Miten avioehto tehdään?

seppew77

Moi,

Miten avioehto tehdään? Missä, mistä tarvittavat asiapaperit? Mitä kustannnuksia tulee? Pitääkö olla yhteydessä lakitoimistoon?

Olen menossa naimisiin ensi kesänä ja pitäisi avioehdolla omaisuutta suojata.

Kiitos,

7

1986

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihan ensimmäiseksi, avioehto on sopimus jonka molemmat puolisot allekirjoittavat ... siis ei yksipuolinen sopimus jonka voit vain "päättää tehdä". Varmaan tämän tiesitkin, mutta kunhan mainitsin...

      Kihlaparin (jos laaditte sopimuksen ennen vihkimistä) allekirjoitusten lisäksi tarvitaan kaksi esteetöntä todistajaa. Jotta avioehto olisi lainvoimainen, pitää se rekisteröidä maistraatissa. Rekisteröinti maksu muistaakseni hieman yli viisikymppiä.

      Pakko ei ole teettää avioehtoa juristilla, netissä on kyllä valmiita pohjia.

      MUTTA, suosittelen ehdottomasti "sijoittamaan" sen satasen tai pari jotta asiantuntija tekee avioehdon, on se sen verran iso asia.

      Katsos, avioehtoja on monenlaisia. Sillä voidaan rajata molempien tai vain toisen puolison omaisuus avio-oikeuden ulkopuolelle. Ehto voi olla vain avioeron varalta, tai koskemaan myös tilannetta missä kuolemaa teidät erottaa. Avioehto voi koskea kaikkea omaisuutta, tai vain jotakin nimenomaista omaisuutta (esim. perintönä saatua metsäpalstaa).. se voi koskea vain ennen avioliitto hankittua omaisuutta, tai kaikkea ja aina.

      Eli, kun tiedätte millaisen ehdon tahdotte ... menkää lakimiehen juttusille ja hän tekee sellaisen sopimuksen millaisen ajattelitte. Jos itse laatii, voi olla että tulee tehtyä sopimus millaista ei ollut tarkoitus tehdä ... mikä voi jonain päivänä tulla isona ja kalliina yllätyksenä eteen.

      • William Conzales

        Ennen lakimiehen juttusille menoa kannattaa ehkä poiketa kirjastossa.
        Katsella siellä malleja vaikka Hakkila-Simola, asiakirjakaavoja selityksineen kirjasta.
        Selkenee silloin, millaisia ne ovat ja mitä itse haluaa.


    • mummulainen

      Muista myös tämä: molempien pitää tosiaan allekirjoittaa avioehto. Tiedän kaksikin tositapausta, jossa avioehto oli kirjoitettu valmiiksi ennen häitä, mutta jäänyt allekirjoitusta vaille. Häiden jälkeen ei sitten toinen osapuoli enää suostunutkaan allekirjoittamaan. Ei tarvitsisi varmaan edes mainita, mitä sitten tapahtui. Kun kumpikin avioliitto muutamaa vuotta myöhemmin päättyi eroon, meni perintöomaisuus sen sileän tien.

      • OTK

        Yleensä tuollaisessa tilanteessa on tapana kohtuullistaa. Jos toisella on naimisiin mennessä ollut aihe olettaa, että puoliso häiden jälkeen allekirjoittaa avioehdon, laki suojelee tuollaista osapuolta (vilpitön mieli).

        Tietysti asia olisi kannattanut riitauttaa heti, kun puoliso kieltäytyi allekirjoittamasta. Silloin avioliitto olisi kestänyt niin vähän aikaa, että sen perusteella omaisuus olisi tuomittu sille, jolla se moraalisesti kuuluukin.


    • sirp44

      Lomakkeen avioehdon tekoon saa kätevästi täältä.

      http://asiakirjat.mycashflow.fi/category/12/avioehtosopimus

    • Alvar Jakola

      Löysin tällaisen jossa voi tehdä ilmaiseksi avioehtosopimuksen. http://www.verkkolakimies.fi/
      Palvelussa voi ilmaiseksi kokeilla erilaisia ehtoja ja valmiin paperin saa sähköpostiisi ohjeiden kanssa.

      En ymmärrä miten se voi olla ilmainen, sen verran hyvä palvelu on.

    • Ent sulhanen

      Joo ja voin teille laittaa oman avioehtosopimukseni, se on hyvin lyhyt, ihan ilmaiseksi, kunhan ehdin kaivaa sen kaapista.
      Kannattaa kuitenkin tarkistaa se esim. oman pankin lakimiehellä tai katsoa netistä että vastaa tätä päivää.
      Sitten vaan paeri maistraattiin ja se on sillä selvä

      Tää ketju oli aloitettu v 2007 joten vähä on menneen talven lumia mutta aina ajankohtista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      275
      2929
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      76
      1528
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1460
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1260
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1190
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1187
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1067
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1003
    Aihe