epilepsia ja keppra

en jaksa enää

olen 20 vuotias nainen ja sairastan epilepsiaa.
18 vuotiaasta lähtien olen syönyt deprakine lääkitystä ja nyt kesästä 2006 lähtien alkoi tulla enempi kohtauksia.
Minulle määrättiin äskettäin lisälääkkeksi keppra lääke.
Keppra lääkityksen myötä minulla on tullut enempi masennus tunteita ja sormiin nykinää ja nyt myös kivun tunnetta sormiin...
ihan kun olisi "hermo"kipua.
Aloitin syksyllä koulun (käyn keittiö linjaa)
ja nyt on tullut valitettavasti poissaoloja kun on tullut kohtauksia ja ja sivuvaikutuksena masennuksen tunnetta ja pahempi on kun sattuu sormiin....
kertokaas muut minkalaisia sivuoireita teillä on ollut keppran myötä?
en jaksa tätä epilepsiaa enää :(

80

25072

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neiti kesäheinä

      Toi lienee meillä kaikilla jossain vaiheessa se päällimmäinen tunne.

      Mulla keppran sivuvaikutukset on jääny melko pieniksi. Ärsyttävin niistä oli yhtäkkiset huonot olot jotka menivät ohi vain salmiakilla. Niinpä on kepran myötä kilojakin sitten tullut.
      Ehkä toi masentuneisuuskin on ollu toisinaan esillä melko paljo.

      Miten noin muuten? Ootko yksinäinen, onks sulla "epi-kavereita" vai oletko sairautesi kanssa yksin. Tiedän ettei kaikki oo sosiaalisia mutta jos et vielä ole, niin lähe ihmeessä epi-toimintaan mukaan!

      • en jaksa enää

        miten tuohon epi toimintaan voi liittyä?
        onko netissä semmoinen sivusto josta saisi lisää tietoa ja lueskella muiden kokemuksia epilepsia sairaudesta?
        minun vanhempani eivät usko että minulla on epilepsia :(
        joskus olen soittaanut niille jos olen saanut kohtauksen ja halunnut jutella niiden kanssa tulee vaan vastaus "- ei sinulla ole epilepsiaa yms..."
        onneksi pn avopuoliso ja ystäviä joiden kanssa voi keskustella avoimesti.
        Olen vaan niin masentunut tähän sairauteen jotenkin...
        olen väsynyt siihen että että tulee nykinöitä ja masennustunne vielä siihen päälle.
        Joskus nykisyttää niin että purskahdan itkuun ja siinä vaiheessa käy vaikka mitä ajatuksia mielessä.
        Koulu asiat pyörii myös mielessä kun on tullut poissaoloja ja välillä on tullut myös kohtauksia koulussakin.


      • neiti kesäheinä
        en jaksa enää kirjoitti:

        miten tuohon epi toimintaan voi liittyä?
        onko netissä semmoinen sivusto josta saisi lisää tietoa ja lueskella muiden kokemuksia epilepsia sairaudesta?
        minun vanhempani eivät usko että minulla on epilepsia :(
        joskus olen soittaanut niille jos olen saanut kohtauksen ja halunnut jutella niiden kanssa tulee vaan vastaus "- ei sinulla ole epilepsiaa yms..."
        onneksi pn avopuoliso ja ystäviä joiden kanssa voi keskustella avoimesti.
        Olen vaan niin masentunut tähän sairauteen jotenkin...
        olen väsynyt siihen että että tulee nykinöitä ja masennustunne vielä siihen päälle.
        Joskus nykisyttää niin että purskahdan itkuun ja siinä vaiheessa käy vaikka mitä ajatuksia mielessä.
        Koulu asiat pyörii myös mielessä kun on tullut poissaoloja ja välillä on tullut myös kohtauksia koulussakin.

        Helposti se käy.
        Sun kantsii liittyä epilepsialiittoon. Alat saamaan lehden kotiin. sivut on www.epilepsia.fi
        Liitolla on myös nuorten kursseja, joilta saat VERTAISTUKEA! Lisäksi on tapaamisia yms. Jos haluat tietää missä oman paikkakuntasi nuoret tapaavat niin etsi noilta sivuilta tietoa lisää. Tai soita suoraan jollekkin toimistolle. Tsemppiä. Meitä on paljon.


    • netta

      minulla on myös lääkityksenä keppra ja deprakine.kepraa 2 3,ja deprakine 2 1 2 .minulla särkee myös sormia ja joskus on ollut aamulla oikea käsi niin jäykkä että olen joutunut toisella kädellä väkisin avaamaan sen sormet ,olen kylläkin ajatellut että se johtuu siitä että kohtaus on ollut ihan heräämisvaiheessa.keppra aiheuttaa minulle kiukunpuuskia ja lisäyksen jälkeen oireetonta aikaa on ollut noin kuukausia ja sen jälkeen alkaa ensin sormet nykimään ,sitten ranteesta ja pikkuhiljaa lisääntyy käsien vispaukset ,ikäänkuin teho minun kohdallani laskisi

    • t.i.i.t.u

      olen syönyt sitä nyt muutaman kuukauden.
      Mulla oli myös alussa jotain masennuksen tunnetta ja välillä tuntui että pää hajoaa,oli epätodellista oloa ym,jotka eivät kuitenkaan mielestäni olleet epileptisiä kohtauksia vaan jotain muuta.

      Nyt elämä on tasaantunut ja tuntuu pitkästä aikaa (kop,kop,kop...) "normaalilta."
      Luulen että olivat Keppran alkuvaiheen sivuvaikutuksia.

      Toivottavsti sullakin helpottaa ajan kanssa.

    • sauvatar

      Keppraa ollenkaan ja sain myös pahoja paniikkihäiriökohtauksia
      sen kanssa ym. kaikkea mahdollista.
      Oloni ei helpottunut kuin vasta monien kuukausien jälkeen,
      kun olin sitä syönyt ja lisäksi sain paniikkilääkkeet itselleni
      joita syön vieläkin.
      Onneksi nyt pääsin lääkkeestä eroon.

      Mikä sopii toiselle
      ei sovi toiselle.
      Yksilöitä ollaan,
      seuraa ja pidä kirjaa
      kaikista tuntemuksistasi mitä
      Keppra sinulle tekee ja kerrothan
      kaikki tuntemuksesi Neurologillesi.

      Voimia ja jaksamista !

    • epileptikon äiti

      meidän 10v tuli niiin kiukkuiseksi ja vaikeasti käsiteltäväksi, että Keppra purettiin. Lisäksi tuli yskä ja limaisuus, joka poistui Keppran purkamisen myötä. Tilalle tuli Topimax ja kiukkua tulee siitäkin, mutta jotenkin hallittavissa kuitenkin.

    • Hugo.

      Pitkä prosessi, mutta kyllä sitä saa valtaisan prosessin jälkeen.

      Kokeile kuntonyrkkeilyä ja laulamista, että masennus helpottaa... itse olen hieman sitä mieltä, että on sairas, jos ei epilepsiasta masennusta. Eikö se ole lähinnä normaalireaktio? Tosin jos Sinulle tuli Kepprasta vain masennusta, niin koita jaksaa soittaa lääkärille ja lopettaa se. Itselläni se auttoi alussa todella hyvin. Masentunut kyllä olen välillä kovinkin.

      *Elämme hyvinpahoinvointivaltiossa... noh, on noita onnen hetkiäkin toivottavasti sullakin.... kissojen viikset ja viirukkaat sukat?*.

    • kepra joko masentaa tai parantaa ihan totta
      minulla se masensi ja pahasti
      en tehnyt mitään muuta istuin ja itkin
      kepra lopetettiin mutta masennus jäi
      tilalle tuli pienet soikeat pillerit ja paljon valoisampi maailma se näkyy jo kuulemma mun silmistäkin naapureiden mielestä
      puhu ihmeessä lääkärisi kanssa asiasta hän tietää
      mitä pitää tehdä
      itse sain sillä lailla avun

      • näinpäpäin

        Voi se hyvin olla ettei se tee yhtään mitään, kuten minun kohdalla. Ei masennusta, ei oireita, ei ongelmia, mutta ei myöskään auttanut kohtauksiin.


    • Seepra

      Hei,

      Kepprasta on aika lailla negatiivista juttua, ja sillä vähän arastelin sitä ennen aloitusta. Neurokin sanoi, että olen riskipotilas. =( No, sivuvaikutukset ovat olleet aivan päinvastaiset. Olen ollut lääkityksen ajan tavallista lempeämpi ja onnellisempi plus painokin on tippunut. Vähän tuo saattaa väsyttää, mutta väsymys ei ole mitään verrattuna Tegretolin aiheuttamaan väsymykseen, mikä on toinen lääkkeeni. No, kovasti tämä tilanne on kummastuttanut minua, mutta tyytyväinen jos jatkossakin tilani pysyisi....hmmmmm tälläisena vakaana. =)
      Onko kellään muulla positiivisia kokemuksia Kepprasta?

      • Hugo.

        Vaikutuksen suunnilleen kuvailemiasi. Itse en kyllä huomannut sen väsyttävän, vaan juuri piristävän. Valitettavasti ajanmittaan sen vaikutus väheni. Ainakin luulen niin ja samaa mieltä on lääkäri. Kepprasta on kehitteillä kuulemma parempi versio, joten toivossa on minunkin hyyvä elää, että olisi taasen voinniltaan maailman vahvin "nalle".


      • swindon

        Kepprasta todella positiivinen kokemus, teki minut oireettomaksi lähes saman tien. Sitä ennen Deprakine, joka teki minut hulluksi, itkin, tärisin, oksentelin, en muistanut enää kenenkään nimiä jne. Ja neurologien ratkaisu oli aina vaan lisätä Deprakinen annostusta siihen pisteeseen, että luulin todella sekoavani. Lopulta yksityinen neurolgi purki Deprakinen ja korvasi sen Keppralla. Tukilääkkeenä ollut koko ajan Trileptal. Oireet ihan perussettiä, heikontunutta hienomotoriikkaa, sanat, tavut ja kirjaimet menee joskus sekaisin ja välillä pahoinvointia, jos ottaa napit tyhjään mahaan. Tuntuu, että Keppra pelasti elämäni tai ainakin palautti sen. Niin yksilöllistä tämä lääkkeiden sopivuus kyllä ihmisillä.


      • Helpottunut
        swindon kirjoitti:

        Kepprasta todella positiivinen kokemus, teki minut oireettomaksi lähes saman tien. Sitä ennen Deprakine, joka teki minut hulluksi, itkin, tärisin, oksentelin, en muistanut enää kenenkään nimiä jne. Ja neurologien ratkaisu oli aina vaan lisätä Deprakinen annostusta siihen pisteeseen, että luulin todella sekoavani. Lopulta yksityinen neurolgi purki Deprakinen ja korvasi sen Keppralla. Tukilääkkeenä ollut koko ajan Trileptal. Oireet ihan perussettiä, heikontunutta hienomotoriikkaa, sanat, tavut ja kirjaimet menee joskus sekaisin ja välillä pahoinvointia, jos ottaa napit tyhjään mahaan. Tuntuu, että Keppra pelasti elämäni tai ainakin palautti sen. Niin yksilöllistä tämä lääkkeiden sopivuus kyllä ihmisillä.

        Hei!
        Ajattelin ottaa osaa myös keskusteluun.Koska itselläni on ollut epilepsia 2 vuotiaasta asti.Nyt täytän 47 vuotta.Kohtauksia ollut jatkuvasti.Mutta nyt olen tosi tyytyväinen tilanteeseeni.Epilepsiakohtaukset ovat olleet poissa vuodesta 2008 elokuusta asti.Silloin mulle määrättiin tuo Keppra ja lisäksi mulla on Trileptal lääke Rivatril.Nyt olen tosi hyvässä kunnossa.Huonoja oloja tuo Keppra on välillä tuonut.Mutta kun se on niin pientä.Siihen verrattuna jos saisin edelleen kohtauksia.Muuten kaikki on hyvin.Mutta mulla on varsinainen arsenaali lääkkeitä päivässä.Huono olo on vieläkin.Mutta en oikein tiedä mistä sekin johtuu.Mulla on Trileptaalin takia natrium arvot laskeneet kamalasti.Lääkäri sanoi,että voi joutua vaihtamaan lääkettä.Mutta pelkään taas niitä kohtauksia.Jos mulle ei sovikkaan uusi lääke?Mitä mä sitten teen?Keppra on muuten ihan hyvä lääke.Ainakin mulla se toimii.Ei kohtauksia ollut elokuusta lähtien.


      • göran
        swindon kirjoitti:

        Kepprasta todella positiivinen kokemus, teki minut oireettomaksi lähes saman tien. Sitä ennen Deprakine, joka teki minut hulluksi, itkin, tärisin, oksentelin, en muistanut enää kenenkään nimiä jne. Ja neurologien ratkaisu oli aina vaan lisätä Deprakinen annostusta siihen pisteeseen, että luulin todella sekoavani. Lopulta yksityinen neurolgi purki Deprakinen ja korvasi sen Keppralla. Tukilääkkeenä ollut koko ajan Trileptal. Oireet ihan perussettiä, heikontunutta hienomotoriikkaa, sanat, tavut ja kirjaimet menee joskus sekaisin ja välillä pahoinvointia, jos ottaa napit tyhjään mahaan. Tuntuu, että Keppra pelasti elämäni tai ainakin palautti sen. Niin yksilöllistä tämä lääkkeiden sopivuus kyllä ihmisillä.

        Mulla myös lääkärin konsti Deprakinea syödessä oli lisätä sitä...aina vaan lisätä. Piti hakeutua yksityiselle jotta sai hiukan erilaista hoitoa. Nyt kokeilussa Keppra ja saa nähdä miten sopii...


      • koirankoppi66
        Helpottunut kirjoitti:

        Hei!
        Ajattelin ottaa osaa myös keskusteluun.Koska itselläni on ollut epilepsia 2 vuotiaasta asti.Nyt täytän 47 vuotta.Kohtauksia ollut jatkuvasti.Mutta nyt olen tosi tyytyväinen tilanteeseeni.Epilepsiakohtaukset ovat olleet poissa vuodesta 2008 elokuusta asti.Silloin mulle määrättiin tuo Keppra ja lisäksi mulla on Trileptal lääke Rivatril.Nyt olen tosi hyvässä kunnossa.Huonoja oloja tuo Keppra on välillä tuonut.Mutta kun se on niin pientä.Siihen verrattuna jos saisin edelleen kohtauksia.Muuten kaikki on hyvin.Mutta mulla on varsinainen arsenaali lääkkeitä päivässä.Huono olo on vieläkin.Mutta en oikein tiedä mistä sekin johtuu.Mulla on Trileptaalin takia natrium arvot laskeneet kamalasti.Lääkäri sanoi,että voi joutua vaihtamaan lääkettä.Mutta pelkään taas niitä kohtauksia.Jos mulle ei sovikkaan uusi lääke?Mitä mä sitten teen?Keppra on muuten ihan hyvä lääke.Ainakin mulla se toimii.Ei kohtauksia ollut elokuusta lähtien.

        hei, Minulla on myös keppra ja rivatril.lisäksi depragine entero,
        Sairastuin 9v..heti sairautta ei todettu,mutta dianoosi on baltialainen myoklomis epilepsia. pme.Suomessa vain 99 tapausta.tämä on geeniperinteinen sairaus.vanhempani ovat kuitenkin terveitä. minulla menee ihan o.k. oään.nneksi on lääkkeet!
        Älä masennu, en minäk


    • Jomatius

      Olen sairastanut epilepsiaa 17 vuotta ja silti jaksan! V***u sä jaksat, sun on jaksettava. sen kanssa kun opit elämään ni se kyllä kulkee siinä mukana mutta älä anna sen rajoittaa liikaa elämääsi.

    • Kepprasta muutama sana

      Hei! Olen 32v. Nainen ja Keppra tuli äskettäin kuvioihin. Aina kun olen nostanut annostusta saan 2-3päivän ummetuskauden. Myös vatsakramppeja olen saanut ja tosi rajuja,jotka laukaisivat yhden kerran
      jopa Grand mal-kohtauksen (onneksi kestoaika oli pieni) Syön tällä hetkellä lääkkeitä: Neurotol Slow 200mg,Neurontin 400mg,Keppra 500mg eli kolme kertaa päivässä ja pelkään että vaihtavat Neurontin 400mg tilalle tuon Topimaxin joka ei kuulu edes korvattaviin lääkkeisiin. Vaikea tilanne siis täälläkin. Olen onnellinen kun jaksan edes vähän tehdä vapaaehtoistöitä ja harrastella. Mutta viime aikoina olen joutunut jäämään kotiin ja se masentaa!!! mutta Tsemppiä!!!

      • sauvatar

        Topimax korvattaviin lääkkeisiin.
        Pyydät vain Neurologiltasi B-lausunnon
        ja viet sen Kelaan niin saat taas
        uuden numerosarjan Kelakorttiisi ja
        lääke on korvattu.

        Multa loppuin kohtaukset,
        kun aloitin Topimaxin =)
        Maksat siitä itse vain sen 3e/3kk.


      • Mattivaan

        Mulla on lääkityksenä keppra ja neurotol aamuin illoin ja terveys lähes ok. Muutaman kerran on ollut ummetusta.
        Olen DI koulutukseltani ja olen kuntakokeilussa TYPA:ssa. Saisin epilepsian takia palkkatukea töihin, mutta TYPA pitää palkkatuen takia minua ammattitaidottomana eikä anna palkkatukipaikkaa vaan ainoastaan ilmaista työkokeilua. Itse en hyväksy, että meitä sairauden takia aliarvostetaan tässä yhteiskunnassa. Kyllä epilepsiaa sairastavat pystyvät ilman työkokeiluakin työtä tekemään jos meidän annetaan näyttää osaamistamme siinä kuin terveidenkin. Alan masentua mutta se ei ole lääkkeiden syy vaan tämän epätasa-arvoisen yhteiskunnan.


    • kohtalotoveri

      Hei syön itse Keppraa,Lamictalia ja Lyricaa yht.3800mg/vrk.
      Mulla on kans masennusoireita ja Lyrica aiheutti nopeahkosti 20 kilon painonnousun ja pelkään saavani diapeteksen piakkoin,koska minulla on nyt lyrican takia "kaljamaha" -vaikken käytä alkoholia laisinkaan.
      Masennuksen lisäksi on uneliaisuutta ja sisällä pysyvää vihamielisyyttä,joka tekisi mieli purkaa jollekin.
      Ja sit on vielä uni-, ja "masennuslääkitys",joka ei auta mitään!
      Paitsi,jos tarkoitus on pitää masennus yllä?

    • j.v-77 (m)

      Hei.
      Mulla on kans ollut keppra kauan käytössä,tosin masennusta oli jo ennen ko.lääkkeen käyttöönottoani.
      Mutta ei keppra masennusta ainakaan mullakaan helpottanut ole,mässään myös lamictalia ja lyricaa sekä paria ns."masennuslääkettä" (jotka siis eivät auta masennukseeni mitään).
      Lisäksi mulla on runsasta stressiä ja hetkittäin pelkotiloja.

    • miijo

      Olen syönyt kolmea eriä epilepsia lääkettä jo yli 10vuotta,kunnes nyt kesällä se vaihdettiin keppraan ja se ei totta totisesti minulle sopinut ,mutta kuin tunnettua en saanut ketään kiinni joka olisi voinut sen purkaa pois! Jos olet täysin varma niin ota se ,mutta minä en ainakaan suosittele! Terkkui Marja-Liisa

      • leppälä111

        voiko kepprasta tulla niin paljon sivuoireita että on kuin toinen ihminen? agressiivinen ja vihainen.
        Kamalalta lääkkeeltä vaikuttaa. Itse en tiedosta ongelmaani, kaverit sanovat että käyttäydin agressiivisesti ja olen koko ajan vihainen. kamalaa kun en itse sitä huomaa


      • kyllä voi
        leppälä111 kirjoitti:

        voiko kepprasta tulla niin paljon sivuoireita että on kuin toinen ihminen? agressiivinen ja vihainen.
        Kamalalta lääkkeeltä vaikuttaa. Itse en tiedosta ongelmaani, kaverit sanovat että käyttäydin agressiivisesti ja olen koko ajan vihainen. kamalaa kun en itse sitä huomaa

        Kyllä voi! Minä menin keprasta ihan sekaisin. Meni kauan, että tajusin sen, mutta kiitos ihanan lääkärin joka purki nopeaa lääkityksen kun tajusi mikä oli vikana! Olin todella masentunut ja pistin välit poikki kaikkiin läheisiin.. Samoin suhde meni poikaystävään vähän sen jälkeen, koska olin koko ajan vihainen ja vittuilin ihan joka asiasta..

        Noh nyt on topimax ja siitä sain sivuoireena paniikkihäiriön, että ikinä ei pääse ilman harmeja :)


    • mummu-50

      miten teille kela on korvannut lääkityksen oletteko saaneet korvauksen alusta asti

      • äiti vain

        hui ui, luettuani tätä ketjua, alkaa jännittämään, kun tänään 13-vuotiaalle tytölleni määrättiin keppraa absenorin (600mg 600mg) rinnalle. Jännittää kovin vaikuttaako mielialoihin ja mistä tietää onko kiukku/raivo murrosikää vai lääkkeestä? Tyttöni on sairastanut epiä nyt 2 vuotta, paikallisalkuinen epilepsia ja grand mal kohtauksia. Alkuun lääkkeenä oli trileptal sitten vaihdettiin absenoriin ja nyt tämä keppran lisäys.


      • ^^tervehtynyt^^
        äiti vain kirjoitti:

        hui ui, luettuani tätä ketjua, alkaa jännittämään, kun tänään 13-vuotiaalle tytölleni määrättiin keppraa absenorin (600mg 600mg) rinnalle. Jännittää kovin vaikuttaako mielialoihin ja mistä tietää onko kiukku/raivo murrosikää vai lääkkeestä? Tyttöni on sairastanut epiä nyt 2 vuotta, paikallisalkuinen epilepsia ja grand mal kohtauksia. Alkuun lääkkeenä oli trileptal sitten vaihdettiin absenoriin ja nyt tämä keppran lisäys.

        Ensimmäikseksi maksan keppra lääkkeistä vain kolme euroa kerta,kun ostan. Minulla on ollut todella vaikea epilepsia. Olen saaanut hyvin erilaisia kohtauksia, jota ei voi luokitella mihinkään kategoriaan. Itseänikin on pelottanut hirveästi, ku kaikki ei oo täsmännyt. Olen sairastanut epilepsiaa 18- vuotiaasta asti ja n.2 vuotta. Ensimmäinen lääke oli Trileptal, joka aiheutti todella pahaa väsymystä. Hyvä,että sain itseni ylös sängystä. Sitten joulun aikoihin sain kaikista pahimman kohtauksen,ku Tripeltal annostusta nostettiin. Sain yli tunnin kestävän kohtauksen. Mut kiidätetiin ambulanssilla keskussairaalaan, joka on meiltä 100km päässä ja ennen kuin ambulanssi tuli kohtausta oli kestänyt n. 40min. Muistan vain välähdyksiä ja keskussairaalassa sain viimeisen kohtauksen. Trileptal päätettiin lopettaa puolen vuoden päästä, kun siitä alkoi ilmenemään vaikeaa väsymystä ja sivuvaikutukset olivat suurempi haitta kuin hyöty. Kesäkuussa minulle määrättiin Keppra, jossa sivuvaikutuksena oli alussa väsymystä ja todella pahaa huimausta, mutta se ei kestänyt mulla kovin kauaa. Sain vielä normaalin kohtauksen lokakuussa ja annostusta nostettiin. Sen jälkeen kaikki on mennyt tosi hyvin:) Ei kohtauksia, välillä sormet tärisee,mut sen mä kyllä kestän verrattuna siihen mitä olen kokenut:) Pitkästä aikaa voin elää normaalisti:) Mulle lääke sopi tosi hyvin.


      • episgliooma

        Kela olisi varmaankin korvannut lääkitykseni alusta alkaen, mutta kun B-lausunto, jostain kumman syystä, oli jäänyt sairaalassa allekirjoittamatta ja näin ollen lähettämättä Kelalle. Jouduin maksamaan vähistä rahoistani lääkkeestä kalliin hinnan. Soitettuani sairaalaan ja kysyttyäni asiasta, sieltä luvattiin kiirehtiä allekirjoitusta. Mietin vain miksi lääkäri ei ollut allekirjoittanut B-lausuntoa välittömästi, olihan tuosta lääkkeen vaihdoksesta kulunut jo 2-viikkoa. ( Laitanko laskun lääkärille, joka ei välitä potilaistaan.)


    • haka.ilma

      oon vedelly keppraa kohta 10 vuotta. Mua pikemminkin masentaa liika helppous ja työelämä joka on sitä samaa "askaa joka päivä. Aura kohtauksistasaan joskus hyvii fiiliksii joskus ihan taviksii, joskus ällöä, ahdistusta, mut ei se haittaa mua. muut vaan lässyttää noista sen jälkee, joka ei enää mua kiinnosta.

      Kaikki oparit on aina suoritettu ihan normii maliin koulutus, mut työelämä oli ky yllätys helppouden takii. Epilepsia sairastavilla kuuluis olla oma työllimysmarkkinat ja verotusjärjestelmät oman terveyden mukaan tai työtuoton perusteella saadakseen normi arvon ja nähdäkseen onman realiteettinsä mihin kustakin on työelämäs.
      Ajattelin että vaihdan kohta ammattia uudestaan helpolttaakseen aivojen liikahelppoutta. Duunin saanti on kyl melko hankalaa vapailtmarkkinoilta kun niitä ei niinkää valvota työ ryrjinnänkantilt, niinku jenkki armeejaa turvatoimitse.

      Sen takii pitää olla aina rahaa millä elää ilman lääkkeiden fiilistä ja alkoholia, et näkee elämän kakskertaa parempana haastavampana taviselämää myös duunien/opintojen osaltakin.

      • nainen 22 v

        tyhmä kysymys ehkä joistain, mutta tätä miettinyt, kohtauksieni jälkeen.
        aina perusterve ollut nyt 3 e.kohtausta, tai sen tyylistä, ja pelottaa oieastaan mennä neurolle tämän kuun lopussa. mitäs jos diag. tulee? pää täynnä kysymyksiä. tekisi mieli jättää neuro väliin.


      • neiti kesäheinä.
        nainen 22 v kirjoitti:

        tyhmä kysymys ehkä joistain, mutta tätä miettinyt, kohtauksieni jälkeen.
        aina perusterve ollut nyt 3 e.kohtausta, tai sen tyylistä, ja pelottaa oieastaan mennä neurolle tämän kuun lopussa. mitäs jos diag. tulee? pää täynnä kysymyksiä. tekisi mieli jättää neuro väliin.

        Heippa!
        Jos diagnoosi tulee niin sitten liityt saman tien epilepsialiittoon ja haet ensvuoden sopeutumisvalmennuskurssille(KELA MAKSAA!). Sielä saat kysymyksiin vastauksia ja ennen kaikkea vertaistukea. -Ite en ois sitä ilman pärjänny.


    • minna*

      minulle tuli aluksi kauheaa vapinaa ja huimausta. Ne kuitenkin helpottui muutaman kk päästä kun elimistö tottui lääkeaineeseen. Paino nousi 15kiloa hurjaa vauhtia ja hampaat reikiintyivät :( Masennusta minulla oli alussa , mutta en tiedä oliko tämä raskaudenjälkeistä vai mitä ?? (lapseni oli koliikki tapaus ja huusi yöt ja päivät..itsemurha ajatukset oli päivittäin mielessä. onneksi ne on menneen talven lumia :)
      Nyt kun olen syönyt keppraa annokselle 1500mg*2/vrk viimeiset 2v niin nyt vihdoin sain niskasta kiinni ja laihdutin 25kiloa ja paino on pysynyt kurissa viimeiset 6kk :) laihduttamisen myötä todennäköisesti lääkeaine aiheuttaa minulle ajoittain pahaaoloa ja syöminenkin on jäänyt vähäiseksi. Annostusta ei kuitenkaan voida laskea , koska kohtauksia alkaa tulemaan.
      Elämä kuitenkin hymyilee kun painoa on 25kg vähemmän ja olen ihannepainossani .

    • m.e.t.

      miten ihmeessä sait painon alas? Mulle tuli kepran ja debrakinen yhdistelmällä kolmessa kk reilu 15kg lisä painoa, enkä kirveelläkään saa poies. masentavaa ku kulkee pyörällä joka päivä joka paikkaan ja kolme kertaa käyn salilla viikossa.

      • Vaihtoehtoja

        Iltamässäily kannattaa jättää väliin. Minulle ei ole tullut vielä reilun puolen vuoden aikana yhtään kiloa lisää. Oletko muistanut juoda tarpeeksi?

        Muistaakseni Deprakinen sivuvaikutuksiin kuuluu ummetus. Molemmat ovat aiheuttaneet kuitenkin hyponatremiaa minulla. Yksi vaihtoehto painonnousuun saattaisi olla sisätaudit, kenellä perinnöllinen, kenellä esim. lääkityksestä tai elämäntavoista johtuva.


      • Deprakine syövä
        Vaihtoehtoja kirjoitti:

        Iltamässäily kannattaa jättää väliin. Minulle ei ole tullut vielä reilun puolen vuoden aikana yhtään kiloa lisää. Oletko muistanut juoda tarpeeksi?

        Muistaakseni Deprakinen sivuvaikutuksiin kuuluu ummetus. Molemmat ovat aiheuttaneet kuitenkin hyponatremiaa minulla. Yksi vaihtoehto painonnousuun saattaisi olla sisätaudit, kenellä perinnöllinen, kenellä esim. lääkityksestä tai elämäntavoista johtuva.

        Minä kysyin lääkäriltä aiheuttaako deprakine ummetusta valehteli että ei
        aiheuta kuitenkin minulla jatkuva ummetus on.Tosin suoli pitkä ja mutkainen minulla.


    • masentaa tämä

      Mulla olis tarkoitus vaihtaa nyt Trileptal Keppraan, mutta pelottaa. Keppra-paketti seisoo pöydällä, mutta en ole sitä vielä aloittanut.

      Itse sain diagnoosin n. 5 vuotta sitten. Aloitettiin Neurotol Slow. Se vei kohtaukset pois, mutta annostusta nosteltiin jatkuvasti alhaisen pitoisuuden vuoksi ja tuli pahaa väsymystä ja muistihäiriöitä. Se vaihdettiin Trileptaliin. Kohtauksia sain Trileptalin kanssa kaikkiaan 3, aina nostettiin sitten annostusta ja nyt on ollut kohtaukset pois. Kuitenkin sivuvaikutukset on tällä hetkellä matala natrium, jonka takia neuro haluaa lääkkeet vaihtaa. Ja lääkkeiden ottamisen jälkeen tulee yleensä huimausta ja kaksoiskuvia, muistihäiriöt ovat jatkuneet ja lisäksi on ollut ripulia. :( Pelottaa vaan tuo Kepprakin. Useilla kun se on vaikuttanut mielialaan, niin miten minulla, kun olen jo valmiiksi ailahtelevainen luonne?!

      Lisäksi minun olkapääni leikattiin vasta vähän aikaa sitten. Se siis hajosi Trileptalin kanssa saadun kohtauksen yhteydessä, omat kohtaukset kun ovat ilmeisen rajuja olleet. Eli nyt en TODELLAKAAN saisi saada kohtauksia, tai olkapää menee vielä pahempaan kuntoon. Lisäksi joudun napsimaan kipulääkkeitä, että Keppra siihen päälle ei kuulosta kauhean"mukavalta". Olisin varmaan sitten jo ihan taju kankaalla.

      Muistan kun joskus alussa, Neurotolin kanssa tuntui niin positiiviselta epilepsiani kanssa. Ekalla lääkkeellä kohtaukset lähti, eikä silloin sivuvaikutuksiakaan heti tullut. Nyt olisi jo 3. lääke edessä, jo 5 vuoden sisään siis. :( Ei kauhean positiiviselta enää tunnu, päinvastoin. Ja nämä muistihäiriöt. Lähtevätkö ne ikinä? Olen opiskelija ja muistiongelmat haittaavat opiskelua tosi paljon. En tiedä, tuleeko siitä ikinä mitään. Ja jos en esim. koskaan valmistu, mitä järkeä on sitten enää missään? Eipä mulla juuri muuta sisältöä elämässä ole - valitettavasti.

      • Omat kokemukset

        Hyponatremiaasi kotikonstina on suolan käytön lisääminen. Vaikuttaisi olevan alhainen verenpaine. Mittauta silti terveyskeskuksessa.

        Keppran alkuviikkojen aikana minulla oli kokopäiväistä huimausta. Enää (lähes vuosi) ei ole ollut mitään sivuoireita. Kaikki epilepsialääkkeet aiheuttavat psykiatrisia oireita, vaikka emme halua niitä. Jos ei muuten, niin niitä keksitään ilman kliinisiä tutkimuksia.

        Aikanaan minullakin Neurotol Slow vaihdettiin Trileptaliin. Pidin Neurotol Slowta parempana. Mainitsemasi hyponatremia on suurin ero, myös ilmavaivat. Varmista farmaseutilta tai lääkäriltä, miten kipulääkkeesi sopivat Keppran kanssa. Muiden kokemukset korostuvat.

        Jo kauan sitten minullakin opintojen aikana vaihdettiin lääkitys vuosittain, kun kohtauksia tuli viikottain. Valmistuin silloin, vaikka monia tenttejä jäi tekemättä. Mainitse opettajillesi -ainakin luokanvalvojalle, ehkä myös rehtorille (toisen asteen koulutuksessa) tai oppiaine- tai koulutusohjelmavastaavalle, jos poisssaoloja on paljon. Opintotoimisto auttaa asiassa.

        Joillakin muistihäiriöt johtuvat lääkityksestä, joillakin häiriöpesäkkeen sijainnista. Netissä en ehkä pysty auttamaan asiassa.


      • masentaa tämä
        Omat kokemukset kirjoitti:

        Hyponatremiaasi kotikonstina on suolan käytön lisääminen. Vaikuttaisi olevan alhainen verenpaine. Mittauta silti terveyskeskuksessa.

        Keppran alkuviikkojen aikana minulla oli kokopäiväistä huimausta. Enää (lähes vuosi) ei ole ollut mitään sivuoireita. Kaikki epilepsialääkkeet aiheuttavat psykiatrisia oireita, vaikka emme halua niitä. Jos ei muuten, niin niitä keksitään ilman kliinisiä tutkimuksia.

        Aikanaan minullakin Neurotol Slow vaihdettiin Trileptaliin. Pidin Neurotol Slowta parempana. Mainitsemasi hyponatremia on suurin ero, myös ilmavaivat. Varmista farmaseutilta tai lääkäriltä, miten kipulääkkeesi sopivat Keppran kanssa. Muiden kokemukset korostuvat.

        Jo kauan sitten minullakin opintojen aikana vaihdettiin lääkitys vuosittain, kun kohtauksia tuli viikottain. Valmistuin silloin, vaikka monia tenttejä jäi tekemättä. Mainitse opettajillesi -ainakin luokanvalvojalle, ehkä myös rehtorille (toisen asteen koulutuksessa) tai oppiaine- tai koulutusohjelmavastaavalle, jos poisssaoloja on paljon. Opintotoimisto auttaa asiassa.

        Joillakin muistihäiriöt johtuvat lääkityksestä, joillakin häiriöpesäkkeen sijainnista. Netissä en ehkä pysty auttamaan asiassa.

        No mun hyponatremiassa onkin se ongelma, että sitä kun on ollut jo jonkun aikaa, olen kokeillut suolan lisäämistä ruokaan, sillä ei ollut vaikutusta. Sitten aloin neuron kanssa juttelun jälkeen popsimaan suolatabletteja, nyt menee 3/pvä ja silti se on liian matalalla. Suolatablettien kanssa Na on juuri ja juuri jonkun vaarallisen rajan yläpuolella, silti siis liian matala. Neurolla mitattiin myös verenpaine, se oli se normaali.

        Omalla kohdalla muistihäiriöitä on mietitty neurolla. Kävin neuropsykologisissa testeissäkin. Mutta niissäkin tulos oli vaan, että on häikkää (jonka jo tiesin), mutta syy voi olla lääkkeissä tai epilepsiassa. Omasta mielestä lääkityksen on pakko olla ainakin osasyyllinen, koska muistihäiriöitä alkoi ilmetä Neurotolin kanssa, vaikka sen kanssa ei kohtauksia tullut.

        Opiskelussa onkin se "ongelma", että opiskelen yliopistossa, eli vaatimukset ja opittavan tiedon määrä on hyvin suuri. Läsnäolopakkoa ei yleensä edes ole. Toisaalta, jos en jaksa raahautua luennoille, tai jää kursseja suorittamatta, ei sitä edes kukaan huomaa. Vaikka en menisi koko paikkaan enää, ei kukaan huomaisi. En ole halunnut missään vaiheessa opettajille epilepsiasta kertoa, kun en muutenkaan halua siitä koskaan kenellekään kertoa, ainoastaan lääkärit ja läheisimmät ihmiset tietävät. Ja joka tapauksessa, vaikka jotenkin saisin joskus valmistuttua ja gradun väännettyä, mitä sen jälkeen? Onko minusta tämän alan töihin, jos aivot ovat "homeessa" eikä muisti toimi. Sitten en todellakaan tietäisi mitä tehdä. Kun ei tosiaan elämässäni juuri muutakaan ole. Ehkä siksi nytkin tuntuu koko ajan niin ahdistuneelta & masentuneelta, kun vaan möllötän yksin kotona päivästä toiseen (sairaslomalla), ja tiedostan, kuinka tyhjää elämä on ilman opiskelua. Muutenkin elämä on täynnä ongelmia ongelmien perään, epilepsian lisäksi.

        En tiedä, miksi tännekin asiasta ruikutan. Kai se jotenkin helpottaa, että voi edes johonkin jotenkin purkaa pahaa oloaan.


      • KELA huomaa
        masentaa tämä kirjoitti:

        No mun hyponatremiassa onkin se ongelma, että sitä kun on ollut jo jonkun aikaa, olen kokeillut suolan lisäämistä ruokaan, sillä ei ollut vaikutusta. Sitten aloin neuron kanssa juttelun jälkeen popsimaan suolatabletteja, nyt menee 3/pvä ja silti se on liian matalalla. Suolatablettien kanssa Na on juuri ja juuri jonkun vaarallisen rajan yläpuolella, silti siis liian matala. Neurolla mitattiin myös verenpaine, se oli se normaali.

        Omalla kohdalla muistihäiriöitä on mietitty neurolla. Kävin neuropsykologisissa testeissäkin. Mutta niissäkin tulos oli vaan, että on häikkää (jonka jo tiesin), mutta syy voi olla lääkkeissä tai epilepsiassa. Omasta mielestä lääkityksen on pakko olla ainakin osasyyllinen, koska muistihäiriöitä alkoi ilmetä Neurotolin kanssa, vaikka sen kanssa ei kohtauksia tullut.

        Opiskelussa onkin se "ongelma", että opiskelen yliopistossa, eli vaatimukset ja opittavan tiedon määrä on hyvin suuri. Läsnäolopakkoa ei yleensä edes ole. Toisaalta, jos en jaksa raahautua luennoille, tai jää kursseja suorittamatta, ei sitä edes kukaan huomaa. Vaikka en menisi koko paikkaan enää, ei kukaan huomaisi. En ole halunnut missään vaiheessa opettajille epilepsiasta kertoa, kun en muutenkaan halua siitä koskaan kenellekään kertoa, ainoastaan lääkärit ja läheisimmät ihmiset tietävät. Ja joka tapauksessa, vaikka jotenkin saisin joskus valmistuttua ja gradun väännettyä, mitä sen jälkeen? Onko minusta tämän alan töihin, jos aivot ovat "homeessa" eikä muisti toimi. Sitten en todellakaan tietäisi mitä tehdä. Kun ei tosiaan elämässäni juuri muutakaan ole. Ehkä siksi nytkin tuntuu koko ajan niin ahdistuneelta & masentuneelta, kun vaan möllötän yksin kotona päivästä toiseen (sairaslomalla), ja tiedostan, kuinka tyhjää elämä on ilman opiskelua. Muutenkin elämä on täynnä ongelmia ongelmien perään, epilepsian lisäksi.

        En tiedä, miksi tännekin asiasta ruikutan. Kai se jotenkin helpottaa, että voi edes johonkin jotenkin purkaa pahaa oloaan.

        Vaikka yliopisto ei huomaa sitä (kuten mainitsit), niin KELA huomaa hidastuneen aikataulun, koska on vain 70 opintotukikuukautta käytettävissä.

        "Kuinka tyhmää elämä on ilman opiskelua." Siinä se motivoiva tekijä tulikin mainittua. Siksi minäkin opiskelen yliopistossa. Pääaineen professorillani on ymmärtävä asenne.


      • masentaa tämä
        KELA huomaa kirjoitti:

        Vaikka yliopisto ei huomaa sitä (kuten mainitsit), niin KELA huomaa hidastuneen aikataulun, koska on vain 70 opintotukikuukautta käytettävissä.

        "Kuinka tyhmää elämä on ilman opiskelua." Siinä se motivoiva tekijä tulikin mainittua. Siksi minäkin opiskelen yliopistossa. Pääaineen professorillani on ymmärtävä asenne.

        Niinpä, Kela kyttää opintojen etenemistä, mistä tulee taas vaan lisää paineita ja stressiä. Pitäisi yrittää saada niitä kursseja suoritettua, vaikkei yhtään jaksaisi, tai vaikka muistiongelmat tekee siitä vaikeampaa. Jos opintopisteitä ei tule tarpeeksi, seurauksena on vaan ongelmia entisten ongelmien päälle. Vaikka yliopisto suhtautuisikin ymmärtävästi (siis jos kertoisi ongelmistaan).

        Nykyään tuntuu, että on vaivoin saanut ne Kelan minimivaatimukset täytettyä, tänä lukuvuonna taidan kyllä jäädä niistä jälkeen, ainakin tätä menoa. Vaikkei nytkään yhtään jaksaisi, kun on leikkauksen jäljiltä ja lääkkeiden takia niin väsynyt koko ajan. Huoh....


      • epi, silti maisteri
        masentaa tämä kirjoitti:

        No mun hyponatremiassa onkin se ongelma, että sitä kun on ollut jo jonkun aikaa, olen kokeillut suolan lisäämistä ruokaan, sillä ei ollut vaikutusta. Sitten aloin neuron kanssa juttelun jälkeen popsimaan suolatabletteja, nyt menee 3/pvä ja silti se on liian matalalla. Suolatablettien kanssa Na on juuri ja juuri jonkun vaarallisen rajan yläpuolella, silti siis liian matala. Neurolla mitattiin myös verenpaine, se oli se normaali.

        Omalla kohdalla muistihäiriöitä on mietitty neurolla. Kävin neuropsykologisissa testeissäkin. Mutta niissäkin tulos oli vaan, että on häikkää (jonka jo tiesin), mutta syy voi olla lääkkeissä tai epilepsiassa. Omasta mielestä lääkityksen on pakko olla ainakin osasyyllinen, koska muistihäiriöitä alkoi ilmetä Neurotolin kanssa, vaikka sen kanssa ei kohtauksia tullut.

        Opiskelussa onkin se "ongelma", että opiskelen yliopistossa, eli vaatimukset ja opittavan tiedon määrä on hyvin suuri. Läsnäolopakkoa ei yleensä edes ole. Toisaalta, jos en jaksa raahautua luennoille, tai jää kursseja suorittamatta, ei sitä edes kukaan huomaa. Vaikka en menisi koko paikkaan enää, ei kukaan huomaisi. En ole halunnut missään vaiheessa opettajille epilepsiasta kertoa, kun en muutenkaan halua siitä koskaan kenellekään kertoa, ainoastaan lääkärit ja läheisimmät ihmiset tietävät. Ja joka tapauksessa, vaikka jotenkin saisin joskus valmistuttua ja gradun väännettyä, mitä sen jälkeen? Onko minusta tämän alan töihin, jos aivot ovat "homeessa" eikä muisti toimi. Sitten en todellakaan tietäisi mitä tehdä. Kun ei tosiaan elämässäni juuri muutakaan ole. Ehkä siksi nytkin tuntuu koko ajan niin ahdistuneelta & masentuneelta, kun vaan möllötän yksin kotona päivästä toiseen (sairaslomalla), ja tiedostan, kuinka tyhjää elämä on ilman opiskelua. Muutenkin elämä on täynnä ongelmia ongelmien perään, epilepsian lisäksi.

        En tiedä, miksi tännekin asiasta ruikutan. Kai se jotenkin helpottaa, että voi edes johonkin jotenkin purkaa pahaa oloaan.

        Luin epistä huolimatta itseni maisteriksi kaikkien omituisten epioireiden ja lääkkeiden sivuvaikutusten kanssa. Ei ollut helppoa, mutta älä jättäydy olemaan yksin. Itse kerroin ongelmastani graduohjaajalleni ja se helpotti omaa oloa. Kerro ja puhu siitä, niille joiden kannattaa asiasta tietää! Ja se asia pitää purkaa pois mielestä, uudestaan ja uudestaan. Asenteeksi kannattaa kuitenkin ottaa selviäminen. Itse koin ettei muita vaihtoehtoja edes ollut. Tsemppiä!


    • masentaa tämä

      No, sain sen Kepprankin vihdoin aloitettua jokunen päivä sitten. On nyt päivällä aika mukava kooma päällä ja päässä huimailee. Kuitenkin 2 epilepsialääkettä nyt samaan aikaan ja Trileptalissa edelleen kova annostus. Tuo Keppra tuntuu lähinnä, kuin olisi ottanut jotain rauhoittavia, oikeastaan tuntuu aika miellyttävältä se jumitus. Illalla myös tipahdan telkkarin ääreen, kun iltalääkkeet imeytyvät. Saa nähdä, kuinka kauan menee, ennen kuin nämä oireet alkavat. Alkaa päässä tuntumaan taas siltä, että aamulääkkeet alkavat kohta vaikuttaa...

      • Sama kokemus

        Minulla kooma kesti reilun kuukauden.Tietenkin kaikki on yksilöllistä. Se häiritsi opintoja, mutta ei enää.


      • Repaleisson

        Mulla ei tullut väsymyksen lisäksi mitään oireita, eli hyvinkin voi Keppran kanssa käydä. Oli nimittäin lopulta maximi-annos eikä mitään oireita.


      • masentaa tämä

        Sen hyvän puolen olen tässä tosin huomannut, kun tässä samassa yhteydessä lähti puolikas tabletti Trileptalia aamusta pois. Kun Trileptalista on tullut usein kaksoiskuvia ja pöhnää lääkkeen ottamisen jälkeen, niin nyt aamuisin ei ole pahemmin ainakaan noita oireita tullut. Tietysti tilalle on "saanut" sen pidempään kestävän pöpperön, mutta Trileptalin kaksoiskuvahöyryily oli jo aika häiritsevää. Jotain positiivista siis...

        Eniten tässä huolettaa tietysti se, että toimiiko se Keppra loppujen lopuksi mun kohtauksiin. Sitähän ei ennakkoon tiedä kukaan. Se on vaan niin kamala fiilis, joka tulee kun herää aamulla märästä (yök!) sängystä joku paikka hajonneena ja tajuaa, että on taas saanut kohtauksen. Varsinkin viime kohtauksissa tapahtuneet virtsailut tuntuu tosi pahalta ja hävettävältä. Tiedän, etten voi sille mitään jne, mutta silti... Ei auta kuin toivoa parasta. Eli että Kepprasta ei pidemmällä aikavälillä tulisi kummempia sivuvaikutuksia ja kohtaukset loppuisivat täysin :)


    • pikku pantteri

      Sairastuin ite 21 vuotiaana ja nyt n 2 vuotta ollut epilepsia. Vuos ollu kuitenkin vasta lääkkeet, alotettiin Trileptalilla mikä ei auttanut yhtään ja kohtaukset paheni ja silti annosta aina vaan nostettiin ja natriumit laski. Olin tosi väsyny ja sekava lääkkeen oton jälkeen. Reilu puol vuotta sitten alotettiin Keppra ja siitä on ollut mulle tosi paljon hyötyä. Kohtaukset väheni mutta silti niitä on ollut. Trileptali purettiin pois ja rinnalle Absenor joka ollut nyt jonkin aikaa. Trileptalista ja Absenorista ollut mulla eniten sivuoireita: ruokahalu lisääntynyt, vatsaongelmia, väsymys, huimaus mutta ne tasottunu ajan myötä. Eniten vaikuttaa mun mielestä kuiski se että miten hallittee ite omaa elämää ja miten suhtautuu omaan sairauteensa. Jos on sinut asian kanssa ja saa tukea niin sen kanssa jaksaa. Tärkeää on myös olla tiiviissä yhteydessä osastoonsa, ite vaadin itelleni tietyn saman lääkärin ja tämä lääkäri halusi myös hoitaa koko ajan minua niin hoito on ollut nyt jatkuvaa ja miellyttävämpää.

    • masentaa tämä

      No ei tällä hetkellä enää masenna ;)
      Nyt on Keppra-pöhnäilyt lähes kadonneet ja Trileptal on tällä hetkellä 1 1,5 tabua /pvä. Kipulääkkeetkin kun on saanut jätettyä pois, ei ole sen kummempaa väsymystä. Illalla tosin tipahtaa vieläkin aika tehokkaasti. Onneksi ei ole vielä ainakaan tullut kohtausoireita, vaikka kohtauksia edelleen pelkäänkin. En tiedä, onko tämä sivuvaikutus vai sattumaa, mutta ruokahalu on ollut suht pieni nykyään ja paino on tippunut lähes itsestään (on varaakin kyllä).

      Mulla ainakaan samalla lääkärillä käyminen ei edes onnistu. Aina kun on neuro-aika varattu, ei edes tiedä, kuka siellä odottaa. Ei ole kertaakaan sattunut samaa tyyppiä. Sama, jos soittaa sinne, hoitajalle, on vaan ne lyhyet soittoajat, jolloin pystyy juttelemaan asioista. En minä ainakaan sen kummemmin ole koskaan tukea saanut tähän sairauteen. Onneksi olen vähällä selvinnyt, henkisesti. Enimmäkseen ei ajattele koko sairautta, välillä vaan, jos tapahtuu jotain uutta, tulee niitä ahdistumiskausia. Varsinkin kun tietää, että todennäköisesti tämä jatkuu koko loppuelämän.

    • pikku pantteri

      Mulla kans jatku tota samaa rumpaa kauan että lääkäri vaihtu mutta onneksi oon itekin hoitoalalla töissä ja tiesin että oikeus vaatia sama lääkäri aina ja se mun omaki lääkäri halus hoitaa niin nyt ollut helpompi :) ei tarvitse aina selittää asioita pitkän kaavan mukaan. Nyt kun itellä ei vielä ole ollenkaan tasapainossa nuo kohtaukset niin ottavat aika vakavasti neuron puolelta. Se tulee olemaan aina osa omaa minuutta mutta ennemmin niin että tietää että joku syy siihen on että ei ole kunnossa kuin että luulee että se olis korvien välissä :)

    • kutiseekutisee

      Nyt epäilyttää, että Keppra on aiheuttanut mulle ihottumaa. Jossain vaiheessa Keppran aloittamisen jälkeen (vuoden vaihteen tienoilla) oli pientä kutinaa ja ihon hilseilyä, lähinnä käsivarsissa. Se on sitten pikkuhiljaa pahentunut. Nyt viimeisimpänä kutina on levinnyt kasvoihin. Ja nyt on posket ja nenä varsinkin punaisen läikikkäät ja kutisevat aivan helvetisti koko ajan. Ja raapiminen pahentaa kutinaa, eikä rasvailukaan auta. En oikein muuta selitystä Keppran lisäksi ole tähän keksinyt. Elättelen toiveita, että tämä tästä menisi vielä ohi.

      Keppra on nyt mun kolmas epilepsialääkekokeilu. Tähän mennessä ei ole muuten ollut sivuvaikutuksia - eikä myöskään kohtauksia. En haluaisi luopua tästä. Ja kokeilla sitten jotain neljättä lääkettä. :(

    • S

      Onko teille tullut kepprasta kaksoiskuvia, näön sumenemista? Ja sitten on vielä itkuisuutta ja väsymystä. Taitaa olla lääkkeenvaihto edessä

      • tra yr era hrr hsytr

        Näköhäiriöitä ei ollut, mutta ennen annoksen huomattavaa pienentämistä oli itkuisuutta, raivoisuutta, epätoivoisuutta ja sitä loputonta väsymystä vaikka muille jakaa. Nyt kun annos on pienennetty on elämä huomattavasti helpompaa niin minulle kuin niille, jotka joutuvat kanssani elämään.


    • Kysyvä ei eksy

      Keppra ja Topimax ei ole ainakaan sopiva yhdistelmä. Kerkesin kokeilemaan niitä rinnakkain noin kuukauden päivät, jolloin sain tosi pahan masennuskohtauksen ja aivan kuin olisin irtaantunut omasta ruumiista ja näin vain valoa. Tuli sellainen fiilis, että olenko nyt taivaanportilla jossa Jeesus tai Jumala tulee minua vastaanottamaan kera kirkkaan valon. Topimax purettiin saman tien, mutta Keppra jätettiin ja rinnalle otettiin Lamictal. Edellä mainittu tapahtui vuonna 1997. Paniikki- ja masennuskohtauksia on tullut sen jälkeenkin Keppra Lamictal yhdistelmällä, mutta ei niin pahoja kuin mitä koin joulukuussa 1997. Joskus masennuksen iskettyä on tullut itsetuhoisia ajatuksia mieleen, mutta sen verran olen saanut hallittua omaa järkeä etten ole lähtenyt tekemään itsemurhaa.

      Lisäksi Keppra aiheuttaa minulla erittäin usein pistelyä vartalossa, levottomia raajoja etenkin yön aikana, viimeisen vuoden aikana on tullut pahoja huimaustiloja jolloin on pitänyt ottaa tukea oikein seinästä ja mennä makuulleen. Huimaustilassa ilmenee samalla suurta pahoinvointia ja ei tulisi mieleenkään laittaa mitään suuhun. Pisin yhtäjaksoinen huimaustila kesti kaksi vuorokautta, jolloin jouduin ottamaan alkuviikosta yhden työpäivän sairaslomaa. Nyt meinaavat aloittaa kokeilua Keppra Lamictal Vimpat, mutta hieman skeptisesti suhtaudun asiaan, koska Vimpatilla taitaa olla paljon samoja haittavaikutuksia kuin Topimatilla. Tästä syystä tuo kolmen lääkkeen yhdistelmä ei minua paljoa houkuttelisi, vaikka Keppra tai Lamictal niistä varmaan jatkossa pudotettaisiinkin pois.

      Onko kenelläkään kokemuksia edellämainituista yhdistelmistä, eli Keppra Lamictal Vimpat, tai Keppra Vimpat, tai Lamictal Vimpat. Kuulisin mielelläni muiden kokemuksia ennen kuin lähden koekaniiniksi tuohon Vimpatiin.

    • poipö

      Keppran myötä tuli paniikkihäiriö (kuten Neurotol Slowstakin, mutta lievempänä), mutta katosi n. kuukauden sisällä. Myös raajojen puutumisia tuli erityisesti iltaisin. Kipu oli melkoinen tuolloin, mutta hieronta auttoi. Keppran luulin olevan pelastukseni, mutta piti kohtaukset poissa vain 3kk, ja sitten alkoi taas. Kyllä sapetti.

    • "L"

      alotin keppran reilu viikko sitte trileptalin jälkeen. nyt on tullut öisin outoja kohtauksia. saatan herätä ja uni jatkuu ja koko kroppa tuntuu olevan siinä mukana. maiskutan ja mieheni herää siihen ja vahtii ettei tuu pahempia. aina en itse niihin herää. jos yritän sanoa jotain, tulee vaan jotain sekoa. näitä on tullut aikaisemminkin jo trileptalin aikana silloin tällöin, mutta nyt on viides päivä tai siis yö putkeen kun niitä tulee joka yö ja tosi monta. outoja oloja hereillä ollessa mulle tuli jo vuosia ennen epilepsian toteamista. epilepsia mulla on todettu vasta 2 vuotta sitten aikuisiällä. trileptal piti lopettaa natriumien rajun laskun takia. eka lääkettä nostettiin mut sit se oli kokonaan lopetettava. mulla ei oo kun keppra käytössä.

    • keski-ikäinen nainen

      Olen yli 5kymppinen, kärsinyt tästä taudista jo 18 vuotiaasta! Kauan, vuosikymmenet meni hyvin, nyt kun alko vaihdevuodet, alko rajulla voimalla uusiksi. Lääkettä lisätty ja uutta siihen rinnalle, joota myös lisätty, silti "outoja" oloja saattaa tulla viikon verran joka päivä, silloin myös joudun käyttämään "vaippaa"! Hoitajan kanssa vaan keskustelen, lääkäriä en ole tavannut , saati puhunut kuukausiin, Kamala tilanne Inakin täällä länsirannikolla, potilaita paljon, lääkäreitä liian vähän. Välillä tuntuu ihan kauhealta, onneksi on aikuiset lapset ja miesystävä, kenelle purkaa tuntojaan, mutta haluaisin olla normaalimpi! Syön Tegretolia, Rivatrilia ja Levetirasetamia 500 mg ja 250 mg. Toi lääke on se uudempi siitä Keprasta, mutta tekee kyllä jotain kummia oloja, mutta pelottaa vaihto uusiin ja pelko niiden sopivuudesta ja kuinka kauan se taas kestää. Tämän ikäiset naiset, miten koette, miten hormonihoidot siinä samassa vaikuttaa, auttaako. Multa poistettiin kohtu. Natrium arvoihin syön suolatabletteja, juon päivässä puol pulloa vishyä, joka sisältää kaliumia, kalsiumia ja jotian muitakin, lisäksi pitkin päivää merisuolaa, viimeksi auttoi, nyt en pyynnöstä huolimatta ole päässyt bverikokeisiin tarkistukseen, ei tarvetta kuulemma! Jos arvo laskee, aiheuttaa kohtauksia ainakin helpommin. Löytyykö Porista kohtalotovereita?

    • mime3

      onko kukaan koskaan kokeilllu elämää ilman mitään lääkkeitä

    • kokeiltu on

      Keppra aiheutti masennuksen, joka johti mm. syömisen vähenemiseen ja lopulta tiputukseen ensiapuun. Heti ilmoitusta hoitavalle neurologille kun tommosta ilmenee...

      Lääkeyhdistelmiä on ollut mullakin:

      Neurotol slow oli 10 vuotta, kunnes lakkasi toimimasta
      Neurotol slow Lamictal
      Neurotol slow Lamictal Keppra (Neurotol slown poisto samalla)
      Lamictal Keppra
      Lamictal Lyrica (Keppran poisto samalla)
      ja nykyisin toimiva Lamictal Frisium -yhdistelmä. (Lyrican poiston alkuun vielä kunnon vierotusoireet, poisto onneksi valvotuissa olosuhteissa).

      Tähän pääseminen vaati 6 vuoden lääketestikierteen (joka tarkoitti kymmeniä erilaisia sivuoireita), jona aikana mm. hormonit sekaisin (Neurotol slown poisto), masennuin (Keppra), mm. se että pää meni sekaisin etten tuntenut itseäni peilistä (Lyrica), jatkuva väsymys (Frisium) sekä toinen aivokasvainleikkaus.

      Olen nyt 34-vuotias nainen, epilepsiani kanssa takkuaminen alkoi 12-vuotiaana. Takana on kaksi DNET-kasvaimen poistoleikkausta ja teidän kirjoituksianne lukemalla tajuankin, että hei, ehkä ahdistukset, paniikkikohtaukset, jatkuva väsymys jne jne jne onkin olleet jonkinasteisia sivuoireita koko tämän ajan.

      mime3:lle: eläisin aivan hel***in mielelläni ilman lääkkeitä, mutta ei musta olisi kuin holhotiksi yhteiskunnalle.

      • Johannes

        Mulla taas Keppra tuntuu toimivan oikeinkin hyvin.

        Pikkulapsena käytössä oli Absenor, jonka lopetin kun olin muistaakseni 10v. Syynä oli se, että ikävuosina 6-11v. kyseinen lääke aiheutti minulle sellaisen ylipaino-ongelman, ettei hoitajat tai lääkärit enää löytäneet sopivaa käyrää,
        ylipainoa 11-vuotiana taisi olla 15kg.

        Absenor vaihdettiin Lamictaliin vuonna 1999, jota puolestaan söin vuoteen 2006, kunnes sain neurologit ymmärtämään, että jatkuva väsymys johtuu nimenomaa Lamictalista, kun se meni annoksella 200mg x2.
        Vuonna 2006 maaliskuussa kun Keppra otettiin Lamictalin rinnalle, kohtaukset vähenivät hiljalleen ja ovat sittemmin jääneet pois.

        Lamictal Keppra menivät rinnakkain marraskuulle 2006, jolloin neurologi sanoi, että voisi koettaa josko pelkkä Keppra riittäisi. Lamictalin purkaminen suoritettiin marras-joulukuussa 2006, jonka jälkeen Keppra on ollut ainoa lääke päivittäiskäytössä.

        Keppra on hyvä lääke sikäli, että kalvopäällysteinen tabletti on helppo koska se ei sula suuhun ja ainakin mulla se pitää hyvin kohtaukset loitolla. Annostus 750mg x2 saattaa kuulostaa isolta, mutta 1,5 tablettia kahdesti ei ole paljon.
        Lisäksi Keppra ei ole lainkaan herkkä muiden lääkkeiden kanssa aiheuttamaan haittavaikutuksia.
        Ainoa yksittäinen asia, joka saattaa johtua Kepprasta on se, että mulla saattaa hermo mennä jostain pienestä asiasta, muttta tosiaan mitään väsymys-, unettomuus-, ylipaino- tai vastaavaa ongelmaa ei ole ollut


    • Erakko

      Keppraa olen syönyt reilut 5 vuotta. Alkuun aloittaessa oli kyllä juuri sitä loputonta väsymystä, joka on helpottanut vuosien mittaan, mutta vieläkään ei tule päivästä mitään ilman vähintään 8 tunnin yöunia. Lisäksi ollut alaraajojen puutumista ja kausittain tulee "pahempia päiviä" jolloin jumittaa puhe ja samoja asioita joutuu kysymään uudestaan ja uudestaan. Se masentuneisuushan tässä on ikävää ja pahimpina vaiheina itsetuhoajatukset. Lähipiiri sairaudesta tietää, mutta eipä siitä muuten viitsi kauheasti kertoa.
      Epilepsia on ollut diagnosoituna 17 vuotta, mutta varmasti ollut olemassa jo 6 vuotta ennen diagnoosia. Ikää nyt kolmetkympit.

      On tullut kokeiltua Absenorit ja Lamictalit. Mutta paras oli mielestäni Absenor. Vähiten jumitusta ja ei haittavaikutuksia. Jostain syystä eivät fertiili-ikäiselle halunneet sitä enää määrätä. Tiedän kyllä tapauksia, jotka ovat valproaatilla kuitenkin raskauden vetäisseet läpi, eikä mitään epämuodostumia tai muuta ole lapselle tullut.
      Tosin eipä tässä viitsi lapsia maailmaan ajatella, hyvä kun selviää itsensä kanssa. Harmi sinänsä, pidän hirvittävästi lapsista, kuten myös puolisoni.

      AMK-koulutusta on kyllä minulla vaikeuksia suorittaa, jos tulee niitä poissaoloja. Heti tippuu kursseilta pois, jos on kursseilla läsnäolopakko. Ei auta lääkärintodistukset.
      Sitten siihen päälle ne KELA:n ahdistelut opintopisteiden perään Työvoimatoimisto joka järjestää rahoitusta KELA:n kanssa, MIKÄLI opintopisteitä on 25/kk. Jos opinnot eivät etene suunnitellusti tai ne keskeytetään, tulee tuista takaisinmaksut.
      Tästä sitten seuraakin "iki-ihana" stressin kierre, joka taas pahentaa masennusta jne...
      Eli kyllä tämä lomakkeiden ja paperien ja virastojen ihmeellinen Suomi on järjestänyt harvinaisen haastavaksi kansalaisellensa päästä ammattiin, jonka tuloilla tulisi edes nippanappa toimeen. Ja toimeentulolla tarkoitan omalla kohdallani sitä, että niin paljon menee rahaa kuntoutukseen, ettei tule halvaksi pitää itseään edes tässä kunnossa.

      Ei epilepsia elämää helpota, päin vastoin tekee siitä haastavaa.

    • Kokemuksia kepprasta

      Hei!
      Osaako kukaan sanoa kuinka pian Keppran aiheuttamat psyykkiset oireet alkavat lääkkeen aloituksen jälkeen ja onko siinä suurta vaihtelevuutta. Meneekö nämä sivuoireet ajan kanssa ohi? Minulle aloitettiin Keppra 500mg x 2 maaliskuun puolivälissä ja Neurotol slowta puretaan pois parhaillaan. Deprakine menee myös 500mg 800mg. Olen huomannut, että mielialani on muuttunut pikkuhiljaa 3 kuukauden aikana huonommaksi. Masennusta on jonkin verran samoin kiukunpuuskia ja kärsimättömyyttä. Tilanne on aika hankala kun en ole varma johtuuko nämä oireet lääkkeestä vai onko hiljan diagnostoitu pieni aivoinfarkti aiheuttanut mielialan muutosta.Neurolle aion soittaa ja keskustella asiasta, mutta muidenkin kokemukset ovat kullanarvoisia.

      • Peeth.

        Eihän se välttämättä aiheuta mitään psyykkisiä oireita. Ei minulla ainakaan. Eikä mitään muitakaan sivuoireita (ja se onkin ainoa kerta kuudesta lääkkeestä, joita mulla on testattu). Mutta eipä se kyllä kohtauksiinkaan auttanut.
        Yleensä sivuoireet on alkaneet muiden lääkkeiden saman viikon aikana, mutta esim Lamictalin aiheuttaman raajojen puutumiset alkoi vasta kuukautta myöhemmin.


    • TyytJou

      On se aika hauskaa, miten noi lääkkeet toimii toisella ja sitten taas tekee toisen elämän vähintäänkin oudoksi...

      Trileptal menetti pikkuhiljaa tehonsa ja aloin saamaan tajuttomuuskohtauksia. Lamictal piti öiset kohtaukset kurissa, mutta oli päivittäisissä kohtaustuntemuksissa/pienissä kohtauksissa aivan avuton.

      Keppra on tähän mennessä ainut lääke, joka pitää päivittäiset kohtaukset/kohtauspelon kurissa. Öisiä kohtauksia saattaa olla, mutta kestän ne, kun ei päivisin tarvitse pelätä.

      Mulla on ollut Neurotol, Neurontin, Deprakine, Topimax, Trileptal ja Keppra.
      Topimax oli ainut, josta "ehkä" sain sivuvaikutuksia. En ole siitäkään ihan varma, saattaa olla, että yleinen elämäntilanteeni aiheutti kyseiset sivuvaikutukset...

      No, niin tai näin... syön tällä hetkellä Keppraa 750mg X2 päivässä, enkä oo vielä mitään outoa huomannut.

    • mä vaan

      Mulla on ollu epilepsiaan neurotol slow lääkityksenä jotain 14 vuotta ja nyt tuli lisäksi keppra 500mg, kun tullu kohtaus per vuositahtina. Välillä olin kymmenen vuotta ilman kohtauksia. Toi keppra on muuten toiminu ihan hyvin, mutta nyt olen huomannu, että iho on alkanut kasvoista hilseillä jatkuvasti. Onkohan kellään muulla kokemusta tälläisestä ja millähän siitä mahdollisesti pääsis eroon?

    • m.v 3

      Olen 37 v. Nuori nainen. Minulla on ollut epilepsia jo yli 20 vuotta. Tänäpäivänä kohtauksia tulee harvoin. Olen syönyt kans keppraa monta vuotta . Kirjoituksestasi tuli mieleen , että onkahan meikäläiselläkin jotain sisäistä" masennusta tai jotain muuta mikä johtuu kepprasta. Rukoilen puolestasi.

    • Kamala kevät 2014

      Deprakine aiheutti nuorelleni sekavuutta. Hän liiteli taivaalla ja sukelsi joessa, jossa oli hai. Hän näki vanhemmat hirviöinä, susina, hämähäkkeinä ja tietenkin puolustautui heitä vastaan. Lääkkeen vaihdon myötä ongelmat ovat poistuneet.

    • paukku79

      Moi! Mulle alkoi tulla outoja oireita flunssan yhteydessä.Kävin lääkärissä koska vointi ei parantunut, yleiskunto heikkeni ja heikkeni ja kohta en pysynyt pystyssä.


      Pääkipu oli pahinta.sormet ei totellut ja sain säpsähdyksiä.Verikokeessa todettiin veriarvojen heilahtelua.mm. hemoglobiini laski,valkosolut myös ja maksa-arvot nousi. Lääkäri lähetti neurologille heti koska arveli tämän johtuvan lääkkeistä.

      Keppra voi aiheuttaa myös nenä-nielutulehdusta ja flunssanki arveltiin hyvinkin johtua siitä. en tiä. Ihmettelin miten ei aikasemmin olut oireita,kun olen syönyt kuitenkin vuosia keppraa. Kyllä pitäisi lailla kieltää jotku epilepsialääkkeet.Joillekin se pelastaa hengen tietenkin..

    • Ringse

      Juuri vastasinkin toiseen samasta lääkeaineesta kyselevälle, ja minulla oli myös alussa Keppran kanssa kova stressi ja hermostunut olo, mutta se hävisi muutaman kuukauden jälkeen.

    • Yksi pointti:

      Kaikki lääkevaikutukset ovat kovin yksilökohtaisia, ei pitäisi reagoida varsinkaan ennen aloitusta, mitä netissä keskustellaan.

      Olen syönyt Keppraa monia vuosia saamatta mitään haittoja. Rinnalla kulkeva Trileptal niitä enemmän aiheuttaa.

    • Moi,

      Tässä omat kokemukseni pillerihumalasta viimeisen 25 vuoden ajalta. Neurotol Slow

      Keppra, Deprakine, Lamictal, Zonegran, Zebinix. tämän päivän lääkkeet.

      Neurotol Slow:n hoitovaste loppui, tilalle tuli Keppra. Käsien tärinä ei ole loppunut vieläkään : |

      Keppra ja Deprakine yhdistelmä teki minut ihan ihan apaattiseksi, ei jaksanut työn lisäksi tehdä mitään, painon nousu. Deprakine lopetettiin, kun sillä ei ollut hoitovastetta.

      Keppra Lamictal silmälääkäri sanoi, että näössäsi ei ole vikaa, vaikka näen kaksoiskuvia.

      Keppra, Lamictal, Zonegran, Zebinix natrium seuranta, viimeksi mainitun takia.

      Elimistö vaatii oman aikansa, että se tottuu uusiin lääkkeisiin, oikea annos

      Isoja kohtauksia on muutama kpl vuodessa. Tämä kieltämättä turhauttaa, laskuri nollautuu, joka kerta. Ei huomaakaan kuinka vuodet vierivät...
      Ajatellaan positiivisesti päivä kerrallaan! Voimia teillekin.

    • hulabaloo2

      masennus ... Keppran sivuvaikutus

    • Raijakyllikki

      Minulla on ollut epilepsiadiagnoosi vajaat kolme vuotta. Aluksi lääkkeenä Trileptal, josta menin ihan sekaisin. Sitten vaihdettiin Deprakineen joka väsytti, mutta tulin toimeen. Saatuani vajaa vuosi sitten taas kohtauksen, lisättiin Deprakinen annostusta. Paino alkoi nousta kohisten ja olisin vain nukkunut koko ajan. Nyt lääkkeeksi vaihdettu vajaa kaksi kuukautta sitten Keppra, 1000mg aamuin ja illoin. Olen virkeämpi ja painokin on alkanut laskea. Nyt viimeisen viikon ajan olen kärsinyt unettomuudesta.
      Suo siellä, vetelä täällä.

      • Ruusunen3

        Täällä suossa yksi väsynyt vaeltaja kolmoislääkityksellä; Lamictal 100mgx2, Vimpat15mgx2, Levetirasetam(Keppra)500mgx2.
        Kohtaukset poissa (viimeinen pari vuotta sitten) = valtava väsymys joskus pitää nukkua aamu-lääkkeenoton jälkeen joskus 6 tuntia. Aamupalalla ei jaksa leipääkään pureksia loppuun, vaan hinata itsensä sänkyyn...

        Puhekyky huonontunut, sanojen löytämisvaikeus, no on kyllä afasiaa aivoverenvuoroista johtuva, kuten epikin alunperin. Lähimuistin huonontuminen...

        Ei huvittaisi syödä näin suurta lääkearsenaalia, varsinkin Keppra inhottaa, jostain syystä viivyttelen tapletin ottamasta aamuin illoin - se on niin isokin...

        Nyt haluaisin vähentää, edes jostakin päästä, mutta en ole neuroligilta saanut suostumusta. Minulle on kehittynyt kemikaaliyliherkkyys, joka aiheuttaa kanssa epin tyyppisiä oireita ainakun altistun... ja lääkkeet on nekin kemikaaleja pahimmasta päästä! .

        Raskasta..... ja yksinäistä ja ihmiset ymmärtämättömiä...


      • Jonskuna

        Missä olet hoidossa kuinka paljon eri lääkkeitä kokeiltu? Pitäähän olotila edes kohtuulliseksi saada jos kertomasi totta on .


      • Ruusunen3

        Sairastuin epiin 2007 aivoverenv.2006 seurauksena. En edes muista, missä järjestyksessä näitä lääkekokeiluja oli; Deprakine (ei sopinut), Trileptal aiheutti pahan ihottuman (piti lopettaa heti), Lamictal vaikutti yksinään kauan, mutta piti nostaa annosta ja rinnalle Frisium (mukava humala koko ajan).

        Sitten toinen AVH (siis a.verenvuoto), 2010. Frisium lakkasi vaikuttamasta, sen tilalle laitettiin Vimpat. Neurologi suositteli sitä sen vähien sivuvaikutuksien vuoksi. Kohtauksia kuitenkin tuli ainavain pidempiä (jopa 20min.) Nopeasti aloitettiin kolmanneksi Levetiracetam (Keppra)...

        Minullakin oli jokin (kokeilu)paketti pitkään pöytälaatikossa, kun olin lukenut sen "metrin pituisen" sivuvaikutuslistan Keppra-paketista! Lopulta olen nyt tässä: Tehtiin leikkaus 2011 Tays:ssa (av-malformaatio), se ei mennyt hyvin siinä mielessä, että oikea puoli halvaantui (täysin ei tietenkään halvaus parantunut, mutta olen hengissä!! Epilepsia minulla kuitenkin on edelleen ja nuo lääkkeet ja muut masentaa. Kohtauksen pelko on kamalaa.

        Nyt kun olen kokemuksianne lukenut, niin vain huomannut, kuinka eri ihmisille vaikuttavat eri lääkkeet eri tavalla. Se tässä näkyy olevan lähes yhteistä, että tämä Levetirasetam (nyt vasta hoksasin, että se on täysin samaa ainetta, kuin Keppra!). - Onkohan tämä minunkin masennukseni, ruokahaluttomuuteni ja kiukunpuuskani ja tomintakyvyttömyyteni syynä tuo levetisacetam...

        Mikään ei tunnu miltään ja aika ja elämä tuntuu ain menevän ohitse...? Toisaalta, jos Lamictal turruttaa ja Levetirace.. "kiihdyttää", niin mahdollisesti tasaavatko ne toisiaan?

        Nimenomaan olen väsynyt tähän jatkuvaan väsymykseen. Se tulee helposti, kun altistun toisten ihmisten tuoksuille (kemikaaleille). Minulla todettiin tuoksuyliherkkyys pitkään jatkuneiden Ambulanssikäyntien vähänväliä jostakin altisteesta; hengitys tukkoon, oik.puolen halvausoireita, epileptisiä oireita, valtavaa huimausta...

        En voi aina välttyä altistumasta, vaikka kerron asian "selitän". Olen sairaseläkkeellä ja kotona koko ajan. Kemikaaliyliherkistyneenä kotini vanki.

        Tiedän nyt aika paljon myrkyistä, joita lääkkeetkin on. En siedä kemikaaleja ja silti syön lääkkeitä... Kun on pakko.

        Niin... Meinasi vallan unohtua: piti lähteä pahoin homehtuneesta kodistani 2012.
        Nyt vasta Joulusta asti puhtaassa kodissa :) - vasta nyt! -


    • näillämenoks

      Itselläni on Keppra,lamictal ja lyrica. En tiedä mikä niistä aiheuttaa mitäkin,mutta mulla on myös masennusta ollut koko Keppran ajan (oli tosin jo aiemminkin) ja unirytmi mitä sattuu jo sitä ennen.Lisäksi keppran aloittaessani lihoin kolmessa kuukaudessa 20 kiloa-ne ovat yhä vyötäröllä,kun masennus ei liiemmin innosta lähteen mihinkään. Ylipainoa on tuon verran mitä sillon lihoin..Lääkkeitä on 90-luvulta lähtien testattu sitä mukaa kun on markkinoille tulleet-en uskalla edes laskea paljoko niihin on mennyt rahaa kunnes sain nykyset erityiskorvattaviksi. Luultavasti lähes kymppitonni.Ei tämä tilanne vieläkään ihanteellinen ole n stressit ja masennukset ja unirytmi se ettei sitä ole.

    • Pekkasauli

      Minulla on lääkityksenä Orfiril Long ja suosittelen sitä kaikille :) Ei ole tullut kohtauksia paitsi jos ulkona on vilkkuvia jouluvaloja ja muita vilkkuvia valoja.

    • Mattivaan

      Mulla on lääkityksenä keppra ja neurotol. Olen onnellinen kun kohtaukset hävis jo vuosien taakse mutta toisaalta olen masentunut tähän byrokratiayhteiskuntaan kun se ei anna palkkatukityötä epilepsian takia. Kouluttauduin DI:ksi mutta sen jälkeen
      yhteiskunta haukkuu sairauden takia osatykykyiseksi ja pakottaa kuntoutukseen tai ilmaiseen työkokeiluun. Miksi täysin työkyinen sairas ei saa näyttää osaamistaan palkkatyössä?

    • Anonyymi

      Miten vahvaa kepraa käytät 1000-500 vai 250mg käytät ?
      Jos 1000 mg aamuin illoin vaihda iltaan 500mg se auttoi ainakin minulla.
      Nimim Ahti22

    • Anonyymi

      Olen 74 vuotias mies sairastanut epilepsian 2010 asti.puolen vuoden sisään 3 epil. Lääkkeet.trileptaalia söin 11 vuotta ei kohtauksia. Sitten korona rokote covid astracenega .välittömästi iski epil.nostettiin annosta ei enää tehonnut.uusi lääke abydan .syönyt muutaman kuukauden söi natriumin alle 120 alaraja 134 .iski vasemman puolen halvaus .heti otettiin abydan pois.kepra tilalle nyt syönyt noin 4 viikkoa pönttö sekaisin eli ei sovi .Kuopion sairaalassa leikataan ep potilaita yritin päästä oys ei luvannut .ep lääkitys ei ole kehittynyt yhtään tänä aikana . .thl ei kiinnostanut yhtään vaikka astraceneca teki paljon tuhoa .comirnatista ei tullut mitään oireita .tämmöistä tälläkertaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      104
      1666
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      80
      1305
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1210
    4. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      3
      1166
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      142
      1158
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1055
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      21
      1051
    8. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      967
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      962
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      844
    Aihe