Taulujen kehystäminen itse

jdfshdfsgh

Minkälaiset resurssit taulujen kehystäminen vaatii, jos ajattelisi, että perustaisi oman maalausstudion yhteyteen pienen kehystämön? Kannattaako homma ylipäätään, eli onko tavan tallaajalla mahdollisuuksia tehdä laadukasta jälkeä itse? Voisi kuvitella, että jiirisahalla ja parilla muulla vekottimella selviäisi? Sitten vaan tilaisi muutamaa erilaista kehyslistaa metritavarana, paspispahveja jne ja saisi itse tehtyä kehykset. Nopeuttaisi töiden valmistamista esittelykuntoon ja pitkällä aikavälillä myös pienentäisi kustannuksia.

65

23441

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • silmäneula

      käden taidoistasi kuinka hyvään jälkeen pääset kuvaamillasi välineillä ja tarvikkeilla. Itse olen aina tehnyt kehykset vastaavilla välineillä mutta niiden laatu on yhä sitä ja tätä. Kun ne kuitenkin minulle kelpaavat ja ostajat ovat joka tapuksessa melkein poikkeuksetta teettäneet niihin kunnolliset ja haluamansa näköiset kehykset, en ole asiasta suuremmin piitannut.

      Sen olen kuitenkin todennut, että kunnollinen kehystäminen vaatii melkoisen hyvän työ- ja apuvälineistön, ensiluokkaiset materiaalit ja kunnon tilat kehystämiselle. Vasta niillä on jälki todella kelvollista. Kehystäminenkin on ammatti-ihmisen työtä omine ammattitietoineen ja -taitoineen. Kysyä voikin kannattaako siihen uhrata aikaa taiteen tekemiseltä.

      • sdfsdaf

        Kiitos vastauksesta. Joo mulle riittäis aika simppelit kehykset, eli varmaan tulis hankittua jotain kapeaa kehyslistaa ja siitä sitten tekisin aina jiirisahalla sopivan kokoset pätkät. Joku systeemi palojen yhteenliittämiseksi pitäisi vain kehitellä. Paspistakaan en useimmiten tarvitse. Pääasiallinen tarkoitus olisi vaan saada nopeasti ja halvalla esittelykelpoiset kehykset töihin. Täytyy vähän harkita asiaa.


      • taidekehystäjä
        sdfsdaf kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Joo mulle riittäis aika simppelit kehykset, eli varmaan tulis hankittua jotain kapeaa kehyslistaa ja siitä sitten tekisin aina jiirisahalla sopivan kokoset pätkät. Joku systeemi palojen yhteenliittämiseksi pitäisi vain kehitellä. Paspistakaan en useimmiten tarvitse. Pääasiallinen tarkoitus olisi vaan saada nopeasti ja halvalla esittelykelpoiset kehykset töihin. Täytyy vähän harkita asiaa.

        Heip.

        Taidekehystäjänä voin sanoa, että kannattaa jättää homma meille että meilläkin riittää töitä :)ja onhan se niin että yleensä taulun ostaja, haluaa teetättää uudet kehykset tauluun itse.

        Jos laadukasta jälkeä kaipailet on hyvät välineet ja koneet oltava. Valitettavasti ainakaan suoraan listan toimittajilta et yksityishenkilönä saa listoja tilattua vaan lista on hankittava kehystämöstä ja yllättäen harva kehystämö myy listoja metritavarana.

        Saat kuitenkin ihan hyvännäköisiä valmiskehyksiä esim. Ikeasta tai Stockmannilta jos maalauksesi vain ovat standardikokoisia. Säästät rahaa ja aikaa. Valmiskehyksissä on sekin hyvä puoli, että saat työn niistä helposti pois ja voit laittaa samoihin kehyksiin uuden taulun jos asiakas ei halua ostaa valmiskehyksiäsi vaan pelkän työn.

        Tekemisen riemua taiteen parissa.


    • Life.Artist

      Kehystyslistaa jostain puutavara liikkeestä n.2€/m
      Rautakaupasta kehystys puristin n.30 €
      Jiirisaha 15 €, Niittipyssy n.20€ , erikkeepperä, tasoitemassaa, hajutonta maalia ja viitseliäisyyttä.
      Näillä eväillä pääset pitkälle.
      Et kyllä välttämättä tarvitse kehystin puristintakaan vaan teet esim. vaneriin suorakulmalla taulusi kokoisen sapluunan. Ja eikun hommiin.

      Niittipyssynkin voit korvata kolmion muotoisilla kulmapaloilla , joilla tuet kehykset .

      • kehystäjä

        "Näillä eväillä pääset pitkälle"

        Riippuu mihin on menossa. =)

        Kuvaamasi kaltainen nikkarointi on ihan OK, jollei kehystykseltä muuta odotakaan kuin kapuloita ympärille. Se toimii myös vaatimattomana näyttelyripustuksena, mutta on muistettava, että huonolla kehyksellä voit myös pilata hyvän työn.

        Ammattikehystäjä on koulutettu ja/tai pitkän kokemuksen omaava alansa osaaja. Hän tuntee materiaalit ja tekniikat ja tietää mitä millekin teokselle voi ja saa tehdä.

        Ala on surullisen kuuluisa siitä, että kuka tahansa voi "leikkiä" kehystäjää ja karmeita lopputuloksia sitten kiikutetaan sen oikean kehystäjän korjailtavaksi. Milloin on arvokkaat tekstiilit liimattu just sillä erikeepperillä, tai grafiikanlehdet kiinnitetty mille tahansa pahville maalarinteipillä, pastellityöt kiinni lasissa jne.

        Hakeudu siis oikean kehystäjän ammattitaitoiseen liikkeeseen. Kysele häneltä alan asioita ja selvitä hänen ammattitaitonsa ja kokemuksensa. Jos huomaat jo tässä kohtaa puutteita, on vielä turvallista vetäytyä.

        Parhaimmillaan kehys tuo esiin teoksesta juuri niitä oikeita asioita, korostaa värejä ja muotoja ja saa teoksen "elämään".

        Suosittelen käyntiä ammattiliikkeessä.


      • toinen puoli
        kehystäjä kirjoitti:

        "Näillä eväillä pääset pitkälle"

        Riippuu mihin on menossa. =)

        Kuvaamasi kaltainen nikkarointi on ihan OK, jollei kehystykseltä muuta odotakaan kuin kapuloita ympärille. Se toimii myös vaatimattomana näyttelyripustuksena, mutta on muistettava, että huonolla kehyksellä voit myös pilata hyvän työn.

        Ammattikehystäjä on koulutettu ja/tai pitkän kokemuksen omaava alansa osaaja. Hän tuntee materiaalit ja tekniikat ja tietää mitä millekin teokselle voi ja saa tehdä.

        Ala on surullisen kuuluisa siitä, että kuka tahansa voi "leikkiä" kehystäjää ja karmeita lopputuloksia sitten kiikutetaan sen oikean kehystäjän korjailtavaksi. Milloin on arvokkaat tekstiilit liimattu just sillä erikeepperillä, tai grafiikanlehdet kiinnitetty mille tahansa pahville maalarinteipillä, pastellityöt kiinni lasissa jne.

        Hakeudu siis oikean kehystäjän ammattitaitoiseen liikkeeseen. Kysele häneltä alan asioita ja selvitä hänen ammattitaitonsa ja kokemuksensa. Jos huomaat jo tässä kohtaa puutteita, on vielä turvallista vetäytyä.

        Parhaimmillaan kehys tuo esiin teoksesta juuri niitä oikeita asioita, korostaa värejä ja muotoja ja saa teoksen "elämään".

        Suosittelen käyntiä ammattiliikkeessä.

        Kyllähän asia on juuri näin että moni voi alkaa leikkimään "kehystäjää" ja saa aikaan melko kammottavia rötöstyksiä jotka eivät tue taulun komeutta millään tavalla, päinvastoin syövät sitä. Tässä kuitenkin varmasti puhutaan vain viattomasta harrastuksesta.. Kivahan se on iltapuuhteina nikkaroida ja väkärtää.. ja saattaahan lopputuloksestakin syntyä itseä miellyttävä tekele, siinä tuskin mitään pahaa on. Huonompiakin harrastuksia on.

        Ja mitä tulee näihin ammattikehystäjiin. (!!!!)Tasoeroja löytyy heistäkin melkoisia. Itse olen taideakatemian käynyt, siis ammattikuvataiteilija ja haluan toki että työni ovat edukseen raameissa. Usean "ammattikehystäjänä" itseään pitävän tiedän pilanneen useita töitä. Omaa työtäni oli kerran leikattu lupaa kysymättä kolme senttiä jotta se mahtuisi valmiisiin kehyksiin! ARGH! Ja kerran kupariväriastekkoiseen työhön ehotettiin pokerinaamalla vitivalkoisia raameja! Että tälläista!


    • kehystäjä
    • Lisäansiota.

