miten aloittaa osakesijoittaminen?

rahastosäästäjä

mulla on Nordean osakerahastoissa kiinni noin 2000euroa, ja säästösopimuksella ostan lisää kuukausittain.
onko neuvoja mitä kautta ja miten aloittaa varovasti suora osakeostaminen?
riskinottokyky ehkä kolmasosa tuosta tänhetkisestä summasta.
mutta miten osakkeita ostetaan, saa vääntää rautalangasta... löytyykö vastaavaa helppoa kuten tuo Nordean säästösysteemi?

13

2623

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OP:llla

      ainakin osuuspankin nettipankissa se o helppoa ku heinän teko.

      valitaan vaan sieltä valikoista, että ostetaako rahastoja vai osakkeita vai yhdistelmäjuttuja... yms.

      ja sitten vain laitetaan laitetaan "laatikkoon" määrä paljonko ostetaan ja sillä siisti.

      elikkä vähän niinkuin muutkin verkkokaupat.

    • Rockefeller Shell

      Jollei sinulla ole Solo-verkkopalveluja, tee niistä sopimus. Jos arvopaperikauppaan tarvitaan erillinen sopimus tai laajennus, tee myös se.

      Sitten avaa arvo-osuustili. En tunne Nordean palvelujen yksityiskohtia, mutta jos ei onnistu verkossa, käyt pankissa tekemässä sopimuksen.

      Kauppaa voit käydä suoraan kotiruudulta. Käytettävissäsi on kurssilistat ja ajantasaiset tiedot omistuksistasi sekä paljon muuta tarpeellista tietoa. Tekemäsi toimeksiannot toteutuvat yleensä muutamassa sekunnissa.

      Kaupankäynnistä ja osakkeiden säilytyksestä peritään palkkio. En sano, että Nordean systeemit ovat parhaat tai halvimmat, mutta aloittelijalle varmasti yksinkertaisin ja helpoin järjestely. Rahaliikenne hoituu suoraan oman pankkitilisi kautta. Sinne myös maksetaan osingot.

      Jotta palkkiot eivät söisi liikaa voitosta, kannattaa välttää pieniä kertakauppoja. Ei siinä mitään täsmällistä rajaa ole, mutta ehkä tuollainen 1000 euroa olisi suositeltava kertaostos. Harjoitteluvaiheessa voit kyllä tehdä pienempääkin kauppaa. Mitään teknisiä rajoituksia ei ole (pörssierät ovat poistuneet) ja nykyisin voit ongelmitta ostaa tai myydä mitä tahansa osaketta minkä tahansa määrän.

      Tietoa asioista on verkko tulvillaan. Nordea, Osuuspankin Mainio, Pörssisäätiö, Investori, Arvopaperin keskustelupalsta ym. Kirjapuolelta kannattaa ilman muuta lukea Seppo Saarion mainio sijoitusopas. Näillä se käyntiin lähtee ja taito kasvaa tehdessä.

      • björn

        esimerkiksi nordnetpankki tarjoaa uusille asiakkaille pörssikauppaa 2,99e/toimeksianto 30 000 euroon asti. Lisäksi säilytys on aina ilmainen.

        periaatteessa nordnetin kautta voi ostaa osakkeita vaikka 300e erissä, eikä kulut silti kasva kohtuuttoman suuriksi.

        ps. lue myös "sijoitusrahastot" -palstalta aiheeseen liittyvä ketju. otsikko taisi olla "miten sijoitan osakkeisiin" tai vastaava.


      • Rockefeller Shell
        björn kirjoitti:

        esimerkiksi nordnetpankki tarjoaa uusille asiakkaille pörssikauppaa 2,99e/toimeksianto 30 000 euroon asti. Lisäksi säilytys on aina ilmainen.

        periaatteessa nordnetin kautta voi ostaa osakkeita vaikka 300e erissä, eikä kulut silti kasva kohtuuttoman suuriksi.

        ps. lue myös "sijoitusrahastot" -palstalta aiheeseen liittyvä ketju. otsikko taisi olla "miten sijoitan osakkeisiin" tai vastaava.

        Jos kaverilla on sijoitettavaksi 1000 euroa, ei paljon kannata ruveta availemaan uusia tilejä jne. Vähän niin kuin kävisi tankkaamassa sadan kilometrin päässä, kun bensa on siellä halvempaa. Kaikki sujuu niin jumalattoman paljon helpommin omassa pankkikonttorissa. Näiden vaihtoajatusten aika tulee sitten kun hintaerolla alkaa olla jotakin merkitystä.


      • mummo kymppi
        Rockefeller Shell kirjoitti:

        Jos kaverilla on sijoitettavaksi 1000 euroa, ei paljon kannata ruveta availemaan uusia tilejä jne. Vähän niin kuin kävisi tankkaamassa sadan kilometrin päässä, kun bensa on siellä halvempaa. Kaikki sujuu niin jumalattoman paljon helpommin omassa pankkikonttorissa. Näiden vaihtoajatusten aika tulee sitten kun hintaerolla alkaa olla jotakin merkitystä.

        Kun aloitat itse osakesäästämisen avaa ihmeellä oma tili esim. Nordnettiin tai eQ ! Saat molemmista arvokasta tietoa ja pääset kivasti vaikkapa eQ tilaisuuksiin, tervetuloa mukaan!

        Pankkit ne kyykyttää...eipä siinä itselle jää kuin näppien nuoleminen. Pankissa yleensä heidän omien tuotteiden tilit ja hoito edullista jopa ilmaista, mutta arvaapa vain kun haluat jotain muuta, jopa hintaa löytyy.

        Ja Nordnet ei ole muuten suomalainen, joten kannatathan kaikkee suomalaista!


      • EQ best
        mummo kymppi kirjoitti:

        Kun aloitat itse osakesäästämisen avaa ihmeellä oma tili esim. Nordnettiin tai eQ ! Saat molemmista arvokasta tietoa ja pääset kivasti vaikkapa eQ tilaisuuksiin, tervetuloa mukaan!

        Pankkit ne kyykyttää...eipä siinä itselle jää kuin näppien nuoleminen. Pankissa yleensä heidän omien tuotteiden tilit ja hoito edullista jopa ilmaista, mutta arvaapa vain kun haluat jotain muuta, jopa hintaa löytyy.

        Ja Nordnet ei ole muuten suomalainen, joten kannatathan kaikkee suomalaista!

        Itse olen kokeillut useita pankkeja ja mielestäni EQ pankista saa parasta informaatiota jo aivan perusmaksulla (2€/kk).
        Tee ihmeessä EQ sopimus ja pääset helpolla alkuun. Ja jäitä hattuun, netissä kaupanteko kun on vähän liiankin helppoa.


      • björn
        EQ best kirjoitti:

        Itse olen kokeillut useita pankkeja ja mielestäni EQ pankista saa parasta informaatiota jo aivan perusmaksulla (2€/kk).
        Tee ihmeessä EQ sopimus ja pääset helpolla alkuun. Ja jäitä hattuun, netissä kaupanteko kun on vähän liiankin helppoa.

        kivijalkapankit, nordea, sampo (ja op) ovat aika kalliita. nordeallakin toimeksianto maksaa jo 10e. lisäksi tulee tilinhoitomaksu 2e kuukaudessa eli 24 euroa vuodessa. siinä tulee paljon kuluja jos 1000e aikoo sijoittaa.

        osakkeet tuottavat keskimäärin 10% vuodessa ja nordealla kuluihin menee jo paljon enemmän.

        nordnetillä säilytys on ilmainen ja toimeksiantojen hinnatkin ovat edullisemmasta päästä.


      • rahastosäästäjä
        EQ best kirjoitti:

        Itse olen kokeillut useita pankkeja ja mielestäni EQ pankista saa parasta informaatiota jo aivan perusmaksulla (2€/kk).
        Tee ihmeessä EQ sopimus ja pääset helpolla alkuun. Ja jäitä hattuun, netissä kaupanteko kun on vähän liiankin helppoa.

        kiitos vinkeistä!
        jos ihan ensiksi kävisin tutustumassa EQ ja Nordnetin sivuihin ja varaisin vaikka ajan Nordeasta sijoitusneuvojalta, neuvojen luulisi olevan ilmaisia. Solo-tunnukset mulla on, siellä käyn rahastokauppaa, mutta enpä tajunnut että osakkeitakin voin sitä kautta ostaa.
        Olen varmasti rikastuttanut pankkia tosi paljon, kun olen usein myynyt vähintään 5% plussalla olevat sijoitukset. ja koska minimisijoitukset oli muutama vuosi sitten kun aloitin 40e kuukaudessa, ei siitä montaa euroa ole itselle jäänyt.

        Miten sitten osaan hajauttaa salkun oikein, millä perusteella valitaan osakkeet, eri maanosista, eri teollisuuksista, uudet/vanhat yritykset...?


      • ei kerro
        rahastosäästäjä kirjoitti:

        kiitos vinkeistä!
        jos ihan ensiksi kävisin tutustumassa EQ ja Nordnetin sivuihin ja varaisin vaikka ajan Nordeasta sijoitusneuvojalta, neuvojen luulisi olevan ilmaisia. Solo-tunnukset mulla on, siellä käyn rahastokauppaa, mutta enpä tajunnut että osakkeitakin voin sitä kautta ostaa.
        Olen varmasti rikastuttanut pankkia tosi paljon, kun olen usein myynyt vähintään 5% plussalla olevat sijoitukset. ja koska minimisijoitukset oli muutama vuosi sitten kun aloitin 40e kuukaudessa, ei siitä montaa euroa ole itselle jäänyt.

        Miten sitten osaan hajauttaa salkun oikein, millä perusteella valitaan osakkeet, eri maanosista, eri teollisuuksista, uudet/vanhat yritykset...?

        Kurssiheilahtelut kun tietäis etukäteen niin siinähän se rahantekokone olisi.
        Itse olen kuullut että ammattilaisilla on joitakin nyrkkisääntöjä joita jokainen voi noudattaa.Esim. Sijoita osakkeisiin joista tarpeen tullen pääsee nopeasti eroon. Ja sitten osta osakkeita kun kurssit menee alaspäin, Jos kurssit laskee paljon niin osta lisää.ja myy kun kurssit nousee. Kuulostaa helpolta mutta voi olla tuskallisen hankalasti toteutettavissa.


      • björn
        rahastosäästäjä kirjoitti:

        kiitos vinkeistä!
        jos ihan ensiksi kävisin tutustumassa EQ ja Nordnetin sivuihin ja varaisin vaikka ajan Nordeasta sijoitusneuvojalta, neuvojen luulisi olevan ilmaisia. Solo-tunnukset mulla on, siellä käyn rahastokauppaa, mutta enpä tajunnut että osakkeitakin voin sitä kautta ostaa.
        Olen varmasti rikastuttanut pankkia tosi paljon, kun olen usein myynyt vähintään 5% plussalla olevat sijoitukset. ja koska minimisijoitukset oli muutama vuosi sitten kun aloitin 40e kuukaudessa, ei siitä montaa euroa ole itselle jäänyt.

        Miten sitten osaan hajauttaa salkun oikein, millä perusteella valitaan osakkeet, eri maanosista, eri teollisuuksista, uudet/vanhat yritykset...?

        kannattaa ostaa aluksi vain suomalaisia tai pohjoismaisia osakkeita. hajauttaa kannattaa useammalle toimialalle ja mikäli mahdollista, jakaa ostot useampaan erään.

        itse olen aikeissa ostaa pankkiosakkeita. esim oko, sampo tai nordea voisi olla hyvä sijoitus.

        jos haluaa keväällä osinkoja niin teliasonera on myös hyvä kohde. lisäksi joku perusteollisuuden yhtiö, esim huhtamäki.


    • juujuu

      Kävin nordean konttorissa ja siellä sanottiin yhden toimeksiannon hinnaksi 1%, joka poikkeaa kyllä niiden kotisivuilla olevista hinnoista.

      Eli siis oli kyse kuinka suuresta ostosta niin hinta on 1%.

      Ja jos haluat alottaa osakesijoittamisen niin siitä vain. Jos lähdet sijoittamaan niin etsit vain yhtiön jonka uskot tuleivaisuudessa tekevän hyvää tulosta ja laitat rahaa siihen.

      Jos haluat alentaa riskiä niin:
      1.Sijoita useampaan yhtiöön 3-5 on hyvä
      2.Aikahajauta. Eli sijoita esimkerkiksi joka kuukausi summa rahaa, jolloin riski pienenee.
      3.Ota selvää mihin sijoitat. Älä heitä rahaa tuuleen.
      4.Ole pitkäjänteinen. Eli siis pitkällä tähtäimellä kannattaa lähteä mukaan sijoittamaan.

      Jos MINUN olisi pakko sijoittaa, kolme todennäköistä yhtiötä olisi: Rautaruukki (hyvät tulokset ja hyvät näkymät, nordea myös hyvät näkymät), turkistuottajat (hyvin aliarvostettu, erittäin hyvät tulokset ja maksaa hyvää osinkoa)

    • veppis

      joo mä haluun kans ostaa osakkeita pari tonnia on kivenkolossa säästin ne kuten iso osa suomalaisista tekee painamalla paskaa duunia ainoota mihin pääsin kun ei aivokapasiteetti riitä opiskeluun haluaisin sijottaa ne ja kohta olis tilillä kymmeniä tuhansia sit voisin nostaa ne rahat ja hypistellä käsissä ja runkata kun raha on mullekin elämän tärkein asia millään mulla ei oo mitään väliä sit voisin jäädä eläkkeelle ja ostaa talon espanjasta kuten muutkin suomijuntit jotka luulee päässeensä elämässä pitkälle kun pystyy asumaan ulkomailla

      • runk

        Hyvä! just noin mäkin oon tekemässä. Ekat osakkeet on hikoiltu paskahommilla ja nyt oottelen että pääsen setelinipun väliin runkkaamaan. Spermaset setelit takas kiertoon ja toivottavasti mahdollisimman monen hienon rouvan hiplattavaksi. Kanarialta ostan hotellihuoneen ja runkkaa päivittäin parvekkeella tuijotellen uima-altaalle. Vittu millon mä saan mun rahat?? Loppuu kohta nää paskahommat täällä vitun lottovoittosuomessa. paljonko maksalaatikon kilohinta?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1455
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1202
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe