kampiakseliin) akseliin. Huulitiiviste kuluu, kovettuu ja kerää epäpuhtauksia ajan myötä. Kaksi eri huulitiivisteen (tiivisteiden) erottamaa osastoa eivät pysy sen seurauksena erillään (kuten tiesit, asiaan vaikuttaa myös paine-ero). Miten se näkyy: Kampikammioon pääsee hallitsemattomasti ilmaa (voi päästä muualtakin) => oire on usein, että kone lähtee huonosti käyntiin kylmänä. Metalli laajenee lämmetessään, kuumana kalikat ovat "turvoksissa", siten että koneen saa tulille mukavasti ja ylimääräiset laakerirallat jms. häviävät. Lyhytrikisessä (varsinkin) pitempi pakittelu nostaa vettä rikiputkessa niin ylös, että vesi (kosteus) pääsee väljien huulitiivisteiden ja akselin välistä kampikammioon. Ei "stefat" välttämättä hajoa mitenkään, vähällä ajolla saattaa päästä ongelle vuosia. Asiaa auttaa vielä hyvien säilytysöljyjen käyttö. Sama ilmiö on vaihteistoöljyssä, joka menee maitomaiseksi, jos harmahtavan öljyn vaihtaa "usein" voi siirtää (eipä kyllä kannata) tiivistystä. Kyllä se äänihälytinkin voi vinkaista, kytke anturi yli niin pääset sinuiksi sen kanssa (ulkomuistista, että oli Yamahassa niin päin). Jos itselläni olisi, niin kuin sanoit, toimiva vähässä ajossa ollut -84 malli vielä alkuperäinen ja "avaamatta", niin varmistaisin ja pysyisin "kuulolla", että ei hyvä ja varma kone rikkoonnu suotta, "horot" stefat eivät sinänsä vinkaise. Jos kyse on kuitenkin tästä tai sen seurauksesta, ei puhuta edes viasta vaan normaalista vanhenemisesta ja kulumisesta, eli nuo osat vanhenevat vaikka eivät kuluisikaan. Usko, jos haluat.


      • Yammu-setä
        ..ei .. kirjoitti:

        ..ole, ennnen kuin näkee ja sittenkin vielä hieroo joka kerta silmiään. Stefa on akselitiiviste, huuli sellainen, jolla on periaateessa "kosketus" villisti pyörivään (tässä kampiakseliin) akseliin. Huulitiiviste kuluu, kovettuu ja kerää epäpuhtauksia ajan myötä. Kaksi eri huulitiivisteen (tiivisteiden) erottamaa osastoa eivät pysy sen seurauksena erillään (kuten tiesit, asiaan vaikuttaa myös paine-ero). Miten se näkyy: Kampikammioon pääsee hallitsemattomasti ilmaa (voi päästä muualtakin) => oire on usein, että kone lähtee huonosti käyntiin kylmänä. Metalli laajenee lämmetessään, kuumana kalikat ovat "turvoksissa", siten että koneen saa tulille mukavasti ja ylimääräiset laakerirallat jms. häviävät. Lyhytrikisessä (varsinkin) pitempi pakittelu nostaa vettä rikiputkessa niin ylös, että vesi (kosteus) pääsee väljien huulitiivisteiden ja akselin välistä kampikammioon. Ei "stefat" välttämättä hajoa mitenkään, vähällä ajolla saattaa päästä ongelle vuosia. Asiaa auttaa vielä hyvien säilytysöljyjen käyttö. Sama ilmiö on vaihteistoöljyssä, joka menee maitomaiseksi, jos harmahtavan öljyn vaihtaa "usein" voi siirtää (eipä kyllä kannata) tiivistystä. Kyllä se äänihälytinkin voi vinkaista, kytke anturi yli niin pääset sinuiksi sen kanssa (ulkomuistista, että oli Yamahassa niin päin). Jos itselläni olisi, niin kuin sanoit, toimiva vähässä ajossa ollut -84 malli vielä alkuperäinen ja "avaamatta", niin varmistaisin ja pysyisin "kuulolla", että ei hyvä ja varma kone rikkoonnu suotta, "horot" stefat eivät sinänsä vinkaise. Jos kyse on kuitenkin tästä tai sen seurauksesta, ei puhuta edes viasta vaan normaalista vanhenemisesta ja kulumisesta, eli nuo osat vanhenevat vaikka eivät kuluisikaan. Usko, jos haluat.

        Amen!


    • Pitäävaihtaa

      Löytyiskö netistä videota jossa kampiakselin stefa vaihdeaan Yamahaan?

