lämmönluovutuslevyjen teko

itsekö

Laitan puulattiaan wirsbon 20 mm putket. Tuli mielee, että voisiko lämmönluovutuslevyt taitella itse. Taittelu tulisi paljon halvemmaksi eikä siihen aikaakaan ihan kauheasti menisi. Itse taivutettaessa putken urasta tulisi kuitenkin kantikas eikä pyöreä.

Toimiiko kantikas ura? Onko kukaan tehnyt itse levyjä? Tai olisiko vinkkejä, mistä saa valmiita levyjä halvimmalla?

12

5272

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin?

      Noiden levyjen tarkoituksena on suunnata säteily ylöspäin ja estää säteilyä alaspäin. Itse laitoin paistinfoliota, jonka taittelin sopivasti.

      Koko levyn tarve on kyllä ihan huuhaata...mutta tulipa nyt viriteltyä. Foliota saa halvimmalla tukusta, 500m rullalla.

      En ymmärrä mihin teoriaan nuo lämmönluovutuslevyt nojaavat (pl. rahat pois tyhmiltä). Eikös ne putket tule kuitenkin levyn päälle, jonak alla on eristeet. Koskas se lämpö on ruvennut alaspäin menemään...puulattialla on kyllä ihan sama onko putkia harvasssa vai ei koska materiaali on itsessään "lämmin".

      "Toimiiko kantikas ura?" Ei toimi yhtään paremmin kuin pyöreäkään.

      Kaada putkien ympärystään truutalla vaikka saneerauslaastia tai lattiatasoitetta ohut juova pohjalle...lämpö johtuu ja toimii. Hiekka voi olla vähän huonompi, mutta hiekkapuhallushiekka olisi tiiviimpää.

      terveisin Laihialainen

      • terorira

        "En ymmärrä mihin teoriaan nuo lämmönluovutuslevyt nojaavat (pl. rahat pois tyhmiltä). Eikös ne putket tule kuitenkin levyn päälle, jonak alla on eristeet. Koskas se lämpö on ruvennut alaspäin menemään...puulattialla on kyllä ihan sama onko putkia harvasssa vai ei koska materiaali on itsessään "lämmin". "

        Alumiini on tunnetusti hyvin lämpöä johtavaa materiaalia. Pellin avulla saadaan putken lämmönluovutuspinta moninkertaiseksi. Periaatteessa sama teoria kuin auton lämmityslaitteen kennossa tai jäähdyttimessä. Kipsi johtaa lämpöä kohtuullisesti mutta puu on lähes eriste. Kipsilattioita tehdään myös ilman levyjä, saneerauslaasti ja suikale -menetelmällä. Jos lattia on pelkkä puuta niin siinä levysitä on hyötyä.


      • toinen Laihialainen

        Niiden levyjen tarkoitus on jakaa lämpöä laajemma alalle lattiaan. Ei estää lämmön johtuminen alaspäin. Lämmönjakolevyjen kanssa lattiassa ei tunnu putkien kohdat lämpiminä "raitoina". Samalla kun lämpö jakautuu lattiaan paremmin, niin lämpö siirtyy paremmin vedestä ilmaan.

        Ei niitä lämmönjakolevyjä tarvitse käyttää ollenkaan. Tee gyprokista putkiurat, joihin laitat putket kiemurteleen, ja sitten kaadat urat täyteen lattiatasoitetta.

        Vaikka lämpölevyt on kaupasta ostettuna kalliita, niin ne tulee kuulemma halvemmaksi kuin tuo yllä kertomani tapa.


      • vieläkin monille
        toinen Laihialainen kirjoitti:

        Niiden levyjen tarkoitus on jakaa lämpöä laajemma alalle lattiaan. Ei estää lämmön johtuminen alaspäin. Lämmönjakolevyjen kanssa lattiassa ei tunnu putkien kohdat lämpiminä "raitoina". Samalla kun lämpö jakautuu lattiaan paremmin, niin lämpö siirtyy paremmin vedestä ilmaan.

        Ei niitä lämmönjakolevyjä tarvitse käyttää ollenkaan. Tee gyprokista putkiurat, joihin laitat putket kiemurteleen, ja sitten kaadat urat täyteen lattiatasoitetta.

        Vaikka lämpölevyt on kaupasta ostettuna kalliita, niin ne tulee kuulemma halvemmaksi kuin tuo yllä kertomani tapa.

        "Koskas se lämpö on ruvennut alaspäin menemään..."

        ..on se että lämpö siirtyy johtumalla joka suuntaan. Ylös, alas ja sivuille. Ja todella hyvin.

        Muuten en vesivuotoriskie pelossa harkitsi lattialämpöä ollenkaan vaan tekisin rakenteesta muuten lämpimän. Sillä rahalla jonka hakkaa vesikiertoiseen lattialämmitykseen, saa alapohjan todella hyvin eristettyä sekä patterit seinille. Ja putket näkyviin tietty, ei koskaan rakenteisiin.
        Lattian pintamateriaaliksi laittaisin paksua lautaa, öljyvahattuna. On jalalle todella lämmin sekä helppoa hio 10-20 vuoden välein uudelleen. käytön ja tarpeen mukaan.


      • toinen Laihialainen
        vieläkin monille kirjoitti:

        "Koskas se lämpö on ruvennut alaspäin menemään..."

        ..on se että lämpö siirtyy johtumalla joka suuntaan. Ylös, alas ja sivuille. Ja todella hyvin.

        Muuten en vesivuotoriskie pelossa harkitsi lattialämpöä ollenkaan vaan tekisin rakenteesta muuten lämpimän. Sillä rahalla jonka hakkaa vesikiertoiseen lattialämmitykseen, saa alapohjan todella hyvin eristettyä sekä patterit seinille. Ja putket näkyviin tietty, ei koskaan rakenteisiin.
        Lattian pintamateriaaliksi laittaisin paksua lautaa, öljyvahattuna. On jalalle todella lämmin sekä helppoa hio 10-20 vuoden välein uudelleen. käytön ja tarpeen mukaan.

        Pysyykö oljyvahatulla pystyssä. Olen kuulut, että öljyvahatulla ei pysy villasukkasiltaan pystyssä.


      • pysyy pystyssä
        toinen Laihialainen kirjoitti:

        Pysyykö oljyvahatulla pystyssä. Olen kuulut, että öljyvahatulla ei pysy villasukkasiltaan pystyssä.

        kuin lakatulla puulla, laminaatilla, kivellä, parketilla tms. Kymmenen vuotta vahatun päällä nyt kävellyt eikä moinen ole tullut mieleenikään???


    • jakolevyt

      itse ostin rautatukusta 0.5 mm paksusuista alumiinilevyä ja tuli puoltahalvemmaksi.

      • on hyvä

        Meillä 8mm haponkestävästä teräksestä jotain polar laatua mutta hyvin on kestänyt


      • kiinnostavaaa
        on hyvä kirjoitti:

        Meillä 8mm haponkestävästä teräksestä jotain polar laatua mutta hyvin on kestänyt

        täytyy miettiä tollaista ratkaisua


      • mielenkiintoista yhm.
        on hyvä kirjoitti:

        Meillä 8mm haponkestävästä teräksestä jotain polar laatua mutta hyvin on kestänyt

        varmaan on hyvä ratkaisu


    • vinkeistä

      kiitos

    • putkari2

      Ei tule hyvä.Itse aikoinaan tein ohuesta alumiinilevystä harjan vartta(20mm)apuna käyttäen "luovutuslevyjä".Alkuperäinen levy ottaa
      putken sisälleen niin hyvin että se lämpö todella siirtyy levyyn.Jos laitat parketin alle niin asia ei ole niin tärkeä,mutta laatta lattiaan aito alu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      411
      4169
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      231
      2060
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1530
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      157
      1357
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1015
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      62
      1011
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      128
      969
    8. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      228
      932
    9. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      923
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      888
    Aihe