Yamaha vai honda

PSy

Mitä mieltä olette. Kumpa kone olisi parempi Finnark 490RK vm.-90 veneeseen yamaha vai honda 50hv 4-tahti.Onko 50hv liian iso tai pieni kyseiseen veneen. Tällä hetkellä evinrude 40hv 2-tahti vm.-90.

15

1329

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siitä

      Evinrudesta? ja miten se hommansa on hoitanut.

      Miten on huollettu ja miten käynnistyy?

    • jussipussi

      Mulla on 70 heppanen 2 tahti Jammu siinä 490 1 1/2 kuorisessa, ja on sopivasti tehokas. Toi 50 heppanen Honda taitaa olla luokkansa selvästi heikoin lenkki.

    • Piisaako50etec

      Onko selvinnyt riittääkö 50hv kyseiseen veneeseen. Itse pähkäilen 50 ja 60hv e-tecin välillä. 50 olisi 1000€ halvempi. Riittääköhän se nostamaan plaaniin 3 isoa ukkoa varusteineen?

      • SeEvari

        Työntää taatusti pintaan sellaisen kuorman. Kipparilehtihän testasi aikoinaan 50hv moottorit, ja Evari voitti reippaasti muut.
        Ei minkäänlaisia kulumia, vaikka ei tartte ees sisäänajaa,- kun muissa löytyi raapuja ja hankautumia.


      • TuomasAH

        Kyseinen vene jäistä jäihin ulkosaaristo käytössä 1200 tuntia/vuosi 40hv riittää aivan hyvin ammattikalastajan käytössä, ja menee 30hv koneella verkkoveneenä.


      • Piisaako50etec
        TuomasAH kirjoitti:

        Kyseinen vene jäistä jäihin ulkosaaristo käytössä 1200 tuntia/vuosi 40hv riittää aivan hyvin ammattikalastajan käytössä, ja menee 30hv koneella verkkoveneenä.

        Mukava kuulla ammattikalastajan mielipide finnarkki 490rk:sta!


    • Speedboat

      Minulla ollu ko. Veneessä 30 hv,50 hv ja 60 hv. Kolmekymppinen selkeästi alakantissa,viiskymppisten ihan ok,mutta 60 hv oikeesti hyvä. Nelarit kanssa en tuijottaminen niinkään merkkiä vaan painoa. Vene kuitenkin suunniteltu ennen nelariaikaa, joten perä ei niin kantava. Itse valitsisin keveimmän 50 - 60 hv moottorin. Kulkee kummallakin yli 30 solmua kunhan koneen asennuskorkeus ja potkuri oikea. Suurempi koneteho tarjoaa reserviä kovaan keliin. Tuo vene kuitenkin on sellainen, jolla voi ajaa suht kovaa jopa kunnon kelissä,kunhan koneessa riittää puhtia nostaa isoonkin myötäaaltoon. Finnarkilla tullu joskus ajeltua avoimella merelläkin yli 10 m/s tuulella liukunopeuksia.

    • Piisaako50etec

      Kiitoksia vastauksista! Loistojuttu jos 50hv pärjää!

    • AivanEhdottomasti

      Jos toimintavarmuus on valintakriteeri, niin laita Honda. Säästyt jatkossa murheilta.

    • Piisaako50etec

      Honda olisi kyllä honda. Mitä 4-tahti hondan vuosihuollot kustantaa? Olikos siinä ketju vai kumiremmi?

      • ÄläMurehdi

        Laskepa kuinka monen kilometrin jälkeen vaihdat autosi nokkahihnan. Ja laske sitten kuinka montaa ajotuntia niiden kilometrien ajaminen kesti. Ja laske sitten kuinka kauan menee että saat perämoottoriin yhtä paljon käyttötunteja.


      • Yammu-setä
        ÄläMurehdi kirjoitti:

        Laskepa kuinka monen kilometrin jälkeen vaihdat autosi nokkahihnan. Ja laske sitten kuinka montaa ajotuntia niiden kilometrien ajaminen kesti. Ja laske sitten kuinka kauan menee että saat perämoottoriin yhtä paljon käyttötunteja.

        Voihan se kumihihna hapertua ajan myötä vaikka ei paljon käyttöä olisi. Omassani se kyllä oli vielä 10 vuoden jälkeen muuten hyvä, mutta ehkä vähän venynyt. Vaihdatin varmuuden vuoksi.


    • tohatsuforever

      Minä ottasin Tohatsun.

    • Piisaako.etec

      Päädyin uuteen Suzuki 60hv nelariin. Keväällä näkee miten toimii finnark 490rk:n kanssa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1689
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1574
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1458
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      54
      1435
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      51
      1349
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1288
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      1168
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      11
      1158
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe