Lisävirran anto

-_-_

Miten ne kaapelin pitää laittaa kun antaa apuvirtaa k-autosta k-autoon??????

15

10301

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyrsylä

      Kuukauden paras kysymys.

    • Jokke,,

      Ei meinaan tule millään mieleen.

    • 24 volttia

      Punaiset plussaan ja mustat miinukseen kumassakin vehkeessä. voi ne laittaa toisinkinpäin, kunhan ei ristiin. Silloin saa hakea uudet puukengät palaneden tilalle. se kaapelilenkki mikä yhdistää akut, siihen ei saa laittaa mitään kiinni kummassakaan autossa.

      Jollet näillä neuvoilla saa apuvirtaa annettu, lienee syytä kutsua huoltomies...

    • Junior-Trucker

      Laita punainen johto napojen väliin. EI kummassakaan autossa siihen plus-napaan, mikä on yhdistetty lyhyellä kaapelilla toisen akun miinukseen. Eli molemmissa autoissa se punainen kaapeli siihen napaan, mistä lähtee pitkä johto yleensä kohti auton runkopalkissa olevaa läpivientiä ja sieltä laturille jne.. Joskus tuo johto voi mennä myös pääkytkimelle.

      Ja Musta johto kannattaa laittaa toisen auton rungosta toisen auton runkoon...sellaiseen hyvin yhdistävään metalliseen paikkaan, ei kuitenkaan vanteeseen. (silloin virta menisi laakereiden läpi). Jos nimittäin käy niin, että akku on aivan tyhjä ja saa kovasti virtaa tässä tapauksessa, niin et ole aivan lähellä, jos akku sattuu vaikka kiehahtamaan..harvinaista, mutta näitäkin tapauksia on...

      • -------

        mieluummin antavan auton miinusnavasta saavan
        auton runkoon. Tällöin virtaa antavan auton akun mahdollinen heikko maadoitus ei vaikuta virran saantiin.


      • menköön.
        ------- kirjoitti:

        mieluummin antavan auton miinusnavasta saavan
        auton runkoon. Tällöin virtaa antavan auton akun mahdollinen heikko maadoitus ei vaikuta virran saantiin.

        Pistetään nyt tiedoks et näin tämän vuoden mallisessa R5oo:ssa akun kengässä lapun et boosterin käyttö on kielletty.


      • kun antaa
        menköön. kirjoitti:

        Pistetään nyt tiedoks et näin tämän vuoden mallisessa R5oo:ssa akun kengässä lapun et boosterin käyttö on kielletty.

        pitää olla antavan kone seis silloin

        soitettu veholle ja kysytty saako antaa virtaa mersusta


    • osrki

      ei tartte akkukoppaa avata laisinkaan. molemmin päin keulaluukku auki ja sieltä kortongin alta päävirtajohtoon kabeli toine kabeli maahan (ei silti ihan maahan asti). ei sotke konetietoo.

    • Remontti reiska

      Lisävirran anto akusta on kielletty tietokonevaurion takia.Koskee Cursoria Stralista.Akun vieressä on ulosotot mistä kaapelilla yhdistetään toiseen.

      • joskus...

        Olen joutunut joskus starttaamaan kuorma-auton henkilöauton avulla, kun pihassa ei ole muita autoja sattunut olemaan.

        Onnistuu siten, että akut kytketään irti toisistaan ja sitten kytketään kaapelit kiinni ensin toiseen akkuun noin vartiksi ja sitten toiseen akkuun suurinpiirtein yhtä suureksi ajaksi. Sitten kaapelit irti ja kytketään akut takaisin yhteen ja startataan kuokki normaalisti.

        Mutta tehkää se sitten omalla vastuulla jos näin joudutte tekemään, en takaa, että kuorma-auton akun kokoisen värkin lataaminen ei voisi aiheuttaa vauriota henkilöauton pienitehoiselle laturille tai muulle eletroniselle järjestelmälle. Ja tuo akkujen erottaminen toisistaan on ehdottoman tärkeää, että jännite saadaan laskettua 12 volttiin, muuten käryää joku paikka ja pahasti.


      • käryä
        joskus... kirjoitti:

        Olen joutunut joskus starttaamaan kuorma-auton henkilöauton avulla, kun pihassa ei ole muita autoja sattunut olemaan.

        Onnistuu siten, että akut kytketään irti toisistaan ja sitten kytketään kaapelit kiinni ensin toiseen akkuun noin vartiksi ja sitten toiseen akkuun suurinpiirtein yhtä suureksi ajaksi. Sitten kaapelit irti ja kytketään akut takaisin yhteen ja startataan kuokki normaalisti.

        Mutta tehkää se sitten omalla vastuulla jos näin joudutte tekemään, en takaa, että kuorma-auton akun kokoisen värkin lataaminen ei voisi aiheuttaa vauriota henkilöauton pienitehoiselle laturille tai muulle eletroniselle järjestelmälle. Ja tuo akkujen erottaminen toisistaan on ehdottoman tärkeää, että jännite saadaan laskettua 12 volttiin, muuten käryää joku paikka ja pahasti.

        vaikka välikaapeli on kiinni kunhan katot että plussa on plussassa ja miinus miinuksessa, se ratkasee montako kennoa jää apukaapelien väliin. Täyden akun jännite on n.2,3 volttia/kenno. Tietty jos paat molemmat akut kerralla niin käryää, tyhjilläkin akuilla jännitteeksi tulee 1,94 x 12= 23,28V.


      • Oletko varma??
        käryä kirjoitti:

        vaikka välikaapeli on kiinni kunhan katot että plussa on plussassa ja miinus miinuksessa, se ratkasee montako kennoa jää apukaapelien väliin. Täyden akun jännite on n.2,3 volttia/kenno. Tietty jos paat molemmat akut kerralla niin käryää, tyhjilläkin akuilla jännitteeksi tulee 1,94 x 12= 23,28V.

        Meillä käytetään ainakin 12 voltin akkuja, jotka on kytketty niin, että niiden yhteisjännite on 24 volttia välikaapelit kiinni ja tällöin virta kulkee kuorma-autosta henkilöautoon, jos ei niitä välikaapeleita ota irti jännitteen pudottamiseksi siihen 12 volttiin (tai joku 13,8:han se on tarkalleen).


      • tietenkin
        Oletko varma?? kirjoitti:

        Meillä käytetään ainakin 12 voltin akkuja, jotka on kytketty niin, että niiden yhteisjännite on 24 volttia välikaapelit kiinni ja tällöin virta kulkee kuorma-autosta henkilöautoon, jos ei niitä välikaapeleita ota irti jännitteen pudottamiseksi siihen 12 volttiin (tai joku 13,8:han se on tarkalleen).

        ne on 12 volttisia akkuja joissa kummassakin on 6 kennoa sarjassa ja sillä välikaapelilla kytketään kaksi tällaista akkua sarjaan, eli napojen välinen potentiaali on 24V. Jos kytket tämmöseen kahden akun sarjaan yhden 12 volttisen akun jomman kumman akun kanssa rinnan, ei siis koko paketin, ei jännite muutu. Kokeile vaikka jännitemittarilla plusnavasta ja siitä miinusnavasta mistä välikaapeli lähtee, jännitettä ei o ku sen akun 6 kennon jännite, tasavirta kun kulkee vain yhteen suuntaan. Sama homma toisessa akussa.


      • Koska jokin mättää
        tietenkin kirjoitti:

        ne on 12 volttisia akkuja joissa kummassakin on 6 kennoa sarjassa ja sillä välikaapelilla kytketään kaksi tällaista akkua sarjaan, eli napojen välinen potentiaali on 24V. Jos kytket tämmöseen kahden akun sarjaan yhden 12 volttisen akun jomman kumman akun kanssa rinnan, ei siis koko paketin, ei jännite muutu. Kokeile vaikka jännitemittarilla plusnavasta ja siitä miinusnavasta mistä välikaapeli lähtee, jännitettä ei o ku sen akun 6 kennon jännite, tasavirta kun kulkee vain yhteen suuntaan. Sama homma toisessa akussa.

        Näin on, mutta jokin tuossa mättää kun poppikoneisiin, lälläreihin ja muihin härpäkkeisiin käytetään jännitteen alenninta, muutenhan niille kaiken järjen mukaan vedettäisiin virta suoraan toiselta akulta?

        Pimenee kuulemma länkyt ainakin nopeammin, jos kytkee virran suoraan akulta, näin olen ainakin kuullut, ei kuulemma suositella..?


      • vetäny
        Koska jokin mättää kirjoitti:

        Näin on, mutta jokin tuossa mättää kun poppikoneisiin, lälläreihin ja muihin härpäkkeisiin käytetään jännitteen alenninta, muutenhan niille kaiken järjen mukaan vedettäisiin virta suoraan toiselta akulta?

        Pimenee kuulemma länkyt ainakin nopeammin, jos kytkee virran suoraan akulta, näin olen ainakin kuullut, ei kuulemma suositella..?

        monesti radiolle virran toisesta akusta, siinä on kyllä se varjopuoli, että lataussäädin haistelee koko sarjan jännitettä ja se enemmän kuormitettu akku jää ehkä lataukseltaan vajaaksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      105
      1786
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1397
    3. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      6
      1346
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      144
      1273
    5. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1250
    6. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1229
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      22
      1186
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      632
      1162
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      9
      1044
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      984
    Aihe