Kondensaattori?

Utelias.

Minkälainen systeemi vaatii kondensaattorin?
Auttaisiko esim. spl dig 1450 spl V12S
systeemiä kondensaattori millään lailla vai onko
nuo konkat ihan huuhaa juttuja. Mitä se konkka
oikein tekee?

27

9677

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hemi

      Kondensaattori auttaa kaikkia järjestelmiä, missä
      on erillinen vahvistin. Se toimii ikään kuin
      jännite varastona eli kun akku ei kykene antamaan
      virtaa nopeisiin muutoksiin, niin kondensaattori
      tekee sen. Kondensaattori kannattaa ostaa aina,
      mutta on EHDOTON hankinta esim. silloin kun valot
      välkkyvät basson tahtiin...

      • Arvuutusmasiina

        "kun akku ei kykene antamaan virtaa nopeisiin
        muutoksiin, niin kondensaattori tekee sen. "

        Akusta kyllä riittää virtaa, se ei notku
        kovinkaan helposti.

        Valojen välkkyminen basson tahdissa johtuu
        virtajohtojen jännitehäviöistä. Siihen auttaa
        kondensaattori, kun se kytketään mahdollisimman
        lähelle vahvistinta.


      • Hemi
        Arvuutusmasiina kirjoitti:

        "kun akku ei kykene antamaan virtaa nopeisiin
        muutoksiin, niin kondensaattori tekee sen. "

        Akusta kyllä riittää virtaa, se ei notku
        kovinkaan helposti.

        Valojen välkkyminen basson tahdissa johtuu
        virtajohtojen jännitehäviöistä. Siihen auttaa
        kondensaattori, kun se kytketään mahdollisimman
        lähelle vahvistinta.

        Höpö höpö. Akunjännite notkahtaa loppujen lopuksi
        melko helposti jos on käytössä vähänkään
        tehokkaampi/virtasyöpömpi vahvistin. Mietippäs
        virran kulutusta autossa: Ajovalot=10-20A muut
        puhaltimet, takalasinlämmittimet jne. Auton akku
        on normaalisti n.60A. Miten voit ottaa 60A akusta
        esim 150A ettei jännite tipu??? Ja jos vahvistin
        ottaa virtaa esim. 80A tai jos on useita
        vahvistimia, vaikka 150A niin on taivaan tosi
        että jännite tippuu taatusti. Tämä on helposti
        havaittavissa volttimittarilla mitatessa. Jos
        johdotus on asiallinen eli vähintään 25neliön
        johtoa niin ei sitä virtaa nyt johdoissa 5-6m
        matkalla nyt niin paljoa huku tai sitten on
        jossain vikaa ja paljon.


      • Arvuutusmasiina
        Hemi kirjoitti:

        Höpö höpö. Akunjännite notkahtaa loppujen lopuksi
        melko helposti jos on käytössä vähänkään
        tehokkaampi/virtasyöpömpi vahvistin. Mietippäs
        virran kulutusta autossa: Ajovalot=10-20A muut
        puhaltimet, takalasinlämmittimet jne. Auton akku
        on normaalisti n.60A. Miten voit ottaa 60A akusta
        esim 150A ettei jännite tipu??? Ja jos vahvistin
        ottaa virtaa esim. 80A tai jos on useita
        vahvistimia, vaikka 150A niin on taivaan tosi
        että jännite tippuu taatusti. Tämä on helposti
        havaittavissa volttimittarilla mitatessa. Jos
        johdotus on asiallinen eli vähintään 25neliön
        johtoa niin ei sitä virtaa nyt johdoissa 5-6m
        matkalla nyt niin paljoa huku tai sitten on
        jossain vikaa ja paljon.

        "Auton akku on normaalisti n.60A."

        Siis mitä se on? Tarkoittanet akun kapasiteettia,
        joka ilmoitetaan ampeeritunteina (Ah). Esim 60 Ah
        akku pystyy syöttämään 10 A virtaa 6 tuntia,
        ennenkuin sen napajännite on tippunut liian
        alhaiseksi. Vastaavasti 1 A virtaa saadaan 60 h.
        Käytännössä se ei mene pilkulleen näin, mutta
        ymmärtänet idean.

        " vaikka 150A niin on taivaan tosi että jännite
        tippuu taatusti. Tämä on helposti havaittavissa
        volttimittarilla mitatessa. "

        Mutta mittaapas suoraan akun navoista, niin eipä
        tipu.

        Sinun kannattaisi kerrata sähkötekniikkaa vielä
        hiukan, palataan sitten asiaan.


      • Hemi
        Arvuutusmasiina kirjoitti:

        "Auton akku on normaalisti n.60A."

        Siis mitä se on? Tarkoittanet akun kapasiteettia,
        joka ilmoitetaan ampeeritunteina (Ah). Esim 60 Ah
        akku pystyy syöttämään 10 A virtaa 6 tuntia,
        ennenkuin sen napajännite on tippunut liian
        alhaiseksi. Vastaavasti 1 A virtaa saadaan 60 h.
        Käytännössä se ei mene pilkulleen näin, mutta
        ymmärtänet idean.

        " vaikka 150A niin on taivaan tosi että jännite
        tippuu taatusti. Tämä on helposti havaittavissa
        volttimittarilla mitatessa. "

        Mutta mittaapas suoraan akun navoista, niin eipä
        tipu.

        Sinun kannattaisi kerrata sähkötekniikkaa vielä
        hiukan, palataan sitten asiaan.

        Miten sitten selität että jos auton valot vilkkuu
        basson tahtiin??? Kerro minulle se!
        KONDENSAATTORIN TEHTÄVÄ ON TASATA JÄNNITTEEN
        VAIHTELUITA. Se on taivaan tosi.

        Ps. Kenenhän se kannatta kerrata, itse valmistun
        parin vuoden päästä sähköpuolen inssiksi.


      • Hemi
        Arvuutusmasiina kirjoitti:

        "Auton akku on normaalisti n.60A."

        Siis mitä se on? Tarkoittanet akun kapasiteettia,
        joka ilmoitetaan ampeeritunteina (Ah). Esim 60 Ah
        akku pystyy syöttämään 10 A virtaa 6 tuntia,
        ennenkuin sen napajännite on tippunut liian
        alhaiseksi. Vastaavasti 1 A virtaa saadaan 60 h.
        Käytännössä se ei mene pilkulleen näin, mutta
        ymmärtänet idean.

        " vaikka 150A niin on taivaan tosi että jännite
        tippuu taatusti. Tämä on helposti havaittavissa
        volttimittarilla mitatessa. "

        Mutta mittaapas suoraan akun navoista, niin eipä
        tipu.

        Sinun kannattaisi kerrata sähkötekniikkaa vielä
        hiukan, palataan sitten asiaan.

        Ehkä sotkin hieman tässä vietissä pari asiaa
        keskenään.


      • Arvuutusmasiina
        Hemi kirjoitti:

        Miten sitten selität että jos auton valot vilkkuu
        basson tahtiin??? Kerro minulle se!
        KONDENSAATTORIN TEHTÄVÄ ON TASATA JÄNNITTEEN
        VAIHTELUITA. Se on taivaan tosi.

        Ps. Kenenhän se kannatta kerrata, itse valmistun
        parin vuoden päästä sähköpuolen inssiksi.

        "Miten sitten selität että jos auton valot
        vilkkuu basson tahtiin??? "

        Väärästä kytkennästä.

        Vahvistimen virtajohtoa ei ole kytketty suoraan
        akun napaan, vaan esim. sulakerasiaan tms.
        Silloin vahvistimen ottama virta aiheuttaa
        jännitehäviön siinä pisteessä, josta otetaan
        käyttöjännite auton valoille ja muille laitteille.

        Suurikulutuksiset laitteet täytyy kytkeä oman
        sulakkeen kautta suoraan akun napaan, silloin
        jännitteet pysyvät kohdallaan.

        Ja jos valot edelleen välkkyvät, kannattaa akun
        kunto ja varaustila tarkistaa.

        " Ps. Kenenhän se kannatta kerrata, itse
        valmistun parin vuoden päästä sähköpuolen
        inssiksi. "

        No, itse olen tehnyt näitä juttuja työkseni vasta
        reilun 10 vuotta...tekniikka on kehittynyt sinä
        aikana, mutta perusasiat ja kaavat pysyvät
        edelleen samoina.


      • Hemi
        Arvuutusmasiina kirjoitti:

        "Miten sitten selität että jos auton valot
        vilkkuu basson tahtiin??? "

        Väärästä kytkennästä.

        Vahvistimen virtajohtoa ei ole kytketty suoraan
        akun napaan, vaan esim. sulakerasiaan tms.
        Silloin vahvistimen ottama virta aiheuttaa
        jännitehäviön siinä pisteessä, josta otetaan
        käyttöjännite auton valoille ja muille laitteille.

        Suurikulutuksiset laitteet täytyy kytkeä oman
        sulakkeen kautta suoraan akun napaan, silloin
        jännitteet pysyvät kohdallaan.

        Ja jos valot edelleen välkkyvät, kannattaa akun
        kunto ja varaustila tarkistaa.

        " Ps. Kenenhän se kannatta kerrata, itse
        valmistun parin vuoden päästä sähköpuolen
        inssiksi. "

        No, itse olen tehnyt näitä juttuja työkseni vasta
        reilun 10 vuotta...tekniikka on kehittynyt sinä
        aikana, mutta perusasiat ja kaavat pysyvät
        edelleen samoina.

        Jos olet kerran ammattilainen autohifin alalla
        niin kannattaa käydä sivuilla mitkä ovatkin
        sinulle jo varmaan tutut auto-sound.net -
        tekniset artikkelit - virtajärjestelmät -
        virtakondensaattori. Että ihan vain tiedoksi että
        valot voivat välkkyä, vaikka kaikki olisi tehty
        oikein. Nyt asian pitäisi olla selvä? Pystyykö
        ammattilainen myöntämään olleensa väärässä?


      • Arvuutusmasiina
        Hemi kirjoitti:

        Jos olet kerran ammattilainen autohifin alalla
        niin kannattaa käydä sivuilla mitkä ovatkin
        sinulle jo varmaan tutut auto-sound.net -
        tekniset artikkelit - virtajärjestelmät -
        virtakondensaattori. Että ihan vain tiedoksi että
        valot voivat välkkyä, vaikka kaikki olisi tehty
        oikein. Nyt asian pitäisi olla selvä? Pystyykö
        ammattilainen myöntämään olleensa väärässä?

        Myönnän olevani väärässä. Mutta vasta sitten kun
        sellainen tilanne tulee.

        Jos kytkennät on tehty oikein, ei valojen
        välkkymistä tapahdu. Piste.

        Ei enempää tästä aiheesta, menee jankkaamisen
        puolelle.


      • Hemi
        Arvuutusmasiina kirjoitti:

        Myönnän olevani väärässä. Mutta vasta sitten kun
        sellainen tilanne tulee.

        Jos kytkennät on tehty oikein, ei valojen
        välkkymistä tapahdu. Piste.

        Ei enempää tästä aiheesta, menee jankkaamisen
        puolelle.

        Kertokaapa muut lukiat mielipiteenne. Itse omaan
        asiasta oma kohtaisia kokemuksia ja tiedän että
        näin on, mutta entä muut?

        Ja kuka idiootti yrittää kytkeä esim. 25neliön
        johdinta sulapesään? Valot voivat välkkyä jos
        virran kulutus on niin suuri että laturi ei pysty
        antamaan niin paljoa virtaa. Mutta tämä tästä.
        Kommentoikaa nyt muutkin.

        Itse olen puhunut koko ajan OIKEIN TEHDYISTÄ
        KYTKENNÖISTÄ.


      • Hemi
        Arvuutusmasiina kirjoitti:

        Myönnän olevani väärässä. Mutta vasta sitten kun
        sellainen tilanne tulee.

        Jos kytkennät on tehty oikein, ei valojen
        välkkymistä tapahdu. Piste.

        Ei enempää tästä aiheesta, menee jankkaamisen
        puolelle.

        Ja jos näin kerran on niin miksi kaikissa FASCAN
        kisoissa kilpailevissa autoissa on
        kondensaattori/useita? Eivätkö maamme parhaat
        autohifistit osaa tehdä kytkentöjä oikein???


      • Arvuutusmasiina
        Hemi kirjoitti:

        Ja jos näin kerran on niin miksi kaikissa FASCAN
        kisoissa kilpailevissa autoissa on
        kondensaattori/useita? Eivätkö maamme parhaat
        autohifistit osaa tehdä kytkentöjä oikein???

        "Ja jos näin kerran on niin miksi kaikissa FASCAN
        kisoissa kilpailevissa autoissa on
        kondensaattori/useita? Eivätkö maamme parhaat
        autohifistit osaa tehdä kytkentöjä oikein??? "

        Olenko jossain vaiheessa kirjoittanut
        kondensaattoreiden olevan turhia? En ole.

        Piste.


      • 5V. harrastanut
        Arvuutusmasiina kirjoitti:

        "Ja jos näin kerran on niin miksi kaikissa FASCAN
        kisoissa kilpailevissa autoissa on
        kondensaattori/useita? Eivätkö maamme parhaat
        autohifistit osaa tehdä kytkentöjä oikein??? "

        Olenko jossain vaiheessa kirjoittanut
        kondensaattoreiden olevan turhia? En ole.

        Piste.

        <Myönnän olevani väärässä. Mutta vasta sitten kun
        sellainen tilanne tulee.

        <Jos kytkennät on tehty oikein, ei valojen
        välkkymistä tapahdu. Piste.


        Tässähän sanot selvästi että jos kytkennät on
        oikein niin kondensaattori on turha.
        Vaikka "ammattilainen" oletkin niin tutustu
        asioihin ennen kuin alat niistä toisia neuvomaan.


      • Hemi
        Arvuutusmasiina kirjoitti:

        "Ja jos näin kerran on niin miksi kaikissa FASCAN
        kisoissa kilpailevissa autoissa on
        kondensaattori/useita? Eivätkö maamme parhaat
        autohifistit osaa tehdä kytkentöjä oikein??? "

        Olenko jossain vaiheessa kirjoittanut
        kondensaattoreiden olevan turhia? En ole.

        Piste.

        Alla suoralainaus auto-soundin tekniiknisistä
        artikkeleista:


        "Virtakondensaattorin tarkoitus on tasata
        vahvistimen äkillisten ja suurten virtapiikkien
        aiheuttamaa jännitteenvaihtelua. Jos esimerkiksi
        mittari- tai ohjelmalähteen valaistus vilkkuu
        bassojen tahdissa, on virtakondensaattori
        tarpeen."

        Tätä jos joku ei osaa tulkita niin olkoon se
        hänen ongelmansa.


      • Signing off
        5V. harrastanut kirjoitti:

        <Myönnän olevani väärässä. Mutta vasta sitten kun
        sellainen tilanne tulee.

        <Jos kytkennät on tehty oikein, ei valojen
        välkkymistä tapahdu. Piste.


        Tässähän sanot selvästi että jos kytkennät on
        oikein niin kondensaattori on turha.
        Vaikka "ammattilainen" oletkin niin tutustu
        asioihin ennen kuin alat niistä toisia neuvomaan.

        <Jos kytkennät on tehty oikein, ei valojen
        välkkymistä tapahdu. Piste.


        Tässähän sanot selvästi että jos kytkennät on
        oikein niin kondensaattori on turha.

        -- Vastaus --

        Oikein tehtyyn kytkentään voidaan käyttää myös
        kondensaattoreita, lisäakkuja yms.

        That's it.


      • J
        Hemi kirjoitti:

        Höpö höpö. Akunjännite notkahtaa loppujen lopuksi
        melko helposti jos on käytössä vähänkään
        tehokkaampi/virtasyöpömpi vahvistin. Mietippäs
        virran kulutusta autossa: Ajovalot=10-20A muut
        puhaltimet, takalasinlämmittimet jne. Auton akku
        on normaalisti n.60A. Miten voit ottaa 60A akusta
        esim 150A ettei jännite tipu??? Ja jos vahvistin
        ottaa virtaa esim. 80A tai jos on useita
        vahvistimia, vaikka 150A niin on taivaan tosi
        että jännite tippuu taatusti. Tämä on helposti
        havaittavissa volttimittarilla mitatessa. Jos
        johdotus on asiallinen eli vähintään 25neliön
        johtoa niin ei sitä virtaa nyt johdoissa 5-6m
        matkalla nyt niin paljoa huku tai sitten on
        jossain vikaa ja paljon.

        ... ei saa notkahtaa mitenkään "helposti". Akkujen kuormituskokeessa niistä vedetään 3 kertaista nimellistuntivirtaa (esim 60 Ah akulla 3*60A = 180A) ja jännite ei saa tippua alle 90% nimellisarvosta 60 sekunnin kuluessa. Muuten akku on sökö. Tai siis ei ihan vielä sökö, mutta käynnistysongelmia on odotettavissa ensi talvena.

        Kysy vaikka akkukauppiaalta.


      • Anonyymi
        Arvuutusmasiina kirjoitti:

        "Miten sitten selität että jos auton valot
        vilkkuu basson tahtiin??? "

        Väärästä kytkennästä.

        Vahvistimen virtajohtoa ei ole kytketty suoraan
        akun napaan, vaan esim. sulakerasiaan tms.
        Silloin vahvistimen ottama virta aiheuttaa
        jännitehäviön siinä pisteessä, josta otetaan
        käyttöjännite auton valoille ja muille laitteille.

        Suurikulutuksiset laitteet täytyy kytkeä oman
        sulakkeen kautta suoraan akun napaan, silloin
        jännitteet pysyvät kohdallaan.

        Ja jos valot edelleen välkkyvät, kannattaa akun
        kunto ja varaustila tarkistaa.

        " Ps. Kenenhän se kannatta kerrata, itse
        valmistun parin vuoden päästä sähköpuolen
        inssiksi. "

        No, itse olen tehnyt näitä juttuja työkseni vasta
        reilun 10 vuotta...tekniikka on kehittynyt sinä
        aikana, mutta perusasiat ja kaavat pysyvät
        edelleen samoina.

        Hei pakko kommentoida että olet väärässä vaikka kytkentä on tehty oikein valot vilkkuu johtuu liian suurista jännite muutoksista itellä on kaksi akkua ja valot vilkkuu mutta johtuu koska minulla on kaksi vahvistinta ja subbarit voivat ottaa jopa 1800w olen tosiaan kanssa harkinnut konkan hankintaa. Mutta tästä foorumista ei taida olla apua koska jos väität että valot ei voi vilkkua jännitemuutoksen takia vaan väärästä kytkennästä minulla menee akulta niin paksut johdot että runko sulaa ennemmin poikki kun johto ? Et voi väittää että valojen vilkkuminen johtuu väärästå kytkennästå ja jos edelleen väität kannattaa ehkä lopettaa tälläset hommat


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei pakko kommentoida että olet väärässä vaikka kytkentä on tehty oikein valot vilkkuu johtuu liian suurista jännite muutoksista itellä on kaksi akkua ja valot vilkkuu mutta johtuu koska minulla on kaksi vahvistinta ja subbarit voivat ottaa jopa 1800w olen tosiaan kanssa harkinnut konkan hankintaa. Mutta tästä foorumista ei taida olla apua koska jos väität että valot ei voi vilkkua jännitemuutoksen takia vaan väärästä kytkennästä minulla menee akulta niin paksut johdot että runko sulaa ennemmin poikki kun johto ? Et voi väittää että valojen vilkkuminen johtuu väärästå kytkennästå ja jos edelleen väität kannattaa ehkä lopettaa tälläset hommat

        Pakko kommentoida että olet melkein 18 vuotta myöhässä


    • Zle

      eli itse asian olen ymmärtänyt näin. Jos
      vahvistin on kytketty suoraan akkuun 2cm
      johdoilla, voi kondensaattorin ehkä
      kyseenalaistaa. Tosin silloinkin voi ongelmia
      olla, sillä akku ei pysty luovuttamaan virtaa
      niin nopeasti kuin kondensaattori.
      Kondensaattorin tarkoitus on antaa virtaa
      nopeasti silloin kun vahvistin sitä huutaa, ja
      pitkien virtajohtojen kautta ei akku pysty
      syöttämään vahvistimelle riittävän nopeaa
      virtapiikkiä. Ja oikein kytkettynä valot eivät
      tosiaankaan vilku, vaikka kuulee, että vahvistin
      tarvitsisi lisää virtaa nopeissa transienteissa.
      esim patarummut. Vahvistimen omista konkista
      juuri ja juuri riittää virtaa ensimmäiseen
      tömähdykseen, mutta seuraavat alkavat puuroutua.
      Siis silloin kun soitetaan isoa kovaa..

      n 5m virtajohdot 35mm^2, kahta subbaria syöttää
      Autostudion cd2200..

      • Hemi

        Muuten noin, mutta auton akku ei ehdi reagoida
        tarpeeksi nopeasti jännitteen muutoksiin olivatpa
        johdot sitten 1 tai 6m pitkät. Ja Autostudiot on
        todellisia virta syöppöjä...


      • jotain tietävä

        Muistetaanpa sitten vielä vaimennuskertoimen
        merkitys bassotoistoon. Autostudion vahvistimilla
        ko. kerroin ei ole paras mahdollinen


      • Zle
        jotain tietävä kirjoitti:

        Muistetaanpa sitten vielä vaimennuskertoimen
        merkitys bassotoistoon. Autostudion vahvistimilla
        ko. kerroin ei ole paras mahdollinen

        se käsittääkseni ilmenee paremmin matalilla
        taajuuksilla, kun suhteellisen pitkään
        (verrattuna iskuihin) tulee samaa taajuutta.
        Elementti (vahvistin siis oikeasti) ei enää
        täysin seuraa signaalia ja kuulostaa hiukan
        veltolta. Korjatkaa jos olen metsässä..


      • AkuissaOnEroja
        Hemi kirjoitti:

        Muuten noin, mutta auton akku ei ehdi reagoida
        tarpeeksi nopeasti jännitteen muutoksiin olivatpa
        johdot sitten 1 tai 6m pitkät. Ja Autostudiot on
        todellisia virta syöppöjä...

        "Muuten noin, mutta auton akku ei ehdi reagoida tarpeeksi nopeasti jännitteen muutoksiin olivatpa johdot sitten 1 tai 6m pitkät. Ja Autostudiot ontodellisia virta syöppöjä... "

        Akuissakin on eroja. Tietääkseni autohifistien suosiossa ovat esim. Optima akut, joiden sisäinen vastus on sen verta pieni että ovat melkein kuin kondensaattoreita. Kylmäkäynnistysvirrat ovat niillä 800 amppeerin paikkeilla.


    • Riku

      Minkä takia kondensaattori pitää asentaa
      mahdollisimman lähelle kajareita. Vaikuttaako se
      äänen vaiheeseen vai liittyykö se jotenkin virran
      jakaantumiseen kajareiden kesken?

      • Polo

        Mahdollisimman lähelle vahvistimia! Jotta ei
        tulisi virtahäviöitä johtojen takia


    • nutiv..tiranut

      Valot vilkkuu ja vahvistin kärähtää. Laittakaa se kondensaattori muuten käy kalliiks. Virtapiikit/ylijännitteet ei käräytä vahvistinta koska sulake palaa vahvistimesta. Alijännite tekee tuhoja. Vahvistin tarttee 12v

    • Anonyymi

      Suu vaahdossa jauhetaan 18 vuotta vanhoja keskusteluja ymmärtämättä edes tekniikan perusteita.
      Valmistuikohan Hemi koskaan.. 😀
      Huudellaan tasolla: Betoni pöllyää valaessa (kun ei tiedä että siihen kuuluu sekoittaa vesi)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      405
      4119
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      229
      2047
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1520
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      155
      1345
    5. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      61
      1003
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1001
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      127
      965
    8. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      913
    9. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      222
      906
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      888
    Aihe