Trombosyytit koholla ??

APUA !!!!

Hei,

Olin työterveystarkastuksessa ( rutiini per 4 v) ja yhtäkkiä olikin B-TROM arvo 418, normaalisti ollut siinä 270-303. Viitearvot on 150-360, eli siis aika reippaasti koholla.
Flunssaa ei ole ollut, en ole kuntoillut kovaa, ei suurempaa stressiä, mitä nyt univelkaa.
APUA, mitä voi tarkoittaa ?
Luin tietoa netistä, ja pelästyin hurjasti kun voipi olla merkki pahanlaatuisista veritaudeista... En uskaltanut lukea edes alkua pidemmälle.
Nyt 2 viikkoa mennyt ja kuukauden päästä "kontrolliverikoe".
Nyt tuntuu että väsyttääkin kamalasti ( viime aikoina muutenkin olen ottanut viikonloppuisin päivätorkkuja) ja nyt kaksi päivää vasen jalka reidestä alaspäin oudon puutunut/turta/ kosketuskipeä, outoa ? Sormetkin jäykät. Yleensäkin aamuisin olen kankea kun nousen sängystä. JA ikää siis 40v, nainen.

Tietääkö kukaan , onko kohtalotovereita ? Mikä vikana....

35

126390

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huolehtia tuosta.

      Todella usein trombosyytit voivat olla vähän koholla (tuo sinun arvosi on vielä vasta vähäinen kohoaminen). Syitä on valtavasti ja yleensä trombosyytit laskevat normaalialueelle muutamissa päivissä tai viikoissa eikä syy koskaan selviä. Trombosyyttien kohoaminen voi johtua esim. seuraavista asioista:
      -Liikunta nostaa väliaikaisesti trombosyyttejä, samoin adrenaliini
      -anemiat ja raudanpuute voivat nostaa
      -verenvuoto nostaa väliaikaisesti
      -infektiot
      -vammat, leikkaukset
      jne. jne.
      -tietenkin myös pahanlaatuiset sairaudet, mutta ne ovat paljon harvinaisempia trombosyyttien nousun syitä kuin nämä hyvänlaatuiset, ohimenevät nousun aiheuttajat.

      Hyvä, että arvo kontrolloidaan, mutta ei kannata tässä vaiheessa huolestua, ja vaikka kontrollissakin trombosyytit olisivat vielä hieman koholla en silloinkaan huolestuisi. Vasta, jos ovat pysyvästi useissa mittauksissa koholla pitää selvitellä.

    • .............

      ei tuo arvo välttämättä ole epänormaali. viitearvot on määritetty keskimäääräisenä väestön arvona (olipas oudosti sanottu, mutta ymmärrät varmaan) eivätkä ne tarkoita, että niiden ulkopuolelle jäävä arvo olisi epänormaali. korkeahkot verihiutaleet voivat johtua mm. raudanpuuteanemiasta, infektioiden jälkitilasta, vammoista, leikkauksien jälkitilasta, vuodon jälkitilasta tai se voi olla ihan normaali fysiologinen tila tai vaste rasitukseen (liikunta). näissä reaktiivisissa trombosytopenioissa verihiutalearvot ovat yleensä lievästi kohonneet, mutta arvot yli 1000 eivät ole epätavallisia. jos kyse olisi ns. myeloproliferatiivisesta (joskus pahanlaatuisesta) tilasta, trombosyyttiarvot ovat yleensä reilusti koholla. tuo 418 ei ole reilusti...tietty on hyvä kontrolloida verikokeet uudemman kerran. jos kyse on pahanlaatuisesta veritaudista, yleensä myös muissa verisolulinjoissa on jotain poikkeavaa (esim.leukosyytit ja punasolut). mutta toivotaa, että asia selviää, älä ole huolissasi!

      • Anonyymi

        Trombosytoosi!


    • trombosyytit

      oli vielä paljon enemmän koholla ja syynä oli paha anemia.

      Kun tehdään tälläisiä terveystarkastuksia terveille ihmisille ja otetaan paljon verikokeita siinä yhteydessä, niin helposti sitä jotkut arvot on hieman viiterajojen ulkopuolella. Mitään vakavaa syytä siihen tarvita. Ei kannata huolestua!

    • ..........

      Oireesi kuulostavat vähän kuvitelluilta, ei pahalla. :) Itselläni on ollut varmaan aina(viimeiset 6 vuotta todistetusti) trombosyytit 450. Jos verihiutaletasosi pysyy samana ja muuten verenkuva on normaali, on se luultavasti sinulle normaali taso.

    • Nimetön

      Moi! Minulla on reaktiivinen artriitti eli niveltulehdus molemmissa polvissa ja minulla on ollut trombosyytit yli 400-500 jo monen kuukauden ajan. Ja vointini on ihan hyvä. Olen 30v nainen.

    • Alkuper.

      Olin kontrolliverikokeessa eilen ja nyt sain tulokset. Trombosyytit taas viiterajojen sisällä.

      Huh helpotusta, kaikki kunnossa taas !

      Kiitos kaikille vastanneille. Positiivisten kirjoitusten perusteella sain nukuttua yöni enkä hermoillut sitä poikkeavaa tulosta enää niin paljon.

      Kiitokset ja tsemppiä kaikille ! Ja aurinkoista kevättä !

      • vaihtelee

        Vanha viitearvoraja oli
        muistakseeni 390?


      • trombosyytit
        vaihtelee kirjoitti:

        Vanha viitearvoraja oli
        muistakseeni 390?

        Mun labravastausliuskoissa on kylläkin trombosyyteille viitearvot laitettu 150-360. Tää siis nyt ihan ajantasainen tieto.


    • :(

      Kuulin kans justiin, että trombosyytit oli minulla 437. Vähän teki levottomaksi olon..
      Kehoitettiin kans kontrolliin vaikkapa vuoden päästä. Suvussa esiintyy paljon syöpää. Ei hyvä, ei ollenkaan.

      • fkgodlgkkfg

      • vaihtelevia
        fkgodlgkkfg kirjoitti:

        Polysytemia vera esimerkiksi on veritauti jossa trombosyytit ovat koholla.

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00636

        Rupesin minäkin tsekkaamaan noita arvojani. Olen taulukkolaskennalle vetänyt labratutkimukset useammalta vuodelta, ja aika usein ovat yli 400:dan, ja korkeimmillaan ovat tuossa 471 ja alimmillaan olivat viime joulukuun 9 päivä 168. Syöpää eivät ole.


    • Väsynyt -50v,nainen!

      Täällä yksi kohtalotoveri. Trombosyytit koholla reippaasti, n.980. Olin työhön tulotarkastuksessa ja kävin verikokeissa, niin sitten lääkäri soitti tulokset ja piti mennä uudelleen verikokeisiin. Taas soitti lääkäri ja sama homma, trombosyytit n.980 ja myös valkoisia verisoluja liikaa. Lähete sairaalaan veritauteja tutkivalle lääkärille ja lisäkokeisiin. Sairaalan lääkäri antoi lähetteen Luuydinnäytteeseen ( otetaan rintalastasta ) ja lisää verikokeita sekä keuhkokuva. Kävin luuydinnäytteessä, keuhkokuvassa, verikokeissa ja keuhkokuvassa 6.5.10. Saan tulokset tietää 25.5.10, lääkäri soittaa minulle. Jännittää ja pelottaa... Oireita ei ole oikein muuta kuin kauhea väsymys. Mullakaan ei ole kunnon flunssaa ollut, muuta kuin nenä on muuten vuotanut koko talven ja kauheita aivastuksia jatkuvasti sitten helmikuussa oli outoa kun olin pelkässä kuumeessa, muuta ei ollut.
      Odotan nyt sitten tuloksia reilun viikon. Saa nähdä mikä on tuomio. Ei muuten ole kiva kun on niin väsynyt, että nukahtaa linja-autoon ja nukkuu oman pysäkin ohi. Koskaan ennen ei ole käynyt näin.
      Koita jaksaa eteenpäin. Tsemppiä!!!

      • vimahi

        =Olen65vuotias mies,ja minulla todettiin noin 5vuotta sitten korkeat tromposyytti lukemat 1220' normaalikontrolli käynissä. Minut passitettiin keskussairaalan sisätauti osastolle.Siellä otettiin luuydinkoe myös rintalastasta,ja lääkäri totesi, että oma luuydin kehittää koko ajan lisää verihiutaleita. Hoito aloitettiin heti,ja nyt 5 vuoden jälkeen ovat verihiutaleiden arvo laskenut 230=n paikkeille. Olen kyllä vieläkin lääkehoidossa. Nyt arvot ovat oikeilla kohdilla. ja olo ja kunto myös. Eli ei kannata pienistä nousuista huolestua.Voi huoletta jatkaa sauvakävelyä.


    • 20+17

      """kaksi päivää vasen jalka reidestä alaspäin oudon puutunut/turta/ kosketuskipeä, outoa ?"""

      trombosyyteistani en tiedä, mutta kaksi vuotta sitten vasen jalkani puutui töissä, kun istuin pitkän aikaa. hyvä, kun pystyssä pysyin. tunto on lähtenyt monesti, ja jotenkin kosketusherkkä. epäilen kyllä, että kyse on hermoista. jalka on sen jälkeen puutunut tosi helposti ja menettänyt tunnon, pitkään aikaan ei kuitenkaan niin pahasti, etten pystyisi kävelemään kunnolla moneen tuntiin. mistäköhän johtuu, sitä olen itsekin miettinyt...

      • 11*9

        Moro. Luultavasti toi puutuminen johtuu selästä. Sinulla saatta olla pullistuma mikä painaa hermoa. Olen itsekin selkäpotilas ja itsellä ja läheisellä ollut samat oireet, ne vain heijasta takapuolen , reiteen, pohkeisin tai varpaisin. Kannatta keskustella lääkärin kaa. Hoitoo on erittäin tärkeä, muuten hermot vaurioitu pysyvästi.
        Ja tonne aikaisempi maininta. Ne trombosyytitit. Itsellä huomasin että oli koholla jo 5v. Viime vuonna otettiin luuydinnäyte, eikä löytynyt mitään.
        Mutta tässä kun päätin vaihtaa ehkäisyä, missä on vähenmän hormoonia, niin vähän laski. oli ennen n580, nyt 420. 4v sitten oli 2viikon aikana jatkuva pyörtymis tunne, ihan kun olisin kännissä. Neuroloogi ei antanut ajan, ei ollut tarpeeksi voimakkaita, 2 kerta perui läheten.
        Että naiset, ajatelka itseä ja miettikä mitä suuhun laitatte. Ne trombyysit voi jossain vaiheessa aiheutta aivohalvausta. Nuvaringissa esim lukee, että jos on pitkittyneet huimaus tunne hormooni hoidossa, se voi aiheutta avohalvausta.


    • spondy

      Minulla on tromposyytit olleet koholla luokkaa 400 selkärankareuman takia.Useita vuosia

    • satukorpela

      apua kun säikädin kun just eilen sain kuulla mulla on trobosyytit koholla
      kun olin oireena oksentelua ja mahakipua

    • adkjh29qt8wygui

      Työterveyden idea opitaan vasta taikakoulun viidennellä luokalla. Eli siis työntekijän syrjintä, pois alalta savustus. Älä mene työterveyshuoltoon, jos haluat tehdä töitä. Tämä maailma on pikkiriikkisen sellainen, että melkein pitää jo punoittaa poskia ollakseen tarpeellinen työntekijä.
      Pointti siis on yksinkertainen: työnantaja/osakkeen omistaja (tiettyyn rajaan asti) on se voimatekijä ja työntekijä piipittävä/mukautuva tekijä. Kuten totesin, tiettyyn rajaan asti.

    • reumaatikko + tromb.

      viime vkolla kävin labras ja trompparit 596, tulehdusarvot koholla (crp 29). Juu ja olen reumaatikko. En ole viel huolissa noista, kun ei ollut lekurikaan :) Ollut kk:n tosi kipeä erään matkan jälkeen, jossa jouduin liikkumaan paljon, mutta myös nämä sään vaihtelut vaikuttavat.
      Hb oli 97 ;)... normia mulle, mutta jos menee alle 90:n ->lisäverta haettava. Ei muuta ku rautatabuja syömään lisäx.

      Kk:n päästä uusintalabroihin.

      Mulle diagnisoitu 1985 trombocytopenia

    • MAIKKI

      TOMPOSYYTTISI OVAT NIIN VÄHÄN KOHOLLA ETTEI HAITTAA. MINULLA ON JOKSEENKIN SAMAT TAI VÄHÄN KORKEAMMATKIN LUKEMAT JA LÄÄKÄRI SANOI, ETTEI SIITÄ OLE HAITTAA.

      EI SIIS SYYTÄ HUOLEEN.
      TERVEISIN KOHTALOTOVERI (NAINEN)

    • ???

      Itellä kans verikokeessa oli punasolujen määrä koholla. Määrää en nyt muista mutta sen vain lääkäri silloin sanoi että koholla on mutta kaikki muut oli ihanne arvoissa joten lääkäri löi terveen paperit käteen ja toivotti hyvää päivää.

      Sen myös huomannut nyt n. vuoden ajan että käsissä todella pieniä punaisia pisteitä. Tänään huomasin myös vasemmassa käsitaipeessa vähän isompia violettejä pisteitä. Tuomoisia isompia ei ennen ole ollut muutakuin juuri vastaavan näköisiä silloin kun verikoe otettiin niin pari päivää sen jälkeen tuli samanlaisia mustelmia. Mietin että miten herkästi voi tulla nuihin taipeisiin tuomosia violettejä nuppineulan nupin kokoisia kohtia? Esim töissä haalarit päällä sen 8h ja välistä sellaisista asennoista johtuen haalarit todella tiukalla juurikin käsitaipeista ja kainaloista

    • pauliina k

      Hei mulla ollut jo1kk prombosyytit koholla yli 600 oli nyt taas ja kuukauden päästä uudet kokeet vasta.sairastin kyllä haimatulehduksen ja virtsatulehduksen epäily että vois johtua siitä.mutta täytyy odottaa mistä johtuu jos ei ala laskuun ,nii sit veritutkimuksiin lähete.

    • Mikroverenkierto

      Minulla todettiin n. vuosi sitten kohonneet trombosiitit ja ostin Bemer-patjan joka aktivoi verenkiertoa,sitä käyttämällä olen päässyt normaalilukemiin, kun olen käynyt kokeissa se on todettu. Kallis kuin mikäkin se patja, mutta Kela säästää koska pelkkä kuukauden rokote maksaa yli 300 euroa Kelalle. Vuosien myötä säästöt olisivat todella huikeat mikäli se jakaisi näitä patjoja potilaille .(en ole myyjä)

    • Mikroverenkierto

      Minulla todettiin n. vuosi sitten kohonneet tromposiitit ja ostin Bemer-patjan joka aktivoi verenkiertoa,sitä käyttämällä olen päässyt normaalilukemiin, kun olen käynyt kokeissa se on todettu. Kallis kuin mikäkin se patja, mutta Kela säästää koska pelkkä kuukauden rokote maksaa yli 300 euroa Kelalle. Vuosien myötä säästöt olisivat todella huikeat mikäli se jakaisi näitä patjoja potilaille .(en ole myyjä).

    • Trombosyytit

      Hei minulla on myös trombosyytit koholla ja jouduin syömään sytostaatteja n. vuoden verran. Käteeni ja jalkapohjiin tuli pahoja kerrostumia ja varsinkin kädet olivat jatkuvasti kipeät. Minulta lopetettiin sytostaatit ja olen käynyt Tayssin Ihotautipoliklinikalla näyttämässä jalkapohjiani ja käsiäni, Tänään viimeksi kävin. Olen saanut jatkuvasti uusi rasvoja. Trombosyytit ovat korkeimmillaan ollut 992.

    • Trombo

      Mulla trombosyytit ollu 600-800 jo monta vuotta ja nyt vasta alkaavat tutkia onko jotain vialla.

    • Pelkääjä

      Minulla Trombosyytit 440 ja hb116 toinen nousee ja toinen laskee.En ymmärrä mikä minulla on .Oikea lantioluu on kipeä ja välillä onnun jalkaa.Minulla on astma ja 2tyypin Diabeetti ja kolestorooli lääkitys.Pelottaa kun hb aina ollut hyvä siinä 140 monia-vuosia nyt laskee nopeaa alaspäin.

    • Anonyymi

      Pojallani trombosyytit koholla 560 ja muut arvot joko hyvät tai vähän koholla. Mistä voi johtua. Kevään aikana ollut flunssaa ja poskiontelotulehduksia. Voisko nuo vaikuttaa asiaan.

    • Anonyymi

      mulla trombosyytit koholla, anemia ja lisäkilpiRauhasen kasvain.. ja trombosyytit vaan nousee

    • Anonyymi

      Minulla trombosyytit 614

    • Anonyymi

      Voiko kissan raavinnasta tulla jokin tulehdus joka voi aiheuttaa sen nousun trombosyyteissä &

      • Anonyymi

        Muut arvot oli kunnossa


    • Anonyymi

      Minulla trombosyytti arvot 463 ja olo on hyvä. Maanantaina saan puhelun lääkäriltä ja sitten tiedetään enemmän seurataanko tilannetta ja että tarvitseeko kontrollia

    • Anonyymi

      Mulla on tällä hetkellä trombosyytit 418 ja en tiiä mistä se johtuu

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      371
      3282
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      146
      1292
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1188
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      140
      1038
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      833
    6. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      160
      762
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      737
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      727
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      709
    Aihe