Kotirauha?

Heikki

Alkaa pikku hiljaa vituttamaan!

Asun kerrostalossa. Kun tulen kotiin raskaiden työpäivien jälkeen joudun kuuntelemaan ku naapurit porailee ja hakkaa seinää (tai mitä vittua ne hakkaakaan) alkaa tosiaan oottaa pannuun. Joka ikinen päivä, ja jatkunut jo monien kuukausien ajan. Se tosiaan kuuluu todella selkeästi kun kerrostaloissa ei ole mitenkään paksut seinät muutenkaan. On varmasti luvat ja kaikki "remontoida". Välillä tekis mieli mennä ja tappaa sen paskan joka porailee, tai sitten vain uhkailla ja hakata se puolikuoliaaksi. Mutta ei minusta ole sellaiseen. Eikö tälle asialle ole joku laki vai ? ehkä on paras ostaa joku pesäpallomaila ja kaydä kyläilemässä.

31

6066

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miehenkuva

      Häiriköitähän löytyy. On poraajaa, naulaajaa, höylääjää. On koiraa, pianonsoittajaa, pallonpompottajaa jne. Eikä näille oikeastaan voi mitään.
      Moni on käräjillä yrittänyt, mutta siinä on vain mennyt rahat ja hermot.

      • pianoterrorin uhri

        Tosi on näin.
        Ihmettelen vain, miksi taloyhtiöihin tulee asukkaita, joille on se toisten kotirauhan huomioon ottaminen täysin mahdoton ajatus.
        Järjestyshäiriö (kello 22.00 -06.00) ei ole sama asia, kuin jatkuvan häiriön tuottaminen. On siihenkin sääntönsä olemassa, miten paljon päiväaikaankaan tarvii jatkuvaa meteliä naapurista sietää (todennäköisesti melun tuottaja löytyy yleensä samasta osoitteesta aina).
        Miksei ne menisi asumaan sinne, missä meteliä saa pitää vai tekeekö ne sitä meteliä huomionkipeyttään?
        Vai pitäiskö perustaa eri taloyhtiöt hiljaisemmille asukkaille ja omansa reippaammille
        äänenkäyttäjille (ja sietäjille)?


    • kerrostalo ei ole huopatoss...

      Ihan selvästi kaipaat omaa rauhaa joten kerrostalo ei ole oikea paikka sinulle, mikään laki tai sääntö ei määrää että kerrostalossa on hiljaisuus 24/7.

      • HAP

        Kaikkien kaupunkien järjestyssäännöissä on kohta, jonka mukaan kerrostaloissa on hiljaisuusaika muistaakseni klo 22-06 välisenä aikana.


      • mätämuna
        HAP kirjoitti:

        Kaikkien kaupunkien järjestyssäännöissä on kohta, jonka mukaan kerrostaloissa on hiljaisuusaika muistaakseni klo 22-06 välisenä aikana.

        Eikö v. 2003 voimaan tullut järjestyslaki kumonnut kaikki kaupunkien järjestyssäännöt ?

        Tietysti jokaisella taloyhtiöllä on omat sääntönsä ja niiden rikkoja voidaan potkaista ulos asunnostaan, mutta on pitkä prosessi.

        «Järjestyslaki» 27.6.2003/612


      • Potku persauksiin
        mätämuna kirjoitti:

        Eikö v. 2003 voimaan tullut järjestyslaki kumonnut kaikki kaupunkien järjestyssäännöt ?

        Tietysti jokaisella taloyhtiöllä on omat sääntönsä ja niiden rikkoja voidaan potkaista ulos asunnostaan, mutta on pitkä prosessi.

        «Järjestyslaki» 27.6.2003/612

        Mulla asuu naapurina täys kahjo, muutti siihen suoraan mielisairaalasta. Uhkailee ja soittelee virkavaltaa paikalle ilman syytä, Sosiaaliviranomainen olisi kyllä saanut asuttaa sen jonnekin muualle.


      • koti&kansalainen

        Suomessa kaikille on sama laki ja säännöt.
        Eli kotirauha tulee olla kaikilla kellon ajasta välittämättä.
        Luulisi varsinkin tämän olevan jokaisen kansalaisen tiedossa!


      • Anonyymi
        koti&kansalainen kirjoitti:

        Suomessa kaikille on sama laki ja säännöt.
        Eli kotirauha tulee olla kaikilla kellon ajasta välittämättä.
        Luulisi varsinkin tämän olevan jokaisen kansalaisen tiedossa!

        EHEEEEI, EI OLE ENÄÄ. Tietyillä puustalaskeutumattomilla apinoilla on täysin eri säännöt kun muilla. Saavat koluta, kolistella ja metelöidä kellon ympäri. Jos asista huomauttaa tai useamman tunnin samaa apinointia kuunneltuasi sulla menee hermo ja poltaiset väliseinää, provosoituu noi simpanssit entistä pahemmin. Heillä on erityisoikeus perseillä ja annas olla jos joku huomauttaa tai antaa takaisin....


    • lexander

      kirjoita ystävälliseen ja kohteliaaseen sävyyn kirje, jossa kerrot ongelman ja pyydät heiltä ymmärtämystä. Useassa tapauksessa tämäntapaiset rakentavat ehdotukset tuottavat tulosta

    • TIMPPIHELI

      KÄRSIPPÄ ITE MONTA KYMMENTÄ VUOTTA KYTTIEN SALAKUUNTELUA LAITONTONTA, ALKAA JO PÖNTTÖ VIHELTÄÄ......

      • pohojalaanen

        Mitään haittaa kun on puhtaat jauhot pussissa kuunnelkoot?


      • vk--------

        kytät eivät salakuuntele, se on laitonta. televalvonta on toinen juttu.


      • tuomasto

        Missä salakuunneellaan ja kuka?


      • Rikolliset.juhlii
        tuomasto kirjoitti:

        Missä salakuunneellaan ja kuka?

        Ainakin Suomen atomivoimaloissa on salakuunneltu alusta asti. Mikrofonit näkyvissä, TV-kamerat näkyvissä. Puhelut kuunnellaan ja nauhoitetaan. Yksityiskirjeet tutkitaan. Sinut puhallutetaan ja sinulle tehdään henkilöönkäyvät tarkastukset.
        Kaikki vastoin lakeja. Poliisi ei ala millekään.


    • mitta täynnä

      muutettiin kerrostaloon 4.v:sitten ja naapuri jo heti alussa ilmoitti kirjeitse, ettei tartte kävellä kantapäillä kun kuulema tömisee ja pari pientä tenavaa ei sais ollenkaan liikkua kun siitäkin tulee ääntä. viestejä tullut jo parikymmentä isännöitsiä neuvoi että älä välitä mutta kun se kaheli jo paikallislehdessäkin kirjoittelee (ilman nimiä)ja kerran kaupassa alkoi rähiseen akalle ja muksuille. Silloin olisin vetänyt turpaan mutta kun ei avannut ovea. voisin ehkä käräyttää sen paskiaisen pimeistä töistä

      • tulppakorva

        Ei siinä, dorka heppu kun käy uhkailemaan.. mutta tuosta tömistelystä voisin todeta, että ns.jatkuva melukidutus voi tehdä fiksustakin sekopään.. olisi sunkin syytä katsoa peiliin, nimittäin kerrostalossa ei voi elää niinkuin itseään ja perhettään huvittaa! En tarkoita että muksut pitäis teipata pöydänjalkaan kiinni, mutta moni ei tajua miten pahalta tuntuu kuunnella jatkuvaa töminää ja kolinaa, ennenkuin on itse sen kokenut!! - Varsinkin jos tekee vuorotyötä...
        Moni meistä on myös järkyttävä kanta-astuja ihan tietämättään.


      • Minäkä-muka

        Totta. Töminä kuuluu aikuisten raskaista askelista ja lasten juoksusta. Aivan omien lonkkien ja polvien takia olisi hyvä opetella kevyempi ja joustavampi kävelytapa, samoin lasten on hyvä saada liikkumalla purkaa energiaansa ulkona ja/tai jossain siihen tehdyssä sisäpaikassa, niin ei tarvitse koko ajan juosta ja kirkua sisällä. Rappukäytävässäkin on hyvä nuoresta lähtien oppia liikkumaan kolistelematta ja kovaan ääneen puhumatta, ovat aika kaikuvia paikkoja.

        Miksi monen on niin vaikea ymmärtää, että naapurilla voi olla aivan oikeasti syytä valitukseen? Miksi valituksen kohde niin helposti tyrmää ajatuksen itsestään ja perheestään (tahattomana) häiritsijänä? Minä olen kysynyt ainakin kahteen kertaan kaikilta naapureiltani, kuuluuko minulta melua (mm. katson usein myöhään televisiota hyvin hiljaisella äänellä), tietenkään en halua häiritä ketään! Toki monen talon äänieristys on surkea, mutta ei se oikeuta elämään toisista välittämättä.


    • kyllä v.....ti

      Eihän kerrostalon asukkaalla omaa rauhaa saa olla! itse asuin 5 vuotta sellaisessa enkä enää koskaan muuta sellaiseen!!! oli naapuriss ainainen remontti, kuten myös sinulla on naapureilla. minä otin ja muutin mummonmökkiin ja rauhallista on ollut. minulla on kaksi koiraa vanhoja sellaisia ja naapureitani häiritsi kun iltaisin ja joskus yöisinkin vanhuksia ulos jouduin viemään, rappussa kun ei saanut edes kävellä, mutta naapurini mielestä hän sai tehdä ikusuusprojektiaan yötä päivää joka arki. vi9ikonloppuisin hän itse piti kunnon ryyppy juhlia ja siellä ravasi porukkaa perjantai illasta sunnuntai aamuun yötä päivää, mutta kun asiasta mainitsin yhtenä maanantai aamuna kun lenkiltä kotiin menin, naapurini tokaisi minulle että hänellä on omistusasunto ja minä olen vain vuokralainen hänellä on kuulemma oikeus tehdä asunnossaan mitä haluaa ja milloin haluaa, silloin mä pienen hiljaisen mökin etsin ja keräsin kamppeet jo seuraavalla viikolla muutin pois. nykyisin entisessä asunnossani vaihtuu asukkaat todella tiuhaan, luulen että tämä OSAKKEENOMISTAJA asiasta pitää huolen

    • santtu

      juuri syksyllä remontoin omistamani ison (39m2) yksiön aivan niin perusteelliseti kuin sen asunto. oy:ssä vaan voi tehdä, Asunto oli täysin alkuperäisessä ränsistyneessä 1950-luvun asussaan, asunnossa oli pelkkä wc, ei suihkua ollenkaa, tein sitten suihkutilat yms...

      Teen remontteja ammatikseni ja silti tähän aivan totaaliseen remonttiin (yksin tehtynä) meni aikalähelle 8vikkoa, 5-6päivää viikko 8-13h/päivä. Eli porailua, pauketta ja meteliä taatusti oli. Mutta kaikki meluava työ aina klo 8-20 välillä (illalla pystyi hyvin esim. maalaamaan...)

      Eli tajuan kyllä tälläisen harrastelija remontoijan urakan, käydään ensin päivä ansiotöissä, sitten illat ja viikonloput käytetään remontointiin, eli ne ajat kuin naapuritkin ovat kotona. Näin tehtynä ja hieman isomman asunnon kyseessä ollessa remontti voi hyvinkin kestää sen vaikkapa puolivuotta tai enemmänkin.
      Mutta ne keitä se häiritsee, voisivat ehdottaa jotain remonntia helpottavia/nopeuttavia asioita.
      Kun ne remontit on vain pakko joskus tehdä.

    • ei oikeutta kotirauhaan

      Kysy isännöitsijältä onko Remmpreiska tehnyt asianmukaista ilmoitusta nikkaroinnistaan.
      Jos ei, niin se on sitten taloyhtiönkin asia.
      Perkeleellistä tuo on, kun ei rauhassa voi kotona asua. Ja idioottimaisinta on laki: jos panet telkkaria isommalle, jotta saisit puheesta selvää, saatat saada syytteen tuon remppareiskan häiritsemisestä.
      Pitäkööt ihmiset pianonsa, poransa tai vaikka huutavat akkansa, kunhan pitävät mölyt omien seinien sisällä.

    • =) jääneito

      Alappa kyttäillä milloin sielläpäin on hiljaista ja ala kajautella kotikaraokea - aina järjestyssääntöjen puitteissa...mulla ainakin on niin kauhea lauluääni, että siitä jo naapurit hermostuis toden teolla. Tai käy lainaamassa sieltä vähäks aikaa potaa ja vasaraa...älä muista palauttaa ennekun ovat kerjänneet aikakausia takas.

    • elina

      kerro että sua häiritsee

    • muusa 10

      ...otan osaa.. Oman aasuntoni yläkerrassa elää perhepäivähoitaja, joka ei keksi lapsille muuta viriketoimintaa kuin kilpajuoksu läpi huoneiston olohuoneen patterilta makuuhuomneen patteriin ja taas takaisin jne.. Itse epäsäännöllistä kolmivyuorotyötä tekevänä en vaan voi olla kotonani silloin kun pitäs voida nukkua.. Ei tommoselle löydy mitään lakia..niin ku ei sille parveketupakoinnillekkaan. . vaikka henki lähtis naapurilta ni jonku vaan pitää saada kessuttaa vapaasti. . Kaikki pitää sietää . Ainut mahdollisuus on oma tupa, johon hoitoalan palkoilla ei yksinhuoltajana yllä. . tai mielisairaala ennen sitä. Yhden loppuunpalamisen oon vasta läpi käyny. . Niin että sulla sentään on hyvin , jos joskus saat kuitenki nukkua..

      • Minä vain

        Äitin pian kuudessakymmenissä oleva yksinasuva muutti juuri kerrostalo kaksioon, hänellä on kaksi isompaa koiraa jotka kyllä ilmoittavat jos joku tulee omasta ovesta sisään mutta muuten ovat hiljaisia tapauksia. Hän tekee 3-vuorotyötä joten häne ei ole paljoa kotona ja päivisin koirat yleensä ovatkin minun matkassani, joten asunnossa ei normaalia enempää pitäisi olla meteliä. Hänen yläkerrassaan asuu jonkin moinen nuoriso vihaaja ukko joka huutelee naapureiden vieraille (varsinkin nuorisolle n16-26v) parvekkeeltaan uhkailee ja valloittaa kerrostalon grilli katoksen omaan käyttöönsä. Hän sitten yritti pokata äitiäni ja saatuaan rukkaset tuli viikon päästä varoitus melusta ja häiriköinnistä, tavaroiden paiskomisesta ja koirrien paskattamisesta rappuun O.o Voin kyllä vannoa että koirat ovat kyllä sisäsiistejä tapauksia Mietin vain että miten liki kuudessa kymmenissä oleva nainen voi saada edes semmoista melua aikaiseksi. Äitini kumminkin on aina ollut töileen omistautuva hiljainen nainen. Onko tämmöiseen kyttäilyyn minkäänlaista lakia jolla saisin äitini kotirauhan kuntoon? Jatkuvaan remppaamiseen mitä tule itsekkin olen 3-vuorotyöläinen ja jouduin pitkän aikaa kuuntelemaan alakerrassa jatkuvaa remontointia joka alkoi kello 8 aamulla betoniporalla suoraan makuuhuoneeni alla, kerran herätessäni taas kertaalleen tähän painelin suoraan naapurin ukon oven taakse ja totesin että jos hän ei anna minun aamulla nukkua niin en minäkään anna hänen enään yöllä nukkua. Alkoi poraamaan sitten vasta puolen päivän jälkeen :)


      • lessumafia
        Minä vain kirjoitti:

        Äitin pian kuudessakymmenissä oleva yksinasuva muutti juuri kerrostalo kaksioon, hänellä on kaksi isompaa koiraa jotka kyllä ilmoittavat jos joku tulee omasta ovesta sisään mutta muuten ovat hiljaisia tapauksia. Hän tekee 3-vuorotyötä joten häne ei ole paljoa kotona ja päivisin koirat yleensä ovatkin minun matkassani, joten asunnossa ei normaalia enempää pitäisi olla meteliä. Hänen yläkerrassaan asuu jonkin moinen nuoriso vihaaja ukko joka huutelee naapureiden vieraille (varsinkin nuorisolle n16-26v) parvekkeeltaan uhkailee ja valloittaa kerrostalon grilli katoksen omaan käyttöönsä. Hän sitten yritti pokata äitiäni ja saatuaan rukkaset tuli viikon päästä varoitus melusta ja häiriköinnistä, tavaroiden paiskomisesta ja koirrien paskattamisesta rappuun O.o Voin kyllä vannoa että koirat ovat kyllä sisäsiistejä tapauksia Mietin vain että miten liki kuudessa kymmenissä oleva nainen voi saada edes semmoista melua aikaiseksi. Äitini kumminkin on aina ollut töileen omistautuva hiljainen nainen. Onko tämmöiseen kyttäilyyn minkäänlaista lakia jolla saisin äitini kotirauhan kuntoon? Jatkuvaan remppaamiseen mitä tule itsekkin olen 3-vuorotyöläinen ja jouduin pitkän aikaa kuuntelemaan alakerrassa jatkuvaa remontointia joka alkoi kello 8 aamulla betoniporalla suoraan makuuhuoneeni alla, kerran herätessäni taas kertaalleen tähän painelin suoraan naapurin ukon oven taakse ja totesin että jos hän ei anna minun aamulla nukkua niin en minäkään anna hänen enään yöllä nukkua. Alkoi poraamaan sitten vasta puolen päivän jälkeen :)

        ehkä lessumafia on noille kusihousuille liian ylistävä nimi, mutta kuitenkin näillä kusihousuilla on semmonen yhteytymä, jonka verukkeella nämä kiusatuimmatkin voivat yrittää kostaa pahaa oloaan muille.
        nim. ollaanmevaansemmosiakusiaisia


      • kristiina72

        Et nuku varmasti sinäkään hyvin jos en minäkään. Päivällä nukkuminen on hankalaa näin perheellisenä ja päivällä pitää käydä töissä. Ylä ja alakerrasta tulee hirveää meteliä 06.00 - 23.30 välisenä aikana joten unelle ei jää juurikaan aikaa. Ei edes viikonloppuna koska silloin paljon kyläillään. Hermot on tämän vuoksi hyvin kireällä kun ei omassa kodissa saa enää nukuttua tai levättyä pitkän työpäivän päätteeksi. En vain tiedä miten kauan jaksan tätä kaikkea kun eiännöitsijäkään ei välitä. Voimat loppuneet monesti kesken ankä itkulta ole voinyt välttyä. Pitää katsoa toinen asunto jos tilanne siitä paranisi.


      • naapuri hieroo
        kristiina72 kirjoitti:

        Et nuku varmasti sinäkään hyvin jos en minäkään. Päivällä nukkuminen on hankalaa näin perheellisenä ja päivällä pitää käydä töissä. Ylä ja alakerrasta tulee hirveää meteliä 06.00 - 23.30 välisenä aikana joten unelle ei jää juurikaan aikaa. Ei edes viikonloppuna koska silloin paljon kyläillään. Hermot on tämän vuoksi hyvin kireällä kun ei omassa kodissa saa enää nukuttua tai levättyä pitkän työpäivän päätteeksi. En vain tiedä miten kauan jaksan tätä kaikkea kun eiännöitsijäkään ei välitä. Voimat loppuneet monesti kesken ankä itkulta ole voinyt välttyä. Pitää katsoa toinen asunto jos tilanne siitä paranisi.

        Kotirauha on Suomessa henkilölle laissa taattu oikeus olla toisten häiritsemättä siinä piirissä, joka voidaan katsoa hänen kodikseen. Kotirauhan suojaamia paikkoja ovat asunnot, loma-asunnot ja muut asumiseen tarkoitetut tilat, kuten hotellihuoneet, teltat, asuntovaunut ja asuttavat alukset, sekä asuintalojen porraskäytävät ja asukkaiden yksityisaluetta olevat pihat niihin välittömästi liittyvine rakennuksineen.

        Kotirauhan rikkoja on tuomittava kotirauhan rikkomisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi. Jos tapaus on kokonaisuutena arvostellen törkeä, rikoksentekijä on tuomittava törkeästä kotirauhan rikkomisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.

        Meidän asunto-osakeyhtiö järjestys kertoo esim. porraskäytävästä yksiselitteisesti "porraskäytävässä tulee liikkua ja ovet suljettava meluttomasti"
        Mun naapuriin tuli ns. hieromalaitos, laillistettu kylläkin! nyt sitte saa kuunnella kälkätystä illat, viikonloput ym.ym... lähetin hänelle tekstiviestin j,ossa pyysin vähemmän kälätystä ja enemmän hierontaa.
        tulos, eipä tartte enää tervehtiä..
        No minä muutan muualle, en viitti alkaa riiteleen. Mieli tekis kyllä pesäpallomailalla kouluttaa......


    • sitäköseon

      Ajatteletteko edelleen että teitä kuunnellaan? Miten jouduitte mukaan tähän? Tunsitteko rajatietoihmisiä? Vai oikeaa salakuuntelua....

    • Rööperiäkaipaaen

      Nykyään eletään 24 7 ja esimerkiksi stadissa ei ole mitään rauhaa kerrostaloissa. Ovien paukuttaminen ja bileiden pito on jatkuvaa niissä taloissa joissa on paljon sijoituskämppiä. Ei nuoret osaa ajatella että aiheuttavat meteliä.

      Kannattaa valita asunto talost jossa on vähän vuokralaisia. Näin tein muutin keskustassa parempaan kerrostaloon. Kaikkea meteliä ei tarvitse hyväksyä, mutta on ääniä jotka kuuluvat kerrostaloon aina. Ja niihin on sopeuduttava. Kerrosasuminen on sietämistä.

    • lkajlf

      kumpi asui siellä ensin, sä vai naapurit ? Jos sä asuit ensin, niin tee valitus taloyhtiölle. Tai muuta pois. Tai käske sen muuttaa veke, jos ei tajua...................mun kaikki ex-naapurit on joutuneet muuttamaan pois, kun eivät ole tajunneet, että kaikki säännöt koskee myös heitä
      ....eka oli joku eläkeläisakka, joka tapasi tuprutella siinä oman ja mun olko-oven edessä, vaikka se on siellä kielletty, vain omalla takapihal-
      laan saa tuprutella.......etten pystynyt pitämään edes vessan ikkunaa auki, kun sen kämpästä tuli niin kauhee lemu sisältä aina..............sit tuli joku skitso-ukkeli, joka teki samoin, eikä välittänyt ollenkaan mis-
      tään säännöistä, ja sitte se keksi, et mennäänpäs istte sen takapihalt kesät talvet pyörällä, jätetään se jopo siihen sen pihalle..........mä vis-
      kasin sen saastaisen jopon pois siitä, sit se loppu, mut vika pisara oli se, et se yks yö huudatti jotakin kauheeta ulinaa kello 22:00:n jäl-
      keen, ja silloin seuraavaan aa- muun kello 07:00:n asti missään asun-
      nossa EI SAA METELÖIDÄ millään tavoin, jos asiasta EI OLE SOVITTU erikseen naapureiden kanssa, KAIKKI -EN siis.....sit se viikkoa paria myöhemmin sai lähteä.......onneksi ! sit tuli joku läski muija, joka luuli, et sen ei tarvitse maksaa vuokraa ollenkaan, sit ku ekat laskut tuli, niin se muutti heti veke....nyt siinä asuu yks suht. kiva miekkonen....
      Asumme siis rivitaloissa.
      Tsemppiä sinne, tee valitus tosiaan taloyhtiölle tuosta metelistä. On-
      han sullakin täysi oikeus asua siellä ilman, että kukaan muu asukas pilaa sen. Tai katso jopa sitä ohjelmaa joku Kauheat naapurit mikä tulee sub-kanavalta kello 16:00 alkaen. Siinä kerrotaan mm. kauheis- ta naapureista, jotka osa oli ennen jopa kavereita, ja joku on aloitta- nut sen toisen sabotoimisen ties millä tavalla, eilenkin joku oli ollut käräjillä muutaman kerran asiasta.......toisen hakkaamista melkein kuoliaaksi............syyttä suotta, ja vainsiitä syystä, että sillä toisella oli
      aluksi muutama undulaatti, ja niiden viserrys mukamas häiritsi sitä toista............valhetta se oli....tuskin niiden ääni kantautuu toisen taloon..............ja kaikkea muuta sabotoimista.............en kehota ke- tään tekemään noin !

    • pikkukorjattavia

      Vanhemmissa krs taloissa on ikuisuusongelmia. yksi on remonttitarpeitten kertautuminen, jos remontteja myöhäistetään, kun ne maksavat. Ja maksavatkin sitten hulppeasti...
      Toinen, omakohtaisestikin koettu ongelma on kaikenlaisen äänen kantautuminen. Joko seinät on huonot, tai sekä vanha painovoimainen ilmanvaihto että seinät kuskaavat ääntä liian tehokkaasti. Siihenkin on olemassa ratkaisuja- remontoimalla, tai lisäämällä lattiaan ja seiniin ääntä eristävää.
      Mitä pitäisi tehdä ääntä kerroksissa ylös asti tuovalle ilmanvaihtosysteemille, joka tuo ulko-oven avaamisenkin, ja kaiken pesutuvan lorinan, koneen linkoukset, uhan kaiken- puhumattakaan siitä että ikäänkuin alemman kerroksen nuorimies asuisi kotonani, kun tavallinenkin puhe tulee ilmanvaihtokanavasta, juhlinnasta edes puhumatta miltä se kuulostaa.
      Vuokralainenkin- maksaa. Oikeudestaan asua normaalisti kotonaan. Se EI toteudu, jos poikkeavien työvuorojensa takia pitää nukkua muualla, esimerkiksi maastossa, tai toisessa kaupungissa ystävän luona, että saa NUKKUA. Kodin pitäisi olla se paikka, missä voi levätäkin.
      Kun sitten niin, on aamupäivä... On syvä hiljaisuus. Mutta eihän tavis ihminen silloin voi olla kotonaan nukkumassa- silloin lähdetään päivän hukia aloittelemaan jo ajoissa.

      Tätä en tänne nyt kirjoittanut purpatukseksi. Kirjoitin ihan taloyhtiöille, ja aamuyöhuutajille. Vaikka miten olisi kiva tietsikkapelin kimpussa huutaa kovaan ääneen, muistaisitte ihmiset että se naapurin Reino, tai Minna on lähdössä jo kuuteen töihin, ja koittaa nukkua, mutta ilman tulppia että herää kun känny piippaa.
      Ja äänieristys? On kallista? Saisihan sen sijoitusasuntoasioina takaisin. Vuokraa voi hyvin korotella kun hiljainen asunto. Myös aurinkosähkön käytön soisi lisääntyvän. Moneenkos sataan krstaloon on tullut itsensä takaisin maksava sähkö? Liiathan voi myydä ulos verkkoon.
      Toimiihan nuo jopa ainoana, maaseudulla, monessa pientalossa. Lisänä voi olla muu varavirtajuttu. Täälläpäin on pieniä omia tuulivoimaloitakin plus aurinkosähkö. mutta kerrostaloissa on oikea takapajulameininki.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5790
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3667
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      227
      1921
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1772
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1222
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1177
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      290
      955
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      50
      948
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe