Afta

Millä kuriin

Minulla on ollut näitä aftoja ihan lapsesta saakka. Nyt kuitenkin aftani ovat alkaneet olla isompia ja kipeämpiä. Tulevat melkein huuleen ja sen myötä koko huuli turpoaa ja on todella kipeä, juominen eikä syöminen onnistu. Joskus jopa leuassa olevat rauhaset turpoavat..
Olen kokeillut "kaikkea" ja lukenut niistä kaiken mahdollisen, mikään ei tunnu auttavan.
- Hammastahna vaihdettu (Pirkka, bioten, yotuel..)
-purskuteltu suuvedellä ( oral B ja Aloclair)
- syön vitamiineja (B,C..)
-Aftaan olen kokeillut Aftab, Alcolair sprayta ja Geeliä, mistään ei tunnu olevan apua.
Olisiko kellään käytännön kokemusta mistä olisi itselle ollut apua. Olen valmis kokeilemaan mitä vaan.
Ongelmani on se ettei noista suuvesistä voikkaan olla apua koska aftani eivät ole oikeastaan suussa vaan huulessa.

144

101059

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samoista

      Minulla on ollut myös alfoja, mutta ne olivat suun sisälimakalvon pinnoilla. Ja huomasin että erityisesti tomaatti aiheutti niitä minulle. Voisihan sinulla olla myös huuliherbes ja siihen on täällä annettu monenlaisia hyviä ohjeita, että katso myös niitä. Olen myös käyttänyt sinkkiä, ja valkosipuli tabletteja, että ovat saattaneet auttaa myös ennaltaehkäisevästi tähän vaivaan.

      • Huuliherpes

        Sen minä kyllä erotan aftasta. Vaikka nämä aftani tulevatkin "huuleen" Ovat sentään suun sisäpuolella tosin kuin herpes.


      • ruah
        Huuliherpes kirjoitti:

        Sen minä kyllä erotan aftasta. Vaikka nämä aftani tulevatkin "huuleen" Ovat sentään suun sisäpuolella tosin kuin herpes.

        "Suomalainen propolisuute kurkkukivun ensioireisiin ja vastustuskyvyn vahvistamiseen.

        Propolis
        Mehiläisten tuottama propolis eli mehiläiskittivaha sisältää runsaasti mm. vitamiineja, hivenaineita, flavonoideja ja aminohappoja. Mehiläiset valmistavat propolista puiden silmujen suoja-aineina olevista pihka- ja hartsihiukkasista, sekä omista rauhaseritteistään. Mehiläiset suojaavat ja desinfioivat pesänsä propoliksella, ja torjuvat näin tauteja ja bakteereja.


        Käyttövinkkejä
        Ulkoisesti sellaisenaan hyönteisten pistoihin ja haavoihin. Sisäisesti 15 tippaa nesteen kera tasapainottamaan vatsan toimintaa erityisesti matkoilla. Pieni ja kätevä pullo on helppo ottaa mukaan matkalle!

        Huom! Mehiläiskittivahassa on noin 5 % siitepölyä, joten yliherkille se saattaa aiheuttaa heinänuhan kaltaisia oireita."

        Tästä sanotaan olevan hyötyä myös aftoihin.


      • fnfn

        Mua selkeesti väsyttää koska oon nauranu tässä nyt tolle huuliherbekselle 5 minuuttia :DD


      • jeppels
        ruah kirjoitti:

        "Suomalainen propolisuute kurkkukivun ensioireisiin ja vastustuskyvyn vahvistamiseen.

        Propolis
        Mehiläisten tuottama propolis eli mehiläiskittivaha sisältää runsaasti mm. vitamiineja, hivenaineita, flavonoideja ja aminohappoja. Mehiläiset valmistavat propolista puiden silmujen suoja-aineina olevista pihka- ja hartsihiukkasista, sekä omista rauhaseritteistään. Mehiläiset suojaavat ja desinfioivat pesänsä propoliksella, ja torjuvat näin tauteja ja bakteereja.


        Käyttövinkkejä
        Ulkoisesti sellaisenaan hyönteisten pistoihin ja haavoihin. Sisäisesti 15 tippaa nesteen kera tasapainottamaan vatsan toimintaa erityisesti matkoilla. Pieni ja kätevä pullo on helppo ottaa mukaan matkalle!

        Huom! Mehiläiskittivahassa on noin 5 % siitepölyä, joten yliherkille se saattaa aiheuttaa heinänuhan kaltaisia oireita."

        Tästä sanotaan olevan hyötyä myös aftoihin.

        Mä aattelin kokeilla erittäin tulista chilikastiketta esim. habaneroa noihin hemmetin aftoihin. Viinakin auttaa vähän kun sitä purskuttelee suussa, puutuu suu niin ei satu niin paljoa...


      • Henkkahh
        jeppels kirjoitti:

        Mä aattelin kokeilla erittäin tulista chilikastiketta esim. habaneroa noihin hemmetin aftoihin. Viinakin auttaa vähän kun sitä purskuttelee suussa, puutuu suu niin ei satu niin paljoa...

        Ite vedin tee lusikallisen satans revengeä 600tuhatta scovillea ei toiminut. Suu paloi vain ja mahaan alkoi sattua :(


    • Nykyään ei enää ole ilmaantunut. Näillä puolimystisillä aineenvaihtohäiriö-ilmiöillä
      on yhteyttä vallitsevaan hivenaine- ja vitamiinitilanteeseen (hv).

      Kesäaikaan niitä esiintyy vähemmän. Olen käyttänyt kaksi vuotta Herbalifetuotteita.
      Yksi ainoa afta tänä aikana on ollut. Siksi epäilen yhteyttä hv-tilanteeseen.

      Sama tuote on mahdollistanut myös painonhallintaongelman.
      Ylipainolla on monia haitallisia sivuseuraamuksia. Jopa selkäkivut vähenivät puoleen.

      • vee-e

        nuo tuotteet teki painolle ? tuli ongelma ja sitte selkäkivut lieveni ?


      • capt. cöpenick
        vee-e kirjoitti:

        nuo tuotteet teki painolle ? tuli ongelma ja sitte selkäkivut lieveni ?

        Uskon, että elimistön puutteellinen hivenainetilanne on näiden aftojen takana.
        Aftoja saattoi olla useitakin kerralla. Ne vaan loppuivat.

        Heikot vatsalihakset aiheuttivat myös kivuliaan tyrän. Sitä ei leikattu.
        Vaiva hoitui vajaassa vuodessa vatsa-selkätreenillä.
        Lisäravinteita käytän nälän pitämiseksi kurissa. Elimistö on sopeutunut uuteen energiatilanteeseen.

        Lannerangan rasittuminen kiputiloihin asti lievittyi vahvoilla tukikudoksilla.
        Toistuvalla treenillä ne alkavat vahvistumaan. Synnynnäinen notkoselkäni on ongelmallinen.


      • Lisätä

        Hivenaineetkin listalle, jos niitä ei kerran tule muuten tarpeeksi niin sitten purkista. Se on muuten totta kun, tarkemmin muistelee. Kesällä niitä on vähemmän tai ei ollenkaan.


    • vee-e

      taitaa olla jo tuttua tekstiä liitteessä.
      aftat on myös mun mielestä yhteydessä suoliston toimintaan.
      niin ..onko sulla aftoja vai herpes ?

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Afta

      • Ei Herpes

        Se on varmaa...


    • Jane07

      mulla ollut penskasta asti sama homma. Mutta nyt kysyin apteekista mitä tehdä ja sanoivat että hammastahnassa oleva vaahtoava aina aiheuttaa aftoja. mulla ainakin tepsi vaahtoamaton hammastahna paljonkin kyseiseen ongelmaa. apteekista SALUTEM- nimistä hammastahnaa kun ostat niin luulis helpottavan edes vähän :) Lääkäri muinoin sanoi että useimmilla naisilla tulee kuukautiskierron tietyssä vaiheessa, syytä ei tiedetä.

      • On se aine

        Olen kokeillut varmaan kaikki muita hammastahnoja paitsi tuota Salutmia. Mutta epäilen senkään auttavat.
        Joten minulla on joku muu syy joka altistuttaa noille aftoille :(


      • vee-e
        On se aine kirjoitti:

        Olen kokeillut varmaan kaikki muita hammastahnoja paitsi tuota Salutmia. Mutta epäilen senkään auttavat.
        Joten minulla on joku muu syy joka altistuttaa noille aftoille :(

        wikipediasta. on tuossa ylempänä linkkinä mutta kun sitä eivät kaikki osaa käyttää.

        Aftat eivät ole tarttuvia. Ne saattavat johtua kehon autoimmuunireaktiosta, mikä tarkoittaa sitä, että elimistön omat solut hyökkäävät suun pintakudoksen soluja vastaan.

        Seuraavilla tekijöillä on arveltu olevan osuutta aftojen synnyssä:

        * raudan tai vitamiinien puute (koskien erityisesti B12- tai C-vitamiinia)
        * ruuansulatuselimistön sairaus kuten Crohnin tauti tai haavainen paksusuolentulehdus (= Colitis ulcerosa)
        * keliakia
        * hormonaaliset syyt; monet naiset saavat aftoja kuukautisten aikaan
        * stressi
        * tietyt ruuat
        * hammastahnat, jotka sisältävät natriumlauryylisulfaattia

        [muokkaa] Kotihoito

        Suurin osa aftoista paranee hoitamatta.

        * Kipua lievittää hyvä suuhygienia.
        * Voi käyttää apuna laimennettua klooriheksidiinisuuvettä, jota purskutellaan kerran päivässä. Sitä on saatavana apteekeista (Oral-B Klooriheksidiini Suuvesi®, Corsodyl®).
        * Hammastahnaksi kannattaa valita tuote, jossa ei ole vaahdottavaa natriumlauryylisulfaattia (esim. Elmex®, Salutem®, Biotène®, BioXtra®, Air-lift®, Yotuel®, Sensodyne Gentle Whitening®, Zendium® tai Pirkka-hammastahna).
        * Aloclair®-geeli (saatavilla apteekista ilman lääkärin reseptiä) muodostaa suojaavan kalvon aftan/haavauman päälle. Vaikutus kestää n. 5 tuntia. Tuotetta voidaan lisätä 3-4 kertaa/pvä tai tarvittaessa.
        * Erittäin kipeisiin aftoihin voidaan käyttää paikallispuudutegeeliä (esim. lidokaiiniliuosta) paikallisesti ennen ruokailua helpottamaan syömistä. Pumpulipuikko kostutetaan muutamalla Lidocain-tipalla (esim. LIDOCAIN 40 mg/ml liuos 100ml (reseptilääke)) ja asetetaan puudutettavaa aluetta vasten 2-3 minuutiksi.


      • voi altistaa
        On se aine kirjoitti:

        Olen kokeillut varmaan kaikki muita hammastahnoja paitsi tuota Salutmia. Mutta epäilen senkään auttavat.
        Joten minulla on joku muu syy joka altistuttaa noille aftoille :(

        Itselläni oli nuorena lähes 20 vuotta tosi pahoja aftoja - kokeilin useita asioita - mikään ei auttanut - KUNNES - ALOITIN B-VITAMIINIKUURIN - VOIMAKKAAN B-VITAMIININ KÄYTÖN - JA AFTAT HÄVISIVÄT - ENÄÄ EI OLE VUOSIIN OLLUT AFTOISTA HAITTAA - joskus niitä voi tulla 1 kpl, mutta otettuani b-vitamiinia ne häipyvät! Hammastahnana käytän kahta erilaista Elmex-nimistä hammastahnaa - sitä oranssin väristä/sitä vihreän väristä (hammastuubin väri).
        Ne aftat voivat johtua - sitrushedelmien allergiasta - itse en voinut nuorena lainkaan syödä minkäänlaista sitrushedelmää - heti tuli aftoja. Ja vaikka lopetin täydellisesti sitrus-hedelmien syönnin silloin nuorena - silti suu oli täynnä aftoja - kielessä ja limakalvoilla.
        B-vitamiinit ovat vesiliukoisia - joten niitä voi vapaasti ottaa vaikka päivittäin.

        Keliakia/suolistosairaudet heikentävät ruuan imeytymiskykyä elimistöön - eli elimistö ei saa esim. b-vitamiineja tarpeeksi elimistöstä. Itselläni todettiin aikuisiällä keliakia - mutta vaikka noudatan täysin keliakian edellyttämää ruokavaliota - aftoja tulisi - jos en söisi niitä vahvoja b-vitamiineja - itse käytän Neuromax:ia (kuuriluontoisesti) - erittäin vahvaa B-vitamiinivalvistetta!

        Ja voin nykyään syödä - mandariineja - satsumoita - klementiinejä - IHANAA!

        Keliakia/suosistotutkimukset kannattaa tehdä, jos on jatkuvasti kipeitä aftoja!


      • B-vitamiini auttaa
        voi altistaa kirjoitti:

        Itselläni oli nuorena lähes 20 vuotta tosi pahoja aftoja - kokeilin useita asioita - mikään ei auttanut - KUNNES - ALOITIN B-VITAMIINIKUURIN - VOIMAKKAAN B-VITAMIININ KÄYTÖN - JA AFTAT HÄVISIVÄT - ENÄÄ EI OLE VUOSIIN OLLUT AFTOISTA HAITTAA - joskus niitä voi tulla 1 kpl, mutta otettuani b-vitamiinia ne häipyvät! Hammastahnana käytän kahta erilaista Elmex-nimistä hammastahnaa - sitä oranssin väristä/sitä vihreän väristä (hammastuubin väri).
        Ne aftat voivat johtua - sitrushedelmien allergiasta - itse en voinut nuorena lainkaan syödä minkäänlaista sitrushedelmää - heti tuli aftoja. Ja vaikka lopetin täydellisesti sitrus-hedelmien syönnin silloin nuorena - silti suu oli täynnä aftoja - kielessä ja limakalvoilla.
        B-vitamiinit ovat vesiliukoisia - joten niitä voi vapaasti ottaa vaikka päivittäin.

        Keliakia/suolistosairaudet heikentävät ruuan imeytymiskykyä elimistöön - eli elimistö ei saa esim. b-vitamiineja tarpeeksi elimistöstä. Itselläni todettiin aikuisiällä keliakia - mutta vaikka noudatan täysin keliakian edellyttämää ruokavaliota - aftoja tulisi - jos en söisi niitä vahvoja b-vitamiineja - itse käytän Neuromax:ia (kuuriluontoisesti) - erittäin vahvaa B-vitamiinivalvistetta!

        Ja voin nykyään syödä - mandariineja - satsumoita - klementiinejä - IHANAA!

        Keliakia/suosistotutkimukset kannattaa tehdä, jos on jatkuvasti kipeitä aftoja!

        Minullekin auttoi B-vitamiini. Kun aftat hävisivät, hävisivät haavaumatkin sormenpäistä.
        Viestiketju on vanha, mutta vastasin silti tähän.


      • Anonyymi
        On se aine kirjoitti:

        Olen kokeillut varmaan kaikki muita hammastahnoja paitsi tuota Salutmia. Mutta epäilen senkään auttavat.
        Joten minulla on joku muu syy joka altistuttaa noille aftoille :(

        Kyllä salutem on auttanut mullakin. Muutama 1 tai 2 enää tullut sen käytön aloittamisen jälkeen.


    • Luomutyyppi

      Kun afta on jo tullut, puolukka auttaa. Kokonainen puolukka tai hillo käy. Sillä hölvätään aftaa, lievästä kirvelystä välittämättä. Helpottaa, eikä ole vaarallista. Voi kokeilla myös karpaloa.

      • sissisiili

        Minulla myös välillä todella isoja ja kivuliaita aftoja. Ainoa mikä on auttanut on bafucinien imeskely aina ennen syömistä, ja muutenkin silloin kun sattuu liikaa.


      • xfsdfsdf
        sissisiili kirjoitti:

        Minulla myös välillä todella isoja ja kivuliaita aftoja. Ainoa mikä on auttanut on bafucinien imeskely aina ennen syömistä, ja muutenkin silloin kun sattuu liikaa.

        Minä olen myös kärsinyt erittäin kivuliaista aftoista koko elämäni ajan. Pahimmillaan on ollut suussa n. 20 aftaa ja koko suu on turrana, jokainen voi kuvitella mitkä on kivut silloin. Lääkäri on valitellut tilannetta ja neuvonut ottamaan buranaa.

        Tätä ketjua lukiessani yhtäkkiä huomasin että aftoja ei ole ollut moneen kuukauteen. Käytän vihreää elmexiä eli hammastahnaa jossa ei ole lauryylisulfaattia, mutta ainut todella merkittävä muutos elintavoissa ja ruokailussa on se, että olen noin viimeiset puoli vuotta syönyt n. desin verran marjoja joka aamu (vaihtelevasti mustikoita, mansikoita, vadelmia, mustaherukoita sekaisin). Tämän aftaongelman lisäksi kolesteroli on laskenut merkittävällä tavalla ja samoin muut verikokein mitattavat arvot ovat huippuhyviä. Ei voi muuta sanoa kuin että kyllä niissä marjoissa piilee ihmeellisiä hivenaineita ja vitamiineja! Suosittelen ehdottomasti! Parempi kuin pillereitä purkista joiden imeytymistä ei voi taata.


    • sain avun

      Itselläni oli nuorena lähes 20 vuotta tosi pahoja aftoja - kokeilin useita asioita - mikään ei auttanut - KUNNES - ALOITIN B-VITAMIINIKUURIN - VOIMAKKAAN B-VITAMIININ KÄYTÖN - JA AFTAT HÄVISIVÄT - ENÄÄ EI OLE VUOSIIN OLLUT AFTOISTA HAITTAA - joskus niitä voi tulla 1 kpl, mutta otettuani b-vitamiinia ne häipyvät! Hammastahnana käytän kahta erilaista Elmex-nimistä hammastahnaa - sitä oranssin väristä/sitä vihreän väristä (hammastuubin väri).
      Ne aftat voivat johtua - sitrushedelmien allergiasta - itse en voinut nuorena lainkaan syödä minkäänlaista sitrushedelmää - heti tuli aftoja. Ja vaikka lopetin täydellisesti sitrus-hedelmien syönnin silloin nuorena - silti suu oli täynnä aftoja - kielessä ja limakalvoilla.
      B-vitamiinit ovat vesiliukoisia - joten niitä voi vapaasti ottaa vaikka päivittäin.

      Keliakia/suolistosairaudet heikentävät ruuan imeytymiskykyä elimistöön - eli elimistö ei saa esim. b-vitamiineja tarpeeksi elimistöstä. Itselläni todettiin aikuisiällä keliakia - mutta vaikka noudatan täysin keliakian edellyttämää ruokavaliota - aftoja tulisi - jos en söisi niitä vahvoja b-vitamiineja - itse käytän Neuromax:ia (kuuriluontoisesti) - erittäin vahvaa B-vitamiinivalvistetta!

      Ja voin nykyään syödä - mandariineja - satsumoita - klementiinejä - IHANAA!

      Keliakia/suosistotutkimukset kannattaa tehdä, jos on jatkuvasti kipeitä aftoja!

      • wrfsx

        Itellä huulessa oli afta, aftab kyl mulla siihe autto


      • afta suu
        wrfsx kirjoitti:

        Itellä huulessa oli afta, aftab kyl mulla siihe autto

        ...mutta koitappa laittaa vaikka 20 aftab:ia suuhun yhtäaikaa!! Ei paljoa naurata!


      • Aftamed
        afta suu kirjoitti:

        ...mutta koitappa laittaa vaikka 20 aftab:ia suuhun yhtäaikaa!! Ei paljoa naurata!

        Aftamed valmistetta saa sprayna, eli voi hoitaa vaikka 20 helposti ja nopeasti kuntoon.

        www.rohdoskauppa.fi/aftojen-hoitoon-c-414.html


      • Perrrrrtttsa
        afta suu kirjoitti:

        ...mutta koitappa laittaa vaikka 20 aftab:ia suuhun yhtäaikaa!! Ei paljoa naurata!

        Taidan olla väsyny ki nauroin tälle kommentille :DDDD


      • Hahaaahaaha
        afta suu kirjoitti:

        ...mutta koitappa laittaa vaikka 20 aftab:ia suuhun yhtäaikaa!! Ei paljoa naurata!

        "Varmaan se yhteen auttaa....
        ...mutta koitappa laittaa vaikka 20 aftab:ia suuhun yhtäaikaa!! Ei paljoa naurata!"

        kommenttis oli huippu :DDD can't stop laughing....


    • mystinen juttu

      Nämä kipeät kohdat suussa eli minun tapauksessani varmaan aftat tuntuu liittyvän stressiin tai alentuneeseen vastustuskykyyn. Tosin tiede ei ole kyennyt selvittämään aftojen aiheuttajaa.
      Omalla kohdallani iso tuoppi ehkä vähän olutta on auttanut ainakin hetkellisesti.

    • etikkahoito

      Olen kärsinyt aftoista lapsesta asti ja jossain vaiheessa huomasin, että aftat ilmestyivät aina esim. stressin tai vähäisen syömisen yhteydessä. B12 vitamiinista on ollut apua. Aftojen ilmaannuttua olen käyttänyt ns. etikkahoitoa. Kastan pumpulipuikon etikkaan ja painelen aftaa (sattuu) niin kauan ettei kipua enää tunnu (n. minuutin). Kipu on pois useita tunteja tämän "hoidon" jälkeen ja joskus afta paranee kokonaan etikkahoidolla.

      • sattuusattuu

        jännä juttu jos tuo etikkahoito tosiaan tepsii??
        itelläni nyt ensimmäinen afta koko elämäni aikana suussa, onneksi vain yks, sillä tämä yksi aftakin aiheuttaa hirmuisasti kipua.
        Oon koittanu tota aloclair geeliä tähän mutta ei auta yhtää.
        Pitäisiköhän pian mennä lääkäriin tätä näyttämään..


      • tottunut näihin
        sattuusattuu kirjoitti:

        jännä juttu jos tuo etikkahoito tosiaan tepsii??
        itelläni nyt ensimmäinen afta koko elämäni aikana suussa, onneksi vain yks, sillä tämä yksi aftakin aiheuttaa hirmuisasti kipua.
        Oon koittanu tota aloclair geeliä tähän mutta ei auta yhtää.
        Pitäisiköhän pian mennä lääkäriin tätä näyttämään..

        Mulla on tälläkin hetkellä 8 isoa aftaa suussa! Ei se lääkäri mitään voi tehdä!


      • asdoisj
        sattuusattuu kirjoitti:

        jännä juttu jos tuo etikkahoito tosiaan tepsii??
        itelläni nyt ensimmäinen afta koko elämäni aikana suussa, onneksi vain yks, sillä tämä yksi aftakin aiheuttaa hirmuisasti kipua.
        Oon koittanu tota aloclair geeliä tähän mutta ei auta yhtää.
        Pitäisiköhän pian mennä lääkäriin tätä näyttämään..

        Kipua helpottaa kun laittaa aftan päälle kylmän jää palan.


      • omppuetikkaa

        Omenaviinietikka on auttanut jo vuosia - mieluiten luomuveriona, mutta tavallinenkin käy (luonteiastuotekaupasta). vanupuikkoon ja kipeään aftaan niin kauan, kuin kärsii. Toisto useita kertoja päivässä. Auttaa parhaiten, jos aloittaa heti aftan tullessa siis ollessa pienikokoinen.


      • Vastatkaanopeasti
        asdoisj kirjoitti:

        Kipua helpottaa kun laittaa aftan päälle kylmän jää palan.

        No tässä sitä aletaan sitten rääkkäämään aftaa puolukoilla, etikalla, jääpaloilla ja hammastahnan vaihdolla... XD koska tää sama afta on ollu jo kauan ja tää on niin MIELETTÖMÄN kipee että... :3


      • kantsii kokeilla
        Vastatkaanopeasti kirjoitti:

        No tässä sitä aletaan sitten rääkkäämään aftaa puolukoilla, etikalla, jääpaloilla ja hammastahnan vaihdolla... XD koska tää sama afta on ollu jo kauan ja tää on niin MIELETTÖMÄN kipee että... :3

        Kyllä jääpala (jäätelö, mehujää...) helpottaa kipua pikäksi aikaa, mutta ei se paranna. mä olen tiputtannu aftaan auringonhattu-uutetta useaan kertaan peräkkäin, kirvelee kyllä aika paljon, mutta nopeuttaa paranemista


    • TuuliaP

      Minullakin on ollut aftoja jo vuosien ajan, ja luontaistuotekaupoista saatava LongoVital -yrtti- ja monivitamiinivalmiste on auttanut melkein aina parissa päivässä. Suosittelen lämpimästi!

      • jan

        Itselläni niitä on, alkuvaihe kestää viikon, suu kipeänä, sitten suureneminen viikon, pieneneminen ja katoaminen n.2 vk. Eli yleensä kaikkiaan 1kk. Välivaihetta on 2vk.-1kk ja alkaa uudestaan. Kielen etusyrjässä olevat ovat pahimpia, puhuminen on soheltamista, syöminen alkuun kivuliasta, suu kylläkin turtuu muutamassa minuutissa, kun kestää alkukivun. Mitkään lääkkeet tai yrttivalmisteet eivät ole muuttaneet tilannetta, mutta tuo marjakuuri kuulosti lupaavalta. Kerran alkanut kausi loppui vodkaryyppyyn, toisenkerran ei.


    • Aftoista myös kärsinyt

      Monenmoista on aftoihin tullut kokeiltua! Suunarkuus ja kipu stressaa. Olen nyt siirtynyt käyttämään uutta Aftamed-nimistä tuotetta, joka ainakin minulle tuntuu parhaiten auttavan kipuun. Sitä saa apteekista ilman reseptiä. Sitä löytyy spraynä ja geelinä . Aine muodostaa kalvon haavojen päälle, jolloin kipu ei tunnu ja haavat parantuvat nopeammin. Huulen aftaan sopii varmasti geeli jäykkänä paremmin, luulisin.

    • aftaboy

      Kuivatus tehoaa ja tappaa aftan 1-2 päivässä.

      Lapsesta asti olen kärisnyt aftoista ja vasta muutama vuosi sitten olen huomannut tämän uuden keinon, toimii tosin vain huulen lähettyvillä oleviin jotka voi kuivattaa.

      Eli kuivaat paperilla ja venytät huulta niin että afta on koko ajan kosketuksissa ilman kanssa eikä kostu suun syljestä yhtään, kuivata niin kauan kuin pystyt ilman että huuli kuivuu ruvelle. (noin 20min)
      toista hoito 12-24h päästä uudelleen jos tarvis.

      Sivuvaikutkusena epävirallisessa tutkimuksessani näyttäisi siltä, että en saa enää aftoja huulien lähelle vaan nyt ne majoittuvat järjestäen suun takaosiin joita on mahdoton kuivattaa.

      • Vastatkaanopeasti

        Jos afta on alaetuhampaitten eessä?? No mut jos mie sitä kaks päivää kuivatan mi eikössiitä tuu... Kuiva? Ja lähteeks se oikeesti.


    • enihs

      Vademecumia topsipuikkoon ja painaa sillä aftaa muutama sekuntti, sattuu, mut kuivattaa aftan paris päiväs, kun tekee muutaman kerran päivässä

    • Aftoista kärsivä

      Olen yli 60-vuotias ja kärsinyt Aftoista noin 20-vuotta. Aftat ovat tulleet pahemmiksi iän kasvaessa, esimerkiksi puhuminen on lähes mahdotonta. Helpotusta on tullut jopa useiksi kuukausiksi, kun kaikkea kokeilin ja vuorossa oli PAPRIKA johon en enään koske enkä suuhuni laita. Hammaslääkärin suosituksesta käytän aptiikista ostamaani hammastahnaa merkiltään SALUTEM. Kokeile konsteja voit yllättyä.

      • SolSal

        Suolapitoiset hammastahnat sopivat kuivan suun tahnoiksi. Vanhemmilla ihmisillä yleensä monista syistä on kuiva suu!


    • petefin

      Itselläni aftoihin auttoi klooriheksidiini-suuvesi, särkylääke (esim. ibuprofeeni 3x800mg vrk) ja kärsivällisyys. Apua oli myös puuduttavasta suuvedestä (sis. lidokaiinia). Eli puhtaasti oireenmukaista hoitoa ja suun desinfiointia (aftahaavaumat otollisia paikkoja bakteereille). Aftab-tabletit eivät pysyneet paikoillaan ja Aloclair-geeli oli lähinnä lumehoitoa.

    • Pepsodent auttaa

      No itse olen nyt viimeisen vuoden käyttänyt pepsodentin sensitive extra hammastahnaa vaaleanpunaisessa pötkylässä joka ei ole valkaisevaa, tarkoitettu itseasiassa vihloville hampaille mutta mulla auttaa aftoihin. Tänä aikana aftoja on tullu ainoastaan kerran ja jos erehdyn vaihtamaan merkkiä niin aftat tulee takaisin, joten nyt täytyy toivoa että kyseistä merkkiä tehdään vielä pitkään jatkossakin. TOinen josta on ollut apua on kieliraspi eli kun bakteerit tuppaa kerääntymään kieleen niin tällä pystyy myöskin ehkäsemään aftojen syntyminen... :) onnea kokeiluun!

    • Terhi / ACO Pharma Oy
      • aftoihin hrmostunut

        Ei saa enään,tutkimus lopetettu. Harmi sillä olisin tahtonut myäs kokeilla ensin,kuin ryntään ostamaan.taas uutta tuotetta kokeiluksi.


    • henkka

      1980 luvun lopulla sain erittäin hyvän lääkkeen hammaslääkäriltä oli nimeltään nelex tai neflex liuos BYK oli lääketehdas. afta lähti kertasivelyllä. nyt en tiedä saako tätä lääkettä mistään jos saa niin kertokaa ihmeessä mistä (samaa tai vastavaa tuotetta)

      • tuotteena ..

        markkinoilta jo aikaa sitten.Itsekin käytin sitä aikoinani.
        Nykyään paras on Bonjela Once...ei saa suomesta,mutta briteistä olen sitä netin kauta tilannut.Se on parempi kuin se vastaava Oralmedicin jota saa suomesta.
        Näillä afta poltetaan pois,elipaljaat hermopäät tuhoutuu ja kipu lakkaa,afta paranee nopeasti.


    • pöllö111

      Itselläni myös aftoja, tosin harvoin ja vain pieniä. Ihan sattumalta huomasin, että nestemäinen apteekin salmiakkimikseri auttaa kummasti! Voi kuulostaa todella mystiseltä mutta kokeilkaa. Helpotti kipuun ja nopeutti paranemista kummasti. Ennen aftat kestivät noin viikon, nykyään salmiakkia litkiessä kaksi päivää.

      • aaa23

        Luontaistuotekaupan greipinsiemenuutteella sain kielen alla olevat aftat paranemaan välittömästi. Otin pumpulipuikkoon raakaa uutetta ja painoin aftaa vasten hetken aikaa (pitää varoa, ettei polta ympäröivää ihoa, on tujua ainetta). Kun kipu lakkasi, lopetin painamisen, ja huuhdoin suun. Siihen loppui tuska ja vaiva.
        Toisella kertaa käytin uutetta vähän laimennettuna, ja jouduin toistamaan käsittelyn seuraavana päivänä.


    • "Myös vaivasta kärsinyt"

      Minä olen saanut avun hammastahnaa vaihtamalla Amway-sarjan tahnaan. Kokeilemisen arvoinen juttu. Kyseistä tahnaa saa ostaa kotimyynnistä ainakin, ei mistään kaupasta. Tahna erittäin mietoa ja erityisesti suositeltu afta-vaivaisille. Kokeile! Ps. viesti näkyy olevan jo vuodelta 2007, mutta en voinut olla vastaamatta....

    • mimmimikki

      Hei,

      Kun minulla on ollut aftoja olen kostuttanut sormenpään ja työntänyt sen suolapurkkiin ja sitten suoraan aftan päälle. Ensin kirvelee mielettömästi mutta pian aftan alue 'puutuu' ja kipu on poissa. Usein afta on ollut tipotiessään jo seuraavana aamuna.

      • kokeiltu ja toimii

        Toimii!!


    • aftoja suussa

      Onko aftat sellaisia pieniä läpinäkyviä ja kovia paukamia? Niin pieni, mutta kovin kivulais patti.
      Itselläni tulee näitä aftoja aina välillä, nyt oli yllättäen kaksi aftaa.

      Minä rikon aftat hampailla, niin ei varmaan saisi tehdä. Kipeäähän se tekee, mutta kipu vähenee heti kun afta on "hävitetty". Eikä yleensä tule ihan heti takaisin.

      • ihmettelee76

        Kävin itse tuossa hammaslääkärissä viime viikon 1.12. ja 3.12. ja molemmilla kerroilla paikattiin hampaita. Nyt niihin kohtiin on tullut ikenen kohtiin joko hiertymiä tai aftoja, sattuvat ja syöminen sekä nyt nieleminen sattuvat. 3.s päivä hammaslääkäri vain katsoi ennen toista paikkausta kun asiaa valitin ja katsoi ettei mitään vakavaa ja kyllä ne häipyy. Aloitin nyt monivitamiinien syömisen jos se auttaisi nopeammin parantamaan, ei vaan parane yön aikana kun syömisessä on taukoa, syöminen vain kiusaa ikeniä. Oli ennen myös aftoja mutta vaihdoin tuohon colgate sensitive hammastahnaan ja pysyneet poissa. Ei vaan kouluikäisenä hammaslääkäristä tullut aftoja ja kyllä niitä silloinkin paikattiin mutta nyt viimeisen 5 vuoden aikana niitä ilmestyy hammaslääkärin yhteydessä, niin varmasti aineet heillä huonompaan suuntaan muuttuneet. :(


      • Desinfektion
        ihmettelee76 kirjoitti:

        Kävin itse tuossa hammaslääkärissä viime viikon 1.12. ja 3.12. ja molemmilla kerroilla paikattiin hampaita. Nyt niihin kohtiin on tullut ikenen kohtiin joko hiertymiä tai aftoja, sattuvat ja syöminen sekä nyt nieleminen sattuvat. 3.s päivä hammaslääkäri vain katsoi ennen toista paikkausta kun asiaa valitin ja katsoi ettei mitään vakavaa ja kyllä ne häipyy. Aloitin nyt monivitamiinien syömisen jos se auttaisi nopeammin parantamaan, ei vaan parane yön aikana kun syömisessä on taukoa, syöminen vain kiusaa ikeniä. Oli ennen myös aftoja mutta vaihdoin tuohon colgate sensitive hammastahnaan ja pysyneet poissa. Ei vaan kouluikäisenä hammaslääkäristä tullut aftoja ja kyllä niitä silloinkin paikattiin mutta nyt viimeisen 5 vuoden aikana niitä ilmestyy hammaslääkärin yhteydessä, niin varmasti aineet heillä huonompaan suuntaan muuttuneet. :(

        Etasept 70% etanolia pumpulitikkuun, kirvelee kerpeleesti, mutta auttaa...
        Pitää kokeilla tuota oralmediciä, kunnon hapot tuntuu olevan siinä


      • oralmedic jees
        Desinfektion kirjoitti:

        Etasept 70% etanolia pumpulitikkuun, kirvelee kerpeleesti, mutta auttaa...
        Pitää kokeilla tuota oralmediciä, kunnon hapot tuntuu olevan siinä

        ... On ollut minulle sopivin apu aftoihin. Lääke on tosin todella hintava ja laittaminen tekee varsinkin alussa erittäin kipeää. Jos on ollut useampia aftoja samaan aikaan, niin olen käyttänyt yhtä puikkoa kahteen ongelmakohtaan. Myös hammastahnan vaihtaminen auttanut minun kohdallani jonkin verran.

        Tämän viikon aftani on tosin niin turvonnut ja kivulias, että oralmedic - käsittely täytynee uusia... Toinen puoli leuastakin aftan seurauksesta arka..


      • harmittava kipu
        oralmedic jees kirjoitti:

        ... On ollut minulle sopivin apu aftoihin. Lääke on tosin todella hintava ja laittaminen tekee varsinkin alussa erittäin kipeää. Jos on ollut useampia aftoja samaan aikaan, niin olen käyttänyt yhtä puikkoa kahteen ongelmakohtaan. Myös hammastahnan vaihtaminen auttanut minun kohdallani jonkin verran.

        Tämän viikon aftani on tosin niin turvonnut ja kivulias, että oralmedic - käsittely täytynee uusia... Toinen puoli leuastakin aftan seurauksesta arka..

        En tiedä onko kielessä aftaa kun kauhea kipu syödessä ja niellessä, mutta kun oon katsoa yrittänyt niin ei kuitenkaan näy mitään. Voisiko kielessä olla mahdollisesti jokin muu haavauma tms.?


      • Näinpästä
        harmittava kipu kirjoitti:

        En tiedä onko kielessä aftaa kun kauhea kipu syödessä ja niellessä, mutta kun oon katsoa yrittänyt niin ei kuitenkaan näy mitään. Voisiko kielessä olla mahdollisesti jokin muu haavauma tms.?

        Kyllä ne aftat aina näkyvät valkoisina läikkinä, ainakin minulla. Sen jälkeen, kun vaihdoin Zendium-hammastahnaan, minulle ei ole tullut aftoja kuin pari kertaa vuodessa. Ennen tuli noin kerran kuussa. Jostain syystä Salutem-tahna ei minulla toimi, vaikka monella vissiin toimii.

        Nyt tuli pitkästä aikaa aftoja, kun söin useampana päivänä puoliraakoja kiivejä. Kiivi, ananas ja tomaatti ärsyttivät pienenä pahasti suuta, vielä nykyisinkin hieman. Jotain noissa kasveissa on, joka saa minulla aftat kukkimaan.

        Kertauksena siis aftoista kärsiville:
        - käytä ehdottomasti vain hammastahanaa, jossa lukee: ei sisällä sodium lauryl sulfaattia (SDS)
        - älä syö sitrushedelmiä, vältä kiiviä ja ananasta
        - ota monivitamiini tai B-vitamiinikapseleita
        - jos aftoja aivan jatkuvasti, testauta keliakia


      • yksi vaihtoehto =)
        ihmettelee76 kirjoitti:

        Kävin itse tuossa hammaslääkärissä viime viikon 1.12. ja 3.12. ja molemmilla kerroilla paikattiin hampaita. Nyt niihin kohtiin on tullut ikenen kohtiin joko hiertymiä tai aftoja, sattuvat ja syöminen sekä nyt nieleminen sattuvat. 3.s päivä hammaslääkäri vain katsoi ennen toista paikkausta kun asiaa valitin ja katsoi ettei mitään vakavaa ja kyllä ne häipyy. Aloitin nyt monivitamiinien syömisen jos se auttaisi nopeammin parantamaan, ei vaan parane yön aikana kun syömisessä on taukoa, syöminen vain kiusaa ikeniä. Oli ennen myös aftoja mutta vaihdoin tuohon colgate sensitive hammastahnaan ja pysyneet poissa. Ei vaan kouluikäisenä hammaslääkäristä tullut aftoja ja kyllä niitä silloinkin paikattiin mutta nyt viimeisen 5 vuoden aikana niitä ilmestyy hammaslääkärin yhteydessä, niin varmasti aineet heillä huonompaan suuntaan muuttuneet. :(

        Minulla ei ole aftoja ole ollut muutamaan vuoteen. Ostin pitkästä aikaa Colgate merkkistä hammastahnaa ja taas ilmaantui todella kipeitä aftoja kieleen. Sitten tuli mieleen, että muutama vuosi sitten oli sama ongelma ja ystäväni tiesi silloin kertoa että Colgate hammastahna on niiden aiheuttaja. Ja silloinkin aftat hävisivät kun vaihdoin toiseen hammastahna merkkiin. Nyt kyllä muistan pysyä erossa ko. hammastahna merkistä. Toivottavasti tästä on apua jollekin =)


      • Vastatkaanopeasti

        Hmm, ei aftoja saa puhkaista. ne eivät ole täynnä mitään. Oliko ne varmana aftoja... ?


    • Yks vaan

      Mulla on yksi afta kielen päässä, joka ottaa hampaisiin kiinni ja sattuu. Laitoin tipan Echina Power-auringonhattu-uutetta sormen päähän ja siitä aftaan. Kirveli tietysti kamalasti, mutta kipu on nyt poissa ainakin joksikin aikaa. Eli jos tätä jo valmiiksi kotoa löytyy, voi koettaa. Samoin rasva voi auttaa kipuun. Olen laittanut jalkavoiteeksi ostamaani vaseliinipohjaista voidetta, jossa ei ole mitään myrkkyjä, aftaan ja todella kipu hellitti. Apteekista ostamani Aftex ei lupauksistaan huolimatta aftan päällä pysy ja siksi ei tuo apua.

    • mika8976

      itselläni oli aftoja 20 vuoden ajan säännöllisesti, ja kaikkea mahdollista oli mietitty, kunnes ihan sattumalta kuulin kaverini saavan niitä tomaateista. Jätin tomaatit pois ruokavaliosta, ja aftat katosivat. Ketsuppi, kypsennetty tomaatti tai aurinkokuivatut tomaatit eivät aiheuta aftoja, ainoastaan raa'at. Nykyään aftoja tulee hyvin harvoin, ja niistäkin 80% tapauksista on syynä salaatissa ollut tomaatti, tms.

      • ira¤

        jätin pois tomaatin,mansaikat,ja kiivi hedelmät,sekä sitrus hedelmät


    • auttaa mulla

      ruokasoodaa aftan päälle muutaman kerran, pikkusen kirpasee ensin, mut sitte helpottaa

      • Anonyymi

        Auttaako


      • Anonyymi

        Auttaako Ruokasooda Niihin Helvetin AFTOIHIN


    • Tore72

      aftat on olleet ongelmana pari vuotta. Ja kipeämmäksi aina vaan tulevat. Reilu viikko sitten nieluuni ilmestyi muutama afta samalla kertaa ja arvelin että tästä ei hengissä selviä... ajattelin että nyt kokeilen kaikki keinot meni syteen tai saveen. ja yllätys yllätys joku näistä auttoi tai sitten ei, mutta afta kivut lakkasivat suht. nopeasti ja nyt 3-4pv jälkeen aftat ovat katoamassa(tähän asti afta kuin afta on ollut kivulias n.2vk). Eli nyt käytin samalla kertaa Neuromax forten b-vitamiinikuuria, suolavesihuuhtelua(2krt/pv) ja aftexin aloclair suuvettä. joko joku näistä tai kaikki yhdessä toimi tällä kertaa...toivottavasti seuraavallakin kerralla. Kannattaa kokeilla!

      • Tore72

        kannattaa käyttää esim.elmexin hammastahnaa. Ennen kun käytin mitäsattuu hammastahnoja niin aftojakin useammin.


      • zombî
        Tore72 kirjoitti:

        kannattaa käyttää esim.elmexin hammastahnaa. Ennen kun käytin mitäsattuu hammastahnoja niin aftojakin useammin.

        Minulla aftat johtuivat anemiasta. Rautakuurin myötä hävisivät. Otan yhä rautaa silloin tällöin, kuuriluontoisesti aina jos afta ilmestyy. Toimii minulla.


    • kyxä

      Itse olen kärsinyt lähes koko ikäni aftoista. Kenacort voide oli hyvä apu ,mutta se lopetettiin.
      Sattumoisin kuulin että yliopiston apteekki valmistaa vastaavaa voidetta . On ehkä vieläkin tehokkaampaa.
      Triamcinol.acetonid Orabase pasta nimellä. Kun tunnet alkavan aftan laita heti illalla voidetta päälle ,niin paranee yön aikana. Tähän täytyy saada resepti joko hammaslääkäriltä tai muulta lääkäriltä.

      • Nina vaan

        Uskokaa tai älkää, mutta sperma on varma keino päästä eroon aftasta. Huomasin asian vahingossa suuseksiä harrastaessa noin vuosi sitten. Nykyään aina, kun suussani on afta, innostan poikaystäväni laukeamaan suuhuni. Hieron kielellä lämmintä elämän eliksiiriä aftan päälle ja lopulta nielaisen koko lastin. Usein jo seuraavana päivänä "biologinen lääke" on vienyt kivuliaan ja toisinaan todella isonkin (halkaisija yli 1 cm) aftan mennessään. Olen neuvonut kaikkia ystäviänikin hoitamaan aftansa em. keinolla ja seitsemällä ystävälläni hoito on toiminut fantastisesti. Parilla kaverillani keino ei heidän mukaansa toiminut, mutta epäilen, etteivät ko. siveyden sipulit uskalla imeä kalua. Suosittelen kaikkia (hetero)naisia (ja homomiehiä), joilla aftat vaivaavat, kokeilemaan. Sitäpaitsi miehet tykkäävät.


      • kenacort rulettaa

        Sain Kenacortia ensimmäisen kerran (ilman reseptiä;) ) valitettuani aftoista Surabayan apteekkarille v. 1989 (Bali, Indonesia). Tuska hellitti välittömästi, ja chiliruoat maistuivat taas.
        Suomessa hankin reseptin aina tarvittaessa perheessäni olevilta lääkäreiltä. Outo homma että myynti lopetettiin, eihän kaikilla paikkakunnilla ole YA:lla toimipisteitä. Selvästikään aftojen hoito ei ole ollut Suomen järjestelmässä tunnettua. Kenacort oli paras, viimeiset tuubit menossa!!!

        Huom! hammastahnojen vaahtoaineen, natrium- (eli englanniksi sodium-) lauryylisulfaatin välttäminen on tosiaan kannatettava konsti.
        Ruokakaupastakin saa hyvät Elmexit ja Sensodynet (tarkista, osassa Sensodynen tahnoja on tuota vaahtoainetta)


    • voi sentään

      Sinullahan voi olla jokin ruoka allergia josta aftoja tulee, minulla tomaatit tekevät aftoja.

      • kultaruusu71

        auttaa hetkellisesti...perunajauhoa huuleen,niin kuivuu eikä kirvele ja särje... mul on jumalattoman kipeet nuo aftat ja stressi laukasi ne....


    • antti700

      Itse olen kärsinyt aftoista koko elämäni ajan 40 vuotta ja kokeillut kaikki maailman voiteet ym. mutta olen nyt löytänyt konstin millä lähtee eli mikä ei viinalla lähe niin se tappaa.
      80% votkaa pumpulipuikkoon ja kiinni aftaan pariksi minuutiksi niin parantuminen nopeutuu.

    • aftoista kärsijä

      miten ne aftat saa pois suusta ilman mitään hammaslääkärin tai lääkeiden kautta ku ois niin mukavaa olla ilman niitä aftoja vähän aikaa ku oli kerran 4 viikkoa ilman aftoja. yhtäkkiä niitä tuli 4 suuhun yhtä aikaa ärsyttäääääää :(:(:(:(:(:(

    • ana

      minulla on nyt afta en ensin tiennyt mikä se oli ja olin aika hämmästynyt syöminen ja juominen ei minullakaa onnista ja hirveän kipeä ; (

      • kyllähän se kirvelee

        Kuivata huulessa oleva afta pitämällä huulta vaikka sormilla(20 min). Sitten sitä suolaa sormenpäähän ja sormi aftan päälle (5 min). Kyllä lähtee. Eikä maksakkaan käytännössä mitään.


    • suolasormi

      Täsmällisempää laittaa sitä suolaa toppuikon päähän painaa sillä aftaan.
      Toimii meinaan tämä kuivatus ja suola hoito. Toistat pari kertaa niin lähtee kipu ja parenemisprosessi alkaa. Tulee muuten kiivistä.

    • jyjyjdesshgarweffwe

      litra naftaa suuhun,nafta auttaa

    • GLISTER

      Glister-suuhygieniasarja on auttanut, ei ole ollut useaan kuukauteen aftoja, toisin kuin ennen oli kuukausittain.

    • Yllättävä B-vitamiin

      B-vitamiini on minun ongelmani poistanut, ei ole tullut aftoja jotka vaivasivat vuosia. Suussa oli joskus useimpiakin pahkuroita, ja jokainen kenellä on aftoja ollut tietää kuinka kipeitä ne voivat olla.

    • Justiikki

      Aftaan olen ajan kanssa löytänyt harvinaisen toimivan ratkaisun. Kun afta tulee suuhun, otan paparipyyhkeen ja pyyhin aftan kuivaksi muutaman kerran. Voi kuulostaa oudolta, mutta tämä poistaa tulehtunutta solukkoa limakalvolta ja afta paranee nopeasti.

    • Etikka

      Olen itsekkin kärsinyt aftoista, olen huomannut hyväksi laimennetulla etikkavedellä kurlaamisen montakertaa päivässä .Minulla ainakin tepsii.

    • Ennalta ehkäsyä...

      ku esim. puree huuleen yms. ni painaa/puristaa sitä kohtaa johon puri ni mulla ainakaa ei tuu aftoja vaikka muuten tulee melko herkästi...

    • japalata

      syö sinkkiä ja mustikoita

      • Nelexin käyttäjä

        Vanhan Nelexin käyttäjä kohtasi oralmedicin..
        Viime viikon hammaslääkärireissun sourauksena tuli sentin hankauma huulee, viikonloppuna siihen tule vastaavan kokoinen afta.
        Eilen penslasin sen nelexillä ja kirpaisi aika paljon, mutta auttoi koko illan.
        Tänään ostin oralmedic puikot ja tuunasin sillä aftan ja voin sanoa että Nelex on mietoa ainetta tuohon verrattuna. Ensi hipaisun kipu oli niin pistävä että meinasi silmät päästä lentää. Afta meni valko-ruskea laikulliseksi käsittelyn tuloksena ja siihen alkoi jomottaa, mutta ei ole enää lainkaan kosketusarka.
        Seuraavaksi pitää tilata citricidal -sohjoa josko se olisi vähän ystävällisempää mun hermopäätteille.


    • Nelexin käyttäjä

      Mutta oralmedic oli kyllä täysin sanojensa mittainen, illalla vähän jomotti, mutta aamulla parantuminen on selvästi alkanut ja afta ei ole enää lainkaan kipeä tai kosketusarka.
      :)

    • allerginen

      Oletko allerginen natriumauryylisulfaatille. Ko. ainetta käytetään hammastahnoille .
      Alfoja syntyy tästä aineesta.

    • kamomillatee4you

      Vanha ja hyväksi koettu aine aftojen hoitoon on kamomillatee. Voit käyttää kylmänä tai lämpimänä. Muuttaa suun ph:ta ja desinfioi.Kamomillateetä saa tavallisesta ruokakaupasta. Liota pussia 5 min ja juo .

    • Yes!

      http://www.apteekkituotteet.fi/Oralmedic

      Meidän pojalle ollut ainut toimiva lääke pitkälliseen kärsimiseen, kaikkea muuta oltiin jo kokeiltu kun poika ei voinut syödä eikä kunnolla edes puhua....ihana helpotus!

    • Kärsijä

      Mulle räjähti suu täyteen aftoja ihan yhtäkkiä. Alahuulen ja hampaiden välisellä alueella on muutamia, kielen alla pari ja nyt tuntuisi vähän siltä että myös ylähuulen ja hampaiden väliselle alueelle olisi puhkeamassa... Koskaan aikaisemmin ei ole ollut, joten oli aika järkytys millaista tämä voi olla.

      Mulla nämä ovat todella kipeitä. Syömään en juuri pysty, puhumaan sentään jotenkin. Tokana aftapäivänä ostin Aftabin, mutta kotona tajusin, että tuota on vähän paha käyttää useampaan. Neljäntenä päivänä menin hammaslääkärille, joka totesi että pitää vain odottaa. Suositteli tosin Aftex-geeliä ja Corsodyl-suuvettä. Kumpaakin ostin. Aftex ei pysy aftan päällä, joten tuo ostos oli ainakin ihan turha. Corsodyliä en ole vielä kokeillut. Toivottavasti auttaisi vähän enemmän.

      Osaavat kyllä olla helvetin ahdistava vaiva. Koko ajan pelottaa tuleeko noita lisää ja joutuuko kestämään vielä astetta pahempaa kipua. Kaiken lisäksi satun olemaan varsin luulosairas ja stressiherkkä persoona, joten näiden takia onkin oltu jo melkein hermoromahduksen partaalla. (Lähinnä miettiessä mistä ihmeestä voi johtua.)

      Jostain luin, että kuukautisten yhteydessä voisi puhjeta. Mulla on juuri nyt nekin, joten ehkäpä ovat sitten aiheuttaneet. Myös stressi ja huono ruokavalio voivat tehdä osansa. Kai sitä olisi pakko tehdä jonkin sortin elämäntapamuutos. Nämä aftat ovat jo yksinään niin kamalia, etten mielelläni kestäisi uudelleen. Toisaalta, mulla on ollut myös lieviä mahavaivoja, että voisi kai olla kyse myös laktoosi-intoleranssista tai keliakiastakin. Mutta se roskaruokakin on voinut yhtä hyvin tehdä tuon. Kiva sitten tässä pähkäillä hermoheikkona onko mulla jonkin sortin sairaus tai puutostila.

      Mulla aftoihin on auttanut lähinnä tee. Aftabkin tuntui pikkasen helpottavan, mutta tabletteja kun saa pakkauksen mukaan ottaa vain 1-2 päivässä ja minulla jo yksittäisiä aftoja on enemmän... Eikä siitä kyllä mitään tulisikaan jos yrittäisi noita tunkea suuhun kilokaupalla. :D

      Täältä löytyi onneksi uusia niksejä. Pitääkin kokeilla joitain noista.

    • Muuan äiti

      Hei,
      laitan lyhyesti omia kokemuksia lapsestani tähänkin ketjuun, jos jollekulle olisi apua.
      lapsellani tuli kipeitä rakkuloita ensin huuliin, sitten levisivät sisälle suuhun. Kesti kerrallaan 2-3 vk, pilliruualla mentiin. Testailtiin lukuisasti, ei ollut (primaari)herpes, ei punajäkälä, viimein todettiin erythema multiforme, mutta ei tiedetty mikä sen laukaisee. Kahden vuoden kuluttua teetin hiuksistaan allergiatestin, jonka myötä vasta ilmeni, että hän on allerginen bentsoaateille (säilöntäaineet), aspartaamille ja natriumglutamaatille. Näitä ei voi sairaaloiden allergiatesteissä testata, menee luontaislääketieteen puolelle.

      Bentsoaattia käytetään monissa valmissalaateissa, hilloissa, ketsupeissa, sinapeissa, nestemäisissä lääkkeissä. Myös 2013 myytävä uusittu versio Panadolista sisältää kolmea eri bentsoaattia - osta mieluummin Para-Tabsia, jossa on sama vaikuttava aine, jos suussasi on ongelmia. Puolukka, karpalo ja lakka sisältävät bentsoaattia luontaisesti marjoista eniten, ja 1 puolukkakin riittää laukaisemaan lapselleni ko.tulehduksen. Tällä hetkellä ainoa lääkehoito siihen on sisäinen kortisonikuuri tabletteina alenevin annoksin ja toki em.aineiden välttäminen.

      Kerroin tämän siksi, että ainakin meillä syyn etsiminen oli kuin neulan etsimistä heinäsuovasta. Luulen, että moni muukin allergisoi esim. bentsoaateille ja aspartaamille, siksi kannattaa testata niiden poisjättämistä. Kokeile lukea myös aiheesta bentsoehappoallergia. :)

    • Mr. E

      Minulla on myös aftaongelma. Aftat syntyvät, kun puraisen samaan kohtaan vahingossa monta kertaa. Epäilin, että eivät ole aftoja, mutta kyllä ne silti aftan tunnusmerkit täyttivät.

    • jeejee7

      kyllä se mekaaninen purema monesti aiheuttaa. oral medic on tehokkain hoito aftaan. geelit ihan turhia. aftab tulee hyvänä kakkosena. mutta monesti se ei pysy kaikissa paikoissa, ja teholtaan häviää oral medicille.
      pitäisi b-vitaamiinia kokeilla mutta ovat niin ällöttävän makuisia, pitäs etsiä kapseli versio.

    • Antti Tapaninaho

      afta syntyi minulle kun join hapokasta simaa uskon että se voisi johtua ph tasapainon järkkymisestä tai tullut vaimoltani kuten sukupuolitauti . enimmäinen teoriani on kun join simaa minkä ystäväni oli tehnyt ja sain muutaman päivän litkimisen jälkeen elämäni ensimmäisen aftan ja olen jo 37vuotias eikä minulla ole ollut ikinä elämässäni aftoja ennen tätä .


      toinen teoriani on että se on sukupuolitauti koska vaimollani oli näitä aftoja kun tavattiin ja mentiin naimisiin niin parin vuoden yhdessäolon jälkeen tämä tapahtui minulle sen siman litkimisen jälkeen .

      sanokaa tämä hammaslääkärille että aftoja tulee joko sitruuna pohjaisten juomien juomisesta tai ihan mistä tahansa hapokkaasta asiasta tai että se voisi olla ehkä sukuouoli tauti niin ne jatkossa tutkivat tätä asiaa oikeaan suuntaan.

      levittäkää tätä joka puolelle..

      • Vastatkaanopeasti

        Aftat eivät tartu :*D


      • Vastatkaanopeasti
        Vastatkaanopeasti kirjoitti:

        Aftat eivät tartu :*D

        PS. Yleensä aftoja tulee, jos kolauttaa vahingossa suuta hammasharjalla harjatessa. Koettu on, miulla on ollu jo 43 aftaa (tai 44, en oo ihan varna) mun elämän aikana ja oon kuudennella luokalla... XD


    • antti tapaninaho

      laitoin tällaisen viestin eteenpäin terveyskirjastoon.

      Palaute artikkeliin "Afta ja suun pienet haavaumat (dlk00187)":



      afta syntyi minulle, kun join simaa minkä ystäväni oli tehnyt ja sain muutaman päivän litkimisen jälkeen elämäni ensimmäisen aftan ja olen jo 37vuotias eikä minulla ole ollut ikinä elämässäni aftoja ennen tätä .


      uskon että sitruuna pohjaisten karkkien,ruokien ja juomien tai muiden syövyttävien samantyyppisten aineiden vaikutuksesta tällainen ilmiö tapahtuu suussa.

      eli.
      afta syntyy happo pitoisten juomien ja ruokien syömisestä.
      happo syövyttää suussa olevia haavaumia jolloin syntyy aftoja eli liha syöpyy haavaumien ympäriltä . esimerkki tällaisesta juomasta on sima joka on sitruunahapolla kyllästettyä juomaa..

      t.antti tapaninaho

    • antti tapaninaho

      eli normaali järjen mukaan joka kerta kun syöt tai juot jotain hapokasta purskuta suussa vettä monta kertaa niin se laimentaa happoja jotka syövyttää eikä aftoja pääse syntymään.eli ph tasapaino pysyy normaalina

      jos olen väärässä niin haukutkaa vain ,ainakin koitin auttaa parhaani mukaan omien huomioideni mukaan :D
      haukku ei haavaa tee ..

      • antti tapaninaho

        tai sitten se on virusinfektio johon pitäisi saada tutkijoiden huomio että ne tutkisi sitä koska virusinfektio leviää suutelemalla tai hengittämällä toisen ihmisen hengitystä jolla on aftoja ... jos se leviää pelkästään suutelemalla niin se on sukupuolitauti johon pitäisi saada hoitokeino kuten kuppaan tai klamydiaan kerralla pois perhana..sen verran kivulias että vituttaa niin maan peevelisti.


    • aftala

      Olen 32-vuotias nainen ja minulla on ollut aftoja lapsuudesta asti. Tämän tosiasian nojalla en usko, että kuukautiskierrolla olisi merkittävästi tekemistä aftojen ilmestymisen kanssa. Sen sijaan ainoa yhteinen nimittäjä joka on kulkenut lapsuudesta näihin päiviini saakka, on tomaatti (raakana), jota olen säännöllisesti käyttänyt mm. salaatissa. Kun tomaatin on jättänyt pois ruokavaliosta, aftat ovat lähes kadonneet (toisinaan puren vahingossa esim. poskeeni ja afta tulee siitä). Tomaatti sisältää runsaasti lykopeeniä ja sillähän on arveltu olevan joillekin ihmisille aftoja aiheuttava vaikutus. Kannattaa kokeilla. Apteekista saatava Oralmedic on ainoa keino ainakin itselläni nopeuttaa aftan paranemista, joskin aineella käsittely sattuu.

    • paha-afta666

      Hampaiden harjaus ilman hammastahnaa

      • paha-afta666

        Useita kertoja päivässä!


    • bhnijope

      ai hitto, minä purasin vahingossa sisäposkea ja siihen tuli todella kivulias afta ja poski on turvonnu.. Kauanko menee et aftat paranee? haluaisin näyttää jo normaalilta

      • fuck the afta

        Joo mul on sama juttu kun sulla :(

        Mulla ei ollu aftoja 2 vuoteen mut purin vahingossa ala poskee ja tuli afta... Perrrkelee että sattuu vieläki... :(


    • Hyvä Afta lääke

      Yksittäisiin Aftoihin esim. alahuulessa tai poskeen puremisen jälkeen tulleissa auttaa KAMFERITIPPA. Samaa lääkettä käytetään sydämmen toiminnan virkistämiseen.

      Kamferitippoja laitetaan pumpulipuikkoon ja kastetaan sillä Afta. Kirvelee, mutta lääke kuivattaa aftan ja Afta on paljon kivuttomampi lähes välittömästi. Afta on jo seuraavana päivänä lähes parantunut.

      Ainut vain, että Kamferitipan koostumus on muuttunut viime vuosina. Nämä uudet tipat ei kuivata enää niin tehokkaasti.

    • aftoja kärsivä :(

      Ruokasoodaa aftoihin. paranee vuorokaudessa. :)

    • afta

      Aftoja voidaan polttaa, johon perustuu mm. aftalääke nimeltään Oralmedic. Se sisältää happoa, mm. rikkihappoa, joka polttaa aftan, jolloin jäljelle jää arpi. Tämä lääke on todella kallista, jos aftoja on suu täynnä. Tuli eilen mieleeni halvempi konsti. Kaapista löytyi väkiviinaetikkaa, joka sis. 10% etikkahappoa. Kuivasin ensin aftan ja töpöttelin siihen vanupuikolla etikkaa. Kirveli ihan hirveäsi kun siihen koski, mutta tämä loppui heti sivelyn jälkeen. Ja auttoi! Itsellä oli 6 pientä aftaa ylähuulen sisäpinnalla ja yksi iso. Isoon aftaan se ei auttanut, mutta eipä siitä haittaakaan ollut.

      • etikalla se lähtee

        Kiitos vinkeistä. Itselläkin vastaava toimenpide auttoi heti. Ensiksi tosin kokeilin suuvettä, mutta kirvelyn lisäksi helpotus oli vain hetkellinen


    • ala1

      Lapsesta asti minäkin tänne lähes viiskymppiseksi olen noista aftoista kärsinyt vaan nyt luulen löytäneeni ainakin omalle kohdalleni ratkaisun.
      Tämä löytyi vahingossa, kun en pitkään aikaan syönyt ruisleipää, niin huomasin että eipä ollut aftojakaan. Oluesta jouduin luopumaan myös ja kaikki leipätuotteet missä ruista on pienikin määrä. Tämä nyt ainakin toimi minulla, mutta tarkkana saa olla mitä suuhunsa pistää, koska osassa esim, kauraleivissäkin saattaa olla pieni määrä ruista.

    • Jättiläisafta

      Siihen tepsi aloe vera geeli. Yleensä annan aftan olla ja kestän kivut vaivatta niin kauan että se katoaa, vaan tällä kertaa syöminen ja juominen oli mahdottomuus. Koko leukaluu oli hellänä eikä pystynyt nukkumaan kipujen takia ja tuntui menevän vaan kokoajan pahemmaksi ja pahemmaksi. Pyyhin aftan karkealla paperilla kuivaksi moneen kertaan, sattui enemmän kuin olisi kuvitellut, sitten aftan päälle reippaasti aloe geeliä ja annoin vaikuttaa hyvän tovin. Helpotti kipuun melkein heti, ja yön jälkeen oli selvästi alkanut paranemaan.

      • Pitikin puraista..

        Luulin, että apteekista saatava Aluna-puikko olisi monelle tuttu? En tiedä mitä se on, mutta jotain mineraalia? Olen käyttänyt sitä ja se parantaa jos sitä hieroo aftaan alkuvaiheessa, illalla nukkumaan mennessä. Sattuu helvetisti, mutta aamulla kipu on poissa. Hieromisen sijaan olen nyt raaputtanut siitä jauhetta jonka painan aftaan. Tällä kertaa puraisin kieleen, 2 viikkoa sitten ja kipu vain yltyy ja afta suurenee. Outoa on myös se, että kun työnnän kielen ulos, se on piparkakkureunainen eli hampaiden muoto on jäänyt reunaan. Kieli ei siis ole yhtä kimmoisa kun yleensä. Kun afta alkoi kipeytyä, tuntui myös huulissa kutinaa ja takahampaisiin sattui kun purin yhteen.


    • Seppä

      mulla aftoja on ollu yleisesti ylä-huulen sisä pinnassa sekä poskissa.. ja mulla puhkaisun on auttanut aina paranee 1-2 päivässä tuon jälkeen.. tuntunee olevan hieman ihmiskohtainen kysymys myös sillä toiset valittavat kivusta enempi tai vähempi, mutta itselläni ei ole suuremmin ollut ongelmia vaikka olen myös tupakoitsija ja välillä vähän kirveleekin..

    • Kansanlääke

      Kunnon vanhan papan hapan sperma on paras aftalääke. Mielellään jos vielä kaalta pappa malttaa syödä viikon niin toimii paremmin. Siitä vaan kokeileen

    • Afffta

      Jippii. Kolme tuntia ilman afta kipua. Kuukauden endin kärsiäkin. Topsilla väkiviinaetikkaa suoraan aftaan. Rupes jo ahdistaa...
      Kiitokset vinkistä.

      • SeijaSe

        Hei kaikille kanssa kulkijoille! Lueskelin kaikki kommentit ja hoitokokeilut aftoissa ja kielen rakkuloissa- Kotikonstit tuntuvat toimivan parhaiten; omenaviinietikalla, echinauutteella, oxikenolilla...aineilla joilla todella kirpaisee ja polttaa ja joita löytyy joka kodista ja jotka käyvät moneen tarkoitukseen muutenkin! Minullakin lähti elämäni ensimmäiset kielen kärjessä olevat rakkulat kun tuputtelin ja pidin suussa kauan echinaa. Rakkulat tulivat Bafycin imeskelytableteista joita käytin kurkku/käheys vaivassani. Apteekki neuvoi geelin käyttöä rakkuloille. Googlailin kokemuksia geelistä, kallista eikä pysy rakkulan päällä, - mitenpä voisikaan kiinnittyä kosteaan pintaan. Bafycinissä on bacteereita tappavaa ainetta joten eipä tarvitse ihmetellä, imeytyy siitä verenkiertoonkin osa ja ihoni kutisikin ajottain kummasti. Sitten vasta luin tuoteselityksen ja totesin että : tässähän se on!


    • Entinen aftan orja

      Entinen aftan orja
      Oletteko kiinnittäneet huomiota käyttämänne hammastahnan laatuun?
      Suosittelisin kokeilemaan matalavaahtoisia merkkejä. Muuten,
      hoitaa hampaat ja välit paremmin myös

    • allergiaa

      Mun piti jättää ruisleipä pois. Hammastahnat on nykyään Salutem. Hampilääkärin mukaan parempaa laadultaan kuin Yotuel.

      • Aurajuust0

        Mulla auttoi myös kun jätin viljat pois lähes kokonaan ja vaihdoin hammastahnan tuohon Salutemiin.


    • aftaanikoira

      kuulostaa ikävältä
      tulee mieleen joku jauhoinen voi sitä sanoa suuksikin mutta

    • afta

      suolaa siihen vaan niin ainakin puutuu hetkeksi!

    • ruokasoodalla

      purskuttelu ja hampaiden pesu on itellä lyhentänyt aftojen kestoa ja eivät ole niin kipeitä. :) ovat jopa parantuneet ennästys ajassa.

    • Näinkin

      Mulla olikin syöpä, aftat yksi oire

    • tuonpuoleisesta

      AFTOISTA PÄÄSEE EROON SYÖMÄLLÄ SINKKIÄ, varmasti auttaa ,itsellä ollut viisitoista aftaakin kerralla suussa, ja että vähän kipeitä.

    • kKemikalisaaatio

      Jotkut chilillä maustetut perunalastut , näkkileipä/hapankorppu , pähkinäsuklaapatukat saavat puhkeamaan suuhun aftoja. Paranevat itsekseen. Lieneekö allerginen reaktio jollekin lisäaineelle, kukatietää....

    • Tumppi1991

      Mulla oli tyyliin 10v sitten yhtä pahoja aftoja mitä nyt on. (25v) mies ja en vaan käsitä miten nyt yhtäkkiä sama rumba taas alkanut..
      Kävin verikokeissa ja olivat kohdallaan. Kohta 4kk kärsinyt pienistä ja isoista aftoista. Pahimmillaan saattaa olla 3, 4 kpl jotka saattavat olla jopa 2cm ja sit about 10 pientä. Tähystyksessä en ole käynyt, koska mitään vatsakipuja ei ole ollut. Stressi/trauma saattaa aiheuttaa näitä helvetin perkeleitä. Muita syitä itse en näe. Hammastahna on vaihettu tuloksetta.

    • Juupappa

      Jatkuvasti aftoja entiset kun paranee muutaman päivän päästä puhkeaa uusia.Oralmedic parantanut parhaiten,ei vain ollut apteekissa,eikä enää saa. Täytyy kokeilla B12 vitamiinia ja kaikkia muitakin täällä neuvottuja hoitoja.Sinkki ei auta olen syönyt kuukauden 1 tbletti/pv

    • B-vitamiini

      B2 vitamiinia reiluina annoksia (itse otan 400mg/päivä). Varmaan kaikista b-vitamiineista hyötyä, mutta kun aloin B2 syömään niin aftat loppuivat kuin seinään. Kun oli syömättä sitä viikon, tuli aftoja. Itselläni todettu b12 vitamiinin puutos aikoinaan, joten todennäköisesti itselläni ollut myös muiden vitamiinien puutetta. Aftoja ollut kokoajan ennen. B2 vitamiini auttoi myös migreeniin.

    • EräSkinNainen

      Minulle hammastahnasta aftoja. Olin laittanut kyseisen vaahtoavan hammastahnatuubin syrjään ja kun oli hammastahna lopussa löysin unohtuneen hammastahnatuubin syrjäisestä laatikosta. Olin unohtanut, että se hammastahna sai aftani aikaan ja nyt sitten taas toisen kerran.
      Miksi tällaisia vaahtoavia hammastahnoja myydään, jos niitä on niin paljon ja niin monelle haittaa?

    • Kalle-75

      Minulla ongelma on, että kielen vasemmassa syrjässä on jotenkin heikko kohta - verisuonet pinnassa tai joitan. Siihen kohtaan tulee aivan äärimmäisen helposti verirakkula. Ei tarvitse edes puraista siihen, vaan esim. pihvin reuna tai leivän reuna voi "viiltää" siihen haavauman. Tai toisinaan siihen voi tulla rakkula ilman että tunnen minkään "viiltävän" siihen.

      Voin syödä vaikka hyvin pehmeää leipää (esim Oivallus), ja yhtäkkiä tunnen että kielessä on jotain, ja näen peilissä että siihen syntyy rakkula. Kohdan on pakko olla jotenkin heikko, koska mihinkään muualle kieleen ei tule rakkuloita yhtä helposti. Lähellekään yhtä helposti.

      Sitten rakkulan häivyttyä paikalla on ensin hieman arka haavauma. Sitten haavauma näyttäisi jo paranevan, ja yhtäkkiä siihen ilmestyy afta. Paikka on vielä erittäin hankala siinä suhteessa, että afta osuu hampaisiin puhuessa, ja se tekee puhumisesta kivuliasta.

      Olen käyttänyt Oralmedicia, mutta nykyään se näyttää olevan aina loppu kaikkialta. Kokeilemani geelit ovat täysin yhtä tyhjän kanssa. Aftab :ia taas ei mitenkään saa pysymään kielen reunaan. Mikä muu tuote on OIKEASTI toimiva?

      Hammaslääkäri sanoi kerran kun olin vastaanotolla ja kielessäni oli teelusikallisen kokoinen verirakkula, että kannattaisi antaa lääkärin polttaa suonet umpeen, tai jotain sen tapaista. Mitä tuo tarkoittaa käytännössä? Millaiselle lääkärille menen, ja mitä sanon hänelle?

    • Molkosan

      Minulla on auttanut Molkosan valmiste

    • Anonyymi

      Hammastahna ilman sls, tomaatti pois, kaikki punaista väriainetta sisältävät karkit pois ( väriaine on kokkeliini nimeltään, tuota numeroa en muista. Se tulee kirvoista se väriaine, on erittäin allergisoiva - 205 tai joku sellainen. Ja tosiaankin otetaan KIRVOISTA! Yäk). Suuvedet pois!

      • Anonyymi

        Se on E120, karmiini nimeltään. Kokkiliini, kilpikirvoista lähtöisin.
        Kuinkahan moni aloittava vegaani syö karkkeja tai keksejä joissa sitä on!!


    • Anonyymi

      Mulla on nyt kielessä afta ja se sattuu tosipaljon

    • Anonyymi

      Ferritiinit alhaalla niin aftoja ilmestynyt kamalasti. Rautaa popsimaan. Teepuuöljy auttaa parhaiten itsellä aftojen hoitoon. Apteekin tuotteet ihan surkeita.

    • Anonyymi

      Mulla on afta ja sen päällä on jotain ehkä bakteeri.

    • Anonyymi

      Syötkö paljon suklaata ja yleensä makeaa? Jos syöt, niin pistä itsesi herkkulakkoon muutamaksi kuukaudeksi.

    • Anonyymi

      Kaksi päivää kielenkärki kipeä ja vasta hetki sitten vilkaisin peilistä ja ensin nitistin kielessäni ollutta pientä valkoista pallukkaa pinseteillä, jonka jälkeen se irtosikin ja kas kummaa ei mitään kipua heti irrottamisen jälkeen. Sitten aloin googlaamaan aftoista ja päädyin tähän ketjuun, missä kehotetaan laittamaan rahansa ties mihin aineisiin, aftoista päästäkseen jne.

    • Anonyymi

      mun afta on alkanu tulee isommaks, onko se vaarallista?
      aamulla se oli tosi kipeä mutta niiku punainen mutta nyt päivällä taas alko tulee valkoseks ja vähä isommaks, mikä homma?

    • Anonyymi

      Maito voi aiheuttaa limaisuutta / aftoja. Siirtyminen kauramaitoon voi helpottaa.

      Omenaviinietikkaa vesilasiin aamuisin.

      Tuoretta inkivääriä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      4672
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2508
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2181
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2176
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      129
      1817
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1462
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1442
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      343
      1418
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1357
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1247
    Aihe