luopio = halventava nimitys

j-t

Kerta toisensa jälkeen tulee tänne kirjoituksia, joissa käytetään sanaa "luopio". Tuntuu loukkaavalta nähdä tuo sana. Esim. nimimerkkien "Rubenjam", "Antrobo", "LordNekos", "Tri Ninols", "Lousdenos" jne kirjoitukset/lainaukset.(lienee sama henkilö?)

Mielestäni henkilö joka ottaa vapaudekseen käyttää muista ihmisistä tuota sanaa ilmaisee hyvin ylimielistä, ylpeää asennetta. Varsinkin jt-piireissä tuolla sanalla on erittäin vastenmielinen merkitys. Hyvin alentava nimitys, hieman samanlainen kuin "Sinä koira".

Tiedän että tuo on kovin vakiintunut nimitys, mutta silti kovin loukkaava! Itse olen jehovantodistaja ja olen lapsuudestani lähtien sisäisesti tuntenut kuuluvani tuohon saastaiseen ihmisryhmään koska en ole voinut kaikissa asioissa olla samaa mieltä kuin seura, arvostan ajattelunvapautta. En toki ole uskaltanut tuoda ajatuksiani paljonkaan ilmi, sisässä siis paljon patoutumia. Henkilöihin, joilla on jt-historiaa, tuo ilmaus saattaa koskettaa erittäin pahasti, ja kukapa muukaan sitä haluaisi kutsuttavan itseään noin alentavalla nimityksellä.

Hyvä "Rubenjam", "Antrobo" "mikälie", haluan muistuttaa, että seuraavan kerran kun käytät muista kuin itsestäsi sanaa "luopio", loukkaat todennäköisesti monia ihmisiä.

22

1675

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Markku_Meilo

      Taitaa olla ainoastaan luonnollista seurausta voimattomuudesta. Kun perusteltuihin kysymyksiin ei kykene vastaamaan, niin jäähän vielä käyttöön luopio-mantra.

      Minua nimittely ei vaivaa, näen sen puhtaasti epätoivona, joka kumpuaa voimattomuudesta puolustaa Vt-seuran oppeja.

      • pinotas

        Olen samaa mieltä siitä, että tällä palstalla esiintyvä luopio-nimittely ja "luopioiden" haukkuminen on vain osoitus Jehovan todistajien pelosta ja voimattomuudesta.

        Tällä palstalla käy aika hyvin ilmi, että ainoat jotka pystyvät perustelemaan kantansa asiallisesti ja kunnon argumentein, ovat nimenomaan niitä "luopioita". Sinäkin Markku Meilo olet esittänyt kysymyksiä todistajille, mutta eivätpähän ole niihin vastanneet. Kun JT:t eivät pysty esittämään perusteltuja argumentteja oman kantansa tueksi, he alkavat vain kirjoittaa yleisluontoisia kirjoituksia, joissa haukkuvat luopioita.

        Tämä on aivopesusta johtuva suojamekanismi. Kun Jehovan todistaja ei voi välttyä huomaamasta, että hänen oppinsa ei kestä päivänvaloa, hän turvautuu viimeiseen epätoivoiseen yritykseen suojella uskoaan: hän kieltäytyy itsepintaisesti lukemasta tosiasioita ja alkaa sen sijaan haukkua luopioita. Tätä mantraa hokemalla hän yrittää vakuuttaa itselleen, että luopiot vain valehtelevat ja ettei heitä kannata kuunnella.

        Vaikka luopio-nimitys on loukkaava ja Jehovan todistajien suhtautuminen entisiin jäseniinsä on todella julmaa ja rakkaudetonta, en kuitenkaan loukkaannu, jos joku käyttää minusta sellaista nimitystä. Ennemmin olen "luopio" kuin yksi näistä säälittävistä ja harhaanjohdetuista JT-raukoista, jotka yrittävät epätoivoisesti puolustella uskoaan.


      • sanaa ei saa viljellä

        Minun mielestäni sanaa luopio ei saisi mainita kenellekään, sillä kaikki eivät ole luopioita. Jos joku ei halua olla seurakunnan yhteydessä, niin hän saatta uskoa Jumalaan ennemmän, kuin joku tietääkään.Jumala opettaa häntä elämään oman uskonsa kanssa. Palaaminen voi tapahtua koska hyvänsä.Luulen, että Markku Meilo tunnistaa minut ilman nimimerkkiä.Palaaja yli 21 vuoden jälkeen ja paljon kokeneenakin.


      • Markku_Meilo
        sanaa ei saa viljellä kirjoitti:

        Minun mielestäni sanaa luopio ei saisi mainita kenellekään, sillä kaikki eivät ole luopioita. Jos joku ei halua olla seurakunnan yhteydessä, niin hän saatta uskoa Jumalaan ennemmän, kuin joku tietääkään.Jumala opettaa häntä elämään oman uskonsa kanssa. Palaaminen voi tapahtua koska hyvänsä.Luulen, että Markku Meilo tunnistaa minut ilman nimimerkkiä.Palaaja yli 21 vuoden jälkeen ja paljon kokeneenakin.

        >>...sillä kaikki eivät ole luopioita.

        Aivan, luopioita ovatkin ainoastaan ne, jotka luopuvat aiemmasta, esimerkiksi uskonnollisesta kannastaan, oli tuo kanta sitten millainen hyvänsä:

        "LUOPIO aatteestaan, puolueestaan tms. (eettisesti tuomittavalla tavalla) luopunut ihminen. Uskonl. Poliittinen l." (Suomen kielen perussanakirja, Osa L-R, s 109; Helsinki 1992; ISBN 951-861-433-4;)

        Luopio = luopio Henkilö joka jättää veljeskunnan uskollisuudenvalan jälkeen. Yleisesti valastaan tai puolestaan luopunut, petturi, esim. uskonluopio. (Suomen kielen perussanakirja. Kotimaisten kielten tutkimuskeskus 1990. ISBN 951-861-433-4)

        Tarkkasilmäinen huomaa, että suomenkielen luopio-sana ei ota kantaa luopumisen jälkeiseen toimintaan

        >> Jos joku ei halua olla seurakunnan yhteydessä, niin hän saatta uskoa Jumalaan ennemmän, kuin joku tietääkään.

        Minkä tahansa seurakunnan jättänyt henkilö on luopio, oli seurakunta mikä hyvänsä. Juuri tästä syystä on Vt-seuran vanhimmistossa lukuisa joukko esimerkiksi luterialaisia luopioita.

        >>Luulen,

        Niinpä tunnut luulevan.


      • Ei luterlainenkaan
        Markku_Meilo kirjoitti:

        >>...sillä kaikki eivät ole luopioita.

        Aivan, luopioita ovatkin ainoastaan ne, jotka luopuvat aiemmasta, esimerkiksi uskonnollisesta kannastaan, oli tuo kanta sitten millainen hyvänsä:

        "LUOPIO aatteestaan, puolueestaan tms. (eettisesti tuomittavalla tavalla) luopunut ihminen. Uskonl. Poliittinen l." (Suomen kielen perussanakirja, Osa L-R, s 109; Helsinki 1992; ISBN 951-861-433-4;)

        Luopio = luopio Henkilö joka jättää veljeskunnan uskollisuudenvalan jälkeen. Yleisesti valastaan tai puolestaan luopunut, petturi, esim. uskonluopio. (Suomen kielen perussanakirja. Kotimaisten kielten tutkimuskeskus 1990. ISBN 951-861-433-4)

        Tarkkasilmäinen huomaa, että suomenkielen luopio-sana ei ota kantaa luopumisen jälkeiseen toimintaan

        >> Jos joku ei halua olla seurakunnan yhteydessä, niin hän saatta uskoa Jumalaan ennemmän, kuin joku tietääkään.

        Minkä tahansa seurakunnan jättänyt henkilö on luopio, oli seurakunta mikä hyvänsä. Juuri tästä syystä on Vt-seuran vanhimmistossa lukuisa joukko esimerkiksi luterialaisia luopioita.

        >>Luulen,

        Niinpä tunnut luulevan.

        M.M. En ole koskaan ollutkaan luterilainen, koska isäni oli vapaaajattelija ja kuului veljeskuntaan. Temppeli on Helsingissä, joka on auki vain tosi jäsenille.Lehti tuli kotiin , mutta Äiti ei antanut lukea koskaan. Älä Markku luule ,että arvostelisin sinun älykkyytäsi koskaan. Olen tehnyt elämäntyöni pelastuslaitosksen palveluksessa ikäni on nyt 58 vuotta ja olen eläkkeellä.Kaikkia hyvää sinulle.


      • Markku_Meilo
        Ei luterlainenkaan kirjoitti:

        M.M. En ole koskaan ollutkaan luterilainen, koska isäni oli vapaaajattelija ja kuului veljeskuntaan. Temppeli on Helsingissä, joka on auki vain tosi jäsenille.Lehti tuli kotiin , mutta Äiti ei antanut lukea koskaan. Älä Markku luule ,että arvostelisin sinun älykkyytäsi koskaan. Olen tehnyt elämäntyöni pelastuslaitosksen palveluksessa ikäni on nyt 58 vuotta ja olen eläkkeellä.Kaikkia hyvää sinulle.

        >>M.M. En ole koskaan ollutkaan luterilainen,

        En ole sellaista esittänytkään, otin ainoastaan palstan otsikon mukaisen esimerkin.

        >>Olen tehnyt elämäntyöni pelastuslaitosksen palveluksessa

        Nii duunas faijaki.


      • Erkki Saksan kuoluttama (p-...
        Markku_Meilo kirjoitti:

        >>M.M. En ole koskaan ollutkaan luterilainen,

        En ole sellaista esittänytkään, otin ainoastaan palstan otsikon mukaisen esimerkin.

        >>Olen tehnyt elämäntyöni pelastuslaitosksen palveluksessa

        Nii duunas faijaki.

        Meidät opetettiin kunnioittamaan ihmisiä, eikä järkeilemään Jumaluusopin kanssa. Jos sinä heität vitsin tämän asian kohdalla, niin olkoon niin. Sinut voi hyvin äkkiä punnita ja köyhäksi havaita ilman raamatun tekstiäkn. Katso peiliin hyvä veli ja opettele numero 112 ulkoa, sillä Jehova ei sinua pelasta.


      • Markku_Meilo
        Erkki Saksan kuoluttama (p-... kirjoitti:

        Meidät opetettiin kunnioittamaan ihmisiä, eikä järkeilemään Jumaluusopin kanssa. Jos sinä heität vitsin tämän asian kohdalla, niin olkoon niin. Sinut voi hyvin äkkiä punnita ja köyhäksi havaita ilman raamatun tekstiäkn. Katso peiliin hyvä veli ja opettele numero 112 ulkoa, sillä Jehova ei sinua pelasta.

        >>...Jehova ei sinua pelasta.

        Minulla ei ole tuohon mitään lisättävää.


    • Minä olen ainakin ylpeä siitä että olen päässyt eroon Jt:sta.
      Sellaisesta lahkosta kun pääse eroon niin sana :"luopio",jt:sta luopunut on vähän samaa kuin "kommunismista luopunut","luopparikommunisti."
      Samanlaista satuilua kumpikin idealismi.
      Jumalan kanssa kummallakaan asialla ei ole mitään tekemistä.Saatanan ehkä.
      Toisella joukolla oppi-isä on Lenin,toisella J.F.Rutherford.

    • >>Kerta toisensa jälkeen tulee tänne kirjoituksia, joissa käytetään sanaa "luopio". Tuntuu loukkaavalta nähdä tuo sana.

      Loukkaavaa siitä tekee se, että kaikki luopiot laitetaan samaan ahtaaseen laatikkoon ja oletetaan kaikkien olevan samasta puusta veistettyjä. Yleistetään surutta ja parjataan perusteetta.

      Mutta muuten kutsun itseänikin jopa ylpeästi luopioksi, kun puhutaan jehovantodistajuudesta irtautumisestani. Tuon amerikkalaisen kieroutuneen verkostomarkkinointiuskonnon näkeminen sellaisena kuin se on, on vapauttavaa ja olkoon siitä muistutuksena vartiotorniseuran ja jehovantodistajien epätoivoissaan viljelemä luopioiden demonisointi - sille saa hymähdellä.

      • Markku_Meilo

        >>Tuon amerikkalaisen kieroutuneen verkostomarkkinointiuskonnon näkeminen sellaisena kuin se on, on vapauttavaa ja olkoon siitä muistutuksena vartiotorniseuran ja jehovantodistajien epätoivoissaan viljelemä luopioiden demonisointi - sille saa hymähdellä.

        Kesällä minulla oli luopiopaita päällä, jolloin kadulla vastaantullut tuntematon jehovantodistaja sai jonkinasteisen hepulin ja avasi sanaisen arkkunsa, suoltaen jotain minulle käsittämätöntä liturgiaa. Olisikohan kyse ollut pojan pettymyksestä, nimitys ei loukkaakaan kaikkia entisiä jehovantodistajia?


      • Markku_Meilo kirjoitti:

        >>Tuon amerikkalaisen kieroutuneen verkostomarkkinointiuskonnon näkeminen sellaisena kuin se on, on vapauttavaa ja olkoon siitä muistutuksena vartiotorniseuran ja jehovantodistajien epätoivoissaan viljelemä luopioiden demonisointi - sille saa hymähdellä.

        Kesällä minulla oli luopiopaita päällä, jolloin kadulla vastaantullut tuntematon jehovantodistaja sai jonkinasteisen hepulin ja avasi sanaisen arkkunsa, suoltaen jotain minulle käsittämätöntä liturgiaa. Olisikohan kyse ollut pojan pettymyksestä, nimitys ei loukkaakaan kaikkia entisiä jehovantodistajia?

        >>Olisikohan kyse ollut pojan pettymyksestä, nimitys ei loukkaakaan kaikkia entisiä jehovantodistajia?

        Todennäköisesti. Siihen kun lisätään vielä asiasta kumpuava pettymys, niin hepulin ainekset ovat valmiit. Ainoassa Oikeassa Totuudessa oikeassa olemisen tarve on myös omiaan järkyttämään heikkomielisen sisintä tällaisen paidan jonkun päällä nähdessään - ei se mennytkään niinkuin vartsikassa luki.


      • vio-letti
        Markku_Meilo kirjoitti:

        >>Tuon amerikkalaisen kieroutuneen verkostomarkkinointiuskonnon näkeminen sellaisena kuin se on, on vapauttavaa ja olkoon siitä muistutuksena vartiotorniseuran ja jehovantodistajien epätoivoissaan viljelemä luopioiden demonisointi - sille saa hymähdellä.

        Kesällä minulla oli luopiopaita päällä, jolloin kadulla vastaantullut tuntematon jehovantodistaja sai jonkinasteisen hepulin ja avasi sanaisen arkkunsa, suoltaen jotain minulle käsittämätöntä liturgiaa. Olisikohan kyse ollut pojan pettymyksestä, nimitys ei loukkaakaan kaikkia entisiä jehovantodistajia?

        Minä käytän itsestäni sanaa "Vapautunut", se minusta kuvaa paremmin sitä, millaiseksi itseni tunnen.

        Mutta tuosta sanan voimasta. Täällä naapurimaassa on ollut paljon puhetta nuorison kielenkäytöstä. Nimitys "huora" tyttöoppilaista on tullut jokapäiväiseksi koulupoikien sanastossa. Sitten jotkut tytöt keksivät, että he alkavat itse käyttämään tuota sanaa "huora" itsestään ja sillä tavoin sen sanan voima katoaa. Nåja, asiasta ollaan eri mieltä eri tahoilla, mutta on myönnettävä että ajatuksessa on kyllä ituakin.


      • Markku_Meilo
        vio-letti kirjoitti:

        Minä käytän itsestäni sanaa "Vapautunut", se minusta kuvaa paremmin sitä, millaiseksi itseni tunnen.

        Mutta tuosta sanan voimasta. Täällä naapurimaassa on ollut paljon puhetta nuorison kielenkäytöstä. Nimitys "huora" tyttöoppilaista on tullut jokapäiväiseksi koulupoikien sanastossa. Sitten jotkut tytöt keksivät, että he alkavat itse käyttämään tuota sanaa "huora" itsestään ja sillä tavoin sen sanan voima katoaa. Nåja, asiasta ollaan eri mieltä eri tahoilla, mutta on myönnettävä että ajatuksessa on kyllä ituakin.

        >>Minä käytän itsestäni sanaa "Vapautunut", se minusta kuvaa paremmin sitä, millaiseksi itseni tunnen.

        Ihan hyvä ja kuvaava sana. 'Normaalissa' kaveripiirissä (ei jt, eikä xjt) käytän itsestäni ja muista vastaavista ilmaisua 'entinen jehovantodistaja'. Mutta karu tosiasia on, että jt-seurakunnissa on vanhimpinakin luopioita, luopio kun on jokainen aatteensa hylännyt. Kyseessä on suomenkielen sana, jonka yleistä merkitystä ei voi ohittaa. Toki sanaan liittyy negatiivinen lataus, mutta sanana se kuitenkin pohjaa luopumiseen.

        >> Nimitys "huora" tyttöoppilaista on tullut jokapäiväiseksi koulupoikien sanastossa.

        Suomessa ainakin 1960-luvun alkuun rakennuksilla tiilenkantajina työskennelleitä naisia kutsuttiin myös huoriksi, että osaavat sitä aikuisetkin.


      • Nimetön.
        Markku_Meilo kirjoitti:

        >>Tuon amerikkalaisen kieroutuneen verkostomarkkinointiuskonnon näkeminen sellaisena kuin se on, on vapauttavaa ja olkoon siitä muistutuksena vartiotorniseuran ja jehovantodistajien epätoivoissaan viljelemä luopioiden demonisointi - sille saa hymähdellä.

        Kesällä minulla oli luopiopaita päällä, jolloin kadulla vastaantullut tuntematon jehovantodistaja sai jonkinasteisen hepulin ja avasi sanaisen arkkunsa, suoltaen jotain minulle käsittämätöntä liturgiaa. Olisikohan kyse ollut pojan pettymyksestä, nimitys ei loukkaakaan kaikkia entisiä jehovantodistajia?

        Kesällä minulla oli luopiopaita päällä, jolloin kadulla


        Jos näen joskus kadulla sinut luopiopaita päällä, niin tarjoan heti kahvit jossain kuppilassa kiitokseksi näistä palstakirjoitteluistasi :)


      • Markku_Meilo
        Nimetön. kirjoitti:

        Kesällä minulla oli luopiopaita päällä, jolloin kadulla


        Jos näen joskus kadulla sinut luopiopaita päällä, niin tarjoan heti kahvit jossain kuppilassa kiitokseksi näistä palstakirjoitteluistasi :)

        >>Jos näen joskus kadulla sinut luopiopaita päällä, niin tarjoan heti kahvit jossain kuppilassa kiitokseksi näistä palstakirjoitteluistasi :)

        Kun tulee t-paitakeli, niin lähden kaupungille haastattelemaan vastaantulijoita. Toivottavasti ajattelemme samaa kaupunkia.


    • UskoToivo

      Jopa lehti Vartiotorni pitää "luopioksi" nimittelyä vahingollisena ja vaarallisena tapana.

      http://www.geocities.com/uskotoivo2004/luopio.htm

      Tosin varsinkin vanhimmat syyllistyvät nimittelyyn jatkuvasti. He mustamaalaavat jopa järjestön sisällä olevien veljien ja sisarten maineen. Mutta vanhinten virheet kuitataan aina sanomalla: "Me ihmiset olemme epätäydellisiä". Tosin tuota asiaa ei koskaan sovelleta tavallisiin rivijäseniin. Heissä on aina vika.

    • OBS!

      Ollessani vielä mukana JT järjestössä 80 luvulla en muista, että oltaisiin käytetty kovinkaan yleisesti sanaa "luopio" erotetuista tai eronneista, vaan paremminkin sanaa "entinen JT". Vai muistanko väärin? En pidä itseäni luopiona, koska en luopunut mistään, kun ei ollut mitään mistä luopua. Tai oikestaa taidan ollakkin luopio oikein isolla ÄLLÄLLÄ. Mistä luovuinkaan? No esim.huonosta omastatunnosta, pakonomaisista tavoista, pakkoajattelusta, itsesensuurista, toisten vähättelystä ja halveksumisesta. Luovuin Vartiotorni ja Traktaattiseura nimisestä pesukoneesta sekä vaihdoin Vartiotorni merkkisen pesuaineen ja Herätkää merkkisen huuhteluaineen luonnonnonystävällisempiin tuotteisiin. Ja tietysti luovuin itsekkäistä, omahyväisistä, ylimielisistä itseään parempina pitävistä ns. ystävistä. Näistä minä luovuin. Olen siis Luopio.

      • Markku_Meilo

        >>Ollessani vielä mukana JT järjestössä 80 luvulla en muista, että oltaisiin käytetty kovinkaan yleisesti sanaa "luopio" erotetuista tai eronneista, vaan paremminkin sanaa "entinen JT". Vai muistanko väärin?

        Et varmaan muista muista, koska vuosikymmen aiemmin ei tuollaista luopiomantraa tunnettu. Sana lienee nostettu arkikäyttöön lopullisesti vasta netin yleistyttyä. Siis silloin, jolloin vastaamatta jääneitä kysymyksiä alkoi tulvia tietoisuuteen.

        >> En pidä itseäni luopiona, koska en luopunut mistään, kun ei ollut mitään mistä luopua.

        Minä hyväksyn suomenkielen luopio-sanan käytön. Olen luopunut valheellisiin asioihin uskomisesta sekä tuon valheellisuuden levittelemisestä totuutena. Sellaisessa kokonaisuudessa yksi nimittelysana on aivan mitätön asia.


    • A.Men

      Kuten alkoholismista parantuneet käyttävät itsestään nimitystä "parantuva alkoholisti", ehdotan, että ex-jt:t käyttäisivät ja heistä käytettäisiin nimitystä "parantuva jehovantodistaja".

    • Antralobis

      >>Kerta toisensa jälkeen tulee tänne kirjoituksia, joissa käytetään sanaa "luopio". Tuntuu loukkaavalta nähdä tuo sana.

      Mielestäni henkilö joka ottaa vapaudekseen käyttää ... tuota sanaa ilmaisee hyvin ylimielistä, ylpeää asennetta.>>


      Sinusta siis tuntuu loukkaavalta nähdä tuo sana???

      Toisinaan huomaat kuitenkin Luopio-sanaa käytettävän hyvinkin ylvästelevällä mielellä...

      esim.
      http://www.veljesseura.org/kuvat/varjo06j01.jpg
      http://www.veljesseura.org/kuvat/varjo06j02.jpg

    • Raamattu käyttää sanaa...

      >>...sanaa "luopio". Tuntuu loukkaavalta nähdä tuo sana.

      Mielestäni henkilö joka ottaa vapaudekseen käyttää muista ihmisistä tuota sanaa ilmaisee hyvin ylimielistä, ylpeää asennetta.>>


      Sinun tulee valittaa Vuoden 1992 Kirkolliskokoukselle!


      Sananlaskut 2:22 KR-92:
      "21 Oikeamieliset perivät maan,
      rehelliset saavat asua siellä,
      22 mutta jumalattomat temmataan juuriltaan, luopiot pyyhkäistään maan päältä."

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      377
      3568
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      196
      1662
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1317
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      145
      1192
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      873
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      845
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      116
      814
    8. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      52
      811
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      809
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      782
    Aihe