      • Argon86

        En ole videosta varma, mutta lisäsin pari kuvaa: Tuossa on 40H/50D Yamahan poweri alapuolelta kuvattuna. Siitä puuttuu "housing" eli kotelo, jonka sisällä alastefa on. Kuva puuttuvasta osasta löytyy kuvan kommenteista.

        http://aijaa.com/pnKAwH


      • Pitäävaihtaa
        Argon86 kirjoitti:

        En ole videosta varma, mutta lisäsin pari kuvaa: Tuossa on 40H/50D Yamahan poweri alapuolelta kuvattuna. Siitä puuttuu "housing" eli kotelo, jonka sisällä alastefa on. Kuva puuttuvasta osasta löytyy kuvan kommenteista.

        http://aijaa.com/pnKAwH

        Tuhannet kiitokset kuvista. Kuvasta päätellen moottori on yhdeksällä pultilla kiinni alakautta. Sekin on tärkeä tieto, ettei lähde lyömään mottia irti niin että on vielä jostain kiinni.
        Meinasin tehdä tiivisteen vaihdon rannalla kelien lämmettyä. Eikös tuon kuitenkin muutamaan tuntiin vaihda?


      • Korjaan

        Siis kshdeksalla pultilla.


      • Argon86
        Pitäävaihtaa kirjoitti:

        Tuhannet kiitokset kuvista. Kuvasta päätellen moottori on yhdeksällä pultilla kiinni alakautta. Sekin on tärkeä tieto, ettei lähde lyömään mottia irti niin että on vielä jostain kiinni.
        Meinasin tehdä tiivisteen vaihdon rannalla kelien lämmettyä. Eikös tuon kuitenkin muutamaan tuntiin vaihda?

        Rauhallisesti tehden kestää muutamia tunteja. Powerin tiivistesarja kannattaa hommata etukäteen. (Esim: Yamaha 40H -89: 6H4-W0001-02-00)..

        Omaan koneeseen löytää räjäytyskuvat ja osanumerot helpoiten täältä: http://www.yamaha-motor.eu/fi/services/yamaha-online-catalogue/index.aspx

        1. alavaihteisto irti (helpoittaa myöhemmin powerin irroitusta)
        2. kaukohallinnan johtosarja ja kaapelit irti, akkukaapelit irti, tilt/trim johdot irti.
        3. kaasuttimet ja imuäänenvaimennin kannattaa irroittaa pois edestä.
        4. pakosarjasta alakaukaloon menevän merkkisuihkun letkun irroitus.
        5. alakaukalosta 4kpl pultteja irti, jotka pitää rikin muovisuojaa paikoillaan.
        6. powerin pultit 8kpl irroitus alhaalta ylöspäin.
        7. nyt poweri pitäisi nousta pois, rikitiiviste saattaa hieman ahdistella. varovasti voi koittaa kammeta sylinterikannen alapuolelta ylöspäin.
        8. rikitiivisteen jäämien poista ja uuden vaihto (tärkeä tiiviste ja pakko vaihtaa)
        9. asennus käänteisessä järjestyksessä takaisin käyttökuntoon.

        10*. tämä kaikki ulkomuistista, joten pidän oikeuden muutoksiin jos unohdin jotain.
        11*. jos haluaa helpoittaa powerin takaisin asennusta niin tuoreöljyvoitelun ja sähköt voi myös irroittaa powerin kyljestä.
        12*. ylästefan vaihto käy helpoiten poweri paikoillaan, koska vauhtipyörä pitää irroittaa. vauhtipyörän irroittamiseen tarvitset työkalun millä pitää kiinni samalla kun avaa/kiristää mutteria sekä ulosvetimen. ulosvedin ei saa olla pyörän ulkokehältä vetävä, koska sillä on riski vääntää vauhtipyörä solmuun.


      • Pitäävaihtaa

        Tarkoittaako alavaihteiston irroitus perän irroitusta. Eli siis sitä osaa joka aukaistaan kun vaihdetaan impelleri? Enpä ole sitäkään koskaan vaihtanut niin menisi sekin samalla uusiksi.
        Ps. Erinomaiset ohjeet.


      • Argon86
        Pitäävaihtaa kirjoitti:

        Tarkoittaako alavaihteiston irroitus perän irroitusta. Eli siis sitä osaa joka aukaistaan kun vaihdetaan impelleri? Enpä ole sitäkään koskaan vaihtanut niin menisi sekin samalla uusiksi.
        Ps. Erinomaiset ohjeet.

        Kyllä sitä juuri, perän irroitus:

        1. vaihdeakselin irroitus, löytyy AV-levyn etupuolelta. Löysää lukkomutteri ja kiristä jatkomutteria niin perän vaihdeakseli katkeaa/vapautuu.
        2. irroita sinkkievä
        3. sinkin alla on yksi pultti alhaalta ylöspäin.
        4. irroita 4kpl pultteja AV-levyn yläpuolelta.
        5. nyt perän pitäisi irrota kauniisti.
        6*. vaihdeakselin vieressä saattaa olla painelokin kumiletku niin se myös irti.

        Siipipyörä kannattaa tarkistaa, että kaikki siivet ovat tallessa eikä ole näkyviä murtumia. Jos vesi kiertää hyvin niin siipipyörää ei välttämättä kannata vaihtaa, koska uudet ovat todennäköisesti heikompaa kumiseosta jonka joutuu jatkossa vaihtamaan useammin kuin ns. vanhanliiton siipipyörän.

        Siinä vaiheessa kun on aukaissut vesipumpun kotelon ja irroittaa siipipyörää niin kannattaa kiinnittää huomiota, ettei hukkaa kiilaa pystyakselista.

        ps. aikaisemmasta powerin irroituksesta unohtui vielä mainita bensaletkun ja etupaneelin led valojen johtojen irroitus.


      • pitäävaihtaa

        Tilasin tiivisteet, huollossa sanoi että alapään irroitus ei ole tarpeen. Noin 150 e maksoi kaikki tiivisteet. Oliko niitä neljä vai viisi kaikkiaan.


      • Argon86
        pitäävaihtaa kirjoitti:

        Tilasin tiivisteet, huollossa sanoi että alapään irroitus ei ole tarpeen. Noin 150 e maksoi kaikki tiivisteet. Oliko niitä neljä vai viisi kaikkiaan.

        Huolto on aivan oikeassa, perän irroitus ei ole pakollinen. Omien kokemusten perusteella sen irroittaminen kuitenkin helpoittaa powerin irroitusta huomattavasti. Jos irroitat powerin perä paikoillaan niin poweri täytyy nostaa täysin kohtisuoraan ylöspäin, koska pystyakseli on kampiakselissa kiinni.

        Tuo hinta kuullostaa ihan reilulta, remontin jälkeen ajelee taas monta kesää tyytyväisenä. Ja siinä vaiheessa kun kampiakselin runkolaakerit alkaa rallattamaan niin poweri auki ja kampiakseli koneistamolle. Keskilaakereiden vaihtotyö maksaa noin 300e.


      • pitäävaihtaa

        Tänään sain tiivisteet. Niitä oli neljä kappaletta. Kuulin hinnan tilatessa väärin, tiivisteet maksoivat vain 76.50 €

        Rikitiiviste
        2x oil seal (6a8)
        1x oil seal (6h4)

        Oliko siinä housing osan ympärilläkin joku tiiviste? Tai joku iso o-rengas? Sitä ei minulla ole.

        Jos veisin huoltoon niin olisi kahden tunnin homma, kun kysyin. Mutta nyt en rupea mamoilemaan vaan vaihdan itse.


      • Argon86
        pitäävaihtaa kirjoitti:

        Tänään sain tiivisteet. Niitä oli neljä kappaletta. Kuulin hinnan tilatessa väärin, tiivisteet maksoivat vain 76.50 €

        Rikitiiviste
        2x oil seal (6a8)
        1x oil seal (6h4)

        Oliko siinä housing osan ympärilläkin joku tiiviste? Tai joku iso o-rengas? Sitä ei minulla ole.

        Jos veisin huoltoon niin olisi kahden tunnin homma, kun kysyin. Mutta nyt en rupea mamoilemaan vaan vaihdan itse.

        Alapään housingin sisälle tulee tosiaan 3-stefaa. Kaikissa huulet näyttävät alaspäin. Kaksi pienempää pohjalle ja isompi päälle. Kotelon ympärillä on iso o-rengas, mutta se on yleensä ehjä. Jos haluaa vaihtaa niin myös yleismallinen samankokoinen käy ihan hyvin.

        O-rengas kannattaa kuitenkin rasvata erittäin hyvin, ettei takaisin asennuksessa vahingossa leikkaa rikki. Ja kotelo tasaisesti painamalla paikoilleen, sitten kääntö oikeaan asentoon ja lopuksi vasta 1kpl kiinnityspultteja kiinni.


      • Pitäävaihtaa
        Argon86 kirjoitti:

        Alapään housingin sisälle tulee tosiaan 3-stefaa. Kaikissa huulet näyttävät alaspäin. Kaksi pienempää pohjalle ja isompi päälle. Kotelon ympärillä on iso o-rengas, mutta se on yleensä ehjä. Jos haluaa vaihtaa niin myös yleismallinen samankokoinen käy ihan hyvin.

        O-rengas kannattaa kuitenkin rasvata erittäin hyvin, ettei takaisin asennuksessa vahingossa leikkaa rikki. Ja kotelo tasaisesti painamalla paikoilleen, sitten kääntö oikeaan asentoon ja lopuksi vasta 1kpl kiinnityspultteja kiinni.

        Ok, kiitos tiedoista.


    • helpponakkiko

      Lyhennä vähän Stefan kiristysjousta niin on taas iskussaan.

    • Miquel75

      Mulla 40hp Yamaha vingahtaa ja pitäis varmaan tehdä jotain,mut en osaa... Oisko Turun seudulla joku ku vois sen mun puolesta tehdä? En raaskeis kalliiseen korjaamoon viedä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3869
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2121
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      91
      2027
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      303
      1236
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe