olkapään leikkaus

jonsu1

Mulla on olkapää leikattu 3 viikkoa sitten.Aloitettiin tähystämällä mutta jouduttiin avo leikkaukseen.Kovasti siellä taltattiin ja porattiin ja joku ankkuri sinne kiinnitettiin.Kiertäjäkalvosimen jänteen repeämä korjattiin.2 viikkoa särkyä erikoinen oire on kun en pysty liikuttamaan kättä mihinkään antaa kovia sätkyjä ihan kun joku repisi käden irti.kumartaminen väärin ylös nouseminen kropan kääntö kainaloa yrittää raapi niin meinaa taju lähteä kestää noin 10 sekunttia.Kantosidettä piti pitää 2 viikkoa mutta en ole siitä pystynyt luopua kuntoutus pitäis aloittaa tiistaina tuntuu aivan mahdottomalta. Lomaa annettiin 2kk onkohan tää normaalia vai pitäiskö mennä lekuriin

27

18639

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Leikattu

      Tuollaisessa ajassa mikään olkapää toivu mikä on ankkureilla kiinnitetty ,ja liikkeen takaisin saaminen on tuskaista.Koskaan ei olkapää enää kestä kunnolla pitempään raskasta hommaa.Olkapää todennäköisesti on 5v sisällä täysin kulunut loppuun.Myöhemmässä vaiheessa on sitten odotettavissa lopun elämän kestävä särky, mahd olkapään tippuminen paikoiltaan jne.

    • kkkkkkk

      Itseltäni leikattiin toukokuussa ja se oli niin tuskaisaa, että luulin elämän loppuvan siihen :-) Kirjoittelin silloin tännekin ja sain rohkaisevia vastauksia. Ne olivat totta. Olkapää on nyt melko hyvä; ei terve mutta paljon parempi mitä ennen leikkausta. Ei kaikki ole tuollaista mustaa mitä ao. yo. kirjoittaja väittää. Koskaan ei saa yleistää. Ole kärsivällinen, kyllä se siitä.

    • ....

      Aloittaja, kannattaa silti aloittaa se kuntoutus, mitä enemmän sitä lykkäät ja jatkat kantositeen pitoa, sitä vaikeampaa on kuntoutua. Itselleni on tehty suuri leikkaus ja kuntoutus oli helvettiä kivun takia muttei raaja muuten olisi toipunut.

      • 3vk:a sitten

        Ei kyllä naurata vielä tässäkään vaiheessa. Yöunet on tosi lyhyet mutta onneksi saa nukuttua tunnin jaksoja ees 3-5 yössä. Muuten liikkeet alkaa olla paremmat. Vaikuttaa varmaan päivittäinen jumppaus. Täytyy vaan nukkua kun unettaa ja pystyy nukkuun joten eiköhän se tästä. Kipulääkettä nassuun ja toivoa paremmasta. Ehkäpä tämä sitten jälkeenpäin naurattaa. Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Kipu ei ole repivää. Käsivarsi jotenki puutuu nukkuessa mutta kai se siitä vähenee kun jaksaa kuntouttaa itseään.


    • kivut

      Itselleni sanottiin että liikekipu sinänsä on ns normaalia, ja särkyäkin voi olla pitkään, mutta repivää kipua ei kuuluisi olla. Itselleni tuli yllättäen 3kk leikkauksen jälkeen kuntoutusliikkeitä tehdessäni kesken kaiken tunne siitä että käsivarsi "tippui", repivää kovaa kipua joka jäi hetkeksi särkemään, kun kerroin lääkärille niin lähetti heti uuteen magneettikuvaan mistä löytyi pieni repeämä. Kannattaa soittaa sinua hoitaneelle lääkärille ja kysyä mitä mieltä hän on.

      • jonsu1

        Aloitin kuntoutuksen mutta piti välittömästi keskeyttää,ja osastolle ortopedin tarkastukseen. Oma lekuri oli matkoilla toinen lääkäri tarkisti asin.2 vaihtoehtoa mistä kyseinen kramppi johtuu on kun luuta on taltattu luun rösöinen reuna hinkkaa hermoon tai olkapää on niin tiukkaan kiristetty että silloin hermo jää puristukseen tilanne pitäis helpua kun lihahset saadaan venymään kuntoutuksessa.repullinen lääkkeitä ja kovaa jumppaa jumpan jälk kivut älyttömät.Vajaa viikko on kulunut edelleen antaa kovia sätkyjä mutta tilanne on jonkun verran parempi.Uusi kuntoutus alkaa tulevalla viikolla saas nährä miten äijän käy


    • Leikattu
      • tarina sinällään mutta....

        Oli ihan mielenkiintoinen muta päiväkirjan pitäjältä oli jääny poies että kauanko kivut kesti ja joutui syömään kipulääkkeitä.


    • onneton ja kädetön

      mulla on leikattu kaksi kertaa olkapää. ensin kesäl 2005 tähystyksellä... silloin olkapää lähti sijoiltaan about kerran viikossa. ja nyt syyskuun lopul lähti taas pois paikaltaan,vaikka oli tosi hyvä ja käsi toimi moitteetta sen ekan leikkauksen jälkeen. no se leikattiin avoleikkauksella nyt lokakuun alussa.. olen viel sairaslomalla,ja välil tuntuu et loppuu usko tän paranemisen suhteen... toimiikohan käsi enää ikinä?

      • saas nähdä

        Toivottavasti saat kätesi vihdoinkin kuntoon. En halua "pelotella" mutta minun olkapääni on myös leikattu kahdesti eikä ole vieläkään kunnossa. Ensimmäinen leikkaus tehtiin keväällä 2005 ja toinen keväällä 2006. Kumpikin oli tähystysleikkaus.

        Olkapää on paljon parempi nyt kuin ennen toista leikkausta mutta ei se kunnossa ole. Jäykkyyttä, liikeradat eivät kaikki toimi, särkyäkin aika usein. Ensi viikolla menen kysymään ortopedilta onko tämä ok vai mitä tehdään. Alkaa olla kallis tämä minun olkapääni. Siihen on uponnut jo 7000 euroa.


      • onneton ja kädetön
        saas nähdä kirjoitti:

        Toivottavasti saat kätesi vihdoinkin kuntoon. En halua "pelotella" mutta minun olkapääni on myös leikattu kahdesti eikä ole vieläkään kunnossa. Ensimmäinen leikkaus tehtiin keväällä 2005 ja toinen keväällä 2006. Kumpikin oli tähystysleikkaus.

        Olkapää on paljon parempi nyt kuin ennen toista leikkausta mutta ei se kunnossa ole. Jäykkyyttä, liikeradat eivät kaikki toimi, särkyäkin aika usein. Ensi viikolla menen kysymään ortopedilta onko tämä ok vai mitä tehdään. Alkaa olla kallis tämä minun olkapääni. Siihen on uponnut jo 7000 euroa.

        ei meinaa vaan pää kestää ku käsi ei toimi... mun toinenkin olkapää tuntuu jotenkin niin löysältä et kai sekin koht alkaa pomppimaan pois paikoiltaan.. mul oli taas ekan leikkauksen jälkeen täsä vaiheessa jo parempi,nyt ei ainakaan viel paljoa kättä nostella..tosi harmittavainen vika!


      • myös 10/2006 leikattu
        onneton ja kädetön kirjoitti:

        ei meinaa vaan pää kestää ku käsi ei toimi... mun toinenkin olkapää tuntuu jotenkin niin löysältä et kai sekin koht alkaa pomppimaan pois paikoiltaan.. mul oli taas ekan leikkauksen jälkeen täsä vaiheessa jo parempi,nyt ei ainakaan viel paljoa kättä nostella..tosi harmittavainen vika!

        Mulla on kans leikattu toinen olkapää aiemmin mutta siihen tehtiin pienempi operaatio. Tämä olkapääleikkaus tehtiin lokakuun alussa.

        Nyt tämän leikkauksen alkuvaihe oli karmea. Päiväkipulääkkeet olen nyt saanut jättää pois mutta yöksi otan vielä. Heräilen vähän väliä yöllä käden turruuteen ja ns. kipuun mutta se hellittää kun nousen vähäksi aikaa ylös ja ravistelen. Nukun siis edelleen 1-1,5 tunnin yöunia ja herään ja nukun taas. Tämä toistuu yön aikana 4-6krt.

        Päivisin on siis jo helpompaa.

        Kuntoutus/kotijumppa on jo alkanut ja liikeradat lisääntyneet. Eihän se käsi vielä nouse mullakaan mutta liikettä tulee kokoajan lisää.

        Kyllä tässä varmaan kohtpuolin saa kunnolla nukuttuaki. Onneksi olen vielä saikulla että voin ottaa päivätirsoja.

        Mites muilla äskettäin leikatuilla menee?


      • ¤¤¤¤¤
        saas nähdä kirjoitti:

        Toivottavasti saat kätesi vihdoinkin kuntoon. En halua "pelotella" mutta minun olkapääni on myös leikattu kahdesti eikä ole vieläkään kunnossa. Ensimmäinen leikkaus tehtiin keväällä 2005 ja toinen keväällä 2006. Kumpikin oli tähystysleikkaus.

        Olkapää on paljon parempi nyt kuin ennen toista leikkausta mutta ei se kunnossa ole. Jäykkyyttä, liikeradat eivät kaikki toimi, särkyäkin aika usein. Ensi viikolla menen kysymään ortopedilta onko tämä ok vai mitä tehdään. Alkaa olla kallis tämä minun olkapääni. Siihen on uponnut jo 7000 euroa.

        Mikä sulla oli alkuperäinen vika??
        Mulla korjattiin (ankkuroitiin) yliliikkuva olkanivel tähystyksellä 2005. 4 kk:n kontoutuksen (sairaslomaa 3 kk) jälkeen kaikki tuntui aika hyvältä vuoden verran. Sitten alkoi ihme jäykistyminen ja kipuilu. Diagnosoitiin (magneettikuvien perusteella) kiinnikkeinen nivelpussitulehdus ja tehtiin narkoosimanipulaatio. Sen jälkeen käsi on liikkunut lähes moitteetta. Ainoastaan ulkokierto takkuaa jonkin verran, sitä se on kyllä tehnyt siitä ekasta operaatiosta lähtien. Siihen ei meinaa tottua.. Palaakohan se normaaliksi ikinä? Ja töissä sekä kuntoillessa käsi joskus kipuilee, mutta oletan / toivon sen olevan vain ns. rasituskipua, koska voimat ovat vielä heikot. Tässä pessimistisenä silti odottelen, mitä seuraavaksi. Varsinkin kun luen näitä juttuja täällä, niin olen jo ihan varma että kohta ollaan taas leikkauspöydällä..
        Tsemppiä sulle!


      • 10/2006 leikattu
        ¤¤¤¤¤ kirjoitti:

        Mikä sulla oli alkuperäinen vika??
        Mulla korjattiin (ankkuroitiin) yliliikkuva olkanivel tähystyksellä 2005. 4 kk:n kontoutuksen (sairaslomaa 3 kk) jälkeen kaikki tuntui aika hyvältä vuoden verran. Sitten alkoi ihme jäykistyminen ja kipuilu. Diagnosoitiin (magneettikuvien perusteella) kiinnikkeinen nivelpussitulehdus ja tehtiin narkoosimanipulaatio. Sen jälkeen käsi on liikkunut lähes moitteetta. Ainoastaan ulkokierto takkuaa jonkin verran, sitä se on kyllä tehnyt siitä ekasta operaatiosta lähtien. Siihen ei meinaa tottua.. Palaakohan se normaaliksi ikinä? Ja töissä sekä kuntoillessa käsi joskus kipuilee, mutta oletan / toivon sen olevan vain ns. rasituskipua, koska voimat ovat vielä heikot. Tässä pessimistisenä silti odottelen, mitä seuraavaksi. Varsinkin kun luen näitä juttuja täällä, niin olen jo ihan varma että kohta ollaan taas leikkauspöydällä..
        Tsemppiä sulle!

        Luuta poistettiin olkanivelen päästä (koukkua) sekä solisluun päästä. Kiinnikkeitä oli runsaasti ja ne poistettiin sekä prominenssi poistettiin myös eli toimenpiteitä tehtiin rutkasti. Luunpoistokohtia särkee elikäs jomottaa.

        Toivotaan että kivut helpottaa pian.

        Kyllä se käsi normaaliksi palaa. Ei ne muuten noita leikkauksia tekis. Vie vaan aikaa. Joku varotti mua että kannattaa jumpata ettei tule lisää kiinnikkeitä ja mitään hermokipuja joten olen jumpannu itsekseni ja käyn myös kuntoutuksessa. Tsemppiä sulle myös.


      • Leikattu
        10/2006 leikattu kirjoitti:

        Luuta poistettiin olkanivelen päästä (koukkua) sekä solisluun päästä. Kiinnikkeitä oli runsaasti ja ne poistettiin sekä prominenssi poistettiin myös eli toimenpiteitä tehtiin rutkasti. Luunpoistokohtia särkee elikäs jomottaa.

        Toivotaan että kivut helpottaa pian.

        Kyllä se käsi normaaliksi palaa. Ei ne muuten noita leikkauksia tekis. Vie vaan aikaa. Joku varotti mua että kannattaa jumpata ettei tule lisää kiinnikkeitä ja mitään hermokipuja joten olen jumpannu itsekseni ja käyn myös kuntoutuksessa. Tsemppiä sulle myös.

        Leikkauksien apu ja onnistuminen on täysin tapauskohtainen mistä ei voi lääkäritkään kuin arvella puhumattakaan mitä tulevaisuudessa tapahtuu esim, ankkureilla kiinitetylle olkapäälle. Täysin kunnossahan ruuvi olkapää ei olekkaan, kuin katsoo esim leikkauksen jälkeen otettuja röntgenkuvia.


      • hupsis
        myös 10/2006 leikattu kirjoitti:

        Mulla on kans leikattu toinen olkapää aiemmin mutta siihen tehtiin pienempi operaatio. Tämä olkapääleikkaus tehtiin lokakuun alussa.

        Nyt tämän leikkauksen alkuvaihe oli karmea. Päiväkipulääkkeet olen nyt saanut jättää pois mutta yöksi otan vielä. Heräilen vähän väliä yöllä käden turruuteen ja ns. kipuun mutta se hellittää kun nousen vähäksi aikaa ylös ja ravistelen. Nukun siis edelleen 1-1,5 tunnin yöunia ja herään ja nukun taas. Tämä toistuu yön aikana 4-6krt.

        Päivisin on siis jo helpompaa.

        Kuntoutus/kotijumppa on jo alkanut ja liikeradat lisääntyneet. Eihän se käsi vielä nouse mullakaan mutta liikettä tulee kokoajan lisää.

        Kyllä tässä varmaan kohtpuolin saa kunnolla nukuttuaki. Onneksi olen vielä saikulla että voin ottaa päivätirsoja.

        Mites muilla äskettäin leikatuilla menee?

        Olin viikko sitten olkapään leikkauksessa(olkapään avarrus). Minullakin on noita yöllisiä kipuja vielä ja aamulla olkapää on jäykkä ja kipeä.

        Olen toteuttanut joka päivä kuntoutusohjeita, enkä vieläkään saa kättä nostettua etukautta muutoin kuin toisen käden avustuksella. Silti joka päivä tulee edistystä, kun vain jumppaa kättä.

        Eiköhän tämä tästä vielä työkuntoiseksi tule. Toivon ainakin. Sain 2kk sairaslomaa. Kuntoutus fysioterapiassa alkaa ensi viikolla.


      • kahdesti leikattu
        Leikattu kirjoitti:

        Leikkauksien apu ja onnistuminen on täysin tapauskohtainen mistä ei voi lääkäritkään kuin arvella puhumattakaan mitä tulevaisuudessa tapahtuu esim, ankkureilla kiinitetylle olkapäälle. Täysin kunnossahan ruuvi olkapää ei olekkaan, kuin katsoo esim leikkauksen jälkeen otettuja röntgenkuvia.

        Kaksi leikkausta takana. Ahdas olkapää, kiertäjäkalvosinoireyhtymä, luupiikkejä, repeämiä, tulehdusta ja vielä löysä olkapää. Toisen leikkauksen jälkeen kantoside yötä päivää kuukauden.

        Löysyys ok mutta nyt kun leikkauksesta yli puoli vuotta edelleen jäykkyyttä ja särkyjä. Joskus enemmän, joskus vähemmän. Liikeradat aika hyvät, sivukautta käsi ei nouse paljoakaan.

        Leikattu tähystämällä. Ei ruuveja tms. Löysyys poistettiin kuumentamalla eli supistamalla paikkaa missä löysyys oli. Eli elimistössä ei vieraita aineita.

        Parin viikon kuluttua aika viimeksi leikkaavalle ortopedille. Kysyn onko kaikki ok eli voiko vielä olla kipuja vai...?


      • onneton ja kädetön
        ¤¤¤¤¤ kirjoitti:

        Mikä sulla oli alkuperäinen vika??
        Mulla korjattiin (ankkuroitiin) yliliikkuva olkanivel tähystyksellä 2005. 4 kk:n kontoutuksen (sairaslomaa 3 kk) jälkeen kaikki tuntui aika hyvältä vuoden verran. Sitten alkoi ihme jäykistyminen ja kipuilu. Diagnosoitiin (magneettikuvien perusteella) kiinnikkeinen nivelpussitulehdus ja tehtiin narkoosimanipulaatio. Sen jälkeen käsi on liikkunut lähes moitteetta. Ainoastaan ulkokierto takkuaa jonkin verran, sitä se on kyllä tehnyt siitä ekasta operaatiosta lähtien. Siihen ei meinaa tottua.. Palaakohan se normaaliksi ikinä? Ja töissä sekä kuntoillessa käsi joskus kipuilee, mutta oletan / toivon sen olevan vain ns. rasituskipua, koska voimat ovat vielä heikot. Tässä pessimistisenä silti odottelen, mitä seuraavaksi. Varsinkin kun luen näitä juttuja täällä, niin olen jo ihan varma että kohta ollaan taas leikkauspöydällä..
        Tsemppiä sulle!

        mulla aika lailla sama vika kuin sullakin.. kävin tänään lääkärillä ja sairaslomaa viel viisi viikkoa... ei meinaa vaan pää kestää.. välil menee vaan hermot! kyllä lääkäri sano et tästä viel käsi tulee ja että malttia vaan......


      • saikulla?
        onneton ja kädetön kirjoitti:

        mulla aika lailla sama vika kuin sullakin.. kävin tänään lääkärillä ja sairaslomaa viel viisi viikkoa... ei meinaa vaan pää kestää.. välil menee vaan hermot! kyllä lääkäri sano et tästä viel käsi tulee ja että malttia vaan......

        Kauanoko olet ollu jo saikulla? Itse olen ollu n.5vk:a tällä hetkellä.


      • onneton ja kädetön
        saikulla? kirjoitti:

        Kauanoko olet ollu jo saikulla? Itse olen ollu n.5vk:a tällä hetkellä.

        lokakuun alus leikattiin elikkä kuusi viikkoa.. ja ennen leikkausta olin jo pari viikkoa saikulla..että sillai..


      • kahdesti leikattu
        onneton ja kädetön kirjoitti:

        lokakuun alus leikattiin elikkä kuusi viikkoa.. ja ennen leikkausta olin jo pari viikkoa saikulla..että sillai..

        olin sairaslomalla kolme kuukautta leikkauksen jälkeen. Ennen leikkausta useita viikkoja.


      • edelleen särkyjä
        kahdesti leikattu kirjoitti:

        olin sairaslomalla kolme kuukautta leikkauksen jälkeen. Ennen leikkausta useita viikkoja.

        Mulla olkapää leikattu tämän vuoden toukokuussa,menen töihin joulukuulla. Elikkä sairas-
        lomaa puoli vuotta ja lomat siihen päälle. Itselleni avarettiin olkapäätä ja muita vikoja ei ollut, silti näin pitkä sairasloma koska paraneminen ei mennytkään käsikirjoituksen mukaan ja edelleen on päivittäin särkyjä.


      • toipuminen varmaan
        edelleen särkyjä kirjoitti:

        Mulla olkapää leikattu tämän vuoden toukokuussa,menen töihin joulukuulla. Elikkä sairas-
        lomaa puoli vuotta ja lomat siihen päälle. Itselleni avarettiin olkapäätä ja muita vikoja ei ollut, silti näin pitkä sairasloma koska paraneminen ei mennytkään käsikirjoituksen mukaan ja edelleen on päivittäin särkyjä.

        Miten sulla niin pitkään meni, mitä ongelmia sulla oli? Kestikö kivut pitkään esim.?


    • Minullakin

      Minulla tehtiin joulukuussa 2004 sama operaatio, kuin sinulle. Toipuminen eteni hienosti, kotona jumppasin aika aktiivisesti ohjeiden mukaan.

      Sairaslomaa oli 3,5 kk. Tänäpäivänä olkapää toimii hienosti, ei mitään särkyjä ja aivan täydet liikeradat. Olkapää oli kunnossa noin puoli vuotta leikkaukseen jälkeen.:))) Siihen asti oli jotakin pientä kipua joissakin liikkeissä.

      Mielestäni tuollaiset kivut sinulla eivät ole normaaleja, hakeudu lääkäriin!!

      • jonsu1

        moi 3 vikkoa meni ja lekurit tarkasti mun jutskan ei huolta teki kipeän kiertoliikkeen moneen suuntaan ja pahinmmat säryt jäi sinne elikä rääkättiin.Nyt pystyn tekeen jo jotain liikkeitä ja pahimmmat säryt on pois tää on 5 viikko ja kovaa reeniä on jo takana pakko reenata et mahtuu porukkaan


    • olkapäärikki

      ajattelin sulta kysyä, et onko olkapää parantunu? oon viikon päästä menossa kanssa olkapääleikkauks3een ja pitäs sinne vähän pultteja laittaa... ku ei taho pysyä paikoillaan. harrastan ite kaikenlaista missä tarttee käsiä, niin vähän pelottaa, et meneekö se siitä jopa pahemmaks. olis kiva saaha joltain vähän selontekoa joka on kokenu ton, et jos viittisit kertoo miten on parantunu...

      • jonsu1

        Moi kyselit vointiani Olkapää on leikattu 2.5 kk sitten.Edelleen kovia kipuja varsinkin öisin,käsi ei nouse kun 90 ast.sitten alkaa kova kipu tuntuu ihan kun olkapää ei olisi omassa kuopassaan ja muljahtelee sinne aina kun kättä liikuttaa.Huomenna on ortopedin tarkastus eiköhän se siellä selviä mikä on kivun syy. ei muuta kun tsemppiä leikkaukseen


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      149
      2339
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1928
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1730
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1183
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe