Onkohan ihan oikein että joudun maksamaan tiehoitomaksua yhtä paljon kuin vakituinen asukaskin vaikka omistuksessani on kesämökki ja käyn siella kesäisin ja pari kertaa talvella, maata omistamme saman verran.
Tiehoitomaksu
33
13131
Vastaukset
- JUNTTI
tienhoito on jaettu yksiköihin jonka mukaan maksu määräytyy,meillä on 25 euroa vuosi,matkaa mökille n.3km.
voisit huomauttaa tiehoitokunnan puheenjohtajalle asiasta niin he korjaisivat asian seuraavassa kokouksessa.- Riipana
Pääset todella vähällä, meillä maksetaan tiestä alle 2km yli 500e kiinteistöveroa tyhjästä liki 1000e.
- tiekunta?
Yleensä vakituisille maksu korkeampi kuin mökkiläisille.
Tosin käyt talvella ja ei ole tiekunnan vika jos et käy siellä joka viikonloppu vaikka siihen on mahdollisuus.- se katsotaan
Virallisesti käytttötarpeen mukaan eli yleensä 1/12 osa vakituisista asuinkiinteistöistä on mökkiläisen maksut.
- mökkiläinen ?
se katsotaan kirjoitti:
Virallisesti käytttötarpeen mukaan eli yleensä 1/12 osa vakituisista asuinkiinteistöistä on mökkiläisen maksut.
noin halvalla pääsee?? Kiinteistöverossakin rokotetaan enemmän mökkiläisiä.
- se tienhoitokunta
mökkiläinen ? kirjoitti:
noin halvalla pääsee?? Kiinteistöverossakin rokotetaan enemmän mökkiläisiä.
Ja sitten ruvetkaa jeesustelemaan maksuja.
Kiinteistövero on todellakin mulla noin 3kertaa suurempi kuin tiemaksu ja näin se meni jyvityksessä vai mikä sille on hienompi nimi.
- alkupäänalli
Vielä tähän keskusteluun liittyen yksi lisäkysymys jos joku tietäisi. JOS on 10 mökkiläistä tienhoitokunnassa niin maksaako jokainen samanverran tienhoitomaksua - siis se joka käyttää tietä 100 metriä tai se joka käyttää sitä kilometrin? Entä maksanko minä alkupään mökkiläinen kilometrin edempänä olevan mäen parantamisesta - kyseistä mäkeä en kai ikinä ole edes kävellyt...?
- vai mikä on
Parempi sana selventää asiaa eli jokainen maksaa käyttämästään osuudesta ja vakituiset asunnot enemmänkin, metsän ja maatalousmaan omistajat vielä enemmän eli maksut jakautuu käyttötarpeen mukaan.
- mukaan
vai mikä on kirjoitti:
Parempi sana selventää asiaa eli jokainen maksaa käyttämästään osuudesta ja vakituiset asunnot enemmänkin, metsän ja maatalousmaan omistajat vielä enemmän eli maksut jakautuu käyttötarpeen mukaan.
Yksityisteiden rakentamisen ja hoidon kustannusten jaosta on mm. kuntasi rakennuslautakunnalla tai -tarkastajalla asiantuntemusta ja laskentaoppaita. Oppaan löytänee internetin hakukoneella kokeilemalla vaikka edellisen lauseen muutamaa ensimmäistä sanaa. Kirjakauppiaasi tai maanmittauslaitoksen paikkakunnallinen toimipiste löytänee oppaan.
Jyvitys on aika simppeliä, varsinkin jos on kyseessä umpitie, josta ei ole läpikulkua: 1) katsotaan tien piiriin kuuluvat maa-alueet ja kiinteistöt, 2) määritetään eri käyttöluokkiin kuuluvien maa-alojen pinta-alat ja kiinteistöt käyttötarkoituksen mukaan. Metsätalouskäyttömaalla on oma pistelukunsa hehtaaria kohden ja maanviljelyksellä omansa. Rakennuskiinteistöillä on erilaiset pistemäärät sen mukaan onko se ympärivuotisesti asuttu asuinkiinteistö vai osavuotinen vapaa-ajanpaikka, teollisuuskiinteistöillä omat lukunsa, joiden suhteellinen taso liittyy sen liikennetarpeeseen.
Kukin pistelukua saava maa-alue tai rakennuspaikka saa kilometriluvun sen mukaan kaukanako se on tien alusta. Sitten yksinkertaisesti kerrotaan pisteluvut kilometreillä ja kerätään omistajille heidän omistamiensa hehtaarien ja kiinteistöjen saamat summat. Jokaiselle voidaan sitten laskea hänen osuutensa tiekunnan kokonaissummasta.
Metsähehtaarin vaatima tienkäyttö (jyvityspisteiden määrä taisi olla vähän toistakymmentä pinnaa hehtaarille) on varsin vähäistä verrattuna vakinaiseen asuntoon tai mökkiin (olikohan osavuotisella mökillä kolmesataa?).
Jos laskelma tehdään tietoimituksessa, niin viranomainen selvittää tien piiriin kuuluvat kiinteistöt, hehtaarit ja käyttötarkoitukset, omistajat, ja tienkäyttökilometrit. Sitten virkamies tekee tuon osalukulaskelman ja saa jokaiselle hänen prosenttiosuutensa tien perustamisesta tai hoitokustannuksesta. Kyllä tuollaisen laskelman tekee itsekin, ja aika halvalla, kunhan joku viitsii. Topografiselta kartalta saa karkeasti hehtaareitakin laskettua. Mutta jos alunperinkään ei ole sopua, niin ei se riitelijä varmasti hyväksy protestoijan tekemää laskelmaa, varsinkin jos se osoittaa hänet vapaamatkustajaksi. Mutta jos avaat keskustelun tuo opaskirjanen ja alustava laskelma näpissäsi ja kerrot tietoimituksen kustannusarvion ja ennusteen sen lopputuloksesta, saatat saada vähän ymmärrystä tiekustannusten suhteellistamiseen.
Jos sinulta vaaditaan kohtuutonta osuutta tienpitokustannuksista, voisit laittaa maksulakon ja esittää että joko kevennettäisiin osuuttasi tai tehtäisiin tietoimitus. - vielä kerran
mukaan kirjoitti:
Yksityisteiden rakentamisen ja hoidon kustannusten jaosta on mm. kuntasi rakennuslautakunnalla tai -tarkastajalla asiantuntemusta ja laskentaoppaita. Oppaan löytänee internetin hakukoneella kokeilemalla vaikka edellisen lauseen muutamaa ensimmäistä sanaa. Kirjakauppiaasi tai maanmittauslaitoksen paikkakunnallinen toimipiste löytänee oppaan.
Jyvitys on aika simppeliä, varsinkin jos on kyseessä umpitie, josta ei ole läpikulkua: 1) katsotaan tien piiriin kuuluvat maa-alueet ja kiinteistöt, 2) määritetään eri käyttöluokkiin kuuluvien maa-alojen pinta-alat ja kiinteistöt käyttötarkoituksen mukaan. Metsätalouskäyttömaalla on oma pistelukunsa hehtaaria kohden ja maanviljelyksellä omansa. Rakennuskiinteistöillä on erilaiset pistemäärät sen mukaan onko se ympärivuotisesti asuttu asuinkiinteistö vai osavuotinen vapaa-ajanpaikka, teollisuuskiinteistöillä omat lukunsa, joiden suhteellinen taso liittyy sen liikennetarpeeseen.
Kukin pistelukua saava maa-alue tai rakennuspaikka saa kilometriluvun sen mukaan kaukanako se on tien alusta. Sitten yksinkertaisesti kerrotaan pisteluvut kilometreillä ja kerätään omistajille heidän omistamiensa hehtaarien ja kiinteistöjen saamat summat. Jokaiselle voidaan sitten laskea hänen osuutensa tiekunnan kokonaissummasta.
Metsähehtaarin vaatima tienkäyttö (jyvityspisteiden määrä taisi olla vähän toistakymmentä pinnaa hehtaarille) on varsin vähäistä verrattuna vakinaiseen asuntoon tai mökkiin (olikohan osavuotisella mökillä kolmesataa?).
Jos laskelma tehdään tietoimituksessa, niin viranomainen selvittää tien piiriin kuuluvat kiinteistöt, hehtaarit ja käyttötarkoitukset, omistajat, ja tienkäyttökilometrit. Sitten virkamies tekee tuon osalukulaskelman ja saa jokaiselle hänen prosenttiosuutensa tien perustamisesta tai hoitokustannuksesta. Kyllä tuollaisen laskelman tekee itsekin, ja aika halvalla, kunhan joku viitsii. Topografiselta kartalta saa karkeasti hehtaareitakin laskettua. Mutta jos alunperinkään ei ole sopua, niin ei se riitelijä varmasti hyväksy protestoijan tekemää laskelmaa, varsinkin jos se osoittaa hänet vapaamatkustajaksi. Mutta jos avaat keskustelun tuo opaskirjanen ja alustava laskelma näpissäsi ja kerrot tietoimituksen kustannusarvion ja ennusteen sen lopputuloksesta, saatat saada vähän ymmärrystä tiekustannusten suhteellistamiseen.
Jos sinulta vaaditaan kohtuutonta osuutta tienpitokustannuksista, voisit laittaa maksulakon ja esittää että joko kevennettäisiin osuuttasi tai tehtäisiin tietoimitus.1) a) selvitetään tien vaikutusalueelle kuuluvat alueet ja kiinteistöt ja b) niiden omistajat
2) a) haetaan taulukosta pinta-aloille ja kiinteistöille käyttötarkoituksen mukaiset pisteet (Ne mittaavat kuljetuskuormaa, ovat siis suhteessa siihen paljonko kyseiselle omaisuuskohteelle on liikennettä ja kuinka raskasta se on. Voidaan ajatella että se vastaa liikenne"tonneja".
ja b) omistajakohtaiset hehtaarien määrät kerrotaan kyseisten maankäyttöluokkien hehtaarikohtaisella pisteluvulla
3) määritellään matkat tien alusta hehtaarien keskipisteen kohdalle ja kiinteistölle
4) kerrotaan pistemäärät kilometreillä ja saadaan "tonnikilometrit" metsä- ja peltopalstoille ja kiinteistöille
5) summataan tonnikilometrit omistajittain ja kokonaissummaksi
6) lasketaan omistajien osuudet tonnikilometrien kokonaispotista ja avot, siinäpä kunkin osaluku tiekustannuksista - helppoa kuin heinänteko
Tien perällä olevan ympärivuotisen asumuksen pitäisi saada noita tonnikilometrejä kahden meksanismin kautta enemmän kuin tien alkupuolella olevan mökin sillä ensinnäkin liikenne omakotitalolle on kokovuotista ja toiseksi omakodille matkaa on enemmän. Ja jos vaikka eräs keskustelijosta ulottaisikin lenkkinsä sinne tien perille, niin kyllä se pitäisi mennä jokamiehenoikeuden piiriin, ei tieosakkaan osalukuun... - olla kokonaisuus
vielä kerran kirjoitti:
1) a) selvitetään tien vaikutusalueelle kuuluvat alueet ja kiinteistöt ja b) niiden omistajat
2) a) haetaan taulukosta pinta-aloille ja kiinteistöille käyttötarkoituksen mukaiset pisteet (Ne mittaavat kuljetuskuormaa, ovat siis suhteessa siihen paljonko kyseiselle omaisuuskohteelle on liikennettä ja kuinka raskasta se on. Voidaan ajatella että se vastaa liikenne"tonneja".
ja b) omistajakohtaiset hehtaarien määrät kerrotaan kyseisten maankäyttöluokkien hehtaarikohtaisella pisteluvulla
3) määritellään matkat tien alusta hehtaarien keskipisteen kohdalle ja kiinteistölle
4) kerrotaan pistemäärät kilometreillä ja saadaan "tonnikilometrit" metsä- ja peltopalstoille ja kiinteistöille
5) summataan tonnikilometrit omistajittain ja kokonaissummaksi
6) lasketaan omistajien osuudet tonnikilometrien kokonaispotista ja avot, siinäpä kunkin osaluku tiekustannuksista - helppoa kuin heinänteko
Tien perällä olevan ympärivuotisen asumuksen pitäisi saada noita tonnikilometrejä kahden meksanismin kautta enemmän kuin tien alkupuolella olevan mökin sillä ensinnäkin liikenne omakotitalolle on kokovuotista ja toiseksi omakodille matkaa on enemmän. Ja jos vaikka eräs keskustelijosta ulottaisikin lenkkinsä sinne tien perille, niin kyllä se pitäisi mennä jokamiehenoikeuden piiriin, ei tieosakkaan osalukuun...Kun laskelmassa käsitellään "tietä", niin se on jakamaton sillä tavalla että osakkaat vastaavat siitä osalukunsa mukaisella osuudella. Siis hoitokuluissa alkupään käyttäjä maksaa siitäkin että siellä peremmällä on hankala korjattava paikka. Mutta maksaa vain tonnikilometreistä lasketun osalukunsa mukaisella osuudella eikä osakkaiden lukumäärän mukaisella osuudella.
- selventävästä
olla kokonaisuus kirjoitti:
Kun laskelmassa käsitellään "tietä", niin se on jakamaton sillä tavalla että osakkaat vastaavat siitä osalukunsa mukaisella osuudella. Siis hoitokuluissa alkupään käyttäjä maksaa siitäkin että siellä peremmällä on hankala korjattava paikka. Mutta maksaa vain tonnikilometreistä lasketun osalukunsa mukaisella osuudella eikä osakkaiden lukumäärän mukaisella osuudella.
Vastauksesta.
- alkupäänalli
olla kokonaisuus kirjoitti:
Kun laskelmassa käsitellään "tietä", niin se on jakamaton sillä tavalla että osakkaat vastaavat siitä osalukunsa mukaisella osuudella. Siis hoitokuluissa alkupään käyttäjä maksaa siitäkin että siellä peremmällä on hankala korjattava paikka. Mutta maksaa vain tonnikilometreistä lasketun osalukunsa mukaisella osuudella eikä osakkaiden lukumäärän mukaisella osuudella.
En mie ymmärtänyt mitään tästä asiantuntevasta vastauksesta...
Siis tienhoitomaksu on 60 egee/v. Kaikki 10 tien käyttäjää maksaa, kaikki mökkiläisiä. Nyt tuli sit ylimääränen 25 egee/nokka aurauksesta (tuli siis käytkö talvella tai et) ja ohjeen viesti että ensi vuonna korjataan loppupäätä ja siitä tulee kaikille sitten vielä joku lisälasku. Pieniä summiahan nää on mutt mun omalle mökille tie erkanee tosiaan 50mertin päästä tän tien alusta ja mulla on sitä ikiomaakin tietä riittävän pitkälti kunnostettavana jne että ei miuta huvittas loppupään mäenkorjalija kamalasti maksella. - euroja
alkupäänalli kirjoitti:
En mie ymmärtänyt mitään tästä asiantuntevasta vastauksesta...
Siis tienhoitomaksu on 60 egee/v. Kaikki 10 tien käyttäjää maksaa, kaikki mökkiläisiä. Nyt tuli sit ylimääränen 25 egee/nokka aurauksesta (tuli siis käytkö talvella tai et) ja ohjeen viesti että ensi vuonna korjataan loppupäätä ja siitä tulee kaikille sitten vielä joku lisälasku. Pieniä summiahan nää on mutt mun omalle mökille tie erkanee tosiaan 50mertin päästä tän tien alusta ja mulla on sitä ikiomaakin tietä riittävän pitkälti kunnostettavana jne että ei miuta huvittas loppupään mäenkorjalija kamalasti maksella.Onko tuo kuusikymppinen laskettu suoraan kymmenesosana tienpidon vuosikuluista. Jos niin on niin maksat moninkertaisesti liikaa.
Laitetaanpa kokeeksi kymmenen mökkiä kilometrin pituisen tien varteen tasavälein niin että eka on sata metriä tien alusta ja viimeinen siellä tien päässä. Kaikki mökit voisivat laskelman helpottamiseksi olla vaikka kokovuotisesti käytettäviä, jolloin kaikille tulisi sama liikennemäärä, olkoon se "tonnimäärä" vaikka ykkönen (tai edellä mainitun oppaan mukainen kaksi/kolmesataa - kun kaikilla sama, niin ei väliä). Kun ekan matka on 0,1 kilsaa, toisen 0,2 ja viimeisen 1,0, tulee kaikkien yhteenlasketuksi "tonnikilometrimääräksi" 5,5. Ekan osuus on 0,1/5,5 eli 0,0182 eli vajaat kaksi prosenttia, ja viimeisen 1,0/5,5 eli 18,2 prosenttia.
Näinkö olisi että jos polulta pudonneelta maksatetaan kymmenesosa tien hoitokuluista, niin se voi olla moninkertainen verrattuna oikeudenmukaiseen, käyttöön suhteutettuun osuuteen. Edellä tehdyssä laskelmassa satametrin mökkiläinen saisi tasajaossa 10 prosenttia mutta kaavalla 1,8 prosenttia. Jos tien vuosihoito olisi 10 kertaa 60 euroa eli 600 euroa, niin tasajaolla tulisi kuusikymppiä ja kaavalla 10 euroo 90 senttiä, eli viisikymppiä "liikaa". Otappa pudonnut vähän askelmittaa mökkien etäisyyksistä ja kalkuleeraa.
Mutta talvikäyttöä on ajateltu ihan toisin. Aurauskulut jaetaan tasan vaikka tuo lainmukainen osituskin on tiedossa ja sitä käytettiinkin sovussa tien rakennusvaiheessa ja varmaan tullaan käyttämään sorapintoja uusittaessa. Tasan jaettu aurauskulu, kolmekymppiä per nuppi viime talvelta, on tuntunut kohtuulliselta. Kaikki talvikävijät haluavat ajaa ovensa eteen, jolloin liittymätkin on aurattu samalla diilillä. Matkan pituutta tai käytön useutta ei käytetä. Joko maksat tai et käy. Jäätyvä tie ei talvella kulu. Kun tie pidetään jatkuvasti ajokunnossa, aurauskustannus riippuu lumisateista eikä mökkiläisten käynneistä ja auraajan siirtoajon takia enemmän aurauskertojen lukumäärästä kuin perillä aurattavista satametrisistä. Liittymiäkään ei voi jättää avaamatta, kun ei koskaan tiedä milloin se harvakävijä tulisi. Jos liittymän jättäisi välillä auraamatta niin saattaisi mennä kalliisti avattavaan jumiin. -Meillä tosin sai jäädä talvikäytön ulkopuolelle, ja erästä maksamatonta pistäytyjää patistetaan mukaan tämän talven aurausrinkiin.
Aurauksen säätäminen niin että jokainen soittelisi käyntiviikonlopuistaan ja urakoitsija kirjaisi yksittäisiä liittymiä ja kertoja ja laskuttaisi erikseen, on sellaista piperrystä ettei semmoista edes kehtaa ehdottaa.
- ile
Kertokaa mulle ohjeet tiehoitolautakunnan perustamisesta. Tien pituus noin 0,9 km ja viisi mökkiläista. Mulle on ihan sama vaikka maksaisin saman kuin viimeinen tonttilainen. Aurauskulut on noin 50-80 euroa vuosi eli ei oikeastaan mitään. Kun vaan saisi kaikki mukaan, tuntuu siltä että ku mökki tehään niin sit ei viitsitä osallistua muihin kuluihin. vedotaan vaan että käydään niin vähän mökillä, lapsellisia ihmisiä ku ruikutetaan pikkuasioista. Sanotaan että jos kaikilla menis noin 30 euroa vuosi tien hoitoon niin, ei se maailmaa kaada. Niin onko muuten tiehoitolautakunta pakollinen, voisko joku vastata. KIITOS
- Aapo
Kyllä jokaisen mökkiläisen tulisi maksaa jo rakentamisvuodestaan saakka tiemaksu siinä suhteessa, mitä tietä käyttää. On mielestäni moraalitonta käyttää toisten maksamaa ja ylläpitämää tietä ja nauttia siitä ilmaiseksi. Mutta yhä useampi laistaa maksut tämän päivän suomessa, mikä on törkeää. Vaatikaa hyvä tiekunnat maksajiksi kaikki sitä käyttävät.....Siihen on laki olemassa.
- Möksällä talvellakin
Hei,
meillä on tieyhdistys ja tienhoitomaksu on 80 e/v. Oman mökkitiensä aurauksen maksaa jokainen mökkiläinen itse. Mulla viime vuonna talviauraus maksoi 70 euroa ja en pidä kalliina, koska on hienoa, että pääsee aina mökin kulmalle saakka autolla.
Kaikki on niin suhteellista, miten asioita ajattelee. Minusta ei ole oikein sekään, että esim. vakiasukas, joka omistaa paljon maata, joutuisi maksamaan enemmän tiemaksua, jos mentäisiin jyvityksen mukaan. Ensin ovat itse tien tehneet ja sitten mökkiläiset ajaa läpi ja sitten he joutuisivat vielä maksamaan ns omasta tiestään enemmän kuin muut. Kyllä minun mielestä olisi hyvä, että kaikki maksavat saman hinnan. No joku itkee, että käyn vaan kesällä etc. no voi voi, aina ei voi päästä halvimman mukaan.
- Neru
Jyvitys ja tiemaksu perustuu ajettuun matkaan, eli käytettyyn todelliseen liikenteeseen ja maa-alueeseen, eli pinta-alaan. Kyllä valituisen asunnon pisteluku on kiinteistön osalta 2/3 osaa suurempi kuin kesäasunnon.Loput pisteet lasketaan ajetusta liikenteestä, matkasta, ja pinta-aloista ym....
- osakas_
Tässä hyödyllinen artikkeli aiheeseen liittyen
http://www.hs.fi/asuminen/artikkeli/Tiekunta kannattaa perustaa pienellekinyksityistielle/HA20080615SI1FA02up2 - Elmeri 1234
Miten tavallinen mökkiläinen voi saada tiemaksuasiansa kuntoon voiko hakea em maanmittauslaitolta uutta jyvitystä tai miten
puheenjohtaja ei suostu asiaa hoitamaan jos hän hoitaisi hänen naisystävänsä maksut nousiTietenkin yksittäinen osakas voi hakea uudelleenjyvitystä, yksityistielain mukaan käyttömaksut kun jyvitetään yksittäisen osakkaan saaman hyödyn mukaan. Tuo nyt vain maksaa muutaman tuhat euroa, eili mieti millä ajalla kuoletat kustannukset.
- se on sitten
meillä 100 €/vuosi enkä valita,talvella aurataa tie mökille, kun ilmoitan tulostani
- elämä on
170:- ja melko hyvä tie ja reilu 3km aurauksesta erikseen mutta ei paha kun tietä jopa sorastetaan säännöllisesti, näille kalliiksi haukkuville sitten tiedoksi että selvittävät ensiksi polttoaineen kulutuksen työkoneisiin ja sen litrahinnan sekä murskeen kuljetuksen mitä kuorma perille tuotuna kustantaa niin siinä hyvät verrokkikohdat ja sitten miettii mitä oikeasti maksaa asiat ei se kahvipaketti ja kossupullo vuodessa elätä konekuskia vaikka nämähän kannattaa antaa muutenkin kun näkee konemiestä tien päällä.
- www123123
Minulle maksoi sorarekallinen (ilman peräkärryä) kalliomursketta 240 €, tuontimatkaa oli varmaan yli 20 km. Voi olla että ALV unohtui tuosta...
Meille tuo kuorma tuotiin mökkitontille, kipattiin kahteen yhtäsuureen kasaan eri paikkoihin. Mökki sijaitsee pienellä metsätilalla (alle 20 ha pinta-ala). - elämä on
www123123 kirjoitti:
Minulle maksoi sorarekallinen (ilman peräkärryä) kalliomursketta 240 €, tuontimatkaa oli varmaan yli 20 km. Voi olla että ALV unohtui tuosta...
Meille tuo kuorma tuotiin mökkitontille, kipattiin kahteen yhtäsuureen kasaan eri paikkoihin. Mökki sijaitsee pienellä metsätilalla (alle 20 ha pinta-ala).Paljonko sillä nupin max 12m3 sitä tietä kunnostetaan jos raekoko 0-32 niin max kerrospaksuus x2 = 62mm kopputulos sen noin 50m 4metriä leveätä tietä saa sorastettua eli tässä se verrokki ja joku inisee vielä hinnoista.
- Mitä eroa:???
.
Sama hoitaminen siinä on tiehoitokunnalla vaikka siellä ei kävisi ketään sataan vuoteen
. - perkuta rallaa
kaikki pitäisi saada ilmaiseksi tien kunnossapitokin.Valitetaan ihan tyhjästä vain jääkö muutama mäyräkoira ostamatta.
- tunturillako
Mukaan laskelmaan tulisi ottaa myös kulkuneuvojen määrä kyseisiin torppiin. Myös auton painolla on oma vaikutus.
Esim jos mökissä on käytössä 2 henkilöautoa, toiseen kuljetaan mopolla ja kolmanteen kuorma-autolla niin maksuperusteet ovat erilaiset.- laskelmat
Iskikö taas kade naapurin kulkuneuvoihin? Osta rekka niin saat ajaa samalla hinnalla kun corollallasi.
- w123123
laskelmat kirjoitti:
Iskikö taas kade naapurin kulkuneuvoihin? Osta rekka niin saat ajaa samalla hinnalla kun corollallasi.
Tuollainen laskentaperuste oli mukana muistaakseni meillä 60-luvulla.
Onhan laskennasta lakikin, luultavasti tällainen tekijä on mukana tieyksikön hinnan laskennassa. Tuossa ed. lausumassa on perää. - laskelmat
w123123 kirjoitti:
Tuollainen laskentaperuste oli mukana muistaakseni meillä 60-luvulla.
Onhan laskennasta lakikin, luultavasti tällainen tekijä on mukana tieyksikön hinnan laskennassa. Tuossa ed. lausumassa on perää.Tollanen laskenta peruste on täysin pätemätön. Entäs jos mökin omistaja on autokauppias joka ei itse omista yhtään autoa. Vaan käyttää liikkeen vaihtoautoja? Veloitetaanko häneltä liikkeen vaihto auto varaston mukaan, vai miten se lasketaan.
- Torspo.
Tässä todiste mökkiläisten tyhmyydestä ja siitä, että on lama. Fyrkat on loppu.
- Uolevi
Minulta on rokotettu tiehoitomaksu sen mukaan että omistaisin 3,5 ha metsää vaikka viimeiseen 20 vuoteen todellinen lukema on 1,5ha.On kuulemma minun vika kun en ole maakauppoja tiehoitokunnalle ilmoittanut?Olen siis maksanut 20 vuotta muiden tiemaksuja kyseisiltä hehtaarilta,eikö ilmoitusvelvollisuus koske uusia omistajia?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1601774Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin671646Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä761414En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1311322- 471227
90-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik105992- 173977
Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke184792Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat60764Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja42717