Inferno 29

Haluaisin kommentteja kyseisestä aparaatista. Kaikki ASIALLINEN kommentointi on erittäin tervetullutta.

Hyvää syksyn jatkoa kaikille!
Ilmianna
Jaa

27 Vastausta



...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Kerrankin asiallinen vastaus nii!! Olisit jättänyt laittamatta ja olisit säästänyt iteltäs edes jonkun verran vaivaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Yhden kesän nyt olen sellaisella seilannut, joten kokemuksia on kertynyt vasta noin 600 mailin edestä.
Herkkä ajettava, tämä tarkoittaa vähän jollamaista käytöstä.
Kiihtyy nopeasti, puuskissa kallistelee paljon, reagoi peräsimeen todella herkästi. Lähtee myös käsistä herkästi, jos ei ole varovainen...

Kannella ehkä hieman hankala kulkea sivuvanttien kohdalta, kun on sijoitettu juuri keskelle kulkuväylää keulaan... Muuten kansijärjestelyt kohtuullisen mukavat. Keulassa ei ole köysiboksia, joka on aika outoa 80 luvun suunnittelua olevassa veneessä.

Tottumatonkin saa 10 solmua vauhtia avotuulella, ilman spinnua. Kryssissä vaatii boatspeediä kohtuullisen paljon (ainakin pitäköliseen tottuneelle), muuten sortaa pahasti.

Aallokossa hakaa varsinkin kryssillä tosi ikävästi, jolloin tekee mieli ajaa alemmas ja kovempaa, tai jopa käynnistää diisseli (hyi minua...) Mutta se avotuulen vauhti... vetää suupielet herkästi hymyyn ja se korvaa kyllä hiemen ikävämmät kryssiosuudet!!!
ST-fokka lisää mukavuutta yksinpurjehduksilla. Reivata saa (ja pitääkin) jo melko hiljaisissa tuulissa, kun kölipainoa on liian vähän veneen muihin ominaisuuksiin nähden. Pinnamiehen paikalta ei ihan yltä fallien vinssinvapauttajille, joten yksinpurjehtija kaipaa kyllä herkästi pinnapilottia.

Sisätilat ihan mukavat: 4 aikuista yöpyy mukavasti ilman ahtauden tunnetta (viisikin, jos kaksi viihtyy toisissaan kiinni...). Vesivessa on kohtuullisesti sijoitettu, mutta harteikkampi kaveri joutuu istumaan vähän sivuttain... Liukuovi WC:n ja salongin välissä, keulakajuuttain päin ei näkösuojaa.

Pentterijärjestelyt ihan OK, outona yksityiskohtana keittimen suojakansi on irrotettavaa (ei saranoitu/kääntyvä) mallia, eikä sille oikein löydy luontevaa sijoituspaikkaa kokkailun ajaksi. Ja jos tekee liedestä kardanoidun, ei kantta voi laittaa lieden päälle enää ollenkaan (ei mahdu).

Sisätilojen viimeistely (ainakin omassani) on hieman "raaserimainen", eli jalopuuta on säästelty, sen sijaan on vaaleaa muovia näkyvillä paljon.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Minun veneessä on kyseiselle suojaluukulle kisko paaran puoleisen hyllyn seinällä. Kiskoon asennettuna suojaluukku toimii aputasona.

Missäpäin -Mika- veneesi sijaitsee?

Laitatko sähköpostia osoitteeseen ville (at) vihne.com, olisi hiukan Inferno 29 aiheista asiaa. Sama koskee muita kyseisen veneen omistajia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
on kyllä manio peli. Rahalla saa kohtuulliset tilat, mutta vauhdissa löytyy ja LYS 1,14 on sellainen, että sillä pärjää parhaiten 3-5 m/s tuulissa. Kovassa kelissä iso purjepinta-ala kostautuu ja reivillä vene ei oikein tahdo nousta tuuleen. Mielestäni paras yhdistelmä vauhti ja asuttavuutta tässä hintaluokassa (20-23 t€). Hyvät sivut www.vihne.com
Ilmianna
Jaa
Kertokaas viisaat ;) miksi saman ikäluokan Inferno 29:sit on huomattavasti halvempia kuin Inferno 28:sit? Onko sama runko?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Oman ymmärrykseni mukaan Infernojen kohdalla on tilanne suunnilleen seuraava:
26 ja 29 on " raasereita", jonka johdosta (ilmeisesti) edullisempia.
28, 31 ja 33 on taas retkiveneitä, joiden suunnittelussa on painopiste ollut enemmän asuttavuudessa kuin purjehdusominaisuuksissa.
Asuttavuus ja mukavuus taas maksaa...

-Mika-
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Minulla ei ole kokemuksia 33:sta eikä 26:sta, mutta 28, 29 ja 31 ovat melko tuttuja. Näistä kolmesta kokemukseni mukaan 31 on ehdottomasti kovin ja paras menijä, säällä kuin säällä. 29 on kevyen oloinen, eikä missään nimessä "perhepursi". Veneellä on kiva kulkea kaveriporukalla, jonka kanssa voi koettaa myös hieman piinata. Kovalla tuulella ja kovassa aallokossa 29 jää mieluusti odottelemaan. 28 on selkeästi eriluontoinen. Se ei ole nopea. Enemmän perhepurreksi tehty matkavene. Ihan ok, mutta 29:een ei voi missään nimessä verrata. 31 on helmi, jonka ottaisin koska tahansa, jos saisin. Siinä on jo mukavasti tilaa (huomioiden veneen ikä) ja erinomaiset purjehdusominaisuudet. Sillä uskaltaa lähteä jo vähän kovempaankin merenkäyntiin (itse olen ollut hieman vajaa 20m/s tuulessa Ahvenanmerellä pari metrin aallokossa, ja vene käyttäytyi todella upeasti). Ymmärtääkseni 33 on "venytetty" 31, jonka kohdalla ominaisuudet eivät ole 31:n tasolla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Hauska, tunnokas, herkkä ja eloisa vene, sopii loistavasti purjehdusta aloittavallekin. Aloittelijalla vene tarjoaa purjehduksen pikakurssin.

Haastavinta mielestäni veneellä on kovan tuulen lenssi. Vene surffaa helposti pitkiä surffeja, kunhan sitloodassa ei ole liikaa ihmisiä/painoa.

Puuskaisessa tuulessa kryssillä venettä kannattaa ajaa skuutti kädessä ja välttää turhaa peräsimen käyttöä. Kevyellä tuulella nousukulma ja vauhti on loistava.

Reivikynnys on luonnollisesti pienempi kuin muilla vähemmän rikatuilla, joten kun tuuli ylittää 8-9 m/s niin kryssillä ja slöörillä kannattaa ottaa reivi isoon. Kryssillä kannattaa vaihtaa G III:seen jo 5-6 m/s tuulessa jotta säilytetään hyvä nousukulma.

Perheen kanssa venettä voi sitten purjehtia alusta alkaen reivattuna niin siitä tulee rauhallisempi. Vinssit on lähellä pinnamiestä joten venettä on tosi helppo purjehtia yksinkin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
... en kyllä Inferno 29:ä suosittele. Eloisuus ja herkkyys yhdistettynä suureen purjepinta-alaan sekä vähän liian pieneen peräsimeen, saa kyllä aloittelijan jäykistymään kauhusta veneen "proutsatessa" jo 6 m/s:n tuulessa. Sen jälkeen vaimo päpättää kerätessään astioita ja muita tavaroita pitkin venettä (avohyllyt!) lapsien vaatiessa rantaan pääsyä. Parempi todellakin opetella jollain rauhallisella vehkeellä. Inferno 29 on purjehtijan vene isolla P:llä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Infernomies kirjoitti:
... en kyllä Inferno 29:ä suosittele. Eloisuus ja herkkyys yhdistettynä suureen purjepinta-alaan sekä vähän liian pieneen peräsimeen, saa kyllä aloittelijan jäykistymään kauhusta veneen "proutsatessa" jo 6 m/s:n tuulessa. Sen jälkeen vaimo päpättää kerätessään astioita ja muita tavaroita pitkin venettä (avohyllyt!) lapsien vaatiessa rantaan pääsyä. Parempi todellakin opetella jollain rauhallisella vehkeellä. Inferno 29 on purjehtijan vene isolla P:llä.
Kuten aikaisemmin sanoin niin voihan venettä tarpeen mukaan purjehtia lasten ja vaimon kanssa reivattunakin.

Aloitin purjehduksen ja hankin Inferno 29:n ensimmäiseksi veneekseni kaudelle 2003 ja minulle vene on opettanut 4 kauden aikana paljon purjehduksesta.

Tämän takia uskaltauduin sanomaan että sopii hyvin aloittelijalle. Minuakin varoiteltiin silloin että vene on liian haastava aloittelijalle. Ostin silti Infernon ja en ole katunut muuta kuin että veneelle ei ole yksityyppikisoja. Toki nämä ovat makuasioita. Aluksi tuli tosiaankin purjehdittua enemmän iso reivattuna.

Avohyllyiltä ei ole kertaakan tippunut yhtään tavaraa, vaikka tuuli on ollut reipasta ja aallot saattanut tuoda sitloodaan reilusti vettä.

Broachailtu on useastikin, tosin nykyään huomattavasti harvemmin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
ville_ kirjoitti:
Kuten aikaisemmin sanoin niin voihan venettä tarpeen mukaan purjehtia lasten ja vaimon kanssa reivattunakin.

Aloitin purjehduksen ja hankin Inferno 29:n ensimmäiseksi veneekseni kaudelle 2003 ja minulle vene on opettanut 4 kauden aikana paljon purjehduksesta.

Tämän takia uskaltauduin sanomaan että sopii hyvin aloittelijalle. Minuakin varoiteltiin silloin että vene on liian haastava aloittelijalle. Ostin silti Infernon ja en ole katunut muuta kuin että veneelle ei ole yksityyppikisoja. Toki nämä ovat makuasioita. Aluksi tuli tosiaankin purjehdittua enemmän iso reivattuna.

Avohyllyiltä ei ole kertaakan tippunut yhtään tavaraa, vaikka tuuli on ollut reipasta ja aallot saattanut tuoda sitloodaan reilusti vettä.

Broachailtu on useastikin, tosin nykyään huomattavasti harvemmin.
...haasteita pelkäämättömälle ehkä harkinnan jälkeen, mutta "normaalille" aloittelijalle en suosittele. Itselleni Inferno 29 on kolmas vene.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Infernomies kirjoitti:
...haasteita pelkäämättömälle ehkä harkinnan jälkeen, mutta "normaalille" aloittelijalle en suosittele. Itselleni Inferno 29 on kolmas vene.
Olisi kai pitänyt aluksi määritellä "normaali" aloittelija ;) Minä hankin veneen hiukan alle 30 v nuorena.

Toki jos arvostaa veneessä mahd. suuria sisätiloja ja yllätyksetöntä käytöstä sekä purjehduksen helppoutta kelissä kuin kelissä on Inferno 29 varmasti väärä valinta.

Laitatko Infernomies ja muutkin Inferno 29 omistajat postia osoitteeseen
ville (at) vihne.com
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Onko kellään heittää parempaa venettä tähän koko- ja hintaluokkaan? Epäilen että ei.....
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
5 VASTAUSTA:
Missä suhteessa parempi? Avomerikelpoisempi ja tukevammin tehty, esimerkiksi? Noh, nyt mentiin sinne Ohlson/Shipman -osastolle.

Halvimmat puolitonnarit alkavat olla lähelle samaa hintaa, päihittävät 3 metrin leveyden tuomalla asuttavuudellaan Infernon 6-0.

Samantyyppisistä veneistä arvelisin ettei nöffi paljon I29:lle häviä purjehdusominaisuuksissa jos edes pikkuisen jaksaa tuulla, asuintilat samaa askeettista luokkaa. Senorita on yhtä ahdas mutta hitaampi, toisaalta sillä on paljon mukavampi lys-kerroin, mikäli meinaa kisoissa pärjätä.

Asuttavuudeltaan joku Jeanneau Fantasia tai Fenix taasen on parempi.

Jees, Inferno 29 on hyvä paatti, jos hintaluokka on markka-aikojen tasolla, eli sadan kilomummon kantturoissa, niin aika hyvin hintansa väärti! Turha sitä on lähteä nimimerkin ? lailla pistämään kyseenalaiseksi, löytyyhän niitä parempia veneitä, riippuen siitä kenen arvostuksilla venettä katselee.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Wiki kirjoitti:
Missä suhteessa parempi? Avomerikelpoisempi ja tukevammin tehty, esimerkiksi? Noh, nyt mentiin sinne Ohlson/Shipman -osastolle.

Halvimmat puolitonnarit alkavat olla lähelle samaa hintaa, päihittävät 3 metrin leveyden tuomalla asuttavuudellaan Infernon 6-0.

Samantyyppisistä veneistä arvelisin ettei nöffi paljon I29:lle häviä purjehdusominaisuuksissa jos edes pikkuisen jaksaa tuulla, asuintilat samaa askeettista luokkaa. Senorita on yhtä ahdas mutta hitaampi, toisaalta sillä on paljon mukavampi lys-kerroin, mikäli meinaa kisoissa pärjätä.

Asuttavuudeltaan joku Jeanneau Fantasia tai Fenix taasen on parempi.

Jees, Inferno 29 on hyvä paatti, jos hintaluokka on markka-aikojen tasolla, eli sadan kilomummon kantturoissa, niin aika hyvin hintansa väärti! Turha sitä on lähteä nimimerkin ? lailla pistämään kyseenalaiseksi, löytyyhän niitä parempia veneitä, riippuen siitä kenen arvostuksilla venettä katselee.
tietysti tarpeita on erilaisia, mutta mielestäni veneessä pitää olla riittävät tilat (= laaja käsite, mutta noin karkeasti ottaen sisällähän käydään nukkumassa, hoitamassa ruokahuoltoa ja tarvittaessa tarpeita), sen pitää olla purjeveneen eikä asuntovaunun näköinen (toki katsoja silmässä) ja vähintään 80-luvun suunnittelua, hyvin tehty (taas laaja käsite) ja siinä pitää olla kisapotentiaalia. Infernossa ne ainakin on...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Wiki kirjoitti:
Missä suhteessa parempi? Avomerikelpoisempi ja tukevammin tehty, esimerkiksi? Noh, nyt mentiin sinne Ohlson/Shipman -osastolle.

Halvimmat puolitonnarit alkavat olla lähelle samaa hintaa, päihittävät 3 metrin leveyden tuomalla asuttavuudellaan Infernon 6-0.

Samantyyppisistä veneistä arvelisin ettei nöffi paljon I29:lle häviä purjehdusominaisuuksissa jos edes pikkuisen jaksaa tuulla, asuintilat samaa askeettista luokkaa. Senorita on yhtä ahdas mutta hitaampi, toisaalta sillä on paljon mukavampi lys-kerroin, mikäli meinaa kisoissa pärjätä.

Asuttavuudeltaan joku Jeanneau Fantasia tai Fenix taasen on parempi.

Jees, Inferno 29 on hyvä paatti, jos hintaluokka on markka-aikojen tasolla, eli sadan kilomummon kantturoissa, niin aika hyvin hintansa väärti! Turha sitä on lähteä nimimerkin ? lailla pistämään kyseenalaiseksi, löytyyhän niitä parempia veneitä, riippuen siitä kenen arvostuksilla venettä katselee.
Parempaa hakiessa pitäisi kysyä mitä arvostetaan veneessä?

Jos etsitään asuttavampaa ja tilavampaa venettä niin parempia löytyy vaikka kuinka paljon.

Jos etsitään rauhallista venettä jolla voi purjehtia haluamaansa suuntaan vaikka purjeet on miten tahansa trimmattu, niin parempia löytyy vaikka kuinka paljon.

Puolitonnarit ovat varmasti hauskoja ja haastavia purjehdittavia. Tuplabarduunat ym. heloitus on suunniteltu täydelle 4-5 hengen miehistölle ja yksin/perheen kanssa nämä ovat hankalia purjehdittavia. Veneet vanhoina kisaraakkeina ovat kyllä edullisia ja tilavia. Mutta moni ei tahdo ostaa edullista puolitonnaria jonka masto on tullut 6 kertaa alas viimeisen 10 vuoden aikana.
Sisätilat ovat monessa melko askeettiset.

Aikoinaan Infernoa myytiin nuorekkaan urheilullisen perheen veneenä, tämä pitää hyvin paikkaansa vieläkin. Tärkeä kohderyhmä oli hoosta ulos kasvaneet purjehtijat. Pelargonioita veneessä kasvattavat tuskin Infernoa hankkivat. Vene on parempi sille joka etsii herkkää jollamaista venettä joka kuitenkin tarjoaa sisämoottorin ja asuintilat retkeilyyn.

Hyvinhän Inferno 29:llä on lyskisoissa pärjätty, joten kai tuo luku on ihan kohtuullinen.

Nöffillä voi luultavasti pistää parhaiten kampoihin Infernolle kovan tuulen kryssillä, mutta kaikissa muissa olosuhteissa Nöffi ei pysy Infernon kyydissä. Lisäksi Nöffissä on rautaköli, Infernon köli on lyijyä. Nöffi on 70-luvun konstruktio, Inferno taas 10 vuotta uudenaikaisempi. Veneen tavoitepaino oli aikoinaan 2200 kg, mutta todellinen paino on yli 2500 kg. On Inferno 29 tukevasti tehty, kölin tuenta kesti aikoinaan useat vauhdikkaammatkin kivilleajot.
Yhtään mastoa en ole kuullut menetettävän.

Ohlssonia en tunne paremmin, mutta varmasti nämä ovat haluttuja kohderyhmällensä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
?++ kirjoitti:
tietysti tarpeita on erilaisia, mutta mielestäni veneessä pitää olla riittävät tilat (= laaja käsite, mutta noin karkeasti ottaen sisällähän käydään nukkumassa, hoitamassa ruokahuoltoa ja tarvittaessa tarpeita), sen pitää olla purjeveneen eikä asuntovaunun näköinen (toki katsoja silmässä) ja vähintään 80-luvun suunnittelua, hyvin tehty (taas laaja käsite) ja siinä pitää olla kisapotentiaalia. Infernossa ne ainakin on...
Tehdään lämmin ruoka ja korkeintaan pidetään sadetta. Muutenhan aikaa vietetään joko sitloodassa tai rannassa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Fe 83 on tilavamppi SM-voittajavene, ei pelkää keliäkään.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Infernossa on liian pieni lys luku, pitäisi olla ainakin 1.16
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
Inferno 29:ssä vaan korostuu yhden tasoitusluvun ongelmat. Vene on kevyellä kelillä aivan liian nopea lukuunsa nähden, kovemmalla kelillä 1,14 on aika sopiva.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Pontsu kirjoitti:
Inferno 29:ssä vaan korostuu yhden tasoitusluvun ongelmat. Vene on kevyellä kelillä aivan liian nopea lukuunsa nähden, kovemmalla kelillä 1,14 on aika sopiva.
jos kovemmalla kelillä 1.14 on sopiva ja kevyellä liian pieni (oikea esim. 1.16). Niin eikö näiden keskiarvo olisi 1.15?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Juurihan niin sanoit kirjoitti:
jos kovemmalla kelillä 1.14 on sopiva ja kevyellä liian pieni (oikea esim. 1.16). Niin eikö näiden keskiarvo olisi 1.15?
Missä kelissä Inferno 29 on nopeampi kuin Inferno 31 (LYS 1.15)? Kovassa ja keskituulessa ainakin on hitaampi.

Pärjääkö Inferno 29:llä kovassa tuulessa vaikkapa Comfortina 32:lle ja FG 28e:lle (LYSit 1.14)?

Inferno 29:llä pärjääminen yli 6 m/s tuulessa taitaa olla vähintäänkin haasteellista, varsinkin radoilla, joissa on myös kryssiä.

Varmaankin tuo 1,14 on aika hyvä keskiarvo. Luku taisi muuten olla 1,13 vielä joskus 90-luvulla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Juurihan niin sanoit kirjoitti:
jos kovemmalla kelillä 1.14 on sopiva ja kevyellä liian pieni (oikea esim. 1.16). Niin eikö näiden keskiarvo olisi 1.15?
.. lienee kohdallaan. Vene nyt vaan on sellainen, että sillä pärjää 3-5 m/s tuulissa ja kovassa kelissä tulee turpiin. Nyrkkisääntönä voi pitää, että sitten kun tarvitsee barduunoita, niillä ei ole enää väliä...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Olen Inferno 29.llä kilpaillut muutamia kesiä, menestyksekkäästi LYS-ranking-sarjassa.

Miehistön sijainnillekin vene on herkkä, ts. kevyen tuulen istumapaikkoja pitää vasta-aallokon kasvaessa siirtää taaemmaksi. No, itsestäänselvää ehkä, mutta vaikutus huomattava, sen tunsi jokainen ilman lokiakin.

Kovalla slöörillä runsailla neliöillä saimme joskus siirtää miehistöä taaemmaksi, jotta peräsin puri paremmin.

Kiva vene, mutta kuten jo todettu. kovassa vastatuulessa haasteellinen. Kevyellä tuulella hymyilytti jo ennen starttia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Olen aikeissa hankkia Inferno 29:n. Ajatuttaa vain tuo maston korkeus eli mahtuuko Vesijärven puolella kanavasillan ali ja Päijänteellä Karisalmen sillan ali?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Markus kirjoitti:
Olen aikeissa hankkia Inferno 29:n. Ajatuttaa vain tuo maston korkeus eli mahtuuko Vesijärven puolella kanavasillan ali ja Päijänteellä Karisalmen sillan ali?
..eipä taida mahtua ilman kallistusmekanismia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Inferno 29

Haluaisin kommentteja kyseisestä aparaatista. Kaikki ASIALLINEN kommentointi on erittäin tervetullutta.

Hyvää syksyn jatkoa kaikille!

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta