Lähihoitaja/perushoitaja/hoitoapulainen??

Höpsö.

lähihoitaja/perushoitaja/hoitoapulainen? näin lukee mol.fi sivuilla avoimissa työpaikoissa. Eihän hoitoapulainen voi tehdä hoitajan hommia, okei kyllähän niitä paljon on ihan perushoitojutuissa esim. VK:lla mutta: jos sellainen palkataan vallan hoitajan sijasta, niin eihän se onnaa....eihän hoitoapulaisille oo koulussakaan opetettu esim. RR mittausta, lääkehoitoo jne...Yleensähän hoitoapulaiset ovat "virallisemmin" laitoshuoltajia taikka laitosapulaisia.
Yx haku oli että hengityshalvauspotilaan hoitajaksi: perushoitaja taikka hoitoapulainen!!!
ei mun silmiin oo kertaakaan osunut, että esim. leikkaussaliin olis se ja sama kumpi siellä heiluu: sairaanhoitaja vaiko lähihoitaja. Joskus on ollut kyl ihan sama kumpi on, onko lähis vaiko saikku, kun kyseessä on ollut esim. palvelutalo tai vastaava. Mut todentotta, eihän hoitoapuliset opiskele mitään esim. anatomiasta,tai muita hoitojuttuja yms...ihmettelen suuresti!!!

39

13012

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hammaskeijufromhell

      A. Laillistetut ammattihenkilöt



      Laillistettuja ammattihenkilöitä, joille lain nojalla myönnetään ammatinharjoittamisoikeus, ovat lääkäri, hammaslääkäri, proviisori, psykologi, puheterapeutti, ravitsemusterapeutti, farmaseutti, sairaanhoitaja, kätilö, terveydenhoitaja, fysioterapeutti, laboratoriohoitaja, röntgenhoitaja, hammashuoltaja/ suuhygienisti, toimintaterapeutti, optikko ja hammasteknikko (17 nimikettä).



      Edellä mainittuja ammatteja saa säännönmukaisesti harjoittaa vain ao. laillistettu ammattihenkilö.



      Terveydenhuollon oikeusturvakeskus myöntää hakemuksesta laillistuksen em. ammatteihin.


      B. Luvan saaneet ammattihenkilöt



      Terveydenhuollon oikeusturvakeskus voi myöntää ammatinharjoittamisluvan laillistuksen sijasta niille ulkomaalaisille, jotka ovat EU/ETA:n ulkopuolisen valtion kansalaisia ja jotka ovat suorittaneet ao. ammattiin johtavan koulutuksen muussa kuin EU/ETA-valtiossa.



      Lupa on aina määräaikainen ja se voi olla rajoitettu tiettyyn ammattitehtävään.


      C. Nimikesuojatut ammattihenkilöt



      Ammattihenkilöitä, joilla on koulutuksensa perusteella oikeus käyttää nimikesuojattua ammattinimikettä, ovat apuhoitaja, apuneuvoteknikko/apuvälineteknikko, hammashoitaja, jalkojenhoitaja, jalkaterapeutti, koulutettu hieroja, koulutettu kiropraktikko, koulutettu naprapaatti, koulutettu osteopaatti, kuntohoitaja, lastenhoitaja, !!!!lähihoitaja!!!!, lääkintävahtimestari-sairaankuljettaja, mielenterveyshoitaja, mielisairaanhoitaja, perushoitaja, psykoterapeutti, sairaalafyysikko, sairaalageneetikko, sairaalakemisti, sairaalamikrobiologi ja sairaalasolubiologi (22 nimikettä).



      !!!Nimikesuojattujen ammattihenkilöiden ammateissa voivat toimia muutkin henkilöt, joilla on riittävä koulutus, kokemus ja ammattitaito. Heillä ei kuitenkaan ole oikeutta käyttää nimikesuojattua ammattinimikettä.!!!



      Terveydenhuollon oikeusturvakeskus merkitsee rekisteriin ammattinimikettä käyttämään oikeutetun ammattihenkilön.

      Tuon takia.
      Lähihoitaja on Nimikesuojattu ammattihenkilö ja virassa voi toimia ilman koulutusta,mutta ei lähihoitajan ammattinimekkeellä.Sairaanhoitajana ei voi työskennellä kun sairaanhoitajan tutkinnon suorittanut henkilö.

      • ...............

        Juu näin on. Meillä valittiin juuri lähihoitajan toimeen sosionomi. Kyllä sitäkin ihmeteltiin, kuinka hoitajana voi toimia ilman terveydenhuollon koulutusta..


      • otapa selvää
        ............... kirjoitti:

        Juu näin on. Meillä valittiin juuri lähihoitajan toimeen sosionomi. Kyllä sitäkin ihmeteltiin, kuinka hoitajana voi toimia ilman terveydenhuollon koulutusta..

        useat sosionomit ovat pohjakoulutukseltaa lähihoitajia, saattaapa olla tämäkin sosionomi.


      • ..............
        otapa selvää kirjoitti:

        useat sosionomit ovat pohjakoulutukseltaa lähihoitajia, saattaapa olla tämäkin sosionomi.

        Juu tiedän, että koulutuksena vain sosionomi koska kyseinen ihminen on ystäväni.


      • Ei se välttäm..
        ............... kirjoitti:

        Juu näin on. Meillä valittiin juuri lähihoitajan toimeen sosionomi. Kyllä sitäkin ihmeteltiin, kuinka hoitajana voi toimia ilman terveydenhuollon koulutusta..

        Vaikka palkattiinkin sosionomi niin onko se huono asia? Riippuen aivan työstä. Sosionomit opiskelevat ainakin nykyään niin s.c pistot kuin lääkehoidot ja -laskut.. Moniammatillisuus kunniaan.


      • AMMATTI
        Ei se välttäm.. kirjoitti:

        Vaikka palkattiinkin sosionomi niin onko se huono asia? Riippuen aivan työstä. Sosionomit opiskelevat ainakin nykyään niin s.c pistot kuin lääkehoidot ja -laskut.. Moniammatillisuus kunniaan.

        VOI OLLA MIKÄ VAAN JA KAIKKEE VOI OPPIA.
        HOITAJIA ON BUBEISSA NÄHTY KALJAHANASSAKIN
        SEKÄ PERUNAPELLOILLA JA KAUPAN KASSANA.
        KAIKKI VOI OPETELLA. ITSEKIN OLEN HOITOAPULAINEN
        KEHITYSVAMMA-ALALLE KOULUTETTU
        MUTTA HOITAJAN SIJAISUUKSIA TEHNYT PALJON .
        SAMOIN OLEN OLLUT SIIVOUS-RUOKA-PUOLELLA
        SAIRAALA-APULAISENAKIN VÄLILLÄ JA SIELLÄ OPIN
        ETTÄ HOITAJAT ON TOSI ILKEITÄ LAITOSAPULAISILLE
        JA SAIRAALA-APULAISILLE !!
        OIKEEN HÄVETTI ETTÄ OLENKO MINÄKIN OLLUT
        TUOLLAINEN ?? HUI . ME OLLAAN KAIKKI VAAN IHMISIÄ EIKÄ AMMATTEJA .ENTISET HOITAJAT ON KENKUIMMAT
        POTILAAT SITTEN .........
        IHMINEN ON IHMINEN OLI SE POTILAANA TAI
        SIIVOOMASSA TAI HOITAJANA TAI SITTEN PULPETIN
        TAKANA TAI FILOSOFOIMASSA .IHMINEN VAAN .
        KAIKKI OLLAAN IHAN SAMANLAISIA JA SAMOISTA
        AINEISTA TEHTYJÄ .
        TEKI HYVÄÄ OLLA HOITAJIEN HAUKUTTAVANA
        NIIN NYT OSAA ITSE OLLA HAUKKUMATTA LAITOSHENKILÖKUNTAA .JOKAISTA TARVITAAN YHTÄPALJON.
        MUUTEN EI HOMMAT PYÖRI .
        HOITAJANA TEHTÄVÄ ON AUTTAA POTILASTA EIKÄ
        MIETTIÄ MIKÄ TILLELI ON .IHMINEN IHMISELLE VAAN.
        HOITAJAKIN ON AIKANAAN HOIDETTAVANA .
        TEKEE SEN MIKÄ ON HYVÄÄ JA MINKÄ OSAA.
        ARVOSTAA TOISIA JA AUTTAA MISSÄ PYSTYY .
        TYÖN EI PITÄISI OLLA OMAN STATUKSEN KOROSTA-
        MISTA HOITO-ALALLA VAAN HEIKOMMASSA ASEMASSA
        OLEVIEN AUTTAMISTA . OIKEESTAAN MITÄ SEN ON
        VÄLIÄ MIKÄ KOULUTUS ON JOS EI OSAA LAITTAA
        TOSSUJA JALKAAN TOISELLE ??


      • v.-90 valmistunut

        Perushoitaja on edelleenkin Perushoitaja ei Lähihoitaja.Perushoitajalla on vanhamuotoinen koulutus ei nykyinen Lähihoitajan koulutus! Perushoitaja saa käyttää ja edelleen käyttääkin Perushoitaja nimikettä.Koulutus oli laajempi ja sen pystyi suorittamaan vain ja ainoastaan Terveydenhuolto-oppilaitoksessa.Joten älkää hyvät ihmiset sekoittako meitä Perushoitajia Lähihoitajiin.


    • +++++

      Mielestäni hoitoapulainen voi hyvinkin tehdä hoitotyötä.
      Omasta kokemuksestani(olen itse sh),voin sanoa, että vuosia hoitotyötä tehnyt hoitoapulainen on paljonkin osavaampi käytännön työssä, kuin vasta valmistunut lähihoitaja. Hoitoapulaiset tekevät käytännön perustyötä, eivät jaa lääkkeitä tms. Ei mikään koulutus eikä ammattinimike tee hyvää hoitajaa, kyllä se on se työ , joka opettaa.

      • ...................

        "Omasta kokemuksestani(olen itse sh),voin sanoa, että vuosia hoitotyötä tehnyt hoitoapulainen on paljonkin osavaampi käytännön työssä, kuin vasta valmistunut lähihoitaja"

        Myös vastavalmistuneeseen sairaanhoitajaankin verrattuna.


    • viidettä vuotta

      hoitoapulaisena ja olen opiskellut omaehtoisesti anatomiaa ,kirjana luut ja ytimet. lisäksi olen myös ottaanut ja harjoitellut rr mittauksia, sekä myöskin latinan sanastoa esim. verenkierrosta, aivoista sekä luista. en nyt tietenkää ole minnekkään leikkaus salin menossa vaan teen ihan samaa hommaa kuin lh:kin paitsi lääkkeitä en voi jakaa kippoihin. mielestäni tuo sinun komenttisi että eihän ne apulaiset mitään opiskele on vähän väärä, ei pidä yleistää !! ja itse olen todella tyytyväinen työhöni vaikka mulla ei sitä lh:n koulutusta olekkaan.

      • mm..

        mielestäni myös lähi- ja perushoitajan opinnoissa on niin suuri ero ettei niitä saisi hakea samaan tehtävään. olen lähihoitaja, jolle on myös koulussa kanylointi opetettu (vapaavalintaisena), silloin kun perushoitajia koulutettiin, heille ei anatomiaa, lääkehoitoa eikä hoitotoimenpiteitä opetettu niin laajasti kun nykyään sairaanhoitoon suuntautuneille lähihoitajille. hengityshalvauspotilaita ei koskaan saisi hoitoapulainen hoitaa, koska hän ei ole saanut virallisesti hyväksyttyä koulutusta hengityskoneen käyttöön, happisaturaatioiden mittaamiseen, tulkitsemiseen, hapen antoon, mahdollisesti peg-letkuruokintaan ja lääkkeiden antoon. onhan se hienoa jos itsenäisesti opiskelee, mutta sitä ei silti voida hyväksyä, koska mihin me kouluja kaipaamme jos voimme itse opiskella ammatin ja työnantaja luottaa siihen että se riittää! joten hoitoapulaisen vastuualue loppuu aika lailla tasan vaipanvaihtoon ja rasvauksiin tai vaippahyllyjen täyttämiseen, ainakin isommissa kaupungeissa!
        tuoreena lähihoitajana koen sen ammattitaitoani loukkaavaksi, että sairaala-apulaiset tai hoitoapulaiset saisivat saman vastuun kun lähihoitajakin, eihän sekään koskaan olisi mahdollista, että lähihoitajalla olisi sama vastuu kuin sairaanhoitajalla. (ellei oteta pienet paikkakunnat huomioon, jossa lähihoitajalla on mahdollista saada iv-lupakin) eihän lähihoitajaopinnoista edes hyväkslueta mitään jos jatkaa sairaanhoitajaksi opiskelemista.. että niin tämä meidän ammattiylpeytemme kasvaa ja kukoistaa.. TIETOTAITO EI YLLÄ SAIRAANHOITAJAN TASOLLE, MUTTA ITSEOPISKELLUT HOITOAPULAINEN TEKEE LÄHIHOITAJAN TEHTÄVIÄ SUJUVASTI..

        tarkoitukseni ei ole loukata ketään tai kenenkään kiinnostusta opiskeluun, ihmettelen vaan ääneen sitä mitä jokainen lähihoitaja itsekseen ajattelee.


      • Hammaskeiju from hell
        mm.. kirjoitti:

        mielestäni myös lähi- ja perushoitajan opinnoissa on niin suuri ero ettei niitä saisi hakea samaan tehtävään. olen lähihoitaja, jolle on myös koulussa kanylointi opetettu (vapaavalintaisena), silloin kun perushoitajia koulutettiin, heille ei anatomiaa, lääkehoitoa eikä hoitotoimenpiteitä opetettu niin laajasti kun nykyään sairaanhoitoon suuntautuneille lähihoitajille. hengityshalvauspotilaita ei koskaan saisi hoitoapulainen hoitaa, koska hän ei ole saanut virallisesti hyväksyttyä koulutusta hengityskoneen käyttöön, happisaturaatioiden mittaamiseen, tulkitsemiseen, hapen antoon, mahdollisesti peg-letkuruokintaan ja lääkkeiden antoon. onhan se hienoa jos itsenäisesti opiskelee, mutta sitä ei silti voida hyväksyä, koska mihin me kouluja kaipaamme jos voimme itse opiskella ammatin ja työnantaja luottaa siihen että se riittää! joten hoitoapulaisen vastuualue loppuu aika lailla tasan vaipanvaihtoon ja rasvauksiin tai vaippahyllyjen täyttämiseen, ainakin isommissa kaupungeissa!
        tuoreena lähihoitajana koen sen ammattitaitoani loukkaavaksi, että sairaala-apulaiset tai hoitoapulaiset saisivat saman vastuun kun lähihoitajakin, eihän sekään koskaan olisi mahdollista, että lähihoitajalla olisi sama vastuu kuin sairaanhoitajalla. (ellei oteta pienet paikkakunnat huomioon, jossa lähihoitajalla on mahdollista saada iv-lupakin) eihän lähihoitajaopinnoista edes hyväkslueta mitään jos jatkaa sairaanhoitajaksi opiskelemista.. että niin tämä meidän ammattiylpeytemme kasvaa ja kukoistaa.. TIETOTAITO EI YLLÄ SAIRAANHOITAJAN TASOLLE, MUTTA ITSEOPISKELLUT HOITOAPULAINEN TEKEE LÄHIHOITAJAN TEHTÄVIÄ SUJUVASTI..

        tarkoitukseni ei ole loukata ketään tai kenenkään kiinnostusta opiskeluun, ihmettelen vaan ääneen sitä mitä jokainen lähihoitaja itsekseen ajattelee.

        Miltä sairaanhoitajista tuntuu kun lähihoitajat hyppii nenille.Hyvä kirjoistus btw.


      • peace-1986
        mm.. kirjoitti:

        mielestäni myös lähi- ja perushoitajan opinnoissa on niin suuri ero ettei niitä saisi hakea samaan tehtävään. olen lähihoitaja, jolle on myös koulussa kanylointi opetettu (vapaavalintaisena), silloin kun perushoitajia koulutettiin, heille ei anatomiaa, lääkehoitoa eikä hoitotoimenpiteitä opetettu niin laajasti kun nykyään sairaanhoitoon suuntautuneille lähihoitajille. hengityshalvauspotilaita ei koskaan saisi hoitoapulainen hoitaa, koska hän ei ole saanut virallisesti hyväksyttyä koulutusta hengityskoneen käyttöön, happisaturaatioiden mittaamiseen, tulkitsemiseen, hapen antoon, mahdollisesti peg-letkuruokintaan ja lääkkeiden antoon. onhan se hienoa jos itsenäisesti opiskelee, mutta sitä ei silti voida hyväksyä, koska mihin me kouluja kaipaamme jos voimme itse opiskella ammatin ja työnantaja luottaa siihen että se riittää! joten hoitoapulaisen vastuualue loppuu aika lailla tasan vaipanvaihtoon ja rasvauksiin tai vaippahyllyjen täyttämiseen, ainakin isommissa kaupungeissa!
        tuoreena lähihoitajana koen sen ammattitaitoani loukkaavaksi, että sairaala-apulaiset tai hoitoapulaiset saisivat saman vastuun kun lähihoitajakin, eihän sekään koskaan olisi mahdollista, että lähihoitajalla olisi sama vastuu kuin sairaanhoitajalla. (ellei oteta pienet paikkakunnat huomioon, jossa lähihoitajalla on mahdollista saada iv-lupakin) eihän lähihoitajaopinnoista edes hyväkslueta mitään jos jatkaa sairaanhoitajaksi opiskelemista.. että niin tämä meidän ammattiylpeytemme kasvaa ja kukoistaa.. TIETOTAITO EI YLLÄ SAIRAANHOITAJAN TASOLLE, MUTTA ITSEOPISKELLUT HOITOAPULAINEN TEKEE LÄHIHOITAJAN TEHTÄVIÄ SUJUVASTI..

        tarkoitukseni ei ole loukata ketään tai kenenkään kiinnostusta opiskeluun, ihmettelen vaan ääneen sitä mitä jokainen lähihoitaja itsekseen ajattelee.

        Ajattelen kokolail samoin..Hieno kirjoitus..olen itse -98 valmistunut l.hoitaja..(sairaanhoito-ja huolenpito) ja olen ylpeä koulutuksestani..jos en itse olisi niin kuka sitten..Ammattitaitoa on kertynyt mukavasti,enkä tosiaankaan häpeä koulutustani..Itse olen työn ohessa myös käynt koulutuspäivillä jotta uutta tietoa on kertynyt.Meidän työpaikalla vailla mitään koulutusta ovat niin tärkeitä jotta..heillä on "ammattitaito"mahtavaa..se heitä sapettaa kun eivät saa meidän l.hoitajien "mahtavaa"palkkaa vaikka tekevät aivan "samaa" kuin mekin..niinpä....


      • nähty ja koettu useasti eri...

        koko sairaanhoito systeemi on nykyään ihan retuperällä.
        eikä noita oikeuksiakaan taideta enää nii pilkulleen viilata, taitaa olla ihan sama ookko apulainen,- lähih, vai sairaanh.
        taitaa nykysin olla enempi vaan nimike rintapieles.

        apulaisen hommiin pääsee ilman koulutusta, ja siellä nämä täysin kokemattomat/ kouluttautumattomat sitten jakavat myös lääkkeitä. (mihin ei siis lupaa olisi)
        nim. erittäin paljon kokemusta ja tietoa tuosta asiasta.

        mutta tekemälläkin oppii... ja toiset kyllä niin paremmin, kuin opiskelemalla.
        opiskelu ei siis tee ihmisestä alalla kuin alalla sen parempaa, kuin sellainen ihminen joka on sitä kyseistä työtä tekemällä oppinut hommat.
        ja valitettavasti kaikkia jokka ovat kouluttautuneet loukkaan nyt, sillä joskus ja aikas useenkin nämä työtä tekemällä oppineet tekevät enempi töitä suurella sydämmellä, ja tekemällä on saatu kokemusta, ja monta erilaista näkemystä asiasta.
        kun taas lukeneella on periaatteessa vain yksi tai kaksi näkemystä.

        että tekemällä oppii, ja saa juuri kokemusta.
        ei pelkällä lukemisella opita. mutta myös teoreettinen puoli on myös hyväksi...
        mutta ihmisestä se on kiinni, toiset oppii opiskelemalla toiset käytännön työssä paremmin.
        asia josta ei voi kiistellä. kun se on totuus.


      • Perushoitaja
        mm.. kirjoitti:

        mielestäni myös lähi- ja perushoitajan opinnoissa on niin suuri ero ettei niitä saisi hakea samaan tehtävään. olen lähihoitaja, jolle on myös koulussa kanylointi opetettu (vapaavalintaisena), silloin kun perushoitajia koulutettiin, heille ei anatomiaa, lääkehoitoa eikä hoitotoimenpiteitä opetettu niin laajasti kun nykyään sairaanhoitoon suuntautuneille lähihoitajille. hengityshalvauspotilaita ei koskaan saisi hoitoapulainen hoitaa, koska hän ei ole saanut virallisesti hyväksyttyä koulutusta hengityskoneen käyttöön, happisaturaatioiden mittaamiseen, tulkitsemiseen, hapen antoon, mahdollisesti peg-letkuruokintaan ja lääkkeiden antoon. onhan se hienoa jos itsenäisesti opiskelee, mutta sitä ei silti voida hyväksyä, koska mihin me kouluja kaipaamme jos voimme itse opiskella ammatin ja työnantaja luottaa siihen että se riittää! joten hoitoapulaisen vastuualue loppuu aika lailla tasan vaipanvaihtoon ja rasvauksiin tai vaippahyllyjen täyttämiseen, ainakin isommissa kaupungeissa!
        tuoreena lähihoitajana koen sen ammattitaitoani loukkaavaksi, että sairaala-apulaiset tai hoitoapulaiset saisivat saman vastuun kun lähihoitajakin, eihän sekään koskaan olisi mahdollista, että lähihoitajalla olisi sama vastuu kuin sairaanhoitajalla. (ellei oteta pienet paikkakunnat huomioon, jossa lähihoitajalla on mahdollista saada iv-lupakin) eihän lähihoitajaopinnoista edes hyväkslueta mitään jos jatkaa sairaanhoitajaksi opiskelemista.. että niin tämä meidän ammattiylpeytemme kasvaa ja kukoistaa.. TIETOTAITO EI YLLÄ SAIRAANHOITAJAN TASOLLE, MUTTA ITSEOPISKELLUT HOITOAPULAINEN TEKEE LÄHIHOITAJAN TEHTÄVIÄ SUJUVASTI..

        tarkoitukseni ei ole loukata ketään tai kenenkään kiinnostusta opiskeluun, ihmettelen vaan ääneen sitä mitä jokainen lähihoitaja itsekseen ajattelee.

        Heippa!
        Olen opiskellut perushoitajaksi ja lähihoitajaksi. Minun mielestäni perushoitajan koulutus oli parempi kuin nykyinen lähihoitajakoulutus. Perushoitajat koulutettiin HOITAJIKSI. Lähihoitajista koulutetaan nykyään sellaisia "jokapaikan höyliä" . Molemmat ammattikunnat ovat käyneet monta vuotta koulua ja ajattelevat olevansa hoitajia, mutta käytännössä lähihoitajien sekä perushoitajien paikat muutetaan sitten sairaanhoitajien paikoiksi. Sairaanhoitajista on puolestaan tullut niin teoreettinen ammattikunta tehdäkseen ihan oikeata hoitotyötä, että hoitotyö taitaa loppujen lopuksi jäädä niille hoitoapulaisille tai pikakurssin käynneille työllistetyille.


      • sitten perus
        Perushoitaja kirjoitti:

        Heippa!
        Olen opiskellut perushoitajaksi ja lähihoitajaksi. Minun mielestäni perushoitajan koulutus oli parempi kuin nykyinen lähihoitajakoulutus. Perushoitajat koulutettiin HOITAJIKSI. Lähihoitajista koulutetaan nykyään sellaisia "jokapaikan höyliä" . Molemmat ammattikunnat ovat käyneet monta vuotta koulua ja ajattelevat olevansa hoitajia, mutta käytännössä lähihoitajien sekä perushoitajien paikat muutetaan sitten sairaanhoitajien paikoiksi. Sairaanhoitajista on puolestaan tullut niin teoreettinen ammattikunta tehdäkseen ihan oikeata hoitotyötä, että hoitotyö taitaa loppujen lopuksi jäädä niille hoitoapulaisille tai pikakurssin käynneille työllistetyille.

        ja sitten lähi...
        muistan itse kun oli vielä hilkka päässä
        ja kivikovat esiliinat tärkätyt ....kauheeta ja
        alkeelliset metalli astiat kaikki sairaaloissa.
        teiteltiin vaan ja kumarrettiin lääkäreitäkin .nythän lääkärit jo kumartaa siivoojaa.... ajat muuttuu mehän ollaan kaikki vaan tavallisia ihmisiä ihan jokainen .
        kaikki käy kakkalla ja kaikki syö.
        ei mitän eroa ole . kaikki syntyy ja kaikki kuolee.
        sellaista elämä on kaikille .
        käymässä vaan ja sitten taivaan kotiin .
        ollaan vaan kiitollisia terveistä päivistä ja
        pullan tuoksusta että yleensä on pullaa .
        nuorena jaksaa juosta ja passata vanhana
        ei jaksa kun istua ja ihmetellä .
        elämä on lahja ja se otetaan pois aikanaan.
        eletään se kauniisti ja hyvää tehden .
        määranpäänä taivas.
        siivoojatkin on vaan tavallisia ihmisiä kuulkaa.
        niinkuin on presidentitkin . ihan vaan jonkun naisen synnyttämiä ihmisiä .ei pidä pelätä .
        ei saa työpaikallakaan ketään sortaa sen takia onko sillä mikäkin koulutus .ei ihmisarvo roiku kiinni ammatissa .joillain on montakin kaulutusta ja ammattia tai voi vanhanakin opiskella miksi vaan tai joku ei välitä sellaisista vaan tykkää vaikka taiteesta .ollaan niin erilaisia kaikki . tavallisia ihmisiä .


      • se työ tulee tehtyä
        nähty ja koettu useasti eri... kirjoitti:

        koko sairaanhoito systeemi on nykyään ihan retuperällä.
        eikä noita oikeuksiakaan taideta enää nii pilkulleen viilata, taitaa olla ihan sama ookko apulainen,- lähih, vai sairaanh.
        taitaa nykysin olla enempi vaan nimike rintapieles.

        apulaisen hommiin pääsee ilman koulutusta, ja siellä nämä täysin kokemattomat/ kouluttautumattomat sitten jakavat myös lääkkeitä. (mihin ei siis lupaa olisi)
        nim. erittäin paljon kokemusta ja tietoa tuosta asiasta.

        mutta tekemälläkin oppii... ja toiset kyllä niin paremmin, kuin opiskelemalla.
        opiskelu ei siis tee ihmisestä alalla kuin alalla sen parempaa, kuin sellainen ihminen joka on sitä kyseistä työtä tekemällä oppinut hommat.
        ja valitettavasti kaikkia jokka ovat kouluttautuneet loukkaan nyt, sillä joskus ja aikas useenkin nämä työtä tekemällä oppineet tekevät enempi töitä suurella sydämmellä, ja tekemällä on saatu kokemusta, ja monta erilaista näkemystä asiasta.
        kun taas lukeneella on periaatteessa vain yksi tai kaksi näkemystä.

        että tekemällä oppii, ja saa juuri kokemusta.
        ei pelkällä lukemisella opita. mutta myös teoreettinen puoli on myös hyväksi...
        mutta ihmisestä se on kiinni, toiset oppii opiskelemalla toiset käytännön työssä paremmin.
        asia josta ei voi kiistellä. kun se on totuus.

        ja ne potilaat hoidettua .
        sama se on kodeissakin kunhan vaan tulee
        hommat hoidettua ei sen väliä kuka sen
        tekee .
        kai nyt jokainen osaa
        laittaa sukkia jalkaan
        ja juottaa toista jolla on jano ilman
        kouluakin . ei saa olla niin nipo.
        jos itse haluaa opiskella se on hyvä juttu
        jos toiset ei niin sekin on hyvä juttu .
        moni kyllä osaa vaihtaa lakanat
        sänkyyn ja auttaa ihmisen vessaan
        ilman 3 vuoden koulutustakin .
        perusasiat ei koskaan muutu .
        kaikesta on vaan tehty niin vaikeata .
        ihan yksinkertaisista asioista riidellään
        eikä se ketään hyödytä .
        hoitajien pitäisi rakastaa toisiaan ja muitakin . lopultakin kaikki käy töissä
        paitsi sen takia että kaikista pitää huolehtia
        myös maksaakseen omat laskunsa .
        annetaan kaikkien hoitaa työnsä ja asiansa
        niinkuin kukin kyvyillään osaa .
        lyhyt on hoitotyötä tekevienkin elämä
        ei saa hukata sitä kateuteen ja
        pahan miettimiseen vaan kaikkeen hyvään
        ja iloiseen olemiseen . miten teen tuonkin
        työkaverin päivän hyväksi tänään että
        sekin reppana jaksaa täällä .
        kotonakin täytyy jaksaa ja siellä
        voi olla lapsilauma odottamassa ruokaa.
        ei saakuulkaa ruoskia toisia ihmisiä
        henkihieveriin eikä itseäänkään .
        ole ystävällinen sinulle ja toisille.


      • Perushoitaja
        Perushoitaja kirjoitti:

        Heippa!
        Olen opiskellut perushoitajaksi ja lähihoitajaksi. Minun mielestäni perushoitajan koulutus oli parempi kuin nykyinen lähihoitajakoulutus. Perushoitajat koulutettiin HOITAJIKSI. Lähihoitajista koulutetaan nykyään sellaisia "jokapaikan höyliä" . Molemmat ammattikunnat ovat käyneet monta vuotta koulua ja ajattelevat olevansa hoitajia, mutta käytännössä lähihoitajien sekä perushoitajien paikat muutetaan sitten sairaanhoitajien paikoiksi. Sairaanhoitajista on puolestaan tullut niin teoreettinen ammattikunta tehdäkseen ihan oikeata hoitotyötä, että hoitotyö taitaa loppujen lopuksi jäädä niille hoitoapulaisille tai pikakurssin käynneille työllistetyille.

        Vastaus
        Olet aivan oikeassa.Perushoitaja koulutus oli parempi kuin nykyinen lähihoitaja,meidät todellakin koulutettiin HOITAJIKSI.Ei silloin ollut mitään suuntautumisia vaan kaikki aihe alueet varpaita päähän asti käytiin läpi ja jokainen ruumiinosa tuli tutuksi ja kelpasi töihin joka paikkaan.Nykyajan suuntaukset:- lapset-ja nuoret,hoito-ja huolenpito, jne.Ovat päteviä sille omaan kategoriaansa. Niillä on vain se yksi tietty asia hallinnassa,jota ovat vuoden päntänneet,meillä vanhoilla piti olla ja on edelleenkin jokaiselta alueelta tieto/taitoa.


      • Kristus pelastaa
        mm.. kirjoitti:

        mielestäni myös lähi- ja perushoitajan opinnoissa on niin suuri ero ettei niitä saisi hakea samaan tehtävään. olen lähihoitaja, jolle on myös koulussa kanylointi opetettu (vapaavalintaisena), silloin kun perushoitajia koulutettiin, heille ei anatomiaa, lääkehoitoa eikä hoitotoimenpiteitä opetettu niin laajasti kun nykyään sairaanhoitoon suuntautuneille lähihoitajille. hengityshalvauspotilaita ei koskaan saisi hoitoapulainen hoitaa, koska hän ei ole saanut virallisesti hyväksyttyä koulutusta hengityskoneen käyttöön, happisaturaatioiden mittaamiseen, tulkitsemiseen, hapen antoon, mahdollisesti peg-letkuruokintaan ja lääkkeiden antoon. onhan se hienoa jos itsenäisesti opiskelee, mutta sitä ei silti voida hyväksyä, koska mihin me kouluja kaipaamme jos voimme itse opiskella ammatin ja työnantaja luottaa siihen että se riittää! joten hoitoapulaisen vastuualue loppuu aika lailla tasan vaipanvaihtoon ja rasvauksiin tai vaippahyllyjen täyttämiseen, ainakin isommissa kaupungeissa!
        tuoreena lähihoitajana koen sen ammattitaitoani loukkaavaksi, että sairaala-apulaiset tai hoitoapulaiset saisivat saman vastuun kun lähihoitajakin, eihän sekään koskaan olisi mahdollista, että lähihoitajalla olisi sama vastuu kuin sairaanhoitajalla. (ellei oteta pienet paikkakunnat huomioon, jossa lähihoitajalla on mahdollista saada iv-lupakin) eihän lähihoitajaopinnoista edes hyväkslueta mitään jos jatkaa sairaanhoitajaksi opiskelemista.. että niin tämä meidän ammattiylpeytemme kasvaa ja kukoistaa.. TIETOTAITO EI YLLÄ SAIRAANHOITAJAN TASOLLE, MUTTA ITSEOPISKELLUT HOITOAPULAINEN TEKEE LÄHIHOITAJAN TEHTÄVIÄ SUJUVASTI..

        tarkoitukseni ei ole loukata ketään tai kenenkään kiinnostusta opiskeluun, ihmettelen vaan ääneen sitä mitä jokainen lähihoitaja itsekseen ajattelee.

        Kehitysvamma alan hoitoapulainen syöttää vammaisia nenämahaletkun kautta ja tuntee hengityskoneet ja lääkkeiden antotavat sekä asentohoidon ja kanyylht.Koko Perushoito on ihan sama . Perushoitoa vain rakkaat ystävät .Perushoitaja ei pärjää ollenkaan monivammaisen ja epämuodostuneiden kanssa että kehitysvammoista heillä taas ei ole koulutusta .Rakastetaan toisiamme ja siunataan .Tehtaantyöntekijätkin on arvokkaita ja kampaajat ei saa olla julma ja itsekäs : ammatteja on miljoonia , kaikkia tarvitaan.


      • ui7iuif7i
        Kristus pelastaa kirjoitti:

        Kehitysvamma alan hoitoapulainen syöttää vammaisia nenämahaletkun kautta ja tuntee hengityskoneet ja lääkkeiden antotavat sekä asentohoidon ja kanyylht.Koko Perushoito on ihan sama . Perushoitoa vain rakkaat ystävät .Perushoitaja ei pärjää ollenkaan monivammaisen ja epämuodostuneiden kanssa että kehitysvammoista heillä taas ei ole koulutusta .Rakastetaan toisiamme ja siunataan .Tehtaantyöntekijätkin on arvokkaita ja kampaajat ei saa olla julma ja itsekäs : ammatteja on miljoonia , kaikkia tarvitaan.

        Tomppeli. Siis kaikki keharit ovat kuvailemasi kaltaisia. Ei helkutti että olet idiootti.


      • selevä
        Perushoitaja kirjoitti:

        Vastaus
        Olet aivan oikeassa.Perushoitaja koulutus oli parempi kuin nykyinen lähihoitaja,meidät todellakin koulutettiin HOITAJIKSI.Ei silloin ollut mitään suuntautumisia vaan kaikki aihe alueet varpaita päähän asti käytiin läpi ja jokainen ruumiinosa tuli tutuksi ja kelpasi töihin joka paikkaan.Nykyajan suuntaukset:- lapset-ja nuoret,hoito-ja huolenpito, jne.Ovat päteviä sille omaan kategoriaansa. Niillä on vain se yksi tietty asia hallinnassa,jota ovat vuoden päntänneet,meillä vanhoilla piti olla ja on edelleenkin jokaiselta alueelta tieto/taitoa.

        Väitätkö siis, että lasten- ja nuorten puolelle suuntautunut lähihoitaja EI OLISI pätevä muussa hoitotyössä? Aika kapeakatseista ajattelua kertakaikkiaan.

        Itse valmistuin lasten- ja nuorten puolelta melkein 5v sitten. Tieni on sen jälkeen kulkenut sairaanhoidon piiriin ja lastenosastolle. Teen siis hoitotyötä yhdessä saikkarien yms kanssa.

        Olen myös saanut hyvin kattavan koulutuksen IV-lupineen. Tälläkin hetkellä on trakeostomia se "omin" juttu. Kai tiesit, että lastenhoitajia on muuallakin, kuin päiväkodissa? Ja heillä on pykälää kattavampi tieto ja taito hoiva-alalla?

        Itseasiassa meillä on vain ja ainoastaan lastenhoitajia sekä saikkareita osastolla hoivaamassa. Samat lääketentit yms pitää olla hallussa ammattinimikkeestä huolimatta. En koe olevani jotenkin "ala-arvoisempi" perushoitajiin verrattuna. Päinvastoin!

        Olen siis ihan samalla tavalla HOITAJA!


    • HYVÄ KOULUTUS

      HOITOAPULAISEN KOULUTUKSEEN KUULUU
      RR-MITTAUS SEKÄ PERUSHOITO JA GERIATRINEN
      SAIRAANHOITO JA PSYKOLOGIA SEKÄ PSYKIATRIA
      JA TAUTIOPPI SEKÄ KASVATUS JA OPETUS.
      AINAKIN KEHITYSVAMMA-ALAN HOITOAPULAISILLA
      ON RANKKA KOULUTUS VAIKKA EI OLE LÄÄKEKOULUTUSTA
      PAITSI PER OS MITEN MITÄKIN ANNETAAN JA MIHIN
      .PERSUTIEDOT ON OPETETTU SEKÄ PERÄPUIKKOJEN
      ANTO JA TUSEERAUSTA MYÖTEN .MS POTILAAN HOITO
      JA VAIKEASTI VAMMAISET SEKÄ KOULUNKÄYNTIAVAUSTAJAN
      HARJOITUSKIN SEKÄ PÄIVÄHUOLTOLAT JA SUOJATYÖSKES
      KUKSESSA TYÖHARJOITTELU .
      KEHITYSVAMMA-ALAN HOITOAPULAISILLA
      ON MYÖS SAIRAANHOITO -OPPI .
      KYLLÄ SE HYVÄ KOULUTUS ON .
      NE ON OHJAAJINA JA HOITAJINA SEKÄ
      ITSEKIN OLEN OLLUT HENGITYSHALVAUSPOTILASTA
      HOITAMASSA 8 HOITAJAN KETJUSSA .
      TYÖHÄN KEHITTÄÄ ITSE . KYLLÄ HOITOAPULAINEN
      AINAKIN KEHITYSVAMMA PUOLELLA OSAA AIKA PALJON.
      NENÄMAHA LETKUT ON VAMMAISILLAKIN.
      SAMOIN PERUSHOITO JA KUNTOUTUS.
      HAAVOJEN HOIDOT JA DEKUBITUS PATJAT ON
      TUTTUJA SEKÄ ASENTOHOITO ,NEKIN OPETETAAN.
      KANNATTAA OTTAA SELVÄÄ .
      JOISSAKIN PAIKOISSA ON LAITOSAPULAISIA SEKOI-
      TETTU HOITOAPULAISEEN JA SE ON VÄÄRIN .
      LAITOSAPULAINEN ON SIIVOOJA . HOITO-
      APULAINEN ON HOITAJA .
      SIUNAUSTA ELÄMÄÄSI . ÄLÄ MUREHDI .

      • geriatrinen

        airaanhoidon opetus ja pakollinen 2 kk
        harjoittelu sairaalan osastolla .
        kyllä kaikki hoitajat on hoitajia vaikka
        olisi mikä koulutus lyhyt tai pitkä ja mihin
        suuntaan tahansa . kehitysvamma-alan hoito-apulaiset
        on erikoistunut kehitysvammoihin mutta
        saaneet myös perushoidollisen ja kasvatuksellisen
        koulutuksen . monissa perushoidollisissa
        laitoksissa on säästetty kylvettäjät pois ja
        perushoitajista onkin tullut kylvettäjiä
        eikä kyvettäjän ammatti taas ole perushoitajan
        alaa ja koulutusta . se vaan on pakko tehdä
        kaikkia työtehtäviä mitä eteen tulee .
        sairaanhoitajat pääsee vähemmällä kun ovat enemmän lääkintää opiskelleet ,se on kevyempää
        kuin nostella raskaita potilaita .
        muuten hoitotyö on raskasta ruumiillekin
        selkä siinä menee mutta liikunta auttaa pysymään kunnossa ja se ettei nosta yksin ollenkaan jos aikoo olla terve 30 vuoden työteonkin jälkeen .
        siunausta vaan kaikenlaisille hoitajille
        ei siinä kukaan pääse rikastumaan koskaan
        mutta hyvä ammatti se silti on .
        onhan se jo jotain että saa ruokaa ja teneriffan matkan kerran vuodessa ! ei saa morkata toisiamme kun se on ihan sama kun vaan hommat hoituu ja elämä menee eteenpäin . kateus pois . kaikilla suurinpiirtein sama palkka koko suomen maassa oli sitten mikä vaan koulutus .


    • 2011 tuore info

      hoito apulainen on hoitaja kuten nimi sanoo ,hoitoapulais nimeä on väärinkäytetty siivoojista ,sairaala apulainen joka tekee myös keittiötyötä ,laitosapulainen huoltaa laitosta ,siivoo ja desinfioi .Kehitys vamma alan hoitoapulainen on opiskellut anatomian,tautiopin,sairaanhoito-opin ja geriatrian ,psykiatriaa ja mielisairauksia ,myös verenpainemittauksen ,ekg ja eeg sekä kasvatus ja opetus puolen ja suojatyö sekä koulunkäyntiavustaja harjoituksen .Hoito apulainen työharjoittelee 2 kk geriatrian sairaanhoitoa ja yötyötå sekä vuodepotilaan perushoidon. Erikoistuu vammaisten hoitoon .Osaa syöttää ja kylvettää sekä antaa lääkkeet ja hoitaa haavat ja rarvata ihon ,se on kuin vanhan ajan apuhoitajan koulutus .Hengityshalvauspotilaan hoito kuin vammaisen perushoito .Hoitoapulainen osaa imeä limat,laittaa supparit ,tuseerata ja laittaa vainajan .Kehitysvamma alan Hoitoapulainen on täysin hoitotyössä 3 vuorossa sekä ohjaajana myös päihdehuollossa ja päivähuollossa .Potilaan tai huollettavan hoito on tärkeintä ei se kuka kukin on tai ei ole .Siunausta kaikille ihmisille jotka ovat yhtä arvokkaita kaikki .

    • Hoitoalalla myös

      Hei siunausten toivottelija, älä nyt enää jaksais jauhaa samoja asioita. Oot ainakin viisi viestiä kirjoittanut tähän samaan ketjuun ja jokaisessa sama sisältö.

      • Eläkkeelle!!

        Joku kirjoitti että jokainen osaa esim syöttää potilasta. Niinhän sitä maallikko luulisi. Minulla on yli 30v kokemus erilaisista nielemisvaikeuksista kärsivien potilaiden syöttämisestä. Nyt sairaalassamme on puheterapeutti, joka käy syöttämässä aivohalvauksesta toipuville potilaille paksua kiisseliä tärkeän näköisenä, ja jakaa meille yksityiskohtaisia ohjeita miten potilaita tulee syöttää. Siis ruokailuasento, ruuan koostumus, nielemisen seuranta, jälkinielaisujen odottaminen jne. Kaiken tämän kokenut hoitaja kyllä osaa, mutta nuori korkeasti koulutettu puheterapeutti silmäilee meitä epäluuloisena, olettaa varmaan että ilman hänen neuvojaan saisimme potilaat aspiroimaan tai suorastaan tukehduttaisimme heidät. Ehkä kaikki pitävät omaa koulutustaan ja ammattitaitoaan parhaana ja tärkeimpänä.


    • Seireeni

      Hoitoapulaisen/hoiva-apulaisen toimenkuva tuntuu olevan erilainen yksityisellä tai kunnallisella puolella. Eroja toimenkuvassa on myös paikkakunnittain. Ihmettelen miksi ihmiset tekevät hoitoapulaisen/hoiva-apulaisen töitä kun koulutus lähihoitajaksi on Suomessa järjestetty. Kysymys ei ole mielestäni siitä etteikö jokainen osaisi syöttää, juottaa ja tehdä laadukasta perustyötä. Keskustelussa on unohdettu tosiasia vastuusta. Kenellä on vastuu jos asukas tukehtuu ruokaansa tai putoaa vuoteesta. Toivottavasti esimies ottaa vastuun näissä tapauksissa sillä hoitoapulainen ei ole ammattihenkilö.
      Hoitotyössä tarvitaan erilaisia ihmisiä ja erilaisen koulutuksen saaneita.
      Jokaiselle halukkaalle löytyy oma paikkansa. Arvostetaan toisiamme- olimme sitten apuhoitajia, perushoitajia,.lähihoitajia, hoitoapulaisia tai sairaanhoitajia.

    • Halpaa työvoimaa

      Muistakaa se, että hoitoapulainen nimikettä käytetään osittain väärin. Hänellä ei ole hoitovastuuta ja ilmeisemmin ainakin pääkaupunkiseudulla käytetään hoitoapulaisia koska hoitajia on vaikea saada ja säästetään palkkakustannuksissa.

      Vastuu on aina organisaation johdolla ja esimiehillä. hoitoapulaisilla näytetään teettävän paljon lähihoitajan työtehtäviä. Peurshoito, siivousta, syöttöapua, ulkoiluttamista jne. Mutta hoitotehtäviä hän ei saa tehdä. Koska hänellä ei ole mitään hoidollista koulutusta ja lupaa toimia terveydenhuollon ammatinharjoittajana.

      Minusta nyt tulee korostaa vastuuta, esimerkiksi vanhuspotilaita syöttäessä, asentohoidot tulee tietää ja osata, kaatumiset, putoamiset, nostotekniikka tässä eimerkkejä joita tulee osata ja tietää miten toimitaan.

      Äkillisissä tilenteissa myös vanhuspotilaille jne sattuu erilaisia haavereita ja sairauskohtauksia ja henkilöstöä vähän. Hoitoapulainen ei ole hoitaja. Resurssit pienet miten hän osaa toimia oikein. Potilasturvallisuus on vaarassa ja näin ei saa olla.

      Valitettavaa on, että säästetään hoitoapulaisen palkkuksessa ja teetetään työtä maan ja taivaan välillä. Mutta työnantaja vastaa aina viimekädessä vastuukysymyksistä ja kuka mihinkin työtehtävään on pätevä. Mutta sopivuus on eri asia!

      Hoitoapulainen ei voi koskaan korvata koulutettua ammattihenkilöä laadullisesti
      Minusta tämä on palkkapoliittinen kysymys ja ehkä ihmisiä hiukan käytetään hyväksikin tässä asiassa. Luullaan, että säästetään mutta todellisuudessa näin ei ole.

      Jokaisella on ammattitutkinto ja työnkuva sen mukainen sekä vastuu asioiden ja työtehtävien hoidossa.

      Hoitoapulaisella pitää olla selkeä toimenkuva mitä hän saa tehdä ja mitä ei. samoin kuin ammattihenkilöilläkin.

      • osaa ne

        Kyllä hoitoapulainen ei Ole Sama kuin hoiva avustaja. Ergonomia on opetettu. Kehitys vamma alan hoitoapulainen syöttää vammaisia joilla on puolet päästä vino ja jotka saa grand mall kohtauksia. Ne vasta syöttää osaakin. Ne on ihan oikeita hoitajia mutta eivät Ole lääkekaapilla. Silti osaavat lääkkeen annon ja siihen liittyvät ohjeet ja oireet. Vauhustyössä on saatu geriatrinen koulutus. Työ opettaa myös. Eu hoitoapulaiset pudottele ketään . Ne osaa kylvettää ja kuljettaa sekä siirtää myös välineillä ja haavahoitaa. Kehitysvammaiset on suurelta osin pyörätuolissa tai vuodepotilaana.


    • Seireeni

      Hoitoapulaisen toimenkuva on varmaankin useammassa hoitopaikassa selkeä, uskon ainakin niin. Lyhyissä päivän ja kahden sijaisuuksissa hoitoapulainen varmasti pärjää kun kaverina on ammattiosaajia mutta pidemmät sijaisuudet arveluttavat. Vastuu lääkehoidosta, hoitotoimenpiteistä, verkostotyöstä, omaisten kohtaamisesta, hoitosuunnitelmista, palavereista ja niistä tiedottamisesta, lääkäriasioista ym jäävät vakituisen henkilökunnan vastuulle. Huono juttu on mielestäni se että vedotaan jatkuvasti koulutetun henkilökunnan vaikeaan saamiseen. Aikaisemmin käytettiin enemmän alan opiskelijoita sijaisuuksissa. Rekrytointi toimintaa kehitetään j
      mutta hoitoapulaiset sijaistavat jatkuvasti lähihoitajia sekä sairaanhoitajia.
      Vaikka palkkamenoissa säästöä tuleekin hetkellisesti niin sairauslomat lisääntyvät.
      Hoitoalalla on paljon tehtäviä jotka eivät ole varsinaista hoitotyötä ja niihin menee koulutetun hoitajan aikaa päivittäin paljon. Ne ovat tehtäviä joihin tarvitaan myös käsiä. Niihin tehtäviin ei tarvita pitkää koulutusta. Perusteellinen perehdyttäminen riittää.

    • Avoimet toimet auki!

      Seireenille ja muilekkin tiedoksi. Vastuukysymykset siirretään aina ns. "vakihenkilökunnalle". On myös erittäin raskasta tehdä työtä aina vaihtuvien ns. hoitoapulaisten/keikkalaisten kanssa. Ei välttämättä edes osata asioita ja suomenkielikin hukassa. Itse en valitettavasti halua työkaverikseni sellaista henkilöä, jonka työ on jatkuvasti rajattua ja vastuu minulla kaikessa.

      Toimenkuvatkaan ei ole selkeitä edes hoitohenkilökunnalle kun niitä ei laadita tai tehdä. Hienoa paperilla mutta käytännössä usein toimii ns. "viidakon laki".

      Hän saa syöttää, perushoitoa tehdä mutta siihen se sitten jää. Miksi terveydenhuolto suosii ihan oikeasti näitä hoitoapulaisia kun ammattikoulutettujakin osaajia on. Turhaan niitä vakansseja on pantata. Auki vaan ja kunnon työvoimaa. Ei se ole sääsätöä pitemmällä aikavälillä!

      Minusta se on jo jaksamisen ja muunkin työyhteisön kehittämisen kannalta tärkeää, että on ammattihenkilö ihmistä hoitamassa. Varsinkin vanhustenpuolella, jossa on pienet resurssit ja työn määrä siivoushuollosta erityisosaamiseen hallittava. Hoitoapulainen ja erilaiset avustajat pois.

      Miksi näitä avoimia vakansseja pantataan. Ei se ole mitään säästöä, että ihmiset vaihtuvat jatkuvasti eikä se millään kehitä jo entisestään hierarkisia ja byrokratisia työyhteisöjä/organisaatioita.

      Jos joku luulee, että hoitoapulainen on joku piika sairaanhoitajille niin se on mielestäni väärä kuva. Monihan haluaa teettää muilla ns. likaiset työt juuri näillä apulaisilla. Minusta nimenomaan hoitajien on tehtävä itse ja jaettava työ tasapuolisesti ja osallistuttava itse koska pääsääntöisesti on omahoitajuus.

      Vielä tuosta käsien tarvitsemisesta. Kyllä se kuuluu kaikille sh, lh, ph eli kaikkien tulee hallita perusasiat. Mutta useinkin sh luulevat olevan niin hienostuneita, että ei kosketa muuhun kuin injektioon. Olihan vanhoja aikoja kun sh istui kansliassa ja pyöritti papereita, osastonhoitaja piti raportin kierron jälkeen ja muut alaiset tekivät suoritteen potilaiden kanssa.

      Vieläkin vaikka eletään 2012-lukua niin jossain näin kuulee tapahtuvan eli eikö mikään muutu terveydenhuollossa? Luulen, että sen johtajat ovat liian kaukana kehittävästä työotteesta ja sen sisällön kehittämisestä. Vai saneleeko edelleen lääkärit sairaaloissa niin kuin ennen vanhaan eli vuode piti olla kunnoossa nimenomaan lääkärinkiertoa varten!

    • hoitajahoi

      Nimimerkille "Avoimet toimet auki!"
      Miksiköhän hoitoapulaiset/ keikkalaiset vaihtuvat alati? Myös asiasta kertoo se, että et halua työkaveriksesi heitä.
      Itse olen tehnyt keikkatöitä, sekä ollut kiertävänä varahoitajana, nyt vakityössä. Oma huomioni on se, että paikat joissa kohdellaan keikkalaisia huonosti, saakin sitten jatkuvasti keikkalaista keikkalaisen perään. Nimittäin hyvissä paikoissa ovat samat, vakkarit keikkarit puutoksia hoitamassa.
      Vaihda asennettasi!

    • Oikea hoitaja

      Hoitaja Hoille ja muille kollegoille. Se on tosiaan totta, että keikkalaisissa on kaikenlaista; osa tekee rahasta; siitä pienestä keikkaa ja joku tekee ammattitaidolla ja osaavasti. Kaksi eri tapaa tehdä työ. Ja osa niitä, jotka tekevät sen työn suullaan!

      Itsekin olen nähnyt jos jonkinlaista keikkalaista mutta myös ihan vakituista työntekijää, esimiestä ja johtajaa, jotka tekevät työtä hällä väliä tyylillä.
      Näitäkin löytyy yllättävän paljon vielä.

      Työkaverikseni etupäässä haluan sellaisen kollegan, joka osaa asiansa. Tekee työnsä, ei istu netissä, käytä aikaa puhelimessa ja hoitaa työtehtävänsä hyvin. On siis ihan oikeasti ja aidosti työssä. Joskus tuntuu, että töitä tehdään huonosti ja siirretään "vakihenkilöstölle". En ole kuin tämän vuoron. Ei se mitään kehitä todellisuudessa.

      Keikkalaisena ei tarvitse kantaa vastuuta. Ehkä keikkalaiset vaihtuu usein sen vuoksi, että he kokevat ettei pärjää tai osaa asioita riittävästi. Vastuu jää aina ns. vakihenkilökunnalle. En sano sitä, etteikö keikkalaisissa tai opiskelijoissa olisi hyviäkin. Niin kuin meissä muissakin. Ihmisiähän me vaan ollaan.

      Suurin ongelma varmaan on "sisäsiittoiset" työyhteisöt, huono johtaminen, ilkeät työkaverit, viidakon laki, päällepäsmärit tai muuten huono kohtelu esimerkiksi sijaisia kohtaan mutta myös vakituisiakin kohtaan.

      Se on totta, missä on hyvä ja toimiva työyhteisö sekä esimies inhimillinen niin sellaiseen paikkaan hakeudutaan hyvin työhön/keikalle. Olkaa siis kollegiaalisia sijaisia kohtaan. Arvostakaa kaikkia ammattiryhmiä. Mutta minusta ei hoitoapulaiset edelleenkään kuulu terveydenhuoltoon jos toinen vaihtoehto on ammattitaitoinen kollega. Näin se vaan menee todellisuudessa.

    • Seireeni

      Olen edelleen sitä mieltä että hoitoapulaisia tarvitaan vanhustyössä ja ilmeisesti muuallakin hoitotyössä. Monet tehtävät kuten keittiötyöt, kaappien täyttämiset, roskien viemiset ym.vievät hoitajien työaikaa liiaksi. Asukas siirroissa hoitoapulaiset ovat myös apuna kun toisena henkilönä on koulutettu hoitaja.
      Hoivatyö lisääntyy koko maassa ja tarkoitus on varmaankin tehdä laadukasta vanhustyötä. Sh toimenkuva on muuttunut viime vuosina ja sh tekee myös perustyötä.
      Kansliassa istuvia sh ei varmaankaan enää ole. Toimenkuvat pitäisi löytyä jokaisesta toimipisteestä ja ne on syytä käydä läpi koko henkilökunnan kanssa. Jos sellaista ei löydy niin suosittelen kääntymistä lähiesimiehen puoleen ja kysymään asiasta.
      Vastuun kantaa työntekijä itse. Hoitoapulainen vastaa tekemistään. Vastuullinen hoitoapulainen tekee vain töitä joista pystyy vastaamaan. Viimekädessä vastuun
      kantaa lähiesimies joka on palkannut hoitoapulaisen/sijaisen.
      Eikö työt pitäisi jakaa tasapuolisesti. Jos kaveri työvuorossa on henkilö joka ei saa jakaa esim. lääkkeitä niin hän voi tehdä jotakin muuta kun koulutettu hoitaja hoitaa lääkehuoltoa. Näin ainakin meidän yksikössä toimitaan.

    • Oikeita hoitajia

      Seireenille vielä lisää asiaa; laitoshuoltajat ovat sitä varten, että ruokahuolto pelaa hygieenisesti ja oikein ei laitoshuoltajat millä ei ole alan koulutusta.

      Hoitajat vastaavat myös erityisruokavaliosta. Se on aina hoitajan vastuulla.

      Tässä nyt on sama kysymys, että kun meillä ei muut vie roskia, siivoa, yms likaiset työt suomalainen hoitaja työntää hyvin helposti hoitoapulaiselle tai maahanmuuttajataustaiselle henkilökunnalle. Lääkehuoneeseen on niin helppo mennä tekemään "hienoa hoitotyötä".

      Minusta jos on hyvä työyhteisö niin kaappien ja paikkojen täyttö kuuluu kaikille. Jos kyseessä omahoitajuus niin omahoitaja tekee sen työn. Näin se toimii hyvässä ja toimivassa työyhteisössä. Kaikki kantavat kortensa kekoon!

      Toimenkuvia ei varmaan löydy monestakaan työpaikasta vain näin sanotaan. Jos niitä alkaa kysellä niin ne ovat kesken tai niitä ei yksinkertaisesti ole. Itsekin kirjoitat, että pitäisi löytyä?

      Hoitoapulainen lasketaan monessa vanhustyöpaikassa henkilöstömitoitukseen ja siinä peitetään yhden ammattihoitajan vakanssi. Palkka on huono näillä hoitoapulaisilla ja käytettävyys työtehtävissä vajaa.

      Minusta ei tee yhtään laadukkaammaksi hoitotyötä hoitoapulaiset vaan kyllä siinä tulee olla asiantuntija sh/lh/ph jne. Potilasturvallisuus, ammatillisuus, osaaminen jne.

      Henkilöstöresurssit ovat erittäin pieniä ja jos esimerkiksi toinen iltavuorossa hoitoapulainen niin kyllä vastuu on kohtuuton ammattihoitajalla. Ei hoitoapulainen osaa toimia äkillisissä tilanteissa koska hänellä ei ole ammatillista koulutusta.

      Onko se laadukasta hoitotyötä kun et osaa hyvin suomea, et ymmärrä kulttuuria, et osaa hoitotyötä, ei ole koulutusta. Miten se voi laadukasta vanhustyötä? On onni jos hoitoapulainen osaa suomea tai yleensä muutakaan.

      Jotenkin tuntuu Seireenin kohdalla, että pitää olla "aputyttö"tai poika", jota voi juoksuttaa kun itse ei viitsi.

      Luulen, että hoitoapulaisia ei tarvita ammattityössä. Vaan oikeita hoitajia niin hoitotyön laatukin ja turvallisuus paranee kun hoitamassa on oikea ammatinharjoittaja!

    • Seireeni

      Laitoshuoltajia ei vanhustyössä hoivapalvelussa tänä päivänä ole. Tiskien laittamiset koneeseen, pöytien kattamiset. roskien viemiset ym. kuuluvat koulutuksen saanneille hoitajille. Nämä ovat töitä jotka mielestäni kuuluvat esim hoitoapulaisille. Laitoshuoltajat käyvät muutaman kerran viikossa ja tekevät ainoastaan siivoustyötä.
      Apupoikaa tai tyttöä en tarvitse. Henkilökuntaa on vähän joten ammattitaitoisten ihmisten työaika menee varmasti varsinaiseen hoitotyöhön. Tosi hyvä jos vastuuhoitaja/omahoitaja järjestelmä pelaa joissakin paikoissa.
      Hoitoapulaisia tarvitaan hoitotyössä nyt ja varmasti tulevaisuudessakin. Hoitajia ei vaan ole tarpeeksi. Korostan vielä että lyhyt aikaisissa sijaisuuksissa hoitoapulainen jolla on pitkä työkokemus on kullan arvoinen. Mielummin teen töitä muutaman vuoron hoitoapulaisen kanssa kun huhkin yksin.

    • Ja taas asiaa......

      Laitoshuoltajia on vanhuspuolellakin vielä, jossain hyvissä paikoissa, jotka turvaavat siisteyden ruoan ja estävät hyvin siivoamalla sairaalabakteerien leviämisen. Taidat Seireeni olla jossain yksityisessä firmassa työssä koska joudutte tekemään kaiken siivous, roskien yms työn. Näin toimitaan, jossa säästetään ihan vääristä asioista ja hoitajat näännytetään työnalle. Ei jakseta yksinkertaisesti; pieni palkka ja ja vielä enemmän töitä=huonoa hoitoa!

      Jos on totta, että Teillä käy laitoshuoltaja käy muutaman kerran viikossa se ei ole hyvää puhtautta ja ilmanko erilaiset liat, bakteerit yms leviävät jatkuvasti hoitolaitoksissa.

      Näin siitä hyvästä puhtaudesta ja laadusta tingitään ja luullaan, että säästöä tulee mutta näin ei ole. Nämä yksityisen puolen työnantajat karsivat henkilöstön minimiin ja teettävät kaiken työn hoitohenkilökunnalla ajatellen suuria säästöjä ja hienoja lukuja vuosikertomuksiinsa. Mutta mitä saa siitä tavallinen duunari ei varmaan edes kiitosta.

      Nykyaikaa on vastuuhoitajamalli eikä vanha toimenpidekeskeinen hoitotyönmalli. Jos Teillä näin ei ole, elätte jossain vanhassa ja toimenpidekeskeisessä ajassa. Mikä ei ole tätä päivää ja siitä kärsii henkilöstö, että potilaat ja heidän omaisensa. Myös huonoa johtamista osoittaa.

      Hyvä työnsuunnittelu tarvitsee hyvää ja osaavaa johtamista sekä ammattitaitoista henkilöstöä, jotta homma toimii. Ei siis hoitoapulaisia.
      Jos osaava henkilöstö eli hoitajat niin omahoitajuuskin toteutuu hyvin.

      Minusta niihin pitkiin sijaisuuksiin pitäisi ottaa oikea hoitaja. Voihan hoitoapulainen olla kullanarvoinen. Mutta se ei korvaa hoitajaa. Mihin katoavat hyvät ammattihoitajat ja miksi niitä hoitoapulaisia Teillä suositaan?

      Huono työyhteisö, ihmiset ei viihdy, huono johtaminen, mihin katoavat valmiit hoitajat? Saatteko sijaisia ilmeisemmin, ette koska on vain hoitoapulaisia tai onko työyhteisönne avoin/toimiva?

      Hoitajia on tarpeeksi mutta nykyään hoitajat valitsevat vain ne hyvät työpaikat, joissa asiat on kunnossa. Riittävästi henkilöstöä, ammattitaitoista, osaavaa, työnmäärä kohtuullinen. Potilaiden hoidettavuus kohtuullinen ja ei liian suuri työyhteisö, jossa muutama hoitaja ja potilaita liian paljon. Hoitoisuus laidasta laitaan eli liian rankka muutamalle hoitajalle. Mutta hyvistä hoitajista työskentelee ihan muuaalla kuin hoitajan työssä juuri siksi, että eivät voi toimia enää huonoissa työyhteisöissä.

      Työyhteisö, jossa kohdellaan henkilöstöä hyvin ja johtaminen vastaa tätä päivää. Sellainen on oltava tämän päivän hyvä ja toimiva työyhteisö ja osaava ammattitaitoinen koulutettu henkilökunta niin ne asiat toimivat ihan oikeasti käytännössäkin; selkeä työnjakomalli, toimenkuvat ja hyvä potilaiden hoito. Näin se menee vaan laadukkaassa työyhteisössä ja siellä voivat kaikki hyvin sekä työ ei ole liian raadollista.

    • Seireeni

      Tosi hieno homma että laitoshuoltajia vielä on joissakin hoitolaitoksissa.
      Yleisten tilojen siivoamista on vähennetty mutta toisaalta on järjestetty yksiköitä esim Mrsa yksiköitä joissa hygieniataso on korkeampi. Kodin kaltaisessa yksikössä riittää siivoaminen 2x viikossa ja jokapäiväinen lattioiden sekä pöytien pyyhkiminen kolme kertaa päivässä. Jokaisella asukkaalla on omat saniteettitilat.
      En ole yksityisellä työnantajalla töissä.
      Vastuuhoitajamalli on meilläkin käytössä mutta jokaisessa työpaikassa se on varmaankin erilainen,
      Koulutettua henkilökuntaa ei ole vain ollut saatavissa pariin vuoteen. Ehkä koulutusmäärät ovat liian pieniä ja nuoret hakeutuvat muualle kuin vanhustyöhön.
      Tosi hieno juttu jos jossakin päin Suomea on vielä tilanne että koulutettua hoitohenkilökuntaa saa sijaisuuksiin.
      Tällä alueella missä itsekin työskentelen on paljon hoiva-asumista ja pari suurta sairaalaa. Valinnan varaa hoitajilla on runsaasti. Hoitajia ei ole työttömänä.

    • Anonyymi

      tervetuloa ! palkka 6,7 euro tunnissa, mutta jos otat 240 tunti niin kk noin 1300 euro, apuväline on 1 ja se on oma käsi, nostureita ei oli, ja jne. pakko oli pestä 90 asukkalke vaateet , työtehtävän päälle. työtehtäva- vaipat, lakanat vaihtaminen, persöt peseminen, ws käynti vaikka 100 kerta vieminen, omalla käsillä nostaminen , mummot ovat yli 100 kilo kaikki . kun vapaa aikka niin peseminen vastteitä. teen pistetta( minulla ei ole tutkinto. 90 potilalle 3-7 hoitaja, monet tulivat humalassa, ja menivöt kotiin.. kerran oli tarkastus, niin oli tuotu kaiiki välinet,2 tuntia ja viety pois. jos haluan olla pari vuoden jäälkeen täysin invalidi, tervetuloa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5046
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe