Kielillä puhujille

kysymys:

Te joilla on kielilläpuhumisen armolahja, kuinka käytännössä kielillä puhuminen tapahtuu? Mistä sanat tulevat, tiedätkö jo mikä sana seuraavaksi tulee vai tuleeko sanat kokonaan ymmärryksen ulkopuolelta? Jos tulee, niin onnistutko pitämään "aivosi pois päältä" niin että et ollenkaan itse vaikuta järjelläsi siihen mitä sanoja puhut?

107

5184

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kielillä puhujalle

      Kun rukoillaan joukolla ja yksi on esirukoilija , niin kuuletko mitä hän sanoo ja oletko mukana samassa rukouksessa , kun vaikuttaa , että koko ajan huulesi käyvät omaan tahtiin ?
      En ole arvannut vielä kysyä asiaa rukoilijalta suoraan.

      • Kysymys 2
        Kuulen kaiken mitä esirukoilija sanoo, ellen nyt sitten niin keskity
        Jumalan kanssa olemiseen, niin ettei muu kiinnosta.
        Olen yleensä mukana samassa rukouksessa,
        vaikka rukoilenkin omin sanoin. Äärimmäisen harvoin kaksi ihmistä
        puhuu yhtä aikaa samaa kieltä kielillä. Eli joku rukoilee suomeksi, joku
        jollakin kielellä, joku jollakin toisella kielellä. Teema eli rukousaihe on'
        kuitenkin yhteinen, yhdymme siis samaan rukoukseen yleensä.
        Täysin mahdollista on tietysti sooloillakin ja rukoilla omia rukousaiheitaan.
        Enemmän ytyä yhteisessä rukouksessa kuitenkin on esim. sairaitten puolesta rukoiltaessa. Usein vielä otamme toisiamme käsistä kiinni ja muodostamme piirin, jotta keskitymme yhdessä rukoilemaan.
        Näin meillä, ei välttämättä muualla. Kukin tekee niin kuin parhaaksi näkee.


    • ei voi kahlita

      Puhun kielillä (tai siis jotain kieltä, enpä ole viitsinyt asiaan tarkemmin perehtyä ainakaan vielä). Yleensä olen rukoillut hengessäni tai ääneen, laulanut, soittanut tai muuten Jumalan edessä ollut herkällä mielellä, jonka jälkeen Pyhän Hengen voima on vallannut erityisellä tavalla minut ja olen alkanut puhumaan kielillä. Mistä sanat tulevat, minun uskonkäsitykseni mukaan Pyhältä Hengeltä.

      Pyhä Henki rukoilee puolestani vieraiden kielten kautta asioita, joita itse en ymmärrä rukoilla enkä myöskään osaa, samoin Pyhä Henki saa minussa myös aikaan oikeanlaista kiitosta ja ylistystä Jumalaa kohtaan.

      Room 8:26 "Samoin myös Henki auttaa meidän heikkouttamme. Sillä me emme tiedä, mitä meidän pitää rukoileman, niinkuin rukoilla tulisi, mutta Henki itse rukoilee meidän puolestamme sanomattomilla huokauksilla."

      Voin sanoa, että Pyhän Hengen kosketus on useimmiten niin voimakas, ettei minun tarvitse yrittää puristella sanoja suustani ulos, ne tulevat ikäänkuin "tajunnan virtana".

      Kokemuksen kautta lopetan kielillä puhumisen siihen, kun huomaan "aivojeni kytkeytyvän päälle" elikkä kielillä puhuminen alkaa olla takkuamista ja turhaa sanojen toistelua. Itse tehty kielillä puhuminen tuntuu nimittäin tosi koomiselta.

      Ymmärrän asian niin, että Pyhä Henki koskettaa ihmistä voimallisesti hetken, joskus pitemmän ajan ja ihmisen kyllä tulee ymmärtää pistää suunsa suppuun oikealla hetkellä, sitä varten Jumala on antanut meille ymmärryksen ja jonkinlaisen arvostelukyvyn (toisille enemmän/toisille vähemmän).

      • eija.s

        Minua on askarruttanut usein, että puhuvatko nämä ns. kielilläpuhujat jotain tunnistettavaa kieltä, jonka sitten joku läsnäolijoista tunnistaa mitä se on. Entä osaisitko sinä tai joku kertoa jostain konkreettisesta tapauksesta, jossa joku henkilö on saanut vieraan kielen sanat ja läsnä on ollut vaikkapa joku ulkomaalainen joka on tunnistanut minkä maan kieltä puhutaan, eli että kieli oli vaikka kiinaa tai muuta olemassaolevaa kieltä, eikä mitä tahansa tavujen latelemista.


      • Ayreen
        eija.s kirjoitti:

        Minua on askarruttanut usein, että puhuvatko nämä ns. kielilläpuhujat jotain tunnistettavaa kieltä, jonka sitten joku läsnäolijoista tunnistaa mitä se on. Entä osaisitko sinä tai joku kertoa jostain konkreettisesta tapauksesta, jossa joku henkilö on saanut vieraan kielen sanat ja läsnä on ollut vaikkapa joku ulkomaalainen joka on tunnistanut minkä maan kieltä puhutaan, eli että kieli oli vaikka kiinaa tai muuta olemassaolevaa kieltä, eikä mitä tahansa tavujen latelemista.

        Olen miettinyt samaa asiaa. Kuten nähdään, vastauksia ei ainakaan tältä palstalta saa. Eräs tuntemani uskova ihminen on kiertänyt tämän kiusallisen kysymyksen käsittämättömän nerokkaalla itsepetoksella. Hän sanoo, että kielilläpuhujan 'kieli' voi olla aitoa silloinkin kun se on pelkkää siansaksaa. Nimittäin kyseessä voi olla joku enkelten kieli jota ihmisen järki ei voisikaan tunnistaa! Uskokoon ken tahtoo, mutta minä en siihen pysty.


      • tuohon
        eija.s kirjoitti:

        Minua on askarruttanut usein, että puhuvatko nämä ns. kielilläpuhujat jotain tunnistettavaa kieltä, jonka sitten joku läsnäolijoista tunnistaa mitä se on. Entä osaisitko sinä tai joku kertoa jostain konkreettisesta tapauksesta, jossa joku henkilö on saanut vieraan kielen sanat ja läsnä on ollut vaikkapa joku ulkomaalainen joka on tunnistanut minkä maan kieltä puhutaan, eli että kieli oli vaikka kiinaa tai muuta olemassaolevaa kieltä, eikä mitä tahansa tavujen latelemista.

        Aluksi ajattelin, etten kirjoita mitään vastausta, mutta muutin nyt tässä mieleni.

        No mä olen teologian opiskelija. Joskus olen kotonani muutaman opiskelukaverin kanssa rukoillut. Sitten osa on rukoillut kielillä. Sitten mä rukoilin yhden (minulle todella vähän tutun ihmisen puolesta). Olin aivan varma, että nyt hänen puolestaan pitää rukoilla ja mun pitää sanoa jotain. Sitten mä rukoilin jotenkin tosi isoon ääneen kielellä. Sitten mulla ei ollutkaan yhtään mitän sanottavaa ja mä tunsin itseni todella typeräksi, että mä olin puhunut kielillä siinä jne.

        Seuraavana päivänä näin sitä opiskelukaveria yliopistolla. Hän sitten kysyi minulta ohimennen, että osaanko mä espanjaa. Sitten mä olin, etten todellakaan osaa. Sitten mä aloin kysellä, että miten niin. Sitten hän sanoi edellisenä päivänä mun puhuneen espanjaa ja ymmärtäneen suunnilleen kaiken, mitä mä olin hänen puolestaan rukoillut. Hänen oma espanjan taitonsa ei ollut niin hyvä, että olisi voinut ymmärtää kaiken, mutta oli kumminkin ymmärtänyt asiat pääpiirteittäin, mitä Jumala oli antanut sanottavaksi.

        Itse en todellakaan tiennyt edes kielen olevan espanjaa. Tosin minulla vaihtelee aina välillä kielet, mitä kieltä tulee. En tosin tunnista kieliä, mutta huomaan vain kuunnellessani niitä, että ne ovat eri kieliä kuin esim joskus aikaisemmin on saattanut olla.

        No munhan oli pakko kysellä vielä tarkemmin siltä opiskelukaverilta. Kysyin vielä, että oliko se ihan niinku oikeaa espanjaa. Ja sitä nauratti, että no oli tietty. Ja sitten mä olin, että "no eikö siinä ollut edes mitään outoa suomalaista aksenttia tai mitään" Sitten hän oli sitä mieltä, että se oli sellaista espanjaa kuin espanjassa puhutaan. Mua on itseä jopa huvittanut tuo juttu aika paljon, kun en tajunnut sitä yhtään siinä tilanteessa.


      • Galaksie
        eija.s kirjoitti:

        Minua on askarruttanut usein, että puhuvatko nämä ns. kielilläpuhujat jotain tunnistettavaa kieltä, jonka sitten joku läsnäolijoista tunnistaa mitä se on. Entä osaisitko sinä tai joku kertoa jostain konkreettisesta tapauksesta, jossa joku henkilö on saanut vieraan kielen sanat ja läsnä on ollut vaikkapa joku ulkomaalainen joka on tunnistanut minkä maan kieltä puhutaan, eli että kieli oli vaikka kiinaa tai muuta olemassaolevaa kieltä, eikä mitä tahansa tavujen latelemista.

        olla taivaan kieltä tämä kielillä puhuminen,sehän kuulostaakin siltä tai sitten vieraan galaksin väen
        kieltä.


      • USKOSSA YLI30 VUOTTA
        eija.s kirjoitti:

        Minua on askarruttanut usein, että puhuvatko nämä ns. kielilläpuhujat jotain tunnistettavaa kieltä, jonka sitten joku läsnäolijoista tunnistaa mitä se on. Entä osaisitko sinä tai joku kertoa jostain konkreettisesta tapauksesta, jossa joku henkilö on saanut vieraan kielen sanat ja läsnä on ollut vaikkapa joku ulkomaalainen joka on tunnistanut minkä maan kieltä puhutaan, eli että kieli oli vaikka kiinaa tai muuta olemassaolevaa kieltä, eikä mitä tahansa tavujen latelemista.

        eija.s4.2.2007 20:50
        Minua on askarruttanut usein, että puhuvatko nämä ns. kielilläpuhujat jotain tunnistettavaa kieltä, jonka sitten joku läsnäolijoista tunnistaa mitä se on. Entä osaisitko sinä tai joku kertoa jostain konkreettisesta tapauksesta, jossa joku henkilö on saanut vieraan kielen sanat ja läsnä on ollut vaikkapa joku ulkomaalainen joka on tunnistanut minkä maan kieltä puhutaan, eli että kieli oli vaikka kiinaa tai muuta olemassaolevaa kieltä, eikä mitä tahansa tavujen latelemista.

        KYLLÄ MÄ VOIN. EN KEKSII SANAT PÄÄSSÄ, VAAN PUHUN MITÄ PYHÄÄ HENKI ANTAA PUHUTTAVAKSI. ASIASSA YKSIN AREENALLA ILMAN KÄÄNTÄJÄ, JA KAIKKI YMMÄRTÄVÄT MITÄ PUHUN. ( HINDI JA MUUT PAIKALLISET KIELET, KIINA, ARABIA, HEPREA ) AINA PUHDAS YMMÄRTÄVÄINEN KIELI, EIVÄT SEKOITU TOISIINSA. AIKA HARVOIN SEN LAHJA KÄYTÄN SUOMESSA KOSKA OSAN PUHUA HYVIN SUOMEA, PAITSI JOS ON 2 HENKILÖ SEURAKUNNASTA JOILLA ON KIELTEN SELITTÄMISEN ARMOLAHJA. KOTONA RUKOILEN KIELEILLÄ AIKA USEASTI JA RAKENNAN ITSEÄSI. MONET OIKEASTI EIVÄT PUHUU KIELEILLÄ VAIN KEKSII SANAT PÄÄSSÄ JA YRITTÄVÄT OPPIA , NÄHNYT, TIEDÄN JA TUNNEN SEN KOSKA ON HENKIEN EROTTAMISEN LAHJA. TOIVOTTAVASTI OLI JONKINLAINEN APU SULE. -SIUNAUSTA-


      • eija.s kirjoitti:

        Minua on askarruttanut usein, että puhuvatko nämä ns. kielilläpuhujat jotain tunnistettavaa kieltä, jonka sitten joku läsnäolijoista tunnistaa mitä se on. Entä osaisitko sinä tai joku kertoa jostain konkreettisesta tapauksesta, jossa joku henkilö on saanut vieraan kielen sanat ja läsnä on ollut vaikkapa joku ulkomaalainen joka on tunnistanut minkä maan kieltä puhutaan, eli että kieli oli vaikka kiinaa tai muuta olemassaolevaa kieltä, eikä mitä tahansa tavujen latelemista.

        Pyhä henki antaa lahjan, puhuja puhuu seurakunna rakentamiseksi joko tulkka tai sitten toinen joka sen tulkaa,puhuja ilmoitta mitä jeesus ilmotta mitä on toiselle tehtävän,tai kehutuksen voi olla vaikka kiina jos on kiinan kansalainen kuulemassa tai kiinan lähetystyöntekijä silloin viesti työntekijälle.
        Ellei ole selittäjää silloin puhuu jumalalle rakentaa itseään toiset eivä ymmärräsitä.


      • No joo...
        eija.s kirjoitti:

        Minua on askarruttanut usein, että puhuvatko nämä ns. kielilläpuhujat jotain tunnistettavaa kieltä, jonka sitten joku läsnäolijoista tunnistaa mitä se on. Entä osaisitko sinä tai joku kertoa jostain konkreettisesta tapauksesta, jossa joku henkilö on saanut vieraan kielen sanat ja läsnä on ollut vaikkapa joku ulkomaalainen joka on tunnistanut minkä maan kieltä puhutaan, eli että kieli oli vaikka kiinaa tai muuta olemassaolevaa kieltä, eikä mitä tahansa tavujen latelemista.

        Asaa on kyllä tutkittu ihan korkeallakin tasolla, tarkoitan tietysti tieteellistä tutkimusta, ja lopputulema on aina ollut, että kieleilläpuhuvien ihmisten molotus ei sisällä minkäänlaista lauserakennetta taikka logiikka. Kielillä puhumisella ei siis voi millään tavalla välittää mitään viestiä toisille ihmisille, koska se ei sisällä mitään sanomaa. Kyllähän niissä piireissä missä tätä tapaa harrastetaan uskotellaan molotuksen sisältävän vaikka mitä viestejä ties mistä, mutta jos asiaa oikeasti tutkitaan ei siitä saa mitään selkoa. Tietysti kuka tahansa näyttelijä osaa puhua mitä tahansa ja vakuutella puhuvansa kielillä, mutta sehän onkin sitten jo ihan toinen asia. Uskokoon kuka haluaa, itse pidän huijauksena ja tarkoituksenmukaisena huomion hakemisena....


      • God is for real!
        No joo... kirjoitti:

        Asaa on kyllä tutkittu ihan korkeallakin tasolla, tarkoitan tietysti tieteellistä tutkimusta, ja lopputulema on aina ollut, että kieleilläpuhuvien ihmisten molotus ei sisällä minkäänlaista lauserakennetta taikka logiikka. Kielillä puhumisella ei siis voi millään tavalla välittää mitään viestiä toisille ihmisille, koska se ei sisällä mitään sanomaa. Kyllähän niissä piireissä missä tätä tapaa harrastetaan uskotellaan molotuksen sisältävän vaikka mitä viestejä ties mistä, mutta jos asiaa oikeasti tutkitaan ei siitä saa mitään selkoa. Tietysti kuka tahansa näyttelijä osaa puhua mitä tahansa ja vakuutella puhuvansa kielillä, mutta sehän onkin sitten jo ihan toinen asia. Uskokoon kuka haluaa, itse pidän huijauksena ja tarkoituksenmukaisena huomion hakemisena....

        Joskus 90-luvulla olin lähetysmatkalla Narvassa ja siellä eräs umpivenäjänkielinen rukoili kielillä ihan selvällä suomenkielellä pitkät pätkät.. Ylisteli Jumalaa oikein sydämensä pohjasta. :) Tämä on ensikäden tietoa kun itse sen omin korvin kuulin. Hauskaa siinä oli se että venäläismamma puhui ikiwanhaa Suamea.. Siis juurikin sitä jotain ehkä Agricolan aikaista, jossa vielä X:ät ja W:t vilisi.. :D
        Muutama viikko sitten täällä meillä kotona pidetyssä rukouskokouksessa eräs ystävä päästeli pitkiä pätkiä ranskaa jota eräs ranskankielentaitoinen paikalla ollut sitten tulkkasi ihan luonnollisen kielentuntemuksensa avulla. Näinkin voi siis käydä.
        Ja vielä yksi esimerkki elävästä elämästä.. Eräs toinen hyvä ystäväni oli joskus vuosia sitten nauhoittanut yhtä "kielistään" (kyllä -monilla kielilläpuhuvilla on useampia rukouskieliä ja sen kyllä huomaa kun se vaihtuu..) muistaakseni siskonsa kanssa kun olivat ajatelleet sen kuulostavan italialta tai espanjalta. Veivät sitten nauhoitteen tutkituttavaksi jyväskyläläiselle yliopiston kieltenopettajalle (saattoipa olla vielä prohvessori, mutta en nyt aivan tarkkaan muista) joka kummasteli kuulemaansa kieltä. Sanoi että se on keskiaikaista ylimystö italiaa ja oli kovin ihmeissään.. (Sanomaa en muista mutta senkin saisin tarvittaessa ystävältäni selvitettyä..) Onhan näitä...


      • Pyhän hengen toimint
        eija.s kirjoitti:

        Minua on askarruttanut usein, että puhuvatko nämä ns. kielilläpuhujat jotain tunnistettavaa kieltä, jonka sitten joku läsnäolijoista tunnistaa mitä se on. Entä osaisitko sinä tai joku kertoa jostain konkreettisesta tapauksesta, jossa joku henkilö on saanut vieraan kielen sanat ja läsnä on ollut vaikkapa joku ulkomaalainen joka on tunnistanut minkä maan kieltä puhutaan, eli että kieli oli vaikka kiinaa tai muuta olemassaolevaa kieltä, eikä mitä tahansa tavujen latelemista.

        Konkreettisia tilanteita olen itse nähnyt, kuullut ja kokenut. Esimerkiksi Pastorini on puhunut Latinaa jota itse olen jonkin verran lukenut ja yksittäisiä sanoja tunnistanut. Myöskin hän on puhunut Kiinaa, Ranskaa, Ruotsia, Italiaa, Venäjää jne. Itse olen kuullut ja hän ei ole mitään kielistä opiskellut. Ruotsia toki jossain määrin itse ymmärrä joten joitain sanoja tunnistin, mutta ruotsi, kun ei ole vahvuuksiani. Ranskaa hän on puhunut niin, että eräs nainen ymmärsi mitä hän puhui ja alkoi itkemään jne.

        Toinen pastoreistani alkoi kerran puhumaan ulkomaalaisten vieraiden ollessa seurakunnassamme kielillä ja nämä olivat jostain päin afrikkaa sekä pastorini puhui heidän kielellään ja jopa murteellaan. Tämän jälkeen he kutsuivat pastorini puhumaan seurakuntaan maahansa.

        Itsellänikin toimii kielillä puhumisen lahja sekä jossain määrin myös profetoimisen lahja jota en viellä oikein ole paljoakaan ole pyhän hengen kautta käyttänyt.

        Kielillä puhumisen lahja toimii jokaisella ihmisellä eri tavalla. Toiset ylistelevät ensin ihan vain suomeksi jonka jälkeen kielillä puhumisen lahja alkaa toimimaan, kun taas toiset voivat alkaa puhumaan kielillä koska vain.


      • notw
        eija.s kirjoitti:

        Minua on askarruttanut usein, että puhuvatko nämä ns. kielilläpuhujat jotain tunnistettavaa kieltä, jonka sitten joku läsnäolijoista tunnistaa mitä se on. Entä osaisitko sinä tai joku kertoa jostain konkreettisesta tapauksesta, jossa joku henkilö on saanut vieraan kielen sanat ja läsnä on ollut vaikkapa joku ulkomaalainen joka on tunnistanut minkä maan kieltä puhutaan, eli että kieli oli vaikka kiinaa tai muuta olemassaolevaa kieltä, eikä mitä tahansa tavujen latelemista.

        Joku ihminen voi saada ns. kielen tulkkaamis lahjan elikkä joku suomalainen kyseisen tulkkaamis armolahjan saanut voi tulkita itselleen alunperin aivan tuntematonta heimokieltä (esimerkiksi) Pyhän Hengen avulla.


      • pihlajainen 3
        No joo... kirjoitti:

        Asaa on kyllä tutkittu ihan korkeallakin tasolla, tarkoitan tietysti tieteellistä tutkimusta, ja lopputulema on aina ollut, että kieleilläpuhuvien ihmisten molotus ei sisällä minkäänlaista lauserakennetta taikka logiikka. Kielillä puhumisella ei siis voi millään tavalla välittää mitään viestiä toisille ihmisille, koska se ei sisällä mitään sanomaa. Kyllähän niissä piireissä missä tätä tapaa harrastetaan uskotellaan molotuksen sisältävän vaikka mitä viestejä ties mistä, mutta jos asiaa oikeasti tutkitaan ei siitä saa mitään selkoa. Tietysti kuka tahansa näyttelijä osaa puhua mitä tahansa ja vakuutella puhuvansa kielillä, mutta sehän onkin sitten jo ihan toinen asia. Uskokoon kuka haluaa, itse pidän huijauksena ja tarkoituksenmukaisena huomion hakemisena....

        No, miten selität sitten sen, että ystäväni tuskaili aikanaan seminaarityönsä kanssa, joka käsitteli muinaista saksan kieltä tietyssä osassa Keski-Saksaa.
        Hän takkusi työnsä kanssa ihan tosissaan, meni sitten saarnaajan luo ja pyysi esirukousta, kun aihe niin kovasti päätä kivisti.
        Ja rukoilihan saarnaaja - juuri tuolla vanhalla muinaissaksan murteella,
        minkä kanssa tämä opiskelija takkusi ja näin hyvin ymmärsi saarnaajan sanoman.
        Saa arvata kerran, osasiko tämä maalaissaarnaaja muinaissaksaa?


      • darthvaakku
        Ayreen kirjoitti:

        Olen miettinyt samaa asiaa. Kuten nähdään, vastauksia ei ainakaan tältä palstalta saa. Eräs tuntemani uskova ihminen on kiertänyt tämän kiusallisen kysymyksen käsittämättömän nerokkaalla itsepetoksella. Hän sanoo, että kielilläpuhujan 'kieli' voi olla aitoa silloinkin kun se on pelkkää siansaksaa. Nimittäin kyseessä voi olla joku enkelten kieli jota ihmisen järki ei voisikaan tunnistaa! Uskokoon ken tahtoo, mutta minä en siihen pysty.

        Minä kyllä tohon teoriaan uskon, että on rukouskieltä, joka ei ole ihmiskieltä vaan salattua ihmisiltä. Yleensä rukoillessani kielillä toistuu sanat che la ma ri mara sadabah ramasida meshina de ka rama jne....


      • holytongs
        Galaksie kirjoitti:

        olla taivaan kieltä tämä kielillä puhuminen,sehän kuulostaakin siltä tai sitten vieraan galaksin väen
        kieltä.

        Kielilläpuhumisen ope tiesi meille opettaessaan, että mailmassa on laskettu olevan yli 6000 kieltä.

        Asuzan herätyksessä 1906 eräs ihminen alkoi rukoiltaessa kwaakkumaan kuin ankka, josta tämä siunaaja kimpaantui ja käski olla pilkkaamatta. Pari viikkoa tästä, tv.stä tuli ohjelma jostain alkuasukkaista, jotka puhuivat Kwak-landiaa ja kwaakkuivat puhuessaan.


      • eija.s kirjoitti:

        Minua on askarruttanut usein, että puhuvatko nämä ns. kielilläpuhujat jotain tunnistettavaa kieltä, jonka sitten joku läsnäolijoista tunnistaa mitä se on. Entä osaisitko sinä tai joku kertoa jostain konkreettisesta tapauksesta, jossa joku henkilö on saanut vieraan kielen sanat ja läsnä on ollut vaikkapa joku ulkomaalainen joka on tunnistanut minkä maan kieltä puhutaan, eli että kieli oli vaikka kiinaa tai muuta olemassaolevaa kieltä, eikä mitä tahansa tavujen latelemista.

        Eivät aina puhu tunnistettavaa kieltä,se puhujan Isän salaisuus,seurakunnassa on yleensä selittjä joka saa samassa yhteydessä selittämisen armolajan,he kesustelvet sillon vuorotelle,toinen puhuu toinen selittää siis vuoronperään.
        Se rakentaa seurakuntaan, siinä voi olla profetiakin,kehotus.
        eija.s


      • Ayreen kirjoitti:

        Olen miettinyt samaa asiaa. Kuten nähdään, vastauksia ei ainakaan tältä palstalta saa. Eräs tuntemani uskova ihminen on kiertänyt tämän kiusallisen kysymyksen käsittämättömän nerokkaalla itsepetoksella. Hän sanoo, että kielilläpuhujan 'kieli' voi olla aitoa silloinkin kun se on pelkkää siansaksaa. Nimittäin kyseessä voi olla joku enkelten kieli jota ihmisen järki ei voisikaan tunnistaa! Uskokoon ken tahtoo, mutta minä en siihen pysty.

        He kuulivat kukin omaa kieltään, kun apostolit saivat tuon lahjan. Se ei voi olla siansaksaa, koska sen tulee jonkun selittää, että jokainen ymmärtää, mistä on kysymys.

        Olen kanssasi samaa mieltä, että sellaisena kuin olen kuullut tuota mölinää, en voi uskoa, että sillä on mitään merkittävää sanottavaa. Pieni tyttäremme pelästyi valtavasti, kun eräissä seuroissa koko lauma alkoi jupista omiaan, ja todella suureen ääneen. Viimeksi kuulin sitä Adventismi-palstalla, kun Dough Batchelor analysoi Paavin ja Tony Palmerin puhetta. Tämä nyt jo kuollut pastori Tony alkoi yhtäkkiä höpistä jotakin, mitä ei kuulijoille selitetty.

        En vakuutu, että siinä on Jumala takana. Jumalan vastustaja voi hyvinkin olla, joten olen varovainen, enkä mene kuulemaan tuollaisia puhujia. ainakin se siltä joskus näyttää.


      • Räsynukke
        holytongs kirjoitti:

        Kielilläpuhumisen ope tiesi meille opettaessaan, että mailmassa on laskettu olevan yli 6000 kieltä.

        Asuzan herätyksessä 1906 eräs ihminen alkoi rukoiltaessa kwaakkumaan kuin ankka, josta tämä siunaaja kimpaantui ja käski olla pilkkaamatta. Pari viikkoa tästä, tv.stä tuli ohjelma jostain alkuasukkaista, jotka puhuivat Kwak-landiaa ja kwaakkuivat puhuessaan.

        Ei vuonna 1906 ollut vielä televisiota,ei sitä oltu edes keksitty.


      • Uskomattomia juttui
        No joo... kirjoitti:

        Asaa on kyllä tutkittu ihan korkeallakin tasolla, tarkoitan tietysti tieteellistä tutkimusta, ja lopputulema on aina ollut, että kieleilläpuhuvien ihmisten molotus ei sisällä minkäänlaista lauserakennetta taikka logiikka. Kielillä puhumisella ei siis voi millään tavalla välittää mitään viestiä toisille ihmisille, koska se ei sisällä mitään sanomaa. Kyllähän niissä piireissä missä tätä tapaa harrastetaan uskotellaan molotuksen sisältävän vaikka mitä viestejä ties mistä, mutta jos asiaa oikeasti tutkitaan ei siitä saa mitään selkoa. Tietysti kuka tahansa näyttelijä osaa puhua mitä tahansa ja vakuutella puhuvansa kielillä, mutta sehän onkin sitten jo ihan toinen asia. Uskokoon kuka haluaa, itse pidän huijauksena ja tarkoituksenmukaisena huomion hakemisena....

        Miksi oli yksi mies joka "suomensi" mun "omituisen molotuksen" kielillä puhumisen? Naureskeli siinä . Joo hän oli joku , joka kai halus jonkun oman "kuppikunnan".. Meitä oli siellä muutama . Kaaduin lattialle kun laittoi käden mun päälle Kysyin mitä puhuin? Ei vastannut. Tästä on aikaa monta vuotta, se oli silloin kun kuljin kaikissa seurakunnissa. Ja kyllä niin ihmeellisiä kuppikuntia, että joo! Parempi olla yksin ja rukoilla, kirkossa käydä.


      • hyvä kirja
        Pyhän hengen toimint kirjoitti:

        Konkreettisia tilanteita olen itse nähnyt, kuullut ja kokenut. Esimerkiksi Pastorini on puhunut Latinaa jota itse olen jonkin verran lukenut ja yksittäisiä sanoja tunnistanut. Myöskin hän on puhunut Kiinaa, Ranskaa, Ruotsia, Italiaa, Venäjää jne. Itse olen kuullut ja hän ei ole mitään kielistä opiskellut. Ruotsia toki jossain määrin itse ymmärrä joten joitain sanoja tunnistin, mutta ruotsi, kun ei ole vahvuuksiani. Ranskaa hän on puhunut niin, että eräs nainen ymmärsi mitä hän puhui ja alkoi itkemään jne.

        Toinen pastoreistani alkoi kerran puhumaan ulkomaalaisten vieraiden ollessa seurakunnassamme kielillä ja nämä olivat jostain päin afrikkaa sekä pastorini puhui heidän kielellään ja jopa murteellaan. Tämän jälkeen he kutsuivat pastorini puhumaan seurakuntaan maahansa.

        Itsellänikin toimii kielillä puhumisen lahja sekä jossain määrin myös profetoimisen lahja jota en viellä oikein ole paljoakaan ole pyhän hengen kautta käyttänyt.

        Kielillä puhumisen lahja toimii jokaisella ihmisellä eri tavalla. Toiset ylistelevät ensin ihan vain suomeksi jonka jälkeen kielillä puhumisen lahja alkaa toimimaan, kun taas toiset voivat alkaa puhumaan kielillä koska vain.

        Tulee mieleen kirja; Vittulanjänkällä". Oletko lukenut?


      • Tietoo
        Ayreen kirjoitti:

        Olen miettinyt samaa asiaa. Kuten nähdään, vastauksia ei ainakaan tältä palstalta saa. Eräs tuntemani uskova ihminen on kiertänyt tämän kiusallisen kysymyksen käsittämättömän nerokkaalla itsepetoksella. Hän sanoo, että kielilläpuhujan 'kieli' voi olla aitoa silloinkin kun se on pelkkää siansaksaa. Nimittäin kyseessä voi olla joku enkelten kieli jota ihmisen järki ei voisikaan tunnistaa! Uskokoon ken tahtoo, mutta minä en siihen pysty.

        Lukekaa Raamattua niin ymmärrätte paremmin kieliä, on kieliä joita emme ymmärrä ja silloin ihminen rakentaa itseään ja puhuu Jumalalle, ja rakentuu itse ja on myös kieliä jotka rakentavat seurakuntaa ja ovat rakennukseksi yhteisölle....
        Mark. 16:17

        Ja niitä, jotka uskovat, seuraavat nämä tunnusmerkit: Minun nimissäni he ajavat pois pahoja henkiä. He puhuvat vierailla kielillä. [Ap. t. 5:16, Ap. t. 8:7, Ap. t. 16:18 | Ap. t. 2:4 ]

        Ap. t. 2:4

        He tulivat täyteen Pyhää Henkeä ja alkoivat puhua eri kielillä sitä mitä Henki antoi heille puhuttavaksi. [Ap. t. 4:31, Ap. t. 9:17 | Mark. 16:17; Ap. t. 10:46]

        Ap. t. 10:46

        he kuulivat, kuinka nämä puhuivat kielillä ja ylistivät Jumalan suuruutta. Silloin Pietari sanoi: [Mark. 16:17; Ap. t. 2:4]

        Ap. t. 19:6

        ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, Pyhä Henki tuli heihin ja he puhuivat kielillä ja profetoivat. [Ap. t. 8:17, Ap. t. 9:17] 1. Kor. 13:8

        Rakkaus ei koskaan katoa. Mutta profetoiminen vaikenee, kielillä puhuminen lakkaa, tieto käy turhaksi.

        1. Kor. 14:2

        Kielillä puhuva ei näet puhu ihmisille vaan Jumalalle; kukaan ei ymmärrä häntä, Hengen valtaamana hän puhuu salaisuuksia.

        1. Kor. 14:4

        Kielillä puhuva rakentaa itseään, profetoiva rakentaa seurakuntaa.

        1. Kor. 14:5

        Toivoisin teidän kaikkien puhuvan kielillä, mutta vielä mieluummin toivoisin teidän profetoivan. Profetoiva on arvokkaampi kuin kielillä puhuva, ellei tämä sitten osaa myös tulkita puhettaan, niin että se koituu seurakunnan parhaaksi. [4. Moos. 11:29]


      • minämyöspuhun
        eija.s kirjoitti:

        Minua on askarruttanut usein, että puhuvatko nämä ns. kielilläpuhujat jotain tunnistettavaa kieltä, jonka sitten joku läsnäolijoista tunnistaa mitä se on. Entä osaisitko sinä tai joku kertoa jostain konkreettisesta tapauksesta, jossa joku henkilö on saanut vieraan kielen sanat ja läsnä on ollut vaikkapa joku ulkomaalainen joka on tunnistanut minkä maan kieltä puhutaan, eli että kieli oli vaikka kiinaa tai muuta olemassaolevaa kieltä, eikä mitä tahansa tavujen latelemista.

        Olin kerran tilaisuudessa jossa ystäväni puhui venäjää kielillä. Ystäväni ei osaa venäjää. Kokouksessa oli venäläisiä. He ymmärsivät kaiken. Ystäväni oli ylistänyt Jumalaa kielillä puhuen ja sitten profetoinut venäläisille heidän omalla äidinkielellään osaamatta venäjää. Hän puhui siis oman ymmärryksensä ulkopuolelta niitä sanoja joita Pyhä Henki antoi puhuttavaksi. Jumalan Henki puhui hänessä.


      • Anonyymi
        notw kirjoitti:

        Joku ihminen voi saada ns. kielen tulkkaamis lahjan elikkä joku suomalainen kyseisen tulkkaamis armolahjan saanut voi tulkita itselleen alunperin aivan tuntematonta heimokieltä (esimerkiksi) Pyhän Hengen avulla.

        Keneen tai kuinka saan yhteyden muihin.
        Kun käändin googlen acuĺaniin sanlituobsuje kaltajall
        Pyydin tukoukselma Jumalaa puhumaan .inumle kun on pelastanjt minut usein varmalta kuolemalta.Niin kuulin sanat blita saboin kiusaajilmeni nyt en enään muista sanoja.kun golgmetin sa nli että vaha hebrea näännös haksee tai tuoksuu amorilta.Sen muistan.


    • ja annan tulla puhetta,

      en itse ollenkaan mieti mitä puhun. Henki antaa sanat.

      • Aritta

        Oishan se hyvä että itse tietää mitä sanoo.


      • pihlajainen 3
        Aritta kirjoitti:

        Oishan se hyvä että itse tietää mitä sanoo.

        No, onhan kielten selittämisen armolahja olemassa. Eli puhuja itse tai joku muu saa selityksen kielillä puhumiseen.
        Toisaalta: suuri osa kielilläpuhumista on Raamatun mukaan salaisuuksia
        Jumalan ja kielilläpuhujan välillä puhujan rakentamiseksi tai myös
        hengellistä sodankäyntiä. Silloin käskysana pahan suuntaan riittää,
        ei ihmisen itse tarvitse sitä tietää. Ei maallisessakaan sodassa
        tavallisen rivimiehen tarvitse tietää koko suunnitelmaa, riittää, että tietää,
        mikä on oma tehtävä.


      • niittykellukkainen
        Aritta kirjoitti:

        Oishan se hyvä että itse tietää mitä sanoo.

        Pyhä Henki antaa puhuttavaksi salaisuuksia hengessä, siksi itseään rakentavan ei tarvitse tietää, mitä kielilläpuhuessaan puhuu, riittää että kyseessä on esirukous joka itsen tai jonkun toisen ihmisen puolesta.
        Ihminen on tietenkin utelias ja haluaisi tietää nuo salaisuudet. Minulla on kielillä puhuessani yleensä italia tai italiansukuinen kieli, jonka tunnistan italiaksi, mutten osaa sitä muuten. Joskus kieli on yllättäen muuttunut selvästi kiinaksi ja joskus jopa hepreaksi. Aivan kielilläpuhumisen alkuvaiheissa kieli oli selkeästi venäjää. Mitään noista kielistä en itse osaa, tunnistan vain, mitä kieltä ne ovat.
        Puhuminen on oman tahtoni alaista, joten voin aloittaa puhumisen silloin kun haluan ja lopettaa, kun haluan.


    • kysymys:

      1. Ymmärtääkö kukaan mitä "kielilläpuhuja" puhuu?

      2. Jos kaksi "kielilläpuhujaa" kohtaa ymmärtäväkö he toistensa kieltä, voivatko he keskustella tuolla oudolla kielellä?

      3. Kuinka monta eri kieltä on "kielilläpuhujien" suista kuultu?

      4. Onko sanakirjoja ja kielioppeja noille oudoille kielille olemassa?

      5. Onko noita outoja puheita kuultavana jossain täällä netissä?

      6. Ymmärtääkö puhuja itse mitä hän puhuu?

      7. Jos kukaan ei ymmärrä yhtään mitään, mikä on tuollaisen puheen tarkoitus?

      • puupappi

        Tee rehellinen parannus ja anna sydämesi kokonaan Jeesukselle ja mene heti sopivantilaisuuden tultua upotuskasteelle niin saat itse näitä Pyhän Hengen lahjoja. (Mark.16:15-20) Kielillä puhumistakin on ainakin kolmea eri lajia. Ei se mikä on ylisin on tarkoitettu, jokaiselle uskovalle, eli itsensä rakentaminen hengellisesti.

        Koska Jeesus Kristus on ylösnoussut ja elää, ja Hän sanansa mukaan lähetti Pyhän Hengen... niin miksi mennä helvettiin vain paljon asioita tietävänä?

        Raamattu pitää paikkansa kaikilta osin myös luomiskertomuksen osalta, Jeesus vahvisti VT:n luomiskertomuksen itse ja monesti UT:ssa, sietäsi siis uskoa. Parannuksen ja evankeliumin kautta aukee taivaan tie vaikka se on kaita tie, mutta sille tielle tulee Pyhän Hengen voima ja valo. Matt.7:13-14, Joh.1:12, Room.10:9-13, 1.Kor.1:1-20, Mark.1:15

        En todellakaan ymmärrä, miksi ihmiset eivät hyväksy Jeesusta pelastajakseen, kun on tämä niin mielenkiintoistakin elämää ja turvallista. Ja vaikka sattuisi kuolemaankin pääsee taivaan iloon.

        Hallelujaa... Kiitos Herralle!!!

        Olin minäkin kateellinen uskoville ennen kuin itse sain löytää Jeesuksen elämääni.

        Suorastaan typerää olisi mennä helvettiin muutaman synnin tähden, ja viina ryypyn... ikuisesti itkemään ja vaivaa kärsimään.


      • tiedoksi
        puupappi kirjoitti:

        Tee rehellinen parannus ja anna sydämesi kokonaan Jeesukselle ja mene heti sopivantilaisuuden tultua upotuskasteelle niin saat itse näitä Pyhän Hengen lahjoja. (Mark.16:15-20) Kielillä puhumistakin on ainakin kolmea eri lajia. Ei se mikä on ylisin on tarkoitettu, jokaiselle uskovalle, eli itsensä rakentaminen hengellisesti.

        Koska Jeesus Kristus on ylösnoussut ja elää, ja Hän sanansa mukaan lähetti Pyhän Hengen... niin miksi mennä helvettiin vain paljon asioita tietävänä?

        Raamattu pitää paikkansa kaikilta osin myös luomiskertomuksen osalta, Jeesus vahvisti VT:n luomiskertomuksen itse ja monesti UT:ssa, sietäsi siis uskoa. Parannuksen ja evankeliumin kautta aukee taivaan tie vaikka se on kaita tie, mutta sille tielle tulee Pyhän Hengen voima ja valo. Matt.7:13-14, Joh.1:12, Room.10:9-13, 1.Kor.1:1-20, Mark.1:15

        En todellakaan ymmärrä, miksi ihmiset eivät hyväksy Jeesusta pelastajakseen, kun on tämä niin mielenkiintoistakin elämää ja turvallista. Ja vaikka sattuisi kuolemaankin pääsee taivaan iloon.

        Hallelujaa... Kiitos Herralle!!!

        Olin minäkin kateellinen uskoville ennen kuin itse sain löytää Jeesuksen elämääni.

        Suorastaan typerää olisi mennä helvettiin muutaman synnin tähden, ja viina ryypyn... ikuisesti itkemään ja vaivaa kärsimään.

        että tuo kysymysluettelo, vaikka se ei ollutkaan minun kirjoittama , on aivan asiallinen.En näe siinä mitään pahaa .
        Kielilläpuhuminen on sen verran erikoista ,että sitä eivät monet ymmärrä ja mikäpä otollisempi paikka siitä kysellä kuin nämä palstat.
        itse olen vain kerran sellaista nähnyt/kuullut.

        Ikäänkuin olisit heti puolustuskannalla ja kehotat kysyjää upotuskasteelle sumeilematta ,tietämättä /tuntematta häntä.

        Kiitos vastauksestasi.Minulle selvisi monta asiaa.Olen kysymys 2 :n kirjoittaja.

        Kateellisuudestakaan ei välttämättä ole kysymys.

        Jaan kanssasi yhteisen huolen ,nimittäin sen ,että miksi ihmiset eivät näytä huolivan Jeesusta pelastajakseen , kun tämä on niin mielenkiintoista ja turvallista elämää.


      • Voitto-Ramu

            Nopeasti toisin esille mitä kielilläpuhuminen Raamatun mukaan on:

        Raamatunkohdat joissa kielilläpuhumisesta mainitaan:

        ”Mk 16:17 Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat UUSILLA KIELILLÄ,

        Apt 2:4Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja ALKOIVAT PUHUA MUILLA KIELILLÄ, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi.

        Apt 10:46 Ja kaikki ne uskovaiset, jotka olivat ympärileikatut ja olivat tulleet Pietarin mukana, hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin pakanoihinkin,
        46. sillä he kuulivat HEIDÄN PUHUVAN KIELILLÄ ja ylistävän Jumalaa.

        Apt 19:6 Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja HE PUHUIVAT KIELILLÄ ja ennustivat.

        1Kr 12:10toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen profetoimisen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä; toinen ERI KIELILLÄ PUHUMISEN LAHJAN, TOINEN TAAS LAHJAN SELITTÄÄ KIELIÄ.
        11. Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo.

        1.Kr 12: 28. Niinpä Jumala asetti seurakuntaan ensiksi muutamia apostoleiksi, toisia profeetoiksi, kolmansia opettajiksi, sitten hän antoi voimallisia tekoja, sitten armolahjoja parantaa tauteja, avustaa, hallita, PUHUA ERI KIELILLÄ.

        1.Kr 12. 30. Eihän kaikilla ole parantamisen armolahjoja? EIVÄTHÄN KAIKKI PUHU KIELILLÄ? Eiväthän kaikki kykene NIITÄ SELITTÄMÄÄN?

        1.Kr 13: 1. Vaikka minä PUHUISIN IHMISTEN ja ENKELIEN KIELILLÄ, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen.

        1.Kr 13: 8. Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja KIELILLÄ PUHUMINEN LAKKAA, ja tieto katoaa.

        1Kr 14: 2. Sillä KIELILLÄ PUHUVA EI PUHU IHMISILLE, vaan JUMALALLE; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä HÄN PUHUU SALAISUUKSIA HENGESSÄ.

        1.Kr 14: 4. KIELILLÄ PUHUVA RAKENTAA ITSEÄÄN, mutta profetoiva rakentaa seurakuntaa.

        1.Kr 14: 5. Soisin teidän KAIKKIEN PUHUVAN KIELILLÄ, mutta vielä mieluummin soisin teidän profetoivan; sillä profetoiva on suurempi kuin kielillä puhuva, ellei tämä samalla selitä, niin että seurakunta siitä rakentuu.
        6. Jos minä nyt, veljet, tulisin luoksenne KIELILLÄ PUHUEN, mitä minä teitä sillä hyödyttäisin, ellen puhuisi teille ilmestyksen tai tiedon tai profetian tai opetuksen sanoja?
        7. Niinhän on elottomain soittimienkin laita, huilujen tai kitarain: kuinka tiedetään, mitä huilulla tai kitaralla soitetaan, elleivät ne soi toisistaan erottuvin sävelin?
        8. Niinikään, jos pasuna antaa epäselvän äänen, kuka silloin valmistautuu taisteluun?
        9. Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen.
        10. Maailmassa on, kuka tietää, kuinka monta eri kieltä, mutta ei ainoatakaan, jonka äänet eivät ole ymmärrettävissä.
        11. Mutta jos en tiedä sanojen merkitystä, olen minä puhujalle muukalainen, ja puhuja on minulle muukalainen.
        12. Samoin tekin, koska tavoittelette henkilahjoja, niin pyrkikää seurakunnan rakennukseksi saamaan niitä runsaasti.

        13. Sentähden rukoilkoon se, JOKA KIELILLÄ PUHUU, ETTÄ HÄN TAITAISI SELITTÄÄ.
        14. Sillä JOS MINÄ RUKOILEN KIELILLÄ PUHUEN, niin minun HENKENI kyllä rukoilee, MUTTA YMMÄRRYKSENI ON HEDELMÄTÖN.

        1.Kr 14: 15. Kuinka siis on? Minun ON RUKOILTAVA HENGELLÄNI, mutta minun on rukoiltava MYÖSKIN YMMÄRRYKSELLÄNI; minun on veisattava KIITOSTA HENGELLÄNI, mutta minun on VEISATTAVA MYÖSKIN YMMÄRRYKSELLÄNI.
        16. Sillä jos ylistät Jumalaa hengessä, kuinka oppimattoman paikalla istuva saattaa sanoa "amen" sinun kiitokseesi? Eihän hän ymmärrä, mitä sanot.
        17. Sinä kyllä kiität hyvin, mutta toinen ei siitä rakennu.
        18. Minä kiitän Jumalaa, että PUHUN KIELILLÄ ENEMMÄN kuin teistä kukaan;
        19. mutta seurakunnassa tahdon mieluummin puhua viisi sanaa ymmärrykselläni, opettaakseni muitakin, KUIN KYMMENENTUHATTA SANAA KIELILLÄ.

        1.Kr 14. 21. Laissa on kirjoitettuna: "Vieraskielisten kautta ja muukalaisten huulilla minä olen puhuva tälle kansalle, eivätkä he sittenkään minua kuule, sanoo Herra".
        22. KIELET EIVÄT SIIS OLE MERKIKSI USKOVILLE, vaan NIILLE, JOTKA EIVÄT USKO; mutta profetoiminen ei ole merkiksi uskottomille, vaan uskoville.
        23. Jos nyt koko seurakunta kokoontuisi yhteen ja KAIKKI SIELLÄ PUHUISIVAT KIELILLÄ ja sinne tulisi opetuksesta tai uskosta osattomia, eivätkö he sanoisi teidän olevan järjiltänne?
        24. Mutta jos kaikki profetoisivat ja joku uskosta tai opetuksesta osaton tulisi sisään, niin kaikki paljastaisivat hänet ja kaikki langettaisivat hänestä tuomion,
        25. hänen sydämensä salaisuudet tulisivat ilmi, ja niin hän kasvoilleen langeten rukoilisi Jumalaa ja julistaisi, että Jumala totisesti on teissä.
        26. Kuinka siis on, veljet? Kun tulette yhteen, on jokaisella jotakin annettavaa: millä on virsi, millä opetus, millä ilmestys, MIKÄ PUHUU KIELILLÄ, MIKÄ SELITTÄÄ; KAIKKI TAPAHTUKOON RAKENNUKSEKSI.

        1.Kr 14. 27. JOS KIELILLÄ PUHUTAAN, niin puhukoon kullakin kertaa vain kaksi tai enintään kolme, ja YKSI KERRALLAAN, JA YKSI SELITTÄKÖÖN;
        28. mutta jos ei ole selittäjää, niin olkoot vaiti seurakunnassa ja puhukoot itselleen ja Jumalalle.

        1.Kr 14. 39. Sentähden, veljeni, harrastakaa profetoimista ÄLKÄÄKÄ ESTÄKÖ KIELILLÄ PUHUMASTA.
        40. Mutta kaikki tapahtukoon säädyllisesti ja järjestyksessä.

        Ehkä muuallakin kielilläpuhumisesta mainitaan, mutta edellä tärkeimmät asiaan vaikuttavat kohdat.
        ------------------

        MONET VÄITTÄVÄT, ETTÄ KIELILLÄPUHUMISEN LAHJAN TULEE OLLA JOTAKIN OLEMASSA OLEVAA KANSALLISTA KIELTÄ.

        Monesti varmaan niin onkin mutta EI suinkaan AINA, tai jopa erittäin harvoin.

        KUVITELLAANPA, että kielet olisivat jotakin olemassa olevaan kieltä vaikkapa Englantia. Eli joku siis saisi Pyhän Hengen lahjana Englannin kielen puhumisen lahjan, muutat ei ymmärtäisi itse siitä mitään.

        Itse hän ei siis ymmärtäisi puhumaansa Englantia vaan seurakunnassa pitäisi olla toinen joka on saanut Pyhältä Hengeltä lahjan selittää Englannin kieliä.
        Eli toimittaisiin Raamatun opetuksen mukaan:

        Yksi puhuu Englantia ja joku toinen selittää. Jos puhutaan paikalla olevalla Englantilaiselle, niin miksi se pitäisi selittää toisillekin.

        Miksi pitäisi puhua kokouksessa Englantia ? Miksi Englantia puhuttaessa rakennutaan, miksi ei Suomea puhuttaessa?


        Miksi sanotaan:
        ” Sillä KIELILLÄ PUHUVA EI PUHU IHMISILLE, vaan JUMALALLE; ei häntä näet KUKAAN ymmärrä, sillä HÄN PUHUU SALAISUUKSIA HENGESSÄ”

        Tokihan nyt Englantia ymmärtää kokouksessa monikin.

        Olisko niin, että kielillä puhumisen armolahjan voi opiskella – Englantiahan opiskellaan, - onko siis Englantia osaavalla armolahja puhua kielillä? Ja olisko Englantia tulkkaavalla armolahja selittää kieliä?

        MIKSI KOTONA PITÄIS PUHUA ENGLANTIA JUMALALLE?

        Sanotaanhan Raamatussa:
        ” Sillä KIELILLÄ PUHUVA EI PUHU IHMISILLE, vaan JUMALALLE; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä HÄN PUHUU SALAISUUKSIA HENGESSÄ.”

        Onko kotona Englantia Jumalalle puhuva salaisuuksia Jumalalle puhuva? Miksi ei puhuisi Suomeksi Jumalalle?

        ”KIELILLÄ PUHUVA RAKENTAA ITSEÄÄN”

        Olisko niin, että Englantia puhuva rakentaa itseään hengellisesti puhuessaan Englantia?

        ”KIELILLÄ PUHUMINEN LAKKAA”
        Lakkaisiko englannin puhuminen joskus?


        Eipä oikein tunnu menevän kohdalleen tuo ”Englannin kielen armolahja”.

        Kielillä puhuminen on toki ”järjetöntä” eikä siihen löydy järjellistä selitystä.

        Vaan löytyisikö Hengellinen selitys?

        VÄITÄN, ETTÄ ARMOLAHJA NIMELTÄ ”KIELILLÄ PUHUMINEN” ei tuskin koskaan ole ( tai on aika harvoin) jotakin kansallista kieltä.

        Kielilläpuhumisesta ei mainita kai kuin eka helluntaina, sitä että eri kielet olivat jotta paikalla olevan muunkieliset ymmärtäisivät mitä kiitetään.

        Paavali ei viittaa mitään kasallisten kielten suuntaan. Hän opettaa, että Korintossa uskovat puhuvat jotakin kieltä mikä ei ole kansallista kieltä.

        Toteaahan hän että puhumaan kotona kielillä Jumalalle salaisuuksia.

        Myöskin maininta, että kielet rakentaa kielillä puhuvaa hengellisesti.

        Paavali itsekin toteaa omalta kohdaltaan, että hänen on rukoiltava ja veisattava kiitosta kielillä ja myöskin ymmärryksellä;

        ” JOS MINÄ RUKOILEN KIELILLÄ PUHUEN, niin minun HENKENI kyllä rukoilee, MUTTA YMMÄRRYKSENI ON HEDELMÄTÖN.

        Kuinka siis on? Minun ON RUKOILTAVA HENGELLÄNI, mutta minun on rukoiltava MYÖSKIN YMMÄRRYKSELLÄNI; minun on veisattava KIITOSTA HENGELLÄNI, mutta minun on VEISATTAVA MYÖSKIN YMMÄRRYKSELLÄNI.”

        Paavali siis rukoilee kielillä jota kieltä hän ei itse ymmärrä, myöskin Paavali veisaa kiitosta kielillä jota ei ymmärrä itse ( vaikka joku väittä tuolla toisaalla, että Raamattu ei puhu mitään kielillä laulamisesta).Mutta hän rukoillee myöskin ymmärryksellä ja veisaa ymmärryksellä- eli rukoilee ja veisaa kielellä jota hän itsekin ymmärtää, mutta myöskin niin että hän ei itse sitä ymmärrä.

        Tuntuu tosi ”järjettömältä” ja järjelle se järjetöntä onkin. MUTTA ei Hengelle.

        Kielilläpuhumisessa ei olekaan kyse järjen asiasta vaan Hengellisestä asiasta joka on tutkiskeltava Hengellisesti.

        Sellainen ihminen joka ei omaa mitään Pyhän Hengen yliluonnollista lahjaa , sellaisen on mahdotonta käsittää koko asiaa , vaan katselee noita asioita täysin ulkopuolelta, omiin luuloihinsa perustuen


        Itsekään en ymmärtänyt kielilläpuhumisesta ja muistakaan Pyhän Hengen lahjoista hälkäsen pöläystä ennen kuin itse yllättäen sain kielet vaikka en ollut muistaakseni KOSKAAN kuullut 30 vuoden aikana kenenkään puhuvan kielillä. Muiden armolahjojen saamisen myötä Pyhä Henki avasi myöskin ymmärryksen käsittämään Pyhän Hengen lahjoja laajemmin.


        Miltä kielet sitten kuulostavat:
        Empä kirjoita kielillä jotka sain jo noin 15 vuotta sitten. Turhaa antaa monille aihetta pilkata Pyhän Hengen lahjoja omaksi kadotuksekseen. Itse en ymmärrä vähääkään siitä mitä kielillä puhun, mutta monet uskovat joilla on lahja selittää kieliä ovat kieliäni selittäneet ja niissä on ollut selvä hengellinen sanoma jollekin.

        Joskus autolla ajaessa laulan täyttä kurkkua tutulla sävelellä kielillä- se on ihan helppoa kun ei tarvitse seurata sanoja.

        Tärkeää on että silloin kun ei oikein tiedä mitä rukoilee, niin on kuten sana sanoo:

        ” Samoin myös Henki auttaa meidän heikkouttamme. Sillä me emme tiedä, mitä meidän pitää rukoileman, niinkuin rukoilla tulisi, mutta Henki itse rukoilee meidän puolestamme sanomattomilla huokauksilla.
        27. Mutta sydänten tutkija tietää, mikä Hengen mieli on, sillä Henki rukoilee Jumalan tahdon mukaan pyhien edestä.”

        Henki rukoilee kielillä- ihan niin kuin Paavali toteaa omalta kohdaltaan;

        ” Minun ON RUKOILTAVA HENGELLÄNI”

        Toki on rukoiltava myöskin ymmärryksellä. Ihan selvällä Suomella:
        ” mutta minun on rukoiltava MYÖSKIN YMMÄRRYKSELLÄNI;”

        ” JOS MINÄ RUKOILEN KIELILLÄ PUHUEN, niin minun HENKENI kyllä rukoilee, MUTTA YMMÄRRYKSENI ON HEDELMÄTÖN”

        Jumala kyllä ymmärtää kieliä, vaikka et itse niitä ymmärtäisikään sanotaanhan selvästi:

        ” KIELILLÄ PUHUVA EI PUHU IHMISILLE, vaan JUMALALLE; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä HÄN PUHUU SALAISUUKSIA HENGESSÄ”

        Valtavan ihanan asia.

        Siksi on siis hyvä rukoilla ja pyytää jotakin hengellistä lahjaa. Kielilläpuhumisen lahja on niistä yleisin.

        ” pyrkikää saamaan hengellisiä lahjoja, mutta varsinkin profetoimisen lahjaa.
        2. Sillä kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä.
        3. Mutta profetoiva puhuu ihmisille rakennukseksi ja kehoitukseksi ja lohdutukseksi.
        4. Kielillä puhuva rakentaa itseään, mutta profetoiva rakentaa seurakuntaa.”

        Eikä se itsensä hengellinen rakentaminen ole pahaksi ollenkaan.

        Itse en ole puhunut kielillä hengellisessä kokouksessa kai muuta kuin parisen kertaa ja silloinkin tiesin, että selittäjä on paikalla, ja siitäkin on aikaa jo 15 vuotta.

        Monesti menee ehkä vuosikin tai enemmänkin, että en muista koko kielilläpuhumista.
        Kuitenkin pystyn koska tahansa aloittaa puhumaan kielillä oli tilanne muuten mikä tahansa.

        Eräs asia vielä:

        Kielillä puhumista on toki sellaistakin, että uskova pystyy puhumaan kielillä VAIN tietyssä hengellisessä ”hurmostilassa” ollessaan. Siksi kai joissakin luterilaisissa piireissä puhutaankin ”hurmoskielistä”.

        Näinhän -92 käänös myöskin yhdessä kohtaa sanoo:

        1.Kr 14:19 ” Jotta voisin opettaa muitakin, haluan seurakunnassa silti puhua mieluummin viisi ymmärrettävää sanaa kuin tuhansia HURMOSKIELEN sanoja.”

        Varsinaisesti kielet eivät kuitenkaan ole mitään ”hurmoskieliä” –mutta on toki niitäkin. ”Hurmoskielet ” omaava ei siis pysty puhumaan kielillä koska tahansa vaan ainoastaan tietyssä ”hurmostilassa” ollessaan.

        Tuollaisessa hurmostilassa on kuitenkin omat vaaransa- mistä kyseinen hurmos on lähtöisin?

        Paljon on hurmosta joka saadaan aikaan manipuloimalla ja kiihottamalla. Sellaisen on hyvin yleistä pakanauskontojen piirissä, mutta valitettavasti tuollaista kiihottamista esiintyy täällä Suomessakin yltiökarismaattisissa piireissä.

        JOS asia synnyttää ASIALLISTA keskustelua palannen asiaan kommenttien myötä.

        Voitto Ramu    


      • on kaukana
        Voitto-Ramu kirjoitti:

            Nopeasti toisin esille mitä kielilläpuhuminen Raamatun mukaan on:

        Raamatunkohdat joissa kielilläpuhumisesta mainitaan:

        ”Mk 16:17 Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat UUSILLA KIELILLÄ,

        Apt 2:4Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja ALKOIVAT PUHUA MUILLA KIELILLÄ, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi.

        Apt 10:46 Ja kaikki ne uskovaiset, jotka olivat ympärileikatut ja olivat tulleet Pietarin mukana, hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin pakanoihinkin,
        46. sillä he kuulivat HEIDÄN PUHUVAN KIELILLÄ ja ylistävän Jumalaa.

        Apt 19:6 Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja HE PUHUIVAT KIELILLÄ ja ennustivat.

        1Kr 12:10toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen profetoimisen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä; toinen ERI KIELILLÄ PUHUMISEN LAHJAN, TOINEN TAAS LAHJAN SELITTÄÄ KIELIÄ.
        11. Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo.

        1.Kr 12: 28. Niinpä Jumala asetti seurakuntaan ensiksi muutamia apostoleiksi, toisia profeetoiksi, kolmansia opettajiksi, sitten hän antoi voimallisia tekoja, sitten armolahjoja parantaa tauteja, avustaa, hallita, PUHUA ERI KIELILLÄ.

        1.Kr 12. 30. Eihän kaikilla ole parantamisen armolahjoja? EIVÄTHÄN KAIKKI PUHU KIELILLÄ? Eiväthän kaikki kykene NIITÄ SELITTÄMÄÄN?

        1.Kr 13: 1. Vaikka minä PUHUISIN IHMISTEN ja ENKELIEN KIELILLÄ, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen.

        1.Kr 13: 8. Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja KIELILLÄ PUHUMINEN LAKKAA, ja tieto katoaa.

        1Kr 14: 2. Sillä KIELILLÄ PUHUVA EI PUHU IHMISILLE, vaan JUMALALLE; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä HÄN PUHUU SALAISUUKSIA HENGESSÄ.

        1.Kr 14: 4. KIELILLÄ PUHUVA RAKENTAA ITSEÄÄN, mutta profetoiva rakentaa seurakuntaa.

        1.Kr 14: 5. Soisin teidän KAIKKIEN PUHUVAN KIELILLÄ, mutta vielä mieluummin soisin teidän profetoivan; sillä profetoiva on suurempi kuin kielillä puhuva, ellei tämä samalla selitä, niin että seurakunta siitä rakentuu.
        6. Jos minä nyt, veljet, tulisin luoksenne KIELILLÄ PUHUEN, mitä minä teitä sillä hyödyttäisin, ellen puhuisi teille ilmestyksen tai tiedon tai profetian tai opetuksen sanoja?
        7. Niinhän on elottomain soittimienkin laita, huilujen tai kitarain: kuinka tiedetään, mitä huilulla tai kitaralla soitetaan, elleivät ne soi toisistaan erottuvin sävelin?
        8. Niinikään, jos pasuna antaa epäselvän äänen, kuka silloin valmistautuu taisteluun?
        9. Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen.
        10. Maailmassa on, kuka tietää, kuinka monta eri kieltä, mutta ei ainoatakaan, jonka äänet eivät ole ymmärrettävissä.
        11. Mutta jos en tiedä sanojen merkitystä, olen minä puhujalle muukalainen, ja puhuja on minulle muukalainen.
        12. Samoin tekin, koska tavoittelette henkilahjoja, niin pyrkikää seurakunnan rakennukseksi saamaan niitä runsaasti.

        13. Sentähden rukoilkoon se, JOKA KIELILLÄ PUHUU, ETTÄ HÄN TAITAISI SELITTÄÄ.
        14. Sillä JOS MINÄ RUKOILEN KIELILLÄ PUHUEN, niin minun HENKENI kyllä rukoilee, MUTTA YMMÄRRYKSENI ON HEDELMÄTÖN.

        1.Kr 14: 15. Kuinka siis on? Minun ON RUKOILTAVA HENGELLÄNI, mutta minun on rukoiltava MYÖSKIN YMMÄRRYKSELLÄNI; minun on veisattava KIITOSTA HENGELLÄNI, mutta minun on VEISATTAVA MYÖSKIN YMMÄRRYKSELLÄNI.
        16. Sillä jos ylistät Jumalaa hengessä, kuinka oppimattoman paikalla istuva saattaa sanoa "amen" sinun kiitokseesi? Eihän hän ymmärrä, mitä sanot.
        17. Sinä kyllä kiität hyvin, mutta toinen ei siitä rakennu.
        18. Minä kiitän Jumalaa, että PUHUN KIELILLÄ ENEMMÄN kuin teistä kukaan;
        19. mutta seurakunnassa tahdon mieluummin puhua viisi sanaa ymmärrykselläni, opettaakseni muitakin, KUIN KYMMENENTUHATTA SANAA KIELILLÄ.

        1.Kr 14. 21. Laissa on kirjoitettuna: "Vieraskielisten kautta ja muukalaisten huulilla minä olen puhuva tälle kansalle, eivätkä he sittenkään minua kuule, sanoo Herra".
        22. KIELET EIVÄT SIIS OLE MERKIKSI USKOVILLE, vaan NIILLE, JOTKA EIVÄT USKO; mutta profetoiminen ei ole merkiksi uskottomille, vaan uskoville.
        23. Jos nyt koko seurakunta kokoontuisi yhteen ja KAIKKI SIELLÄ PUHUISIVAT KIELILLÄ ja sinne tulisi opetuksesta tai uskosta osattomia, eivätkö he sanoisi teidän olevan järjiltänne?
        24. Mutta jos kaikki profetoisivat ja joku uskosta tai opetuksesta osaton tulisi sisään, niin kaikki paljastaisivat hänet ja kaikki langettaisivat hänestä tuomion,
        25. hänen sydämensä salaisuudet tulisivat ilmi, ja niin hän kasvoilleen langeten rukoilisi Jumalaa ja julistaisi, että Jumala totisesti on teissä.
        26. Kuinka siis on, veljet? Kun tulette yhteen, on jokaisella jotakin annettavaa: millä on virsi, millä opetus, millä ilmestys, MIKÄ PUHUU KIELILLÄ, MIKÄ SELITTÄÄ; KAIKKI TAPAHTUKOON RAKENNUKSEKSI.

        1.Kr 14. 27. JOS KIELILLÄ PUHUTAAN, niin puhukoon kullakin kertaa vain kaksi tai enintään kolme, ja YKSI KERRALLAAN, JA YKSI SELITTÄKÖÖN;
        28. mutta jos ei ole selittäjää, niin olkoot vaiti seurakunnassa ja puhukoot itselleen ja Jumalalle.

        1.Kr 14. 39. Sentähden, veljeni, harrastakaa profetoimista ÄLKÄÄKÄ ESTÄKÖ KIELILLÄ PUHUMASTA.
        40. Mutta kaikki tapahtukoon säädyllisesti ja järjestyksessä.

        Ehkä muuallakin kielilläpuhumisesta mainitaan, mutta edellä tärkeimmät asiaan vaikuttavat kohdat.
        ------------------

        MONET VÄITTÄVÄT, ETTÄ KIELILLÄPUHUMISEN LAHJAN TULEE OLLA JOTAKIN OLEMASSA OLEVAA KANSALLISTA KIELTÄ.

        Monesti varmaan niin onkin mutta EI suinkaan AINA, tai jopa erittäin harvoin.

        KUVITELLAANPA, että kielet olisivat jotakin olemassa olevaan kieltä vaikkapa Englantia. Eli joku siis saisi Pyhän Hengen lahjana Englannin kielen puhumisen lahjan, muutat ei ymmärtäisi itse siitä mitään.

        Itse hän ei siis ymmärtäisi puhumaansa Englantia vaan seurakunnassa pitäisi olla toinen joka on saanut Pyhältä Hengeltä lahjan selittää Englannin kieliä.
        Eli toimittaisiin Raamatun opetuksen mukaan:

        Yksi puhuu Englantia ja joku toinen selittää. Jos puhutaan paikalla olevalla Englantilaiselle, niin miksi se pitäisi selittää toisillekin.

        Miksi pitäisi puhua kokouksessa Englantia ? Miksi Englantia puhuttaessa rakennutaan, miksi ei Suomea puhuttaessa?


        Miksi sanotaan:
        ” Sillä KIELILLÄ PUHUVA EI PUHU IHMISILLE, vaan JUMALALLE; ei häntä näet KUKAAN ymmärrä, sillä HÄN PUHUU SALAISUUKSIA HENGESSÄ”

        Tokihan nyt Englantia ymmärtää kokouksessa monikin.

        Olisko niin, että kielillä puhumisen armolahjan voi opiskella – Englantiahan opiskellaan, - onko siis Englantia osaavalla armolahja puhua kielillä? Ja olisko Englantia tulkkaavalla armolahja selittää kieliä?

        MIKSI KOTONA PITÄIS PUHUA ENGLANTIA JUMALALLE?

        Sanotaanhan Raamatussa:
        ” Sillä KIELILLÄ PUHUVA EI PUHU IHMISILLE, vaan JUMALALLE; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä HÄN PUHUU SALAISUUKSIA HENGESSÄ.”

        Onko kotona Englantia Jumalalle puhuva salaisuuksia Jumalalle puhuva? Miksi ei puhuisi Suomeksi Jumalalle?

        ”KIELILLÄ PUHUVA RAKENTAA ITSEÄÄN”

        Olisko niin, että Englantia puhuva rakentaa itseään hengellisesti puhuessaan Englantia?

        ”KIELILLÄ PUHUMINEN LAKKAA”
        Lakkaisiko englannin puhuminen joskus?


        Eipä oikein tunnu menevän kohdalleen tuo ”Englannin kielen armolahja”.

        Kielillä puhuminen on toki ”järjetöntä” eikä siihen löydy järjellistä selitystä.

        Vaan löytyisikö Hengellinen selitys?

        VÄITÄN, ETTÄ ARMOLAHJA NIMELTÄ ”KIELILLÄ PUHUMINEN” ei tuskin koskaan ole ( tai on aika harvoin) jotakin kansallista kieltä.

        Kielilläpuhumisesta ei mainita kai kuin eka helluntaina, sitä että eri kielet olivat jotta paikalla olevan muunkieliset ymmärtäisivät mitä kiitetään.

        Paavali ei viittaa mitään kasallisten kielten suuntaan. Hän opettaa, että Korintossa uskovat puhuvat jotakin kieltä mikä ei ole kansallista kieltä.

        Toteaahan hän että puhumaan kotona kielillä Jumalalle salaisuuksia.

        Myöskin maininta, että kielet rakentaa kielillä puhuvaa hengellisesti.

        Paavali itsekin toteaa omalta kohdaltaan, että hänen on rukoiltava ja veisattava kiitosta kielillä ja myöskin ymmärryksellä;

        ” JOS MINÄ RUKOILEN KIELILLÄ PUHUEN, niin minun HENKENI kyllä rukoilee, MUTTA YMMÄRRYKSENI ON HEDELMÄTÖN.

        Kuinka siis on? Minun ON RUKOILTAVA HENGELLÄNI, mutta minun on rukoiltava MYÖSKIN YMMÄRRYKSELLÄNI; minun on veisattava KIITOSTA HENGELLÄNI, mutta minun on VEISATTAVA MYÖSKIN YMMÄRRYKSELLÄNI.”

        Paavali siis rukoilee kielillä jota kieltä hän ei itse ymmärrä, myöskin Paavali veisaa kiitosta kielillä jota ei ymmärrä itse ( vaikka joku väittä tuolla toisaalla, että Raamattu ei puhu mitään kielillä laulamisesta).Mutta hän rukoillee myöskin ymmärryksellä ja veisaa ymmärryksellä- eli rukoilee ja veisaa kielellä jota hän itsekin ymmärtää, mutta myöskin niin että hän ei itse sitä ymmärrä.

        Tuntuu tosi ”järjettömältä” ja järjelle se järjetöntä onkin. MUTTA ei Hengelle.

        Kielilläpuhumisessa ei olekaan kyse järjen asiasta vaan Hengellisestä asiasta joka on tutkiskeltava Hengellisesti.

        Sellainen ihminen joka ei omaa mitään Pyhän Hengen yliluonnollista lahjaa , sellaisen on mahdotonta käsittää koko asiaa , vaan katselee noita asioita täysin ulkopuolelta, omiin luuloihinsa perustuen


        Itsekään en ymmärtänyt kielilläpuhumisesta ja muistakaan Pyhän Hengen lahjoista hälkäsen pöläystä ennen kuin itse yllättäen sain kielet vaikka en ollut muistaakseni KOSKAAN kuullut 30 vuoden aikana kenenkään puhuvan kielillä. Muiden armolahjojen saamisen myötä Pyhä Henki avasi myöskin ymmärryksen käsittämään Pyhän Hengen lahjoja laajemmin.


        Miltä kielet sitten kuulostavat:
        Empä kirjoita kielillä jotka sain jo noin 15 vuotta sitten. Turhaa antaa monille aihetta pilkata Pyhän Hengen lahjoja omaksi kadotuksekseen. Itse en ymmärrä vähääkään siitä mitä kielillä puhun, mutta monet uskovat joilla on lahja selittää kieliä ovat kieliäni selittäneet ja niissä on ollut selvä hengellinen sanoma jollekin.

        Joskus autolla ajaessa laulan täyttä kurkkua tutulla sävelellä kielillä- se on ihan helppoa kun ei tarvitse seurata sanoja.

        Tärkeää on että silloin kun ei oikein tiedä mitä rukoilee, niin on kuten sana sanoo:

        ” Samoin myös Henki auttaa meidän heikkouttamme. Sillä me emme tiedä, mitä meidän pitää rukoileman, niinkuin rukoilla tulisi, mutta Henki itse rukoilee meidän puolestamme sanomattomilla huokauksilla.
        27. Mutta sydänten tutkija tietää, mikä Hengen mieli on, sillä Henki rukoilee Jumalan tahdon mukaan pyhien edestä.”

        Henki rukoilee kielillä- ihan niin kuin Paavali toteaa omalta kohdaltaan;

        ” Minun ON RUKOILTAVA HENGELLÄNI”

        Toki on rukoiltava myöskin ymmärryksellä. Ihan selvällä Suomella:
        ” mutta minun on rukoiltava MYÖSKIN YMMÄRRYKSELLÄNI;”

        ” JOS MINÄ RUKOILEN KIELILLÄ PUHUEN, niin minun HENKENI kyllä rukoilee, MUTTA YMMÄRRYKSENI ON HEDELMÄTÖN”

        Jumala kyllä ymmärtää kieliä, vaikka et itse niitä ymmärtäisikään sanotaanhan selvästi:

        ” KIELILLÄ PUHUVA EI PUHU IHMISILLE, vaan JUMALALLE; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä HÄN PUHUU SALAISUUKSIA HENGESSÄ”

        Valtavan ihanan asia.

        Siksi on siis hyvä rukoilla ja pyytää jotakin hengellistä lahjaa. Kielilläpuhumisen lahja on niistä yleisin.

        ” pyrkikää saamaan hengellisiä lahjoja, mutta varsinkin profetoimisen lahjaa.
        2. Sillä kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä.
        3. Mutta profetoiva puhuu ihmisille rakennukseksi ja kehoitukseksi ja lohdutukseksi.
        4. Kielillä puhuva rakentaa itseään, mutta profetoiva rakentaa seurakuntaa.”

        Eikä se itsensä hengellinen rakentaminen ole pahaksi ollenkaan.

        Itse en ole puhunut kielillä hengellisessä kokouksessa kai muuta kuin parisen kertaa ja silloinkin tiesin, että selittäjä on paikalla, ja siitäkin on aikaa jo 15 vuotta.

        Monesti menee ehkä vuosikin tai enemmänkin, että en muista koko kielilläpuhumista.
        Kuitenkin pystyn koska tahansa aloittaa puhumaan kielillä oli tilanne muuten mikä tahansa.

        Eräs asia vielä:

        Kielillä puhumista on toki sellaistakin, että uskova pystyy puhumaan kielillä VAIN tietyssä hengellisessä ”hurmostilassa” ollessaan. Siksi kai joissakin luterilaisissa piireissä puhutaankin ”hurmoskielistä”.

        Näinhän -92 käänös myöskin yhdessä kohtaa sanoo:

        1.Kr 14:19 ” Jotta voisin opettaa muitakin, haluan seurakunnassa silti puhua mieluummin viisi ymmärrettävää sanaa kuin tuhansia HURMOSKIELEN sanoja.”

        Varsinaisesti kielet eivät kuitenkaan ole mitään ”hurmoskieliä” –mutta on toki niitäkin. ”Hurmoskielet ” omaava ei siis pysty puhumaan kielillä koska tahansa vaan ainoastaan tietyssä ”hurmostilassa” ollessaan.

        Tuollaisessa hurmostilassa on kuitenkin omat vaaransa- mistä kyseinen hurmos on lähtöisin?

        Paljon on hurmosta joka saadaan aikaan manipuloimalla ja kiihottamalla. Sellaisen on hyvin yleistä pakanauskontojen piirissä, mutta valitettavasti tuollaista kiihottamista esiintyy täällä Suomessakin yltiökarismaattisissa piireissä.

        JOS asia synnyttää ASIALLISTA keskustelua palannen asiaan kommenttien myötä.

        Voitto Ramu    

        Raamatun kohtien lateleminen ei tuo mitään selvyyttä asiaan, koska niiden kirjoittaja ei itse ole saanut Pyhää Henkeä.
        Onko edes käynyt kasteellakaan!


      • mistä sen pitäisi tulla
        on kaukana kirjoitti:

        Raamatun kohtien lateleminen ei tuo mitään selvyyttä asiaan, koska niiden kirjoittaja ei itse ole saanut Pyhää Henkeä.
        Onko edes käynyt kasteellakaan!

        Eikö Raamatunkohdista tuleekaan selvyys asiasta?

        Kertoisitko mikä noissa raamatunkohdissa on vikana?

        KUN et itse noita Raamatun kohtia ymmärrä, niin vika ei ole muussa kuin sinussa-
        Turha syyttää ymmärtämättömyysdstäsi raamatunkohtien esille tuojaa.

        Millä muka esitettävä asia on perusteltava jos ei Raamatunkohdilla.

        Sinn ymmärtämättömällä mielelläsikö?

        Mutta ei kun alat ITSE opettaa kelilläpuhmisesta omilla melipteilläsi- ODOTAMME MIELENKIINNOLLA mitä saat aikaan.


      • vaihteeksi

        Vastauksia aikaisempaan esitettyyn kysymysluetteloon:

        Kielilläpuhumista voi ymmärtää sellainen henkilö, jolle Jumala on antanut lahjan selittää kieliä. Tämä ei tarkoita sitä, että kaikkiin kieliin tulisi aina selitys, vaikka jollain tämä lahja olisikin. On mahdollista, että joku voi ymmärtää kieltä, koska osaa sitä luonnostaan. Kaverini on ollut joskus hengellisessä tapahtumassa, jossa hän lauloi kielillä. Samassa tapahtumassa oli nainen, joka puhui hepreaa äidinkielellään. Tämä nainen alkoi itkeä ja ääneen ihmetellä sitä, kuinka voi suomessa kuulla niin kauniin laulun Jeesuksesta hepreaksi.

        Jos kaksi kielilläpuhujaa kohtaavat toisensa niin tuskinpa he toistensa kieliä ymmärtävät, paitsi jos molemmilla on selittämisenlahja ja Jumala antaa kieliin sillä hetkellä selityksen. TAI jos molemmet ovat sellaisia kieliä, joita aina toinen puhuja sattuu osaamaan. Jos toinen vaikka puhuisi ranskaa ja toinen olisikin opiskellut ranskaa niin tietysti silloin ymmärtäisi.

        En tiedä, kuinka montaa kieltä on kuultu. Jumala tuntee kaikki maailman kielet joten niitä on voitu mahdollisesti kuulla hyvinkin montaa. Vain ja ainoastaan sen mukaan, pitä Pyhä Henki on antanut puhuttavaksi.

        En ainakaan tiedä sanakirjoja eikä sellaiset ole tarpeen. Tämä ei ole tarpeen, koska kielet on tarkoitettu siihen, jotta uskova ihminen voi henkilökohtaisesti rukoilla Jumalaa ja rukoilla kielillä asioiden puolesta, joita hänen ei välttämättä itsekään tarvitse tietää. Sillä kielilläpuhuja voi rukoilla esimerkiksi ystäviensä ongelmien puolesta, esirukousta muidenkin asioiden puolesta, omien asioiden puolesta, ylistää Jumalaa jne. Kuitenkaan hänen ei ole tarpeen itsensä tietää kaikkea, mitä rukoilee, vaan ajatuksena on nimenomaan tuoda asiat Jumalalle.

        Olen nähnyt netissä muutamia videopätkiä, jossa joku puhuu kielillä, mutten ymmärrä, kuinka se rakentaisi kenenkään uskoa, vaikka videot etsisi ja linkit laittaisikin. Minusta se ei ole lahjan idea.

        Kielilläpuhuja pääsääntöisesti itse ei ymmärrä, mitä puhuu. Joissain tapauksissa ainakin itse saatan joskus saada ajatuksen kokonaisuudesta, mitä asia koskee. Joskus saatan kokea puhumisessa ikään kuin voimavaikutuksen: Saatan kokea, että Jumala haluaa viedä eteenpäin, Jumalaa vahvistaa uskoa tai että Jumala antaa sanoja, joilla kiitä Häntä hänen hyvyydestään. Useinkaan kyllä en tiedä yhtään, mutta saatan silti kokea, että rukous on jostain syystä todella tärkeää rukoilla. Joissain tapauksissa Jumala voi antaa ymmärryksen, että lauseiden ja sanojen merkityksen tajuaa, tuolloin tietää, mitä asioita rukoilee. Kielilläpuhumista voi käyttää myös siihen, kun rukoilee jonkun toisen ihmisen puolesta. Tällöin voi olla hyväksi, jos Jumala antaa selityksen. Tätä kautta rukoiltavalle ihmiselle Jeesus voi antaa vastauksen johonkin tärkeään häntä koskevaan asiaan. =)

        "Jos kukaan ei ymmärrä.." Kun puhutaan kielillä puhumisesta, jonka Jumalan Pyhä Henki on antanut, niin on aina YKSI, joka ymmärtää. Jumala ymmärtää aina, mitä kielillä puhuminen sanoo. Rukous on voimallista ja terävää kuin kaksiteräinen miekka. Sanoisin, että rukous on Jumalan mielenmukaista rukousta, jonka vaikutuksesta tapahtuu todella suuria asioita henkivalloissa ja todellisuudessa.

        Paljon siunausta ja voimia!!
        Raamattu on ensisijainen kirja, joka kertoo siitä, mitä on kielilläpuhuminen, eikä ihmisten selitykset. Ensisijaisinta armolahjoissa aina on, että Jeesus on perustana kaikella. Hän on pelastaja ja hyvä Jumala, joka haluaa myös varustaa ja antaa hyviä lahjoja. Kun tämä on kunnossa, että Jeesus on Herra ja haluaa Häntä seurata, niin näiden asioiden kanssa voi olla turvallisella mielellä! =)


      • pihlajainen 3

        1. Jos jollakin on kielten selittämisen armolahja, hän ymmärtää.
        Ja tietysti silloin, kun puhuu ihan tavallista kieltä, joka on toisille tuttu,
        vaikkei puhuja itse sitä osaisikaan. Usein olen kuullut rukouskielenä
        englantia tai ranskaa, vaikka puhuja ei niitä itse osaakaan. Itse erotan
        rukouksestani latinan sanoja ja pystyn jonkin verran ymmärryksellä
        puikkaroimaan, mistä on kysymys luettuani aikanaan 5 tuntia pakkolatinaa
        viikossa.
        2. Kielilläpuhuminen on ihmisen ja Jumalan välinen asia, sitä ei ole
        tarkoitettu ihmisten väliseen vuoropuheluun. Keskustelu ei siis kuulu
        kuvioihin.
        Samoin kielillä rukoilua voidaan käyttää sodankäynnissä vihollista vastaan,
        eli jos esim. jollaikin ihmisellä on voimakkaita siteitä (alkoholi, huumeet..)
        niitä on helpompi monesti katkoa kielillä rukoilemalla.
        3. Lukemattomia, Raamattu puhuu ihmisten ja enkelten kielistä
        4. Silloin on, jos ne ovat tunnistettavia kieliä, joita jokin kansa puhuu.
        5. Kyllä varmaan löytyy, jos esim. selaat TV 7:n ohjelma-arkistoa.
        Yleensä kokouksissa, joissa rukoillaan paljon, saattaa osa rukouksesta olla kielillä rukoiltua.
        6. Joskus ymmärtää, joskus ei. Vertaa edellisiin vastauksiin.
        7. 1. Puhetta Jumalan kanssa, Jumalan rakkaudessa olemista,
        eheytymistä, parantumista.
        2. Rukousta asioiden puolesta, joita rukoilijakaan ei tiedä. Jälkeenpäin
        joskus selviää, miksi on pitänyt juuri tietyllä hetkellä rukoilla, esim.
        jollakin vaaratilanne liikenteessä tai vastaavaa.
        3. Hengellisessä sodankäynnissä paholaista vastaan riittää, että
        Jumala antaa sanat ja voiman niihin, ei tarvitse itse tietää, mitä sanoo.
        Rukouksen sävystä tietysti voi usein päätellä, mistä on kysymys,
        eli esim. rakkaussuhteen hoidosta Jumalan kanssa, toisen ihmisen
        ongelma-alueiden järjestykseenpanosta hengen maailmoissa tai
        vihollisen henkivaltojen käskemisestä pois.


      • Kyllä voivat kesuskustella,yleensä eivät kesustele,siinä tulee kehoitus seuraavaksi,tahi ylistystä,jopa nuhtelua synnin seuraukesta kehotta parannukseen,
        7. Puhuja puhuu yksistään,kiittä Jumlaa rakentaa itseään,ei seurakuntaa,toiset eivät ymmärrä lainkaan,(puhuu enkelten kieltä)
        kysymys:


      • kielto-siansaksalle
        Voitto-Ramu kirjoitti:

            Nopeasti toisin esille mitä kielilläpuhuminen Raamatun mukaan on:

        Raamatunkohdat joissa kielilläpuhumisesta mainitaan:

        ”Mk 16:17 Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat UUSILLA KIELILLÄ,

        Apt 2:4Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja ALKOIVAT PUHUA MUILLA KIELILLÄ, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi.

        Apt 10:46 Ja kaikki ne uskovaiset, jotka olivat ympärileikatut ja olivat tulleet Pietarin mukana, hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin pakanoihinkin,
        46. sillä he kuulivat HEIDÄN PUHUVAN KIELILLÄ ja ylistävän Jumalaa.

        Apt 19:6 Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja HE PUHUIVAT KIELILLÄ ja ennustivat.

        1Kr 12:10toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen profetoimisen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä; toinen ERI KIELILLÄ PUHUMISEN LAHJAN, TOINEN TAAS LAHJAN SELITTÄÄ KIELIÄ.
        11. Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo.

        1.Kr 12: 28. Niinpä Jumala asetti seurakuntaan ensiksi muutamia apostoleiksi, toisia profeetoiksi, kolmansia opettajiksi, sitten hän antoi voimallisia tekoja, sitten armolahjoja parantaa tauteja, avustaa, hallita, PUHUA ERI KIELILLÄ.

        1.Kr 12. 30. Eihän kaikilla ole parantamisen armolahjoja? EIVÄTHÄN KAIKKI PUHU KIELILLÄ? Eiväthän kaikki kykene NIITÄ SELITTÄMÄÄN?

        1.Kr 13: 1. Vaikka minä PUHUISIN IHMISTEN ja ENKELIEN KIELILLÄ, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen.

        1.Kr 13: 8. Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja KIELILLÄ PUHUMINEN LAKKAA, ja tieto katoaa.

        1Kr 14: 2. Sillä KIELILLÄ PUHUVA EI PUHU IHMISILLE, vaan JUMALALLE; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä HÄN PUHUU SALAISUUKSIA HENGESSÄ.

        1.Kr 14: 4. KIELILLÄ PUHUVA RAKENTAA ITSEÄÄN, mutta profetoiva rakentaa seurakuntaa.

        1.Kr 14: 5. Soisin teidän KAIKKIEN PUHUVAN KIELILLÄ, mutta vielä mieluummin soisin teidän profetoivan; sillä profetoiva on suurempi kuin kielillä puhuva, ellei tämä samalla selitä, niin että seurakunta siitä rakentuu.
        6. Jos minä nyt, veljet, tulisin luoksenne KIELILLÄ PUHUEN, mitä minä teitä sillä hyödyttäisin, ellen puhuisi teille ilmestyksen tai tiedon tai profetian tai opetuksen sanoja?
        7. Niinhän on elottomain soittimienkin laita, huilujen tai kitarain: kuinka tiedetään, mitä huilulla tai kitaralla soitetaan, elleivät ne soi toisistaan erottuvin sävelin?
        8. Niinikään, jos pasuna antaa epäselvän äänen, kuka silloin valmistautuu taisteluun?
        9. Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen.
        10. Maailmassa on, kuka tietää, kuinka monta eri kieltä, mutta ei ainoatakaan, jonka äänet eivät ole ymmärrettävissä.
        11. Mutta jos en tiedä sanojen merkitystä, olen minä puhujalle muukalainen, ja puhuja on minulle muukalainen.
        12. Samoin tekin, koska tavoittelette henkilahjoja, niin pyrkikää seurakunnan rakennukseksi saamaan niitä runsaasti.

        13. Sentähden rukoilkoon se, JOKA KIELILLÄ PUHUU, ETTÄ HÄN TAITAISI SELITTÄÄ.
        14. Sillä JOS MINÄ RUKOILEN KIELILLÄ PUHUEN, niin minun HENKENI kyllä rukoilee, MUTTA YMMÄRRYKSENI ON HEDELMÄTÖN.

        1.Kr 14: 15. Kuinka siis on? Minun ON RUKOILTAVA HENGELLÄNI, mutta minun on rukoiltava MYÖSKIN YMMÄRRYKSELLÄNI; minun on veisattava KIITOSTA HENGELLÄNI, mutta minun on VEISATTAVA MYÖSKIN YMMÄRRYKSELLÄNI.
        16. Sillä jos ylistät Jumalaa hengessä, kuinka oppimattoman paikalla istuva saattaa sanoa "amen" sinun kiitokseesi? Eihän hän ymmärrä, mitä sanot.
        17. Sinä kyllä kiität hyvin, mutta toinen ei siitä rakennu.
        18. Minä kiitän Jumalaa, että PUHUN KIELILLÄ ENEMMÄN kuin teistä kukaan;
        19. mutta seurakunnassa tahdon mieluummin puhua viisi sanaa ymmärrykselläni, opettaakseni muitakin, KUIN KYMMENENTUHATTA SANAA KIELILLÄ.

        1.Kr 14. 21. Laissa on kirjoitettuna: "Vieraskielisten kautta ja muukalaisten huulilla minä olen puhuva tälle kansalle, eivätkä he sittenkään minua kuule, sanoo Herra".
        22. KIELET EIVÄT SIIS OLE MERKIKSI USKOVILLE, vaan NIILLE, JOTKA EIVÄT USKO; mutta profetoiminen ei ole merkiksi uskottomille, vaan uskoville.
        23. Jos nyt koko seurakunta kokoontuisi yhteen ja KAIKKI SIELLÄ PUHUISIVAT KIELILLÄ ja sinne tulisi opetuksesta tai uskosta osattomia, eivätkö he sanoisi teidän olevan järjiltänne?
        24. Mutta jos kaikki profetoisivat ja joku uskosta tai opetuksesta osaton tulisi sisään, niin kaikki paljastaisivat hänet ja kaikki langettaisivat hänestä tuomion,
        25. hänen sydämensä salaisuudet tulisivat ilmi, ja niin hän kasvoilleen langeten rukoilisi Jumalaa ja julistaisi, että Jumala totisesti on teissä.
        26. Kuinka siis on, veljet? Kun tulette yhteen, on jokaisella jotakin annettavaa: millä on virsi, millä opetus, millä ilmestys, MIKÄ PUHUU KIELILLÄ, MIKÄ SELITTÄÄ; KAIKKI TAPAHTUKOON RAKENNUKSEKSI.

        1.Kr 14. 27. JOS KIELILLÄ PUHUTAAN, niin puhukoon kullakin kertaa vain kaksi tai enintään kolme, ja YKSI KERRALLAAN, JA YKSI SELITTÄKÖÖN;
        28. mutta jos ei ole selittäjää, niin olkoot vaiti seurakunnassa ja puhukoot itselleen ja Jumalalle.

        1.Kr 14. 39. Sentähden, veljeni, harrastakaa profetoimista ÄLKÄÄKÄ ESTÄKÖ KIELILLÄ PUHUMASTA.
        40. Mutta kaikki tapahtukoon säädyllisesti ja järjestyksessä.

        Ehkä muuallakin kielilläpuhumisesta mainitaan, mutta edellä tärkeimmät asiaan vaikuttavat kohdat.
        ------------------

        MONET VÄITTÄVÄT, ETTÄ KIELILLÄPUHUMISEN LAHJAN TULEE OLLA JOTAKIN OLEMASSA OLEVAA KANSALLISTA KIELTÄ.

        Monesti varmaan niin onkin mutta EI suinkaan AINA, tai jopa erittäin harvoin.

        KUVITELLAANPA, että kielet olisivat jotakin olemassa olevaan kieltä vaikkapa Englantia. Eli joku siis saisi Pyhän Hengen lahjana Englannin kielen puhumisen lahjan, muutat ei ymmärtäisi itse siitä mitään.

        Itse hän ei siis ymmärtäisi puhumaansa Englantia vaan seurakunnassa pitäisi olla toinen joka on saanut Pyhältä Hengeltä lahjan selittää Englannin kieliä.
        Eli toimittaisiin Raamatun opetuksen mukaan:

        Yksi puhuu Englantia ja joku toinen selittää. Jos puhutaan paikalla olevalla Englantilaiselle, niin miksi se pitäisi selittää toisillekin.

        Miksi pitäisi puhua kokouksessa Englantia ? Miksi Englantia puhuttaessa rakennutaan, miksi ei Suomea puhuttaessa?


        Miksi sanotaan:
        ” Sillä KIELILLÄ PUHUVA EI PUHU IHMISILLE, vaan JUMALALLE; ei häntä näet KUKAAN ymmärrä, sillä HÄN PUHUU SALAISUUKSIA HENGESSÄ”

        Tokihan nyt Englantia ymmärtää kokouksessa monikin.

        Olisko niin, että kielillä puhumisen armolahjan voi opiskella – Englantiahan opiskellaan, - onko siis Englantia osaavalla armolahja puhua kielillä? Ja olisko Englantia tulkkaavalla armolahja selittää kieliä?

        MIKSI KOTONA PITÄIS PUHUA ENGLANTIA JUMALALLE?

        Sanotaanhan Raamatussa:
        ” Sillä KIELILLÄ PUHUVA EI PUHU IHMISILLE, vaan JUMALALLE; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä HÄN PUHUU SALAISUUKSIA HENGESSÄ.”

        Onko kotona Englantia Jumalalle puhuva salaisuuksia Jumalalle puhuva? Miksi ei puhuisi Suomeksi Jumalalle?

        ”KIELILLÄ PUHUVA RAKENTAA ITSEÄÄN”

        Olisko niin, että Englantia puhuva rakentaa itseään hengellisesti puhuessaan Englantia?

        ”KIELILLÄ PUHUMINEN LAKKAA”
        Lakkaisiko englannin puhuminen joskus?


        Eipä oikein tunnu menevän kohdalleen tuo ”Englannin kielen armolahja”.

        Kielillä puhuminen on toki ”järjetöntä” eikä siihen löydy järjellistä selitystä.

        Vaan löytyisikö Hengellinen selitys?

        VÄITÄN, ETTÄ ARMOLAHJA NIMELTÄ ”KIELILLÄ PUHUMINEN” ei tuskin koskaan ole ( tai on aika harvoin) jotakin kansallista kieltä.

        Kielilläpuhumisesta ei mainita kai kuin eka helluntaina, sitä että eri kielet olivat jotta paikalla olevan muunkieliset ymmärtäisivät mitä kiitetään.

        Paavali ei viittaa mitään kasallisten kielten suuntaan. Hän opettaa, että Korintossa uskovat puhuvat jotakin kieltä mikä ei ole kansallista kieltä.

        Toteaahan hän että puhumaan kotona kielillä Jumalalle salaisuuksia.

        Myöskin maininta, että kielet rakentaa kielillä puhuvaa hengellisesti.

        Paavali itsekin toteaa omalta kohdaltaan, että hänen on rukoiltava ja veisattava kiitosta kielillä ja myöskin ymmärryksellä;

        ” JOS MINÄ RUKOILEN KIELILLÄ PUHUEN, niin minun HENKENI kyllä rukoilee, MUTTA YMMÄRRYKSENI ON HEDELMÄTÖN.

        Kuinka siis on? Minun ON RUKOILTAVA HENGELLÄNI, mutta minun on rukoiltava MYÖSKIN YMMÄRRYKSELLÄNI; minun on veisattava KIITOSTA HENGELLÄNI, mutta minun on VEISATTAVA MYÖSKIN YMMÄRRYKSELLÄNI.”

        Paavali siis rukoilee kielillä jota kieltä hän ei itse ymmärrä, myöskin Paavali veisaa kiitosta kielillä jota ei ymmärrä itse ( vaikka joku väittä tuolla toisaalla, että Raamattu ei puhu mitään kielillä laulamisesta).Mutta hän rukoillee myöskin ymmärryksellä ja veisaa ymmärryksellä- eli rukoilee ja veisaa kielellä jota hän itsekin ymmärtää, mutta myöskin niin että hän ei itse sitä ymmärrä.

        Tuntuu tosi ”järjettömältä” ja järjelle se järjetöntä onkin. MUTTA ei Hengelle.

        Kielilläpuhumisessa ei olekaan kyse järjen asiasta vaan Hengellisestä asiasta joka on tutkiskeltava Hengellisesti.

        Sellainen ihminen joka ei omaa mitään Pyhän Hengen yliluonnollista lahjaa , sellaisen on mahdotonta käsittää koko asiaa , vaan katselee noita asioita täysin ulkopuolelta, omiin luuloihinsa perustuen


        Itsekään en ymmärtänyt kielilläpuhumisesta ja muistakaan Pyhän Hengen lahjoista hälkäsen pöläystä ennen kuin itse yllättäen sain kielet vaikka en ollut muistaakseni KOSKAAN kuullut 30 vuoden aikana kenenkään puhuvan kielillä. Muiden armolahjojen saamisen myötä Pyhä Henki avasi myöskin ymmärryksen käsittämään Pyhän Hengen lahjoja laajemmin.


        Miltä kielet sitten kuulostavat:
        Empä kirjoita kielillä jotka sain jo noin 15 vuotta sitten. Turhaa antaa monille aihetta pilkata Pyhän Hengen lahjoja omaksi kadotuksekseen. Itse en ymmärrä vähääkään siitä mitä kielillä puhun, mutta monet uskovat joilla on lahja selittää kieliä ovat kieliäni selittäneet ja niissä on ollut selvä hengellinen sanoma jollekin.

        Joskus autolla ajaessa laulan täyttä kurkkua tutulla sävelellä kielillä- se on ihan helppoa kun ei tarvitse seurata sanoja.

        Tärkeää on että silloin kun ei oikein tiedä mitä rukoilee, niin on kuten sana sanoo:

        ” Samoin myös Henki auttaa meidän heikkouttamme. Sillä me emme tiedä, mitä meidän pitää rukoileman, niinkuin rukoilla tulisi, mutta Henki itse rukoilee meidän puolestamme sanomattomilla huokauksilla.
        27. Mutta sydänten tutkija tietää, mikä Hengen mieli on, sillä Henki rukoilee Jumalan tahdon mukaan pyhien edestä.”

        Henki rukoilee kielillä- ihan niin kuin Paavali toteaa omalta kohdaltaan;

        ” Minun ON RUKOILTAVA HENGELLÄNI”

        Toki on rukoiltava myöskin ymmärryksellä. Ihan selvällä Suomella:
        ” mutta minun on rukoiltava MYÖSKIN YMMÄRRYKSELLÄNI;”

        ” JOS MINÄ RUKOILEN KIELILLÄ PUHUEN, niin minun HENKENI kyllä rukoilee, MUTTA YMMÄRRYKSENI ON HEDELMÄTÖN”

        Jumala kyllä ymmärtää kieliä, vaikka et itse niitä ymmärtäisikään sanotaanhan selvästi:

        ” KIELILLÄ PUHUVA EI PUHU IHMISILLE, vaan JUMALALLE; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä HÄN PUHUU SALAISUUKSIA HENGESSÄ”

        Valtavan ihanan asia.

        Siksi on siis hyvä rukoilla ja pyytää jotakin hengellistä lahjaa. Kielilläpuhumisen lahja on niistä yleisin.

        ” pyrkikää saamaan hengellisiä lahjoja, mutta varsinkin profetoimisen lahjaa.
        2. Sillä kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä.
        3. Mutta profetoiva puhuu ihmisille rakennukseksi ja kehoitukseksi ja lohdutukseksi.
        4. Kielillä puhuva rakentaa itseään, mutta profetoiva rakentaa seurakuntaa.”

        Eikä se itsensä hengellinen rakentaminen ole pahaksi ollenkaan.

        Itse en ole puhunut kielillä hengellisessä kokouksessa kai muuta kuin parisen kertaa ja silloinkin tiesin, että selittäjä on paikalla, ja siitäkin on aikaa jo 15 vuotta.

        Monesti menee ehkä vuosikin tai enemmänkin, että en muista koko kielilläpuhumista.
        Kuitenkin pystyn koska tahansa aloittaa puhumaan kielillä oli tilanne muuten mikä tahansa.

        Eräs asia vielä:

        Kielillä puhumista on toki sellaistakin, että uskova pystyy puhumaan kielillä VAIN tietyssä hengellisessä ”hurmostilassa” ollessaan. Siksi kai joissakin luterilaisissa piireissä puhutaankin ”hurmoskielistä”.

        Näinhän -92 käänös myöskin yhdessä kohtaa sanoo:

        1.Kr 14:19 ” Jotta voisin opettaa muitakin, haluan seurakunnassa silti puhua mieluummin viisi ymmärrettävää sanaa kuin tuhansia HURMOSKIELEN sanoja.”

        Varsinaisesti kielet eivät kuitenkaan ole mitään ”hurmoskieliä” –mutta on toki niitäkin. ”Hurmoskielet ” omaava ei siis pysty puhumaan kielillä koska tahansa vaan ainoastaan tietyssä ”hurmostilassa” ollessaan.

        Tuollaisessa hurmostilassa on kuitenkin omat vaaransa- mistä kyseinen hurmos on lähtöisin?

        Paljon on hurmosta joka saadaan aikaan manipuloimalla ja kiihottamalla. Sellaisen on hyvin yleistä pakanauskontojen piirissä, mutta valitettavasti tuollaista kiihottamista esiintyy täällä Suomessakin yltiökarismaattisissa piireissä.

        JOS asia synnyttää ASIALLISTA keskustelua palannen asiaan kommenttien myötä.

        Voitto Ramu    

        Tuossapa se oli lyhyesti ja ytimekkäästi sanottu.

        Jumalan vaikuttama kielillä puhuminen on aina ymmärrettävää kieltä, joka on ollut olemassa tai on olemassa puhuttuna ihmisten tai enkelten kielenä, joka voidaan kääntää kuulijoiden omalle äidinkielelle, jos sitä kieltä taitavia henkilöitä on paikalla.

        Kaikenlainen siansaksa, joka ei ole oikeaa kieltä, on lähtöisin ihmisistä tai paholaisesta ja demoneista, ei Jumalasta (sielulliset ihmiset matkivat kielillä puhumisen armolahjan kautta puhuttuja kieliä osoittaakseen muille olevansa "hengellisiä"; Paavali kielsi tällaisen kielillä puhumisen, sillä kielillä oli lupa puhua kokouksessa muiden kuullen vain siinä tapauksessa, että tulkki/kääntäjä oli paikalla ja niin sanotut sanat voitiin ymmärtää kunkin omalla äidinkielellä; yksi kielillä puhumisen muoto on profetia kielillä, jolloin sanoma voidaan tietysti kääntää kuulijoiden äidinkielelle ja ymmärtää: siksi on kirjoitettu "puhuivat kielillä ja ennustivat" 1Kor 14:23-25 on kyse sellaisesta kielillä puhuttavasta profetiasta ja Apt 19:6)


      • kielto-siansaksalle
        kielto-siansaksalle kirjoitti:

        Tuossapa se oli lyhyesti ja ytimekkäästi sanottu.

        Jumalan vaikuttama kielillä puhuminen on aina ymmärrettävää kieltä, joka on ollut olemassa tai on olemassa puhuttuna ihmisten tai enkelten kielenä, joka voidaan kääntää kuulijoiden omalle äidinkielelle, jos sitä kieltä taitavia henkilöitä on paikalla.

        Kaikenlainen siansaksa, joka ei ole oikeaa kieltä, on lähtöisin ihmisistä tai paholaisesta ja demoneista, ei Jumalasta (sielulliset ihmiset matkivat kielillä puhumisen armolahjan kautta puhuttuja kieliä osoittaakseen muille olevansa "hengellisiä"; Paavali kielsi tällaisen kielillä puhumisen, sillä kielillä oli lupa puhua kokouksessa muiden kuullen vain siinä tapauksessa, että tulkki/kääntäjä oli paikalla ja niin sanotut sanat voitiin ymmärtää kunkin omalla äidinkielellä; yksi kielillä puhumisen muoto on profetia kielillä, jolloin sanoma voidaan tietysti kääntää kuulijoiden äidinkielelle ja ymmärtää: siksi on kirjoitettu "puhuivat kielillä ja ennustivat" 1Kor 14:23-25 on kyse sellaisesta kielillä puhuttavasta profetiasta ja Apt 19:6)

        Lisättäköön tuohon "siansaksaan" erilaiset äänet ja äänteet, joita toistetaan: yhden tavun tai sanan toistaminen, eläinten äänien matkiminen, sihinät ja suhinat, jne. Riivatut tai mieleltään sairaat ihmiset toistavat tuollaisia ääniä ja täydestä menee "sielullisille" "uskoville" "seurakunnissa" (luulevat sitä Pyhän Hengen vaikuttamaksi kielillä puhumiseksi)


      • kielto-siansaksalle
        Voitto-Ramu kirjoitti:

            Nopeasti toisin esille mitä kielilläpuhuminen Raamatun mukaan on:

        Raamatunkohdat joissa kielilläpuhumisesta mainitaan:

        ”Mk 16:17 Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat UUSILLA KIELILLÄ,

        Apt 2:4Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja ALKOIVAT PUHUA MUILLA KIELILLÄ, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi.

        Apt 10:46 Ja kaikki ne uskovaiset, jotka olivat ympärileikatut ja olivat tulleet Pietarin mukana, hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin pakanoihinkin,
        46. sillä he kuulivat HEIDÄN PUHUVAN KIELILLÄ ja ylistävän Jumalaa.

        Apt 19:6 Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja HE PUHUIVAT KIELILLÄ ja ennustivat.

        1Kr 12:10toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen profetoimisen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä; toinen ERI KIELILLÄ PUHUMISEN LAHJAN, TOINEN TAAS LAHJAN SELITTÄÄ KIELIÄ.
        11. Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo.

        1.Kr 12: 28. Niinpä Jumala asetti seurakuntaan ensiksi muutamia apostoleiksi, toisia profeetoiksi, kolmansia opettajiksi, sitten hän antoi voimallisia tekoja, sitten armolahjoja parantaa tauteja, avustaa, hallita, PUHUA ERI KIELILLÄ.

        1.Kr 12. 30. Eihän kaikilla ole parantamisen armolahjoja? EIVÄTHÄN KAIKKI PUHU KIELILLÄ? Eiväthän kaikki kykene NIITÄ SELITTÄMÄÄN?

        1.Kr 13: 1. Vaikka minä PUHUISIN IHMISTEN ja ENKELIEN KIELILLÄ, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen.

        1.Kr 13: 8. Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja KIELILLÄ PUHUMINEN LAKKAA, ja tieto katoaa.

        1Kr 14: 2. Sillä KIELILLÄ PUHUVA EI PUHU IHMISILLE, vaan JUMALALLE; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä HÄN PUHUU SALAISUUKSIA HENGESSÄ.

        1.Kr 14: 4. KIELILLÄ PUHUVA RAKENTAA ITSEÄÄN, mutta profetoiva rakentaa seurakuntaa.

        1.Kr 14: 5. Soisin teidän KAIKKIEN PUHUVAN KIELILLÄ, mutta vielä mieluummin soisin teidän profetoivan; sillä profetoiva on suurempi kuin kielillä puhuva, ellei tämä samalla selitä, niin että seurakunta siitä rakentuu.
        6. Jos minä nyt, veljet, tulisin luoksenne KIELILLÄ PUHUEN, mitä minä teitä sillä hyödyttäisin, ellen puhuisi teille ilmestyksen tai tiedon tai profetian tai opetuksen sanoja?
        7. Niinhän on elottomain soittimienkin laita, huilujen tai kitarain: kuinka tiedetään, mitä huilulla tai kitaralla soitetaan, elleivät ne soi toisistaan erottuvin sävelin?
        8. Niinikään, jos pasuna antaa epäselvän äänen, kuka silloin valmistautuu taisteluun?
        9. Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen.
        10. Maailmassa on, kuka tietää, kuinka monta eri kieltä, mutta ei ainoatakaan, jonka äänet eivät ole ymmärrettävissä.
        11. Mutta jos en tiedä sanojen merkitystä, olen minä puhujalle muukalainen, ja puhuja on minulle muukalainen.
        12. Samoin tekin, koska tavoittelette henkilahjoja, niin pyrkikää seurakunnan rakennukseksi saamaan niitä runsaasti.

        13. Sentähden rukoilkoon se, JOKA KIELILLÄ PUHUU, ETTÄ HÄN TAITAISI SELITTÄÄ.
        14. Sillä JOS MINÄ RUKOILEN KIELILLÄ PUHUEN, niin minun HENKENI kyllä rukoilee, MUTTA YMMÄRRYKSENI ON HEDELMÄTÖN.

        1.Kr 14: 15. Kuinka siis on? Minun ON RUKOILTAVA HENGELLÄNI, mutta minun on rukoiltava MYÖSKIN YMMÄRRYKSELLÄNI; minun on veisattava KIITOSTA HENGELLÄNI, mutta minun on VEISATTAVA MYÖSKIN YMMÄRRYKSELLÄNI.
        16. Sillä jos ylistät Jumalaa hengessä, kuinka oppimattoman paikalla istuva saattaa sanoa "amen" sinun kiitokseesi? Eihän hän ymmärrä, mitä sanot.
        17. Sinä kyllä kiität hyvin, mutta toinen ei siitä rakennu.
        18. Minä kiitän Jumalaa, että PUHUN KIELILLÄ ENEMMÄN kuin teistä kukaan;
        19. mutta seurakunnassa tahdon mieluummin puhua viisi sanaa ymmärrykselläni, opettaakseni muitakin, KUIN KYMMENENTUHATTA SANAA KIELILLÄ.

        1.Kr 14. 21. Laissa on kirjoitettuna: "Vieraskielisten kautta ja muukalaisten huulilla minä olen puhuva tälle kansalle, eivätkä he sittenkään minua kuule, sanoo Herra".
        22. KIELET EIVÄT SIIS OLE MERKIKSI USKOVILLE, vaan NIILLE, JOTKA EIVÄT USKO; mutta profetoiminen ei ole merkiksi uskottomille, vaan uskoville.
        23. Jos nyt koko seurakunta kokoontuisi yhteen ja KAIKKI SIELLÄ PUHUISIVAT KIELILLÄ ja sinne tulisi opetuksesta tai uskosta osattomia, eivätkö he sanoisi teidän olevan järjiltänne?
        24. Mutta jos kaikki profetoisivat ja joku uskosta tai opetuksesta osaton tulisi sisään, niin kaikki paljastaisivat hänet ja kaikki langettaisivat hänestä tuomion,
        25. hänen sydämensä salaisuudet tulisivat ilmi, ja niin hän kasvoilleen langeten rukoilisi Jumalaa ja julistaisi, että Jumala totisesti on teissä.
        26. Kuinka siis on, veljet? Kun tulette yhteen, on jokaisella jotakin annettavaa: millä on virsi, millä opetus, millä ilmestys, MIKÄ PUHUU KIELILLÄ, MIKÄ SELITTÄÄ; KAIKKI TAPAHTUKOON RAKENNUKSEKSI.

        1.Kr 14. 27. JOS KIELILLÄ PUHUTAAN, niin puhukoon kullakin kertaa vain kaksi tai enintään kolme, ja YKSI KERRALLAAN, JA YKSI SELITTÄKÖÖN;
        28. mutta jos ei ole selittäjää, niin olkoot vaiti seurakunnassa ja puhukoot itselleen ja Jumalalle.

        1.Kr 14. 39. Sentähden, veljeni, harrastakaa profetoimista ÄLKÄÄKÄ ESTÄKÖ KIELILLÄ PUHUMASTA.
        40. Mutta kaikki tapahtukoon säädyllisesti ja järjestyksessä.

        Ehkä muuallakin kielilläpuhumisesta mainitaan, mutta edellä tärkeimmät asiaan vaikuttavat kohdat.
        ------------------

        MONET VÄITTÄVÄT, ETTÄ KIELILLÄPUHUMISEN LAHJAN TULEE OLLA JOTAKIN OLEMASSA OLEVAA KANSALLISTA KIELTÄ.

        Monesti varmaan niin onkin mutta EI suinkaan AINA, tai jopa erittäin harvoin.

        KUVITELLAANPA, että kielet olisivat jotakin olemassa olevaan kieltä vaikkapa Englantia. Eli joku siis saisi Pyhän Hengen lahjana Englannin kielen puhumisen lahjan, muutat ei ymmärtäisi itse siitä mitään.

        Itse hän ei siis ymmärtäisi puhumaansa Englantia vaan seurakunnassa pitäisi olla toinen joka on saanut Pyhältä Hengeltä lahjan selittää Englannin kieliä.
        Eli toimittaisiin Raamatun opetuksen mukaan:

        Yksi puhuu Englantia ja joku toinen selittää. Jos puhutaan paikalla olevalla Englantilaiselle, niin miksi se pitäisi selittää toisillekin.

        Miksi pitäisi puhua kokouksessa Englantia ? Miksi Englantia puhuttaessa rakennutaan, miksi ei Suomea puhuttaessa?


        Miksi sanotaan:
        ” Sillä KIELILLÄ PUHUVA EI PUHU IHMISILLE, vaan JUMALALLE; ei häntä näet KUKAAN ymmärrä, sillä HÄN PUHUU SALAISUUKSIA HENGESSÄ”

        Tokihan nyt Englantia ymmärtää kokouksessa monikin.

        Olisko niin, että kielillä puhumisen armolahjan voi opiskella – Englantiahan opiskellaan, - onko siis Englantia osaavalla armolahja puhua kielillä? Ja olisko Englantia tulkkaavalla armolahja selittää kieliä?

        MIKSI KOTONA PITÄIS PUHUA ENGLANTIA JUMALALLE?

        Sanotaanhan Raamatussa:
        ” Sillä KIELILLÄ PUHUVA EI PUHU IHMISILLE, vaan JUMALALLE; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä HÄN PUHUU SALAISUUKSIA HENGESSÄ.”

        Onko kotona Englantia Jumalalle puhuva salaisuuksia Jumalalle puhuva? Miksi ei puhuisi Suomeksi Jumalalle?

        ”KIELILLÄ PUHUVA RAKENTAA ITSEÄÄN”

        Olisko niin, että Englantia puhuva rakentaa itseään hengellisesti puhuessaan Englantia?

        ”KIELILLÄ PUHUMINEN LAKKAA”
        Lakkaisiko englannin puhuminen joskus?


        Eipä oikein tunnu menevän kohdalleen tuo ”Englannin kielen armolahja”.

        Kielillä puhuminen on toki ”järjetöntä” eikä siihen löydy järjellistä selitystä.

        Vaan löytyisikö Hengellinen selitys?

        VÄITÄN, ETTÄ ARMOLAHJA NIMELTÄ ”KIELILLÄ PUHUMINEN” ei tuskin koskaan ole ( tai on aika harvoin) jotakin kansallista kieltä.

        Kielilläpuhumisesta ei mainita kai kuin eka helluntaina, sitä että eri kielet olivat jotta paikalla olevan muunkieliset ymmärtäisivät mitä kiitetään.

        Paavali ei viittaa mitään kasallisten kielten suuntaan. Hän opettaa, että Korintossa uskovat puhuvat jotakin kieltä mikä ei ole kansallista kieltä.

        Toteaahan hän että puhumaan kotona kielillä Jumalalle salaisuuksia.

        Myöskin maininta, että kielet rakentaa kielillä puhuvaa hengellisesti.

        Paavali itsekin toteaa omalta kohdaltaan, että hänen on rukoiltava ja veisattava kiitosta kielillä ja myöskin ymmärryksellä;

        ” JOS MINÄ RUKOILEN KIELILLÄ PUHUEN, niin minun HENKENI kyllä rukoilee, MUTTA YMMÄRRYKSENI ON HEDELMÄTÖN.

        Kuinka siis on? Minun ON RUKOILTAVA HENGELLÄNI, mutta minun on rukoiltava MYÖSKIN YMMÄRRYKSELLÄNI; minun on veisattava KIITOSTA HENGELLÄNI, mutta minun on VEISATTAVA MYÖSKIN YMMÄRRYKSELLÄNI.”

        Paavali siis rukoilee kielillä jota kieltä hän ei itse ymmärrä, myöskin Paavali veisaa kiitosta kielillä jota ei ymmärrä itse ( vaikka joku väittä tuolla toisaalla, että Raamattu ei puhu mitään kielillä laulamisesta).Mutta hän rukoillee myöskin ymmärryksellä ja veisaa ymmärryksellä- eli rukoilee ja veisaa kielellä jota hän itsekin ymmärtää, mutta myöskin niin että hän ei itse sitä ymmärrä.

        Tuntuu tosi ”järjettömältä” ja järjelle se järjetöntä onkin. MUTTA ei Hengelle.

        Kielilläpuhumisessa ei olekaan kyse järjen asiasta vaan Hengellisestä asiasta joka on tutkiskeltava Hengellisesti.

        Sellainen ihminen joka ei omaa mitään Pyhän Hengen yliluonnollista lahjaa , sellaisen on mahdotonta käsittää koko asiaa , vaan katselee noita asioita täysin ulkopuolelta, omiin luuloihinsa perustuen


        Itsekään en ymmärtänyt kielilläpuhumisesta ja muistakaan Pyhän Hengen lahjoista hälkäsen pöläystä ennen kuin itse yllättäen sain kielet vaikka en ollut muistaakseni KOSKAAN kuullut 30 vuoden aikana kenenkään puhuvan kielillä. Muiden armolahjojen saamisen myötä Pyhä Henki avasi myöskin ymmärryksen käsittämään Pyhän Hengen lahjoja laajemmin.


        Miltä kielet sitten kuulostavat:
        Empä kirjoita kielillä jotka sain jo noin 15 vuotta sitten. Turhaa antaa monille aihetta pilkata Pyhän Hengen lahjoja omaksi kadotuksekseen. Itse en ymmärrä vähääkään siitä mitä kielillä puhun, mutta monet uskovat joilla on lahja selittää kieliä ovat kieliäni selittäneet ja niissä on ollut selvä hengellinen sanoma jollekin.

        Joskus autolla ajaessa laulan täyttä kurkkua tutulla sävelellä kielillä- se on ihan helppoa kun ei tarvitse seurata sanoja.

        Tärkeää on että silloin kun ei oikein tiedä mitä rukoilee, niin on kuten sana sanoo:

        ” Samoin myös Henki auttaa meidän heikkouttamme. Sillä me emme tiedä, mitä meidän pitää rukoileman, niinkuin rukoilla tulisi, mutta Henki itse rukoilee meidän puolestamme sanomattomilla huokauksilla.
        27. Mutta sydänten tutkija tietää, mikä Hengen mieli on, sillä Henki rukoilee Jumalan tahdon mukaan pyhien edestä.”

        Henki rukoilee kielillä- ihan niin kuin Paavali toteaa omalta kohdaltaan;

        ” Minun ON RUKOILTAVA HENGELLÄNI”

        Toki on rukoiltava myöskin ymmärryksellä. Ihan selvällä Suomella:
        ” mutta minun on rukoiltava MYÖSKIN YMMÄRRYKSELLÄNI;”

        ” JOS MINÄ RUKOILEN KIELILLÄ PUHUEN, niin minun HENKENI kyllä rukoilee, MUTTA YMMÄRRYKSENI ON HEDELMÄTÖN”

        Jumala kyllä ymmärtää kieliä, vaikka et itse niitä ymmärtäisikään sanotaanhan selvästi:

        ” KIELILLÄ PUHUVA EI PUHU IHMISILLE, vaan JUMALALLE; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä HÄN PUHUU SALAISUUKSIA HENGESSÄ”

        Valtavan ihanan asia.

        Siksi on siis hyvä rukoilla ja pyytää jotakin hengellistä lahjaa. Kielilläpuhumisen lahja on niistä yleisin.

        ” pyrkikää saamaan hengellisiä lahjoja, mutta varsinkin profetoimisen lahjaa.
        2. Sillä kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä.
        3. Mutta profetoiva puhuu ihmisille rakennukseksi ja kehoitukseksi ja lohdutukseksi.
        4. Kielillä puhuva rakentaa itseään, mutta profetoiva rakentaa seurakuntaa.”

        Eikä se itsensä hengellinen rakentaminen ole pahaksi ollenkaan.

        Itse en ole puhunut kielillä hengellisessä kokouksessa kai muuta kuin parisen kertaa ja silloinkin tiesin, että selittäjä on paikalla, ja siitäkin on aikaa jo 15 vuotta.

        Monesti menee ehkä vuosikin tai enemmänkin, että en muista koko kielilläpuhumista.
        Kuitenkin pystyn koska tahansa aloittaa puhumaan kielillä oli tilanne muuten mikä tahansa.

        Eräs asia vielä:

        Kielillä puhumista on toki sellaistakin, että uskova pystyy puhumaan kielillä VAIN tietyssä hengellisessä ”hurmostilassa” ollessaan. Siksi kai joissakin luterilaisissa piireissä puhutaankin ”hurmoskielistä”.

        Näinhän -92 käänös myöskin yhdessä kohtaa sanoo:

        1.Kr 14:19 ” Jotta voisin opettaa muitakin, haluan seurakunnassa silti puhua mieluummin viisi ymmärrettävää sanaa kuin tuhansia HURMOSKIELEN sanoja.”

        Varsinaisesti kielet eivät kuitenkaan ole mitään ”hurmoskieliä” –mutta on toki niitäkin. ”Hurmoskielet ” omaava ei siis pysty puhumaan kielillä koska tahansa vaan ainoastaan tietyssä ”hurmostilassa” ollessaan.

        Tuollaisessa hurmostilassa on kuitenkin omat vaaransa- mistä kyseinen hurmos on lähtöisin?

        Paljon on hurmosta joka saadaan aikaan manipuloimalla ja kiihottamalla. Sellaisen on hyvin yleistä pakanauskontojen piirissä, mutta valitettavasti tuollaista kiihottamista esiintyy täällä Suomessakin yltiökarismaattisissa piireissä.

        JOS asia synnyttää ASIALLISTA keskustelua palannen asiaan kommenttien myötä.

        Voitto Ramu    

        Sallittakoon muutamien kohtien selvennys ja oikaisu tähän väliin.

        1.Korinttolaiskirje:
        13:8 Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja kielillä puhuminen lakkaa, ja tieto katoaa.
        13:9 Sillä tietomme on vajavaista, ja profetoimisemme on vajavaista.
        13:10 Mutta kun tulee se, mikä täydellistä on, katoaa se, mikä on vajavaista.

        Tämä jakso kuuluu osana suurempaan kokonaisuuteen, jossa Paavali valmistautuu puhumaan ruumiin ylösnousemuksesta ja siitä, kun saamme nähdä Herran hänen tulemuksessaan sellaisena kuin hän on (1Kor 15). Silloin lakkaa sellainen kielillä puhuminen, jota Jumala nyt vaikuttaa henkensä kautta hänen omissaan. Silloin lakkaa profetoiminen ja "tieto katoaa".

        Ei kai tämä suinkaan tarkoita sitä, että kaikki tiedon ja viisauden aarteet jotka ovat kätketyt Kristuksessa Jeesuksessa, katoaisivat? Ei tietenkään. Meistä ei tule tietämättömiä moukkia, mutta sellainen tieto, jota saamme nyt profetoimisen kautta, katoaa.

        Paavali puhuu tässä rajoitetussa merkityksessä tiedosta ja myös kielistä. Tieto ja kielet liittyvät tässä profetoimiseen. Sellainen kielillä puhuminen lakkaa Kristuksen tulemuksen jälkeen, joka on profetoimista ja sisältää ennustamista.


      • kielto-siansaksalle

        1.Korinttolaiskirje:
        14:1 Tavoitelkaa rakkautta ja pyrkikää saamaan hengellisiä lahjoja, mutta varsinkin profetoimisen lahjaa.
        14:2 Sillä kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä.
        14:3 Mutta profetoiva puhuu ihmisille rakennukseksi ja kehotukseksi ja lohdutukseksi.
        14:4 Kielillä puhuva rakentaa itseään, mutta profetoiva rakentaa seurakuntaa.
        14:5 Soisin teidän kaikkien puhuvan kielillä, mutta vielä mieluummin soisin teidän profetoivan; sillä profetoiva on suurempi kuin kielillä puhuva, ellei tämä samalla selitä, niin että seurakunta siitä rakentuu.
        14:6 Jos minä nyt, veljet, tulisin luoksenne kielillä puhuen, mitä minä teitä sillä hyödyttäisin, ellen puhuisi teille ilmestyksen tai tiedon tai profetian tai opetuksen sanoja?

        Kun joku puhuu kielillä Jumalalle, niin onko se kieli ymmärrettävää ihmisten tai enkelten kieltä vai jotakin siansaksaa, jota vain Jumala voi ymmärtää, vaikka siinä ei ole mitään järkeä eikä ymmärrettävälle kielelle tyypillistä rakennetta ja muotoa? Ymmärtääkö Jumala siansaksaa tai sihinää tai suhinaa tai yhden tavun toistamista tai yhden sanan toistamista tai eläinten ääniä jne.?

        Jumala ei ole järjetön eikä salli itseään pilkata! Menkää itseenne te sielulliset ja muuttakaa mielenne, korjatkaa opetuksenne ja lakatkaa turhia hokemasta, sillä niin tekevät pakanat ja heidän riivatut noitansa ja henkien manaajat! Sellaisia ovat nyt ne, jotka seurakunnissa ääntä pitävät ja heitäkö te sanotte hengellisiksi Jumalan lapsiksi!

        Se kieli, jota Jumalalle puhutaan, on ymmärrettävää ihmisten tai enkelten kieltä, eikä jotakin siansaksaa tai eläinten ääniä tai muuta sopimatonta. Se, miksi "kukaan " ei sitä kieltä ymmärrä, johtuu siitä, että ketään sen kielen taitajaa ei ole silloin läsnä kuulemassa sitä kieltä. Paavali ei väitä, että kukaan ei missään tai milloinkaan sitä kieltä ymmärrä. Hän tarkoittaa, että kukaan ei ymmärrä vierasta kieltä, ellei ole sitä oppinut. Se vieras kieli ("eri kieli" 1Kor 12:28) on kuitenkin oikeaa ymmärrettävää kieltä, ei jotakin siansaksaa tai eläinten ääniä tai muuta käärmekieltä sihinöineen ja suhinoineen. Tässä täytyy lukea koko asiayhteys eikä vain yhtä jaetta oikean ymmärryksen saamiseksi. Paavali sanoo heti pian tämän perään, että se kieli, jota Jumalalle puhutaan, on ymmärrettävää enkelten tai ihmisten kieltä, ja että kaikki kielet ovat ymmärrettäviä kieliä.

        "Salaisuudet hengessä" eivät tarkoita siansaksaa vaan ymmärrettäviä sanoja, joilla "minussa oleva henki rukoilee isää minun puolestani" ja "puhuu Jumalalle". Sen vuoksi on kirjoitettu, että "kielillä puhuva rakentaa itseään, mutta profetoiva seurakuntaa". Myös kielillä puhuva voi rakentaa seurakuntaa, jos kielet käännetään kuulijoiden ymmärtämälle kielelle. Jos kieliä ei käännetä, niin silloin sitä ymmärtämättömät eivät siitä rakennu eikä kielillä ole silloin lupa puhua muiden kuullen.

        Miksi sitten rukoilen kielillä, joita en ymmärrä, enkä omalla äidinkielelläni? Miten kielillä puhuminen rakentaa minua?

        Puhun kielillä siksi, että minä en aina tiedä, mitä minun pitää rukoileman. (Room 8:25-27) Siitä syystä minussa oleva henki rukoilee Jumalan antamilla sanoilla minun puolestani ja kaikkien pyhien puolesta. Tällaista rukousta ei ole kuitenkaan lupa tuoda esille seurakunnassa, ellei joku samalla selitä sitä, mitä rukoillaan. Näin Paavali myöhemmin tässä luvussa opettaa, mutta nykyään hänen sanojaan ei enää totella kovin monessa paikassa.

        Miten kielillä puhuminen rakentaa minua, jos en kuitenkaan ymmärrä, mitä puhun? Se rakentaa minua siten, että minussa oleva henki rukoilee puolestani ja kaikkien pyhien puolesta, vaikka en sanoja ymmärrä. Minä myös iloitsen siitä, että Jumala on antanut minulle kielillä puhumisen lahjan, joten kielillä puhuminen rakentaa minua senkin vuoksi. Siansaksan puhuminen tai eläinten ääntelyn matkiminen ei minua kuitenkaan rakenna, sillä siten puhuvat myös noidat ja riivatut henkilöt. Mitä ihmeellistä tai hyödyllistä siinä on, että Kristuksen omat rukoilevat ja puhuvat kuin riivatut? Ei mitään, mutta se on aina hyödyksi, kun joku puhuu Jumalan hänelle antamilla kielillä sanoja, jotka Jumala ja kuka tahansa sitä kieltä osaava ymmärtää.

        Minä rukoilen ja puhun hengessä minulta salatuilla sanoilla, jotka eivät ole kuitenkaan salattuja niiltä, jotka sitä kieltä ymmärtävät, jota minä hengessäni Jumalan vaikutuksesta puhun. Huomaa, että ne sanat, jotka kielillä puhuva puhuu, ovat Jumalan antamia sanoja, joten olisivatko ne jotakin käsittämätöntä siansaksaa tai vainajien muminaa tai eläinten ääniä tai sihinää tai suhinaa tms. "käärmekieltä"? Vain riivatut ja sielulliset ihmiset puhuvat sellaista siansaksaa, eivät Jumalan hengessä vaeltavat ja rakentuvat Jumalan lapset. Onkin ihmeellistä, että "väärät kielet" ovat niin voimallisesti läsnä joidenkin herätyskristillisten yhteisöissä.


      • kielto-siansaksalle

        Mikä henki vaikuttaa sellaista sopimatonta käytöstä, jonka vuoksi uskosta osattomat pilkkaavat Jumalaa ja hänen seurakuntaansa? Jos kristityt puhuisivat Jumalan antamilla uusilla kielillä, voitaisiin niistä nähdä, että ne ovat todellisia kieliä eivätkä siansaksaa tai eläinten ääniä ja niin Jumala saisi kunnian ihmeellisen lahjansa vuoksi. Nyt kun sielulliset ja riivatut ihmiset sokeltavat siansaksaa ja päästävät eläinääniä, tulee Jeesuksen Kristuksen nimi pilkatuksi uskottomien keskuudessa. Siitä paljastuu, mistä hengestä nämä käärmekielet ovat lähtöisin.

        Paavali puhuu "eri kielillä puhumisesta" suuremmassa kokonaisuudessa. Koko asiayhteys on otettava huomioon, jotta asia ymmärrettäisiin oikein. Kielillä puhuminen on sallittua seurakunnassa vain silloin, kun paikalla on tulkki/kääntäjä, joka voi kääntää puhutun kielen niiden äidinkielelle, jotka kuulevat sanan. Mutta jos kieliä ei voi kukaan läsnä oleva ymmärtää, niin silloin kielillä ei ole lupa kokouksissa puhua. Jumala ymmärtää silti ne kielet, koska ne ovat ymmärrettäviä ihmisten tai enkelten kieliä eivätkä jotakin ihmeellistä siansaksaa – sielullista höpötystä, jolla sielulliset korottavat itseään, että näyttäisivät hengellisiltä muiden silmissä! Ja tuollaisten te olette antaneet eksyttää itseänne!

        Niin kuin Paavali tuossa lainaamassani kohdassa sanoo, voi kielillä puhuva puhua "ilmestyksen, tiedon, profetian tai opetuksen sanoja", mutta ei puhu sitä omalla äidinkielellään, vaan Jumala vaikuttaa sen puheen hänen kauttaan vierailla hänelle itselleen tuntemattomilla kielillä. Sellaisia eri kielen sanoja saa puhua seurakunnassa, jos osaa itse selittää (kääntää kielen muiden äidinkielelle) tai jos paikalla on tulkki/ kielen kääntäjä, joka kertoo, mitä "salaisuuksia" kielillä puhuva kertoo. Paavali puhuu tästä samasta asiasta myöhemmin samassa luvussa (jj.23-25), mutta käydään luku nyt järjestyksessään läpi, jotta ymmärtäisimme, mitä siinä todella sanotaan, sen sijaan, että uskoisimme sielullisia selityksiä, joilla sielulliset puolustavat sielullista siansaksaansa, jolla korottavat itseään kokouksissa tekeytyen hengellisiksi, vaikka eivät ole!

        14:7 Niinhän on elottomain soittimienkin laita, huilujen tai kitarain: kuinka tiedetään, mitä huilulla tai kitaralla soitetaan, elleivät ne soi toisistaan erottuvin sävelin?
        14:8 Niinikään, jos pasuuna antaa epäselvän äänen, kuka silloin valmistautuu taisteluun?
        14:9 Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen.
        14:10 Maailmassa on, kuka tietää, kuinka monta eri kieltä, mutta ei ainoatakaan, jonka äänet eivät ole ymmärrettävissä.
        14:11 Mutta jos en tiedä sanojen merkitystä, olen minä puhujalle muukalainen, ja puhuja on minulle muukalainen.

        Maailmassa ei ole ainuttakaan kieltä, jonka sanat eivät olisi ymmärrettävissä. No, poikkeuksen tekee tässä niiden sielullisten ja riivattujen siansaksa ja eläinäänet, jotka tekeytyvät hengellisiksi ja puhuvat kokouksissa muiden kuullen riivaajille, joita seuraavat ja muut heitä vielä kumartavat (palvovat: pitävät suuressa arvossa, koska luulevat heidän olevan "hengellisiä", nämä kun ovat itseään niin taidollisesti korottaneet tekeytyen nöyräksi jne.).

        Vuoden 1938 käännöksessä lukee: "…jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää?" Tätä on käytetty perusteluna sille, että kielten ei tarvitse olla ymmärrettävää puhetta ja oikeaa ihmisten tai enkelten kieltä, vaan se voi olla myös epäselviä ääniä tai siansaksaa, jota on mahdoton kenenkään muun kuin Jumalan ymmärtää. Tämä on kuitenkin virheellinen perustelu.

        Paavali ei kumoa kaikkea muuta mitä on "eri kielillä puhumisesta" tässä yhteydessä kertonut ("eri kielet" ovat Jumalan armolahja seurakunnalle, 1Kor 12:28). Kaikki "ne kielet" ovat ymmärrettävää puhetta, joko ihmisten tai enkelten kieliä, niin kuin jaksosta aivan selvästi käy ilmi. Jos joku puhuu vieraita kieliä, niin hän on kuulijoille kuin "barbaari" tai niin kuin kirkkoraamattu vuodelta 1938 sanoo "muukalainen". Barbaarit eivät puhuneet siansaksaa vaan omaa ymmärrettävää kieltään niin kuin kaikki muukalaiset, jotka omaa kieltään puhuvat. Tämäkin kohta todistaa siitä, että kielillä puhuva puhuu todellista ihmisten tai enkelten kieltä, ei jotakin siansaksaa!

        Tarkemman käännöksen mukaan Paavali sanoo näin: "…jos ette kielellänne tuota selvää sanaa, kuinka voidaan tietää, mitä on puhuttu?" Paavali ei sano, että se puhe, jota kielillä puhuva tuottaa, ei olisi ymmärrettävää enkelten tai ihmisten kieltä, joka muodostuu selvistä sanoista, joista muodostuu selvä sanoma kieliopin sääntöjen mukaan. Hän sanoo, että se kieli ei ole ymmärrettävää niille, jotka eivät puhu sitä kieltä, mutta Jumalalle, joka tuntee kaikki kielet, on myös se kieli ymmärrettävää, vaikka olisi barbaarien kieltä tai kiinaa, jota paikalla olevat ihmiset eivät ymmärrä.


      • kielto-siansaksalle

        14:12 Samoin tekin, koska tavoittelette henkilahjoja, niin pyrkikää seurakunnan rakennukseksi saamaan niitä runsaasti.
        14:13 Sentähden rukoilkoon se, joka kielillä puhuu, että hän taitaisi selittää.
        14:14 Sillä jos minä rukoilen kielillä puhuen, niin minun henkeni kyllä rukoilee, mutta ymmärrykseni on hedelmätön.
        14:15 Kuinka siis on? Minun on rukoiltava hengelläni, mutta minun on rukoiltava myöskin ymmärrykselläni; minun on veisattava kiitosta hengelläni, mutta minun on veisattava myöskin ymmärrykselläni.
        14:16 Sillä jos ylistät Jumalaa hengessä, kuinka oppimattoman paikalla istuva saattaa sanoa "amen" sinun kiitokseesi? Eihän hän ymmärrä, mitä sanot.
        14:17 Sinä kyllä kiität hyvin, mutta toinen ei siitä rakennu.

        Paavali on kirjoittanut aiemmin, että Jumala on antanut joillekin lahjan puhua eri kielillä ja selittää näitä kieliä. (1Kor 12:28-31) Selittäminen eli tulkitseminen tarkoittaa kielen kääntämistä toiselle kielelle ("Tabita" on selitettynä eli toiselle kielelle käännettynä "dorkas" ja "gaselli", Apt 9:36) tai ymmärrettävistä sanoista muodostuvan sanoman selitystä toisilla vielä selvemmin ymmärrettävillä sanoilla. Jeesus selitti eli tulkitsi opetuslapsille Vanhan testamentin kirjoituksista, mitä siellä oli hänestä sanottu joko suoraan tai sitten esikuvien ja erilaisten vertausten tai kielikuvien kautta. (Luuk 24:47)

        Kielten selittäminen eli tulkitseminen on Raamatussa aina ymmärrettävän kielen selittämistä, ei siansaksan tai eläinäänten tai käärmekielten selittämistä, jota ei kukaan pysty ymmärtämään tai todistamaan, mitä sanoma pitää sisällään. Jopa ihmisten kehittämät salakielet ja koodaukset voidaan selittää ja koodit avata niin, että monet ihmiset voivat kiistatta todistaa sen, mitä sanoma pitää sisällään. Salasanoma ja koodit muodostuvat tietyssä järjestyksessä ja muodoissa esiintyvistä merkeistä niin kuin myös puhutut kielet, joten ne voidaan toistaa ja ymmärtää joka kerta samalla tavalla, niin että sanoma on todistettavasti aina sama ja kaikkien ymmärrettävissä. Kerran sanottu sanoma ei voi tarkoittaa jotakin muuta myöhemmin, joten kun sanoma on kerran sanottu ja talletettu, niin se voidaan todistaa oikeaksi myöhemmin sitä kieltä tuntevien toimesta.

        Nyt kun "seurakunnassa" on hyväksytty siansaksan ja eläinäänien puhuminen "salakielenä", jonka vain "hengelliset" voivat selittää ymmärrettävällä tavalla, on se avannut mahdollisuuden tuoda mitä ihmeellisempiä sanomia "Jumalan sanoina" seurakunnalle. Koska tällaisia sanomia ei voida mitenkään monen luotettavan todistajan kautta vahvistaa, voivat "väärät profeetat" ja "väärät opettajat" sanoa mitä tahansa "Herran sanana", eivätkä sielulliset erota totuutta valheesta tai mielikuvituksen tuotteesta. Näin ei ollut Paavalin ja apostolien valvomissa seurakunnissa, sillä siellä ei siansaksasta suomeksi käännettyjä selityksiä hyväksytty Jumalan sanomaksi.


      • kielto-siansaksalle

        Jumalan antama eri kielillä puhumisen armolahja on yliluonnollinen ihme. Henkilö ei osaa luonnostaan puhua sitä vierasta kieltä, jota alkaa Jumalan hengen vaikutuksesta puhua. Jumala antaa ne sanat, jotka kieliä puhuva sanoo. Samalla tavalla on yliluonnollinen ihme se, että joku saa kielten kääntämisen eli tulkitsemisen armolahjan (KR38: lahja selittää kieliä). Jos paikalla ei ole sellaisia ihmisiä, jotka puhuvat luonnostaan niitä kieliä, jäisi sanoma pimentoon, koska kukaan ei sitä ymmärtäisi. Jotta kielillä puhuvan sanoma rakentaisi koko seurakuntaa eikä vain kieliä puhuvaa yksilöä, on jonkun osattava tulkita eli kääntää se kieli läsnä olijoiden äidinkielelle. Sekin voi tapahtua yliluonnollisen ihmeen kautta, jos Jumala antaa aidon kielten selittämisen armolahjan sielullisen väärennöksen sijasta. Silloin selitys eli käännös voidaan vahvistaa, jos paikalle saadaan sitä kieltä ymmärtäviä ihmisiä paikalle. Nyt kun villitsevien henkien ja sielullisten ihmisten käärmekielet on hyväksytty "seurakunnissa", ei tällaista varmistusta voida tehdä. Seurakunta eksyy entistä syvemmälle pimeyteen ja okkultismiin, jos sallii tällaisten käärmekielten esiintymisen yhteydessään.

        Miksi sitten Jumala antaa kielillä puhumisen armolahjan ja lahjan selittää eli tulkita sitä kieltä kuulijoiden äidinkielelle? Miksi Jumala ei puhu suoraan kuulijoiden äidinkielellä, kun vaikuttaa palvelijoissaan vieraita kieliä? Syy on siinä, että kielet on annettu merkiksi uskosta osattomille, ei uskovaisille. (1Kor 14:221-22) Helluntaiseurakunnissa ja muissa villeissä ryhmissä opetetaan aivan väärin, kun sanotaan siansaksaa ja käärmekieliä merkiksi "Pyhällä Hengellä täyttymisestä". Kun opetuslapset täyttyivät pyhällä hengellä ja puhuivat kielillä, oli heidän puheensa aina ymmärrettävää puhetta, sillä he ylistivät Jumalaa ja ennustivat. (Apt 2:1-37; 10:43-48; 19:1-6)

        Jumala voisi tietysti puhua palvelijoidensa kautta suoraan kuulijoiden äidinkielellä niin kuin teki profeettojen aikana ja poikansa Jeesuksen kautta (Hebr 1:1; Apt 1:2, 16; 4:24; 2Sam 23:1-4). Jumala on kuitenkin nähnyt hyväksi antaa palvelijoilleen lahjan puhua eri kieliä, niin että uskosta osattomat joutuvat tunnustamaan sen, että Jumala on totisesti meissä (1Kor 14:22-29). Nyt kun sielulliset ihmiset ovat matkineet Jumalan lahjaa puhumalla siansaksaa ja päästämällä omituisia ääniä, joita kukaan ei voi ymmärtää, ovat uskosta osattomat saaneet aiheen pilkata uskovia ja Jumalaa näiden mielettömyyden tähden. Jumala tekee nyt kuitenkin kaikille tiettäväksi, että hän ei hyväksy tällaista sielullista toimintaa Jumalan seurakunnissa ja siitä tulee luopua! Jos kieliä ei pystytä selittämään eli tulkitsemaan ja kääntämään kuulijoiden äidinkielelle, niin silloin seurakunnissa ei saa puhua kielillä vaan se tulee säästää hetkiin, jolloin kristitty on yksin Jumalamme edessä. Vain sillä tavalla noudatamme Paavalin meille antamia ohjeita, niin kuin kirjoitettu on.


      • kielto-siansaksalle

        14:14 Sillä jos minä rukoilen kielillä puhuen, niin minun henkeni kyllä rukoilee, mutta ymmärrykseni on hedelmätön.
        14:15 Kuinka siis on? Minun on rukoiltava hengelläni, mutta minun on rukoiltava myöskin ymmärrykselläni; minun on veisattava kiitosta hengelläni, mutta minun on veisattava myöskin ymmärrykselläni.
        14:16 Sillä jos ylistät Jumalaa hengessä, kuinka oppimattoman paikalla istuva saattaa sanoa "amen" sinun kiitokseesi? Eihän hän ymmärrä, mitä sanot.
        14:17 Sinä kyllä kiität hyvin, mutta toinen ei siitä rakennu.
        14:18 Minä kiitän Jumalaa, että puhun kielillä enemmän kuin teistä kukaan;
        14:19 mutta seurakunnassa tahdon mieluummin puhua viisi sanaa ymmärrykselläni, opettaakseni muitakin, kuin kymmenentuhatta sanaa kielillä.
        14:20 Veljet, älkää olko lapsia ymmärrykseltänne, vaan pahuudessa olkaa lapsia; mutta ymmärrykseltä olkaa täysi-ikäisiä.

        Paavali puhui kielillä enemmän kuin kukaan korinttolaisista, mutta oli seurakunnan kokouksissa hiljaa, jos paikalla ei ollut tulkkia. Se, että Paavalin ymmärrys jäi hedelmättömäksi veisatessaan kiitosta kielillä, ei johdu siitä, että hän olisi suoltanut suustaan ulos siansaksaa. Se johtui siitä, että hän ei osannut luonnostaan puhua niitä kieliä tai sitä kieltä, jolla kiitosta veisasi, mutta hän ymmärsi sitä sen verran, että tiesi veisaavansa kiitosta, vaikka ei (kaikkia) sanoja ymmärtänyt. Ihminen tuottaa muutakin informaatiota suullaan ja olemuksellaan kuin pelkkiä ymmärrettäviä sanoja. Samalla tavalla mekin voimme ymmärtää sen, jos joku iloitsee ja kiittää jostakin asiasta suureen ääneen, vaikka emme ymmärtäisi (kaikkia) sanoja, joita hän meille vieraalla kielellä lausuu.


      • kielto-siansaksalle

        14:21 Laissa on kirjoitettuna: "Vieraskielisten kautta ja muukalaisten huulilla minä olen puhuva tälle kansalle, eivätkä he sittenkään minua kuule, sanoo Herra."
        14:22 Kielet eivät siis ole merkiksi uskoville, vaan niille, jotka eivät usko; mutta profetoiminen ei ole merkiksi uskottomille, vaan uskoville.

        Tässä on sanottu selvästi se, että kielet ovat merkiksi uskosta osattomille, eivät uskoville. Miten ne voisivat olla uskosta osattomille merkkinä Jumalan antamasta lahjasta, jos kielillä puhuva puhuisi siansaksaa tai matkisi eläinten ääniä tai ääntelisi muuten sopimattomasti? Siihen pystyvät myös noidat ja riivatut ihmiset, joten miten sellainen lahja voisi olla todistus Jumalasta uskottomille?

        Niin kuin huomaat, ei siansaksa ja "käärmekielet" ole todistus Jumalan antamasta lahjasta. Ne ovat sielullisten ihmisten yritys matkia Jumalan lahjaa. He häpäisevät Jumalan ja meidän herramme Jeesuksen kristuksen nimen sanoessaan sellaista "lahjaa" Jumalalta saaduksi. Älä sinä ole osallinen heidän tekoihinsa vaan sanoudu irti käärmekielistä ja sitä puhuvista! Erotat kyllä sen, jos joku puhuu vieraita kieliä sinun kuultesi ja se on aito Jumalan antama lahja. Joskus sellaista tapahtuu myös pyhien yhteydessä, että aitoja kieliä puhutaan kokouksissa, eikä sitä tule estää. Jos joku esimerkiksi täyttyy pyhällä hengellä, niin hän voi puhua innostuksissaan vierailla kielillä, vaikka tulkkia ei olisi paikalla. Se sallittakoon ja niin tuleekin tehdä. Paavalihan kielsi estämästä kielillä puhumista, kunhan se tapahtui kaikessa rauhassa ja pyhille sopivalla tavalla, niin että Jumalan nimi ei tule siitä häväistyksi.

        14:23 Jos nyt koko seurakunta kokoontuisi yhteen ja kaikki siellä puhuisivat kielillä ja sinne tulisi opetuksesta tai uskosta osattomia, eivätkö he sanoisi teidän olevan järjiltänne?
        14:24 Mutta jos kaikki profetoisivat ja joku uskosta tai opetuksesta osaton tulisi sisään, niin kaikki paljastaisivat hänet ja kaikki langettaisivat hänestä tuomion,
        14:25 hänen sydämensä salaisuudet tulisivat ilmi, ja niin hän kasvoilleen langeten rukoilisi Jumalaa ja julistaisi, että Jumala totisesti on teissä.

        Tässähän tämä sanotaan suoraan. Seurakunnassa ei ole lupa puhua kielillä, kun uskosta osattomia on paikalla eikä selittäjää ole, koska Jumalan nimi tulee silloin häväistyksi. Mutta kun joku puhuu kielillä profetian tai tiedon sanoja, niin silloin se kieli on ymmärrettävää puhetta ja paljastaa uskosta osattoman salaisuudet, niin että hän antautuu Jumalalle, jonka todistus on tässä tapauksessa kiistaton ihme. Niin ei voida sanoa kovinkaan usein niistä kielistä, joita nykyään herätyskristittyjen piirissä kuullaan.

        Se, että kielillä puhuva voi profetoida tai puhua ilmestyksen tai tiedon sanoja käy ilmi Paavalin aiemmista sanoista (1Kor 14:6). Kun tämä tieto yhdistetään siihen, että joku puhuu kielillä uskosta osattomien kuullen ja profetoi hänen sydämensä salaisuudet julki, niin voidaan uskoa ainakin osan tästä profetoimisesta tapahtuvan vierailla kielillä, jos ei ehkä aivan kaiken. Kielillä puhumisen armolahjaan Paavali tämän profetoimisen muodon kuitenkin yhdistää. Kielillä puhuminen on siis sallittua kokouksissa, jos se sisältää profetian, tiedon, ilmestyksen tai opetuksen sanoja, mutta muussa tapauksessa kielillä saa puhua vain spontaanisti, kun joku täyttyy pyhällä hengellä, ja silloinkin se tapahtuu rauhassa eikä aiheuta epäjärjestystä tai häpeää Jeesuksen kristuksen nimelle niin kuin nykyään kokouksissa, joissa kaikki huutavat suu vaahdossa isoon ääneen "käärmekielillä" ja "ylistävät kukin omaa jumalaansa" (mistä tiedät mitä he sanovat ja ketä he ylistävät, jos et ymmärrä sanoja?).


      • kielto-siansaksalle

        14:26 Kuinka siis on, veljet? Kun tulette yhteen, on jokaisella jotakin annettavaa: millä on virsi, millä opetus, millä ilmestys, mikä puhuu kielillä, mikä selittää; kaikki tapahtukoon rakennukseksi.
        14:27 Jos kielillä puhutaan, niin puhukoon kullakin kertaa vain kaksi tai enintään kolme, ja yksi kerrallaan, ja yksi selittäköön;
        14:28 mutta jos ei ole selittäjää, niin olkoot vaiti seurakunnassa ja puhukoot itselleen ja Jumalalle.
        14:29 Profeetoista saakoon kaksi tai kolme puhua, ja muut arvostelkoot;
        14:30 mutta jos joku toinen siinä istuva saa ilmestyksen, vaietkoon ensimmäinen.
        14:31 Sillä te saatatte kaikki profetoida, toinen toisenne jälkeen, että kaikki saisivat opetusta ja kaikki kehoitusta.
        14:32 Ja profeettain henget ovat profeetoille alamaiset;
        14:33 sillä ei Jumala ole epäjärjestyksen, vaan rauhan Jumala. Niin kuin kaikissa pyhien seurakunnissa,
        14:34 olkoot vaimot vaiti teidänkin seurakunnankokouksissanne, sillä heidän ei ole lupa puhua, vaan olkoot alamaisia, niinkuin lakikin sanoo.
        14:35 Mutta jos he tahtovat tietoa jostakin, niin kysykööt kotonaan omilta miehiltään, sillä häpeällistä on naisen puhua seurakunnassa.
        14:36 Vai teistäkö Jumalan sana on lähtenyt? Vai ainoastaan teidänkö tykönne se on tullut?
        14:37 Jos joku luulee olevansa profeetta tai hengellinen, niin tietäköön, että mitä minä kirjoitan teille, se on Herran käsky.
        14:38 Mutta jos joku ei sitä ymmärrä, niin olkoon ymmärtämättä.
        14:39 Sentähden, veljeni, harrastakaa profetoimista älkääkä estäkö kielillä puhumasta.
        14:40 Mutta kaikki tapahtukoon säädyllisesti ja järjestyksessä

        Mitä mieltä olet joidenkin ryhmien nykyisestä tavasta huutaa kielillä isoon ääneen suu vaahdossa tai päästää suustaan eläinääniä tai sihinää tai suhinaa tai toistaa yhtä tavua tai yhtä sanaa? Mitä mieltä olet siitä, kun joku rukoilee tai puhuu kielillä joukon edessä ja puhujalavalla, mutta kukaan ei selitä sanoja (tulkkia eli kielen kääntäjää ei ole paikalla eikä kukaan ymmärrä, mitä puhuja sanoo)? Noudatetaanko näissä tapauksissa Paavalin kautta tulleita Jumalan sanan ohjeita vai ei? Jos ei noudateta, niin aiotko itse osallistua tällaiseen toimintaan tai jopa harjoittaa sitä itse? Ketä palvelet? Ketä tottelet? Minkä hengen oma olet? Minkä hengen omia he ovat, jotka puhuvat siansaksaa tai mumisevat kuin vainajahenget tai päästävät eläinten ääniä tai sihisevät tai suhisevat tai toistavat yhtä tavua kuin mielipuolet?


    • tikkivika

      En saisi nauraa kysymyksellesi, mutta en voi sille mitään. Kielillä puhumisesta saa itse päättää. Sanat tulevat suuhun, niitä ei itse ymmäärrä, mutta puhumisen voi myös lopettaa heti jos haluaa. Kielet eivät ole sitä, että istut esim kirkossa ja yhtäkkiä nouset seisommaan, silmäsi alkaa rullata, et ite tajua siitä mitään. Kielet ovat suurimmaksi osaksi omaa uskon hoitoa varten. "Jumala ei tule oven läpi vaan tulee jos raotat tai avaat oven"

      • perusskitso

        samaa mieltä.


      • että kaikki nämä lopun ajan kielillä puhumiset ovat lähtöisin
        tämän maailman jumalan, Antikristuksen, valheen ja vääryyden
        hengestä, jolla Jumala on antanut sen johdattaa kadotuksen tielle
        kaikki totuudesta luopuneet.

        Pystytkö sinä, tikkivika, rukoilemaan vaikka tämän rukouksen:

        "Herra Jeesus Kristus, jos tämä henki, joka saa minut puhumaan
        kielillä ei ole sinusta, niin ota tämä lahja minulta pois
        ja anna minulle voimaa jättää kaikki tämän maailman jumalan
        antamat valheen armolahjat ja lähteä seuraamaan yksin sinun
        viitoittamaasi tietä. Tätä pyydän Jumalalta sinun nimessäsi, Aamen."

        Sillä sellaisella kielellä, jota kukaan ei pysty selittämään,
        Saatana saa ihmisen ylistämään vain hänen suuri vääryyden tekoja.


      • ole rehellinen
        TeuvoSuni kirjoitti:

        että kaikki nämä lopun ajan kielillä puhumiset ovat lähtöisin
        tämän maailman jumalan, Antikristuksen, valheen ja vääryyden
        hengestä, jolla Jumala on antanut sen johdattaa kadotuksen tielle
        kaikki totuudesta luopuneet.

        Pystytkö sinä, tikkivika, rukoilemaan vaikka tämän rukouksen:

        "Herra Jeesus Kristus, jos tämä henki, joka saa minut puhumaan
        kielillä ei ole sinusta, niin ota tämä lahja minulta pois
        ja anna minulle voimaa jättää kaikki tämän maailman jumalan
        antamat valheen armolahjat ja lähteä seuraamaan yksin sinun
        viitoittamaasi tietä. Tätä pyydän Jumalalta sinun nimessäsi, Aamen."

        Sillä sellaisella kielellä, jota kukaan ei pysty selittämään,
        Saatana saa ihmisen ylistämään vain hänen suuri vääryyden tekoja.

        TeuvoSuni tiedän, että elät synnissä. Juopottelet joka perjantai. Rakastat myös irtosuhteita.


      • sinä tiedä
        TeuvoSuni kirjoitti:

        että kaikki nämä lopun ajan kielillä puhumiset ovat lähtöisin
        tämän maailman jumalan, Antikristuksen, valheen ja vääryyden
        hengestä, jolla Jumala on antanut sen johdattaa kadotuksen tielle
        kaikki totuudesta luopuneet.

        Pystytkö sinä, tikkivika, rukoilemaan vaikka tämän rukouksen:

        "Herra Jeesus Kristus, jos tämä henki, joka saa minut puhumaan
        kielillä ei ole sinusta, niin ota tämä lahja minulta pois
        ja anna minulle voimaa jättää kaikki tämän maailman jumalan
        antamat valheen armolahjat ja lähteä seuraamaan yksin sinun
        viitoittamaasi tietä. Tätä pyydän Jumalalta sinun nimessäsi, Aamen."

        Sillä sellaisella kielellä, jota kukaan ei pysty selittämään,
        Saatana saa ihmisen ylistämään vain hänen suuri vääryyden tekoja.

        Vaan uskot tiedoksi sen, mitä eksyttäjä sinulle sinun oman halusi mukaan tiedoksi ilmoittaa.
        Ja lopuksi sinutkin vie mukanaan, ellei Luoja sinua armahda.


      • tikkivika
        TeuvoSuni kirjoitti:

        että kaikki nämä lopun ajan kielillä puhumiset ovat lähtöisin
        tämän maailman jumalan, Antikristuksen, valheen ja vääryyden
        hengestä, jolla Jumala on antanut sen johdattaa kadotuksen tielle
        kaikki totuudesta luopuneet.

        Pystytkö sinä, tikkivika, rukoilemaan vaikka tämän rukouksen:

        "Herra Jeesus Kristus, jos tämä henki, joka saa minut puhumaan
        kielillä ei ole sinusta, niin ota tämä lahja minulta pois
        ja anna minulle voimaa jättää kaikki tämän maailman jumalan
        antamat valheen armolahjat ja lähteä seuraamaan yksin sinun
        viitoittamaasi tietä. Tätä pyydän Jumalalta sinun nimessäsi, Aamen."

        Sillä sellaisella kielellä, jota kukaan ei pysty selittämään,
        Saatana saa ihmisen ylistämään vain hänen suuri vääryyden tekoja.

        ja uskon Jumalan kuulleen! Lisäksi pystyn kyllä rukoilemaan Jumalaa, sillä Hän rakastaa kaikkia joten ei ole pälettävää! En ymmärtänyt sanaa valheen? En ole kaikesta samaa meiltä kanssasi. Rukoile Jumalaa ja kysy jos epäilet, mutta kielillä puhuminen on suoraan Jumalalta, Pyhältä Hengeltä. Tärkeintä on kuitenkin usko Jeesukseen!


      • ----
        TeuvoSuni kirjoitti:

        että kaikki nämä lopun ajan kielillä puhumiset ovat lähtöisin
        tämän maailman jumalan, Antikristuksen, valheen ja vääryyden
        hengestä, jolla Jumala on antanut sen johdattaa kadotuksen tielle
        kaikki totuudesta luopuneet.

        Pystytkö sinä, tikkivika, rukoilemaan vaikka tämän rukouksen:

        "Herra Jeesus Kristus, jos tämä henki, joka saa minut puhumaan
        kielillä ei ole sinusta, niin ota tämä lahja minulta pois
        ja anna minulle voimaa jättää kaikki tämän maailman jumalan
        antamat valheen armolahjat ja lähteä seuraamaan yksin sinun
        viitoittamaasi tietä. Tätä pyydän Jumalalta sinun nimessäsi, Aamen."

        Sillä sellaisella kielellä, jota kukaan ei pysty selittämään,
        Saatana saa ihmisen ylistämään vain hänen suuri vääryyden tekoja.

        ihmisen vaikutuksesta, jolla on ote itseään uskovaiseksi luulevasta. Mahdollista on pahan hengen voima.
        Jos ihmiseltä puuttuu selvästi hyvä tahto ja silti hän puhuu kielillä.
        Heidän hedelmistään te tunnette heidät, siis tästä on oltava hyötyä jollekin, muuten se ei ole Jumalasta.


    • Syyllinen

      Ennenkuin kielillä puhuminen alkaa, tulee ainakin minulle sellainen voimakas hyvänolon tunne, ikäänkuin joku lämpöaalto jostain takaa. Se valtaa minut täysin. Ensimmäiset sanat ovat yleensä selvää suomea, kiitän Herraa Jeesusta. Sitten alkaa tulla suustani kieltä, jota en ymmärrä ajatuksillani. Sanat ovat selviä ja lauseetkin voi erottaa. Puheessa on sellainen rytmikkyys. Sen tunnen, ovatko asiat, joista puhun, iloisia vaiko ikäviä, mutta en tiedä enempää niiden sisällöstä. Joskus olen kokeillut, voinko sanoa jotain oman tahtoni mukaan, siis suomeksi. Kyllä voin, mutta se selvästi tuntui häirinnältä, kuin kesken jonkun puheen olisin huudellut väliin.
      Ensimmäisillä kerroilla puhe kesti puolisen tuntia ja olin melko voimaton sen jälkeen. Onnellisuutta ja turvallisuuden tunnetta riitti kyllä pitkään. Myöhemmin olen pystynyt kontrolloimaan kielilläpuhumisen kestoa ja myös estämään sen tulon. Aina, kun se on alkanut, olen ollut yksin, vain pari kertaa on puolisoni sattunut tulemaan kesken puhumisen paikalle. Siis mikään esiintymisen halu ei ole kyseessä ja olenkin ollut kertomatta näistä kokemuksista.
      Kyllä minä uskon, että tämä on armolahja omaksi rakentumiseksi, ei muuta.
      Ja kasteen ottamisen ajalla tai tavalla ei ole tämän lahjan kanssa mitään tekemistä. Älkää yrittäkö panna Jumalan tekoja kahleisiin tai sovittaa niitä omiin raameihinne.

      • että saisin kielilläpuhumisen

        lahjan mutta mitän ei ole tapahtunut,myös itse olen pyytänyt tätä asiaa HERRALTA ,miten sinä sait kielilläpuhumisen.


      • että saisin kielilläpuhumisen kirjoitti:

        lahjan mutta mitän ei ole tapahtunut,myös itse olen pyytänyt tätä asiaa HERRALTA ,miten sinä sait kielilläpuhumisen.

        Pyysin sitä suoraan Jumalalta, enkä työntänyt päätäni yhdenkään
        porttopain käsien alle, koska sieltä ei ihminen elämäänsä muuta
        saa kuin vain Jumalan kirouksen. Lue Jeremia 17:5-10.

        Kun Pyhä Henki sitten kerran tällaisen rukouksen jälkeen kysyikin:
        "Mihin sinä sitä tarvitset?" ja kun en heti osannutkaan vastata,
        niin hän jatkoi: "Minä kuulen sinua sinun omalla kielelläsi ja tällä
        samalla kielellä sinä kuulet minua. Ja sen, mitä minä käsken sinun puhua,
        se sinun tulee puhua tällä samalla kielellä."

        Tällainen Pyhän Hengen ilmoitus liittyy tähän Jeesuksen ilmoitukseen:

        "Minun lampaani kuulevat minun ääneni ja minä tunnen ne,
        ja ne seuraavat minua."

        Lue Apt. 2:4-11, niin tiedät minkälaista se Jumalalta lähtenyt
        kielillä puhumisen lahja oikein on.

        Osaatko kiittää Jumalaa siitä, että hän on varjellut sinut
        tältä yhdeltä Antikristuksen lopun ajan vääryyden ja valheen "armolahjalta"?


      • 100%
        TeuvoSuni kirjoitti:

        Pyysin sitä suoraan Jumalalta, enkä työntänyt päätäni yhdenkään
        porttopain käsien alle, koska sieltä ei ihminen elämäänsä muuta
        saa kuin vain Jumalan kirouksen. Lue Jeremia 17:5-10.

        Kun Pyhä Henki sitten kerran tällaisen rukouksen jälkeen kysyikin:
        "Mihin sinä sitä tarvitset?" ja kun en heti osannutkaan vastata,
        niin hän jatkoi: "Minä kuulen sinua sinun omalla kielelläsi ja tällä
        samalla kielellä sinä kuulet minua. Ja sen, mitä minä käsken sinun puhua,
        se sinun tulee puhua tällä samalla kielellä."

        Tällainen Pyhän Hengen ilmoitus liittyy tähän Jeesuksen ilmoitukseen:

        "Minun lampaani kuulevat minun ääneni ja minä tunnen ne,
        ja ne seuraavat minua."

        Lue Apt. 2:4-11, niin tiedät minkälaista se Jumalalta lähtenyt
        kielillä puhumisen lahja oikein on.

        Osaatko kiittää Jumalaa siitä, että hän on varjellut sinut
        tältä yhdeltä Antikristuksen lopun ajan vääryyden ja valheen "armolahjalta"?

        hyvin paitsi et ole vielä saanut yhteyttä Jumalaan.
        Olet niellyt eksyttäjän syötin koukkuineen päivineen.


      • Ayreen
        että saisin kielilläpuhumisen kirjoitti:

        lahjan mutta mitän ei ole tapahtunut,myös itse olen pyytänyt tätä asiaa HERRALTA ,miten sinä sait kielilläpuhumisen.

        En ymmärrä sinua enkä muitakaan kaltaisiasi uskovia. Miten kukaan voi vakavissaan havitella jotain niin turhaa armolahjaa kuin kielilläpuhumista? Mikset samalla vaivalla rukoilisi Jumalaa antamaan itsellesi jotain hyödyllistä, kuten työpaikkaa? Rahalla voi sentään antaa todellista apua kärsiville lähimmäisille. Miksei itselleen ja perheelleenkin.

        Olin kerran rukoustilanteessa jossa toinen rukouspalvelijoista jankutti yhtä ainoaa sanaa viiden minuutin ajan silmät kiinni vahamainen hurmiohymy kasvoillaan. Toinen palvelijoista kuitenkin antoi hyvin polveilevan ja monitahoisen selityksen (joka oli niin puisevan jaaritteleva, etten muista siitä enää mitään). Selityksellä ja kielellä ei selvästikään ollut mitään yhteyttä toisiinsa vaan kumpikin palvelijoista lateli liukuhihnalta mitä sylki suuhun toi. Rukouksen jälkeen valehtelin, että olin muka tuntenut heidän kertomiensa asioiden olevan Jumalasta, koska ihmiset olivat tuttujani, enkä kehdannut loukata heitä. Todellisuudessa sisälläni kiehui, koska tunsin heidän pitäneen minua pilkkanaan. Ikäänkuin vaikuttaisin niin tyhmältä ja herkkäuskoiselta ihmiseltä, että jopa noin tökerö ja läpinäkyvä teatteriesitys menisi läpi!!!!!!!!!!! Kyseinen rukouspalvelu oli kokemuksena hyvin halventava ja vaivaannuttava.


      • phhengenkaste
        että saisin kielilläpuhumisen kirjoitti:

        lahjan mutta mitän ei ole tapahtunut,myös itse olen pyytänyt tätä asiaa HERRALTA ,miten sinä sait kielilläpuhumisen.

        Heti, kun saat Pyhän Hengen kasteen, puhut myöskin kielillä.


    • yhteydenpitoväline

      Jumalan kanssa. Omaa kielilläpuhumista kriittisesti ja anlyyttisesti tarkkaillessa tuntuu siltä, että ainakin silloin se menee pieleen ja on vain oman mielen vaahtoa. Jos sen antaa vain tapahtua tarkkailemattomasti jollakin mielen syvemmällä tasolla, eikä sanoja yritä tutkia foneettisesti, ne sanat vain vaeltavat siellä jossakin Hengen johtamina (Henki itse rukoilee meidän puolestamme sanomattomin huokauksin, sanoi Paavali jossakin).

      Esimerkiksi tilanteessa, jossa lihan tekona viha on kuohahtanut pintaan ja on vihainen tai raivoissaan jonkin asian tai ihmisen vuoksi ja hetkisen kuluttua pitäisi käyttäytyä ihmisten edessä coolisti ja lunkisti ja arvokkasti, lyhyt hetki äänetäntä kielilläpuhumista omassa mielessään tasaa adrenaliinit ja sydämensykkeen ja mielen kuohut, eikä raivoa ja vihaa kylvä ympärilleen.

      • Tehtävää varten

        Jumala viritti palavaksi aikaisemmin käyttämättömäksijääneen kielilläpuhumisen armolahjan minussa antamaansa tehtävää varten.

        Rukoillesseni Herra Jeesus kutsui tehtävään, rakastamaan eräs ihminen, silloinen työtoverini, ehjäksi. Ennen kutsua Herra oli jo puhdistanut minua tehtävää varten ja uudistanut kielilläpuhumisen lahjan.

        Aluksi yritin yksin, mutta tehtävä oli liian raskas tai en osannut toimia oikein. Väsyin totaalisesti puolessa vuodessa, paino putosi kymmenen kiloa ja jouduin ottamaan sairaslomaa työstä ja työtoverista.

        Sain avuksi rukousystävän ja etsin lisätueksi rukousryhmiä. Näiden ulkopuolisten tahojen kautta paljastui, että kysymyksessä oli pahoja henkivaltoja. Eräs rukoilija sai ainakin määrä-ajaksi henkien tunnistamisen lahjan ja hänelle annettiin jopa niiden riivaajien nimiä.

        Pahojen henkien olo kävi rukousmyllytyksessä ilmeisen tukalaksi ja ne yrittivät ajaa henkilön kuolemaan monin eri tavoin. Yksittäisiä henkiä lähti pois hieman raamatullisin tavoin melskaten. Jotkut henget saivat henkilön käymään täysin pelottomasti hyökkäykseen jopa poliiseja ja ambulanssimiehistöä vastaan ja minä jouduin useamman kerran väistymään mustelmilla ja vaatteet riekaleina Skeuaan poikien tavoin.

        Puolen vuoden rukoustaistelun jälkeen tuli ilmoitus että meidän voimat ja valtuudet eivät riitä pidemmälle. Etsin avuksi sellaisia Afrikassa ja Aasiassa lähetystyössä olleita lähettejä rukousapuun, joilla oli kokemuksia henkivalloista.

        Vähitellen tilanne tasaantui ja opin jättäytymään Herran käsiin äänettömässä kielillärukoilussa henkivaltahyökkäyksen tullessa.


      • Tulkintoja
        Tehtävää varten kirjoitti:

        Jumala viritti palavaksi aikaisemmin käyttämättömäksijääneen kielilläpuhumisen armolahjan minussa antamaansa tehtävää varten.

        Rukoillesseni Herra Jeesus kutsui tehtävään, rakastamaan eräs ihminen, silloinen työtoverini, ehjäksi. Ennen kutsua Herra oli jo puhdistanut minua tehtävää varten ja uudistanut kielilläpuhumisen lahjan.

        Aluksi yritin yksin, mutta tehtävä oli liian raskas tai en osannut toimia oikein. Väsyin totaalisesti puolessa vuodessa, paino putosi kymmenen kiloa ja jouduin ottamaan sairaslomaa työstä ja työtoverista.

        Sain avuksi rukousystävän ja etsin lisätueksi rukousryhmiä. Näiden ulkopuolisten tahojen kautta paljastui, että kysymyksessä oli pahoja henkivaltoja. Eräs rukoilija sai ainakin määrä-ajaksi henkien tunnistamisen lahjan ja hänelle annettiin jopa niiden riivaajien nimiä.

        Pahojen henkien olo kävi rukousmyllytyksessä ilmeisen tukalaksi ja ne yrittivät ajaa henkilön kuolemaan monin eri tavoin. Yksittäisiä henkiä lähti pois hieman raamatullisin tavoin melskaten. Jotkut henget saivat henkilön käymään täysin pelottomasti hyökkäykseen jopa poliiseja ja ambulanssimiehistöä vastaan ja minä jouduin useamman kerran väistymään mustelmilla ja vaatteet riekaleina Skeuaan poikien tavoin.

        Puolen vuoden rukoustaistelun jälkeen tuli ilmoitus että meidän voimat ja valtuudet eivät riitä pidemmälle. Etsin avuksi sellaisia Afrikassa ja Aasiassa lähetystyössä olleita lähettejä rukousapuun, joilla oli kokemuksia henkivalloista.

        Vähitellen tilanne tasaantui ja opin jättäytymään Herran käsiin äänettömässä kielillärukoilussa henkivaltahyökkäyksen tullessa.

        Yleensä kysellään, voiko kristitty joutua riivatuksi.

        Sanoisin omana tulkintanani noiden edelläkuvattujen kokemusten perusteella, että tilanne on hieman samanlainen, kuin omistusasumisen ja majatalon välillä. Omistusasunnossa asutaan pysyvästi ja pidetään omistajan oikeudella jöötä. Hotelliin mennään käymään vain, eikä olemaan. Ilman uskoa olevassa ihmisessä riivaajat pitävät valtaa ja asuvat pysyvästi.

        Valvomaton kristitty saattaa omalla toiminnallaan ja elämäntavoillaan jättää "ovet auki", niin että kutsumattomat vieraat voivat tulla ja mennä.
        Näitä ovien aukijättämisiä voivat olla yksittäin tai yhdessä:
        syvät lapsuuden traumat
        runsas päihteiden ja/tai lääkkeiden käyttö
        voimakkaat yhteydet vieraiden uskontojen guruihin
        halulla haudotut vihan ja katkeruuden tunteet.

        Henkivallat voivat usuttaa kantajansa käymään lähelläolevien ihmisten kimppuun sanoin tai teoin tai saada toiset ihmiset ärsytetyiksi käymään riivatun kimppuun. Henkivallat voivat käydä myös niiden rauhaa häiritsevien kristittyjen kimppuun henkimaailman keinoin.


    • kuvattiin saman

      aikaisesti kun hän puhui kielillä, niin havaittiin että aivoissa eivät aktivoituneet ne lohkot, jotka henkilön itse puhuessa aktivoituvat. Kokeen suorituksen yhteydessä aivokuvauskojeen käyttäjä ja lääkäri oli juutalainen ja mainitsi ohjelmassa, että olisihan se hienoa, jos hän voisi todistaa Jumalan olemassa olon tällä kokeella. Kuitenkin juutalainen oli vakuuttunut, että henkilö kielillä puhuessaan ei itse sitä muodostanut aivoissaan, sillä se olisi näkynyt kuvauksissa.

      Omalla kohdallani voin puhua kielillä, kun sen annan tulla ja lopettaa kun sen haluan. Voin avata suuni, mutta estää aivoillani mieleeni tulevan puheen ja samoin voin antaa sanojen tulla mieleeni ja samoin myös antaa niiden tulla suustani, kun huuleni ja kieleni yhtyvät kielilläpuhumiseen. Samoin kuin profetoiminen myös kielilläpuhuminen on täysin uskovan hallittavissa oleva asia siltä osin antaako sen tulla mieleensä ja samoin suustaan ulos. Toki Jumalan opetus Raamattua lukiessa tulee silloin kuin tulee eli Pyhä Henki antaa sen silloin kuin haluaa ja näin myös kielilläpuhumisessa en itse vaikuta siihen mitä tulee vaan tulee se mikä annetaan. Se, tuonko mieleeni tulevan esille toisille joiden seurassa ole, on täysin omassa tahdossani ja punnitsen sen ennenkuin tuon mitään esille. Samoin ilmestyksen lahja toimii silloin kuin haluaa, minulla aamu-unessa melkein jo valveen tilassa tai jo valveen tilassa kuitenkin sängyssä edelleen levossa. Näiden armolahjojen esiintymisessä osittain suren sitä, että en voi koetella henkeä, joka ne antaa tai en sitten sitä vielä ymmärrä kuinka sen tekisin, sillä en ole kysynyt sitä hengeltä, mutta monesti olen anonut ja uskoni Jeesukseen on todellista ja samoin en epäile, ettei Jeesus anna anovalle vaan kiitän siitä, mitä saan ja tietysti myös kaiken saamani arvioitsen Jumalan pyhien kirjoituksen ilmoituksella ja itseasiassa Herran Henki käyttää kirjoituksia esiin tuodessa vaikka voi tuoda esille sellaista, jota en käsittääkseni voi koetella Raamatun ilmoituksella sillä sisältää sellaista, mistä ei ole kirjoitettu kuin kenties periaatteellisella tasolla ja opetuksella mikä tietysti myös on tärkeää ja arvokasta. Herra vaikuttaa tahtomista ja tekemistä ja puhuu tavalla ja toisella, vaikka ihmiset eivät aina sitä huomaa Jumalalta tulleena, mutta Hengen vuodatuksen hedelmät ovat moninaiset ja kohteensakin voivat olla monet ja erilaiset ihmiset, ennenkaikkea rukoilevaiset ja anovaiset ja autuaat ne, jotka tahtovat rikastua hengellisesti ja kiittävät saamastaan, mutta lisäksi ennenkaikkea parannukseen rakkaudessaan vetäessään myös Herra vaikuttaa ensikokemalta yllättävillä tavoilla, ja näin tapahtui Paavalille eräänä esimerkkinä, mutta samoin kaikki on Herra tavallaan ja toisella tehnyt hyvin armoaan vaikuttaen rakkaudessaan, amen.

    • pirochka

      Voin aloittaa puhumisen koska tahansa, aluksi voin vain puhua sanoja jotka vain tulevat jostakin ja voin lopettaa koska tahansa aivain kuin tavallisen puheen, se ei siis ole mitenkään tahdosta riippumaton asia. Toisinaan taas voin pidemmän ajan rukoiltuani tai jos joku toinen henkilö rukoilee yhdessä kanssani, kokea aivan mahtavan hyvän olon tunteen joka on jotain samantapaista kuin humalatila, mutta vaan paljon parempi, eikä siitä mene sekaisin kuten alkoholista. Tässä tilassa voivat kielet vaihtua toisiksi ja voi kokea yhteyttä johonkin yliluonnolliseen. Tämänkin voi lopettaa koska tahansa ja sitä on koko ajan tietoisessa tilassa.

      Yleensä tällaisen kokemuksen jälkeen hyvän olon tunne jää päälle pidemmäksi aikaa. Jos vielä pystyy täysin keskittymään rukoustilanteeseen, voi unohtaa ympäristönsä ja kaikki muuta asiat, mutta tästäkin tilasta pääsee hetkessä pois jos vaan haluaa, mutta yleensä hyvän olon tunne on niin voimakas että sitä ei haluaisi lopettaa.

      Tärkeintä ei kuitenkaan ole tuntemukset tai puhuminen vaan se mitä tapahtuu sen jälkeen. Rukoushan on yleensä pyyntöjen esittämistä Jumalalle ja sitä voi vaan ihmetellä jälkikäteen että Jumala vastaa rukouksiin. Joskus voi kulua vuosikausia ennenkuin vastaus tulee, mutta yllätys onkin sitä suurempi kun huomaa, että yksikään rukous ei ole mennyt hukkaan.

    • viidesläinen vintiö

      Minulla ainakin kielillä puhuminen tulee ikäänkuin "ymmärryksen ulkopuolelta", sanat tulevat sitä mukaa kuin lausun ne. Olen yrittänyt puhua kielillä pelkästään ajatuksissani liikuttamatta huuliani ja kieltäni, mutta se ei onnistu. Sen sijaan pelkää suun liikuttelu ilman korvin kuultavaa ääntä onnistuu, tällöin kuulen sanat sieluni korvin.

      Amerikassa on tutkittu aivojen sähkömagnetismia kielillä puhumisen aikana. Normaali puhekeskus ei tällöin aktivoidu. Itse vertaan kielillä puhumista siihen, kun joskus lausun Isä Meidän -rukouksen ilman että ajatukseni ovat siinä mukana. Se tapahtuu tällöin automatisoituna prosessina, jossa ymmärrys ei ole mukana. Jumalalle sillä on silti merkitystä. Tosin ymmärryksellä rukous on Paavalin mukaan vielä paljon tärkeämpää kuin kielet.

      Minusta on tärkeä tietää, että kielilläpuhuminen ei edellytä ekstaattista tunnelmaa tai erityistä tunnetason herkistymistä esimerkiksi ylistyslaulujen avulla. Puhun usein kielillä arjen keskellä esim autoa ajaessani, ajattelematta samalla mitään erityisen hengellistä. Itse asiassa vältän puhumasta itsekseni kielillä hengellisissä tilaisuuksissa, Raamatun mukaanhan kielet tulisi tällöin selittää. Kuorossa mumiseminen, joka usein nostattaa tunnelmaa muka Hengen täyteiseksi, on oikeastaan epäraamatullista ja tarpeetonta sielullista kikkailua.

      Itse sain kielillä puhumisen lahjan ylistäessäni Jumalaa yksinäisyydessä laulaen ja soittaen. Moni saa sen ollessaan esirukoiltavana, mutta yhtä oikeaa kaavaa ei ole. Kaikki eivät puhu kielillä eivätkä kaikki ala puhua kun saavat Pyhän Hengen. Kukaen ei kiellä "harjoittelemasta" asiaa. :)

    • hegngissa sailynyt

      enpas muista nimea..yleiso oli haltioissaan , ja moni tuli kaaduttavaksi...ei tarvinnut kuin vahan tonaista..
      siella ne kiemurtelivat maassa..-ei tarvinnu kaljaa..

    • Kielillä puhuja keskustelee suoraan jumalan kanssa pyhässä hengessä,pyhähenki on se joka jakaa ja ohjaa puhujan puhetta,voi olla profetiakin jostain mitä tulee tapahtumaan. Sen seurakunna rakentamiseksi yleisesti.
      Ei vaikuta oma toiminta millään lailla tunne vain kehotuksen puhua.

    • tämä tieteellisesti

      on todistettu aivokuvauksissa kielilläpuhumisen yhteydessä. Pyhä Henki vaikuttaa ihmisen oman ymmärryksen yläpuolella ja opettaa ja vaikuttaa sitä hyvää eli uskoa ja toivoa ja rakkautta ja iloa ja rauhaa ja vanhurskautta.

    • sappua

      Eiköhän puheen sisältö kerro sen mistä se tulee. Henkimaailmassa on porukkaa joka lähtöön, kuten tässäkin maailmassa.

    • totta sekin

      Hedelmistään puu tunnetaan.

    • keveakuorma
    • Veringetorix

      Aika autopilotilla se tulee mulla, ei sitä tarvi miettiä mitä sanoo. Mutta toisaalta sitä voi puhua ihan mielessäänkin, eli ei niitä oo pakko ääneen sanoo. Yleensä siihen se hyytyy jos alkaa miettiä sitä mitä sanoo seuraavaks.

      Ite oon tosi skeptinen sen suhteen että tuo olis joku oikee kieli mitä puhun, veikkaan että jotain siansaksaa. En tietty varma oo kun en oo koskaan käyny missään missä vois kuunteluttaa sitä jollain tms. eikä se niin väliäkään, se tuntuu olevan tietynlaista rukouksen muoto eikä siinä kai ideanakaan oo että sitä ymmärtäis. Olishan se tietty hauskempaa jos se olis joku oikee kieli.

    • "Veringetorix
      10.5.2011 22:01"

      Älähän hättäile.

      Eräs saarnaaja kuuli täällä Suomessa sellaista kielilläpuhumista, joka oli lähes identtistä oravan naksutukselle ja säksätykselle, kun se kiertää puunrunkoa kosimapuuhissa ja muulloinkin.

      Kuullessaan tuollaista, hän ajatteli, ettei se ole kielilläpuhumista lainkaan.

      Jäljempänä hän lähti lähetystyöhön afrikkalaisen heimon keskuuten ja sen heimpn kieli oli aivan samanlaista, kuin kuulemansa kieliläpuhuminen Suomessa, joka oli oravan naksutuksen kaltaista kurkkuääntelyä.

      Oli kertonut, etti hän enää koskaan epäile kielilläpuhumista, kuulustipa se miltä tahansa.

      Iloitse vaan lahjastasi ja jatka itsesi rakentamista.

      Herran Henki voi antaa sinulle myöskin kieliä, joita joku kuulijoista toisen maan kanslaisista ymmärtää.

      Siunausta.
      t:JH.

    • oikeakieli

      Itse en puhu kielillä, vaikka olen pitkään ollut jo uskossa. Mutta luulenpa että kielilläpuhuminen on nimenomaan jotain oikeata kieltä, jonka joku voisi tulkita.
      Raamattuhan kertoo heidän puhuneen jollain 'oikealla kielellä' jota sitten hämmästeltiin..

      Tämä olisi siis hyvinkin todistus jollekulle, joka huomaisi että tuohan osaa puhua meidän kieltä..

      Pelkäänpä että monet eivät oikeasti puhu, esittävät vain...

      Mutta on varmasti niitäkin jotka puhuvat, itse olen vain hieman epäluuloinen.. antakoon Jumala sen minulle anteeksi sillä haluaisin itsekin tuon lahjan todellakin!!

    • tämä on tutkittu

      tieteellisesti ja minäkin näin se ohjelman. Juutalainen käytti aivokuvauskoetta ja sanoi että olisihan se hienoa jos voisi näin Jumalan olemassaolon todistaa. Todistetuksi tuli, että kielilläpuhujan aivokuvaus todisti, että ne aivon osat, jossa puhe muodostetaan olivat toiminnasta poissa ja tilalla oli aivoista toinen alue.

      En muista ohjelman nimeä, mutta eiköhän löytyisi sopivilla sanoilla. Ohjelma oli englanninkielinen dokumentti noin tunnin mittainen.

    • Tongues

      Tässä yksi juttu jossa kielilläpuhumista tutkittiin: http://www.youtube.com/watch?v=NZbQBajYnEc

      Kielilläpuhumista on monenlaista, mutta ainakin pari kertaa olen ollut läsnä tilanteessa jossa kieltä taitamaton on puhunut ymmärrettävää kieltä, ja toisella kertaa vieläpä asioita joita hän ei itse voinut mitenkään tietää.

      Mutta koska kyseessä on Pyhän Hengen lahja, ei sitä voi testata sillä tavalla että pakottaisi PH:n antamaan jotain tiettyä kieltä tai sanomaa kokeeseen, vaikka toisaalta lahjan haltija pystyy aloittamaan puhumisen milloin haluaa. Siitä syystä varmaan joukossa on usein sanojen ja tavujen toisteluakin. Olen huomannut että kielilläpuhumisen "sujuvuus" riippuu siitä kuinka pystyy "antautumaan virran vietäväksi" eli kytkemään ajattelun pois päältä. Jos alkaa miettimään että mitä oikein olen sanomassa, kielilläpuhuminen ei ole niin sujuvaa. Jännä, mielenkiintoinen lahja, jolla on toki tarkoituskin.

    • Avaat suun ja

      annat sanojen tulla Pyhässä Hengessä, amen.

    • experienses

      ole varovainen silla et tieda mista aanet tulevat..'
      useimmat aanet ovat pahojen henkien. kuten esim;

      1 kun 22,22-23
      2 aikak 18,21-22


      olen kerran kuullut aanen keskella paivaa ollessani puoli unessa.
      aani oli erittain morakka juuutalainen mies joka puhui hebreaa kovalla aanella.
      -en ymmartanyt mita sanat tarkoittivat, mutta saikahdin.

      toisen kerran kavelin unessa hevostieta etelaan, lunta satoi raskailla hiutaleilla.
      vastaani kaveli lyhytpartainen mies paallaan karvkauluksinen nahkataKki.
      ja karvahattu. koddallani han tarttui minua lujasti olkapaasta ja sanoi jotain;
      OUGA! riuhtaisin iuseni irti ja han tarttui uudelleen olkapaastani ja toisti saman.

      herasin tuntiessani kaden puristuksen olkapaassani viela pitkaan..

    • Palava Pensas

      Pyhä Henki on myös ilmestyksen Henki, joka avaa Raamattua syvällisemmin.
      Ja erilaiset armolahjat samoin tukevat Raamatun opetusta, avaten sitä ihmisille.

      Kielillä puhuva rakentaa omaa sisäistä elämäänsä, ellei ole selittäjää paikalla taikka itse pysty selittämään kieliään...jos ja kun on selittäjä, se on likimain profetiaan verrattavaa, silloin puhutaan seurakunnalle rakennukseksi, lohdutukseksi, ojennukseksi, rohkaisuksi, nuhteluksi jne.

      Herra runsaasti tätäkin lahjaa antakoon Suomen siioniin !

    • asades

      No sehän on semmosta hölynpölyä mitä siinä rukouksen yhteydessä mongerretaan. Ei sillä sinänsä mitään tarkotusta tai sellasta ole, kunhan tehdään sitä kun se kuulostaa jännälle.

    • Hei

      Minulla ei ko. lahjaa ole.
      Kerron mitä syytä mm. syytä asiassa huomioida;

      - Varsinainen kielillä puhumisen lahja ilmeni ensimmäisen kerran ensimmäisenä helluntaina.
      Jerusalemissa oli juhlat ja paljon ihmisiä. Kaikki tulivat ymmärretyiksi kun puhuttiin heti vierasta kieltä tarvittaessa.
      Myöhemmin lahja on esiintynyt kun lähetyssaarnaajat menevät alkuasukassaaren rantaan. Samalla sekunnilla kun veneen nokka kolahtaa maihin kaverit puhuvat saaren alkuasukaskieltä.
      Tätä tarkoittaa kielillä puhumisen lahja.
      Nykysin kai joka paikassa puhutaan englantia ja kieliä sen verran että kaikki tulevat aina ymmärretyksi jos tarvetta.

      Hurmoskielen puhuminen on sitten aivan eri asia.
      Paavali sanoi sellaisesta että parasta pitää suu kiinni, ettei kokoukset häiriinny, kun kieltä ei kukaan ymmärrä ja puhukoot hurmoskieltä kotonaan.

      Paavali ei pitänyt vääränä hurmoskieltä, ja mainitsi että ihminen "puhuu salaisuuksia Jumalalle."

      Tässä asiaan liittyviä raamatunpaikkoja;
      - 1 Kor 12:10, 30, 13:1, 14:22, 13:6, Apt 2:4, 10:46, 19:6, 1 Kor 14:15,19, 39.

      http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/1.11

      yst. jari

    • Lisäys;

      - Muista että alkuasukkaiden tapoihin kuuluu hurmoksien tavoittelu ja silloin he höpöttävät hekin. "Kielillä puhuminen" voi tapahtua vieraiden henkien vaikutuksesta. Usko ei ole hurmoksien tavoittelua, vaan ihan järkevää toimintaa, jossa uskotaan Jeesuksen Kristukseen, Jumalaan, Pyhään Henkeen ja raamatun ilmoitukseen jota Henki valaisee tiedon määrän mukaan ihmiselle itse jos ihminen on vilpitön, siis jos ihminen on vilpitön eli haluaa myös orientoitua ja olla rehellinen ymmärrykselleen.

      Pahat hengetkin uskovat että Jumala olemassa on.

      Uskossa uskotaan Hengessä myös jossakin määrin sellaisiin asioihin jotka eivät näy ja ole käsin kosketeltavissa tietysti, ja uskossa ihminen on kuuliainen Jumalan tahdolle ja laille. 1 Joh 5:3.

      Raamattu itse kertoo minkälainen on "lopun ajan pyhä ihminen" ; Ilm 14:12.
      Jae kertoo selvästi että "pyhä ihminen" uskoo Kristukseen ainoana pelastajana ja on kuuliainen Jumalan laille. Luuk 16:17, Jaak 2:10-12.

      yst. jari

    • Kun täytyin Pyhällä Hengellä kasteen yhteydessä, suustani vain alkoi
      pulputa muutamia sanoja. Jumala antoi sanat, kieltä en tuntenut.
      Minulla oli pitkään vain muutama sana, kunnes sitten kerran valitin asiaa
      eräälle ystä'välleni, vanhalle profeetalle, joka tokaisi: Mitä sinä valitat? Käytä niitä muutamaa sanaa, niin saat lisää! Ja niin kävi.
      Itselläni ei ole kielten selittämisen lahjaa, joskus joku muu saattaa selittää
      sanomani, jos se on profetaalinen. Suurin osa kielillä puhumistajhan on
      omaksi vahvistukseksemme, salaista keskustelua Jumalan kanssa.
      Jonkin verran kuitenkin ymmärrän omaa rukoustani sillä perusteella,
      että olen aikanani joutunut lukemaan lukiossa pakkolatinaa ja siellä
      on sanoja latinasta tai espanjasta mukana. Useinhan rukoilijalla on
      useampiakin rukouskieliä, yhtäkkiä huomaa, että kielen rakenne muuttuu
      aivan toiseksi. Yleensä en tiedä, mitä tulee seuraavaksi, mutta on joitakin
      usein toistuvia rukouksia, joista arvaa, mikä seuraa ihan samoin kuin Isä meidän -rukousta lukiessa.
      Raamatussa sanotaan, että profeettojen henget ovat porofeetoille alamaisia.
      Sama pätee kaikkeen kielillä puhumiseen. Tosin silloin, kun Pyhä Henki
      laskeutuu voimakkaasti johonkin tilanteeseen tai tulee jokin vaaratilanne,
      rukous saattaa käynnistyä automaattisesti. Silloinkin sen voi katkaista heti.

    • MatildaRosa

      Olen ollut vapaakirkon kokouksessa jossa kävi niin että eräs henkilö alkoi kovalla äänellä puhua kielillä. Paikalla oli espanjalainen mies, joka kertoi että henkilön puhe oli erittäin kaunista espanjankieltä ja sisälsi Jumalan ylistystä. Paikalla oli myös tämän kielilläpuhujan tuttavia jotka todistivat, ettei hän luonnollisella tavalla osannut espanjankieltä lainkaan.

    • hande-56

      En muista tiedä,itselle tuli kielet jossain vaiheessa muutama vuosi sitten. Järjellä ajatellen en tunista itse mutta Jeesukselta olen pyytänyt että ne olisivat taivaaliset ja rakentaisivat minua itseäni kavamaan hengessä.
      Koska mielestäni kielillä rukoileva rakentuu hengessään Jumalan edessä.
      Mutta mitäpä niitä hyviä asioita selitelemään ne vaan toimii.

    • epäilevä Tuomas

      Hyvä kysymys!

      Olen itsekin tällä TIELLÄ vasta alussa ja tarvitsisin neuvoja. Itse olen miettinyt huijaanko itseäni. Kieli kuulostaa joltain venäjän, kiinan ja slaavin sekoitukselta? Välillä tuntuu kun kieli olisi jostain Afrikan mantereelta. Toisinaan taas tuntuu että tarina ei etene vaan toistan samoja sanoja. Onko teillä samanlaisia kokemuksia? eli vaihtuuko "kieli" ja onko puhuminen välillä saman lauseen toistoa?

    • 4564564564

      ''Te joilla on kielilläpuhumisen armolahja''

      anteeksi mutta mitä vittua minä luin?

      vitut te millään kielillä puhutte, sorvellatte siansaksaa ja uskottelette itsellenne että se on jotain vitun tuntematonta heimokieltä.

      • huutavan ääni eräm

        Sellaisen tulee vaieta, joka ei näistä asioista ymmärrä enempää. kuin pässi tähdistä, eli sinunlaisesi.


    • T.Ulkki

      Ilmiötä on tutkittu ja hömpäksi havaittu. Helppo tapa tutkia asia omin konstein on esim. semmoinen, että nauhoittaa puhetta ja pyytää useamman herran voiteleman "tulkin" sitten kertomaan mitä jorina tarkoittaa. Veikkaan vahvasti, että tulkintoja tulee yhtä monta erilaista kuin on tulkkejakin.

    • Jeesusksen-oppilas

      Hei sinulle T.ulkki tai no et sinä kyllä mikään tulkki ole?.

      Miksi väität jotain mistä sinulla ei ole minkäänlaista faktaa? Miksi ylipäätänsä olet "uksovaisten" foorumilla, jos et usko edes kiellillä puhumisen armolahjaan? Ehkä Herra sinua kutsuu tänne, Onnea. Hänen armonsa olkoon myös sinun kanssa ja hän kirkastakoon sinulle myös kasvonsa ja antakoon tien ja totuuden eteesi. :)

      Kielillä puhumista on tutkittu laajamittaisesti Yhdysvalloissa Pennsylvannian osavaltiossa jo aikoja sitten. Monet tiedemiehet ennen Pennsylvannian tutkimuksia väittivät ilmiötä keskityksi tai sen liittyvän jotenkin kitsofreniaan tai johonkin muun vastaavaan mielisairauteen tai sen olevan mielenhäiriö.

      Yksi maailman suurimmista yliopistoista kuitenkin tutki asian.
      "Lääketieteellisen tiedekunnan tutkijat kuvansivat viiden kielilläpuhujan aivoja ja havaitsivat, että kielilläpuhumisen aikana muun muassa otsalohkot ja keskittymiskykyä säätelevä aivoalue hiljenivät. Kokelaat eivät kontrolloineet aivojensa kielikeskuksia siis OLLENKAAN kielliäpuhumisen aikana. Näitä löydöksiä on tulkittu niin, että jokin tuntematon tekijä (LUE: JUMALA) otti heidän tietoisuutensa hallintaansa.

      Kielliä puhuminen ei ole mikään kristinuskon perusta, mutta sitä esiintyy edelleenkin hyvin paljon ja se on kasvattavaa täyttyä Pyhän Hengen voimasta uskossaan.

      Tiedän, että se on yksi suurimmista merkeistä niille, jotka eivät usko ja siksi se saa aikaan ateistisen mielen ja sielun ihmettelyä ja kummastelua sekä myös katkeruutta ja pelokkuutta omia ajatuksiian kohtaa.

      Jeesus on TIE ja TOTUUS! Hän on joka päivä meidän kanssamme!

      • 847387

    • sanna_78

      Kielilläpuhumista ei olla todennettu yhdessäkään tieteellisessä kokeessa, joita ollan järjestetty useita. Tämä on tieteellisesti täysin kiistaton asia.

      Ei-tieteelliset (lue 'uskontorakenteilla ratsastajat') kertovat tarinoita siitä. Ne on huuhaata.

      Ne ketkä uskovat siihen kielilläpuhumisen harhaan, miettikää, miksi sitä ei olla todennettu tieteellisesti? Tuntuuko sinusta usein, että vieressä oleva armolahjan saanut puhuu vain ölömölöä?

      Psykologia on pystynyt selittämään kielilläpuhumista. Niissä tutkimuksissa mainitaan sanoja "suggestio" ja "hypnoosi". Niitä tutkimuksia on saatanasti ja niitä ei jaksa lukea, koska koko tutkimusaihe on turha.

    • Gothermokki

      Kostee kuuleesta vvemmee pirulaut. Kokkoo uaaleesta uokkouva. Kostee kuulee vemmeesta priha, pinko panko passiiparauta, pinko panko hailee klepadaa.

    • kdfnhirth

      Olen kerran puhunut "kielillä", mutta puhe tuli suomenkielellä. Olin kotona lähinnä masentuneena, kiukkuisena ja pelokkaana kuten aina, ja hyvin suvereenisti alkoi Pyhä Henki puhua suullani ja kiitellä isää. En ollut yhtään samaa mieltä hänen kanssaan ja olisin voinut katkaista puheen alkuunsa mutta päätin että tämä henki on Jumala, antaa hänen mieluummin puhua. Hyvä kokemus. Ymmärrän nyt paremmin eroa tunteiden ja hengellisen todellisuuden välillä ja uskallan ottaa reippaasti ehtoollista vaikka mieleni kapinoisi Jumalaa vastaan.

    • Tammi

      kysymys
      vastaus
      Joka puhuu kielillä.toine saa selittämisen taidon,henki kyllä ilmoitta koska on selitettävä.
      Sanat ovat ymmärryksen ukopuolelta,aivot eivät siihen reakoi millään tavoin,se on tutkittu asia.

      • Katainen on peto

        Sain kyllä Pyhän Hengen jo aiemmin.En saanut mitään kielillä puhumisen armolahjaa.Rukoilin tätä itselleni myöhemmin,sillä tahdoin todella tämän lahjan saada,mutta en saanut.En ole myöskään milloinkaan kaatunut kaatuilukokouksissa.Tiedän etten ole altis syggestioille,ja en tahdo enkä voisi kuvitella asioita joita ei ole.Eihän se voi olla uskoa jonka näkee.Monet etsiikin kokemuksia,ja on meneiillään niin sanottu onnellisuususkonto,jossa Jeesus Kristus on jäänyt taka-alalle tarpeettomana,kunhan kaatuillaan,koetaan tuntemuksia,ja hoetaan yhtä tai kahta sanaa,ja väitetään vielä että se olisi kielilläpuhumista.Ikäänkuin Jumala ei kykenisi muodostamaan kokonaisia lauseita silloin kun niin tahtoo tehdä,vaikka ääneenrukoilijan kautta.


    • haluaisin myös

      Mitä sanomaa enimmäkseen nämä kielilläpuhumiset sisältävät, kun on saatu suomennos?

      Voiko joku kertoa, oletko kuullut joskus sanoman selityksen, ja mitä siinä suomeksi sanottiin?

    • hajygf

      Perä suolestani tuli juuri kielillä puhumista, hajusta päätellen tässä jotain pyhää on!

    • Kristus voittoon vie

      kts. raamatusta mitä kielilläpuhumisesta kirjoitetaan. Siinä on kaikki mitä voi sanoa.

    • Mukana ollut

      Ti ti ti ti ti ti ti ti ti ti ti ti ti ti ti ti ti ti ti ti ti ti ti ti ti ti ti ti ti ti ti ti ti ti t ti ti ti t ti ti ti ti ti ti ti ti ti ti ti ti ti ti ti ti ti ..................................... Loputtomiin. Tiesin hänen kuuluvan vapaisiin suuntiin.
      Yläpuolelle ilmestyi pyöreä aukko ja ja siihen paiskattiin kansi kiinni. Pyhänhengen yhteys katkesi saman tien täysin. Itse olen luterilainen.

    • jhgfdsv

      Te jotka olette luopuneet uskosta, onko kielilläpuhuminen lakannut sen jälkeen vai vieläkö halutessa pystytte siihen?

      • Ei-luopunut

        Tämän Raamatunkohdan perusteella ei lakkaa:
        Room. 11:29 Sillä ei Jumala armolahjojansa ja kutsumistansa kadu.


      • jisreel
        Ei-luopunut kirjoitti:

        Tämän Raamatunkohdan perusteella ei lakkaa:
        Room. 11:29 Sillä ei Jumala armolahjojansa ja kutsumistansa kadu.

        Room 11:29 tarkoittaa Israelia: Jumala ei kadu sitä, että on valinnut Israelin omaisuuskansakseen ja antanut sille mitä parhaimmat liitot ja lain jne. Jumala ei ole hylännyt kansaansa. Israel on vielä kerran kääntyvä takaisin Jumalansa tykö ja ottava vastaan vapahtajansa herran Jeesuksen. Jumala on pelastava oman kansansa jäännöksen ja valitut pakanat yhdessä heidän kanssaan: niin kaikki Israel on pelastuva. Sitä Paavali tarkoittaa.


      • Anonyymi

        Loppui kun pääsin Niuvaniemeen hoitoon.


    • Anonyymi

      Käytä kielen sijasta huulia.

    • Anonyymi

      Huomasin jokin aika sktten josta halusisin kysyä jotain

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1831
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1749
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      1662
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1541
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1528
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      23
      1426
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1405
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1222
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe