Virtajuttu

carina II

Carinassa on n. vuoden vanha Bosch-akku mutta toistuvasti seistyään muutaman päivän tallissa ei jaksa pyörittää starttia. Kun kytkee akkulaturin kiinni niin heti pirteästi starttaa ja ajon jälkeen myös. Ei pitäisi olla hapettumaa kengissäkään enään.

32

4129

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kytkimet?

      purkaa akun luultavasti ..

      • carina II

        Ei ole ovi- eikä muitakaan valoja ollut päällä. Akussa on heti täys lataus ja pyörähtää tosi pirteästi kun laittaa akkulaturin seinään ja starttaa, ajaa pienen pätkän, sammuttaa ja starttaa taas, kaikki ok. Sitten laittaa auton talliin taas muutamaksi päiväksi ja kokeilee startata, niin vähän pyörähtää ja sitten vaan naksuu.


      • ihmekkään
        carina II kirjoitti:

        Ei ole ovi- eikä muitakaan valoja ollut päällä. Akussa on heti täys lataus ja pyörähtää tosi pirteästi kun laittaa akkulaturin seinään ja starttaa, ajaa pienen pätkän, sammuttaa ja starttaa taas, kaikki ok. Sitten laittaa auton talliin taas muutamaksi päiväksi ja kokeilee startata, niin vähän pyörähtää ja sitten vaan naksuu.

        jos pakkasta on tarpeeksi sen muutaman päivän ajan, esim yli 20 astetta. kannattaa ajaa useammin, vaikka ihan muuten vaan. lämppäriä kannattaa myös käyttää. jos pikkupakkasilla ei lähde muutaman päivän päästä käyntiin niin sitten sopii ihmetellä.

        tietysti akun kapasiteetti on hyvin ratkaisevaa myös. suomen talvessa pitäisi vähintään 60 ah akku olla. jos akkusi latautuu nopeasti täyteen, se myös yleensä purkautuu nopeasti, ja se on merkki huoniosta akusta. boschin akut ovat tunnetusti heikkolaatuisia.


      • sami28
        carina II kirjoitti:

        Ei ole ovi- eikä muitakaan valoja ollut päällä. Akussa on heti täys lataus ja pyörähtää tosi pirteästi kun laittaa akkulaturin seinään ja starttaa, ajaa pienen pätkän, sammuttaa ja starttaa taas, kaikki ok. Sitten laittaa auton talliin taas muutamaksi päiväksi ja kokeilee startata, niin vähän pyörähtää ja sitten vaan naksuu.

        todellakin kuulostaa siltä että akku on valmis...


      • carina II
        sami28 kirjoitti:

        todellakin kuulostaa siltä että akku on valmis...

        Mutta kun se siinä on heti kova lataus kun iskee laturin kiinni. Ei se samantien voi latautua täyteen.


      • carina II
        ihmekkään kirjoitti:

        jos pakkasta on tarpeeksi sen muutaman päivän ajan, esim yli 20 astetta. kannattaa ajaa useammin, vaikka ihan muuten vaan. lämppäriä kannattaa myös käyttää. jos pikkupakkasilla ei lähde muutaman päivän päästä käyntiin niin sitten sopii ihmetellä.

        tietysti akun kapasiteetti on hyvin ratkaisevaa myös. suomen talvessa pitäisi vähintään 60 ah akku olla. jos akkusi latautuu nopeasti täyteen, se myös yleensä purkautuu nopeasti, ja se on merkki huoniosta akusta. boschin akut ovat tunnetusti heikkolaatuisia.

        Ei siellä autotallissa ole pakkasta vaan n. 20 c


    • sami28

      oletkos mittarilla katsonut laturin?
      eli käynnissä mitannut lataako se lainkaan?
      normaalisti akussa on latausta yli 12V
      en nyt jaksa muistaa paljonko se laturi puskee ulos mutta lähes 13v ellei peräti 14

      • carina II

        Mulla ei ole nyt mittaria käsillä mutta kyllä sen täytyy ladata koska välillä ajelen pidempäänkin lämppäri ja valot päällä ja aina starttaa hyvin pakkasessakin, mutta sitten kun laitan lämpimään talliin taas muutamaksi päiväksi niin.. (ja ovivalo ei ole syy ja akku lähes uusi).


    • ...ja kyllä tuo vaikuttaa siltä, että joku autossasi purkaa akkua.

      Koska sanoit autosi olevan lämpimässä tallissa ja laturilla jo lähtee käymään niin ei siihen jää oikein muuta vaihtoehtoa, kuin että akku tyhjenee nopeasti, auton ollessa käyttämättä. Carinassa on 50A laturi, joten se lataa akun lyhyelläkin matkalla siihen tilaan, että johan starttaa.

      Syyllinen on usein myös laturi näissä itsestään purkausjutuissa, vaikka ei heti uskoisi.......

      Esim tuo sisävalojuttu.... senhän näkee, jos lamppussa on valo.....

      Paikkoja, joissa saattaa olla maavuoto on varmaan autossa kuitenkin paljon.

    • testauta

      mittauttamaan jossain akun ominaispainon, ehjässä akussa on ominaispaino arvo oltava jokaisessa kennossa 1,28, täydessä akussa.
      Silloin vika ei ole akussa, korjaamoilla voivat tehdä sekä kuormitus, sekä ominaispaino mittauksen. Laturissa saattaa joku diodi laskea läpi, niin se purkaa akkua, vaikka lataa normaalisti.

      • carina II

        Startti ei pyörittänyt taaskaan tallissa seisomisen jälkeen mutta en kytkenyt akkulaturia tällä kertaa vaan yritin uudestaan n. 5 minuutin kuluttua ja sitten se starttasikin. Akun kengät ainakin on puhtaat mutta mikä muu vois olla vika?


      • carinassa
        carina II kirjoitti:

        Startti ei pyörittänyt taaskaan tallissa seisomisen jälkeen mutta en kytkenyt akkulaturia tällä kertaa vaan yritin uudestaan n. 5 minuutin kuluttua ja sitten se starttasikin. Akun kengät ainakin on puhtaat mutta mikä muu vois olla vika?

        hälytin... siis defan hälyttimessä on ajonesto joka saattaa temppuilla tai sitten virtalukon pohja??


      • carina II
        carinassa kirjoitti:

        hälytin... siis defan hälyttimessä on ajonesto joka saattaa temppuilla tai sitten virtalukon pohja??

        Ei ole hälytintä ja virtalukkokin näyttäis toimivan?


      • carina II kirjoitti:

        Ei ole hälytintä ja virtalukkokin näyttäis toimivan?

        .....harhautit siltä akkulaturilla :-)

        Kyseessä on vanhempien Tojotien tyyppivika: Startin solenoidin kuparikärjet. (puhutaan usein myös hiilistä)

        Toimi nopeasti, käynnistyskertoja ei ole tuolla startilla enää montaa jäljellä.

        Motonetista haet kärjet, maksaa muutaman euron. Startti pois ja uudet kärjet tilanne.

        itse suosittelen vaihtaa samalla sen solenoidin "kiekko"-akselinkin, se maksaa sit jo kympin, mutta samalla vaivalla kun purkaa niin itse vaihtaisin.


      • carina II
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        .....harhautit siltä akkulaturilla :-)

        Kyseessä on vanhempien Tojotien tyyppivika: Startin solenoidin kuparikärjet. (puhutaan usein myös hiilistä)

        Toimi nopeasti, käynnistyskertoja ei ole tuolla startilla enää montaa jäljellä.

        Motonetista haet kärjet, maksaa muutaman euron. Startti pois ja uudet kärjet tilanne.

        itse suosittelen vaihtaa samalla sen solenoidin "kiekko"-akselinkin, se maksaa sit jo kympin, mutta samalla vaivalla kun purkaa niin itse vaihtaisin.

        Hyvä! Onko startti hankala irrottaa?
        Voisiko vika myös olla virtalukon pohjassa lika?


      • carina II kirjoitti:

        Hyvä! Onko startti hankala irrottaa?
        Voisiko vika myös olla virtalukon pohjassa lika?

        "Onko startti hankala irrottaa?" -Nää on näitä kysymyksiä.... minusta ei, jos työkalut vähänkään pysyy käsissä.... ja sähköjohdoissakin on pikaliittimet.

        "Voisiko vika myös olla virtalukon pohjassa lika?" -kaikkihan on mahdollista, mutta pidän tässä tapauksessa virtalukkoa epätodennäköisenä Noita starttivikoja on ollut niin CarinaII kuin Corollassakin.

        PS. Minulla itse aikoinaan kun vastaava ongelma, kopautus esineellä (esim vasara) starttiin auttoi, ennen kuin sain uudet osat. Tätä sinun kannattaa kokeilla, eikä akkulaturia. Kopautus starttiin ja käynnistyy, niin sait lopullisen varmistuksen, että olen oikeassa......


      • Mika27
        carina II kirjoitti:

        Hyvä! Onko startti hankala irrottaa?
        Voisiko vika myös olla virtalukon pohjassa lika?

        Mulla oli just ks. vika carinassa (vm. 90). Ei lähteny pyörittään starttia, välillä ei kuulunut mitään ja välillä kuului "naks". Kun sit korjautin, korjaaja näytti niitä vanhoja kuparikärkiä -> olivat erittäin kuluneet.

        Sen jälkeen on lähtenyt moitteettomasti käyntiin.
        Itsekin aluksi epäilin virtalukonpohjaa, koska naksausta ei aina kuulunut. Se olisi kuitenkin ollut paljon kalliimpi korjata. Onneksi kuitenkaan vika ei ollut siinä.


    • testi näin

      ota miinusnapa irti ovet suljettuna ja auto ilman virta-avainta. Laita miinusnapaa akkuun paikalleen jos kipinöi niin sulla on jossain virtavuoto ,joka purkaa akun .

      • carina II

        täytyy testata


      • ...ed. kirjoittajan viesti on OK, mutta jos autossasi on iso audio-lisävahvistin, johon menee virtapiuha suoraan, menemättä virtalukon kautta em. testi ei toimi oikein.

        Tyhjät vahvistimen kondensaattorit nappaavat virtapiikin kytkettäessä, mutta sen jälkeen vahvistin ei juuri kuluta virtaa (jos ei herätevirta päällä)).

        Kerron tämän vain varmuuden vuoksi, enhän tiedä mitään autosi "poppi-vehkeistä" :-)


      • carinisti
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        ...ed. kirjoittajan viesti on OK, mutta jos autossasi on iso audio-lisävahvistin, johon menee virtapiuha suoraan, menemättä virtalukon kautta em. testi ei toimi oikein.

        Tyhjät vahvistimen kondensaattorit nappaavat virtapiikin kytkettäessä, mutta sen jälkeen vahvistin ei juuri kuluta virtaa (jos ei herätevirta päällä)).

        Kerron tämän vain varmuuden vuoksi, enhän tiedä mitään autosi "poppi-vehkeistä" :-)

        Koitappa vaihtaa akun maajohto, ainakin minun carinaan se auttoi.


      • carina II
        carinisti kirjoitti:

        Koitappa vaihtaa akun maajohto, ainakin minun carinaan se auttoi.

        Autossa on ihan tavallinen autosoitin alkuperäisillä kytkennöillä eikä ole muitakaan viritelmiä missään vaan kaikki alkuperäistä.
        Oliko sinulla samanlainen käynnistysvika? Akun maajohdon akun puoleinen kytkentä pitäisi olla ok mutta hapettuma voi kai olla siinä toisessa päässä..


      • carinisti
        carina II kirjoitti:

        Autossa on ihan tavallinen autosoitin alkuperäisillä kytkennöillä eikä ole muitakaan viritelmiä missään vaan kaikki alkuperäistä.
        Oliko sinulla samanlainen käynnistysvika? Akun maajohdon akun puoleinen kytkentä pitäisi olla ok mutta hapettuma voi kai olla siinä toisessa päässä..

        Samantyyppisiä oli oireet,paitsi ettei akku koskaan aivan tyhjä ollut.lähti laiskasti käyntiin vaikka akku oli nuori ja laturi kunnossa.Kannattaa uusia maajohto, maksaa vain muutaman euron.


      • carina II kirjoitti:

        Autossa on ihan tavallinen autosoitin alkuperäisillä kytkennöillä eikä ole muitakaan viritelmiä missään vaan kaikki alkuperäistä.
        Oliko sinulla samanlainen käynnistysvika? Akun maajohdon akun puoleinen kytkentä pitäisi olla ok mutta hapettuma voi kai olla siinä toisessa päässä..

        ....moottorilohkossa on myös oma "Carinistin" mainitsema maajohto, akun lisäksi.

        Tuo on myös joissain autoissa lakannut yhdistämästä.... johan ei starttaa....


      • carina II
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        ....moottorilohkossa on myös oma "Carinistin" mainitsema maajohto, akun lisäksi.

        Tuo on myös joissain autoissa lakannut yhdistämästä.... johan ei starttaa....

        Carinisti kehotti vaihtamaan akun maajohdon. Se akun maajohto haarautuu kahteen, eli toinen haara menee auton koriin heti siinä akun vieressä ja meneekö toinen haara siis moottorilohkoon?


      • carina II kirjoitti:

        Carinisti kehotti vaihtamaan akun maajohdon. Se akun maajohto haarautuu kahteen, eli toinen haara menee auton koriin heti siinä akun vieressä ja meneekö toinen haara siis moottorilohkoon?

        eli: "Erikoinen maajohto".

        Ainakaan tuntemissani autoissa akun miinusnavasta on lähtenyt ainoastaan YKSI johto, joka menee auton runkoon.

        Herää vääjäämättä kysymys: onkohan ko. haarajohto jälkiasenteinen ja mihin menee??? minä en ainakaan tiedä.....


      • carina II
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        eli: "Erikoinen maajohto".

        Ainakaan tuntemissani autoissa akun miinusnavasta on lähtenyt ainoastaan YKSI johto, joka menee auton runkoon.

        Herää vääjäämättä kysymys: onkohan ko. haarajohto jälkiasenteinen ja mihin menee??? minä en ainakaan tiedä.....

        Linkissä kuva:
        http://i154.photobucket.com/albums/s250/tutana/IM000130.jpg
        Se toinen akun maajohdon haara menee haitariputkeen, samanlaiseen joita on muuallakin moottoritilassa, ja toinen pää moottorin lohkoon kiinni. Näyttäis alkuperäiseltä asennukselta.


      • miksi ei starttaa
        carina II kirjoitti:

        Linkissä kuva:
        http://i154.photobucket.com/albums/s250/tutana/IM000130.jpg
        Se toinen akun maajohdon haara menee haitariputkeen, samanlaiseen joita on muuallakin moottoritilassa, ja toinen pää moottorin lohkoon kiinni. Näyttäis alkuperäiseltä asennukselta.

        Ruosteessa tuo maajohdon kiinnityskohta näyttää olevan.
        Ota tuo maajohto irti ja puhdista liitoskohta kirkkaaksi.
        Ja selvitä mihin se toinen johto menee ja puhdista sekin liitos.
        Ei ole pahitteeksi vaikka otat sen johdonkin akusta irti ja katsot sen startinpään onko yhtä ruosteessa.
        Jos on niin puhdista sekin.
        Akun navat ja napaliittimet hio santapaperilla myös, (niihin tulee joskus semmonen kalvo ettei kunnolla yhdistä vaikkei paljon mitään näy)
        Tuohon miinusjohdon kiinnityskohdan ja pultin päälle sitten vetelet vaseliinia kun se pultti on kiinnitetty niin ei hapetu niin helposti uudelleen.
        Ja voit laittaa vaseliinia myös niiden akunapojen PÄÄLLE sitten kun olet kaapelit kiinni ruuvannut.


    • ihmettelyyn

      Lisäisin sen verran, toki Carinasta en tiedä, mutta Opel Vectrassa lakkasi maajohto lohkon ja rungon välillä maadottamasta----> ei startannut. Aikansa kun piti starttia päällä niin yritti ottaa maata kytkinvaijerin kautta, sillä seurauksella että vaijeri kuorineen oli vaihtokunnossa, isonippu johtoja koetaulun alla tulessa ja palokunta pakalla... Että vois olla ihan hyvä tarkistaa tuo maadoitus puoli, että pelittää kunnolla...

    • sakke18

      Kyllä se on autoilija akun jännite garinassa jos on liian alhainen niin ei käynnisty,akku uusiksi riittävän iso tehoinen 60-70 ah ja huolto autoon ennenkaikkea tulpat ja putsarit niin jo varmasti toimii.

    • Tojo-vika

      Carina syö virtaa eli joku on kärähtänyt. Mikä on sökö ?
      Huono akkukaapeli ei syö, akku itse ei syö, stereot ei syö, eikä mikään ehdotetuista.

      0,43 ampeeria lähtee koko ajan.

    • Tojo-vika

      Oli kattovalo päällä; syö 400mA. Hirmu himmeä, en nähnyt sen olevan "liekeissä". Kello vie toiset 100mA. Yhteensä juuri kaikki mikä akusta häviää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5098
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3347
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1482
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1317
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1016
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      918
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe