kuumeeton keuhkokuume

köhä

Onko kukaan sairastanut kuumeetonta keuhkokuumetta? minkälaiset oireet kuinka nopeasti tauti eteni?

87

230812

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • monta kertaa ollut

      Kuumeeton keuhkokuume(pneumonia) nosti aina iltaisin lämmön 38,2,lisäksi olin jatkuvasti todella väsynyt.Illat menivät töiden jälkeen nukkuessa,muuta ei jaksanut. Luulin saaneeni vain jonkun tavanomaista sitkeämmän köhän,mutta koska tämä yskä vain ei osoittanut paranemisen merkkejä menin lääkäriin,lisäksi yskiminen alkoi sattua ja hengittäminen tuli vaikeammaksi. Todettiin kuumeeton keuhkokuume. Lääkäri totesi kuumeettoman keuhkokuumeen olevan aivan yhtä vakavan kuin kuumeisenkin muodon.
      Menin silloisen työnantajani painostamana töihin vain viikon sairastettuani ja toipuminen jäi puolitiehen.
      Uusi keuhokuume iskikin sitten puolen vuoden päästä kuumeisena muotona ja vei todella kaikki voimat. Uusi työnantajani tiesi ettei työssä olo paranna mitään sairautta ja kehoitti ottamaan sairauslomaa niin kauan,kunnes olisin täysin työkuntoinen. Kuten sitten teinkin.
      Eli jos sinulla on keuhkokuumeen kuumeeton muoto,muista ettei sekään parane itsekseen eikä missään tapauksessa töitä tehden,vaan vaatii aina lääkärissä käynnin (röntgenkuvat,crp:n-tulehdusarvot,antibioottikuurin ja sairausloman-kunnon lepo). Oireet lisääntyvät siis ilman antibiootteja ja lisänä on sydänlihastulehduksen vaara.

      • Hapanimelä

        Mites sun keuhkokuumees voi oolla kuumeeton jos sulla illalla on lämpöä yli kolkytkahdeksan?? Keuhkokuumeelle käsittääkseni on tyypilistä se, että aamulla saattaa kuume olla pois, mutta iltapäivää ja iltaa kohden se nousee.

        Muuten tuosta kuumeettomasta keuhkokuumeesta, käsittääkseni se on etenkin vanhuksilla jopa vaarallisempi kuin ns "kuumeellinen" muoto, Usein verenmyrkytyksessä(ts. bakteeri päässyt verenkiertoon) esiintyy alilämpöä jopa ja se ei ole oikein hyvä merkki, vai olenkohan väärässä?


      • kuumeettomankin muodon sair...
        Hapanimelä kirjoitti:

        Mites sun keuhkokuumees voi oolla kuumeeton jos sulla illalla on lämpöä yli kolkytkahdeksan?? Keuhkokuumeelle käsittääkseni on tyypilistä se, että aamulla saattaa kuume olla pois, mutta iltapäivää ja iltaa kohden se nousee.

        Muuten tuosta kuumeettomasta keuhkokuumeesta, käsittääkseni se on etenkin vanhuksilla jopa vaarallisempi kuin ns "kuumeellinen" muoto, Usein verenmyrkytyksessä(ts. bakteeri päässyt verenkiertoon) esiintyy alilämpöä jopa ja se ei ole oikein hyvä merkki, vai olenkohan väärässä?

        katsos kun kuume nousi vasta iltaisin ja pneumonia määriteltiin sen vuoksi kuumeettomaksi muodoksi.Aamuisin kuumetta ei siis ollut ja menin töihin,vaikka en itseäni työkyiseksi tuntenutkaaan.Lääkäri teki minulle dg:n (ei työnantaja).
        Kuumeetonkin keukokuume on vakava asia myös muilla kuin vanhuksilla,juuri tuon kuumeettomuuden vuoksi.
        Eihän minunkaan silloinen työnantajani pystynyt millään käsittämään miten minulla muka oli keuhkokuume,kun ei ollut kuumettakaan ja piti minua lintsarina lääkärin todistuksesta huolimatta.


      • EvaStina
        Hapanimelä kirjoitti:

        Mites sun keuhkokuumees voi oolla kuumeeton jos sulla illalla on lämpöä yli kolkytkahdeksan?? Keuhkokuumeelle käsittääkseni on tyypilistä se, että aamulla saattaa kuume olla pois, mutta iltapäivää ja iltaa kohden se nousee.

        Muuten tuosta kuumeettomasta keuhkokuumeesta, käsittääkseni se on etenkin vanhuksilla jopa vaarallisempi kuin ns "kuumeellinen" muoto, Usein verenmyrkytyksessä(ts. bakteeri päässyt verenkiertoon) esiintyy alilämpöä jopa ja se ei ole oikein hyvä merkki, vai olenkohan väärässä?

        Mulla oli edellisen kerran kuumeen kanssa keuhkokuume ja silloin kuume nousi aina yöllä yli 40 asteen ja kuume laski aamuksi lääkäriin mentäessä totesivat vain ettei kuumetta sanoin että nousee taas illasta. nyt kuumeeton tai kuumeton ja kuumeeton mutta koko aika vilu, horkka ja 35.4 vaan alilämpöä siis. pistää rintaan ja sattuu selkään, ei saanut henkeä kunnolla ja tosi väsynyt olo tuntui että nukahtaa seisaaltaakin.

        korjaan tota sun bakteeritulehdusta mulla oli ns ruusu jonka aiheutti stafilykokikibakteeri siinä kuume oli aina yöllä myös yli 40 kauhea horkka ja kuume laski päiväksi ja taas iltapäivällä alkoi nousta. tulehdustarvot 270 ihme kyllä olin vielä pystyssä. sairaalassa tiputuksessa ja neljännet antibiootit vasta tehosivat tähän voimakkaaseen bakteeritulehdukseen kun siellä bakteeriarvot nousi vielä yli 380:n. meitä ihmisiä on erilaisia ja jokaisella eri oireet että ei voi aina sataprosenttisesti sanoa miten kenelläkin mikäkin sairaus oireilee. kuten sanottua tässä nyt kuumeettomassa keuhkokuumeessa mulla oli alilämpöä mutta ei bakteeritulehdusta.


      • cxxx
        Hapanimelä kirjoitti:

        Mites sun keuhkokuumees voi oolla kuumeeton jos sulla illalla on lämpöä yli kolkytkahdeksan?? Keuhkokuumeelle käsittääkseni on tyypilistä se, että aamulla saattaa kuume olla pois, mutta iltapäivää ja iltaa kohden se nousee.

        Muuten tuosta kuumeettomasta keuhkokuumeesta, käsittääkseni se on etenkin vanhuksilla jopa vaarallisempi kuin ns "kuumeellinen" muoto, Usein verenmyrkytyksessä(ts. bakteeri päässyt verenkiertoon) esiintyy alilämpöä jopa ja se ei ole oikein hyvä merkki, vai olenkohan väärässä?

        Tupakointi on homojen hommaa
        http://www.youtube.com/watch?v=diUDZLCMTIU

        TUPAKOINTI HOMOJEN HOMMAA SANOO USA TERVEYSVIRASTO


      • oioioioiojkoioio
        EvaStina kirjoitti:

        Mulla oli edellisen kerran kuumeen kanssa keuhkokuume ja silloin kuume nousi aina yöllä yli 40 asteen ja kuume laski aamuksi lääkäriin mentäessä totesivat vain ettei kuumetta sanoin että nousee taas illasta. nyt kuumeeton tai kuumeton ja kuumeeton mutta koko aika vilu, horkka ja 35.4 vaan alilämpöä siis. pistää rintaan ja sattuu selkään, ei saanut henkeä kunnolla ja tosi väsynyt olo tuntui että nukahtaa seisaaltaakin.

        korjaan tota sun bakteeritulehdusta mulla oli ns ruusu jonka aiheutti stafilykokikibakteeri siinä kuume oli aina yöllä myös yli 40 kauhea horkka ja kuume laski päiväksi ja taas iltapäivällä alkoi nousta. tulehdustarvot 270 ihme kyllä olin vielä pystyssä. sairaalassa tiputuksessa ja neljännet antibiootit vasta tehosivat tähän voimakkaaseen bakteeritulehdukseen kun siellä bakteeriarvot nousi vielä yli 380:n. meitä ihmisiä on erilaisia ja jokaisella eri oireet että ei voi aina sataprosenttisesti sanoa miten kenelläkin mikäkin sairaus oireilee. kuten sanottua tässä nyt kuumeettomassa keuhkokuumeessa mulla oli alilämpöä mutta ei bakteeritulehdusta.

        eihän sinulla ole ollut kuumeetonta keuhkokuumetta jos kuumetta on ollut 40 kuumeetonta keuhkokuumetta ei varsinaisesti olekkaan onhan se toki mahdollista mutta harvinaisempaa eli kuumeeton minun mielestäni tarkoittaa ettei kuumetta ole laisinkaan


      • tytytytytytyt
        cxxx kirjoitti:

        Tupakointi on homojen hommaa
        http://www.youtube.com/watch?v=diUDZLCMTIU

        TUPAKOINTI HOMOJEN HOMMAA SANOO USA TERVEYSVIRASTO

        jaa sittenhän suomessakin on suurin osa miehistä homoja usa on usa ei ole sanon minä vaikka en poltakkaan


      • oioioioioioioioio
        Hapanimelä kirjoitti:

        Mites sun keuhkokuumees voi oolla kuumeeton jos sulla illalla on lämpöä yli kolkytkahdeksan?? Keuhkokuumeelle käsittääkseni on tyypilistä se, että aamulla saattaa kuume olla pois, mutta iltapäivää ja iltaa kohden se nousee.

        Muuten tuosta kuumeettomasta keuhkokuumeesta, käsittääkseni se on etenkin vanhuksilla jopa vaarallisempi kuin ns "kuumeellinen" muoto, Usein verenmyrkytyksessä(ts. bakteeri päässyt verenkiertoon) esiintyy alilämpöä jopa ja se ei ole oikein hyvä merkki, vai olenkohan väärässä?

        puhut asiaa sitä minäkin ihmettelen


      • rhftghtg
        kuumeettomankin muodon sair... kirjoitti:

        katsos kun kuume nousi vasta iltaisin ja pneumonia määriteltiin sen vuoksi kuumeettomaksi muodoksi.Aamuisin kuumetta ei siis ollut ja menin töihin,vaikka en itseäni työkyiseksi tuntenutkaaan.Lääkäri teki minulle dg:n (ei työnantaja).
        Kuumeetonkin keukokuume on vakava asia myös muilla kuin vanhuksilla,juuri tuon kuumeettomuuden vuoksi.
        Eihän minunkaan silloinen työnantajani pystynyt millään käsittämään miten minulla muka oli keuhkokuume,kun ei ollut kuumettakaan ja piti minua lintsarina lääkärin todistuksesta huolimatta.

        oletko vähä pöhkö eli jos sinulla on kuumeeton keuhkokuume sinulla ei silloin ole kuumetta laisinkaan


      • popopopopopooo

        sinullahan on ollut kuumetta silloin se ei ole kuumeeton tajuatko kuumeeton on kuumeeton ei silloin jos on kuumetta


    • Lähiomainen

      Menehtyi kyseisen kuumeen vuoksi,erittäin vaarallinen jos kysymyksessä on iäkkäämpi potilas. Vie yleiskunnon täysin nollaan.Sydän ei kestä sitä pitkään.
      Etsi nopeasti apua jos kysymyksessä on tuo kuumeeton keuhkokuume.

      • oireita

        olivat kuumeettomassa keuhkokuumeessa:
        - melko äkkiä (n. 1/2 tunnissa) alkanut sekavuustila, joka paheni joka sekunti
        - kuumetta ei ollut normaalia enempää
        - ei pysynyt kunnolla jaloillaan

        Hoitona oli kotiin kutsuttu lääkäri, joka määräsi aika kovan antibioottikuurin (nimeä en muista). Kun lääkekuuri aloitettiin, niin mummille uni maistui ainakin 24 tuntia. Välillä teki tarpeen sängyn vierellä olevalle astialle ja joi nestettä.

        Näin mummi pelastui tästä sairaudesta.


    • toipilas

      kuumeettoman keuhkokuumeen takia. Ensin sain viikon saikkua ja tietysti vahvat antibiootit. Toisella viikolla yritin olla töissä, mutta en oikein jaksanut ja kun kovat pakkasetkin niin hengittäminen on vaikeaa. Toinen viikko menossa ja nyt alkaa olla parempi olo, joten ensi viikolla töihin.

      Mulla oli tulehdusarvot ihan ok, ei kuumetta ja ainoastaan kuvissa näkyi keuhkokuume, joka on saattanutkin vaivata pitkään koska olin jo parin kk:n ajan tosi väsynyt.

      Tupakka on ollut pakko jättää:)

      • neumonia

        tautiko? Jos crp ei koholla, ni onko viruksen aiheuttama. Meetkö kontrollikeuhkokuviin esmes 6vk:n päästä.


      • uusiutui
        neumonia kirjoitti:

        tautiko? Jos crp ei koholla, ni onko viruksen aiheuttama. Meetkö kontrollikeuhkokuviin esmes 6vk:n päästä.

        Viikon olin töissä ja taas alkoivat oireet pahentua. Kävin nyt varmuuden vuoksi oikein keuhkolääkärillä (myös uusi röntgen) ja hänellä epäily keuhkoputken laajentumasta, joka altistaa tulehduksille. Lisää kokeita ja uusi antibiotti... Kaksi viikkoa puhalluskokeita (kotona) ja sitten taas lekuriin ja jatkossa sairaalaan tarkempiin kuviin sekä muihin tutkimuksiin.


      • Oletkohan
        uusiutui kirjoitti:

        Viikon olin töissä ja taas alkoivat oireet pahentua. Kävin nyt varmuuden vuoksi oikein keuhkolääkärillä (myös uusi röntgen) ja hänellä epäily keuhkoputken laajentumasta, joka altistaa tulehduksille. Lisää kokeita ja uusi antibiotti... Kaksi viikkoa puhalluskokeita (kotona) ja sitten taas lekuriin ja jatkossa sairaalaan tarkempiin kuviin sekä muihin tutkimuksiin.

        nyt varmasti ymmärtänyt oikein?


    • maria_

      Minä sairastuin keuhkokuumeeseen 15-vuotiaana (Nyt25v). Kesken rippileirin nousi kuume 39:in ja tuli todella huono olo. Siis tämä tapahtui tunnilla kun istuskelin. Illalla mut vietiin sitten kotiin ja oksenkin varmaan kaksi litraa limaa. Olisko ollut seuraavana päivänä sitten ku käytiin lääkärissä mittaamassa arvot. Kotona odottelin tuloksia kauhee tärinä päällä ja lääkäri soittikin että nyt pikaisesti sairaalaan! Crp on yli 330. Sitten olin tiputuksessa viikon verran ja noin vuoden ajan kävin kontrollikäynneillä sairaalassa. Kamala kokemus!!

      • booky

        >sairastuin keuhkokuumeeseen--
        >noin vuoden ajan kävin kontrollikäynneillä sairaalassa.

        Nämä ovat niitä mielenkiintoisia hoitokäytäntöjä, joita olen myös tosi kiinnostunut kuulemaan! Miksi kävit vuoden ajan seurannassa? Selitettiinkö sinulle tai kerrottiinko, että seurataan keuhkokuumeen paranemista? Tämä voi olla mahdollista, mutta olen utelias kuulemaan, minkälainen käsitys sinulle itselle tarkkaan ottaen asiasta jäi.


      • maria_
        booky kirjoitti:

        >sairastuin keuhkokuumeeseen--
        >noin vuoden ajan kävin kontrollikäynneillä sairaalassa.

        Nämä ovat niitä mielenkiintoisia hoitokäytäntöjä, joita olen myös tosi kiinnostunut kuulemaan! Miksi kävit vuoden ajan seurannassa? Selitettiinkö sinulle tai kerrottiinko, että seurataan keuhkokuumeen paranemista? Tämä voi olla mahdollista, mutta olen utelias kuulemaan, minkälainen käsitys sinulle itselle tarkkaan ottaen asiasta jäi.

        Niin no en nyt tarkkaan enää muista kaikkia hoitoja ym koska kävin kymmeniä kertoja lääkärissä kontrolleissa. Minä olin niin kipeä silloin että työtä en voinut edes ajatella! Vessassa käynti sairaalassa oli jotain kamalaa. Ja jopa viikon tiputuksen jälkeen kotona meni pari viikkoa niin että en jaksanut edes paria metriä liikkua. Katsokaas jostain crp:n normaali marginaali vai miks i sitä sanotaan.. Eikö se ole alle 10 normalisti? Ja mulla yli 330. Mun piti esim ottaauseita kertoja kotona vuorokauden virtsat purkkiin ja esim harjoitella jotain hengitystekniikkaa. Keuhkokuumehan on sellainen että voi olla ihan lievä tai sitten niin raju että kuolema on lähellä, niinkuin minulla. Mä en tässä kirjottelisi jos nykyajan osaavia käsiä ei olisi olemassa, lääkkeistä puhumattakaan.


      • maria_
        booky kirjoitti:

        >sairastuin keuhkokuumeeseen--
        >noin vuoden ajan kävin kontrollikäynneillä sairaalassa.

        Nämä ovat niitä mielenkiintoisia hoitokäytäntöjä, joita olen myös tosi kiinnostunut kuulemaan! Miksi kävit vuoden ajan seurannassa? Selitettiinkö sinulle tai kerrottiinko, että seurataan keuhkokuumeen paranemista? Tämä voi olla mahdollista, mutta olen utelias kuulemaan, minkälainen käsitys sinulle itselle tarkkaan ottaen asiasta jäi.

        Niin ja ne kivut oli jotain hirveetä! Heti kun mut irroitettiin letkuista niin alkoi ne kivut vesemmassa kyljessä. Buranat ei siinä auttanu. Piti vaan kärsiä. Tietty ne nyt lievensi oloa.


      • äöäöäöäöäö

        mitähän jos pysyttäis asiassa nyt puhumme kuumeettomasta keuhkokuumeesta ei keuhkokuumeesta


    • 35 kputken tulehdusta

      hoitona ollut pitkähkö antibiootti ja kortisonia inhaloituna.. ja myös oraalisesti, annosta pikkuhiljaa vähentäen..

    • todettiin

      keuhkokuume viime perjantaina. Koko tämän viikon olin töissä, vaikka antibiootit sai vatsan sekaisin, olon oksettavaksi ja ruokahalu oli kadonnut. Piti olla töissä, kun oon opiskelija ja en olisi saanut sairaslomalta palkkaa. Mutta onneksi on kevyt työ ja ulkona en ole liikkunut viikkoon, kun olen saanut töihin kyydin ja koiralle ulkoiluttajan.

      Minullakin oli vain pientä kuumetta ja lähinnä iltaisin. Hengittäminen sattui, mutta pahimpana vaivana järkyttävä kipu olkapäässä, johon napsin särkylääkkeitä maksimiannoksen ja vähän ylikin. Keuhkossa oli runsaasri nestettä, joka säteili kipua olkapäähän.

      • booky

        >järkyttävä kipu olkapäässä--
        >Keuhkossa oli runsaasri nestettä,

        Tämän viestipuun edellinen kommentti, missä olen kiinnostunut näistä erilaisista hoitokäytännöistä.

        Kuulostaa keuhkopussin tulehdukselta. Kertoiko lääkäri, että keuhkopussissa näkyy nestettä. Näkyikö vieläpä runsaasti? Milloin menet kontrollikuvaukseen? Ällistelen täällä avohoidettua pleuriittia (jos nestettä on runsaasti). Mitä tutkimuksia tehtiin pleuriitin syyn selvittämiseksi (muuta kuin tavanomainen bakteeri-infektio). Paraneminen (keuhkokuva) on huolehdittava huolellisesti ja jos nesteily jatkuu, sen syy selvitettävä. Hoida itsesi huolella.


      • terveyskeskuksessa
        booky kirjoitti:

        >järkyttävä kipu olkapäässä--
        >Keuhkossa oli runsaasri nestettä,

        Tämän viestipuun edellinen kommentti, missä olen kiinnostunut näistä erilaisista hoitokäytännöistä.

        Kuulostaa keuhkopussin tulehdukselta. Kertoiko lääkäri, että keuhkopussissa näkyy nestettä. Näkyikö vieläpä runsaasti? Milloin menet kontrollikuvaukseen? Ällistelen täällä avohoidettua pleuriittia (jos nestettä on runsaasti). Mitä tutkimuksia tehtiin pleuriitin syyn selvittämiseksi (muuta kuin tavanomainen bakteeri-infektio). Paraneminen (keuhkokuva) on huolehdittava huolellisesti ja jos nesteily jatkuu, sen syy selvitettävä. Hoida itsesi huolella.

        keuhkokuvassa ja olkapään röntgenissä vaivojen takia. Lääkäri-isäni minut sinne pakotti, itse kun vältän lääkäriä viimeiseen asti. Pääsin suoraan röntgeniin ja isä katsoi kuvat heti (isäni ei tosin ole mikään radiologi tai keuhkolääkäri, vaan sisätautilääkäri!) ja totesi, että keuhkossa on runsaasti nestettä. Sieltä sitten menin sairaalan päivystykseen ja tutkimuksiin. Isä tuntui olevan kovasti huolissaan, enkä itse oikein edes tajunnut, että ihan vakava tauti tässä on kyseessä. Isä puhui kaikista tutkimuksista mitä pitää tehdä, mutta selvisin kuitenkin ilman lisätutkimuksia.

        Sain antibiootin ja kävin 5 päivää myöhemmin keuhkokuvassa ja CRP-kontrollissa, jotka olivat jo ihan hyvät. Isä sitä aika lailla ihmetteli, että kuinka voin niin nopeasti parantua, mutta kun oon nuori (parikymppinen) ja hyväkuntoinen, niin hyvin toivuin.

        Lääkäri ei siis minulle oikein mitään puhunut, että mikä vaivaa, vaan tutki ihan hiljaisuuden vallitessa, koska olin siellä päivystyksessä isäni kanssa, jolle lääkäri sitten näitä asioita selitti, kun sattuivat olemaan vielä työkavereita. Mutta siis jotain tulehdusta oli ja nestettä isän mukaan paljon (en sitten tiedä kuinka paljon) ja pleuriitista puhui lääkärikin. Myöhemmin verikokeissa selvisi, että kyseessä on mykoplasmapneumonia.

        Ei minulle edes ehdotettu sairaalaan jäämistä ja olinkin ihan hyväkuntoinen lukuun ottamatta kuumetta ja sitä pahaa kipua olkapäässä. Itse ajattelin, että isäni on ylihuolehtivainen, kun on noin huolissaann ja kovasti yritti saada minut jäämään sairaslomalle. Nyt on vielä myöhemmin keuhkokuvakontrolli edessä, että nähdään, että keuhko on kokonaan parantunut, mutta olo on jo ihan hyvä. Kun koiran kanssa olen vähän ulkoillut, niin alkaa olkapäässä pikkuisen tuntumaan ja älyttömän väsynyt olen työviikon jälkeen. Onneksi antibiotti vaihdettiin, niin pahoinvointi ja vatsakipukin loppuivat ja pystyn taas syömään.


      • booky
        terveyskeskuksessa kirjoitti:

        keuhkokuvassa ja olkapään röntgenissä vaivojen takia. Lääkäri-isäni minut sinne pakotti, itse kun vältän lääkäriä viimeiseen asti. Pääsin suoraan röntgeniin ja isä katsoi kuvat heti (isäni ei tosin ole mikään radiologi tai keuhkolääkäri, vaan sisätautilääkäri!) ja totesi, että keuhkossa on runsaasti nestettä. Sieltä sitten menin sairaalan päivystykseen ja tutkimuksiin. Isä tuntui olevan kovasti huolissaan, enkä itse oikein edes tajunnut, että ihan vakava tauti tässä on kyseessä. Isä puhui kaikista tutkimuksista mitä pitää tehdä, mutta selvisin kuitenkin ilman lisätutkimuksia.

        Sain antibiootin ja kävin 5 päivää myöhemmin keuhkokuvassa ja CRP-kontrollissa, jotka olivat jo ihan hyvät. Isä sitä aika lailla ihmetteli, että kuinka voin niin nopeasti parantua, mutta kun oon nuori (parikymppinen) ja hyväkuntoinen, niin hyvin toivuin.

        Lääkäri ei siis minulle oikein mitään puhunut, että mikä vaivaa, vaan tutki ihan hiljaisuuden vallitessa, koska olin siellä päivystyksessä isäni kanssa, jolle lääkäri sitten näitä asioita selitti, kun sattuivat olemaan vielä työkavereita. Mutta siis jotain tulehdusta oli ja nestettä isän mukaan paljon (en sitten tiedä kuinka paljon) ja pleuriitista puhui lääkärikin. Myöhemmin verikokeissa selvisi, että kyseessä on mykoplasmapneumonia.

        Ei minulle edes ehdotettu sairaalaan jäämistä ja olinkin ihan hyväkuntoinen lukuun ottamatta kuumetta ja sitä pahaa kipua olkapäässä. Itse ajattelin, että isäni on ylihuolehtivainen, kun on noin huolissaann ja kovasti yritti saada minut jäämään sairaslomalle. Nyt on vielä myöhemmin keuhkokuvakontrolli edessä, että nähdään, että keuhko on kokonaan parantunut, mutta olo on jo ihan hyvä. Kun koiran kanssa olen vähän ulkoillut, niin alkaa olkapäässä pikkuisen tuntumaan ja älyttömän väsynyt olen työviikon jälkeen. Onneksi antibiotti vaihdettiin, niin pahoinvointi ja vatsakipukin loppuivat ja pystyn taas syömään.

        Katsopas kuka huolehtivainen se on täällä :). Huolestuin, että eihän sinua ole passitettu 10 päivän antibioottikuurilla kotiin paranemista seuraamatta ja sitä huolellisesti varmistamatta, mutta paraneminenhan näyttää etenevän ja olevan oikein hyvässä seurannassa. Hyvissä käsissä olet. Ovat ne isätkin toisinaan tarpeellisia :).


      • Jymäytetty
        booky kirjoitti:

        >järkyttävä kipu olkapäässä--
        >Keuhkossa oli runsaasri nestettä,

        Tämän viestipuun edellinen kommentti, missä olen kiinnostunut näistä erilaisista hoitokäytännöistä.

        Kuulostaa keuhkopussin tulehdukselta. Kertoiko lääkäri, että keuhkopussissa näkyy nestettä. Näkyikö vieläpä runsaasti? Milloin menet kontrollikuvaukseen? Ällistelen täällä avohoidettua pleuriittia (jos nestettä on runsaasti). Mitä tutkimuksia tehtiin pleuriitin syyn selvittämiseksi (muuta kuin tavanomainen bakteeri-infektio). Paraneminen (keuhkokuva) on huolehdittava huolellisesti ja jos nesteily jatkuu, sen syy selvitettävä. Hoida itsesi huolella.

        Täällä liikkuu kaikenlaisia hauskanpitäjiä, jotka lääkärikirjasta lukee noita oireita ja yhdistelee niitä toisiinsa, näkeehän sen siitä ettei tutkimukset ja hoito oikein kohtaa :-). Mutta juuri sen vuoksi täällä ei kannatakkaan ottaa kaikkea niin vakavasti, kyllä sen aika äkkiä huomaa kuka kirjoittaa asiaa ja kuka "lööperiä". Joten sinä asiantuntijana älä tuhlaa aikaa ja voimavaroja moisiin.


      • Toope
        booky kirjoitti:

        Katsopas kuka huolehtivainen se on täällä :). Huolestuin, että eihän sinua ole passitettu 10 päivän antibioottikuurilla kotiin paranemista seuraamatta ja sitä huolellisesti varmistamatta, mutta paraneminenhan näyttää etenevän ja olevan oikein hyvässä seurannassa. Hyvissä käsissä olet. Ovat ne isätkin toisinaan tarpeellisia :).

        ovat niin huolissaan lapsistaan, että ei voida olettaa että he ovat asiantuntijoita varsinkaan silloin kun kyseessä on oma lapsi. Tunnesuhteet sotkee monesti kuvioita, et voi olla samanlaisessa diagnoosi- ja hoitosuhteessa omaan lapseen kuin ventovieraaseen.Miksei lääkäri-isä kirjoittanut itse reseptiä jälkikasvulleen.
        Mie en ole mikää lääkäri enkä edes ymmärrä diagnoosin teosta mitää, mutta mulla on semmonen käsitys keuhkopussissa olevasta nesteestä, että etenkin jos sitä on runsaasti ja se aiheuttaa pistosta olkapäähän/soliskuoppaan, se on syytä punktoida jo oireiden helpottamiseksi ja yleensä siitä otetaan vielä näytteet, kaikki mahdollinen. Siis tämä jos nestettä on runsaasti, pientä määrää voidaan seuratakkin keuhkokuvan avulla.


      • booky
        Jymäytetty kirjoitti:

        Täällä liikkuu kaikenlaisia hauskanpitäjiä, jotka lääkärikirjasta lukee noita oireita ja yhdistelee niitä toisiinsa, näkeehän sen siitä ettei tutkimukset ja hoito oikein kohtaa :-). Mutta juuri sen vuoksi täällä ei kannatakkaan ottaa kaikkea niin vakavasti, kyllä sen aika äkkiä huomaa kuka kirjoittaa asiaa ja kuka "lööperiä". Joten sinä asiantuntijana älä tuhlaa aikaa ja voimavaroja moisiin.

        Tottahan toki kaikkea ihmeellistä voi kirjoituksista lukea. Kommentoinpa nyt esimerkiksi tätä 330 crp:llä hoidettua keuhkokuumepotilasta, jota seurattiin vuosi ja virtsaakin kerättiin viikko.

        Jos minä ajattelen kliinisesti, niin sen tiedon perusteella, mitä *kirjoitetaan* tauti kuulostaa oleva hyvin tavanomaisen tyypillinen (vaikka kirjoittaja koki tekevänsä tuolloin "lähinnä kuolemaa").

        Pneumokokkipneumoniassa crp voi olla pitkästi yli 600. Ei sepsistä, koska viikon laskimoon annettava antibioottihoito ei olisi riittänyt. Luultavasti vain laskimokanyyli eikä esimerkiksi invasiivista hengityskonehoitoa, vaikka "letkuista" puhutaankin. Yhtä tutkimusta varten virtsaa ei kerätä viikkoa.

        Kirjoitus kertoo minulle kuitenkin, että nuori ihminen (tai olipa minkä ikäinen tahansa) kokee olevansa "kuolemansairas" keuhkokuumetta sairastaessaan. Eli se, mitä arvot kertovat eivät suinkaan ole sitä, mitä ihmiset kokevat.

        Lähtisin kuitenkin siitä, että myös ihmisen kokemukseen sairaudesta on jollakin tavoin vastattava - myös lääkärissä. Kuinka paljon kirjoituksia tällä "kansalaisareenalla" ja kuinka paljon virallisia vastineita on laadittu sen vuoksi, että vuorovaikutus ei ole toiminut, potilas ei ole tullut kuulluksi jne.

        Terapiaan ei syytä vastaanotolla mennä eikä hyvä hoito tarkoita laajoja tutkimuksia - enemminkin päinvastoin - enemmän se on olennaisen ja tärkeän oivaltamisen kykyä ja kykyä rajata tarkoituksenmukaisella tavalla mitä tutkitaan.

        Toisaalta mietin ko. "keuhkokuumepotilaan" kohdalla, onko kysymys potilaan silloisesta nuoresta vallattomasta iästä, asioiden unohtamisesta vai terveydenhuollon kyvyttömyydestä kommunikoida potilaan kanssa. Kommunikointia mietin enemmänkin ja siihen suhtaudun vakavasti, mikäli näin on tapahtunut. Ei mitään tavanomaista keuhkokuumetta seurata vuotta tai kerätä virtsanäytteitä.

        Sinänsä mitään pahaa ei ole siinä, että kommunikointia (omaa työntekotapaansa) pysähtyy aika-ajoin miettimään kriittisesti oli sen taustalla sitten provokatiivinen kirjoitus tai ei.

        Tässä toisessa pleuriittitapauksessa, sinänsä siinäkään hienoisista "epätarkkuuksista" huolimatta mitään vahinkoa ainakaan minun puoleltani ei liene kirjoituksessa tapahtunut. Oli niin taikka näin, jonkunsortin infektio lienee kyseessä ja jos toivon, että sairastunut hoitaa sen huolella, ei liene kovin vakavaa virhettä tapahtunut. Ihmiset haluavat monesti jakaa, kun on sairaana huono olo. Jos kaikkien yksityiskohtien virheettömyyttä miettisin, niin saisin miettiä, että minkälaisissa kantimissa se keuhkosairauksien hoito ylipäänsä Suomessa oikein on... Siihenpä teillä on sananne sanottavana.


      • mulle
        Toope kirjoitti:

        ovat niin huolissaan lapsistaan, että ei voida olettaa että he ovat asiantuntijoita varsinkaan silloin kun kyseessä on oma lapsi. Tunnesuhteet sotkee monesti kuvioita, et voi olla samanlaisessa diagnoosi- ja hoitosuhteessa omaan lapseen kuin ventovieraaseen.Miksei lääkäri-isä kirjoittanut itse reseptiä jälkikasvulleen.
        Mie en ole mikää lääkäri enkä edes ymmärrä diagnoosin teosta mitää, mutta mulla on semmonen käsitys keuhkopussissa olevasta nesteestä, että etenkin jos sitä on runsaasti ja se aiheuttaa pistosta olkapäähän/soliskuoppaan, se on syytä punktoida jo oireiden helpottamiseksi ja yleensä siitä otetaan vielä näytteet, kaikki mahdollinen. Siis tämä jos nestettä on runsaasti, pientä määrää voidaan seuratakkin keuhkokuvan avulla.

        sen antibioottireseptin kirjoitti ja itse haki apteekista. Niin kuin kirjoitin, en oikein kunnolla tiedä mikä minua vaivasi, koska olo oli kohtalaisen hyvä, mutta isä oli vain älyttömän huolissaan enkä itse ymmärrä lääketieteestä mitään. Sairaalassa tutkinut lääkäri oli kuulemma keskustellut asiasta myös keuhkolääkärin kanssa ja isä myöhemmin myös parinkin infektiolääkärin kanssa, mutta en tiedä mitä he olivat sanoneet. En tiedä kuinka paljon sitä nestettä keuhkossa oli todellisuudessa, isän mukaan paljon, mutta mikä sitten on paljon ja mikä vähän. Kipu oli kyllä kova ja paljon jouduin särkylääkkeitä syömään eivätkä kunnolla nekään auttaneet, mutta muutamassa päivässä jo helpotti ja pystyi jättämään särkylääkkeet pois. Kovasti isä ihmetteli, kun keuhkokuva oli 5 päivän jälkeen jo niin hyvä. Sitä ennen puhui niistä näytteistä ja muista, mitä pitää ottaa, mutta onneksi säästyin niiltä.


      • Toope
        mulle kirjoitti:

        sen antibioottireseptin kirjoitti ja itse haki apteekista. Niin kuin kirjoitin, en oikein kunnolla tiedä mikä minua vaivasi, koska olo oli kohtalaisen hyvä, mutta isä oli vain älyttömän huolissaan enkä itse ymmärrä lääketieteestä mitään. Sairaalassa tutkinut lääkäri oli kuulemma keskustellut asiasta myös keuhkolääkärin kanssa ja isä myöhemmin myös parinkin infektiolääkärin kanssa, mutta en tiedä mitä he olivat sanoneet. En tiedä kuinka paljon sitä nestettä keuhkossa oli todellisuudessa, isän mukaan paljon, mutta mikä sitten on paljon ja mikä vähän. Kipu oli kyllä kova ja paljon jouduin särkylääkkeitä syömään eivätkä kunnolla nekään auttaneet, mutta muutamassa päivässä jo helpotti ja pystyi jättämään särkylääkkeet pois. Kovasti isä ihmetteli, kun keuhkokuva oli 5 päivän jälkeen jo niin hyvä. Sitä ennen puhui niistä näytteistä ja muista, mitä pitää ottaa, mutta onneksi säästyin niiltä.

        ja kivut, jotka saattavat vaarantaa riittävän syvän hengityksen ja toisin sanoen johtaa hapettumisen huononemiseen mielestäni vaativat jo sairaalaseurantaa.Kivuliaassa pleuriitissa ja pneumoniassa on erinomaisen tärkeää kivin hoito juuri siitä syystä että hengitys ei kivun vuoksi mene turhabn pinnalliseksi. Mutta kai sinut sitten päästettiin kotiin isipapan hellään hoivaan :-). pääasia kuitenkin että voit jo paremmin.


      • Toope
        booky kirjoitti:

        Tottahan toki kaikkea ihmeellistä voi kirjoituksista lukea. Kommentoinpa nyt esimerkiksi tätä 330 crp:llä hoidettua keuhkokuumepotilasta, jota seurattiin vuosi ja virtsaakin kerättiin viikko.

        Jos minä ajattelen kliinisesti, niin sen tiedon perusteella, mitä *kirjoitetaan* tauti kuulostaa oleva hyvin tavanomaisen tyypillinen (vaikka kirjoittaja koki tekevänsä tuolloin "lähinnä kuolemaa").

        Pneumokokkipneumoniassa crp voi olla pitkästi yli 600. Ei sepsistä, koska viikon laskimoon annettava antibioottihoito ei olisi riittänyt. Luultavasti vain laskimokanyyli eikä esimerkiksi invasiivista hengityskonehoitoa, vaikka "letkuista" puhutaankin. Yhtä tutkimusta varten virtsaa ei kerätä viikkoa.

        Kirjoitus kertoo minulle kuitenkin, että nuori ihminen (tai olipa minkä ikäinen tahansa) kokee olevansa "kuolemansairas" keuhkokuumetta sairastaessaan. Eli se, mitä arvot kertovat eivät suinkaan ole sitä, mitä ihmiset kokevat.

        Lähtisin kuitenkin siitä, että myös ihmisen kokemukseen sairaudesta on jollakin tavoin vastattava - myös lääkärissä. Kuinka paljon kirjoituksia tällä "kansalaisareenalla" ja kuinka paljon virallisia vastineita on laadittu sen vuoksi, että vuorovaikutus ei ole toiminut, potilas ei ole tullut kuulluksi jne.

        Terapiaan ei syytä vastaanotolla mennä eikä hyvä hoito tarkoita laajoja tutkimuksia - enemminkin päinvastoin - enemmän se on olennaisen ja tärkeän oivaltamisen kykyä ja kykyä rajata tarkoituksenmukaisella tavalla mitä tutkitaan.

        Toisaalta mietin ko. "keuhkokuumepotilaan" kohdalla, onko kysymys potilaan silloisesta nuoresta vallattomasta iästä, asioiden unohtamisesta vai terveydenhuollon kyvyttömyydestä kommunikoida potilaan kanssa. Kommunikointia mietin enemmänkin ja siihen suhtaudun vakavasti, mikäli näin on tapahtunut. Ei mitään tavanomaista keuhkokuumetta seurata vuotta tai kerätä virtsanäytteitä.

        Sinänsä mitään pahaa ei ole siinä, että kommunikointia (omaa työntekotapaansa) pysähtyy aika-ajoin miettimään kriittisesti oli sen taustalla sitten provokatiivinen kirjoitus tai ei.

        Tässä toisessa pleuriittitapauksessa, sinänsä siinäkään hienoisista "epätarkkuuksista" huolimatta mitään vahinkoa ainakaan minun puoleltani ei liene kirjoituksessa tapahtunut. Oli niin taikka näin, jonkunsortin infektio lienee kyseessä ja jos toivon, että sairastunut hoitaa sen huolella, ei liene kovin vakavaa virhettä tapahtunut. Ihmiset haluavat monesti jakaa, kun on sairaana huono olo. Jos kaikkien yksityiskohtien virheettömyyttä miettisin, niin saisin miettiä, että minkälaisissa kantimissa se keuhkosairauksien hoito ylipäänsä Suomessa oikein on... Siihenpä teillä on sananne sanottavana.

        että oli hyvä toi sun kirjoitus. Sinä se jaksat aina paneutua perusteellisesti näihin juttuihin :-). Näkee et olet miettinyt myös noita asioita paljonkin, mutta se taas osoittaa sen että sullon myös kokemusta takana vai? Ihailtavaa huomata että joku lääkäri? (siis oletan että olet) osaa miettiä asioita myös potilaan kannalta ja vähän noin niin kuin laajemmasta näkökulmasta. Se taito ku ei taida olla pääaineena lääkiksessä, vaan kai siihen täytyy olla jonkinlainen luontainen kykykin. En tiedä kutsutaanko sitä sitten tunneälyksi vai miksi. Keuhkosairauksien nykytilasta en taida virkata täs kohden sitten mitään, koska en ole mikään asiantuntija siinäkään suhteessa. Mut varmaan jossain paremmin, josain heikommin, mene ja tiedä.


      • sen verran
        Toope kirjoitti:

        ja kivut, jotka saattavat vaarantaa riittävän syvän hengityksen ja toisin sanoen johtaa hapettumisen huononemiseen mielestäni vaativat jo sairaalaseurantaa.Kivuliaassa pleuriitissa ja pneumoniassa on erinomaisen tärkeää kivin hoito juuri siitä syystä että hengitys ei kivun vuoksi mene turhabn pinnalliseksi. Mutta kai sinut sitten päästettiin kotiin isipapan hellään hoivaan :-). pääasia kuitenkin että voit jo paremmin.

        että vaikka syvään hengittäminen sattui välillä pahastikin, niin henki kulki hyvin. Hapettuminen oli 100 %, vaikka hoitaja aluksi epäilikin, että se on huono, koska sormeni kuulemma olivat niin kylmät.


      • Toope
        sen verran kirjoitti:

        että vaikka syvään hengittäminen sattui välillä pahastikin, niin henki kulki hyvin. Hapettuminen oli 100 %, vaikka hoitaja aluksi epäilikin, että se on huono, koska sormeni kuulemma olivat niin kylmät.

        Mutta nyt kun olet jo paremmassa kunnossa voin sanoa myös sen että usein hankalaa keuhkokuumetta sairastava nuorikin ihminen saattaa mennä ihan tehohoitoa vaativaan kuntoon ihan muutamassa minuutissa, eli se vaatii valppautta myös hoitohenkilökunnalta, saatikka maallikoilta. Mutta tämähän ei koskenut sinua, koska jaksat jo paremmin ja sulla oli ammatti-ihmisiä kotona arvioimassa tilanteen kehitystä.Toisin sanoen en halua pelotella näin jälkeenpäinkään.


      • maria_
        booky kirjoitti:

        Tottahan toki kaikkea ihmeellistä voi kirjoituksista lukea. Kommentoinpa nyt esimerkiksi tätä 330 crp:llä hoidettua keuhkokuumepotilasta, jota seurattiin vuosi ja virtsaakin kerättiin viikko.

        Jos minä ajattelen kliinisesti, niin sen tiedon perusteella, mitä *kirjoitetaan* tauti kuulostaa oleva hyvin tavanomaisen tyypillinen (vaikka kirjoittaja koki tekevänsä tuolloin "lähinnä kuolemaa").

        Pneumokokkipneumoniassa crp voi olla pitkästi yli 600. Ei sepsistä, koska viikon laskimoon annettava antibioottihoito ei olisi riittänyt. Luultavasti vain laskimokanyyli eikä esimerkiksi invasiivista hengityskonehoitoa, vaikka "letkuista" puhutaankin. Yhtä tutkimusta varten virtsaa ei kerätä viikkoa.

        Kirjoitus kertoo minulle kuitenkin, että nuori ihminen (tai olipa minkä ikäinen tahansa) kokee olevansa "kuolemansairas" keuhkokuumetta sairastaessaan. Eli se, mitä arvot kertovat eivät suinkaan ole sitä, mitä ihmiset kokevat.

        Lähtisin kuitenkin siitä, että myös ihmisen kokemukseen sairaudesta on jollakin tavoin vastattava - myös lääkärissä. Kuinka paljon kirjoituksia tällä "kansalaisareenalla" ja kuinka paljon virallisia vastineita on laadittu sen vuoksi, että vuorovaikutus ei ole toiminut, potilas ei ole tullut kuulluksi jne.

        Terapiaan ei syytä vastaanotolla mennä eikä hyvä hoito tarkoita laajoja tutkimuksia - enemminkin päinvastoin - enemmän se on olennaisen ja tärkeän oivaltamisen kykyä ja kykyä rajata tarkoituksenmukaisella tavalla mitä tutkitaan.

        Toisaalta mietin ko. "keuhkokuumepotilaan" kohdalla, onko kysymys potilaan silloisesta nuoresta vallattomasta iästä, asioiden unohtamisesta vai terveydenhuollon kyvyttömyydestä kommunikoida potilaan kanssa. Kommunikointia mietin enemmänkin ja siihen suhtaudun vakavasti, mikäli näin on tapahtunut. Ei mitään tavanomaista keuhkokuumetta seurata vuotta tai kerätä virtsanäytteitä.

        Sinänsä mitään pahaa ei ole siinä, että kommunikointia (omaa työntekotapaansa) pysähtyy aika-ajoin miettimään kriittisesti oli sen taustalla sitten provokatiivinen kirjoitus tai ei.

        Tässä toisessa pleuriittitapauksessa, sinänsä siinäkään hienoisista "epätarkkuuksista" huolimatta mitään vahinkoa ainakaan minun puoleltani ei liene kirjoituksessa tapahtunut. Oli niin taikka näin, jonkunsortin infektio lienee kyseessä ja jos toivon, että sairastunut hoitaa sen huolella, ei liene kovin vakavaa virhettä tapahtunut. Ihmiset haluavat monesti jakaa, kun on sairaana huono olo. Jos kaikkien yksityiskohtien virheettömyyttä miettisin, niin saisin miettiä, että minkälaisissa kantimissa se keuhkosairauksien hoito ylipäänsä Suomessa oikein on... Siihenpä teillä on sananne sanottavana.

        Minä en nyt tajunnut melkein hönkäsen pöläystä tuosta tekstistä mutta käsitinkö oikein että et usko että mua on käytetty jopa vuoden vielä tarkistuksissa tuon sairauden jälkeen? Ja todellakin kerättiin virtsaa niinkin paljon. Siis vuorokausi kerrallaan. Oli ne leukosyytti- ym. arvot kohollaan nääs. Toivottavasti käsitin väärin sillä onhan tuo totta että täällä voi kertoa omakeksimiä tarinoita mutta tuo minun tarina on tosi kuin vesi. Ja sanon vielä etten jaksanut edes kunnolla ajatella mitä sun tekstissä luki, oli sen verran vaikeesti luettavaa. Ja, oloni oli silloin kuin kuolevalla! Tosiaan.


      • tekstiä
        booky kirjoitti:

        Tottahan toki kaikkea ihmeellistä voi kirjoituksista lukea. Kommentoinpa nyt esimerkiksi tätä 330 crp:llä hoidettua keuhkokuumepotilasta, jota seurattiin vuosi ja virtsaakin kerättiin viikko.

        Jos minä ajattelen kliinisesti, niin sen tiedon perusteella, mitä *kirjoitetaan* tauti kuulostaa oleva hyvin tavanomaisen tyypillinen (vaikka kirjoittaja koki tekevänsä tuolloin "lähinnä kuolemaa").

        Pneumokokkipneumoniassa crp voi olla pitkästi yli 600. Ei sepsistä, koska viikon laskimoon annettava antibioottihoito ei olisi riittänyt. Luultavasti vain laskimokanyyli eikä esimerkiksi invasiivista hengityskonehoitoa, vaikka "letkuista" puhutaankin. Yhtä tutkimusta varten virtsaa ei kerätä viikkoa.

        Kirjoitus kertoo minulle kuitenkin, että nuori ihminen (tai olipa minkä ikäinen tahansa) kokee olevansa "kuolemansairas" keuhkokuumetta sairastaessaan. Eli se, mitä arvot kertovat eivät suinkaan ole sitä, mitä ihmiset kokevat.

        Lähtisin kuitenkin siitä, että myös ihmisen kokemukseen sairaudesta on jollakin tavoin vastattava - myös lääkärissä. Kuinka paljon kirjoituksia tällä "kansalaisareenalla" ja kuinka paljon virallisia vastineita on laadittu sen vuoksi, että vuorovaikutus ei ole toiminut, potilas ei ole tullut kuulluksi jne.

        Terapiaan ei syytä vastaanotolla mennä eikä hyvä hoito tarkoita laajoja tutkimuksia - enemminkin päinvastoin - enemmän se on olennaisen ja tärkeän oivaltamisen kykyä ja kykyä rajata tarkoituksenmukaisella tavalla mitä tutkitaan.

        Toisaalta mietin ko. "keuhkokuumepotilaan" kohdalla, onko kysymys potilaan silloisesta nuoresta vallattomasta iästä, asioiden unohtamisesta vai terveydenhuollon kyvyttömyydestä kommunikoida potilaan kanssa. Kommunikointia mietin enemmänkin ja siihen suhtaudun vakavasti, mikäli näin on tapahtunut. Ei mitään tavanomaista keuhkokuumetta seurata vuotta tai kerätä virtsanäytteitä.

        Sinänsä mitään pahaa ei ole siinä, että kommunikointia (omaa työntekotapaansa) pysähtyy aika-ajoin miettimään kriittisesti oli sen taustalla sitten provokatiivinen kirjoitus tai ei.

        Tässä toisessa pleuriittitapauksessa, sinänsä siinäkään hienoisista "epätarkkuuksista" huolimatta mitään vahinkoa ainakaan minun puoleltani ei liene kirjoituksessa tapahtunut. Oli niin taikka näin, jonkunsortin infektio lienee kyseessä ja jos toivon, että sairastunut hoitaa sen huolella, ei liene kovin vakavaa virhettä tapahtunut. Ihmiset haluavat monesti jakaa, kun on sairaana huono olo. Jos kaikkien yksityiskohtien virheettömyyttä miettisin, niin saisin miettiä, että minkälaisissa kantimissa se keuhkosairauksien hoito ylipäänsä Suomessa oikein on... Siihenpä teillä on sananne sanottavana.

        minunkin mielestäni, mutta johtuu kai vain siitä, etten lääketieteestä mitään ymmärrä. Väitin tuossa ylempänä, että keuhkossani olisi ollut runsaasti nestettä, jonka hoitoa sitten hieman ihmettelit. Isäni oli siis minulle niin väittänyt, mutta tänään sain postissa sairaskertomustekstin siitä käynnistä ja siinä lukee, että vasemmassa keuhkossa oli tulehdussa ja pieni määrä pleuranestettä. Ei siis todellakaan runsaasti niin kuin väitin! Isäni vain näköjään liiotteli hieman ja teki minusta sairaamman kuin todellisuudessa olinkaan!


      • edelleenkin
        tekstiä kirjoitti:

        minunkin mielestäni, mutta johtuu kai vain siitä, etten lääketieteestä mitään ymmärrä. Väitin tuossa ylempänä, että keuhkossani olisi ollut runsaasti nestettä, jonka hoitoa sitten hieman ihmettelit. Isäni oli siis minulle niin väittänyt, mutta tänään sain postissa sairaskertomustekstin siitä käynnistä ja siinä lukee, että vasemmassa keuhkossa oli tulehdussa ja pieni määrä pleuranestettä. Ei siis todellakaan runsaasti niin kuin väitin! Isäni vain näköjään liiotteli hieman ja teki minusta sairaamman kuin todellisuudessa olinkaan!

        erittäin looginen ja analyyttinen vastaus, joita ehkä harvoin näkee täällä ;-).Täällähän kerrotaan omia tarinota, toiset tosia, toiset keksittyjä, mutta oleellistahan on että niistä syntyy keskustelua, jokainen ottaa kantaa tyylillään, kuten huomaatte.


      • booky
        maria_ kirjoitti:

        Minä en nyt tajunnut melkein hönkäsen pöläystä tuosta tekstistä mutta käsitinkö oikein että et usko että mua on käytetty jopa vuoden vielä tarkistuksissa tuon sairauden jälkeen? Ja todellakin kerättiin virtsaa niinkin paljon. Siis vuorokausi kerrallaan. Oli ne leukosyytti- ym. arvot kohollaan nääs. Toivottavasti käsitin väärin sillä onhan tuo totta että täällä voi kertoa omakeksimiä tarinoita mutta tuo minun tarina on tosi kuin vesi. Ja sanon vielä etten jaksanut edes kunnolla ajatella mitä sun tekstissä luki, oli sen verran vaikeesti luettavaa. Ja, oloni oli silloin kuin kuolevalla! Tosiaan.

            Jahhah... lyhyesti tiivistäen.

        >Ja, oloni oli silloin kuin kuolevalla! Tosiaan.

        Kyllä.

        >että et usko että mua on käytetty jopa vuoden vielä tarkistuksissa tuon sairauden jälkeen?

        Ei. En usko. Kontrolleissa olet voinut käydä, mutta et tuiki tavallisen parantuneen keuhkokuumeen vuoksi. Kommunikoinnissa on tapahtunut jokin virhe ja ottaen huomioon esittämäsi...

        >Minä en nyt tajunnut melkein hönkäsen pöläystä
        >etten jaksanut edes kunnolla ajatella mitä sun tekstissä luki

        ...vastuu on suurempi terveydenhuollolla, mihin tulee suhtautua aina vakavuudella.


      • maria_
        booky kirjoitti:

            Jahhah... lyhyesti tiivistäen.

        >Ja, oloni oli silloin kuin kuolevalla! Tosiaan.

        Kyllä.

        >että et usko että mua on käytetty jopa vuoden vielä tarkistuksissa tuon sairauden jälkeen?

        Ei. En usko. Kontrolleissa olet voinut käydä, mutta et tuiki tavallisen parantuneen keuhkokuumeen vuoksi. Kommunikoinnissa on tapahtunut jokin virhe ja ottaen huomioon esittämäsi...

        >Minä en nyt tajunnut melkein hönkäsen pöläystä
        >etten jaksanut edes kunnolla ajatella mitä sun tekstissä luki

        ...vastuu on suurempi terveydenhuollolla, mihin tulee suhtautua aina vakavuudella.

        "Ei. En usko. Kontrolleissa olet voinut käydä, mutta et tuiki tavallisen parantuneen keuhkokuumeen vuoksi. Kommunikoinnissa on tapahtunut jokin virhe ja ottaen huomioon esittämäsi..."

        Siis hah!! No ole kuule uskomatta!=)=) Kyllä minä kävin vuoden verran tarkistuksissa , tai no kontrolleissa, miten vaan. Jos sanon vuoden verran, ei tarkoita että olen vuoden ollu siellä vaan säännöllisin väliajoin! No, en minä ala täällä väittelemään enempää "tohtoreiden" kanssa, kyllä minä itse olen tuon kokenut ja muistan miten kamalaa se oli! Pyh!


      • booky
        maria_ kirjoitti:

        "Ei. En usko. Kontrolleissa olet voinut käydä, mutta et tuiki tavallisen parantuneen keuhkokuumeen vuoksi. Kommunikoinnissa on tapahtunut jokin virhe ja ottaen huomioon esittämäsi..."

        Siis hah!! No ole kuule uskomatta!=)=) Kyllä minä kävin vuoden verran tarkistuksissa , tai no kontrolleissa, miten vaan. Jos sanon vuoden verran, ei tarkoita että olen vuoden ollu siellä vaan säännöllisin väliajoin! No, en minä ala täällä väittelemään enempää "tohtoreiden" kanssa, kyllä minä itse olen tuon kokenut ja muistan miten kamalaa se oli! Pyh!

        Informaation käsittäminen *on* mielenkiintoista :)! Mitenkä minä sen sillätavoin sievästi ja pehmeästi ilmaisen, että et säikähdä? Tosinhan kerrot, että aikaa tapahtuneesta on jo 10 vuotta.

        En epäile lainkaan, ettetkö olisi käynyt vuoden verran jatkoseurannassa. Mutta et ole käynyt keuhkokuumeen vuoksi. On ollut aihetta epäilyyn muusta taikka selvitelty miksi paraneminen on esim. ollut huonoa. Älä vain huolestu, asia on aivan varmasti hoitunut 10 vuoden aikana. Ei ole yhtään mitään syytä säikähtää.

        Minusta se on terveydenhuollon viestinnän kehnoutta, kun käsitys sinulle on jäänyt epäselväksi tai virheelliseksi. Sitä sitä tulisi parantaa. Tässäpä juuri kokeilen...


      • maria_
        booky kirjoitti:

        Informaation käsittäminen *on* mielenkiintoista :)! Mitenkä minä sen sillätavoin sievästi ja pehmeästi ilmaisen, että et säikähdä? Tosinhan kerrot, että aikaa tapahtuneesta on jo 10 vuotta.

        En epäile lainkaan, ettetkö olisi käynyt vuoden verran jatkoseurannassa. Mutta et ole käynyt keuhkokuumeen vuoksi. On ollut aihetta epäilyyn muusta taikka selvitelty miksi paraneminen on esim. ollut huonoa. Älä vain huolestu, asia on aivan varmasti hoitunut 10 vuoden aikana. Ei ole yhtään mitään syytä säikähtää.

        Minusta se on terveydenhuollon viestinnän kehnoutta, kun käsitys sinulle on jäänyt epäselväksi tai virheelliseksi. Sitä sitä tulisi parantaa. Tässäpä juuri kokeilen...

        No, mitenkä sen nyt sanois... keuhkokuumeen takia vai ei.. No sen takia jouduin käymään kontrolleissa,koska sen sairastin niin pahana. Oli arvot koholla niin pitkään sen jälkeen. Olen varmasti joo siitä tervehtynyt. En sitä mieti edes enää. Nyt on vaan taas ollut jo kolmatta kuukautta lämpöilyä ja flunssaa. Että välillä tulee mieleen liittyiskö jotenkin tuohon 10 vuotta sitten tapahtuneeseen. Tuskimpa. Olen vaan aika väsynyt tähän jo. Tutkimuksia toisen perään.


      • booky
        maria_ kirjoitti:

        No, mitenkä sen nyt sanois... keuhkokuumeen takia vai ei.. No sen takia jouduin käymään kontrolleissa,koska sen sairastin niin pahana. Oli arvot koholla niin pitkään sen jälkeen. Olen varmasti joo siitä tervehtynyt. En sitä mieti edes enää. Nyt on vaan taas ollut jo kolmatta kuukautta lämpöilyä ja flunssaa. Että välillä tulee mieleen liittyiskö jotenkin tuohon 10 vuotta sitten tapahtuneeseen. Tuskimpa. Olen vaan aika väsynyt tähän jo. Tutkimuksia toisen perään.

        Niin. Minun "vainuistani" ei kannata ottaa mitään sen kummempaa stressiä, koska en tiedä historiaa ja kokonaisuutta. Onko nyt tutkimuksia tekevä taho sama kuin 10 vuotta sitten? Jos ei ole, mainitse ainakin tuolloinen episodi, jotta luvallasi voidaan hankkia tehdyistä tutkimuksista, löydöksistä ja sairaushistoriasta tieto. Kyllä asia kannattaa mainita, vaikka itse ajattelet, että yhteyttä sairausepisodeilla ei ole. Näin olet aivan varmasti jo tehnytkin.

        Pitkään jatkunut lämpöily väsyttää ja erilaisten käyntien sijoittelu ja järjestely arjen toimintojen väliin kyllästyttää. Jos nyt jaksaisit pinnistellä, niin sinnikkyydestä, sisusta ja periksiantamattomuudesta voisi huilia myöhemmin. Olen varma, että jaksat.


      • maria_
        booky kirjoitti:

        Niin. Minun "vainuistani" ei kannata ottaa mitään sen kummempaa stressiä, koska en tiedä historiaa ja kokonaisuutta. Onko nyt tutkimuksia tekevä taho sama kuin 10 vuotta sitten? Jos ei ole, mainitse ainakin tuolloinen episodi, jotta luvallasi voidaan hankkia tehdyistä tutkimuksista, löydöksistä ja sairaushistoriasta tieto. Kyllä asia kannattaa mainita, vaikka itse ajattelet, että yhteyttä sairausepisodeilla ei ole. Näin olet aivan varmasti jo tehnytkin.

        Pitkään jatkunut lämpöily väsyttää ja erilaisten käyntien sijoittelu ja järjestely arjen toimintojen väliin kyllästyttää. Jos nyt jaksaisit pinnistellä, niin sinnikkyydestä, sisusta ja periksiantamattomuudesta voisi huilia myöhemmin. Olen varma, että jaksat.

        Olen maininnut kyllä tuon keuhkokuumeen tämän päivän lääkäreille. Tyksiin olen menossa taas ensi viikolla lisätututkimuksiin. Lisänä minulla on joulusta asti alkanut ala/keskiselkäkipu. Väsyttäähän tämä, olen ollutkin sairaslomalla jo pidempään. Onneksi lääkärit ymmärtää.


      • ei mikään totuus
        maria_ kirjoitti:

        Minä en nyt tajunnut melkein hönkäsen pöläystä tuosta tekstistä mutta käsitinkö oikein että et usko että mua on käytetty jopa vuoden vielä tarkistuksissa tuon sairauden jälkeen? Ja todellakin kerättiin virtsaa niinkin paljon. Siis vuorokausi kerrallaan. Oli ne leukosyytti- ym. arvot kohollaan nääs. Toivottavasti käsitin väärin sillä onhan tuo totta että täällä voi kertoa omakeksimiä tarinoita mutta tuo minun tarina on tosi kuin vesi. Ja sanon vielä etten jaksanut edes kunnolla ajatella mitä sun tekstissä luki, oli sen verran vaikeesti luettavaa. Ja, oloni oli silloin kuin kuolevalla! Tosiaan.

        ehkäpä ei kukaan tarkoituksella kyseen alaista sairaskertomuksen todellista puolta.
        Itse ehkä olisin kuitenkin siitä kiinostunut että mahtoiko potilan juoda nestettä riittävästi ja kuinka on suolan ja muiden asioiden ja aineiden laita?
        Itse ehkä seuraisin myös tuollaisia asioita ja jopa katetria käyttäen useita vuorokausia.
        mutta mene ja tiedä letkuhan se siinäkin on.
        Ainahan on mahdollista että potilas käy vessassa jolloin nesteytys asiat eivät täsmää potilaan kuulemisen ja toden kanssa jolloin katetri on oiva keino selvittää kyseinen mysteeri.
        Onhan selvää että kuumeeton/kuumeellinen potilas on kovin tokkurainen joten aina potilaan sanaan ei voi luottaa.
        On myös totta että minun kipuni on kovempaa kuin muiden joska pelkään tulevani ilman huomiota jos kipuni ei ole sietämätöntä ja normaalista poikkeavaa.


      • åpåpåpåpåpåp
        Jymäytetty kirjoitti:

        Täällä liikkuu kaikenlaisia hauskanpitäjiä, jotka lääkärikirjasta lukee noita oireita ja yhdistelee niitä toisiinsa, näkeehän sen siitä ettei tutkimukset ja hoito oikein kohtaa :-). Mutta juuri sen vuoksi täällä ei kannatakkaan ottaa kaikkea niin vakavasti, kyllä sen aika äkkiä huomaa kuka kirjoittaa asiaa ja kuka "lööperiä". Joten sinä asiantuntijana älä tuhlaa aikaa ja voimavaroja moisiin.

        jaa puhuin vaan järkeä kuumetta jos on niin silloin on kuumeellinen keuhkokuume ja taas kuumeeton on sellainen ettei ole ollenkaan kuumetta ja enkä ole mikään booky enkä asiantuntija


      • ekokfjelfjle
        Toope kirjoitti:

        että oli hyvä toi sun kirjoitus. Sinä se jaksat aina paneutua perusteellisesti näihin juttuihin :-). Näkee et olet miettinyt myös noita asioita paljonkin, mutta se taas osoittaa sen että sullon myös kokemusta takana vai? Ihailtavaa huomata että joku lääkäri? (siis oletan että olet) osaa miettiä asioita myös potilaan kannalta ja vähän noin niin kuin laajemmasta näkökulmasta. Se taito ku ei taida olla pääaineena lääkiksessä, vaan kai siihen täytyy olla jonkinlainen luontainen kykykin. En tiedä kutsutaanko sitä sitten tunneälyksi vai miksi. Keuhkosairauksien nykytilasta en taida virkata täs kohden sitten mitään, koska en ole mikään asiantuntija siinäkään suhteessa. Mut varmaan jossain paremmin, josain heikommin, mene ja tiedä.

        en ole lääkäri satun vaan tietämään tälläisen yksinkertaisen asian muutenkin


    • Tulehdus

      Mulla oli ensin keuhkoputkentulehdus josta olin sairaslomalla. Töihin palattuani jaksoin olla pari päivää töissä ja sit se iski. Ihmettelin duunissa kun en enää jaksanu tehdä mitään: Voimat lähti totaalisesti pois.. Hengästyin tosi helposti/ pahasti pienestä. Kyljessä tuntui sellanen jännä kipu/ pistos. Kuumetta mulla ei ollu sillon aamuisin ja illaksi mulle nousi vaan lämpöä vähän yli 37´C.

      Menin lääkäriin ja siellä otettiin verikokeet ja röngten. Keuhkokuume oli edenny jo niin pahaksi että mut pistettiin saman tien tiputukseen ja lääkärit kävi ihmettelemässä miten se oli voinu mennä niin huonoksi lyhyessä ajassa. Sen jälkeen olenkin ollut aina kipeeksi tullessani tosi varovainen, että ei enää siihen asti päästäis oloaan.

    • pienetlapset

      hei oireet ovat pisto keuhkoissa kirvely aamuisin ahdistaa pienikävely lenkki puhti pois itselläni on tällä hetkellä se keuhko kuvassa ilmeni tulehdus jätettä keuhkossa antipiootti kuuri

    • aiheeseen

      voiko keuhkokuume sitten parantua kokonaan, jos ei ole syönyt lääkkeitä vai jääkö bakteeri tai mikä sen aiheuttaakaan vielä elimistöön? toisin kysyen voiko sairastaa ihan tietämättään keuhkokuumeen vaikka joka vuosi?

      • köhäkeuhko

        Voikohan keuhkokuume "kroonistua"? Minulla on ollut monta kuukautta lämpöilyä ja kuumetta, köhää, rintakipua ja äärimmäistä väsymystä. Olen saanut neljä kuukautta antibiottihoitoa borrelioosiin (punkit levittävät bakteeria), ja sain kuulla lääkärissä, että keuhkokuumetta tämä ei voi olla, koska "kaikki oravaa pienemmät eliöt ovat kuolleet" elimistöstäni. Tulehdusarvot eivät ole koholla verikokeissa. Toisaalta magneettikuvauksissa näkyi jälkiä joskus sairastetusta mykoplasman aiheuttamasta tulehduksesta.


    • aiii

      se vasta tauti on.

      • 3000

        Onko mulla keuhkokuume kun on rintakipuja, yskiminen sattuu, hengitys alkaa vaikeutua ja tuntuu väsyneeltä ja sairaalta?


      • Lepäämisen harjoittelua
        3000 kirjoitti:

        Onko mulla keuhkokuume kun on rintakipuja, yskiminen sattuu, hengitys alkaa vaikeutua ja tuntuu väsyneeltä ja sairaalta?

        Itse olin noin 2-3 viikkoa perusflunssassa, lähinnä tukkoisuutta ja kuivaa yskää, kuume ei missään vaiheessa noussut.Olin ollut myös pari kuukautta jo todella väsynyt ja luulin sen johtuvan stressistä.Voi siis olla että tauti on muhinut jo aika pitkään. Nyt sitten viime launtaina illalla ensin tärisin pari tuntia kylmästä ja sen jälkeen kuume nousi 39, ja siitä tipahti taas yhtä nopealla vauhdilla. Sen jälkeen ei ole kuume noussut.Sunnuntaina yleiskunto oli selkeesti heikompi, ajattelin tsempata ja menin suihkuun jossa rupesinkin sitten yskimään verta, säikäytti sen verran että varasin heti ajan lekurille. Lääkärin ei tarvinnut kuin kuunnella keuhkot ja diagnoosi oli selvä. Oireista mulla oli outo vihlonta solisluun vieressä ja ehkä vähän heikompi hengittää ja toki se kuiva jatkunut yskä. Olin pyöräillyt ja käynyt salilla ja ihmettelin että kylläpäs kunto on heikentynyt kun hengästyn niin nopeasti.....Sain 10päivän antibiootit ja saman verran saikkua. Olo on yleisesti oudon reipas jota lääkärikin ihmetteli. Välillä on vähän sellainen kala kuivalla maalla fiilis kun hengitys tihenee. En ole koskaan oikein osannut levätä,nyt pitäisi opetella. Vaikea olla touhuumatta kun ei varsinaisesti ole mitään kipuja tms. Mutta täytyy muistaa että riskinä on sydänlihastulehdus jos ei kunnioita tautia ja lepää oikeesti.Mene oikeesti lääkäriin, oireet viittaa kuumeettomaan keuhkokuumeeseen!


      • äöäöäöäöääö
        3000 kirjoitti:

        Onko mulla keuhkokuume kun on rintakipuja, yskiminen sattuu, hengitys alkaa vaikeutua ja tuntuu väsyneeltä ja sairaalta?

        en usko sinulla on tientsen syndrooma tai sydän vika tai keuhkoissa jotain vikaa


    • sairastava

      Hei! Itselläni on parhaillaan kuumeeton keuhkokuume. Olin lääkärissä eilen ja lääkäri totesti tämän ja huomautti että kuumeeton kauhkokuume on normaalia keuhkokuumetta Vaarallisempi ja harvinaisempi. Sitä on vaikea havaita ja se vaatii välitöntä hoitoa. Lääkärin mukaan ruumiin lämpötila saattaa laskea kuten normaalissa keuhkokuumeessa se on korkea. Itse yskin noin viikon kunnes ajattelin että nyt ei oo kyllä kaikki kohillaan. Todennäköisesti nyt vklp minua odottaa tiputus koska on esiintynyt ajoittain tajunnan menetyksiä ja lihaskramppeja. mutta jakselemisiin :)

    • Tuntemus siitä, että on "kuolemansairas", voi olla elimistön oma aiheellinen viesti siitä, että kaikki ei ole kohdallaa. Vaikka kuume ei ole korkea, vaikka räkä ei valu solkenaan koko ajan, vaikka pystyy kävelemään, vaikka terveyskeskuksen vastaanottovirkailijan mukaan pystyy puhumaan hengästymättä... vaikka nielusta otettu pikatesti ei viittaa bakteeritulehdukseen, vaikka tulehdusarvo on vain vähän koholla. Silti on kumma tunne lähdön läheisyydestä. Käsien kylmyyttä, sormien haavaisuutta, vapinaa, sekavuutta, päänsärkyä, pinnallista hengitystä ja jatkuvaa illaksi pahenevaa yskää. Yleisilme viestii, että olisi jäänyt "putki" päälle, vaikkei viinaanmenevää sorttia olisikaan.

      Kannattaa mennä keuhkokuvaan jos pääsee. Kuva saattaa paljastaa tuntemuksien syyn, sen, että keuhkossa on tulehdusta.

      Käsitykseni mukaan tulehduksen hoito mahdollisimman äkkiä on ihan aiheellista. Vaikka tekemättömät työt kasaantuvat eikä osaisi olla touhuamatta, luulen (ja tunnen), että on parempi olla enempi hissukseen, eikä lähteä turuille ja toreille.

      Olen tämmöinen lievää astmaa sairastava henkilö. Kunnollisen hengityksen unohtuminen on jokapäiväinen juttu. Olen siis ikävästi tottunut pinnalliseen hengitykseen. Harrastan liikunnakseni lähinnä kävelyä. Pari viikkoa sitten työmatkakävelyt tuntuivat jotenkin henkeenottavilta. Väsymyskohtauksia saan muutenkin ja koitan vaan puskea väkisin hereillä. Sitten perjantaina tuli vähitellen yltyvä päänsärky. Lauantaina oli mojova kurkkukipu ja sunnuntaina se sekä uupumus oli pahimmillaan. Isänpäiväkakut sun muut sai silti tehtyä. Maanantaina pahin oli ohi, mutta kurkkukipua seurasi yskä ja keskimäärin 37 asteen lämpö pysyi ja on pysynyt koko ajan. Ajattelin että oreet menevät itsekseen lepäämällä ohi ja terveyskeskuksessa käynti voi olla turha kun on niin epämääräinen olo eikä kuumettakaan ole tarpeeksi. Illoin olo huononi, mutta silloin oli jo liian väsynyt lähteäkseen minnekään kunnes torstaina tuli tuo outo tunne ja pakottava tarve lähteä äkkiä päivystykseen.

      Yhden ihmisen elämä voi olla merkitykseltään pölyhiukkasen veroinen maailmassa, mutta itselle, joillekin läheisille, omalle lapselle, jos sellainen on, se on tärkeä. Koen, että on suorastaan velvollisuus yrittää hoitaa itsensä, eikä painaa villaisella huonoa kuntoaan. Silläkin uhalla, että vaikuttaisi ehkäpä lähinnä luulosairaalta epämääräisine vaivoineen.

      Nyt on menossa neljäs penisilliinipäivä. Tulehdus oli ilmeisesti alkuvaiheissaan ja 10 päivän kuuri tuntuu jo hiukan purevan oireisiin. Eilen oli äkillistä kipuilua rinnan/keuhkon seudulla ja koko ajan tunnen varsinkin oikean puoleisen keuhkon olemassaolon. Lima, jota huuhtelen nenäonteloista päivittäin useaan kertaan pois "sarvikuonolla", on vähentynyt, mutta ei vielä pois. Pari yötä on tullut nukuttua jo ihan hyvin. Köhä alkaa vasta herättyä.

      Se, mikä huolestuttaa, on tarttuvuus. Miten erottaa lapsessa, joka muutenkin kerää liimapaperin lailla itseensä kaikki nuhat ja korvatulehdukset, keuhkotulehdukseen liittyvät oireet?

      Tuota kuumeetonta keuhkokuumetta, tai mitä liekin, taitaa olla liikkeellä. Suureksi surukseni olen laittanut merkille, että se tai jokin flunssan jälkitauti voi viedä haudan lepoon ihan työikäisenkin ihmisen.

      Toivotan siis mieluummin ylivarovaisuutta kuin huolettomuutta keuhkotulehduksen hoidossa. On mielenkiintoista lukea muiden kokemuksia tästä "kuolemantaudista":o tai siis lähinnä siitä, että keuhkotulehdus/keuhkokuume yleensä on hoidettavissa.

      • oma tapaus

        Nuo oireethan on ihan kuin minulla.
        On ollut jo kohta kolme viikkoa, flunssa ei vaan tahdo mennä pois.
        Nyt lääkäri tosin totesi, että olen tainnut saada päälle jonkin uuden viruksen. Nuhaa tuo uusikaan flunssavirus ei kumma kyllä ole tehnyt (sitähän ei ole ollut muutenkaan tän kolmen viikon aikana).
        Keuhkokuviin ei ole laitettu, pyynnöistäni huolimatta.

        Menin tänään päivystykseen, kun eivät ottaneet omalle terveysasemalle loppuviikosta ja lääkäri melkein suuttui (sattui olemaan oman terveyskeskuksen lääkäri päivystämässä), kun tulen sinne "luulotautisena" häiritsemään, kun paikalla on paljon vakavampiakin tapauksia.
        No, yritinhän päästä sinne omallekin terveysasemalle ihan virka-aikaan, mutta kun eivät huolineet, eivätkä suostuneet laittamaan lähetettä kokeisiin.
        Pitävät kai ihan luulotautisena ja paniikkihäiriöisenä.
        Sanoin, että kyllä tää on aika kaukana paniikkihäiriöstä (sitähän yrittivät tyrkyttää syyksi myös ensihoitajat, jotka kävivät ottamassa yhtenä yönä multa happiarvot, kun henki ei meinnanut kulkea) ja sitä mulla ei ole todettu. En kuitenkaan todellakaan ole kuvitellut oireita ja tällaista tautia mulla ei ole ollut ikinä, vaikka olen influenssankin tietääkseni joskus elämässäni sairastanut.

        Keuhkokuviin en kyllä edelleenkään päässyt, mutta verikokeisiin kyllä, joihin menen huomenna.
        Yhden 3 päivän antibioottikuurin (zithromax) söin vajaa kaksi viikkoa sitten (sekin oli oman terveyskeskuslääkärin mielestä turha) ja se lienee vaikuttaa nyt myös siihen, että ei uskota keuhkoissa olevan mitään.
        En tiedä voiko tuosta kuurista huolimatta sitten olla keuhkoissa jotain?
        Ei sieltä ainakaan kuuntelussa mitään epäilyttävää kuulu ja se ilmeisesti riittää lääkärille.


    • Flunssat töissä!!!

      Olen sairastanu kuumeettoman keuhkotulehduksen. Oireet kova kuiva yskä ja kipeät keuhkot , jolloin yskiminen oli tosi tuskallista , myöhemmässä vaiheessa hengitys alkoi rohisemaan tosi pahasti. Kävin kolmen viikon jälkeen lääkärissä. EI SAIRAUSLOMAA; KOSKA EI OLLUT KUUMETTA!!!!! Antibiootit ja puolilitraa yskänlääkettä. Siinä hoito. OLEN ASIAKAS PALVELUSSA JA LÄÄKÄRI OLI TIETOINEN ASIASTA: VALMISTIN JOPA RUOKA-ANNOKSIA!!!!

      • moroasdadds

        Itellä on ollut nyt 2 viikkoa semmosta, että aamulla voi olla jopa alilämpöä mutta päivällä nousee 37 tai hieman yli. Välillä kun hengitän syvään vihlasee rinnasta. Voikohan tämä olla kuumeetonta keuhkokuumetta. Kaikki alkoi sikainfluenssarokotuksen jälkeen..


      • moroasdsa2
        moroasdadds kirjoitti:

        Itellä on ollut nyt 2 viikkoa semmosta, että aamulla voi olla jopa alilämpöä mutta päivällä nousee 37 tai hieman yli. Välillä kun hengitän syvään vihlasee rinnasta. Voikohan tämä olla kuumeetonta keuhkokuumetta. Kaikki alkoi sikainfluenssarokotuksen jälkeen..

        Niin ja on ollu aika väsynyt ja heikko olo.


      • Väsynyt työläinen
        moroasdsa2 kirjoitti:

        Niin ja on ollu aika väsynyt ja heikko olo.

        Terveyskeskukseen en saanut aikaa, vaikka sahaava kuume oli jatkunut jo yli viikon ja yskiminen sattui. Kehoitettiin pysymään kotona pois muita tartuttamasta. Kävin yksityislääkärillä ja minulla diagnosoitiin keuhkokuume. Sain siihen 10 pv:n Penisilliinikuurin ja puoli litraa tuhtia yskänlääkettä ja särkylääkkeitä. Kuuri puolivälissä ja kuume poissa, mutta yskiminen sattuu edelleen ja vasen kylki oireilee edelleen. Välillä on hankala löytää siedettävää asentoa. Olin sen verran tokkurassa, että en muista kehoittiko lääkäri käymään jälkitarkastuksessa ja millon pitäisi mennä. Sairaslomaa ei kirjoittanut, joten olen käynyt ihan normaalisti töissä ja nukkunut muun ajan.


    • _Vittuun tunut_

      Olen aika sairaan vittuuntunut siihen, ettei ainakaan tässä koti-kaupungissani tunnuta ottavan oireita vakavasti ja tehdä sairauksille mitään!!

      Itsellä nousi yli 38 kuume, jota kesti vaan päivän pari. Samalla oli lihasheikkoutta ja vaikee olla muussa ku makuu-asennossa. Sen jälkeen lievää lämpöilyä ja normaalia lämpöä vaihdellen. Pahinta oli hengen ahdistus. En pystynyt kävelee aina edes muutamaa metriä asunnon toisesta päästä toiseen päähän, kun otti henkeen ja tuntu että ilma loppuu. Keuhkoissa oli puristava tunne ja ahdistuksen aikaan tuntu että joku kuristaa keuhkoa ja/tai kurkkua.

      Sain useita näitä kohtauksia päivän ja yön aikana ja olin varma että joku kerta vielä tukehdun. Kaksi viikkoa olin sisätiloissa lukuunottamatta paria terv.keskus käyntiä. Sen jälkeen pysty pikkuhiljaa lisätä liikkumista ahdistumatta. Ääni oli jatkuvasti poissa tai käheä. Öisin nousi hapanta nestettä suuhun ja nukkuminen melkein mahdotonta. Lääkäri ensitöikseen halusi minut pef-seurantaan. Parin viikon päästä sitten siitä (eli n.3-4 vk oireiden alkamisesta) vasta otettiin kuvat missä ilmeni tulehdus. Ei annettu mitään jatko-ohjeita tai lääkkeitä tilanteeseen. Sanottiin vain, että yskä saattaa jatkua pitkäänkin. Edes sairaslomaa ei otettu puheeksi.

      Yskää on nyt jatkunut ainakin pari kuukautta. Sitten alkoi taas keuhkot pitämään rahinaa ja uudelleen lääkärille. Ottivat verikokeen ja tuloksen saa tietää maanantaina. Että näin täällä hoidetaan asiat. Vastaava tilanne oli n. 2-vuotta sitten. Ihan samat oireet jotka diagnosoitiin a-virukseksi (ilman kokeita). Ei otettu verikokeita, ei kuvia, ei yhtään mitään. Annettiin pari päivää saikkua ja käskivät levätä kotona. Oireet kyllä vastaavat niin hyvin toisiaan, että en ihmettelisi jos silloinkin olisi ollut keuhkokuumetta. Jälki-oireena on se, että hiostun tajuttoman helposti. Ei tarvi aina ku kortteli kävellä ympäri, niin on paita märkänä.
      Myöskään mistään sairauden parantumisen seurannasta ei ole ollut mitään puhetta!

      • 567567567

        surkeeta todella on toisten lääkäreiden välittäminen tai asiantuntemus... ELi kyllä se henki lähtee joidenkin näiden tumpeloiden käsissä. Se on tätä tämän päivän evoluutiota...rikkaat painelee privaattiin ja saa hoidon tunnissa... köyhät kärvistelee ja kuolee ku kärpäset jos kohdalle sattuu....hehee... Sitä saadaan mitä tilataan... demokratiassa luulisi meillä olevan se päätösvalta..mutta kukakohan tuolla sitten asioista päättää kun tällaisia tarinoita kuulee vuodesta toiseen...ja aina ne vaan selitellään satunnaisiksi ja inhimillisiksi erehdyksiksi. Selitysten mestarit asialla. Suomen kansa on kyselyissä aivan selkeästi todennut, että vaikka maksaisi rahaa..terveydenhuolto halutaan pitää kunnossa...mutta joku siellä nyt haraa vastaan kun hommat ei pelitä. KUka. ??


      • -h-

        Mitä verikokeet näyttivät?
        Oliko CRP mikä?

        Mulla alkoi yskä, ilman flunssaoireita 4 viikkoa sitten ihme kipuja ja tällaisia ihan samanlaisia epämääräisiä oireita, hengenahdistusta sun muuta, lämpö sahasi viikon 36.5-37.5 välillä (normaali lämpö mulla on kainalosta mitattuna 36.2). Sen jälkeen ollut ajoittaista hengenahdistusta, sydämentykytystä ja ihme kipuja ja voimattomuutta. Olen epäillyt, että jossain olis ollut tulehdus, mutta ei alettu heti tutkimaan. Meinasivat vissiin, että kun olin sairastanut sitä ennen (2 kk aiemmin) jo yhden flunssan, jonka yhteydessä oli otettu keuhkokuva (joka oli silloin ok.), niin joku kiintiö oli varmaan sitten mun osalta täynnä, että yhteen ja samaan henkilöön ei viitsitä haaskata rahaa.

        Nyt viime viikolla vasta otettiin sydänfilmi, jossa ei kylläkään näkynyt mitään, keuhkoista ei myöskään kuulu mitään. CRP otettiin nyt vasta ja se oli kylläkin nyt tosi pieni, että mitään tulehdusta ei pitäis ainakaan enää olla.
        Oireet ei ole vaan menneet vieläkään kokonaan pois.
        Nyt sain sentään lähetteen edes spirometriaan.


      • CherryLee
        -h- kirjoitti:

        Mitä verikokeet näyttivät?
        Oliko CRP mikä?

        Mulla alkoi yskä, ilman flunssaoireita 4 viikkoa sitten ihme kipuja ja tällaisia ihan samanlaisia epämääräisiä oireita, hengenahdistusta sun muuta, lämpö sahasi viikon 36.5-37.5 välillä (normaali lämpö mulla on kainalosta mitattuna 36.2). Sen jälkeen ollut ajoittaista hengenahdistusta, sydämentykytystä ja ihme kipuja ja voimattomuutta. Olen epäillyt, että jossain olis ollut tulehdus, mutta ei alettu heti tutkimaan. Meinasivat vissiin, että kun olin sairastanut sitä ennen (2 kk aiemmin) jo yhden flunssan, jonka yhteydessä oli otettu keuhkokuva (joka oli silloin ok.), niin joku kiintiö oli varmaan sitten mun osalta täynnä, että yhteen ja samaan henkilöön ei viitsitä haaskata rahaa.

        Nyt viime viikolla vasta otettiin sydänfilmi, jossa ei kylläkään näkynyt mitään, keuhkoista ei myöskään kuulu mitään. CRP otettiin nyt vasta ja se oli kylläkin nyt tosi pieni, että mitään tulehdusta ei pitäis ainakaan enää olla.
        Oireet ei ole vaan menneet vieläkään kokonaan pois.
        Nyt sain sentään lähetteen edes spirometriaan.

        Moikka! Mulla ollut 2 viikkoa sitkeä limainen yskä, joinakin päivinä yskä oli kuivaa köhimistä mutta nyt tuntuu että lima nousee keuhkon pohjista asti ja rohisee kuin tuberkuloosissa tosissaan...

        Kuumetta ei ole ollut missään vaiheessa, antibioottikuuri päällä mutta olo ei ole muuttunut suuntaan eikä toiseen. Vasen kylki todella kipeä, en tiedä onko kylkiluu murtunut yskimisestä vai onko syytä epäillä jotain muuta..?! Tänään lääkäriin uudelleen, otetaan crp ja lääkäri tsekkaa ton kyljen.

        Tässä vaan pelottaa että ei kai tää nyt ois vaan mitään vakavempaa, alkuun oletin vain että ihan perusflunssa vaan.. :(


      • mamma:(mia
        CherryLee kirjoitti:

        Moikka! Mulla ollut 2 viikkoa sitkeä limainen yskä, joinakin päivinä yskä oli kuivaa köhimistä mutta nyt tuntuu että lima nousee keuhkon pohjista asti ja rohisee kuin tuberkuloosissa tosissaan...

        Kuumetta ei ole ollut missään vaiheessa, antibioottikuuri päällä mutta olo ei ole muuttunut suuntaan eikä toiseen. Vasen kylki todella kipeä, en tiedä onko kylkiluu murtunut yskimisestä vai onko syytä epäillä jotain muuta..?! Tänään lääkäriin uudelleen, otetaan crp ja lääkäri tsekkaa ton kyljen.

        Tässä vaan pelottaa että ei kai tää nyt ois vaan mitään vakavempaa, alkuun oletin vain että ihan perusflunssa vaan.. :(

        Istun taas tässä ja tarkkailen 5-vuotiasta poikaani,jolla menossa Kefezin kuuri viidettä päivää välikorvan tulehdukseen ja angiinaan.
        Pojallani on infektioastma,ja nyt käytössä 10 vrk Flixotide kuuri ja Ventolinea tarvittaessa.
        Kuumeilua,nuhaa,päänsärkyä ja pahoinvointia ollut-nyt kolmas kuumeton päivä tai yö.Pojan yleiskunto on aivan hyvä,syö,juo,on pirteä.Mutta nyt on alkanaut taas haukkuva yskä,joka tulee kohtauksittain,poika ei niistä tunnu piittavan ja kysyttäessä ei valita kipuja missään.
        En vain saa nukuttua,koska meillä on takan 5 keuhkokuumetta(pneumokokki),joista 3 alkanut ihan yhtäkkisesti liki 40'asteen kuumella,yksi selittämätön,joka alkoi paksunsuolen koepalan oton jälkeen,oli intuboitununa(epäilynä Crohnin tauti) ja viimeski toissa talvena A-influenssan jälkitautina sairastettu Mykoplasman aiheuttama keuhkokuume.
        Kaikki hoidettu lasten infektio-osastolla suonen sisäisellä kuurilla n.5vrk-koskaan tilanne ei ole päässyt pahaksi,ajoissa ollaan oltu asialla.Olen hoitoalalla,ja olen hieman liiankin "säikky" omien lasten suhteen,ja seuraan jokaista uutta/muuttuva oiretta:/ liiankin kanssa,mutta keuhkokuume ja varsinkin astmaatikolla on aina kuitenkin riski ja meillä se tuntuu menevän aina keuhkoihin,jokainen infektio.

        Toivoin ettei menisi,mutta taas näyttää siltä että menemme tk:hon huomenna uudelleen ottamaan crp,joka oli perjantaina 28-vain hieman koholla,mutta se selittyi korva-ja nielutulehduksella,mutta epäilenpä että virus/bakteeri on saattanut mennä keuhkoihin.Aika usein Kefexiniä käytetään bakteeriperäisten hengitystie infektioiden hoitoon,mutta voihan tämä olla epätyypillinen keuhkokuume,aiheuttajana muu kuin bakteeri.

        Miltä kuullosta objektiivisesta ihmisetä,lapsen äitinä sitä ei osaa olla objektiivinen.

        Poika ei yski lakkaamatta(kohtauksittain),astmalääkkeet auttavat jonkin verran,samoin Vicks vaborub-lämmin kauratyyny,kuumetta ei ole,yleistila hyvä,Kefexin kuuri menossa,ei rahinoita,vinkunoita,ei vaikeutunutta sisäänhengitystä.....silti pitäisikö mennä aamusta pyytämään thorax-röntgen ja verenkuva-tyhmä kysymys,mutta en saa rauhaa,taas toisaalta liian varhain otettu röntgen ei välttämättä näytä mitään muutoksia???

        Odotan vielä vai kiusaanko itseäni tällä-on niin irrationaalista,että hoitoallala työskentelevä äiti ei osaa omien lasten suhteen tehdä mitään järkeviä päätöksiä!!


      • _Vittuun tunut_
        -h- kirjoitti:

        Mitä verikokeet näyttivät?
        Oliko CRP mikä?

        Mulla alkoi yskä, ilman flunssaoireita 4 viikkoa sitten ihme kipuja ja tällaisia ihan samanlaisia epämääräisiä oireita, hengenahdistusta sun muuta, lämpö sahasi viikon 36.5-37.5 välillä (normaali lämpö mulla on kainalosta mitattuna 36.2). Sen jälkeen ollut ajoittaista hengenahdistusta, sydämentykytystä ja ihme kipuja ja voimattomuutta. Olen epäillyt, että jossain olis ollut tulehdus, mutta ei alettu heti tutkimaan. Meinasivat vissiin, että kun olin sairastanut sitä ennen (2 kk aiemmin) jo yhden flunssan, jonka yhteydessä oli otettu keuhkokuva (joka oli silloin ok.), niin joku kiintiö oli varmaan sitten mun osalta täynnä, että yhteen ja samaan henkilöön ei viitsitä haaskata rahaa.

        Nyt viime viikolla vasta otettiin sydänfilmi, jossa ei kylläkään näkynyt mitään, keuhkoista ei myöskään kuulu mitään. CRP otettiin nyt vasta ja se oli kylläkin nyt tosi pieni, että mitään tulehdusta ei pitäis ainakaan enää olla.
        Oireet ei ole vaan menneet vieläkään kokonaan pois.
        Nyt sain sentään lähetteen edes spirometriaan.

        Enpä tajunnut, että joku olisi voinut laittaa vielä vastausta. Aikaahan tuosta on jo kulunut, mutta verikokeiden mukaan mykoplasma-bakteeri aiheuttajana. Sain antibiootit jotka helpottivat oireita. Yskä tosin jatku monta kuukautta vielä keuhkokuumeen jälkeenkin. CRP:tä en muista, jostain kumman syystä se näyttää mulla aina normaalia lukemaa olipa mitä hyvänsä oireita. Onneksi kuvista näkyi totuus enkä ollutkaan luulotautinen.

        Mulla samanlaista lämpöilyä, mitä kerroit. Vaihteli juuri tuon lukeman välillä. Sydämen tykytys on kans tuttu oire. Keuhkojen rahina vaihteli. Välillä kuului ja välillä ei kuulunut mitään. Epäilen, että sullakin ollut joku tulehdus. Vai tuliko tilanteeseen mitään selvyyttä?


      • Todella sairas
        _Vittuun tunut_ kirjoitti:

        Enpä tajunnut, että joku olisi voinut laittaa vielä vastausta. Aikaahan tuosta on jo kulunut, mutta verikokeiden mukaan mykoplasma-bakteeri aiheuttajana. Sain antibiootit jotka helpottivat oireita. Yskä tosin jatku monta kuukautta vielä keuhkokuumeen jälkeenkin. CRP:tä en muista, jostain kumman syystä se näyttää mulla aina normaalia lukemaa olipa mitä hyvänsä oireita. Onneksi kuvista näkyi totuus enkä ollutkaan luulotautinen.

        Mulla samanlaista lämpöilyä, mitä kerroit. Vaihteli juuri tuon lukeman välillä. Sydämen tykytys on kans tuttu oire. Keuhkojen rahina vaihteli. Välillä kuului ja välillä ei kuulunut mitään. Epäilen, että sullakin ollut joku tulehdus. Vai tuliko tilanteeseen mitään selvyyttä?

        Luulin olevana flunssassa pari-kolmeviikkoa. Yskää hoidettiin vain reseptittömillä lääkkeillä. Yöllä oli joskus paha horkka päällä.
        Kun vaimoni huomasi hengenahdistuksen (paremmin kuin minä, sillä en itse juuri muista tilanteesta mitään) ja vei Ousiin siellä huomttiin heti tilanteen vakavuus ja laitettiin happilaitteisiin.
        Senjälkeen laitettiin noin viikoksi koomaan happilaitteisiin ja tilanne oli kriittinen. Itse olin vain sekavassa tilassa unen ja todellisuuden rajamailla.
        Omat keuhkot toimivat vain n. 10%:lla. Kun noin viikon kooman jälkeen aloin selvitä tilanteesta pikkuhiljaa, mulle syötettiin edelleen opiaatteja ettei muutos olisi liian äkillinen.
        Pääsin siitä sitten osastolle edelleen kuitenkin ouduin ottamaan lisähappea, mutta "viiksien" kautta, joka ei ole niin epämukava kuin erilaiset naamarit.
        Myös kuoleman ja paniikinomainen tunne oli ennen osastolle pääsyä, koska jos happilaite puuttui hetkenkin tuntui, ettei saa henkeä. Keuhkot olivat aivan tulehtuneet röntgenkuvien perusteella.
        Nyt olen ollut kotihoidossa viikon antibiootti yms. kuurit jatkuvat. Olo paranee päivä päivältä, mutta erittäin väsynyt olen edelleen.
        Sairaslomaa sain sairaalassaoloajan kuukausi päälle. Kontrollikäyntejä on yksi ja siinä välissä pari verikoetta.


      • Todella sairas
        Todella sairas kirjoitti:

        Luulin olevana flunssassa pari-kolmeviikkoa. Yskää hoidettiin vain reseptittömillä lääkkeillä. Yöllä oli joskus paha horkka päällä.
        Kun vaimoni huomasi hengenahdistuksen (paremmin kuin minä, sillä en itse juuri muista tilanteesta mitään) ja vei Ousiin siellä huomttiin heti tilanteen vakavuus ja laitettiin happilaitteisiin.
        Senjälkeen laitettiin noin viikoksi koomaan happilaitteisiin ja tilanne oli kriittinen. Itse olin vain sekavassa tilassa unen ja todellisuuden rajamailla.
        Omat keuhkot toimivat vain n. 10%:lla. Kun noin viikon kooman jälkeen aloin selvitä tilanteesta pikkuhiljaa, mulle syötettiin edelleen opiaatteja ettei muutos olisi liian äkillinen.
        Pääsin siitä sitten osastolle edelleen kuitenkin ouduin ottamaan lisähappea, mutta "viiksien" kautta, joka ei ole niin epämukava kuin erilaiset naamarit.
        Myös kuoleman ja paniikinomainen tunne oli ennen osastolle pääsyä, koska jos happilaite puuttui hetkenkin tuntui, ettei saa henkeä. Keuhkot olivat aivan tulehtuneet röntgenkuvien perusteella.
        Nyt olen ollut kotihoidossa viikon antibiootti yms. kuurit jatkuvat. Olo paranee päivä päivältä, mutta erittäin väsynyt olen edelleen.
        Sairaslomaa sain sairaalassaoloajan kuukausi päälle. Kontrollikäyntejä on yksi ja siinä välissä pari verikoetta.

        Se, että olisin vieläkin erittäin väsynyt vaatii tarkennusta. Nyt kotihoidossa pystyn tekemään kaikki askareet, ajamaan autolla, käymään kaupassa jne. Ainoa on se, että esim. jos olen käveleskellyt tunninverran haluaisi jo istumaan tai makoileen hetkeksi. Yleiskunto on heikko, vaikka ennen sairautta olen harrastanut liikuntaa jossainmäärin.
        Päiväunet tulee otettua nyt jokapäivä. Heikoimmillaan olin sairaalassa senjälkeen kun pääsin teholta osatolle. Kävelystä ei tullut mitään ennen harjoittelua, kävelin aluksi rollaattorin kanssa. Ei ollut taspaino kunnossa.
        Siinä ei kuitenkaan mennyt kuin paripäivää, kun kävely ilman tukea taas jotenkin luonnistui. Olen lukenut täältä ihmeissäni, että jotkut ovat jopa töissä keuhkokuumeen jälkeen. Minulta se ei onnistuisi.


      • JJ
        Todella sairas kirjoitti:

        Se, että olisin vieläkin erittäin väsynyt vaatii tarkennusta. Nyt kotihoidossa pystyn tekemään kaikki askareet, ajamaan autolla, käymään kaupassa jne. Ainoa on se, että esim. jos olen käveleskellyt tunninverran haluaisi jo istumaan tai makoileen hetkeksi. Yleiskunto on heikko, vaikka ennen sairautta olen harrastanut liikuntaa jossainmäärin.
        Päiväunet tulee otettua nyt jokapäivä. Heikoimmillaan olin sairaalassa senjälkeen kun pääsin teholta osatolle. Kävelystä ei tullut mitään ennen harjoittelua, kävelin aluksi rollaattorin kanssa. Ei ollut taspaino kunnossa.
        Siinä ei kuitenkaan mennyt kuin paripäivää, kun kävely ilman tukea taas jotenkin luonnistui. Olen lukenut täältä ihmeissäni, että jotkut ovat jopa töissä keuhkokuumeen jälkeen. Minulta se ei onnistuisi.

        Miulla oli kuumeton,oikeesti kuumeeton,keuhkokuume. Alkoi kivulla vasemmassa olkapäässä,josta siirtyi käsivarteen ja siitä edelleen vasempaan kylkeen. Kohta oli jo niin hirveät kivut etten pystynyt liikkumaan kun itkun kanssa sairaalaan. Olin sairaalassa 2 viikkoa,ja sain hapen ja spiran lisäksi Litalginia (relaksantti) ja Tramalia. Miulla on lisäksi ollut 2 kuumeellista keuhkista,näilläkin kerroilla 2 viikkoa sairaalassa,mutta kaikista kauhein oli toi kuumeeton...


      • RSMH
        JJ kirjoitti:

        Miulla oli kuumeton,oikeesti kuumeeton,keuhkokuume. Alkoi kivulla vasemmassa olkapäässä,josta siirtyi käsivarteen ja siitä edelleen vasempaan kylkeen. Kohta oli jo niin hirveät kivut etten pystynyt liikkumaan kun itkun kanssa sairaalaan. Olin sairaalassa 2 viikkoa,ja sain hapen ja spiran lisäksi Litalginia (relaksantti) ja Tramalia. Miulla on lisäksi ollut 2 kuumeellista keuhkista,näilläkin kerroilla 2 viikkoa sairaalassa,mutta kaikista kauhein oli toi kuumeeton...

        mulla 4 päivän "hyppivän" kuumeen 36.7-39,1 välillä jälkeen päivystävällä keuhkokuumeeksi.
        Olin ihmeissään ensin miksi tai mistä pöpö tuli keuhkooni, mietin että olin kuukausi aiemmin yskinny parisen kertaa veristä ysköksiä mutta ei enenmpää sen jälkeen , nyt sain eilen antibioottikuurin, väsyttää kyllä ,minulla ei ole kaikkia oireita ku kuiva yskä ja kuume, särkyä korvissani ja vilunväristykset. Oudoin oire oli se että minkä korkealle kuume nousee mulle tulee hiki ja minkä kuume laskee mulle tulee vilunväristyksiä. 4 viikon päästä keuhkokuvaus. Tämä on eka kerta mulle.


      • kypsätäti
        JJ kirjoitti:

        Miulla oli kuumeton,oikeesti kuumeeton,keuhkokuume. Alkoi kivulla vasemmassa olkapäässä,josta siirtyi käsivarteen ja siitä edelleen vasempaan kylkeen. Kohta oli jo niin hirveät kivut etten pystynyt liikkumaan kun itkun kanssa sairaalaan. Olin sairaalassa 2 viikkoa,ja sain hapen ja spiran lisäksi Litalginia (relaksantti) ja Tramalia. Miulla on lisäksi ollut 2 kuumeellista keuhkista,näilläkin kerroilla 2 viikkoa sairaalassa,mutta kaikista kauhein oli toi kuumeeton...

        keuhkokuume todettiin minulla eilen keuhkokuvasta ja CPR oli alle 10 eli normaali.

        Otin vajaa kaksi viikkoa sitten hepatiitti-A-virusta vastaan Havrix-rokotteen. Rokotuspäivänä yleensä matala 36.3 ruumiinlämpöni kohosi 37,2 asteeseen, käsivarsi oli kipeä vain kolme päivää, mutta hengenahdistus alkoi vaivata pikkuhiljaa päivä päivältä enemmän. Olo oli kehno ja kuumeisen tuntuinen, vaikka kuumetta ei ollutkaan, mittasin jatkuvasti vain 36,2-36,7 lämpöjä. Ihmeellisiä hikoilupuuskia (siis todella kaikki vaatteet ja hiukset litimäriksi) tuli varsinkin öisin ja kumma pahoinvointi velloi mahassa.

        Koska minulla on astma, puhaltelin hengenahdistuksen alettua PEF-mittariin. Vasta kolme päivää ennen keuhkokuumeen toteamista yskä alkoi ja PEF-putosi ensimmäisen kerran eikä noussut astmakohtauslääkkeiden jälkeenkään. Lääkärissä keuhkoista ei kuulunut mitään kummaa ja onneksi jaksoin ponnekkaasti vaatia lisätutkimuksia, kun oloni oli niin minusta niin huono.

        Olisi kiva tietää, mikä vaikutus sillä rokotuksella oli ja pysyikö keuhkokuume kuumeettomana siksi, että syön koko ajan pienen määrän tetrasykliiniä (antibiootti) ruusufinniin. Ja heiluinko todella lähes kaksi viikkoa töissä, treffeillä ja kuntosalilla kuumeettoman keuhkokuumeen kanssa, koska olo oli samalla lailla huono koko ajan.


      • Ei ole kuumetta, jos
        _Vittuun tunut_ kirjoitti:

        Enpä tajunnut, että joku olisi voinut laittaa vielä vastausta. Aikaahan tuosta on jo kulunut, mutta verikokeiden mukaan mykoplasma-bakteeri aiheuttajana. Sain antibiootit jotka helpottivat oireita. Yskä tosin jatku monta kuukautta vielä keuhkokuumeen jälkeenkin. CRP:tä en muista, jostain kumman syystä se näyttää mulla aina normaalia lukemaa olipa mitä hyvänsä oireita. Onneksi kuvista näkyi totuus enkä ollutkaan luulotautinen.

        Mulla samanlaista lämpöilyä, mitä kerroit. Vaihteli juuri tuon lukeman välillä. Sydämen tykytys on kans tuttu oire. Keuhkojen rahina vaihteli. Välillä kuului ja välillä ei kuulunut mitään. Epäilen, että sullakin ollut joku tulehdus. Vai tuliko tilanteeseen mitään selvyyttä?

        immuunipuolustus romahtaa! Tee "immuunipuolustusmittari" joka löytyy sivuilta!

        ........................jatkuu.
        1.(1.)Lactobacillus asidophilus – Luonnollinen saantilähde=Rasvainen lähmänmaito.
        2.(2.)Lactobacillus bulgaricus – Luonnollinen saantilähde=Esimerkiksi Bulgarian jogurtti.
        3.(7.)Bifidobacterium – Luonnollinen saantilähde=Rasvainen lähmänmaito.

        - Joita on yhteensä saatava limakalvoille jatkuvasti päivittäin vähintään 3×1(suositus=3×2)-miljardia bakteeria/vrk muut Probiootit – joten tee näiden bakteereiden saannista elämäntapa(Lue: Rasva- ja Probiootti-remontti(Navikaatio-hakemisto)). Se miksi limakalvojen parantaminen on tosi hidasta puuhaa, selviää kun suhteutat nämä kaksi asiaa:
        1. Mikroskooppisen pienillä bakteereilla parannetaan:
        2. >>>>>>>>>>>>>>>>Elimistön valtavaa-lievästi tulehtunutta (CRP on alle 12) limakalvo aluetta. L-a ja Bif bakteerien pitkäaikaisen bakteeripulan aiheuttaman lievän/laaja-alaisen tulehduksen hoitoon juuri tarvitaan 2.(2.) Lactobacillus bulgaricus bakteeria, jolloin olet pitkällä-turvallisella “antibiootti”-kuuri lla!

        Testasin itse ensin näiden bakteereiden turvallisuuden ennen kuin uskalsin tehdä testejä ulkopuolisilla henkilöillä.
        Potilastesteissä palaute oli 100%.sti positiivista silloin kun Probiootti-bakteerien käytössä ei oltu tehty virheitä!

        Tämä Probiootti-bakteerien palautus limakalvoille on täytettävä kolme ehtoa:
        A. Bakteerien on oltava juuri nämä kolme tärkeintä bakteeria!
        *** 1.(1.)Lactobacillus asidophilus,
        *** 2.(2.)Lactobacillus bulgaricus,
        *** 3.(7.)Bifidobacterium.

        B. Po bakteereita on saatava limakalvoille riittävästi!
        *** 1.(1.)L-a – jonka saantisuositus=2 miljardia bakteeria/vrk.
        *** 2.(2.)L-b – jonka saantisuositus=2 miljardia bakteeria/vrk.
        *** 3.(7.)Bif – jonka saantisuositus=2 miljardia bakteeria/vrk.

        C. ***Po bakteereita on saatava limakalvoille jatkuvasti päivittäin!

        Huom! Ylläolevat bakteeriohjeet soveltuvat limakalvoille vaikka kyseessä ei olisikaan allamainittu(B.) kvht-altistus! ............
        Jatkuu linkissä:
        http://pappasmurffi.nettisivu.org/mhb-kolme-vaikutukseltaan-tarkeinta-probiootti-bakteeria-ovat-immuunipuolustuksen-perusta/mhb-kadonneiden-elamaa-yllapitavien-probiootti-bakteerienmhb-arvoitus-ja-homeiden-antibiootti/


    • Probiootit käyttöön!

      "KVHT-altistus aiheuttaa kaikissa kudoksissa ja kaikilla limakalvoilla solutuhoa ja tarpeellisten maitohappobakteerien-tuhoa. Aiheuttaen keuhkojen limakalvoilla astman kaltaisen tulehdustilan. Kosteusvauriohomeiden-antibiootti tuhoaa tarpeellisia mh-bakteereita, josta seuraa immuuni-puolustuksen heikkeneminen, josta taas seuraa hermostollisen- ja hormonaalisen-järjestelmän heikkeneminen, >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>kunnes limakalvot ovat niin ohuet, että veri irtoaa ja immuunipuolustus romahtaa kokonaan, jolloin elimistö ei pysty enää taistelemaan sairauksia vastaan, josta surullisin seuraus on kuumeeton keuhkokuume.

      Lääkärikään ei pysty edellä mainitussa KVHT-altistuksessa tekemään muuta, kuin:
      - Altistuksen pysyvä lopettaminen joka on puolet hoidosta, mutta se ei tarkoita sitä että kaikki olisi automaattisesti kunnossa! Oireilu poistuu viiveellä, sen nopeammin mitä enemmän syöt po probiottibakteereita kv-homeantibiootin tuhoamien probioottien tilalle, jolloin pikkuhiljaa ajankuluessa pystyt kestämään niin luonnonhomeita, kuin kosteusvauriohomeiden-toksiinia.

      Huomioi tämä: Limakalvojen probioottibakteerien palautusprosessi tarvitsee prikulleen 1.L-a, 2.L-b ja 3.Bif bakteerit (ks tarkemmin alempaa)!

      KVHT-altistuksen aiheuttamat muutokset terveydessäsi näet jo oiretestillä. Testin lopussa on suuntaa antava ohje oireilun poistumiselle laskettuna oireilun tämänhetkisestä tasosta. Mikäli akuuttia tarvetta ei ole, kannattaa siirtää sitä lääkärissä käyntiä, kunnes näet onko se edes tarpeen. Ja vasta sitten jos oiretaso ei laske alle viiden osuman, tarvitaan lääkäriä etsimään missä ne kudosvauriot on ja mitä sitten on tehtävissä.
      Tietenkin jos on akuutti tarve, niin sitten pitää mennä heti lääkäriin!"
      Lainaus tuolta:
      http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Oiretesti.html

    • keuhkokuume(kko?)

      Hei! Luin tässä muiden kirjoittamia "kommentteja". Se miten itse päädyin tälle sivulle, johtuu siitä, että aloin etsimään tietoa keuhkokuumeen oireista. Elikkä nyt on itsellä ollut kuumetta, yskää ja nuhan kaltaisia oireita. Aivastaessa tai niistäessä voi tulla verta nenästä, mutta se kai on ihan normaalia flunssan kaltaisissa oireissa. Ikinä ennen ei siis ole ollut mitään tällaista. Kaveri sanoi, että pelkkä flunssa vain. Mutta siis menin viime viikon tiistaina käymään kouluterveydenhoitajalla ihan muusta syystä, mutta sitten tämä terkkari käski mitata kuumeen. Lämpöä oli 36.9 mutta eilen iltapäivästä kuume kävi jopa 40. Itsellä ei edes tuntut kovin kipeältä olo. Viime yönä sitten heräsin siihen kun palelsi ihan kauheasti, luulen että silloin oili varmaan jotain 39-40. Se ei ollut ollenkaan kiva olo. Yskään tuntuu, että tukehtuu ja tämä on sellaista kuivaa yskää.
      Välillä tuntuu "pistoa" rinnassa ja enemmänkin vasemmassa kyljessä rinnan korkeudella. Siihen en kiinnittäny huomiota, vasta nyt kun luin nuita muiden juttuja ja siellä oli muutamalla ollut samanlaista tunnetta.
      Olen siis 15 vuotias tyttö ja nyt kuume/lämpö on ollut n.10 pv. Minullakin tuo kuume tuntuu katoavan aamuksi, mutta päivällä/iltapäivällä se taas nousee. Olen ollut nyt koko viikon pois koulusta ja sairastanut kotona. Äiti epäili jo keuhkokuumetta, mutta itse olin sitä mieltä, että ei se voi olla kun kuume ei ole niin korkeä (normaalisti siis pyörii siinä 37-38 välillä).

      Toivon pikaista vastausta :)

      • kypsätäti

        Ei se välttämättä mikään keuhkokuume ole, paha keuhkoputkentulehduskin tekee piston tunteen.

        Mitä ilmeisimmin olet kuitenkin sairastanut jo enemmän kuin 5 päivää, jonka tavallinen virusflunssa yleensä kuumetta pitää, joten bakteeri-infektio voi muhia jossakin. Käy lääkärissä, että löytyy se oikea tauti ja troppi.

        Osta Ufox-ilmankostutin makuuhuoneeseen ja apteekista sellainen muovinen vehje, johon laitetaan kuumaa vettä höyryhengittämistä varten. Tarvitset ehdottomasti kosteutusta kaikille limakalvoille hengittämällä sekä juomalla vettä. Kosteutus vähentää yskimistä ja nenäverenvuotoa todella tehokkaasti!

        Minäkin aloin uudelleen yskiä, kun menin töihin, jossa oli kuiva ilma ja puhuakin piti. Kotona yskä lakkasi tunnissa, kun höyryhengitin ja pidin sen ilmankostuttimen päällä.


      • keuhkokuume(kko)
        kypsätäti kirjoitti:

        Ei se välttämättä mikään keuhkokuume ole, paha keuhkoputkentulehduskin tekee piston tunteen.

        Mitä ilmeisimmin olet kuitenkin sairastanut jo enemmän kuin 5 päivää, jonka tavallinen virusflunssa yleensä kuumetta pitää, joten bakteeri-infektio voi muhia jossakin. Käy lääkärissä, että löytyy se oikea tauti ja troppi.

        Osta Ufox-ilmankostutin makuuhuoneeseen ja apteekista sellainen muovinen vehje, johon laitetaan kuumaa vettä höyryhengittämistä varten. Tarvitset ehdottomasti kosteutusta kaikille limakalvoille hengittämällä sekä juomalla vettä. Kosteutus vähentää yskimistä ja nenäverenvuotoa todella tehokkaasti!

        Minäkin aloin uudelleen yskiä, kun menin töihin, jossa oli kuiva ilma ja puhuakin piti. Kotona yskä lakkasi tunnissa, kun höyryhengitin ja pidin sen ilmankostuttimen päällä.

        Pitääpä kokeilla nuita vinkkejä :)


    • keuhkokuume(kko?)

      Ja nieleminen sattuu.. ://

    • aervwercvsdf

      Itselläni on ollut noin 3 viikkoa vasen rinta kipeenä se alkoi parin päivän pienellä kuumeella(37.8 max) ja räkänä mikä tuli keuhkoista ja sen jälkeen oon käyny lenkillä ja salillakin. Viikko sitten spurtattuani rajummin niin että pulssi nousi 170 tuli sellanen olo että keuhkot eivät osanneet hyödyntää happea tarpeeksi ja alkoi pyörryttää lisäksi sydän hakkasi oudosti, tota tapahtumaa ennen luulin että kiputulee kylkilihaksesta kun ei se urheillessa kasvanut. Kävin lääkäris, otti sydänfilmin,verikokeita, ei mitään näkynyt. Sanoi että joku viruksen aiheuttama juttu. Lääkäri käytti jotain lääketieteellisiä ilmaisuja niin en enempää tajunnu. Ja kuunteli keuhkot lisäks. Nyt se kipu vaan jatkuu jos sitä ny kivuks voi sano. Oikean rinnan alalaidassa pienellä aluaalla ja sisemmällä, keuhkossa tai keuhkon ympärillä?

      • Kuumeeton

        Eli kuumeettomassakin keuhkokuumeessa kuume kuitenkin nousee yöllä tai illalla? Mulla on tällä hetkellä ollut koko viikon hirveä yskä ja mietin mistä johtuu.. Mut ei kannata kai epäillä tätä ennen ku kuume nousee.


    • Quit smoking
    • vehnäpullavieköön!

      Help!
      Ensin minulla oli päivystävän lääkärin dg arvio keuhkokuume,ei kuumetta, ääni hävis vaan lauantaina, yskää oli vähän. Sano että mene maanantaina terkkuun verikokeisiin. Ihana tyyppi, heti mycoplasma ja PVK ja viikko saikkuuu. Vastaus, että ei oo keuhkokuumetta ,CRP 5. Pakko oli aina mennä terkkuu ku ei voinu puhelimes asioida,ku ei tullu ääntä. Saikku loppu , käin tk:ssa, kyselivät vaan et mitäs tääl teet..päivystykseen vaan,..heti tuli lääkärille aika kun katto mun labrat, myco positiivinen. Kysyin aiemmin hoitajalta MRSA:sta, koska olin hoitamassa...ei kuulemma voi tarttua.
      No, kuitenkin viikon kuluttua ääni palautui. Ja todettii jälkitautina keuhkokuume! Vihdoinkin lääkkeet! Vaan enpä vielä kehuis mitään.
      Eilisestä asti on särkeny kaikkia käsien niveliä...jotta mitä tää ny sit on ??? Jälkitaudin jälkitautia...vai possunuhaa...

      • CRP-5 kertoo sen,

        että limakalvoillasi on laaja-alainen lievä tulehdus jonka parantaminen ei onnistu antibiooteilla, mutta onnistuu noilla kolmella bakteerilla. Ja kun po bakteeri katoa tapahtuu tarpeeksi kauan, niin seurauksena on mm kuumeeton keuhkokuume!

        ........jatkuu.
        1.(1.)Lactobacillus asidophilus – Luonnollinen saantilähde=Rasvainen lähmänmaito.
        2.(2.)Lactobacillus bulgaricus – Luonnollinen saantilähde=Esimerkiksi Bulgarian jogurtti.
        3.(7.)Bifidobacterium – Luonnollinen saantilähde=Rasvainen lähmänmaito.
        - Joita on yhteensä saatava limakalvoille jatkuvasti päivittäin vähintään 3×1(suositus=3×2)-miljardia bakteeria/vrk muut Probiootit – joten tee näiden bakteereiden saannista elämäntapa(Lue: Rasva- ja Probiootti-remontti(Navikaatio-hakemisto)). Se miksi limakalvojen parantaminen on tosi hidasta puuhaa, selviää kun suhteutat nämä kaksi asiaa:
        1. Mikroskooppisen pienillä bakteereilla parannetaan:
        2. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Elimistön valtavaa-lievästi tulehtunutta (CRP on 1…….12) limakalvo aluetta. L-a ja Bif bakteerien pitkäaikaisen bakteeripulan aiheuttaman lievän/laaja-alaisen tulehduksen hoitoon juuri tarvitaan 2.(2.) Lactobacillus bulgaricus bakteeria, jolloin olet pitkällä-turvallisella ”antibiootti”-kuuri lla!
        Jatkuu...............
        http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/?page_id=19


        Pyri tekemään tuo elämäntapamuutos:
        http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/?page_id=36


        Mutta jos:
        http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/?page_id=67


    • Testaa tuo pirulai-

      nen joka ei haise! Hoito-ohje on linkissä!

      ""......jatkuu. Ohje a, b, c, d, e, f, g, h sarakkeiden täyttöön:
      -Merkkaa a-sarakkeen laatikkoon a sen oireen kohdalle joka täsmää. Laske a-sarakkeen osumat yhteen alas a-yhteenvedon kohdalle.
      -3-4 viikon päästä merkkaa b-sarakkeen laatikkoon b sen oireen kohdalle joka täsmää. Laske b-sarakkeen osumat yhteen alas b-yhteenvedon kohdalle. Jne.
      a|b|c|d|e|f’|g|h|
      _|_|_|_|_|_|_|_|* 1. Unettomuutta.
      _|_|_|_|_|_|_|_|* 2. Väsymys, joka ei mene ohi lepäämällä.
      _|_|_|_|_|_|_|_|* 3. Unelias/sekava olo levosta huolimatta.
      _|_|_|_|_|_|_|_|* 4. Huimausta.
      _|_|_|_|_|_|_|_|* 5. Pahoinvointia ja oksentelua.
      _|_|_|_|_|_|_|_|* 6. >>>>>>>>>>>>>Kiukkuinen, raivareita, ärtyisyyttä ja masennusta.
      _|_|_|_|_|_|_|_|* 7. Vapina.
      _|_|_|_|_|_|_|_|* 8. Viiltää päässä-salamana leikkaavaa päänsärkyä.
      _|_|_|_|_|_|_|_|* 9. Tavallista päänsärkyä.
      _|_|_|_|_|_|_|_|*10. Keskittymisvaikeuksia.
      _|_|_|_|_|_|_|_|*11. Aloitekyvyttömyyttä.
      _|_|_|_|_|_|_|_|*12. Lähimuisti pätkii, sanoja katoaa mielestä hetkellisesti.
      _|_|_|_|_|_|_|_|*13. Sinun on vaikea muistaa sanoja, tuntemasi naapurin nimeä et muista.
      _|_|_|_|_|_|_|_|*14. Kun alat kertomaan x asiasta ja saman tien unohdat mitä piti sanoa.
      _|_|_|_|_|_|_|_|*15. Nielemisvaikeudet.
      _|_|_|_|_|_|_|_|*16. Kasvojen ja raajojen tunnottomuus.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 17. Allergiat ja anafylaksia(=vakava allerginen reaktio).
      _|_|_|_|_|_|_|_| 18. Astma, tai astman tyyppinen tila.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 19. Hengitysvaikeudet.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 20. Syöpä.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 21. Hiusten lähtöä.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 22. Veristä yskää.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 23. Keuhkoverenvuotoa.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 24. Voimaton, jo yhden kerroksen porraskävely vie voimat.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 25. Aamulla saa kaivaa nenästä kuivaa räkää, jossa voi olla verta.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 26. Sieraimet ovat tukossa.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 27. Liman muodostus hengitysteissä, esim aamuisin yskit hartaasti.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 28. Palan(kuristava)tunne-kurkussa, kurkun-kutina, -käheys ja -kipu.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 29. Turvonneet imusolmukkeet.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 30. Turvonneet rauhaset.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 31. Nenäverenvuotoa.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 32. Puhe käheytyy tai vaimenee kokonaan, puhuminen vaatii ponnistelua.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 33. Pientä kuumeilua tai alilämpöä 0,5…..1 C-asteen.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 34. Vilun väristykset.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 35. Yöhikoilu.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 36. Olotila on kuin tulisi flunssasairaaksi, mutta ei sitten tulekaan.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 37. Silmiä särkee ja ne saattavat verestää ja rähmiä.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 38. Katse on epätarkka.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 39. Näköhäiriöitä.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 40. Korvien kutina.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 41. Ihon kutina, kihelmöinti ja pistely. Pahenee suihkussa ja löylyssä.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 42. Akne.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 43. Mustelmia (muuten selittämättömiä).
      _|_|_|_|_|_|_|_| 44. >>>>>>Nivelkipuja, jo pelkkä tiskirätin puristaminen voi olla tuskaa.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 45. Lihaskipuja.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 46. Lihasjäykkyyttä, varsinkin aamulla lihasjäykkyys vaikeuttaa kävelyä.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 47. Näppyjä.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 48. Verisuonet nousevat ns pinnalle.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 49. Läiskiä iholla.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 50. Verenpurkautumia iholla.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 51. Herkistyminen lisäaineille.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 52. Herkistyminen erilaisille keinohajuille.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 53. Suussa on outo mantelimainen makea maku.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 54. Limakalvot(mucous membrane) kuivaa, syljen eritys on vajaata.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 55. Virtsan eritys on runsasta.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 56. Haiseva tumma virtsa, virtsatie-infektio. Ensin lääkärin tutkimus.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 57. Munuaisten, virtsarakon ja virtsateiden kipu.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 58. Hedelmättömyys.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 59. Endometrioosi ja emättimen hiiva-infektiot.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 60. Vatsakipu, ripuli/ummetus, runsaat ilmavaivat, jne.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 61. Toistuvat poskiontelo tulehdukset. Ensin lääkärin tutkimus.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 62. Kipeät jalkapohjat(sole).
      Osumia yhteensä:
      a=____kpl Nimi:_________.____________________pv.___.___.______
      Jatkuu........""
      http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/?page_id=96

    • Katsu21

      En jaksanut kaikkia viestejä lukea, ehkä tähän tapaan joku onkin jo vastannut.
      Itselläni todettiin eilen keuhkokuume (tosin lievä), mikä hämmästytti sillä tunnen itseni melko hyväkuntoiseksi. Kuumetta oli yhden päivän ajan noin 38 astetta ja sitten vain vähän lämpöä. En ole tolkuttoman väsynyt, en edes hireän yskäinen (ainakaan vielä). Mitään muita flunssan oireita ei ole, esim. nuhaa tai kurkkukipua.

      Hengitys tosin tuntuu välillä melko pinnalliselta ja kuumepäivänä keuhkojen alue kipuili kun käänsin kylkeä sängyssä. Siksi hakeuduinkin lääkäriin ja labran (crp 67) sekä keuhkokuvan perusteella pari viikkoa sitten alkanut yskä olikin nyt keuhkokuumetta. Lievissäkin oireissa kannattaa mennä lääkäriin etenkin jos tuntuu, että oireet tuntuvat erilaiselta kuin perus flunssan ohessa yleensä. Itse aloin epäillä vasta tuon keuhkojen kivun takia. Muuten kun olo oli niinkin hyvä, että vähän mietitytti meninkö lääkäriin aivan turhaan.

    • kipeilijä

      minullakin todettiin eilen keuhkokuume röntgenkuvien avulla...
      Normaali flunssa alkoi helmikuun alussa, jonka seurauksena tuli poskiontelontulehdus johon söin antibiootit ja olin viikon sairauslomalla.

      Pari viikkoa tämän kuurin jälkeenkin olo oli surkea ja yskää kokoajan. Viime maanantaina nousi korkea 39 asteen kuume joka pysyi yötä-päivää 38-39 asteen kuumeessa. Menin lääkäriin, joka otti tulehdusarvot, verikokeet sekä nieluviljelyt suun kautta nielusta sekä nenän kautta nielusta... tulehdusarvot olivat suht normaalit n.20. Sairaslomaa tuli 3 pv. Keskiviikkona kuume nousi yli 40 asteen enkä voinut käydä edes vessassa. Yskä oli kova ja muutenkin kovat flunssan oireet.

      Torstaina menin sitten uudestaan lääkäriin joka otti taas tulehdusarvot ja nieluviljelyn. crp oli huomattavasti koholla, n.71. tulehduksen syytä ei kuitenkaan vielä löytynyt joten määräsi keuhko- sekä poskionteloiden kuvauksiin. Röntgenistä ilmeni pneumonia eli keuhkokuume. Sain 10. pvn antibiootit ja samanverran sairauslomaa. Nyt pitäisi levätä, toivottavasti ei tule muita jälkitauteja....

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5540
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3537
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1662
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      206
      1636
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      78
      1092
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1088
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      808
    Aihe