      Hei,
      Olen miettinyt ihan samaa asiaa ja ajatellut ettei se kehystäminen voi mitenkään vaikeaa hommaa olla, tosin kallista on kun olen jonkin verran ammatti-ihmisille kehystyttänyt. Muutamalla työkalulla siinä varmaan selviää ja kehyksiä saa metritavarana paljon halvemmalla. Olen jo hankkinut tehtävään tarvittavan sahan, liimapyssyn ja yritellyt oppiakin saada, mutta kursseja ei ole ainakaan täällä pohjois-suomessa. Mutta en luovuta, vaan aion oppia ja kehystää.

      • jonkunlainenasiantuntija

        On tullut nähtyä katkeria kyyneleitä, kun taideteollisessa opiskeleva sukulaistyttöni kokeili "itsekehystystä" ja parin kuukauden työhän siinä valui tyhjiin!! Olen taiteen ystävänä henkilökohtaisesti sitä mieltä, että jätetään tämäkin työ niille jotka sen oikeasti osaa!! Muistaakseni osoitteessa Kalevankatu 17 Helsingissä on asiallisen hintainen kehystämö, jota parikin tuttavaani käyttää.
        Kannattaa harkita, lähteekö ottamaan riskejä varsinkin arvoteosten ollessa kyseessä. Toisaalta mikäli kädentaidot ovat kohdallaan, niin kokeillahan aina voi...


      • verkkokalastaja 66
        jonkunlainenasiantuntija kirjoitti:

        On tullut nähtyä katkeria kyyneleitä, kun taideteollisessa opiskeleva sukulaistyttöni kokeili "itsekehystystä" ja parin kuukauden työhän siinä valui tyhjiin!! Olen taiteen ystävänä henkilökohtaisesti sitä mieltä, että jätetään tämäkin työ niille jotka sen oikeasti osaa!! Muistaakseni osoitteessa Kalevankatu 17 Helsingissä on asiallisen hintainen kehystämö, jota parikin tuttavaani käyttää.
        Kannattaa harkita, lähteekö ottamaan riskejä varsinkin arvoteosten ollessa kyseessä. Toisaalta mikäli kädentaidot ovat kohdallaan, niin kokeillahan aina voi...

        Tarjolla on nykyään välimuoto itse virittämiselle ja kehystämöön viemiselle tämä uusi keksintö verkkokehystämö, olen itse kokeillut kerran tota jo 5 pienen kehyksen tilauksessa ja toimi ainakin silloin = tilasin kehykset kasattuna ja kasasin itse työn. Löytyy hakusanalla Taidemaailma googlella en postaa linkkiä niin ei tarvi haukkua mainostajaksi, en siis mainosta vaan kerroin oman kokemuksen.


    • Arttari

      Jos vienee suoraan kehystämöön ja hankkii asunnon ympäristöön sopivat kehykset. Ja niin kehystystyö menisi hukkaan.
      Voisi mahdollisesti hankkia sopivat näyttelykehykset, joilla esittelisi taulunsa. Ostaja voisi sitten ostaa kehykset taulun mukana, jos haluaisi.

      • pontra kosto

        että on 'näyttelykehykset', jotka taiteilija nappaa sitten itselleen työn myytyään. Töitä on hankala pitää esillä ilman kehyksiä :)

        On kuitenkin meitä jotka osaavat kehystää itse, ammattikehystäjät nyt aina takovat sitä ettei tätä suurenmoista taitoa kukaan muu voi osata...tottakai jokainen haluaa pitää leivästään kiinni.
        Ja mitä kehysten 'hienouteen' tulee, riippuu paljon työstä millaiset kehykset siihen sopivat. Ei ne kullatut 'arvokehykset' nyt ihan maukkaimmasta päästä ole...:))


      • Itseoppinut pekka
        pontra kosto kirjoitti:

        että on 'näyttelykehykset', jotka taiteilija nappaa sitten itselleen työn myytyään. Töitä on hankala pitää esillä ilman kehyksiä :)

        On kuitenkin meitä jotka osaavat kehystää itse, ammattikehystäjät nyt aina takovat sitä ettei tätä suurenmoista taitoa kukaan muu voi osata...tottakai jokainen haluaa pitää leivästään kiinni.
        Ja mitä kehysten 'hienouteen' tulee, riippuu paljon työstä millaiset kehykset siihen sopivat. Ei ne kullatut 'arvokehykset' nyt ihan maukkaimmasta päästä ole...:))

        Tämä "kehystäjän" työ ei todellakaaan ole mitään rakettiteknologiaa, on tietysti hyvä että ei ole täysin peukalo keskellä kämmentä mutta mikäli on käytössä listagiljotiini ja kasauskone niin väitän että 2 päivän harjoittelulla kuka tahansa kasaa kehyksen, eri asia taas on se että osaako valita oikeat kehykset oikeaan työhön ym. (itse olen kehystellyt harrastuksenani iltaisin kaverin kehystämössä) Ylempänä oli kommentit tästä uudesta konseptista (taidemaailma) joka myy kehykset yksinkertaiseti webin kautta, todella hyvä että joku on alkanut myyymään kunnolista kehyslistaa järkevillä hinnoilla, olen muutaman kerran koittanut ostaa näistä Helsingin keskusta kehystämöistä kehyslistaa määrämittaisena tai pelkkää kehystä ja kaikki jotka on asioinut näissä kehystämöissä tietää että posilähdettäessä on sama olo kuin R kisokin kassalla jolta on justiin ryöstetty kassa = karmeaa rahastusta / verrattavissa pystyryöstöön. Tuttavani oli töissä eräässä galleriassa keskustassa ja hän tiesi (kaikki alalla tietävät) että keskustan liikkeet ovat sopineet keskenään että yksityisihmisille ei myydä paspaa tai listaa millään muulla kuin karmealla hinnalla jotta saadaan pidettyä kehystyksen hinnat korkealla. Elikkä toivottavasti trendi jatkuu ja tämä webbiyrittäjä saa kilpailijan ja hinnat tippuvat entisestään, se tekee vain hyvää meille kehysten ostajille ja tietysti nämä jotka on meitä monta kymmentä vuotta rahastaneet saavat maistaa välillä sitä pikkusen pienempää katetta työstään. Tässä tämä ksehstämöihin kyllästynyt tilitys perjantai illalta siten oli.


      • kerhystänyt 26v
        Itseoppinut pekka kirjoitti:

        Tämä "kehystäjän" työ ei todellakaaan ole mitään rakettiteknologiaa, on tietysti hyvä että ei ole täysin peukalo keskellä kämmentä mutta mikäli on käytössä listagiljotiini ja kasauskone niin väitän että 2 päivän harjoittelulla kuka tahansa kasaa kehyksen, eri asia taas on se että osaako valita oikeat kehykset oikeaan työhön ym. (itse olen kehystellyt harrastuksenani iltaisin kaverin kehystämössä) Ylempänä oli kommentit tästä uudesta konseptista (taidemaailma) joka myy kehykset yksinkertaiseti webin kautta, todella hyvä että joku on alkanut myyymään kunnolista kehyslistaa järkevillä hinnoilla, olen muutaman kerran koittanut ostaa näistä Helsingin keskusta kehystämöistä kehyslistaa määrämittaisena tai pelkkää kehystä ja kaikki jotka on asioinut näissä kehystämöissä tietää että posilähdettäessä on sama olo kuin R kisokin kassalla jolta on justiin ryöstetty kassa = karmeaa rahastusta / verrattavissa pystyryöstöön. Tuttavani oli töissä eräässä galleriassa keskustassa ja hän tiesi (kaikki alalla tietävät) että keskustan liikkeet ovat sopineet keskenään että yksityisihmisille ei myydä paspaa tai listaa millään muulla kuin karmealla hinnalla jotta saadaan pidettyä kehystyksen hinnat korkealla. Elikkä toivottavasti trendi jatkuu ja tämä webbiyrittäjä saa kilpailijan ja hinnat tippuvat entisestään, se tekee vain hyvää meille kehysten ostajille ja tietysti nämä jotka on meitä monta kymmentä vuotta rahastaneet saavat maistaa välillä sitä pikkusen pienempää katetta työstään. Tässä tämä ksehstämöihin kyllästynyt tilitys perjantai illalta siten oli.

        Tuleppa itse yrittämään 2 päivän kokemuksella valmitamaan näitä kehyksiä ei varmasti onnistu, myöskään emme todellakaan ole sopineet mitään hintoja keskenään täällä keskustassa. Koita ymmärtää että kehysten hinta ei muodostu pelkästään siitä että mitä lista maksaa / metri. Kun tilaamme listan tukkuliikkeestä niin joudumme ostamaan sitä aina täysiä pakettaja jolloin tehtävästä kehyskestä jää hukkaa jota ei välttämättä saa käytettyä mihinkään, lisäksi on tämmönen pikku kulu kuin liiketilojemme vuokra ja sitten kukaan ei halua tehdä työtä ilmaiseksi. Pistää niin vihaksi kun toisten ammattitaitoa kyseenlaistetaan.


      • Terveen kilpailun fa
        kerhystänyt 26v kirjoitti:

        Tuleppa itse yrittämään 2 päivän kokemuksella valmitamaan näitä kehyksiä ei varmasti onnistu, myöskään emme todellakaan ole sopineet mitään hintoja keskenään täällä keskustassa. Koita ymmärtää että kehysten hinta ei muodostu pelkästään siitä että mitä lista maksaa / metri. Kun tilaamme listan tukkuliikkeestä niin joudumme ostamaan sitä aina täysiä pakettaja jolloin tehtävästä kehyskestä jää hukkaa jota ei välttämättä saa käytettyä mihinkään, lisäksi on tämmönen pikku kulu kuin liiketilojemme vuokra ja sitten kukaan ei halua tehdä työtä ilmaiseksi. Pistää niin vihaksi kun toisten ammattitaitoa kyseenlaistetaan.

        Osui edellisen kirjoittajan teksti ilmeisesti aika hyvin nappiin kun noin suututti, eikös ole vaan hyvä että markkinoille tulee muunkilaista tarjontaa kuin perinteistä kivijalkakehystämöö, asiakashan äänestää perinteisesti jaloillaan. Eli mikäli ihmiset tilaavat kehyksensä verkkokehystämöstä ja eiväöt ole tyytyväöisiä mitä saavat niin silloinhan kivijalkakehystämöjen asema vankistuu entisestään ja pystytte perustelemaan yli puolet kalliimpia hintojanne. Itse tätä verkkokehystämöä käyttäneenä tohdin vaaan epäillä että näin kävisi ja siksi varmaan meni porot nokkaan edellisellä kirjoittajalla.

        terveen kilpailun kannattaja


      • Utelias hämeestä
        kerhystänyt 26v kirjoitti:

        Tuleppa itse yrittämään 2 päivän kokemuksella valmitamaan näitä kehyksiä ei varmasti onnistu, myöskään emme todellakaan ole sopineet mitään hintoja keskenään täällä keskustassa. Koita ymmärtää että kehysten hinta ei muodostu pelkästään siitä että mitä lista maksaa / metri. Kun tilaamme listan tukkuliikkeestä niin joudumme ostamaan sitä aina täysiä pakettaja jolloin tehtävästä kehyskestä jää hukkaa jota ei välttämättä saa käytettyä mihinkään, lisäksi on tämmönen pikku kulu kuin liiketilojemme vuokra ja sitten kukaan ei halua tehdä työtä ilmaiseksi. Pistää niin vihaksi kun toisten ammattitaitoa kyseenlaistetaan.

        Eikös tämmöinen seura kuin taidekehystäjät Ry ole justiinsa tämä poppoo joka sopii hinnat keskenään?


      • påppoåo
        Utelias hämeestä kirjoitti:

        Eikös tämmöinen seura kuin taidekehystäjät Ry ole justiinsa tämä poppoo joka sopii hinnat keskenään?

        Taidekehystäjät ry ei takaa mitään laatua jäseniltään, siellä on kaikenmailman lasiliikkeitä ym.


    • Arttari

      Kun vaan on jiirisaha ja taulupuristin ja liimaa! Nuo saa rautakaupasta! Jälki on siistiä harrastajallakin!
      Sopivaa listaa saa hankittua myöskin rautakaupasta, joilla onnistuu taulujen näyttelyssä esittely!

      • Itse olen kursseilla kehystänyt lukuisia tauluja. Kotona en takuulla rupeaisi itse yrittämäänkään jollain olemattomin kotityökaluin, kun olen kurssitiloissa kunnon giljotiinilla leikellyt kehyslistoja ja muutkin tarvikkeet, oikeanlaiset liimat, niittaajat, ruuvit ja kaikki tarvittavat rensselit ovat ollut ohjaajan paikalle järjestämiä. Ihan hyvää jälkeä tuli, vaikka sen itse sanonkin. Mutta - luotan kyllä mieluummin ammattikehystäjiin, kuin rupeaisin äheltämään kotosalla alkeellisin välinein.


      • tykkää askarrrella
        tinat kirjoitti:

        Itse olen kursseilla kehystänyt lukuisia tauluja. Kotona en takuulla rupeaisi itse yrittämäänkään jollain olemattomin kotityökaluin, kun olen kurssitiloissa kunnon giljotiinilla leikellyt kehyslistoja ja muutkin tarvikkeet, oikeanlaiset liimat, niittaajat, ruuvit ja kaikki tarvittavat rensselit ovat ollut ohjaajan paikalle järjestämiä. Ihan hyvää jälkeä tuli, vaikka sen itse sanonkin. Mutta - luotan kyllä mieluummin ammattikehystäjiin, kuin rupeaisin äheltämään kotosalla alkeellisin välinein.

        Mutta ei myöskään mitään uskomatonta ammattitaitoa vaativaa, itse tiedän että jiirisirkkelillä ei saa kunnollista jälkeä vaan tarvitsee olla listagiljotiini, giljotiini on järjettömän kallis joten olen päätynyt ratkaisuun että ostan kehyslistat valmiiksi määrämittaan leikattuna (ilmeisesti giljotiinilla) ja kasaan itse kehyspuristimella ja kiinnitän itse kehyksen, säästän todella paljon. Lista maksaa 5-15 € metrihintaan.


      • tykkää askarrrella kirjoitti:

        Mutta ei myöskään mitään uskomatonta ammattitaitoa vaativaa, itse tiedän että jiirisirkkelillä ei saa kunnollista jälkeä vaan tarvitsee olla listagiljotiini, giljotiini on järjettömän kallis joten olen päätynyt ratkaisuun että ostan kehyslistat valmiiksi määrämittaan leikattuna (ilmeisesti giljotiinilla) ja kasaan itse kehyspuristimella ja kiinnitän itse kehyksen, säästän todella paljon. Lista maksaa 5-15 € metrihintaan.

        Sinähän fiksu olet! Nimenomaan tuo giljotiiniosuus onkin siinä ratkaiseva, kun kulmien pitää olla just eikä melkein. Kaiken muun kyllä askartelee vähän tumpelompikin. En ole tullut ajatelleeksi, että voisi käydä leikkauttamassa valitsemaansa kehystä määrämittojen mukaan valmiiksi. Kiitos neuvosta! :) Mittojen pitää sitten kyllä olla tosi tarkasti harkitut. On kyllä saanut veistellä pari kertaa maalauspohjaa, vaikka on ollut mittaavinaan tarkastikin. :) Mutta meitä tumpeloitahan riittää joka lähtöön.


      • ("Verkkogalleristi")
        tinat kirjoitti:

        Sinähän fiksu olet! Nimenomaan tuo giljotiiniosuus onkin siinä ratkaiseva, kun kulmien pitää olla just eikä melkein. Kaiken muun kyllä askartelee vähän tumpelompikin. En ole tullut ajatelleeksi, että voisi käydä leikkauttamassa valitsemaansa kehystä määrämittojen mukaan valmiiksi. Kiitos neuvosta! :) Mittojen pitää sitten kyllä olla tosi tarkasti harkitut. On kyllä saanut veistellä pari kertaa maalauspohjaa, vaikka on ollut mittaavinaan tarkastikin. :) Mutta meitä tumpeloitahan riittää joka lähtöön.

        Itselläni on juuri tällainen listagiljotiini: http://www.kodinterra.fi/market/kodinterra?a_Visit:tuote=sb2uqopyy9un8xge&kategoriaTunniste=PihditLeikkurit&path=TyökalutKoneet/Käsityökalut/PihditLeikkurit&myymala=Kodin Terra Kuopio&paikkakunta=KUOPIO&osuuskauppa=PEEÄSSÄ&pageName=Main
        ja olen havainnut tämän todella käytännölliseksi ja hyväksi. Sitä on lisäksi helppo liikutella ja kuljettaa vaikkapa repussa.
        Teen paljon ns. kelokehyksiä jotka sopivat mm. sellaisiin maisemamaalauksiin joita kesäisin noilla patikkaretkilläni maalailen. Tavoitteeni aina on että valmistan myös kehykset kohteen kelohonkarasseista mikäli niitä siellä on. Sahailen ne suunnilleen määrämittoihin ja valmistan ne lopullisesti sitten siellä missä kulloinkin majailen.
        En tietenkään pidä tuota giljotiinia noilla patikkaretkillä mukanani mutta auton peräkontissa esimerkiksi se on aina.
        Ateljeessani on kuitenkin sellainen VMM jalkavoimalla toimiva hydraulinen leikkuri joka on ihan yliveto noissa suuremmissa kehyslistoissa.
        Molemmilla kyllä tulee ihan 'vesisaumat' jiireihin eikä varmaan päivä paista läpi tumpeloillakaan jos osaa ylipäätään liimata paloja yhteen.


      • Suunittelee aloittaa
        ("Verkkogalleristi") kirjoitti:

        Itselläni on juuri tällainen listagiljotiini: http://www.kodinterra.fi/market/kodinterra?a_Visit:tuote=sb2uqopyy9un8xge&kategoriaTunniste=PihditLeikkurit&path=TyökalutKoneet/Käsityökalut/PihditLeikkurit&myymala=Kodin Terra Kuopio&paikkakunta=KUOPIO&osuuskauppa=PEEÄSSÄ&pageName=Main
        ja olen havainnut tämän todella käytännölliseksi ja hyväksi. Sitä on lisäksi helppo liikutella ja kuljettaa vaikkapa repussa.
        Teen paljon ns. kelokehyksiä jotka sopivat mm. sellaisiin maisemamaalauksiin joita kesäisin noilla patikkaretkilläni maalailen. Tavoitteeni aina on että valmistan myös kehykset kohteen kelohonkarasseista mikäli niitä siellä on. Sahailen ne suunnilleen määrämittoihin ja valmistan ne lopullisesti sitten siellä missä kulloinkin majailen.
        En tietenkään pidä tuota giljotiinia noilla patikkaretkillä mukanani mutta auton peräkontissa esimerkiksi se on aina.
        Ateljeessani on kuitenkin sellainen VMM jalkavoimalla toimiva hydraulinen leikkuri joka on ihan yliveto noissa suuremmissa kehyslistoissa.
        Molemmilla kyllä tulee ihan 'vesisaumat' jiireihin eikä varmaan päivä paista läpi tumpeloillakaan jos osaa ylipäätään liimata paloja yhteen.

        Mistä ostat kehyslistat?


      • Tykkää askarrella
        Suunittelee aloittaa kirjoitti:

        Mistä ostat kehyslistat?

        olen jo pari kertaa tilannut tuolta , https://ssl.taidemaailma.fi/verkkokauppa/categories.aspx?path=109_116 sitä aikaisemmin ostin täältä paikallisesta kehystämöstä, toi webbikauppa on aika paljon halvempi mitä kehystämö minulta veloitti, miinuspuoli webbikaupassa on että tarvitsee ostaa koko paketti listaa kun kehystämö myi pienempiä eriä.


      • ("Verkkogalleristi") kirjoitti:

        Itselläni on juuri tällainen listagiljotiini: http://www.kodinterra.fi/market/kodinterra?a_Visit:tuote=sb2uqopyy9un8xge&kategoriaTunniste=PihditLeikkurit&path=TyökalutKoneet/Käsityökalut/PihditLeikkurit&myymala=Kodin Terra Kuopio&paikkakunta=KUOPIO&osuuskauppa=PEEÄSSÄ&pageName=Main
        ja olen havainnut tämän todella käytännölliseksi ja hyväksi. Sitä on lisäksi helppo liikutella ja kuljettaa vaikkapa repussa.
        Teen paljon ns. kelokehyksiä jotka sopivat mm. sellaisiin maisemamaalauksiin joita kesäisin noilla patikkaretkilläni maalailen. Tavoitteeni aina on että valmistan myös kehykset kohteen kelohonkarasseista mikäli niitä siellä on. Sahailen ne suunnilleen määrämittoihin ja valmistan ne lopullisesti sitten siellä missä kulloinkin majailen.
        En tietenkään pidä tuota giljotiinia noilla patikkaretkillä mukanani mutta auton peräkontissa esimerkiksi se on aina.
        Ateljeessani on kuitenkin sellainen VMM jalkavoimalla toimiva hydraulinen leikkuri joka on ihan yliveto noissa suuremmissa kehyslistoissa.
        Molemmilla kyllä tulee ihan 'vesisaumat' jiireihin eikä varmaan päivä paista läpi tumpeloillakaan jos osaa ylipäätään liimata paloja yhteen.

        En vain kuitenkaan näe mieltä hankkia itselleni tuota giljotiinia, kun ne kehyslistatkin (3 m yleensä) pitäisi jaksaa jostain raahata ja olen autoton ihminen. Siispä hankkiudun taas työkkärin kehyskursseille, jossa kaikki tarvittava on paikan päällä ja kehyslistojakin saisi halutessaan käydä valitsemassa etukäteen. Ei tule paljon hukkapalojakaan, kun loppulistasta teen valmiiksi senkokoisen kehyksen, joka siitä vielä tulee. Pohjan voi sitten leikata kehykseen sopivaksi ja maalailla jälkeenpäin. Toistaiseksi tarjonnassa on ollut riittävästi kehysvaihtoehtoja. Aina vain saa olla röyhkeääkin nopsempi, että kursseille mahtuu. Viimeksikin pääsin varasijalta, kun joku onneton oli jättänyt maksun suorittamatta ajoissa. Ja minullehan se sopi paremmin kuin hyvin. :) Viimeksi kehystin viikonlopun kurssilla yhdeksän öljytyötä. Hyvän ohjauksen ansiosta olen erittäin tyytyväinen tuloksiin.


      • suunitteleee aloitta
        Tykkää askarrella kirjoitti:

        olen jo pari kertaa tilannut tuolta , https://ssl.taidemaailma.fi/verkkokauppa/categories.aspx?path=109_116 sitä aikaisemmin ostin täältä paikallisesta kehystämöstä, toi webbikauppa on aika paljon halvempi mitä kehystämö minulta veloitti, miinuspuoli webbikaupassa on että tarvitsee ostaa koko paketti listaa kun kehystämö myi pienempiä eriä.

        Millaisia noi listat on leikata, pehmeää vai kova puuta sekä millä kasaat kehyksen


      • tykkää askarrella
        suunitteleee aloitta kirjoitti:

        Millaisia noi listat on leikata, pehmeää vai kova puuta sekä millä kasaat kehyksen

        Listat o suht pehmeää puuta (apasssia) helppoa työstää, kasaan kehyksen vannepuristimella ja tämän jälkeen napautan v naulan kehyksen kulmaan, v naulat on samoja joita kehystämöt käyttää kasauskoneessa, samat naulat pystyy lyömään vasarallakin. Tätänykyä kehystelen jo kavereille ja sukulaisille saas nähdä tuleeko alan vaihto..


      • suunittelee aloittaa
        tykkää askarrella kirjoitti:

        Listat o suht pehmeää puuta (apasssia) helppoa työstää, kasaan kehyksen vannepuristimella ja tämän jälkeen napautan v naulan kehyksen kulmaan, v naulat on samoja joita kehystämöt käyttää kasauskoneessa, samat naulat pystyy lyömään vasarallakin. Tätänykyä kehystelen jo kavereille ja sukulaisille saas nähdä tuleeko alan vaihto..

        Neuvoista, tialsin muutaman paketin listaa itsekkin ja hommahan on yllätävän mukavaa vaihtelua päivittäiselle konttorityölle.


      • tykkää askarrella
        suunittelee aloittaa kirjoitti:

        Neuvoista, tialsin muutaman paketin listaa itsekkin ja hommahan on yllätävän mukavaa vaihtelua päivittäiselle konttorityölle.

        Leikkaatko itse paspat vai tilaatko valmiit, oletko tilannut tuota Taidemaailmasat paspaa? Laatu ja leikattavus mikä???


      • Tarkan euron Irma
        Tykkää askarrella kirjoitti:

        olen jo pari kertaa tilannut tuolta , https://ssl.taidemaailma.fi/verkkokauppa/categories.aspx?path=109_116 sitä aikaisemmin ostin täältä paikallisesta kehystämöstä, toi webbikauppa on aika paljon halvempi mitä kehystämö minulta veloitti, miinuspuoli webbikaupassa on että tarvitsee ostaa koko paketti listaa kun kehystämö myi pienempiä eriä.

        Kun tilasit taidemaailman verkkokaupasta niin vastasko lista sitä miltä näytti kuvassa, pelkäään että tulee väärän laista tavaraa?


      • paRI KERTAA TILANNUT
        Tarkan euron Irma kirjoitti:

        Kun tilasit taidemaailman verkkokaupasta niin vastasko lista sitä miltä näytti kuvassa, pelkäään että tulee väärän laista tavaraa?

        .. kannattaa tilata niitä näytepaloja eka sieltä..Niitä voi sitten mallailla teokseen. Sit aina tilauksen yhteydessä tilaa lisää näytepaloja (kun tulee samoilla posteilla). Sillai saa sitten kattavn kokoelman, joista voi sovittaa listaa aina uusiin teoksiin.


    • psalste

      riippuu millaista listaa olet ajatellut sahata ns.taidekehykset voit unohtaa myös kaikki vanhan kullatut,sekä kipsiä sisältävät kehykset,muuten jos kärsivällisyys riittää voi lopputulos olla siedettävä mutta jiirillä on oltava tarkka ei yli 0,5mm heittoa kulmissa muuten jälki on kauheaa.giljotiini pitäisi olla koska materiaalit ovat nykyisin massaa ei koko puuta kuin ennen,mutta jos ottaa asian harrastuksena on niitä huonompiakin harrastuksia mutta ammatti jälkeä ei siitä synny välttävä kuitenkin,vaikka olisi puuseppä.paspikset on vaikea leikata itse ilman pöytää jälji on hävettävää joko liikaa tai liian vähän kulmista kumpainenkin näkyy ja pistää silmään lopputuloksessa,kustannuksissa säästää muttei työn määrässä jos haluaa välttävänkin lopputuloksen voi olla että hermo menee mutta lyck till.

    • rtkk

      Almanakasta löytyy markkinapäivät. Tuolloin on ollut listakauppiaita torilla!

      • epätietoinen hämeest

        tämmöiset markkinat on?


      • Iisalmen Lissu
        epätietoinen hämeest kirjoitti:

        tämmöiset markkinat on?

        Ainakin täällä iisalmessa on silloin tällöin markkinat ja parikin pakettiautomiestä myy kehyslistaa peräluukusta 10-20€ / m. Yleensä kauheen näköistä mänytlistaa jota kukaan ei laita seinälle, ilmeiseti jotain jämävarastoja tms.


      • m.afia
        Iisalmen Lissu kirjoitti:

        Ainakin täällä iisalmessa on silloin tällöin markkinat ja parikin pakettiautomiestä myy kehyslistaa peräluukusta 10-20€ / m. Yleensä kauheen näköistä mänytlistaa jota kukaan ei laita seinälle, ilmeiseti jotain jämävarastoja tms.

        Minä ostan ja myyn taidetta harrastuksenani.
        Useat työt kaipaavat kehyksiä ja siinä olen kyllä samaa mieltä monen kansas että kehysliikkeet ottavat aivan jäätäviä hintoja joistain hommista.
        Lasin vaihto, tupla paspa. 60 euroa ?... aika karmea hinta.

        No olen löytänyt liikkeen joka myy paspiksia ja laseja valmiiksi leikattuna minulle.
        Rävellän monet työt tälllä tavalla itse. Liimapaperilla sinetöidessä takapuolelta tulee ihan ok.
        Tällöin siis kyse on vesiväreistä ja etsauksista.
        Öljyissä voin ostaa jonkun halvan taulun vain kehysten takia. Vanhat kehykset vanhassa työssä kuuluu olla, ei kaupasta metritavaraa arvotöiden ympärille.
        Mutta.. vaikka tälläinen säästähä olen niin kalliimpien töiden, omaan kokoelmaan jäävien töiden ja tälläisten "nämä kehykset tähän tauluun" tapausten kohdalla käännyn AINA kehysliikkeen puoleen.
        Niiden kehysten tulee olla just eikä tasan.
        Itse nikkaroidessa saha voi raapia kehysten reunat rösöisiksi ja pilata kehykset kokonaan, nauloja lyödessä naula voi halkaista kehyksen reunan jne jne.. Eli isojen poikien hommat jää niille jotka niitä on ikänsä tehnyt mutta yhden paspanvaihdon osaan kyllä itsekkin tehdä.

        Varsinkin jos ei tappiolla halua harrastustoimintaa harjoittaa niin jokaisen vesivärin paspaa ei vain voi vaihtaa liikkeessä. Ei kestä kulurakenne millään kun 100 euron tauluun paspan vaihto ja lasin putsaus on joku 50 euroa.. se pitää myös kehysliikkeiden pitäjien ymmärtää.
        Mutta toisaalta jos kaikki ajattelee että "en maksa mitään" ja kaikki pitää saada ilmaiseksi jokapaikassa.
        Kaupassa otetaan kiinalainen vasara 3 eurolla kun vieressä on kotimainen 5 eurolla niin silloin pitää katsoa peiliin. Pitää osata vetää raja järkevyyden ja yltiöpäisen "minulle kaikki tänään
        eikä mikään saisi maksaa mitään" väliin.
        Vai mitä olet itse mieltä jos se työpaikkasi selluloosatehdas siirretään kiinaan kun sieltä saa halvemmalla.
        Tai että kehysrimat tilataan saksasta koska siinä säästää 15 euroa..

        Nämähän on ihan ihmisistä kiinni mutta pitää osata vetää raja liikahinnan maksamiselle mutta pitää osata myöskin vetäää raja turhalle/hullulle säästämiselle.
        Muuten ei ole kellään enää töitä kun kaikki säästää kaikessa ja ostaa kaiken ulkomailta tai ulkomaalaista vaikka kotimaista on vieressä.


      • rtkk
        epätietoinen hämeest kirjoitti:

        tämmöiset markkinat on?

        Markkina ajat ja paikat löytyvät Almanakasta! Työt kannattaa myydä vain näyttelyistä ja gallerioista!


    • Jakke

      M.afia on asialinjalla. Kyllä sen on kumma, miten kehystäminen jaksaa kirvoittaa kommentteja. Niille, jotka haukkuu kehystämöjä ryöstöhinnoittelusta, haluan palauttaa mieleen hieman yrittämisen kuluja. Ensinnäkin laskuttettavat hinnat ovat arvonlisäverollisia (23% hinnasta). Arvonlisäveron tilityksen määrä verottajalle kausittain riippuu yrityksen ostojen sisältämästä alv:n määrästä. Myynnin alv:n määrästä vähennetään ostojen alv ja välisumma menee verottajalle. Alv:stä ei siis koidu hyötyä yrittäjälle, ainoastaan jos ostojen summa on myynnin summaa isompi, silloin ei tilitettävää ole, mutta silloin ei yritystoimintakaan kovin kannattavaa välttämättä ole ollut. Siis hinnasta voi suoraan vähentää arvonlisäveron, 23% pois. Jäljelle jäävällä summalla yrityksen olisi katettava työn valmistamiseen liittyvien materiaalien hankinnasta aiheutuneet kulut ja laskennalliset osuudet seuraavista kuluista: osuus yrityksen kiinteistä kuluista (toimitilan vuokra, sähkö, puhelin, kirjanpito, toimistotarvikkeet yms), mahdolliset palkkakulut mikäli vieraita työntekijöitä, yrittäjän oma lakisääteinen eläkemaksu, ennakkoverot ja vielä kaiken tämän päälle olisi saatava jonkinmoinen tuottokate, jotta yrittäjälle itsellekin riittäisi särvintä leivän päälle. Sopii siis ynnäillä, mahtaako kehystämö olla kultakaivos, sillä uskallan väittää, että rahasta harva kehystäjä töitä tekee, vaan ennemmin rakkaudesta taiteeseen, käsityöhön ja siihen, että saa tuottaa onnistuneella työllä asiakkaalle hyvää mieltä. Jos raha on ensijainen motiivi, kannattaa valita toinen ala. Ala vaatii myös oman ammattitaitonsa; kädentaidot, tietämyksen oikeista materiaaleista, oikeasta työn mitoituksesta, oikeasta teknisestä toteutuksesta, asiakaspalvelu- ja vuorovaikutustaitoja, eikä sovi unohtaa hyvää visuaalista silmää, eri tyylien ja värien hahmottamis- ja yhdistelykykyä. Mutta kuten kaikessa, jokainen tehköön kuten parhaaksi näkee, ne, jotka haluavat nikkaroida, nikkaroivat ja ne, jotka haluavat laatua, menevät kehystämöön, sillä ammattitaitoisesti kehystetty työ on osa kodin sisustusta, johon kannattaa investoida ja joka suojaa työn turvallisesti ja on pitkäikäinen.

    • rtkk
      • shesnoangel

        Millä maalilla maalaatte kehykset, jos siis teette ihan perus näyttelykehykset ts halvat väliaikaiskehykset itse listasta?


      • ex-kehystäjä

        myihän se parkanon lista aikansa, sitten meni konkurssiin


    • paavi paavali

      Minkähän moinen jiirisaha noihin hommiin sopisi. Itse ostin rakennushommia varten muka kunnollisen Stanleyn jiirisahan. Lupaavan näköinen peli, josta olin monta vuotta haaveillut, mutta kuinkas sitten kävikään? Se ei edes 90 tai puhumattakaan 45 asteen kulmaan osunut. Rakenteeltaan niin suurpiirteistä valutyötä, että kulmat tuli miten sattuu. Jouduin sitä sitten kaiken maailman poppakonstein, säätöruuvein ym petraamaan, että sain kulmat kohdalleen. Nyt se joten kuten täyttää tavalliseen rakennuslistoitukseen tarvittavat vaatimukset, mutta jos pitäisi taulun kehyksiä tehdä niin pahoin pelkään, että kulmat irvistelee tai vähintäänkin nauraa pilkallisesti tekijälleen. Joskus on käynyt mielessäni kokeilla johonkin toisarvoiseen tauluun, miltä tuo homma maistuisi. Olen kylläkin aika epäileväinen, että työn jälki edes omaan käyttöön kelpaisi.

      Eiköhän noissakin hommissa ammattitaito ja kunnon välineet kuitenkin ole A ja O. Hinta tuntuu tietenkin joskus kovalta. Mutta jos ensin hommaa parin tonnin giljotiinileikkurin niin siinä on vasta alkukustannus. Lähde siitä sitten kultaa vuolemaan.

      Kannattaisi pitää mielessä, että on kaksi eri asiaa tehdä itselle harrastuksen omaisesti tai tehdä vastuullisesti ja laadukkaasti toiselle ja vieläpä siten että asiakkaita käy ja silti homma kannattaa.

    • kuutamo kehystäjä

      nämä mukamas ammatkehystäjät ovat täysiä h.........penikoita. mukamas ammattilaisia,johan on ammatti ja taito. koulussa eka luokalla tehdään samoja kehyksiä kun te "ammattilaiset". yksi itkee alvista, mitä maksat ,92% pimeästi. ei ole ollut sellaista kuukautta että ei olisi pussinpohjalle muutamaa tonnia tullut "kuutamolta". hommia piisaa kaikki isot talot ovat halukkaita juuri tähän.

      • Nomutta miksi...

        ...olet noin katkera!??? Yrititkö ehkä itse "vetää välistä"? Ei nää jutut kuule ole noin yksioikosia! Toiset näissä hommissa pärjää ja toiset yksinkertaisesti ei. Kun on asiakkaita paljon niin eikö jo se kerro että hommat toimii? Jos on valittamista niin tee se palvelun tarjoajallesi....älä täällä! Et todellakaan saa hommia toimimaan Suomi24 taidepalstalla iketskelemällä että sua on kohdeltu väärin! Raukkamaista ja kummallista logiikkaa!!!


      • Jakke

        Ei täällä kukaan alvista "itke", kertoo vaan rehellisen yrittämisen faktoja, mistä hinta muodostuu. Katsos yritykset tätä maata lopulta pyörittävät, pienet, keskisuuret ja suuret, ja silloin kun toiminta ei kestä päivänvaloa, tulevat ongelmat ennemmin tai myöhemmin taloudessa näkyviin. Mutta jokainen taaplaa tyylillään, näinhän se menee... Sitäpaitsi kun puhutaan kehystämisestä, tarkoitetaan paljon muutakin kuin viittä polkaisua giljotiinilla ja jiirien yhteenliittämistä, senhän osaa pienen opettelun jälkeen tehdä kuka tahansa kylän seppä, jonka sisällä asuu pieni puuseppä:D


      • Jakke
        Jakke kirjoitti:

        Ei täällä kukaan alvista "itke", kertoo vaan rehellisen yrittämisen faktoja, mistä hinta muodostuu. Katsos yritykset tätä maata lopulta pyörittävät, pienet, keskisuuret ja suuret, ja silloin kun toiminta ei kestä päivänvaloa, tulevat ongelmat ennemmin tai myöhemmin taloudessa näkyviin. Mutta jokainen taaplaa tyylillään, näinhän se menee... Sitäpaitsi kun puhutaan kehystämisestä, tarkoitetaan paljon muutakin kuin viittä polkaisua giljotiinilla ja jiirien yhteenliittämistä, senhän osaa pienen opettelun jälkeen tehdä kuka tahansa kylän seppä, jonka sisällä asuu pieni puuseppä:D

        Tarkennettuna, että toi edellinen viesti oli vastaus kuutamokehystäjälle.


    • Arttari

      Jiirisahalla ja sopivasti hiomalla nurkat voi saada siistit kehykset itsetehtynä. Vaatii huolellista työtä tuollainen!

    • hannulle

      Onko kellään tietoa mitä alumiinilistakehystyksessä käytettävät Wernerin kulmakappaleet, ruuvilla ja ilman ruuveja maksavat? Entä pahvin taakse reunoille tulevat jouset ja rispustukseen käytettävät ruuvilliset ripustuslenkit?

    • Tuliko paniikki!

      Mieleeni tulee noi muut ketjut lähinnä. Jäivät avoimiksi. Onko niin vaikeaa yrittää edes puolustaa kantaansa?

    • Terkkuja Lahdesta

      Kehystytin akryylimaalauksen mukamas laadukkaassa kehystämössä.

      Listojen kulmissa oli halkeamia eli kulmat leikattu huonosti, työ oli sisällä vinossa, mutta mikä pahinta: siihen oli ilmestynyt purkin kuva painaumana. Eli toisin sanoen, laitettu joku tonikka kääntöpuolelle painoksi ja siinäpä se sitten oli. Kun huomautin kehystämössä työn laadusta, kehystäjä sanoi ettei sitä paremmin saa ja ehdotti, että laitettaisiin akryylityö suoraan lasiin kiinni. Eli pilattaisiin arvokas teos vielä pahemmin.

      On liene ymmärrettävää, että olen nykyään kiinnostunut siitä, miten kehystää työt itse. Taidekehystyksen koulutusta järjestää ainakin Koulutuskeskus Salpaus. Näyttäisi vaan olevan kolmen vuoden koulutus, tietäisikö joku lyhyemmistä kurssituksista?

    • manu6

      mikä on sen pyssyn oikea nimi jolla ammutaan taustapahvit kiinni taulun taakse

      • Minunkin lusikka

        Pistänpä minäkin lusikkani tähän soppaan.
        On vähän tuota yrittäjäkokemusta kehystämisestä. Firma on myyty jo muutama vuosi sitten, joten nykysin olen "vapaaherra" - jeeeeee:)
        Nykyisin teen tätä vain omaksi ilokseni, enkä rahasta laisinkaan.
        Peruskehystäminen on käsityötä - ei kvanttimekaniikkaa.
        Tarvitaan vähän värisilmää eli kykyä tajuta se minkä väriset ja levyiset kehykset (tai pahvi, passepartout, passe, paspis, paspa jne...) kuvaan sopii.

        Kehyslistan, jopa lehtikullatun kehyslistan voi tehdä itse.

        Mutta se peruslistan teko.
        Ostat rak.tarvikeliikkeestä mieleistäsi puulistaa (leveys, paksuus, katso, ettei ole oksia, murtumia, halkeamia tai janhusta), liimaat siihen nurjalle puolelle "kyntekappaleen" eli toisen listan siten, että siihen kokonaisuuteen tulee poikkileikkaukseltaan kehyslistaa vastaava muoto. Päällispuolen kolot voi vaikkapa kitata. Sitten hiot sen listan kertaalleen (180 paperi) ja pohjamaalaat liitutaulumaalilla. Sitten tarkistat pinnan laadun ja tarvittaessa vielä hiot lisää. Lopullisen värin maalaat sopivalla kalustemaalilla, vaikkapa ohennetulle Miranolilla - kahteen kertaan. Kun maalaat pienellä vaahtomuovitelalla jossa on telan päälle vedetty nailonsukka niin jälki on sikasiistiä. Myös petsaaminen on aika yksinkertainen käsittelytapa.

        Jos vielä teet niin, että laitat maalauspöydälle suunnilleen maalattavan listan pituisen kakkosnelosen ja poraat siihen muutamia 3-4 senttiä syviä reikiä riviin ja laitat niihin katkaistuja ja toisesta päästä n. 10 mm:n matkalta ohennettuja/teroitettuja n. 75 mm pituisia nauloja terävämpi pää ylöspäin niin saat maalaustelineen.
        Paina maalattava listan napakasti niitä teroitettuja nauloja vasten niin, että se varmasti pysyy siinä kun maalaat. Näin sinun ei tarvitse pyöritellä maalattavaa listaa käsissäsi ja sotkea maalilla itseäsi ja ympäristöä.
        Sitä samaa kakkosnelosta voi sitten käyttää jatkuvasti. Jokaiseen listaan ei tarvitse tehdä uutta:)

        Kehyslistan leikkaamiseen tarvitset työkalun - eli jiirileikkurin, mutta kun sitä jiirileikkuria ei viitsi raahata 3h keittiön asuntoon niin hankimme jotain paljon pienempää eli sahan.
        Ihan tavallinen puukkosaha kelpaa, mutta jos ostat jiirilaatikon ja siihen ns. selkäsahan niin saattaapa olla fiksumpi homma. Sahajauhoa tulee, mutta se on aika vähäistä.
        Jiirisahaa, sellaista sähköistä, joka kiljuu kuin kissa mankelissa ja puhaltaa sahajauhot pitkin asuntoa ei varmaan hullukaan ostaisi - tai ei siitä hullusta tiedä, mutta me emme osta.
        Tämän lisäksi tarvitset välineen jolla trimmaat sen sahausjäljen siistiksi. Siihen kävisis taas tietysti se jiirileikkuri, mutta kun se on niin iso (prrrkl) ja sekin saha on jo ostettu.
        No nyt otamme yhteyttä Nettiverstaaseen ja kysäisemme sieltä (kaverilta jonka nimeä en nyt muista), ettäs josko heillä olisi vielä niitä Axcaliber jiiritrimmereitä.
        Minä hankin sellaisen.
        Vaikuttaa hyvältä hankinnalta.
        Tosin käytön opetteleminen vei aikaa. Yritin näet trimmata 45 asteen jiirin sellaisesta 90 asteen kulmaan leikatusta laudasta. Ei meinannut onnistua. Viisi minuuttia turasin siinä ja sitten totesin, että EN ollut keksinyt uutta tapaa käyttää ko. laitetta. Sahasin siis laudan kiltisti ns. bruttomittaan, ohjeen mukaisesti ja sitten trimmasin sen kuten kuuluukin. Hyvä tuli ja nopeasti (suorastaan h....tin hyvä). Nyt en edes ajattele, että ostaisin sellaisen ison jiirileikkurin.
        Tää on paras mitä kotitarvekehystäjä/puuseppä tarvitsee.

        Tuolta Nettiverstaalta saa (muistaakseni) myös kehyspuristimen (vai onkohan sen virallinen nimi vannepuristin). Minulla sitä ei ole vielä/enää vaan puristelen ne jiirit kiinni nyrkeissäni (jotka eivät ole ihan pienet).
        Kehysnauloja saa vaikkapa Minoalta vai olikohan se Tempera.

        Joku kysyi, että mikä se on se litteitä nauloja poksautteleva laite nimeltään. En muista virallista nimeä, mutta merkki oli joku Framemaster tms.
        En käytä sellaista (kun se meni sen firman kaupassa).
        Ostin "vapaaherraksi" jäätyäni sellaisen vähän paremman nitojan. Hakasten piikin pituus on 14 mm.
        Akvarelleissa yms. pistän nitojan taustapahvia vasten pystyyn ja napsautan niitin listan sisäkanttiin siten, että se jää puoliksi ulos.
        Pieni liuska alle lukoksi ja kyllä vaan pysyy.
        Kiilakehystetyssä vedän ohuet kupariliuskat kiilanurkkien yli ja niittaan kiinni tai vaihtoehtoisesti laitan nitojan pystyyn kiilapuuta vasten ja napsautan niitin listan sisäkanttiin siten, että se jää puoliksi ulos. Tämän lisäksi napsautan niitin yli toisen niitin joka estää edellistä perääntymästä. Taas pysyy.
        Tapoja on monia eikä väärää ole jos jälki on siistiä ja kestävää.


      • Kiitos neuvoista!
        Minunkin lusikka kirjoitti:

        Pistänpä minäkin lusikkani tähän soppaan.
        On vähän tuota yrittäjäkokemusta kehystämisestä. Firma on myyty jo muutama vuosi sitten, joten nykysin olen "vapaaherra" - jeeeeee:)
        Nykyisin teen tätä vain omaksi ilokseni, enkä rahasta laisinkaan.
        Peruskehystäminen on käsityötä - ei kvanttimekaniikkaa.
        Tarvitaan vähän värisilmää eli kykyä tajuta se minkä väriset ja levyiset kehykset (tai pahvi, passepartout, passe, paspis, paspa jne...) kuvaan sopii.

        Kehyslistan, jopa lehtikullatun kehyslistan voi tehdä itse.

        Mutta se peruslistan teko.
        Ostat rak.tarvikeliikkeestä mieleistäsi puulistaa (leveys, paksuus, katso, ettei ole oksia, murtumia, halkeamia tai janhusta), liimaat siihen nurjalle puolelle "kyntekappaleen" eli toisen listan siten, että siihen kokonaisuuteen tulee poikkileikkaukseltaan kehyslistaa vastaava muoto. Päällispuolen kolot voi vaikkapa kitata. Sitten hiot sen listan kertaalleen (180 paperi) ja pohjamaalaat liitutaulumaalilla. Sitten tarkistat pinnan laadun ja tarvittaessa vielä hiot lisää. Lopullisen värin maalaat sopivalla kalustemaalilla, vaikkapa ohennetulle Miranolilla - kahteen kertaan. Kun maalaat pienellä vaahtomuovitelalla jossa on telan päälle vedetty nailonsukka niin jälki on sikasiistiä. Myös petsaaminen on aika yksinkertainen käsittelytapa.

        Jos vielä teet niin, että laitat maalauspöydälle suunnilleen maalattavan listan pituisen kakkosnelosen ja poraat siihen muutamia 3-4 senttiä syviä reikiä riviin ja laitat niihin katkaistuja ja toisesta päästä n. 10 mm:n matkalta ohennettuja/teroitettuja n. 75 mm pituisia nauloja terävämpi pää ylöspäin niin saat maalaustelineen.
        Paina maalattava listan napakasti niitä teroitettuja nauloja vasten niin, että se varmasti pysyy siinä kun maalaat. Näin sinun ei tarvitse pyöritellä maalattavaa listaa käsissäsi ja sotkea maalilla itseäsi ja ympäristöä.
        Sitä samaa kakkosnelosta voi sitten käyttää jatkuvasti. Jokaiseen listaan ei tarvitse tehdä uutta:)

        Kehyslistan leikkaamiseen tarvitset työkalun - eli jiirileikkurin, mutta kun sitä jiirileikkuria ei viitsi raahata 3h keittiön asuntoon niin hankimme jotain paljon pienempää eli sahan.
        Ihan tavallinen puukkosaha kelpaa, mutta jos ostat jiirilaatikon ja siihen ns. selkäsahan niin saattaapa olla fiksumpi homma. Sahajauhoa tulee, mutta se on aika vähäistä.
        Jiirisahaa, sellaista sähköistä, joka kiljuu kuin kissa mankelissa ja puhaltaa sahajauhot pitkin asuntoa ei varmaan hullukaan ostaisi - tai ei siitä hullusta tiedä, mutta me emme osta.
        Tämän lisäksi tarvitset välineen jolla trimmaat sen sahausjäljen siistiksi. Siihen kävisis taas tietysti se jiirileikkuri, mutta kun se on niin iso (prrrkl) ja sekin saha on jo ostettu.
        No nyt otamme yhteyttä Nettiverstaaseen ja kysäisemme sieltä (kaverilta jonka nimeä en nyt muista), ettäs josko heillä olisi vielä niitä Axcaliber jiiritrimmereitä.
        Minä hankin sellaisen.
        Vaikuttaa hyvältä hankinnalta.
        Tosin käytön opetteleminen vei aikaa. Yritin näet trimmata 45 asteen jiirin sellaisesta 90 asteen kulmaan leikatusta laudasta. Ei meinannut onnistua. Viisi minuuttia turasin siinä ja sitten totesin, että EN ollut keksinyt uutta tapaa käyttää ko. laitetta. Sahasin siis laudan kiltisti ns. bruttomittaan, ohjeen mukaisesti ja sitten trimmasin sen kuten kuuluukin. Hyvä tuli ja nopeasti (suorastaan h....tin hyvä). Nyt en edes ajattele, että ostaisin sellaisen ison jiirileikkurin.
        Tää on paras mitä kotitarvekehystäjä/puuseppä tarvitsee.

        Tuolta Nettiverstaalta saa (muistaakseni) myös kehyspuristimen (vai onkohan sen virallinen nimi vannepuristin). Minulla sitä ei ole vielä/enää vaan puristelen ne jiirit kiinni nyrkeissäni (jotka eivät ole ihan pienet).
        Kehysnauloja saa vaikkapa Minoalta vai olikohan se Tempera.

        Joku kysyi, että mikä se on se litteitä nauloja poksautteleva laite nimeltään. En muista virallista nimeä, mutta merkki oli joku Framemaster tms.
        En käytä sellaista (kun se meni sen firman kaupassa).
        Ostin "vapaaherraksi" jäätyäni sellaisen vähän paremman nitojan. Hakasten piikin pituus on 14 mm.
        Akvarelleissa yms. pistän nitojan taustapahvia vasten pystyyn ja napsautan niitin listan sisäkanttiin siten, että se jää puoliksi ulos.
        Pieni liuska alle lukoksi ja kyllä vaan pysyy.
        Kiilakehystetyssä vedän ohuet kupariliuskat kiilanurkkien yli ja niittaan kiinni tai vaihtoehtoisesti laitan nitojan pystyyn kiilapuuta vasten ja napsautan niitin listan sisäkanttiin siten, että se jää puoliksi ulos. Tämän lisäksi napsautan niitin yli toisen niitin joka estää edellistä perääntymästä. Taas pysyy.
        Tapoja on monia eikä väärää ole jos jälki on siistiä ja kestävää.

        Itsekin antaisin pientä neuvoo jiirin liimauksesta. Kun erikeeperiin lisää Ruokasoodaa niin jopa puristimet ovat turhia.
        Ja ei kun kehystämään!


      • Katos poikaa...
        Kiitos neuvoista! kirjoitti:

        Itsekin antaisin pientä neuvoo jiirin liimauksesta. Kun erikeeperiin lisää Ruokasoodaa niin jopa puristimet ovat turhia.
        Ja ei kun kehystämään!

        ... - löi poliisia!
        No tuotapa soodahommaa en tiennyt vaikka "luulin jo kaiken tietäväni".
        Kiitos vinkistä - kokeillaan:)

        T: se "vapaaherra"


      • raamintekijä

        "Minunkin lusikka" antoi päteviä neuvoja, muutoin mutta raamien leikkaamiseen tarvitaan ensin pientä laskutoimitusta ja mittaamisia. Itse olen tehnyt paperille luonnoksen raameista ja siihen mitat ulko ja sisäsyrjistä. Ja toinen huomiotava asia on se että kulmat kannattaa tarkistaa ennen liimaamista että ovat suorassa. Meinaan että jos on vain jiirilaatikko ja puukkosaha niin ei välttämättä nurkat täsmää, ainakaan minun tekeleissä ilman pientä hiomista.


      • Minun-lusikka
        raamintekijä kirjoitti:

        "Minunkin lusikka" antoi päteviä neuvoja, muutoin mutta raamien leikkaamiseen tarvitaan ensin pientä laskutoimitusta ja mittaamisia. Itse olen tehnyt paperille luonnoksen raameista ja siihen mitat ulko ja sisäsyrjistä. Ja toinen huomiotava asia on se että kulmat kannattaa tarkistaa ennen liimaamista että ovat suorassa. Meinaan että jos on vain jiirilaatikko ja puukkosaha niin ei välttämättä nurkat täsmää, ainakaan minun tekeleissä ilman pientä hiomista.

        No laskutoimituksista sevverran, että kun tiedät sen listan leveyden sieltä kyntteen pohjasta (ulkoreunasta) niin pistä siihen kehystettävän työn mittoihin kahdesti tuo mainitsemani leveys. Tietysti lisäksi myös asennusvarat eli pari milliä/sivu.
        Varmista, että teoksen sivut ovat keskenään saman pituisia.
        Kun sahaat sen listan ns. bruttomittaan niin huomioi, että lista lyhenee hiukan kun (jos) tasaat sen jiiritrimmerillä.
        Tuo trimmeri ei ole ainoa keino saada listan pää täsmälleen oikeaan kulmaan, mutta yleensä se vaati aina työkaluja.
        Tuossa linkki Sellersin pajaan, jossa on tekeillä tuollainen kulmahöyläyslaite. Höylän sijalle voi ottaa vaikkapa hiomalossin kunhan ei hio ohjainosaa vinoksi.

        https://www.youtube.com/watch?v=-Ypbvcxb-8M

        Eikä noita kappaleuria tartte välttämättä tehdä talttaamalla. Ottaa tanakkaa vaneria (15-25 mm.) ja liimaa/ruuvaa siihen puulistat (esim. 21x42 mm.) siten, että siihen syntyy nuo kappaleurat.
        Molemmissa kulmissa (45 ja 90) tulee ns. syöttöpää eli se pää josta kappale siihen uraan työnnetään, jättää väljemmäksi/avoimemmaksi eli vain se vasteena toimiva lista on oltava "just" eikä melkein. Aseta kappale uraan ja tiukkaa se kiilalla paikoilleen. Ja sitten vaan hinkhinkhink, siistimään kulmaa oikeanlaiseksi.
        Jos vaikutti vaikealta niin sitten yhteyttä sinne Nettiverstaaseen ja ostamaan Axcaliberin jiiritrimmeri tai Nobex Proman-saha tiheimmällä terällä. Proman tekee jo hyvän jäljen. Ehkäpä vielä sellainen mittalisälaite siihen perään niin hommahan käy.
        Tuossa vielä linkki josta näette kuinka tehdään kulmapuristin (liimauspuristin) puusta. Tuon pohjalevyn päälle tulevan neliöpalan paksuus saa kehyspuristimessa olla enintään 9 mm, mieluiten 8 mm. Ysimillisestä saa kasin kun vähän hioo. Sivuvasteet saavat olla sitten jo vaikkapa 15 -20 mm vaneria
        Eka kalikka kiinni, liimaa, toinen kalikka kiinni ja vartin odotus. Sitten vaan seuraava kulma. Näitä voi tietysti tehdä vaikka neljä kappaletta ja lämistää kaikki kulmat kiinni yhteen syssyyn.

        https://www.youtube.com/watch?v=iSX2Pp-KdZk

        Saattaa olla, ettei täällä saisi mainostaa, mutta minä nyt mainostin.
        Niin, pitäisiköhän minun pyytää anteeksi niiltä kehystäjiltä joiden leipä kapenee näiden ohjeiden vuoksi?
        Pitäisi varmaan, siispä anteeksi - hih.


      • Tääonhyvä
        Minun-lusikka kirjoitti:

        No laskutoimituksista sevverran, että kun tiedät sen listan leveyden sieltä kyntteen pohjasta (ulkoreunasta) niin pistä siihen kehystettävän työn mittoihin kahdesti tuo mainitsemani leveys. Tietysti lisäksi myös asennusvarat eli pari milliä/sivu.
        Varmista, että teoksen sivut ovat keskenään saman pituisia.
        Kun sahaat sen listan ns. bruttomittaan niin huomioi, että lista lyhenee hiukan kun (jos) tasaat sen jiiritrimmerillä.
        Tuo trimmeri ei ole ainoa keino saada listan pää täsmälleen oikeaan kulmaan, mutta yleensä se vaati aina työkaluja.
        Tuossa linkki Sellersin pajaan, jossa on tekeillä tuollainen kulmahöyläyslaite. Höylän sijalle voi ottaa vaikkapa hiomalossin kunhan ei hio ohjainosaa vinoksi.

        https://www.youtube.com/watch?v=-Ypbvcxb-8M

        Eikä noita kappaleuria tartte välttämättä tehdä talttaamalla. Ottaa tanakkaa vaneria (15-25 mm.) ja liimaa/ruuvaa siihen puulistat (esim. 21x42 mm.) siten, että siihen syntyy nuo kappaleurat.
        Molemmissa kulmissa (45 ja 90) tulee ns. syöttöpää eli se pää josta kappale siihen uraan työnnetään, jättää väljemmäksi/avoimemmaksi eli vain se vasteena toimiva lista on oltava "just" eikä melkein. Aseta kappale uraan ja tiukkaa se kiilalla paikoilleen. Ja sitten vaan hinkhinkhink, siistimään kulmaa oikeanlaiseksi.
        Jos vaikutti vaikealta niin sitten yhteyttä sinne Nettiverstaaseen ja ostamaan Axcaliberin jiiritrimmeri tai Nobex Proman-saha tiheimmällä terällä. Proman tekee jo hyvän jäljen. Ehkäpä vielä sellainen mittalisälaite siihen perään niin hommahan käy.
        Tuossa vielä linkki josta näette kuinka tehdään kulmapuristin (liimauspuristin) puusta. Tuon pohjalevyn päälle tulevan neliöpalan paksuus saa kehyspuristimessa olla enintään 9 mm, mieluiten 8 mm. Ysimillisestä saa kasin kun vähän hioo. Sivuvasteet saavat olla sitten jo vaikkapa 15 -20 mm vaneria
        Eka kalikka kiinni, liimaa, toinen kalikka kiinni ja vartin odotus. Sitten vaan seuraava kulma. Näitä voi tietysti tehdä vaikka neljä kappaletta ja lämistää kaikki kulmat kiinni yhteen syssyyn.

        https://www.youtube.com/watch?v=iSX2Pp-KdZk

        Saattaa olla, ettei täällä saisi mainostaa, mutta minä nyt mainostin.
        Niin, pitäisiköhän minun pyytää anteeksi niiltä kehystäjiltä joiden leipä kapenee näiden ohjeiden vuoksi?
        Pitäisi varmaan, siispä anteeksi - hih.

        Kiitos Minun-lusikka. Luin nuo ohjeesi talvella ja keväällä ja nyt minulla on omat kehystyslaitteet. Osa ohjeista oli vähän sekavia, ymmärsin kumminkin riittävästi. Vannepuristinta ei ole, mutta vanerista tehtyjä Wood Clamppeja on viisi kappaletta, saa kaikki nurkat kerralla ja on yksi varallekin. Ne toimii. Kulmasahauslaatikko oli jo ennestään ja Axcaliberin trimmeri tuli keväällä Englannista ja ensimmäiset tikitkin oli jo kädessä. Otin kiinni väärästä paikasta ja oli nimittäin aika terävät terät, samperi sentään. Kuvioitua listaa löytyy rakennustarvikeliikkeestä. Siihen voi laittaa sen kyntepalan. Hyvä tuloo.
        Kiitos.


      • Terve.vaanmenoa

        Höh.
        Toivottavasti aktiivimalli saa sinut oikeisiin töihin.
        Nyhverö puuhastelija.


      • Tääonhyvä
        Terve.vaanmenoa kirjoitti:

        Höh.
        Toivottavasti aktiivimalli saa sinut oikeisiin töihin.
        Nyhverö puuhastelija.

        Aktiivimalli? Minä olen töissä. Älä viitsi nimitellä ihmisiä joita et tunne. Se ei ole hyväksi terveydellesi.


    • AlizarinCrimson

      Valmista listaa voi käyttää, mutta tarvitset ainakin sen jiirisahan, että saat kulmat suoriksi. Kai se kannattaa, jos osaa ja jaksaa paneutua hommaan. Tosin itse maalaan kangaspohjat reunojen yli, eivät vaadi välttämättä kehystystä.

    • Kävin itse kauan sitten Oulunkylässä työväenopistossa/kansalaisopistossa kaksi päivää kestävän kehystyskurssin. Se oli kyllä erittäin hyödyllinen ja siellä tietysti oli tasokas kehysleikkuri, ei mitään jiirisahajuttuja. Jiirisahallakin voi saada hyvääjälkeä, mutta siinä pitää olla aika tarkkana että mitat ovat oikeat.

      Liimamiseen kannattaa käyttää kiristintä (metallinauha ja neljä kulmaosaa). Kauan kun osti sellaisen, enkä muista mistä. Kai nuo taidekaupat myy.

    • Anonyymi

      Minä teen kehykset purkulistoista ja kun olen maalari niin siloittelen itse.Omissa silmissä nautin kokonaisuudesta ja taulun hinta kun itse maalaan niin alle 5e

    • Anonyymi

      Kehystämistä minäkin aloittelen. Listaleikkuri on jo varastossa mutta vielä haen kehysten kasauskonetta ja V-mallin hakasten naulausnitojaa.
      Olisiko kenelläkään vinkkiä mistä tällaisia voisi etsiä ja kasauskonetta nimenomaan käytettynä.

    • Anonyymi

      Hei, olisiko kellään vinkkiä mistä voisin löytää hyvän käytetyn kehysten kasauskoneen ?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      110
      1917
    2. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      9
      1569
    3. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1519
    4. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1487
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      151
      1425
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      107
      1370
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1317
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      648
      1239
    9. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      16
      1157
    10. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      1118
    Aihe