kuka haluaa puhua haltiakieltä?!

luinglin undomiel

mä oon täss jo hetken aikaa kehitelly ymmärrystä haltiakieleen ja vihdoinkin vuoden päästä tää alkaa tuottaan tulosta.
tällä hetkellä mä teen tiedostoo joka sisältää sanoja ja niiden taivutusta. ääntäminen on vähän vaikee pistää paperille mut suurin osa sanoista äännetään ihan niinku ne kirjotetaankin. ainaki suomessa.
jos joku on yhtä innokas oppimaan haltia kieltäku mä ni mä voin auttaa. mä tiedän netissä osotteen sindarin(eli yleisimmän haltiakielen) sanakirjaan ja oon muiden paperien avulla selvittäny suurimman osan sanojen taivutuksista. nyt pitää vaan muistaa kaikki sanat ulkoo.
mä osaan myös kirjottaa haltiakieltä. jos joku on kiinnostunu tästä ni pistäkääs vastauksia tuleen. muista jutuis voidaan sumplai myöhemmin.

námáríe, mellon nín.
(eli näkemiin, ystäväni)

52

7641

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -gabriela-

      Hei pliis!!! mä haluaisin oppia tosi kovasti puhumaan haltiakieltä joten.. huokaus...
      ois tosi kiva jos viittisit neuvoa... =)

      • Anonyymi

        Fi. Glosbe. Com pitäis toimii


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fi. Glosbe. Com pitäis toimii

        Mulla se ei toiminu


    • Luinquesse

      Olen yrittänyt opetella jotain mutta tuloksetta. Haluaisin mielelläni oppia sindarin kieltä. Pystyisitköhän auttamaan minua. Jos kiinnostaa niin vastaa. Annan sitten vaikka sähköpostini osoitteen...

    • MINÄ MINÄ MINÄ!!!

      ..minä rakastan sinua?! pliikke vastaa ees tohon!! ja voit antaa sen nettiosotteenki. KIITOOS!!! 8 )

      • Shire

        Tarkoitatko nyt Quenyaa vai Sindaria?


      • Shire

        rakastan sinua on QUENYAKSI :
        "melin yel"


      • Centaur

        Se on 'Gerich veleth nîn'


      • THS-fani
        Shire kirjoitti:

        Tarkoitatko nyt Quenyaa vai Sindaria?

        Kunhan vaan saan tietää.


      • Padma
        Centaur kirjoitti:

        Se on 'Gerich veleth nîn'

        opit ton? ja oliks toi quenyaa vai sindaria?


    • klonkku

      Jeps jeps eli...
      Minä oikeesti haluisin oppii sitä haltiakieltä ku mä yritin opiskella sitä mut se meni vähän pieleen ja sillei... Mut mä osaan pari lausetta:

      Elen sila lumenn omentievlo=
      tähti loistaa sinä hetkenä kun tapaamme

      I amar prestor aen=
      maailma on muuttunut

      Han mathon ne nen=
      tunnen sen vesissä

      Han mathon ne chae=
      tunnen sen maassa

      A han noston ned gwilith=
      haistan sen ilmassa

      Nii eli jos voit siis neuvoo nii olisin tosi kiitollinen... Haltiakieli kuulostaa ihanalta ja muutenkin ne on paras kansa ehkä mun mielestä... No eipä tässä muuta heippa!

      • Nimimerkkini on varattu

        Mäkin oon yrittäny opetella sitä... Mutta vasta noin viikon.

        http://www.ardalambion.com on semmonen sivu, missä on vaikka mitä Tolkienin kehittämiä kieliä. Sieltä printtasin Sindarin kielen oppikirjan, mutta kun se on englanniksi, ja mun enkunopinnotkin on vasta aika pienet, niin se on tosi vaikeeta. Mä tarviin koko ajan sanakirjaa.

        Mutta sähän voisit tehdä suuren palveluksen kaikille TSH-faneille ja tehdä nettiin jotkut sivut, joissa opettaisit vähän haltiakieltä. Se olis aika siistiä.

        Mä haluun ehdottomasti oppia haltiakieltä, kun tällä hetkellä muistan vain joitain harvoja sanoja (esim. aran=kuningas, erain=kuninkaat). Olen myös koittanut opetella sanojen taivuttamista, mutta se on aika monimutkaista.


    • dimavariel

      mä haluisin oppia puhumaan... oon yrittänytkin mutta en ihan oo ymmärtänyt! ois kiva saada apua sellaselta joka osaa! joten jos viittisit... pistä vaikka se osote missä on se sanakirja. ja muutenkin! =)

    • Frodo

      Moi!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      Mä haluan oppia, vaikka olisi kuinka vaikeaa!!!!!!!!!!! Kerro kaikki!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      Kiitos!!!!!!!!!!!!

      • Anonyymi

        Ai on hei


    • Shire

      Suom-Sindar sanakirja ja vähän kielioppiakin löytyy sivulta:
      http://elhath.tripod.com/f-s.htm
      SINNE VAAN!

      Jaa, jos joku on kiinnostunut Qenyasta niin :
      http://koti.mbnet.fi/mmalmi/quenya/?
      TOSI hyvä paikka!

      En tiennyt että Námáríe on Sindaksi näkemiin...?
      Nimittäin Namárië on Quenyaksi näkemiin :)

      • luinglin undomiel

        toi oli tosi hyvä... mä en tiennykkää et tollanen sanakirja oli suomekski. oisin säästyny kovalta työltä mut ny ainaki mä osaan taivuttaa ne. sanakirja on tosi hyvä apu. kiitti tost tiedost.


    • Shire

      Ai! laurië lantar lassi súrinen,
      yéni únótimë ve rámar aldaron!
      Yéni ve lintë yuldar avánier
      mi oromardi lissë-miruvóreva
      Andúnë pella, Vardo tellumar
      nu luini yassen tintilar i eleni
      ómaryo airetári-lírinen.

      Sí man i yulma nin enquantuva?

      An sí Tintallë Varda Oiolossëo
      ve fanyar máryat Elentári ortanë
      ar ilyë tier undulávë lumbulë
      ar sindanóriello caita mornië
      i falmalinnar imbë met,
      ar hísië untúpa Calaciryo míri oialë.
      Sí vanwa ná, Rómello vanwa, Valimar
      Namárië! Nai hiruvalyë Valimar!

      Se oli Quenyaksi :)

      • Shire

        Älkää ottako mun suomennosta ihan vakavasti...
        Kun on Enkun opinnot vielä vähän kesken :)

        Hyvästi.Galadrielin valitus Lórienissa.

        Ah!Kuinka kulta lehdet putoavat tuuleen.
        Pitkän aikaa ei luetella päteväksi arvostaa Puun Siipiä(lehtiä?).
        Pitkän aikaa saada hyväksyntää sama kuin nopea tammipeli.
        Korkeilta linnoilta suloisille saloille.
        Alla Vardan sinisen kaaren jolla tähdet tärisevät hänen laulunsa äänestä,pyhästä ja majesteetillisesta.

        Kuka nyt täyttää maljan minulle?

        Koska nyt Tähtiensytyttäjä,Varda,Ikilumiselta vuorelta
        Niin kuin pilvet Tähtikuningatan käsissään kohottaa
        Ja kaikki kansat(?) ovat syvällä varjoissa.
        Ja ulkona Harmaahaltioiden maan yllä lepää varjo
        vaahtoavat laineet välillämme(välissä).
        Ja aina peittää sumu Calaciryan jalokivet
        Nyt kadonnut on,Idältä(?),Valimar
        Hyvästi!Ehkä sinä löydät Valimarin!
        Hyvästi!Ehkä jopa sinä voit löytää sen!

        Tuo oli siis MINUN suomentama joten jos jäi joku kohta kaivelemaan niin käy sivulla:
        http://www.ardalambion.com/
        Sieltä löytyy enkuks :)


    • MINÄ TAHDON!!!

      Mä haluun oppii haltiakieltä!!! Saanko sun sähköpostiosoitteen?

    • kaksi likkaa

      joo kyl kiinnostaa siis haltiakieli mis sitä opetetaan

    • riippuvainen

      Olen kiinnostunut haltiakielestä ja haluaisin tietää sivun josta löytyy jonkilainen sanakirja...

    • OriWal

      hei jos joku tietää mistä löytää (esim. netistä) haltiakielen sanakirjan niin voisitko auttaa ja kertoo mistä sen löytää

    • Oriwal

      hei sää luinglin undomiel oon kiinnostunu haltiakielestä joten voikko lähettää mulle jonku linkin sähköpostilla ku en oo ite löytäny esim. sen shiren sivut

      • jawetus

        Mielestäni Tolkien itse on paras Quenya tulkki. Kuunnelkaapa

        http://media.salon.com/mp3s/tolkien2.mp3

        Aika kauniilta kuulostava kieli.

        Huomatkaa, miten etupainoinen lausunta on ja kuinka kovia konsonantteja ja yhdistettyjä vokaaleja. Noista syistä Quenya kuulostaa hieman suomenkieleltä!


    • APUA,KIITOSS

      Hantale oli kiitos, eikö niin,
      Ja Mellon ystävä?

      Olisin kiitollinen, jos kertoisitte, miten nuo lausutaan? Vai lausuitaanko samoin kuin kirjoitetaan?

    • Hysteerinen orava

      *yrittää kiilata jonon etummaiseksi mutta ajutuu perälle* MIE MYOS!

      • Joo eli oon totaalisesti TSH-fani, haltiakielet alkoi
        kiinnostaa vasta hiljattain sillain kunnolla. Aiemmin pari vuotta
        sitten tulostin sivukaupalla sanastoa, mutta opettelemaan asti en
        päässyt. Eniten mua kiinnostaa sindar, se on kuulemma helpompaa kuin
        quenya. Ja vaikka Tolkien ei tarkoittanut kieliään puhuttaviksi, näin
        fanina ja kielifanina haluan ehdottomasti opetella sindaria! Kaikki
        materiaali vaan englanniksi enkä ole siinä hyvä.. Voisikohan joku auttaa? Onko joku löytänyt hyviä
        suomenkielisiä haltiakielisivustoja? Voi kun vaan löytäisin suomeksi
        kielioppia ja sensellaista... AUTTAKAAPAS.

        T.Mithrian


    • apua kaipaava

      Voisiko joku ihana kertoa mulle miten sanotaan sekä sindarin että quenyan kielellä forever and ever, eli aina ja ikuisesti ?? :) -Kiiiitos jo valmiiksi !

      • Edgenem

        "always and forever" tarkoittaa aina ja ikuisesti.


      • Kettuilia
        Edgenem kirjoitti:

        "always and forever" tarkoittaa aina ja ikuisesti.

        Ei kai!

        Miten en tienny?


    • Sedä

      ^Joo jos suoraan tahtoo suomentaa, mutta englanniksi tarkoitetaan samaa kun sanotaan forever and ever ;) P

      ienellä googlettelulla veikkaisin että quenyaksi "illume ar tennoio", mutta ei kannata tällä tiedollä lähtee tatuoimaan tai mtn :'D Quenyaa olen muutenkin opetellut jonkin aikaa, vaikken valtavasti osaakaan.

    • Blööö

      Minäkin haluaisin opiskella haltiakieltä ja jos luinglin undomiel saisit ne nettisivut valmiiksi niin voisin vaikka sitä kautta sitten opetella. Kerro sitten kun saitti on valmis.

      T. Innokas haltiakielen opiskelija

    • sibynelle

      haltiakieltä, sekä quenyaa että sindarinia voi opiskella osoitteessa www.councilofelrond.com
      Siellä tehdään tehtäviä, jotka sitten joku käy tarkistamassa ja kertoo mitä pitää korjata. Itse olen tykännyt kovasti. Sivusto on enlannin kielinen.

    • Kaunotar

      Miten perheenjäsenet sanotaan haltiakielellä?
      Esimerkiksi isä, äiti yms..

    • Merrybe

      Kaunotar, kumpaa haltiakieltä tarkoitat?
      Sindariksi:

      isä - ada, adar (isi,isä)
      äiti - emel, nana, naneth
      veli - gwador
      sisar - gwathel

    • Genewolf

      Mua kiinnostaa oikeesti todella paljon :) Haluatko sinä opettaa tai edes joku??

    • Mithrandir Olórin

      Oon alkanu opiskelee. Se on vaikeeta, mutta kyllä sen oppii kun mielessä hokee monta kertaa. Kääntämistyöt hieman kesken.

    • Latinisti-Setä

      http://folk.uib.no/hnohf/qcourse.htm

      Mä opiskelen täältä (linkattu ennenkin). Englantia tosin pitää osata, ja teksti voi olla aika puuduttavaa. Muidenkin kuolleiden ja keinokielten harrastajana kyllä itse jaksan tuotakin ihan hyvin :D

    • Simra (ent. Merrybe)

      Itse suosittelen Keski-Maan koulutuskeskusta, löytyy linkit ym. Kontuwikin Vihreästä lohikäärmeesä. :)

      • Simra (ent. merrybe)

        Muuten, ilmoittelen tässä, että olisiko ketään kiinnostunutta tulemaan epäviralliselle Sindar/Quenya kurssille? Pitäisin siis itse, ja opeteltais kaikkea yksinkertaista, vuodenaikoja, viikonpäiviä, kuukausia, sanoja, lauseita, runoja lauluja ym. Ja tietenkin tengwar ja cirth riimut ja kirjaimet ja oikea kirjoitustyyli, ja linkkaisin hyödyllisiä paikkoja missä opiskella.
        Ilmoittele tässä jos kiinnostuit tästä pienimuotoisesta opettelukerrasta, ja jos kiinnostuit, kommaa, niin voin ilmoitella vaikka sähköpostilla kun Suomen taitavimmat sindar/quenyan puhujat pitävät kurssin kielistä. Lisätietoja löytyy usein Konnusta :) Seuraan sitä aktiivisesti, ja voinhan kysellä jos joku täältäkin innistuu :)


      • Quenyasta innostunut
        Simra (ent. merrybe) kirjoitti:

        Muuten, ilmoittelen tässä, että olisiko ketään kiinnostunutta tulemaan epäviralliselle Sindar/Quenya kurssille? Pitäisin siis itse, ja opeteltais kaikkea yksinkertaista, vuodenaikoja, viikonpäiviä, kuukausia, sanoja, lauseita, runoja lauluja ym. Ja tietenkin tengwar ja cirth riimut ja kirjaimet ja oikea kirjoitustyyli, ja linkkaisin hyödyllisiä paikkoja missä opiskella.
        Ilmoittele tässä jos kiinnostuit tästä pienimuotoisesta opettelukerrasta, ja jos kiinnostuit, kommaa, niin voin ilmoitella vaikka sähköpostilla kun Suomen taitavimmat sindar/quenyan puhujat pitävät kurssin kielistä. Lisätietoja löytyy usein Konnusta :) Seuraan sitä aktiivisesti, ja voinhan kysellä jos joku täältäkin innistuu :)

        Moi,oon kiinnostunu,mutta mikä sun sähköposti on?,ja missä pitäsit?


    • moimoi :)

      Oon kiinnostunu oppimaan haltiakieltä, mutta osaan vasta muutaman sanan ulkoo... /:
      Eli jos voitte linkata esim jotain nettisivuja joiden avulla voi opetella, niin oisin kiitollinen (:

    • Sekava kieli?

      Elowym cadeks hyvyyboth. Kemid badpahaa....

    • caladrim

      minä tahtoisin kovin opia puhumaan haltija kieltä
      Eikös námárié tarkoita myös hyvästi?

    • Silvert

      Mä haluan kans oppia haltia kieltä kiinnostuin siitä puol vuotta sitten mutta en vaan ole löytänyt mitään paikkaa mistä sitten oppia :(

    • Anonyymi

      tietäiskö kukaan mitään kirjoja joissa opetettais sindarin kieltä ja jos tiiät nii kertoisitko mistä oot ne ostanu/tilannu?

    • Anonyymi

      Parakalevalaa puhuu suurin osa suomalaisista, monet uskoen sen.

    • Anonyymi

      Hei. Olen kymmenen vuotias tyttö joka on pian lukenut tarun sormusten herrasta kokonaan... Olisin tosi innokas oppimaan haltiakieltä😃

    • Anonyymi

      Voitko laittaa kaikki haltiakielen sanat ja viereen suomennos

    • Anonyymi

      No ainakin venäjällä monia haluaa. Jopa niin moni että venäläiset viranomaiset ovat asiasta huolestuneita.

      Putinin johtama neuvosto: Haltiat ovat vakava uhka Venäjälle
      Kirjailija J.R.R. Tolkienin luoma haltiakieli on Venäjällä nosteessa, mikä huolestuttaa venäläisviranomaisia.

      https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/a8d73daf-a66c-4541-be4f-da7f0577e9b6

    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      947
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      860
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe