Huoltopukki

Olisi aika tehdä huoltopukki helpottamaan työskentelyä auton parissa ja kaipaisin hieman apua helpottamaan pukin rakentamista, eli jos joku viitsii mitata pukistansa leveyden ja pituuden niin niistä olisi jo apua. Tietysti riippuu hieman rungon koosta nuo pukin mitat, minun autona on crg maxin koneella. Ja miltä kohtaa runkoa kannattaa laittaa kannatus? (taka-akselin etupuolelta ja etupyörien takapuolelta olen suunnitellut mutta miltäs kohtaa yleensä tämä tapahtuu?) Tällöin pukin pituudeksi tulisi n.90cm miltä kuulostaa?
Ilmianna
Jaa

13 Vastausta


Onhan sekin mahdollisuus, itse tein pukin niin takaosan putki minkä päälle auto lasketaan on teitenkin leveämpi kuin keulan. ja taka osan tuki tulee taka-akselin laakeripukkien alapuolelle ja etuosa pohjapanssarin puoleen väliin esimerkiksi. Tuo pituus on varmaan ihan hyvä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
11 VASTAUSTA:
Tein kanssa aikanaan itse ja ihan hyvä tuli. Teeppä mieluummin liian pitkä kuin liian lyhyt. Lyhyt saattaa kaatua jos pukin rengas töksähtää jonnekin. Omassa pukissa havaitsin hienoisen mitoitusongelman, kun poju siirtyi Yammuun (isompi ja painavampi runko). Nykyisessä telineessämme on edellistä enemmän pituutta. Silti pyrin rungon asettelemaan siten, että taka-akseli on takaraudan etupuolella. Taka-akselin tarvii joskus päästä pyörimään vapaasti, jolloin tukiraudat eivät saa olla kiinni levyssä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
jarrulevy kirjoitti:
Tein kanssa aikanaan itse ja ihan hyvä tuli. Teeppä mieluummin liian pitkä kuin liian lyhyt. Lyhyt saattaa kaatua jos pukin rengas töksähtää jonnekin. Omassa pukissa havaitsin hienoisen mitoitusongelman, kun poju siirtyi Yammuun (isompi ja painavampi runko). Nykyisessä telineessämme on edellistä enemmän pituutta. Silti pyrin rungon asettelemaan siten, että taka-akseli on takaraudan etupuolella. Taka-akselin tarvii joskus päästä pyörimään vapaasti, jolloin tukiraudat eivät saa olla kiinni levyssä.
Meillon pukin takapäässä oleva poikkituki epäsymmetrinen, siis rattaan puolella lyhyempi ja ylettyy vain sisemmän runkoputken alle; ratasta vaihtaessa on kätsympi, jossei ratas hankaa sivutoppariin eikä ketjut ja ratas ole "vaaravyöhykkeellä". Kääntyvät, riittävän isot pyörät kannataa myös laittaa taka-akselin puolelle; ohjaileminen varikollla työnnnellessä on helpompaa ja saranoitu, alastaittuva ohjailuputki takapäähän kans; isommat etupyörät menee esteistä yli helposti ja kääntyvän pään voi nostaa tangosta. Pukin pojalevy reikälevystä, jottei sateella vesi keräänny ja pukki on helpompi pestä silloin tällöin. Kunnollinen maalaus, pulverilla jos mahdollista, jotta siisteys säilyy...jne järkeen käyvät asiat...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
ICA Huoltaja kirjoitti:
Meillon pukin takapäässä oleva poikkituki epäsymmetrinen, siis rattaan puolella lyhyempi ja ylettyy vain sisemmän runkoputken alle; ratasta vaihtaessa on kätsympi, jossei ratas hankaa sivutoppariin eikä ketjut ja ratas ole "vaaravyöhykkeellä". Kääntyvät, riittävän isot pyörät kannataa myös laittaa taka-akselin puolelle; ohjaileminen varikollla työnnnellessä on helpompaa ja saranoitu, alastaittuva ohjailuputki takapäähän kans; isommat etupyörät menee esteistä yli helposti ja kääntyvän pään voi nostaa tangosta. Pukin pojalevy reikälevystä, jottei sateella vesi keräänny ja pukki on helpompi pestä silloin tällöin. Kunnollinen maalaus, pulverilla jos mahdollista, jotta siisteys säilyy...jne järkeen käyvät asiat...
ja jos vielä tulee jotain mieleen niin laittakaa toki vinkkejä lisää. Talvea on vielä hieman jäljellä joten aikaa rakenteluun on vielä ennen kesäisiä ajokelejä...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
vinkeistä kirjoitti:
ja jos vielä tulee jotain mieleen niin laittakaa toki vinkkejä lisää. Talvea on vielä hieman jäljellä joten aikaa rakenteluun on vielä ennen kesäisiä ajokelejä...
Pistä sähköpostiosoite, niin pistän ohjeita tulemaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
xyg kirjoitti:
Pistä sähköpostiosoite, niin pistän ohjeita tulemaan.
ohjeet tänne jotta kaikki voivat saada ohjeita.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
ihmeessä kirjoitti:
ohjeet tänne jotta kaikki voivat saada ohjeita.
Tänne ei saa kuva/piirros-esitystä laitettua.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
ihmeessä kirjoitti:
ohjeet tänne jotta kaikki voivat saada ohjeita.
Lataa kuva www.kuvax.net osoitteeseen ja laita linkki tänne.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
kuvax kirjoitti:
Lataa kuva www.kuvax.net osoitteeseen ja laita linkki tänne.
No niin, tässä yksi toimiva vaihtoehto.

http://kuvax.net/i/1089_Pukki.jpg
http://kuvax.net/i/6274_Pukki2.jpg

Tason sopiva korkeus on n. 80 cm.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
xyg kirjoitti:
No niin, tässä yksi toimiva vaihtoehto.

http://kuvax.net/i/1089_Pukki.jpg
http://kuvax.net/i/6274_Pukki2.jpg

Tason sopiva korkeus on n. 80 cm.
kuvia, jos jollain on myös kuvia ja viitsisi nähdä hieman vaivaa laittamalla myös kuvia olisi mukava nähdä millaisia kansa on tehnyt. Niistä voi sitteen miettiä mitkä ominaisuudet itselle olisi parhaita.

KIITOS PALJON kuvista ja tiedoista, on hienoa että homma on pysynyt asiallisena, eikä mitään turhanpäivästä ole esiintynyt kuten yleensä joillain on tapana kirjotella.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
saada kirjoitti:
kuvia, jos jollain on myös kuvia ja viitsisi nähdä hieman vaivaa laittamalla myös kuvia olisi mukava nähdä millaisia kansa on tehnyt. Niistä voi sitteen miettiä mitkä ominaisuudet itselle olisi parhaita.

KIITOS PALJON kuvista ja tiedoista, on hienoa että homma on pysynyt asiallisena, eikä mitään turhanpäivästä ole esiintynyt kuten yleensä joillain on tapana kirjotella.
Suosittelen taka-akselin sijoitusta takatuen takapuolelle noin 5-10cm: Pysyy pystyssä paremmin ja sitä voi käyttää potkulautana raatoa radalta haettaessa.
Etupyörinä "ISOT" kääntyvät ovat toimineet sorallakin. "Nostorauta" edessä on auttanut esteiden ylityksessä.
ÄLÄ pistä ehjää peltiä pohjalevyksi. Sitä räminää ei kestä nimittäin kuurotkaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
kuvax kirjoitti:
Lataa kuva www.kuvax.net osoitteeseen ja laita linkki tänne.
Mihin tuo kuvax.net hävisi, kun ei enää aukea ?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
välillä , ei ole liikemieshuijareita, ja eikä mitään ympäristöministeri tanelikasikuutoosia, niin ja jotain joka olis pilannut pojan harrastuksen jne..., pysyttäis asiassa, niin se huoltokärry, älä tee liian pientä , pehmeet renkaat jotka liikkuu jopa muuallakin kuin asfaltilla ;)
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Huoltopukki

Olisi aika tehdä huoltopukki helpottamaan työskentelyä auton parissa ja kaipaisin hieman apua helpottamaan pukin rakentamista, eli jos joku viitsii mitata pukistansa leveyden ja pituuden niin niistä olisi jo apua. Tietysti riippuu hieman rungon koosta nuo pukin mitat, minun autona on crg maxin koneella. Ja miltä kohtaa runkoa kannattaa laittaa kannatus? (taka-akselin etupuolelta ja etupyörien takapuolelta olen suunnitellut mutta miltäs kohtaa yleensä tämä tapahtuu?) Tällöin pukin pituudeksi tulisi n.90cm miltä kuulostaa?

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta