AWD ??

AriS

Ajan itse pääosin nelivedolla, mutta kirjaimet
AWD eivät siihen autoon kuulu. Mutta kokoajan
tällä palstalla kerrotaan AWD:n olevan
edistyksellisin 4X4-systeemi. Kertokaa miten tuo
järjestelmä toimii, voimanjako
(keskitasauspyörästö/lukko), miten akseleilla on
hoidettu voiman jako?? Siis miten järjestelmä
toimii ja ohjautuu?? Ajan usein sellaisissa
paikoissa joissa nelikkoa tosissaan tarvii (Ei
niinkuin yleensä ajavat asfaltilla), ja jos tuo
järjestelmä on tosissaan niin ylivertainen, niin
tahdon rakentaa sen myös omaan autoon ;-). Olisin
tiedoista kiitollinen, sillä harkitsen juuri
aktiivilukkojen hankintaa, ja niiden tiedän
todistettavasti toimivan ja PITÄVÄN myös pahoissa
paikoissa. Mutta koska tuo AWD on paras...

10

1390

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • subaru

      www.subaru.fi

      • jännää......

        No hyvä mies, älä pidä meitä enään jännityksessä,
        kerrohan lopulta, minkä merkkinen se sinun
        taatusti nelivetoinen autosi on ja kun tunnut
        olevan noin hyvin perillä asioista, laitahan
        mielenkiinnon vuoksi omasta mielestäsi viisi
        Suomeen tuotavaa erimerkkistä nelivetoista autoa
        paremmuusjärjestykseen ja perustelut totta maar
        oheen.


      • Trendy

        Nelivetoa tarvitaan silloin, kun renkaan ja tien
        välinen kitka on alhainen. Mihin silloin
        tarvitaan mahtavaa vääntömomenttia? Sutimiseen?
        Soran lennättämiseen? Kuopan kaivuuseen?

        Minä jaan autot vetotavan mukaan vain kahteen
        ryhmään: talvella hyvin liikkuvat ja kesäloma-
        autot. Jälkimmäiseen ryhmään joutuvat kaikki
        kaksivetoiset muutamaa takamoottoriautoa
        lukuunottamatta. Tavallisissa etu- tai
        takavetoisissahan ei liukkaalla kelillä ole
        yhtään vetävää pyörää: pitävämpi vetävä pyörä on
        vain paikoillaan ja toinen pyörii tyhjää.
        Etuvetoisen takapyörillä ei ole muuta hommaa,
        kuin pitää peräkonttia vähän irti tiestä....

        Yhdessäkään omistamassani nelivetoisessa ei ole
        ollut etuakselilla tasauspyörästön lukkoa.
        Harvoin kuitenkaan ilmeni sutimista. Kun auto
        lähtee liikkeelle liukkaaseenkin mäkeen, menee
        vääntö auton liikuttamiseen, niinkuin pitääkin.

        Jollei tarvitse raskaasti kuormattua
        metsätyökonetta, kaikki nelivetoiset kelpaavat
        hyvin; tähän tulokseen olen tullut viittä
        erilaista ajettuani. Jos pitää hinata raskasta
        peräkärryä, valitsisin ehkä
        keskitasauspyörästöllä varustetun mallin. Jos
        kärryä pitää vielä kiskoa vaikkapa venerampeilta
        ylös, ehkäpä Range Rover olisi oiva valinta
        suurine perävaunupainoineen ja joka pyörään
        vaikuttavine luistonestoineen.

        Jos välttämättä tarvitaan maasto-ominaisuuksia,
        silloin pitää olla pitkät joustovarat. Itse en
        juuri tarvitse maastoautoa, enkä nelivedoissakaan
        sitä ole tavoitellut.

        Usein kyllä jotkut miettivät: vetävätkö kaikki
        pyörät varmasti koko ajan? Turhaa mietiskelyä.
        Hyvissä nelivetoisissa vetää tarpeeksi moni pyörä
        tarvittaessa. Muuta en tarvitse. Kesäloma-autot
        jäävät mäkeen kun minä ajan perille.


      • Real AWD
        Trendy kirjoitti:

        Nelivetoa tarvitaan silloin, kun renkaan ja tien
        välinen kitka on alhainen. Mihin silloin
        tarvitaan mahtavaa vääntömomenttia? Sutimiseen?
        Soran lennättämiseen? Kuopan kaivuuseen?

        Minä jaan autot vetotavan mukaan vain kahteen
        ryhmään: talvella hyvin liikkuvat ja kesäloma-
        autot. Jälkimmäiseen ryhmään joutuvat kaikki
        kaksivetoiset muutamaa takamoottoriautoa
        lukuunottamatta. Tavallisissa etu- tai
        takavetoisissahan ei liukkaalla kelillä ole
        yhtään vetävää pyörää: pitävämpi vetävä pyörä on
        vain paikoillaan ja toinen pyörii tyhjää.
        Etuvetoisen takapyörillä ei ole muuta hommaa,
        kuin pitää peräkonttia vähän irti tiestä....

        Yhdessäkään omistamassani nelivetoisessa ei ole
        ollut etuakselilla tasauspyörästön lukkoa.
        Harvoin kuitenkaan ilmeni sutimista. Kun auto
        lähtee liikkeelle liukkaaseenkin mäkeen, menee
        vääntö auton liikuttamiseen, niinkuin pitääkin.

        Jollei tarvitse raskaasti kuormattua
        metsätyökonetta, kaikki nelivetoiset kelpaavat
        hyvin; tähän tulokseen olen tullut viittä
        erilaista ajettuani. Jos pitää hinata raskasta
        peräkärryä, valitsisin ehkä
        keskitasauspyörästöllä varustetun mallin. Jos
        kärryä pitää vielä kiskoa vaikkapa venerampeilta
        ylös, ehkäpä Range Rover olisi oiva valinta
        suurine perävaunupainoineen ja joka pyörään
        vaikuttavine luistonestoineen.

        Jos välttämättä tarvitaan maasto-ominaisuuksia,
        silloin pitää olla pitkät joustovarat. Itse en
        juuri tarvitse maastoautoa, enkä nelivedoissakaan
        sitä ole tavoitellut.

        Usein kyllä jotkut miettivät: vetävätkö kaikki
        pyörät varmasti koko ajan? Turhaa mietiskelyä.
        Hyvissä nelivetoisissa vetää tarpeeksi moni pyörä
        tarvittaessa. Muuta en tarvitse. Kesäloma-autot
        jäävät mäkeen kun minä ajan perille.

        Minusta etupyörien lukko on aivan turha, auto
        kääntyy helposti ja sutimista ei tapahdu
        etupyörillä koskaan, Jos on lukko edessä niin huh
        huh mitä meno onkaan ollut ei se pysy suorassa ei
        milläään, Ja Subaru ja moni muu nelveto on ihan
        jees, ei kaksivetoisilla ole vastusta mökkitellä
        kun vedetään. Ja Maastotyökoneet on sitten jotain
        muuta kuin autoja.


      • Ari
        jännää...... kirjoitti:

        No hyvä mies, älä pidä meitä enään jännityksessä,
        kerrohan lopulta, minkä merkkinen se sinun
        taatusti nelivetoinen autosi on ja kun tunnut
        olevan noin hyvin perillä asioista, laitahan
        mielenkiinnon vuoksi omasta mielestäsi viisi
        Suomeen tuotavaa erimerkkistä nelivetoista autoa
        paremmuusjärjestykseen ja perustelut totta maar
        oheen.

        Siis...

        Ei ollut tarkoituksenani moittia Subarun tai
        muidenkaan nelivetoista, kaikki riippuu
        käyttötarkoituksesta ja tarpeesta. Ajattelin vain
        saada tätä kautta tietoa subarun nelivedosta, sen
        toimintatavasta ja kuinka kovaa rasitusta se
        kestää. Viimeistä lukuunottamatta vastauksen
        sainkin.

        Suomeen tuotavia nelivetoautoja ei voi laittaa
        paremmuusjärjestykseen ellei ole voinut huolella
        koeajaa kaikkia eri olosuhteissa, ja sitä minulle
        ei ole suotu, en tosin ole halunnutkaan. Subarua
        olen ajanut, muutamaan eri mallia eikä siitä sen
        enempää.

        Oma autoni ei ole kortteliohjus, ketterä
        kokoiseksen kyllä, mutta vähän turhan leveä ja
        painava. Maantiellä kelvollinen, parempi kuin
        jotkut henkilöautot, tosin yhtä lukuunottamatta
        kaikki Subarut ovat huomattavasti parempia. Mutta
        lumessa (talvisin joudun usein, vähintään kerran
        viikossa, ajamaan 20 - 70 cm lumessa) Kesällä
        pehmeässä hiekassa, mudassa, vedessä tai
        kivisessä/ kantoisessa maastossa. Silloin alkaa
        olla kysyntää myös etuakselin lukolla, joskus ei
        ole kuin yksi pyörä pitävälä pinnalla. Siellä
        autoni on hyvä ja toimiva, joten hyväksyn
        mielelläni muualla pienet puutteet ajettavuudessa.

        Ja milläkö ajan. Työajot Chevy Blazer K-5 6,2 dsl
        ja toinen, tosin nyt muutosten kuorissa, Chevy
        Blazer K-5 454 Hi-Perf

        Ja tähän jälkimmäiseen olen hankkimassa
        aktiivilukkoja, joten siitä kiinnostus AWD-
        järjestelmään. Kiinnosti tietää onko Subaru
        keksinyt jotain mitä en tiedä, mitä voisi
        soveltaa myös omaan autoon, mutta edelleenkin
        taidan pitäytyä 100% aktiivilukossa ( lukko on
        huono sana, kyseinen laite ei lukitse akselin
        renkaita "yhteen" vaan siirtää voiman aina
        hitaimmin pyörivän pyörän kautta, mutta kytkentä
        on 100% ja mekaaninen).


      • Ari
        Real AWD kirjoitti:

        Minusta etupyörien lukko on aivan turha, auto
        kääntyy helposti ja sutimista ei tapahdu
        etupyörillä koskaan, Jos on lukko edessä niin huh
        huh mitä meno onkaan ollut ei se pysy suorassa ei
        milläään, Ja Subaru ja moni muu nelveto on ihan
        jees, ei kaksivetoisilla ole vastusta mökkitellä
        kun vedetään. Ja Maastotyökoneet on sitten jotain
        muuta kuin autoja.

        Jos ei etupyörät sudi, niin se on voiman
        puutteesta kiinni. Ja on aika vanhanaikaista
        ajatella, että etulukon kanssa ai auto käänny. On
        näes muitakin lukkoja kuin ne vanhat perinteiset
        lukot. Ja jos et usko, niin mene jyväskylään
        katsomaan kuinka Subarukin kääntyy mutkiin vaikka
        edessäkin on lukko... ( Voit tietysti todeta
        saman asian katsomalla mikä tahansa ralli
        telkkarista) Mutta tosi asia on että minulla on
        ollut menneelläkin viikolla tarvetta
        toistakymmentä kertaa etulukosta, joskun
        eteenpäin pääsy on pienestä kiinni, ja se voi
        olla silloin se toinen etupyörä...


      • AWD
        Ari kirjoitti:

        Jos ei etupyörät sudi, niin se on voiman
        puutteesta kiinni. Ja on aika vanhanaikaista
        ajatella, että etulukon kanssa ai auto käänny. On
        näes muitakin lukkoja kuin ne vanhat perinteiset
        lukot. Ja jos et usko, niin mene jyväskylään
        katsomaan kuinka Subarukin kääntyy mutkiin vaikka
        edessäkin on lukko... ( Voit tietysti todeta
        saman asian katsomalla mikä tahansa ralli
        telkkarista) Mutta tosi asia on että minulla on
        ollut menneelläkin viikolla tarvetta
        toistakymmentä kertaa etulukosta, joskun
        eteenpäin pääsy on pienestä kiinni, ja se voi
        olla silloin se toinen etupyörä...

        niin se on kiinni voiman puutteesta. Kunnon
        nelvedossa,


      • AriS
        AWD kirjoitti:

        niin se on kiinni voiman puutteesta. Kunnon
        nelvedossa,

        Mutta kun pitäisi päästä myös eteenpäin...
        Monesti ei pelkkä sutiminen riitä, hiekassa ja
        lumessa kyllä, silloinhan mennään usein rinnettä
        ylös vain ja ainoastaan sutimalla mutta jos saat
        vain toisen etupyörän kalliolle ja muut on
        mudassa, niin silloin pelkkä voima ei riitä
        (tosin sitäkin silloin tarvitaan), vaan kysytään
        nelivedon toimivuutta, josko joku on erimieltä,
        niin sopii kokeilla.


      • AWD
        AriS kirjoitti:

        Mutta kun pitäisi päästä myös eteenpäin...
        Monesti ei pelkkä sutiminen riitä, hiekassa ja
        lumessa kyllä, silloinhan mennään usein rinnettä
        ylös vain ja ainoastaan sutimalla mutta jos saat
        vain toisen etupyörän kalliolle ja muut on
        mudassa, niin silloin pelkkä voima ei riitä
        (tosin sitäkin silloin tarvitaan), vaan kysytään
        nelivedon toimivuutta, josko joku on erimieltä,
        niin sopii kokeilla.

        ihan siistiä hommaa, kun kisataan, mutta vinssi
        auttaa, ja etulukko. Se on totta että metsässä
        kun tarvitaan työkoneita niin paras on täysin
        kiinteä neli tai kuus veto. Ja ei subarun AWD
        siellä ole kunniassaan.


      • Yli 10v. ammatikseen ajan
        AriS kirjoitti:

        Mutta kun pitäisi päästä myös eteenpäin...
        Monesti ei pelkkä sutiminen riitä, hiekassa ja
        lumessa kyllä, silloinhan mennään usein rinnettä
        ylös vain ja ainoastaan sutimalla mutta jos saat
        vain toisen etupyörän kalliolle ja muut on
        mudassa, niin silloin pelkkä voima ei riitä
        (tosin sitäkin silloin tarvitaan), vaan kysytään
        nelivedon toimivuutta, josko joku on erimieltä,
        niin sopii kokeilla.

        Automiehet taas keskustelee.Maastossa käytettävä
        neliveto ja maantiellä käytettävä neliveto on
        ihan eri asia. Maantiellä ei voi käyttää
        nelivetoa jossa on tasauapyrästön lukot, ei se
        muuten käänny mutkissa mihinkän, kuin hiljaa
        ajettaessa. Ja taas maastossa lukot on elin ehto.
        Joten pitää tarkkaan harkita missä autollaan
        ajelee. Maantiellä subaru on kyllä ykkönen, mutta
        maastossa voiton vie rannge.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      49
      4985
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3277
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1412
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1245
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      957
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      728
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      697
    Aihe