Hopea allergia???

Voiko olla

Voiko hopealle olla allerginen??????? Ja onko koruliikkeiden hopea koruissa nikkeliä?????

Hopea ei ole tehnyt minulle mitään oireita koskaan. Nikkeli allergia minulla kyllä on. Raskauden ja synnytyksen jälkeen olen joutunut ottamaan myös hopeakoruja pois kun ikävä ihottuma vaivaa eikä millään lähde pois. Voiko synnytys ja raskaus herkistää allergialle?????

Toivottavasti joku osaisi auttaa!!!! Ikävä jos en voi enää korujani pitää.

Niin ja valkokultainen kihlasormus ei ole ainakaan vielä häirinnyt...

96

30870

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuullut näin

      Hopeahan seostetaan aina jollain muulla metallilla (ei nyt yleensä nikkelillä sentään), joten siitä on kyllä varsin mahdollista saada allergiaa. Raskaus muuttaa koko kehoa, jolloin myös on mahdollista, että ennen sopivat metallit eivät enää sovikaan.

      Tuskin tahallaan on laitettu nikkeliä hopeakoruihin, mutta sitä voi livahtaa niihin pieninä pitoisuuksina muiden metallien joukossa, koska nykyään jalometallit kuitenkin ovat kierrätystavaraa, eikä kaikkia jäämiä havaita ja saada välttämättä pois, kun metalli jalostetaan uudeksi tuotteeksi.

      Kovin herkille ihmisille siis hopeakin voi olla allergisoivaa, jolloin kannattaa kokeilla platinametalleja, jos vaan massia riittää.

      • HÄVIÄJÄN MERKKI

        että nyt allergia sille kehittyisi!
        Tietty kultaa kaikki kisassa kuin kisassa tavoittelee, mutta että 2.sija aiheuttaisi allergiaa... Pikemminkin vihaa ja pettymystä.

        t. kulta-, hopea-,ja pronssimitalisti


    • Vähävarainen

      Uudet tavaratalosta ostetut hopeiset (nikkelittömät)renkaani ärsyttävät minua, kun jotkut toiset hopeakorvikset eivät sitä tee. Vaikuttaa siltä, että on sattuman kauppaa ärsyttävätkö hopeakorvikset. Kuten edell. vastaaja totesi niissä täytyy olla muita vähemmän jaloja metalleja mukana. Voisi olettaa, että varsinaisten koruliikkeiden mallit ovat turvallisimpia.

      • Hopeakorut

        Ovat yleensä hopeoituja ei hopeaa. Siksi ne aiheuttavat reaktioita joillakin ihmisillä.


    • ............

      Hopeaseoksissa voi tosiaan olla nikkeliä mukana. Suomessa ei saa nikkeliä hopeaan(kaan) sekoittaa, joten jos hopeakorut on leimattu Suomessa, ne ovat nikkelittömiä. Missä nämä allergiaa aiheuttavat korusi ovat leimattu?

    • nikkelitestiä

      Jos muuten epäilet että korut sisältäisivät nikkeliä, apteekista voi ostaa testin, jolla selviää, irtoaako niistä nikkeliä enemmän kuin standardin mukaan sallittu määrä. Standardi ei tosin vaikuta siihen kuinka herkkä ihminen on, joten kylläpä vain testissä näkymätönkin määrä voi herkistää. Nikkeliallergikolle tällainen testipaketti olisi aina hyvä olla olemassa kotona muutenkin.

      • DMG-pikatesti

        Älä tuhlaa rahojasi suotta. DMG-pikatesti paljastaa vain HYVIN SUURIA määriä nikkeliä sisältävän tuotteen. Nikkeliallergiselle ei tästä testistä ole mitään hyötyä. Eikä se paljasta lainkaan kobolttia, joka myös on allergiaa aiheuttava aine. Kysy vaikka liikkeestä, onko asianmukaiset testit tehty. Pyydä vaikka todiste suoritetusta testistä.


    • ei-allerginen

      Eikö nykyään voi olla allerginen ihan kaikelle? Tuntuu ainakin siltä että melkein päivittäin löydetään joku allergiaa tai jopa syöpää aiheuttava juttu...

    • mulle ainakin

      tuli pahat ihottumat. Harmitti kun sormusta muutaman päivän vain pystyin pitää hääpäivän jälkeen. Menin kultasepänliikkeeseen ehdottaa vaihtoakin. He siellä ehdotti että pinnoittaisi sen sormuksen, niin ei tulisi ihokosketusta. Hyvin auttoi, eli kysy sinäkin pinnoitusta.
      Käly ainakin on kullalle allerginen. Miksei joku voisi myös olla hopeallekkin?

    • toki voi

      voihan hopeallekki allerginen olla. itellä on vaan kultakoruja, en voi pitää edes kullattua hopeaa. nopeasti löytää myös huijarit jotka myy kultakoruja, kyllä iho sen tietää mitä sietää.. ainoastaan kultasepänliikkeestä koruni ostan.
      tuosta nyt sain käsityksen että allergia vaivaa kun ihottumaa on. otappas korut välillä pois, anna ihon parantua ja laita korut takasi. jos ihottuma palaa niin korut on syynä selvästi.

      • HOPEATIETÄJÄ

        Lues tuon linkittämäni juttu, etenkin loppuosa. Se kohta missä ihotautien erikoislääkäri mm. toteaa:
        "Teräskoruista voi tulla nikkeliallergia, titaanikoruista ei. Kultakorut voivat herkistää kullalle. Hopea ei herkistä."
        Toisin sanoen: jalometalliin sekoitetut herkistävät aineet (kuten koboltti ja nikkeli) ovat syypäitä allergioihin hopean kohdalla-ei itse hopea!
        Kokonaan toinen juttu on,jos ostaa pinnalta hopeanvärisen (tai hopeoidun) korun. Ajanmittaan pinnoite kuluu, tumma metalliseos paljastuu ja "nickelfree"-koru alkaa aiheuttamaan iho-ongelmia. Silloin on myyjä huijannut (jos on ostettu hopeisena) tai olet tietoisesti ostanut "sen-edullisen-nikkelittömän" vaihtoehdon. Moni on langennut tähän ansaan ja väittää "hopeansa tummuvan".


      • Mulle ainakin.
        HOPEATIETÄJÄ kirjoitti:

        Lues tuon linkittämäni juttu, etenkin loppuosa. Se kohta missä ihotautien erikoislääkäri mm. toteaa:
        "Teräskoruista voi tulla nikkeliallergia, titaanikoruista ei. Kultakorut voivat herkistää kullalle. Hopea ei herkistä."
        Toisin sanoen: jalometalliin sekoitetut herkistävät aineet (kuten koboltti ja nikkeli) ovat syypäitä allergioihin hopean kohdalla-ei itse hopea!
        Kokonaan toinen juttu on,jos ostaa pinnalta hopeanvärisen (tai hopeoidun) korun. Ajanmittaan pinnoite kuluu, tumma metalliseos paljastuu ja "nickelfree"-koru alkaa aiheuttamaan iho-ongelmia. Silloin on myyjä huijannut (jos on ostettu hopeisena) tai olet tietoisesti ostanut "sen-edullisen-nikkelittömän" vaihtoehdon. Moni on langennut tähän ansaan ja väittää "hopeansa tummuvan".

        jo selvisi että ei. Mutta poikkeuksiakin ihmisissä löytyy. Vaikka jonkun aineen ei pitäisi mitään reaktioita tehdä ja vaikka kuinka tutkiat ym. vakuuttavat että ei mahdollista, voihan harvinaisia poikkeuksia aina löytyä.
        Onhan näitä jotka ei voi käyttää nahkakenkiäkään kun ovat nahkalle allergisia. On myös esim. hikiallergiaa, kylmäallergiaa ja harvinaista aurinkoallergiaa. Ei kaikki ole aina poissuljettua, vaikka ei pitäisikään olla lääkettieteellisesti mahdollista, kuten tämä hopea.


      • allerginen ainakin minä
        Mulle ainakin. kirjoitti:

        jo selvisi että ei. Mutta poikkeuksiakin ihmisissä löytyy. Vaikka jonkun aineen ei pitäisi mitään reaktioita tehdä ja vaikka kuinka tutkiat ym. vakuuttavat että ei mahdollista, voihan harvinaisia poikkeuksia aina löytyä.
        Onhan näitä jotka ei voi käyttää nahkakenkiäkään kun ovat nahkalle allergisia. On myös esim. hikiallergiaa, kylmäallergiaa ja harvinaista aurinkoallergiaa. Ei kaikki ole aina poissuljettua, vaikka ei pitäisikään olla lääkettieteellisesti mahdollista, kuten tämä hopea.

        Joo meitä todella hopealle allergisia löytyy, esim. minä en voi pitää mitään hopeakoruja (kokeiltu kultasepänliikkeestä ostetuilta hopea korviksilla ja sormuksilla) hopea sormuksien pitäminen täysin mahdotonta kun sormen nahka sormuksen alla vereslihalla 2 päivän pitämisen jälkeen, korvakorut turvottaa korvalehdet ja niitä kuumottaa ja kirvelee joten kuukkan ei voi sanoa, etteikö jokuu voisi olla jollekkin aineelle allerginen.


      • liuhlyu
        Mulle ainakin. kirjoitti:

        jo selvisi että ei. Mutta poikkeuksiakin ihmisissä löytyy. Vaikka jonkun aineen ei pitäisi mitään reaktioita tehdä ja vaikka kuinka tutkiat ym. vakuuttavat että ei mahdollista, voihan harvinaisia poikkeuksia aina löytyä.
        Onhan näitä jotka ei voi käyttää nahkakenkiäkään kun ovat nahkalle allergisia. On myös esim. hikiallergiaa, kylmäallergiaa ja harvinaista aurinkoallergiaa. Ei kaikki ole aina poissuljettua, vaikka ei pitäisikään olla lääkettieteellisesti mahdollista, kuten tämä hopea.

        Nahkakenkieä ei voi yleensä käyttää kromiallergian takia. Nahka kun käsitellään kromilla.


    • allerginen myös...

      Harmi kun ei voi käyttää kuin kultaa... :)
      Itse olen reagoinut nikkeliin koko ikäni, mutta joskus nuorempana pystyin käyttämään joitain hopeakoruja, mutta en enään. Ainoa hopea mitä voin pitää, on mummoni 1900-luvun alkuvuosina tehty hopearisti. Tällöin ei hopeakoruissa ollut nikkeliä. Pari vuotta sitten ostin rannekellon joka sisälsä koruliikkeen myyjän mukaan eu-normin mukaisen määrän nikkeliä - - olikohan joku 0,02% tai jotain sen suuntaista. Päivän pystyin pitämään kelloa jonka jälkeen annoin sen siskolleni. Kullasta ei ole koskaan tullut mitään, eikä titaanista. Maksavat vähän enemmän, mutta eipähän tule ainakaan ostettua turhaa "rihkamaa" kaappeihin lojumaan...
      Joten vastaus kuuluu: hopealle voi olla nykyään allerginen, koska nykyään hopeakorut sisältävät nikkeliä, vaikka onkin vain eu-normin mukainen määrä, minä ainakin reagoin siihen...

    • Minun kohdallani rodinointi, miten lie sana kirjoitetaan, mutta se tarkoittaa hopean päällystämistä aineella, joka estää hopean tummumisen, aiheuttaa kutiavan ja lopulta tulehtuneen korvalehden, myös kaulaketjutkin tai riipus tekee saman. Joskus valkokultainen korvis tekee saman tempun. Nikkeli on, joka aiheuttaa sen allergisen kutinan. Monesti olen päällystänyt rihkamakorviksien koukut, värittömällä kynsilakalla, joka antaa oivan ensiavun, jos käyttää koruja vain tietyissä tilanteissa. Voihan ne tietysti uudelleenkin lakata, mutta sen pysyvyyttä joka päiväisessä käytössä en tiedä.

    • kamu

      lain mukaan suomessa ei saa myydä koruja jossä kaytetaan nikkeliä seosaineena. eli jos olet hopeakorut suomesta ostanu niin niissä ei pitäisi olla nikkeliä ellei ne korut ole vanhoja? oletko tarkistanu leimat? esim jotkut korvakorut saattaa ärsyttä koska tapit on juotettu sellasella seoksella missä saattaa olla ihoa ärsyttäviä aineita. yleensä nama korut on hopeoitu. harvalla on suoraan hopean allergioita ehkä korusi vaan kaipaa puhdistusta

    • pekka puupää

      allergiouista en niinkää tiedä mut nikkelin halvaus on jo paha:) hää hää!

    • on ainakin

      allergisoivana aineena palladium.Kyllä liikkeissä on paljon koruja myytävänä mistä löytyy nikkeliä.
      Ostin yksi joulu miehelleni lahjaksi kultaisen kaulaketjun,ketju teki pahoja iho-oireita.Kesti n.2kk liikkeen kanssa tappelu rahat takaisin tai uusi kunnollinen ketju tilalle.Tämä kyseinen ketju oli tullut liikkeeseen jostain ulkomaalta ja kuitenkin myytiin suomalaisena.Täytyy olla itse erittäin tarkka ja pyytää kaikki mahdollinen takuu ym.paperit.

    • Sundin #13

      On saatu vakuuttavia näyttöjä siitä, että ruotsalaiset ovat hopealle allergisia. Kun metalleja jaetaan, jättävät he pöydän hopeiset antimet yleensä muita kansallisuuksia edustaville, toisinaan myös meille suomalaisille. Ani harvoin ruotsalaisia on nähty tekemisissä hopean kanssa, mutta näissäkin tapauksissa altistus on kyseisestä allergiasta johtuen jäänyt hyvin lyhytaikaiseksi.

      • kamu

        ulkomaalaisia koruja myydää suomessa paljon niitä menee kaupaks kun ne on niin halpoja kannattaa aina kysyä korun alkuperää. suomessa valmistettavia koruja tarkkailaan testeillä eikä niissä nykyisin enää saa käyttää nikkeliä. mutta jos koru on todella halpa se on todennäköisesti huonosti seostettu ja ulkomailta tuotu.


    • Ulla-Maija L.

      Kaikkea olen sietänyt tähän asti, mutta kaikki K-kirjaimella alkavat ovat liikaa. Erityisesti Kupariset.

      • Leena NiskaMan

        Olen saanut tarpeekseni tästä aiheesta, ja lopetan keskustelun nyt.

        Jos joku haluaa enemmän tietoa asiasta, ottakoon yhteyttä mieheeni Paavoon.


      • Paavo NiskaMan
        Leena NiskaMan kirjoitti:

        Olen saanut tarpeekseni tästä aiheesta, ja lopetan keskustelun nyt.

        Jos joku haluaa enemmän tietoa asiasta, ottakoon yhteyttä mieheeni Paavoon.

        Kyllä SKDL aikoinaan maksoi hyvin toimitsijoilleen. Ne oli joillekin koffeleille haluttuja työpaikkoja. Ei niihin tavallisella duunarilla ollut mitään mahdolisuuksia päästäkään. Piti olla melkein ns. suur-ruhtinaitten sukua ja verivala Sirola-opistolla.

        Tänä päivänä nämä puoluesopivat hallitsevat meidän kunnassamme tärkeitä paikkoja. Eikö olisikin vallankumouksen aika, jossa poistettaisiin syöpäläiset, eli ns. sopivat, mutta ei tietenkään pätevät.

        Kaulakorut kuuluvat 70-luvun stalinistien kaulaan.


      • kyllähän

        sitä K myrkytystäkin voi saada;)
        Noh leikki leikkinä. Mulla kans toi kupari ongelma. Eli hyvät Kalevala lahjakorut jäänyt pitämättä.


      • Leena Paavonvaimo
        Paavo NiskaMan kirjoitti:

        Kyllä SKDL aikoinaan maksoi hyvin toimitsijoilleen. Ne oli joillekin koffeleille haluttuja työpaikkoja. Ei niihin tavallisella duunarilla ollut mitään mahdolisuuksia päästäkään. Piti olla melkein ns. suur-ruhtinaitten sukua ja verivala Sirola-opistolla.

        Tänä päivänä nämä puoluesopivat hallitsevat meidän kunnassamme tärkeitä paikkoja. Eikö olisikin vallankumouksen aika, jossa poistettaisiin syöpäläiset, eli ns. sopivat, mutta ei tietenkään pätevät.

        Kaulakorut kuuluvat 70-luvun stalinistien kaulaan.

        Oli allergia sitten mitä metaallia hyvänsä, niin minä kirjoitan psykologin valtuuksilla eläkepaperit jokaiselle. Myös armeijasta pois tahtovat, kääntykäätte minun puoleeni. Mottoni on: Äidit vapaaksi, elatusvelvolliset miehet kuristetaan taloudellisesti putipuhtaiksi muumioiksi.


      • Ulla-Maija L.

        Senkin perkeleen nimi täytyy alkaa koolla. Saatana.
        Onneksi luottohenkilöni Leena NiskaMan boikotoi mukavasti asianosaisia, ja toimii yksipuolisesti minun mielijohteitteni mukaan.


    • nikkeli aller

      sopiva hopea on merkitty leimalla 925 = puhdas hopea....

      • kamu

        onneks hopea ei enää sisällä nikkeliä. ainakaan suomessa valmistetut hopeakorut ei sisallä :)


    • pikku myy

      itse olen allerginen hopealle.pystyn käyttämään vain täysin puhdasta hopeaa ja sitäkin hyvin vähän.raskaus jättää omat jälkensä ja voi myös herkistää ihoa jollain tavalla.ja voi olla että olet vähitellen herkistynyt hopealle ja siksi nyt ihosi reakoi herkemmin kun aikaisemmin.hopea allergia ei kai ole kovin yleinen.itse käytän kulta koruja tai sitten täysin puhdasta hopeaa.osa kultaliikkeen koruista on hopeoituja.käy kysymässä jossain koru liikkeessä ovatko korusi aitoa hopeaa.alergisiin reaktioihin auttaa hytrokortisoni.

    • Nurse

      Kyllä hopea sisältää nikkeliä.

      • kamu

        suomessa tarkastetaan hopea korut testeillä ne ei nykyään enää saa sisälltää nikkeliä, jotkut ulkomaalta tuodut korut saattaa sisältää mutta sen huomaa halvassa hinnassakin että joku mättää.

        http://www.inspecta.fi/palvelut/jalometallipalvelut/nikkelitestaus.php?m=128

        Nikkelin käyttö jalometallialan tuotteissa EU-direktiivi 94/27/EC: Nikkelipitoisuudelle raja-arvot
        Nikkeli on yleisin kosketusallergiaa aiheuttava metalli. Nikkeliallergikoiden määrä on jatkuvasti lisääntynyt ja yhä useampi kuluttaja onkin alkanut kiinnittää huomioita ostotilanteessa myös tuotteessa käytettyihin materiaaleihin. Nikkeliallergiaan altistuu yleensä pitkäaikaisessa ihokontaktissa. Direktiivin vaatimukset nikkelin käytöstä koskevat kaikkia ihokontaktituotteita. Niihin kuuluvat korut, kellot, kellonranteet, silmälasin sangat, nepparit

        TUKES valvoo Suomessa myynnissä olevien jalometallituotteiden pitoisuuksia ja leimoja. Jalometalliseosten pitoisuusmääräyksistä löydät ajantasaista tietoa Turvatekniikan keskuksen sivuilta www.tukes.fi

        Hopea
        Hopeassa käytetään seosaineena kuparia. Normaali hopeaseos ei sisällä nikkeliä, mutta joskus esineitä on niklattu päältä, jotta ne eivät tummuisi. Nykyisin tummumisen estämiseksi varsinkin riipusketjuja rodinoidaan. Yleisimmin hopeaesineet pinnoitetaan puhtaalla hopealla.


        http://www.naimakaupat.com/haaopas/haapari/sormus_materiaali.php

        Hopea (Ag) seostetaan kuparilla. Korujen valmistuksessa käytetään enimmäkseen 925-hopeaa. Tätä seosta kutsutaan myös sterling-hopeaksi. Tummumisen estämiseksi hopeakorut voidaan rodinoida. Yleisimmin hopeaesineet pinnoitetaan puhtaalla hopealla. Puhuttaessa uushopeasta tarkoitetaan alpakkaa, joka on nikkelin, sinkin ja kuparin seos.!!!! (ja Tätä käytetään vain haarukoissa ja veitsissä ei koruissa )

        http://www.suomenkultaseppienliitto.fi/kuluttajalle_jalometallit.shtml


    • ap..

      Kiitoksia paljon saamistani vastauksista! Joku kirjoitti että aidossa hopeassa on 925- kaiverrus. Suurimmasta osasta (niistä eniten käyttämistäni) sen löysinkin (hyvä tietää, mies meinaan ostanut lahjaksi ;)

      Kuten kerroinkin ei hopea ole minulle aiemmin mitään oireita aiheuttanut ja kun tulin raskaaksi otin sormukset pois turvotuksen takia. Synnytyksen jälkeen laitoin sormuksen takaisin ja jonkun ajan päästä alkoi kutina ja ikävä ihottuma tässä sormessa. Otin sormuksen heti pois ja ajattelin sen rauhoittuvan ja voisin sitten sitä taas käyttää. Tästä on nyt kohta puolitoista vuotta. Ihottuma ei ole vieläkään hävinnyt vaan hitaasti mutta varmasti alkanut leviämään ensin muihin kohtiin käsiä missä oli myös koruja ja kello ja ajattelinkin että tämä ei parane ennenkuin kaikki ärsyttävät tekijät on pois. Eli nekään ihottumat ei parane missä ei ole enää korua. Nyt en siis ole käyttänyt mitään vähään aikaan paitsi valkokultaista kihlasormustani.

      Lääkärissä olen jo kaksi kertaa kysynyt tästä ongelmasta ja tehtiin tavallisia allergia testejäkin (ei siis kuitenkaan mitään koruihin liittyvää) poissulkeaksemme muut aiheuttajat ja niitä ei löytynyt. Olen saanut myös vahvinta kortisonia mitä löytyy ja vaiva ei tunnu katoavan.

      Olen ihan pulassa kun mitään ei kuulemma voi tehdä kun kortisoni on ainut auttaja. Ja eniten pelkään että en voi enää koskaan käyttää rakkaita korujani!!!!! Kultakoruista en tykkää ollenkaan.

      No, täytyy katsoa jos tämä koruttomuus auttaisi ja sitten joskus lähteä varovaisesti kokeilemaan varmasti nikkelittömiä ja puhtaita hopeoita ja katsoa palaako ihottuma.

      Terv. ap.

    • lalalala2

      Olen ollut allerginen nikkelille vuosia ja kuullut kultasepänliikkeissä käydessäni, että hopeakorut ovat 99% hopeaa ja 1% on jotain sekoitetta, jossa voi olla nikkeliä mukana. Eihän se iso osa ole tuo yksi prosentti mutta henkilökohtaisesti sekin määrä tuntuu iholla ihottumana :P

      Raskausajasta en tiedä mitään kun en ole koskaan sitä kokenu mutta uskosin että se altistaa herkemmäksi kuin yleensä.

      • HOPEATIETÄJÄ

        Kerrottu väärin-tai ymmärretty väärin. 925-hopea sisältää - yllätys,yllätys - 92,5% hopeaa. 830-hopea taas 83% hopeaa. No, mitäs se loppu sitten on? Kyllä se on kuparia. Kuparia ja hopeaa sekoitetaan kultaankin. Vieläpä paljon enemmän, kuin hopeaan. Kupari voi olla myös se ainesosa, jolle joku voi olla allerginen (tosin hyvin harva). Mitä taas nikkeliin tulee, niin alle 0,05% pitoisuus ei herkistä nikkeliallergikkoa...


    • kysyppä

      kuule LÄÄKÄRILTÄ!!!

      • kamu

        suurella todenäköisyydellä tämän kysymyksen keksijän korut ovat likaisia ja ne sisältää bakteereja esim ketjut joten puhdista ne huolella. jos käytät vanhoja tai ulkomailta tuotuja koruje ne saattaa sun ihoa ärsyttää mutta jos ne on suomalaisia ja niissä leimat niin sun allergia johtuu varmaan bakteereista


    • joskus alalla ollut

      Eri koruissa käytetään seosaineina erilaisia yhdisteitä ja useimmiten juuri nämä ovat allergian aiheuttajia. Yleisin on monen jo mainitsema nikkeliallergia, mutta aiheuttaja voi olla moni muukin ainesosa. Markkinoilla on erityisiä allergiakoruja, joissa on kiinnitetty huomiota juuri allergeeneihin ja lisäksi niissä on tarkemmat selosteet seosmetalleista. Olen kuullut puhuttavan myös hopea-allergiasta mutta käsittääkseni se on erittäin harvinainen. Jos allergia aiheuttaa sinulle oireita, kehotan kääntymään toki ensin liikkeen puoleen, mutta ehkä valmistajan tai maahantuojankin. Heillä on tuotteista arkistoituna testiraportit, joista selviävät tarkat tulokset. Erityisliikkeet varmasti myös esittelevät allergiatuotteita.

    • suski76

      itellä myös nikkeliallergia ja suurin osa hopea koruista ei mulle sovi. en tiedä sitä, että sisältääkö hopea nikkeliä (joiden mielestä hieman sisältääkin), mutta olen joskus kuullut puhuttavan hopea-allergiastakin.
      kaverille ei sitten taas sovi kulta...se on musta hullua.

    • toope

      hopealle voi olla allerginen koska se sisältää nikkeliä joten kehoitan ottamaan korut pois.
      Valkokultakin aiheuttaa nikkeli allergiselle allergiaa, ainut mikä jalometallleista sopii on keltakulta.

      • Mestari
        Alalla- ja kauan! kirjoitti:

        Sinullekin tämä:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000012&conference=4500000000001635&posting=22000000020695602

        Vaikkakin pienen määrän, joka yleisesti ottaen ei aiheuta reaktiota. Kuitenkin osa ihmisistä on herkistyneet myös hopea ja valkokullan sisältämille nikkelipitoisuuksille. Se että pitoisuus on vaikkapa 0,001 ei tarkoita että tuote olisi nikkelitön. Lain mukaan sitä voidaan mainostaa nikkelittömänä silloin kun se ei ylitä sallittuja asetuksissa määriteltyjä rajoja.

        Laki kirja ei kuitenkaan ole lääkärikirja, eikä kerro siis totuutta reagoiko joku ihminen ko. aineelle vai ei.

        Esimerkiksi suklaissa hyvin usein lukee "saattaa sisältää jäämiä pähkinästä". Eli kun tuotetta valmistetaan samalla koneella, jäämät on niin pieniä puhdistuksen jälkeen ettei niitä saada luotettavasti mitattua ja siksi tämä varoitus, koska muutamat saattaa saada hengenvaarallisen reaktion vaikka pitoisuus olisi niin pieni ettei sitä tavallisimmilla mittausmenetelmillä saada mitattua.

        Eli vaikka olisitkin alalla, niin käytä hiukan järkeä, et ole kuitenkaan lääkäri, joten älä kerro toiselle ettei reaktiota synny kun lakikirja sanoo että tuotetta voi myydä "puhtaana" vaikka pitoisuus jää alle tietyn rajan


      • Alalla-ja kauan
        Mestari kirjoitti:

        Vaikkakin pienen määrän, joka yleisesti ottaen ei aiheuta reaktiota. Kuitenkin osa ihmisistä on herkistyneet myös hopea ja valkokullan sisältämille nikkelipitoisuuksille. Se että pitoisuus on vaikkapa 0,001 ei tarkoita että tuote olisi nikkelitön. Lain mukaan sitä voidaan mainostaa nikkelittömänä silloin kun se ei ylitä sallittuja asetuksissa määriteltyjä rajoja.

        Laki kirja ei kuitenkaan ole lääkärikirja, eikä kerro siis totuutta reagoiko joku ihminen ko. aineelle vai ei.

        Esimerkiksi suklaissa hyvin usein lukee "saattaa sisältää jäämiä pähkinästä". Eli kun tuotetta valmistetaan samalla koneella, jäämät on niin pieniä puhdistuksen jälkeen ettei niitä saada luotettavasti mitattua ja siksi tämä varoitus, koska muutamat saattaa saada hengenvaarallisen reaktion vaikka pitoisuus olisi niin pieni ettei sitä tavallisimmilla mittausmenetelmillä saada mitattua.

        Eli vaikka olisitkin alalla, niin käytä hiukan järkeä, et ole kuitenkaan lääkäri, joten älä kerro toiselle ettei reaktiota synny kun lakikirja sanoo että tuotetta voi myydä "puhtaana" vaikka pitoisuus jää alle tietyn rajan

        Kun kerran väität jutussasi "osan ihmisistä" altistuvan promillen nikkelipitoisuuksille, niin varmaan ystävällisesti linkität tämän "tieteellisen tutkimustuloksen". Tällainen ufo-ihminen ei varmastikaan voisi olla milloinkaan tekemisissä minkäänlaisen metallin kanssa -edes hetkellisesti.


    • Allergiasta kärsivä

      Hei.Halusit kuulla että voiko hopealle olla allerginen.Kyllä voi,siinä on nikkeliä.Myös valkokulta sisältää nikkeliä.Itselleni on tehty allergiatestit ja minua kiellettiin käyttämästä hopea,valkokulta koruja.Itse olen jo sopeutunut etten voi käyttää kyseisiä tuotteita mutta katsoa saa.Suosittelen allergiatestiä jos haluaa saada varmuuden asiaan.

      • Alalla -ja kauan!

        Meillä on tehty säännöllisesti metallitestejä hopealla ja titaanilla. Titaani- ja hopeakorujen (nikkeli- ja koboltti) testitulos oli sama: alle 0,01%, eli käytännössä nikkelitön (ja koboltiton). Ei aiheuta iho-oireita. Ensikorujenkin max. pitoisuus voi olla 0,05% (=voi myydä nikkelittömänä), aiheuttamatta ongelmia. Pitkäaikaisessa ihokosketuksessakin olevan korun max. nikkelipitoisuus saa olla 0,5%. Näin meillä. Muiden tekemisistä en vastaa, mutta meillä korut on satavarmasti nikkelittömiä!


      • kamu
        Alalla -ja kauan! kirjoitti:

        Meillä on tehty säännöllisesti metallitestejä hopealla ja titaanilla. Titaani- ja hopeakorujen (nikkeli- ja koboltti) testitulos oli sama: alle 0,01%, eli käytännössä nikkelitön (ja koboltiton). Ei aiheuta iho-oireita. Ensikorujenkin max. pitoisuus voi olla 0,05% (=voi myydä nikkelittömänä), aiheuttamatta ongelmia. Pitkäaikaisessa ihokosketuksessakin olevan korun max. nikkelipitoisuus saa olla 0,5%. Näin meillä. Muiden tekemisistä en vastaa, mutta meillä korut on satavarmasti nikkelittömiä!

        jos jaksaisitte lukea minun kirjoittamat vastaukset löydätte linkkejä yms mistä saatte fakta tietoa. laki sanoo että hopeakorut ei saa sisälltää nikkeliä ja niitä testataan ja tarkkailaan jos sinulla on vanhoja tai ulkomailta ostettuja hopekoruja ne saattaa nikkeliä sisältää. alan ammattilaisena suosittelen että porukka surffaisi vaikka inspectan tai kultaseppien liiton sivulle


      • fyysikkona tutkin
        kamu kirjoitti:

        jos jaksaisitte lukea minun kirjoittamat vastaukset löydätte linkkejä yms mistä saatte fakta tietoa. laki sanoo että hopeakorut ei saa sisälltää nikkeliä ja niitä testataan ja tarkkailaan jos sinulla on vanhoja tai ulkomailta ostettuja hopekoruja ne saattaa nikkeliä sisältää. alan ammattilaisena suosittelen että porukka surffaisi vaikka inspectan tai kultaseppien liiton sivulle

        Nimimerkit "kamu" ja "Alalla -ja kauan!" puhuvat perättömiä, vaikka sanojensa mukaan ovat alan ammattilaisia.


        TUKES testaa jalometalleista vain sen, että niissä on jalometallia pitoisuusleiman ilmoittama määrä. Nämäkin testit ovat pistokoeluontoisia, jokaista koruerää ei testata.

        Valkokulta on metalliseos jossa voi olla nikkeliä jopa 12 %. Pallaudimilla seostamalla kulta saadaan myös vaaleksi, mutta koska pallaudium on kallista ei sitä yleensä käytetä.

        EU teki korujen käyttäjille hirveän karhunpalveluksen kun määräsi viime vuonna entisen nikkelin pitoisuusrajan sijaan liukenevuusrajan. Nyt saa myydä nikkelittöminä sellaisia metalliseoksia jotka aiheuttavat ainakin nikkelille herkistyneille oireita ja mitä ilmeisimmin monille myös ennen pitkää nikkeliherkistymistä. Inspectan NickelFree -leimalla varustettu esine sisältää nikkeliä alle 0,05 painoprosenttia. Mitään muuta tämä leima ei takaa.

        Oikeasti nikkelittömiä koruja on mahdotonta saada mistään. Röngenfluoresenssispektrometri on hyvä laite mitata metalliseosten alkuainejakautumaa ja -pitoisuuksia. Tällä tavalla saadaan alkuaineet paremmalla kuin miljoonasosan tarkuudella määrättyä. Onko nikkelipitoisuudelle olemassa turvallista rajaa?


      • fyysikkona tutkin
        fyysikkona tutkin kirjoitti:

        Nimimerkit "kamu" ja "Alalla -ja kauan!" puhuvat perättömiä, vaikka sanojensa mukaan ovat alan ammattilaisia.


        TUKES testaa jalometalleista vain sen, että niissä on jalometallia pitoisuusleiman ilmoittama määrä. Nämäkin testit ovat pistokoeluontoisia, jokaista koruerää ei testata.

        Valkokulta on metalliseos jossa voi olla nikkeliä jopa 12 %. Pallaudimilla seostamalla kulta saadaan myös vaaleksi, mutta koska pallaudium on kallista ei sitä yleensä käytetä.

        EU teki korujen käyttäjille hirveän karhunpalveluksen kun määräsi viime vuonna entisen nikkelin pitoisuusrajan sijaan liukenevuusrajan. Nyt saa myydä nikkelittöminä sellaisia metalliseoksia jotka aiheuttavat ainakin nikkelille herkistyneille oireita ja mitä ilmeisimmin monille myös ennen pitkää nikkeliherkistymistä. Inspectan NickelFree -leimalla varustettu esine sisältää nikkeliä alle 0,05 painoprosenttia. Mitään muuta tämä leima ei takaa.

        Oikeasti nikkelittömiä koruja on mahdotonta saada mistään. Röngenfluoresenssispektrometri on hyvä laite mitata metalliseosten alkuainejakautumaa ja -pitoisuuksia. Tällä tavalla saadaan alkuaineet paremmalla kuin miljoonasosan tarkuudella määrättyä. Onko nikkelipitoisuudelle olemassa turvallista rajaa?

        Piti tietysti kirjoittaa palladium, mutta välillä sormet näkyvät menevän epätahtiin!


      • Alalla-ja kauan
        fyysikkona tutkin kirjoitti:

        Nimimerkit "kamu" ja "Alalla -ja kauan!" puhuvat perättömiä, vaikka sanojensa mukaan ovat alan ammattilaisia.


        TUKES testaa jalometalleista vain sen, että niissä on jalometallia pitoisuusleiman ilmoittama määrä. Nämäkin testit ovat pistokoeluontoisia, jokaista koruerää ei testata.

        Valkokulta on metalliseos jossa voi olla nikkeliä jopa 12 %. Pallaudimilla seostamalla kulta saadaan myös vaaleksi, mutta koska pallaudium on kallista ei sitä yleensä käytetä.

        EU teki korujen käyttäjille hirveän karhunpalveluksen kun määräsi viime vuonna entisen nikkelin pitoisuusrajan sijaan liukenevuusrajan. Nyt saa myydä nikkelittöminä sellaisia metalliseoksia jotka aiheuttavat ainakin nikkelille herkistyneille oireita ja mitä ilmeisimmin monille myös ennen pitkää nikkeliherkistymistä. Inspectan NickelFree -leimalla varustettu esine sisältää nikkeliä alle 0,05 painoprosenttia. Mitään muuta tämä leima ei takaa.

        Oikeasti nikkelittömiä koruja on mahdotonta saada mistään. Röngenfluoresenssispektrometri on hyvä laite mitata metalliseosten alkuainejakautumaa ja -pitoisuuksia. Tällä tavalla saadaan alkuaineet paremmalla kuin miljoonasosan tarkuudella määrättyä. Onko nikkelipitoisuudelle olemassa turvallista rajaa?

        Mikä olikaan "perätöntä" jutussani!? Sekö, etten kertonut, että korut olen tutkituttanut jo vuosia atomiabsorptiospektrofotometrisesti. Sehän olisikin kertonut tavis-kuluttajalle paljon, heh!
        TUKESista en maininnut halaistua sanaa. Sekö, että oma-alotteisesti tutkituttaa korujaan säännöllisesti (ja vielä ainoalla pätevällä tavalla) tekee minusta perättömien puhujan?
        Atomiabsorptiospektrofotometri on selvittänyt koruistamme niin titaanin, kuin hopeankin nikkeli- ja kobolttipitoisuuden (molemmissa metalleissa alle 0,01%) yleisesti käytössä oleva max pitoisuus k.o. aineille on asetettu 0,05%, minkä alittavia tuotteita voi myydä nikkelittömänä. Kaiketi (niinkuin olen ymmärtänyt) tämä on raja, jonka alittava pitoisuus ei altista nikkelin vaaroille (eli se "turvallisuusraja"). Jos sinulla vaan on syvempää tietoa asiasta, linkittänet lähteen minulle. Muuten juttusi kyllä oli ihan täyttä asiaa. Etenkin liukenevuusrajan osalta (olen keskustellut asiasta useinkin "erään viranomaisen" kanssa). Ehkä tiedätkin henkilön...


    • Joma162

      Eka raskaus herkisti hopeakoruille..nyt on menossa neljäs raskaus ja pystyn taas pitämään hopeakoruja.

      Tämä neljäs raskaus taas herkisti koirille joista ei IKINÄ ennen ole tullut mitään.

      Eli raskaus voi herkistää ja useimmiten nämä herkistymiset menee ajallaan ohi kun antaa ihon rauhassa ns.palautua.

      • kamu

        puhuinkin suomalaisista hopeakoruista että niitä on lailla säädelty niin että nikkeliä ei saa enää nykypäivänä sisälltää(korkeintaan juotos saumassa) linkin laitoin jo aiheesta ylempänä. jos joku hankkii ulkomailta koruja ne todennäkoisesti sisälltää nikkeliä eli tarkistakaa alkuperä maa! tai kysykää ostaessa! inspecta testaa paljon jalometalli koruja juuri nikkelin takia ja myös että seosmetallit vastaa korun leimoja muuten korujen tarkkailu ja testaus ei olisi tarpeellista jos nikkeliä sallittaisiin? va mitä? onko teillä pätevää syytä miksi koruja sitten testataan?


      • Sivistynyt
        kamu kirjoitti:

        puhuinkin suomalaisista hopeakoruista että niitä on lailla säädelty niin että nikkeliä ei saa enää nykypäivänä sisälltää(korkeintaan juotos saumassa) linkin laitoin jo aiheesta ylempänä. jos joku hankkii ulkomailta koruja ne todennäkoisesti sisälltää nikkeliä eli tarkistakaa alkuperä maa! tai kysykää ostaessa! inspecta testaa paljon jalometalli koruja juuri nikkelin takia ja myös että seosmetallit vastaa korun leimoja muuten korujen tarkkailu ja testaus ei olisi tarpeellista jos nikkeliä sallittaisiin? va mitä? onko teillä pätevää syytä miksi koruja sitten testataan?

        Kuka yhdistäisi eronneet "yhdys sanat". Vaikuttaa hölmöltä, jos ei hallitse oikeinkirjoitusta.

        80-luvun lopussa netissä oli hiukan eri tasoisia kirjoittajia kuin nyt - ne vanhat hyvät ajat.


      • lähihistorioitsija
        Sivistynyt kirjoitti:

        Kuka yhdistäisi eronneet "yhdys sanat". Vaikuttaa hölmöltä, jos ei hallitse oikeinkirjoitusta.

        80-luvun lopussa netissä oli hiukan eri tasoisia kirjoittajia kuin nyt - ne vanhat hyvät ajat.

        80-luvun lopun netissä oli toki vaikka mitä, 60-luvun netistä puhumattakaan!


    • esimerkki

      Opettani oli allerginen kullalle. Hänen oli pakko poistattaa kultahampaansa, kun allergia puhkes, vaikkakin oli jo lähes 60-vuotias. ELi allergiat voi puhjeta milloin vain..

    • kamu

      no sattuuko olemaan tietoa kuinka vanha kultahammas on? koska laki nikkelista on ollu voimassa vain muutaman vuoden! eli jos äijjä on 60 niin ei ihme että hammas mätänee suuhun todennäkösesti vanha kultahammas ja nikkeli alko vanhaa pappaa ärsyttää ja saanen muistuttaa että nyt puhutaan hopeakoruista! ainakin palstan aloittaja tiedusteli hopea koruista eli jatketaan niillä linjoilla

      • kamu

        Hopea (Ag) seostetaan kuparilla. Korujen valmistuksessa käytetään enimmäkseen 925-hopeaa. Tätä seosta kutsutaan myös sterling-hopeaksi. Tummumisen estämiseksi hopeakorut voidaan rodinoida. Yleisimmin hopeaesineet pinnoitetaan puhtaalla hopealla (tällä tarkoitetaan 999% hopeaa).

        "" Puhuttaessa uushopeasta tarkoitetaan alpakkaa, joka on nikkelin, sinkin ja kuparin seos"".

        http://www.suomenkultaseppienliitto.fi/kuluttajalle_jalometallit.shtml

        jotkut korut saattaa sisälltää korkeintaan 0.05 % nikkeliä mutta se on niin pieni määrä että se ei liukene edes pitkässä käytössä korusta ihoon tätä testataan myös!


    • olla allerginen

      Minulla on nikkeliallergia ja en pysty pitämään minkäänlaisia hopeakoruja, joten hopean seassa on pakko olla nikkeliä.

      • Alalla-ja kauan!

        Jos hopeisessa tuotteessa ei ole nikkeliä (niitä on nykyään monessakin liikkeessä, ja ainakin meillä), niin herkistyminen VOI JOHTUA KUPARISTA. HOPEAN SEASSA EI OLE PAKKO OLLA NIKKELIÄ! Siitä mainitsinkin jo aikaisemmissa kirjoituksissani. Lue ne!


    • eräs vaan

      Kyllä voi,myös kullalle,jos on allerginen,kultakin pitäisi olla puhtainta eli valkokultaa,itsellä sama ongelma.

      • kamu

        mä kirjotan vain hopeasta ja jos sinulla on ogelma hopan kanssa käytä ne korut lakkauksessa tai rodinoinnissa. kuinka vanhoja koruja käytät? kalevalakoru lakkaa korut joten ei niistä uusimmista tuotteista ainakaan pitäisi tulla allergiaa. ja 0,05 on sallittu nikkeli raja ja se on niin pieni määrä massaan nähden että se ei liukene ihoon edes pitkässä käytäössä.
        ja sille ilkeälle kirjoittajalle en mä suakaan tuomitse yritän täällä auttaa ja selittää mitä kannattaa tehdä ehkä en kirjota kuin professori mutta suomi ei ole minun äidinkieli joten siihen nähden kirjotan suht hyvin. olet varmaan itsekkin huono jossakin asiassa mietippä sitä ennen kuin ilkeilet täällä!


    • odieriina

      hopea on titaniumin kanssa turvallisin metalli, mutta kaikki ei aina ole puhdasta hopeaa.

      • kamu

        suosittelen lämpimästi että jos joku vielä valittaa nikkelistä eikä tiedä mistä puhuu niin soittakaa vaikka kultasepäniikkeeseen ja kysykää. tai raakaaineiden maahantuojalle ja selvittäkää ite jos ette usko


      • Lue Uusiksi
        kamu kirjoitti:

        suosittelen lämpimästi että jos joku vielä valittaa nikkelistä eikä tiedä mistä puhuu niin soittakaa vaikka kultasepäniikkeeseen ja kysykää. tai raakaaineiden maahantuojalle ja selvittäkää ite jos ette usko

        Jos haluat, että mielipiteesi otetaan vakavasti, kannattaa kirjoittaa paremmin.

        Nikkeli on tunnettu ihottumien aiheuttaja, ja sen pelätään aiheuttavan jopa syöpää.

        Jalometalleja, kuten hopeaa ja kultaa on pidetty täysin turvallisina. Vika on siinä, ettei niitä käytetä itsenään. Niitä käytetään aina sekoitettuina muihin metalleihin.

        Tuleepa vielä mielehen ns. amalgaami, jonka väitettiin olevan turvallinen elohopealejeerinki hampaitten paikkauksessa. Mutta niin kävi, että moni on jo vaihtanut muovipaikkoihin. Seuraava uutinen onkin, miten turvallista muovi on. Ei taida olla turvallista mikään. Sadan vuoden kuluttua ihmiset ihmettelevät meidän ajan lääketiedettä.


    • Sunangel

      Voi olla,itsellä on nikkeli ja hopea allergia.. ja raskaus pahensi mun allergiaa,eli se on mahdollista että se on laukaissut sen..

      • kamu

        jos sulla on hopean allergia niin ei ihme että hopeakorut sinua sitten allergisoi käytä sitten kirurgiteräksestä valmistettuja koruja niissä ei pitäisi olla mitään allergisoivaa. nikkeli 0,05 % massassa ei liukene joten käytät ulkomaalaisia tai vanhoja hopeakoruja tai yksinkertaisesti olet allerginen kuparille mutta jos itse puhdas hopea tutkitusti sinua allergisoi käytä kirurgiteräs tai puukoruja jatkossa


      • Alalla-ja kauan
        kamu kirjoitti:

        jos sulla on hopean allergia niin ei ihme että hopeakorut sinua sitten allergisoi käytä sitten kirurgiteräksestä valmistettuja koruja niissä ei pitäisi olla mitään allergisoivaa. nikkeli 0,05 % massassa ei liukene joten käytät ulkomaalaisia tai vanhoja hopeakoruja tai yksinkertaisesti olet allerginen kuparille mutta jos itse puhdas hopea tutkitusti sinua allergisoi käytä kirurgiteräs tai puukoruja jatkossa

        Duoda,duoda...kirurginteräksisiä (=ruostumaton teräs=rosteri) koruja ei kylläkään pidä mennä suosittelemaan hopea- ja nikkeliallergiselle lainkaan. Syy: teräskoruissa on tavallisesti 10-13% nikkeliä ja yli 16% kromia. Titaani on "se turvallinen" vaihtoehto. Mm. tällainen linkki löytyi lävistys-puolelta:
        http://www.skintech.de/materialkunde.htm
        puukorun lisäksi voi tietty käyttää myös luisia ja muovisia(?) koruja. Eivät vaan ole kovin hygieenisiä...


      • kamu
        Alalla-ja kauan kirjoitti:

        Duoda,duoda...kirurginteräksisiä (=ruostumaton teräs=rosteri) koruja ei kylläkään pidä mennä suosittelemaan hopea- ja nikkeliallergiselle lainkaan. Syy: teräskoruissa on tavallisesti 10-13% nikkeliä ja yli 16% kromia. Titaani on "se turvallinen" vaihtoehto. Mm. tällainen linkki löytyi lävistys-puolelta:
        http://www.skintech.de/materialkunde.htm
        puukorun lisäksi voi tietty käyttää myös luisia ja muovisia(?) koruja. Eivät vaan ole kovin hygieenisiä...

        Even some jewelry that is claimed to be titanium is often composed of cheaper metals such as nickel and iron.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Piercings

        eli ei se titaanikaan näytä yhtään sen kummemmalta vaihtoehdolta. käytä sitten puukoruja jos tulee ogelmia ihon kanssa aarikka tekee suomessa puukoruja


      • kamu
        kamu kirjoitti:

        Even some jewelry that is claimed to be titanium is often composed of cheaper metals such as nickel and iron.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Piercings

        eli ei se titaanikaan näytä yhtään sen kummemmalta vaihtoehdolta. käytä sitten puukoruja jos tulee ogelmia ihon kanssa aarikka tekee suomessa puukoruja

        saatko allergiiaa musistakin kuin hopeakoruista? esim vaatteiden metallinapeista tai kelloista? va pelkästään hopeakoruista? koska jos sinulla oikeasti on nikkelille allergia et pystyisi farkkuja pitämään koska ne napit on päällystetty nikkelillä ja monet kellon lukot ja kelloremmit on huonompaa terästä joka sisältää paljon nikkeliä. ja sanoppa vielä kuinka vanhoja korusi ovat ja minkä merkkisiä? ja onko vielä suomalaista kamaa?


      • Alalla-ja kauan
        kamu kirjoitti:

        Even some jewelry that is claimed to be titanium is often composed of cheaper metals such as nickel and iron.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Piercings

        eli ei se titaanikaan näytä yhtään sen kummemmalta vaihtoehdolta. käytä sitten puukoruja jos tulee ogelmia ihon kanssa aarikka tekee suomessa puukoruja

        Täytyykin kättelyssä todeta, että elämäni varrella ei vielä koskaan ole tullut moista tilannetta. Jos epärehellinen kauppias myy jotain teräsromua titaanina, niin eihän se titaanin vika ole! Ostajan pitäis kyllä jo painostakin erottaa tuotteet toisistaan. Testituloksissani titaaniset korut on AINA koostuneet seuraavista ainesosista: 90% titaania, 6% alumiinia ja 4% vanadiinia. Nikkeliä alle 0,01%. TÄYSIN turvallisia käyttää. Kuka lie kirjoittanut wikipediaan moisia valeita? Joku jolla on varastot täynnä halpaa teräsromua?


      • Sama taas
        Alalla-ja kauan kirjoitti:

        Täytyykin kättelyssä todeta, että elämäni varrella ei vielä koskaan ole tullut moista tilannetta. Jos epärehellinen kauppias myy jotain teräsromua titaanina, niin eihän se titaanin vika ole! Ostajan pitäis kyllä jo painostakin erottaa tuotteet toisistaan. Testituloksissani titaaniset korut on AINA koostuneet seuraavista ainesosista: 90% titaania, 6% alumiinia ja 4% vanadiinia. Nikkeliä alle 0,01%. TÄYSIN turvallisia käyttää. Kuka lie kirjoittanut wikipediaan moisia valeita? Joku jolla on varastot täynnä halpaa teräsromua?

        Tässä vielä ihotautilääkärin kannanotto:
        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_haku=hopea&p_artikkeli=dlk00449

        Ympäristökeskukseltakin löytyy tutkimus teräksestä ja titaanista. Kannatta vilkaista sekin vielä, jollei juttuni ja linkkini olleet riittävän vakuuttavia...


    • Reddyhairy

      oo äm gee! niitäkin on!!! !!1111!!!!!!111

    • TariaRoi

      Minulla on nikkeliallergia ja reakoi lisäksi hopealle.Korvalehdet turpoaa jos laitan hopeiset korvikset korvaan
      Mutta jostain syystä Aarikan korvakorut eivät ärsytä korvia ja niitä voi pitää vaikka päivän
      Niistä löytää nättejä koruja
      Kultaa tieten korvani kestää,eikä oireita niistä tule

    • seostahan nekin ovat

      Kyllä hopeakoruissakin voi olla nikkeliä aivan samoin kuin kultakoruissakin voi olla.

      • metalliseppä

        Tästä "tietopalstasta" vielä...
        Ne ihmiset, jotka "luulee tietävänsä" asiasta, kannattaisi tarkistaa tietonsa, eikä jakaa sitä faktana!
        Mikäli hopeakorussa on leima 925, se tarkoittaa joko sitä, että että kyseessä on sterling-hopea (seos, jossa 925 tuhannesosaa hienohopeaa seostettuna 75 tuhannesosaan kuparia)tai sitten kyseessä on joku "miumau-maassa" valmistettu käikäle, joka voi olla ihan mitä tahansa metallia ja vain leimattu ko.leimalla!
        Suomessa valmistetun tuotteen 925 leima on suorakaiteen muotoisen syvennyksen sisällä. Lisäksi vastaavan muotoinen tekijän leima pitäisi yli 10g hopeatuotteesta lain mukaan löytyä myös. Käykää lukemassa TUKES:in sivuilta tietoutta lakisääteisistä jalometallileimoista!
        Ostakaa suomalaista käsityötä, älkääkä mitään "kuttaperkkaa" asematunnelin liimanhaisteluputiikeista!


      • Alalla-ja kauan
        metalliseppä kirjoitti:

        Tästä "tietopalstasta" vielä...
        Ne ihmiset, jotka "luulee tietävänsä" asiasta, kannattaisi tarkistaa tietonsa, eikä jakaa sitä faktana!
        Mikäli hopeakorussa on leima 925, se tarkoittaa joko sitä, että että kyseessä on sterling-hopea (seos, jossa 925 tuhannesosaa hienohopeaa seostettuna 75 tuhannesosaan kuparia)tai sitten kyseessä on joku "miumau-maassa" valmistettu käikäle, joka voi olla ihan mitä tahansa metallia ja vain leimattu ko.leimalla!
        Suomessa valmistetun tuotteen 925 leima on suorakaiteen muotoisen syvennyksen sisällä. Lisäksi vastaavan muotoinen tekijän leima pitäisi yli 10g hopeatuotteesta lain mukaan löytyä myös. Käykää lukemassa TUKES:in sivuilta tietoutta lakisääteisistä jalometallileimoista!
        Ostakaa suomalaista käsityötä, älkääkä mitään "kuttaperkkaa" asematunnelin liimanhaisteluputiikeista!

        Vaikka miten linkittäisi tällekin palstalle aivan virallista tietoa, niin silti valtaosa kyselee mielummin "hevosmiesten tietotoimiston uutisia". Mutta vielä kerran TUKESista:
        http://www.tukes.fi/jalometallituotteet/kuluttajaopas/etusivu.html
        Eikä googlenkaan käyttö ole kielletty. Sitten sepälle: Kaikella kunnioituksella suomalaisia seppiä kohtaan, mutta malleja saisi olla paljon,paljon enemmän. Tässä syy, miksi ulkoa(kin) tuodaan paljon, vaikka eivät aina ole kovinkaan kummoista laatua. Mutta ne mallit...taitoa suomalaisilla sepillä kyllä on vaikka muille jaettavaksi.


    • TööT

      Kyllä voi olla allerginen hopealle.....

    • tietysti, hö

      ....

      • kamu

        jos olet tutkitusti itse hopealle allerginen niin kaytä puu,tai muovikoruja. jos sinulla on oikeasti nikkeliallergia niin et voi käyttää vetoketjuja, housun nappeja joitakin kellija koska ne sisälltää paljon nikkeliä. suomessa testataan korut (mainitsin monesti ylempänä) voi lukea jos haluaa ja sen tarkoitus on tarkistaa että seokset täsmää leimaan ja että nikkeliä on minimi määrä eli 0,05 % ja se on niin pieni määrä että se ei liukene ihoon edes pitkässä käytössä. toki koruissa voi olla nikkeliä paljonkin muttä ne korut on ns. torikoruja jotka on halpoja, VANHOISSA hopeakoruissa saattaa olla nikkeliä enemmän kuin nykyään. nykyään laki säätelee pitoisuuksia ja testejä niin että ihmiset ei saa ihottumia, suomalaiset korunvalmistajat ei käytä nikkeliä ja jos käyttää niin pitoisuus on sallitun rajaan asti 0,05 % (joka ei liukene ihoon). eli jos sotatte suomalaista teille ei tule ongelmia mutta sumalaiset ihmiset on niin ahneita että ne ostaa halpoja tuonti koruja niin ei ihme että ihottumaa tulee ja porukka valittaa ei voi muuta sanoa kuin oma moka ei halvalla laatua saa


    • nimeton

      On olemassa sellaisia hopea koruja joille voi olla allerginen itse en voi pitää kaikkia hopea koruja

      • kamu

        luultavasti korusi on ulkomaalaisia tai vanhoja jos ne sun ihoa ärsyttää, se selittää miksi jotkut korusi ärsyttää ja jotkut ei. tuo alempi teksti on suomalaisen koruja valmisavan yrityksen sivuilta ja ne ei käytä nikkeliä hopeakoruissaan eli jos jollakin allergia niin voi kokeilla niitä.

        Koska puhdas hopea on pehmeää, lujitetaan sitä seostamalla siihen kuparia. Käytetyimmät seokset ovat 830/1000 (ns. työhopea) ja 925/1000 (ns. sterlinghopea).
        Hopealla on myös bakteereja tappava (oligodynaaminen) ominaisuus, jolloin sen käyttö ruokailuvälineiden materiaalina on perusteltua.

        lähde:
        http://www.kultajousi.fi/Kiinteasivu.asp?KiinteaSivuID=26&NakymaID=1


        Hopea
        Hopeassa käytetään seosaineena kuparia. Pöytähopea seoksessa kuparia on hieman enemmän kuin koruihin käytettävässä seoksessa, jotta pyötähopeaesineet olisi lujempia. Yleensä hopeaesineet on pinnoitettu puhtaalla hopealla puhtaan hopean loistokkaan kiillon saavuttamiseksi.
        SAURUM käyttää ainoastaan nikkelivapaata hopeaa kaikissa tuotteissaan.
        Tarkempaa tietoa jalometalleista ja leimauksesta saa TUKESIN kotisivuilta: www.tukes.fi

        lähde:

        http://www.saurum.fi/


    • Tiedot-on

      Useissa koruissa käytetään metalliseoksia ja esim puhdas kulta ei kestä käyttöä sellaisenaan. Valitettavasti myyjät eivät tunnu tuntevan tätä asiaa, vaan väitetään, että mm teräs on terästä eikä aiheuta mitään, kun se on todellisuudessa muilla metalleilla lisättyä rautaa: kromi, nikkeli jne. Kemiallinen asiantuntemus on todella huonoa valitettavasti. Hopekoruissakin on merkintä paljonko niissä on hopeaa promilleina eli tuhannes-osina.

      • Alalla-ja kauan

        "Myyjät(koruliikkeitten) on kyllä aika syyttävästi ja yleistävästi sanottu. Työnantajan ja myyjän oma munaus jos ei halua opetella alaansa paremmin sa syvällisemmin. Loistohyviä -niinkuin surkeita ja kaikkea siltä väliltä löytyy ammattikunnasta kuin ammattikunnasta.
        Tuli mieleeni eräs hupaisa tapaus: maineikkaan ja laadulla ylpeilevän tavaratalon (tukkimies) koruosaston myyjä vastasi materiaalitiedusteluuni (kyseessä napakoru): "se on kirurginterästä eli titaania"....


      • kamu
        Alalla-ja kauan kirjoitti:

        "Myyjät(koruliikkeitten) on kyllä aika syyttävästi ja yleistävästi sanottu. Työnantajan ja myyjän oma munaus jos ei halua opetella alaansa paremmin sa syvällisemmin. Loistohyviä -niinkuin surkeita ja kaikkea siltä väliltä löytyy ammattikunnasta kuin ammattikunnasta.
        Tuli mieleeni eräs hupaisa tapaus: maineikkaan ja laadulla ylpeilevän tavaratalon (tukkimies) koruosaston myyjä vastasi materiaalitiedusteluuni (kyseessä napakoru): "se on kirurginterästä eli titaania"....

        niilä jolla on nikkeli allergia voi ostaa koruja yrityksiltä jotka ilmoittaa että ne ei käytä nikkeliä koruissaan ja testauttaa ne. esim linkit jotka edellisessä viestissä lähetin. mitä enemmän on valmis koruun satsaamaan sitä tarkempaa tietoa tulee. jos menee halpis paikkaan niin saattaa ulkomaalaista tavaraa tulla vastaan ja allergioita. jos menette ihan kultasepän liikkeeseen missä on paja niin sepät kyllä tietää tarkasti kaikki. mutta jos menee vain koruja myyvään liikkeeseen yleensä halpaan sellaiseen myyjillä ei ole koulutusta niin ne ei tiedä mitä ne myy. jos haluaa oikeasti tietoa kyllä sitä löytää ja jokainen varmaan tietää luotettavat lähteet


      • tavallaan olemassa
        kamu kirjoitti:

        niilä jolla on nikkeli allergia voi ostaa koruja yrityksiltä jotka ilmoittaa että ne ei käytä nikkeliä koruissaan ja testauttaa ne. esim linkit jotka edellisessä viestissä lähetin. mitä enemmän on valmis koruun satsaamaan sitä tarkempaa tietoa tulee. jos menee halpis paikkaan niin saattaa ulkomaalaista tavaraa tulla vastaan ja allergioita. jos menette ihan kultasepän liikkeeseen missä on paja niin sepät kyllä tietää tarkasti kaikki. mutta jos menee vain koruja myyvään liikkeeseen yleensä halpaan sellaiseen myyjillä ei ole koulutusta niin ne ei tiedä mitä ne myy. jos haluaa oikeasti tietoa kyllä sitä löytää ja jokainen varmaan tietää luotettavat lähteet

        Itse en voi käyttää hopeisia korvakoruja, mutta ketjuja kylläkin.
        Korvaan on tehty reikä koruja varten, sen iho läpäisee hopean seosta helposti. Myös huonot hopeaseoskorut ranteessa aiheuttavat ihoäersytystä, näppylöiyä ja kutinaa. Huono seos tarkoittaa, mitä vähemmän hopeaa, sen helpommin ärsytystä. 7,25 pitoisuudet altistavat heti, 9,25 voin käyttää. Itse asiassa allergiaa aiheuttaa se muu koostumus/seos hopean lisäksi, mitä enemmän sitä on korussa, sitä enemmän allergiaa.
        Minulla on todettu voimakas nikkeli-allergia.


    • on mahdollinen

      Ystäväni on kaikille jalometalleille allerginen. ulkomailla se aina kokeilee muille onko joku koru aito, sillä jos se on aito niin hän reagoi heti. Yksi mahdollisuus on esim. korvakoruihin, että vaihtaa niihin koukut, jos onsellaisia koruja.

    • jota iho kestää

      Siskolla on metalliallergia, joen hän ei voi pitää muita kuin kultaisia koruja.

    • algerialainen

      allerginen voi periaatteessa olla mille tahansa muulle kuin täysin puhtaalle vedelle - on mahdollista olla "allerginen" jopa itselleen(autoimmuunisairaudet)! Siskollani on kylmäallergia.

    • Lissuli

      Hopea-allergia todella on ja hopeaa on monenlaista. Itse olen siirtynyt käyttämään lasikoruja, joissa on nahka tai punottu nyöri kiinnittimenä. Viimeksi tilasin juliankorulipas.fi:stä. Uuusi ja mielenkiintoinen paikka.

    • mimmu

      Itse ostin muutama vuosi sitten kultasepän liikkeestä hopeaketjun, josta sain kovan kutinan kaulaan. Ennen en ole ollut allerginen hopealle. Varmaan jotain muutakin oli hopean seassa.

      Kysyisin vielä että mistä tunnistaa onko koru hopeaa vai valkokultaa? Onko valkokultaisessa korussa mitään merkkiä kuten esim. kultaisessa?

      • Santtuliinim

    • epätoivoinen.

      Kromi allergia.onko kellään kokemusta kromi allergiasta.itsellä todettu äskettäin.missä kaikessa on kromia.nahkassa ainakin,tiedoista kiitollinen.

    • 57548468748674
    • lilla G

      nikkelittömät korvakorut osoitteesta www.lillagunilla.net

    • Nikkeliallerginen

      Allergittomia koruja, jotka
      on valmistettu esim. titaanista
      löydät lempiblogistani
      www.hopeakivi.blogspot

      Terveisin yksi tosi allerginen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      251
      4121
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2368
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2076
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      101
      1733
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1362
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1317
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      311
      1290
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1237
    Aihe