Sekstailla

Vanha stara

Ennen tämä teonsana tarkoitti, ymmärtääkseni, (kiihkeää) suutelemista, mutta ei mennyt sen pitemmälle. Taas eilen TV:ssä, Dr. Phil- ohjelmassa, sillä oli käännetty "to have sex". Olisiko sekstailla kuitenkin tarkempi vastine verbille "to make out"?

Vai onko sekstaaminen siis laajentanut merkitystään?

20

2804

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 50-60-luvut

      Tosiaankin 1950-60-luvuilla sekstailu tarkoitti juuri tuota minkä Vanha starakin muistelee. Olen itsekin vanha stara, joten pitäisi kai nyt kysyä joltakin nuorelta, onko merkitys tosiaan laajentunut. Pelkäänpä että on.

    • Viisikuudetta

      On oletettavaa, ettei ihmiskunta ole harrastanut seksiä "sillai" menneinä vuosikymmeninä, -satoina ja -tuhansina.

      Se pidemmälle ja syvemmälle meno on kyllä ihan uutta hapatusta. Voi voi tuota nuorisoa!

      • 50-60-luvut

        En tarkoittanut "pelkääväni" että nykyajan nuoret menevät pitemmälle kuin mitä "sekstailu" tarkoitti meidän nuoruudessamme, vaan "pelkääväni" että sanan MERKITYS on laajentunut ja näin mennyt vähän pilalle.
        Menkööt vain niin pitkälle kuin haluavat! Menimmehän mekin silloin, me emme vain kutsuneet sitä sekstailuksi...
        ;)


      • on ajattelemattomuutta
        50-60-luvut kirjoitti:

        En tarkoittanut "pelkääväni" että nykyajan nuoret menevät pitemmälle kuin mitä "sekstailu" tarkoitti meidän nuoruudessamme, vaan "pelkääväni" että sanan MERKITYS on laajentunut ja näin mennyt vähän pilalle.
        Menkööt vain niin pitkälle kuin haluavat! Menimmehän mekin silloin, me emme vain kutsuneet sitä sekstailuksi...
        ;)

        ja HENKISTÄ laiskuutta. Tehkääpä vain havaintoja nykyisten televisiokääntäjien "sekstailusta". Lähes jokainen käyttää sitä nykyisin seksin synonyyminä.

        Kuka kääntäjistä nykyisin ajattelee ITSE? Harva. Kuka kunnioittaa menneiden sukupolvien sanamerkityksiä? VASTAUS: -----

        Hanhia ovat :((((


      • Randy Dickson

        Kivikaudella "sekstailu" oli yksinkertaista: muijaa nuijalla kevyesti kalloon, vedetiin hiuksista puolipyörryksissä luolaan ja perustettiin perhe. KIlpailevia seksittelijöitä lyötiin jämäkämmin, mieluiten kallo halki.
        Suomessakin oli pitkään papilla yksinoikeus neitsytvaimon korkkaamiseen. Samoin talonisännillä piikoihin. Olikohan se "seksittelyä"?
        Milloin muuten koko "seksi" mahtoi sanana vakiintua suomeen?


    • teini vielä

      Kyllä mä ainakin ymmärrän sekstailun ihan sänkyyn asti menemisenä. Tosin ehkei parisuhteessa sekstailla, vaan se on sellaista kertaluontoisempaa, kevytkenkäisempää.

      Meillä puhuttiin eilen koulussa siitä, kuinka seksi on alkanut tarkoittaa aina vaan enemmän yhdyntää, mikä ei ole ollenkaan hyvä asia - liittyisikö tämä jotenkin tuon sanankin muuttumiseen?

      • muutetaan

        "Meillä puhuttiin eilen koulussa"
        Tuohan se kertoi kaiken. Olet nuori lapsukainen ja puhut kieltä muuttuneilla merkityksillä.
        Kyllä 1940- luvulta lähtien sekstailu tarkoitti nimenomaa suutelemista. Joku lapsukainen on mennyt sen nyt muuttamaan. Tahallaan vaiko tietämättömyyttään?


    • aiheen ympärillä

      Periaatteessa make out, mutta lyhyttä sanaa tarvittaessa myös laajennetussa merkityksessä. Aika- ja tilakysymys niin ratkaiseva.

      • En ole Make

        To make up to make out and – possibly – to make love?


      • Operetin kummitus

        Minä en ainakaan käytä to make out -fraasia muissa merkityksissä kuin "teeskennellä" ja "erottaa, saada selvä". Saatan kyllä ymmärtää joissain muissakin yhteyksissä esitettynä, en kuitenkaan tässä.


    • Häxmästare Hextuple

      Joukossamme on tiettävästi kanssaihmisiä, joille yksi seksikumppani ei riitä edes kerrallaan. Englanniksi eriasteisista orgioista käytetään tällöin käsitteitä threesome, foursome jne.

      Sixsome tarkoittaa kuitenkin urbaanisanakirjojen mukaan jotakin muuta kuin kuutta partneria. Kuusi muodostuu viidestä sormesta ja yhdestä mistälie. Suomeksi olen kuullut puhuttavan nyrkkikyllikistä.

      Miten sanottaisiin ruotsiksi ”sekstailla kuuden kanssa hevon kuusessa”?

    • Luulevinani

      Ex-ministeri, sex-ministeri, kanisteri Minervalla on tiettävästi puhelin, jolla voi sekstailla sekstiviestejä ja työntää Mukiaisia sextanteille.

      Sitä en tiedä, onko Lokalahden Don Juanin puhelimessa sekstantin tai oktantin korvaavia navigointiominaisuuksia, mutta hänen vaalipiirissään on tiettävästi kaksikin Otkanttia. Toinen on Turun sataman matkustajaterminaali ja toinen Suomen Meripelästysseuran meripelästysalus.

      • yuröilkjk

        on seksistä pitävä vanhempi naishenkilö, usein tukevahko.


    • tai kontinuatiivi

      Sekstailla tarkoittaa sekstaamisen useasti tapahtuvaa tai jatkuvaa harrastamista, eli kalevalaksi kutemista.

    • kuonavaluustadiin

      Rakkaat juntit. Sekstata tarkoittaa, jos yrität stadin slangia bamlata, suutelemista. Ns. hesanjuntit eli stadiin eksyneet pöndet ovat ymmärtäneet sen väärin. Ja nyt tätä käyttää väärin koko suomen juntisto.

      Riipppuu tavoitteestasi. Haluatko puhua stadin slangia? Vai mongertaa ns. hesajunttien kieltä?

      • 10-14

        Slangi muuttuu siinä kuin muukin kieli. Myös tässä. "Sekstata" -sanan merkityksen muutos alkoi jo 1970-luvulla ellei aiemminkin. Oma arvaukseni on, että muutos menee suunnilleen yksiin ns. "seksuaalisen vallankumouksen" kanssa. Joskus 1940-luvulla suuteleminen oli useimmille nuorille se "kovin" juttu, mihin oli edes mahdollisuuksia, ehkäisyn ja rauhallisen yksityisen paikan puutteen, asenteiden yms. vuoksi, joten oli ihan luonnollista, että pelkkä suuteleminen oli "sekstaamista".


    • Anonyymi

      Hei

    • Anonyymi

      Kyllä sekstailu tarkoittaa nykyisin panemista kakkoseen.

    • Anonyymi

      Pitemmingkin nykyään se tarkoittaa seksi-tekstiviestittelyä. Tokihan myös entinen merkitys seksin deminutiivista (olkoon sitten "make out" tai ihan täyttä seksiä, jota vain sanottaessa halutaan niinkuin hiukan pehmentää).

      • Anonyymi

        On siis entinenkin merkitys säilynyt.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      375
      4819
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1924
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      1662
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1576
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      257
      1510
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1420
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1396
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1387
    9. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1274
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    Aihe