Keliakian oireista

kyselijä

Mulla on ollut jo useampia vuosia vatsakipuja, ovat tulleet ja menneet, mutta nyt syksystä alkaen oireet ovat voimistuneet. Epäilen itse että voisiko olla keliakiaa?

Kipu yleensä oikealla alimman kylkiluun kohdalla, närästää, röyhtäyttää ja välillä koskee keskelle ylävatsaan. Lääkärissa olen käynyt kolmesti ja aina vain annettu nexium kuuri kahdeksi viikoksi, olo ehkä vähän helpottunut. Aina vain lääkäri sanonut että ensi kerrlla ruetaan tutkimaan. Ainoastaa verikokeita otettu (maksa arvot/pieni verenkuva) ja tulokset viitearvojen sisällä.

Viimeksi lääkärille mainitsin että äitini puolelta suvussani on todella paljon keliakiaa mm. ädilläni ja hänen kolmella veljellä. Lääkäri totesi vain että jos ei ole ripulia niin ei ole keliakiaa. Mulla ei todellakaan ole ripulia, vaan vatsani on todella huono toimimaan (ollut aina) voi mennä viikko jopa kaksi ettei mitään tule.

Nyt taas vatsavaivat pahentuivat kun jouduin migreeni kohtauksen vuoksi syömään kaksi tablettia voltaren rapidia. Nyt tuntuu ettei mitään voi syödä kun käy heti koskemaan.

Tämä on epätoivoista, kertokaahan omista oireistanne kun teillä on todettu keliakia. Onko se tähystys todella niin kamala kuin kaikki kertovat, pelottaa jos siihen joutuu tai nyt jo tuntuu että pääsee.

20

28053

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sappi?

      Oikealla kylkiluiden alapuolla on sappi, joka saattaa olla tosi kipee ja kyllä säteillä ympäristöön muutenkin. Onko sitä tutkittu?

    • vierailija

      Hei,

      vaadi sitkeästi tutkimuksia, keliakia voi oireilla myös ummetuksena, ainakin keliakin oirekuvauksissa mainitaan joko löysä vatsa tai ummetus. Keliakiaa ei voi selvittää verenkuvalla, ainoastaan jos halutaan hakea anemiaa, joka voi liittyä keliakiaan. Keliakiatutkimuksiin kuuluu vasta-ainetutkimukset verestä, mutta ilmeisesti 100-prosenttisesti ei niistäkään löydy keliakia. Oireesi voivat olla mahalaukkuun/pohjukaissuoleen liittyviä. Vaadi lähetettä jatkotutkimuksiin.

    • keliaakikko-81

      oiresi eivät viittaa keliakiaan, mutta kannattaa tutkia. Jos et saa lähetettä tutkimuksiin, niin osta vaikka apteekista kotitesti, jolla voit helposti tarkistaa onko veressäsi keliakian vasta-aineita. Oikein tehtynä testi on ainakin yhtä luotettava kuin lab.kokeet.

      Itselläni vatsa toimi aika huonosti ennen keliakiadiagnoosia, välillä oli lievää ummetusta ja välillä ripulia. Vatsassa oli myös aina ruuan jälkeen inhottava epämiellyttävä tunne, mutta ei yhtään kipua. Ja vatsa turposi palloksi päivittäin. Olin kuin viimeisilläni raskaana! En voinut enää iltaisin syödä mitään, koska huono olo mahassa vei yöunet ja samasta syystä en voinut syödä töissäkään, koska vatsa turvonneena oli tuskaa istua töissä. Minulle tuli vaikea anemia, jonka syytä ruvettiin selvittämään ja keliakia löytyi. Myös tukka ehti mebnnä huonoon kuntoon ja kynnet pilalle ja luustoon kehittyi osteopenia.

      Mahan tähystys ei ole minun mielestä yhtään kamalaa. Menen kontrolliin ensi viikolla ja jännittyneenä sitä odotan, ei kuitenkaan yhtään hirvitä ja pelota. Lähinnä mietin kuinka pärjään päivän ilman ruokaa ja juomaa, kun tähystysaika siirrettiin aamusta iltapäivään ja mua rupeaa helposti heikottamaan ja tulee huono olo, jos en saa syödä ja juoda riittävästi. Mutta mielestäni tutkimus on oikein mielenkiintoinen. Ei sitä kaikki pääse kurkistamaan mahaansa. Ei kannata yhtään pelätä!

    • alkup.

      Kävin uudelleen taas lääkärissä ja nyt määräsi keliakia kokeet otettaviksi, samoin piti antaa ulostenäyte josta tutkitaan helicobakteeri. Myös maksakokeet ottivat, niissä tosin ei syksyllä ollut mitään, no varmistavat uudelleen.

      Lääkäri sanoi että jos kokeissa ei mitään näy, pitäisi seuraavaksi tehdä ylävatsan ultra ja sitten täyhystys.

      Tuota sappea ovat aiemmin syksyllä epäilleet ja sainkin silloin litalginia, mutta se ei vaikuttanut mitenkään. Minkähän laisia ne sappioireet ovat? Olen kuullut että siinä kipu on kova ja kohtausmainen, minulla tämä kipu ei sellaista ole.

      Kipu tulee yleensä syönnin jälkeen (söinpä mitä tahansa) ja tulee nimenomaan semmoinen hyvin turvonnut olo, röyhtäyttää ja on kaikin puolin hankala olla. Tuntuu ettei voi olla missään asennossa. Siksi ei oikein enää uskalla syödä.

      Toivottavasti tämä asia rupeaisi nyt selviämään.

      • ......................

        Mullakin on ollu vatsa vaivoja (turvotusta,ilmavaivoja,pahoinvointeja,krampausta....)kohta 1,5 vuotta mutta mitään ei oo löytynyt verikokeissa (keliakian vastaaineet ja anemia tutkittu) eikä helicobakteeri kokeissakaan mitään ollut.. Mutta lääkäri vaan väittää että ei mulla mitään vikaa voi olla kun ei näy kokeissa ja sitäpaitsi olen niin nuori vielä (24v)!!!! En oo edes tiennyt että on ikärajoja nykyään vaivohin... Eikä edes lääkäri lähettää mutt mihinkään jatkotutkimuksiin... Tähystykseen olen mukamass liian nuori eikä ole edes puhunut mistään ultrasta... En tiedä enää mitä pitäisi tehä, pitäiskö lähtee yksityisspesialisti lääkärille??


    • voivat olla hyvin moninaisia

      Hei!
      Kyselit oireista ja ne ainakin minulla olivat hyvin epätyypillisiä. Oli mm. migreeniä, mutta ei juuri lainkaan vatsaoireita. Yleistä huonovointisuutta ja uloste oli usein kovalla. Kävin Ruotsin keliakia sivuilla ja sieltä löysin ensimmäisen kerran maininnan, että lapsilla keliakia voi ilmetä yleisenä ärtyisyytenä ja minulla se ilmeni myös, vaikka olin aikuinen, kun sairastuin. Äidilläni (70v) todettiin hiljattain keliakia ja hänellä on ataksia ym hermostollisia oireita, jotka nyttemmin helpottaneet. Näitä yritettiin hoitaa jos jonkinlaisilla epilepsia ym KALLIILLA lääkkeillä!!!!!! Törkeetä, miten vanhuksen rahoja "törsättiin" ja ihan väärään hoitoon!

    • tiuhtitiviuhtiti

      Olisipa mielenkiintoista kuulla näin lähes kaks vuotta sen jälkeen kun olet näistä oireistasi kirjotellut että selvisikö sinulle missä vika on.
      Kun minä oireilen aivan samoin kun sinä.
      Ultrattu on -ei mitään mainittavaa
      monenlaiset verikokeet otettu -ei mainittavaa
      nyt olen menossa tähystykseeen ja saa nyt nähä mitä siellä sitten sanotaan.
      Kiusallinen vaiva. :(
      Selvyyttä juttuun ois kiva saada..

    • oisipa vatsa taas normaali

      Mulla kans samat oireet! eka ajattelin että ois tullu laktoosi-intoleranssa mut nyt 2kk myöhemmin ku oireet vaan jatkuu niin epäilen keliakiaa.. vatsa kovalla aina ja ihan turvonnut.. mtn. huonoa oloo ei ole kyllä,, Äidin serkulla on keliakia.. Onneks niin ihana lääkäri että samantein pisti kaikki kokeet ja sit sanoi jos niist ei löydy mitään niin vatsalaukun tähystykseen ...

      • silu1986

        Noniin.. Olipas hyvä kun eksyin tänne. Nimittäin täällä kanssa samoja oireita. Mun oireet alkoivat alamahan ja alaselän rajuilla kipukohtauksilla ja tärinäkipuna. Tunuti että munasarjat olisivat ollee tulessa ja pissatti kokoajan. No, menin lääkäriin pissakokeisiin, mutta oli puhdas. lääkäri epäili klamydiaa, mutta sekin oli puhdas. No sitten viikonloppua vasten en saanut enää lääkärille aikaa. Viikonloppuna alkoi sitten tämä oksetuksen tunne aina ruokailun jälkeen ja maha tulee aina kipeäksi (melkein kaikesta mitä syö) mahaa turvottaa ja tuntuu että ilmaa on todella paljon mutta ei tule ylos. Myös ummetusta on. Multa kans verenkuva, yms yms muut kokeet ok. Lääkäri oli vähän epäluuloinen kun kävin tänään ja kun kysyin kokeista kannattaako ottaa. Sanoi vain ettei tarvitse ottaa kun ei aikaisemmin ollut mitn alergiaa. Mutta vaadin kokeet ja huomenna olen menossa. mutta olo on tuskainen.


    • Tonsilo

      Miehelläni todettiin keliakia ja hänellä oli oireena aluksi vain närästystä. Oireet pahenivat ja lääkäri kirjoitti nexiumia, somacia yms suolahapposalpaajia. Lopulta pääsi vatsatähystykseen josta tuloksena yllätys yllätys keliakia!!! Oireenahan ei todellakaan tarvi olla ripulia, myös ummetus voi olla oire keliakiasta! Lääkärit on sitten h*****tin uraantuneita "kun ei kerta viimeksikään ollut näillä oireilla niin ei ole nytkään jne."

      • 3kk neidin äippä

        Itsellä on ollut nyt noin reilu kuukauden ylä- ja alavatsakipuja, närästystä, pääkipua, huonon-olon tunnetta, kovaa turvotusta ja jne ja oireet alkavat aina illalla ja kestävät monta tuntia, jos en ennen "kohtausta" kerkeä ottamaan litalginia.. "Kohtauksen" aikana mikään lääke ei auta..
        Menin lääkäriin ja lähetettiin labraan otattaan verikokeita. Soitin tulokset heti seuraavana päivän ja maksa-arvot olivat koholla. Varasin ajan vatsaultraääneen ja siinä todettiin, että maksa, haima, munuaiset, sappi ja sappitiehyet ovat kunnossa ja ihan normaalit.
        Lääkäri alkoi miettimään, että voiko olla kyseessä keliakia?? Hän lähetti minut tänään keliakia testeihin ja ensiviikolla saan tietää, että onko se vaiko ei.. Kipu alkaa ensin turvotuksella, jatkuu ylämahaan ja oikean puoleisen alimman kylkiluun kohdalle, sitten se siirtyy alavatsaan. Ja ilmaa tulee siis tosi paljon..
        Voikko nämä oireet edes kuullostaa keliakiasta? Onko kohtalon tovereita:) Ja muuten, kaikki nämä oireeni alkoi synnytyksen jälkeen..


      • joulu -09
        3kk neidin äippä kirjoitti:

        Itsellä on ollut nyt noin reilu kuukauden ylä- ja alavatsakipuja, närästystä, pääkipua, huonon-olon tunnetta, kovaa turvotusta ja jne ja oireet alkavat aina illalla ja kestävät monta tuntia, jos en ennen "kohtausta" kerkeä ottamaan litalginia.. "Kohtauksen" aikana mikään lääke ei auta..
        Menin lääkäriin ja lähetettiin labraan otattaan verikokeita. Soitin tulokset heti seuraavana päivän ja maksa-arvot olivat koholla. Varasin ajan vatsaultraääneen ja siinä todettiin, että maksa, haima, munuaiset, sappi ja sappitiehyet ovat kunnossa ja ihan normaalit.
        Lääkäri alkoi miettimään, että voiko olla kyseessä keliakia?? Hän lähetti minut tänään keliakia testeihin ja ensiviikolla saan tietää, että onko se vaiko ei.. Kipu alkaa ensin turvotuksella, jatkuu ylämahaan ja oikean puoleisen alimman kylkiluun kohdalle, sitten se siirtyy alavatsaan. Ja ilmaa tulee siis tosi paljon..
        Voikko nämä oireet edes kuullostaa keliakiasta? Onko kohtalon tovereita:) Ja muuten, kaikki nämä oireeni alkoi synnytyksen jälkeen..

        Hei! Minun samankaltaiset vatsaoireet alkoivat reilu 3kk sitten. Syömisen jälkeen vatsa turpoaa, ylävatsaan koskee sekä kipua tuntuu oikeassa kylkikaaressa. Ripulia vuoroin ummetusta. Sain jo syksyllä lääkäriltä litalgia ja nexiumia niistä saan vain hetkellisen avun. Omalääkäri ei suostunut laittamaan lisäkokeisiin vaan haluaa että menen tähystykseen ensi vuonna. Tilasin sitten yksityiselle lääkärille ajan joka määräsi heti otettavaksi keliakiakokeet sekä kehotti noudattamaan laktoositonta ruokavaliota. Huomenna menen verikokeisiin ja toivon saavani selvyyttä tähän ongelmaan, sillä tämä vaikuttaa jokapäi- väiseen elämiseen todella paljon. Kuitenkin vähän pelottaa jos kaikki liittykin johonkin vakavampaan asiaan.


      • thompson874
        joulu -09 kirjoitti:

        Hei! Minun samankaltaiset vatsaoireet alkoivat reilu 3kk sitten. Syömisen jälkeen vatsa turpoaa, ylävatsaan koskee sekä kipua tuntuu oikeassa kylkikaaressa. Ripulia vuoroin ummetusta. Sain jo syksyllä lääkäriltä litalgia ja nexiumia niistä saan vain hetkellisen avun. Omalääkäri ei suostunut laittamaan lisäkokeisiin vaan haluaa että menen tähystykseen ensi vuonna. Tilasin sitten yksityiselle lääkärille ajan joka määräsi heti otettavaksi keliakiakokeet sekä kehotti noudattamaan laktoositonta ruokavaliota. Huomenna menen verikokeisiin ja toivon saavani selvyyttä tähän ongelmaan, sillä tämä vaikuttaa jokapäi- väiseen elämiseen todella paljon. Kuitenkin vähän pelottaa jos kaikki liittykin johonkin vakavampaan asiaan.

        Itse epäilin pari kk- sitten että minussa on keliakia. Hammaslääkäri ihmetteli kun hampaistani on kiile hävinnyt. Talven aikana ilmaantui suuhun aftoja. Vatsa oli löysällä ym.... Ryhdyin sitten gluteenittomalle dietille ja vatsavaivat hävisivät. Noin kk päästä huomasin, että hiukset oli paremmassa kunnossa, samoin kynnet ja vatsaoireet kadonneet. Kävin lääkärissä valittamassa asiasta, saahan kelalta jotain ruoka-avustusta, mutta siihen tarvitaan näyte ohutsuolesta. Joten tällä hetkellä syön ja piereskelen ja odotan lähetettä keskussairaalaan ohutsuolinäytettä varten. Nukka näet pareantuu aika nopeasti kun aloittaa gluteenittoman ruokavalion. Aiemmin tein apteekista ostaman keliakiatestin, joka oli positiivinen. Joten älkää te muut ruvetko muuttamaan ruokavaliota, ennen kuin vatsanäyte on otettu...

        Terv. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis


      • Kilot karttuu taas
        thompson874 kirjoitti:

        Itse epäilin pari kk- sitten että minussa on keliakia. Hammaslääkäri ihmetteli kun hampaistani on kiile hävinnyt. Talven aikana ilmaantui suuhun aftoja. Vatsa oli löysällä ym.... Ryhdyin sitten gluteenittomalle dietille ja vatsavaivat hävisivät. Noin kk päästä huomasin, että hiukset oli paremmassa kunnossa, samoin kynnet ja vatsaoireet kadonneet. Kävin lääkärissä valittamassa asiasta, saahan kelalta jotain ruoka-avustusta, mutta siihen tarvitaan näyte ohutsuolesta. Joten tällä hetkellä syön ja piereskelen ja odotan lähetettä keskussairaalaan ohutsuolinäytettä varten. Nukka näet pareantuu aika nopeasti kun aloittaa gluteenittoman ruokavalion. Aiemmin tein apteekista ostaman keliakiatestin, joka oli positiivinen. Joten älkää te muut ruvetko muuttamaan ruokavaliota, ennen kuin vatsanäyte on otettu...

        Terv. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

        Itselläni todettiin keliakia vuonna 2000. Oireina olivat loppuajalla kovat, kouristelevat vatsakivut liikkuessani, maha murisi ja ropisi kaiken aikaa, mistä syystä hakeuduin lääkäriin. Terveyskeskuslääkärini osasi tehdä heti oikean diagnoosin ja passitti minut vasta-aine kokeeseen. Laihduinkin paljon, mutta kun se tapahtui pikkuhiljaa - en siihen itse kiinnittänyt huomiota.
        Minulla on ollut lapsuudesta asti kova vatsa - ennen keliakian toteamista vatsani toiminta "parani" - mutta en siis tullut ripulille. Samoin minulla oli aftoja suussa - mutta ei hammaslääkäri tiennyt pitää niitä keliakian oireina! Loppuajalla oireiden pahetessa heräsin aamuisin kieli puutuneena. Tämäkin oire häipyi sitten heti gluteenittomaan siirtyessäni.
        Minut on tähystetty pariinkin kertaan, niin ruokatorvi kuin peräsuolikin. Vuoden kuluttua sairauden toteamisesta ja gluteenittomaan siirtyessäni suolinukka palautui ennalleen. Ainut "haittapuoli" gluteenittomaan siirtyessäni on ollut että lapsuudenaikainen ummetus palautui. Serkuillani on todettu muillakin keliakia, joten suvun perimää kannattaa seurata myös.


    • MveeL

      Toivonpa,että minunkin lääkäri lähettäisi minut tähystykseen...nyt on otettu verikokeet,mutta ne näyttivät negatiivistä. Kilpirauhanen kuitenkin oireilee, näyttää siltä,että olis vajaatoimintaa. Sitä aletaan nyt tutkia. Luin jostain,että se saattaisi olla keliakian liitännäissairaus. Laktoosi-intoleranssi minulla on, samoin alopecia. Niitä sairastavilla kaiketi on suurempi mahdollisuus sairastua myös keliakiaan. Mutta tähystykseen en vaan pääse. Kun verikokeet ovat negatiiviset,niin mitään vikaa ei ole. Hemoglobiinikin on alhainen.
      Kyllästyin jatkuvaan pörinään ja purinaan vastassa, jatkuvaan turvotukseen ja kipuiluun --- jätin itse viljat pois ruokavaliosta. Tiedän että pitäisi tehdä tähystys ensin,mutta kun kukaan lääkäri ei suostu minua sinne lähettämään, niin pakko tehdä näin. En jaksa sitä jatkuvaa turvotusta ja vatsan/suoliston äänekästä pulputusta. Viljojen poisjättäminen auttoi heti. Olo parani huimasti. Nyt testautin hemoglobiinin,joka on kertaheitolla noussut lukemaan 126 - huikea lukema minulle. Sellainen se ei ole ollut vuosiin!
      Tässä omaehtoisessa viljattomassa ruokavaliossa en tosin ole niin tarkka ettenkö joskus söisi jotain,jossa on hieman viljaa. Siksi haluaisin tähän varmuuden - onko tämä keliakiaa vai ei. No,katsotaan mitä seuraavalla lääkärikäynnillä tapahtuu...kun aletaan ihmetellä niitä kilpirauhasen alhaisia arvoja. Saisinko puhuttua itseni tähystykseen, toivotaan!

    • Mfmm

      Hei!
      Tämä on kyllä aika vanha ketju mutta oli kyllä mielenkiintoista luettavaa! Olen menossa tänään juttelemaan koulun terveydenhoitajan kanssa, kun epäilen että minulla saattaisi olla keliakia.

      Olen siis 22-vuotias ja kummalliset vatsaoireeni alkoivat yli 3 kk sitten. Ensin vatsa oli löysänä useana aamuna (tähän en kiinnittänyt silloin mtn huomiota, vaan laitoin stressin ja kiireen piikkin). No sitten alkoi kauhea ummetus! Huomasin että vatsani alkoi pömpöttää yhä enemmän ja enemmän ja ulostaminen harveni koko ajan. Olo oli siis todella tukala. Ulostuslääkkeet auttoivat hetkeksi, mutta riittävä liikunta eikä ruokavalio saanut oloa paranemaan ja mahaa toimimaan. Säikähdin jo että kyse olisi jostain vakavasta ja hakeuduin lääkäriin. No verikokeesta tarkistettiin maksa- ja munuaisarvot, senkka, kilpirauhasarvot, kaikki ok. Minulle määrättiin kuituvalmistetta ja nyt pitäisi seurata 1-2kk.

      En ymmärtänyt miten jokin kuituvalmiste saisi yhtäkkiä mahan toimimaan kun syön kuituja muutenkin jo! No tällä hetkellä olo on ihan ok (ja luulen senkin johtuvan siitä että aloitin taas aamukahvin juonnin), mutta ei missään nimessä normaali. Maha edelleen turpoaa kohtuuttomasti syönnin jälkeen, ilmavaivat ovat lisääntyneet, uloste välillä norm. välillä ripulia ja närästää ja kauhean väsynyt olen ollut koko mahan reistailun ajan, jopa pientä huonovointisuutta.

      Hiljattain muistin että ennen ummetuksen alkua oli vatsa löysällä, jota en muistanut ollenkaan mainita lääkärill! Keliakiaa hän ei edes ehdottanut, mutta itse olen pohtinut olisiko se kuitenkin kaikkien vaivojeni takana!? Tänään siis lähden sitä selvittämään, vaikka olo onkin ihmeen hyvä tällä hetkellä ja siksi meinasinkin jo perua koko ajan.

      PS. kokeilin kahden päivän ajan syödä gluteenitonta ruokaa ja mielestäni se auttoi!. Onko edes mahdollista niin lyhyessä ajassa? Mutta en jatkanut sen pidempään kokeiluani ja nyt taas syön ruis ja vehnäleipää ja mielestäni olo oli kuitenkin parempi kun en niitä syönyt?

      Kommentoikaa mitä mieltä olette? Voisiko olla keliakiaa vai jtn ohimenevää vain?

      • Gluten-Free

        Olet varmaan saanut jo vastauksesi, mutta vastaanpa nyt kuitenkin.

        Itselläni alkoi vatsan turvotus jo vuosia sitten, eli se oire on ollut jo todella kauan. Sitten n. 6 vuotta sitten mukaan astuivat ilmavaivat, jotka kieltämättä olivat kiusallisia.

        Vähän päälle vuosi sitten alkoi vasta tilanne räjähtää käsiin. Vatsa ei enää kestänyt mitään, tuntui että mitään ei saa syödä kun tuli heti vessaan kiire (en siis edes osannut yhdistää gluteeniin, kun meni välillä sekaisin jopa salaatista). Siitä vielä puoli vuotta eteenpäin, niin maha oli aivan jatkuvasti kipeä.
        Myös närästys oli todella voimakasta, aivan ennen ruokavalioon siirtymistä vehnä sai aikaan todellisen happohyökkäyksen elimistössä.

        Itselläni siis nuo samantyyppiset oireet tulivat hitaasti ja salakavalasti. En sitten tiedä, voiko keliakiasta olla eri asteita, että jollain gluteeni kaluaa suolta pikateholla puhtaaksi ja jollain taas kuluu nukka hitaammin.
        Ummetusta en kyllä muista kuin niiltä kerroilta, kun oli pakko mennä johonkin ja napsin reippaalla kädellä imodiumeja.

        Diagnoosin kun sain niin meni kyllä viikkoja, ennen kuin gluteeniton tuntui auttavan edes vähäsen, suolinukka kuitenkin korjaantuu hitaasti. Nyt olen ollut ruokavaliolla puolisen vuotta ja nyt vasta alkanut tuntuvasti helpottaa, joskin huonosti sulavia ruoka-aineita joudun vielä välttelemään.

        Jos ketjuun vielä eksyt, niin kerro ihmeessä miten kävi!


    • mitäs tämä on

      Minulla tulee niin voimakas ällötys vaaleasta leivästä/jauhosta että se saa itsestään aikaan oksennusrefleksin! Se tapahtuu aina jos syön esim. paahtoleipää tai karjalanpiirakoita. Myös pulla alkaa kuvottamaan. En syökään sellaisia enää.

      Ruisleipää siedän, mutta en syö sitä usein.

      • ok...

        se taitaakin olla vilja-allergiaa. Luin just wikipediasta. Nimenomaan vehnä saa sen aikaan.


      • Gluten-Free

        Itselläni on keliakia, aika tuore tapaus olen niin muistan vielä hyvin ajan ennen diagnoosia.

        Viestistäsi nimittäin tuli mieleen viimeisen ajat, kun vielä vehnää "sain" (jouduin) syömään, ennen kuin sain lääkäriltä luvan alottaa gluteenittoman.
        Silloin nimittäin itselläni runsaan gluteenin syöminen aiheutti voimakkaan närästysreaktion, että tavara meinasi puskea heti takaisin ylös. Näytti siis siltä että oksentaisin, mutta ei ollut oksennusta vaan yksinkertaisesti hapot nousi vauhdilla ylös.
        Siinä sitten oli mukana voimakkaat vatsakivut (alavatsalla tuntui poikittainen, paikallaan pysyvä kiputila) ja välillä ripulia. Ripulii ja vatsan löysyyskin tuli yleensä aivan randomisti, eli ei tosiaan heti gluteenin syömisen jälkeen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      62
      5992
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      24
      3774
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      232
      2076
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1830
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1269
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1256
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1049
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1000
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      929
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      878
    Aihe