Kampiakselin päästä pultti katkesi

hermanni

Ajelin satasta ja kuului "pam" ja auto hyytyi
tielle ja siis syynä kampiakselin päässä olevan
pultin katkeaminen.

Toi pultti kiinnittää erilaisia hihnapyöriä
joten mm venttiilit hajos ja uusi moottorin kansikin tarvitaan.

MUTTA entäs moottorin alapää?

Tarviiko avata mooottorin alapäätä eli onko yleinen käytäntö ko. tilanteessa että vain uusi pultti ja moottorin yläkerta uusiksi?

Autoni on VW Passat diesel TD 1,9 vm -94

15

5669

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pultti

      vw passsatin kohdalta en tiedä,miten saksalainen laatuauto kestää alakerran osalta siihen kohdistuvat voimat ko;tapauksen johdosta.mutta yleistä on että ko;vaurion sattuessa kampiakseli ja kiertokanget ovat vääntyneet.

      • hermmanni taas

        .. mutta VW:n merkkikorjaamo väittää
        että ko tapauksessa EI tarvitse
        moottorin alaosaa tutkia?!

        Mikähän ammattitaho voisi virallisesti vahvistaa
        että ko. tilanteessa pitää myös moottorin
        alaosa (kampiakseli, laakerit, kiertokangi)
        tarkistaa ja korjata mahdollisen vääntymisen
        takia?


      • Jamppa1
        hermmanni taas kirjoitti:

        .. mutta VW:n merkkikorjaamo väittää
        että ko tapauksessa EI tarvitse
        moottorin alaosaa tutkia?!

        Mikähän ammattitaho voisi virallisesti vahvistaa
        että ko. tilanteessa pitää myös moottorin
        alaosa (kampiakseli, laakerit, kiertokangi)
        tarkistaa ja korjata mahdollisen vääntymisen
        takia?

        vääntyminen on todella harvinaista, sen verran lujaa tekoa se on. Männät voi mennä vaihtoon, mutta sen näkee kun avaa kannen.

        Se kampuran pultti pitäisi vaihtaa aina kun jakoremmikin ja oikeanlaiseksi sekä oikeaan tiukkuuteen. Tässä on helppo mokata ja seuraukset valitettavasti tiedätkin...


      • mootorin olen

        korjannu kyseisen vaurion takia. (eri merkkejä)enkä viellä koskaan ole törmännyt siihen, että veivit ja eritysesti kampura olis vääntynny. kyllä se on yläkerta kun periksi antaa. veivi voi kyllä vääntyä esim. sellaisessa tilanteessa, että esim.jäähd.nestettä pääsee männän päälle. mutta se edellyttää, että ventiilit on ehjät silloin.


      • her taas
        Jamppa1 kirjoitti:

        vääntyminen on todella harvinaista, sen verran lujaa tekoa se on. Männät voi mennä vaihtoon, mutta sen näkee kun avaa kannen.

        Se kampuran pultti pitäisi vaihtaa aina kun jakoremmikin ja oikeanlaiseksi sekä oikeaan tiukkuuteen. Tässä on helppo mokata ja seuraukset valitettavasti tiedätkin...

        >Se kampuran pultti pitäisi vaihtaa aina kun >jakoremmikin ja oikeanlaiseksi sekä oikeaan >tiukkuuteen. Tässä on helppo mokata ja >seuraukset valitettavasti tiedätkin...

        ..kaikki oli tehty ohjeiden mukaan ja lopulta
        syynä oli itse pultti ja remontin hyvitti
        pultin maahantuoja.

        Toi tapaus sattui 2 v sitten ja nyt on taas
        samassa moottorissa täysremontissa kun kampiakselin yksi
        kiinnityspultti oli irronnut öljypohjaan ja siten
        laakeri ja kampiakseli vahingoittunut.

        Jatkokyssäri kuuluu, että voiko 2 v sitten
        sattunut pultin katkeaminen olla vielä tähänkin syypää?
        Esim. koska silloin 2 v sitten VAIN yläkerta korjattiin
        eli oisko voinut jotain tärinävikaa jäädä
        alamoottoriin ja nyt sitten vasta hajos tärinästä?
        -esim. 2 vkoa ennen tätä jälkimmäistä vikaa,
        käytin merkkikorjaamolla kun kampiakselin päässä
        oleva hihnalautanen väpätti. Merkkikorjaamo sanoi
        ettei huolta ja jatkoi ajamista?!


      • V70 TDI I
        her taas kirjoitti:

        >Se kampuran pultti pitäisi vaihtaa aina kun >jakoremmikin ja oikeanlaiseksi sekä oikeaan >tiukkuuteen. Tässä on helppo mokata ja >seuraukset valitettavasti tiedätkin...

        ..kaikki oli tehty ohjeiden mukaan ja lopulta
        syynä oli itse pultti ja remontin hyvitti
        pultin maahantuoja.

        Toi tapaus sattui 2 v sitten ja nyt on taas
        samassa moottorissa täysremontissa kun kampiakselin yksi
        kiinnityspultti oli irronnut öljypohjaan ja siten
        laakeri ja kampiakseli vahingoittunut.

        Jatkokyssäri kuuluu, että voiko 2 v sitten
        sattunut pultin katkeaminen olla vielä tähänkin syypää?
        Esim. koska silloin 2 v sitten VAIN yläkerta korjattiin
        eli oisko voinut jotain tärinävikaa jäädä
        alamoottoriin ja nyt sitten vasta hajos tärinästä?
        -esim. 2 vkoa ennen tätä jälkimmäistä vikaa,
        käytin merkkikorjaamolla kun kampiakselin päässä
        oleva hihnalautanen väpätti. Merkkikorjaamo sanoi
        ettei huolta ja jatkoi ajamista?!

        Eikös se kampiakselin päässä oleva hihnapyörä ole kaksimassainen värinänvaimennin, joka siis oli jo revennyt rikki, kun kerran väpätti, ja ajoa vain jatkettiin? Taitaa pultin pettämisen syy olla siinä.

        Ainakin Volvoissa käytetty LT-volkkarin suora 2.5tdi tapaa rikkoa kyseisen hihnapyörän, ja jos sitä ei ajoissa vaihdeta uuteen, remonttia on tiedossa.


      • hermanni täydentää
        her taas kirjoitti:

        >Se kampuran pultti pitäisi vaihtaa aina kun >jakoremmikin ja oikeanlaiseksi sekä oikeaan >tiukkuuteen. Tässä on helppo mokata ja >seuraukset valitettavasti tiedätkin...

        ..kaikki oli tehty ohjeiden mukaan ja lopulta
        syynä oli itse pultti ja remontin hyvitti
        pultin maahantuoja.

        Toi tapaus sattui 2 v sitten ja nyt on taas
        samassa moottorissa täysremontissa kun kampiakselin yksi
        kiinnityspultti oli irronnut öljypohjaan ja siten
        laakeri ja kampiakseli vahingoittunut.

        Jatkokyssäri kuuluu, että voiko 2 v sitten
        sattunut pultin katkeaminen olla vielä tähänkin syypää?
        Esim. koska silloin 2 v sitten VAIN yläkerta korjattiin
        eli oisko voinut jotain tärinävikaa jäädä
        alamoottoriin ja nyt sitten vasta hajos tärinästä?
        -esim. 2 vkoa ennen tätä jälkimmäistä vikaa,
        käytin merkkikorjaamolla kun kampiakselin päässä
        oleva hihnalautanen väpätti. Merkkikorjaamo sanoi
        ettei huolta ja jatkoi ajamista?!

        Niinpä sitten kävi etten uskaltanut enää ottaa riskiä mikä pultti seuraavaksi irtoaa moottorista (siis ensin kampiakselin päästä ja sitten 2v väliä ja kampiakselin runkolaakerin pultti) joten eiku Saksasta uusi vaihtomoottori joka töineen noin 4 000 euroa, HUH HUH.

        No takuu on nyt sitten 2 v jos se nyt jotain lohduttaa...

        Siis auto on Passat TD 1,9 TD ja ajettu vasta 400 000 km !?

        Onko muilla kokemuksia vaihtomoottoreista?


    • finnbulli

      näillä moottorilla suuri ongelma USA-ssa,mutta en tiedä onko moottorivalmistaja sama kuin Euroopassa.

      -esim. 2 vkoa ennen tätä jälkimmäistä vikaa,
      käytin merkkikorjaamolla kun kampiakselin päässä
      oleva hihnalautanen väpätti. Merkkikorjaamo sanoi
      ettei huolta ja jatkoi ajamista?!

      Joka tapauksissa hihnalautasen väpättäminen on ainoa varoitus että pultti ja/tai kampiakselin pää on viallinen.

      Merkkikorjaamon toiminta tässä tapauksessa lievästi sanottu kummallinen.

    • Vastaava 1,9 td, sama vika. Pataremontti tuli maksamaan halvallakin tehtynä yli 2500 egua. Mäntä sulki venttiilin, halkaisi kannen, Venttiili poikki, mäntä/kiertokanki yhdistelmä päreiksi... Ei kovin todennäköistä mutta tulihan tämäkin nähtyä.

    • ex-passat

      Ja KARMEE tarina jatkuu:em. ns "uusi" koko vaihtomoottori saksasta ja hinta noin 4000 euroa kesti JUST takuun eli VAIN 2 v (ajoa alla 100 000 km) ja pamahti rikki kun takuuaika umpeutui = venttiilit tippui männän päälle

      Siis KOLMAS VW PASSAT diesel-moottori hajos muutaman vuode sisällä TÄYDELLISINE huoltoineen tehtynä!!!!?????

      MISSÄ VIKA??
      ---

      Nyt piti jo mennä pankki rukoileen lainaa ja sain hajottamolta 280 ktuhatta ajetun diesel koko-moottorin mutten enää luota koko autoon......

      • paskoja ovat vag:t

        tyypillistä vag laatua! Niitä ei ole tarkoitettu pidettäväks kahta vuotta pitempään, joutaisvat jo ennen sitä paalaukseen!!!


      • Punaniska kuski
        paskoja ovat vag:t kirjoitti:

        tyypillistä vag laatua! Niitä ei ole tarkoitettu pidettäväks kahta vuotta pitempään, joutaisvat jo ennen sitä paalaukseen!!!

        V70 tdi:ssäni vag-moottori on nyt nakuttanut 570 000 km, joten täys paskahan se sitten on.


      • rtyvuykhjvyukgj

        kannattaako tuon ikäiseen autoon enää tehdä tuhansien eurojen moottorinvaihtoa, paaliin vaan koko paska ja toinen auto tilalle.


    • ssqq2

      Pultista juttua. Mun Dodgessa ei ole tuota pulttia ollenkaan, asentaja kiristää hihnapyörän pultilla sopivaan tiukkuuteen, ja sitten ottaa pultin irti ja laittaa pakkiinsa odottamaan seuraavaa asennusta.

    • GM-setä

      dodge sekä muut amerikkalaiset on asiallisia vehkeitä. niissä on erikoisia ominaisuuksia jotka ovat käytännössä osoittautuneet aika hyviksi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5248
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3407
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1542
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      186
      1410
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1056
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      968
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      769
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    Aihe