Tomaatin kasvatus

vierailija

Hei! Olen innostunut kokeilemaan tomaattien kasvatus ihan olohuone ja parveketasolla. Nyt kaipaisin kipeästi hyviä vinkkejä miten saan ehkä joskus satoakin:) ?

24

25565

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • polkkaajatar

      Tomaatin kasvatus on helppoa. Nyt sinulla on jo kiire laittaa siemenet kasvamaan. Kun siemenet ovat itäneet ja niihin on tuleet sirkkalehdet, taimet voi koulia. Eli jokainen taimi omaan ruukkuunsa. Tee taimelle tarpeeksi syvä reikä multaan ja upota varsi sinne, niin että pelkät lehdet jää pinnalle. Näin taimesta tulee vahvempi. Huolehdi lannoituksesta. Ihan pieniä taimia ei vielä kannata lannoittaa, mutta sitten kun ovat päässeet hyvään vauhtiin kasvussa. Parvekkeelle sopisi parhaiten ehkäpä kirsikkatomaatti. Tai pensastomaatti.

      • vierailija

        Siemenet ovat jo itäneet niin että nyt mullasta pilkistää pitkä ohut varsi, jonka päässä 2 pientä lehteä. Ovatko nämä sirkkalehdet?

        Toivon todella, että nämä tomaatit onnistuisivat:) Mikä lannoite olisi parasta? Ja millaiseen multaan kannattaa istuttaa?


      • vierailija kirjoitti:

        Siemenet ovat jo itäneet niin että nyt mullasta pilkistää pitkä ohut varsi, jonka päässä 2 pientä lehteä. Ovatko nämä sirkkalehdet?

        Toivon todella, että nämä tomaatit onnistuisivat:) Mikä lannoite olisi parasta? Ja millaiseen multaan kannattaa istuttaa?

        Todellakin voit jo koulia taimesi (varoen),yksi taimi ruukkuunsa kaulaa myöten multaan, kuten joku jo neuvoikin.

        Heti kun ulkolämpötilat sallivat, vie taimesi totuttelemaan ensin muutamaksi ajaksi aurinkoon parvekkeellesi ("päikkäriin"), aikaa lisäät vaikka päivittäin. Varo kuitenkin; kevätaurinko polttaa helposti pikkutaimet!

        Lopullisen istutuksen teen myös niin, että lisään multaa taimen kasvaessa, jolloin mahd. hontelohko varsi jää astian pohjalle, ja taimesta tulee tosi tanakka.

        Lannoituksen olen tehnyt lopulliseen astiaan istutettuani laittamalla siihen multaan esim. puutarhan yleislannoitetta. Astiaksi kelpaa vaikka sinkkiämpäri/muovinen suunnikkaanmuotoinen pohjasta rei´itetty jätesanko (itse suosimme moista; helppo kiinnittää parvekkeen kaiteeseen). Lajikkeesta riippuen voi samaan astiaan laittaa jopa 2-3 tainta.

        Useimmista tomaateista poistetaan varkaat, eli lehtihankaan tulevat ylimääräiset "alut", samoin kannattaa "pölyttää" kukat, varmuuden vuoksi.
        Säännöllinen runsaahko kastelu päivittäin sadon varttuessa.

        Sitten vaan nauttimaan...

        omaa satoamme (no ei parhaita kuvia kyllä)
        http://timperit.k-netti.nu/main/photos.asp?mode=viewFull&wid=1614&photo_id=5704

        http://timperit.k-netti.nu/main/photos.asp?mode=viewFull&wid=1614&photo_id=270015


      • vuokki
        vierailija kirjoitti:

        Siemenet ovat jo itäneet niin että nyt mullasta pilkistää pitkä ohut varsi, jonka päässä 2 pientä lehteä. Ovatko nämä sirkkalehdet?

        Toivon todella, että nämä tomaatit onnistuisivat:) Mikä lannoite olisi parasta? Ja millaiseen multaan kannattaa istuttaa?

        Hei ennen kuin koulit taimet katso että sinulla on oikeata multaa, kasvuturve tai puutarhamulta. Mustamulta on esim liian voimakasta ja taimet saattavat kuolla, juuret häviävät ja taimi kuihtuu. Lannoita aliksi varovaisesti, ja vasta kun taimi on n. 10 cm ja useapia lehtiä on tullut. Muutamat taimet olen itse saanut tapettua kun en kunnon multaa jaksanut hakea vaan istutin mustaan multaan.


      • vierailija
        vuokki kirjoitti:

        Hei ennen kuin koulit taimet katso että sinulla on oikeata multaa, kasvuturve tai puutarhamulta. Mustamulta on esim liian voimakasta ja taimet saattavat kuolla, juuret häviävät ja taimi kuihtuu. Lannoita aliksi varovaisesti, ja vasta kun taimi on n. 10 cm ja useapia lehtiä on tullut. Muutamat taimet olen itse saanut tapettua kun en kunnon multaa jaksanut hakea vaan istutin mustaan multaan.

        Näillä vinkeillä varmaan onnistuu:) Vielä sen verran että mistä tuollaisia multia saa? LÖytyykö tavallisista kaupoista vai pitääkö mennä johonkin erikoiskauppaan?

        Hyvä että kuulin nyt ettei kannata mustaan multaan tökätä kun sinne olisin ne luultavasti istuttanut:)


      • vuokki
        vierailija kirjoitti:

        Näillä vinkeillä varmaan onnistuu:) Vielä sen verran että mistä tuollaisia multia saa? LÖytyykö tavallisista kaupoista vai pitääkö mennä johonkin erikoiskauppaan?

        Hyvä että kuulin nyt ettei kannata mustaan multaan tökätä kun sinne olisin ne luultavasti istuttanut:)

        Puutahraliikkeistä saa, esim. Citymarktissa ei ollut vielä mitään kasvuturvetta kun itselleni etsin. Kannattaa katsoa kyllä myös siitä kotikaupasta mitä sieltä löytyy.


      • Pikkutarhuri
        annoona kirjoitti:

        Todellakin voit jo koulia taimesi (varoen),yksi taimi ruukkuunsa kaulaa myöten multaan, kuten joku jo neuvoikin.

        Heti kun ulkolämpötilat sallivat, vie taimesi totuttelemaan ensin muutamaksi ajaksi aurinkoon parvekkeellesi ("päikkäriin"), aikaa lisäät vaikka päivittäin. Varo kuitenkin; kevätaurinko polttaa helposti pikkutaimet!

        Lopullisen istutuksen teen myös niin, että lisään multaa taimen kasvaessa, jolloin mahd. hontelohko varsi jää astian pohjalle, ja taimesta tulee tosi tanakka.

        Lannoituksen olen tehnyt lopulliseen astiaan istutettuani laittamalla siihen multaan esim. puutarhan yleislannoitetta. Astiaksi kelpaa vaikka sinkkiämpäri/muovinen suunnikkaanmuotoinen pohjasta rei´itetty jätesanko (itse suosimme moista; helppo kiinnittää parvekkeen kaiteeseen). Lajikkeesta riippuen voi samaan astiaan laittaa jopa 2-3 tainta.

        Useimmista tomaateista poistetaan varkaat, eli lehtihankaan tulevat ylimääräiset "alut", samoin kannattaa "pölyttää" kukat, varmuuden vuoksi.
        Säännöllinen runsaahko kastelu päivittäin sadon varttuessa.

        Sitten vaan nauttimaan...

        omaa satoamme (no ei parhaita kuvia kyllä)
        http://timperit.k-netti.nu/main/photos.asp?mode=viewFull&wid=1614&photo_id=5704

        http://timperit.k-netti.nu/main/photos.asp?mode=viewFull&wid=1614&photo_id=270015

        Ihanat kuvat! Vesi herahti kielelle.
        Minunkin pitäisi tomaati koulia..
        Siinä meneekin useampi tunti mukavasti puuhastellessa. Kevät on niin ihanaa..


      • Pikku-puutarhuri
        vuokki kirjoitti:

        Puutahraliikkeistä saa, esim. Citymarktissa ei ollut vielä mitään kasvuturvetta kun itselleni etsin. Kannattaa katsoa kyllä myös siitä kotikaupasta mitä sieltä löytyy.

        Tarjoustalosta ainankin klaukkala ja Petikko myyvät kylvö- ja taimimultaa. Rautakaupasta saapi myös muistaakseni. Ja puutarhaliikkeet.


      • kysyjäinen
        annoona kirjoitti:

        Todellakin voit jo koulia taimesi (varoen),yksi taimi ruukkuunsa kaulaa myöten multaan, kuten joku jo neuvoikin.

        Heti kun ulkolämpötilat sallivat, vie taimesi totuttelemaan ensin muutamaksi ajaksi aurinkoon parvekkeellesi ("päikkäriin"), aikaa lisäät vaikka päivittäin. Varo kuitenkin; kevätaurinko polttaa helposti pikkutaimet!

        Lopullisen istutuksen teen myös niin, että lisään multaa taimen kasvaessa, jolloin mahd. hontelohko varsi jää astian pohjalle, ja taimesta tulee tosi tanakka.

        Lannoituksen olen tehnyt lopulliseen astiaan istutettuani laittamalla siihen multaan esim. puutarhan yleislannoitetta. Astiaksi kelpaa vaikka sinkkiämpäri/muovinen suunnikkaanmuotoinen pohjasta rei´itetty jätesanko (itse suosimme moista; helppo kiinnittää parvekkeen kaiteeseen). Lajikkeesta riippuen voi samaan astiaan laittaa jopa 2-3 tainta.

        Useimmista tomaateista poistetaan varkaat, eli lehtihankaan tulevat ylimääräiset "alut", samoin kannattaa "pölyttää" kukat, varmuuden vuoksi.
        Säännöllinen runsaahko kastelu päivittäin sadon varttuessa.

        Sitten vaan nauttimaan...

        omaa satoamme (no ei parhaita kuvia kyllä)
        http://timperit.k-netti.nu/main/photos.asp?mode=viewFull&wid=1614&photo_id=5704

        http://timperit.k-netti.nu/main/photos.asp?mode=viewFull&wid=1614&photo_id=270015

        Oletko nyppinyt kaikki lehdet pois tuosta päärynätomaatista???


      • kysyjäinen kirjoitti:

        Oletko nyppinyt kaikki lehdet pois tuosta päärynätomaatista???

        Nypättiin tässä tapauksessa kaikki pois, koska olisivat vieneet ihan turhaan voimia kypsymiseltä.
        Pakko oli ottaa sato kypsymään sisälle, eivät ulkona olisi ehtineet. Hyviä "tahmaisenmakeita" tomaatteja, mutta kasvattaa ikäväkseen hurjan roitokanpitkän varren.

        Muutenkin "typistän" lehtiä, en tosin ihan noin kaljuksi, mutta suurimmista n. puolet pois, aikaistaa kypsymistä, koska ravinteita ei kulu lehden kasvuun


      • kysyjäinen
        annoona kirjoitti:

        Nypättiin tässä tapauksessa kaikki pois, koska olisivat vieneet ihan turhaan voimia kypsymiseltä.
        Pakko oli ottaa sato kypsymään sisälle, eivät ulkona olisi ehtineet. Hyviä "tahmaisenmakeita" tomaatteja, mutta kasvattaa ikäväkseen hurjan roitokanpitkän varren.

        Muutenkin "typistän" lehtiä, en tosin ihan noin kaljuksi, mutta suurimmista n. puolet pois, aikaistaa kypsymistä, koska ravinteita ei kulu lehden kasvuun

        Okei, kiitti selvennyksestä.


      • R.Ucola
        vierailija kirjoitti:

        Siemenet ovat jo itäneet niin että nyt mullasta pilkistää pitkä ohut varsi, jonka päässä 2 pientä lehteä. Ovatko nämä sirkkalehdet?

        Toivon todella, että nämä tomaatit onnistuisivat:) Mikä lannoite olisi parasta? Ja millaiseen multaan kannattaa istuttaa?

        Intoa riittää, muttei aina taitoa. Satakunta taimenalkua kasvaa ikkunalla (tomaattia, munakoisoa, cheddar-kukkakaalia, ananaskirsikkaa ...)

        Lueskelin tässä viestejä ja huomasin oppivani, että koulimisessa varsi istutetaan kokonaan multaan niin että vain sirkkalehdet näkyvät. No, enhän minä sitä tiennyt, kun niitä olin koulivinani. Kysymys kuuluukin: pitäisikö minun ottaa uusiksi ja "upottaa" ne paremmin multaan?

        Ja vähän kukkakaalistakin: niiden varsi jäi tosi honteloksi, auttaisiko se, jos ottaisin uusiksi ja jättäisin vähemmän näkyviin?


    • kakka!!!

      haista paska!!!

      • Cacca

        Pakko haistaa, kun sieltä päin tuulee.


    • Kustavin Mamma

      Mikä avuksi kun tomaatit kasvihuoneessani mustuvat (alta päin keskeltä)? Mustumista olen aiemmin estänyt kalkituksella. Tänä keväänä olen jo kalkinnut kerran mutta tomaatit mustuvat edelleen.

    • Ameeba1

      Mun tomaatin taimet ovat n. 7cm pituisia. mitäs nyt ? sitten keväällä pitäiskö niitä karaista kevät ilmoilla??

    • plant1
    • pikkumyy

      osta amppeli- tai kirsikkatomaatin siemenet,istuta ne ruukkuun aika pintaan.anna kasvaa valoisalla ikkunalla sisällä,harvenna ja jätä tanakimmat varret ruukkuun.totuta pikkuhiljaa ulkoilmaan uloiluttamalla partsille ja yöx sisään muutamia päiviä.tomaatti tarvii kovasti valoa.ihania maultaan saat varmasti.minäkin keräsin yli 60 kpl.samasta varresta! ONNEA!

    • tomaatti

      yritän kasvattaa

    • vastausta vailla

      Sain tällaisen tomattien lannoitusvinkin; nokkosten lehtiä liotetaan vedessä viikko
      lehdet siilataan pois laimentamattomalla nokkosvedellä kastellaan tomaatit.
      Onko kokemuksia?

      • minää123

        Voisi kokeillakkin tuota. Pihalla kasvaa nimittäin hirmuusti nokkosia.


    • minää123

      No minä ostin tomaatin (jo vähän kasvaneen) Meidän pihan apila kirppikseltä. Se kukkii jo. Tomaatti joka on jo kasvanut vähän ei tarvitse muuta, kuin vettä va valoa. Ainakin tomaatin myyjä sanoi saavansa tomaatit ihan kasvamaan noin. Itselläni se kukkii jo kovaa vauhtia. ainakin, kun se saa valoa ja vettä.

    • tomato 55

      tomaatti

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1689
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1574
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1458
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      54
      1435
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      51
      1349
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1288
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      1168
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      11
      1158
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe