Silmäsärkyä laskuvaiheessa

Kuinka eroon?

Olen tehnyt lentokoneella kaksi edestakaista matkaa viimeisen puolen vuoden sisään. Sitä ennen lensin viimeksi n. 10 vuotta sitten. Näillä tämänvuotisilla matkoilla on sattunut kummia. Paino sanalla "sattunut".

Molemmat menomatkat ovat menneet hyvin, mutta paluulennoilla, kun kone on alkanut laskeutua, on iskenyt hillitön silmäsärky. Ekalla kertaa sattui oikeaan silmään ja toisella vasempaan. Pistävä kipu on jatkunut koko laskun ajan ja vielä vähän aikaa maan kamarallakin. En tiedä, onko tämä merkillepantavaa, mutta ekalla kerralla, kun tämä tapahtui, istuin oikealla puolella konetta (oikeaan silmään sattui) ja tokalla kerralla vasemmalla (vasen silmä). Vesi valui silmistä ja kipu säteili silmäkuoppiin, otsaan, nenään ja ohimolle.

Mistä kyse ja mitä tehdä? Vastaavia kokemuksia? Hollannin-matka lähestyy ja pelottaa...

38

13328

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tasaantuminen

      Oliko sulla flunssaa, tai tukkoisuutta tuolloin?
      Jos oli, niin paineen vaihtelu tuottaa kipua tukkoisissa onteloissa...

      • nyt kun mietin...

        Epävakaa terveydentila taisi yhdistää noita avausviestissä mainitsemiani kertoja. Päivä tai pari tuon ekan tapauksen jälkeen tulin kipeäksi. Ennen tuota jälkimmäistä tapausta olin ollut kipeänä, ja olin vielä yskässä taudin jäljiltä. Voipi olla, että ruumiinonteloissa kyteneet bakteerit tai kohonneet tulehdusarvot vaikuttivat särkyjen muodostumiseen.

        Oli miten oli, otan ensi kerralla pari buranaa juuri ennen lentoon lähtöä.

        Kiva kun vastasitte. Tilitin tästä jollain silmäsairausfoorumilla eikä kukaan vastannut. Puhuin tästä monelle tutulle, joukossa yksi sairaanhoitaja, ei tietoa kellään. Puhuin tästä eräälle yleislääkärillekin. Hänkään ei ollut kuullut mistään tällaisesta.


    • hoitsua

      sinä kaipaat.

    • kipua kokenut

      Minulla oli samanlainen kokemus viime kesänä. Olen lentänyt vuosikymmeniä ilman oireita, mutta nyt kotiin päin laskeuduttaessa silmieni takana repi niin, että luulin saavani vähintään aivoverenvuodon. Kipukohtaus kesti minuutin, pari laskeutumisen puolivälin paikkeilla, vaikea oli arvioida aikaa kun luuli olevansa kuolemaisillaan.

      Kyselin jälkeenpäin asian perään ja syynä saattoi luultavasti olla se, että minulla oli alkava poskiontelotulehdus. Paineentasaussyteemi päässä ei toiminut ja siitä johtui se helvetillinen kipu.

      Vastakeinoa en tiedä minäkään ja seuraava
      lehto odottaa myös minua. Ehkä tällä kertaa kipu on helpompi kestää kun tietää, mistä on kyse.

    • Potilas Saarinen

      Minulla oli täsmälleen vastaava kokemus joitakin vuosia sitten. Niin ikään kaksi kertaa. Kävin asiasta lääkärissä. Silmänpaineet mitatiin ja kaikki oli kunnossa. Sovittiin, että seuraan tilannetta. Mitään oireita ei ole sittemmin ilmennyt, vaikka olen lentänyt kymmeniä kertoja tapausten jälkeen.

    • auts!!!

      Minulla taas sattui korviin sekä nousussa että laskussa. Onko muilla samanlaisia kokemuksia?

      • syylliseksi...

        Lentoyhtiöt säästävät joka asiassa ja matkustamon
        paineistus ei ole mitään halpaa huvia.

        Lisäksi onko paineentasaus automaattinen vai ei.

        Uskon syyn löytyvän paineentasauksesta sekä säästöistä.

        Lisäksi yksi syy voi olla nopea korkeuden pudotus, eikä tasaus pysy mukana.

        Miten niitä koneita lennellään ja millainen on nykypäivän ammattitaito ja välittäminen.


      • lissu

        etpä ole ainut. Tuo aika yleistä etenkin sellaisten kohdalla, joilla on paljon ollut korvatulehduksia pienenä sekä lapsilla.
        Muutamia apukeinoja on jatkuva purkan mässyttäminen, nenäsumutteet ja korvatulpat koko matkan ajaksi.
        Näillä olen suht hyvin pärjännyt lentojen ajan. Pahin vaihe on yleensä Suomeen tullessa koneen pudottaessa korkeutta nopeasti.


    • kazkaz

      Mulla nyt tuntui ensimmäistä kertaa ja pahasti.
      Kipu oli kovin oikean puoleisen silmän yläpuolella. Otsaontelo siis.
      Todellakin tuntui et pää räjähtää ihan kohta.
      Nyt lennosta jo useampi päivä ja vieläkin jäljellä tuollainen lievä migreenin oloinen kipu tuossa ohimolla.
      Johtuu kuulema paine-erosta ja samaperäinen vaiva kuin nuo korvaongelmatkin. Mutta tässä paine ei pääse tasaantumaan (tiehyet tukossa, turvoksissa) esim. otsaonteloissa taikka poskionteloissa.
      Kipu oli kyllä paha. Uskomaton suorastaan. Kyyneleet valu tuosta toisesta silmästä... ohimon painaminen hieman helpotti.
      Purkkaa jahoin koko ajan, muttei mitään vaikutusta.
      Suosittelevat noita erilaisia nenäsuihkeita ja sitten on kuulema olemassa jotain erityisiä korvatulppia, jotka on suunniteltu lentäjille, jotka siis tasaa jotenkin paineen vaihtelua. En vaan tiedä mistä niitä vois löytää.
      Niin ja mulla ei pitänyt olla mitään flunssaa taikka poskionteloiden tulehdusta tai muuta vaan ihan normaali olo koneeseen mennessä ja nousun aikana. Vasta laskeutumisessa iski.
      Ja pääosa kivusta hävisi heti kun oltiin maassa, vain sellainen vähän kuin migreenin jälkeinen tyhmä olo jäi ja pienehkö migreeninoloinen kipu.

    • Rontti

      Mulle on käynyt ihan samalla tavalla, en muista missäpäin konetta istuin, mutta siis laskuvaiheessa kauhea kipu silmän takana jotenkin niinkun otsan ja silmän välillä...semmonen pistävä inhottava kipu,ja säteili koko naamaan melkeen..kyyneleet valu ja en pystynyt muuta kun pinnistämään, etten itke ja huuda kivusta...ja jatkui toki vielä maissa..mutta; nyt mulle tuli se myös ihan ilman lentokonetta!!! Mä mietin jo että voihan prkl tää on nyt jotain epänormaalia, mikä ihmeen aivokasvain mulla on kun noin potkii...ja yhtä kova kipu, mutta lyhyemmän aikaa..

    • sattuu

      Hei,

      Olen lentänyt useita kertoja vuosien aikana eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia. Ainoastaan normaalia, että korvat menee lukkoon jos sitäkään. Viime lennolla laskeutumisessa iski aivan järkyttävä kipu vasemman silmän/otsan/ taakse - kuin joku pistäisi puukolla ja silmä vuosi vettä kivun vuoksi. Kipu loppui laskeutumisen jälkeen eikä sitä ollut enää puolen tunnin jälkeen lainkaan. Kivun ollessa pahin laskeutumisen aikana - pelkäsin että silmä/otsa räjähtää
      Seuraava lento olisi ylihuomenna ja jo etukäteen pelottaa että miten se onnistuu. Pakko mennä kun työn vuoksi joutuu lentää mutta ajatuskin siitä kivusta pelottaa jo etukäteen. Paineisiin varmasti liittyy mutta miten..ja voiko siinä käydä huonosti tms

      • Nas olin

        Jos et lääkäriin ehdi näyttämään, onko poski/otsaontelotulehdusta, niin Nasolin saattaa auttaa, käyttöohjeen mukaan ja n 1h ennen lentoa ja vähän pidemmällä lennolla tuntia ennen laskua (avaa röörejä ja auttaa paineen tasaamiseen).

        Itse käytän Nasolinia nykyään aina, kun lähden lentomatkalle tauon jälkeen, juuri sen vuoksi kun on muutamaan kertaan sattunut ko. kipu laskun aikana, vaikka flunssaa ei olisi ollut pidempään aikaan.


    • anomuumi123

      Se, että päähän kertyy ikävästi painetta jos röörit on vähänkään tukossa, on ihan normaalia, vaikkakin kivuliasta.
      Mutta kannattaa kyllä oikeasti tiedostaa, että jos on todella paha flunssa (esim. oikea influenssa), niin ehdottomasti lääkäriin kysymään että kannattaako lentää. Voi meinaan käydä aika huonosti jos se paine ei purkaudu mistään. Itselleni kerran lääkäri kirjoitti lapun että nyt ei kyllä saa lentää, ja sillä sain sitten vakuutusyhtiön vaihtamaan lentopäivän myöhemmäksi!

      • Tike31

        Itsellä on sama ongelma nousussa ja laskussa, ollut jo iät ja ajat. Mutta sain toimivan konstin kivun ehkäisyyn, nenästä kiinni ja puhallus niin, että "korvat menee lukkoon" . Tätä sitten toistetaan nousussa ja laskussa tarpeen mukaan.


      • hurjatta1
        Tike31 kirjoitti:

        Itsellä on sama ongelma nousussa ja laskussa, ollut jo iät ja ajat. Mutta sain toimivan konstin kivun ehkäisyyn, nenästä kiinni ja puhallus niin, että "korvat menee lukkoon" . Tätä sitten toistetaan nousussa ja laskussa tarpeen mukaan.

        Samaa kikkaa käytin minäkin nyt viimeksi palatessani kahdella Istanbul-Airin koneilla. Lisäksi olin hakenut apteekista ilmeisesti nenäonteloita kuivattavia tabletteja, ja nyt ei sitten kipua pahemmin ollut. Poskiontelotulehduksesta sen uskon johtuvan.


    • Paljonlentänyt

      Taitaa olla yleisempikin oire? Itse pelastyin kyllä pahasti kun pienellä noin 5cm alueella silmien ja kulmakarvojen välisellä alueella oli kuin nokkosia olis ollu ihon alla ja järjetön särky heti lentokoneen aloitettua laskeutuminen. Kipu kesti 5-10min ja oli jo ohi ennen koneen laskeutumista maanpinnalle. Mitään flussaa ei enään pitäisi olla, mutta viikkoa aiemmin kyllä oli. Paluulento olis ylihuomenna ja vielä yhdellä välilaskulla. Särkylääkettä ainakin haen ihan varmuuden vuoksi, sen verran kova kipu se kuitenkin oli!

      • Nasoliiini

        Kokeile jotain röörejä avaavaa nenäsumutetta, jotta paineet tasaantuisi paremmin.
        Laskeutumisen paineoireissa saattaa auttaa myös kun paineistaa itse eli nenän puristaminen sormien väliin ja suu suppuun ja pallealla puristat painetta... (vastakkainen nousussa joskus tarvittavalle nieleskelylle/purukumin jauhamiselle).


      • 18plus

        Tanskalaistutkimuksen mukaan tuo on yleistä (reilu 8% vastaajista oli kokenut vastaavaa). Lennän kanssa suht usein, ja koin tuon ensimmäistä kertaa pari viikkoa sitten. Säikäytti, mutta ilmeisesti ei ole vaarallista. Lääkärin mukaan poskiontelotulehdus saattoi vaikuttaa tuohon.


      • EMS

        Joo, ilman poskiontelotulehdus-diagnoosia, korvat, silmät, nenä tms tutkittiin mehiläisessä lopulta 8.5.2018 kun tulimme fuengirolasta , ennenkin lentäneenä yli 50 vuotiaana sain kamalan kohtauksen ennen laskeutumista helsinkiin, en ottanut alkoholia ollenkaan lennolla kun kapteeni sanoi et laskeutuminen alkaa.... mulla alkoi hirvittävä polttava kipu vasemman silmän takana ja vasemman silmän yläpuolella otsassa. Lentohenkiökunta tilasi ambulanssin minua vastaan kentälle ja sinnehän minut vietiin. mitään ei selvinnyt , ja menimme viel lentokentän vieressä olevaan Mehiläiseen, mutta ei sielläkään muuta selvinnyt kun sain vain jatkolentoluvan. kotikentälle laskeutuessa noin tunnin päästä alkoi taas polttaa vasemman silmän takana , mutta , otin nenästä kiinninja puhalsin korvien kautta ilmaa ulos ja se polte ei pahentunut, vaikka sanottiin että jos vielä tulee oireita pitä mennä kotikunnan päivystykseen, heh. Ei pahemmin naurattanut, mutta polte loppu sillä puhaltelulla, ja mulla on ensi viikolla aika lääkäriin, et eiköhän se siitä, tai sit EI.


      • JohnnyCash
        EMS kirjoitti:

        Joo, ilman poskiontelotulehdus-diagnoosia, korvat, silmät, nenä tms tutkittiin mehiläisessä lopulta 8.5.2018 kun tulimme fuengirolasta , ennenkin lentäneenä yli 50 vuotiaana sain kamalan kohtauksen ennen laskeutumista helsinkiin, en ottanut alkoholia ollenkaan lennolla kun kapteeni sanoi et laskeutuminen alkaa.... mulla alkoi hirvittävä polttava kipu vasemman silmän takana ja vasemman silmän yläpuolella otsassa. Lentohenkiökunta tilasi ambulanssin minua vastaan kentälle ja sinnehän minut vietiin. mitään ei selvinnyt , ja menimme viel lentokentän vieressä olevaan Mehiläiseen, mutta ei sielläkään muuta selvinnyt kun sain vain jatkolentoluvan. kotikentälle laskeutuessa noin tunnin päästä alkoi taas polttaa vasemman silmän takana , mutta , otin nenästä kiinninja puhalsin korvien kautta ilmaa ulos ja se polte ei pahentunut, vaikka sanottiin että jos vielä tulee oireita pitä mennä kotikunnan päivystykseen, heh. Ei pahemmin naurattanut, mutta polte loppu sillä puhaltelulla, ja mulla on ensi viikolla aika lääkäriin, et eiköhän se siitä, tai sit EI.

        Monen viikon putki takana siellä fuenkirolassa?


    • Satunnainenreissaaja

      Tämä on tuttua vanhemmissa A320 ja A330 koneissa. Näistä pahin oli keväälllä laskeutuminen A330 koneella. Matkustamon ilmanpaine vaihtelee paljon enemmän kun esim A350 koneessa.
      Monenlaisia konsteja voi kokeilla. Purkan jauhaminen, korvatulpat, särkylääke tuntia ennen oletettua laskeutumista.

      • SatunnainenLaiffi2010

        Kun kerran purkanjauhaminen auttaa silmäsärkyyn, niin mikä auttaa alituiseen palstatietämykseen kaikesta kaikkeen ?


      • Satunnainenreissaaja
        SatunnainenLaiffi2010 kirjoitti:

        Kun kerran purkanjauhaminen auttaa silmäsärkyyn, niin mikä auttaa alituiseen palstatietämykseen kaikesta kaikkeen ?

        Jos sinä olist lentänyt muualtikin kuin vain baarista ulos huonon käyttäytymisen takia, olisit voinut kokeilla purkan jauhamista laskeutumisen aikana. Tai jotain muita konsteja.
        Tälläkin palstalla vierailee välillä muutama joka tietää asioista. Sekös sinua harmittaa kun et tiedä muuta kuin lähikippolan.


    • Lentopelkoinen

      Mulla myös ollut tuollainen hirveä päänsärkykotaus ohimolla, jossain otsaontelon kohdalla, kun kone alkoi laskeutua. Tästä on jo 4 päivää ja edelleen päänsärky vaivaa. Onko muilla kestänyt näin kauan? Kävin lääkärissä ja sain duactia, mutta siitä ei juurikaan ole apua. Burana vähän auttaa, mutta alkaa palaa hermo tähän päänsärkyyn.

    • Lilililiiii

      Mulla ei ollu ollenkaan tollaisia oireita vaikka kuinka paljon olen lentänyt ja nyt viime aikoina ollut. Ihan järkyttävä kipu oikeessa silmässä, nolaan itteni vaa et itken ja ääntelen kovaan ääneen kivusta. Ulkomaille saavuttua soitettiin heti lääkäriin ja lääkäri määräsi nenä suihkeen joka piti suihkuttaa ennen lentoa ja lennon aikana kun lentokone alkaa laskeutua ja sanoi että pitäis kaikki tuulettimet kiinni ja viel ottais buranaa. Onneksi ohjeet auttoi ja ei mitää oireita ollut ja lento sujui täydellisesti ongelmitta. Hyvä lääkäri tosi kiitollinen hänelle.

    • Työreissu

      Kävi eilen sama juttu ja säikäytti kunnolla. Laskeutumisvaiheessa kuin tikari olisi iskenyt silmän taakse ja vesi alkoi juoksemaan silmästä. Alkoi helpottaa kunnolla vasta hotellilla 45 min myöhemmin kun paine pääsi ulos. Nenäsuihketta oli onneksi mukana. Nyt seuraavana päivänä vähän hontelo olo kuten kovan päänsäryn jälkeen monesti on. Hyvä että löysin tämän ketjun!

      • Asioita_seurannut

        Miten on elämäsi muuttunut sitten marraskuun 2006? Onko tullut paljonkin lennettyä?


    • silmäsärkyinen

      Mikä helpotus, kun löytyi täältä muitakin silmä-/pääkipuisia koneen laskeutumisen aikana!! En ole vuoteen lentänyt, ja ajattelin jo, uskallanko enää, kun parilla lennolla koski laskeutuessa niin paljon. Ehkäpä huhtikuussa kokeilen taas...

    • Juuri-tulin-kentältä

      Itselleni kävi sama eilen Helsingin-päässä. Pelästyin pistelevää kipua kulmakarvojen takana todella pahasti. Aloin painella otsaa ja silmiä, ei tietenkään auttanut. Ihan äkkiä ja yllättäin alkoi, vähän ennen kuin ilmoitettiin laskeutumisesta. En muutoin saa koskaan päänsärkyä tai migreeniä. Onneksi kesti ehkä kolme minuuttia. Olen epäillyt jo pari viikkoa, että mulla on poskiontelontulehdus, joten tässäpä tuli varmennus.

    • lisää.painetta

      Matkustamon ilmanpaineen nousu laskuvaiheessa tekee ihmisille erilaisia oireita, toisille korviin ja toisille silmiin. Paineen muutoksen voi todeta helposti tyhjällä muovipullolla. Laita korkki tiukasti kiinni lentokorkeudessa, niin huomaat mitä pullolle käy laskeutuessa, se menee ihan lyttyyn.

    • KaikenKärsinyt

      Vituttaa nää pitkän matkan lennot, Cph-Bkk .-Meikäläinen 1.88 pitkä ja koneissa istuinpaikat kuin kääpiöille, sattuu eteen vielä kusipää joka laskee istuintaan :(

    • Ainamatkalla

      Paljon lentäneenä olen kokenut muutaman kerran otsa- tai korvakivun laskeutuessa. Nenäonteloiden tukkoisuus on ollut yksiselitteisesti otsakipujen syy. Jos olo on ollut nuhainen niin Duo Act-kuuri paripäivää ennen lentoa tai nenäsuihkeet ovat auttaneet. Korvien puhdistaminen jollain suihkuaineilla on pitänyt korvakorut poissa.

      • Ainamatkalla

        Siis, korvakivut! H:tin ennakoiva kirjoitus.


    • Kiova77

      Olen lentänyt ja lennän yhä todella paljon. Kolme neljä kertaa olen kokenut tuon saman kivun.
      Joka kerta on kyseessä ollut Ukrainian Airlinesin Embraer 90 kone.
      Eli kyse taitaa olla ainakin osittain matkustamon paineistamisesta, tai sen puutteesta?

    • Anonyymi

      Mulle tuli tämä kipu ekan kerran parikymmentä vuotta sitten, kun lensin flunssaisena. Sen jälkeen pyrkinyt lentämään aina terveenä, ja jos on ollut flunssaa, niin ehdottomasti Otrivin sieraimiin ennen nousuja ja laskuja ja kipulääkettä jo ennakoivasti. Ei ole ollut mitään kipuja, paitsi nyt viikonloppuna, kun lensin Frankfurtista Helsinkiin pienellä koneella. Just ennen kun laskeutumisesta ilmoitettiin, alkoi pistelevä kipu oikean silmän yläpuolella ja sitä kesti siihen asti että kone oli maassa. Hetikohta laskeutumisen jälkeen alkoi aivastuttaa ja nenä vuotaa ihan pirusti. Kunnon flunssaa ei ole kumminkaan tullut.

      Vähän outoa, koska olin jo lentänyt kaksi lentoa vuorokauden aikana, triplaseiskalla ja A350:lla eikä noissa isoissa koneissa tuntunut laskut ollenkaan.

      Johtuisko se tosiaan sit siitä, että noissa pienemmissä koneissa (A320, A330, en muista kumpi se tällä kertaa oli) ilmanpaineen muutos on kovempi? Ja sit toi että Helsinkiin laskeuduttaessa pudotetaan korkeutta aika nopeasti.

      • Anonyymi

        Juuri tästä se johtuu. A350 on paras lentokone tässäkin asiassa.
        Jokainen voi itse omilla pikku konsteillaan vaikuttaa paineen muutokseen posti tai otsaonteloissa. Ihan samoin kun sen tyhjän juomapullon kanssa. Antaa paineen vähän tasaantua. Pullossa vähän korkkia raottamalla...


    • Anonyymi

      Särky on oikeasti hyvinkin luonnollista mutta tosin yksilöllistä, kun ilmanpaineen ero kabiinissa on lentokorkeudessa noin 200 mbar alempi kuin maan pinnalla (meren tasolla). Näin suurta eroa ei esiinny maan pinnalla eri säätilojen välilläkään, ero on korkeitaan noin 100 mbar.

    • Anonyymi

      Itse olin lennellyt ilman oireita kymmenisen vuotta kunnes tämä vaiva alkoi yhtäkkiä n. 7 vuotta sitten. Olen aina ollut terve lentäessä eikä nenäni tai korvani mene lukkoon paineen vaihteluissa mutta koneen laskeutuessa jotain outoa alkaa tapahtua ohimon ja silmien alueella. Pistävä kipu alkaa tyhjästä ja nousee infernaaliseksi pienessä hetkessä.

      En ole nenäsumutteita yms. testaillut mutta olen huomannut sen että mikäli istun vähänkään kyyryssä niin että pää on kallellaan alaspäin niin kivut iskevät. Sen sijaan jos istun laskeutumisen aikana mahdollisimman suoraselkäisesti ja pidän vielä katseen ylöspäin kattoa kohti niin kipu lievenee ja poistuu lähes kokonaan. Erityisesti tämä ongelma on viimeisen 3000-4000 metrin laskeutumisen aikana.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2636
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      73
      1431
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1421
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1179
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1153
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1146
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1131
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1083
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      9
      1063
    Aihe