Lastenhoitajan ja LTO:n erot?

Pohtiva2

Hei.
Suunnittelen opiskelemaan menoa.

Mitkä ovat lastenhoitajan ja lastentarhanopettajan erot? Olen kuullut, että käytönnässä ero ei näy ollenkaan, mutta LTO on vastuussa pedagogisesta puolesta. Mitä se käytännössä ottaen tarkoittaa?

Sitten kun tahtoisin jatkaa ehkäpä joskus myös luokanopeksi ja/tai aineenopeksi, niin onko lastentarhanopettajasta helpompaa jatkaa?

Olen käynyt lukion, joten voisin nyt keväällä yrittää kumpaankin.

59

29140

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toki löytyy

      Lastenhoitajan ja lastentarhanopettajan työnkuva eroaa toisistaan oikeastaan jo ammattinimikkeestä ilmenevästi: HOITAJA ja OPETTAJA.
      Opettajan työhön kuuluu pedagoginen (opetusopillinen) suunnittelu ja vastuu, arjen työtä toteutetaan "tiimityönä" hoitajien ym työntekijöiden kanssa lapsiryhmässä.
      On melkeinpä päiväkotikohtaista kuinka työt jakautuvat: osassa taloista "kaikki tekee kaikkea" ja osassa työt on jaettu enemmänkin koulutuksen mukaan.
      Hoitaja työskentelee useinmiten koko työaikansa lapsiryhmässä, lastentarhanopettajan työajasta n.3h15min viikossa käytetään ryhmäkohtaiseen tai lapsikohtaiseen suunnitteluun ja valmisteluun ja arviointiin.
      Jos koulunpuolen opettajaksi tähtäät niin tietysti "lastentarhanopettajan tutkinnon" pohjalta on helpompi ponnistaa kun sehän on nykyään kasvatustieteiden kanditaatin tutkinto, joka suoritetaan yliopistossa opettajakoulutuksen "rinnalla".

      • lhlh

        yliopistossa eli lto ja toinen on sosiaali- ja terveysalan perustutkinto,lähihoitaja. Lastenhoitajia ei valmistu enää mistään.


      • suunnitteluaika

        3h 15min,niin ainakin paperilla.Mutta missä välissä sitä ehtii suunnittelemaan...Toteutuuko kaikilla opeilla tuo suunnitteluaika?


      • amk tutkinto
        lhlh kirjoitti:

        yliopistossa eli lto ja toinen on sosiaali- ja terveysalan perustutkinto,lähihoitaja. Lastenhoitajia ei valmistu enää mistään.

        josset tiennyt. Alkaen tämän vuoden alusta JOS valitsee sosionomi-lto- koulutuksen


      • voisi olla sosionomi
        amk tutkinto kirjoitti:

        josset tiennyt. Alkaen tämän vuoden alusta JOS valitsee sosionomi-lto- koulutuksen

        ltona jos on valmistunut siltä linjalta,kirjoitin että lastenhoitajia ei valmistu enää mistään!


      • Nainen 26
        amk tutkinto kirjoitti:

        josset tiennyt. Alkaen tämän vuoden alusta JOS valitsee sosionomi-lto- koulutuksen

        AMK:sta valmistuu edelleen sosionomeja. Tutkintonimike on sosionomi, ei lastentarhanopettaja. Sosionomilla voi olla pätevyys tehdä lastentarhanopettajan töitä, mutta hänellä voi myös olla ihan eri suuntautuminen.

        On kuitenkin pidettävä mielessä, ettei sosionomeja (vielä) arvosteta yhtä paljon kuin lastentarhanopettajia työnhaussa. Eli jos lastentarhanopettajan tehtävään haetaan työntekijää ja hakijoina on kasvatustieteen kandidaatti (lto) ja sosionomi, valitaan todennäköisesti ensiksi mainittu.


      • toteutuu
        suunnitteluaika kirjoitti:

        3h 15min,niin ainakin paperilla.Mutta missä välissä sitä ehtii suunnittelemaan...Toteutuuko kaikilla opeilla tuo suunnitteluaika?

        työpaikalla 7h päivässä. Kotona tehtävään suunnitteluun jää siten 3h15min viikossa.


      • LTO
        suunnitteluaika kirjoitti:

        3h 15min,niin ainakin paperilla.Mutta missä välissä sitä ehtii suunnittelemaan...Toteutuuko kaikilla opeilla tuo suunnitteluaika?

        Empä muista koska viimeeksi tässä nykyisessä työpaikassani (toinen vuosi menossa) olisi tuo suunnitteluaika toteutunut kertaakaan. Vaan olen tiiviisti lasten kanssa koko työviikon kuten LH:tkin, jotka myös tarvittaessa saavat käyttää työaikaansa suunnitteluun. Käytäntö on mielestäni tasapuolinen ryhmässämme, koska jokainen osallistuu pääsääntöisesti kaikkeen suunnitteluun ja toteutukseen.


      • ollaan niin

        Jos tarkkoja ollaan, niin opetusoppi on didaktiikkaa ja pedagogiikalla viitataan kasvatukseen.

        Käytännössä eroja ei töissä hirveästi ole, paitsi se, että lto:lla yleensä pääVASTUU toiminnasta. Mutta kuitenkin pääosassa päiväkodeissa toiminta hoidetaan "kaikki tekee kaikkea" -periaattella, eli myös lähihoitajat ym. suunnittelevat toimintaa, vaikka lto:lla loppullinen vastuu.

        Joissain (onneksi harvemmissa) päiväkodeissa lto:t taas ovat sitä mieltä, että heille kuuluuu vain "opetus", eivätkä siten osallistu esim. lasten pukemiseen, eivätkä voi pyyhkiä joskus pöytää, tms. Mutta onneksi nämä ovat vähenemään päin.


      • lto itsekin
        LTO kirjoitti:

        Empä muista koska viimeeksi tässä nykyisessä työpaikassani (toinen vuosi menossa) olisi tuo suunnitteluaika toteutunut kertaakaan. Vaan olen tiiviisti lasten kanssa koko työviikon kuten LH:tkin, jotka myös tarvittaessa saavat käyttää työaikaansa suunnitteluun. Käytäntö on mielestäni tasapuolinen ryhmässämme, koska jokainen osallistuu pääsääntöisesti kaikkeen suunnitteluun ja toteutukseen.

        Jäi kiinnostamaan mikä on viikkotyöaikasi lapsiryhmässä? Onko se 35h vai 38h 15min?


      • Sydämmellään näkee...
        ollaan niin kirjoitti:

        Jos tarkkoja ollaan, niin opetusoppi on didaktiikkaa ja pedagogiikalla viitataan kasvatukseen.

        Käytännössä eroja ei töissä hirveästi ole, paitsi se, että lto:lla yleensä pääVASTUU toiminnasta. Mutta kuitenkin pääosassa päiväkodeissa toiminta hoidetaan "kaikki tekee kaikkea" -periaattella, eli myös lähihoitajat ym. suunnittelevat toimintaa, vaikka lto:lla loppullinen vastuu.

        Joissain (onneksi harvemmissa) päiväkodeissa lto:t taas ovat sitä mieltä, että heille kuuluuu vain "opetus", eivätkä siten osallistu esim. lasten pukemiseen, eivätkä voi pyyhkiä joskus pöytää, tms. Mutta onneksi nämä ovat vähenemään päin.

        Lastentarhanopettajan ja lastenhoitajan koulutuksella on selkeä ero, sillä lto koulutus on opettajankoulutus, mutta lastenhoitajan koulutus ei ole. Lisäksi lto- koulutusta annetaan pääasiassa yliopistoissa, poikkeuksen muodostavat AMK-sosionomit.Yliopistotasoisen koulutuksen saaneet lastentarhanopettajat ovat tänä päivänä alemman tutkinnon( kasv. kandi) tai ylemmän tutkinnon ( maisteri) suorittaneita kasvatuksen ja opettamisen ammattilaisia.Lastenhoitajat ovat perushoitoon suuntautuneita hoitajia. Koulutuserot eivät tietenkään estä tekemästä käytännön työtehtäviä yhdessa, kuten pukemista tai lasten nukkumaan laittoa. Yliopistotasoisesta koulutuksesta voi jatkaa vaikka peruskoulun luokanopettajaksi tai erityisopettajaksi, jos halua ja innostusta riittää...


      • juupajuu ja daabadaa
        Sydämmellään näkee... kirjoitti:

        Lastentarhanopettajan ja lastenhoitajan koulutuksella on selkeä ero, sillä lto koulutus on opettajankoulutus, mutta lastenhoitajan koulutus ei ole. Lisäksi lto- koulutusta annetaan pääasiassa yliopistoissa, poikkeuksen muodostavat AMK-sosionomit.Yliopistotasoisen koulutuksen saaneet lastentarhanopettajat ovat tänä päivänä alemman tutkinnon( kasv. kandi) tai ylemmän tutkinnon ( maisteri) suorittaneita kasvatuksen ja opettamisen ammattilaisia.Lastenhoitajat ovat perushoitoon suuntautuneita hoitajia. Koulutuserot eivät tietenkään estä tekemästä käytännön työtehtäviä yhdessa, kuten pukemista tai lasten nukkumaan laittoa. Yliopistotasoisesta koulutuksesta voi jatkaa vaikka peruskoulun luokanopettajaksi tai erityisopettajaksi, jos halua ja innostusta riittää...

        Mutta koulutuksen erot eivät näy millään tavalla itse arjen työssä!!!
        Lastenhoitajat tekevät täysin samaa työtä, suunnitteluineen kaikkineen itse omalle pienryhmälle.Palkkaerot pitäisi laittaa kuntoon!!!


      • entlh

        Lastentarhanopettajat ovat hyvin tarkkoja eroista, ovat hyvin ammattiylpeitä.


    • sosionomiksi

      jos et ole varma. Siinä saa lto-pätevyyden myös ja mahdollisuus jatkaa amk-ylempään tutkintoon myöhemmin.
      Voit toimia päiväkodin johtajana, sossuntätinä, palveluohjaajana, perustaa oman yrityksen sosiaalialalle ym.

      • yhteiskuntatieteen

        tai valtiotieteen maisteri voi toimia sosiaalityöntekijänä. Kasvatustieteenkandidaatiksi opiskeleminen (lto) kannattaa, jos vain pääset yliopistoon. Voit jatkaa myöhemmin kasvatustieteen maisteriksi, tai jonkin muun alan maisteriksi vaihtamalla pääainetta. Siitä on jatko auki lisuriksi tai tohtoriksi asti. Päiväkodin johtajat on usein kasvatustieteen maistereita kylläkin. Monessa kunnassa siitä on tehty ihan päätös, että tämmöinen pitää olla.


      • ope

        Sosionomeilla ei ole samanlaista pedagogista osaamista kuin varhaiskasvatuksen maisterikoulutuksen käyneillä. Hae yliopistoon.


      • Nainen 26

        Joo, sosionomeilla on pätevyys toimia lastentarhanopettajana, mutta heillä on silti heikompi asema työmarkkinoilla.

        Jos haluaa suuntautua esimerkiksi lastensuojeluun eikä pedagogiikkaan, kannattaa ehdottomasti hakea ammattikorkeaan ja opiskella sosionomiksi. Jos taas haluaa kantaa myös pedagogista vastuuta, ehkä opettaa esikoululaisia tai myöhemmin siirtyä peruskouluun, kannattaa hakea yliopistoon varhaiskasvatusta opiskelemaan.


      • minäminä
        yhteiskuntatieteen kirjoitti:

        tai valtiotieteen maisteri voi toimia sosiaalityöntekijänä. Kasvatustieteenkandidaatiksi opiskeleminen (lto) kannattaa, jos vain pääset yliopistoon. Voit jatkaa myöhemmin kasvatustieteen maisteriksi, tai jonkin muun alan maisteriksi vaihtamalla pääainetta. Siitä on jatko auki lisuriksi tai tohtoriksi asti. Päiväkodin johtajat on usein kasvatustieteen maistereita kylläkin. Monessa kunnassa siitä on tehty ihan päätös, että tämmöinen pitää olla.

        Kunnat eivät voi tällaista asiaa itsenäisesti päättää. Sosionomi on pätevä päiväkodin johtajaksi! Se on sitten eri asia haluaako joku tietty kunta palkata vai ei, mutta ainahan asioita voi riitauttaa jos esim. sosionomia ei palkata pelkästään siksi, että on sosionomi...


      • minäminä kirjoitti:

        Kunnat eivät voi tällaista asiaa itsenäisesti päättää. Sosionomi on pätevä päiväkodin johtajaksi! Se on sitten eri asia haluaako joku tietty kunta palkata vai ei, mutta ainahan asioita voi riitauttaa jos esim. sosionomia ei palkata pelkästään siksi, että on sosionomi...

        Meilläkin nykyinen johtaja on sosiaalialan koulutuksen saanut kuten edellinenkin.


    • Joula

      Lastentarhanopettajien työn tavoitteena on tukea ja ohjata lapsen kasvua ja kehitystä suunnittelemalla ja toteuttamalla toimintaa, joka ottaa huomioon lapsen ja lapsiryhmän tarpeet. Lastentarhanopettajat toimivat päiväkodeissa kasvatus- ja opetustehtävissä. Varsinainen hoitotyö on vain osa lastentarhanopettajien työtä. Lastentarhanopettajan työ on monipuolista, mutta erittäin vastuullista.

      Päiväkodissa lastenhoitajalla on hoito- ja kasvatusvastuu. Hoitaja toimii tiimin jäsenenä kaikilla varhaiskasvatuksen osa-alueilla osallistuen toiminnan suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin moni ammatillisessa työyhteisössä. Lastenhoitaja vastaa myös sairastuneen lapsen hoidon järjestämisestä ja jatkohoitoon ohjaamisesta ja huolehtii erityishoitoa tarvitsevien lasten kuten diabeetikkojen ja pitkäaikaissairaiden hoidosta. Lastenhoitaja toimii lastenhoidon asiantuntijana sosiaali- ja terveydenhuollossa ja osallistuu kuntoutusohjelmien laadintaan ja toteuttamiseen. Työhön kuuluu lapsen hoitotyön lisäksi vanhempien ohjausta ja neuvontaa.

      Kopioitu ammattinetistä

    • hiski koo

      insinöööriksi

    • Lastentarhanopettaja

      Heippa!

      Ihanaa kuulla, että haluat lukea alalle. Itse olen koulutukseltani kasvatustieteen kandidaatti eli minulla on pätevyys toimia lastentarhanopettajana (lastentarhanopettajan koulutushan on yliopistopohjainen ja tutkintonimikkeenä kasvatustieteen kandidaatti). Tämän lisäksi olen lukenut kasvatustieteen maisterin opinnot luokanopettajan pätevyydellä. Osan kandidaatin tutkinnosta pystyy hyödyntämään luokanopettajankoulutukseen. Lisäksi koulutuksista pystyy vielä jatkamaan erityisopettajaksi, johon tällä hetkellä pätevöidyn työn ohessa.

      Kasvatustieteen kandidaatin tutkinto on ehdottomasti suositeltavin, mikäli haluat toimia lastentarhanopettajana. Nykyään valmistuvalla sosionomeilla ja sosiaalikasvattajilla ei ole esiopetuspätevyyttä. Lisäksi, jos ajattelee koulutuksen tasoa verrattain lastentarhanopettajan työnkuvaan, on kandidaatin tutkinto parempi. Kandin tutkinto keskittyy koko kolme vuotta varhaiskasvatuksen ja -opetuksen läpikäymiseen, kun taas muut edellä mainitut tutkinnot hajauttavat opintojaan moneen eri alaan, eli asiantuntemus juuri varhaiskasvatuksen alueella ei ole niin laaja. Varmasti kylläkin nekin koulutukset ovat hyviä ja laadukkaita, mutta lastentarhanopettajan ammattia varten en niitä lähtisi hakemaan. Ensinnäkin, kuten joku sanoi, työnsaanti on hankalampaa näillä koulutuksilla juuri esimerkiksi esiopetuspätevyyden puuttumisen vuoksi.

      Lastentarhanopettajan tehtävänä on vastata päiväkodissa kaikesta kasvatus- ja opetustyöstä. Hänen vastuullaan on lapsiryhmän toiminta, opetuksen suunnittelu, lasten seuranta, yhteistyö vanhempien ja muiden yhteistyötahojen (erityisopettaja, neuvola, psykologi..) kanssa. Lastentarhanopettajan ammattitaitoon kuuluu havaita erityistä tukea tarvitsevat lapset ja osata opettaa lasia heidän ikätasolleen ja yksilölliselle kehitykselleen sopivalla tavalla.

      Työ eroaa siis suuresti lastenhoitajan työstä. Kyse on siis siitä, mitä sinä itse haluat tehdä. Lastenhoitajan työ ei ole yhtään sen vähempiarvoista kuin lastentarhanopettajankaan, vain erilaista.

      Työt eroavat myös työajaltaan toisistaan. Lastentarhanopettaja tekee viikkotuntia 38h15min, josta riittävä aika varataan suunnitteluun lapsiryhmän ulkopuolella ja lastenhoitajan viikkotyöaika on 40h työpaikalla (miinus viikoittainen työajanlyhennys eli käytännössä 38.15 työpaikalla).

      Varhaiskasvatuksen laadun takaamiseksi suosittelen siis kandidaatin tutkinnon suorittamista, sillä siitä pystyy nykyään pätevöitymään myös varhaiskasvatuksen maisteriksi, joka taas avaa uusia ovia varhaiskasvatuksen kentällä. Myös Oaj:n suosituksena on käyttää päiväkodeissa lastentarhanopettajina kandeja, jotta varhaiskasvatuksen laatu säilyisi mahdollisimman hyvänä. Myös tutkimustulokset osoittavat varhaiskasvatuksen laadun olevan verrannollinen henkilökunnan koulutustaustaan.

      Toivottavasti tästä oli jotakin iloa!

      • ssss.sssss.sk

        on kaikkien työaika, ei ole mitään 40h viikossa!


    • Sama vastuu

      Hei! Olen työskennellyt lastenhoitajana kolmessa päiväkodissa ja jokaisessa päiväkodissa lastenhoitaja tekee toimintasuunnitelmat omalle lapsiryhmälle ja ohjaa ne myös itse. Meillä toimii ns. omahoitaja systeemi. Lastenhoitaja (osallistuu) pitää myös itse vasukeskustelut. Samat työt ja valtava vastuu, mutta palkka- ja työaika eri...

      • peppi

        Lastenhoitajan työ päiväkodisa ei eroa erityisen mitenkään lto:n työstä. Molemmat osallistuvat toiminnan suunnnitteluun ja ohjaukseen. Pitävät vasu ja hali keskustelut ym. Itse ainakin suunnittelen ja ohjaan lapsille erilaista toimintaa esim. jumpat,päiväpiirit... Välillä kyllä tulee olo jolloin hiukan ottaa päähän nämä olemassa olevat palkka erot ja suunnitteluaika,vaikka työn ero ei missään näy. Esiopetuksessa lto:n ja lastenhoitajan työn eron huomaa.


      • Omppu
        peppi kirjoitti:

        Lastenhoitajan työ päiväkodisa ei eroa erityisen mitenkään lto:n työstä. Molemmat osallistuvat toiminnan suunnnitteluun ja ohjaukseen. Pitävät vasu ja hali keskustelut ym. Itse ainakin suunnittelen ja ohjaan lapsille erilaista toimintaa esim. jumpat,päiväpiirit... Välillä kyllä tulee olo jolloin hiukan ottaa päähän nämä olemassa olevat palkka erot ja suunnitteluaika,vaikka työn ero ei missään näy. Esiopetuksessa lto:n ja lastenhoitajan työn eron huomaa.

        Jos toisen palkka ja työaika tuntuu paremmalta, niin kannattaa hakea yliopiston lastentarhanopettajakoulutukseen, ja opiskella kasvatustieteen tai varhaiskasvatuksen kandiksi( 3-4 vuotta) tai ihan maisteriksi asti( 4-5 vuotta). Sitten saa nauttia hyvää lastentarhanopettajan palkkaa ja hiukan lyhempää työaikaa...


      • ltohan minäkin
        Omppu kirjoitti:

        Jos toisen palkka ja työaika tuntuu paremmalta, niin kannattaa hakea yliopiston lastentarhanopettajakoulutukseen, ja opiskella kasvatustieteen tai varhaiskasvatuksen kandiksi( 3-4 vuotta) tai ihan maisteriksi asti( 4-5 vuotta). Sitten saa nauttia hyvää lastentarhanopettajan palkkaa ja hiukan lyhempää työaikaa...

        väärin, väärin, väärin! lastentarhanopettajan työaika ei ole yhtään sen lyhempi kuin muidenkaan! 38h 15min. suunnitelutyö (3h 15min)ei ole yhtään sen vähäpätöisempää kuin muukaan työ, vaikka se tehdäänkin lapsiryhmän ulkopuolella!


      • Lto ennen
        ltohan minäkin kirjoitti:

        väärin, väärin, väärin! lastentarhanopettajan työaika ei ole yhtään sen lyhempi kuin muidenkaan! 38h 15min. suunnitelutyö (3h 15min)ei ole yhtään sen vähäpätöisempää kuin muukaan työ, vaikka se tehdäänkin lapsiryhmän ulkopuolella!

        Tosiaankin Lto:n työaika ei ole yhtään lyhyempi kuin lh:n. Itse lopetin viime keväänä 25 vuotisen lto:n ammattini, koska tein v 1998 asti töitä kaaoksessa! Töiden suunnittelu ja valmistelurauhaa ei koskaan ollut. PK johtaja ei sitä työtä arvostanut. Hän katsoi, että valmistelu ja suunnittelu hoituu lapsiryhmän kanssa. Ei auttanut keskustelut ja lisäksi aina oli joku sairaana tms ja sijaisia ei saanut, joten oli mahdotonta vetäytyä valmistelemaan/ suunnittelemaan. Onneksi löysin uuden ihanan ammatin. Jos Lto:n työaika oli tasan 7 tuntia ja suunnittelu ja valmistelutyö kotona..olisin jatkanut lto:n ammatissa.


      • vanha konkari
        Lto ennen kirjoitti:

        Tosiaankin Lto:n työaika ei ole yhtään lyhyempi kuin lh:n. Itse lopetin viime keväänä 25 vuotisen lto:n ammattini, koska tein v 1998 asti töitä kaaoksessa! Töiden suunnittelu ja valmistelurauhaa ei koskaan ollut. PK johtaja ei sitä työtä arvostanut. Hän katsoi, että valmistelu ja suunnittelu hoituu lapsiryhmän kanssa. Ei auttanut keskustelut ja lisäksi aina oli joku sairaana tms ja sijaisia ei saanut, joten oli mahdotonta vetäytyä valmistelemaan/ suunnittelemaan. Onneksi löysin uuden ihanan ammatin. Jos Lto:n työaika oli tasan 7 tuntia ja suunnittelu ja valmistelutyö kotona..olisin jatkanut lto:n ammatissa.

        Pk:ssa, jossa tällä hetkellä työskentelen sekä lh:t että lto:t tekevät tasan 38:15h viikossa. Mitään suunnitteluaikaa ei ole ollut enää moniin vuosiin eikä kukaan enää edes puhu siitä, vaikka Lastentarha-lehdestä luinkin, että se on TAATTU opettajille. Missä ja miten?
        Opet pyyhkivät pöytiä, sijaavat sänkyjä ja pesevät lattioitakin pk.apulaisen poissa ollessa siinä missä lastenhoitajatkin. On turhauttavaa joutua tekemään sellaisia töitä, joista selviäisi ilman koulutustakin. Tällainen on koulutetun työvoiman haaskausta.
        Lastentarhanopettajien asema muutenkin heikkenee koko ajan pikku hiljaa. Ikään kuin väsytystaktiikalla näiverretään pohjaa alta.
        Henkilömitoitus pk ryhmissä uusiksi eli 3-6 vuotiaiden ryhmiin jälleen kaksi lastentarhanopettajaa ja apulainen.


      • alan vaihto?
        Lto ennen kirjoitti:

        Tosiaankin Lto:n työaika ei ole yhtään lyhyempi kuin lh:n. Itse lopetin viime keväänä 25 vuotisen lto:n ammattini, koska tein v 1998 asti töitä kaaoksessa! Töiden suunnittelu ja valmistelurauhaa ei koskaan ollut. PK johtaja ei sitä työtä arvostanut. Hän katsoi, että valmistelu ja suunnittelu hoituu lapsiryhmän kanssa. Ei auttanut keskustelut ja lisäksi aina oli joku sairaana tms ja sijaisia ei saanut, joten oli mahdotonta vetäytyä valmistelemaan/ suunnittelemaan. Onneksi löysin uuden ihanan ammatin. Jos Lto:n työaika oli tasan 7 tuntia ja suunnittelu ja valmistelutyö kotona..olisin jatkanut lto:n ammatissa.

        Ihan uteliaisuudesta kyselen, itsekin työn vaihtoa miettivänä.


      • !!!!!!!!!!!!!
        vanha konkari kirjoitti:

        Pk:ssa, jossa tällä hetkellä työskentelen sekä lh:t että lto:t tekevät tasan 38:15h viikossa. Mitään suunnitteluaikaa ei ole ollut enää moniin vuosiin eikä kukaan enää edes puhu siitä, vaikka Lastentarha-lehdestä luinkin, että se on TAATTU opettajille. Missä ja miten?
        Opet pyyhkivät pöytiä, sijaavat sänkyjä ja pesevät lattioitakin pk.apulaisen poissa ollessa siinä missä lastenhoitajatkin. On turhauttavaa joutua tekemään sellaisia töitä, joista selviäisi ilman koulutustakin. Tällainen on koulutetun työvoiman haaskausta.
        Lastentarhanopettajien asema muutenkin heikkenee koko ajan pikku hiljaa. Ikään kuin väsytystaktiikalla näiverretään pohjaa alta.
        Henkilömitoitus pk ryhmissä uusiksi eli 3-6 vuotiaiden ryhmiin jälleen kaksi lastentarhanopettajaa ja apulainen.

        Älkää ikinä suostuko siihen, että suunnitteluaikaa ei ole. Lastentarhanopettajista on pulaa. Meillä on oikeus ja velvollisuus vaatia työajan järjestämistä niin, että suunnitteluun jää tarpeeksi aikaa! Se on sekä lasten että meidän ammattilaisten etu. Ikävä kyllä olen huomannut sosionomien "joustavan" tässä asiassa, koska pedagoginen näkökulma ja toiminnan yksilöllinen ja ryhmäkohtainen suunnittelu on koulutuksen takia epäselvä.


      • Johtajalla valta
        !!!!!!!!!!!!! kirjoitti:

        Älkää ikinä suostuko siihen, että suunnitteluaikaa ei ole. Lastentarhanopettajista on pulaa. Meillä on oikeus ja velvollisuus vaatia työajan järjestämistä niin, että suunnitteluun jää tarpeeksi aikaa! Se on sekä lasten että meidän ammattilaisten etu. Ikävä kyllä olen huomannut sosionomien "joustavan" tässä asiassa, koska pedagoginen näkökulma ja toiminnan yksilöllinen ja ryhmäkohtainen suunnittelu on koulutuksen takia epäselvä.

        lastentarhanopettajien suunnitteluaika on sijoitettu joka päivä ajalle 12.00- 13.30. He eivät näinollen valvo päivälepoa koskaan, mutta ovat lapsiryhmässä juuri silloin, kun tarve on suurimmillaan, esim. iltapäivän ulkoiluun lähdettäessä. Ja suunnitteluaikaa on 7,5 tuntia viikossa. Kun tähän systeemiin siirryttiin jo vuosia sitten, niin loppui iänikuinen kitinä ja rutina. Ja mikä tärkeintä; suunnittelut ja valmistelut tulee tehtyä kuten pitääkin ja työnantajan kannalta myös mm. vakuutukset on tällekin ajalle kunnossa verrattuna siihen, että lto kotona suunnittelisi itse parhaaksi katsomallaan ajalla. Meillä ei paluuta entiseen ole.


      • kuka suostuu, kuka e
        Johtajalla valta kirjoitti:

        lastentarhanopettajien suunnitteluaika on sijoitettu joka päivä ajalle 12.00- 13.30. He eivät näinollen valvo päivälepoa koskaan, mutta ovat lapsiryhmässä juuri silloin, kun tarve on suurimmillaan, esim. iltapäivän ulkoiluun lähdettäessä. Ja suunnitteluaikaa on 7,5 tuntia viikossa. Kun tähän systeemiin siirryttiin jo vuosia sitten, niin loppui iänikuinen kitinä ja rutina. Ja mikä tärkeintä; suunnittelut ja valmistelut tulee tehtyä kuten pitääkin ja työnantajan kannalta myös mm. vakuutukset on tällekin ajalle kunnossa verrattuna siihen, että lto kotona suunnittelisi itse parhaaksi katsomallaan ajalla. Meillä ei paluuta entiseen ole.

        Eli jos teillä on mahdollista tarjota tuoksi ajaksi täysin häiriötön suunnitteluympäristö (eli ei tarvitse koskaan tulla ryhmään, vaikka joku olisi pois) ja kaikille talon lto:lle tilat ja välineet sekä tilat lto:ien omille tarvikkeille, niin voi tämä onnistuakin. Meillä tarvitaan lepohetkelle kaksi aikuista ja kun aamuvuorolainen lähtee usein tässä vaiheessa kotiin, ei järjestely olisi meillä millään mahdollinen. Lisäksi en itse pysty keskittymään suunnitteluun kesken päivän, vaan tarvitsen siihen oman työtilani ja välineeni, esim. tietokoneen, kirjat, materiaalit yms. Niin kauan kuin työnantaja on valmis tähän hyvin toimivaan järjestelyyn, voin tehdä työni hyvin ja pidän siitä. Jos tämä ei työnantajalle sovi, se on bye bye :D


      • oppop.
        Omppu kirjoitti:

        Jos toisen palkka ja työaika tuntuu paremmalta, niin kannattaa hakea yliopiston lastentarhanopettajakoulutukseen, ja opiskella kasvatustieteen tai varhaiskasvatuksen kandiksi( 3-4 vuotta) tai ihan maisteriksi asti( 4-5 vuotta). Sitten saa nauttia hyvää lastentarhanopettajan palkkaa ja hiukan lyhempää työaikaa...

        missä lie...ei ole opella juuri parempi palkka kuin lh:llakaan!
        Eikä lyhempää työaikaa.
        Älä puhu potaskaa


      • intopiukeena
        Johtajalla valta kirjoitti:

        lastentarhanopettajien suunnitteluaika on sijoitettu joka päivä ajalle 12.00- 13.30. He eivät näinollen valvo päivälepoa koskaan, mutta ovat lapsiryhmässä juuri silloin, kun tarve on suurimmillaan, esim. iltapäivän ulkoiluun lähdettäessä. Ja suunnitteluaikaa on 7,5 tuntia viikossa. Kun tähän systeemiin siirryttiin jo vuosia sitten, niin loppui iänikuinen kitinä ja rutina. Ja mikä tärkeintä; suunnittelut ja valmistelut tulee tehtyä kuten pitääkin ja työnantajan kannalta myös mm. vakuutukset on tällekin ajalle kunnossa verrattuna siihen, että lto kotona suunnittelisi itse parhaaksi katsomallaan ajalla. Meillä ei paluuta entiseen ole.

        Tuo kuulostaa ihan hyvältä systeemiltä. Voisi olla toimivaa muillakin.

        Onko teidän päiväkodissa niin, että vain lto:t ohjaavat toimintaa?


      • Johtajalla valta
        intopiukeena kirjoitti:

        Tuo kuulostaa ihan hyvältä systeemiltä. Voisi olla toimivaa muillakin.

        Onko teidän päiväkodissa niin, että vain lto:t ohjaavat toimintaa?

        Aika paljon toimimme pienryhmissä ja myös lastenhoitajat ohjaavat. Kaikkien vahvuudet on otettu käyttöön yhteiseksi hyväksi. Meillä on tiloiltaan ja varustetasoltaan hyvä päiväkoti, joten omia välineitä ja materiaaleja ei kenenkään välttämättä tarvitse käyttää ja kotinsa saa pitää ihan kotina eikä työpaikkana.


      • Neitihoitajatar
        Johtajalla valta kirjoitti:

        Aika paljon toimimme pienryhmissä ja myös lastenhoitajat ohjaavat. Kaikkien vahvuudet on otettu käyttöön yhteiseksi hyväksi. Meillä on tiloiltaan ja varustetasoltaan hyvä päiväkoti, joten omia välineitä ja materiaaleja ei kenenkään välttämättä tarvitse käyttää ja kotinsa saa pitää ihan kotina eikä työpaikkana.

        Missä välissä lastenhoitajat suunnittelevat? Entä onko teillä koko talon yhteisiä palavereita, suunnitteluja jne. Ja miten ne toteutetaan?

        Vai tekevätkö hoitajat vain muiden suunnittelemia juttuja? entä vasukeskustelut, onko siellä aina lto?

        Utelee


      • Johtajalla valta
        Neitihoitajatar kirjoitti:

        Missä välissä lastenhoitajat suunnittelevat? Entä onko teillä koko talon yhteisiä palavereita, suunnitteluja jne. Ja miten ne toteutetaan?

        Vai tekevätkö hoitajat vain muiden suunnittelemia juttuja? entä vasukeskustelut, onko siellä aina lto?

        Utelee

        Henkilökuntamme on jo pitkään työskennellyt yhdessä, joten sitä ammattitaitoa on kaikille kertynyt jo niin paljon, että työn kaikinpuolinen organisointi luontuu sieltä suunnittelusta ja valmistelusta itse tekemiseen aika juohevasti. Kaikkea ei tarvitse tehdä alusta asti. Lastenhoitajat osallistuvat myös lto:n suunnitteluun antaen oman panoksensa. Kerran viikossa on koko talon yhteinen palaveri. Vasukeskustelut olemme jakaneet, lastenhoitajat hoitavat myös osan niistä, mutta kaikkien erityislasten keskustelut hoitaa lto. Nyt joku aiheellisesti varmaan ihmettelee, miten meillä tämä kaikki on mahdollista. Erityislasten myötä meillä on koulutettuja avustajia työssä ja he voivat myös tarvittaessa valvoa päivälepoa, joten lastenhoitaja vapautuu suunnitteluun ja valmisteluun. Avustajat myös osallistuvat suunnitteluun ja valmisteluun lastenhoitajan valvoessa päivälepoa. Olisi järjen köyhyyttä rajata heidät ulkopuolelle, koska he kuitenkin avustavat sitä lasta siellä ryhmässä. Meillä on myös muutamia kertoja vuodessa päivähoidon iltoja, joihin osallistuu ryhmisten ja perhepäivähoidon väki. Kuulumisia, ajatuksia ja ideoita vaihdetaan puolin ja toisin. Joskus ollaan yhdessä vähän viihteelläkin. Kyllä tällaisessa työympäristössä on mukava olla työssä, kun kaikki arvostavat toisiaan sekä ihmisinä että työkavereina. Jättäkää hyvät päivähoidon ihmiset ympäri Suomen se oman hännän nostaminen ja kuppikuntaisuus hemmettiin, niin työ muuttuu enemmän palkitsevaksi itselle ja muille.


      • aikuisiako
        oppop. kirjoitti:

        missä lie...ei ole opella juuri parempi palkka kuin lh:llakaan!
        Eikä lyhempää työaikaa.
        Älä puhu potaskaa

        Jutut on tarttunu varmaan "seurasta" missä työskentelette. Ei muuta kun töihin. Meidän isä on pa...


      • Neitihoitajatar
        Johtajalla valta kirjoitti:

        Henkilökuntamme on jo pitkään työskennellyt yhdessä, joten sitä ammattitaitoa on kaikille kertynyt jo niin paljon, että työn kaikinpuolinen organisointi luontuu sieltä suunnittelusta ja valmistelusta itse tekemiseen aika juohevasti. Kaikkea ei tarvitse tehdä alusta asti. Lastenhoitajat osallistuvat myös lto:n suunnitteluun antaen oman panoksensa. Kerran viikossa on koko talon yhteinen palaveri. Vasukeskustelut olemme jakaneet, lastenhoitajat hoitavat myös osan niistä, mutta kaikkien erityislasten keskustelut hoitaa lto. Nyt joku aiheellisesti varmaan ihmettelee, miten meillä tämä kaikki on mahdollista. Erityislasten myötä meillä on koulutettuja avustajia työssä ja he voivat myös tarvittaessa valvoa päivälepoa, joten lastenhoitaja vapautuu suunnitteluun ja valmisteluun. Avustajat myös osallistuvat suunnitteluun ja valmisteluun lastenhoitajan valvoessa päivälepoa. Olisi järjen köyhyyttä rajata heidät ulkopuolelle, koska he kuitenkin avustavat sitä lasta siellä ryhmässä. Meillä on myös muutamia kertoja vuodessa päivähoidon iltoja, joihin osallistuu ryhmisten ja perhepäivähoidon väki. Kuulumisia, ajatuksia ja ideoita vaihdetaan puolin ja toisin. Joskus ollaan yhdessä vähän viihteelläkin. Kyllä tällaisessa työympäristössä on mukava olla työssä, kun kaikki arvostavat toisiaan sekä ihmisinä että työkavereina. Jättäkää hyvät päivähoidon ihmiset ympäri Suomen se oman hännän nostaminen ja kuppikuntaisuus hemmettiin, niin työ muuttuu enemmän palkitsevaksi itselle ja muille.

        Ihana lukea tällaisia kommentteja:)


      • Johtajalla valta
        Neitihoitajatar kirjoitti:

        Ihana lukea tällaisia kommentteja:)

        Panehan hyvä kiertämään!


      • Asiat kuntoon
        vanha konkari kirjoitti:

        Pk:ssa, jossa tällä hetkellä työskentelen sekä lh:t että lto:t tekevät tasan 38:15h viikossa. Mitään suunnitteluaikaa ei ole ollut enää moniin vuosiin eikä kukaan enää edes puhu siitä, vaikka Lastentarha-lehdestä luinkin, että se on TAATTU opettajille. Missä ja miten?
        Opet pyyhkivät pöytiä, sijaavat sänkyjä ja pesevät lattioitakin pk.apulaisen poissa ollessa siinä missä lastenhoitajatkin. On turhauttavaa joutua tekemään sellaisia töitä, joista selviäisi ilman koulutustakin. Tällainen on koulutetun työvoiman haaskausta.
        Lastentarhanopettajien asema muutenkin heikkenee koko ajan pikku hiljaa. Ikään kuin väsytystaktiikalla näiverretään pohjaa alta.
        Henkilömitoitus pk ryhmissä uusiksi eli 3-6 vuotiaiden ryhmiin jälleen kaksi lastentarhanopettajaa ja apulainen.

        Olen kanssai samaa mieltä. Kyllä lto:lle kuuluu koulutukseen kuuluva suunitteluaika! Ja nykyään puhutaan laadullisesta päivähoidosta, niin miten sen pystyy toteuttamaan kun sijaisia ei saa ottaa ja lapsiryhmät ovat suuria. Lapset tarvitsevat aina enemmän ja enemmän aikuisen huomiota ja aikuisia ei ole tarpeeksi. Ja tässä välissä pitäisi vielä suunnitella laadukasta päivähoitoa!
        Meillä on mielenkiintoinen "sopimus" laadittu koskien suunnitteluaikaa: Vain yksi tunti suunnittelua työpaikan ulkopuolella! Muu suunnitteluaika...??? työpaikalla, jossa ei ole mahdollista saada työskentelytilaa ja -aikaa mitenkään! Kesällä kun olisi aikaa suunnitella sekä sen hetkistä toimintaa että tulevan syksyn toimintaa (olla pois lapsiryhmästä) ei suunnitteluaikaa ole kuin se yksi tunti työpaikan ulkopuolella vaikka materiaalit olisi kotona. Ja tämä taas johtaa siihen, että tulee tehtyä "miinustunteja", kun lapsia on vähän ja työpaikalla on liikaa työntekijöitä. Suunnittelua tehdään samalla periaatteella kuin että talo olisi täynnä lapsia!
        Olen toiminut monissa päiväkodeissa lto:na ja aina on pidetty kiinni 8%:sta! Mutta tämä kunta vetää ihan omaa linjaa! Haloo!


      • sosionomi vm.06
        aikuisiako kirjoitti:

        Jutut on tarttunu varmaan "seurasta" missä työskentelette. Ei muuta kun töihin. Meidän isä on pa...

        sosionomit eivät enään voi saada esiopetuspätevyyttä.

        lto-pätevyyden saa jos opinnoissa on tarpeeksi sosiopedagogisia opintoja, eli sen saaminen riippuu siitä mihin suuntautuu, missä harjoittelut suorittaa yms.


      • asiasta selvää ottan
        sosionomi vm.06 kirjoitti:

        sosionomit eivät enään voi saada esiopetuspätevyyttä.

        lto-pätevyyden saa jos opinnoissa on tarpeeksi sosiopedagogisia opintoja, eli sen saaminen riippuu siitä mihin suuntautuu, missä harjoittelut suorittaa yms.

        pätevyyden, googlaa vaikkapa sanoilla palmenia esiopetus!


      • sosionomi vm.06
        asiasta selvää ottan kirjoitti:

        pätevyyden, googlaa vaikkapa sanoilla palmenia esiopetus!

        joo, saa jos on valmistunut sosionomiksi ennen vuotta jotain.. en siis muista tuota vuotta. itse olen valmistunut 2006, ja olen kyllä selvittänyt esi-ja alkuopetuksen opintoihin osallistumista kohdallani: saan toki osallistua, jos maksan kurssimaksun, mutta en saa siitä lain mukaista esiopetuspätevyyttä, koska en ole valmistunut yliopistosta. että näin! selvitin asiaa viimeksi viimesyksynä, joten tietoni on aika tuore.

        meille tuli töihinkin lahden avoimen yliopiston esite kyseisestä kurssista, jossa tosi sanottiin että kurssi on tarkoitettu myös sosionomeille, eikä esitteessä kerrottu ettei siitä saa pätevyyttä. mutta kun soitin yliopistolle, selvisi, että pätevyyttä ei voi saada ennenkuin lakia muutetaan.


      • sosionomi vm.06
        sosionomi vm.06 kirjoitti:

        joo, saa jos on valmistunut sosionomiksi ennen vuotta jotain.. en siis muista tuota vuotta. itse olen valmistunut 2006, ja olen kyllä selvittänyt esi-ja alkuopetuksen opintoihin osallistumista kohdallani: saan toki osallistua, jos maksan kurssimaksun, mutta en saa siitä lain mukaista esiopetuspätevyyttä, koska en ole valmistunut yliopistosta. että näin! selvitin asiaa viimeksi viimesyksynä, joten tietoni on aika tuore.

        meille tuli töihinkin lahden avoimen yliopiston esite kyseisestä kurssista, jossa tosi sanottiin että kurssi on tarkoitettu myös sosionomeille, eikä esitteessä kerrottu ettei siitä saa pätevyyttä. mutta kun soitin yliopistolle, selvisi, että pätevyyttä ei voi saada ennenkuin lakia muutetaan.

        eikä tuolla palmeniankaan sivuilla luvata mitään pätevyyttä!


      • toinen aika
        sosionomi vm.06 kirjoitti:

        joo, saa jos on valmistunut sosionomiksi ennen vuotta jotain.. en siis muista tuota vuotta. itse olen valmistunut 2006, ja olen kyllä selvittänyt esi-ja alkuopetuksen opintoihin osallistumista kohdallani: saan toki osallistua, jos maksan kurssimaksun, mutta en saa siitä lain mukaista esiopetuspätevyyttä, koska en ole valmistunut yliopistosta. että näin! selvitin asiaa viimeksi viimesyksynä, joten tietoni on aika tuore.

        meille tuli töihinkin lahden avoimen yliopiston esite kyseisestä kurssista, jossa tosi sanottiin että kurssi on tarkoitettu myös sosionomeille, eikä esitteessä kerrottu ettei siitä saa pätevyyttä. mutta kun soitin yliopistolle, selvisi, että pätevyyttä ei voi saada ennenkuin lakia muutetaan.

        viime syksynä se!
        oTAPPA selevää uuelleen.


      • sosionimi vm.06
        toinen aika kirjoitti:

        viime syksynä se!
        oTAPPA selevää uuelleen.

        oon ihan varma että asiasta olisi ollut tietoa mediassa tai ainakin liiton lehdessä, jos lastentarhanopettajan kelpoisuutta käsittelevää lakia olisi edes harkittu muutettavaksi. nuo lakimuutosasiat kun ovat aikaa vieviä ja pitkiä prosesseja. asia olisi ollut vireillä jo viime syksynä!

        lue itse tuo palmenian sivu tarkasti ja kerro missä kohdassa luvataan sosionomille esiopetupätevyys!


      • ertyuiojpk
        sosionimi vm.06 kirjoitti:

        oon ihan varma että asiasta olisi ollut tietoa mediassa tai ainakin liiton lehdessä, jos lastentarhanopettajan kelpoisuutta käsittelevää lakia olisi edes harkittu muutettavaksi. nuo lakimuutosasiat kun ovat aikaa vieviä ja pitkiä prosesseja. asia olisi ollut vireillä jo viime syksynä!

        lue itse tuo palmenian sivu tarkasti ja kerro missä kohdassa luvataan sosionomille esiopetupätevyys!

        "HUOM! KOULUTUSKOKONAISUUS EI ITSESSÄÄN ANNA ESI- JA ALKUOPETTAJAN MUODOLLISTA PÄTEVYYTTÄ SOSIONOMEILLE JA SOSIAALIKASVATTAJILLE."
        lahden ohjelmasta toi lause puuttuu...


      • Kaaokseen väsynyt
        Lto ennen kirjoitti:

        Tosiaankin Lto:n työaika ei ole yhtään lyhyempi kuin lh:n. Itse lopetin viime keväänä 25 vuotisen lto:n ammattini, koska tein v 1998 asti töitä kaaoksessa! Töiden suunnittelu ja valmistelurauhaa ei koskaan ollut. PK johtaja ei sitä työtä arvostanut. Hän katsoi, että valmistelu ja suunnittelu hoituu lapsiryhmän kanssa. Ei auttanut keskustelut ja lisäksi aina oli joku sairaana tms ja sijaisia ei saanut, joten oli mahdotonta vetäytyä valmistelemaan/ suunnittelemaan. Onneksi löysin uuden ihanan ammatin. Jos Lto:n työaika oli tasan 7 tuntia ja suunnittelu ja valmistelutyö kotona..olisin jatkanut lto:n ammatissa.

        hei Lto ennen!

        Jos käyt täällä vielä lueskelemassa ( kun olet kirjoittanut tämän jo vuosia sitten)
        niin kerrotko minkä uuden ihanan ammatin löysit. Olen vähän samoissa ajatuksissa kuin tuossa kirjoituksessasi ja se alkoi kiinnostaa.


      • pätevä lh

        Aivan! Me lastenhoitajat tehdään TÄYSIN SAMAA TYÖTÄ, suunnitteluineen, oman ryhmän toiminnan suunnittelun, vasukeskustelut yms , huom ja monessakin paikkaa ILMAN SUUNNITTELUAIKAA, siis mehän olemme näinollen paljon ammattitaitoisempaa joukkoa, kuin että tarvittaisiin kikkeen tähän suunnitteluaikaa. =) Mutta, mutta... Palkkauksessa huima ero, 3h 15min lyhyempi viikkotyöaika ja vielä ves:sin lomapäivät päälle. ONKO TÄMÄ OIKEIN?
        Kyllä pitäsi jonkun tähän asiaan puuttua ja äkkiä!!


      • Kummastelu
        !!!!!!!!!!!!! kirjoitti:

        Älkää ikinä suostuko siihen, että suunnitteluaikaa ei ole. Lastentarhanopettajista on pulaa. Meillä on oikeus ja velvollisuus vaatia työajan järjestämistä niin, että suunnitteluun jää tarpeeksi aikaa! Se on sekä lasten että meidän ammattilaisten etu. Ikävä kyllä olen huomannut sosionomien "joustavan" tässä asiassa, koska pedagoginen näkökulma ja toiminnan yksilöllinen ja ryhmäkohtainen suunnittelu on koulutuksen takia epäselvä.

        Olen ollut vuooosiaaa työssä päiväkodissa.(useassa) On surullista ettei tätä ongelmaa pystytä ratkaisemaan ikinä. Lastenhoitaja suunnittelee/toteuttaa toimintaa hoitaa vaisuja jne.mutta opettaja ottaa suunnitteluajan. Tiimissä suunnitellaan toimintaa mitä milloinkin tehdään ja opettaja ottaa suunnitteluajan. Sitten jos joskus opettaja "ylittää"mielestään hänelle kuuluvan suunnitteluajan nousee suuri haloo. Vaikka hän voisi ajatella etten ole käyttänyt edellisellä viikolla suunnittelua ollenkaan. Opettajien tulisi miettiä kokonaisuutta varhaiskasvatuksesta eikä yhtä tuokiota tai kasvatus ja opetus tapahtumaa. Ja vielä kummastuttaa että jotkut opettajat ihmettelevät miten esim. lasten pukeminen kuuluu heille?! Sehän on valtavan hieno hetki olla vuorovaikutuksessa lapsen kanssa. Ja siinä oppii monenlaisia taitoja. Samoin "pihavalvojat" sielläkin voi toteuttaa sitä pedagogiikkaa. Opettajat olkaa ylpeitä ammattitaidoistanne ja tehkää työnne niinkuin se kuuluu. Dokumentoikaa,kertokaa tiimissänne mihin olette käyttäneet suunnitteluaikanne. Ja järjestäkää aikaa myös hoitajille suunnitteluun. Niin epäoikeuden tuntu häviää ja kaikki on tyytyväisiä. Syntyy hyvin voiva lapsen parhaaksi toimiva tiimi jossa jokainen arvostaa toista.


    • lh

      Kertokaapa kuinka monesta lapsesta lähihoitaja saa olla vastuussa kerrallaan ja vastaavasti Lto:n vastuualue/lapsimäärä? Näistä on ollut epäselvyyttä milloin pitää saada sijainen paikalle ja minkä porukan kanssa "täytyy pärjätä" vaikka henkilökunnassa on vajausta.

    • ollen-

      lh 7 ja lto 7 mutta pieniä, alle 3v lh 4 ja lto 4 eli ei eroa

      • ryhmispäivähoitaja

        Meillä ryhmiksessä (ryhmäperhepäiväkodissa) työskentelee yksi päivähoitaja, hänen vastuullaan saa olla kerrallaan 4 1 lasta, joista tuo 1 siis osapäiväinen koululainen. Mennään siis perhepäivähoidon mukaan. Kun päivähoitaja siirtyy päiväkotiin esim. sijaisuuksia tekemään, hänen vastuullaan voi olla 7 lasta. Puhun nyt siis yli 3 vuotiaista.

        Aika erikoista, että talon vaihto vaikuttaa näin paljon, mutta laki määrää toistaiseksi näin.


      • Ryhmishoitaja
        ryhmispäivähoitaja kirjoitti:

        Meillä ryhmiksessä (ryhmäperhepäiväkodissa) työskentelee yksi päivähoitaja, hänen vastuullaan saa olla kerrallaan 4 1 lasta, joista tuo 1 siis osapäiväinen koululainen. Mennään siis perhepäivähoidon mukaan. Kun päivähoitaja siirtyy päiväkotiin esim. sijaisuuksia tekemään, hänen vastuullaan voi olla 7 lasta. Puhun nyt siis yli 3 vuotiaista.

        Aika erikoista, että talon vaihto vaikuttaa näin paljon, mutta laki määrää toistaiseksi näin.

        Tai voi olla myös lyhyempää päivää oleva lapsi ( ei välttämättä koululainen) Ja kun ryhmässä saattaa joskus olla useita vapaapäiväläisiä/osapäiväisiä lapsia niin toinen hoitajista joutuu menemään korvaavaan työhön jonnekin muuhun ryhmikseen/päiväkotiin eikä aikaa voi käyttää esim. suunnitteluun.


    • Helppoa

      Meidän päiväkodissa hoitajat tekevät lastenhoitotyön, toiminnansuunnittelun yms. Lto kahvittelee ylipitkillä kahvitauoilla, ja valittaa ja juoruaa pomosta ja seurustelisi mielellään muiden hoitajien kanssa mut kun hoitsuilla on kiire kun yksi työntekijä "puuttuu". Ja iso palkka juoksee.

    • yyyi

      mikä reikä mulla on perseessä tulee jotain ruskeata mönjää onko normaalia.18v tyttö.

    • Anonyymi

      Tämä superin ja tehyn palkka ohjelma oli tosi hyvä veto tässä kohtaa. Muuten olisi taas vedätetty kun palkkoja yhtenäistetään.Miettikää ihan oikeasti miten otat selvää miten palkat oikeasti maksetaan. Nyt näkyy ja kuuluu.Tosin taas % korotukset arvaa vaan kuka taas syö pienipalkaisten palkat ja kuilu senkuin kasvaa. Pitäkää tasapuolisuudesta huoli.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3993
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2338
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2056
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      96
      1719
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1411
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      9
      1320
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1307
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1262
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe