Miten tradenomin koulutus eroaa merkonomin koulutuksesta?

....

Eroaako ne sisällöllisesti mitenkään paljon? Oon vähä saanu sellasen kuvan et ne ei loppujen lopuks paljoo eroa toisistaan.

9

1602

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Merko+Trade

      Jos kyse on toisen asteen merkonomin koulutuksesta: Paljon on eroa. Peruskurssit ovat luonnollisesti about samaa tavaraa, tosin tradenomin tutkinnossa kurssit ovat reippaasti vaativampia. Muuten tutkinnoissa ei samaa olekaan. Nykymerkonomi ja tradenomi ovat täysin eri vaatimustason tutkintoja.

      Opistomerkonomin tutkinnossa ja traden tutkinnossa eroa on merkonomista riippuen 1.5 - 2 vuotta koulutusta. Lisäksi merkonomiaikana ei edes ollut linjoja, joihin osa tradenomeista opiskelee. Liiketalouden tradenomi (esim. markkinointi) ja liiketalouden merkonomi samalta alalta ovat lähimpänä toisiaan. Muuten yhteneväisyydet jäävät yksittäisiin kursseihin.

      Itse olen muuten opistomerkonomi ja tradenomi.

    • vajaa

      Minkä h******n takia kysellä täältä tuollaisia, kun koulujen sivuilta saat suoraan vastaukset tarkkojen opintosuunnitelmien muodossa.

      Tietysti jos haluat kuulla kaikenlaista mutu-"tietoa" ynnä muuta skeidaa niin mikäs siinä...

    • Lähderkritiikkiä tarvitaan

      ...tradenomilta niin eroa on mukamas kuin yöllä ja päivällä. Tradenomihan on kuulemma oikein korkeakoulutettu huippuasiantuntija joita oikein kerjätään suoraan koulunpenkiltä monikansallisten suuryritysten johtokuntiin.

      Jos taas kysyt joltakin joka asian tietää niin ei niillä muuta eroa ole kuin että merkonomi pääsee töihin ja tradenomi kortistoon jatkamaan haaveilua johtajanpaikasta.

    • DI--

      Samaa sakkia ne on kaikki.Merkonomit,tradenomit ja ekonomit.

      • Insinööri ja DI

        Sen minkä Insinööri on jo tehnyt di vastaa paperila suunnittelee.
        t. Insinööri


      • paperile?
        Insinööri ja DI kirjoitti:

        Sen minkä Insinööri on jo tehnyt di vastaa paperila suunnittelee.
        t. Insinööri

        No parempihan se onkin, että DI hoitaa sen paperipuolen, kun DI hallitsee sentään oikeinkirjoituksen. ;)


    • ei nimimerkkiä

      No jos kerran sellainen kuva on syntynyt, niin mitä sitä näin jälkikäteen muuttamaan. Annetaan asian olla ja elä onnellinen elämä! :)

    • MBS 2002

      Kyllä eroaa mielestäni paljonkin, jos käyt hyvän AMK:n. Itse oli Mercuriassa ja opetus oli asiallista ja monet kurssit haastavia. Aivan eri luokkaa kun kauppaoppilaitoksen touhu, jota kutsuttiin lastentarhaksi.

      Ammattikorkeakouluja on vaan niin paljon, että tradenomin arvostus kärsii inflaatiota.

    • jari-matti

      Huhu huh huh..... Aivan samaa jauhamista. Hankkikaa tietoa.
      90 luvulla merkantin koulutusta jatkettiin ja valmistumisnimike vaihtui. Merkantti muutettiin tutkinnon nimeksi vaihdettiin merkonomi. Mikä oli sinänsä kohtuuton loukkaus Opistoasteisen merkonomin tutkinnon suorittaneita vastaan. Opistoasteisen merkonomikoulutuksen tutkintonimikkeeksi keksittiin tradenomi. Molempiin oppimääriin mulkattiin hieman ryhmätöitä ja ns. työharjoittelua, joka käytännössä on muutama viikko jossakin kaupan kassalla. Että näin saataisiin koulutuksista uudenlaisia ja vältyttiin vertailusta. Suurin syy oli se että näin saatiin Suuri osa vanhoista pitkän tutkinnon opiskelleista merkonomeista luokkaa alempiarvoiseen tutkintoon rinnasteiseksi. Kun nykyään väittivät jopa kelassa että toisen asteen tutkinto. Huh.. huh mitä politiikkaa. Päästiin avaamaan työ markkinoita uusille amk-tutkinnon opiskelleille. Niin ettei Opistomerkonomit, laskeneen arvostuksen vuoksi pystyisi kilpailemaan. Tradenomi on himen laajemmalla atk-koulutuksella varustetu opisto jatai yomerkonomi, mikä on tehnyt ryhmätöitä enemmän mutta opiskellut pienemmän oppimäärän esim kansantaloutta kuin alkuperäinen opisto ja yo merkonomi. Vanhan yo merkonomin ja opistomerkonomin ero on se että opistomerkonomilta puuttu lukion uskonto ja historia. Muut lukion aineet luettiin opiston yleisjaksolla ennen varsinaisen opiston alkua.
      Nykyinen amis-merkonomi taas on vanha merkantti, joka on opiskellut hieman enemmän atk.ta sekä tehnyt erilaisia ryhmätöitä että opiskeluaikaa on näin venytetty hieman vanhasta kaksivuotisesta koulutuksesta.
      lopputulos.
      LAOPPUTULOS: Vanhan opistomerkonomin arvostus on laskenut. kukaan ei tiedä mikä on merkantti ja ei todellakaan ymmärrä mikä ero on oppimäärällä ja oppimäärällä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      352
      3972
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1739
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1520
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1487
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1328
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1305
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      196
      1259
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1177
    Aihe