Eläimen myyntiehdot

Kelvoton kissanhoitaja

Ostin rotukissa, maksoin sen, allekirjoitin kauppakirjan ja toin kissan kotiin. Se sopeutui hyvin.

Parin viikon ajan myyjä soitteli koko ajan, oli kauhean huolissaan pärjäämisestämme ja ehdotteli että tulisi katsomaan. Mm. soitti ala-asteikäiselle pojalleni klo 22 illalla, kun seuraavana aamuna oli kouluunmneo ja puhui puoli tuntia päästämättä lasta nukkuman! Pojan pyynnöstä soitin naiselle ja pyysin olemaan vastedes soittamasta pojalle.

Olin jo kissaa ostaessani ajatellut että pysyttelen tuosta hössöttäjästä erossa kun kissa on meillä. Pari viikkoa myöhemmin myyjä ehdoti että tulisi käymään kotonani katsomaan miten kissä pärjää ja tuovansa samalla rekisteröinitpaperit.

Tullessaan hän toi valokopion alkuperäisestä kauppakirjasta, vaati että minä pidän valokopion ja vaati aluperäistä kirjaa itselleen. Ajattelin että sama se ja hain sen alkuperäisen saaden valokopion tilalle. Alkuperäisessä oli kääntöpuolella erilliset kauppaehdot ja alla teksti: "lisäehdot kääntöpuolella", valokopiossa oli vain erillinen kopioi kääntöpuolen tekstistä.

Hän antoi minulle kopioin kauppaehtopaperista ( siis erillisen paperin )ja kirjoitti käsin jo pari viikkoa tehdyn kaupan ehtoihin pari lisäehtoa: myyjällä on etuostoikeus jos luovun kissasta eikä kissa saa lopettaa myyjän tietämättä, eläinlääkärikään ei saa lopettaa sitä ilman myyjän lupaa. Selitti että nämä ehdot normaalisti kuuluvat rotukissan kauppaehtoihin. Miksei niitä sitten ollut alkuperäisessä painetussa kirjassa?

Mutta mitä juridista merkistystä on ehdoilla, jotka on jälkeenpäin lisätty käsin? Alkuperäinen kauppakirja on kirjoitettu molemmille puolille paperia, nythän hän voi nyt halutessaan lisäillä sinne vaikka mitä juttuja. Onneksi en allekirjoittanut lisäpaperia. Allekirjoitukseni on vain varsinaisessa kauppakirjassa.

Ongelma on, että myyjä häiritsee elämäämme, soittelee koko ajan ja kyselee kissan vointia, esittää asiansa niin kuin olisi huolisaan siitä hoidetaanko kissaa kunnolla, hössöttää, lähettelee tekstreita, ylipäänsä käyttäytyy kuin kauhuanoppi miniäänsä kohtaan tämän hoitaessan vauvaansa ( " osaatko sinä hoitaa sitä, tuleeko tuosta mitään? " ).

Mitään todellisia perusteita hössöttämiselle ei ole. Kissa hoidetaan hyvin. Nytkin tätä kirjottaessani se istuu sylissäni, eikä tule kävelemään näppäimistölle koska olen opettanut ettei saa.

Viime viikolla hän soitti ja kysyi voisiko hän taas tullakatsomaan kissa kuin on niin kova ikävä sitä. Nyt ilmoitn etten halua hänen enempiä vierailujaan, en koe niitä tarpeellisiksi, pärjäämme oikein hyvin. Hän loukkaantui sydänjuuriaan myöten ja lähetti pitkän kirjeen jossa ihmetteli asnnoitumistani ja sitä etten halua ottaa vastaan asiantuntevia neuvoja, katuu syvästi että myi kissan minulle koska todella aion kasvattaa sen itse enkä ota häntä mukaan sen elämään, syytti minua siitä että olen pilannut hänen ja poikani välisen ystävyyden kieltämällä yhteydenpidon ( !!!! ), muistutti etuostoikeudestaan ja ilmoitti ostavansa sen heti takaisin jos en halua pitää sitä.

Nyt hän vaati minua tulemaan ja allekirjoittamaan Kissalitolle jonkun paprein jossa on uuden omistajan tiedot ( siis minun ). Sinänsä varmaan ihan asiallinen homma, ja totta kai haluan että papereissa on minun nimeni. Mutta. Entä jos siinä paperissa on ne uudet ehdot? Hän ei puhunut niistä mitään kissaa myydesään.

Kyse on siitä, että jos esim. allergian tms. syyn vuoksi joudun joskus luopumaan kissasta, en TODELLAKAAN halua antaa sitä hänelle vaan sellaiselle ihmiselle jonka kissa tuntee ennestään ja jonka luona voin vierailla ilman että kummallekaan tulee kusaantunut olo. Siis jollekin ystävälleni tai sukulaiselle. Kysymys on tosin täysin teoreettinen, en ole koskaan ollu tallerginen millekään.

Lisäksi en tahdo, että kun aikanaan joudun viemään sen eläinlääkärille lopetettavaksi, en saa surra rauhassa vaan paikalle säntää höppänä täti-ihminen voivottelemaan ja itkeskelemään.

Sitooko Kissaliiton paperi eläinlääkäriä? Eikö eläinlääkäri todellakaan saa lopettaa vanhaa kuolemansairasta kissaa ilman myyjän lupaa? Mistään muusta syystä en sitä tietenkään olisi lopettamassa, joten kysymys ei sinänsä ole ajankohtainen?

Kyseessä oleva henkilö elää kissoilleen, haluaa omia ne myymisen jälkeenkin eikä päästi rti. Ei tajua että kissa on nyt meidän. Käydessään täällä hän nappasi sen heti syliin ja alkoi höpöttää: " oletko sinä minun ikioma pikkukisu ( teki mieli sanoa että ei se ole, se on meidän ), voi kun mamilla on ollut sinua ikävä ". Todella ärsyttävää pikkupojastani, jonka kissa se nyt on.

Poikani sanoi pelkäävänsä että se nainen yrittää viedä kissan meiltä.

9

2762

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ragdoll´n omistaja

      No jo olet tyyppiin törmännyt.Mutta
      Asia 1; Oletko jo saanut se rekisteripaperin kissastasi?Ymmärsin että sellainen olisi.
      Asia 2; Kissa on nyt sinun.Kasvattaja on jo käynyt katsastamassa tilanteen kotonasi.Kaikki oli hyvin.
      Sinulla ei ole mitään velvollisuutta päästää häntä enää kotiisi.Hänen käytöksensä viittaa jo häirintään.Ole rohkea ja sano se myös hänelle,ihan asiallisesti.Jospa osaisi lopettaa siihen.
      Asia 3;Hyvin usein Kauppasopimuksessa on juuri mainitsemiasi lisäyksiä,tosin ne puhutaan ja laitetaan jo alkuperäiseen Kauppakirjaan.
      Tuosta jälkeenpäin lisäyksestä en tiedä.Voithan itsekkin ottaa yhteyttä SUROk ja kysyä asiasta.
      Vahinko että annoit alkuperäisen pois,se tärkeä paperi kannaltasi.Luultavasti hän ei suostu palauttamaan sitä.
      Asia 4; Jos ollaan tilanteessa että kissa pitäisi lopettaa,Eläinlääkäri on viime kädessä se joka päättää kissan tilanteen.Tietenkin kohteliasta on ilmoittaa kasvattajalle asiasta,varsinkin jos tämä ehto Kauppakirjassa.
      PS.minulla sama ehto

      • Kasvattaja

        Jos se Kissaliittoon lähettetävä lappu on sininen ja siinä lukee Kissan myynti-ilmoitus, käy ihmeessä allekirjoittamassa se, koska nimenomaan sen lapun avulla myös kissaliittoon menee tieto, että kissa on sinun! Ilman sitä kissa jää Kissaliiton rekisteriin kasvattajan nimiin. Sillä ei ole tekemistä myyntiehtojen kanssa.


    • Joops?

      Otapas yhteyttä kissaliittoon ja esitä heille kokonaisuudessaan tuo asia ja pyydä heidän mielipidettään ja neuvojaan asiasta.

      Kauppakirjaan allekirjoituksen jälkeen lisätyt ehdot eivät ole päteviä mikäli et allekirjoita uusia ehtoja. Allekirjoitettunakin tuollaiset omistusoikeutta rajaavat ehdot ovat yleensä pätemättömiä, kissan omistajalla on 100% omistus- ja päätösoikeus kissaansa koskien. Tietenkin kasvattajan toiveet on syytä ottaa huomioon koska yleensä kasvattajaa kiinnostaa aidosti kissan elämä, mutta omistaja on omistaja ja määrää 100% kissansa asioista.

      Sama koskee esim koiran kauppaa.

      Hoida asiat kasvattajaa koskien kissaliiton avulla järjestykseen ja kiellä sitten kasvattajaa ottamasta teihin yhteyttä ja ilmoita kasvattajalle että yhteydenotot koetaan häirinnäksi ja niistä voidaan ilmoittaa viranomaisille. Jos kasvattaja ei kunnioita pyyntöä niin säilytä kaikki mahdolliset todisteet ja ota yhteyttä viranomaisiin.

    • kelvoton kissanomistaja

      Kävin allekirjoittamassa sen paperin, eikä siinä sinänsä mitään. Mutta samalla myyjä antoi minulle uuden kirjeen josta kertoi lähettäneensä kopion Kissaliitolla. Kirjeessä hän ilmoittaa ettei ole voinut suorittaa liiton vaatimaa seurantavelvollisuuttaan, koska ostaja ei salli sitä eikä päästä häntä kotiinsa, eikä hän siis ole voinut vakuuttua siitä että kissan olosuhteet uudessa kodissa ovat asialliset!!!!

      Lisäksi hän väittää että olen soittanut hänelle "vihaisia puheluja" - mikä ei pidä paikkaansa. Hän on itse joskus yhden illan aikana ollessani yrittänyt soittaa viisi, kuusi kertaa ja pistänyt muutaman tekstiviestin. Myöhään kotiin palatessani ( vuorotyö, jossa työnantaja ei hyväksy yksityispuheluja työaikana )huomaan soittopyynnöt ja tuskastun, koska olisi todella muutakin tekemistä kuin taas kuunnella puolen tunnin jaaritusta samoista asioista. Mitään uutta sanottavaa hänellä ei puhelun aikaan ole, vaan niitä iänikuisia samoa neuvoja jotka hän selitti jo ennen kuin kissa oli minulla. Voi olla että ääneni on siinä vaiheessa ollut hieman kireä.

      Kirjeen lopussa hän ilmoittaa siirtävänsä minun seurantavelvoitteeni Kissaliitolle, joka sitten voi itse harkita miten menettelee minun suhteeni!

      Aivan kuin todella hoitaisin kissan huonosti ja olisin,ellen suoranainen eläinsuojelustapaus, niin ainakin hieman epäluotettava.

      Minulla on ennestään nelivuotias koira, jonka ostin kennelistä. Silloin minua ei todellakaan kytätty eikä vaadittu saada osallistua pennun elämään myymisen jälkeen. Vaan myyjä juteltuan kanssani ja kyseltyään minulta asioista vakuuttui että pystyn hoitamaan eläimen ja myi sen minulle. Soitti ehkä kerran tai kaksi kysyen miten menee, mutta siinä ei ollut mitään kuulustelun tai epäluuloisuuden makua eikä hän itkeskellyt miten on ikävä sitä koiranpentua ja pitäisi päästä katsoaman sitä.

      Eli nyt minusta on tehty näköjään ilmoitus Kissaliittoon! Olen paha ihminen kun haluan itse päättää ketä pyydän luokseni vierailulle.

      • Joops?

        Tuossa on tapahtunut monta yleisen käytännön ja Suomen lainsäädännön vastaista asiaa.

        Kissa on ostajansa omaisuutta ja vain viranomaiset ovat oikeutettuja ja velvollisia valvomaan että mm eläinsuojelulainsäädäntöä ei rikota. Kissan myyjähän voi tietenkin kysellä silloin tällöin kissan tilanteesta ja voi silloin tällöin ehdottaa tapaamista ja kissan tilanteen tarkastamista, mutta mitään oikeuksia kissan myyjällä ei ole (kauppa voidaan purkaa, mutta aivan toisenlaisissa tapauksissa) ja yhteydenotoissakin kissan myyjän on pysyttävä kohtuudessa ja noudatettava kissan ostajan tahtoa.

        Kissan myyjä rikkoo Suomen lainsäädäntöä mm häiritsemällä perhettänne ja esittämällä sinusta ja perheestänne mm Kissaliitolle perusteettomia väitteitä.

        Suosittelen että otat yhteyttä Kissaliittoon ja selvität Kissaliitolle että olet joutunut jonkinlaiseksi kissan myyjän uhriksi. Selvitä Kissaliitolle asiallisesti ja ketään loukkaamatta koko tilanne ja oikaise kaikki tietämäsi virheet. Selvitä Kissaliiton kanssa onko kaikki kauppakirjat ja rekisteröinnit tehty oikein. Jos myyjä todellakin on Kissaliiton rekisteröimä kasvattaja niin vaadi että Kissaliitto tutkii asian perusteellisesti ja puuttuu kissan myyjän epäasialliseen toimintaan.

        Suosittelen säästämään kaikki kissan myyjän säästettävissä olevat yhteydenotot ja pitämään yhteydenotoista ja muista tapahtumista yksityiskohtaista muistiota. Kiellä kaikki kissan myyjältä kaikki yhteydenotot ja kerro kissan myyjälle että mikäli häirintä ja perusteettomien tietojen levittäminen jatkuu niin otat yhteyttä viranomaisiin.


        Kyllä tätä outoa ja järkyttävää epäasiallisuutta esiintyy niin kissojen kuin koirienkin kaupassa, mutta siihen ei kenenkään ole syytä alistua. Älä ota asiaa niin vakavasti että annat sen vaikuttaa perheeseenne, mutta älä myöskään sivuuta asiaa vaan pyydä Kissaliitolta ja tarvittasessa viranomaisilta apua asian selvittämisessä.

        Tsemppiä vaan, joku tässä on takuulla kelvoton, mutta veikkaanpa että se joku ei löydy perheestänne.


    • kasvattaja897987

      Sen jälkeen kun olet kissan ostanut, mitkään sopimuksessa olevat "etuosto-oikeudet" saatika "kasvattajan luvalla lopetus" ei päde. Niinkin valitettavaa se on.

      Eläin luokitellaan tässä kohtaa esineeksi, kun olet sen myynyt, et pysty sen elämään enää vaikuttamaan.

      Tästä asiasta meinaan oikeudessa tapellut ja näin se vaan on.

      • greds

        Mitä luulet, olisiko tuo kymmenen vuotta sitten tapahtunut asia jo loppuun käsitelty?


      • Kissatohtori

        Kyllä eläimen kauppakirjaan kirjatut ehdot ovat päteviä, kunhan ovat kohtuullisia.

        Myyjän etuosto-oikeudesta voidaan sopia, jos kaupan osapuolet niin sopivat. Eri asia on, että mistä uusi omistaja saisi tietää, että eläintä koskee tällainen myyntirajoitus, jollei alkuperäinen ostaja eläintä myydessään sitä hänelle kerro kauppaa tehtäessä. Sen vuoksi uusi ostaja saa eläimeen täyden omistusoikeuden eikä ole velvollinen palauttamaan eläintä alkuperäiselle myyjälle, vaikka hän ei olekaan voinut käyttää etuosto-oikeuttaan.

        Etuosto-oikeus on siis pätevä mutta useimmiten tehoton ehto. Sopimukseen olisi sen tehokkuuden varmistamiseksi lisättävä seuraamus, joka aiheutuisi sopimusehdon rikkomisesta. Esim. jos ostaja rikkoo myyjän etuosto-oikeutta vastaa, hänen on maksettava myyjälle 1.000 euroa sopimussakkona.

        Eläimen lopettamisesta voidaan sopia myös niin, että sen voi tehdä vain alkuperäisen myyjän luvalla. Sama tehottomuusongelma koskee tällaistakin ehtoa. Sopimussakkoa koskevalla ehdolla tämäkin voisi olla korjattavissa, tosin esim. sairaan eläimen lopettamisesta ilman myyjän lupaa tuskin mitään sakkoja voi myyjä saada hyväkseen.


    • ne-paperit

      Yksinkertaista ei pidä ostaa kissaa noilla vaateilla. Samoin koiran kanssa sillä en ikinä osta pentue jos en saa samalla kuittia kauppasummasta sekä alkuperäiset rekisteripaperit. Vastuuntuntoisilla kenneleillä on AINA rekisteripaprut kotonaan kun alkavat pentua myymään sillä sen saa viikossa nykyisin teietokoneaikana ei kestä enään kuukausia kuten 10 vuotta sitten.
      Kissa ja koira kohdellaan oikeudessa esineenä kuten vaikka kirjahylly. Samoin täysinepäpätevä jos lukee että ei saa lopettaa ilman myyjän lupaa. Eläinlääkäri saa lopettaa eläimen ilman edes omistajan lupaa jos tarve vaatii.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6599
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4253
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2670
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2050
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1578
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1407
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1121
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1074
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1041
    Aihe