apua"!!!

kertokaaa..

mitäs seuraa jos ei le suorittanut yhtäkään merkkiä riparipassiin ja sit vaan menee riparille?

20

4661

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuljeta ja johda

      mul puuttu 2 merkintää ja sain yhen kirjallisen lisätehtävän, mut jos kaikki puuttuu, nii en osaa sanoo mitä tapahtuu (pappi voi nirhata)heheee

    • xgfjxfj

      Heitä se riparipassisi roskiin ja unohda koko ripari. Ripari on tarkoitettu tyhmille jotka eivät omaa kriittistä ajattelu kykyä.

      • JokuJolOn1Merkki

        SSiit saa rahaa :D


    • joudu

      varo ettet joudu noitaroviolle

      • alottaja.

        eikö täältä saa asiallisia vastauksia, vai eikö kukaan tiedä mitä tuossa tilanteessa käy?

        meinaan mä en todellakaan jaksa käydä kirkossa ym, joten riparipassi jää kokonaan suorittamatta. riparille menen kun on pakko, mutta mitään en kyllä aijo suorittaa riparipassiin, en tuhlaa aikaani sellaseen.. se parin viikon ripari vie jo ihan tarpeeksi aikaa elämästäni.


    • ripariope

      Kullakin srk:lla on tuohon omat ratkaisumallinsa, lievin lienee tyyliin "tervetuloa ensi vuonna", käytännöllisin lienee leirillä kuuluvien kymmenen käskyn ulkoa opettelun lisäksi opetella vielä käskyjen selityksetkin ulkoa.

      Joka tapauksessa, helpoiten pääset kun käyt hakemassa riparipassiisi ne kunnon merkinnät etkä lusmuile ja yritä päästä kuin koira veräjästä.

      • alottaja.

        aha. vaikea uskoa et noin olis, mut jos on ni sit on. en edelleenkään kuitenkaan aijo niitä merkintöjä riparipassiini suorittaa..pakkohan tässä on lusmuilla kun muutkin lusmuilevat.


      • meetwurstinakki.
        alottaja. kirjoitti:

        aha. vaikea uskoa et noin olis, mut jos on ni sit on. en edelleenkään kuitenkaan aijo niitä merkintöjä riparipassiini suorittaa..pakkohan tässä on lusmuilla kun muutkin lusmuilevat.

        Kyllä meilläkin oli suurin osa ensin silleen "EIIIIH! EN TODELLAKAAN HERÄÄ VIIKONLOPPUNA KYMMENEKS MIHINKÄÄN KIRKKOON," - minä myös. Mutta kylläpä kaikki kuitenkin kiltisti sovittuna aikana istuivat kirkon penkillä. Ei kannata jättää menemättä sen takia, että muut ei mene, koska se voi ja todennäköisesti onkin vain uhoamista tai ajattelemattomasti sanottua.. Sitten huomaat olevasi se ainoa lusmu. Sitäpaitsi niillä kerroilla sä tapaat myös sitä porukkaa, jota sinne leirille on tulossa.

        Kirpaseehan se kyllä, jos sunnuntaiaamuna pitää kirkkoon mennä vaikka uni maistuis, mutta kun niitä käyntikertoja on kuitenkin niiiin vähän, joten ei tunnu missään loppujenlopuksi.

        Meillä oli se systeemi, että yksikin puuttuva leima, niin se on sitten sen leikin loppu. Ei pääse mukaan.

        Eihän ne käyntikerrat aina mielenkiintosia ole, mutta jos et jaksa edes niitä, niin miten ajattelit jaksaa leirillä uskonnollisia asioita lähes 24/7?

        Sinuna menisin.. Tai surkuttelisin sitä, että olis ehkä kannattanu mennä vaikka protulle, jos tää ripari ei oikein nappaa.


      • alottaja.
        meetwurstinakki. kirjoitti:

        Kyllä meilläkin oli suurin osa ensin silleen "EIIIIH! EN TODELLAKAAN HERÄÄ VIIKONLOPPUNA KYMMENEKS MIHINKÄÄN KIRKKOON," - minä myös. Mutta kylläpä kaikki kuitenkin kiltisti sovittuna aikana istuivat kirkon penkillä. Ei kannata jättää menemättä sen takia, että muut ei mene, koska se voi ja todennäköisesti onkin vain uhoamista tai ajattelemattomasti sanottua.. Sitten huomaat olevasi se ainoa lusmu. Sitäpaitsi niillä kerroilla sä tapaat myös sitä porukkaa, jota sinne leirille on tulossa.

        Kirpaseehan se kyllä, jos sunnuntaiaamuna pitää kirkkoon mennä vaikka uni maistuis, mutta kun niitä käyntikertoja on kuitenkin niiiin vähän, joten ei tunnu missään loppujenlopuksi.

        Meillä oli se systeemi, että yksikin puuttuva leima, niin se on sitten sen leikin loppu. Ei pääse mukaan.

        Eihän ne käyntikerrat aina mielenkiintosia ole, mutta jos et jaksa edes niitä, niin miten ajattelit jaksaa leirillä uskonnollisia asioita lähes 24/7?

        Sinuna menisin.. Tai surkuttelisin sitä, että olis ehkä kannattanu mennä vaikka protulle, jos tää ripari ei oikein nappaa.

        No en mä sitä meinannut, että muut eivät mene kirkkoon niin en mene minäkään. Kyllä näyttäs kaikilla tutuilla olevan ne riparipassit jo kerätty täyteen. Sillä lusmuilulla tarkoitin siis sitä minulle lusmuilua, niin pakkohan sitä on lusmuilla takaisin (kapinaikä katsos menossa).

        Niin, ja minut pakotettiin riparille, en itse olisi mennyt ja protua kyllä ehdotin vaihtoehtona mutta siihen ei suostuttu. että näin.


      • ripariope
        alottaja. kirjoitti:

        No en mä sitä meinannut, että muut eivät mene kirkkoon niin en mene minäkään. Kyllä näyttäs kaikilla tutuilla olevan ne riparipassit jo kerätty täyteen. Sillä lusmuilulla tarkoitin siis sitä minulle lusmuilua, niin pakkohan sitä on lusmuilla takaisin (kapinaikä katsos menossa).

        Niin, ja minut pakotettiin riparille, en itse olisi mennyt ja protua kyllä ehdotin vaihtoehtona mutta siihen ei suostuttu. että näin.

        ...sitä että jättää se tekemättä mikä pitäisi tehdä.


    • MS.Rehellinen

      Heitä se riparipassisi roskiin.

      Näin vältyt uskistumasta.

      -Ajattele selkeästi, siten että varmasti ymmärrät. Älä jätä mitää pelkän epäilyn varaan.
      -Keskity todella ajattelemaan aihetta.
      -Ajattele ongelmaa tai asiaa mahdollisimman kokonaisvaltaisesti eri näkökulmat huomioiden.
      -Ajattele erilaisia vaihtoehtoja.
      -Pyri huomioimaan kaikki tieto, mitä aiheesta tai ongelmasta on saatavilla.
      -Ole tietoinen omista ennakkoluuloistasi, odotuksistasi ja aiheeseen liittyvistä käsityksestäsi - älä anna niiden vaikuttaa liikaa johtopäätöksiisi.
      -Älä tee päätelmiä, jos et voi olla varma.
      -Ole avoin uusille ehdotuksille ja näkökulmille.
      -Muodosta mielipiteesi tai päätelmäsi vasta, kun voit perustella sen hyvin.
      -Ole rehellinen itsellesi ja muille.
      -Vastusta kaikenlaista johdattelua ja manipulointia.
      -Kysyy paljon kysymyksiä lisäinformaation saamiseksi.
      -Perusta johtopäätöksesi todisteisiin.
      -Ole älyllisesti itsenäinen.

    • Kodinkone

      Ensiksikin mitään ei pidä tehdä vain siksi, "kun kaikki muutkin tekee"!

      Toisekseen, mitä ihmettä teet rippikoulussa, jos ei kirkossakäynti kiinnosta. Ei rippikoulu ole pakollinen. Ei siihen voi kukaan pakottaa. 15-vuotiaana saat vaikka erota kirkosta ilman vanhempien suostumusta.

      Onko kenties niin, että menit rippikouluun koska kaikki kaveritkin meni etkä nyt halua käydä kirkossa kun ei kaveritkaan kerran käy?

      Voihan Venäjä...

      • Alottaja

        ***Ei rippikoulu ole pakollinen. Ei siihen voi kukaan pakottaa. 15-vuotiaana saat vaikka erota kirkosta ilman vanhempien suostumusta.***

        Kirkosta eroamiseen, ilman vanhempien suostumusta, vaaditaan 18 vuoden ikä. Ei 15 -vuotias saa erota kirkosta jos mieli tekee, ellei vanhemmat sitten suostu siihen. Rippikouluun vanhemmat kyllä voi pakottaa jos on alle 18v, ainakin näin olen käsittänyt.

        ***Onko kenties niin, että menit rippikouluun koska kaikki kaveritkin meni etkä nyt halua käydä kirkossa kun ei kaveritkaan kerran käy?***

        Ensinnäkin minulla ei ole kavereita, joten he eivät vaikuta käytökseeni mitenkään. En olisi mistään hinnasta halunnut mennä riparille, mutta vanhempani pakottivat. Enkä kertakaikkiaan halua mennä kirkkoon ym käydä muissa vastaavissa tilaisuuksissa. Ja siihen minulla on ihan omat syyni, joita en ala tässä luettelamaan, koska siitä tulisi ainakin viiden kilometrin mittainen.


      • Kodinkone
        Alottaja kirjoitti:

        ***Ei rippikoulu ole pakollinen. Ei siihen voi kukaan pakottaa. 15-vuotiaana saat vaikka erota kirkosta ilman vanhempien suostumusta.***

        Kirkosta eroamiseen, ilman vanhempien suostumusta, vaaditaan 18 vuoden ikä. Ei 15 -vuotias saa erota kirkosta jos mieli tekee, ellei vanhemmat sitten suostu siihen. Rippikouluun vanhemmat kyllä voi pakottaa jos on alle 18v, ainakin näin olen käsittänyt.

        ***Onko kenties niin, että menit rippikouluun koska kaikki kaveritkin meni etkä nyt halua käydä kirkossa kun ei kaveritkaan kerran käy?***

        Ensinnäkin minulla ei ole kavereita, joten he eivät vaikuta käytökseeni mitenkään. En olisi mistään hinnasta halunnut mennä riparille, mutta vanhempani pakottivat. Enkä kertakaikkiaan halua mennä kirkkoon ym käydä muissa vastaavissa tilaisuuksissa. Ja siihen minulla on ihan omat syyni, joita en ala tässä luettelamaan, koska siitä tulisi ainakin viiden kilometrin mittainen.

        Pyydän siis anteeksi ikävää asennettani. Sen siitä saa, kun tekee omia johtopäätöksiään..

        Olen kyllä käsittänyt asian niin, että kirkosta voisi erota 15-vuotiaana ilman vanhempien lupaa, mutta toiseen uskontokuntaan ei saisi liittyä.

        Valitettavasti asianlaita on kyllä niin, että vanhemmat voivat pakottaa riparille :<

        Toivottavasti selviät rippikoulusta läpi. En tosin usko sen onnistuvan, jos et käy kertaakaan kirkossa. Koita käydä edes niissä muissa pakollisissa tilaisuuksissa. Yritä valita mahdollisimman lyhyitä tilaisuuksi. Mut päästettiin usein näistä tilanteista aikasemmin kuin ois kuulunut, sen verran inhimillistä kohtelua sain..

        Koita kestää.


    • toisaalta

      Hommahan menee niin, että sun ripari on siis jo alkanut. Ei se ole vain leiri vaan noi alkukäynnit kuuluu siihen kanssa.

      Ne on tärkeitä vaikka ei kiinnostaisikaan. Näillä käynneillä ehtii jo hyvissä ajoin tutustua porukkaan, joka tulee leirillesi. Siellä on myös monia muita, jotka painivat saman kysymyksen kanssa. "Miks mun pitää raahata itseni tänne?" Musta tuntuis vielä vastenmielisemmältä mennä leirille, kun en oo yhtään tutustunu porukkaan, joka sinne lähtee.

      Leirin vetäjien kanssa voi myös keskustella asiasta, niiden työ on myös kuunnella. Ei mitään pidä ottaa vastaan pureskelematta. Eli kannattaa miettiä todella onko tässä mitään järkeä? Onko järkeä siinä, että vanhemmat haluaa sun menevän riparille? Onko järkeä siinä, että sun pitää käydä ennakkokäynneillä? Vastaukseksi ei riitä, että ei oo - vaan ei oo, koska.... koska... Kannattaa varmaan kysyä myös niiltä, jotka on jo käyny leirillä, millaista siellä oli, sitä voi kysyä vanhemmiltakin. Voi myös kysyä miksi ne haluaa sun menevän leirille? Eikä siihenkään riitä vastaukseksi, että "Mee ny vaan."

      Niin ja kirkkoja on monenlaisia, osa on todella kauniita. Kirkoissa on eri tilaisuuksia, on Messuja(ehtoollisen sisältäviä Jumalanpalveluksia), Tuomasmessuja (musapitoisempaa menoa), Kirkkokonsertteja (tää ei kyllä mee Jumalanpalveluksesta), häitä ja Hautajaisia (tosin noihin kahteen viimeiseen pääsee kutsulla).
      Mut jos ei kiinnosta, niin kehottaisin menemään vaikkapa johonkin todella vanhaan kirkkoon Jumalanpalvelukseen tai ettimään netistä jonkun lähialueen kirkon, joka kiinnostaa ja menemään sinne Jumalanpalvelukseen. Kun kirkko ei ole tuttu, siellä on paljon enemmän ihmeteltävää. Sitten vaan käyt pyytämässä papilta merkinnän. On hyvä muistaa myös se, että kaikki Jumalanpalvelukset eivät ole aamulla klo 10.00. Esimerkiksi pääsiäisenä luulisi olevan valinnan varaa.

      Ja aina voi nimmarin väärentääkin, mutta siinä tilanteessa et tee hallaa, kuin itsellesi.

      • Alottaja.

        No itseasiassa olen sellaisella riparilla, missä nämä kirkkokäynnit ja muut merkinnät siihen passiin hankitaan ihan itse menemällä mihin tahansa haluaa, meillä ei ole mitään ripariporukkaa jonka kanssa suoritaisimme nämä jutut, eikä muutenkaan ole mitään kokoontumisia samalle riparille tulevien kanssa ennen leiriä.

        Mä olen keskustellut vanhempieni -äitini- kanssa asiasta, myöskin kysynyt syytä miksi minun täytyy mennä riparille. Hän sanoi syyksi yleissivistys, jonka jälkeen hän lisäsi, että tulisin katumaan sitö, että en käynyt riparia. Noh, ehdotin hänelle muitakin leirejä (mm. protu), joka vastasi enemmän sitä perustelua miksi hän nyt haluaisi minut riparille. Tosiasiassa luulen äitini syyn olevan minun riparille menooni se, että hän haluaa minun tulevan uskoon. Hän kertoi esim minulle hieman ärsyttävästi vihjaillen, miten joku ateisti poika (siskoni kaveri, joka oli ollut hänen kanssaan samalla riparilla) oli riparin käytyään kääntynyt uskovaiseksi ja haluaa nyt jopa papiksi. Tästä selviää kyllä, minkä takia äitini oikeasti haluaa minut riparille, ja se on minusta väärin.

        Itse olen kiinnostunut KAIKISTA ERILAISISTA JA MONELAISISTA uskonnoista, siis ihan vain kuulemaan eri ajatuksia, mutta rippikoulu silti kuulostaa liialta (varsinkaan kun en edes tunnusta koko uskoa, ja leirin lopussahan on konfirmaatio..tosin siihenhän ei ole pakko osallistua, mutta äitini pakottaa minut siihenkin). Esimerkiksi leiri, missä puhutaan monista eri uskonnoista muustakin olisi ollut mielenkiintoisempi ja tuhat kertaa yleissivistävämpi kuin tämä ripari. Tämän saman olen sanonut äitilleni, ja hiljaseksihan se meni, en saanut enää vastusta. Hän tietää että olen oikeassa, ja hänen sanomansa ''perustelut'' ovat valetta, miksei siis sano suoraan rehellisesti mikä on se oikea syy.
        Äidilläni taitaa muutenkin olla nuo perustelut vähissä, sillä en saa vastauksia moniinkaan kysymykiin mitkä esitän hänelle riparia koskien. Esim. en saa vastausta siihen, miksen voisi käydä riparia myöhemmin, kun hän silloin mainitsi, että tulen katumaan jos en käy tätä ripria nyt. Senhän voi käydä myöhemmnkin.


      • anskutin_89
        Alottaja. kirjoitti:

        No itseasiassa olen sellaisella riparilla, missä nämä kirkkokäynnit ja muut merkinnät siihen passiin hankitaan ihan itse menemällä mihin tahansa haluaa, meillä ei ole mitään ripariporukkaa jonka kanssa suoritaisimme nämä jutut, eikä muutenkaan ole mitään kokoontumisia samalle riparille tulevien kanssa ennen leiriä.

        Mä olen keskustellut vanhempieni -äitini- kanssa asiasta, myöskin kysynyt syytä miksi minun täytyy mennä riparille. Hän sanoi syyksi yleissivistys, jonka jälkeen hän lisäsi, että tulisin katumaan sitö, että en käynyt riparia. Noh, ehdotin hänelle muitakin leirejä (mm. protu), joka vastasi enemmän sitä perustelua miksi hän nyt haluaisi minut riparille. Tosiasiassa luulen äitini syyn olevan minun riparille menooni se, että hän haluaa minun tulevan uskoon. Hän kertoi esim minulle hieman ärsyttävästi vihjaillen, miten joku ateisti poika (siskoni kaveri, joka oli ollut hänen kanssaan samalla riparilla) oli riparin käytyään kääntynyt uskovaiseksi ja haluaa nyt jopa papiksi. Tästä selviää kyllä, minkä takia äitini oikeasti haluaa minut riparille, ja se on minusta väärin.

        Itse olen kiinnostunut KAIKISTA ERILAISISTA JA MONELAISISTA uskonnoista, siis ihan vain kuulemaan eri ajatuksia, mutta rippikoulu silti kuulostaa liialta (varsinkaan kun en edes tunnusta koko uskoa, ja leirin lopussahan on konfirmaatio..tosin siihenhän ei ole pakko osallistua, mutta äitini pakottaa minut siihenkin). Esimerkiksi leiri, missä puhutaan monista eri uskonnoista muustakin olisi ollut mielenkiintoisempi ja tuhat kertaa yleissivistävämpi kuin tämä ripari. Tämän saman olen sanonut äitilleni, ja hiljaseksihan se meni, en saanut enää vastusta. Hän tietää että olen oikeassa, ja hänen sanomansa ''perustelut'' ovat valetta, miksei siis sano suoraan rehellisesti mikä on se oikea syy.
        Äidilläni taitaa muutenkin olla nuo perustelut vähissä, sillä en saa vastauksia moniinkaan kysymykiin mitkä esitän hänelle riparia koskien. Esim. en saa vastausta siihen, miksen voisi käydä riparia myöhemmin, kun hän silloin mainitsi, että tulen katumaan jos en käy tätä ripria nyt. Senhän voi käydä myöhemmnkin.

        1. RIparin voi käydä aikuisenakin. 2.Äitisi ei todellakaan voi pakottaa sinua konfirmaatioon! Asia sovitaan papin kanssa riparilla. Voisithan ajatella rauhassa tutustuvasi evankelisluterilaiseen uskontoon riparilla ja sitten päättää, tunnustaudutko sen kannattajaksi konfirmaatiossa.


    • 2017ripari

      mulla ois siis 2 merkkii suoritettuna ja haluaisin mutta en kerkee enää ni pääsenköhä sinne ollenkaa et selviinköhä vaan lisä siivoomisella JNE.

    • gvtctjuh7t

      Ei mitään.. kadotukseen/helevettiin pääsee muillakin keinoilla.
      Mahdollisesti, jos eroa kirkosata niin et ole rahoittamassa rikollisuutta joka tappaa ja tapattaa ihmisiä mm kehitysmaa lähetystyö rikollisuutena,m mm lapsiakin noitarovioilla tappamalla...

    • Mirka.taas

      Kukaan ei uskoon tullessanne esittänyt mitään todisteita, koska niitä ei ole. Sadut ja höpötykset riittivät siihen.
      Pieni pelottelu myös avitti uskoon tuloa, jos et usko niin joudut helvettiin ja jos taas uskot niin pääset ihanan ihanaan taivaaseen.
      Epäilyskin saa sinut helvettiin ja ikuiseen kadotukseen.

      Minä uskistuisin yhdestäkin todisteesta, mikä todistaisi Jumalan todeksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1585
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1234
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1147
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1076
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1047
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      582
      1015
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      930
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      912
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      796
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      710
    Aihe