Koira ulkomailta??

Ongelmat,kustannukset?

Olen harkinnut pennun hankintaa ulkomailta ja nyt kiinnostaisi tietää miten koiran saa tuotua Suomeen? Voiko koira matkustaa yksin lentokoneella vai täytyykö sillä olla saattaja mukana? Mitä koiran lento maksaa? Mistä voisin saada lisätietoa asiasta? Kiitokset vastaajille!!!!

34

11662

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lisätietoa
    • niksu

      lentoyhtiöt ottaa koiria rahtina. Olen lentänyt ja lennättänyt koiria Finnairilla, Lufthansalla, KLM:llä ja SAS:llä. Myös British Air Ways ottaa koiria.
      Hinta määräytyy kopin koon ja kilojen mukaan mukaan. Esim. noin 50 cm korkean aikuisen koiran lennttäminen yksin Keski-Europasta maksaa 400-500 e.
      Jos kyseessä on hyttiin menevä pentu, alle 8kg, määräytyy hinta kilojen mukaan. Hain viime kesänä kaverilleni pennun Saksasta. Pennun hinnaksi tuli 50 e.

      • sanoo sanasensa hänkin

        Ihan ensimmäiseksi pitää selvittää kasvattajalta, vaatiiko hän, että pentu haetaan tai että sillä on saattaja (vaikka kasvattaja itse tekisi edestakaisen lennon). Toisekseen itselle pitää olla myös selvä, haluaako pennun lentävän rahtina ruumassa vai onko turvallisempaa mennä hakemaan pentua itse. Jos se on alle jo mainitun 8 kg, sen saa monessa lentoyhtiössä matkustamoon jalkatilaan. Boxin/lentokuljetuslaukun koko on tarkkaan määrätty myös (pxlxs) ja vaikka ohjeissa lukee korkeudeksi sallittavan max 25 cm, todellisuudessa koiralle paikkaa varattaessa boxin korkeus pitää ilmoittaa max 23 cm tai muuten ei paikkaa vahvisteta.

        Jos tuot koiran EU-maan ulkopuolelta, muistathan varautua ostohinnan lisäksi veroon, jonka suoritat lentokentällä pentua hakiessa tai koneesta poistuessasi. Tarvittavat asiakirjat pitää tietenkin olla myös: passi, rokotustod., terveystod., ja se kauppakirja tai tosite maksusta, jos koira ei tule EU-maasta.

        Jos haet koiran itse, varaa riittävästi aikaa koiran lähtöselvitykseen kentällä, josta koiran haet. Joskus asiat hoituvat nopeasti, joskus saattavat kierrättää pennunhakijaa luukulta toiselle, riippuen lentoyhtiöstä (ja ko. maan kenttävirkailijoiden kielitaidosta). Finski nyt tietty on aika hyvä maassa kuin maassa, vaikka vähän kalliimmanpuoleiset lennot niillä...

        Itse hain viimeisimmän tammikuun alussa, Saksasta tämän tulokkaan minäkin. Kasvattaja edellytti pennun hakemista henk.koht. ja niinhän sitä toimitaan, kuten kasvattaja haluaa :). Kentällä tuhrautui pennun lähtöselvityksissä aikaa pari tuntia eli jos olisi ollut liput varattu paluulennolle lyhyemmällä aikavälillä, olisi tullut mutkia matkaan. Alle 8 kg pirpanan lento SAS:illa 40 €. Muut hommelit sitten kannattaa selvittää lentoyhtiön kanssa. Lykkyä!


      • Jeseer
        sanoo sanasensa hänkin kirjoitti:

        Ihan ensimmäiseksi pitää selvittää kasvattajalta, vaatiiko hän, että pentu haetaan tai että sillä on saattaja (vaikka kasvattaja itse tekisi edestakaisen lennon). Toisekseen itselle pitää olla myös selvä, haluaako pennun lentävän rahtina ruumassa vai onko turvallisempaa mennä hakemaan pentua itse. Jos se on alle jo mainitun 8 kg, sen saa monessa lentoyhtiössä matkustamoon jalkatilaan. Boxin/lentokuljetuslaukun koko on tarkkaan määrätty myös (pxlxs) ja vaikka ohjeissa lukee korkeudeksi sallittavan max 25 cm, todellisuudessa koiralle paikkaa varattaessa boxin korkeus pitää ilmoittaa max 23 cm tai muuten ei paikkaa vahvisteta.

        Jos tuot koiran EU-maan ulkopuolelta, muistathan varautua ostohinnan lisäksi veroon, jonka suoritat lentokentällä pentua hakiessa tai koneesta poistuessasi. Tarvittavat asiakirjat pitää tietenkin olla myös: passi, rokotustod., terveystod., ja se kauppakirja tai tosite maksusta, jos koira ei tule EU-maasta.

        Jos haet koiran itse, varaa riittävästi aikaa koiran lähtöselvitykseen kentällä, josta koiran haet. Joskus asiat hoituvat nopeasti, joskus saattavat kierrättää pennunhakijaa luukulta toiselle, riippuen lentoyhtiöstä (ja ko. maan kenttävirkailijoiden kielitaidosta). Finski nyt tietty on aika hyvä maassa kuin maassa, vaikka vähän kalliimmanpuoleiset lennot niillä...

        Itse hain viimeisimmän tammikuun alussa, Saksasta tämän tulokkaan minäkin. Kasvattaja edellytti pennun hakemista henk.koht. ja niinhän sitä toimitaan, kuten kasvattaja haluaa :). Kentällä tuhrautui pennun lähtöselvityksissä aikaa pari tuntia eli jos olisi ollut liput varattu paluulennolle lyhyemmällä aikavälillä, olisi tullut mutkia matkaan. Alle 8 kg pirpanan lento SAS:illa 40 €. Muut hommelit sitten kannattaa selvittää lentoyhtiön kanssa. Lykkyä!

        Hei,
        Ajattelin että tietäisitkö sinä, kun minä löysin miehen joka asuu Manchesterissa, Englannissa, hän lähettäisi sieltä minulle chihuahuan hintaan 100e, ja sanoi että maksan sen hinnan lentokentälle. hän pyytää osoitteeni ja tarkat tietoni. Hänen pitäisi kuulema rekisteröidä koira ensim yms.
        Näin kuvia koirasta ja nyt Voiko se tapahtua niin että lentokentälle maksetaan vaikka hän lähettää koiransa?
        Tuleeko mahdollisia lsäkuluja, tulliveroa?
        Uskaltaako ryhtyä tähän?

        Kiitos sinulle!


      • ja vielä kerran EI!
        Jeseer kirjoitti:

        Hei,
        Ajattelin että tietäisitkö sinä, kun minä löysin miehen joka asuu Manchesterissa, Englannissa, hän lähettäisi sieltä minulle chihuahuan hintaan 100e, ja sanoi että maksan sen hinnan lentokentälle. hän pyytää osoitteeni ja tarkat tietoni. Hänen pitäisi kuulema rekisteröidä koira ensim yms.
        Näin kuvia koirasta ja nyt Voiko se tapahtua niin että lentokentälle maksetaan vaikka hän lähettää koiransa?
        Tuleeko mahdollisia lsäkuluja, tulliveroa?
        Uskaltaako ryhtyä tähän?

        Kiitos sinulle!

        Tästä juuri joku varoitteli muutama päivä sitten. Myyjä ei toimi yhteistyössä lentoyhtiön kanssa vaikka niin väittää! Ota vaikka yhteyttä lentoyhtiöön ja kysele sieltä, onko mitään pentua tulemassa. Hienosti väärentää kaikki lomakkeet ja muut, logot ja kaikki, mutta lentoyhtiön yhteystiedot täysin erit kuin myyjän ilmoittamat.

        Ja käytä järkeäsi. Englanti on koirien jalostuksen ja koiramuodin luvattu maa, miksi kukaan myisi siellä chihun sadalla eurolla, kun se täälläkin maksaa sen pari tonnia!


      • poliisi varoittanut
        Jeseer kirjoitti:

        Hei,
        Ajattelin että tietäisitkö sinä, kun minä löysin miehen joka asuu Manchesterissa, Englannissa, hän lähettäisi sieltä minulle chihuahuan hintaan 100e, ja sanoi että maksan sen hinnan lentokentälle. hän pyytää osoitteeni ja tarkat tietoni. Hänen pitäisi kuulema rekisteröidä koira ensim yms.
        Näin kuvia koirasta ja nyt Voiko se tapahtua niin että lentokentälle maksetaan vaikka hän lähettää koiransa?
        Tuleeko mahdollisia lsäkuluja, tulliveroa?
        Uskaltaako ryhtyä tähän?

        Kiitos sinulle!

        Tuntuu taas olevan nämä huijarit saamassa yhden suomalaisen HÖLMÖN pihteihinsä........

        pyytävät maksamaan lehtorahti-kuljetus firmalle ( mukamas ) matkan hinnan ( 100e), hetken päästä saat puhelun, missä pyydetään lisää rahaa, kun koira on jo ( muka ) matkalla ja tarvitsee jonkun vakuutuksen yms. yms.

        Näitä puheluita tulee vähän väliä, ja kohta huomaat maksaneesi 1000 - 3000 e, eikä koiraa ole edes olemassa, saati sitten ´matkalla uuteen kotiin ´.

        Tämä on niin tyypillinen esimerkki juuri niistä huijareista, jotka mm. huonolla suomen kielellä kauppaavat ilmaisia - 100e-200-400e hinnalla pentuja suomi24:n torillakin.

        VAROKAA !!!


      • jemr
        poliisi varoittanut kirjoitti:

        Tuntuu taas olevan nämä huijarit saamassa yhden suomalaisen HÖLMÖN pihteihinsä........

        pyytävät maksamaan lehtorahti-kuljetus firmalle ( mukamas ) matkan hinnan ( 100e), hetken päästä saat puhelun, missä pyydetään lisää rahaa, kun koira on jo ( muka ) matkalla ja tarvitsee jonkun vakuutuksen yms. yms.

        Näitä puheluita tulee vähän väliä, ja kohta huomaat maksaneesi 1000 - 3000 e, eikä koiraa ole edes olemassa, saati sitten ´matkalla uuteen kotiin ´.

        Tämä on niin tyypillinen esimerkki juuri niistä huijareista, jotka mm. huonolla suomen kielellä kauppaavat ilmaisia - 100e-200-400e hinnalla pentuja suomi24:n torillakin.

        VAROKAA !!!

        Hello, sitä tässä mietinkin. Mutta kun ehdotin että hakisin koiran itse, hän oli innoissaan ja antoi puhelinnumeronsa ja kysyi millon tulisin..

        Mutta voihan ne tiedot antaa ja sitten tarkistaa lentoyhtiöstä, että ovatko aitoja, jos eivät,sitten ei vain mitään maksa. eikö??

        HÖLMÖ TOSIAAn


      • kokemusta on...
        jemr kirjoitti:

        Hello, sitä tässä mietinkin. Mutta kun ehdotin että hakisin koiran itse, hän oli innoissaan ja antoi puhelinnumeronsa ja kysyi millon tulisin..

        Mutta voihan ne tiedot antaa ja sitten tarkistaa lentoyhtiöstä, että ovatko aitoja, jos eivät,sitten ei vain mitään maksa. eikö??

        HÖLMÖ TOSIAAn

        Olen useaan heidän myynti-ilmoitukseensa vastaillut - ja lopuksi ehdottanut, että tulen hakemaan itse, joillekin se muka sopii, joillekin ei, koska ovat jossain kritillisessä kirkossa yms. tai sitten lähdössä kameruniin lomalle................

        Eli pidä vaan näppis ja rahas taskussas, ja unohda koko juttu, niin säästyt suuremmilta suruilta....

        On niitä osoitteita ja puhelinnuemeroita mullakin kasapäin - mutta mitäpä mä niillä teen..........en yhtään mitään.............

        Täytyyhän heidän vaikuttaa uskottavilta sinulle vielä tuossa vaiheessa - tosiaan pysy erossa.


      • Jemeer
        kokemusta on... kirjoitti:

        Olen useaan heidän myynti-ilmoitukseensa vastaillut - ja lopuksi ehdottanut, että tulen hakemaan itse, joillekin se muka sopii, joillekin ei, koska ovat jossain kritillisessä kirkossa yms. tai sitten lähdössä kameruniin lomalle................

        Eli pidä vaan näppis ja rahas taskussas, ja unohda koko juttu, niin säästyt suuremmilta suruilta....

        On niitä osoitteita ja puhelinnuemeroita mullakin kasapäin - mutta mitäpä mä niillä teen..........en yhtään mitään.............

        Täytyyhän heidän vaikuttaa uskottavilta sinulle vielä tuossa vaiheessa - tosiaan pysy erossa.

        Jep. tätä ajattelinkin. Mulle taas sanoivat kun kysyin että mitä jos hakisin niin olivar innoissaan ja kyselivät matkan ajankohtaa.

        Mutta se siitä.

        Manchesterissa ja Lontoossa, hp 150-400e


      • Anonyymi

        moi mina ostan saksasta 2 pentu english boldog ja mita air componi lahtat koiera


    • jbsd

      Määpä löysin kanssa Maltankoiranpennuista ilmoituksen Keltaisesta pörssistä ja niiden kohdalla luki 250e ja paikkana Hamina..
      Kyselinpä sitte lisää ja paljastui, että puhuu(kirjoittaa) todella todella huonoa suomea ja vaihdoimme englantiin. Paljastuipa sekin, että asuukin Lontoossa.
      Hän antaisi molemmat 11vkoa vanhat Maltankoiran pennut ilmaiseksi. Minun tulisi vain maksaa 250e rahtimaksu, jotta hän voi lähettää ne minulle. Jopa niin, että ne tuotaisiin minulle kotiin :D hahah!!
      Sanoin hänelle, että isäni epäilee, että asiassa on jotain hämärää ja että pennut voivat olla varastettuja. Hän tuoksahti tekstissään hermostuneelta kun selitti yhä vain, kuinka hänen vuokranantajansa ei voi sietää koiria, koska on allerginen niille. Sanoin, että pitää odottaa, että palkkani tulee viikon päästä ja hänestä sekin oli liian pitkä aika.. Lisäsin pökköä pesään vain ja sanoin, että ystäväni, joka asuu Lontoossa voi tulla hänen luokseen ja hakea pennut ja että näin se on yksinkertaisempaa minulle ja hänelle. Eipä käynyt sellainen ollenkaan :D HAhaha!! Taisi vähän pelästyä asiaa :D Ystäväni kun oikeastikin asuu siellä, että jos olisikin ollut kaiken tämän jälkeen oikealla asialla, niin olisin jopa voinut pennut ottaakin hänen haettuaan ne..

      Painotan siis, että jo alussa kun luin ilmoituksen, epäilin asiassa olevan jotain mätää..
      Keltaisessa pörssissä oli myynnissä muitakin halpoja "rotukoiria", joista kyselin. Esim. Ranskikset Venäjällä, joista pitäisi maksaa myös (yllätys yllätys) 250e.

      Eli ihan täyttä bullshittii kaikki tommosset!! Koirasta kannattaa maksaa se mitä pyytävät oikeat kasvattajat. Ainakin tietää mitä saa ja säästyy paljolta vaivalta ja turhalta surulta ;(

      • piippa1984

        muistatkos minkä nimisen ihmisen kanssa keskustelit.. itselläni myös saman kaltainen tilanne. tosin kyseessä mopsi pentu, pentu ei maksaisi mitään mutta rahti kulut olisi minun maksettavana.. ensimmäinen viesti kirjoitettu italiaksi joka käännetty suomeksi, toinen oli engalanniksi ja taas käännetty, kun sitten kirjoitin hänelle englanniksi niin hän hermostui ja sanoi odottavansa maksuani.


      • sirppakurppa

        mulle yritetään koko ajan tyrkyttää chihun pentua. joku tyyppi joka on muuttanut kameruniin työnperässä ja ei saa pitää koria siellä asunnossa ja koira toimitetaan muka mun kotiovelle ja maksu vaan 250. mutta sanoin ettei oo rahaa tarpeeksi ja hän sano että voi maksaa 100 euroo lentolipusta. epäilen kyllä että lentolippu afrikasta tänne olisi muka vain 250 ja mitään muuta ei tarvii maksaa. epäilyttävää. toinen samanlainen ilmoitus oli myös keltaisessa pörssissä ja koirat makso vaan 200 ja niistä pitää luopuu koska mies on menossa KAMERUNIIN. ylläri. melkeen meni täydestä muhun ja meinasin hankkia noi koirat. pelkkää huijausta vaan. keltasessa pörssissä noita on tosi paljon.


    • pentu kotiin

      ONKO USKOTTAVA VAI HUIJAUS?!

      minun pentu menee uuteen kotiin kaikki paperit, kuten eläinlääkintä
      kirjaa, terveystodistus, eläinlääkärin tarkastama, mikro lohjennut,
      sukupuu, pentu häkki ja EU pentu matkustaa passi.

      Alla on tärkeitä tietoja sinun tulee tietää pentu.

      rotu: puhdas rotu chihuahua pentu.

      sukupuoli: mies

      nimi: (BILLY)

      Ikä: 13 viikkoa, 2 päivää

      potentiaali: täydellinen lemmikki

      persoonallisuus: rakastaa lapset ja muut lemmikit.

      syy Annan pois BILLY hyväksymistä, koska olen juuri siirtynyt Kamerun
      minun uusi työpaikka lääkekasveja. Olen kotoisin U.K mutta tällä
      hetkellä olen Kamerunissa. Työssäni olen hyvin kiireinen ja minulla ei
      ole tarpeeksi aikaa Carter tämä pieni pentu. myös omassa asunnossa
      täällä ei hyväksy Lemmikit ja eläimet joten en voi pitää Billy minulle
      se on erittäin rajoitettua omassa asunnossa.

      Olen hyvin iloinen, jos voit antaa minun pentu hyvään kotiin. kaikki
      sinun tarvitsee vain maksaa kuljetuskustannuksia vain 250 euroa
      lentolippu ja toimitus pentu oikeus omaan kotiin seuraavat
      kotiosoitteesi. pentu tulee kuljettaa luotettava pets jakeluyrityksenä
      (World Wide ELÄINTEN MATKA), joka kuljettaa tai lemmikkieläimille
      maailmassa.

      saada hyvä koti koiranpennulle on tärkein asia, että nyt. Olen
      muutamaa kysymystä. Tarvitsen vastauksia seuraaviin kysymyksiin. tämä
      on tietää, jos talo on paras paikka minun vauva ..

      • Gjgjgjgjgjgjg

        Googletranselator on kyl kova :)


      • sirppakurppa

        SAMA ILMOITUS KELTASESSAPÖRSSISSÄ! JUURI TÄMÄN KOIRAN MEINASIN HANKKIA. AINOO VAAN ETTÄ KOIRAN NIMI OLI LIZZY. HAHHAH MELKO LÄPINÄKYVÄÄ


    • Heihaloojatenna

      Koiranpentuja ei ole suomessa?mistä teitä juntteja oikein aina sikiää!

    • iloinen omistaja

      Eivät kaikki huijareita, itse näin ilmoituksen netissä bordercolliesta 100e, kun englannissa ollessani päätin hankkia toisen koiran, sainpas sen, 100e ja iloinen pirteä koira kainalossani. Eipä ollut huonot kaupat.

    • ÄläTuleHuijatuksi

      Nauran vieläkin jälkeenpäin itselleni, kun edes vuosi sitten ajattelin pennun ostoa ulkomailta KELTAISEN PÖRSSIN KAUTTA! ( Mitä oikein ajattelin?)
      Mies asui myös pentunsa kanssa kamerunissa. CHIHUAHUAN hinta oli 200€. Aloin mielenkiinnosta kysyä tietämättönä lisää, ja toki paljastui pienelläkin juttelutuokiolla että kyseessä huijari. Keltaisessa pörssissä ei ilmoitettu puhelinnumeroa, emo ei ollut nähtävillä, pentu olisi tuotu Helsingin rautatieasemalle. Väitettiin että paperit ja kaikki mutta väärennöksiä tietysti, jos pentua edes oli ( veikkaan ettei ).
      Myöhemmin keltaisella pörssillä katselin, niin sama Chihuahuan kuva (n. 4kk myöhemmin) ja väitettiin että pentu oisi luovutusiässä. Ja 4kk aiemmin sama kuva ja oli jo silloin luovutusikäinen? :D
      Tänäpäivänäkin tiirailen Keltaisen Pörssin sivuilla koiria, jotka ovat ulkomailla, ja nauran vain ilmoituksille!
      Hinnasta jo näkee tietysti onko kyseessä huijari ja ei kannata luottaa YKSITYISIIN ULKOMAALAISIIN MYYJIIN! Tietenkään.

      Eräs virolainen oli itse kirjoittanut Keltaiselle Pörssille, että osti toiselta virolaiselta pennun, joo pentu oli hieman halvempi. Parin päivän päästä pentu alkoi oksennella ja voi erittäin huonosti. Karvat alkoivat lähteä ja koirassa ei ollut mitään eloa (yorkshinterrieri vai miten lie kirjoitetaan). Viikonsisällä koira jo kuolikin. Arvostan tuota virolaistanaista, mikä ilmoitti huijauksesta, vaikka oli kotimaalaisiaan!!

      Nyt olen onnellinen kääpiöpinserin omistaja, mikä on luotettavalta kasvattajalta. Nyt en kadu hetkeäkään, että laitoin enemmän rahaa peliin, ja kainalossani kököttää maailman ihanin ja tervein otus!!!!! =)

    • Kuka on kuka?

      Itse olen nyt testannut kahta huijaria.Kumpikin myy chihuahua.Ja keltaisen pörssin kautta. Tämä ""professori Smith Wasley Irlannista,jolla 2 chiuhua ilmatteeksi.Maksaa pelkästään lentokulut 170€ se summa piti maksaa Camaroon eli afrikkaan! Ja koirat jo muka lentokentällä. Otin kyseiseen lentofirmaan yhteyttä ja mtn chihuja siel ei ollu. Nyt olen kusettamassa erästä espanjalaista.Hänellä lentolippu yhdestä chihusta 250€. Katsotaan nyt montako koiraa sieltä on tulossa?? heh. Googletin herra Waleyn nimeä ja kävin Greenwich yliop.sivuilla (hän töissä sielä mukama) ei ole koko äijää olemassa. Tämä nainen on nimeltä Lizy Joan.
      Pitäkää varanne ihmiset.

      • 414+5

        Ai sinä olet kusettamassa? Ja mitenköhän?
        Kuinka vieläkin löytyy ihmisiä jotka eivät tajua näitä. Sinäkin luulit että olisi pieni mahdollisuus että halpa koira olisi olemassa kun vaivauduit soittamaan lentoyhtiöön! :D


    • Haukun omistaja

      Taalla missa asun ( EU:n ulkopuolella) puhtaitten vanhempien ei-paperilliset koiranpennut ovat n 300 euroa kipale.
      Meilla ei ole kennelliittoa vastaavaa yhdistysta - joten kasvattajat itse maarittelevat hintansa, mutta tarkkana saa olla myos vanhempien 'laadusta' :/ ...
      Tosin en ole kuullut etta taalta pentuja lahetettaisiin Suomeen pain, Espanjasta kyllakin.

    • Ei Se KokoaKatso

      Itsellä ensimmäinen koira ilman ns,sen suurempia lappuja,Tanskandoggi narttu,maailaman lutusin ja ehkä tyhjä päisin.

    • karambola12

      löysin netistä ilmotuksen myös jossa mie olisi antamassa mopsipentua ajanpuutteen vuoksi (koira joutuu olemaan yksi kotona tosi paljon plaaplaa)
      Kirjoitti huonoa suomea, mutta sai selvää kuitenkin.. Halusi saada kuvia koirasta jatkossa.

      Paperit on kuulemma kunnossa ja hän aikoo itse maksaa koiran kuljetuksen suomeen?? vähän ihmettelin kyllä, koska arvelen asian olevan huijaus...

      jos koira todellakin matkaisi suomeen miehen maksamana lähtömaasta, ilmoitetaanko lentokentältä saapuneesta eläimestä jos koiran mukana on tiedot kenelle se on tulossa? jos tämä koiran lähettäjä ei ilmoita lentoaikatauluja yms?

      pitääkö koiran rahti maksaa etukäteen?

    • Talarte

      Hihiih legendaarinen huijausyritys. Eka uskotellaan ja lähetellään hienoja kuvia, pyydetään kuljetusrahti ja ohops ''myyjä'' katoaa pieru saharaan rahojesi kanssa.
      Pian oletkin maksanut suomalaisen rotupin verran rahaa huijarille.

      Jos haluat rotukoiran ole yhteydessä maamme kasvattajiin ;)
      https://omakoira.kennelliitto.fi/pentuvalitys/frmEtusivu.aspx

    • Tietämätön

      Hei haluaisin kysyä että miten tuo koiran tuominen toisesta EU maasta hoituu siis ihan koko prosessi? Olen tuomassa koiraa portugalista matkatavarana eli alle 8 kg pentu :) tarvitaanko eläinlääkäriltä muuta dokumenttia kuin passi ? Koiralla on siis tietysti siru ja rokotukset. Miten hoituu tuo asiointi lentokentällä pitääkö koira jotenkin ennakkoilmoittaa? Tietysti siis lentoyhtiölle pitää ilmoittaa mutta tarvitseeko jotain muuta ilmoitusta tehdä esim suomen lentokentälle, että on tulossa koiran kanssa? Ja pitääkö koira viedä tullessa sitten tullattavaksi ja tarkastettavaksi vai miten? Paljon kysymyksiä, olisi kiva jos joku osaisi vastata näihin :D jännittää vähän että miten menee ja voiko tulla jotain ongelmia matkaan :(

    • Tarkkuutta!

      Alle 5kg saa tuoda ainoastaan matkatavarana siitä ylöspäin ruumassa KULJETUSLAATIKOSSA joka pitää olla lentoyhtiöiden hyväksymä. Koiralla täytyy olla voimassa oleva mikrosiru, rokotukset, madotukset, ekinoosi lääkitys sekä ell tarkastus tehtynä. Leishmania on yleinen vaiva Espanjan ja aurinkorantojen alueella joten koiralla pitäisi olla testit tehtynä ennen Suomeen tuloa sekä tulon jälkeen käydä uudelleen leishmania testeissä 2kk jälkeen.

      Jos ei ole kyseessä rotukoira niin mielellään hoitaisin tuonnin yhdistyksen kautta jolla on kokemusta Espanjan alueelta tuomisesta. Ei mielellään yksityisiä jos ei ole tieto&taitoa matkalla mukana.

      Rotukoiralla pitäisi sitten olla export pedigree myös mukana Suomeen rekisteröintiä varten.

      -> http://www.evira.fi/portal/fi/elaimet/tuonti_ja_vienti/eu-jasenmaat__norja_ja_sveitsi/koirat__kissat_ja_fretit/
      -> http://www.koiratarhat.com/index.html

    • ...

      Itellä on ollut lähinnä tuontikoiria,
      Venäjältä, Virosta ennen ja jälkeen eu jäsenyyden ja serbiasta.
      Venakko tuli kasvattajan kyydillä suomen puolelle josta sen noudin.
      Virolaiset olen hakenut itse laivalla ja Serbi tuli lentäen helsinkiin.
      Serbin lennolle hintaa tuli karvan alle 600e
      Tämä koska halusin koiran lentävän suoran lennon ilman välipysähdyksiä ja koneen vaihtoa, lentäminen matkustustapana on koiralle ilmankin ihan tarpeeksi stressaavaa.

      Export pedigreet oon saanu aina postissa perässä, yhtä en edes suomeen koskaan rekisteröinyt.
      Turhaa hommaa sinänsä kun koirat kuitenkin on jo yhdessä rekisterissä ja todistetusti puhtaita.

    • Tietämätön

      Pitääkö siis tuo leishmania testi tehdä vaikka niin ei sanota tuolla eviran sivuilla puhutaan vain heisimatolääkityksestä tavallisten rokotusten ja madotusten lisäksi jotka olen tietysti hoitanut.Koira on siis puhdasrotuinen mopsi kasvattajalta ostettu. Luin lentoyhtiö TAP sivuilta tuon että js koira painaa kuljetuslaatikon kanssa alle 8 kg saa ottaa matkustamoon ja sieltä löytyi myös vaatimukset laatikon koolle, tuolla lentoyhtiöllä olin ajatellut matkustaa. Eniten mietityttää miten siellä lentokentällä toimitaan ja onko jotain ylimääräisiä tarkastuksia mihin pitäisi varata aikaa?

      • Ringiia

        Soittele Eviraan ja varmista tuo leishmania saat puhelimessa muihinkin kysymyksiin vastauksen. Näemmä sitten vaihtelee nuo painoluokat koska jossain sitten lukee ettei eli 5kg matkustamoon. Tosiaan puhelua ja sieltä oikea tieto :)


    • älä usko kaikkea...

      Kaikkien ketkä haluavat tulla huijatuksi välttämättä lankeamalla näihin "halpa koira ulkomailta, laita vaan ensin hieman rahaa" kannatta lukea tämä: http://ilmari.puheenvuoro.uusisuomi.fi/128756-tosikertomus-luovasta-nettihuijauksesta

      Lisäksi hankkijan pitää AINA selvittää seuraavat asiat, sillä jos nämä ei ole kunnossa niin koira voidaan Suomessa lopettaa / palauttaa lähtömaahan:

      - koiralla on siru
      - koiralla on lemmikkieläinpassi
      - koiralla on voimassa oleva rabiesrokotus mikä on annettu vähintään 21pv ennen tuontia (ja todiste tästä passissa)
      - koiralle on annettu hiesimatolääkitus 1-5pv ennen tuontia ( (ja todiste tästä passissa)

      Lisäksi TRACES velvoite saattaa koskea.

      Lukekaa tarkasti Eviran sivut, älkää langetko huijauksiin ja hankkikaan koira ulkomailta käyttäen suomalaista yhdistystä joka on rekisteröity ja tekee TRACES reskisteröinnin. Muuten voi itku tulla,,,

    • Tietämätön

      Eviralta sain vastaukset kysymyksiini, eli leishmania ei tarvitse testata ja ainoat rokotusvaatimukset on siis rabies ja ekinokokkoosi. Suomeen tultaessa ei tarvitse mitään erikois tarkastuksia vaan normaalisti tullin läpi ja jos haluavat saattavat pysäyttää ja tarkistaa koiran passin. Kiitos myös kaikille muille kysymyksiini vastanneille :)

      • Nonii nännä!

        Noni näin se hoitui. :)
        Kyllä Eviralta se ajankohtainen tieto löytyy ja kannattaa aina kysäistä.


    • Anonyymi

      Nykyään pystyy suhteellisen hyvin ostamaan internetinkin kautta koiran. Tietenkin Viro on edelleen suosikki jos haluaa itse fyysisesti käydä ostamassa koiran, Siinä täytyy vain koronapassi olla mukana. Miesostajille voisin neuvoa ettei kannata kaikkia koirarahoja hassata maksullisiin naisiin, itäpuolella niitä löytyy paljon. Ei maksa paljon pelkkä pano hotellissa, on halventunut kuulemma. Ei ole pissalihan hinta ollut siellä koskaan kova, aina on suht halvalla saanut, Koiraa jos on ostamassa kannattaa omistajaa haastatella suht kattavasti ja ymmärtää koirakin jotain, ovat puhekielemme joltakin osin samanlaisia. Koiran ja omistajan puheet jos menevät pahasti ristiin kannattaa koko ajatus siltä osin unohtaa ja siirtyä seuraavaan kohteeseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1916
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe