Piparkakkutalon kokoaminen

jackfrost

Millä muulla "tökötillä" voisi liimailla piparitalon osat yhteen kuin tuo sulatettu sokeri?

Pysyykö sillä kananmuna/tomusokeri -seoksella seinät koossa? Sokeriliitokset ovat kovia ja pahan makuisia.

6

11957

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

      Itse olen useana vuonna kasannut piparkakkutalon itse sekoittamallani sakealla tomusokeri vesi yhdistelmällä. Seoksen tulee olla erittäin sakeaa - kaupan valmis tuubi tomusokeriseosta ei sovellu tähän puuhaan kun se on aivan liian juoksevaa - pipareiden koristeluun se kyllä soveltuu. Tomusokerin voi myös värjätä apteeksita saatavalla elintarvikevärillä. =)

      Hyvin on tälläisellä liimalla pysynyt. Kokoamistapa vaatii malttia ja on siitä hyvä että jos tulee virhe tehtyä niin se on mahdollista korjata. Kasaaminen kannattaa tehdä niin että laittaa piparitalon seinät ensin pysyyn (ja tukee niitä jos on tarvetta) ja kn tomusokeri on kokonaan kuivanut voi sitten turvallisin mielin lisätä talolle katon.

      Kasaamisessa voi lapset olla myös mukana, ilman että tarvisee palovammoja pelätä. Sulatetulla sokerilla kasattaessa kun pitää olla niin äärettömän nopea ja vakaa kätinen ja erittäin varovainen.

      • Piparirakentaja

        Meillä on monta vuotta käytetty kokoamiseen valmista putkilossa olevaa tomusokeriseosta. Sitä ei kannata lämmittää löysäksi ja osat pitää tukea vaikkapa maustepurkeilla. Hitaasti hyvä tulee.


    • neiti halla

      Ei sokeriliitokset ole pahan makuisia! Ainakaan jos ei polta sokeria.

      Sokeri kannattaa sulattaa pienissä erissä teräsastiassa, niin väri näkyy paljon paremmin eikä tule liian tummaa. Sellainen kullanruskea vielä maistuukin hyvälle.

      Olen yrittänyt joskus kasata tuolla tomusokerijutulla, mutta minusta se oli vielä työläämpää kuin sulatettu sokeri.

      • piippari

        Sen sulan sokerin kanssa saa olla aika tarkkana, ettei pala. Kuten edellinen kirjoittaja totesi, kullanruskeana se vielä maistuu hyvälle.:)

        Minä olen myös koittanut joskus liimata tomusokerilla ns ylimääräisiä paloja, jotka ovat esim unohtuneet siinä sokeriliimauksessa (pihakuusia tms), mutta hermothan siinä menee, kun sitä on sitten pidettävä paikallaan kunnes kuivuu. Kyllä se kuivuttuaan kestää, mutta sokeri on mielestäni helpompi. En ole kokeillut tuota, että mahdollisimman tiivistä tahnaa tekisi, se voi tietysti toimia paremmin.


    • Sandrina

      itse käytän muna-tomu-sitruunahappo kuorrutetta. eli seokseen tulee vain munien valkuaiset ja tomua ja hieman sitruunahappoa. Seos liimaa piparkakut nopeasti yhteen ja sitruunahappo tekee siitä hyvänmakuisen, muuten toimii lähes samalla tavalla kuin tomusokerikuorrute, mutta on paljon kätevämpää :p kannattaa kokeilla!

    • kokemusta1

      Sulattakaa vaahtokarkkiliisteriä!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe