Ajovakaudenhallintajärjestelmä.

Kokemuksia?

Olisi mielenkiintoista lueskella kokemuksia tuosta järjestelmästä.
Onko se niin ylivertainen kuin on annettu ymmärtää ja tuleeko siihen luotettua liikaakin?
Etenkin sellaiset kokemukset joissa se on pelastanut tilanteen olisi kiinnostava lukea..
Itsellä edessä auton uusiminen ja alkaa olla vakiona jo tuokin varuste, siksi olen utelias.
Ps. Liekö mitään tilannetta kenelläkään ollut jossa siitä olisi ollut suorastaan haittaa?

21

1463

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teropeura

      vastauksia tulee seuraavasti:

      noin 20v rattimestari,"ei taitava kuski mitään apuvälineitä tarvii, kun osaa ajaa".

      noin 20v autoilla ajanut,"ei niitä ennenkään ole tarvittu ja perille on päästy".

      noin 20v autokoulun opettajana,"on se hyvä olla riittävät turvalaitteet, mutta teinit mittaa ne liialla vauhdilla ulos".

      noin 20v autonsuunnittelijana,"eipä tarvitse olla hyvä kuljettaja, ettö voi turvallisesti ajaa".

      Kuka on oikeassa??

      • Kallonkutistaja

        Oikeassa on teropeura.


      • PitääSeOlla

        Ehdottomasti pitää olla ajonvakautusjärjestelmä, eli ESP/ESC/DSC/VSA/VSC yms, rakkaalla lapsella on monta nimeä.

        Väittäisin ajovakautusta tärkeimmäksi aktiiviseksi turvajärjestelmäksi autoilun historiassa.
        Järjestelmän olemassa oloa ei juuri huomaa jos ajelee normaalin liikennevirran/rajoitusten mukaisesti. Tietysti päättömillä tilanne nopeuksilla ajeltaessa ei mikään turvajärjestelmä kykene ulosajoja estämään, siinä tulevat fysiikan lait vastaan.

        Olemassa oleva ajonvakautusjärjestelmä on saattanut huomaamattasi ehkäistä monia alkavia luistoja, jotka olisivat voineet johtaa ulosajoihin ja kaikki tämä mahdollisesti täysin sinun huomaamattasi. Tämä tuo autoiluun tietynlaista rentoutta myös liukkaammilla keleillä ajeltaessa. Tieto siitä, että kehittynyt "tekoäly" koko ajan tarkkailee auton välittämiä parametrejä ollen valmiina toimimaan kuljettajaa avustavasti tilanteen niin vaatiessa on varsin mukavaa.

        Itse todella ihmettelen, miten joku välittää niin vähän omasta ja kuljettamiensa ihmisten turvallisuudesta ja hyvinvoinnista autoillessa, että suostuu ajamaan vielä nykypäivänä autolla, jossa EI OLE:

        a) ilmastointia
        b) vähintään 2 x etuturvatyynyä
        c) hallitusti kokoonpainuvaa turvakoria
        d) ajonvakautusjärjestelmää
        e) vähintään 4**** tähteä EuroNcap-kolaritesteissä


      • Ihan.vaan.utelias

        Minkä automerkin myyjä sinä olet?


    • mukaan

      Tilastojen mukaan ESP vähentää reilusti suistumisonnettomuuksia. Se on faktaa.

      Tosi tällä palstalla ESP:iä ei juuri kukaan kaipaa ja jotkut jopa parantavat turvallisuutta mm. käsijarrukäännöksillä kaupunkivauhdeissa ja vaativat että ESP pitää olla vähintäänkin pois kytkettävissä. Toiset väittävät sen vain tuovan liiallisen turvallisuuden tunteen, jolloin ESP vain lisää onnettomuuksia ja toki huomauttavat, että aina ollaan pärjätty ilman ESP:iä. He yleensä myös poistavat autostaan abs.jarrut, turvavyöt ja airbägit, koska nekin tuovat turhaa turvallisuuden tunnetta ja ovat siis täysin turhia varusteita niille, jotka eivät siis koskaan aja kolaria. Parhaimmat kuskit ovat pärjänneet ilman talvirenkaitakin 60-luvulla, joten osa huippukuskeista haluaisi luopua myös talvirenkaista, sillä ollaanhan sitä ennenkin pärjätty, kesärenkaallakin pärjää, kun ajaa maltilla ja vähän ennakoi tilanteita.

      • The Rat

        EPS on hyvä. ABS on hyvä.
        Ja parasta on jos molemmat saa kytkettyä pois.

        EPS haittaa ajamista kun haetaan niitä hallittuja sivuluisuja ja vastaavia. Kesäkelillä siitä ei juuri haittaa ole, mutta eipä ole hyötyäkään. Talvikelillä sitten molempia, kuskista riippuen. Itse pitäisin sitä normaaliajossa päällä ja kytkisin pois halutessani ajaa vähän nopeammin (huom. vähän. Ei kaupunki mikään rallirata ole, jossa riskejä otetaan).

        ABSit taas pitäisi tietyillä keleillä saada pois päältä. Olikohan TM:n vai tuulilasin testi jossa havaittiin että kitkarengas jäällä jarruttaa suurin piirtein yhtä hyvin kuin nastarengaskin, paitsi ABSit päällä, jolloin jarrutusmatka tuplaantuu.

        Siis molemmat yleensä hyviä tai ainakin huomaamattomia ja joissakin tilanteissa haitallisia. Poiskytkettävyys siis minulla toivomuslistalla, mutta esim. absista en sellaista autoa vielä ole nähnyt jossa tuo olisi tehty. :(


      • testissä
        The Rat kirjoitti:

        EPS on hyvä. ABS on hyvä.
        Ja parasta on jos molemmat saa kytkettyä pois.

        EPS haittaa ajamista kun haetaan niitä hallittuja sivuluisuja ja vastaavia. Kesäkelillä siitä ei juuri haittaa ole, mutta eipä ole hyötyäkään. Talvikelillä sitten molempia, kuskista riippuen. Itse pitäisin sitä normaaliajossa päällä ja kytkisin pois halutessani ajaa vähän nopeammin (huom. vähän. Ei kaupunki mikään rallirata ole, jossa riskejä otetaan).

        ABSit taas pitäisi tietyillä keleillä saada pois päältä. Olikohan TM:n vai tuulilasin testi jossa havaittiin että kitkarengas jäällä jarruttaa suurin piirtein yhtä hyvin kuin nastarengaskin, paitsi ABSit päällä, jolloin jarrutusmatka tuplaantuu.

        Siis molemmat yleensä hyviä tai ainakin huomaamattomia ja joissakin tilanteissa haitallisia. Poiskytkettävyys siis minulla toivomuslistalla, mutta esim. absista en sellaista autoa vielä ole nähnyt jossa tuo olisi tehty. :(

        Missä rengastestissä on saatu tulosta, jossa kitkarengas pitäisi jäällä tehdyssä jarrutuksessa yhtä hyvin kuin nastarengas? Mielestäni ero parhaimman nastan ja kitka välillä on ollut aina suurin juuri jäällä tapahtuneessa jarrutusmatkassa.


      • The Rat
        testissä kirjoitti:

        Missä rengastestissä on saatu tulosta, jossa kitkarengas pitäisi jäällä tehdyssä jarrutuksessa yhtä hyvin kuin nastarengas? Mielestäni ero parhaimman nastan ja kitka välillä on ollut aina suurin juuri jäällä tapahtuneessa jarrutusmatkassa.

        Tekniikan Maailma (07/2005)

        Tuloksia (lainaan foorumilta, en jaksa näpytellä - eikä kyllä ole lehtikään käsillä, eli tarkista itse):
        Nastarengas asfaltti lumi jää
        - lukkojarrutus 47 m 57 m 230 m
        - ABS-jarrutus 35 m 68 m 237 m
        Kitkarengas
        - lukkojarrutus 45 m 53 m 235 m
        - ABS-jarrutus 32 m 64 m 404 m

        Kuten havaitaan, merkittävää eroa ei lukkojarrutuksella ole, eikä abseillakaan muualla kuin jäällä...


      • että millainen
        The Rat kirjoitti:

        Tekniikan Maailma (07/2005)

        Tuloksia (lainaan foorumilta, en jaksa näpytellä - eikä kyllä ole lehtikään käsillä, eli tarkista itse):
        Nastarengas asfaltti lumi jää
        - lukkojarrutus 47 m 57 m 230 m
        - ABS-jarrutus 35 m 68 m 237 m
        Kitkarengas
        - lukkojarrutus 45 m 53 m 235 m
        - ABS-jarrutus 32 m 64 m 404 m

        Kuten havaitaan, merkittävää eroa ei lukkojarrutuksella ole, eikä abseillakaan muualla kuin jäällä...

        En tiedä että millainen testi 2005 on ollut kyseessä, mutta en siltikään usko, että ABS jarrullinen auto kitkarenkain on jarrutusmatkaltaan 2 kertaa huonompi kuin sama auto ilman abs jarruja samoilla renkailla. Harmi kun lehteä ei ole käsillä, mutta selasin TM testejä ja otin vuoden -98 teknarin talvirengastestin tulokset (paras kitka, paras nasta), jolloin testi tehtiin vielä sekä ABS jarruin ja ilman ABS jarruja ja lukkojarrutus sileällä jäällä (50 km/h). (Tosin lukkojarrutus on tehty pelkästään etujarruilla, jotta auto ei pääse kääntymään jarrutuksessa, joten tuloksia ei voi verrata).

        Nasta: Ei ABS = 47,2m / ABS = 35,5m
        Kitka: Ei ABS = 52,1m / ABS = 44,3m

        Eli tuloksista voi päätellä, että jäällä auto ei pysähdy yhtä tehokkaasti kitkarenkailla kuin nastarenkailla olipa autossa ABS jarrut tai ei. Tosin ABS jarruilla suhteellinen ero nastarenkaaseen repeää suuremmaksi. Ja on kyllä mielenkiintoista lukea tuo 2005 vuoden testi, jossa on saatu 400 metrin jarrutusmatka ja vielä testattua tilastollisestikin oikein.


      • tapahtunut aika paljon
        että millainen kirjoitti:

        En tiedä että millainen testi 2005 on ollut kyseessä, mutta en siltikään usko, että ABS jarrullinen auto kitkarenkain on jarrutusmatkaltaan 2 kertaa huonompi kuin sama auto ilman abs jarruja samoilla renkailla. Harmi kun lehteä ei ole käsillä, mutta selasin TM testejä ja otin vuoden -98 teknarin talvirengastestin tulokset (paras kitka, paras nasta), jolloin testi tehtiin vielä sekä ABS jarruin ja ilman ABS jarruja ja lukkojarrutus sileällä jäällä (50 km/h). (Tosin lukkojarrutus on tehty pelkästään etujarruilla, jotta auto ei pääse kääntymään jarrutuksessa, joten tuloksia ei voi verrata).

        Nasta: Ei ABS = 47,2m / ABS = 35,5m
        Kitka: Ei ABS = 52,1m / ABS = 44,3m

        Eli tuloksista voi päätellä, että jäällä auto ei pysähdy yhtä tehokkaasti kitkarenkailla kuin nastarenkailla olipa autossa ABS jarrut tai ei. Tosin ABS jarruilla suhteellinen ero nastarenkaaseen repeää suuremmaksi. Ja on kyllä mielenkiintoista lukea tuo 2005 vuoden testi, jossa on saatu 400 metrin jarrutusmatka ja vielä testattua tilastollisestikin oikein.

        Vuodesta 1998 on YHDEKSÄN vuotta.

        Tänä aikana nastoihin on tullut ainakin kerran jollei kaksikin rajoittavia määräyksiä.

        Kitkat ovat kehittyneet huimasti.


      • edelleenkin
        tapahtunut aika paljon kirjoitti:

        Vuodesta 1998 on YHDEKSÄN vuotta.

        Tänä aikana nastoihin on tullut ainakin kerran jollei kaksikin rajoittavia määräyksiä.

        Kitkat ovat kehittyneet huimasti.

        Mutta edelleenkin rengastesteissä jarrutus sileällä jäällä tapahtuu nastarenkailla lyhyemmällä matkalla verrattuna kitkoihin. Nyt vain jarrutus tehdään ABS jarruin, eikä testiä tehdä ollenkaan ilman ABS jarruja. Enkä usko, että jos nykyiset rengastestit tehtäisiin MYÖS ilman ABS jarruja, että silloin kitkarenkailla jarrutusmatka olisikin YHTÄ LYHYT kuin nastarenkailla.
        Vai väitätkö, että ilman ABS jarruja kitkarenkailla pysähtymismatka olisikin yhtä lyhyt kuin nastarenkailla, vaikka ABS jarrujen kanssa nastarenkailla pysähtymismatka on lyhyempi?


    • vaikutus

      Sehän on parhaimmillaan, ja luonteeltaan varustus jota ei pidäkään huomata.
      Itse olen muutaman kerran havainnut, että "liukastelevan auton" merkkivalo on vilahtanut kojetaulussa, joka tarkoittaa että ESP (tai jokin muu siihen liittyvä, kuten vetoluistonesto tai elektroninen tasauspyörästön lukko) puttuu peliin, mutta muuten en ole sen vaikutusta mitenkään ajosuoritukseen huomannut.

    • rajat

      Itsellä kävi ohittaessa kerran näin. Lähtiessäni ohitukseen puuttui ESP peliin ja vakautti kulkua. Päästyäni vasemmalle lähti auto äkisti heittelehtimään. ESP oli koko ajan toiminnassa ja voin kertoa että oli epätoivoinen olo kun ESP kääteli autoa muutaman kerran eikä itse voinut asialle tehdä mitään. En tiedä oliko kysymyksessä toimintahäiriö vai tuliko ESP:llä rajat vastaan. Kokemus oli joka tapauksessa kaamea!

    • Breakki

      ESP:stä ei ole MITÄÄN haittaa normaalisti ajaville, pelkästään hyötyä mahdollisten yllättävien tilanteiden varalta.
      Se on totta, että esp ei salli viedä autoa näyttävissä luistoissa, mutta turha siitä on tekniikkaa syyttää jos pitää päästä pelleilemään. Monesti esp:n saa napista pois päältä, jolloin kuski voi viedä autoa kuten haluaa.

      Lehtien kirjoittamia "Auto lähti heittelehtimään, 5 kuoli" artikkeleita ei kirjoiteta ESP -autoille, koska systeemi pystyy korjaamaan pahankin ohjausvirheen. Oikeastaan ainut tapa ajaa ESP auto lepikkoon, on tulla mutkaan aivan ylikovaa, jolloin auto puskee tieltä ulos. Tässäkin tilanteessa mennään tieltä ulos keula edellä, jossa asennossa mahdollinen törmäys on parasta tehdä, ilman esp:tä lepikkoon mennään huonolla tuurilla kylki edellä. Suoralla tiellä ESP -autoa ei saa heittelehtimään maantienopeuksilla vaikka miten yrittää.
      Itsellä ei ole luojan kiitos ollut yhtään tilannetta, jolloin esp:tä olisi tarvittu, mutta toki olen testaillut järjestelmää eri ajotilanteissa ja todennut sen erittäin hyväksi.

      • ^^^^^^^^^^

        "Suoralla tiellä ESP -autoa ei saa heittelehtimään maantienopeuksilla vaikka miten yrittää"
        Ajoin viime talvena nelikaistaisella tiellä rajoituksen mukaista nopeutta 70km/h. Tiessä oli selvät polanteet. Yhtäkkiä auto kääntyi lähes poikittain tiellä ja suuntana oli kaistojen välinen viheralue (silloin tosin luminen).
        Ikäni takavetoisilla ajaneena(22vuotta), korjasin tilanteen ohjaamalla ja sain nokan oikeaan suuntaan. Hetken ehdin ihmetellä miksei ESP puuttunut peliin, kun sitten kojelaudassa rupesi keltainen kolmio vilkkumaan. En tiedä miksi ESP reagoi niin hitaasti, enkä myös sitä miksi auto yleensäkään kääntyi poikittain. Mielestäni en osunut polanteen reunaan, ennen ko tapahtumaa.

        Toinen tapaus jossa olisin ollut mieluummin ilman esp:tä.
        Käännyin kolmion takaa vasemmalle isommalle tielle, loivaan ylämäkeen, rajoitus 60km/h.
        Oikelta lähestyi rekka, ja katsoin että ehdin hyvin ennen rekkaa. Liikkeellelähtö onnistui hyvin, mutta sitten kun piti kääntyä, alkoi ongelma. ESP esti auton luisun jarruttamalla takapyörää, eikä antanut tehoa pyörille. Onneksi rekkakuski oli hereillä ja pudotti vauhtiaan, siitä kiitos rekkakuskille.
        Ajan ko. paikasta joka päivä töihin, eikä edellisillä autoillani olisi vastaavassa tilanteessa tullut edes kiire.

        Niin ja autona oli molemmissa tapauksissa MB Vito CDI 2004.

        ESP on varmasti joillekin hyvä, mutta mielestäni siihen ei voi luottaa, ja se pitäisi olla poiskytkettävissä, Vitossa ei ollut.


      • Kallonkutistaja
        ^^^^^^^^^^ kirjoitti:

        "Suoralla tiellä ESP -autoa ei saa heittelehtimään maantienopeuksilla vaikka miten yrittää"
        Ajoin viime talvena nelikaistaisella tiellä rajoituksen mukaista nopeutta 70km/h. Tiessä oli selvät polanteet. Yhtäkkiä auto kääntyi lähes poikittain tiellä ja suuntana oli kaistojen välinen viheralue (silloin tosin luminen).
        Ikäni takavetoisilla ajaneena(22vuotta), korjasin tilanteen ohjaamalla ja sain nokan oikeaan suuntaan. Hetken ehdin ihmetellä miksei ESP puuttunut peliin, kun sitten kojelaudassa rupesi keltainen kolmio vilkkumaan. En tiedä miksi ESP reagoi niin hitaasti, enkä myös sitä miksi auto yleensäkään kääntyi poikittain. Mielestäni en osunut polanteen reunaan, ennen ko tapahtumaa.

        Toinen tapaus jossa olisin ollut mieluummin ilman esp:tä.
        Käännyin kolmion takaa vasemmalle isommalle tielle, loivaan ylämäkeen, rajoitus 60km/h.
        Oikelta lähestyi rekka, ja katsoin että ehdin hyvin ennen rekkaa. Liikkeellelähtö onnistui hyvin, mutta sitten kun piti kääntyä, alkoi ongelma. ESP esti auton luisun jarruttamalla takapyörää, eikä antanut tehoa pyörille. Onneksi rekkakuski oli hereillä ja pudotti vauhtiaan, siitä kiitos rekkakuskille.
        Ajan ko. paikasta joka päivä töihin, eikä edellisillä autoillani olisi vastaavassa tilanteessa tullut edes kiire.

        Niin ja autona oli molemmissa tapauksissa MB Vito CDI 2004.

        ESP on varmasti joillekin hyvä, mutta mielestäni siihen ei voi luottaa, ja se pitäisi olla poiskytkettävissä, Vitossa ei ollut.

        Oletetaan, että järjestelmä on ollut kunnossa.

        Ensimmäisessä tapauksessa sinä itse "estit" ESP:tä toimimasta. Kun ohjasit oikeaan suuntaan, eikä pyörät sutineet, niin eihän ESP voi tehdä mitään ratkaisevaa paremmin.

        Toisessa tapauksessa pyörille ei anneta enempää tehoa kuin pito sallii. Tämä voi estää esim sen paremman pidon etsimisen luistoilla. Mutta kuitenkin luistoneston tarkoitus on (yllättäen!?) estää luistoja, koska joku muu olisi siinä vaiheessa saattanut kääntää auton kokonaan poikittain rekan eteen. Ja se olisi varmasti ollut myös huono vaihtoehto.

        Ehkä vuosien päästä saadaan henkilökohtaiset ja oppivat järjestelmät noihin tilanteisiin, jolloin jokainen voi ajaa omalla ajotyylillään turvallisesti.


      • rajat

        Noin minäkin luulin kunnes omakohtaisesti huomasin ettei asia olekkaan niin.


    • tototitta

      Mietin korjautanko vaan ajanko edelleen Volvollan vaikka merkkivalot ilmoittaa ajanvakauksessa olevan vikaa. Olen ajellut 2v. ilman niitä ja on mennyt katsastuksesta låpi nytkin.???

    • gasar

      Yleensä toimii ihan hyvin, ainoastaan hitailla nopeuksilla talvella ovat turhan innokkaita. Ei suomalainen autoilija ole menettänyt tilanteen hallintaa jos auto puskee vähän T-risteyksestä käännyttäessä. Ja käsijarrukäännöksessä se saisi kanssa mennä pois päältä.

    • Easydrv

      Tästä oli tänään radiossa, jossa Trafin edustaja selvitti onnettomuustilastoja. Hänen mukaansa selvä vähentyminen suistumisonnettomuuksissa näkyy tilastoissa kun ajovakaudenhallinta alkoi yleistyä.
      Hän totesi myös, että ikävänä tilastossa näkyy myös vanhempien tuontiautojen osuus, joissa ei ole ko. järjestelmää tai erityisesti nuoret kuljettajat ottavat sen pois päältä ja auton hallinta menetetään. Useissa autoissahan sitä ei saa pois päältä normaalein konstein.

      • omin_käsin_ojaan

        Urheilullisemmissa malleissa järjestelmän yleensä saa jollain "piilotetulla" kikalla, esim. piiitkä painallus sutimisen eston napista, enempi/vähempi pois päältä. Harmemmin muualta mitään peruskippoja tuodaan, vaan just näitä mittariruuvattuja premiumeita.

        Systeemit saa joskus pois päältä myös nyppimällä jonkin sulakkeen tai yhden renkaan ABS-anturin piuhat irti. Toki kojetalussa palaa tällöin vikavalot... mutta ne nyt saattaa palaa muutoinkin, kun on niitä vikojakin.

        Vaan mitään uutta ei auringon alla ole. Aina on nuoriso tavannut ajaa vanhemmalla kalustolla, jossa turvallisuus on heikompi.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1565
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1404
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1331
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1295
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1248
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1176
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1106
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe