Terminen kuorma ?

Teoreetikko

Törmäsin keskusteluissa mielenkiintoiseen sanaan "moottorin terminen kuorma" joka tappaa koneen.Mitä on terminen kuorma.Lämpökuormasta on tietenkin puhe mutta tarvitsevathan kaikki koneethan lämpöä käydäkseen.

75

1697

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • W46

      Termisen kuorman ymmärtäminen avaa aivan uuden ulottovuuden raskaiden diesel moottoreiden(MDO/HFO)maailmaan. Tänä päivänä liiallinen terminen kuorma vaivaa arviolta 70% laivojen ongelma moottoreista. Ensimmäinen oire on pako venttiilin palaminen.Asiaa on hankala selvittää lyhyesti.Lähinnä kyse on ilman ja polttoaineen oikeasta suhteesta.Jos tämä ongelma tunnistetta

      • w46

        ...jatkoa
        käyttäjien taholta niin varustamot säästäisivät miljoonia.Upea kysymys


    • Vulkan

      Ennen aikaan koneiden tehoa rajoittavana tekijänä pidettiin mekaanista kuormaa eli kun kuormaa lisättiin yli sallitun jokin paikka vain murtui, eli mäntä meni säpäleiksi ja kanki lensi kyljestä ulos. Nykyään koneet on rakennettu niin että ennen kuin tamä tapahtuu, mäntä, suutin tai pakoventtiili palaa kuumuudessa tärviölle.

      Jos esim. katkaisee voiteluöljyn kierron WV32:sta, mäntä palaa puhki ennen kuin kone leikkaa. Tämä kuvaa sitä kuinka suuri merkitys voiteluöljyn jäähdyttävällä vaikutuksella on männän kestävyydelle. Jo millin karstakerros männän topin pohjassa lisää lämpötilaa männän keskellä yli sadalla asteella.

      Vieläkin löytyy sellaisia siiffejä jotka eivät ole omaksuneet tätä, vaan kauhistelevat kun W46D:n huippupaineet menevät yli 200 bar paineen ja menevät mulkkaamaan wastegaten asetuksia omin nokkineen siten että huippupaineet laskevat. He kuvittelevat näin jatkavansa moottorin elinikää. Pässit. Sylinterin huuhtelu huononee ja lämpötilat kasvavat, ja sitten ihmetellään kun männäntopit menevät 10 000 h kohdalla vaihtoon.

    • MTK...

      Moottorin termiseen kuormaan liittyen yleisemmin.

      Terminen kuormitettavuus määrittelee moottorin pitkäaikaisen maksimikuormitettavuuden.

      Eli ei ajettaisi sitä moottoria nimellisnopeudella tai tämän ylitse koko ajan ja rasitettaisiin sitä liikaa, vaan käytettäsiin astetta pienempää kuormaa. Jolloin moottori pitäisi mitoitustilanteessa valita "ylisuureksi" ja näin käyttöikä pitenee.

    • 14+9

      Pitkästä aikaa hyvä aihe.
      Termiseen kuormaan vaikuttavat monet asiat koneessa. Oikeastaan mitä pienempi terminen kuorma , niin sitä paremassa kunnossa kone on ja sitä pienempi polttoaineen kulutus.
      Otetaan esimerkiksi likainen huuhteluilma jäähdyttäjä. Kone ei saa tarpeeksi ilmaa jolloin polttoaine palaa sylinterissä huonosti ja näin ollen nostaa pakokaasun lämpötilaa ja likaa turbiinin suutinrenkaan.
      Likainen suutinrengas huonontaa ilman saantia entisestään, jolloin palamaton polttoaine likaa pako ja imuventtiilit, sekä männänrengas urat.
      Termisen kuorman kasvaminen on eräänlainen lumipallo ilmiö.

      Polttoaineen tarkoitus on pyörittää potkuria, eikä lämmittää pakokaasua. Jos pakokaasun lämmöt ovat normaalia korkeammat, koneessa on korkea terminen kuorma ja polttoainetta menee harakoille.

      Tämän päivän polttoaineen hinnoilla kannattaa koneet pitää mahdollisimman hyvässä kunnossa. Esimerkiksi hyvälaatuinen polttoaine venttilin kärki saattaa maksaa tuplasti verrattuna kiinalaiseen kopioon, mutta alkuperäinen osa säästää itsensä takaisin muutamassa päivässä. Tälläisiä osia on myös turha hieroa verstaalla ja yrittää näin ''säästää'' varaosissa.

      • Smör han näsa!

        Pitkästä aikaa - kuusi vuotta vanha aihe.

        Viisautesi loistaa. Sen valossa on hyvä paistatella päivää. Ilmankos iho nyt ruskettuukin näin paljon.


      • 16+19
        Smör han näsa! kirjoitti:

        Pitkästä aikaa - kuusi vuotta vanha aihe.

        Viisautesi loistaa. Sen valossa on hyvä paistatella päivää. Ilmankos iho nyt ruskettuukin näin paljon.

        Enpä tuota huomannut että oli vanha aloitus. Joka tapauksessa hyvä ja ajankohtainen aihe.


      • pebcer
        Smör han näsa! kirjoitti:

        Pitkästä aikaa - kuusi vuotta vanha aihe.

        Viisautesi loistaa. Sen valossa on hyvä paistatella päivää. Ilmankos iho nyt ruskettuukin näin paljon.

        Sinun antisi palstalle on tietysti vertaansa vailla ?


      • Smör han näsa!
        pebcer kirjoitti:

        Sinun antisi palstalle on tietysti vertaansa vailla ?

        Aivan vertaansa vailla. Ainoana tuonkin havaitsin.


      • Smör han näsa!

        Eikös tuo ole perushuttua. Miksi muuten auton moottereihin myydään marinointisarjoja niiden venekäytön mahdollistamiseksi. Vai oletitteko marinoinnin olevan vain lihan maustamista ja mureuttamista.


      • marinointia
        Smör han näsa! kirjoitti:

        Eikös tuo ole perushuttua. Miksi muuten auton moottereihin myydään marinointisarjoja niiden venekäytön mahdollistamiseksi. Vai oletitteko marinoinnin olevan vain lihan maustamista ja mureuttamista.

        Veneen moottoriin on yleensä lisätty vesijäähdytetty pakosarja, koska jäähdyttämätön pakosarja lämmittäisi liikaa veneen konetilaa.

        Vesijäähdytetty pakosarja huonontaa kuitenkin hyötysuhdetta, koska pakokaasun lämpöenergia johdetaan jäähdytysveteen eikä turboon.

        Laivakoneissa vesijäähdytetty pakosarja ei tietysti muutenkaan tulisi kysymykseen raskasöljyllä operoitaessa.


    • !! UuttaSanastoa "??

      " Terminen kuorma "
      1962 .. Ajoimme Mustallemerelle M/S Jurmolla .
      Perässä tuli M/S Nunnalahti
      Sähköttäjät olivat kaikenaikaa yhteydessä .
      Odottivat milloin Nunnalahti ohittaa ( n 20 h jäljessä )
      Kun Kiilistä lähdettiin.
      Eipä Nunnalahti saanut kiini ( jopa jäi ) piti olla nopeempi.
      Pakoventtiilit kesti vaan 300 astetta ( vaihto kesti aina
      3 tuntia )

      Oliko tuo " terminen kestävyys "

      • Älykääpiö

        Mikä pääkone oli vanhassa Jurmossa?


      • Älykääpiö
        Älykääpiö kirjoitti:

        Mikä pääkone oli vanhassa Jurmossa?

        Ajattelin vain näitä pakoventtiilejä.


      • J.S.

      • Älykääpiö

    • # M/S Jurmo ##

      Jurmossa -45 Breemen Norjalaille ( sotakorvaus ? )
      8 - pyttynen 2-toiminen MAN - moottori
      2- tahtisessa ei ole venttiilaitä.

      Nunnalahdessa ( jokin erikoisuus ) susi . oli pakoventtiilit.
      Jos täällä joku tietää kertokoon.
      Minunkin pitäis tietää.

      Siinä oli Neste Oy suurin muna .

      • Älykääpiö

        Sanot että 2-tahtisessa ei ole venttiileitä

        Mitähän ne ovat jotka B&W:n ja Götaverkenin kannen päällä nakuttavat ylös ja alas?
        Ne koneet jotka minä olen nähnyt olivat 2-tahtisia


      • J.S..
        Älykääpiö kirjoitti:

        Sanot että 2-tahtisessa ei ole venttiileitä

        Mitähän ne ovat jotka B&W:n ja Götaverkenin kannen päällä nakuttavat ylös ja alas?
        Ne koneet jotka minä olen nähnyt olivat 2-tahtisia

        Onhan niitä.

        Esim. jotkut Sulzerin RT-malleissa on ns. pakokaasuluistit. Mm. Kaipola, Tuira, Koiteli ja joku muu vielä. Rak. v. 70-72 Turussa.

        GE:lläkin taisi olla joku samalla koneella. (Gregersö/ Degerö??).


      • " 2-Toiminen-2

        Tahtinen . Siinä ei voi olla venttiileitä .
        Esim. Sulzer 2 tah. siinä muistaakseni luistit,
        Yliahdettu.
        Nunnalahdessa 2 tahtinen " viritys " kannessa pakoventtiilit.
        Pakokaasuturpiini antoi siihen mahdollisuuden.
        Läpivirtaushuuhtelu.
        Pakokaasuturpiinit muutti kaikrn.
        On tullut kontattua monasti huuhteluilmakanali.
        Yleensä " Kanarialla kun punkrattiin.


      • 4+16
        " 2-Toiminen-2 kirjoitti:

        Tahtinen . Siinä ei voi olla venttiileitä .
        Esim. Sulzer 2 tah. siinä muistaakseni luistit,
        Yliahdettu.
        Nunnalahdessa 2 tahtinen " viritys " kannessa pakoventtiilit.
        Pakokaasuturpiini antoi siihen mahdollisuuden.
        Läpivirtaushuuhtelu.
        Pakokaasuturpiinit muutti kaikrn.
        On tullut kontattua monasti huuhteluilmakanali.
        Yleensä " Kanarialla kun punkrattiin.

        Sulzerin RND koneessa ei pakoventtiileitä eikä luisteja ole. Nykyisissä 2-tahtikoneissa on pakoventtiilit.

        Sinun ei olisi pitänyt käyttää voimakkaita kemikaaleja siellä huuhteluilma kanavassa. Nyt huomaat mitä jälkiä ne on jättänyt.


      • J.S.
        " 2-Toiminen-2 kirjoitti:

        Tahtinen . Siinä ei voi olla venttiileitä .
        Esim. Sulzer 2 tah. siinä muistaakseni luistit,
        Yliahdettu.
        Nunnalahdessa 2 tahtinen " viritys " kannessa pakoventtiilit.
        Pakokaasuturpiini antoi siihen mahdollisuuden.
        Läpivirtaushuuhtelu.
        Pakokaasuturpiinit muutti kaikrn.
        On tullut kontattua monasti huuhteluilmakanali.
        Yleensä " Kanarialla kun punkrattiin.

        "Nunnalahdessa 2 tahtinen " viritys " kannessa pakoventtiilit.
        Pakokaasuturpiini antoi siihen mahdollisuuden."

        Ei pakoventtiilit turboahdinta tarvi.
        Esm. Algotin vanha Lenny - 6-pyttynynen vapaasti hengittävä Götaverken pakoventtileillä.
        Rak.vuosi 1948.


      • J.S..
        J.S. kirjoitti:

        "Nunnalahdessa 2 tahtinen " viritys " kannessa pakoventtiilit.
        Pakokaasuturpiini antoi siihen mahdollisuuden."

        Ei pakoventtiilit turboahdinta tarvi.
        Esm. Algotin vanha Lenny - 6-pyttynynen vapaasti hengittävä Götaverken pakoventtileillä.
        Rak.vuosi 1948.

        Korjaus edelliseen:

        Oli 9-pyttynen Götaverken.

        J.S.


    • Älykääpiö

      Vieläkö tämänpäivän laivoissa käytetään hidaskäyntisiä 2-tahtikoneita?

      • J.S..

      • Kertokaa ihmeessä!
        J.S.. kirjoitti:

        Tässä sulle värkkikalu:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Wärtsilä-Sulzer_RTA96-C

        Mikä piru se läpilyöntilaakeri on? Ekonomin käännös insinöörienglannista?
        Vaiko mikäkö?


      • Kyllä köytetään

        Varmasti 90% maailman tonnistosta on varustettu 2-tahtikoneilla.


      • crosshead bearing
        Kertokaa ihmeessä! kirjoitti:

        Mikä piru se läpilyöntilaakeri on? Ekonomin käännös insinöörienglannista?
        Vaiko mikäkö?

        Ristikappale


      • J.S..
        crosshead bearing kirjoitti:

        Ristikappale

        RistiPÄÄN laakeri. :D


      • Tårta på tårta
        J.S.. kirjoitti:

        Tässä sulle värkkikalu:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Wärtsilä-Sulzer_RTA96-C

        Mitähän tuo "turboahdettu" mahtaa tarkoittaa? Tårta på tårta kenties.


      • Gräddtårta
        Tårta på tårta kirjoitti:

        Mitähän tuo "turboahdettu" mahtaa tarkoittaa? Tårta på tårta kenties.

        Se tarkoittaa sitä että imuilma ahdetaan tubolla eikä esim mekaanisella pumpulla tai kompressorilla


      • Tårta på tårta?
        Gräddtårta kirjoitti:

        Se tarkoittaa sitä että imuilma ahdetaan tubolla eikä esim mekaanisella pumpulla tai kompressorilla

        Mutta kun se turbo tarkoittaa juuri ahdinta eli suomennettuna turbo on ahdin.

        Joten: mikä on turboahdin?


      • Gräddtårta
        Tårta på tårta? kirjoitti:

        Mutta kun se turbo tarkoittaa juuri ahdinta eli suomennettuna turbo on ahdin.

        Joten: mikä on turboahdin?

        Ahtimia on monenlaisia, turbo eli turbiini on yksi malli. Ahtimen tarkoituksena on puristaa imuilma ylipaineeseen,että kone saisi enemmän happea mitä se itse pystyisi imemään. Muita ahdin malleja on esimerkiksi kompressori, jota käytetään paljon jenkkiautoissa.ja mersullakin on omat kompressorimallinsa.


      • Neuvoja.
        Gräddtårta kirjoitti:

        Ahtimia on monenlaisia, turbo eli turbiini on yksi malli. Ahtimen tarkoituksena on puristaa imuilma ylipaineeseen,että kone saisi enemmän happea mitä se itse pystyisi imemään. Muita ahdin malleja on esimerkiksi kompressori, jota käytetään paljon jenkkiautoissa.ja mersullakin on omat kompressorimallinsa.

        Selvitys hyvä ja paikkansa pitävä, mutta ei vaan ollut vastausta "Tårta på tårta?":n kysymykseen.

        Selitys sanalle turboahdin-sanalle on yksinkertaisesti asian ymmärtämättömyys ja teknisen englannin osaamattomuus.

        Alkujaan ahdin oli mekaaninen. Sitten monien vaiheiden kautta keksittiin käyttää hukkaenergiaa ahtamiseen. Otettiin voima pakokaasuista. Jotta olisi pysytty kärryillä, mistä menetelmästä puhuttiin, alettiin tätä kutsua turboksi. Vaan kun turbo on myös ahdin, ei tuo tuonut selvyyttä. Sitten joku propellipää seksi alkaa kutsua sitä turboahtimeksi. Jostain syystä tuo sana vakiintui, paitsi että nykyisin on alettu myös muilla systeemeillä toimivia ilman puristimia kutsua turboahtimiksi. Eli sekaannus on saatu aikaan tai pikemmin, toivottua käsitteen selkiintymistä ei tapahtunut.

        Minusta paras käännös olisi ollut pakokaasuahdin. Se olisi selvittänyt kaiken. Vastaavasti olisi nimetty myös muut menetelmät. Vaan kun niissä ei olisi esiintynyt lainakäännössanaa ja se on monista, etenkin nuoremmista propellipäistä, synti ja häpeä.

        Muistan hyvin, kuinka "turbot" tulivat formuloihin. Silloin ne alkuun olivat melko epäluotettavia ja moottoreita paloi. Tuolloin vuonna 1982 Keke Rosberg voitti "turbon" ansiosta F1:n maailmanmestaruuden. Tarkemmin sanottuna siksi, että Keken talli Williams ei käyttänyt turboa, muut käyttivät ja kärsivät koneongelmista.


      • ##! TurpoAhdin
        Tårta på tårta? kirjoitti:

        Mutta kun se turbo tarkoittaa juuri ahdinta eli suomennettuna turbo on ahdin.

        Joten: mikä on turboahdin?

        TurpoAhdin on Mäntähöyrykoneessa. ( 3-pyttynen Compoudi)
        Ostettiin Rankasta S/S Someri siinä oli tuollainen tupokomp-
        ressori. Tällaisia koneita oli 1 kpl jo Suomessa.


      • Gräddtårta
        Tårta på tårta? kirjoitti:

        Mutta kun se turbo tarkoittaa juuri ahdinta eli suomennettuna turbo on ahdin.

        Joten: mikä on turboahdin?

        Yritän vielä selittää ihan kansankielellä, jos vaikka joku ymmärtäisi

        Turboahdin koostuu kahdesta osasta. Turbiinista ja ahtimesta Turbiini ,jota pakokaasut käyttävät, pyörittää ahdinta joka imee ja puristaa syöttöilman.

        Kompressoriahtimessa on pumppu joka pumppaa ja puristaa syöttöilman. Pumppu saa käyttövoimansa yleensä kampiakselista joko hammashihnan tai hammasrattaiden kautta

        Sitten on vielä huuhteluilmapumppu, joka on kuin ylimääräinen mäntä joka saa voimansa suoraan kampiakselista. Sillä tuskin saadaan kovin suuria ahtopaineita aikaan.


      • Neuvoja.
        Gräddtårta kirjoitti:

        Yritän vielä selittää ihan kansankielellä, jos vaikka joku ymmärtäisi

        Turboahdin koostuu kahdesta osasta. Turbiinista ja ahtimesta Turbiini ,jota pakokaasut käyttävät, pyörittää ahdinta joka imee ja puristaa syöttöilman.

        Kompressoriahtimessa on pumppu joka pumppaa ja puristaa syöttöilman. Pumppu saa käyttövoimansa yleensä kampiakselista joko hammashihnan tai hammasrattaiden kautta

        Sitten on vielä huuhteluilmapumppu, joka on kuin ylimääräinen mäntä joka saa voimansa suoraan kampiakselista. Sillä tuskin saadaan kovin suuria ahtopaineita aikaan.

        Kyse oli samasta "turboahdin". Silloin on virheellistä selitellä kompressoreja ja huuhteluilmapumppuja ja kaikkea muuta.

        Lähde siitä, että se ahdin on yksi iso mäykky. Mistä osista se koostuu, on vastauksen kannalta epäolennaista.

        Joten: mikä kohta vastauksessani ei kohdannut hiustupsuasi?

        Muuten - vai oli formuloissa vain turbo. Mitä sillä mahdettiin tehdä? Silloin ei puhuttu mitään ahtimesta saati turboahtimesta. Joten lähde liikkeelle etymologiasta.


      • ## !! Voimakone
        Gräddtårta kirjoitti:

        Ahtimia on monenlaisia, turbo eli turbiini on yksi malli. Ahtimen tarkoituksena on puristaa imuilma ylipaineeseen,että kone saisi enemmän happea mitä se itse pystyisi imemään. Muita ahdin malleja on esimerkiksi kompressori, jota käytetään paljon jenkkiautoissa.ja mersullakin on omat kompressorimallinsa.

        Turpiini on voimakone .Kehittää voimansa ( Pakokaasuista ,
        Höyrystä , Vedestä ) Pyörittää : Ahdinta , Generaattoria ,Laivan potkuria.Kylmäkonetta .

        Turpo-ahdin ( suurin ) jota olen " käyttänyt / valvonut "
        oli 110 000 m3 ilmaa 4 kp / cm 3 paineeseen./ h
        siis Höyrytupiini pyöritti ( radiaali pukallinta )
        Raaheh Rautaruukin Voimalaitoksella.


      • Gräddtårta
        Neuvoja. kirjoitti:

        Kyse oli samasta "turboahdin". Silloin on virheellistä selitellä kompressoreja ja huuhteluilmapumppuja ja kaikkea muuta.

        Lähde siitä, että se ahdin on yksi iso mäykky. Mistä osista se koostuu, on vastauksen kannalta epäolennaista.

        Joten: mikä kohta vastauksessani ei kohdannut hiustupsuasi?

        Muuten - vai oli formuloissa vain turbo. Mitä sillä mahdettiin tehdä? Silloin ei puhuttu mitään ahtimesta saati turboahtimesta. Joten lähde liikkeelle etymologiasta.

        Vastaan vaikka en ymmärräkään etymologiaa..
        Jos ahdin saa käyttövoimansa jostain muusta kuin turbosta tai turbiinista, se ei ole turboahdin! Ja jos ahdin on toiminnaltaan pumppu, se ei ole turboahdin!
        Meneekö perille?


      • Neuvoja.
        Gräddtårta kirjoitti:

        Vastaan vaikka en ymmärräkään etymologiaa..
        Jos ahdin saa käyttövoimansa jostain muusta kuin turbosta tai turbiinista, se ei ole turboahdin! Ja jos ahdin on toiminnaltaan pumppu, se ei ole turboahdin!
        Meneekö perille?

        Etkä liioin ymmärtänyt kysymystäkään. Siinähän oli peräti kolme sanaa: "mikä on turboahdin".

        Jos tuo on kysymys, niin kuinka loistavaksi oletat kysyjän asiantuntemuksen. Ei varmasti kannata selittää laitteen koostumusta ja toimintatapaa, olkoonpa itse vastaus kuinka hyvin kutinsa pitä tai sitten ei. Wtenkin kun itse sanan kohdalla kyse on käännösvirheestä.

        Vempain kun ei ole muuta kuin laite, jolla ilmaa lisätään tavanomaista enemmän polttoaineen joukkoon. Ei se ole tuon kummempi vikine.


      • Gräddtårta
        Neuvoja. kirjoitti:

        Etkä liioin ymmärtänyt kysymystäkään. Siinähän oli peräti kolme sanaa: "mikä on turboahdin".

        Jos tuo on kysymys, niin kuinka loistavaksi oletat kysyjän asiantuntemuksen. Ei varmasti kannata selittää laitteen koostumusta ja toimintatapaa, olkoonpa itse vastaus kuinka hyvin kutinsa pitä tai sitten ei. Wtenkin kun itse sanan kohdalla kyse on käännösvirheestä.

        Vempain kun ei ole muuta kuin laite, jolla ilmaa lisätään tavanomaista enemmän polttoaineen joukkoon. Ei se ole tuon kummempi vikine.

        Kukahan tässä ymmärtää?
        Alkuperäinen kysymyshän oli Mitä toi "Turboahdettu tarkoittaa" ? Tårta på tårta på svenska. eli ahtimella ahdettu.
        Kysyjä kai luulee että Turbo ja ahdin ovat synonyymejä!
        Olen vain yrittänyt selittää, että on muunkinlaisia ahtimia kuin turboahtimia.

        Joltain on kai jäänyt ymmärtämättä tuo ruotsinkielinen "Tårta på tårta"


      • Tårta påtårta
        Gräddtårta kirjoitti:

        Kukahan tässä ymmärtää?
        Alkuperäinen kysymyshän oli Mitä toi "Turboahdettu tarkoittaa" ? Tårta på tårta på svenska. eli ahtimella ahdettu.
        Kysyjä kai luulee että Turbo ja ahdin ovat synonyymejä!
        Olen vain yrittänyt selittää, että on muunkinlaisia ahtimia kuin turboahtimia.

        Joltain on kai jäänyt ymmärtämättä tuo ruotsinkielinen "Tårta på tårta"

        No mikä se turpiini on, lentokoneessa se toimii kerosiinilla. Onkos tämä samanlainen? Mikä se ilmapuristin on? Miksi ilmaa täytyy puristaa? Mitä niillä muilla ahtimilla tehdään.

        Miksi täällä ei voida vastata esitettyyn kysymykseen, vaan pitää aina kiertää kaikki lahdet ja poukamat!

        Joo, neuvojan jutun ymmärsin, mutta sitten tulivat sotkijat. Nyt en taas tajua yhtään mitään.


      • Turbiini tapio
        Tårta påtårta kirjoitti:

        No mikä se turpiini on, lentokoneessa se toimii kerosiinilla. Onkos tämä samanlainen? Mikä se ilmapuristin on? Miksi ilmaa täytyy puristaa? Mitä niillä muilla ahtimilla tehdään.

        Miksi täällä ei voida vastata esitettyyn kysymykseen, vaan pitää aina kiertää kaikki lahdet ja poukamat!

        Joo, neuvojan jutun ymmärsin, mutta sitten tulivat sotkijat. Nyt en taas tajua yhtään mitään.

        Kun kerosiini ja ilmassa oleva happi palaa niin se kehittää lämpöä ja näin ollen kaasu laajenee. Savukaasut pyörittää roottorin turbiini osaa, joka samalla akselilla pyörittää ahdin osaa. Yhdessä nämä kaksi jaksoa kehittävät ilmakehää korkeamman paineen moottorin taakse, joka tuuppaa sitä moottoria ja siihen kiinnitettyä lentokonetta eteenpäin.

        Et välttämättä ymmärtänyt, mutta periaate on melkein sama kuin dieselmoottorin turboahtimessa. Lentokoneessa erona on se että kerosiiniä poltetaan ainoastaan pyörittääkseen tätä roottoria johon on kiinnitetty sekä turbiinin että ahtimen siivet. Dieselmoottorissa energia turbiinin pyörittämiseen otetaan pakokaasusta, joka muuten menisi hukkaan.

        Valitettavasti englannin sanat eivät aina taivu suomeksi kaikkia miellyttävällä tavalla. Esimerkiksi supercharger tarkoittaa myös turboahdinta. Tätä termiä käytetään melko paljon esimerkiksi luokituslaitosten papereissa puhuttaessa nimen omaan turboahtimesta.


      • Turbiini Tapio
        Tårta påtårta kirjoitti:

        No mikä se turpiini on, lentokoneessa se toimii kerosiinilla. Onkos tämä samanlainen? Mikä se ilmapuristin on? Miksi ilmaa täytyy puristaa? Mitä niillä muilla ahtimilla tehdään.

        Miksi täällä ei voida vastata esitettyyn kysymykseen, vaan pitää aina kiertää kaikki lahdet ja poukamat!

        Joo, neuvojan jutun ymmärsin, mutta sitten tulivat sotkijat. Nyt en taas tajua yhtään mitään.

        Unohdin mainita että dieselmoottorin turboahdin ahtaa ilmaa sinne huuhteluilma kanavaan, kun taas lentokone liikku tämän kaasuvirtauksen voimasta. Siis turboahdin ei puhalla sitä dieselmoottoria taivaalle. Löytyyhän noista tietysti muitakin eroja, mutta periaate on melko lailla sama. Molemmat möykyt käsittää sekä turbiini että että ahdin jaksot, jotka ovat samalla akselilla.

        Lentokoneen moottoria voidaan myös kutsua kaasuturbiiniksi, joita käytetään myös voimalaitoksissa. Kaasuturbiinia käytetään yleensä mahdollisimman vähän sen huonon hyötysuhteen takia. Sitä kutsutaan nimikkeellä ''säätövoima'', jolla kompensoidaan nopeasti kasvavaa tehontarvetta.


      • Tårta på tårta!
        Turbiini Tapio kirjoitti:

        Unohdin mainita että dieselmoottorin turboahdin ahtaa ilmaa sinne huuhteluilma kanavaan, kun taas lentokone liikku tämän kaasuvirtauksen voimasta. Siis turboahdin ei puhalla sitä dieselmoottoria taivaalle. Löytyyhän noista tietysti muitakin eroja, mutta periaate on melko lailla sama. Molemmat möykyt käsittää sekä turbiini että että ahdin jaksot, jotka ovat samalla akselilla.

        Lentokoneen moottoria voidaan myös kutsua kaasuturbiiniksi, joita käytetään myös voimalaitoksissa. Kaasuturbiinia käytetään yleensä mahdollisimman vähän sen huonon hyötysuhteen takia. Sitä kutsutaan nimikkeellä ''säätövoima'', jolla kompensoidaan nopeasti kasvavaa tehontarvetta.

        Mihin sitä konetta tarvitaan. Jos kerran konehuoneessa ulisevat jo lentokoneen moottorit, eikä voima voitaisi ottaa niistä. Jos kaksi moottoria pystyy kiidättämään isoa jettiä, luulisi laivankin kulkevan.

        Että moisia jettejä tarvitaan pitämään laivan kone käynnissä. Jo on!


      • Turbiini Tapio
        Tårta på tårta! kirjoitti:

        Mihin sitä konetta tarvitaan. Jos kerran konehuoneessa ulisevat jo lentokoneen moottorit, eikä voima voitaisi ottaa niistä. Jos kaksi moottoria pystyy kiidättämään isoa jettiä, luulisi laivankin kulkevan.

        Että moisia jettejä tarvitaan pitämään laivan kone käynnissä. Jo on!

        Kaasuturbiini aluksia on rakennettu varmasti yhtä kauan kuin lentokoneita, jotka on varustettu turbiinilla. Kuten totesin aikaisemmin, kaasuturbiinin hyötysuhde on melko alhainen, eikä siksi ole kovinkaan kannattava. Laivakäytössä kaasuturbiinin roottori on kytketty vaihteiston kautta potkuriakseliin tai johonkin muuhun propulsio ratkaisuun, esim generaattoriin.

        Jos muistat aluksen nimeltä Finnjet. Tämä matkustaja-alus oli varustettu kaasuturbiineilla. Myös monet väkivaltaveneet on kaasuturbiini aluksia.

        Samat tiedot löydät kyllä helposti netistä, etenkin jos osaat muutaman sanan englantia.


      • Tårta på tårta!
        Turbiini Tapio kirjoitti:

        Kaasuturbiini aluksia on rakennettu varmasti yhtä kauan kuin lentokoneita, jotka on varustettu turbiinilla. Kuten totesin aikaisemmin, kaasuturbiinin hyötysuhde on melko alhainen, eikä siksi ole kovinkaan kannattava. Laivakäytössä kaasuturbiinin roottori on kytketty vaihteiston kautta potkuriakseliin tai johonkin muuhun propulsio ratkaisuun, esim generaattoriin.

        Jos muistat aluksen nimeltä Finnjet. Tämä matkustaja-alus oli varustettu kaasuturbiineilla. Myös monet väkivaltaveneet on kaasuturbiini aluksia.

        Samat tiedot löydät kyllä helposti netistä, etenkin jos osaat muutaman sanan englantia.

        Mutta miksi se kaasuturbiini täytyy kytkeä siihen dieseliin? Nostaako se hyötysudetta?


      • 5+18
        Tårta på tårta! kirjoitti:

        Mutta miksi se kaasuturbiini täytyy kytkeä siihen dieseliin? Nostaako se hyötysudetta?

        Aivan oikein, alat oppia. Nimittäin sitä varten se on siihen asennettu. Turboahdin on eräänlainen kaasuturbiini, jossa pakoKAASUT ohjataan suutinrenkaan läpi turbiinin siipiin.


      • Tårta på tårta!
        5+18 kirjoitti:

        Aivan oikein, alat oppia. Nimittäin sitä varten se on siihen asennettu. Turboahdin on eräänlainen kaasuturbiini, jossa pakoKAASUT ohjataan suutinrenkaan läpi turbiinin siipiin.

        No jos se kaasuturbiini vie ämpärikaupalla kerosiinia minuutissa ja se pistää vaan liikettä pakokaasuihin, niin miksi autoissa pakokaasut poistuu itsekseen.

        Siis mikä ihme juttu se turboahdin on? Yksinkertainen vastaus, korkeintaan viisi sanaa, kiitos.


      • Insinörttioppilas
        Tårta på tårta! kirjoitti:

        Mutta miksi se kaasuturbiini täytyy kytkeä siihen dieseliin? Nostaako se hyötysudetta?

        Kun sen pakokaasuturbiinin perään asennetaan vielä pakokaasukattila, jossa keitetään kuumaa vettä, niin saadaan hyvä hyötysuhde.


      • Tårta på tårta!
        Insinörttioppilas kirjoitti:

        Kun sen pakokaasuturbiinin perään asennetaan vielä pakokaasukattila, jossa keitetään kuumaa vettä, niin saadaan hyvä hyötysuhde.

        En tiennytkään esittäneeni ylivoimaisen vaikeaa kysymystä, johon ei vastausta vaan näytä köytyvät.

        Tietäjiä mukamas. Ja HAH!


      • ## HyväKysy
        Insinörttioppilas kirjoitti:

        Kun sen pakokaasuturbiinin perään asennetaan vielä pakokaasukattila, jossa keitetään kuumaa vettä, niin saadaan hyvä hyötysuhde.

        Tosiaan " Pakokaasukattila " . Kerroppa meille mitä
        tiedät siitä ( ootko ollut ? )
        Miten se toimii , mikä paine .


      • Höyry on höyryä
        ## HyväKysy kirjoitti:

        Tosiaan " Pakokaasukattila " . Kerroppa meille mitä
        tiedät siitä ( ootko ollut ? )
        Miten se toimii , mikä paine .

        Lauserakenteesta päätellen olet se kuuluisa Jurmon pääkoneen spesialisti, joka on myös touhunnut voimalaitoksen kattilan parissa.

        Et varsinaisesti kysymystä minulle esittänyt, joten en sen enempää siihen takerru, mutta uskallan väittää, että insinööriopiskelija omaa paremmat tiedot höyrytekniikasta mitä sinä, ainakin teoriassa. Luulisi ainakin paineen ja lämpötilan yksiköt olevan hanskassa.

        Itse kysymys on asiallinen ja on mielenkiintoista nähdä miten 60 luvun kaverin ja inssiopiskelijan tiedot kohtaavat. Höyrytekniikka ei ole 50 vuodessa juuri eteenpäin mennyt, jos sitä verrataan esimerkiksi automaatioon.


    • ## YksToiminen

      Yktoiminen ja 2 - tahtisen koneen veivilaakerin väljyy-dellä ei ole väliä , kunhan yläpuolikkaan voitelu pelaa.
      Onkohan siitä kysymys.

    • Läpilyöntilaakeri

      Edelleen arvoitus?

      • Stuffing Box

        Luulen että ''läpilyöntilaakeri'' tarkoittaa tuossa selostuksessa männänvarren tiivistystä eli stuffing box. Tällä möykyllä ei ole kyllä mitään tekemistä laakerin kanssa.

        Mitä tulee kiertokangen laakerin, niin ei todellakaan ole yhdentekevää minkälainen välys siellä on.


    • ## Oletko,Tosiaan

      Oletko tosiaan , valvonut ( tai tehnyt ) häyrykoneen
      tai kaktoimisen moottorin veivilaakeria. ??
      Voin vatata puolestasi EN. ( ETT )

      2 - toiminen MAN hävisi " kilpailun " juuri tuon männänvarren -
      poksin takia , ( oli vaativa laite ) vaati ammattitaitoa,kun-
      nostaa se .( polttoaineventtiilin tasoa .) piti luottaa mieheen.
      Polttoaineventtiilin tarkastin itse jokaisen joka koneseen
      laitettiin.
      Kehuisi MAN - sitä ( Uuspolttoinepumppua ) se oli hyvä ja
      helppo säätää.

      Tuossa aikaisemmin kerroin kuinka Jurmo voitti
      Nunnalahden.( säädin Jurmon konetta )
      En silännyt vaan yhden pytyn ajoiteksen.
      ( On leuhkaa sanoa olevansa " sinut " MAN - uuden PA-
      pumpun kanssa.

      • En Tosiaan

        Melko sekavaa tekstiä. En oikein ymmärrä mitä haluat sanoa.
        Yritän kuitenkin vastata ja kommentoida.

        Oletko tosiaan , valvonut ( tai tehnyt ) häyrykoneen
        tai kaktoimisen moottorin veivilaakeria. ??
        Voin vatata puolestasi EN. ( ETT )

        En ole valmistanut laakereita mihinkään moottoriin, mutta olen kyllä niitä asentanut ja kaavannut sopivaan välykseen. Tuollaisen keskikokoisen 2-tahtikoneen laakerivälys on yleensä jotain 0.3mm luokkaa. Laakerivälys lasketaan kampiakselin kaulan halkaisijan mukaan. Laskukaavaa en nyt muista, mutta voin ottaa sen tarvittaessa selville.

        männänvarren -
        poksin takia , ( oli vaativa laite ) vaati ammattitaitoa,kun-
        nostaa se .( polttoaineventtiilin tasoa .) piti luottaa mieheen.
        Polttoaineventtiilin tarkastin itse jokaisen joka koneseen
        laitettiin.

        Polttoaineventtiilit, pumput (myös MAN B&W) tai männänvarren poksit ei ole ikinä tuottanut minulle ongelmia, joten en ymmärrä mitä ihmeellistä kyseisissä osissa on.

        Kiinnostaisi tietää mikä on uuspolttoainepumppu?


    • "#! Virhe

      Kirjoitusvihe :
      En lisännyt pa. syöttöä ( Jurmossa ) vaan säädin kahta
      sylinteriä ( pumppua )
      Huomaan olet eri ikäkauden mies.
      Minulla 1960 moottori ylikirja.

      • Vai asiantuntija

        Siis toisin sanoen et tiedä mitään tämän päivän koneista.


      • ## OikeenPäättelit
        Vai asiantuntija kirjoitti:

        Siis toisin sanoen et tiedä mitään tämän päivän koneista.

        Olin Konepäälikkönä M/T Enskerissä 1980 luvulla .
        Oli uusin ja viimeinen moottorilaiva.
        Mutta MAN - uusi pumppu oli tuttu 3 : ssa laivassa .
        ms Angela , ms Jurmo , ms Passad n 3 v

        Oikeesti " elämäntyön " olen tehnyt höyrypuolella.
        Viimeinen seilaukseni T/T Jurmo -85
        Olin maissa Voimalaitospäälikkönä Ylihöyrykonemestarina
        aloitin Raahen Rautaruukista ( maissa 16 v )


      • Vai nykyasiantuntija
        ## OikeenPäättelit kirjoitti:

        Olin Konepäälikkönä M/T Enskerissä 1980 luvulla .
        Oli uusin ja viimeinen moottorilaiva.
        Mutta MAN - uusi pumppu oli tuttu 3 : ssa laivassa .
        ms Angela , ms Jurmo , ms Passad n 3 v

        Oikeesti " elämäntyön " olen tehnyt höyrypuolella.
        Viimeinen seilaukseni T/T Jurmo -85
        Olin maissa Voimalaitospäälikkönä Ylihöyrykonemestarina
        aloitin Raahen Rautaruukista ( maissa 16 v )

        Toistetaan: Siis toisin sanoen et tiedä mitään tämän päivän koneista.

        Willy Brandt on sanonut tekniikan kehityksestä, että nykyisin on juostava pysyäkseen edes paikallaan kehittyvässä tekniikassa.


      • ## Sinua Ei,
        Vai nykyasiantuntija kirjoitti:

        Toistetaan: Siis toisin sanoen et tiedä mitään tämän päivän koneista.

        Willy Brandt on sanonut tekniikan kehityksestä, että nykyisin on juostava pysyäkseen edes paikallaan kehittyvässä tekniikassa.

        Kiinosta : miten sain M/S jurmon kulkemaan ,paremmin ilman
        etten lisännyt polttoasinesyöttöä.

        Minua pyydettiin lisämään " Hakoja" sanoin ( katson , ensin )
        ja säädin . Yhtä yläpäätä ja toista alapäätä


      • Älykääpiö
        ## Sinua Ei, kirjoitti:

        Kiinosta : miten sain M/S jurmon kulkemaan ,paremmin ilman
        etten lisännyt polttoasinesyöttöä.

        Minua pyydettiin lisämään " Hakoja" sanoin ( katson , ensin )
        ja säädin . Yhtä yläpäätä ja toista alapäätä

        Mielenkiintoinen vastaus. Miten säädit yhtä yläpäätä ja toista alapäätä jollet lisännyt pa-syöttöä?


    • "! 2-toiminen

      2- toiminen ( ei tahtinen )
      Poksi ( joka kestää 45 kp / cm2 paineen ) on 2-toimisessa.
      Sen paino on noin 50 kg. 220 mm hakasija 500 mm pitkä.
      MAN- oli 2 pumppua ( tuo Uusipumppu on minulle tuttu )

      • Nuori ikäpolvi

        Melko alhaiset huippupaineet tuon aikaisessa koneessa jos poksi kestää ainoastaan 45 kp/cm2, mikä tarkoittaa 0.45 bar. Mikäli tarkoitat kilopondia neliösenttimetriä kohden niin vastaava on noin 44 bar. Joka tapauksessa koneesta ei varmaan paljoa tehoja saatu ulos.

        En ole moista konetta ikinä nähnyt saati sitten haalannut, mutta mikäli ymmärrän niin kaksitoimisessa huippupaineet kohdistuvat tuohon poksiin, yhtä lailla kuin männän alaosaan?


    • "" Hyvä !

      Hyvä huomio.
      Tosiaan poksi rajoitti paineita , myöskin tehoja.
      Eihän pinta-alakaan ollut sama kun yläpäässä .
      Sittenkin tuo kaikki oki lisätehona ( ykstoimiseen)
      Lisäksi tarvittiin erikoinen ristipää.
      Mäntä oli vaikea kiinittää.
      M/S Boressa VIII mäntä painoi 1300 kg ( VÖ jäähdytys )
      600 mm oli halkasija

    • Nuori ikäpolvi

      Niin, kumpaa tarkoitit kilopascalia vai kilopondia? Olen kyllä tietoinen laivakoneiden mäntien, vuorien, kansien painosta ja koosta. Itse seilaan siiffinä konttilaivassa, jossa hieman yli 45 000 kW B&W. Tosin ahterissa ei ole suomen lippua.

      • KatsosVaan!

        Kun huomasit ( pääsin koulusta -59 )
        Voitko säätää konettasi , niinkuin minä ?
        Lisäsi " huomattavasti " tehoa ilman etten lisännyt
        polttoaineen syöttöä.


      • ""!! Sitten 50v

        50 v kuluttua , kun kerrot mitä tänään teit työksesi.
        Ole rehellinen ( sittenkään sinua ei uskota )
        Tosiaan kun otin pestin niin ( indikoin koneen ja laskin tehon )
        Tuo tehon laskeminen , sittemmin jäi .( Paskaalia ei ollut
        käytössä )
        Minun kysymys on " tätäpäivää " Jurmo oli Suomen suurempia
        laivoja .1962 ( olin tuolloin 28 v )


      • Nuori ikäpolvi
        KatsosVaan! kirjoitti:

        Kun huomasit ( pääsin koulusta -59 )
        Voitko säätää konettasi , niinkuin minä ?
        Lisäsi " huomattavasti " tehoa ilman etten lisännyt
        polttoaineen syöttöä.

        Kyllä voin ottaa enemmän tehoa koneesta, mutta se lisää polttoaineen kulutusta.
        Toki hyvin huollettu kone kuluttaa vähemmän, mutta alle koeajon kulutuksiin on äärettömän vaike päästä, siinä tulee jo fysiikan lait vastaan , mistä minun on varmasti turha sinulle selostaa..


    • Paxy

      Ihme, että tämäkin keskustelu meni jonkun perkeleen Jurmon pääkoneen paukkurasian välikammion puhallusvasteen vertailuksi....

      Alkuperäiseen liittyen, termistä kuormaahan pyritään nykyään hallitsemaan monella tavalla, joista mielestäni tehokkain on sähkötekniikka...
      - Pakokaasujen arvojen mittaus
      - Ahtoilman arvojen mittaus
      - Kuorman, nopeuden, jne mittaus
      - Arvojen vertailu ja sähköisesti ohjattu polttoaineen syöttö.

      Ongelmahan on se, että perus konemestari ei enää voi kaikkea tehdä koneelle...
      En tiedä, kuinka kattavaa dataa käyttäjä saa nykykoneesta, koska en ole yhtään laivassa nähnyt (vain Wärtsilän hallissa).
      Mikäli osaavalle konemestarille annettaisiin riittävä määrä informaatiota, tilanne voisi olla aika mainio.
      Pelkään kuitenkin, että mennään samalle linjalle, kuin autojen kanssa on ollut jo 15 vuotta, eli vikavalo syttyy ja oma ohjelma tarvitaan vian rajaamiseen...
      Tosin automaatioiden etuna on se, että ModBus:illa, CAN:illa, tms kommunikaatioprotokollalla voitanee kaikki tieto tuoda valittuun käyttöliittymään ja ohjelmoida esim "Sylinteri #4 suutin, vasteaika liian suuri"- häly...

      • 14+12

        Tähän se ''valitettavasti'' menossa. Elektroniset vimpaimet toimivat tosiaan siellä hallissa ja varmasti myös melko hyvin laivalla. Tämän kaltaisilla systeemeillä voidaan optimoida polttoaineen ruiskutusta pakoventtiilien toimintaa ja näin ollen alati kallistuvaa bunkkeria säästyy ja päästöt pienenee.

        Vanhemmiten niissä alkaa kuitenkin ilmetä vikoja, joita edes syysteemin ''vahtikoira'' ei välttämättä tunnista, tai paikallista. Tällöin monelta konemestarilta loppuu ammattitaito kesken ja on tilattava service engineer valmistajalta. Tämä tuottaa suuria ongelmia varsinkin hakurahtiliikenteessä operoiville laivoille. Monesti korjaaminen ei ole edes mahdollista ilman uusia kortteja, joita ei välttämättä ole varalla.


    • jeppejoo22

      Huomenta, vieläkö popjat puhuu pakolämmöistä vai onko tilalle tulleet Miehet?

      Turbon jälkeen pako lämpö noussut tasaisesti, kyseessä LNG moottori, onko suutin rengas mielestänne tukkeutunut kun pakolämpö nousee ja kone ei saa ilmaa entiseen malliin..

    • Turpoton

      Vastasiko kukaan kysymykseen mikä on turboahdin ja mihin sitä tarvitaan? Kovasti detaljeja kyllä tuli. Vapaasti hengittävässä moottorissa eli siinä jossa ei ole ahdinta mäntä imee imutahdilla palamiseen tarvittavan ilman sisään. Ahdetussa, ihan sama onko tehy kompressorilla vai pakokaasuahtimella ilma puristetaan samaa tietä suuremmalla paineellla ja koska paine on suurempi on täytöskin suurempi. Siihen lisätään polttoainetta paloilman suhteessa niin pamauskin on isompi ja tehoa tulee enemmän. Eikä suihkuturbiinissa ahtimet ja turbiini ole välttämättä "samalla"akselilla. Katso vaikka P&W PT 6 jossa akseli ei mene läpi yhtenäisenä eikä siinä ole mekaanista yhteyttä kuten taas vaikkapa Garretissa on.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2092
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1878
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1488
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe