Kondensaattori?

Minkälainen systeemi vaatii kondensaattorin?
Auttaisiko esim. spl dig 1450 spl V12S
systeemiä kondensaattori millään lailla vai onko
nuo konkat ihan huuhaa juttuja. Mitä se konkka
oikein tekee?
Ilmianna
Jaa

22 Vastausta


Kondensaattori auttaa kaikkia järjestelmiä, missä
on erillinen vahvistin. Se toimii ikään kuin
jännite varastona eli kun akku ei kykene antamaan
virtaa nopeisiin muutoksiin, niin kondensaattori
tekee sen. Kondensaattori kannattaa ostaa aina,
mutta on EHDOTON hankinta esim. silloin kun valot
välkkyvät basson tahtiin...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
15 VASTAUSTA:
"kun akku ei kykene antamaan virtaa nopeisiin
muutoksiin, niin kondensaattori tekee sen. "

Akusta kyllä riittää virtaa, se ei notku
kovinkaan helposti.

Valojen välkkyminen basson tahdissa johtuu
virtajohtojen jännitehäviöistä. Siihen auttaa
kondensaattori, kun se kytketään mahdollisimman
lähelle vahvistinta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Arvuutusmasiina kirjoitti:
"kun akku ei kykene antamaan virtaa nopeisiin
muutoksiin, niin kondensaattori tekee sen. "

Akusta kyllä riittää virtaa, se ei notku
kovinkaan helposti.

Valojen välkkyminen basson tahdissa johtuu
virtajohtojen jännitehäviöistä. Siihen auttaa
kondensaattori, kun se kytketään mahdollisimman
lähelle vahvistinta.
Höpö höpö. Akunjännite notkahtaa loppujen lopuksi
melko helposti jos on käytössä vähänkään
tehokkaampi/virtasyöpömpi vahvistin. Mietippäs
virran kulutusta autossa: Ajovalot=10-20A muut
puhaltimet, takalasinlämmittimet jne. Auton akku
on normaalisti n.60A. Miten voit ottaa 60A akusta
esim 150A ettei jännite tipu??? Ja jos vahvistin
ottaa virtaa esim. 80A tai jos on useita
vahvistimia, vaikka 150A niin on taivaan tosi
että jännite tippuu taatusti. Tämä on helposti
havaittavissa volttimittarilla mitatessa. Jos
johdotus on asiallinen eli vähintään 25neliön
johtoa niin ei sitä virtaa nyt johdoissa 5-6m
matkalla nyt niin paljoa huku tai sitten on
jossain vikaa ja paljon.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Hemi kirjoitti:
Höpö höpö. Akunjännite notkahtaa loppujen lopuksi
melko helposti jos on käytössä vähänkään
tehokkaampi/virtasyöpömpi vahvistin. Mietippäs
virran kulutusta autossa: Ajovalot=10-20A muut
puhaltimet, takalasinlämmittimet jne. Auton akku
on normaalisti n.60A. Miten voit ottaa 60A akusta
esim 150A ettei jännite tipu??? Ja jos vahvistin
ottaa virtaa esim. 80A tai jos on useita
vahvistimia, vaikka 150A niin on taivaan tosi
että jännite tippuu taatusti. Tämä on helposti
havaittavissa volttimittarilla mitatessa. Jos
johdotus on asiallinen eli vähintään 25neliön
johtoa niin ei sitä virtaa nyt johdoissa 5-6m
matkalla nyt niin paljoa huku tai sitten on
jossain vikaa ja paljon.
"Auton akku on normaalisti n.60A."

Siis mitä se on? Tarkoittanet akun kapasiteettia,
joka ilmoitetaan ampeeritunteina (Ah). Esim 60 Ah
akku pystyy syöttämään 10 A virtaa 6 tuntia,
ennenkuin sen napajännite on tippunut liian
alhaiseksi. Vastaavasti 1 A virtaa saadaan 60 h.
Käytännössä se ei mene pilkulleen näin, mutta
ymmärtänet idean.

" vaikka 150A niin on taivaan tosi että jännite
tippuu taatusti. Tämä on helposti havaittavissa
volttimittarilla mitatessa. "

Mutta mittaapas suoraan akun navoista, niin eipä
tipu.

Sinun kannattaisi kerrata sähkötekniikkaa vielä
hiukan, palataan sitten asiaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Arvuutusmasiina kirjoitti:
"Auton akku on normaalisti n.60A."

Siis mitä se on? Tarkoittanet akun kapasiteettia,
joka ilmoitetaan ampeeritunteina (Ah). Esim 60 Ah
akku pystyy syöttämään 10 A virtaa 6 tuntia,
ennenkuin sen napajännite on tippunut liian
alhaiseksi. Vastaavasti 1 A virtaa saadaan 60 h.
Käytännössä se ei mene pilkulleen näin, mutta
ymmärtänet idean.

" vaikka 150A niin on taivaan tosi että jännite
tippuu taatusti. Tämä on helposti havaittavissa
volttimittarilla mitatessa. "

Mutta mittaapas suoraan akun navoista, niin eipä
tipu.

Sinun kannattaisi kerrata sähkötekniikkaa vielä
hiukan, palataan sitten asiaan.
Miten sitten selität että jos auton valot vilkkuu
basson tahtiin??? Kerro minulle se!
KONDENSAATTORIN TEHTÄVÄ ON TASATA JÄNNITTEEN
VAIHTELUITA. Se on taivaan tosi.

Ps. Kenenhän se kannatta kerrata, itse valmistun
parin vuoden päästä sähköpuolen inssiksi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Arvuutusmasiina kirjoitti:
"Auton akku on normaalisti n.60A."

Siis mitä se on? Tarkoittanet akun kapasiteettia,
joka ilmoitetaan ampeeritunteina (Ah). Esim 60 Ah
akku pystyy syöttämään 10 A virtaa 6 tuntia,
ennenkuin sen napajännite on tippunut liian
alhaiseksi. Vastaavasti 1 A virtaa saadaan 60 h.
Käytännössä se ei mene pilkulleen näin, mutta
ymmärtänet idean.

" vaikka 150A niin on taivaan tosi että jännite
tippuu taatusti. Tämä on helposti havaittavissa
volttimittarilla mitatessa. "

Mutta mittaapas suoraan akun navoista, niin eipä
tipu.

Sinun kannattaisi kerrata sähkötekniikkaa vielä
hiukan, palataan sitten asiaan.
Ehkä sotkin hieman tässä vietissä pari asiaa
keskenään.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Hemi kirjoitti:
Miten sitten selität että jos auton valot vilkkuu
basson tahtiin??? Kerro minulle se!
KONDENSAATTORIN TEHTÄVÄ ON TASATA JÄNNITTEEN
VAIHTELUITA. Se on taivaan tosi.

Ps. Kenenhän se kannatta kerrata, itse valmistun
parin vuoden päästä sähköpuolen inssiksi.
"Miten sitten selität että jos auton valot
vilkkuu basson tahtiin??? "

Väärästä kytkennästä.

Vahvistimen virtajohtoa ei ole kytketty suoraan
akun napaan, vaan esim. sulakerasiaan tms.
Silloin vahvistimen ottama virta aiheuttaa
jännitehäviön siinä pisteessä, josta otetaan
käyttöjännite auton valoille ja muille laitteille.

Suurikulutuksiset laitteet täytyy kytkeä oman
sulakkeen kautta suoraan akun napaan, silloin
jännitteet pysyvät kohdallaan.

Ja jos valot edelleen välkkyvät, kannattaa akun
kunto ja varaustila tarkistaa.

" Ps. Kenenhän se kannatta kerrata, itse
valmistun parin vuoden päästä sähköpuolen
inssiksi. "

No, itse olen tehnyt näitä juttuja työkseni vasta
reilun 10 vuotta...tekniikka on kehittynyt sinä
aikana, mutta perusasiat ja kaavat pysyvät
edelleen samoina.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Arvuutusmasiina kirjoitti:
"Miten sitten selität että jos auton valot
vilkkuu basson tahtiin??? "

Väärästä kytkennästä.

Vahvistimen virtajohtoa ei ole kytketty suoraan
akun napaan, vaan esim. sulakerasiaan tms.
Silloin vahvistimen ottama virta aiheuttaa
jännitehäviön siinä pisteessä, josta otetaan
käyttöjännite auton valoille ja muille laitteille.

Suurikulutuksiset laitteet täytyy kytkeä oman
sulakkeen kautta suoraan akun napaan, silloin
jännitteet pysyvät kohdallaan.

Ja jos valot edelleen välkkyvät, kannattaa akun
kunto ja varaustila tarkistaa.

" Ps. Kenenhän se kannatta kerrata, itse
valmistun parin vuoden päästä sähköpuolen
inssiksi. "

No, itse olen tehnyt näitä juttuja työkseni vasta
reilun 10 vuotta...tekniikka on kehittynyt sinä
aikana, mutta perusasiat ja kaavat pysyvät
edelleen samoina.
Jos olet kerran ammattilainen autohifin alalla
niin kannattaa käydä sivuilla mitkä ovatkin
sinulle jo varmaan tutut auto-sound.net -
tekniset artikkelit - virtajärjestelmät -
virtakondensaattori. Että ihan vain tiedoksi että
valot voivat välkkyä, vaikka kaikki olisi tehty
oikein. Nyt asian pitäisi olla selvä? Pystyykö
ammattilainen myöntämään olleensa väärässä?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Hemi kirjoitti:
Jos olet kerran ammattilainen autohifin alalla
niin kannattaa käydä sivuilla mitkä ovatkin
sinulle jo varmaan tutut auto-sound.net -
tekniset artikkelit - virtajärjestelmät -
virtakondensaattori. Että ihan vain tiedoksi että
valot voivat välkkyä, vaikka kaikki olisi tehty
oikein. Nyt asian pitäisi olla selvä? Pystyykö
ammattilainen myöntämään olleensa väärässä?
Myönnän olevani väärässä. Mutta vasta sitten kun
sellainen tilanne tulee.

Jos kytkennät on tehty oikein, ei valojen
välkkymistä tapahdu. Piste.

Ei enempää tästä aiheesta, menee jankkaamisen
puolelle.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Arvuutusmasiina kirjoitti:
Myönnän olevani väärässä. Mutta vasta sitten kun
sellainen tilanne tulee.

Jos kytkennät on tehty oikein, ei valojen
välkkymistä tapahdu. Piste.

Ei enempää tästä aiheesta, menee jankkaamisen
puolelle.
Kertokaapa muut lukiat mielipiteenne. Itse omaan
asiasta oma kohtaisia kokemuksia ja tiedän että
näin on, mutta entä muut?

Ja kuka idiootti yrittää kytkeä esim. 25neliön
johdinta sulapesään? Valot voivat välkkyä jos
virran kulutus on niin suuri että laturi ei pysty
antamaan niin paljoa virtaa. Mutta tämä tästä.
Kommentoikaa nyt muutkin.

Itse olen puhunut koko ajan OIKEIN TEHDYISTÄ
KYTKENNÖISTÄ.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Arvuutusmasiina kirjoitti:
Myönnän olevani väärässä. Mutta vasta sitten kun
sellainen tilanne tulee.

Jos kytkennät on tehty oikein, ei valojen
välkkymistä tapahdu. Piste.

Ei enempää tästä aiheesta, menee jankkaamisen
puolelle.
Ja jos näin kerran on niin miksi kaikissa FASCAN
kisoissa kilpailevissa autoissa on
kondensaattori/useita? Eivätkö maamme parhaat
autohifistit osaa tehdä kytkentöjä oikein???
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Hemi kirjoitti:
Ja jos näin kerran on niin miksi kaikissa FASCAN
kisoissa kilpailevissa autoissa on
kondensaattori/useita? Eivätkö maamme parhaat
autohifistit osaa tehdä kytkentöjä oikein???
"Ja jos näin kerran on niin miksi kaikissa FASCAN
kisoissa kilpailevissa autoissa on
kondensaattori/useita? Eivätkö maamme parhaat
autohifistit osaa tehdä kytkentöjä oikein??? "

Olenko jossain vaiheessa kirjoittanut
kondensaattoreiden olevan turhia? En ole.

Piste.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Arvuutusmasiina kirjoitti:
"Ja jos näin kerran on niin miksi kaikissa FASCAN
kisoissa kilpailevissa autoissa on
kondensaattori/useita? Eivätkö maamme parhaat
autohifistit osaa tehdä kytkentöjä oikein??? "

Olenko jossain vaiheessa kirjoittanut
kondensaattoreiden olevan turhia? En ole.

Piste.
<Myönnän olevani väärässä. Mutta vasta sitten kun
sellainen tilanne tulee.

<Jos kytkennät on tehty oikein, ei valojen
välkkymistä tapahdu. Piste.

Tässähän sanot selvästi että jos kytkennät on
oikein niin kondensaattori on turha.
Vaikka "ammattilainen" oletkin niin tutustu
asioihin ennen kuin alat niistä toisia neuvomaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Arvuutusmasiina kirjoitti:
"Ja jos näin kerran on niin miksi kaikissa FASCAN
kisoissa kilpailevissa autoissa on
kondensaattori/useita? Eivätkö maamme parhaat
autohifistit osaa tehdä kytkentöjä oikein??? "

Olenko jossain vaiheessa kirjoittanut
kondensaattoreiden olevan turhia? En ole.

Piste.
Alla suoralainaus auto-soundin tekniiknisistä
artikkeleista:

"Virtakondensaattorin tarkoitus on tasata
vahvistimen äkillisten ja suurten virtapiikkien
aiheuttamaa jännitteenvaihtelua. Jos esimerkiksi
mittari- tai ohjelmalähteen valaistus vilkkuu
bassojen tahdissa, on virtakondensaattori
tarpeen."

Tätä jos joku ei osaa tulkita niin olkoon se
hänen ongelmansa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
5V. harrastanut kirjoitti:
<Myönnän olevani väärässä. Mutta vasta sitten kun
sellainen tilanne tulee.

<Jos kytkennät on tehty oikein, ei valojen
välkkymistä tapahdu. Piste.

Tässähän sanot selvästi että jos kytkennät on
oikein niin kondensaattori on turha.
Vaikka "ammattilainen" oletkin niin tutustu
asioihin ennen kuin alat niistä toisia neuvomaan.
<Jos kytkennät on tehty oikein, ei valojen
välkkymistä tapahdu. Piste.

Tässähän sanot selvästi että jos kytkennät on
oikein niin kondensaattori on turha.

-- Vastaus --

Oikein tehtyyn kytkentään voidaan käyttää myös
kondensaattoreita, lisäakkuja yms.

That's it.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Hemi kirjoitti:
Höpö höpö. Akunjännite notkahtaa loppujen lopuksi
melko helposti jos on käytössä vähänkään
tehokkaampi/virtasyöpömpi vahvistin. Mietippäs
virran kulutusta autossa: Ajovalot=10-20A muut
puhaltimet, takalasinlämmittimet jne. Auton akku
on normaalisti n.60A. Miten voit ottaa 60A akusta
esim 150A ettei jännite tipu??? Ja jos vahvistin
ottaa virtaa esim. 80A tai jos on useita
vahvistimia, vaikka 150A niin on taivaan tosi
että jännite tippuu taatusti. Tämä on helposti
havaittavissa volttimittarilla mitatessa. Jos
johdotus on asiallinen eli vähintään 25neliön
johtoa niin ei sitä virtaa nyt johdoissa 5-6m
matkalla nyt niin paljoa huku tai sitten on
jossain vikaa ja paljon.
... ei saa notkahtaa mitenkään "helposti". Akkujen kuormituskokeessa niistä vedetään 3 kertaista nimellistuntivirtaa (esim 60 Ah akulla 3*60A = 180A) ja jännite ei saa tippua alle 90% nimellisarvosta 60 sekunnin kuluessa. Muuten akku on sökö. Tai siis ei ihan vielä sökö, mutta käynnistysongelmia on odotettavissa ensi talvena.

Kysy vaikka akkukauppiaalta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
eli itse asian olen ymmärtänyt näin. Jos
vahvistin on kytketty suoraan akkuun 2cm
johdoilla, voi kondensaattorin ehkä
kyseenalaistaa. Tosin silloinkin voi ongelmia
olla, sillä akku ei pysty luovuttamaan virtaa
niin nopeasti kuin kondensaattori.
Kondensaattorin tarkoitus on antaa virtaa
nopeasti silloin kun vahvistin sitä huutaa, ja
pitkien virtajohtojen kautta ei akku pysty
syöttämään vahvistimelle riittävän nopeaa
virtapiikkiä. Ja oikein kytkettynä valot eivät
tosiaankaan vilku, vaikka kuulee, että vahvistin
tarvitsisi lisää virtaa nopeissa transienteissa.
esim patarummut. Vahvistimen omista konkista
juuri ja juuri riittää virtaa ensimmäiseen
tömähdykseen, mutta seuraavat alkavat puuroutua.
Siis silloin kun soitetaan isoa kovaa..

n 5m virtajohdot 35mm^2, kahta subbaria syöttää
Autostudion cd2200..
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Muuten noin, mutta auton akku ei ehdi reagoida
tarpeeksi nopeasti jännitteen muutoksiin olivatpa
johdot sitten 1 tai 6m pitkät. Ja Autostudiot on
todellisia virta syöppöjä...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Muistetaanpa sitten vielä vaimennuskertoimen
merkitys bassotoistoon. Autostudion vahvistimilla
ko. kerroin ei ole paras mahdollinen
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
jotain tietävä kirjoitti:
Muistetaanpa sitten vielä vaimennuskertoimen
merkitys bassotoistoon. Autostudion vahvistimilla
ko. kerroin ei ole paras mahdollinen
se käsittääkseni ilmenee paremmin matalilla
taajuuksilla, kun suhteellisen pitkään
(verrattuna iskuihin) tulee samaa taajuutta.
Elementti (vahvistin siis oikeasti) ei enää
täysin seuraa signaalia ja kuulostaa hiukan
veltolta. Korjatkaa jos olen metsässä..
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Minkä takia kondensaattori pitää asentaa
mahdollisimman lähelle kajareita. Vaikuttaako se
äänen vaiheeseen vai liittyykö se jotenkin virran
jakaantumiseen kajareiden kesken?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Mahdollisimman lähelle vahvistimia! Jotta ei
tulisi virtahäviöitä johtojen takia
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Kondensaattori?

Minkälainen systeemi vaatii kondensaattorin?
Auttaisiko esim. spl dig 1450 spl V12S
systeemiä kondensaattori millään lailla vai onko
nuo konkat ihan huuhaa juttuja. Mitä se konkka
oikein tekee?

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta