Uuden Guinean Liisa

Miten hoitaa talvella

Syksyllä otin ennen pakkasia tämän Uuden Quinean liisan sisälle. (en voo varma kirjotetaanko se Guinean vai Quinean, mutta lausutaan että Ginean tai ainaskii sinnepäin)
No nyt se on vielä vihreä tuossa ikkunalaudalla. Saankohan sen kukkimaan myös ens kesänä. Miten sitä tulisi hoitaa ? Kesällä se ainakin tarvitsi paljon vettä. Mutta vaikka oli kuinka nurpahtanut aina se siitä nousi ja alkoi kukoistamaan. kukkia oli todella paljon.

6

8893

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Guinean liisa

      Toiselta nimeltään: Guinean Liisa, Juoppoliisa.
      Kuvaus: Yksivuotinen kasvi. Hehkuvan oranssinpunaiset yksittäiset kukat, tummanvihreä ja kiiltävä lehdistö. Sopii hyvin amppeliin ja parveke- ja muihin astioihin. Kasvaa erittäin leveäksi.
      Suku: Kuuluu palsamikasvien sukuun.
      Kasvupaikka ja hoito: Valoisa, muttei helteinen kasvupaikka. Kärsii veden puutteesta, joten tasainen runsas kastelu lannoiteliuoksella. Viihtyy hyvin melko varjossakin. Kuihtuneita kukintoja voi poistaa käsinkin.
      Korkeus: n. 40 cm.
      Istutus ja kukinta-aika: Taimi-istutus kesäkuussa yöhallojen mentyä. Kukkii pitkälle syksyyn asti, mutta hallanarka heti pakkasten tultua syksyllä.

      • miten hoitaa talvella

        kanntaattako minun pitää tätä sisällä. Ihan sieväse on viherkasvinakin, mutta ajattelin, että saan sen kukkimaan myös ensi kesänä. Onko se mahdollista ?
        Ja sitten toinen kysymys; Olen aika köyhä ja ajteelin kasvattaa ensi kesän ulkokukat itse. mistähän saisin siemeniä, ja milloinka näiden kasvatus kannattaisi aloittaa ?
        Petuniaa yms.


      • itse siemenistä
        miten hoitaa talvella kirjoitti:

        kanntaattako minun pitää tätä sisällä. Ihan sieväse on viherkasvinakin, mutta ajattelin, että saan sen kukkimaan myös ensi kesänä. Onko se mahdollista ?
        Ja sitten toinen kysymys; Olen aika köyhä ja ajteelin kasvattaa ensi kesän ulkokukat itse. mistähän saisin siemeniä, ja milloinka näiden kasvatus kannattaisi aloittaa ?
        Petuniaa yms.

        Ja näitä myös haluaisin kokeilla itse kasvattaa siemenistä: Petunia, lobelia, pelargonia, marketat, lumihiutale, krassit,nukenkaulus, samettikukat,
        Onnistuskohan ? Ja mistähän saisin tilattu siemeniä ?


      • ellit
        itse siemenistä kirjoitti:

        Ja näitä myös haluaisin kokeilla itse kasvattaa siemenistä: Petunia, lobelia, pelargonia, marketat, lumihiutale, krassit,nukenkaulus, samettikukat,
        Onnistuskohan ? Ja mistähän saisin tilattu siemeniä ?

        Kaikki onnistuu,mutta miksi tilaat,siihen tulee vain kallis postimaksu mukaan.Siemeniä on keväällä myynnissä esimerkiksi,kukkakaupoissa,maatalouskaupoissa,marketeissa,tai aivan mistä vai.

        Niitä on kyllä hyvin myynnissä joka puolella.
        Pussissa lukee ohjeet,koska niitä pitää kylvää ja kuinka.
        Katso pussin kyljestä ettei siemenet ole vanhoja,niissä on viimeinen myyntipäivä.

        Ota guineanliisastasi keväällä pistokkaita..jos on hengissä..näin saat uudistettua kukkasi ja lisäksi monta uutta 'liisaa'.
        Voit myös vaihtaa vanhaan kukaasi keväällä uudet mullat,niin se jatkaa kasvamistaan ja kukkii kyllä uudellen.

        Mutta siltikin kannattaa aina uusia sitä pistokkaista,näin se jatkuu ja jatkuu ja jossain vaiheessa voit heittää sen vanhan ja alkuperäisen pois.
        Yritä nyt sinnitellä sen vanhan kanssa talven yli ;)


      • itse siemenistä
        ellit kirjoitti:

        Kaikki onnistuu,mutta miksi tilaat,siihen tulee vain kallis postimaksu mukaan.Siemeniä on keväällä myynnissä esimerkiksi,kukkakaupoissa,maatalouskaupoissa,marketeissa,tai aivan mistä vai.

        Niitä on kyllä hyvin myynnissä joka puolella.
        Pussissa lukee ohjeet,koska niitä pitää kylvää ja kuinka.
        Katso pussin kyljestä ettei siemenet ole vanhoja,niissä on viimeinen myyntipäivä.

        Ota guineanliisastasi keväällä pistokkaita..jos on hengissä..näin saat uudistettua kukkasi ja lisäksi monta uutta 'liisaa'.
        Voit myös vaihtaa vanhaan kukaasi keväällä uudet mullat,niin se jatkaa kasvamistaan ja kukkii kyllä uudellen.

        Mutta siltikin kannattaa aina uusia sitä pistokkaista,näin se jatkuu ja jatkuu ja jossain vaiheessa voit heittää sen vanhan ja alkuperäisen pois.
        Yritä nyt sinnitellä sen vanhan kanssa talven yli ;)

        No pitääpäs ottaa Liisasta pistokkaita. Joskus helmikuun lopussa ?
        No siksi tilaisin kesäkukkien siemeniä, kun täältä korvesta on aika pitkä matka sellaisiin kauppoihin josta sais noita mainitsemieni kukkien siemeniä. Toki täältä löytyy kehäkukkien yms. siemeniä, mutta haluasin kokeilla ihan sellasia jotka kukkis koko kesän, eikä vasta elokuussa kuten kehäkukat !


      • ellit
        itse siemenistä kirjoitti:

        No pitääpäs ottaa Liisasta pistokkaita. Joskus helmikuun lopussa ?
        No siksi tilaisin kesäkukkien siemeniä, kun täältä korvesta on aika pitkä matka sellaisiin kauppoihin josta sais noita mainitsemieni kukkien siemeniä. Toki täältä löytyy kehäkukkien yms. siemeniä, mutta haluasin kokeilla ihan sellasia jotka kukkis koko kesän, eikä vasta elokuussa kuten kehäkukat !

        No tuolla on linkkejä, mistä voit tilata ensin luettelon ja sitten siemenet.Jos voit tilata jonkun toisen kanssa kimppaan,tulee halvemmaksi.

        http://www.nicehouse.fi/puutarha/hyoty/siemenlu.htm

        http://www.maatiainen.fi/siemen.htm

        Liisasta voit ottaa pistokkaita vielä maalis-huhtikuulla,ehtivät kyllä kukkimaan.

        Kun sinulla on ollut kehäkukkaa,jätä niiden siemenet maahan syksyllä,niin kukkiva nopeammin kesällä,kun taimet tulee aikaisin pinnalle.

        Itse otan osan talteen ja kun kylvän keväällä maahan,niin siellä on jo taimella olevia kehäkukkia, kun olen jättänyt varret katkomatta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5178
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3377
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1512
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1353
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1046
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      958
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      877
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      63
      728
    Aihe