paneelikaton maalaus

pohdinta

hei,
Voiko paneelikaton maalata telalla vai pitääkö maalata pensselillä? Löysin vanhoja keskusteluja aiheesta, mutta onko sittemmin löytynyt uusia hyviä maaleja? Paneeli on nyt tummunutta kuusipaneelia, jossa mahdollisesti on joskus ollut hieman lakkaa. kokeilin yhdessä huoneessa maalausta perus lateksilla, mutta tumma puu hohtaa paikoittain läpi 3 maalikerroksen alta. Onko väliä antaako maalin kuivua minimiajan vai pitääkö pitää pidempi maalaustauko?

16

26221

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ammattilainen

      Sivellin tai tela on ulkonäköjuttu.Ei vaikuta kestävyyteen.Pohjamaalaus alkydipohjamaalilla esim.Ote-pohjalla.Seuraavaksi kittaukset jos tarvetta.Kittausten hionta jos tarvii.Pintamaalaus 2 kertaa lateksilla.Pohjamaalin pitää kuivaa yön yli!Lateksi kuivaa muutamassa tunnissa.Alkydipohjamaali haisee sairaasti!Muista tuulettaa.

    • lasarus-48

      >hio katto santapaperilla,mataksi,poista pöly harjalla,pohja maalaa,jehulla,emalla,tai otepohjalla,anna kuivua.pälle valkolakka,empire,puoli himmeä,tuulee siisti,telalla voit levittää,mut siveltimellä viimeinen veto.tulee tosi hyvä,ei uutta häpeä.
      ja muista viimeinen veto valosta pois.

      • tuhrata?

        Vinkistäsi jäi pois oksien lakkaus oksalakalla. Tulevat muuten todennäköisesti läpi, vaikka maalia olis 5 kerrosta. Kaikkineen sairas homma, jonka lopputulos ei ole uuden katon veroinen.

        Helpommalla ja parempaan lopputulokseen pääsee, kun laittaa päälle uudet valmispintaiset paneelit. Joko puuta tai mdf:ää, makuasia. Valmista kattoa syntyy valmiista tavarasta todella nopeasti.
        Jos ei ole peukku ihan keskellä kämmentä, niin harrastelijakin paneloi 15 m2 huoneen yhdessä arki-illassa, siis muutamassa tunnissa.


    • Kiimingin Maalari

      Voi maalata telalla, mutta kannattaa kuitenkin vetää pensselillä pitkä veto päälle, kun maali on vielä märkää. Tulee parempi pinta.

      Käytät liian vähän maalia, jos kolmen kerroksen jälkeen puu hkuultaa läpi. Maalin pitää kuivua niin, että se on kunnolla kuiva. Muuta väliä sillä kuivumisajalla ei tässä tapauksessa ole.

      Jos haluaa peittävän pinnan, suosittelisin esim. Teknoksen Opac Alkydikattomaalia. Vanhasta paneelista tulee myös kaunis, jos käyttää valkoiseksi (tai minkä väriseksi vain) sävytettyä paneelilakkaa.

    • kertakaikkiaan

      Täällä on nyt jo monenlaista neuvoa annettu ja maalia suositeltu. Tikkurila suosittelee vanhan paneelikaton maalaukseen vain ja ainoastaan Helmi-kalustemaalia. Löytyy myös pohjamaalina. Työnä varmaankin menee niinku edellä kerrottu. Itse olen maalannut puolipaneelit seinässä kyseisellä Helmi-maalilla. Ekaks hiottuun paneeliin kerran pohjamaalilla ja sit pari kertaa kalustemaalilla. Kyllä siitä ny jonkunmoinen tuli mut ei oo mikään helpoin maali maalata. Esim valuu erittäin helposti tommosella pinnalla. Ja sit sitä pitäs kattoon laittaa...

      • tauno2

        meillä maalattiin tummunut lakattu paneelikatti valkoiseksi.
        kolme kerrosta superlateksia ennen pohjatöitä (paklaus, hionta yms.)
        kaksi kertaa pensselillä, kolmas kerta telalla
        ja peittää hyvin
        maalaamisen kaiken a ja o (minun mielestä) on riittävä paksuus, eli ottaa maalia pensseliin/telaan niin paljon, että juuri ja juuri EI tipu.
        Liian kuivalla maalaamisesta tulee jälkiä ja näkyy läpi.


      • tauno2
        tauno2 kirjoitti:

        meillä maalattiin tummunut lakattu paneelikatti valkoiseksi.
        kolme kerrosta superlateksia ennen pohjatöitä (paklaus, hionta yms.)
        kaksi kertaa pensselillä, kolmas kerta telalla
        ja peittää hyvin
        maalaamisen kaiken a ja o (minun mielestä) on riittävä paksuus, eli ottaa maalia pensseliin/telaan niin paljon, että juuri ja juuri EI tipu.
        Liian kuivalla maalaamisesta tulee jälkiä ja näkyy läpi.

        ja niin tietenkin pohjatyöt ennen maalaamista :-)


      • sirohimmeällä kahteen kertaan
        tauno2 kirjoitti:

        ja niin tietenkin pohjatyöt ennen maalaamista :-)

        ja hyvä tuli.Viimeisteltiin vielä valkoisilla antiikkilistoilla eikä paljon uutta häpeä. Ei ollut suurta riskiä sillä pahempi se ei olisi voinut olla kuin mitä 25 vuotta vanha katto oli. Ei hiottu eikä paklattu sillä tohon neliömäärään olisi mennyt ikuisuus. Siksipä ei laitettu kovin kiiltävää niin ei kaikki katon virheet erotu. Mikä parasta, ei koko katolle tullut montaa kymppiä hintaa. Ei ehkä paras vaihtoehto mutta halpa ja nopea ja ainakin minun silmää miellyttää huomattavasti enemmän kuin vanha katto.


      • T-H
        sirohimmeällä kahteen kertaan kirjoitti:

        ja hyvä tuli.Viimeisteltiin vielä valkoisilla antiikkilistoilla eikä paljon uutta häpeä. Ei ollut suurta riskiä sillä pahempi se ei olisi voinut olla kuin mitä 25 vuotta vanha katto oli. Ei hiottu eikä paklattu sillä tohon neliömäärään olisi mennyt ikuisuus. Siksipä ei laitettu kovin kiiltävää niin ei kaikki katon virheet erotu. Mikä parasta, ei koko katolle tullut montaa kymppiä hintaa. Ei ehkä paras vaihtoehto mutta halpa ja nopea ja ainakin minun silmää miellyttää huomattavasti enemmän kuin vanha katto.

        Itse teen noita työkseni, ja laittaisin Otexin (Tikkurila) pohjalle (hiomattakin menee esim. lakan päälle hienosti), sitten oma mau mukkaa pintamaali (esim. Harmony, Helmi, Paneelikatto Valkoinen Tikkurilan tuotteista).

        Ja välineistä: Itse palkkaisin jonkun (esim. itseni) maalaamaan katon ruiskulla, jolloin työhön menee suojauksineen oikeastaan tilan koosta riippumatta päivän, korkeintaan kahden työtunnit, sisältäen kolme maalauskertaa. Ja lopputulos on paras mahdollinen. Muuten menee kyllä pensselihommiksi, vai millaisella telalla väki täällä saa maalin paneelien väleihin?


      • maalari12
        T-H kirjoitti:

        Itse teen noita työkseni, ja laittaisin Otexin (Tikkurila) pohjalle (hiomattakin menee esim. lakan päälle hienosti), sitten oma mau mukkaa pintamaali (esim. Harmony, Helmi, Paneelikatto Valkoinen Tikkurilan tuotteista).

        Ja välineistä: Itse palkkaisin jonkun (esim. itseni) maalaamaan katon ruiskulla, jolloin työhön menee suojauksineen oikeastaan tilan koosta riippumatta päivän, korkeintaan kahden työtunnit, sisältäen kolme maalauskertaa. Ja lopputulos on paras mahdollinen. Muuten menee kyllä pensselihommiksi, vai millaisella telalla väki täällä saa maalin paneelien väleihin?

        Itse levitän maalin kattoon ensin pitkäkarvaisella rullalla (enkä nyt tarkoita aivan jäätävää määrää maalia vaan kohtuudella) ja sitten vedän siveltimellä päältä. Ja menee kyllä myös pontteihin.


      • SiniK.
        maalari12 kirjoitti:

        Itse levitän maalin kattoon ensin pitkäkarvaisella rullalla (enkä nyt tarkoita aivan jäätävää määrää maalia vaan kohtuudella) ja sitten vedän siveltimellä päältä. Ja menee kyllä myös pontteihin.

        Aiotko remontoida tai rakentaa lähitulevaisuudessa? Mikäli vastauksesi on kyllä, olisin erittäin kiitollinen, jos ehtisit vastata opinnäytetyöhöni liittyvään kyselyyn aiheesta. Kysely on erittäin lyhyt, joten aikaa siihen kuluu vain 2-5 minuuttia. Kyselylinkki aukeaa parhaiten Mozilla Firefox- selaimella.
        https://lomake.tamk.fi/v3/lomakkeet/10036/lomake.html

        Aurinkoista jatkoa vuodelle 2011! :)
        Terveisin,
        SiniK.

        PS. Mikäli tunnet jonkun, joka aikoo rakentaa/remontoida, linkkiä saa mieluusti välittää myös eteenpäin :)


      • harraho
        T-H kirjoitti:

        Itse teen noita työkseni, ja laittaisin Otexin (Tikkurila) pohjalle (hiomattakin menee esim. lakan päälle hienosti), sitten oma mau mukkaa pintamaali (esim. Harmony, Helmi, Paneelikatto Valkoinen Tikkurilan tuotteista).

        Ja välineistä: Itse palkkaisin jonkun (esim. itseni) maalaamaan katon ruiskulla, jolloin työhön menee suojauksineen oikeastaan tilan koosta riippumatta päivän, korkeintaan kahden työtunnit, sisältäen kolme maalauskertaa. Ja lopputulos on paras mahdollinen. Muuten menee kyllä pensselihommiksi, vai millaisella telalla väki täällä saa maalin paneelien väleihin?

        Itselläni huono kokemus Tikkurilan paneelikatto valkoisesta. Jos pensseli meni edellisellä kierroksella vedetyn panelin päälle maali menee klönttiseksi, liekö joku hyytelöittämisaine. Tikkurilassa sanottin että katto on liian kuuma, ei varmaan ole koska on ollut asumattomana jonkin aikaa ja ilmapumppu sääsdetty 17 asteeseen. Ei nyt ihan liity tähän mutta en sieltä ennenkään mitään järkevää apua ole saanu, joku opiskelijalikka lukee vakiovastauksia. Voisivat palkata jonkun jolla on vuosien työkokemus ja joka osaisi neuvoa.


    • Aito ammattilainen

      Sekoita oksalakkaa ja valkoista öljymaalia 1/4, jos ei peitä ensikerralla, niin toisella ainakin. Useita paneelikattoja maalattu näin pensselillä sekä telalla.

      • Arkku

        Maalaan tällä hetkellä panelikattoja.Pesu maalarinpesulla,kevyt hionta.Pohjamaaliksi valkoinen Multistop ja kaksi kertaa Panelikattomaali.Maalasin pensselillä,isolla ja reilusti maalia .Hyvää jälkeä tuli.


    • Anonyymi

      Vanha aloitus mutta kuitenkin.
      Maalasin katon tänään paneelikattomaalilla ja ei koskaan enään.
      Lattialla enemmän kuin katossa pelkkää vettä. Jatkovarsi ja siihen sivellin
      Imee vettä sinne siveltimen putkeen ei hyvä. Jos toiseen kertaan maalaan
      otan Siro himmeä se on oikea kattomaali ei vuoda.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      68
      6783
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4400
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2813
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2100
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1663
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1447
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1151
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      305
      1135
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1124
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1091
    Aihe