Metsä kelkka MIKÄ?

Uppohankinen nousu

Mikä on se paras kelkka vaikka vanhakin joka menee mihin vaan ja mistä vaan puuterilumessa ja jolla voi vielä pikku töitäkin tehdä ja kuskina on tietysti 100kg äijävoimaa. Kelkka ei siis ole mikään patikkohakkuri 178hpn tykki vaan esim se perus lynx 290?250? ja ski doon tundra kohan se oli ja joku minkä nimeä en muista .

Aikeissa ostaa kelkka joka menee minne vaan ja tuleekin vielä. Tuttavan skidoo safari/tundra en pahus muista tarkkaan semmoine keltainen puksuttaja jäänyt mieleen jolla nousi joka mäki ylös eikä mennyt paljonkaan bensaa mutta sillä oli hauska seikkailla joka paikassa. Onko lynksin pikku syncrossa aina pakkikin?

48

32965

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lynkshimies

      Valitettavasti ei ole vieläkään kehitetty kuvaamaasi kelkkaa. Jotkin vuorikelkat korkealaippaisella telalla ovat hyviä kulkemaan, mutta niillä on omia ongelmia, kuten suuri polttoaineenkulutus ja paino.

      Umpihangen kelkkoja parhaasta päästä ovat Lynx 250 synchro. Kevyt, taloudellinen kestävä. 2-vaihteisena ja pitkätelaisena hyvä vetämään rekeä tai muuta, kuten tukkia. Legenda jo valmistusaikanaan!
      Lynx 250:stä on vaihteeton malli. Ei ihan niin hyvä työkelkka.

      Ski Doo Elan on perinteinen kevyt umpihangen kelkka. Mutta ei niin hyvä työnteossa. Lisäksi matalana ja kapeana raskas ajaa polvet suussa.

      Ski Doo Nordic 300 on parhaita syvänlumen kelkkoja. Joissakin on peruutusvaihde lisäämässä painoa ja vikaa.

      Yamaha Bravo T tai varsinkin TF on melkein edellisen luokkainen metsäkelkka. Hieman polvet suussa-menttaliteettia pitemmällä matkalla. Mutta taloudellinen.

      Ski Doo Tundra on edellisen kaltainen, mutta aikamiehen ympärille rakennettu. Jostain 1997 paikkeilta sitä on saatavana myös sähköisellä peruutusvaihteella varustettuna.

      Sitten on monta hyvää vanhempaa kelkkaa, mutta alkavat olla jo museotavaraa. Varaosien kanssa voi tulla ongelmia. Eikä hintakaan ole edellisia merkittävästi halvempi.

      • lapinmies2

        noista kaikki muut hyviä mettäkelkkoja paitsi tuntra, nortikki, peeärrä ja elani. elikkä jos kunnon mettäkelkan haluat niin kakspuokkihan se on tai melkein yhtä hyvä pikkusen kestävämpi 360gl lyne


      • xmarax

        Nordik 300 on tosiaan hyvä pääsemään, mutta vasta kun laittaa kunnon leveät suksimuovit. Alkuperäisillä ei tee uppokelillä mitään. Kelkka kaatuilee vaikka kuinka tasapainottaa, suksi uppoaa aina jommalta kummalta puolelta näkymättömiin. Telaston puolesta ihan ok. Minun mallissa on tuo parjattu suunnanvaihtaja, mikä todella lisää vikoja. Vetoakselit eivät sen takia tahdo kestää. Ja joku ketjunkiristysongelma näyttää olevan nytkin, liekö ketju venynyt liikaa tai kiristin kulunut. Jostakin kun löytäisi normaalin vetoakselin ja ketjukotelon...
        Ski-doo élan (hirvi) on niin kauan hyvä kuin astinlaudat ottavat lumeen kiinni. Sitten se pysähtyy. Onneksi ovat keveitä kääntää vaikka ympäri. Ockelbo Poro ja 3500 olivat ihan hyviä menemään, tosin ovat jo kovin vanhoja ja varaosa-ongelmaisia jo. 3500:ssa olivat sukset jo valmiiksi tosi leveät. Yamaha BR:llä pääsee hyvin kunnes siinäkin astinlaudat alkavat ottaa lumeen. Peräpää ei ole kovin korkealla. Moottori oli erikoisen pieniruokainen, ja kai melko lujakin. Umpisella ajossa Nordik 300 peittosi ainakin ennen muut saman kokoiset. Mutta ne leveämmät suksimuovit on oltava. Leviät sukset ja paljon matkaa astinlautoihin on oltava. Nuo voisivat olla sellaisia lähtökohtia, jos hyvin pitää päästä. Mitähän muut tuumaavat?


      • Myski fani

        Miks höpisette joistai ykstelasista leluista ostakaa Myski siinä on kuulkaas asiakelkka siinä on 3 telaa 2 edessä ja yks takana lisäks joissaki on hydraulinen kääntö ja rungon taittumisen lukitus sillä pääsee huippu nopeus 40 km/h


      • Asentaja74

        Pienkone mekaanikkona voin sanoa että juurikin nuo 250 lynxit on susia sitä konetta ei olis ikinä pitäny tehä täysi susi älkää ihmeessä sekaantua siihen 253 rotaxiin joutunu tekeen uusia pelejä jatkuvasti moottorinvaihdon takia milloin 277 rotaxiin sopivaa tai 377.aan jopa 503.enkin eniten työllistänyt asentaja nimenomaan tuo 253 kone ainaki täällä Lapissa onneks sitä ei enää käytetä missään ainoat kestävät 1 sylinteriset moottorit on sachsin 300 cc ja yamahan 250 cc ne saa ainoastaan tahallaan särkemällä rikki jos tarpeeksi näkee vaivaa tosin ne on myös kaikkien aikojen kestävämpää 2t moottorit mitä on


    • Jostain

      Löydät Aktiv Karibun,koneena 277 rotax. kehuvat todelliseksi menijäksi.Itse ostin kysyisen laitteen vm -90 mutta pieni bensa ongelma vaivaa..täytyy laitella ensi talveksi kuntoon oikein ajan kanssa.(Sitä odotellessa ajelen Lynx G-Type 454 -97).Kelkalla ajettu puita yms.Kelkka on Ruotsalainen ja tehdas lopetti tekemiset joskus -9?.Kertoman mukaan Skii-Doo osti tehtaan.Ainakin siihen tuntuu saavan osia vaikka kuinka ja paljon.esim.http://www.huoltomyynti.com/ ja mielekiintoiset käyttäjän sivut löytyvät. http://www.felmit.com/moottorikelkka.htm

      • Rikueno

        Minulla on kelkka jonka merkki on Myski. Se on kahdella 60cm leveällä telamatolla ja matot ovat peräkkäin, kelkassa on runko-ohjaus.Moottori 503 Rotax. Molemmat matot vetää,suksia ei ollenkaan. Pääsee pahoistakin paikoista ja vetää kuin norsu Painaa 370kg. voin myydä hinta 2000€ ajettu 536h Tinkivaraa ei ole.


      • hannu100
        Rikueno kirjoitti:

        Minulla on kelkka jonka merkki on Myski. Se on kahdella 60cm leveällä telamatolla ja matot ovat peräkkäin, kelkassa on runko-ohjaus.Moottori 503 Rotax. Molemmat matot vetää,suksia ei ollenkaan. Pääsee pahoistakin paikoista ja vetää kuin norsu Painaa 370kg. voin myydä hinta 2000€ ajettu 536h Tinkivaraa ei ole.

        vieläkö on myski myytävänä.soitteletko puh:0503442540


    • hemoi

      Itelläni on tundra ja lapissa sillä ajelen ja hyvin pysyy pinnallla umpi hangessakin mutta pitää varoa että kaasu pohjassa ei kovin pitkiä matkoja kannata ajaa kun yksi pyttyinen se on, niin saattaapi leipoa ja tuore öljy voitelu kannattaa ottaa pois koska tämä tundra kestää paremmin mutta ei siinä muuta kun öljyt bensan sekaan ja menoksi!!!

      • Lynxmannen

        Ei ainakaan Lynx 520. Painavalla Velsan rautarungolla ei todellakaan ole mikään umpihankimenijä. Leveät suksimuovit auttaa hieman, mutta uppoaa silti herkästi ja teho ei päätä huimaa. Plussaa vaihteet, 2 eteen pakki.


      • Yamaha only
        Lynxmannen kirjoitti:

        Ei ainakaan Lynx 520. Painavalla Velsan rautarungolla ei todellakaan ole mikään umpihankimenijä. Leveät suksimuovit auttaa hieman, mutta uppoaa silti herkästi ja teho ei päätä huimaa. Plussaa vaihteet, 2 eteen pakki.

        Jos haluaa pomminvarman vehkeen, niin ostaa Yamahan. Kone ainakin kestää ikuisesti.


      • aiririririrriir
        Yamaha only kirjoitti:

        Jos haluaa pomminvarman vehkeen, niin ostaa Yamahan. Kone ainakin kestää ikuisesti.

        Polariksen widetrakkia voin suositella, Itse en ole sitä saanut umpiseen kiini jäämään,ja työjuhtanakin erittäin hyvä. Painoahan siitä löytyy mutta,en ole huomannut ongelmaksi.
        Vuotsolaiset kun laittaa alle niin on erittäin mukava ajella. Itsellä on 500cc nestekoneella niin tehoakin löytyy mukavasti.


      • Terrivenkula
        aiririririrriir kirjoitti:

        Polariksen widetrakkia voin suositella, Itse en ole sitä saanut umpiseen kiini jäämään,ja työjuhtanakin erittäin hyvä. Painoahan siitä löytyy mutta,en ole huomannut ongelmaksi.
        Vuotsolaiset kun laittaa alle niin on erittäin mukava ajella. Itsellä on 500cc nestekoneella niin tehoakin löytyy mukavasti.

        Itellä on 70 lukuinen Terri. Näitä keltaisia vehkeitä joita oli sähkölaitoksilla.

        Kaksitelaisena (50cm/tela) ja variaattoriohjausella menee niin hyvin kuin vain näin pieni vehje voi mennä. Telapaine 30 g/m2 on tosi pieni.

        Tahtovat vaan jo olla aika vikaherkkiä kun on iäkkäitä, eikä varmaan kovin lujia alkujaankaan.

        Nyt omassani on monta kohtaa korjattu ja on alkanut toimimaan, varaosavehkeitä kun on pari kappaletta, että ainakin yhtä voi pitää ajokuntoisena.

        Painaa yli 500 kg että vetokykyä on jo paljon ja kuormaa kulkee ja sopii koneen päällekin.

        Vaatii vaan kuljetukseen jarrullisen kärryn.

        Päihittää kuitenkin kelkan mennen tullen kaikessa paitsi nopeudessa ja kestävyydessä.

        Harmi kun tällaisia vehkeit ei nykyään tehdä.


      • Lynx520
        Terrivenkula kirjoitti:

        Itellä on 70 lukuinen Terri. Näitä keltaisia vehkeitä joita oli sähkölaitoksilla.

        Kaksitelaisena (50cm/tela) ja variaattoriohjausella menee niin hyvin kuin vain näin pieni vehje voi mennä. Telapaine 30 g/m2 on tosi pieni.

        Tahtovat vaan jo olla aika vikaherkkiä kun on iäkkäitä, eikä varmaan kovin lujia alkujaankaan.

        Nyt omassani on monta kohtaa korjattu ja on alkanut toimimaan, varaosavehkeitä kun on pari kappaletta, että ainakin yhtä voi pitää ajokuntoisena.

        Painaa yli 500 kg että vetokykyä on jo paljon ja kuormaa kulkee ja sopii koneen päällekin.

        Vaatii vaan kuljetukseen jarrullisen kärryn.

        Päihittää kuitenkin kelkan mennen tullen kaikessa paitsi nopeudessa ja kestävyydessä.

        Harmi kun tällaisia vehkeit ei nykyään tehdä.

        Lynx 520 on todellinen umpisen kulkija leveillä vuotsolaisilla varustettuna. Siinä on moottori ja polttoainetankki mahdollisimman takana= paino pois suksien päältä. 300cm Sachs moottori pieni ruokainen ja vaihteistolla varustettuna teho riittää. Se vain miinusta, ettei tahdo enää mistään löytää ainakaan hyvässä kunnossa olevaa.


      • Yamaha540
        Lynx520 kirjoitti:

        Lynx 520 on todellinen umpisen kulkija leveillä vuotsolaisilla varustettuna. Siinä on moottori ja polttoainetankki mahdollisimman takana= paino pois suksien päältä. 300cm Sachs moottori pieni ruokainen ja vaihteistolla varustettuna teho riittää. Se vain miinusta, ettei tahdo enää mistään löytää ainakaan hyvässä kunnossa olevaa.

        Miksi vaihtokelkoissa ( työkelkat) on niin paljon uusia LYNX JETEJä, niitä isoilla 800-1000 cm3 koneilla varustettuja,melkein uusia 2004-2009 pilvin pimein ja ei paljon mitään ajettuja. Sitten perinteisiä puhallinmoottorityökelkkoja esim Yamaha VK540, Lynx 6900 , Polaris WideTrack LX ... on paljon vähemmän, vaikka niitä juuri luulisi ihmisten olevan vaihtamassa pois uudempiin...

        Onko vanhat pelit kuitenkin parempia. Ite en ole eläissäni ajanut kuin kaverin vanhaa Lynx 5900;sta ja itsell YamahaVK540, nämä ainakin ovat hyviä

        vastatkaa, jos tietoa, onko uudet susia ?


      • sdfd
        Yamaha540 kirjoitti:

        Miksi vaihtokelkoissa ( työkelkat) on niin paljon uusia LYNX JETEJä, niitä isoilla 800-1000 cm3 koneilla varustettuja,melkein uusia 2004-2009 pilvin pimein ja ei paljon mitään ajettuja. Sitten perinteisiä puhallinmoottorityökelkkoja esim Yamaha VK540, Lynx 6900 , Polaris WideTrack LX ... on paljon vähemmän, vaikka niitä juuri luulisi ihmisten olevan vaihtamassa pois uudempiin...

        Onko vanhat pelit kuitenkin parempia. Ite en ole eläissäni ajanut kuin kaverin vanhaa Lynx 5900;sta ja itsell YamahaVK540, nämä ainakin ovat hyviä

        vastatkaa, jos tietoa, onko uudet susia ?

        kyllä se on niin että uudet on 10 kertaa parempia joka asiassa syö vähemmän bensaa kulkee paremmin ummessa ja reitillä.
        tekniikka on kehitttynyt aivan samalla tavalla kelkoissa kuin autoissa jos vertaat nyky autoa johonkin 100 a datsuniin niin paskahan se on vaikka ajattelis miltä kantilta.


      • YamahaVK540
        sdfd kirjoitti:

        kyllä se on niin että uudet on 10 kertaa parempia joka asiassa syö vähemmän bensaa kulkee paremmin ummessa ja reitillä.
        tekniikka on kehitttynyt aivan samalla tavalla kelkoissa kuin autoissa jos vertaat nyky autoa johonkin 100 a datsuniin niin paskahan se on vaikka ajattelis miltä kantilta.

        ... vaihdetaan niin hanakasti pois vähän ajettuina ja varsin uusina , jos ovat niin hyviä?
        Ei oikein vastaa kysymykseen.

        Ummella kulkuun vaikuttaa paino ja telamaton leveys. Näissä ei uusissa vehkeissä taida olla asiat sen paremmin kuin vanhoissakaan, eivät ainakaan kevyempiä ole ja 50-60 cm edelleen työkelkkojen mattoleveydet.Yaman huippunopeus 90 km/h riittää mulle hyvin, jäälle ja metsään tavaraa kuljettaessa- rekeä hinatessa ei kovempaa tarvi kulkeakkaan.

        Bensankulutus nyt on kelkassa ihan sama mitä vie. Sitä saa huoltsikalta lisää.

        Reittikelkkoina uudet varmasti parempia ja mukavampia ajaa

        Lähinnähän ajattelin sitä, että onko jotakin tyyppivikoja ja tekniikan heikkouksia ilmennyt näissä uusissa vehkeissä


      • WrenchForce
        YamahaVK540 kirjoitti:

        ... vaihdetaan niin hanakasti pois vähän ajettuina ja varsin uusina , jos ovat niin hyviä?
        Ei oikein vastaa kysymykseen.

        Ummella kulkuun vaikuttaa paino ja telamaton leveys. Näissä ei uusissa vehkeissä taida olla asiat sen paremmin kuin vanhoissakaan, eivät ainakaan kevyempiä ole ja 50-60 cm edelleen työkelkkojen mattoleveydet.Yaman huippunopeus 90 km/h riittää mulle hyvin, jäälle ja metsään tavaraa kuljettaessa- rekeä hinatessa ei kovempaa tarvi kulkeakkaan.

        Bensankulutus nyt on kelkassa ihan sama mitä vie. Sitä saa huoltsikalta lisää.

        Reittikelkkoina uudet varmasti parempia ja mukavampia ajaa

        Lähinnähän ajattelin sitä, että onko jotakin tyyppivikoja ja tekniikan heikkouksia ilmennyt näissä uusissa vehkeissä

        Latuyhdistys tehnyt vvuosia latuja Winhalla ja hyvä on laduntekokoneena. Nyt vaihdelaatikon päästä lautanen irronnut akselilta(niitaus pettänyt) joten kone ei kulje. Mistä saisi varaosia moiseen. Kone Rotax 503 ja vaihdelaatikko synkronoimaton Velsa 2 R. Winha 600 503. Vastailkaa tähän jos kellä tietoa. Mutta hyvä työkelkka Winha on ollut koska on ollut yhdistyksellä jo 30 vuotta käytössä, tosin aika pienellä käytöllä täällä etelässä.


      • vipetsu
        WrenchForce kirjoitti:

        Latuyhdistys tehnyt vvuosia latuja Winhalla ja hyvä on laduntekokoneena. Nyt vaihdelaatikon päästä lautanen irronnut akselilta(niitaus pettänyt) joten kone ei kulje. Mistä saisi varaosia moiseen. Kone Rotax 503 ja vaihdelaatikko synkronoimaton Velsa 2 R. Winha 600 503. Vastailkaa tähän jos kellä tietoa. Mutta hyvä työkelkka Winha on ollut koska on ollut yhdistyksellä jo 30 vuotta käytössä, tosin aika pienellä käytöllä täällä etelässä.

        kyllä parhaiten pääsee esim jollaki ski-doo summit 800cc jossa pitkä tela ja 6cm harkko!ei tuu semmosta paikkaa että se jäis kiinni.työn tekoon ei tietenkään mikään paras,mutta jos ajelet ummessa nii kyllä unohtasin nortikit ja skandikit ja ostasin tommosen!


      • nortikkimies
        aiririririrriir kirjoitti:

        Polariksen widetrakkia voin suositella, Itse en ole sitä saanut umpiseen kiini jäämään,ja työjuhtanakin erittäin hyvä. Painoahan siitä löytyy mutta,en ole huomannut ongelmaksi.
        Vuotsolaiset kun laittaa alle niin on erittäin mukava ajella. Itsellä on 500cc nestekoneella niin tehoakin löytyy mukavasti.

        Tjaa, vai semmoinen Polaris Widetrackki...enpä menisi kokeilemaan meneekö yhtä pahoihin paikkoihin kuin Nordikki, joka on muuten maailman paras ummenmenijä. Voin suositella.


      • Asentaja74
        WrenchForce kirjoitti:

        Latuyhdistys tehnyt vvuosia latuja Winhalla ja hyvä on laduntekokoneena. Nyt vaihdelaatikon päästä lautanen irronnut akselilta(niitaus pettänyt) joten kone ei kulje. Mistä saisi varaosia moiseen. Kone Rotax 503 ja vaihdelaatikko synkronoimaton Velsa 2 R. Winha 600 503. Vastailkaa tähän jos kellä tietoa. Mutta hyvä työkelkka Winha on ollut koska on ollut yhdistyksellä jo 30 vuotta käytössä, tosin aika pienellä käytöllä täällä etelässä.

        Ainaki ski-doon vaihteistot käy winhaan sama laatikko 500 ja 600 trappereissa ja nordikeissa samoin 5000 ja 6000 malleissa


    • pohojosen poika

      Se on miehessä vika jos ei ummella pääse 520 ja 39 lynskillä.Mulla on kummatki ja menevät puuterissaki ku metsäjänikset,tietenki häätyy vuotsolaiset olla,muute keulapainuu ja kulku huonompaa.elekää äkkinäiset menkö ainaskaan yksin ummelle ajeleen,se vaatii taitua!!

    • Viikon ajon jälkeen

      Täyspitkällä telalla ja korotetulla alustalla sekä vuotsolaisilla. Vm -93. Hyvin menee näilläkin lumilla. Ainoa pieni miinus on kääntyvyys, mutta sitä pitää trimmata vielä. Ostin juuri toisenkin samanlaisen.

    • lynxxi

      ostat 5900 lynxin nii jo rupee kulkemaan!

      • Hangessa

        Paljonko Lynx 5900 painaa? Entä Lynx 250 tai vastaava? Yamaha Viking 540 taitaa olla jossain 275kg paikkeilla.. joten onko noi 250 selvästi kevyempiä ja siksi ummessa osittain "parempia" .. Tietysti kevyen kelkan repiminen ummesta on helpompaa ja muu käsittely. Mut painot esiin!??


    • jp

      Lynxin 250 Gl Syncro painaa sen karvan vajaa 200 killoo kuivana, siihen sitten nesteet päälle

    • lyntsi

      250 GL ilman syncroa painaa 180kg

    • onnellinen omistaja

      Itellä on 250 gl mutta siihen on vaihdettu tuon aktiv karibon 277 kone ja sillä pääsee ja voimaakin löytyy ihan tarpeeksi mutta jos puita ajaa nii muistaa kumminkin ettei se mikään ihime moottori ole.

    • asentaja74

      Kyllä yamahan br 250 t/tf on ehottomasti paras on kevyt voimaa riittää eikä oo silmälleen meno ongelmaa niinku skidoossa ja lyksissä ammatikseen kelkkailevan kans ollu reissuissa monet kerrat ja naureskellu toisen linksiä irti repiessä että eikös tuon pitäny olla paras menemään:D ja ehottomasti kestävin ja paras tekniikka kaikista yks pyttysistä ja varmaan kestävin ja varmin kelkka mitä on ikinä tehty

      • br250onlastenkelkka

        Tää oli kyl paras vitsi ikinä, repesin xD


      • Asentaja74
        br250onlastenkelkka kirjoitti:

        Tää oli kyl paras vitsi ikinä, repesin xD

        No ei ku koettamaan vaan samalle viivalle niin sittenhän sen näkkee mikä kelkka


    • Asentaja74

      Maailman paras kelkka umpiselle olis skidoo nordik 300 yamaha br 250 tasapainoisuudella ja koneella, tosin paras mihin itse olen törmännyt on ehdottomasti skidoo nordik 500 lynx 5900 jää sille mennen tullen siksi niitä ei edes ole koskaan missään virallisesti testattu keskenään ainoa joka vois pistää kampoihin on yamaha viking tietenki mulla puuttuu vertailukohdat 60cm televisiosta ja 2 televisiosta mutta ainakaan ockelbo 600 eikä 6000 mene siitä mistä nordik 500 menee

    • talbottilainen

      Okkeli 3500 männä rumputtaa umpisessa makoisasti ja vetää vielä puitakin kun ei ahnehdi.Ei tarvii lunta kierajäällä, rullat vaan kulettaa. Ei pärjää kala- ja työhommissa nykyset juppikelekat!.

    • Masentaja

      Nykykelkoissa ainaki moottorit on löyhiä, rotaxit täysiä susia porsii koneet jatkuvasti. Alle 4000 kilsaa ajetussa voi olla jo 4-5 täydellistä kone remonttia takana kyllä vanhat on paljon kestävämpiä esim. Yamahan 485 puhallinkone varmaan kestävin mitä on ikinä valmistettu itellä yli 18000 ajettu eikä oo tehtaalla kokoamisen jälkeen tarvinnu koskaan avata

      • gtyyf

        20000km ajettu Lynx 5900 fc, millä on oikeasti tehty töitä, mutta moottoria ja vaihteistoa ei ole tarvinnut rassata; muutamaan kertaan 2-variaattori puslattu.


    • Kairankiertäjä

      Kelkkoja mulla ollut lähes 10 kpl ja kaikkia merkkejä. Parhaista parhain on nyt löytynyt skiidoo expedition 900 ace. Ei savuta ja ergonominen ajoasento, pieni kulutus ja lähes äänetön.
      Vetokyky valtava, huoltotarve olematon. Ainoa miinus ostaessa hinta, mutta joka euroon tulee vastiketta, kun ajaa ja ihastuu täydelliseen pakettiin, ajoippa reitillä tahi ummella..

      • Anonyymi

        Jännä,että täällä puhutaan edes samalla sivulla jostain vanhoista 250 tai vastaavista. Nykykelkka , mikä sinullakin on, lyö kaikki vanhat työkelkat. itsellä 2004 wt600 skandik, ja haaveilen just tuosta expedition/commander kelkasta. Vanhojen kelkkojen ylistäjät, käykää kokeilemassa uudempia, voi muuttua mielipide.


    • Rambojalamari

      Skidoo nordik 300r siihen satakilonen ukko varustettuna isolla mahalla ja pienellä munalla. Kyllä on maailman paras umpisen menijä.

    • lynxHarkinnassa

      Kysymyksiä...?
      Lynx 360 S ja Lynx 250 erot? Onko muuta eroa kuin moottori? Mikä on näiden moottoreiden painoero?

      Lynx 360 S ja Lynx 370 Forest Fox (punainen fox) erot?

      • Winhanomistaja

        Itellä on ollut kelkat lynx 250gl. yamaha br250, polaris indy 550 2014 ja tällä hetkellä on skidoo skandic 377 r ja winha 30. paras näistä on ollut semmoseen 1 m umpiseen on ollut 250 lynx. se on kiikkunut vaaroja ylös helposti eikä ole syöny paljon mitään. susittelen tätä nylxiä lämpimästi ummelle. ei edes toi uus polle pärjänny tälle. mut jokaisella omat mielipiteensä.


    • Lakupilotti

      Itselläni on kokemusta vain kolmesta umpisen menijästä.

      Yhden talven oli Lynx 5900. Se oli kyllä hyvä menemään umpihangella mutta aivan liian raskas ja kankea.

      Lynx 250 Syncro oli mainio peli rauhalliseen tutkimusretkeilyyn kairassa. Sitä ei helposti saa jäämään kiinni ja mahtuu kapeammastakin raosta puiden välistä. Kun kaverit upposivat hankeen, sai peruuttaa takaisin katsomaan, mihin ne jäivät. Kapealla kelkalla myös hoksaa äkkiä, miksi maastossa ajetaan polvelta. Tehoa on rajallisesti mutta kun ei itsellä enää ole lastentauteja, niin sillä pärjäsi.

      Nyt on Polle Indy 550 Voyageur 155, ilmeisen luotettava peli ja lähes yhtä hyvä umpisella kuin Lynx 250. Paino ja telan mitat lähes samat kuin lynxissä mutta olen päätellyt, että Lynxin menoa parantaa Polleen verrattuna pulkkamainen keula, puuttuvat poikittaiset tukivarret, matalaripaisempi matto (kyllä, se ei riko pintaa, vaan tiivistää) ja lähempänä telaa kulkevat sukset, jotka tiivistävät telalle lumen pintaa.

      Kovasti kiinnostaisi uusi Skidoo Tunda 600 Ace, joka on myös kevyt ja rakenne hyvin 250 Lynxin kaltainen. Ja varsinkin Pollessa on niin raaka meteli, että Tundran ääni kuulostaa ihan olemattomalta.

    • Lakupilotti

      Lisään vielä edelliseen, että kun kysytään, että mikä kelkka menee umpisella ja maastossa mihin vaan, niin se pääseminen on myös taitolaji, joka usein käy myös kuntoilusta. Homma vaatii paljon myös kuskilta, ja siinä se viehätys piileekin.

    • Poromias

      Itselläni on Nordik 377r, ongelmia vetoakselin pään ja vaihdelaatikon kanssa. Poorit sileänä. Pääsykyky ummessa on uskomaton, ei ole jäänyt kiinni oikeastaan yhtään kertaa. Valtteja keveys, taloudellisuus. Immeiset puhuvat jotta kiikkerä, minusta meno on vähän kuin hepalla tai kajakilla. Pitää itse tasapainottaa liikkumalla satulan päällä.

    • Guuppeli

      Aktiv Panther...ehjällä ja säädetyllä Rotax503:lla, .paremnilla suksimuoveilla ja toimivalla kytkimellä variaattorilla. Vielä kun karkeamman telan laittaa. On hyvä eikä maksa paljoa.

      • Jutustelija1

        Toisaalta karkeampi tela rikkoo lumen pinnan sen sijaan että tamppaa sen kelkan alle kantavaksi alustaksi. Eli jos painaa syvässä umpisessa niin kannattaa puntaroida sitäkin.


      • Vermeitä
        Jutustelija1 kirjoitti:

        Toisaalta karkeampi tela rikkoo lumen pinnan sen sijaan että tamppaa sen kelkan alle kantavaksi alustaksi. Eli jos painaa syvässä umpisessa niin kannattaa puntaroida sitäkin.

        Tuosta voi katsella meikäläisen vanhoja vermeitä: http://mattiviikate.blogspot.es/

        Tuossa vielä suorat linkit niihin juttuihin joissa on kuvia prätkistä Blogissa:

        http://mattiviikate.blogspot.es/2011/02/pictures-from-suzuki-gsx-r-1000-03.html

        http://mattiviikate.blogspot.es/2011/02/pictures-of-kawasaki-zx-9r-01.html


    • Anonyymi

      Älkää hommatko mitään vanhaa paskaa ja varsinkaan yksityisiltä jos yhtään epäilyttää! Niin monesti joutunut kärsimään kun saanut ihan täyttä paskaa ja varsinkin sähkövikasia kelkkoja. "On toiminut tosi hyvin ja ajettu monta tuhatta jo tänä vuonna"
      Ostakaa uusi kelkka jossa on takuuta. Niitten kanssa pärjää

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      20
      1780
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1348
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1230
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1150
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1095
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1056
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1019
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1010
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1002
    Aihe