Mökin myyntiverotus

Asunnoton

Rakensin kesämökin kaikilla mukavuuksilla ja tarkoitus olisi myydä se. En omista muuta asuntoa eli jos muutan siihen kahdeksi vuodeksi asumaan poistuuko myyntivoittovero kokonaan ?

16

6013

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juu,,

      -ei

    • nykyään asua

      siihen ei ole kellään nokan koputtamista. Ongelma on siinä että sinun tulisi saada tämä mökki rekisteröityä virallisesti asunnoksi. Eli otappa kuntaan yhteyttä ja kysy millä menettelyllä saat mökkisi muutettua vakituiseksi asunnoksi. Vakituisessa asunnossa 2v. asuttuasi saat myydä sen verottomana.

      • ensi pitää

        varmistaa että mökki täyttää vakituisen asunnon kriteerit mm lämmöneristyksen suhteen väh 180 mm lamellihirsi esim., katon (yleenSä min 35 cm) ja pohjan eristeillä voi kompensoida. Lisäksi nykyään wc;n ovi pitää olla 90 cm leveä asuintaloissa. Tässä kuulemma 70 cm ovi on mennyt läpi jossain kunnassa eli joustoa löytynee tässä ja muissakin ehdoissa, kunnan rakennusvalvonta päättää tämän. Asuntoon pitää muuttaa kirjat ja asua siellä 2 vuotta, sen jälkeen kauppahinta on verovapaa.


    • kokeilla

      nimittäin kirjat saa myös mökille ja osoitteen ihan laillisesti vaikka se on vapaa-ajan asunto.
      Siis jos ei ole muuta paikkaa missä asua.

      Oulusta on ennakkotapaus. Koulukyyti pitää järjestää jos asuu vakituisesti vapaa-ajan asunnossa. Kunta hävisi jutun.

      Suomessa on vapaus asua missä haluaa. Nyt pitää vain saada verottaja uskomaan se asuminen saadakseen sen myydä verovapaasti.

    • Pera

      Missä kaikessa kunta joustaisi, että saisi meidät, hyvät veronmaksajat, asukkaikseen. Mökki muuttuisi varmaankin heti talviasuttavaksi.

      Mutkana matkassa on se, että ollaan viimeinkin saatu lumenauraus- yms. epäkohdat kaupungin kanssa selviksi, paljolti lupaamalla, että pysymme kaupungin omakotiasukkaina.
      Kiristys on kova sana pikkukaupungissa.

      • ja lapsi-

        luvusta. Tuskin haluavat koululaiskuljetuksia saarimökiltä lisätä tai vanhainkotiin laajennusta tehdä mökkiläisen takia.


      • Pera
        ja lapsi- kirjoitti:

        luvusta. Tuskin haluavat koululaiskuljetuksia saarimökiltä lisätä tai vanhainkotiin laajennusta tehdä mökkiläisen takia.

        Minä olen kyllä erityisasemassa. Minulla on maatila ja kotitaloni siinä kunnassa, ja minut tunnetaan siellä hyvin. Tietävät kyllä, että muutan sinne eläkepäivilläni, jos terveyttä vielä silloin riittää.


      • laitospotilaita
        Pera kirjoitti:

        Minä olen kyllä erityisasemassa. Minulla on maatila ja kotitaloni siinä kunnassa, ja minut tunnetaan siellä hyvin. Tietävät kyllä, että muutan sinne eläkepäivilläni, jos terveyttä vielä silloin riittää.

        harva kunta huolii oli tilat tai metsät.


      • Pera
        laitospotilaita kirjoitti:

        harva kunta huolii oli tilat tai metsät.

        Kun on asunto yms., ei kunta voi kieltää muuttamasta siihen. Sellainen tökkisi jo perustuslakiin.


      • kirjat on
        Pera kirjoitti:

        Kun on asunto yms., ei kunta voi kieltää muuttamasta siihen. Sellainen tökkisi jo perustuslakiin.

        laitos osoitteessa ja vaikea sieltä on päästä enää omaan kotiin ainakaan vieraaseen kuntaan.


    • verottajalta

      ennakkopäätös ja jos ei tyydytä, valita.
      Turha muilta kysellä, varsinkin jos mökkisi on rantakaava-alueella tai ovet ovat alle 210 korkeita tai eristeiden U-arvot liian huonot.
      Myös veski- ja jätehuolto pitää olla tiptop.
      Jos verottaja antaa toivoa, muuta mökkiin 'kirjoille'. Samahan se on missä huitelet, kun et ole siellä nytkään. Säästät myös kiinteistöverossa, kun asunnolla on pienempi kuin mökissä.

      • asunnon

        rakentamista varten ottamasi lainan korot ovat verotuksessa vähennyskelpoiset, jos on eka asunto saat vielä 1% bunusta.


      • vaatimus
        asunnon kirjoitti:

        rakentamista varten ottamasi lainan korot ovat verotuksessa vähennyskelpoiset, jos on eka asunto saat vielä 1% bunusta.

        vielä muitakin vaatimuksia jos mielii mökkiä vakiasunnoksi, mm. huoneiden korkeus pitää olla 240 cm ja täytyy olla kodinhoitohuone, joka huoneessa ikkuna jne. Saattaa ola eri kunnissa erilaisia vaatimuksia.


      • kuullut
        vaatimus kirjoitti:

        vielä muitakin vaatimuksia jos mielii mökkiä vakiasunnoksi, mm. huoneiden korkeus pitää olla 240 cm ja täytyy olla kodinhoitohuone, joka huoneessa ikkuna jne. Saattaa ola eri kunnissa erilaisia vaatimuksia.

        kodihoitohuoneen pakollisuutta ja ikkunat tarvitaan vain asunhuoneisiin, ei muihin.


      • vittuun säännöt
        kuullut kirjoitti:

        kodihoitohuoneen pakollisuutta ja ikkunat tarvitaan vain asunhuoneisiin, ei muihin.

        vai pitää olla eristepaksuudet 18/35 ym ym vittu mitä ne eristepaksuudet sitten on kunnan tai kaupungin vuokra-asunnoissa? vittu 10senttiä korkeintaan seinissä, minulla sentään mökin seinissäkin 15 senttiä. vittu että vituttaa olla suomessa mika saatana vapaassa yhteiskunnassa. Mikä täällä on muka vapaata?


      • 35
        vittuun säännöt kirjoitti:

        vai pitää olla eristepaksuudet 18/35 ym ym vittu mitä ne eristepaksuudet sitten on kunnan tai kaupungin vuokra-asunnoissa? vittu 10senttiä korkeintaan seinissä, minulla sentään mökin seinissäkin 15 senttiä. vittu että vituttaa olla suomessa mika saatana vapaassa yhteiskunnassa. Mikä täällä on muka vapaata?

        Nimim. "vittuun säännöt" kirjoitteli:
        "vai pitää olla eristepaksuudet 18/35 ym ym vittu mitä ne eristepaksuudet sitten on kunnan tai kaupungin vuokra-asunnoissa? vittu 10senttiä korkeintaan seinissä, minulla sentään mökin seinissäkin 15 senttiä. vittu että vituttaa olla suomessa mika saatana vapaassa yhteiskunnassa. Mikä täällä on muka vapaata?"

        No vittu. Sen käyttö on vielä vapaata. Kaikissa merkityksissä...
        Ole hyvä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1625
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      80
      1265
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      91
      1170
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1096
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1092
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1039
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      980
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      932
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      877
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      761
    Aihe