komplisoitunut migreeni

toivotonta taas

mulla on siis komplisoitunut migreeni. Olen kärsinyt migreenistä koko ikäni, vuosi sitten sain daiagnoosin. Kokeiltiin Noretinia ja topimaxia, joista menin ihan sekaisin. Olin siihen asiti popsinut n 5-6 päivän viikossa sekaisin Pancodia, Buranaa, Pandolia hevosannoksilla. Kokeilin Miranaxia, auttoi parhaiten. Estolääkkeeksi sain kortisonin, laskevin annoksin ja Atacandia. Rauhoitti tilannetta niin,että kärsin särystä n 1 kerran viikossa. 4kk söin Atacandia.
Nyt tuntuu taas että tilanne on riistäytymässä käsistä. Kipukerrat lisääntyy, Miranaxia tarvii ottaa enemmän,välillä otan Pandol Asperin yhdistelämän joka auttaa kyllä.
Nyt olen kokeillut Almogrania,joka auttaa myös. Tosin seuraavna päivänä on taas pää kipee aamusta asti.
Uskon vahvasti itse,että hormonaalinen ehkäisy pahentaa tilannetta, mutta kupesikierukka ei sovi:(((
Hajusteet laukaisee takuu varmasti mirgreenin,en ole oppinut tnnistamaan auroja,ehkä niitä ei tule, joskus harvoin on tullut näköhäiriöitä. Silmät ovat valonarat ja korvat herkistyy äänille. Kipu tuntuu nenässä asti...

En nyt todellakaan tiedä mitä käyttäisin kohtauksiin,koska elämä tuntuu taas olenvan yhtä suurta kohtausta.Pitänee varmaan ottaa taas estolääkkeet käyttöö. Neurologi ei antanut muita ohjeita,kun syödä tarpeen vaatiessa.Nyt tuntuu,että syön sekaisin kaikkea, ja kohta on taas tietysti särkylääkepäänsärkykin,tosin Panacodiin en ole koskenut. pelkään syödä särkylääkkeitä,en ota tarpeeksi ajoissa enkä tarpeeksi isoa annosta,tyhmänä kuvittelen että kipu menee vähemmällä ohitse...

Miten tän kanssa voi jaksaa.Mitä mä teen?

10

7012

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SiiliII

      Sympatiani ovat puolellasi.. =/ Kuulostaa mahdottomalta kestää. Itse kärsin viikottaisesta "perusmigreenistä" ja sen sekaan silloin tällöin kolmesta päivästä viikkoon kestävistä päänsärkyputkista.

      Parin päivän säryn jälkeen alan saada jo epätoivoisia nyyhkytyskohtauksia, kun kipu on niin viiltävää ja kokonaisvaltaista, etten tahdo kestää olla. Särky tuntuu vihlovana, säkenöivänä ja puristavana niskasta silmien seudulle asti, saa silmät vuotamaan ja tekee pään liikuttelun mahdottomaksi. Ahdan kitaani Imigran-kipulääkeyhdistelmää, jolla kipu lievenee pariksi tunniksi. Tiedän syöväni ihan liikaa lääkkeitä, mutta jos toinen vaihtoehto on hypätä parvekkeelta, niin minkäs teet.

      Ja kyllä: olen kokeillut KAIKKI ajateltavissa olevat estolääkkeet, akupunktiota, hierontaa, ruokavalion muutosta, liikuntaa. Ehkäisypillereitä minun on ikävä kyllä pakko syödä hankalan endometrioosin vuoksi.

      Koetetaanhan jotenkin jaksaa.. =/

      • indometasiinia?

        Yllättäen siitä on ollut minulle apua 50 mg kapseleina. terv vanha migreenikko


      • toivotonta taas
        indometasiinia? kirjoitti:

        Yllättäen siitä on ollut minulle apua 50 mg kapseleina. terv vanha migreenikko

        muistaakseni kokeillut, diklofenaakki auttoi suht samalla lailla kun tuo naprometiinikin. Nyt on Atacandit päällää ja noin viikko melkein kivutonta elämää takana :)


      • sama diagnoosi
        toivotonta taas kirjoitti:

        muistaakseni kokeillut, diklofenaakki auttoi suht samalla lailla kun tuo naprometiinikin. Nyt on Atacandit päällää ja noin viikko melkein kivutonta elämää takana :)

        ja tiedän miltä sinusta tuntuu.. Kotona 2 pientä lasta ja koitan väkisin vielä käydä töissä kun luonto ei anna olla pois.. Olen luonteeltani ihminen joka haluaa kaiken olevan aina täydellistä.. siksi ehkä tämä migreenikin sitten iski. Migreeni alkoi jo murrosiässä, sitä ennen oli ollut lapsesta asti päänsärkyä. Nyt sitten eräiden traumaattisten kokemusten jälkeen joulukuussa 2005 alkoi tämä helvetti, migreeni ja päänsärkykohtaukset, jotka ovat päivittäisiä. Maaliskuussa 2006 sain estolääkityksen (Atacand) joka auttoi alkuun melko hyvin, migreenikohtaukset vähenivät, mutta päänsärky jatkui. Kesällä olin magneettikuvassa mutta siinä ei näkynyt mitään. Sitten Atacandista ei ollut enää mitään apua.. Estolääkkeitä meni 20 kk ja muut lääkkeet päälle. Vaihdettiin topimaxiin,(elokuu 2006) auttoikin alkuun hyvin.. Lokakuussa 2006 olin sitten tiputuksessa kun topimaxin teho oli laskenut ja oli 5 päivän migreeniputki..
        Nostettiin topimaxin annostusta ja taas pärjäilin hetken.
        Marraskuun lopussa oli taas mitta täynnä. Menin päänsärkykeskukseen.. Maksoi mitä maksoi mutta hoitoa oli saatava!! Ja lääkkeistä päästävä.. No, niinhän minä luulin..
        Topimax annostus nostettiin 150mg, lisäksi Atacand 32mg ja 2viikon Prednison 40mg-kortisoni kuuri (laskevalla annoksella).
        Kortisoni auttoikin tosi hyvin.. Elin ruhtinaalliset 3 viikkoa ilman päänsärkyä.. mutta sitten se taas alkoi.. Ja nyt tänään aloitettiin taas viikon kortisonikuuri kun on ollut viikon putkeen ihan tajuton päänsärky. Migreeniä on vähemmän. Siihen estolääkitys kyllä auttaa mutta ei tuohon viheliäiseen päänsärkyyn. Migreenikohtaukset ovat vähentyneet merkittävästi mutta kun tuo päänsärky on yhtä paha!!

        Mutta elän toivossa että päänsärytön elämä vielä odottaa!!
        Tsemppiä myös sinulle, ja voimia !


      • Anonyymi
        sama diagnoosi kirjoitti:

        ja tiedän miltä sinusta tuntuu.. Kotona 2 pientä lasta ja koitan väkisin vielä käydä töissä kun luonto ei anna olla pois.. Olen luonteeltani ihminen joka haluaa kaiken olevan aina täydellistä.. siksi ehkä tämä migreenikin sitten iski. Migreeni alkoi jo murrosiässä, sitä ennen oli ollut lapsesta asti päänsärkyä. Nyt sitten eräiden traumaattisten kokemusten jälkeen joulukuussa 2005 alkoi tämä helvetti, migreeni ja päänsärkykohtaukset, jotka ovat päivittäisiä. Maaliskuussa 2006 sain estolääkityksen (Atacand) joka auttoi alkuun melko hyvin, migreenikohtaukset vähenivät, mutta päänsärky jatkui. Kesällä olin magneettikuvassa mutta siinä ei näkynyt mitään. Sitten Atacandista ei ollut enää mitään apua.. Estolääkkeitä meni 20 kk ja muut lääkkeet päälle. Vaihdettiin topimaxiin,(elokuu 2006) auttoikin alkuun hyvin.. Lokakuussa 2006 olin sitten tiputuksessa kun topimaxin teho oli laskenut ja oli 5 päivän migreeniputki..
        Nostettiin topimaxin annostusta ja taas pärjäilin hetken.
        Marraskuun lopussa oli taas mitta täynnä. Menin päänsärkykeskukseen.. Maksoi mitä maksoi mutta hoitoa oli saatava!! Ja lääkkeistä päästävä.. No, niinhän minä luulin..
        Topimax annostus nostettiin 150mg, lisäksi Atacand 32mg ja 2viikon Prednison 40mg-kortisoni kuuri (laskevalla annoksella).
        Kortisoni auttoikin tosi hyvin.. Elin ruhtinaalliset 3 viikkoa ilman päänsärkyä.. mutta sitten se taas alkoi.. Ja nyt tänään aloitettiin taas viikon kortisonikuuri kun on ollut viikon putkeen ihan tajuton päänsärky. Migreeniä on vähemmän. Siihen estolääkitys kyllä auttaa mutta ei tuohon viheliäiseen päänsärkyyn. Migreenikohtaukset ovat vähentyneet merkittävästi mutta kun tuo päänsärky on yhtä paha!!

        Mutta elän toivossa että päänsärytön elämä vielä odottaa!!
        Tsemppiä myös sinulle, ja voimia !

        Minulle auttoi päänsärkyyn ja migreeniin fysioterapeutin tekemä hieronta kerran kuukaudessa.


    • Mun pää

      Mulla hormoonikierukka pahensi migreeniä, otatin pois.En myöskään voi syödä e-pillereitä samasta syystä.

    • Amelii

      10 vuotta kroonisesta migreenistä kärsineenä ymmärrän tuskaasi... Hormonaalinen ehkäisy ei sopinut minulle lainkaan, aurattoman migreenien seuraksi tuli vielä aurallinen migreeni.Hormonaalisen ehkäisyn poisjättäminen auttoi parhaiten,vaikka poisjättö kyllä harmitti. Estolääkkeistä ei ollut minulle paljoa apua, koska yhdistelmäpillerit pitivät migreeniä sen verran tehokkaasti "yllä". Pahimmillaan kohtauksia e-pillereiden aikana oli yli 25/kk. Kehottaisin kokeilemaan ilman pillereitä reilu 3kk ja katsoa miten tilanne muuttuu. Kohtauslääkityksestä olen huomannut, että migreenin täsmälääke Naramig 2,5mg auttaa kohtauksiin parhaiten. Sillä on pisin puoliintumisaika, joten kohtauksen uusiutuminen on siten epätodennäköisempää. Ja ota ihmeessä Atacand takasin käyttöön, jotta saat säryn kuriin!

    • eiturhaakärsimystä

      Hei
      kokeilkaapa kaulan hierontaa. Minulla kun menee niskat kunnolla jumiin korvat alkavat tinnittämään ja näkökenttään tulee sahakuvioita. Sitä kutsuttiin joskus nuorempana mikreeniksi, mutta nyt tunnistan, että niskalihakset laukaisevat kohtauksen ja etenkin se, jos joutuu kiireessä kirjoittamaan koneella ikäviä asioita.
      Serkullani hieronta ei auttanut, mutta sitten hammaslääkäri kysyi "onko sinulla usein päänsärkyä?" lopputulos oli se, että hänen alaleukansa katkaistiin ja alahampaita vedettiin eteenpäin ja lonkasta pistettiin lisää luuta alaleukaan ja mikreeni hävisi siihen. Hän väittää, ettei häntä ole koskenut kertaakaan päähän leikkauspäivänn jälkeen.
      Niskan ja päänalueen hieronnan voi ottaa kenellä vain asiantuntijalla, mutta jos ei kestä kipeiden lihasten rouhimista laser rentoutus hieronnan kanssa on saatavialla Lahdessa Hieronta piste Eeva Aki Leskinen puolihieronta ja laser 50 min 50€. http://www.hierontapiste-eeva.fi/page02.php

    • Veikkonen-sentään

      Itselläni ei ole ollut päänsärkyä vuosiin, mutta vaimoni kärsi ajoittain pahoista migreeni kohtauksista. Vaihdettuamme ruokavaliomme vähähiilihydraattiseksi kuusi vuotta sitten, niin ei ole migreeni sen jälkeen häirinnyt lukuun ottamatta joskus normaalia päänsärkyä.
      Itsestäni voin mainita, että minua vaivasi ajoittaiset pahat selkäsäryt. Ei ole nekään haitannut kuuteen vuoteen.

    • Migreenitraumapotilas

      Miten minä sain kroonisen migreenini jotakuinkin aisoihin (tämä siis vain oma kokemus, mutta jos tästä on apua jollekin, hieno homma):

      1. Hormonaalinen ehkäisy kokonaan pois; minulle ei sopinut hormonikierukkakaan. Hankin heti 30 vuotta täytettyäni sterilisaation, mutta sehän ei tietenkään käy kaikille.

      2. Gluteeni kokonaan pois. Siis täysi keliakiaruokavalio. Gluteenin lopettamiseen loppui myös selvästi suurin osa ei-hormonaalisista migreeneistä. Gluteenin nauttiminen vahingossa aiheuttaa poikkeuksetta migreenin noin tunnin sisään syömisestä. Keliakiatestejä ei ole tehty.

      3. Eräät muut ruoka-aineet täysin pannaan. Omalla kohdallani näitä olivat banaani, homejuusto, stevia, sukraloosi, kookos- ja muut juoksevat öljyt (niillä oli omalla kohdallani hormonaalisia vaikutuksia, ja ne pahensivat näin myös hormonaalisia migreenejä). Testailin ruoka-aineita aina useampaan kertaan ja joskus miehen avulla sokkona, että saatoin varmistua niiden todellisesta migreenivaikutuksesta. Uusin tulokas listalla on stevia.

      4. Kilpirauhaslääkityksen tason tarkistaminen. Minulla T4v- eli tyroksiiniarvojen pitää olla normaalin ylärajalla, jotta voin hyvin. Kun kilpirauhasarvot olivat aikoinaan päin prinkkalaa, myös migreenit tuntuivat pahenevan ja lisääntyvän selvästi.

      5. Loppukaneetiksi estolääke, jonka avulla migreenien määrä on tipahtanut joinakin kuukausina nollaan. Kävin sisukkaasti läpi useampia lääkkeitä, kunnes atenolol-beetasalpaajasta löytyi apu ilman hankalia sivuvaikutuksia. Tämäkin on täysin yksilöllinen juttu, joten pyytäkää lääkäriltä koelääkitys aina muutamaksi kuukaudeksi kerrallaan. Jos lääke oikeasti vaikuttaa, se vaikuttaa varsin nopeasti.

      Tilanne on tällä hetkellä se, että en ole esim. oksentanut migreenin vuoksi enää ainakaan kuuteen vuoteen. Migreeni, jos se tulee (esim. kuukautisten yhteydessä), on niin lievä, että pärjään ilman triptaania, mutta joskus olen mukavuudenhaluinen ja otan frovatriptaanin, sillä vaikka kipua ei juurikaan ole, tärinöitä ja inhaa sekavaa oloa voi vielä olla.

      Ja minulla siis meni aiemmin liki 20 triptaania kuukaudessa, ja lääkäri epäili, että käytän niitä väärin/olin triptaaniaddikti. Triptaanien käyttö loppui pitkäksi aikaa kuin seinään nimenomaan gluteenin lopettamisen jälkeen.

      Tsemppiä kaikille!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      276
      2974
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      76
      1538
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      1270
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1190
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1187
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1077
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe