Minna

tavallinenko?

Onko Minna-nimi liian "vanhan naisen nimi" pikkuvauvalle? Tavallaan samaan tyyliin, jos meidän vajaa kolmekymppisten nimenä olisi vaikka Annikki tai Ritva? On minulla pohdiskelut, näitä nimiasioita on vaan kiva miettiä vaikkei tiedä vielä onko se tyttö vai poika.
Minna-nimestä pidän itse kovasti, ja siitähän on nyt muotia väännellä Minni ja Minea yms. Jos ottaisi ihan perus-Minnan käyttöön. Onkohan se kovinkaan yleinen enää, tuskin?

27

3126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanha nimi

      yäks.

      • tarja 2

        mitenkään "vanhanaikainen" ole.Eikä samaa aikakautta kuin mainitsemasi Anneli ja Ritva,ne ehkä kuulostavat nykynimiksi hieman vanhahtavilta.
        Minna on ihan pirteä ja ehkä mukava poikkeus sinne koululuokkaan sitten aikanaan...Ja kaikkeen tottuu,meilläpäin taaannoin kastettiin nimimerkkini niminen vauva ja sitten myös oikean nimeni niminen vauva joka on ehkä enemmän juuri sinne Anneli ja Ritva kategoriaan kuuluva,mutta niihinkin on jo tottunut.


      • Liisa-Maria
        tarja 2 kirjoitti:

        mitenkään "vanhanaikainen" ole.Eikä samaa aikakautta kuin mainitsemasi Anneli ja Ritva,ne ehkä kuulostavat nykynimiksi hieman vanhahtavilta.
        Minna on ihan pirteä ja ehkä mukava poikkeus sinne koululuokkaan sitten aikanaan...Ja kaikkeen tottuu,meilläpäin taaannoin kastettiin nimimerkkini niminen vauva ja sitten myös oikean nimeni niminen vauva joka on ehkä enemmän juuri sinne Anneli ja Ritva kategoriaan kuuluva,mutta niihinkin on jo tottunut.

        Minna taas oli 70-luvun muotinimi. Vanhimmat nyky- Minnoista ovat syntyneet 60-luvun alussa. Mutta sinänsä Minna on kyllä hyvä ja ajaton nimi, josta tulee mieleen Minna Canth. Minna Canthin oikea etunimi oli Wilhelmiina. Minna oli lempinimi ja kirjailijanimi. Miksi muuten Anneli ja Ritva eivät olisi hyviä nimiä vauvoille? Siksikö, että heidän isoäitinsä ovat sennimisiä?


      • kukkakimppu
        Liisa-Maria kirjoitti:

        Minna taas oli 70-luvun muotinimi. Vanhimmat nyky- Minnoista ovat syntyneet 60-luvun alussa. Mutta sinänsä Minna on kyllä hyvä ja ajaton nimi, josta tulee mieleen Minna Canth. Minna Canthin oikea etunimi oli Wilhelmiina. Minna oli lempinimi ja kirjailijanimi. Miksi muuten Anneli ja Ritva eivät olisi hyviä nimiä vauvoille? Siksikö, että heidän isoäitinsä ovat sennimisiä?

        tulee nimestä Wilhelmiina samoin kuin Miina.
        Erästä kartanonrouvaa, Jörn Donnerin sukulaista, sanottiin Minetteksi.
        Minea oli Sinuhe Egyptiläisen rakastettu.
        Minusta Minna on niitä nimiä, joihin aika ei pysty, kuten myös Anna, Maria ym.


      • Täti
        kukkakimppu kirjoitti:

        tulee nimestä Wilhelmiina samoin kuin Miina.
        Erästä kartanonrouvaa, Jörn Donnerin sukulaista, sanottiin Minetteksi.
        Minea oli Sinuhe Egyptiläisen rakastettu.
        Minusta Minna on niitä nimiä, joihin aika ei pysty, kuten myös Anna, Maria ym.

        Minna on ajaton nimi.
        Sopii yhtä lailla pikkutytölle kuin mummollekin :)


      • tanttamainen

        Minna on mielestäni kaamea nimi, tanttamainen ja täti-ihmisen tavallinen nimi. En tunne yhtään viehättävää minnaa, niitä pulskia tätejä senkin edestä. Kaikki tuntemani Minna-nimiset lapsetkin ovat olleet epäsiistin ja rähnäisen näköisiä pullukoita... Säästä lapsesi!!!


      • sinihelmikki
        tanttamainen kirjoitti:

        Minna on mielestäni kaamea nimi, tanttamainen ja täti-ihmisen tavallinen nimi. En tunne yhtään viehättävää minnaa, niitä pulskia tätejä senkin edestä. Kaikki tuntemani Minna-nimiset lapsetkin ovat olleet epäsiistin ja rähnäisen näköisiä pullukoita... Säästä lapsesi!!!

        katselet lähimmäisiäsi? Minun tuntemani Minnat ovat 20-30 v. Voiko tanttamaisuus olla inhimillistä lämpöä pissis-lookin sijasta?


      • MinnaA63
        tanttamainen kirjoitti:

        Minna on mielestäni kaamea nimi, tanttamainen ja täti-ihmisen tavallinen nimi. En tunne yhtään viehättävää minnaa, niitä pulskia tätejä senkin edestä. Kaikki tuntemani Minna-nimiset lapsetkin ovat olleet epäsiistin ja rähnäisen näköisiä pullukoita... Säästä lapsesi!!!

        Sitten et onneksi tunne minua,kun ajattelet Minnoista noin,olen ylpeä nimestäni.


      • Anonyymi
        sinihelmikki kirjoitti:

        katselet lähimmäisiäsi? Minun tuntemani Minnat ovat 20-30 v. Voiko tanttamaisuus olla inhimillistä lämpöä pissis-lookin sijasta?

        En tiedä.
        En antaisi "vanhanaikaista" nimeä
        tytölle enkä pojalle, joten mielestäni niin tätimäiset kuin myös setämäiset nimet (kuten Olavi, Reino, Ritva, Leila...tms) kuulostaisivat aika hassuilta pienillä lapsilla....
        Miksei lapselle voisi antaa lapsen tai nuoren nimeä?

        Mielestäni sellaisia söpöjä ihania poikien nimiä on esimerkiksi

        Noel, Joel, Aiden, Oliver, Robert, Robin, Milo, Markus, Lari, Linus...tms

        Ja sellaisia kauniita tyttöjen nimiä on mielestäni esimerkiksi
        Linda, Lidia, Milana,Marilla, Lara, Rosalinda, Adelia, Nella...


    • Roz

      on minusta tosi kiva nimi, eikä todellakaan samanlainen minkään Ritvan tai Annikin kanssa.

      • nimi on:

        SOFIA :D I love that name.


    • sinihelmikki

      on kaunis nimi. 1950-luvulla lapsuudessani tunsin yhden Minnan, joka oli syntynyt 1800 ja 1900-lukujen vaihteessa. Nimi oli harvinainen, samoin vielä 1940- ja 1950-luvuilla. Useimmat Minnat, jotka tunnen, ovat syntyneet 1970- ja 1980-luvuilla. Pikku Minnoja en tunne. Ritva ja Annikki olivat yleisiä 1940- ja 1950-luvuilla. Niiden uusi aika ei ole vielä tullut. Minusta nämä kaikki ovat kauniita, suomalaisia nimiä.

      • Minna on nätti

        olisin itse antanut lapselle Minnan, ellen olisi sitä ikäpolvea, joka tuntee paljon Minnoja, tietenkin myös epämieluisia henkilöitä. Silloin ei voi antaa sitä nimeä. Yksi kuulemani väännös Minnasta on Minnami


    • ruusu7

      vähän vanhanaikaisen tylsä nimi.

    • yleinen nimi 80-luvulla

      Heips! Olen syntynyt v.83 ja ainakin meidän luokalla oli kolme Minnaa joten taisi olla hyvin suosittu nimi tuolloin. Ei ole kovin mukavaa kun on yksi kolmesta samannimisistä luokalla. Jos nykyään tuo nimi ei ole suosittu niin ehkä sitten on ihan hyvä.

    • Omppu

      Minusta Minna ei ole yhtään vanhahtava nimi, vaan sopii erinomaisesti vauvalle!

    • shamrock

      vanhojen naisten nimiä ovat esim Emma, Emmi, Aino ja vaikka Iida tai Siiri. Tiedän kyllä että nykyään niitä annetaan paljon vauvoille mutta vanhoja ovat. Minna ehdottomasti parempi ja uudempi. varmasti myös harvinaisempi koska nyt näitä Emmoja ja Ainoja löytyy sitten joka luokalta. Mutta makunsa kullakin, onneksi

    • tavallinenko?

      Tarkoitin huonosti muotoillullani kysymykselläni juurikin sitä, että onko Minna nimenä ns. tuleva Iida? Eli ei ihan vielä muotia siksi, koska ei ole mummoikäisten nimi, kuten nyt muodissa olevat Mummien ja Vaarien nimet, mutta myöhemmin kyllä.

      Tarkoitin Annikki/Ritva-esimerkilläni sitä, että millaista olisi meistä "Minna-sukupolven" ihmisistä ollut olla ala-asteella samanniminen kuin naapurin äiti? Sen sijaan, että olisit ollut Katja tai Sanna, olisitkin ollut Marketta tai Ritva.

      Eh, en taida osata muotoilla kysymystäni ymmärrettävästi.

      Joka tapauksessa, Minna on mielestäni tosi nätti nimi, mutta n. 25-35-vuotiaiden keskuudessa tosi yleinen. Pikkutytöillä ei ehkä niinkään.

      • nimi

        Mielestäni Minna -nimi alkaa olla nykyään harvinaisempi pienillä lapsilla, ja itsekin olen miettinyt kyseistä nimeä jos joskus saan toisen tyttären. Aikoinaan minunkin luokallani oli useampi Minna-niminen (olen synt. 1977). Minna on mielestäni iloinen ja ajaton nimi, samalla myös pehmeä ja helppo lausua. Se on kaunis nimi ja sopii niin lapselle kuin aikuisellekin. Eikä ole mitenkään "tätimäinen".


    • .....

      Mun kaverin nimi on minna, ja se on 9v must se minna nimi on kiva :) eikä se oo vanhanaikane nimi!

    • missä minna on

      Onhan se aika tavallinen, nykyisin oman ikäluokkani eli 30 ikäisten nimi. Silti aika ajaton eli ei mielestäni liian "vanhan naisen nimi".

      Ja yksi ystäväni joka on samanikäinen kuin minä eli 37-vuotias, on nimeltään Ritva :D

      Ap:n lapsi on jo ainakin 6-vuotias. Mikä lie tullut lopulta nimeksi? :)

    • Matami-Minna

      Laiskan pulkeiden palstamammojen nimi.

    • sdfgdfbg-83
    • Mielestäni Minna on edelleen kaunis nimi.

    • Vanhaketju

      Minna ei mielestäni ole koskaan ollut vanhan naisen nimi, päinvastoin, aina nuorekas.

    • Minnannna

      Minna on ihan nätti ja kiva nimi, mutta tuntuu oudolta nimeltä pienelle tytölle, kun Minnat ovat yleensä jotain 30-40v naisia. Pienen tytön näkökulmasta voi tuntua ikävältä olla samanniminen kuin kamujen äidit ja tädit.

    • Anonyymi

      Minna on kaunis nimi ja se on iätön siis aina muodissa

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1829
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1828
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1610
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1138
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe